Duurzame energie deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 64.912 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 22:04:
Zo he, daar liggen toch wel zo'n 21 stuks 30x30 tegel van zo'n 4.5 kg pst. om je panelen (aka. windvangers) op z'n plek te houden. Uiteraard bonus punten voor de stabiele ligging van die tegels.
Na je verhaal zou ik ook niet gek staan te kijken als ze vergeten zijn om montage-schroeven te gebruiken.

Wat een ongelooflijk gepruts.
40 x 60 a 25 kg :O

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Ah dat is al een stukje beter.
Neemt niet weg dat de stabiliteit wel wat beter kan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

oh wat ben ik blij dat ik het zelf heb gedaan, terwijl ik er geen moer van wist.
het lijkt nu eerder een voordeel zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:04

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben weer een grote stap verder met m'n reportingtool / grafiektool voor m'n omvormers

Ik kan inmiddels ook het momentaan vermogen uitlezen en ik vond een leuk grafiektype in JFreeChart

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/SB1100.png :P hehehehe beetje afgezaagd of niet.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 23:03:
oh wat ben ik blij dat ik het zelf heb gedaan, terwijl ik er geen moer van wist.
het lijkt nu eerder een voordeel zelfs.
Kun je wel stellen!!
Wat een $%^#@#$prutsers.
Voorbereiding nul,nul

Nu doet Ericplan het een en ander zelf, hoe zit het met de garantie?
Afschuiven is gemakkelijk omdat je zelf eraan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

flitspaal.nl schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 23:04:
Ik ben weer een grote stap verder met m'n reportingtool / grafiektool voor m'n omvormers

Ik kan inmiddels ook het momentaan vermogen uitlezen en ik vond een leuk grafiektype in JFreeChart

[afbeelding] :P hehehehe beetje afgezaagd of niet.
Moet dat gekleurde balkje niet andersom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 23:14:
[...]

Moet dat gekleurde balkje niet andersom dan?
Eigenlijk wel he? Is zo geregeld :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

of zwart, op 0 neem je vieze zwarte kolenmeuk van je leverancier, hoe groener hoe beter.
ik ben aardig op weg tussen de afneem meter en de opbrengst meter een energiebalans te maken.
(zoals de mooie eclipse al kon, maar die is nergens meer te koop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:23
ericplan schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 21:40:
... en de monteur had gemakshalve het kraantje bij de automatische ontluchter weggelaten. Geen ZZp-er deze keer.
Nee, ik geloof mijn ogen niet.

Zonder die kraan is binnen één dag met een beetje stagnatie alle druk van je systeem. Die kraan is cruciaal.

Ik zou bijna zeggen; jongens pak de zooi maar op, en keer nooit meer terug.

Ongelofelijk wat een broddelwerk wordt daar afgeleverd.

Ben het eens met Eric-pvt: blij dat ik alles zelf heb gedaan. Maar dat gevoel had ik al eerder na wat ander bedrijfsmatig prutswerk op een ander forum gezien te hebben.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Als je dit leest wordt je helemaal vrolijk. Hoezo wachten tot 2050?
http://sargasso.nl/archief/2009/06/12/zonnig-vooruitzicht/

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Persoonlijk word ik niet zo gauw "helemaal vrolijk" van zulke berichten. "Wishfull thinking" is niet onterecht een reactie.
Zeker, de ontwikkeling gaat door, ik ontken dat absoluut niet. Maar exponentiëeel? Voorlopig is het rendement van PV-installaties nog steeds erg laag. Wel hoger dan pak weg een generatie geleden, toen was het rendement zelfs negatief en dat punt is al heel lang door de moderne techniek overschreden. Niettemin, veel hoger dan 150 W/m2 voor PV-panelen bij tropische zon kom je nog steeds niet. Even terzijde, wees ervan bewust dat bij 100% rendement het maximum ongeveer 1kW/m2 is en dat we voorlopig nog een heel eind van die 100% af zitten.
Versta me a.u.b. niet verkeerd, ik wil deze dingen niet meteen de grond in boren, maar een beetje nuchterheid lijkt me wel geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 00:15:
[...]

Nee, ik geloof mijn ogen niet.

Zonder die kraan is binnen één dag met een beetje stagnatie alle druk van je systeem. Die kraan is cruciaal.

Ik zou bijna zeggen; jongens pak de zooi maar op, en keer nooit meer terug.

Ongelofelijk wat een broddelwerk wordt daar afgeleverd.

Ben het eens met Eric-pvt: blij dat ik alles zelf heb gedaan. Maar dat gevoel had ik al eerder na wat ander bedrijfsmatig prutswerk op een ander forum gezien te hebben.
Ik ben het met jullie eens, dat ik het beter zelf had kunnen doen :(
Redenen om het niet zelf te doen waren tweeerlei:
  • Aansprakelijkheid bij schade of afwaaien, het is niet mijn dak, maar dat van de VvE.
  • De zware componenten en de ballast die naar drie en vier hoog moest. Dat vindt mijn rug niet zo leuk.
Dan speelt ook nog de situatie met de Welstand en BWT.

Er gaat van het weekend wel een pittige brief naar de firma, uiteraard met de eis om het in orde te maken. Het lijkt me duidelijk dat deze firma z'n interne processen niet op orde heeft.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Techneut schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 10:44:
Persoonlijk word ik niet zo gauw "helemaal vrolijk" van zulke berichten. "Wishfull thinking" is niet onterecht een reactie.
Zeker, de ontwikkeling gaat door, ik ontken dat absoluut niet. Maar exponentiëeel? Voorlopig is het rendement van PV-installaties nog steeds erg laag. Wel hoger dan pak weg een generatie geleden, toen was het rendement zelfs negatief en dat punt is al heel lang door de moderne techniek overschreden. Niettemin, veel hoger dan 150 W/m2 voor PV-panelen bij tropische zon kom je nog steeds niet. Even terzijde, wees ervan bewust dat bij 100% rendement het maximum ongeveer 1kW/m2 is en dat we voorlopig nog een heel eind van die 100% af zitten.
Versta me a.u.b. niet verkeerd, ik wil deze dingen niet meteen de grond in boren, maar een beetje nuchterheid lijkt me wel geboden.
Daarnaast gaan ze in dat artikeltje uit van alleen maar technologische ontwikkeling, terwijl juist bij energie een heel groot aandeel politiek is en die werkt nog niet echt mee aan vooruitgang.

