Het Olympus DSLR & objectieven topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 44.821 views

Onderwerpen

Alle 51 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Mafketel schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 13:42:
Even wat anders...
Is het waard om voor de panorama functie van de e-520 een xd kaartje aan te schaffen?
Ik schiet best vaak een panorama dus wat dat betreft wel maar vroeg het mij meer af of het een goede functie was.
Heeft iemand het al eens gebruikt hier?
Ja, ziet er op zich best goed uit.
Voorbeeld (50% van het origineel):
Panorama van Wolf en Kröv
En waarom kan het alleen op xd kaarten? en als er geen goede reden is waarom is er geen hack om het ook op de cfkaart te doen?
Geen idee, ik vroeg me dat ook af. Het is wel flauw, imo. Panorama is overigens wel een apart "programma" (als je de foto terugkijkt zie je, waar normaal P, A, e.d. staat, een panorama icoontje.

Overigens, begin september zit ik New York en ik kwam toevallig lensrentals.com tegen. Inmiddels het e.e.a. besteld:
Olympus 9-18mm f/4-5.6
Olympus 12-60mm f/2.8-4 SWD
en een 0.6 ND filter voor die lenzen (zelfde diameter).

En ik ga bij B&H kijken voor de 70-300mm van Olympus. Volgens mij heb ik dan wel genoeg te spelen daar. :)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

MrSleeves schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 14:44:
[...]

Ja, ziet er op zich best goed uit.
Voorbeeld (50% van het origineel):
[afbeelding]

[...]

Geen idee, ik vroeg me dat ook af. Het is wel flauw, imo. Panorama is overigens wel een apart "programma" (als je de foto terugkijkt zie je, waar normaal P, A, e.d. staat, een panorama icoontje.

Overigens, begin september zit ik New York en ik kwam toevallig lensrentals.com tegen. Inmiddels het e.e.a. besteld:
Olympus 9-18mm f/4-5.6
Olympus 12-60mm f/2.8-4 SWD
en een 0.6 ND filter voor die lenzen (zelfde diameter).

En ik ga bij B&H kijken voor de 70-300mm van Olympus. Volgens mij heb ik dan wel genoeg te spelen daar. :)
Ik heb ook met een 9-18mm door NYC gelopen. Erg leuk, wel veel kromme wolkenkrabbers ;)

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik zat nog te twijfelen tussen deze lens en de 7-14mm, maar die vond ik te duur (113 dollar tegen 45 dollar voor een week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowsfall
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-06 14:49
Hoi allemaal
ik heb sinds een maand een olympus e-520 en nu ben ik opzoek naar een battery grip voor dit type.
heb een beetje rondgekeken op internet en nu blijkt dat ownuser een grip maakt (olympus zelf niet) en ik vroeg me af of iemand hier er ervaring mee heeft en waar hij deze besteld heeft.
ik hoop dat iemand mij verder kan helpen
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

En hier nog een E520 bezitter :P Net aangeschaft als tweedehandsje van een vriend van me (die ondertussen 3 camera's heeft, waaronder een hele mooie Canon EOS en een Nikon D40)

Heb er een Zuiko Digital 40-150mm ED lens en een Zuiko Digital 14-42mm ED lens bij.
Van die laatste is helaas de vatting deels afgebroken waardoor hij niet lekker op de body zit. Nu kan ik die wel vervangen, een nieuwe kost maar 60 euro.
Maar ik zat eens te prutsen met de lens van de E300 van m'n pa. Daar zit ook een 14-42mm lens op, maar niet met de "ED" aanduiding. Daar van is de vatting van metaal ipv plastic zoals bij de ED lenzen. Daarbij heb ik ook het idee dat die lens wat scherpere plaatjes geeft (hoewel de 40-150mm ED het ook prima doet).
Ik kan die lens alleen nergens meer vinden in de shops online. Iemand enig idee waar ik zo'n lens vandaan kan halen? Of misschien een tip voor een betaalbaar alternatief?

@Shadowsfall: Naja, geen idee, heb net zelf een E520, maar is een extra accu geen optie? Ze zijn best snel te vervangen op de E520, en DealExtreme heeft hele aardige, zeer laag geprijsde vervangende accu's. (17,50 USD, en dan zit er, als ik het goed heb gezien, ook nog een vullingsindicator op.)
Persoonlijk zou ik de camera niet zwaarder willen maken dan nodig is, ivm lamme armen als je zonder statief werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 17-07-2010 17:40 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowsfall
@McKaamos
heb zelf ook een 14-42 mm lens, voor een vervanger zou ik op marktplaats kijken, heb daar zelf een 40-150mm f1:3.5-4.5 gekocht voor nog geen 100 euro, heb zelf geen ervaring met de 40-150ed f:4.0-5.6 maar die zal ongetwijfeld ook fijne plaatjes schieten.

ik heb al een extra accu, maar uit reviews blijkt dat met een 2e accu in de battery grip de focussnelheid hoger wordt en het is beter voor de accu's tevens heeft de grip twee extra afdrukknoppen, zodat verticaal foto's maken een stuk makkelijker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Hmm ja, ik ben geen kenner oid, maar die F waarde, wat houd het eigenlijk in? :P Iets met licht gevoeligheid toch?
Heb deze cam gekocht omdat ik het een leuk ding vind, en de E300 vond ik al fijn om mee te prutsen.
Heb nog een hoop te leren dus, maargoed :P

Vond net op Ebay wel een veiling voor dezelfde lens als m'n pa heeft (correctie, geen 14-42 maar 14-54mm), dus die ga ik in de gaten houden.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 17-07-2010 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 18:10:
Vond net op Ebay wel een veiling voor dezelfde lens als m'n pa heeft (correctie, geen 14-42 maar 14-54mm), dus die ga ik in de gaten houden.
Voor die 14-54: zie hier (belachelijk lange URL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Yeah, bieden vanaf 280 euro ;) Had em al gevonden ;) Is me iets te prijzig. Ik blijf Ebay nog even in de gaten houden en anders koop ik gewoon een vervangende 14-42mm ED, nieuw voor 60 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

McKaamos schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 18:10:
Hmm ja, ik ben geen kenner oid, maar die F waarde, wat houd het eigenlijk in? :P Iets met licht gevoeligheid toch?
Iets met diafragma. ;) Lagere waarde is grotere opening.
Grotere opening is kleinere DOF (Depth of Field ofwel scherptediepte).
En meer mm's (verder inzoomen) levert ook een kleinere DOF op.

Dat is dan in een notendop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:54

breinonline

Are you afraid to be known?

MrSleeves schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 20:43:
[...]

Iets met diafragma. ;) LagereHogere waarde = kleiner getal (want het is f/getal!) = grotere opening.
Grotere opening is kleinere DOF (Depth of Field ofwel scherptediepte).
En meer mm's (verder inzoomen) levert ook een kleinere DOF op.

Dat is dan in een notendop.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ok, en DoF is afstand X t/m Y in de richting waar je naar kijkt, wat dan scherp is?
Stel dat je tussen 1 meter en 1.5meter je DoF hebt, en je fotografeert schuin langs de kant van een auto, dan is alles vóór 1m onscherp, daar na wel scherp, en na 1.5m onscherp?

