Het Olympus DSLR & objectieven topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 44.682 views

Onderwerpen

Alle 51 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsu
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01-2022
Species5618 schreef op maandag 16 november 2009 @ 23:38:
Wat bedoel je met beschermkapjes? Zowel een zonnekap als lensdoppen horen standaard bij de lenzen te zitten.
ik bedoelde zon UV filter, deze schijnen je lens ook te beschermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:47
Batsu schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:37:
[...]

ik bedoelde zon UV filter, deze schijnen je lens ook te beschermen
Ah oke. Dan is het duidelijk. Ik copy/paste even schaamteloos een van mijn reacties uit een ander topic:

Filters zijn er primair voor om een ander effect te geven aan de foto, maar ze worden ook gebruikt als bescherming van de lens. Vooral UV filters zijn hier populair voor, omdat ze geen speciaal effect hebben op de foto (UV filters zijn bedoeld voor analoge film-camera's, digitale camera's hebben al een ingebouwd UV filter) en omdat ze relatief goedkoop zijn.

Of een dergelijk filter nuttig is, daar valt over te discussieren. Een extra stuk glas zal altijd zorgen dat het beeld er op achteruit gaat, hoe hoger de kwaliteit van het filter, hoe minder dat effect zal zijn en met de top-merk filters zul je er bijna nooit wat van zien. Maar om nu een filter van 100 euro ter bescherming op een kitlens van 100 euro te schroeven? En met een filter van 2 tientjes heb je dan weer flare op je foto.

Een zonnekap biedt ook bescherming (wellicht iets minder dan een filter), maar heeft ook een daadwerkelijk positief effect op je foto's door flare als gevolg van zijlicht te verminderen. Daarnaast is een zonnekap een stuk goedkoper. Ik zou de filters links laten liggen (tenzij je gaat voor de speciale effecten die ze geven, een polarisatie filter is leuk om mee te beginnen) en gewoon een zonnekap op je lens houden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Dick de Roos
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-04 10:11
Batsu schreef op maandag 16 november 2009 @ 11:48:
waar kan ik beschermkapjes kopen voor mijn lenzen?
Lenzen; zuiko digital
Bij camera-express bijvoorbeeld, of bij cameranu of 'knijn' of ehh.. nu ja, nog meer.
Op de site zoeken naar "UV filter".
Let op dat de prijzen per soort kunnen verschillen. Dat komt door het kwaliteitsverschil.
Heb je een goede lens, ligt het kopen van een goedkoop filter niet voor de hand.....
Succes met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 10:52
Ik heb recent een E-520 gekocht, en daar lijkt nu een dode pixel in de sensor te zitten die altijd een blauw-wit puntje geeft. (Op dezelfde plek ook met verschillende iso's). Is daar nog iets aan te frutselen, of moet de camera maar meteen terug?

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Probeer eens pixel mapping te draaien (zit ergens diep in het menu verstopt). Dat zou moeten helpen. Dode/hot pixels kom je vroeg of laat vanzelf tegen, de pixel mapping functie zorgt dat deze pixels genegeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Species5618 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 09:10:
Probeer eens pixel mapping te draaien (zit ergens diep in het menu verstopt). Dat zou moeten helpen. Dode/hot pixels kom je vroeg of laat vanzelf tegen, de pixel mapping functie zorgt dat deze pixels genegeerd worden.
Je bent echt mijn held, ik had echt geen zin om die camera meteen weer terug te sturen, en na het 1x draaien van pixel mapping was dat iritante dode pixeltje meteen weg. Ik had nog nooit van zo'n functie gehoord. Toch nog eens dat boekje beter doorlezen.

_/-\o_

Edit: @ TS, mooie ts, maar misschien is het leuk om nog wat info op te nemen over de pancake lenzen, dat is toch vrij uniek bij Olympus :)

[ Voor 10% gewijzigd door roy-t op 20-11-2009 09:50 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
roy-t schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 09:38:
[...]

Edit: @ TS, mooie ts, maar misschien is het leuk om nog wat info op te nemen over de pancake lenzen, dat is toch vrij uniek bij Olympus :)
Pentax heeft ook pancake lenzen (de DA 40/2.8 bijvoorbeeld). Daarnaast zijn de pancake lenzen (er zijn er maar 2 van Olympus, eentje voor FT en eentje voor mFT) niet echt een van de belangrijkste eigenschappen van het FourThirds systeem. Juist het feit dat bijna alle lenzen redelijk compact zijn is interessant, de pancakes hebben een vrij specifieke doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:25
Een collega van mij heeft ook een E-P1. Gaaf ding hoor :)

Ze heeft alleen wat problemen met het gebruik van de verschillende ART-instellingen. Je komt in het ART-menu d.m.v. de draaiknop aan de linkerkant en kunt dan met de knopjes bepalen welke ART-instelling je wilt gebruiken. So fare so good. Maar als je dan naar een andere ART-instellingen wilt dan moet je eerst de draaiknop op een andere stand zetten, dan weer terug draaien naar ART en dan pas kun je een andere ART-instelling kiezen. Dat moet toch veel handiger kunnen? :)

Wie weet de oplossing van dit "raadsel"? ;)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
@Species5618: ah ik wist niet dat Pentax ze ook had. Overal zie ik ze op Olympusjes, is inderdaad dan wat minder interessant om in de TS te zetten, weer wat geleerd, excuses :).

@Rossi46: dat is op andere modellen bij de SCENE optie precies het zelfde, maar gewoon weer op de OK knop drukken geeft je daar weer de keuze uit andere scenes, misschien dat dit ook werkt bij ART op de E-P1.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:25
roy-t schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:34:
@Rossi46: dat is op andere modellen bij de SCENE optie precies het zelfde, maar gewoon weer op de OK knop drukken geeft je daar weer de keuze uit andere scenes, misschien dat dit ook werkt bij ART op de E-P1.
_/-\o_

Dat was 'em dus! :)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauvL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05 15:42
Ik heb als Olyfan de berichten doorgenomen en zie dat er best veel opmerkingen, vragen zijn en ook verwijzingen naar DPreview m.b.t. lenzen.
Een site die ik al vanaf het analoge tijdperk af en toe raadpleeg is photodo.com. Prima site met user en pro beoordelingen van een hele massa lenzen.
Ik geef 't maar even mee.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-05 10:18

ReseTTim

Chocolate addicted

zijn hier nog meer mensen die zich via Zoom experience hadden ingeschreven om de PEN cam een dag te lenen?

iig ik mag dat wel doen.. is kijken wanneer ik dag ga doen :P :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297917

Rossi46 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:25:
Een collega van mij heeft ook een E-P1. Gaaf ding hoor :)

Ze heeft alleen wat problemen met het gebruik van de verschillende ART-instellingen. Je komt in het ART-menu d.m.v. de draaiknop aan de linkerkant en kunt dan met de knopjes bepalen welke ART-instelling je wilt gebruiken. So fare so good. Maar als je dan naar een andere ART-instellingen wilt dan moet je eerst de draaiknop op een andere stand zetten, dan weer terug draaien naar ART en dan pas kun je een andere ART-instelling kiezen. Dat moet toch veel handiger kunnen? :)

Wie weet de oplossing van dit "raadsel"? ;)
Daar zat ik ook mee toen ik de cam net had. Gewoon op OK klikken en je zit in het snelmenu waar je alles kan instellen en dus ook de artfilters. Om het ART menu weer in beeld te krijgen moet je wel aan de knop draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn er hier nog meer die de Panasonic 20mm f1.7 hebben besteld en zich groen, geel aan het ergeren zijn, vanwege de lange leveringstijd?
Ik heb hem al 2 maanden geleden besteld voor mijn e-p1, bij een camera webshop. Volgens Panasonic zou hij medio november beschikbaar zijn. Zo'n 2 weken terug is er een voorraad geweest bij een andere webwinkel. Geen idee waarom 1 webwinkel een levering krijgt en de anderen niet..
Zijn er hier mensen die lens in huis hebben? (Niet gekocht met een GF1 natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120539

Vandaag mijn E-600 ontvangen.
Inmiddels kan ik melden dat naast de in het artikel genoemde verschillen t.o.v. de E-620 ook de ondersteuning voor de RM-1, de Olympus IR afstandsbediening, eruit gesloopt is.
Ook dat lijkt softwarematig te zijn; het IR oog zit er wel in voor gebruik met IR flitsers.