IMHO hoeft de opbrengst per m2 helemaal niet naar 100%, de kosten per Wp moeten omlaag.
Om maar een niet-duurzame term te gebruiken, het zou bijna wegwerp-spul moeten worden.
Er is oppervlak genoeg om alles wat we nu verbruiken te kunnen opwekken, met de huidige rendementen van PV-panelen.
Waar wel enorme vooruitgang geboekt zal moeten worden is in opslag, zodat je decentraal kunt opwekken en zowel centraal als decentraal kunt bufferen.
Oftewel een groot deel van de huidige energiecentrales kunnen dan omgebouwd worden tot buffer-centrales en dan heb je toch nog je energie-net (politiek wel zo handig) en je kunt de boel duurzaam opwekken.
Puur qua opzet zou je dan zeggen dat het energienet en de buffers in handen moet zijn van de (lokale)overheid, maar op de een of andere manier verwacht ik niet dat daar snel genoeg ontwikkeling van inzichten zal komen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 20:44
ericplan schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 11:02:
[...]

Ik ben het met jullie eens, dat ik het beter zelf had kunnen doen :(
Redenen om het niet zelf te doen waren tweeerlei:
  • Aansprakelijkheid bij schade of afwaaien, het is niet mijn dak, maar dat van de VvE.
  • De zware componenten en de ballast die naar drie en vier hoog moest. Dat vindt mijn rug niet zo leuk.
Dan speelt ook nog de situatie met de Welstand en BWT.

Er gaat van het weekend wel een pittige brief naar de firma, uiteraard met de eis om het in orde te maken. Het lijkt me duidelijk dat deze firma z'n interne processen niet op orde heeft.
Daarnaast zie ik ook met deze plaatsing 1 probleem, de drukverdeling van de panelen op het dak zelf. Bitumen vinden het niet fijn om op 1 punt belast te worden en ik zie op je foto's niet echt iets dat de druk echt verdeeld.
Een (oud)buurman had op deze manier ook een opstelling en had binnen 2 jaar lekkage, dit hebben ze op moeten lossen met herstel van bitumen en vervolgens platen waarop de rest van de constructie staat.
Ik weet niet of dit ook van toepassing gaat zijn, want de constructie zelf is niet enorm goed zichtbaar.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26970

He nog niemand die het heeft gehad over de film HOME? Gereleased op 5 juni, en gratis te bekijken op youtube tot 16 juni: http://www.youtube.com/watch?&v=jqxENMKaeCU

HOME is een ontzettend mooie filmdocumentaire over de aarde en onze toekomst.

Als je het niet kunt bekijken vanwege de regio, hier een andere link: http://www.youtube.com/v/jqxENMKaeCU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

YES YES YES!

500Wp panelen erbij voor 700 euro *O* *O* *O* *O*

ISOFOTON panelen 100Wp per stuk. afmetingen 65,2 * 131,2cm. Volgens de verkoper waren het gerelabelde Shell RSM panelen.

Morgen ga ik ze halen *O* *O*

Voor liefhebbers overigens. Hij heeft er ongeveer 25 liggen.

link op marktplaats http://link.marktplaats.nl/258560300

[ Voor 76% gewijzigd door mkleinman op 13-06-2009 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:43

Punkrocker

Mostly harmless

Bij gebrek aan fatsoenlijke subsidies moet je naar het buitenland uitwijken als je wilt investeren....

o.a. een 3MW zonnepanelenpark.
Gewoon in België.
8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Wat ben ik nu misgelopen aan opbrengsten? Ik ben bezig met de brief aan de firma. Mijn 1200 Wp PV-panelen hadden vanaf 13-2- 2009 (datum vergunning) in bedrijf kunnen zijn. Ook de Nefit Solarline 2-110 had vanaf dat moment kunnen werken. Locatie Amsterdam, orientatie pal zuid, dakhoek 35 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 13-06-2009 20:01 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 20:00:
Wat ben ik nu misgelopen aan opbrengsten? Ik ben bezig met de brief aan de firma. Mijn 1200 Wp PV-panelen hadden vanaf 13-2- 2009 (datum vergunning) in bedrijf kunnen zijn. Ook de Nefit Solarline 2-110 had vanaf dat moment kunnen werken. Locatie Amsterdam, orientatie pal zuid, dakhoek 35 graden.
Poe.

PV Installatie durf ik je niet te zeggen, ik had geen vergelijkbare installatie op die datum. Dus voor mij niet te zeggen.

Zonneboiler ( uitgaande van vergelijkbaar patroon als mij inclusief hotfill ). : circa 50m3 gas en 100kWh Stroom. dus opgerekend 25 euro voor je stroom en 35 euro voor je gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar exponentiëeel? Voorlopig is het rendement van PV-installaties nog steeds erg laag
of je/algemeen verbruik is te hoog, het mes snijd aan 2 kanten,
lees het boek van scheer eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:44
Het is alweer even terug dat ik aan het posten was over het aanpakken van het warmteverlies van mijn zonneboiler (remeha zenta). Maar het draait nu een tijdje en het resultaat is goed.

Als eerste, meten is weten, en we zijn allemaal gek op mooie plaatjes. Ik heb een setje in elkaar gesoldeerd met vier digitale temperatuursensoren. Deze heb ik aangesloten op een oude labtop, die elke 30 seconden de waardes wegschrijft op een usb-stickje. Dit verbruikt in totaal 10 watt.

Ik heb twee extra inlaatcombinaties geplaatst, zo dicht mogelijk op de zonneboiler. De terugslagkleppen die hierin zitten zorgen ervoor dat de microcirculatie van het warme water in de sanitairleiding niet op gang komt.

Situatie voor:
Afbeeldingslocatie: http://img522.imageshack.us/img522/8866/zonneboilervoorkleppen.th.png

En na:

Afbeeldingslocatie: http://img2.imageshack.us/img2/1034/zonneboilernakleppen.th.png

Afkoeling is nu echt veel minder. Van 20 graden per nacht naar een graad of 4. Ik ga de bovenkant van de boiler, waar de leidingen uitkomen, nog vullen met rotswol, dat gaat ook nog een klein beetje helpen.

Wat ik ook merkte is dat het mengventiel altijd wat koud water bijmengt (zie groene lijn), het maakt niet uit wat de temperatuur van het warme water is. Omdat het water dat uit de zonneboiler komt nog nooit boven de 70 graden is geweest, heb ik het mengventiel er tussenuit gehaald en verplaatst na de ketel (waar hij eigenlijk ook hoort).

Kleine ingreep, alles bij elkaar net een uur werk, met mooi resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Paide22 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 22:55:
Het is alweer even terug dat ik aan het posten was over het aanpakken van het warmteverlies van mijn zonneboiler (remeha zenta). Maar het draait nu een tijdje en het resultaat is goed.

Als eerste, meten is weten, en we zijn allemaal gek op mooie plaatjes. Ik heb een setje in elkaar gesoldeerd met vier digitale temperatuursensoren. Deze heb ik aangesloten op een oude labtop, die elke 30 seconden de waardes wegschrijft op een usb-stickje. Dit verbruikt in totaal 10 watt.