Ik zag pas in het Opel topic een foto van een blauwe Corsa A die dan volgens mij een kleine DoF had. Daardoor zag het er meteen uit alsof het een plaatje uit de catalogus van een modeltreintjes fabrikant was.

Klopt dat een beetje?
Aapje schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 11:37:

[afbeelding]

Leuke foto! Lijkt net een model autootje zo :D
Dit dus ;)
Voor de auto onscherp, auto zelf scherp, en alles er achter onscherp.

[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 17-07-2010 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Zoiets, maar volgens mij is de DOF er later aan toegevoegd. Vandaar het modelbouwachtige.
Maar het gaat om het idee.

In ieder geval is dat wel de kracht van een SLR. Een compact camera kan nooit zo'n DOF krijgen (vanwege het mm-verhaal; in mindere mate geldt het ook voor de FourThirds vanwege de iets hogere crop-factor).
Okee, true.

[ Voor 17% gewijzigd door MrSleeves op 17-07-2010 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

McKaamos schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 21:03:
Ok, en DoF is afstand X t/m Y in de richting waar je naar kijkt, wat dan scherp is?
Stel dat je tussen 1 meter en 1.5meter je DoF hebt, en je fotografeert schuin langs de kant van een auto, dan is alles vóór 1m onscherp, daar na wel scherp, en na 1.5m onscherp?

Ik zag pas in het Opel topic een foto van een blauwe Corsa A die dan volgens mij een kleine DoF had. Daardoor zag het er meteen uit alsof het een plaatje uit de catalogus van een modeltreintjes fabrikant was.

Klopt dat een beetje?

[...]

Dit dus ;)
Voor de auto onscherp, auto zelf scherp, en alles er achter onscherp.
Je eerste uitleg klopt, maar wat ze met die foto hebben gedaan heet tilt-shiften. Dat is sinds kort kennelijk helemaal hip. Overigens wordt het 9 v/d 10 keer met software nagebootst omdat veel mensen die apparatuur er niet voor hebben.

En om mijn plotselinge post hier te verklaren: ik ben sinds vanmiddag de trotse eigenaar van een E-620 :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fOsaQ7Q8W70cdhn56JZq5Ea9/full.jpg

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mooi hoor! :) E620, nog ff een tikke vetter :)
Wel dezelfde lens als ik kapot heb. Denk dat die ED type lenzen sowieso even uitkijken zijn mbt de plastic vatting. Een iets te harde tik en het knapt er af.

Dat tilt-shift geeft het effect dus nog een stuk dramatischer, als ik het goed begrijp. Maar wel zo'n beetje hetzelfde effect?

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 18-07-2010 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

shadowsfall schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 17:56:
@McKaamos
heb zelf ook een 14-42 mm lens, voor een vervanger zou ik op marktplaats kijken, heb daar zelf een 40-150mm f1:3.5-4.5 gekocht voor nog geen 100 euro, heb zelf geen ervaring met de 40-150ed f:4.0-5.6 maar die zal ongetwijfeld ook fijne plaatjes schieten.

ik heb al een extra accu, maar uit reviews blijkt dat met een 2e accu in de battery grip de focussnelheid hoger wordt en het is beter voor de accu's tevens heeft de grip twee extra afdrukknoppen, zodat verticaal foto's maken een stuk makkelijker wordt.
Ik kwam zostraks dit tegen:
http://cgi.ebay.de/ORIGIN...ng_PM&hash=item335f1bdeee

Batterij grip voor twee originele accu's. Is wel voor de E620, maar misschien past dat ook op een E520?

Edit: Oeps, twee posts op rij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Vraag het me af. Volgens mij is de E520 een stuk breder als de E620.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:15
McKaamos schreef op zondag 18 juli 2010 @ 00:55:
Mooi hoor! :) E620, nog ff een tikke vetter :)
Wel dezelfde lens als ik kapot heb. Denk dat die ED type lenzen sowieso even uitkijken zijn mbt de plastic vatting. Een iets te harde tik en het knapt er af.
ED zegt iets over het type glas dat in de lens zit (Extra-low Dispersion) en is niet gerelateerd aan het materiaal waar de vatting van gemaakt is.
Dat tilt-shift geeft het effect dus nog een stuk dramatischer, als ik het goed begrijp. Maar wel zo'n beetje hetzelfde effect?
Bij het maken van een foto heb je een vlak waarin je perfecte scherpte hebt (het zgn focal plane). Bij een gewone lens zal dit vlak loodrecht op de optische as staan (dus parallel aan de camera sensor). Alles voor en achter dit vlak is niet 100% scherp, waarbij de mate van onscherpte afhangt van de afstand tot de focal plane en een aantal lens-eigenschappen (waaronder diafragma grootte). Gezien een camera gebruik maakt van pixels die niet oneindig klein zijn, zul je kleine beetjes onscherpte niet zien in een foto. Zo heb je dus niet en oneindig dun vlak waarin alles er scherp uitziet, maar een gebied.

Bij een tilt-shift lens kun je de focal plane draaien, waardoor het niet meer parallel aan de sensor ligt. Hierdoor krijg je de aparte scherpte-diepte effecten die dit soort lenzen karakteriseren.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ah zo, ik denk dat ik het snap.

Stel je trekt een lijn recht uit de lens van je camera, en zet dan een kartonnetje (je DoF) neer waar de lijn recht doorheen gaat, kan je dat kartonnetje horizontaal en verticaal scheef zetten?

Ik kwam trouwens dit tegen: http://link.marktplaats.nl/361323886
Prijs lijkt me wel heeeel erg laag voor een 800mm lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:52

ThunderNet

Flits!

McKaamos schreef op zondag 18 juli 2010 @ 15:42:
Ah zo, ik denk dat ik het snap.

Stel je trekt een lijn recht uit de lens van je camera, en zet dan een kartonnetje (je DoF) neer waar de lijn recht doorheen gaat, kan je dat kartonnetje horizontaal en verticaal scheef zetten?

Ik kwam trouwens dit tegen: http://link.marktplaats.nl/361323886
Prijs lijkt me wel heeeel erg laag voor een 800mm lens...
nee is normale prijs voor een spiegellens :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ThunderNet schreef op zondag 18 juli 2010 @ 15:47:
[...]

nee is normale prijs voor een spiegellens :)
Ah, ok... maar wel opvallend goedkoop t.o.v. andere hoge zoom lenzen. Een beetje fatsoenlijke 300mm kost je al gauw 1000 of meer.

Meteen even aan het lezen geslagen... Blijkt dat dit type lens een rare blur geeft vanwege de dop in het midden, en dat het alleen geschikt is voor bepaalde situaties...
Misschien is dit wel iets voor een maat van me, die aan onweerfotografie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
McKaamos schreef op zondag 18 juli 2010 @ 16:28:
[...]

Ah, ok... maar wel opvallend goedkoop t.o.v. andere hoge zoom lenzen. Een beetje fatsoenlijke 300mm kost je al gauw 1000 of meer.

