Wat is nou eigenlijk het verschil tussen de E-PL1 en zijn duurdere broer de E-P2? Het verschilt redelijk wat geld..
Veel verschillen ze niet.Verwijderd schreef op zondag 28 november 2010 @ 13:59:
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen de E-PL1 en zijn duurdere broer de E-P2? Het verschilt redelijk wat geld..
De E-P2 heeft een metalen body, de E-PL1 is van plastic.
De E-P2 heeft 1/4000 shutter speed, de E-PL1 1/2000
De gebruikersinterface van de E-PL1 is gericht op beginners, wel zijn alle opties te bereiken.
Werk je altijd met handmatige instelling dan zou de E-P2 fijner zijn.
De E-PL1 heeft een ingebouwde flitser....de E-P2 niet.
De E-PL1 is kleiner, maar schijnt wel een betere grip te hebben voor grotere lenzen.
Het is per persoon verschillend welke je het lekkerst in de hand vind liggen.
De beeldkwaliteit van de E-PL1 schijnt zelf iets voor te lopen op de EP2.
[ Voor 11% gewijzigd door leendertv op 29-11-2010 10:18 ]
Verwijderd
Hartelijk dank. Alhoewel ik de E-P2 wat stevige en mooier vind denk ik niet dat ik er het extra bedrag voor ovr heb. Het binnenwerk is toch hetzelfde.
Over de foto's van stilstaande objecten/mensen ben ik nu zeer te spreken. Bewegende mensen/objecten is echter een stuk moeilijker.... Ligt dat aan de camera (E-PL1) of aan de persoon. Ik heb me ingeschreven voor een beginners cursus dus dat laatste kan ik proberen te verhelpen, dat eerste echter.... Is er hier misschien een (ervaren) PEN gebruiker die dit weet?
Over de foto's van stilstaande objecten/mensen ben ik nu zeer te spreken. Bewegende mensen/objecten is echter een stuk moeilijker.... Ligt dat aan de camera (E-PL1) of aan de persoon. Ik heb me ingeschreven voor een beginners cursus dus dat laatste kan ik proberen te verhelpen, dat eerste echter.... Is er hier misschien een (ervaren) PEN gebruiker die dit weet?
(Geen PEN ervaring, maar) Wat wil je bereiken? Moeten ze scherp? Korte sluitertijd. Wil je bewegingsonscherpte? Dan een langere sluitertijd.Verwijderd schreef op maandag 06 december 2010 @ 21:05:
Bewegende mensen/objecten is echter een stuk moeilijker....
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Verwijderd
Vandaag stond er op de frontpage een bericht over een nieuw patent van Olympus. nieuws: Olympus patenteert camera met ingebouwde conversielens
Nu begrijp ik nog niet zoveel van het wereldje en de termen, mar gaat dit nadelige gevolgen hebben voor het nieuwe M4/3 systeem?
Nu begrijp ik nog niet zoveel van het wereldje en de termen, mar gaat dit nadelige gevolgen hebben voor het nieuwe M4/3 systeem?
Lijkt mij meer iets voor een camera voor professioneel gebruik en niet voor de normale consument.
Waarom professioneel gebruik? Het beschreven systeem maakt enkel mogelijk dat 4/3 lenzen gebruikt kunnen worden met een groter sensorformaat.
Het nut ontgaat me een beetje omdat je nog steeds met een beperkte hoeveelheid licht zit die een 4/3 objectief vangt, maar Olympus kan hiermee in de toekomst eventueel overstappen op een groter sensorformaat en toch compatible blijven met hun huidige 4/3 lenzen.
Het nut ontgaat me een beetje omdat je nog steeds met een beperkte hoeveelheid licht zit die een 4/3 objectief vangt, maar Olympus kan hiermee in de toekomst eventueel overstappen op een groter sensorformaat en toch compatible blijven met hun huidige 4/3 lenzen.
Tweakers.net heeft een review geplaatst van de E-5:
reviews: Olympus E-5: hoogvlieger op onzeker pad
Op zich is het een heel aardig en interessant stuk, maar een ding stoort me ontzettend, iets dat me eigenlijk in iedere camera-review van Tweakers.net stoort:
Wat betreft de beeldkwaliteit/prestaties wordt er vrijwel alleen gekeken naar ruis bij hoge ISO waardes. En dan ook nog eens in JPEGs. Sterker nog, de subpagina "prestaties" gaat alleen hierover (bij sommige andere camera's staat er soms nog wel een enkele alinea over iets anders). Hoge ISO prestaties zijn zeker relevant in een review, maar er zijn zoveel meer dingen die meetellen: kleur-rendering, scherpte, DR, effectiviteit van de JPEG engine, enz...
En iedere DSLR-enthousiast weet dat de sterke punten van Olympus juist niet in de hoek van hoge ISO prestaties zitten. Maar desondanks wordt het hele onderdeel "prestaties" daarop gebaseerd.
Ik snap dat Tweakers.net geen camera-website is en dus geen camera-reviews van DPR niveau kan produceren, maar een iets betere balans in de evaluatie van de prestaties lijkt me toch wel belangrijk.
reviews: Olympus E-5: hoogvlieger op onzeker pad
Op zich is het een heel aardig en interessant stuk, maar een ding stoort me ontzettend, iets dat me eigenlijk in iedere camera-review van Tweakers.net stoort:
Wat betreft de beeldkwaliteit/prestaties wordt er vrijwel alleen gekeken naar ruis bij hoge ISO waardes. En dan ook nog eens in JPEGs. Sterker nog, de subpagina "prestaties" gaat alleen hierover (bij sommige andere camera's staat er soms nog wel een enkele alinea over iets anders). Hoge ISO prestaties zijn zeker relevant in een review, maar er zijn zoveel meer dingen die meetellen: kleur-rendering, scherpte, DR, effectiviteit van de JPEG engine, enz...
En iedere DSLR-enthousiast weet dat de sterke punten van Olympus juist niet in de hoek van hoge ISO prestaties zitten. Maar desondanks wordt het hele onderdeel "prestaties" daarop gebaseerd.
Ik snap dat Tweakers.net geen camera-website is en dus geen camera-reviews van DPR niveau kan produceren, maar een iets betere balans in de evaluatie van de prestaties lijkt me toch wel belangrijk.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Verwijderd
Wellicht kun je een reactie bij het artikel geven want nu proef ik toch een "je kan beter Sony/Nikon?Canon kopen" in het artikel (in mindere mate) en de reacties. Vele DSLR enthousiastelingen worden de kant van die andere grote merken opgeduwd. Dat merk je ook in het ik zoek een DSLR topic. Zelden of nooit wordt een Olympus voorgesteld terwijl er toch best wel interessante modellen zijn.Species5618 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 13:12:
Mij ook. Ik heb er zelf weinig verstand van. Maar als iemand die nieuws is in de DSLR wereld zo'n artikel leest kan die een negatieve indruk krijgen over Olympus en de sensor waarvoor zij gekozen hebben. Terwijl bij mijn weten de 3/4 (en M3/4) niet onderdoet voor concurrentie.Ik snap dat Tweakers.net geen camera-website is en dus geen camera-reviews van DPR niveau kan produceren, maar een iets betere balans in de evaluatie van de prestaties lijkt me toch wel belangrijk.
Ik heb ook gereageerd in de review-comments. Maar frontpage reacties zijn niet echt een geschikt discussie-platform, gezien een FP-post snel naar onder verdwijnt, zelfs als er een discussie bezig is.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2010 @ 14:42:
[...]
Wellicht kun je een reactie bij het artikel geven want nu proef ik toch een "je kan beter Sony/Nikon?Canon kopen" in het artikel (in mindere mate) en de reacties. Vele DSLR enthousiastelingen worden de kant van die andere grote merken opgeduwd. Dat merk je ook in het ik zoek een DSLR topic. Zelden of nooit wordt een Olympus voorgesteld terwijl er toch best wel interessante modellen zijn.
Deels hebben de FP reactie-schrijvers wel gelijk trouwens, als je nu kijkt naar een DSLR om in te stappen, dan is de E-5 overpriced voor wat hij doet. Het ding is ook niet bedoeld om veel nieuwe klanten te lokken. Daar was de (overigens ondergewaardeerde) E-620 voor. De E-5 is er voor om bestaande bezitters van pro and top-pro objectieven een goede body te geven terwijl Olympus doorgaat met hun lange termijn plan: Het samenvoegen van FT en mFT in een spiegelloos, allesomvattend formaat. Maar zolang mFT nog niet de autofocus/viewfinder prestaties biedt die nodig zijn voor de high-end objectieven, zullen er DSLRs als de E-5 uitkomen.
Mee eens. De sensor is prima. Sterker nog, als je de sensor zou opschalen naar APS-C formaat dan zou het een serieuze concurrent zijn voor de andere APS-C sensoren. Er moet nou eenmaal een afweging worden gemaakt tussen een grotere sensor en daarmee meer licht vangen en een kleinere sensor en daarmee potentieel kleinere camera's en lenzen (en lagere kosten). Er is een reden (behalve prijs) dat we niet enkel fullframe camera's zien: Die dingen zijn enorm.Mij ook. Ik heb er zelf weinig verstand van. Maar als iemand die nieuws is in de DSLR wereld zo'n artikel leest kan die een negatieve indruk krijgen over Olympus en de sensor waarvoor zij gekozen hebben. Terwijl bij mijn weten de 3/4 (en M3/4) niet onderdoet voor concurrentie.
En dan niet alleen de camera. De E-3/E-5 is net zo groot/zwaar als APS-C camera's in hetzelfde segment. Maar zet er maar eens vergelijkbare (qua specificaties) lenzen op, dan is het FourThirds systeem ineens een stuk draagbaarder.
Ik heb zelf tijdens m'n vakantie in Zuid Afrika heel wat Canons en Nikons (APS-C en FF) langs zien komen, maar allemaal hadden ze dezelfde eigenschap: Ze waren met een degelijke telelens een heel stuk lomper dan mijn E-3 met 70-300.
Verschillende eisen en voorkeuren betekent verschillende camera's die geschikt zijn. Veel mensen kijken niet ver genoeg voorbij de specificaties van een body. En de manier waarop T.net camera's test helpt hier niet bij.
En dat is DE reden dat mijn iso koning 5d mk II de deur uit ging en de pen e-p2 ervoor kwam. Rare switch wellicht, maar ik voel me er veel fijner bij. Mensen op straat zien me nu niet meer als fotograaf en ik kan rustig mijn ding doen. Heerlijk! En dat ik dan ipv iso 3200 tot iso 800 kan met bruikbaar resultaat vind ik dan prima. Nu nog ergens een nokton 25 zien te scoren en ik ben klaar. Iso of niet, there is no substitute for f0,95Species5618 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:07:
Er is een reden (behalve prijs) dat we niet enkel fullframe camera's zien: Die dingen zijn enorm.
Als beroepsfotograaf?djkooij schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 00:54:
[...]