Ik heb twee extra inlaatcombinaties geplaatst, zo dicht mogelijk op de zonneboiler. De terugslagkleppen die hierin zitten zorgen ervoor dat de microcirculatie van het warme water in de sanitairleiding niet op gang komt.

Situatie voor:
[afbeelding]

En na:

[afbeelding]

Afkoeling is nu echt veel minder. Van 20 graden per nacht naar een graad of 4. Ik ga de bovenkant van de boiler, waar de leidingen uitkomen, nog vullen met rotswol, dat gaat ook nog een klein beetje helpen.

Wat ik ook merkte is dat het mengventiel altijd wat koud water bijmengt (zie groene lijn), het maakt niet uit wat de temperatuur van het warme water is. Omdat het water dat uit de zonneboiler komt nog nooit boven de 70 graden is geweest, heb ik het mengventiel er tussenuit gehaald en verplaatst na de ketel (waar hij eigenlijk ook hoort).

Kleine ingreep, alles bij elkaar net een uur werk, met mooi resultaat
Leuk die plaatjes...Het schiet hier helaas nog helemaal niet op...ik wil dat ook!

Waar heb je die inlaat combi's gezet?

Ik heb altijd begrepen dat je niet meerdere inlaatcombi's moet plaatsen. (maar het is IMHO beter dan zonder nadenken een keerklep te zetten, en zodoende overdruk riskeren in de naverwarmer...)

Over het 2e plaatje; hoe kan je temp onderin hoger zijn dan de uitstroomtemp?

Wat betreft het mengventiel; ik kreeg eerst een duco met zwarte knop. Die deed het bij ons niet lekker (montage ná de ketel), waardoor wij water van max 35 graden kregen. (toen de ketel zelf nog stookte). Dat ding is onder garantie vervangen door nefit. De monteur in kwestie vertelde me zelfs dat er een serie slechte ventielen is verkocht.
Ik heb er nu een bosch op zitten, en die doet het prima. Aan de koudwaterleiding kan ik precies voelen wanneer ie begint met bijmengen. En dat is pas bij temperaturen boven de 62 graden. En zo hoort het.

Vandaag voor het eerst echt stagnatie gezien in het systeem. Ik zag dat het boilervat heet was, en de pomp stilstond, dus snel de wasmachine aangezet, dat moest immers toch. Na een half uurtje eens boven wezen kijken. Hoewel de boiler kouder dan 90 graden was, was de pomp uit, en knipperde de regelaar, als teken dat de collector heter dan 120 graden was.
De manometer gaf een druk van 1,9 bar aan. (in ruste 1,1bar) Ik hoorde ook wat tikken, dus ik was even bang dat ik een lekje had, zo klonk het. Die koppeling iets strakker aangedraaid, maar er veranderde niets aan het geluid. Toen eens op het dak geluisterd, daar was het zelfde geluid, maar dan wat meer met gedrup etc. Dus er was duidelijk stoom aanwezig, en condens, IN de leiding. Uiteindelijk geconcludeerd dat dat het geluid veroorzaakt had. Dat was dus wel raar, maar wel verklaarbaar dus. (Als het echt lek was, dan was de druk al veel eerder gedaald bedacht ik mij later, want er is al eens vaker stagnatie opgetreden.)
Helaas was, nadat de collector afgekoeld was, de zon al snel minder, dus het vat heeft niet meer bijgewarmd tot 90 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 13-06-2009 23:41 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 20:00:
Even reclame voor Rob; http://www.siderea.nl
Hij kan precies uitrekenen wat je hebt misgelopen als hij de gegevens van je installatie heeft en de lokatie.
Een rapport van hem bij je claim maakt misschien de discussie erover wat zinvoller.
Verder kan ik grofweg zeggen dat je tot en met 13 juni 1200(jouw installatie)/3000(mijn installatie) * 1135 = 454kWh hebt misgelopen.
Mijn installatie is niet dezelfde maar ik zit in Adam west en jij in het centrum.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

@Techneut en TD-er. Het stuk http://sargasso.nl/archief/2009/06/12/zonnig-vooruitzicht/ gaat niet over techniek en rendement maar over statistieken en produktie.
Ook bij een rendement van 15% is de aan dagelijks behoefte wereldwijd te voldoen. Je hebt alleen wat meer oppervlak nodig dan bij een rendement van 20% of wat nu in lab situatie al gehaald is van 43%.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus er was duidelijk stoom aanwezig, en condens
als je terugloop hebt, kun je op het heetste stagnatie moment even stoom "aftappen"
als de vloeistof maximaal is uitgezet.
met de gedaalde druk, zal de pomp gewoon starten, en staat de vloeistof daarna op onderduk,
bij afkoeling. het kan ook zijn dat je toch ergens een waterslotje hebt, wat aan de kook raakt.
volgende keer maar wassen bij 75c ? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
Mistraller schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 23:35:
[...]

Leuk die plaatjes...Het schiet hier helaas nog helemaal niet op...ik wil dat ook!

Waar heb je die inlaat combi's gezet?

Ik heb altijd begrepen dat je niet meerdere inlaatcombi's moet plaatsen. (maar het is IMHO beter dan zonder nadenken een keerklep te zetten, en zodoende overdruk riskeren in de naverwarmer...)

Over het 2e plaatje; hoe kan je temp onderin hoger zijn dan de uitstroomtemp?
De inlaatcombinaties zitten ongeveer 10 cm van de ingang en uitgang van de zonneboiler. Van daar uit gaan de leidingen recht omhoog, wat voor de enorme afkoeling 's nachts zorgde.
Over die uitstroomtempertatuur: De Zenta is een systeem waarbij het tapwater door een spiraal in het buffervat loopt. Als ik het plaatje zo zie, dan lijkt het alsof de capaciteit van die spiraal niet groot genoeg is, niet alle warmte wordt afgegeven.

Wat zou het probleem zijn bij het plaatsen van meerdere inlaatcombinaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

misschien een mooi cijfer om je aan vast te houden,
na de upgrade naar 380 liter hier is het verlies toch weer groter (ik had ook 4-6 graden bij 200 liter)

4 / 5 graden voor 100-200 liter vat bij correcte isolatie en afwerking
6 / 12 graden voor een 380 liter vat (de oppervlakte verliest altijd meer)

let wel goed op de overdruk bij opwarming, en plaats bij keerkleppen altijd een overdruk ventiel.
als de boiler op 80c of meer is zonder te tappen, en de warme kraan geeft bij opening een stoot water,
dan is dat al een veeg teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 10:52:
misschien een mooi cijfer om je aan vast te houden,
na de upgrade naar 380 liter hier is het verlies toch weer groter (ik had ook 4-6 graden bij 200 liter)

let wel goed op de overdruk bij opwarming, en plaats bij keerkleppen altijd een overdruk ventiel.
als de boiler op 80c of meer is zonder te tappen, en de warme kraan geeft bij opening een stoot water,
dan is dat al een veeg teken.
Die stoot water heb ik al last van, en ik heb een overdrukventiel in het circuit zitten. De druk loopt blijkbaar niet genoeg op want het ventiel doet niets verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299897

flitspaal.nl schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 17:12:
YES YES YES!