Meteen even aan het lezen geslagen... Blijkt dat dit type lens een rare blur geeft vanwege de dop in het midden, en dat het alleen geschikt is voor bepaalde situaties...
Misschien is dit wel iets voor een maat van me, die aan onweerfotografie doet.
De lens die jij linkte is een zogenaamde spiegellens. Deze maakt gebruik van spiegels (in plaats van glas) om een groot tele-bereik te realiseren. Dit heeft een aantal voordelen ten opzichte van een gewone lens: Een spiegellens is een stuk goedkoper, kleiner en lichter dan een gewone telelens met hetzelfde bereik. Het heeft echter ook forse nadelen: De beeldkwaliteit is een stuk lager, het maximale diafragma is vaak erg klein en je krijgt rare donuts in de out-of-focus areas.

Over het algemeen zijn ze niet de moeite waard voor serieuze doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
accu voor e520 is dezelfde als van e300 volgens mij... blm-1.. dus van e620 zal niet passen.
Staat er wel eentje bij fotokonijnenberg.nl voor de e300, die past denk ik wel... voor 2 accu's.

Je kunt er altijd een mailtje/telefoontje aan wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowsfall
de grips die op fotokonijnenberg staan zijn voor de e-10, e-1, e-620 en de e-30
ze hebben daar niks voor de e-520; dit komt mede doordat olympus zelf geen grip maakt voor deze camera.
ownuser heeft een grip, alleen deze is slecht verkrijgbaar in nederlang, behalve dan bij batterijgrip.nl, waar er 97 euro voor gevraagd wordt, ebay vraagt 87 inc verzenden, heb alleen zelf geen enkele ervaring met ebay en hoe dat gaat met verzending ed.
iemand wel ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
de bld-4 is voor 2 blm-1 batterijen. maar ik begrijp dat de maten van de body van een e3 en e520 te sterk afwijkend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowsfall
@lotje1
de olympus e-520 is niet ontworpen voor een grip en heeft daarom geen communicatie punten in het batterij vak. de enige manier om de sluiter te bedienen is via een usb kabel die aan de ownuser grip zit. t zou kunnen dat de grip van de e3 wel past, maar dan is het echt alleen maar extra batterij capaciteit en geen extra sluiter knoppen voor verticaal fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Zijn er trouwens lenzen van andere fabrikanten, b.v. Minolta of Panasonic, die rechtstreeks op een Olympus fourthirds body gezet kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 17:52

voodooless

Sound is no voodoo!

McKaamos schreef op maandag 19 juli 2010 @ 11:03:
Zijn er trouwens lenzen van andere fabrikanten, b.v. Minolta of Panasonic, die rechtstreeks op een Olympus fourthirds body gezet kunnen worden?
Voila

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Je kan wel oude Olympus lenzen gebruiken met een converter. En de lenzenfabrikanten (Sigma, Tamron, etc) hebben lenzen voor Four Thirds.

Overigens, als ik het goed heb, kunnen Minolta lenzen op Sony dSLR's (Sony heeft Minolta overgenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Pricewatch is niet alles omvattend ;) Maar na wat speurwerk heb ik meer gevonden iig... deze week maar eens kijken wat ik ga doen om de 14-42mm te vervangen. Ofwel een zelfde nieuw halen of een andere leuke lens ergens vandaan plukken... Heb liefst een 14-45 van de E300 (net iets betere lens) of een 14-54mm f/2.8-3.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
McKaamos schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 22:29:
[...]
Heb liefst een 14-45 van de E300 (net iets betere lens) of een 14-54mm f/2.8-3.6.
De 14-45 is niet beter dan 14-42. Enkel de constructie is een stukje steviger, maar optisch wint de 14-42 het. De 14-42 heeft de 14-45 opgevolgd en de 14-45 wordt dan ook al lang niet meer gemaakt. Nieuw zul je deze niet meer kunnen vinden tenzij er ergens een winkel een hele oude voorraad heeft. Tweedehands zal er wellicht wel wat te halen zijn, maar daar zitten dan de gebruikelijke haken en ogen van tweedehands kopen aan.

De 14-54 is wel een forse vooruitgang op alle fronten, maar daar betaal je dan ook voor, da's geen sub-100-euro lens zoals de kitlenzen. Niet dat het een slechte investering is, integendeel.
Pricewatch is niet alles omvattend ;) Maar na wat speurwerk heb ik meer gevonden iig...
Alle lenzen die zonder adapter op een FourThirds DSLR passen staan in de topicstart. Het kan zijn dat ik 1 of 2 erg recente micro-FourThirds lenzen nog mis, maar die zijn in dit geval niet relevant.

Lenzen van andere merken zijn met een adapter soms wel te gebruiken, maar je verliest dan erg vaak gemakken als autofocus of automatische diafragma-controle.

[ Voor 23% gewijzigd door Rannasha op 20-07-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
De stroom met info over de komende e-5 begint langzamerhand op gang te komen.

Van 43rumors.com:
(FT4) First trusted source tested the new Olympus E-5!!!

Finally our trusted sources are starting to get in contact with us ;)

The following rumor is from a very known and good source. The only mistake that could happen now is that he saw the wrong camera or that he didn’t read the specs well :)

That is what he wrote to me about his “experience” with the new Olympus E-5:
“Oh, will like to let you know that I have seen the new Olympus pro dSLR, the E-5, already. It’s a solid, wicked piece of camera that’s weather sealed just like the Olympus E-3. And, it will be announced prior to Photokina. I don’t have other specs on it, except i have tried it and the focusing is really fast. It still uses a 4/3 lens mount. From what i know, it will support HD video recording as well. The top control panel remains largely the same, and it will also have a flip and swivel screen like the E-3. Oh, the sensor resolution is still 12 megapixels, and it will compete against the 7D. Not sure if the megapixels will play a major role here as well. But olympus is hoping that it’s Zuiko lens can outdo Nikon and Canon. Early samples of photos taken with the E-5 shows that the picture quality is almost on par with the D300s and 7D.”

I am surprised (but also happy) to hear that Olympus sticks at 12 Megapixel! What really matters is that the image quality goes up. If it really matches the 7D and D300s quality than this is good news!
(FT5) The Olympus E-5 has indeed some “never seen before” features!

Dear readers.
I had a very long talk with three sources about the upcoming E-5. The information we posted yesterday do only contain the less “spectacular” information. The three sources (they don’t know each other) told me that the Olympus E-5 has some features that you have never seen before into any DSLR! As you can imagine the work with sources is very “delicated” and they cannot give me the informations now. But they wanted to let you know that you should wait for the E-5 camera to be announced and you will certainly not be disappointed! Olympus has invented something that others will copy in the following years…

I will try to let you know some of those features as soon as I can! And my fifth sense tells me that you don’t have to wait a long time ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

E-5 is dus de opvolger van de E-3? (Logisch, want ze doen daar niet aan 4 ;) ).
Als ze nu ook nog een E-50 aankondigen (E-30 met weather seal ofzo) dan wordt het helemaal interessant (of de E-30 daalt in prijs of de E-50 heeft een betere prijs).

Eerst maar eens lenzen testen in NY. Ik heb een verhuurder gevonden die ook Olympus heeft dus dat wordt leuk (12-60 en 9-18 gehuurd incl. ND filter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Goed nieuws over de E-5 voor de zekerheid wacht ik wel de officiele aankondiging af want 43rumors blijven toch wel geruchten.
Als de E-5 er echt aankomt en een gewone dslr is dan denk ik dat de E-50 ook wel komt.
De E-3 was ook eerder dan de E-30. Ik wacht ook af op de E-50.