En dat is DE reden dat mijn iso koning 5d mk II de deur uit ging en de pen e-p2 ervoor kwam. Rare switch wellicht, maar ik voel me er veel fijner bij. Mensen op straat zien me nu niet meer als fotograaf en ik kan rustig mijn ding doen.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Niet dat ik er van kon leven, meer freelance en parttime. Heb veel bruiloften gedaan en redelijk wat losse opdrachten. Ik kon er echter geen lol meer aan beleven, hoewel het goed geld opbracht. Mijn ding is tocn meer het vrije werk. Ok, ik zal er (waarschijnlijk) weinig mee verdienen, maar wel weer plezier kunnen beleven aan fotografie... En tot het moment dat ik mezelf heb kunnen ontwikkelen in deze nieuwe rol heeft Olympus + voightlander met de pen's alles om me hierin technisch te ondersteunen.
Verwijderd
Inmiddels zijn de 30 dagen proef wel voorbij denk ik en ik heb besloten om de E-PL1 te houden. Ik heb er de afgelopen tijd mee gespeeld en vond de resultaten voor een amateur al best wel erg leuk (en een hele verbetering met wat ik had). Ik heb besloten om ook maar een cursus fotografie te nemen (4 avonden geloof ik) om beter bekend te worden met de mogelijkheden. Er is (buiten de hele gebruiksvriendelijke standen) simpelweg te veel in te stellen voor een beginner om er wijs uit te worden denk ik.
Ik ben erg content met de camera en de mogelijkheden die hij bied.
Ik ben erg content met de camera en de mogelijkheden die hij bied.
Verwijderd
Nog wel een vraag over firmware.
Voor zowel kitlens (14-42) als body schijnt er een update te zijn.
Via het programma vindt hij ook de update voor de body en installeert die ook.
De update voor de lens vind hij echter niet en die blijft dus op versie 1.0 staan. Iemand enig idee? Of is mijn lens later gemakt zodat ik die update niet meer nodig heb? Die update is van ergens in 2009 en mijn camera heb ik pas een maand geleden gekocht.
Voor zowel kitlens (14-42) als body schijnt er een update te zijn.
Via het programma vindt hij ook de update voor de body en installeert die ook.
De update voor de lens vind hij echter niet en die blijft dus op versie 1.0 staan. Iemand enig idee? Of is mijn lens later gemakt zodat ik die update niet meer nodig heb? Die update is van ergens in 2009 en mijn camera heb ik pas een maand geleden gekocht.
Ik ken mensen die er wel van kunnen leven, maar het is een hard vak met veel concurrentie, nu meer dan "vroeger" vanwege de digitale fotografie.djkooij schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 19:12:
[...]
Niet dat ik er van kon leven, meer freelance en parttime. Heb veel bruiloften gedaan en redelijk wat losse opdrachten. Ik kon er echter geen lol meer aan beleven, hoewel het goed geld opbracht. Mijn ding is tocn meer het vrije werk. Ok, ik zal er (waarschijnlijk) weinig mee verdienen, maar wel weer plezier kunnen beleven aan fotografie... En tot het moment dat ik mezelf heb kunnen ontwikkelen in deze nieuwe rol heeft Olympus + voightlander met de pen's alles om me hierin technisch te ondersteunen.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Een veelvuldig voor komende combi op APS-C is UWA (10-2X) 385 g + STD. zoom 17-55 f/2.8 645 g + Tele zoom70-200 f/2.8 1470 g. Totaal 2500 gram.Species5618 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:07:En dan niet alleen de camera. De E-3/E-5 is net zo groot/zwaar als APS-C camera's in hetzelfde segment. Maar zet er maar eens vergelijkbare (qua specificaties) lenzen op, dan is het FourThirds systeem ineens een stuk draagbaarder.
Om met een 4/3e systeem in termen van scherptediepte en bereik zo dicht mogenlijk in de buurt te komen kom je op de volgende comi uit 7-14 f/4 780 g + 14-35 f/2 915 g + 35-100 f/2 1650 g + een langere tele. Alleen de std. zoom en de tele samen zijn al zwaarder als alle drie de de lenzen uit het APS-C systeem, en dan is de tele uit het APS-C systeem effectief nog een stuk langer ook.
Pas als je gaat inleveren op scherptediepte draait het verhaal om en kan een 4/3e systeem lichter zijn bij het zelfde bereik. (al weegt een 50-200 f/2.8-3.5 ook al bijna een kilo tegen bijna 800gram voor de zwaarste 70-300 f/4.5-5.6)
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Vind het sowieso nogal een opgeblazen verhaal van de marketeers bij fabrikanten dat aps-c of 4/3 lenzen lichter maken. In theorie wellicht waar, maar zoals bovenstaand maar weer eens goed neergezet, helemaal niet altijd waar in de praktijk.
Aan de andere kant is inleveren op scherptediepte iets wat je met 4/3 altijd hebt tov aps-c of kleinbeeld. Dat is heel soms lastig (probeer op aps-c of 4/3 maar eens de dof van een 35 1.4 op ff te evenaren -> lukt niet). Ook niet met de door mij zo fel begeerde Voigtlander 25mm f0,95 (!!), want dan zit je op 50mm 1.8 in vergelijk met ff.
Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Voor mij persoonlijk speelt gewicht geen rol, form factor des te meer.
Aan de andere kant is inleveren op scherptediepte iets wat je met 4/3 altijd hebt tov aps-c of kleinbeeld. Dat is heel soms lastig (probeer op aps-c of 4/3 maar eens de dof van een 35 1.4 op ff te evenaren -> lukt niet). Ook niet met de door mij zo fel begeerde Voigtlander 25mm f0,95 (!!), want dan zit je op 50mm 1.8 in vergelijk met ff.
Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Voor mij persoonlijk speelt gewicht geen rol, form factor des te meer.
En zijn in dit lijstje ook de lenzen niet helemaal gelijk f2 of f2.8 is een verschil waar je meer glas aan kwijt bent en dus meer gewicht.
Evt. indicatie van prijs van de desbetreffende lenzen zou ook er mooi bij hebben gekunt.
die 9-14 f4(helaas) maar wel 118-75 graden view
Je hebt bijv. ook nog een Sigma 18-50mm F2.8 EX DC van 460g 63-25graden view
en een Sigma APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM van 1385g 18-6 graden view
ong 2,6kg
En ja de bereiken zijn anders. Maar dat was in jouw verhaal ook niet helemaal gelijk
Er zijn wat minder lenzen voor het 4/3 systeem ook tweedehands, maar prijskwaliteit verhouding is over het algemeen goed van wat ik begrijp en het zijn ook niet de grootste of zwaarste lenzen. En je kunt pas vanaf 118graden foto's maken maar verder is er een netjes bereik. Helaas geen aan te raden primes..... Als ik het goed heb begrepen op dpreview is het maken van lenzen, met een brandpuntsafstand onder de flensafstand "lastig" en zijn het kwa constructie al min of meer zoom lenzen. Je ziet dus wel een paar tele primes.
Evt. indicatie van prijs van de desbetreffende lenzen zou ook er mooi bij hebben gekunt.
die 9-14 f4(helaas) maar wel 118-75 graden view
Je hebt bijv. ook nog een Sigma 18-50mm F2.8 EX DC van 460g 63-25graden view
en een Sigma APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM van 1385g 18-6 graden view
ong 2,6kg
En ja de bereiken zijn anders. Maar dat was in jouw verhaal ook niet helemaal gelijk
Er zijn wat minder lenzen voor het 4/3 systeem ook tweedehands, maar prijskwaliteit verhouding is over het algemeen goed van wat ik begrijp en het zijn ook niet de grootste of zwaarste lenzen. En je kunt pas vanaf 118graden foto's maken maar verder is er een netjes bereik. Helaas geen aan te raden primes..... Als ik het goed heb begrepen op dpreview is het maken van lenzen, met een brandpuntsafstand onder de flensafstand "lastig" en zijn het kwa constructie al min of meer zoom lenzen. Je ziet dus wel een paar tele primes.
Ik heb alleen maar merk eigen spul gepakt en voor zover mogenlijk de 4/3e lenzen een stopje lichtsterker gepakt om te compenseren voor de kortere scherptediepte die APS-C bij een gelijk diafragma oplevert en de iets betere iso prestatie's die sommige APS-C camera's kunnen leveren.Mafketel schreef op zondag 19 december 2010 @ 15:47:
En zijn in dit lijstje ook de lenzen niet helemaal gelijk f2 of f2.8 is een verschil waar je meer glas aan kwijt bent en dus meer gewicht.
ik het goed heb begrepen op dpreview is het maken van lenzen, met een brandpuntsafstand onder de flensafstand "lastig" en zijn het kwa constructie al min of meer zoom lenzen. Je ziet dus wel een paar tele primes.
Over prijs wil ik het niet eens hebben bij beide setups om te voorkomen dat er geroepen gaat worden dat ik een flamewar uitlok.
4/3e heeft als sterke punten dat ook de goedkopere lenzen over het algemeen van goede optische kwaliteit zijn en dat de bouwkwaliteit en sealing van de lenzen erg goed is.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
(FT5) And here it is the first Olympus E-PL2 image!!!

Dear readers, and here we are with the new Olympus E-PL2! That camera should be announced at CES which starts the January 6th. The camera features the same Olympus E-PL1 sensor but has a completely new design and some new features:
1) The E-PL2 comes along the new 14-42mm f3.5/5.6 MSC (Movie & Still Compatible) kit lens
2) It has a direct movie button
3) A new High resolution 3.0″ LCD (460K Dots)
4) A new Art filter ->Dramatic Tone
5) And it takes pictures up to ISO 6400
6) UPDATED -> It also has a new external Bluetooth module called “PENPAL”. You can attach it on the hot-shoe to instantly send pictures to your Android or Windows mobile phone and share pictures on Flickr, Facebook and other social networks!
The camera will be in Store by February. There is no price indication yet but you should keep following 43rumors and we hope to tell you more soon! Join us on Facebook and Twitter. Subscribe our RSS feed.
http://www.43rumors.com/f...irst-olympus-e-pl2-image/
EN:
According to our sources Olympus will announce one new Micro Four Thirds camera in February. The camera will replace one of the current PEN cameras. Don’t expect major changes, it uses the same 12 Megapixel sensor but at least it features a new sensor engine. Along with that camera Olympus will announce three new lenses. One of those will be the new kit lens of the new PEN (it’s a pancake).
Reminder: The high-end MFT camera will be announced a short time after the new PEN (and yes it has a built-in viewfinder).

Dear readers, and here we are with the new Olympus E-PL2! That camera should be announced at CES which starts the January 6th. The camera features the same Olympus E-PL1 sensor but has a completely new design and some new features:
1) The E-PL2 comes along the new 14-42mm f3.5/5.6 MSC (Movie & Still Compatible) kit lens
2) It has a direct movie button
3) A new High resolution 3.0″ LCD (460K Dots)
4) A new Art filter ->Dramatic Tone
5) And it takes pictures up to ISO 6400
6) UPDATED -> It also has a new external Bluetooth module called “PENPAL”. You can attach it on the hot-shoe to instantly send pictures to your Android or Windows mobile phone and share pictures on Flickr, Facebook and other social networks!