500Wp panelen erbij voor 700 euro *O* *O* *O* *O*

ISOFOTON panelen 100Wp per stuk. afmetingen 65,2 * 131,2cm. Volgens de verkoper waren het gerelabelde Shell RSM panelen.

Morgen ga ik ze halen *O* *O*

Voor liefhebbers overigens. Hij heeft er ongeveer 25 liggen.

link op marktplaats http://link.marktplaats.nl/258560300
Gisteren avond om 02:30am was er niks meer van deze advertentie terug te vinden. Ze zullen wel op zijn, maar vraag het hem voor de zekerheid nog maar even (als je dit nog op tijd leest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Paide22 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 10:35:
De inlaatcombinaties zitten ongeveer 10 cm van de ingang en uitgang van de zonneboiler. Van daar uit gaan de leidingen recht omhoog, wat voor de enorme afkoeling 's nachts zorgde.
Je had die leidingen wel geïsoleerd?
Ik dacht klaar te zijn met geïsoleerde & plastic leidingen, warmwater via het plafond en koudwater over de vloer.
Anoniem: 238103 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 10:52:

Bij gelijkblijvende isolatie zou de 380 liter boiler minder graden op een nacht moeten verliezen. Absoluut gezien is het warmteverlies (in Wh) groter (neemt in verhouding toe met het extra oppervlak, 30% gok ik), maar omdat dat over veel meer liters (2x) verdeeld is zou de temperatuur daling in graden veel minder moeten zijn (deze is dus relatief).
Concluderend: de 380 liter boiler is minder geïsoleerd dan de 100 en 200 liter boilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben op dit moment ook aan het kijken om stroom en gas vast te zetten.
Idd biedt greenchoice 54,7ct/m3 incl btw en energiebelasting voor 3 jaar vast (Essent huidig flexibel per 1 juli 69,91ct/m3 en 3 jaar vast 57,54ct/m3)

Gas
Variabel Essent 69,91ct/m3 (huidig)

3 jr vast Essent 57,67ct/m3
Greenchoice 54,70ct/m3

Stroom per 1 juli incl btw en energiebelasting

hoog 3 jaar Essent 25,37ct/Kwh
Greenchoice 23,62ct/Kwh

laag 3 jaar Essent 19,94ct/kwh
Greenchoice 18,86ct/kwh
Oke de vaste kosten zijn iets hoger bij greenchoice (+ €18) maar totaal gaat me dat toch veel schelen.
Zie ik iets fout cq vergeet ik iets of zo?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 14-06-2009 13:01 . Reden: restyling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 18:40
Mistraller schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 23:35:
[...]

Hier ook 2 mengventielen, de oude van voor de ketel en 1 voor de boiler. Nog nooit iets uit zien komen trouwens. Theoretisch zou het niet uit moeten maken, want ook al zitten er 10 overdrukventielen in dan zal het gewoon blijven werken...
Wat betreft het mengventiel; ik kreeg eerst een duco met zwarte knop. Die deed het bij ons niet lekker (montage ná de ketel), waardoor wij water van max 35 graden kregen. (toen de ketel zelf nog stookte). Dat ding is onder garantie vervangen door nefit. De monteur in kwestie vertelde me zelfs dat er een serie slechte ventielen is verkocht.
Ik heb er nu een bosch op zitten, en die doet het prima. Aan de koudwaterleiding kan ik precies voelen wanneer ie begint met bijmengen. En dat is pas bij temperaturen boven de 62 graden. En zo hoort het.
Hier doet die DUCO het prima. Ik merk trouwens wel dat als de boiler flink heet is (+70 graden) dan is de douche ook veel heter. Blijkbaar is het water van de ketel nooit 65 graden geweest.

Vandaag voor het eerst echt stagnatie gezien in het systeem. Ik zag dat het boilervat heet was, en de pomp stilstond, dus snel de wasmachine aangezet, dat moest immers toch. Na een half uurtje eens boven wezen kijken. Hoewel de boiler kouder dan 90 graden was, was de pomp uit, en knipperde de regelaar, als teken dat de collector heter dan 120 graden was.
De manometer gaf een druk van 1,9 bar aan. (in ruste 1,1bar) Ik hoorde ook wat tikken, dus ik was even bang dat ik een lekje had, zo klonk het. Die koppeling iets strakker aangedraaid, maar er veranderde niets aan het geluid. Toen eens op het dak geluisterd, daar was het zelfde geluid, maar dan wat meer met gedrup etc. Dus er was duidelijk stoom aanwezig, en condens, IN de leiding. Uiteindelijk geconcludeerd dat dat het geluid veroorzaakt had. Dat was dus wel raar, maar wel verklaarbaar dus. (Als het echt lek was, dan was de druk al veel eerder gedaald bedacht ik mij later, want er is al eens vaker stagnatie opgetreden.)
Helaas was, nadat de collector afgekoeld was, de zon al snel minder, dus het vat heeft niet meer bijgewarmd tot 90 graden.
Gisteren was ie bij mij op een gegeven moment 164 graden >:) En ja dan bubbelt het lekker hoor in de leidingen! Druk was 2 bar trouwens.
Als het systeem gestagneerd is dan kun je het eigenlijk niet meer starten tot de collector weer afgekoeld is. Dus stagnatie=einde opbrengst die dag. Ja natuurlijk, je kunt de pomp wel starten, maar je wilt volgens mij geen vloeistof van 160 graden door je boiler gooien...

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Anoniem: 238103 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 10:00:
[...]

als je terugloop hebt, kun je op het heetste stagnatie moment even stoom "aftappen"
als de vloeistof maximaal is uitgezet.
met de gedaalde druk, zal de pomp gewoon starten, en staat de vloeistof daarna op onderduk,
bij afkoeling. het kan ook zijn dat je toch ergens een waterslotje hebt, wat aan de kook raakt.
volgende keer maar wassen bij 75c ? ;-)
Die stoom mag er niet uit, want dan ben je dus je vloeistof kwijt...of je glycol/water verhouding raakt verstoord.

De pomp wordt afgeschakeld vanwege de hoge temp, niet vanwege druk. (bij een druk van ca 1 bar wordt er vanuit gegaan dat 120 graden stoomvorming betekent, en dat pomp je liever niet rond.) Daar wordt de glycol niet blij van. Daarnaast kan een CV pomp helemaal niet overweg met stoom.
Paide22 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 10:35:
[...]