De filters en backlight vond ik niet zo boeiend, maar nu wordt het voor mij toch wel interessant om te updaten: Dus als iemand een goede suggestie heeft voor het plaatsen van E-620 firmware op de E-600, dan hoor ik het graag....

Update, 19/12: De afgelopen dagen nog verschillende keren contact gehad met de Olympus supportdesk. (snelle respons, overigens) Zij geven aan dat er geen firmware update wordt verwacht voor dit probleem, en dat het vermelden van de RM-1 op de Olympus Site als officiële accesoire dus onterecht is.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 120539 op 19-12-2009 10:02 . Reden: extra info ontvangen van Olympus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick de Roos
Ik ben op zoek naar een draadontspanner voor mijn Oly E510.
Die dingen bestaan en worden aangeboden, maar hoe werkt dat?
via de USB-poort?
Of op een andere manier?
Op internet kom ik daar niet achter. En in de handleiding wordt er verder ook niet over gesproken.
(Het voordeel van een draadontspanner boven een draadloze is dat je achter de camera kunt staan).
Heeft iemand ervaring met draadontspanners en hoe die werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
De draadontspanner sluit je aan via de USB poort van de camera (die je normaal gebruikt om het ding aan de computer te hangen). De officiele Olympus-versie is te krijgen vanaf zo'n 30 euro, maar je kunt wellicht een namaakversie vinden op eBay of DealExtreme die een stuk goedkoper is.

@Davey40: Firmware updates voor Olympus DSLRs gaan via de Olympus Master software die automatisch de camera herkend en bijpassende firmware opzoekt. Of het uberhaubt mogelijk is om E620 firmware op een E600 te zetten vraag ik me af (het is iig niet een voor de hand liggende methode) en daar komt nog bij de vraag of het gaat werken als het al mogelijk is.

[ Voor 38% gewijzigd door Rannasha op 26-12-2009 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120539

Dick de Roos schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 20:37:
Ik ben op zoek naar een draadontspanner voor mijn Oly E510.
Die dingen bestaan en worden aangeboden, maar hoe werkt dat?
via de USB-poort?
Inderdaad via usb.
Zelf heb ik zojuist deze besteld: link, voor nog geen €4,20 incl. verzendkosten durf ik dat wel te riskeren. ;)

@Species5618: tja, via de 'gangbare' manier zal het zeker niet lukken, de software herkent de camera, en zal dan ook alleen de 600 firmware onderzoeken. Het gaat mij om een fix voor mijn probleem, en aangezien de 600 een feature downgrade van de 620 is (en geen voorganger) lijkt het me theoretisch haalbaar.
Zeker omdat ook het IR er gewoon in zit (wordt ook gebruikt voor remote flash sync).

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 120539 op 03-01-2010 14:59 . Reden: fout tijdens posten... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is weer een nieuwe firmware voor de E-P1. Firmware 1.2.

Verbeteringen:
* MF Assist enlarge time to change, and improved operability.
* Even if you set off the backlight of the LCD monitor, enabling the shutter.

En de AF schijnt te zijn verbeterd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 18:38
Ik ben sinds kort in het bezet van een e-p1 met olympus 14-42mm zoom lens. Ben er tot nu toe erg tevreden over maar graag ook wat experimenten (vooral video) doen met wat sneller glas (deze heeft een maximum van f3.5). Ik kan natuurlijk de Panasonic Lumix 20mm kopen (f1.7), maar wil graag wat goedkoper experimenteren en met verschillende brandpunt afstanden.

Mijn idee is dus om oude handmatige lenzen te gebruiken. Welke lens mount adapter raden jullie aan, bijna alle bekende mounts zijn wel beschikbaar voor micro four thirds. Dus mijn vraag is met welke mount heb ik het meeste kans om voor een mooie prijs verschillende snelle lenzen van goede kwaliteit op de kop te kunnen tikken?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

M42 :)

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Wat bedoel je met de smiley als ik het vragen mag? Er is namelijk wel een adapter voor te koop: ebay link

Kwam nog wel dit filmpje tegen op youtube van video tests met verschillende snelle lenzen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Ik bedoelde eigenlijk niks met de smile :)

Voor het M42 systeem zijn er zeer veel lenzen in alle soorten en maten gemaakt. En het gros van deze lenzen leveren leuke prestaties voor een prikje. Zelf heb ik laatste ook zo'n lens gekocht (de Helios 58/2) en die stelt me voor die 18 euro zeker niet teleur.

Wikipedia: M42 lens mount

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ben ook aan het kijken naar leica m mount lenzen of m39 lenzen. Deze lenzen passen heel mooi bij de camera en geven een veel compactere combinatie. Ik vrees alleen dat deze lenzen veel duurder zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ik heb op ebay een m42 adapter op de kop getikt, ben na aan het kijken wat voor lenzen goed passen bij mijn e-p1 naast 14-42mm lens. Iemand ervaring met telelenzen icm manual focus? Mensen nog tips voor goedkope wide-angle lenzen voor de m42 mount? (wide moet echt wide zijn vanwege de 2X crop factor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
ice-T106 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 09:53:
Mensen nog tips voor goedkope wide-angle lenzen voor de m42 mount? (wide moet echt wide zijn vanwege de 2X crop factor)
wide-angle, M42, enigszins betaalbaar en beter dan je kitlens kan je vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
lateef schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:33:
[...]
wide-angle, M42, enigszins betaalbaar en beter dan je kitlens kan je vergeten...
Bedankt voor input. Misschien nog wel tips voor een tele lens of andere leuke lens voor de e-p1 op m42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
ice-T106 schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 09:53:
Iemand ervaring met telelenzen icm manual focus?
MF is lastiger met telelenzen dan met groothoek of standaard lenzen. De scherpte-diepte is klein, dus je zit er al snel naast met de focus. Daarnaast is het tricky om tijdens het focussen de camera stil genoeg te houden om de focus goed te kunnen beoordelen. Zeker met een E-P1, waarbij je de camera een eindje van je af moet houden. Een statief verhelpt dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
De E-PL1 is aangekondigd. Deze m43 camera is meer gericht op beginnende gebruikers dan de E-P1 en E-P2. Er zitten minder geavanceerde functies op, maar het ding heeft dan wel weer een ingebouwde flitser. Daarnaast is de prijs lager dan die van z'n grote broer, de E-P2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ook zijn er twee nieuwe m4/3 lenzen aangekondigd:
  • Olympus ED 9-18mm f/4.0-5.6
  • Olympus ED 14-150mm f/4.0-5.6
Beide erg licht en compact maar helaas niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik hoop dat er ook weer eens wat echt FourThird nieuws komt. Zoiets als een opvolger van de E30 of E3.
Mijn E520 doet het nog best hoor, maar wat nieuws is altijd leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Beta schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 01:39:
Ik hoop dat er ook weer eens wat echt FourThird nieuws komt. Zoiets als een opvolger van de E30 of E3.
Mijn E520 doet het nog best hoor, maar wat nieuws is altijd leuk :)
De algemene verwachting is dat een E3/E30 opvolger later deze maand gepresenteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morangie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-04 21:55
@AvdE
Moet die 200 in je onderschrift niet 300 zijn ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
Idd, ik heb ook wel blij met mij 520 maar ben wel benieuwd naar de opvolger van de e-30. Ik hoop dat ze niet volledig gaan focussen op de mirco 4/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Morangie schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 09:45:
@AvdE
Moet die 200 in je onderschrift niet 300 zijn ;) ?
Er is een Sigma 70-200 voor de FourThirds mount :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online
Species5618 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 09:17:
[...]