The camera will be in Store by February. There is no price indication yet but you should keep following 43rumors and we hope to tell you more soon! Join us on Facebook and Twitter. Subscribe our RSS feed.
http://www.43rumors.com/f...irst-olympus-e-pl2-image/
EN:
According to our sources Olympus will announce one new Micro Four Thirds camera in February. The camera will replace one of the current PEN cameras. Don’t expect major changes, it uses the same 12 Megapixel sensor but at least it features a new sensor engine. Along with that camera Olympus will announce three new lenses. One of those will be the new kit lens of the new PEN (it’s a pancake).
Reminder: The high-end MFT camera will be announced a short time after the new PEN (and yes it has a built-in viewfinder).
[ Voor 30% gewijzigd door leendertv op 30-12-2010 10:49 ]
't zijn interessante tijdenThe high-end MFT camera will be announced a short time after the new PEN (and yes it has a built-in viewfinder).
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
De grijze versie van de EPL2, samen met ene nieuwe accesoire voor close up licht:

[ Voor 6% gewijzigd door leendertv op 31-12-2010 12:12 ]
Verwijderd
Heeft iemand hier ervaringen met het importeren van lezen vanuit de VS? Het is echt ongeloofelijk hoeveel het scheelt voor bijvoorbeeld de M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150mm. Echt waanzin.
Op Amazon 468 dollar (zo'n 360 euro).
In Nederland via een vergelijkingssite 489 euro.
Op Amazon 468 dollar (zo'n 360 euro).
In Nederland via een vergelijkingssite 489 euro.
Ik heb een Olympus 70-300 (4/3) gekocht in de VS. Bij B&H Photo Video. Voor de prijs waar je hier alleen de lens hebt, kocht ik voor dezelfde prijs de lens en een ND filter (3.0 #110).
In de winkel probeerde ze me nog extra garantie aan te smeren (maar dan ging de "winst" van import direct verloren); de lens zelf heeft al "World Wide Warenty".
Overigens, als je ze als pakketje op laat sturen heeft het vaak geen zin: Op het pakje staat de waarde en dus moet je invoerrechten betalen. Plus de verzendkosten natuurlijk. Bij B&H kan je dit allemaal af laten dekken, maar dan kan je de lens net zo goed hier kopen.
Het grootste voordeel heb je gewoon als je een weekje naar NY gaat.
In de winkel probeerde ze me nog extra garantie aan te smeren (maar dan ging de "winst" van import direct verloren); de lens zelf heeft al "World Wide Warenty".
Overigens, als je ze als pakketje op laat sturen heeft het vaak geen zin: Op het pakje staat de waarde en dus moet je invoerrechten betalen. Plus de verzendkosten natuurlijk. Bij B&H kan je dit allemaal af laten dekken, maar dan kan je de lens net zo goed hier kopen.
Het grootste voordeel heb je gewoon als je een weekje naar NY gaat.
tel er verzendkosten, importheffing en BTW bij op en het verschil is niet zo groot meer...Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 23:42:
Het is echt ongeloofelijk hoeveel het scheelt voor bijvoorbeeld de M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150mm. Echt waanzin.
Verwijderd
Ok.lateef schreef op zondag 02 januari 2011 @ 13:29:
[...]
tel er verzendkosten, importheffing en BTW bij op en het verschil is niet zo groot meer...
Maar op zich is het toch ontzettend vreemd (zelfs als je de BTW meerekent) dat er zo'n verschil is tussen de VS en Europa in prijzen. Het word in beide werelddelen niet gemaakt en dus is er importheffing.
Ik heb een, misschien wat stomme, vraag.
Helaas kan ik het antwoord niet op het internet vinden
Het gaat overigens over de olympus EPL-1.
Op het moment dat de camera in M staat, hoe verander je dat de gebruikte sluitertijd?
Ervan uitgaande dat er een lens zonder elektronische koppeling voorop zit, i.e., een pentax 110 lensje.
Op het moment dat de camera in M staat, hoe verander je dat de gebruikte sluitertijd?
Ervan uitgaande dat er een lens zonder elektronische koppeling voorop zit, i.e., een pentax 110 lensje.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Hier een linkje naar de manual. Ken de epl1 verder niet, dus helaas kan ik je niet veel wijzer maken dan dit..qadn schreef op zondag 02 januari 2011 @ 13:57:
Ik heb een, misschien wat stomme, vraag.
Bedankt, dat beantwoord mijn vraag.
Helaas ziet het er niet handig uit qua gebruik.
Helaas ziet het er niet handig uit qua gebruik.
Geen idee wat je precies zoekt, maar wellicht is de e-p1/2 een optie? Dan heb je een 2 tal instelwielen voor diafragma en sluiter. Overigens kun je er heel veel functies aan vast knopen, maar dat terzijde.
Tjah, qua sensor e.d. maakt het mekaar weinig natuurlijk 
Maar omdat de viewfinder ook op de epl1 paste hoopte ik daarmee af te kunnen.
Maar omdat de viewfinder ook op de epl1 paste hoopte ik daarmee af te kunnen.
Ziet er interessant uit na de preview gezien te hebben. Eerst bij de aankondiging had ik zoiets van: waarin verschilt de EPL2 nu van de EPL1? Anders dan ander uiterlijk, snellere AF, sluitertijd omhoog geschroefd van 1/2000 naar 1/4000. Als ik dan echter zo de foto's bekijk van de achterkant van de EPL2 vs EPL1 is de eerste toch een stuk aangenamer. Groter LCD met verdubbeling van de pixels, draaiwieltje ala Canon G11. En in zwart mag ie er beter wezen als de EPL1 vind ik. Ik wacht nog tot later dit jaar wanneer Olympus hun volgens geruchten "pro m4/3" aankondigt. Mocht die met ingebouwde EVF komen zou ik die overwegen en qua vorm als EP-3 wordt geintroduceerd. Zo niet, dan ga ik een EPL2 aanschaffen met de nieuwe kitlens en Panasonic 20mm en mooi genieten van de kwaliteit wat uit zo'n klein ding kan komen.
Wat ziet dat ding goed uit! Heel wat beter dan de goedkope uitstraling van de E-PL1 (http://a.img-dpreview.com/news/1101/olympus/epl2/front.jpg)
Wat design/ergonomie betreft echt een hele verbetering met de E-PL1.
De verschillen met de E-P1 en 2 zijn nu eigenlijk weg. Maakt dus de weg vrij voor een goede vervanger van de E-P2!
En er moet natuurlijk ook verschil zijn met de pro PEN die over een paar maandjes (eind februari/begin maart) gepresenteerd word (met nieuwe sensor en processor???). Ik denk dat we dan ook wel wat nieuwe (pro) lenzen kunnen verwachten. Kben ook benieuwd naar de AF
Ik ga over een paar maanden naar India (mei/juni). Ik denk dat ik de E-PL2 ga kopen. De pro Pen zal wel niet op tijd zijn.
Hier kun je trouwens heel eenvoudig de EPL2 op alle ISO's vergelijken met andere camera's
In de grote afbeelding kun je een gebied selecteren waarna je details per camera eronder ziet.
http://dpreview.com/previews/olympusepl2/page6.asp
Wat ik zie is dat de EPL2 tot ISO1600 beter is dan de Sony NEX 5, ISO1600 en hoger is de NEX beter (maar ook niet meer echt bruikbaar)...die hoge ISO's gebruik je toch zelden.
Wat ook opvalt is dat het zwart bij de EPL2 zwarter is dan het zwart bij de NEX. De JPEG's lijken scherper.
Wat design/ergonomie betreft echt een hele verbetering met de E-PL1.
De verschillen met de E-P1 en 2 zijn nu eigenlijk weg. Maakt dus de weg vrij voor een goede vervanger van de E-P2!
En er moet natuurlijk ook verschil zijn met de pro PEN die over een paar maandjes (eind februari/begin maart) gepresenteerd word (met nieuwe sensor en processor???). Ik denk dat we dan ook wel wat nieuwe (pro) lenzen kunnen verwachten. Kben ook benieuwd naar de AF
43rumors.comThere is at least a new pro model, + very likely a new E-P3 and at least three real pro pancake lenses to come during the next few months! The E-P2 successor and the new lenses should be announced at the CP+ show which takes place early March in Japan. But let’s wait what our sources will tell us during the next weeks before to get into any conclusion.
Note: Panasonic will also announce a new MFT camera and two (or maybe three) lenses at CP+
Ik ga over een paar maanden naar India (mei/juni). Ik denk dat ik de E-PL2 ga kopen. De pro Pen zal wel niet op tijd zijn.
Hier kun je trouwens heel eenvoudig de EPL2 op alle ISO's vergelijken met andere camera's
In de grote afbeelding kun je een gebied selecteren waarna je details per camera eronder ziet.
http://dpreview.com/previews/olympusepl2/page6.asp
Wat ik zie is dat de EPL2 tot ISO1600 beter is dan de Sony NEX 5, ISO1600 en hoger is de NEX beter (maar ook niet meer echt bruikbaar)...die hoge ISO's gebruik je toch zelden.
Wat ook opvalt is dat het zwart bij de EPL2 zwarter is dan het zwart bij de NEX. De JPEG's lijken scherper.
[ Voor 65% gewijzigd door leendertv op 06-01-2011 16:27 ]
Het enige wat ik erbij denk is: draaiwieltje!
Beter kitlens kan ook geen kwaad natuurlijk.
Maar goed
Gimpy: De jpg engine van Olympus is heel, heel erg goed. Een stuk beter dan die van andere fabrikanten. (mij kan het weinig schelen want ik schiet alles in raw)
Beter kitlens kan ook geen kwaad natuurlijk.
Maar goed
Gimpy: De jpg engine van Olympus is heel, heel erg goed. Een stuk beter dan die van andere fabrikanten. (mij kan het weinig schelen want ik schiet alles in raw)
[ Voor 43% gewijzigd door qadn op 06-01-2011 20:10 ]
Verwijderd
Met de E-PL2 doe je vast geen verkeerde koop. Ik heb nu de E-PL1 en alhoewel mijn camera nu veroudert is vind ik het mooi om te zien hoe het m4/3 platform groeit. Het geeft wel vertrouwen in de toekomst voor mij als hobbyist. Ik kan me echter wel voorstellen dat de pro's wat argwanend zijn over de toekomst van het 3/4 platform. Ik hoop dat Olympus beide platformen kan blijven doorontwikkelen of een mooie overgang kan bedenken zodat iedereen tevreden blijft.
Ik zit erover te denken om de 40-150mm lens te kopen voor de m4/3 als aanvulling op de 14/42mm kitlens. Is dat aan te raden?
Ik zit erover te denken om de 40-150mm lens te kopen voor de m4/3 als aanvulling op de 14/42mm kitlens. Is dat aan te raden?
Mooi apparaat die E-PL2. Ik heb al een Canon dSLR en een vloot lenzen maar zou graag iets betrekkelijk compacts hebben voor erbij waarmee ik leuke foto's en (!) filmpjes kan maken. Ik twijfel nogal tussen een NEX5+18200 of een E-PL2 met 14-150mm. Iemand tips? Waar zitten de grote verschillen?
Me dunkt dat het mekaar niet heel veel boeit.
De Sony heeft een betere beeldkwaliteit (grotere sensor).
De Oly is kleiner (als je de lens meerekend).
De Sony lensen zijn namelijk nogal groot.