• leendertv
Cosina heeft zich ook aangesloten bij de Micro Four Thirds groep (http://www.43rumors.com/c...ds-system-standard-group/)

De eerste lens is aangekondigd: Nokton 25mm f/0.95 MF (http://www.43rumors.com/t...hirds-has-been-announced/)
Deze gaat ongeveer 750 euro kosten in Europa.

• Rannasha
Het is jammer dat de m43 lensen niet op reguliere 43 bodies te gebruiken zijn (met adapter). Er komen best een aantal leuke lensen uit (op de prijs na dan :P)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Net terug van NYC en de Olympus 70-300 gekocht. Erg leuke lens voor erbij.
Dit is wat ik heb gebruikt:
Camera + lenzen tijdens NYC

Boven een Canon A480
Dan van links naar rechts:
Olympus 9-18
Olympus 14-42
Olympus E-520 met Olympus 12-60
Olympus 70-300
Dan boven B+W ND filter 3.0 #110 ("Black Glass", 1/1000 licht) en CP filter allebei voor 58 mm.
Niet op de foto is een 0.7 ND filter voor 72 mm en een simpele flitser (Metz 36 AF-4O).

De 12-60 is een superlens, maar wel erg zwaar. De 9-18 is gewoon gaaf vanwege de groothoek.

[ Voor 3% gewijzigd door MrSleeves op 09-09-2010 14:00 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb laatst even een Olympus 50-200 op m'n E-620 gehad. Best een goede lens en ook lichtsterk, maar de verhouding is compleet zoek bij zo'n kleine body. Ook gezien de prijs niet een lens die ik snel zou kopen ;)

Ik ben aan het kijken om naast de kitlens een 40-150 lens aan te schaffen. Ik ben alleen nog aan het twijfelen tussen het huidige model (f4-5.6, 220g, 72mm lengte) en de vorige (f3.5-4.5, 425g, 107mm lengte).
Zoals je ziet is het oude model sneller, maar weegt deze ook flink meer en is deze langer. Het zal waarschijnlijk ook vooral gaat afhangen van de ruimte die ik nog over heb in m'n cameratas.

@hierboven
Waarom gebruik je de kitlens nog als je een 12-60 hebt? Is deze dan echt zo zwaar om mee te nemen?

🖥️ | 🚗

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

MadMarky schreef op donderdag 09 september 2010 @ 14:34:

@hierboven
Waarom gebruik je de kitlens nog als je een 12-60 hebt? Is deze dan echt zo zwaar om mee te nemen?
2 redenen:
* De 12-60 was een huurlens en wilde niet alleen de body meenemen om er dan achter te komen dat het pakketje er niet was o.i.d. (ik zat in New York, lenzen kwamen uit Memphis).
* het ND filter had ik op 58 mm gekocht (past op al m'n eigen lenzen) en nu kon ik deze nog foto maken (laatste dag en had de lenzen ook al weer ingeleverd):
Afbeeldingslocatie: http://kaketoe.org/reizen/2010_NewYork/fotos/thumbs/P5072443.JPG.

En ja, best zwaar. Ik heb de 70-300 en de 12-60 niet samen meegenomen. Meestal had ik de 9-18 en de 12-60 bij me.

• Dick de Roos
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-04 10:11
Ik heb de 12-60 en de 50-200.
Beiden nogal groot en zwaar, maar ik zou niet meer zonder willen.
Kwaliteit en grote glasoppervlakken, dat weegt nu eenmaal wat.
Ik heb, na even wennen geen problemen met de verhoudingen van mijn E 510 en deze lenzen.
De grootste problemen zijn eigenlijk een passende tas te vinden.
Overigens is mijn Manfrotto-statief ook niet de lichtste.
De huidige rijstzak ga ik wijzigen in een piepschuimkorreltjeszak. Dat scheelt toch weer wat gewicht. :-)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik heb de 70-300 er nu bij en die is ook niet licht. Ook de reden dat ik de 40-150 ook hou, die is een klap kleiner en lichter. Ik zou eerder de 9-18 kopen dan de 12-60.

Vooral vanwege:
Afbeeldingslocatie: http://kaketoe.org/reizen/2010_NewYork/fotos/thumbs/P5052358.JPG

Afbeeldingslocatie: http://kaketoe.org/reizen/2010_NewYork/fotos/thumbs/P5052380.JPG
(uit de hand)

Afbeeldingslocatie: http://kaketoe.org/reizen/2010_NewYork/fotos/thumbs/P5011383.JPG
(ik stond er nog geen meter vanaf; achteraf toch wel mooi effect van het wegrijden al moet ik hier nog wat croppen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
En daar is ie dan:

Afbeeldingslocatie: http://dc.watch.impress.co.jp/img/dcw/docs/393/512/14.jpg

De E-5 is vooral een evolutie op de E-3. Er zitten geen spannende nieuwe dingen in, maar het is toch een flinke stap vooruit.

- 12 MP sensor (zelfde als de sensor uit de PEN serie)
- TruePic 5+ processor (idem PEN)
- "sterk verbeterd algoritme voor extra details en scherpte"
- 5 fps (idem E-3)
- 3" 900Kpixel draaibaar LCD (zelfde mechanisme als de E-3, maar groter scherm met hogere resolutie)
- 720p movie-mode
- verbeterde AF tov E-3 (nog steeds 11 AF punten)
- XD slot eindelijk vervangen door een SD slot. CF slot blijft gewoon.

Olympus claimt dat de voornaamste verbeteringen op het gebied van beeldkwaliteit zitten (concurrerend met APS-C camera's, aldus Olympus), dus daar valt op basis van de specs nog geen oordeel over te vellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick de Roos
Mooie lens ook! :-)

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:58
Ik ben zeer benieuwd naar de beeldresultaten, maar ik ben toch bang dat het 4/3's concept aan het uitsterven is en dat de toekomst voor Olympus ligt bij micro4/3. :s

• Rannasha
Kwintessens schreef op woensdag 15 september 2010 @ 11:58:
Ik ben zeer benieuwd naar de beeldresultaten, maar ik ben toch bang dat het 4/3's concept aan het uitsterven is en dat de toekomst voor Olympus ligt bij micro4/3. :s
Ja, ik vrees het ook. Hoewel de E-5 een mooie stap voorwaarts is ten opzichte van de E-3, biedt hij niet echt iets innovatiefs zoals eerdere Olympus DSLRs dat wel deden (LiveView, in-body beeldstabilisatie, draaibaar LCD scherm, 100% viewfinder op een relatief goedkoop model, enz...). Daarnaast is de introductie prijs van 1700 euro erg hoog vergeleken met de concurrentie.

Het is duidelijk geen model dat bedoeld is om nieuwe gebruikers het systeem in te lokken.