Er is een Sigma 70-200 voor de FourThirds mount :)
Dat dus.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat Olympus de FT laat zitten hoor. Dat zou zonde van hun eigen investering zijn.
Woensdag nog een 25mm pancake halen. Is wel makkelijk met wintersport. Veel handzamer dan de Sigma 18-50 HSMII, die ook nog eens kei zwaar is.
Verder neem ik de 9-18mm nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online
Ik laat dit hier even achter;

http://www.evolve.com.my/

28 Februari dus. Nieuwe E-5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Zeeer snelle MF lens voor m43 : Noktor 50mm f/0.95
http://43rumors.com/conti...he-new-noktor-50mm-f0-95/
750 Dollar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320813

Dat is echt een prijs die 2-3x lager licht dan wat je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick de Roos
Hm... Autofocus: No

Klopt dat? En wat is er dan snel aan?
Of wordt "lichtsterk" bedoeld?

[ Voor 46% gewijzigd door Dick de Roos op 03-03-2010 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184739

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Vraagje aan de 4/3-experts hier. :)

Ik ben geïnteresseerd geraakt in het 4/3-systeem, maar vraag me iets af. Ik vind het leuk om portretfoto's van mensen te schieten met een kleine DOF. Door de cropfactor van het 4/3 systeem heb je juist een grotere DOF bij dezelfde diafragmagrootte en afstand naar het onderwerp, toch?

Is er een site die mij in plaatjes kan aantonen wat de beperkingen van 4/3 zijn wat betreft portretfotografie met kleine DOF? Zijn die dusdanig groot dat je zou aanraden om niet aan 4/3 te beginnen maar naar de traditionele merken te kijken met kleinere cropfactor?

Ook als ik enorm uit mijn nek lijk te kletsen hoor ik dat graag, evt. met linkjes waar ik me beter in kan lezen. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Stereotomy op 21-03-2010 00:18 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stereotomy schreef op zondag 21 maart 2010 @ 00:14:
Vraagje aan de 4/3-experts hier. :)

Ik ben geïnteresseerd geraakt in het 4/3-systeem, maar vraag me iets af. Ik vind het leuk om portretfoto's van mensen te schieten met een kleine DOF. Door de cropfactor van het 4/3 systeem heb je juist een grotere DOF bij dezelfde diafragmagrootte en afstand naar het onderwerp, toch?

Is er een site die mij in plaatjes kan aantonen wat de beperkingen van 4/3 zijn wat betreft portretfotografie met kleine DOF? Zijn die dusdanig groot dat je zou aanraden om niet aan 4/3 te beginnen maar naar de traditionele merken te kijken met kleinere cropfactor?
Voor het serieuzere portretwerk zou ik sowieso naar de pro-lenzen van Olympus kijken, niet alleen omdat ze optisch beter zijn dan die uit de standaard-lijn maar ook omdat ze sneller zijn en dus meer mogelijkheden bieden om met je DOF te spelen. Een lens die me geschikt lijkt voor portretwerk is de ZUIKO DIGITAL ED 50mm 1:2.0 Macro, hier een testje op DPReview, op Flickr staat ook het een en ander, of deze plaat op de site van olympus.asia. Het zijn maar een paar voorbeelden, natuurlijk is er meer te vinden. Bottomline is dat je voor een kleine DOF 'groot glas' nodig hebt (om het zo maar eens te zeggen), dat geldt voor alle merken en is één van de redenen om met een dSLR te werken.

Een ander ding dat mij persoonlijk steeds meer bevalt bij portretwerk met het 4-3 systeem is dat je een veel prettiger, evenwichtiger ogend beeld hebt, en al helemaal als je verticaal werkt. Terwijl alle media zo'n beetje op 16:9 afgestemd raken is een fotoprint, zeker op groot formaat, in de verhouding 4:3 juist heel prettig om naar te kijken, zeker als het om portretfoto's gaat. Probeer maar eens uit: zo'n foto verticaal (of horizontaal) op het gangbare kleinbeeldformaat en dan op four-thirds formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Bedankt voor je antwoord :)

Ik zou mezelf niet zo'n dergelijke enthousiasteling gaan noemen dat ik pro-lenzen wil betalen. Eigenlijk was mijn vraag ook meer: met gear van vergelijkbaar consumentenniveau, hoe groot is de aanslag van 4/3 op je mogelijkheden van portretfotografie met betrekking tot het minimaliseren van je DOF, waardoor je onderwerp van de achtergrond af komt te staan?

Dan heb ik het niet alleen over halftotaal shots, waar je op een afstand van 3-4 meter staat te fotograferen met een lens die 85-100mm 35mm equivalent is, maar ook totaalshots waarbij je nog iets verder afstaat en je DOF per definitie toeneemt. Moet je dan schandalig dure lenzen kopen voor je 4/3 systeem om daar een fatsoenlijk kleine DOF uit te krijgen? Of zou je zeggen dat je ook met APS-C camera's tegen limiten aanloopt, en zo ja, hoe erg zijn die limieten ten opzichte van elkaar?

Eigenlijk zou ik een paar foto's naast elkaar willen zien van een APS-C camera en een 4/3 camera met dezelfde FOV van een onderwerp en qua kosten vergelijkbare lenzen, om dan de minimale DOF en de vorm van de bokeh te beoordelen.

Ik besef dat het wat moeilijk antwoorden is met zo'n hands-on vraag, maar hoop dat je me een beetje de beperkingen van 4/3 kunt uitleggen op het gebied van portretfotografie. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Stereotomy op 21-03-2010 11:49 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stereotomy schreef op zondag 21 maart 2010 @ 11:45:
Ik zou mezelf niet zo'n dergelijke enthousiasteling gaan noemen dat ik pro-lenzen wil betalen. Eigenlijk was mijn vraag ook meer: met gear van vergelijkbaar consumentenniveau, hoe groot is de aanslag van 4/3 op je mogelijkheden van portretfotografie met betrekking tot het minimaliseren van je DOF, waardoor je onderwerp van de achtergrond af komt te staan?

Dan heb ik het niet alleen over halftotaal shots, waar je op een afstand van 3-4 meter staat te fotograferen met een lens die 85-100mm 35mm equivalent is, maar ook totaalshots waarbij je nog iets verder afstaat en je DOF per definitie toeneemt. Moet je dan schandalig dure lenzen kopen voor je 4/3 systeem om daar een fatsoenlijk kleine DOF uit te krijgen? Of zou je zeggen dat je ook met APS-C camera's tegen limiten aanloopt, en zo ja, hoe erg zijn die limieten ten opzichte van elkaar?
De pro-lijn van Olympus betekent niet per definitie dat het in engere zin 'professionele' lenzen zijn. Neem bijvoorbeeld de 2.8-3.5/14-54, kost je zo'n 450 Euro, dat is voor een lens met die afbeeldings- en bouwkwaliteiten niet echt een een 'pro-prijs'. Ik bedoel: je kunt van om het even welk merk een consumer-lens nemen, ben je goedkoper uit, zit je altijd op zo'n f/4-5.6, ga je portretten maken dan neem je standaard of iets tele, dus zit je zo op die 5.6 - grotere DOF dus. Bij bovengenoemde Olympus zit je dan op 3.5 met als voordeel dat die lens dan ook al prima bruikbaar is. Om die reden hoef je juist bij Olympus dus geen schandalig dure lenzen te kopen om een fatsoenlijke DOF te krijgen, ook al is die DOF relatief iets groter dan bij APS-C (bij full-frame scheelt het naar ik meen twee stops). Maar goed, portretwerk en goedkope optiek vormen naar mijn mening sowieso geen gelukkige combinatie. Op http://www.dofmaster.com/dofjs.html kun je een en ander nakijken.
Eigenlijk zou ik een paar foto's naast elkaar willen zien van een APS-C camera en een 4/3 camera met dezelfde FOV van een onderwerp en qua kosten vergelijkbare lenzen, om dan de minimale DOF en de vorm van de bokeh te beoordelen.
Aan die wensen kan ik niet voldoen (maar je vraagt ook nogal wat :) )
Kijk eens naar dit topic van DPReview. Zelf kies ik altijd voor snellere optiek, juist om meer met die DOF te kunnen doen, maar dan zit je dus bij ieder merk altijd al in de wat hogere prijsklasse. Wat bokeh betreft vind ik de Olympus optiek in het algemeen niet top-of-the-bill, een onrustige achtergrond wordt gauw wat blokkerig; het is wat dat betreft duidelijk geen Zeiss.
Ik besef dat het wat moeilijk antwoorden is met zo'n hands-on vraag, maar hoop dat je me een beetje de beperkingen van 4/3 kunt uitleggen op het gebied van portretfotografie. :)
Nogmaals: als je echt serieus portretwerk wilt gaan doen dan ligt de beperking m.i. niet zozeer bij een merk maar meer bij de vraag of je weet hoe je optimaal gebruik kunt maken van de mogelijkheden van een specifieke optiek. Daarbij is het esthetische aspect uiteindelijk belangrijker.