Verwijderd
Het is nog maar de vraag of de Sony een betere beeldkwaliteit heeft. Wat ik er van heb begrepen is dat de E-PL2 op vele punten de Sony voorbijstreeft ondanks het andere formaat sensor. Groter is dus schijnbaar niet altijd beter.qadn schreef op zondag 09 januari 2011 @ 21:30:
Me dunkt dat het mekaar niet heel veel boeit.
Hij heeft al een dslr en dan neem ik aan dat er nu wat gezocht wordt wat wat makkelijker mee te nemen is inclusief lenzen. Dan valt de Sony al af. Alhoewel de body erg klein is zijn de lenzen gigantisch. Tel daarbij het bedieningsgemak op van de E-PL2 tov de Sony en het aanbod in native lenzen en de keuze lijkt mij snel gemaakt.
Een grotere sensor is in theorie altijd beter. Maar in de praktijk ligt het soms anders, omdat iedere sensor-fabrikant z'n eigen technologien gebruikt. Daarnaast zijn dingen als lenzen en de beeldprocessor van belang voor de beeldkwaliteit.Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 21:51:
[...]
Het is nog maar de vraag of de Sony een betere beeldkwaliteit heeft. Wat ik er van heb begrepen is dat de E-PL2 op vele punten de Sony voorbijstreeft ondanks het andere formaat sensor. Groter is dus schijnbaar niet altijd beter.
De NEX en de PEN camera's ontlopen elkaar niet zo veel. Ik zou vooral kijken naar de lenzen die in het systeem beschikbaar zijn, de features van beide camera's en de vorm/het gewicht.
Nou, bedieningsgemak... ik heb 2 jaar geleden op de Photokina met een Olympus (E-3 misschien?) gespeeld en kon daar totaal niet uit de voeten met het menu-systeem en onduidelijke knopicoontjes. Een recentere ervaring met een NEX voelde echter meteen als "thuis", supereenvoudig. Ik weet niet of Olympus de afgelopen 2 jaar grote stappen in bedieningsgemak heeft gemaakt...?Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 21:51:
Hij heeft al een dslr en dan neem ik aan dat er nu wat gezocht wordt wat wat makkelijker mee te nemen is inclusief lenzen. Dan valt de Sony al af. Alhoewel de body erg klein is zijn de lenzen gigantisch. Tel daarbij het bedieningsgemak op van de E-PL2 tov de Sony en het aanbod in native lenzen en de keuze lijkt mij snel gemaakt.
Lenzenaanbod boeit me niet... ik wil een kleine lichtsterke prime voor als zo klein als mogelijk moet en/of als de lichtsterkte nodig is en een travelzoom (a la 28-300@35mm) voor 99% van het gebruik. De 18-200 voor de NEX is inderdaad een behoorlijk groot gedrocht, met een navenante prijs, wel erg goed gebouwd en schijnbaar ook erg geschikt voor video doeleinden. De 14-150 van Olympus is veel lichter, wat kleiner en goedkoper en volgens dpreview best oke: http://www.dpreview.com/l...lympus_m_14-150_4-5p6_o20. Blijft de vraag of de NEX ook dit probleem heeft: " But it's not necessarily all good news for Olympus owners either - we found the stabilisation systems of both the E-P2 and E-PL1 struggled to deliver truly sharp images at marginal shutter speeds towards the long end of the zoom."
Op de NEX zitten weer erg leuke dingen als auto-HDR (3 foto's achter elkaar in-camera HDR'en), sweep-panorama (typisch van die dingen die ik wel leuk vind maar zelden met software achteraf doe omdat het zoveel gedoe is), 2 low-light standen, zeer goede film mode, kantelbaar scherm van fantastische kwaliteit, ISO12800 voor emergencies, ...
De Olympus heeft daarentegen weer een ingebouwde flash, schijnbaar betere JPG engine, leuke "art"-mode.
Qua sensor-size... als ik de JPG samples op dpreview vergelijk dan doet de PL2 het goed t.o.v. de NEX, totdat de ISO omhoog gaat. RAW wil ik niet gaan doen, JPG only. Korte huis-tuin-keuken filmpjes zijn wel weer erg belangrijk, heb geen idee hoe de twee zich daarin verhouden.
Lastig.... eigenlijk zou ik ze allebei een weekje willen kunnen proberen
Wat ik begrepen heb heeft de NEX een eigen ontworpen flitser aansluiting.
Je kunt dus maar één model flitser gebruiken.
De PEN's hebben gewoon een hotshoe. Mogelijkheden wat flitsers betreft zijn dus veel groter.
De ingebouwde flitser van de EPL2 kan zelfs draadloos andere Olympus flitsers aansturen.
Je hebt dus ook erg mobiele studio mogelijkheden
En die lenzen van het NEX systeem zijn echt te groot voor een compact systeem.
Deze twee keuzes van Sony zijn gewoon jammer.
Je kunt dus maar één model flitser gebruiken.
De PEN's hebben gewoon een hotshoe. Mogelijkheden wat flitsers betreft zijn dus veel groter.
De ingebouwde flitser van de EPL2 kan zelfs draadloos andere Olympus flitsers aansturen.
Je hebt dus ook erg mobiele studio mogelijkheden
En die lenzen van het NEX systeem zijn echt te groot voor een compact systeem.
Deze twee keuzes van Sony zijn gewoon jammer.
Geen idee, ik heb een E-520 en ik dacht dat het menusysteem wel redelijk gelijk is. Ik vind het overzicht op het display ideaal: je drukt op OK en vervolgens kan je een instelling selecteren met de cursortoets, nog een keer OK om te wijzigen. En dingen als AF en WB hebben een directe knop.catchingfire schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:10:
[...]
Nou, bedieningsgemak... ik heb 2 jaar geleden op de Photokina met een Olympus (E-3 misschien?) gespeeld en kon daar totaal niet uit de voeten met het menu-systeem en onduidelijke knopicoontjes. Een recentere ervaring met een NEX voelde echter meteen als "thuis", supereenvoudig. Ik weet niet of Olympus de afgelopen 2 jaar grote stappen in bedieningsgemak heeft gemaakt...?
De sensor in de NEX-jes is gerelateerd aan de sensor in bijvoorbeeld de A55 en de D7000. Een erg goed stukje siliconen, zeker voor hogere gevoeligheden.
Oly heeft een veel betere jpeg engine (waat ook wat voor te zeggen is
zeker als je alleen jpeg wil gaan schieten).
Het bedieningsgemak is wmb op de olympus tegenwoordig prima.
Maar ik denk dat je misschien aan het twijvelen bent om het twijvelen.
Ze doen allebei wat je wil, je voelt je thuis op de Nex ... lijkt me makkelijk dan, toch?
Oly heeft een veel betere jpeg engine (waat ook wat voor te zeggen is
Het bedieningsgemak is wmb op de olympus tegenwoordig prima.
Ze doen allebei wat je wil, je voelt je thuis op de Nex ... lijkt me makkelijk dan, toch?
Niet dus... de persoonlijke plussen van beiden heel summier:qadn schreef op maandag 10 januari 2011 @ 12:09:
NEX: beter met low-light/hoge iso's, handige HDR/pano-modes, betere film-mode, beter+kantelbaar scherm
E-PL2: kleinere, lichtere en goedkopere lenzen, betere JPG engine, ingebouwde flits, leuke art-modes
Iemand toevallig een plaatje paraat met daarop een NEX5+18200 en een EPL1/EPL2+14-150 ?
Ik vind alleen deze:
http://www.seriouscompact...e-pl1-gf1-g2-p1060452-jpg
Links 14-42mm van Olympus PEN, daarnaast de 18-55mm van de NEX.
Maar de specificaties van de lenzen die jij vroeg:
De Zuiko 14-150mm
Lengte: 83 mm
Diameter: 58 mm
290gram

De Nex 18-200mm (zo'n 250 euro duurder)
lengte: 99mm
diamter 75,5mm
524gram
http://www.seriouscompact...e-pl1-gf1-g2-p1060452-jpg
Links 14-42mm van Olympus PEN, daarnaast de 18-55mm van de NEX.
Maar de specificaties van de lenzen die jij vroeg:
De Zuiko 14-150mm
Lengte: 83 mm
Diameter: 58 mm
290gram

De Nex 18-200mm (zo'n 250 euro duurder)
lengte: 99mm
diamter 75,5mm
524gram

[ Voor 33% gewijzigd door leendertv op 11-01-2011 12:02 ]
De minimale grootte van een lens is gerelateerd aan de grootte van de sensor. Daarom kunnen de micro FT lenzen kleiner zijn dan de NEX lenzen. Daarnaast staat Olympus bekend als een goede lens-producent, dus ze hebben waarschijnlijk genoeg know-how om die dingen klein maar fijn te maken.
Verwijderd
Ik heb dus een E-PL1 en dat is een erg leuke camera. Binnenkort een cursus dus dan leer ik ook nog eens fotograferen wat het nog leuker maakt. 
Nu vind ik het fijn om te kunnen inzoemen. De standaard kitlens (14-42) is voor mij en prima lens maar het bereik is wat krap. Er zijn verschillende lenzen van Olympus die mij interessant lijken. De 14-150, 40-150 en de 100-300. Wat is wijsheid?
Het zou fijn zijn als de AF snel werkt iig en nog fijner als dat redelijk stil gebeurt zodat met het maken van video's het niet echt stoort.
Nu vind ik het fijn om te kunnen inzoemen. De standaard kitlens (14-42) is voor mij en prima lens maar het bereik is wat krap. Er zijn verschillende lenzen van Olympus die mij interessant lijken. De 14-150, 40-150 en de 100-300. Wat is wijsheid?
Het zou fijn zijn als de AF snel werkt iig en nog fijner als dat redelijk stil gebeurt zodat met het maken van video's het niet echt stoort.
Vandaag even bij de Saturn met een E-PL1 gespeeld. Ongelofelijk wat een k*t-menu, mag hopen dat dat ietwat versimpelt is in de PL2.
Het lukte me niet om bij de ISO-settings te komen. Komt iemand naar me toe en zegt "da's een mooi ding he"... raakte ermee aan de praat en bleek dat hij een E-PL1 had. Ik vroeg hem van hoe kom ik nu in hemelsnaam bij de ISO settings, maar het lukte hem zelfs niet! (hij had vroeger nog met de analoge PEN gefotografeert en nu met de digitale, altijd in A/S/M-modes dus hij weet toch 't een en ander van fotografie).
Grootte van de body en lenzen is wel erg prettig, de 14-150 lag erbij en die is toch wel aanzienlijk kleiner dan de 18-200 voor NEX.
Het lukte me niet om bij de ISO-settings te komen. Komt iemand naar me toe en zegt "da's een mooi ding he"... raakte ermee aan de praat en bleek dat hij een E-PL1 had. Ik vroeg hem van hoe kom ik nu in hemelsnaam bij de ISO settings, maar het lukte hem zelfs niet! (hij had vroeger nog met de analoge PEN gefotografeert en nu met de digitale, altijd in A/S/M-modes dus hij weet toch 't een en ander van fotografie).