• Dick de Roos
De E-5 is dan ook bedoeld voor de (semi)professionele markt (net als de E-3 trouwens). Nieuwe gebruikers zullen dit model niet snel kiezen.
Als nieuwe gebruikers al iets kiezen...
Het is allemaal Canon en wat minder Nikon wat de klok slaat.
Dat zie je al bij de vaak voorkomende vraag : "welke camera moet ik kiezen?"
De antwoorden gaan alleen over keuzes tussen Canon en Nikon. Andere merken bestaan blijkbaar niet.
Ach ja..... :O

[ Voor 11% gewijzigd door Dick de Roos op 15-09-2010 12:54 ]

• leendertv
Kwintessens schreef op woensdag 15 september 2010 @ 11:58:
Dat 4/3 uitsterft hoeft helemaal niet erg te zijn. Het systeem heeft toch ook z'n zwakke kanten en schijnt nu toch een beetje aan z'n max te zitten.
En Olympus is altijd al innovatief geweest dus heb er alle vertrouwen in dat ze prima plannen voor de toekomst hebben.
Zo gaan er bijvoorbeeld geruchten over modulaire camera's...
Dick de Roos schreef op woensdag 15 september 2010 @ 12:51:
De E-5 is dan ook bedoeld voor de (semi)professionele markt (net als de E-3 trouwens). Nieuwe gebruikers zullen dit model niet snel kiezen.
Als nieuwe gebruikers al iets kiezen...
Het is allemaal Canon en wat minder Nikon wat de klok slaat.
Dat zie je al bij de vaak voorkomende vraag : "welke camera moet ik kiezen?"
De antwoorden gaan alleen over keuzes tussen Canon en Nikon. Andere merken bestaan blijkbaar niet.
Ach ja..... :O
Je kent je eigen merk toch het beste. Als er daar nooit een Olympusgebruiker reageert zal die ook niet snel aangeraden worden.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Bij die laatste twee (Flickr) staat dat ze met een e-620 gemaakt zijn.

• leendertv
MrSleeves schreef op woensdag 15 september 2010 @ 14:54:
Bij die laatste twee (Flickr) staat dat ze met een e-620 gemaakt zijn.
Hmm....bij de tags staat:
* E-5
* New E-5 Olympus
* New Olympus DSLR

Maar dat zal dan wel alleen zijn om bezoekers naar z'n foto's te trekken :s

• Rannasha
gimpy schreef op woensdag 15 september 2010 @ 15:21:
[...]

Hmm....bij de tags staat:
* E-5
* New E-5 Olympus
* New Olympus DSLR

Maar dat zal dan wel alleen zijn om bezoekers naar z'n foto's te trekken :s
Waarschijnlijk is dat inderdaad alleen als lokkertje. Tags zijn vrij te kiezen, de overige informatie (zoals wellicht EXIF) wijst op een E-620. De samples op de Olympus Japan website hebben wel de E-5 in de EXIF staan.

De Facebook foto's hebben wat dat betreft een betere kans om echt met een E-5 gemaakt te zijn, maar dan zal het hoogstwaarschijnlijk om een pre-productie exemplaar gaan.

De echte beeld-kwaliteit resultaten zullen pas blijken als de definitieve versie van de camera beschikbaar is bij reviewers en het grote publiek. Ben benieuwd.

• Dick de Roos
Als die ISO 6400 klopt, is dat een mooie ruis-score.
Misschien kan dat bij de 620 binnenkort ook?

• Rannasha
Dick de Roos schreef op woensdag 15 september 2010 @ 17:05:
Als die ISO 6400 klopt, is dat een mooie ruis-score.
Misschien kan dat bij de 620 binnenkort ook?
De E-5 heeft een andere sensor en beeldprocessor dan de E-620. Het is dus niet zomaar een kwestie van een firmware upgrade.

• leendertv
Meer foto's gemaakt met de e-5:

http://www.fotopolis.pl/index.php?n=11568

http://fourthirds-user.co...images_from_photokina.php

http://www.photographyblo...utm_content=Google+Reader

[ Voor 65% gewijzigd door leendertv op 22-09-2010 10:58 . Reden: meer links toegevoegd ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Bij hoge uitzondering de camera op m'n telefoon maar eens gebruikt :P
Mijn set nu na aanschaf van het 40-150 objectief:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mdi15RpGZWW6tyApQh7Q1Ond/full.jpg
Wat je ziet is een E-620, de 14-42 kitlens en de 40-150. Belachelijk klein (en goedkoop) eigenlijk voor een telezoom maar je hoort me nog niet klagen :)

Een UV en polarisatiefilter staan nog in bestelling.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

De e-620 is nu een van de beste Bang-For-Buck camera's die je kan krijgen: 589,- voor dubbele zoom kit. Lekker klein, goede JPEG engine, en brengt de beste beetjes van de OLYMPUS E-range bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die dubbelzoomkit heb ik expres niet gekocht. Ik was bij mediamarkt om eens wat camera's in het echt vast te houden toen ik daar een mooie aanbieding zag. Demomodel E-620 met kitlens voor €399 :)
Kon hem uitbreiden naar een dubbelzoomkit waar ook een batterygrip bij zat, heb ik niet gedaan omdat ik helemaal niet op zo'n lompe grip zit te wachten. Heb uiteindelijk voor weinig een accesoirepack erbij genomen (cameratas + extra accu) en de zoomlens elders voor €99 erbij gekocht.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick de Roos
Opvallend overigens, dat onder andere bij CameraNu de E-620 niet meer in de verkoop staat. Komt er een update? Of een opvolger? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik zou er niet teveel achter zoeken, bij bijna alle winkels is de E-620 gewoon op voorraad. Deze is ook nog pas anderhalf jaar uit, zo snel gaan de ontwikkelingen bij Olympus doorgaans toch niet?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
MadMarky schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 13:40:
Ik zou er niet teveel achter zoeken, bij bijna alle winkels is de E-620 gewoon op voorraad. Deze is ook nog pas anderhalf jaar uit, zo snel gaan de ontwikkelingen bij Olympus doorgaans toch niet?
Er staan momenteel geen nieuwe FT DSLRs op de planning. Momenteel zit alle R&D op micro-FT om daar een zo groot mogelijk marktaandeel te halen, gezien het een snel groeiende markt is. Olympus heeft gezegd dat er altijd een camera zal zijn die 'native' FT lenzen aankan, maar dat voor het instap-level mensen moeten gaan kijken naar de PEN serie ipv de E serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick de Roos
We krijgen natuurlijk de E-5, en daar passen mijn lenzen wel op, maar die E-5 is nogal wat duurder dan de E-620.
Bij "knijn" lijkt het dat de 620 in de uitverkoop gaat (op=op).
Hoe moet ik dat duiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Niet alleen de E-620, alle Olympus is OP=OP..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Eerste Nederlandstalige review van de E5: http://pixelmania.nl/arti...id=1358&title=Olympus_E-5
Ten opzichte van de E-3 lijken de veranderingen - nieuwe beeldsensor en -processor, HD-filmfunctie, art filters en SD-slot - in eerste instantie marginaal, maar bij vergelijking van de testbeelden met die van de E-3 blijkt de beeldkwaliteit toch aanzienlijk verbeterd. Vooral bij gebruik van hoogwaardige objectieven uit de Zuiko Top Pro reeks levert de E-5 beelden die qua scherpte kunnen wedijveren met full-frame reflexen. Voor bezitters van dergelijke objectieven is de E-5 dan ook een absolute aanrader.
Vlak na de aankondig las je vooral veel teleurgestelde reacties over de E5. Maar nu er steeds meer testfoto's verschijnen blijkt er wat beeldkwaliteit betreft toch een grote stap gemaakt te zijn :)
Ik had graag een E50 gehad, maar dat zit er dus niet meer in.