]EDIT]: je kan natuurlijk ook zoiets als een Canon EOS 1000D met een Canon EF 50mm f/1.8 II nemen, zit je voor portretwerk (en ook de rest natuurlijk) voor nog geen 400 Euro goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Als je een echt korte DOF wilt hebben moet je met micro43 toch al snel naar de wat lichtsterkere lenzen met een niet te korte brandpuntafstand. Ik weet niet of je er over nagedacht hebt of de lenzen auto-focus moeten zijn? Als dit niet hoeft zijn er genoeg opties met oude lichtsterke lenzen (of de f0.95 Noktor). 50mm met 2X crop blijkt voor veel mensen best prettig werken als portrait lens en hier zijn extra veel snelle betaalbare lenzen voor beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Anoniem: 184739 schreef op zondag 21 maart 2010 @ 17:46:
[...]
]EDIT]: je kan natuurlijk ook zoiets als een Canon EOS 1000D met een Canon EF 50mm f/1.8 II nemen, zit je voor portretwerk (en ook de rest natuurlijk) voor nog geen 400 Euro goed ;)
Hoewel het slechts een klein stukje is onderaan een lange post, stip je hier wel het grootste gebrek (althans in mijn ogen) van de FourThirds lens lineup aan: Een goedkope, snelle prime. De 50/1.8 van Canon en Nikon zijn optisch niet geweldig, maar ze zijn wel super-betaalbaar en hebben met f/1.8 een erg leuk maximaal diafragma. De Olympus 50/2.0 is optisch veel beter dan de <100-euro primes van de concurrenten, maar daar betaal je dan ook voor (zo'n 400 euro). Voor veel mensen is een goedkope, snelle prime zoals de 50/1.8 een veel zinvollere aanschaf. De Oly 50/2.0 is een veel gevallen overkill.

Is budget geen bezwaar, dan heb je met de 50/2.0 een super lens en nog niet eens zo duur voor wat je er voor krijgt, maar om op beginner-niveau een beetje te experimenteren met een korte DoF heb je meer aan een instap-body van Canon of Nikon met een 50/1.8.

Daarnaast is er nog de mogelijkheid om een Olympus OM-mount 50/1.8 op eBay of Marktplaats te kopen i.c.m. een adapterring. Dan ben je een paar tientjes kwijt, maar heb je geen autofocus meer en handmatig focussen met instap-bodies is niet ideaal vanwege de kleine, dimme zoekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Bovenstaande vergelijking gaat imo wel een beetje scheef, aangezien we hier dus over effectief 100 mm praten in geval van de Olympus en over 75-80 mm in geval van de Canon/Nikon. Daarnaast vergelijk je een 50/1.8 met een 50/2.0 waar je bij Canon/Nikon de vergelijking dan beter kunt maken met de 50/1.4 varianten (heb je ook nog eens extra licht). Daarnaast hebben beide merken een 85mm f/1.8 in het assortiment voor een bedrag van rond de 400 euro. Ook een leuke vergelijking dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je zou eventueel ook nog kunnen denken aan een Olympus E-520 met een ZUIKO DIGITAL 35mm 1:3,5, bij elkaar zo'n 485 Euro. Kun je later altijd nog uitbreiden. Het is natuurlijk persoonlijk, maar zelf vind ik, zoals ik al aangaf, het 4/3 formaat prettiger werken (èn ogen) bij portretwerk.

Het ontbreken van primes is denk ik een direkt gevolg van het feit dat Olympus de hele line-up opgebouwd heeft vanuit een nieuw, digitaal concept; vroeger waren zooms kwalitatief sowieso minder dan primes, met de nieuwe ontwerptechnieken zijn die verschillen minimaal geworden, tenminste, bij Olympus. En marketing-technisch zijn die zooms dan interessanter, lijkt me. Wat niet wegneemt dat een aantal nieuwe primes welkom zou zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Een 35mm 1:3,5 is toch helemaal geen goede portret lens? Veel te veel scherptediepte lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ice-T106 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:24:
Een 35mm 1:3,5 is toch helemaal geen goede portret lens? Veel te veel scherptediepte lijkt mij.
Toch wordt hij door Olympus zelf neergezet als o.a. een portretlens, zie
http://www.olympus.nl/con...ITAL_35mm_1_3_5_Macro.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Weet iemand van jullie of het mogelijk is om de e-p1 met een laptop aan te sturen. Heb nu Olympus Studio 2.3 op mijn laptop, die "e-p1 support" heeft. Echter als ik naar camera control ga zeg die dat ik bij mijn camera usb settings de control mode moet kiezen maar die is niet aanwezig op mijn e-p1 (firmware 1.2).

Iemand een idee hoe ik toch mijn camera met laptop aan moet sturen? Wil namelijk een timelapse video maken en heb geen zin om een speciale interval timer te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Anoniem: 184739 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 20:31:
[...]
Toch wordt hij door Olympus zelf neergezet als o.a. een portretlens, zie
http://www.olympus.nl/con...ITAL_35mm_1_3_5_Macro.htm
Mja, ze kunnen roepen wat ze willen, maar voor een echte potretlens moet er toch nog wel een stopje diafragma vanaf. De 35/3.5 is vast bruikbaar voor portretten, maar zeker niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick de Roos
ice-T106 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:24:
In het kleinbeeldtijdperk had de ideale portretlens een brandpunt van 75 mm.
De scherptediepte wordt voor een groot deel ook bepaald door het diafragma.
Dat kan inderdaad in het ideale geval wat kleiner, maar als je scherp stelt op de ogen (of een oog) is het niet leuk als de neus onscherp is. Kortom: je moet wel enige scherptediepte hebben.
In dat kader is die 35 mm goed te gebruiken als portretlens.
Ik gebruik vaak mijn 50-200 mm lens, waar ik prachtige portretten mee kan maken. link
Prettiger dan mijn 12-60 mm lens (linkje
Beiden relatief zwaar en niet goedkoop, maar een geweldige kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05 23:05

black_eye

Ad maiorem black_eye gloriam

Mijn Canon S50 is net kapot gegaan en omdat we net verhuisd zijn, is er niet veel geld over voor de gewenste dSLR. Ze gaan altijd kapot om momenten dat het niet uitkomt :)

Nu kan ik een E300 met Zuiko 14-45mm overnemen voor nog geen 99 euro. Eigenlijk was ik aan het sparen voor de PEN, maar ja door de kapotte S50 zit dat er niet in. Goede deal? De set is in nieuwstaat en de testfoto's zijn ook goed kwa scherpte en diepte. Of weet iemand een betere dSLR voor dat geld. Mijj lijkt het wel een goede tussenpaus totdat de PEN aangeschaft kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick de Roos
De E300 is natuurlijk niet de nieuwste meer. linkje.
Is de prijs incl. lens (lenzen?).
Dan is de prijs niet verkeerd.
Lees het testje maar eens door voor wat info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye

black_eye

Jep, incl lens, goede accu, lader, boekjes, kortom alle standaard accessoires. De lens is uit 2008, een Zuiko 14-42 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:09
@hierboven: doen.
99 euro voor een prima reflex met een prima lens. Voor dat geld vindt je niets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
De lens kost los al zo'n 70 euro nieuw en lenzen zijn erg waardevast. De E-300 is een oud beestje, maar zal het nog steeds beter doen dan de meeste compact camera's. Als je later door wil naar een recentere FourThirds DSLR, dan heb je meteen al een degelijke standaard-zoom-lens en is de upgrade vrij goedkoop.