Grootte van de body en lenzen is wel erg prettig, de 14-150 lag erbij en die is toch wel aanzienlijk kleiner dan de 18-200 voor NEX.
Verwijderd
http://www.portablegear.n...gen/Olympus_PEN-E-PL1.htm
De handleiding van de E-PL1.
Blz. 41 geloof ik. Het is werkelijk heel, heel erg simpel allemaal.
De handleiding van de E-PL1.
Blz. 41 geloof ik. Het is werkelijk heel, heel erg simpel allemaal.
Zo te zien OK drukken, dan omhoog/omlaag drukken tot je bij ISO bent. Dan links/recht drukken om de instelling te veranderen. OK om te bevestigen. Beetje hetzelfde als E-520 (maar daar heb je een grid met alle instellingen).
Hmmm en dan klagen mensen dat de NEX te diepe menu's heeft? Daar kun je met 1 klik bij de ISO settings komen. Het is een beetje eenzelfde ervaring als ik 2 jaar geleden op de Photokina met een Oly E-?? had: een ongelofelijk non-intuitief menu. Een Canon/Nikon/Panasonic zet je aan en op een of andere manier wijst dat allemaal meteen voor zich. Maar goed, dat zal een kwestie van gewenning zijn, dan weet je zo alles te vinden.
Scherm van de NEX is ook -enorm- veel beter dan dat van de E-PL1, de E-PL2 heeft een wat groter scherm en ook een stuk meer pixels dan de PL1 (maar nog steeds veel minder dan de NEX) dus hopelijk wat beter.
De "oude" 14-42 zat erop en het viel me op dat dat niet bepaald een speed-demon is. Maar dat zou met de nieuwe MSC lenzen verbeterd moeten zijn. Ook kreeg ik het gevoel dat de camera nogal vaak op z'n teentjes lijkt te lopen qua processing power. Bij het wegschrijven van een foto is hij even bezig, in de ART-modes wordt het scherm met een nogal lage frame-rate geupdate. Zit er in de EPL2 dezelfde hardware?
Iemand dit ooit met de PL1 gezien: http://forums.dpreview.co...rum=1041&message=37465338
Scherm van de NEX is ook -enorm- veel beter dan dat van de E-PL1, de E-PL2 heeft een wat groter scherm en ook een stuk meer pixels dan de PL1 (maar nog steeds veel minder dan de NEX) dus hopelijk wat beter.
De "oude" 14-42 zat erop en het viel me op dat dat niet bepaald een speed-demon is. Maar dat zou met de nieuwe MSC lenzen verbeterd moeten zijn. Ook kreeg ik het gevoel dat de camera nogal vaak op z'n teentjes lijkt te lopen qua processing power. Bij het wegschrijven van een foto is hij even bezig, in de ART-modes wordt het scherm met een nogal lage frame-rate geupdate. Zit er in de EPL2 dezelfde hardware?
Iemand dit ooit met de PL1 gezien: http://forums.dpreview.co...rum=1041&message=37465338
Verwijderd
Indien je de NEX helemaal geweldig vindt dan kun je dat het beste verkondigen in het Sony dSLR topic: Het grote Sony dSLR- en objectieventopic v2011
@stefimke:
De E-PL serie is bedoeld voor mensen die geen verstand hebben van diafragma, sluitertijd, ISO....en gewoon mooie foto's willen maken. Hiervoor bedien je deze camera's dmv een "live guide".
Voor gevorderde fotografen is de E-PL serie eigenlijk niet bedoeld, daarvoor is de EP serie.
Momenteel is de EP-2 de nieuwste, de EP-2 wordt begin februari gepresenteerd.
Het klopt dat het scherm van de E-PL2 2x zoveel pixels heeft dan de E-PL1...
En de nieuwe 14-42mm is sneller en stiller.
De bediening schijnt ook beter te zijn...je kan volgens mij wel achter de functie toets allerlei functies als ISO, sluitertijd, diafragma...stoppen.
De E-PL serie is bedoeld voor mensen die geen verstand hebben van diafragma, sluitertijd, ISO....en gewoon mooie foto's willen maken. Hiervoor bedien je deze camera's dmv een "live guide".
Voor gevorderde fotografen is de E-PL serie eigenlijk niet bedoeld, daarvoor is de EP serie.
Momenteel is de EP-2 de nieuwste, de EP-2 wordt begin februari gepresenteerd.
Het klopt dat het scherm van de E-PL2 2x zoveel pixels heeft dan de E-PL1...
En de nieuwe 14-42mm is sneller en stiller.
De bediening schijnt ook beter te zijn...je kan volgens mij wel achter de functie toets allerlei functies als ISO, sluitertijd, diafragma...stoppen.
[ Voor 28% gewijzigd door leendertv op 15-01-2011 20:54 ]
Oh sorry, ik wist niet dat ik van Meneer Thorgrem alleen maar Olympus spul hier de hemel in mag prijzen. Mijn oprechte excuses. Ik probeeer gewoon wat verschillen te schetsen van eerste indrukken van een NEX vs. PL1. Ik vermoed zo dat er meerdere mensen zijn die met de keuze EPL/NEX zitten... Persoonlijk denk ik dat qua schermsize/schermresolutie/snelheid de E-PL1 niet helemaal bij de tijd is... maar het lijkt zo te zijn dat ze dit met de E-PL2 een stuk hebben rechtgetrokkenVerwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 20:39:
Indien je de NEX helemaal geweldig vindt dan kun je dat het beste verkondigen in het Sony dSLR topic: Het grote Sony dSLR- en objectieventopic v2011
Is dat niet wat kort door de bocht? Er zijn getuige diverse fora behoorlijk wat mensen van een dSLR compleet overgestapt naar een m43 of hebben er een voor erbij gekocht omdat ze het gesleur met een tas vol knoeperts van lenzen moe zijn.gimpy schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 20:45:
@stefimke:
E-PL2 bedoel je denk ik? Ik ben op zoek naar iets compacts tussen m'n dSLR en compact in... EPL-serie is op zich erg leuk van formaat, handzame lensjes en de out-of-camera JPG's zien er geweldig uit, t/m iso1600 dan.Momenteel is de EP-2 de nieuwste, de EP-2 wordt begin februari gepresenteerd.
[ Voor 50% gewijzigd door catchingfire op 15-01-2011 21:08 ]
Verwijderd
Sorry, ik heb schijnbaar te lang op http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1041 rondgehangen waar het steeds hetzelfde liedje was/is.catchingfire schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 21:01:
[...]
Oh sorry, ik wist niet dat ik van Meneer Thorgrem alleen maar Olympus spul hier de hemel in mag prijzen. Mijn oprechte excuses. Ik probeeer gewoon wat verschillen te schetsen van eerste indrukken van een NEX vs. PL1. Ik vermoed zo dat er meerdere mensen zijn die met de keuze EPL/NEX zitten...
Ik raad je dan aan om even te wachten op de E-PL2 die ligt binnen niet al te lange tijd in de schappen en heeft enkele verbeteringen. Overigens is de AF van de E-PL1 niet echt langzaam te noemen na de firmware update.
Hoezo diep? Je gaat niet eens een menu in. Zelfs bij dpreview zijn ze erg te spreken over dit "Super Control panel" (http://www.dpreview.com/reviews/olympuse520/page7.asp):catchingfire schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 20:32:
Hmmm en dan klagen mensen dat de NEX te diepe menu's heeft? Daar kun je met 1 klik bij de ISO settings komen. Het is een beetje eenzelfde ervaring als ik 2 jaar geleden op de Photokina met een Oly E-?? had: een ongelofelijk non-intuitief menu. Een Canon/Nikon/Panasonic zet je aan en op een of andere manier wijst dat allemaal meteen voor zich. Maar goed, dat zal een kwestie van gewenning zijn, dan weet je zo alles te vinden.
enThis means that delving into the main menus is a rare occurrence
Niet specifiek om de hemel in te prijzen (Oly's hebben nadelen genoeg), maar voor mij was dit één van de selling points. Daarom ben ik nogal verbaasd dat mensen dit non-intuitief vinden. Je drukt op één keer op OK en je kan alle instellingen wijzigen.It's something you get used to quickly enough though, making the E-520 a camera that encourages you to change settings and experiment.
Het menu zelf, daar kom ik eigenlijk amper en daar kan ik wel eens in verdwalen omdat er nogal wat instellingen zijn.
Die m4/3 hebben geen "Super Control panel", maar het systeem werkt op een soortgelijke manier: OK indrukken om bij de instellingen te komen.
[ Voor 5% gewijzigd door MrSleeves op 15-01-2011 21:26 ]
Je hebt helemaal gelijk, een keuze voor een systeem moet je niet zomaar maken.catchingfire schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 21:01:
Oh sorry, ik wist niet dat ik van Meneer Thorgrem alleen maar Olympus spul hier de hemel in mag prijzen. Mijn oprechte excuses. Ik probeeer gewoon wat verschillen te schetsen van eerste indrukken van een NEX vs. PL1. Ik vermoed zo dat er meerdere mensen zijn die met de keuze EPL/NEX zitten...
Het m43 systeem is compacter dan het NEX systeem doordat de m43 camera's een kleinere sensor gebruikt (De NEX zoom lenzen, bijvoorbeeld de 18-200mm, vind ik veel te lomp en te zwaar voor een compact systeem).
Maar het NEX systeem is door de grotere sensor weer beter in situaties met weinig licht (Hoge ISO's).
Het m43 systeem is momenteel veel uitgebreider dan het NEX systeem. Meerdere fabrikanten werken er aan mee.
Ik ben blijkbaar niet helemaal helder geweest.Is dat niet wat kort door de bocht? Er zijn getuige diverse fora behoorlijk wat mensen van een dSLR compleet overgestapt naar een m43 of hebben er een voor erbij gekocht omdat ze het gesleur met een tas vol knoeperts van lenzen moe zijn.
...
E-PL2 bedoel je denk ik? Ik ben op zoek naar iets compacts tussen m'n dSLR en compact in... EPL-serie is op zich erg leuk van formaat, handzame lensjes en de out-of-camera JPG's zien er geweldig uit, t/m iso1600 dan.
Olympus PEN heeft twee lijnen:
E-P: voor "serieuze fotografen", instellingen voor professionele fotografen, momenteel is daar de nieuwste de E-P2
E-PL: Is voor "niet-technische fotografen" die niets willen doen met diafragma, sluitertijd, ISO. De L staat voor Lite. Hier is de E-PL2 dus de nieuwste
Momenteel is de nieuwe E-PL2 (Die dus gemaakt is voor "niet-technische fotografen") de beste PEN camera op de markt. Deze combineert eigenlijk al het goede van de E-P en de E-PL camera's die al op de markt waren).
Begin februari word de nieuwe camera in de E-P lijn gepresenteerd. Deze zal dus waarschijnlijk de E-P3 gaan heten. Deze is dan dus weer voor de serieuze fotograaf. Krijgt een nieuwe sensor, processor, ingebouwde viewfinder....een professionele camera dus.
De EPL2 is al een hele goede camera, maar dus eigenlijk gericht op beginners. Voor de EP3 moet je nog een paar maandjes wachten tot deze hier op de markt is. Maar de vraag is of je die echt nodig hebt.
Ik hoop dat je het begrijpt.
