Ik ben momenteel iets langer dan een jaar in dienst bij mijn huidige werkgever na mijn HBO opleiding. Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik niet tevreden was over mijn arbeidsvoorwaarden, en daar is verbetering in gekomen, maar naar mijn mening te weinig vooruitgang.
Ik ben vervolgens gaan oriënteren naar een nieuwe baan en heb meerdere aanbiedingen gehad, waarvan er 2 het interessants zijn. Wat vinden jullie ervan, en welke zouden jullie kiezen? Bedrijf A: met veel ondersteuning en snelle groeimogelijkheden of Bedrijf B: de dikverdiende baan met weinig ondersteuning waardoor je langzamer groeit.
Huidige werkgever:
Leeftijd: 25
Opleiding(en): HBO Hoger Informatica, MBO systeembeheerder (niveau 4)
Certificaten: 3 MCTS certificaten (web, windows, foundation), ITIL 2
Werkervaring: 1 jaar en 2 maanden (na mijn hbo opleiding), wel 5x een half jaar relevante werkervaring bij 4 stages bedrijven in de IT. Bij een ben ik partime blijven werken naast mijn HBO studie.
Werkgever: Kleine consultancy bureau.
Huidige functie: Software Engineer
Laptop: ja
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 25
13/14e maand of winstuitkering: winstuitkering
GSM: ja
Leaseauto: ja, lelijke poolauto vol met bedrijfsstickers
Werkweek: 40 uur
Pensioenregeling: volledig betaald door werkgever
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: 4 aanwijsbare vrije dagen
Land: Nederland
Reistijd: Voor een intern project op kantoor 25 min, en anders afhankelijk van klant
Maand salaris(bruto): €2450,-
Bedrijf A:
Bij dit bedrijf wordt ik aangenomen als junior developer en zal ik werkzaam zijn op de beheer afdeling samen met een senior developer. Klanten bellen met problemen in software pakketten die wij hebben gebouwd, of vragen om nieuwe functionaliteiten. Deze moet ik dan gaan implementeren. Daarnaast zal ik voor de andere helft van mijn werkzaamheden met interne projecten meewerken. En als ik wat meer ervaring heb zal ik in de toekomst gedetacheerd worden. Kortom vele ervaren senior developers om mij heen waar ik genoeg de ruimte heb om mij te kunnen ontwikkelen. Arbeidsvoorwaarden zijn wel wat minder dan bedrijf B. Even snel snel globaal(incl: salaris, kosten lease auto, excl: bonus/winstuitkering, vakantiedagen,pensioen) uitgerekend: Bedrijf A verdient 170 euro netto minder dan bedrijf B.
Werkervaring: 1 jaar en 2 maanden (na mijn hbo opleiding), wel 5x een half jaar relevante werkervaring bij 4 stages bedrijven in de IT. Bij een ben ik partime blijven werken naast mijn HBO studie.
Werkgever: Kleine detacheerder.
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 22
13/14e maand of winstuitkering: winstuitkering, afhankelijk van gemaakte billable uren per jaar
Leaseauto: ja, t.w.v. 600 euro
Pensioenregeling: gedeeltelijk betaald door werkgever
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: 80 euro onkostenvergoeding, 4 aanwijsbare vrije dagen
Reistijd: Voor een intern project op kantoor 30 min, en anders afhankelijk van klant
Maand salaris(bruto): €2600,-
Bedrijf B:
Een consultancy bureau dat vele testers, ontwerpers in dienst heeft en op zoek is naar meer software engineers met goede communicatieve vaardigheden. Communicatief ben ik sterk, technisch (c# .NET) ben ik nog junior. Ik vind het echter wel een risico dat daar weinig (1 of 2) software developers werken (zitten nooit op kantoor, maar bij de klant), want ik ben pas 1 jaar in dienst en moet nog veel leren. Het is dus erg belangrijk dat ik ondersteuning kan krijgen van mijn directe omgeving.
Ze willen mij in het begin ook nog op een intern project gaan zetten om een applicatie te gaan bouwen in een techniek (wpf) die ik niet zo goed ken

. In de toekomst kan ik als consultant ingezet worden bij klanten.
Snap niet waarom ze mij zo graag willen en een dikke aanbieding hebben gedaan, maar dat zal wel door mijn goede communicatieve vaardigheden komen denk ik en ze zien groeimogelijkheden in mij! Ik heb bovenstaande risico aangegeven, maar ze zeggen dat ik me niet druk moet maken en ze voor ondersteuning gaan zorgen. Indien nodig halen ze er een freelancer bij. Dan heb ik ook weer zoiets van : als ik straks bezig ben met programmeren en ik kom er niet uit en vind het niet op het internet, moet ik dan eerst een afspraak inplannen met die freelancer zodat we er samen naar kunnen kijken. Ik ben meer gewend dat er ervaren collega's naast je zitten die je per direct kunnen ondersteunen. Zo leer/groei ik ook het snelst.
Werkgever: Kleine detacheerder/consultancy.
Vakantiegeld: 8%, maandelijks uitbetaald bij je salaris
Vakantiedagen: 25
13/14e maand of winstuitkering: maandelijks 250 euro bonus, in december uitbetaald
Leaseauto: ja, t.w.v. 600 euro
Pensioenregeling: volledig betaald door werkgever
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: 80 euro onkostenvergoeding, 8 uur verzuimuren
Reistijd: Voor een intern project op kantoor 15 min, en anders afhankelijk van klant
Maand salaris(bruto): €2900,-
[Voor 9% gewijzigd door adesign op 04-04-2010 12:09]