Ik ben benieuwd naar nieuwe PEN modellen die dus meer gericht zijn om de e620 of de e30 te vervangen.
En hoe mijn Bigma hierop gaat werken.
Ik heb wel vertrouwen in Olympus dat het heus wel goed gaat komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik bedenk me overigens net iets: Is iemand het hier ook al opgevallen dat het scherm (in ieder geval bij de E-520) polariserend is? Als je een polariserende zonnebril hebt en je wilt een foto in portrait bekijken/maken, dan zie je dus niets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Grappig :) Is wellicht een anti-reflectieve coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:55

AJK

...

MrSleeves schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 16:09:
Ik bedenk me overigens net iets: Is iemand het hier ook al opgevallen dat het scherm (in ieder geval bij de E-520) polariserend is? Als je een polariserende zonnebril hebt en je wilt een foto in portrait bekijken/maken, dan zie je dus niets. :)
Volgens mij hebben alle LCD schermen een aantal polarisatie filters in het systeem zitten;
mijn computer schermen worden ook zwart door een polarisatie filter.

Voorlopig is kwa performance in de zon het scherm van mijn E-520 de beste van allemaal. Jammer dat de concurrentie er in termen van scherpte er ver voorbij gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Ik heb een polarisatie-filter voor het LCD van mijn E-3 gehouden en rondgedraaid. Maar het effect was vrij minimaal. Dus wat er in het LCD van de E-520 zit, ziet niet in het LCD van de E-3, of in ieder geval in veel mindere mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:55

AJK

...

Species5618 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 09:48:
Ik heb een polarisatie-filter voor het LCD van mijn E-3 gehouden en rondgedraaid. Maar het effect was vrij minimaal. Dus wat er in het LCD van de E-520 zit, ziet niet in het LCD van de E-3, of in ieder geval in veel mindere mate.
Dat kan: de E-3 heeft een hypercrystal display, de e-520 een hypercrystal II. :)

Zijn er forumers met plannen om de e-5 te gaan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag een PEN E-PL1 aangeschaft met de 14-42 lens. Was in de anbieding bij de lokale fotozaak. Had waarschijnlijk elders nog wel goedkoper gekund, maar vind het wel fijn dat ik altijd terug kan naar een winkel waar professionals werken.

Ik ben overgestapt vanaf een compact camera dus het is altijd beter. Ik zat nog te twijfelen tussen deze en de SONY NEX-5. Alhoewel ik die laatste veel mooier vond was de meer dan 200 euro prijsverschil toch wel een brug te ver. Tevens heeft de SONY minder knoppen en moet je dus nog meer via de menuutjes doen.

Ik heb er al even mee gespeeld, maar het lijkt me een fijn ding en een hele verbetering ten opzichte van wat ik had. Momenteel was er ook een 30 dagen niet goed geld terug actie gaande van Olympus dus als het niet bevalt kan het nog terug. Ik vind het topic hier wel een beetje magertjes als je het vergelijkt met andere topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovenstaande post even verplaatst vanuit een Olympus PEN topic. Hij lijkt me hier aanmerkelijk beter op zijn plaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
De E-PL1 is echt een goede camera voor dat geld.
Wat fotokwaliteit betreft doet deze het volgens mij ook helemaal niet slechter dan de duurder E-P1 en E-P2.
Er is puur op andere dingen bezuinigd.

Ik heb sinds deze week een Zuiko OM 50mm F1.8 (dmv een adapter op m'n E520). Lens + adapter via marktplaats totaal voor zo'n 40 euro.
Maar die oude OM lenzen zijn lekker compact en passen dus ook prima bij de PEN's.

Volgens mij is dit lensje ook echt scherper dan de standaard kitlenzen van Olympus (14-42 en 40-150)...en dat voor 25 euro.
Handmatig scherpstellen gaat bij stilstaande onderwerpen ook prima. Ik doe dit dan in liveview omdat je dan met de vergrootglas functie nog kan checken of de scherpte goed zit. En een digitale F1.8 lens is wel een heel stuk duurder.
En met een macro tussenring heb je gelijk een erg goede macrolens voor op je PEN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gimpy schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 19:31:
Dat dacht ik ook. Hij was bij de speciaalzaak 430 euro inc originele 14-42 lens. Nu heb ik ook een magazine gekocht (Chip foto-video) en achterin staat tabellen met de geteste camera's en hun scores. Van de systeemcamera's scoort de E-PL1 het laagst.....
Heb ik nu een miskoop begaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zij testen allerlei camera's, waarvan vele in een heel andere klasse dan de E-PL1. Onthoud dat de fotograaf de foto's maakt en de camera alleen maar helpt. (cliche-alarm :P)

Dit bewijst dat zeker:

Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/7236/photographergraph1024x8.png

Of als je een bril nodig hebt, wat groter:
Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/7236/photographergraph1024x8.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 21:14:
[...]

Dat dacht ik ook. Hij was bij de speciaalzaak 430 euro inc originele 14-42 lens. Nu heb ik ook een magazine gekocht (Chip foto-video) en achterin staat tabellen met de geteste camera's en hun scores. Van de systeemcamera's scoort de E-PL1 het laagst.....
Heb ik nu een miskoop begaan?
Ach die testen gaan vooral om de cijfertjes. Zeggen eigenlijk niets over of je met de ene camera mooiere foto's gaat maken dan met een andere. En op flickr.com vind je genoeg mooie foto's die gemaakt zijn met de E-PL1.

De E-PL1 scoort voor minder op prestaties bij hoge ISO, dus fotograferen in omstandigheden met weinig licht.
Daar scoren eigenlijk alle Olympus dlsr's slechter op dan de concurrentie.
Zelf fotografeer ik eigenlijk nooit 's avonds of in donkere ruimtes, dus voor mij is dat niet echt een reden om naar een ander merk te gaan.

De E-PL1 is in ieder geval beter dan de e520 waar ik nog met veel plezier mee fotografeer. En over 4 jaar heb je weer betere camera's...

De E-PL1 is goedkoop, klein en is erg gebruiksvriendelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door leendertv op 20-11-2010 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gimpy schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 19:31:
Wat fotokwaliteit betreft doet deze het volgens mij ook helemaal niet slechter dan de duurder E-P1 en E-P2.
Er is puur op andere dingen bezuinigd.

Ik heb sinds deze week een Zuiko OM 50mm F1.8 (dmv een adapter op m'n E520). Lens + adapter via marktplaats totaal voor zo'n 40 euro.
Maar die oude OM lenzen zijn lekker compact en passen dus ook prima bij de PEN's.