Over die uitstroomtempertatuur: De Zenta is een systeem waarbij het tapwater door een spiraal in het buffervat loopt. Als ik het plaatje zo zie, dan lijkt het alsof de capaciteit van die spiraal niet groot genoeg is, niet alle warmte wordt afgegeven.

Wat zou het probleem zijn bij het plaatsen van meerdere inlaatcombinaties?
Het probleem weet ik niet, maar voor zover ik weet is het voorschrift. (Zoals er wel meerdere voorschriften zijn die niet helemaal duidelijk zijn.)

Bij mij is de inlaatcombi gewoon voor de zonneboiler geplaatst, en er drupt altijd water uit bij opwarmingen. (Anders heb je kans dat het op de verkeerde plaatsen gaat druppen door een te hoge druk ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb de panelen opgehaald.. De panelen waren onwijs smerig door gebruik maar de panelen zelf zijn in uitstekende staat. Ik heb er 5 opgehaald, totaal goed voor 500Wp.

Het betreft Isofoton I-100/12 panelen. 12V panelen, 72 cellen waarvan er steeds twee in serie zijn geschakeld. Maw een hogere stroom tegenover een lager voltage. Openklem spanning en kortsluitstroom kloppen dus panelen zijn goedgekeurd door de bond van Nederlandse tweakers :P

Enige wat moet gebeuren is nieuwe bekabeling monteren aan de junctionboxes ( twee per paneel! ). Deze zijn simpelweg doorgeknipt.

Daarnaast moet ik nog een omvormer uitzoeken. Volgens een Excelsheet die ik hier heb liggen zouden 5 panelen perfect kunnen op een Soladin 600. Een Steca 500 is volgens die Excel iets minder geschikt. Deze zou 6 panelen in 1 string nodig hebben om de benodigde MPP spanning te halen. Dit geldt overigens alleen bij een paneeltemperatuur van 70 graden. .

Wat zou jullie voorkeur hebben? Een Soladin 600 of een Steca 500. ( even los van dat temperatuur fenomeen ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
QuestionMarc schreef op zondag 14 juni 2009 @ 13:27:
Als het systeem gestagneerd is dan kun je het eigenlijk niet meer starten tot de collector weer afgekoeld is. Dus stagnatie=einde opbrengst die dag. Ja natuurlijk, je kunt de pomp wel starten, maar je wilt volgens mij geen vloeistof van 160 graden door je boiler gooien...
Je zou misschien de pomp kunnen starten heel langzaam laten lopen (gepulseerd) zodat de vloeistof voldoende afgekoeld is, maar ik heb geen idee hoe je dat in de praktijk zou kunnen uitwerken of wat voor problemen je zou kunnen krijgen. Geen idee of je de koele vloeistof die je in de collector pompt niet voor te grote afkoeling zorgt waardoor er misschien scheuren oid in ontstaan.
Hier nog geen spoor te bekennen trouwens van een pallet met zb-spullen.

In power to the people nr. 3 2009 staat een verhaal van iemand hoe je met SDE kan meedoen ook al heb je de installatie al langer op je dak liggen. Misschien kan iemand (een wel lid) daar meer over vertellen?

Zowieso is het een belachelijke eis dat de installatie pas first light mag zien ná de ingangsdatum van de subsidie.
Had al bedacht dat een papieren bedrijfje de zonnepanelen nieuw inkoopt en dat je die vervolgens ná de ingangsdatum van de subsidie aan de particulier verkoopt (jijzelf dus). Je kan ze stiekem alvast op je dak leggen zelfs. Het zou een onmogelijke eis (en onmogelijk te controleren) zijn dat de verkopende partij de panelen ook ná de ingangsdatum van de subsidie moet hebben ingekocht. Het alvast op je dak installeren zou trouwens wel tegen de regels zijn, dan wordt er namelijk een gebruikte installatie gekocht, maar opnieuw is dit voor SN niet te controleren.

Zit nu op 2,60/wp voor 6660 wp (36x185wp). Zit nog een beetje te stoeien met het montagesysteem, clickfit vindt ik er helemaal niet zo handig uitzien eigenlijk, in mijn herinnering was het systeem wat nu op het dak ligt handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:40
SpiceWorm schreef op zondag 14 juni 2009 @ 18:16:
[...]
Zowieso is het een belachelijke eis dat de installatie pas first light mag zien ná de ingangsdatum van de subsidie.
Je mag de installatie wel aanschaffen en installeren voor de ingangsdatum van de subisidie. Je mag alleen niet plaatsen voor de aanvraagdatum. Als je dus je aanvraag voor SDE 2009 al hebt ingestuurd mag je nu al plaatsen.
Zelf heb ik meegedaan aan SDE 2008. Aanvraag op 1 april, panelen geplaatst op 12 juni, ingang subsidie (wachten op productiemeter) 1 september.
Men wil voorkomen dat er subsidie wordt verleend op productie van installaties waarbij al eerder subsidie is ontvangen bij plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Euhm sorry, dat bedoel ik, maar je mag nog steeds niet aanschaffen/installeren voor de datum van aanvraag. En aangezien 2009 vol zit kun je pas voor SDE 2010 weer mee doen, wat inhoud dat je nog niet kan plaatsen. Die 2,6/wp is erg interessant maar op basis van Chinese (kwaliteit?) panelen. En daarvoor doen we de zeker goede BP solar panelen weg, dus vandaar dat we nog wel even moeite willen doen om voor SDE mee te kunnen doen.

[ Voor 65% gewijzigd door SpiceWorm op 14-06-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pix van de Isofoton panelen. ( interessante details )

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/isofoton/isofoton1.jpg

Overduidelijk Spaanse makelij.

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/isofoton/isofoton2.jpg

Grappig detail op elke individuele cel precies in het midden.

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/isofoton/isofoton3.jpg

Deze maak ik mij een beetje zorgen over. 1 van de 5 panelen heeft van dit soort plekjes bij een paar cellen. Het lijken de soldeerpunten te zijn. Lokale hotspots? Het paneel geeft nog wel netjes z'n Open klemspanning en z'n kortsluitstroom. Dus qua circuit en opbrengst is het paneel prima in orde.