[ Voor 7% gewijzigd door leendertv op 15-01-2011 22:26 ]
Goed, het zit dan weliswaar verscholen in de diepste afgronden binnen het menu, maar zodra je de Super Control Panel hebt geactiveerd valt ISO/WB e.d. on the fly aan te passen bij de PEN's. Vanaf dat moment heb je dan niks meer van doen met het slecht opgebouwde menu van Olympus (zeker wanneer je het vergelijkt met hoe Canon/Nikon/Panasonic 't aanpakken). Kwestie van review van DPreview doornemen en je weet hetcatchingfire schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 19:30:
Vandaag even bij de Saturn met een E-PL1 gespeeld. Ongelofelijk wat een k*t-menu, mag hopen dat dat ietwat versimpelt is in de PL2.
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen, dit was voor ons een reden om de EP-1 te kopen. Nou kan ik prima overweg met het Super Control Panel, doordat ik al jaren fotografeer met een Olympus dslr. Ik vind het panel zelfs geweldig, maar ik stel een snellere toegang tot o.a. iso wel op prijs. Bovendien mis ik enorm het instelwieltje wat wel op de EP-1 zit.catchingfire schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 19:30:
Grootste nadeel van de Nex vind ik toch de omvang van de lenzen. De Pen was voor erbij en bij een Nex heb ik dat gevoel minder, want dan kan ik bijna net zo goed mijn dslr meenemen. Vandaar de aankoop van een EP-1
Zo te horen ben je verdwaalt in het settings menu (wat heel uitgebreid, maar daardoor ook lastig is). Het instellingen menu wat jij zocht is op te roepen met de "ok" button (althans, bij m'n e-p2). Dat laatste menu werkt heel prettig en snel en daar zitten alle gebruikelijke opties onder zoals iso, wb, shooting mode, flash, etc. etc.catchingfire schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 19:30:
Het lukte me niet om bij de ISO-settings te komen.
...
Verwijderd
Klopt, dat is op de E-PL1 ook zo. Behalve in iAUTO (en ART en SCN) stand. In die standen krijg je andere menutjes. In de iAUTO stand krijg je hele simpele menu's (zoals vervaag achtergrond wazig/scherp) speciaal bedoeld voor de beginnende hobbyist die nog niets weet van ISO, sluitertijd enz enz.djkooij schreef op zondag 16 januari 2011 @ 19:54:
[...]
Zo te horen ben je verdwaalt in het settings menu (wat heel uitgebreid, maar daardoor ook lastig is). Het instellingen menu wat jij zocht is op te roepen met de "ok" button (althans, bij m'n e-p2). Dat laatste menu werkt heel prettig en snel en daar zitten alle gebruikelijke opties onder zoals iso, wb, shooting mode, flash, etc. etc.
Verschillende E-PL2 kits zijn nu al op voorraad bij cameranu.nl, Foto Boom en Digital Warehouse.
Ik heb net die ib software even geprobeerd .... Zodat jullie dat niet hoeven te doen.
Er zit net wat verschil in de bediening en uiterlijk van de interface t.o.v viewer2, maar verder erg vergelijkbaar.
De twee selling points van ib, gezicht herkenning en locatie aware.
De gezichtsherkenning werkt niet lekker en Als je dat wilt gebruik picasa of microsoft foto daar heb je ook werkelijk wat aan.
En de locatie kun je er alleen handmatig erbij plaatsen, dat is dus ook niet echt handig.
Raw foto's bewerken is erg gelimiteerd versus viewer2 , maar waar vooral het probleem zit. Geen batch en nog vervelender je kunt alleen per foto veranderingen toepassen en niet zoals in viewer2, 1tje aanpassen en dan toepassen op de rest.
Wat ik mij trouwens af vraag. Waarom investeert een bedrijf geld in het ontwikkelen van een heel pakket terwijl er bijvoorbeeld programma's zoals digikam zijn waarbij met een kleine push van bijvoorbeeld olympus het echt een killer ap is om bij een camera te leveren. Waarbij ik dan vooral denk aan een plugin die het olympus raw gedeelte afhandelt en een correcte ondersteuning van orf metadata(ook al is dat inmiddels in de laatste versie van exiv2 ook super, 020 niet gebruiken daar zat een kleine bug in)
Er zit net wat verschil in de bediening en uiterlijk van de interface t.o.v viewer2, maar verder erg vergelijkbaar.
De twee selling points van ib, gezicht herkenning en locatie aware.
De gezichtsherkenning werkt niet lekker en Als je dat wilt gebruik picasa of microsoft foto daar heb je ook werkelijk wat aan.
En de locatie kun je er alleen handmatig erbij plaatsen, dat is dus ook niet echt handig.
Raw foto's bewerken is erg gelimiteerd versus viewer2 , maar waar vooral het probleem zit. Geen batch en nog vervelender je kunt alleen per foto veranderingen toepassen en niet zoals in viewer2, 1tje aanpassen en dan toepassen op de rest.
Wat ik mij trouwens af vraag. Waarom investeert een bedrijf geld in het ontwikkelen van een heel pakket terwijl er bijvoorbeeld programma's zoals digikam zijn waarbij met een kleine push van bijvoorbeeld olympus het echt een killer ap is om bij een camera te leveren. Waarbij ik dan vooral denk aan een plugin die het olympus raw gedeelte afhandelt en een correcte ondersteuning van orf metadata(ook al is dat inmiddels in de laatste versie van exiv2 ook super, 020 niet gebruiken daar zat een kleine bug in)
Verwijderd
Is er een Olympus of Panasonic M4/3 camera die zo'n GPS module heeft ingebouwd zodat je op een kaart kunt zien waar de foto's genomen zijn?
Voor zover ik weet zijn er geen mFT camera's met ingebouwde GPS module.Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:17:
Is er een Olympus of Panasonic M4/3 camera die zo'n GPS module heeft ingebouwd zodat je op een kaart kunt zien waar de foto's genomen zijn?
Verwijderd
ehm ja, maar over de ep3 weet niemand nog echt wat. Er komt een 'pro model' maar dat kan van alles zijn. Nieuwe sensor hoeft niet zo te zijn, ingebouwde zoeker is ook maar de vraag.gimpy schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 22:21:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, een keuze voor een systeem moet je niet zomaar maken.
Het m43 systeem is compacter dan het NEX systeem doordat de m43 camera's een kleinere sensor gebruikt (De NEX zoom lenzen, bijvoorbeeld de 18-200mm, vind ik veel te lomp en te zwaar voor een compact systeem).
Maar het NEX systeem is door de grotere sensor weer beter in situaties met weinig licht (Hoge ISO's).
Het m43 systeem is momenteel veel uitgebreider dan het NEX systeem. Meerdere fabrikanten werken er aan mee.
[...]
Ik ben blijkbaar niet helemaal helder geweest.
E-P: voor "serieuze fotografen", instellingen voor professionele fotografen, momenteel is daar de nieuwste de E-P2
E-PL: Is voor "niet-technische fotografen" die niets willen doen met diafragma, sluitertijd, ISO. De L staat voor Lite. Hier is de E-PL2 dus de nieuwste
Momenteel is de nieuwe E-PL2 (Die dus gemaakt is voor "niet-technische fotografen") de beste PEN camera op de markt. Deze combineert eigenlijk al het goede van de E-P en de E-PL camera's die al op de markt waren).
Begin februari word de nieuwe camera in de E-P lijn gepresenteerd. Deze zal dus waarschijnlijk de E-P3 gaan heten. Deze is dan dus weer voor de serieuze fotograaf. Krijgt een nieuwe sensor, processor, ingebouwde viewfinder....een professionele camera dus.
De EPL2 is al een hele goede camera, maar dus eigenlijk gericht op beginners. Voor de EP3 moet je nog een paar maandjes wachten tot deze hier op de markt is. Maar de vraag is of je die echt nodig hebt.
Ik hoop dat je het begrijpt.
Het aparte is dat epl2 een light camera is, maar ondertussen wel wat scherpere fotos maakt dan ep1/ep2, een hoger resolutie beeldscherm, mogelijkheden voor externe zoeker wat de ep1 niet heeft. Dus eigenlijk biedt de epl2 camera meer. Alleen wat minder controls en wat meer plastic.
Heeft iemand trouwens de e-pl2 al bij de Mediamarkt gezien? ze hebben nu een btw actie, misschien interessant.
Klopt, de epl2 is momenteel de beste m43 camera op de markt. Maar de ep3 zal dus nog een stuk meer moeten gaan bieden. Dat kan van alles zijn: metalen body, ingebouwde zoeker, snellere AF, nieuwere sensor (de huidige sensor gebruikt Olympus al 3 jaar lang in alle modellen dlsr's, is opzich prima als je de resultaten van de e5 zie. Maar vanuit marketing gezien zou een nieuwe sensor geen kwaad kunnen) , nieuwere processor (of in ieder geval die in de e5 zit), draaibaar beeldscherm..Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:05:
ehm ja, maar over de ep3 weet niemand nog echt wat. Er komt een 'pro model' maar dat kan van alles zijn. Nieuwe sensor hoeft niet zo te zijn, ingebouwde zoeker is ook maar de vraag.
Het aparte is dat epl2 een light camera is, maar ondertussen wel wat scherpere fotos maakt dan ep1/ep2, een hoger resolutie beeldscherm, mogelijkheden voor externe zoeker wat de ep1 niet heeft. Dus eigenlijk biedt de epl2 camera meer. Alleen wat minder controls en wat meer plastic.
Ik hoop op een ingebouwde zoeker, draaibaar beeldscherm en snellere AF. Beeldkwaliteit van de E5 en de epl2 is voor mij prima.
Ik heb hem in de vestiging in Rotterdam in m'n hand gehad en er even mee gespeeld.Heeft iemand trouwens de e-pl2 al bij de Mediamarkt gezien? ze hebben nu een btw actie, misschien interessant.
Ik heb de
Verwijderd
Je hebt de.....gimpy schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 00:10:
[...]
Klopt, de epl2 is momenteel de beste m43 camera op de markt. Maar de ep3 zal dus nog een stuk meer moeten gaan bieden. Dat kan van alles zijn: metalen body, ingebouwde zoeker, snellere AF, nieuwere sensor (de huidige sensor gebruikt Olympus al 3 jaar lang in alle modellen dlsr's, is opzich prima als je de resultaten van de e5 zie. Maar vanuit marketing gezien zou een nieuwe sensor geen kwaad kunnen) , nieuwere processor (of in ieder geval die in de e5 zit), draaibaar beeldscherm..
Ik hoop op een ingebouwde zoeker, draaibaar beeldscherm en snellere AF. Beeldkwaliteit van de E5 en de epl2 is voor mij prima.
[...]
Ik heb hem in de vestiging in Rotterdam in m'n hand gehad en er even mee gespeeld.
Ik heb de
ik vind hem wel nice en ik wil heel graag een zoeker, welke ik niet op mijn e-p1 kan zetten.
Ik denk dat de e-p3 erg veel gaat kosten. De prijs van de e-p2 gaat ook maar niet omlaag, ik vind hem nog steeds te duur. Voor de prijs van een e-p2+kitlens (welke minder goed is dan de nieuwe kitlens van de epl2) kan je de epl2 met kitlens en 40-150mm lens kopen.