Volgens mij is dit lensje ook echt scherper dan de standaard kitlenzen van Olympus (14-42 en 40-150)...en dat voor 25 euro.
Handmatig scherpstellen gaat bij stilstaande onderwerpen ook prima. Ik doe dit dan in liveview omdat je dan met de vergrootglas functie nog kan checken of de scherpte goed zit. En een digitale F1.8 lens is wel een heel stuk duurder.
En met een macro tussenring heb je gelijk een erg goede macrolens voor op je PEN!
Dank voor de tip. Ik ga eerst spelen met deze lens en dan kijk ik wel of er nog andere lenzen nodig zijn. Marktplaats lijkt me dan idd een geschikte plek aangezien nieuwe lenzen wel heel erg duur zijn (natuurlijk is duur relatief). Ik heb uit de beschrijving begrepen dat ik een Micro Four Thirds aansluiting heb. Hoe moet ik dan gaan zoeken op marktplaats? Welke termen moet ik gebruiken want Micro Four Thirds wordt niet aangeboden (niet met die term tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik durf te stellen dat je markplaats wel kunt vergeten. Sowieso staan er al nooit veel 4/3 lenzen op, daarbij is m4/3 net nieuw. De Olympus PEN en de Panasonic GF-1 zijn volgens mij de eerste (en enige) camera's die het systeem gebruiken

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MadMarky schreef op zondag 21 november 2010 @ 14:17:
Ik durf te stellen dat je markplaats wel kunt vergeten. Sowieso staan er al nooit veel 4/3 lenzen op, daarbij is m4/3 net nieuw. De Olympus PEN en de Panasonic GF-1 zijn volgens mij de eerste (en enige) camera's die het systeem gebruiken
Een tip waar dan wel zou welkom zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ehm, niet tweedehands? Zoals ik al zei is de m4/3 standaard net nieuw en zijn de camera's nog niet zo wijdverspreid in gebruik.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Je kan op marktplaats kijken voor Zuiko OM lensen en een OM -> m4/3 adapter (ongeveer 20 euro).
Je moet dan wel zelf scherpstellen en het diafragma op de lens regelen. Maar voor bijvoorbeeld macro foto's of foto's van niet bewegende objecten is dat geen probleem.
De oude lenzen zijn meestal ook erg goed, lichtsterk en erg compact!

Ik denk dat je de Zuiko 14-42mm heb? In dat geval kun je al prima landschappen en andere dagelijkse dingen fotograferen. Dus dan moet je gaan kijken wat nog toegevoegde waarde voor je hebt.
Er zijn volgens mij nog geen echte macro lenzen voor m4/3.

Vooral de Zuiko OM 50mm F1.8 is interessant (of voor iets meer geld een 50mm F1.4). Dit wordt dan 100mm op je PEN. Kun je voor ongeveer 25 euro kopen op marktplaats
Een erg mooie lens voor close-ups, portret of avondfotografie.....met een macro tussenring ook goed te gebruiken voor macro-fotografie.
Op mijn e520 is die lens scherper en geeft mooiere kleuren dan de digitale kitlenzen.
En je kan heerlijk spelen met de scherpte-diepte :)

De Zuiko OM 50mm F3.5 macro is ook een erg goede macrolens voor op een PEN.
Deze foto's op Flickr zijn bijvoorbeeld met deze lens gemaakt op een Pen E-p1:
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/4469155533/
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/4450779433/
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/4448570616/

Andere nog betaalbare Zuiko OM lenzen zijn de 28mm F2.8 en de 135mm F3.5 of F2.8.

Hier de link naar al deze spullen op marktplaats: http://kopen.marktplaats....de=3079DJ&p=1&av[-1][0]=0
Op ebay staat veel meer, maar ik weet niet of je dat wil...maar misschien hebben familie, vrienden ook nog wel ergens wat oude spullen liggen ;)

Er zijn nog veel meer betaalbare opties, ook van andere merken. Je moet dan gewoon op bijvoorbeeld flickr zoeken voor resultaten met die lens.

Je kan bijvoorbeeld ook aan adapters komen om lenzen van andere systemen te gebruiken. Bijvoorbeeld de oude analoge Nikkor lenzen of Canon FD lenzen ... maar die zijn meestal wel minder compact dan de Zuiko OM lenzen.

Maar bij al deze lenzen moet je dus handmatig scherpstellen. Maar dit valt in de praktijk meestal wel mee.
De kwaliteit is meestal erg goed!

[ Voor 41% gewijzigd door leendertv op 22-11-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Je kunt ook zoeken naar 'gewone' FourThirds objectieven. Deze passen op de DSLRs van Olympus, maar kunnen met een adapter ook gebruikt worden op Micro FourThirds camera's zoals de E-PL1. Het voordeel hiervan is, is dat je meestal gewoon autofocus hebt (maar wel minder snel) en dat diafragmeren ook automatisch gaat.

Een lijst van alle objectieven staat in de start-post van dit topic. Uiteindelijk blijft Olympus een van de kleinere spelers op de markt, dus er zullen gewoon minder 2e hands dingen beschikbaar zijn dan bij de marktleiders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de tips allemaal. Voorlopig hou ik het maar even bij de 14-42 lens die erbij zit. Tot nu toe ben ik best tevreden over het resultaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 14-09 09:29

djkooij

voorheen Facemodder

Is ook helemaal geen slechte lens. Sterker nog, prima ding.

Ik ben sinds kort ook een Olypmpus E-P2 gebuiker.
Sterker nog; Ik heb de Canon 5D mark II en alle lenzen plus bijbehorende reut weggedaan.
Puur omdat de form factor me tegen ging staan en ik geen betaalde opdrachten meer aannam (tijdgebrek helaas).
De Oly ep2 is zo'n onrzettend lief ding met een verbluffende IQ, bovendien vreet het ding vrijwel alle lenzen met een adaptertje. Voornamelijk manueel, maar dat is dan ook net de charme. Wil je auto is er een prima lenzen arsenaal, van groothoek tot extreem tele en (panasonic) macro lenzen.
En dan is er natuurlijk de 25/0,95 :9~

Man wat heb ik een lol met dat ding! Had ik eerder moeten doen, maar ja, da's meestal achteraf...

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brunsting
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik ben blij zoveel goeds over de e-pl1 te lezen. Ben van plan een zelfde camera aan te schaffen. Ik zit echter nog te twijfelen tussen deze m4/3 en een olympus e-450. Laatste is nog net wat goedkoper en in de kit zit een extra lens (zoom 40-150 mm). Maar nu lees ik hier dus veel over het gebruik van oudere OM lenzen met behulp van een adapterring. Ik heb even gezocht op het net maar een olympus adapter kost +- 200e! Kijk ik nou naar iets verkeerds?
De e-450 verschilt niet heel veel van de e-pl1 volgens mij, wel mist hij video en stabilisatie. Video is niet super belangrijk, maar stabilisatie in de body vs geen stabilisatie lijkt me een makkelijke keuze, of is het niet dermate belangrijk?
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen, ben een ontzettende noob.

Trouwens, voor de mensen die dezelfde camera's overwegen: de e-pl1 kit is bij Saturn Groningen deze week te koop voor 359,- en de e-450 kit met twee lenzen voor 339.

[ Voor 9% gewijzigd door brunsting op 23-11-2010 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
brunsting schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:21:
Ik ben blij zoveel goeds over de e-pl1 te lezen. Ben van plan een zelfde camera aan te schaffen. Ik zit echter nog te twijfelen tussen deze m4/3 en een olympus e-450. Laatste is nog net wat goedkoper en in de kit zit een extra lens (zoom 40-150 mm).
Ik zou dan zeker voor de e-pl1 gaan. Vooral voor de toekomst...het m43 systeem is echt een systeem voor de toekomst.
Olympus stopt met de dslr lijnen e400, e500 en e600. alleen de E5 blijft over als professionele DSLR.
De rest wordt vervangen door de PEN serie.
Maar nu lees ik hier dus veel over het gebruik van oudere OM lenzen met behulp van een adapterring. Ik heb even gezocht op het net maar een olympus adapter kost +- 200e! Kijk ik nou naar iets verkeerds?
Dat is inderdaad de officiële Olympus adapter, maar die heb je toch niet nodig.
Op internet kun je adapters voor 20 euro kopen. Bijvoorbeeld op ebay en soms op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
djkooij schreef op maandag 22 november 2010 @ 19:26:
Man wat heb ik een lol met dat ding! Had ik eerder moeten doen, maar ja, da's meestal achteraf...
Als ik 't goed heb gezien in 't nieuwe aankopen topic dan heb jij ook die electronische zoeker erbij, hoe bevalt die? Vind je 't fijner om die zoeker te gebruiken of 't schermpje achterop (aangezien je van een slr komt) ? En hoe bevalt dat in verhouding tot 't schieten met je slr?