Iemand enig idee wat dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 19:59
Is het geen vocht achter het glas of zo.
Of misschien ene folie die loslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

lithoijen schreef op zondag 14 juni 2009 @ 20:13:
Is het geen vocht achter het glas of zo.
Of misschien ene folie die loslaat?
Nee, geen van beide, vocht is het niet, dat zou te zien zijn, en folie ook niet. Dit is echt fysiek op de cel zelf. Het lijkt alsof er een stukje weg is op die plek van de cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het is gewoon lucht op de toplaminaat en niet opbrengst verlagend.
vocht en oxidatie is veel erger.
Concluderend: de 380 liter boiler is minder geïsoleerd dan de 100 en 200 liter boilers.
nog erger, de qsolar is duurder geworden maar ook slechter,
ik heb een halve rol isofer nu in de isolatie gaten zitten, zeker ook weer efficienter produceren.(ughe ughe)
dat had de eerdere boiler helemaal niet.
vannacht is het vat trouwens maar 5c afgekoeld.
verder start met terugloop bij stagnatie en daarna gebruik, gewoon de pomp, ongeacht de collector temperatuur(141c), retour was vanmiddag tijdelijk gewoon stomend 102c voor ongeveer 8 seconden.
blijkbaar is heatpipe en glycol heel anders ingericht, qua pomp instelling.
na ongeveer 30seconden was de collector 92c.

/edit :
en nog steeds pv opbrengst op dit moment,
de meter is gaan draaien om 04:16 vanmorgen, op de oost panelen,
en nu nog steeds momentaan 503watt Pac west... het is nu 21:11u <19 uur opbrengst>

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 14-06-2009 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 306128

Beste forum bezoekers.

De isolatie heeft totaal niets met de stagnatie temperatuur van doen.

De ZZ10H 3.0 Gigajoule is onder ideale test condities. Senternovem geeft voor de ZZ10H een opbrengst van 2.5Gigajoule per jaar per collector en het netto absorber oppervlak is toch echt 1m2.

Voor de ZZ10DD geeft senternovem 2,7 Gigajoule per jaar af.

De ZZ10H heeft een beveiliging in oververhitting. Antivries degenereerd bij 180 graden C de ZZ10H gaat niet hoger dan 160 graden C. Dit verlengd de levensduur van de collector aanzienlijk.

De ZZ10h is niet te vergelijken met de collectoren van sunsystems daar de ZZ10h echt vacuum heeft met koperen absorber plaat. sunsystems is een chinese collector van het thermofles principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 21:06:

verder start met terugloop bij stagnatie en daarna gebruik, gewoon de pomp, ongeacht de collector temperatuur(141c), retour was vanmiddag tijdelijk gewoon stomend 102c voor ongeveer 8 seconden.
blijkbaar is heatpipe en glycol heel anders ingericht, qua pomp instelling.
na ongeveer 30seconden was de collector 92c.
Ik heb tot nu toe de hoogste temp gezien van 102gr in de collector en nog steeds geen enkele neiging om maar in de buurt te komen van stagnatie.
Wel moet ik zeggen dat het aangenaam warm in huis is (23 gr :*) )

In de tijden dat er dus stagnatie voorkomt kun je beter slechtere isolatie hebben!!
Dan verlies je je warmte gewoon, dit is beter dan je systeem extreem te belasten.
Dus in de zomer slechte isolatie en in de rest van het jaar goede isolatie.

Verder moeten sommigen zich misschien afvragen of ze wel genoeg opslagcapacteit hebben als ze vaker per jaar stagnatie hebben ( de verhouding coll. opp tov boilerinhoud )

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 14-06-2009 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De ZZ10h is niet te vergelijken met de collectoren van sunsystems daar de ZZ10h echt vacuum heeft met koperen absorber plaat. sunsystems is een chinese collector van het thermofles principe.
op wie reageer je of waarop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zal wel reclame zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 306128 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 21:17:

Dat ze niet te vergelijken zijn kan ik niet over oordelen, ik ken alleen de collector van Sunsystems ( TEC-Solar to be precise ).

Wat is een echt vacuum met een koperen absorber plaat? Wat is daar zo anders aan dan de dubbelwandige vacuumbuizen van Sunsystems met koperen absorberpin + fins voor stabilisatie en warmteoverdracht?

Is de ZZ10h een collector met "echt" vacuum waarbij er een overgang is van glas naar koper?

EDIT:

En inderdaad koper en glas geintegreerd voor een langdurig vacuum. Laat nu precies ditzelfde systeem bij de eerste generatie vacuumbuizen zorgen voor stress in het materiaal door een verschillend uitzettings coefficient en daardoor geen vacuum meer.

Sunsystems heeft een puur glazen thermosfles/vacuumprincipe. Daarbij zijn er geen kansen op stress in het materiaal.

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 14-06-2009 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Beste forum bezoekers.

De ZZ10H 3.0 Gigajoule is onder ideale test condities. Senternovem geeft voor de ZZ10H een opbrengst van 2.5Gigajoule per jaar per collector en het netto absorber oppervlak is toch echt 1m2.

Voor de ZZ10DD geeft senternovem 2,7 Gigajoule per jaar af.

De ZZ10H heeft een beveiliging in oververhitting. Antivries degenereerd bij 180 graden C de ZZ10H gaat niet hoger dan 160 graden C. Dit verlengd de levensduur van de collector aanzienlijk.

Pure reclame.... User ZiZon is net 1 dag actief, en 1 post gedaan...
en google levert al direct een gelijke zakelijke link aan.... modje, actie?

Zojuist mijn website duurzamer gemaakt, door via Cleanbits.nl de compensatie te regelen voor aankoop van wind-energie (windmolens in NL). Dat lijkt me beter dan de standaard "koop een boom' methodiek.
Betaling via Paypal, en zojuist al geregistreerd voor mijn domein.
Daadwerkelijk verhuizen naar duurzame host wil ik nog op mijn gemak gaan doen. Dank voor de tip HerbergPV ;)

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 14-06-2009 22:28 . Reden: url en typo hersteld ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anoniem: 281733 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 12:57:
Ben op dit moment ook aan het kijken om stroom en gas vast te zetten.
Idd biedt greenchoice 54,7ct/m3 incl btw en energiebelasting voor 3 jaar vast (Essent huidig flexibel per 1 juli 69,91ct/m3 en 3 jaar vast 57,54ct/m3)

Gas
Variabel Essent 69,91ct/m3 (huidig)

3 jr vast Essent 57,67ct/m3
Greenchoice 54,70ct/m3

Stroom per 1 juli incl btw en energiebelasting

hoog 3 jaar Essent 25,37ct/Kwh
Greenchoice 23,62ct/Kwh

laag 3 jaar Essent 19,94ct/kwh
Greenchoice 18,86ct/kwh
Oke de vaste kosten zijn iets hoger bij greenchoice (+ €18) maar totaal gaat me dat toch veel schelen.
Zie ik iets fout cq vergeet ik iets of zo?
Op 11 juni heb ik dit ook al in een iets andere vorm aangekaart. Eric-PVT is het naar eigen zeggen gelukt om gas voor 3 jaar vast te zetten op 43 cent. Dan is het de moeite waard.
Volgens mij gaat de gasprijs gemiddeld tussen de 30 en 35 % naar beneden per 1 juli. Ook bij Greenchoice. Voor variabel tarief kom je dan uit op ongeveer 45,5 cent. Als je van daaruit gaat rekenen en ieder half jaar 5 % erbij telt is aan te raden niet over te stappen op een vast contract. In ieder geval nog niet nu.
Als je uit kunt onderhandelen dat de vaste prijs voor 3 jaar op 45,5 cent komt vast te staan dan zou ik het zeker doen. 54,7 cent voor 3 jaar vast is volgens mij te hoog.
Misschien is mijn prognose 10% per jaar te optimistisch en gaat dat meer worden. Immers de gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs. 35% zakken na een half jaar kan ook 35% steigen zijn na een half jaar.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
NielsTn schreef op zondag 14 juni 2009 @ 22:25:
[...]