Ik zeg: doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye

black_eye

Thnx voor de reacties. Ik heb hem net gekocht :)
Eens kijken of ik er wat mooie shots mee kan maken. Ga volgende maand een weekje naar Texel, dus dat komt goed uit. Ga nu eens rondsnuffelen naar een paar mooie upgrade lenzen. Iets mee bereik en zoom lijkt me wel wat. Oja en een nieuw rubbertje voor de zoeker, die was weg.

[ Voor 9% gewijzigd door black_eye op 02-04-2010 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:11
De E520 met Zuiko Digital 14-42mm ED lens kost nu 325 euro online.
Goede keus? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Dennis Lammers schreef op donderdag 29 april 2010 @ 07:34:
Dat is afhankelijk van wat je met het ding wil doen :)

Maar voor een instap-DSLR is het een prima keus ja, je niet makkelijk iets goedkopers vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennis Lammers schreef op donderdag 29 april 2010 @ 07:34:
De voor en nadelen van Olympus in het algemeen en de 5xx-serie in het bijzonder zijn hier en elders al uitgebreid ter sprake gekomen. In het kort: optisch gezien kun je prima resultaten verwachten maar als je voornamelijk in hoge ISO-sferen wilt vertoeven is Olympus niet de meest voor de hand liggende keus; het formaat is gebonden aan een relatief kleine sensor. Olympus heeft in-body beeldstabilistie, andere camera's doen het met gestabiliseerde lenzen, beide hebben hun voor en nadelen, aan jou de keus. De zoeker is vrij klein, mij heeft dat nooit gestoord maar voor anderen is het een deal breaker. Het formaat is 4:3 i.p.v. de gebruikelijke 3:2. Heeft ook z'n redenen. In de praktijk vind ik het prettig werken.

Olympus is in zekere zin een 'buitenbeentje', de keus voor dat merk moet, meer nog dan bij andere merken, aansluiten bij wat je ermee wilt, zoals Species ook al aangeeft (al lees je op Kieskeurig enthousiaste verhalen van lieden die gewoon een Olympusje gekocht hebben ;) ). Op http://www.dcviews.com/_olympus/e520.htm krijg je een overzicht van de meeste tot nu toe verschenen reviews. Het is m.i. vooral de Olympus optiek die het merk aantrekkelijk maakt, lees de reviews op http://www.photozone.de/olympus--four-thirds-lens-tests. Maar zoals zo vaak aangeraden: ga 'm eens vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
De Olympus E520 neem ik zeker mee in mijn overweging voor een DSLR te kopen als beginner.
Samen met de Canon 1000D en de Sony A330L. Olympus is aantrekkelijk qua prijs en verkrijgbaarheid lenzen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Zo, mijn E-520 met 14-42mm ED lens is binnen! :)
Wat een instellingen zeg! Voor mij als uber uber beginner is dat toch wel afschrikwekkend hoor.. :P alleen is de uitdaging natuurlijk om alles onder de knie te krijgen... Even een kort vraagje, als je de lens op de body zet, dan staat in de handleiding dat het rode puntje op de body gelijk moet zijn met het rode puntje op de lens. Alleen dat krijg ik niet voor elkaar.. hij klikt pas goed/stevig aan als het rode punt rechtsstreeks onder het Olympus logo zit. Hoort dit dan?

En waar ik vooral in geintresseerd ben is in het maken van zulke (deze is van Google) foto's.
Dus fixeren op een object/persoon/huisdier, met een vage achtergrond.
Weet iemand daar misschien even snel een knopje voor? :P

Afbeeldingslocatie: http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/36/e520-olympus.jpg

Tot nu dus wel blij met de aanschaf, morgen op 5 mei, vrij, verder testen en uitproberen! :)

Het was nu al laat voordat ie opgeladen was, dus heb alleen maar met flitser aan kunnen schieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Dennis Lammers schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 23:01:Even een kort vraagje, als je de lens op de body zet, dan staat in de handleiding dat het rode puntje op de body gelijk moet zijn met het rode puntje op de lens. Alleen dat krijg ik niet voor elkaar.. hij klikt pas goed/stevig aan als het rode punt rechtsstreeks onder het Olympus logo zit. Hoort dit dan?
Als je de lens er op zet, dan moet je het rode puntje op de lens matchen met het rode puntje op de body. Daarna draai je de lens tot deze klikt. Op dit moment zitten de puntjes dus niet meer bij elkaar.
En waar ik vooral in geintresseerd ben is in het maken van zulke (deze is van Google) foto's.
Dus fixeren op een object/persoon/huisdier, met een vage achtergrond.
Weet iemand daar misschien even snel een knopje voor? :P
Een vage achtergrond komt door een kleine scherptediepte (Depth of Field, afgekort als DoF). Dit bereik je door een zo groot mogelijk diafragma te gebruiken en dat betekent een zo laag mogelijk diafragma getal (snappen we het nog? :P). Helaas zijn kitlenzen niet erg geschikt hiervoor, aangezien ze een vrij bescheiden maximaal diafragma hebben. Om het toch enigszins te krijgen, stel je je de camera in op de "A" stand (diafragma-voorkeur), vervolgens draai je aan het control-wheel tot het diafragma-getal zo laag mogelijk is.

Richt vervolgens op je onderwerp en druk de sluiterknop half in. De camera stelt nu scherp op dit punt. Vervolgens kun je de camera nog wat herorienteren voor een betere compositie, zonder de sluiterknop los te laten. Zodra alles er goed uit ziet, druk je de sluiterknop helemaal in.

Hoe groter de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond, hoe vager de achtergrond wordt. Kijk anders even rond op dit forum (technische FAQ) of andere fotografie-websites voor wat uitleg over de basis-instellingen en wat voor effect die hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Hartstikke bedankt voor de uitleg! :)
Kan ik zeker wat mee.

Ik heb het hele kleine + - wieltje ook al ontdekt, dit maakt de foto's inderdaad minder scherp.

Zo even de firmware updaten van de camera en lens, zag dat de AF belichting is verbeterd. :)

Welk programma voor fotoweergave/bewerking raden jullie mij aan.
Olympus Master/Studio , Google Picasa of Adobe Photoshop? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick de Roos
Olympus Master heb je bij de camera gekregen.
Goed programma om met de Olympus te gebruiken. Nadeel vind ik dat de instellingen wat beperkt zijn.
Voor RAW is de omzetting naar JPG erg goed. Beter dan Photoshop vind ik.
Voor een beginnende fotograaf met een goede camera raad ik Photoshop Elements aan.
Dat programma kan heel veel en is niet erg duur (dit in tegenstelling tot de "echte fotoshop").
Nadeel is wel dat je even moet wennen als je met Photoshop CS aan de slag gaat.
Google Picasa is aardig als je niet thuis bent, maar ik gebruik een Mac en niet veel Picasa, dus daar kan ik niet veel over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:30
Beste mede Olympus gebruikers,

ik heb nu een tijdje een E-510 en deze bevalt prima. Ik heb er de 2 bekende kit lenzen bij (14-42 en 40 -150). Nu loop ik met deze lenzen onder mindere licht omstandigheden tegen beperkingen aan. Een hoge ISO waarde (800 en hoger) geeft behoorlijk ruis op een olympus heb ik gemerkt.

Nu zit mijn twijfel om een nieuwe lens aan te schaffen. Of de 12-60 SWD lens (top notch) of de 14-54 (net er onder) en een flitser er bij.
Ik heb veeeeel gelezen over de lenzen er er komen zo veel verschillende conclusies uit. De een roept dat de kit lens net zo goed is als de 14-54 behalve extra bereik, de ander zegt dat er een wereld van verschil in zit...
Zijn er hier mede olympus gebruikers die een goed advies hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:48

koboy

Heb een idee voor een icon

Dick de Roos schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 16:44:
Olympus Master heb je bij de camera gekregen.
Goed programma om met de Olympus te gebruiken. Nadeel vind ik dat de instellingen wat beperkt zijn.
Voor RAW is de omzetting naar JPG erg goed. Beter dan Photoshop vind ik.
Voor een beginnende fotograaf met een goede camera raad ik Photoshop Elements aan.
Dat programma kan heel veel en is niet erg duur (dit in tegenstelling tot de "echte fotoshop").
Nadeel is wel dat je even moet wennen als je met Photoshop CS aan de slag gaat.
Google Picasa is aardig als je niet thuis bent, maar ik gebruik een Mac en niet veel Picasa, dus daar kan ik niet veel over zeggen.
De basis versie van Olympus Master krijg je inderdaad bij de camera, en voor een 100 euro? kun je de uitgebreide versie kopen.