Ik wil misschien ook wel een m43 cameraatje erbij, maar ik wil graag de camera tegen m'n oog houden. Het liefst zie ik dat olympus/panasonic een toestel maakt met een ingebouwde electronische zoeker ipv zo'n opklik dingetje...

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
abrakadaver schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 19:34:
[...]

Als ik 't goed heb gezien in 't nieuwe aankopen topic dan heb jij ook die electronische zoeker erbij, hoe bevalt die? Vind je 't fijner om die zoeker te gebruiken of 't schermpje achterop (aangezien je van een slr komt) ? En hoe bevalt dat in verhouding tot 't schieten met je slr?

Ik wil misschien ook wel een m43 cameraatje erbij, maar ik wil graag de camera tegen m'n oog houden. Het liefst zie ik dat olympus/panasonic een toestel maakt met een ingebouwde electronische zoeker ipv zo'n opklik dingetje...
Misschien is de Fuji X100 wat voor je?
Ik heb zelf ook mijn hele dslr set verkocht en heb nu een Ricoh GXR camera met A12 50mm module en evf. Bevalt me erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 14-09 09:29

djkooij

voorheen Facemodder

abrakadaver schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 19:34:

Klopt, heb de zoeker er bij en ik moet eerlijk zeggen; Het verbaast me eigenlijk hoe goed dat ding is. Groot, helder en scherp zijn prettige eigenschappen. Het LCD backlight is in eerste instantie een wat vreemd gevoel, een zoeker heeft dat normaal niet (duh). Eigenlijk vind ik het nu niet direct een voordeel, maar... Ik had op de 5d2 dan ook voornamelijk lichtsterke(re) objectieven en dat is niet helemaal eerlijk vergelijken. Als je een 550/50d met 18-55 3,5/5,6 er naast zou houden (bij deze gedaan met 40d en 18-55) dan verkies ik de EVF...
Nadelen zijn er helaas ook: Bij een zwak verlichte kamer is het beeld kwaliteit webcam (ruist nogal), maar aan de andere kant is de 40d daar ook geen licht meer om te kaderen. Dus die ruis is jammer, maar het kaderen gaat nog steeds top, focus word wel moeilijker te bepalen.
Het grootste nadeel imho: EVF betekend automatisch: Geen flitser :| en dat is wel ruk... (heeft weer een reden gevonden voor de 25/0,95 O-) )
Je moet dan terugvallen op het display achterop en dat had ik liever anders gezien.
Die gaan er vast snel komen, maar de form factor van de PEN's leent zicht er wellicht wat minder voor. Net een maatje groter en het kan prima.
De hoogte van het opklik evf'je van de e-p2 is echter wel fijn gekozen, je zit niet direct met een vette neus op het lcd.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
dankjewel!
@Kwintessens, die x100 houd ik ook zeker in m'n achterhoofd :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 23:50
Mijn moeder heeft nog een Olympus E510, ze wil deze te koop aanbieden (staat al op MP) maar geen idee wat nu een goede verkoopwaarde is. Er zit nog een standaard objectief bij, enkel het mechanisme wat de SD kaart op zijn plek houd is kaduuk, een SD kaartje houdt ze op de plaats met een stukje karton. Het klepje is nog wel gewoon goed.
Iemand een idee?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik denk dat je de CF kaart of xD kaart bedoeld. Verder doet een nieuwe e-450 met kitlens voor minder dan 300 euro.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 23:50
Idd CF kaart. Is 200 Euro een reëel bedrag?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Persoonlijk zou ik het te hoog vinden; komt ook door dat defecte mechanisme (als dat nou van de xD kaart was; die wordt veel minder gebruikt). Maar wie weet vinden anderen dat niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Cobb schreef op donderdag 25 november 2010 @ 23:02:
Idd CF kaart. Is 200 Euro een reëel bedrag?
Naar mijn idee is dat te duur. Kamera-express verkoopt een E510 body voor 159 euro, tweedehands objectiefje erbij van circa 49 euro en je zit op 210 euro totaal bij een winkel met beperkte garantie. Camera is dan ook zonder defecten.

Meer dan 150 euro zou ik er niet voor vragen.
(En ik verwacht dat je er niet meer dan 100 euro voor gaat vangen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat worden er eigenlijk weinig Olympus modellen genomineerd voor de steeksleutel. Heeft dat een reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Onbekend maakt onbemind, zo simpel is het.
Al zou een Olympus DSLR met een lovende review op de frontpage staan, dan nog zijn er maar weinig mensen die erop zullen stemmen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 19:20:
Wat worden er eigenlijk weinig Olympus modellen genomineerd voor de steeksleutel. Heeft dat een reden?
De PEN serie lijkt me. Hoewel iedereen nu Sony NEX innoverend vinden, heeft eigenlijk Olympus dit bedacht. Ik had in eerste instantie niet verwacht dat het zo'n succes zou zijn (als in: andere merken die het idee kopiëren). Olympus heeft dat geloof ik wel vaker (SSWF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrSleeves schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 19:41:
[...]

De PEN serie lijkt me. Hoewel iedereen nu Sony NEX innoverend vinden, heeft eigenlijk Olympus dit bedacht. Ik had in eerste instantie niet verwacht dat het zo'n succes zou zijn (als in: andere merken die het idee kopiëren). Olympus heeft dat geloof ik wel vaker (SSWF).
Ik heb beide in mijn handen gehad om een keuze te maken. En alhoewel de NEX er idd heel gelikt uitzag (vooral door het grote scherm, de verhoudingen van lens en body zijn compleet uit verband) heb ik toch gekozen voor de E-PL1. De keuze in bijbehorende lenzen is een stuk groter, de lenzen zijn ook nog eens beter. Hij houd beter vast en komt robuuster over (als je ze van een meter op een stenen vloer laat vallen zijn ze natuurlijk beiden kapot). Heeft ook meer knoppen zodat het makkelijker en sneller te bedienen is. En een ingebouwde flitser vond ik wel makkelijk. En dan hebben we het nog niet over het prijsverschil.

Ik heb de E-PL1 dan ook genomineerd omdat het gewoon een heel aantrekkelijk model is voor de prijs. Een prima camera voor de mensen die overstappen van compactcamera's maar die niet zo'n grote DSLR willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Beide systemen kunnen gebruik maken van het "grotere" systemen (4/3 en Alpha mount) en de systemen daarvoor (OM en Minolta). Anderzijds zijn er meer m4/3 lenzen dan NEX volgens mij. En er komen er ook steeds bij.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.