Pure reclame.... User ZiZon is net 1 dag actief, en 1 post gedaan...
en google levert al direct een gelijke zakelijke link aan.... modje, actie?

Zojuist mijn website duurzamer gemaakt, door via Cleanbits.nl de compensatie te regelen voor aankoop van wind-energie (windmolens in NL). Dat lijkt me beter dan de standaard "koop een boom' methodiek.
Betaling via Paypal, en zojuist al geregistreerd voor mijn domein.
Daadwerkelijk verhuizen naar duurzame host wil ik nog op mijn gemak gaan doen. Dank voor de tip HerbergPV ;)
Het is dan wel reclame, maar doen we dat ook niet veel vaker voor allerlei andere bedrijven? Ik noem Greenchoice, Sunsystems etc.
Zo te zien op zijn website gebruikt hij inderdaad de wat hoogwaardigere materialen, die collectoren zijn zo te zien dezelfde als die van MIG-Solar.
Er staat wel een mooie controller op voor 120 euries, met modulerende pompfunctie. Lijkt vrijwel gelijk aan de Steca 0603 die 2x zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Volgens mij reageert Zizon (het verkopende bedrijf achter de ZZ10H) op een eerdere post van mij.
Misschien interessant om te vertellen wat stagnatie temperatuur is, en hoe deze tot stand komt? Het kan zijn dat we hetzelfde woord gebruiken voor een ander begrip.

Een druk van 10^-5 Pa is geen vacuum?
Misschien kun je uitleggen hoe gedegenereerd antivries de collector kan beschadigen?

edit:
QuestionMarc schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:20:
Het is dan wel reclame, maar doen we dat ook niet veel vaker voor allerlei andere bedrijven? Ik noem Greenchoice, Sunsystems etc.
Idd, ik zou zomaar een verkoper van SunSystems kunnen zijn ;). Kan wat mij betreft weinig kwaad, zolang het blijft bij bijv. wegnemen van misverstanden en/of voorlichten en geen verkooppraat.

[ Voor 18% gewijzigd door SpiceWorm op 15-06-2009 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Zo te zien op zijn website gebruikt hij inderdaad de wat hoogwaardigere materialen, die collectoren zijn zo te zien dezelfde als die van MIG-Solar.
Er staat wel een mooie controller op voor 120 euries, met modulerende pompfunctie. Lijkt vrijwel gelijk aan de Steca 0603 die 2x zo duur is.
Controller is van Sorel, ziet er leuk uit maar meer informatie is er niet over te krijgen. Zo is er een ethernet module en software (alleen Windows) maar zowel Sorel als Zizon kunnen je niet vertellen wat de software kan. Er is geen demoversie en er staan geen specs op het net. Op Zonstraal kreeg ik geen reacties. Gezegd moet worden dat de mail aan Zizon over deze controller correct werd beantwoord.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
SpiceWorm schreef op zondag 14 juni 2009 @ 12:03:
[...]

Je had die leidingen wel geïsoleerd?
Ik dacht klaar te zijn met geïsoleerde & plastic leidingen, warmwater via het plafond en koudwater over de vloer.
[...]
Mijn leidingen zijn goed geisoleerd, maar als je leidingen naar boven je boiler verlaten heb je kans dat het water in de leiding zelf gaat circuleren. Heel het leidingwerk werd bloedheet. Nu ik er de inlaatcombinaties tussen heb gezet, wordt de circulatie meteen onderaan al voorkomen. Uit de boiler steekt nu 2x 10 cm koperleiding, voorzien van isolatie. Na de inlaatcombinaties zijn de leidingen nog niet eens handwarm.

Hoe veel temperatuurverlies heb jij dan in een nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is geen reclame anders hadden we dat wel anders aangepakt. reactie is geplaatst na een vraag op dit forum, het gaat hier echter zo snel dat het alweer een verouderd bericht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste Forum leden, laten wij gelijk het e.e.a duidelijk maken. Wij hebben ons hier aangemeld om jullie evt te kunnen helpen met vragen. Als wij reclame wilden maken dan was dit wel anders aangepakt. Volgens de forum regels is het ons toegestaan een bedrijfs account aan te maken mits er geen reclame word gemaakt. Correct.
Wij willen alleen een statement maken betreffende de grote kwaliteits verschillen tussen collectoren. ook voor collectoren geld goedkoop is duurkoop wil je een middenklasse of een topklasse.
Echter wat wij meemaken aan vragen van mensen die een chinese collector hebben willen jullie niet weten.
Mochten er vragen zijn dan kunnen jullie altijd een PM sturen echter door de grote drukte kan het soms even duren voordat wij deze beantwoorden.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 306128 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:30:
Echter wat wij meemaken aan vragen van mensen die een chinese collector hebben willen jullie niet weten.
Heb je dan voorbeelden?

Hoe werkt het principe van gedeeltelijke uitschakeling van de collector, klinkt interessant?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 15-06-2009 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Paide22 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:42:
[...]

Nu ik er de inlaatcombinaties tussen heb gezet, wordt de circulatie meteen onderaan al voorkomen. Uit de boiler steekt nu 2x 10 cm koperleiding, voorzien van isolatie. Na de inlaatcombinaties zijn de leidingen nog niet eens handwarm.

Hoe ziet zo'n inlaat combinatie eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 06:03
Beste Forum leden, laten wij gelijk het e.e.a duidelijk maken. Wij hebben ons hier aangemeld om jullie evt te kunnen helpen met vragen. Als wij reclame wilden maken dan was dit wel anders aangepakt. Volgens de forum regels is het ons toegestaan een bedrijfs account aan te maken mits er geen reclame word gemaakt. Correct.
Wij willen alleen een statement maken betreffende de grote kwaliteits verschillen tussen collectoren. ook voor collectoren geld goedkoop is duurkoop wil je een middenklasse of een topklasse.
Mochten er vragen zijn dan kunnen jullie altijd een PM sturen echter door de grote drukte kan het soms even duren voordat wij deze beantwoorden.

mvg
Ja ja, wij maken geen reclame, maar wij van wc-eend... Als jullie een statement willen maken, kom dan met feiten, liefst uit onafhankelijke bronnen.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

mvg
OK. Excuses mijnerzijds omdat ik redelijk fel reageerde in eerste instantie.