Als RAW convertor en foto-tweaker gebruik ik zelf Bibble Pro. Prima ondersteuning van Olympus camera's, beste RAW conversie, en mooie mogelijkheden voor bewerking.
Volledig functionele trial versie is te downloaden van de website; de "echte" licentie is ook best betaalbaar: $199

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

HugoStiglitz schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 17:10:
Beste mede Olympus gebruikers,

ik heb nu een tijdje een E-510 en deze bevalt prima. Ik heb er de 2 bekende kit lenzen bij (14-42 en 40 -150). Nu loop ik met deze lenzen onder mindere licht omstandigheden tegen beperkingen aan. Een hoge ISO waarde (800 en hoger) geeft behoorlijk ruis op een olympus heb ik gemerkt.

Nu zit mijn twijfel om een nieuwe lens aan te schaffen. Of de 12-60 SWD lens (top notch) of de 14-54 (net er onder) en een flitser er bij.
Ik heb veeeeel gelezen over de lenzen er er komen zo veel verschillende conclusies uit. De een roept dat de kit lens net zo goed is als de 14-54 behalve extra bereik, de ander zegt dat er een wereld van verschil in zit...
Met een goede RAW convertor als Bibble Pro (met noise ninja) is 800 iso nog heel bruikbaar. Vergeet niet dat de restjes ruis die je in de 100% ziet in een reduced size of afdruk vaak niet te zien zijn.

Een goede flitser is altijd nuttig, en levert je, als de omstandigheden flitsen toestaan, veel meer winst op dan de 1 tot 2 stops die de (semi)pro lenzen opleveren.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HugoStiglitz schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 17:10:

Ja, de een roept dit, de ander dat, same old story. Het gaat er, lijkt mij, toch om wat jij ervan vindt. Er zijn, op de verschillende review-sites, flickr en andere fotografie-sites, genoeg platen en samples te zien van zowel de kitlenzen als die uit de pro-serie. Zijn de verschillen voor jou relevant?

Zelf vind ik het verschil groot genoeg om zondermeer voor de 14-54/2.8-3.5 te kiezen; het verschil van die lens met de 12-60 is kleiner dan met de 14-42. Ik heb het niet over scherpte (als het daar om gaat kun je tegenwoordig van alles nemen) maar over IQ, dieptewerking, contrast, enz. De pro-serie van Olympus zet voor mijn gevoel een veel krachtiger beeld neer dan de lenzen uit de standaard-serie, hoewel daar op zichzelf niets mis mee is, dus als iemand de verschillen miniem vindt....prima! Een keuze voor lenzen uit de standaard- of pro-serie heeft op zichzelf niets met flitsen te maken, het is in eerste instantie een keuze tussen twee verschillende afbeeldingskwaliteiten. Je flitst om heel andere redenen (en liefst zo min mogelijk ;) )

Voordeel van de lenzen uit de pro-serie is dat ze veel minder 'hunten' in minder goede lichtomstandigheden dan de standaardlenzen omdat ze wat sneller zijn, wat ook weer gunstig is voor je ISO-verhaal. Ik heb een tijdje met die 40-150 gewerkt en vond dat brakke AF-gebeuren storend, met de 50-200 heb je daar nooit last van. Hoe dan ook, we hebben het over Olympus, dus als je regelmatig boven de 800 ISO wil werken (hóóguit), koop dan iets anders. Maar dat verhaal is inmiddels zo'n beetje leeggeknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:30
Anoniem: 184739 schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 14:33:
[...]
Ja, de een roept dit, de ander dat, same old story. Het gaat er, lijkt mij, toch om wat jij ervan vindt. Er zijn, op de verschillende review-sites, flickr en andere fotografie-sites, genoeg platen en samples te zien van zowel de kitlenzen als die uit de pro-serie. Zijn de verschillen voor jou relevant?

Zelf vind ik het verschil groot genoeg om zondermeer voor de 14-54/2.8-3.5 te kiezen; het verschil van die lens met de 12-60 is kleiner dan met de 14-42. Ik heb het niet over scherpte (als het daar om gaat kun je tegenwoordig van alles nemen) maar over IQ, dieptewerking, contrast, enz. De pro-serie van Olympus zet voor mijn gevoel een veel krachtiger beeld neer dan de lenzen uit de standaard-serie, hoewel daar op zichzelf niets mis mee is, dus als iemand de verschillen miniem vindt....prima! Een keuze voor lenzen uit de standaard- of pro-serie heeft op zichzelf niets met flitsen te maken, het is in eerste instantie een keuze tussen twee verschillende afbeeldingskwaliteiten. Je flitst om heel andere redenen (en liefst zo min mogelijk ;) )

Voordeel van de lenzen uit de pro-serie is dat ze veel minder 'hunten' in minder goede lichtomstandigheden dan de standaardlenzen omdat ze wat sneller zijn, wat ook weer gunstig is voor je ISO-verhaal. Ik heb een tijdje met die 40-150 gewerkt en vond dat brakke AF-gebeuren storend, met de 50-200 heb je daar nooit last van. Hoe dan ook, we hebben het over Olympus, dus als je regelmatig boven de 800 ISO wil werken (hóóguit), koop dan iets anders. Maar dat verhaal is inmiddels zo'n beetje leeggeknepen.
Yeps klopt helemaal wat je zegt, ik heb vandaag bij de fotozaak een aantal uren doorgebracht en getest. Ik ben naar buiten gelopen met iets heel anders.. Namelijk een canon 50D met 18-200 IS en een 50 1.8 II. Mede omdat dit toestel nauwlijks ruis vertoond op ISO 800 en 1600.

Thanks voor je reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:) leuk om te horen, en gefeliciteerd met je aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Weet iemand al meer van de "nieuwe" software van olympus voor de pen en e-systemen?

In april is er een persbericht uitgekomen dat de master en studio software wordt vervangen door "Olympus Viewer 2" en dat deze begin mei beschikbaar zou zijn.

Nu kan ik tig keer het persbericht vinden maar verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Mafketel schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 10:42:
Weet iemand al meer van de "nieuwe" software van olympus voor de pen en e-systemen?

In april is er een persbericht uitgekomen dat de master en studio software wordt vervangen door "Olympus Viewer 2" en dat deze begin mei beschikbaar zou zijn.

Nu kan ik tig keer het persbericht vinden maar verder niets.
Hier is het persbericht:
http://www.dpreview.com/news/1004/10041502olympusviewer.asp

De software wordt deze maand verwacht als gratis download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Ben net terug uit Berlijn. Flink wat kiekjes gemaakt! :)
Moet er nog ff inkomen (de E520 is mijn eerste DSLR), maar er zitten mooie foto's tussen.

Ik kwam heel veel mensen met DSLR's tegen, echt heel veel, maar allemaal Nikon en Canon. De Japanners liepen natuurlijk met een Sony :P
Geen een Olympus DSLR tegengekomen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick de Roos
De meeste mensen nemen nu eenmaal spul wat de meeste mensen nemen. Lekker makkelijk.
(een enkeling heeft er over nagedacht, dus je mag niet iedereen over een kam scheren)
Overigens zie je hetzelfde met een computer.
De meesten nemen een Windows-apparaat. Gewoon, omdat iedereen dat doet. Er zijn zelfs mensen die niet eens anders weten.
Een enkeling neemt een Apple.
Of een Olympus (of allebei ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennis Lammers schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 14:55: Geen een Olympus DSLR tegengekomen......
Nee, vóór aanschaf van een dSLR leest iedereen natuurlijk eerst het startersforum op Tweakers :+
Maar goed, is het een beetje bevallen, tevreden over de resultaten? Want daar gaat 't toch om. Fuji met z'n S2 was destijds ook zo'n merk waar mensen in veel gevallen echt bewust voor kózen, niet omdat dat merk of die camera met z'n D200-body 'het beste' was maar omdat die camera meer dan andere camera's aansloot bij hun manier van werken.