Vanmiddag bij Mediamarkt Utrecht geen epl-2 te vinden helaas.
Uitgebreide review van de E-5 van dpreview:
The E-5 isn't meant to appeal to the mass-market, and we suspect that it won't. However, as a flagship for the established Four Thirds system it succeeds brilliantly. The E-5 is capable of excellent results, and its tank-like body should take years of abuse. Unfortunately, comparably poor image quality at high ISO settings, and restricted dynamic range make it less competitive than it could be.
Tja, kben de rest vergeten
Ik zie niet wat de ep2 meer biedt dan de epl2. De beeldkwaliteit van de epl2 is zelf beter.ik vind hem wel nice en ik wil heel graag een zoeker, welke ik niet op mijn e-p1 kan zetten.
Ik denk dat de e-p3 erg veel gaat kosten. De prijs van de e-p2 gaat ook maar niet omlaag, ik vind hem nog steeds te duur. Voor de prijs van een e-p2+kitlens (welke minder goed is dan de nieuwe kitlens van de epl2) kan je de epl2 met kitlens en 40-150mm lens kopen.
Bij veel webshops is de ep2 trouwens sinds kort wel 100 euro goedkoper dan de epl2, kdenk dat dit ook door de komende ep3 is.
En bijvoorbeeld met deze kit ben je ongeveer 150 goedkoper uit dan dat je de EVF2 bij de epl2 zou kopen: http://kamera-express.nl/...k%29%20+%2014-42mm%20.htm
edit:
HOT!!! Schneider Kreuznach joins mft!!!!
http://www.43rumors.com/hot-schneider-kreuznach-joins-mft/
[ Voor 5% gewijzigd door leendertv op 04-02-2011 15:39 ]
Verwijderd
Ik heb zelf de E-PL1 ondanks dat dat een heel fijne camera is zou ik hem meteen ruilen tegen een E-P2. Ik vind hem veel en veel meer kwaliteit uitstralen. De body is gewoon veel mooier en robuuster.gimpy schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 12:37:
[...]
Ik zie niet wat de ep2 meer biedt dan de epl2. De beeldkwaliteit van de epl2 is zelf beter.
Nu met de komst van de E-PL2 is de E-P2 overklast en is het dus wachten op de E-P3 die de zaken weer recht zal zetten. Ik ben benieuwd naar de komende maanden maar ik verwacht veel van Olympus. M4/3 moet dit jaar echt op de kaart gezet worden als de standaard voor systeemcamera's. Er valt veel te winnen.
Verwijderd
Ik heb eigenlijk een vraag over de lenzen. Er staan een heleboel cijfers en letter sop de lenzen, maar waar staan die eigenlijk voor.
Als voorbeeld de kitlens:
M.ZUIKO DIGITAAL
Dat snap ik de M staat voor M4/3 Zuiko is de naam van olympus lenzen en digitaal staat voor digitaal itt analoog
14-42mm
Ook dat snap ik redelijk dat heeft met zoombereik te maken
Maar voor de rest begrijp ik het nog niet.
1:3.5-5.6 L ED
40,5
0.36m/0.82 ft - appart tekentje
Als voorbeeld de kitlens:
M.ZUIKO DIGITAAL
Dat snap ik de M staat voor M4/3 Zuiko is de naam van olympus lenzen en digitaal staat voor digitaal itt analoog
14-42mm
Ook dat snap ik redelijk dat heeft met zoombereik te maken
Maar voor de rest begrijp ik het nog niet.
1:3.5-5.6 L ED
40,5
0.36m/0.82 ft - appart tekentje
- ED staat voor Extra Low Dispersion glas, die wordt gebruikt om te helpen chromatische abbarations te verminderen. Dit is glas met een lage brekingsindex
- 14-42mm is de brandpuntsafstand. Met een cropfactor van 2 bij de m4/3's betekend dit een equivalent van 28-84mm op een 35mm filmcamera.
- 1:3.5-5.6 betekent een minimaal F getal van 3.5 bij een brandpuntsafstand van 14mm en een minimaal F getal van 5.6 bij een brandpuntsafstand van 42mm. Dit F getal staat voor hoe groot het diafragma kan zijn. Hoe groter het diafragma, hoe lager het F getal, hoe kleiner de scherptediepte-verhouding en hoe hoger de lichtontvangst. Dus lenzen met een laag F getal kan je zonder flits nog mooie foto's maken en hebben vaak een mooie bokeh.
-40,5 betekent een de filtermaat voor de lens (40,5mm) dus je kunt er UV of Polaroidfilters opschroeven van die maat. Of een zonnekap etc.
-0.36m/0.82 ft. Weet het niet precies, maar ik gok dat dat de minimale voorwerpsafstand moet zijn. Dus vanaf 0.36 meter (of 0.82 foot) kan je foto's maken. Met een Macrolens is die afstand natuurlijk een stuk kleiner. Ik denk trouwens dat het niet goed is, want uit mijn hoofd is de voorwerpsafstand (ook wel focusafstand) bij de 14-42mm 0.25m.
- 14-42mm is de brandpuntsafstand. Met een cropfactor van 2 bij de m4/3's betekend dit een equivalent van 28-84mm op een 35mm filmcamera.
- 1:3.5-5.6 betekent een minimaal F getal van 3.5 bij een brandpuntsafstand van 14mm en een minimaal F getal van 5.6 bij een brandpuntsafstand van 42mm. Dit F getal staat voor hoe groot het diafragma kan zijn. Hoe groter het diafragma, hoe lager het F getal, hoe kleiner de scherptediepte-verhouding en hoe hoger de lichtontvangst. Dus lenzen met een laag F getal kan je zonder flits nog mooie foto's maken en hebben vaak een mooie bokeh.
-40,5 betekent een de filtermaat voor de lens (40,5mm) dus je kunt er UV of Polaroidfilters opschroeven van die maat. Of een zonnekap etc.
-0.36m/0.82 ft. Weet het niet precies, maar ik gok dat dat de minimale voorwerpsafstand moet zijn. Dus vanaf 0.36 meter (of 0.82 foot) kan je foto's maken. Met een Macrolens is die afstand natuurlijk een stuk kleiner. Ik denk trouwens dat het niet goed is, want uit mijn hoofd is de voorwerpsafstand (ook wel focusafstand) bij de 14-42mm 0.25m.
[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 06-02-2011 17:20 . Reden: toevoeging ]
Na Schneider Kreuznach vorige week is nu ook Carl Zeiss toegetreden tot de m43 standaard groep:
http://www.43rumors.com/h...-joins-micro-four-thirds/
Verwijderd
Komamura schijnt ook toegetreden te zijn.gimpy schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:39:
Na Schneider Kreuznach vorige week is nu ook Carl Zeiss toegetreden tot de m43 standaard groep:
De toekomst ziet er dus leuk uit.
Ik ben wel blij dat ik uiteindelijk voor een m4/3 camera heb gekozen.
Volgens hier is de minimale focusafstand 25cm.MadMarky schreef op zondag 06 februari 2011 @ 17:57:
@Djarune
Klopt helemaal, maar geldt de focusafstand van 25cm ook voor m4/3 lenzen naast 4/3?
"0.36m - ∞" betekent dat je kunt focussen van 36cm tot oneindig.
Goed dat alle goede lenzenfabrikanten m4/3 serieus nemen. Canon blijft het op APS-C spelen. Ik denk dat uiteindelijk toch veel amateurs overstap[en van hun Canon EOS xx0d naar de m4/3 camera's. Vooral omdat de meeste uiteindelijk toch vooral snapshots met hun dsrl maken.
Ook Sigma gaat lenzen voor m43 maken 
“The Sigma Corporation is pleased to announce the development of new lenses for Micro Four Thirds and E-mount camera system.
As demand for compact system cameras increase, we intend to meet the requirements of users and develop new lenses for these systems, utilizing our advanced interchangeable lens development technology.
Detailed information including specifications, product names, pricing and launch schedules will be announced in due course.
A mockup will be displayed at Sigma’s booth during CP+, a camera and photo imaging show, held in Pacifico Yokohama Japan from February 9th, 2011.”
“The Sigma Corporation is pleased to announce the development of new lenses for Micro Four Thirds and E-mount camera system.
As demand for compact system cameras increase, we intend to meet the requirements of users and develop new lenses for these systems, utilizing our advanced interchangeable lens development technology.
Detailed information including specifications, product names, pricing and launch schedules will be announced in due course.
A mockup will be displayed at Sigma’s booth during CP+, a camera and photo imaging show, held in Pacifico Yokohama Japan from February 9th, 2011.”
Sigma plaatste op hun lenzen toch al de m4/3 en 4/3 bajonetsluiting?
Of bedoelen ze er mee dat ze daadwerkelijk lenzen gaan ontwikkelen voor dit formaat ipv fullframe 35mm lenzen van een andere aansluiting te voorzien.
Of bedoelen ze er mee dat ze daadwerkelijk lenzen gaan ontwikkelen voor dit formaat ipv fullframe 35mm lenzen van een andere aansluiting te voorzien.
Voor 4/3 hebben ze inderdaad al heel veel lenzen gemaakt.Mafketel schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:54:
Sigma plaatste op hun lenzen toch al de m4/3 en 4/3 bajonetsluiting?
Van het m43 consortium waren ze volgens mij al lang lid maar daar hebben ze nooit lenzen voor gemaakt.
En uit het persbericht is op te maken dat ze dus nieuwe lenzen gaan ontwerpen speciaal voor de micro systeemcamera's.
Verwijderd
Dat is nog steeds veel te kort door de bocht. Ik heb zelf een E-PL1 en ik heb nog nooit gebruik gemaakt van die "live guides". Het instellen van diafragma, sluitertijd, ISO, witbalans, etc. is een fluitje van een cent met dat Super Control Panel (of hoe heet dat op een PEN?) en ik zie dus geen enkele reden om dat niet te gebruiken. Dat Olympus naast de standaardinstellingen ook live guides heeft toegevoegd doet daar natuurlijk niets aan af en dat de E-P serie een handigere bediening heeft voor het instellen van de sluitertijd etc. evenmin.gimpy schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 22:21:
Ik ben blijkbaar niet helemaal helder geweest.
Het verschil tussen de E-P en E-PL series is simpelweg dat de laatste goedkoper is - de E-PL is het instapmodel in de PEN-serie, niet meer en niet minder. Dat prijsverschil was ook precies de reden waarom ik zelf voor de E-PL1 heb gekozen ondanks zijn nadelen (ook al zal ik serieus nadenken over een upgrade als er ooit een E-P3 verschijnt). Uiteraard vertaalt het prijsverschil zich in een kwaliteitsverschil, maar dat lijkt me logisch. Zo is een Nikon D3000 ook geen D3X, maar een professionele fotograaf kan met beide modellen overweg, ongeacht het feit dat een gemiddelde D3000 gebruiker hoogstwaarschijnlijk veel vaker gebruikt zal maken van de AUTO-stand, Automatic Scene Modes en Nikon Guide Mode dan een gemiddelde D3X fotograaf.
Wat dat betreft is het natuurlijk geen gek idee van Olympus om dat ene extra menuutje voor "niet-technische fotografen" juist op het budgetmodel aan te bieden, maar om hier te stellen dat die camera dus niet bedoeld is voor mensen die dat menuutje niet gebruiken is gewoon dikke onzin.
offtopic:
Ik heb overigens de indruk dat een NEX zich nog veel nadrukkelijker richt op "niet-technische fotografen" dan welke Olympus ook, als ik de folders van Sony zo bekijk. Geen idee eigenlijk of je met zo'n NEX ook "klassiek" de instellingen kunt wijzigen, maar dat zal vast wel.
Ik heb overigens de indruk dat een NEX zich nog veel nadrukkelijker richt op "niet-technische fotografen" dan welke Olympus ook, als ik de folders van Sony zo bekijk. Geen idee eigenlijk of je met zo'n NEX ook "klassiek" de instellingen kunt wijzigen, maar dat zal vast wel.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 01:48 ]
Verwijderd
Zojuist is de review van de E-PL2 verschenen op dpreview.
Een hele positieve review, maar toch maar een score van 71%.
Bij performance waar de ze zo'n beetje laaiend enthousiast over zijn scoort hij maar 3 uit de 14. Schijnbaar wilden ze geen hoge score voor deze camera en hebben de score her en der maar aangepast, alleen nu strookt het niet meer met de tekst. Zeer bedenkelijk allemaal. Voor mij heeft dpreview wel afgedaan nu.
review: http://www.dpreview.com/reviews/olympusepl2/
Bij performance waar de ze zo'n beetje laaiend enthousiast over zijn scoort hij maar 3 uit de 14. Schijnbaar wilden ze geen hoge score voor deze camera en hebben de score her en der maar aangepast, alleen nu strookt het niet meer met de tekst. Zeer bedenkelijk allemaal. Voor mij heeft dpreview wel afgedaan nu.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2011 10:10 ]
Verwijderd
Bij toeval op deze aanbieding gekomen: http://www.fotohanskeuzek...pus-17mm-/28-pancake.html
De 17mm pancake van Olympus voor m4/3 voor 149,- euro. In vergelijking met andere aanbieders een stuk goedkoper. Nu vraag ik me af of deze lens echt zoveel slechter is dan de Panasonic pancake die nu dus meer dan 2 keer duurder is.
Wie heeft er goede ervaringen met deze Olympus lens?
De 17mm pancake van Olympus voor m4/3 voor 149,- euro. In vergelijking met andere aanbieders een stuk goedkoper. Nu vraag ik me af of deze lens echt zoveel slechter is dan de Panasonic pancake die nu dus meer dan 2 keer duurder is.
Misschien moet je eens vergelijken met de scores van andere camera's, want die zijn ook niet hoog. Het systeem van dpreview is wat realistischer door niet iedere camera dikke scores te geven. Binnen de budget dslr camera's scoort de E-PL2 heel netjes, maar dpreview test ook camera's zoals een D3x en die zal het op heel veel vlakken een stuk beter doen, maar zal nog altijd binnen dezelfde schaal moeten passen. Als je een E-PL2 een 8,5 gaat geven, wat moet de D3x dan scoren? Een 11 ofzo?Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 10:09:
Zojuist is de review van de E-PL2 verschenen op dpreview.
Maar goed, je moet niet kijken naar de conclusies van een site maar zelf de conclusies trekken bij het zien van de resultaten.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Ze kunnen natuurlijk de camera's indelen in hun klasse en per klasse bekijken wat de scores zijn. Indien hetgeen wat jij zegt consequent wordt toegepast kan een goede point & shoot bijvoorbeeld nooit meer dan een mager zesje halen.
Dat nu juist een Nikon-fan iets zegt over een gebrek aan innovatie 
Wel vreemd dat de camera divisie van Oly verlies draait, de verkopen van de Pen gaan toch niet slecht?
http://www.dslrphoto.com/...10-nikon-d3100,20613.html

Wel vreemd dat de camera divisie van Oly verlies draait, de verkopen van de Pen gaan toch niet slecht?
Verwijderd
Het is helaas niet opgesplitst, maar met de Pen gaat het volgens mij bijzonder goed. Olympus ziet het in ieder geval als de toekomst. Ook de E5 blijkt goed aan te slaan en Olympus kan niet voldoen aan de vraag ernaar.PowerUp schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 08:47:
Dat nu juist een Nikon-fan iets zegt over een gebrek aan innovatie
Het verlies lijkt me dus in de compactcamera's te zitten. Een zeer concurrerende markt die steeds vrij snel verandert/vernieuwt.
Ik heb er wel vertrouwen in dat Olympus binnen een paar jaar weer positieve cijfers laat zien. Ze zullen nu nog meer het belang van de 4/3 en m4/3 markt inzien.
Precies, een systeem als het A t/m F energielabel waarin een product tegen het gemiddelde in zijn klasse wordt afgezet, zou eerlijker zijn. Niettemin mag je je niet blindstaren op reviews, er is in gebruik altijd een persoonlijke factor. En overigens vind je een product ook vaak beter als het jouw merk is.Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:45:
Ze kunnen natuurlijk de camera's indelen in hun klasse en per klasse bekijken wat de scores zijn. Indien hetgeen wat jij zegt consequent wordt toegepast kan een goede point & shoot bijvoorbeeld nooit meer dan een mager zesje halen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
http://www.43rumors.com/o...se-bad-financial-results/Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 21:27:
[...]
Het is helaas niet opgesplitst, maar met de Pen gaat het volgens mij bijzonder goed. Olympus ziet het in ieder geval als de toekomst. Ook de E5 blijkt goed aan te slaan en Olympus kan niet voldoen aan de vraag ernaar.
Ik heb er helemaal geen ervaring mee, maar wat ik zo op internet lees is de Panasonic 20mm F1.7 zo'n beetje op alle punten beter.Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 10:54:
Bij toeval op deze aanbieding gekomen: http://www.fotohanskeuzek...pus-17mm-/28-pancake.html
Scherper, minder last van CA, minder vervorming, lichtsterker...
Verwijderd
Heb de 17mm niet en nooit gehad. Er zijn genoeg mensen die er tevreden mee zijn, maar kwa scherpte is hij niet veel beter dan de 14-42mm kitlens. Ik begrijp niet helemaal waarom men voor die lens gaat ipv de kitlens, het enige wat ik me kan bedenken is dat hij de camera erg compact maakt. Maar wat ik bedoel: de belangrijkste redenen (voor mij dan..) om voor een pancake te gaan is de betere fotokwaliteit + lichtgevoeligheid. De 17mm is niet heel veel lichtgevoeliger.gimpy schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 10:38:
[...]
Ik heb er helemaal geen ervaring mee, maar wat ik zo op internet lees is de Panasonic 20mm F1.7 zo'n beetje op alle punten beter.
Scherper, minder last van CA, minder vervorming, lichtsterker...
De panasonic 20mm is echt super, dat kan ik wel zeggen aangezien ik die zelf heb.
Leesvoer over wat we kunnen gaan verwachten van m43:
http://zone-10.com/cmsm/i...task=view&id=584&Itemid=1
Ik las net dat de Panasonic 14mm 2.5 ook beter is dan de 17mm van Olympus:
http://www.stevehuffphoto...ens-review-by-steve-huff/
http://zone-10.com/cmsm/i...task=view&id=584&Itemid=1
[ Voor 40% gewijzigd door leendertv op 18-02-2011 22:29 ]
Verwijderd
Dank voor de link. Spijtig dat de Olympus lens niet zo goed is in vergelijking met de pancakes van Panasonic. Maar op zich is het wel mooi dat je dus keuze hebt en dat zowel Olympus als Panasonic redelijk wat lenzen ontwerpen voor m4/3. Dan kan iedereen zelf afwegingen en keuzes maken.gimpy schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 22:12:
Macro fotografie lijkt me wel wat, is daar al een oplossing voor bij m4/3? Ik heb gezien dat Olympus een opzetlens heeft gemaakt, maar die past niet op mijn oude 14-42mm maar enkel op de vernieuwde versie heb ik begrepen.
Voor macro fotografie kun je de Panasonic 45mm F2.8 macro kopen.
Wel prijzig hoor: 669 euro.
Maar wel een hele goede lens. Niet echt geschikt voor insecten maar wel voor alle andere soorten macro's.
Bij macro fotografie is handmatig scherpstellen niet zo'n probleem. Dus je kan ook op marktplaats of ebay zoeken naar bijvoorbeeld de Zuiko OM 50mm F3.5 macro + adapter om deze te kunnen gebruiken op een PEN.
Dat is echt een leuk lensje.
Voorbeelden van deze lens op een PEN:
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/4450779433/
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/4469155533/
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/4448570616/
Op Ebay kunnen ze wel duur zijn. Op marktplaats staat deze lens momenteel niet.
Maar hij staat er wel regelmatig op voor tussen de 70 en de 100 euro.
Een andere mogelijkheid is de OM Zuiko 50mm F1.8 met een OM macro tussenring.
Daar staan er tientallen van op marktplaats. Die lensjes kosten geen drol.
Ik krijg er best leuke resultaten mee.
De Zuiko OM 50mm lenzen worden wel 100mm op een PEN.
Wel prijzig hoor: 669 euro.
Maar wel een hele goede lens. Niet echt geschikt voor insecten maar wel voor alle andere soorten macro's.
Bij macro fotografie is handmatig scherpstellen niet zo'n probleem. Dus je kan ook op marktplaats of ebay zoeken naar bijvoorbeeld de Zuiko OM 50mm F3.5 macro + adapter om deze te kunnen gebruiken op een PEN.
Dat is echt een leuk lensje.
Voorbeelden van deze lens op een PEN:
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/4450779433/
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/4469155533/
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/4448570616/
Op Ebay kunnen ze wel duur zijn. Op marktplaats staat deze lens momenteel niet.
Maar hij staat er wel regelmatig op voor tussen de 70 en de 100 euro.
Verwijderd
En hoe zit het met de snelheid van AF met die tussenring? Want als ik eenmaal zo'n ring heb zijn er nog een heleboel andere dingen te koop voor leuke prijsjes.gimpy schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 21:02:
Ik zie dat Olympus ook nog binnenkort met een 50mm m4/3 aan zal komen (volgens de roadmap). Misschien daar maar op wachten...
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2011 21:17 ]
Helemaal geen AF snelheid.
Die oude OM lensjes hadden geen AF...handmatig scherpstellen dus
Je kan wel adapters met AF Confirmation vinden op Ebay. Dan hoor je dus een piepje en zie je het focuspunt rood worden als het beeld scherp is.
Maar ik heb een adapter zonder AF confirmation. En met behulp van het vergrootglasje kun je dan ook goed handmatig scherpstellen.
Die oude OM lensjes hadden geen AF...handmatig scherpstellen dus
Je kan wel adapters met AF Confirmation vinden op Ebay. Dan hoor je dus een piepje en zie je het focuspunt rood worden als het beeld scherp is.
Maar ik heb een adapter zonder AF confirmation. En met behulp van het vergrootglasje kun je dan ook goed handmatig scherpstellen.
Dit topic is gesloten.