Olympus is ook niet perfect maar het merk, en dan vooral de optiek, heeft in mijn ogen een eigen karakteristiek, los van alle technische gegevens, en juist dat bevalt mij. Had ik 'vroeger' bij Zeiss/Contax, heb daar op een gegeven moment al m'n Nikon-spullen voor ingeruild. Je kunt gewoon een toestel kopen en dan ligt Canikon voor de hand, helemaal niets mis mee, óf je krijgt al werkend een voorliefde voor een bepaald merk, maakt eigenlijk niet uit welk merk, dat maakt je keus dan uiteindelijk persoonlijk en minder afhankelijk van andermans meningen, hoe gegrond die ook zijn. Kan best zijn dat jij je nieuwe spullen straks inruilt voor een mooie Canon, of juist de nieuwe Olympus E-5 met een 12-60 koopt, kwestie van blijven kieken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ander halve week geleden heb ik tweedehands een Sigma 50-500mm aangeschaft voor op mijn e520.
Eerst had ik deze nieuwe besteld bij Foka, maar na anderhalve maand bleek deze helemaal niet meer verkocht word. Er is een nieuwe versie op de markt gekomen, maar helaas niet met de FourThirds-vatting. De oudere versie is nergens meer nieuw te vinden.
Gelukkig heb ik nog een weinig gebruikt tweedehands exemplaar kunnen vinden...

Erg jammer dat deze lens niet meer gemaakt wordt voor FourThirds, het was de enige 'goedkope' (zo'n 950 euro) telelens voor Olympus met meer dan 300 milimeter. Een erg populaire lens voor vogelaars die geen budget hebben om de zuiko 300mm met een 2x converter aan te schaffen (totaal zo'n 6000 euro).

Gaat het nog wel goed met de FourThirds camera's, objectieven en dergelijke? Je komt steeds meer fotozaken tegen die geen Olympus meer verkopen, het lijkt wel of er geen nieuwe FourThirds Zuiko objectieven meer uit komen, Sigma die de 50-500 niet meer voor Four Thirds maakt........Het lijkt wel of Olympus vooral energie wilt stoppen in de micro serie? En de echte dslr's minder aandacht gaat geven?

Ik ben trouwens wel erg tevreden met de Sigma 50-500 op mijn e520. Een goede telelens voor dat geld!
Heb de afgelopen week deze combinatie heerlijk kunnen uitproberen op Texel...

Eigenlijk zou ik de e520 willen upgraden naar een e30, maar wacht misschien liever op een opvolger van de e3/e30....weten jullie hier iets over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gimpy schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 18:27:
Gaat het nog wel goed met de FourThirds camera's, objectieven en dergelijke? Je komt steeds meer fotozaken tegen die geen Olympus meer verkopen, het lijkt wel of er geen nieuwe FourThirds Zuiko objectieven meer uit komen, Sigma die de 50-500 niet meer voor Four Thirds maakt........Het lijkt wel of Olympus vooral energie wilt stoppen in de micro serie? En de echte dslr's minder aandacht gaat geven?
De E-5 schijnt eraan te komen (zie link beneden). Voor de rest heb ik precies dezelfde vragen als jij. Neem Fuji, die is met al z'n know-how omtrent de S2 een andere weg ingeslagen en komt dan met een S100FS uit, van dSLR naar bridge-camera. Iets dergelijks zou kunnen gebeuren met Olympus: van dSLR naar micro four thirds.

Ik heb dit sub-forum er nog eens vluchtig op na gelezen, hier en bijna overal elders lijkt de waardering voor b.v. een PEN of Panasonic GF1 groter dan voor welke reflex van Olympus dan ook. Misschien omdat micro 4/3 iets toevoegt aan het bestaande arsenaal dat werkelijk een zinvolle vernieuwing c.q. verbetering is. Neem b.v, de Canon G11, zo'n beetje het beste op compactgebied, maar qua IQ noch ISO-waardes een match voor een PEN of GF1. Ik wil geen appels met peren vergelijken, maar m.i. is het wel zo dat Micro 4/3 een gat opvult tussen de compactmarkt en die van de dSLR en om die reden enthousiast onthaald wordt: veel mensen hebben er gewoon praktisch iets aan.

Strikt genomen kun je dat vooralsnog niet zeggen van de Olympus dSLR's. Naast de bekende voordelen die samenhangen met een nieuw opgebouwd systeem, speciaal voor digitale fotografie, kleven er ook de even bekende nadelen aan dat systeem. Eigenlijk staat alleen de Olympus-optiek buiten kijf. Als je daar geen boodschap aan hebt lever je die graag in voor betere ISO prestaties, zoals doorgaans blijkt. De vraag is of verfijning van techniek, lees optimalisering van de 4/3 sensor, in de toekomst soelaas biedt; in de afgelopen decennia is zo'n beetje alles op elektronisch gebied onwaarschijnlijk veel kleiner en tegelijkertijd krachtiger geworden dus waarom zou dit niet kunnen?

Het is al vaker geopperd: het 4/3 systeem zal pas echt van al z'n potentieel gebruik kunnen maken als de sensortechniek nog een stuk verder ontwikkeld is. Maar de vraag is dus of Olympus de 'Ausdauer' heeft om het zolang uit te zingen. Misschien laten ze de dSLR sector aan de 'grote jongens' en richten ze zich op de micro 4/3 markt. Wie het weet mag het zeggen :)
Eigenlijk zou ik de e520 willen upgraden naar een e30, maar wacht misschien liever op een opvolger van de e3/e30....weten jullie hier iets over?
Google is your friend :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Duidelijk verhaal Drom!

Dus waarschijnlijk doordat Olympus niet zoveel capaciteit heeft als de grote jongens hebben ze door het succes van de micro 4/3 heel veel capaciteit in gezet op dat systeem (vanuit commercieel oogpunt begrijpelijk). En hierdoor dus minder capaciteit beschikbaar voor verdere ontwikkelingen aan het standaard 4/3 systeem...

Ik kwam via google tegen dat er een gerucht is dat de e5 zowel lenzen van het micro systeem als het standaard 4/3 systeem gaat ondersteunen zonder dat er een adapter of iets nodig is...Olympus is al vaker erg innovatief geweest en zo te zien zijn er hoge verwachtingen over de e5... Kben benieuwd, afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Hmmmm ik wordt hier niet blij van......

Ik krijg net een aanbieding van olympus om maar een pen te kopen met een gratis m4/3 adapter .....

Moet ik hieruit opmaken t 4/3 niet actief meer ontwikkeld gaat worden of is het gewoon een aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Ik kwam net het volgende interessante bericht tegen: http://43rumors.com/ft4-o...and-new-pen-at-photokina/

of hier: http://theviewphoto.blogs...us-e-3-successor-e-5.html

[ Voor 26% gewijzigd door leendertv op 10-05-2010 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Mafketel schreef op maandag 10 mei 2010 @ 14:08:
Hmmmm ik wordt hier niet blij van......

Ik krijg net een aanbieding van olympus om maar een pen te kopen met een gratis m4/3 adapter .....

Moet ik hieruit opmaken t 4/3 niet actief meer ontwikkeld gaat worden of is het gewoon een aanbieding?
Is gewoon een aanbieding, komt af en toe zoiets langs als je je email-adres bij Olympus achtergelaten hebt.

Olympus heeft al meerdere malen gezegd nieuwe 4/3 apparatuur in ontwikkeling te hebben, al blijven ze erg vaag over de precieze details. Maar het is inmiddels vrij zeker dat later dit jaar de opvolger van de E-3 verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Kwam dit artikel tegen op 43 rumors:

In March Samyang announced three new lenses for FourThirds mount. Now first lenses are for sale on Ebay (click on the camera name to visit the product page on ebay):
* Samyang 85mm f/1.4 IF MC
* Samyang 8 mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye
* Samyang 14mm f/2.8 ED IF Aspherical MC (It is not available now!)

Lenstip tested all three lenses on Nikon-mount ( http://lenstip.com/index....&przetest=1&szukaj=Search )

http://43rumors.com/new-s...-olympus-on-sale-on-ebay/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-03-2024
Dennis Lammers schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 14:55:
Ben net terug uit Berlijn. Flink wat kiekjes gemaakt! :)
Moet er nog ff inkomen (de E520 is mijn eerste DSLR), maar er zitten mooie foto's tussen.

Ik kwam heel veel mensen met DSLR's tegen, echt heel veel, maar allemaal Nikon en Canon. De Japanners liepen natuurlijk met een Sony :P
Geen een Olympus DSLR tegengekomen......
Kan kloppen dat je er geen bent tegen gekomen, ik zat namelijk een weekend eerder in Berlijn met mijn E400... (E620 is inmiddels onderweg :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
grmblgrmbl

Was het vandaag zat om op viewer2 te wachten en dus na even op de olympus website te hebben gezocht master 2 maar gedownload ......
Blijkt viewer2 is dus net uit linkje hier ;)

http://www.olympus.nl/consumer/205_23092.htm

en ook een download link .... dankzij forum dpreview .... ik ken hem zelf niet vinden en de ov2 dir had ikzelf al wel bedacht maar bestaat niet op de Europese server.
http://support.olympus-im...2download/index/?Lang=ENU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Op 43rumors is weer wat nieuwe info over de opvolger van de e3 te lezen...

(FT3) The Olympus E-3 successor will be the first Olympus modular camera

Easy folks! The rumor has still “FT3″ value only (which means there is a 50% chance the rumor will become true). But according to one trusted and one new source the Olympus E-3 successor will become Olympus first “modular” camera. The E-5 (or E-4 or something else?) will be truly a revolutionary camera. The goal behind this new camera is to provide an ultimate solution for both FourThirds and MicroFourThirds users.

The new source told me that I should “think the Olympus OM4ti with modular sensor box assembly“. The only modular (non-mediumformat) camera to date is the Ricoh GXR. But we believe Olympus will provide a slightly different solution.

One of my trusted sources confirmed that the next High-End camera will be modular but he didn’t specify me how exactly it will work. Sounds like you will be able to change the mount and probably there will be EVF and OVF modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu het toch over 'rumors' gaat, vandaag zat ik even op DPReview te neuzen en kwam toen dit bericht tegen, waarbij verwezen werd naar deze wat vage bron. Maar het sluit aardig aan bij eerdere berichten, ook hier, over de toekomst van het 4/3 systeem. Wat nu 4/3 is zou dan m4/3 worden met daarnaast een nieuwe ontwikkeling, nieuwe lenzen, nieuwe, grotere sensor.

Een FF-Olympus met vergelijkbare kwaliteit lenzen....tsja, zou niet verkeerd zijn :9
Maar goed, het zijn geruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Anoniem: 184739 schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 15:49:
Nu het toch over 'rumors' gaat, vandaag zat ik even op DPReview te neuzen en kwam toen dit bericht tegen, waarbij verwezen werd naar deze wat vage bron. Maar het sluit aardig aan bij eerdere berichten, ook hier, over de toekomst van het 4/3 systeem. Wat nu 4/3 is zou dan m4/3 worden met daarnaast een nieuwe ontwikkeling, nieuwe lenzen, nieuwe, grotere sensor.

Een FF-Olympus met vergelijkbare kwaliteit lenzen....tsja, zou niet verkeerd zijn :9
Maar goed, het zijn geruchten.
43rumors.com zit heel sterk in de hoek "eerst zien dan geloven". Als je maar vaak genoeg verschillende rumors post dan heb je er vast wel eens wat goed. Dat er een nieuwe high-end Olympus aankomst is inmiddels wel duidelijk. Dat Olympus vindt dat deze erg vernieuwend zal zijn is ook bekend (hebben ze tenslotte zelf gezegd). Voor de rest merk ik het wel wanneer de officiele aankondiging er is.

(wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik een modulair systeem niet een prachtig idee vind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Natuurlijk, berichten over een nieuwe E-5 doen al enige tijd de ronde. Ik vroeg me eigenlijk meer af of Olympus inderdaad aanstalten maakt om het 'gewone' 4/3 systeem, zoals het nu geïmplementeerd is in een reeks camera's, te laten voor wat het is omdat dat systeem meer toekomst heeft als micro 4/3. Een nieuwe camera komt dan niet naast de bestaande maar zou het begin van een nieuwe ontwikkeling kunnen zijn. Gezien het succes van m4/3 en het relatieve gebrek aan succes van het gewone 4/3 systeem lijkt me dat niet eens zo onlogisch. Een fotograaf merkte laatst op: 'eigenlijk is Olympus de gevangene van zijn eigen standaarisatie'. Misschien willen ze daar iets aan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Even wat anders...
Is het waard om voor de panorama functie van de e-520 een xd kaartje aan te schaffen?
Ik schiet best vaak een panorama dus wat dat betreft wel maar vroeg het mij meer af of het een goede functie was.
Heeft iemand het al eens gebruikt hier?

En waarom kan het alleen op xd kaarten? en als er geen goede reden is waarom is er geen hack om het ook op de cfkaart te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Mafketel schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 13:42:
En waarom kan het alleen op xd kaarten? en als er geen goede reden is waarom is er geen hack om het ook op de cfkaart te doen?
Waarom het alleen op XD kaarten werkt is puur een marketing dingetje van Olympus (XD is een formaat dat mede door Olympus bedacht is), er is geen technische reden voor. En ik denk dat het maken van custom firmware voor Olympus camera's erg lastig is, want ik heb er nog geen gezien. Dat komt wellicht omdat het updaten altijd automatisch moet via de Olympus software, in tegenstelling tot andere merken, waar je de nieuwe firmware zelf download en op een geheugenkaartje zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online
Ik zit er aan te denken het één en ander van mijn foto spul te verkopen.
Betreft een Sigma 18-50 HSM2 en een 70-200 F2.8.
Ik gebruik ze beiden gewoon zó weinig. En als ik er is op uittrek neem ik de handzamera 9-18 en 25mm.
Vind het alleen zo zonde. Heb ze nu beide ongeveer een jaar, waren toch best prijzig. Ergens zegt een stemmetje in me hoofd: "die ga je wel weer gebruiken".. maar het geld is op dit moment ook wel handig.

Zit er veel afschrijving op deze lenzen? De nieuwprijs verschilt niet met wat ik er toen voor betaald heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Over het algemeen zit er niet veel afschrijving op lenzen, maar de Sigma lenzen zullen denk ik iets sneller waarde verliezen dan Olympus lenzen, omdat third-party spul niet erg populair is op FourThirds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online
Wat vinden jullie trouwens van Olympus Viewer 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
traag met omzetten raw jpg. En niet erg lekker om mee te werken.

Wat dat aan gaat kan ik beter opschieten met iphoto al heeft dat weer wat andere nadelen(o.a. een rotzooi op je schijf)
Ik ben in ieder geval nog steeds aan het wachten/zoeken op een applicatie waar ik wel lekker mee kan werken. Maar ik weet ook dat ik mijn wensen niet geheel op een rijtje heb. p.s. laatst aperture geprobeerd en dat er ook er meteen maar weer afgekieperd. Viewer2 staat tenminste nog op de ibook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Mafketel schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 09:38:
traag met omzetten raw jpg. En niet erg lekker om mee te werken.

Wat dat aan gaat kan ik beter opschieten met iphoto al heeft dat weer wat andere nadelen(o.a. een rotzooi op je schijf)
Ik ben in ieder geval nog steeds aan het wachten/zoeken op een applicatie waar ik wel lekker mee kan werken. Maar ik weet ook dat ik mijn wensen niet geheel op een rijtje heb. p.s. laatst aperture geprobeerd en dat er ook er meteen maar weer afgekieperd. Viewer2 staat tenminste nog op de ibook...
Probeer Bibble Pro (of Lite) dan eens.Perfecte raw conversie, snel, en voor zo ver ik heb gemerkt geen bende op je schijf. En het belangrijkste: multiplatform (windows, mac en linux).

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.