Ik heb zo'n "goedkope" collector. Even afgezien van het rendement, wat zijn dan nog meer nadelen? Voor zover ik kan overzien is de collector die ik heb een dubbelwandige, uit 1 stuk, glasvacuum. Daar kan je alleen het vacuum in laten verdwijnen door ze kapot te meppen. In de binnenkant zit een koperen leiding met aceton en diverse koperen fins voor een betere warmteoverdracht.

Daarnaast zet ik mijn vraagtekens persoonlijk bij de glas / koper oplossing. Ik weet van de eerste generatie vacuumbuizen dat juist op de overgang van het glas naar een ander materiaal dat daar op den duur stress scheurtjes in kwamen waardoor het vacuum verdween.

Voor de rest zijn er m.i. alleen maar kwaliteitsonderdelen gebruikt door Sunsystems. De pompgroep bevat een WILO pomp en de boiler zelf is van WOLF. Beide zijn op hun vlak gerenomeerde merken.

Ik heb mijn systeem nu vanaf november 2008 en ik ben er nog steeds super tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geachte,

Ik heb het niet over de kwaliteit die sun systems leverd maar puur en alleen over de chinese collector
De kwaliteit van een chinese collector laat nog wel eens te wensen over. Dit komt door het gebruik van materialen van mindere kwaliteit. Hou me ten goede wij kunnen ook containers inkopen met collectoren a 200,00 euro per stuk. alleen hebben wij ervan geleerd, wij spreken dus uit ervaring. 3 jaar geleden hebben wij zelf een container geheel afgekeurd en met veel geharrewar teruggestuurd naar China. Was een minder prettige ervaring zeker qua kosten.
Voor de mensen die het e.e.a willen weten kunnen ons een PM sturen sturen wij een link van de vacuumbuisfabrikant.

enkele nadelen zijn:
Te vaak en en te lang stagnatie is niet bevoordelijk voor de warmte wisselaar (solderingen)
Te dun glas (punten waar het glas aan elkaar is gesmolten)
Haast onopmerkelijk rendements verlies door het verlies van vacuum (te dun glas)
Het gebruik van steenwol in de headerbox (Houd vocht vast)
Te zwaar.
Kortere levensduur.
Garantie?

mvg
flitspaal.nl schreef op maandag 15 juni 2009 @ 13:15:
[...]

OK. Excuses mijnerzijds omdat ik redelijk fel reageerde in eerste instantie.

Ik heb zo'n "goedkope" collector. Even afgezien van het rendement, wat zijn dan nog meer nadelen? Voor zover ik kan overzien is de collector die ik heb een dubbelwandige, uit 1 stuk, glasvacuum. Daar kan je alleen het vacuum in laten verdwijnen door ze kapot te meppen. In de binnenkant zit een koperen leiding met aceton en diverse koperen fins voor een betere warmteoverdracht.

Daarnaast zet ik mijn vraagtekens persoonlijk bij de glas / koper oplossing. Ik weet van de eerste generatie vacuumbuizen dat juist op de overgang van het glas naar een ander materiaal dat daar op den duur stress scheurtjes in kwamen waardoor het vacuum verdween.

Voor de rest zijn er m.i. alleen maar kwaliteitsonderdelen gebruikt door Sunsystems. De pompgroep bevat een WILO pomp en de boiler zelf is van WOLF. Beide zijn op hun vlak gerenomeerde merken.

Ik heb mijn systeem nu vanaf november 2008 en ik ben er nog steeds super tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De buizen kunnen verdraaid worden geheel of gedeeltelijk. de heatpipe is beveiligd tegen oververhitting dmv een speciale samenstelling van de onder vacuum zijnde vloeistof.
Bij oververhitting van antivries of koelvloeistof (is het zelfde ;) ) degenereerd deze. de anti vries functie verouderd en doet zijn werking zeker s'winters niet goed meer, maar erger nog de vloeistof word alkalisch (zuur) wil je niet voor langere tijd in je leidingen hebben dat kan ik je verzekeren. Dus om de 2 a 3 jaar je circuit aftappen en vullen met nieuw koelvloeistof is een must.

mvg
z704w40 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:44:
[...]

Hoe ziet zo'n inlaat combinatie eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 306128 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:00:
De buizen kunnen verdraaid worden geheel of gedeeltelijk. de heatpipe is beveiligd tegen oververhitting dmv een speciale samenstelling van de onder vacuum zijnde vloeistof.
Bij oververhitting van antivries of koelvloeistof (is het zelfde ;) ) degenereerd deze. de anti vries functie verouderd en doet zijn werking zeker s'winters niet goed meer, maar erger nog de vloeistof word alkalisch (zuur) wil je niet voor langere tijd in je leidingen hebben dat kan ik je verzekeren. Dus om de 2 a 3 jaar je circuit aftappen en vullen met nieuw koelvloeistof is een must.

mvg
[...]
Nu nog leren quoten, spellingscorrectie aanzetten en de grammaticafouten herstellen... (Of staan er ook taalfouten op je visitekaartje? Dit is je visitekaartje op internet!)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Anoniem: 306128 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:00:
maar erger nog de vloeistof word alkalisch (zuur) wil je niet voor langere tijd in je leidingen hebben dat kan ik je verzekeren.
mvg
[...]
definitie alkalisch uit wikipedia:

In de scheikunde wordt met alkalisch ook wel basisch bedoeld, het tegenovergestelde van zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
[...]

...
Er is IMHO een verschil tussen gebruikerservaringen en reclame...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Voordat je hier op GoT je verhaal komt verkondigen zou het prettig zijn om je wat meer te verdiepen in een forum.

Ongeschreven huisregels zijn bv. geen aanhef of groet gebruiken.

Verder, dingen die nuttig zijn voor het forum, ook OP HET FORUM bespreken, en niet via DM's.

Beetje raar om je als verkoper in een pure gebruikers discussie te mengen.

Idd: Wij van WCEEND etc.

En over reclame, dat maak je altijd. Je boodschap zal altijd gekleurd zijn. Als je geen commerciële belangen had had je je immers nooit aangemeld.

Het is overigens nieuw voor mij dat bedrijfsaccounts mogelijk zijn.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-12-2024

Twisted

Mogli <3

Niks mis met bedrijvenaccounts zolang deze duidelijk herkenbaar zijn als zulke.

Bedankt voor de info ZiZon!

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Van de Chinese vacuumbuizen fabrikant waar de slechte ervaringen mee zijn is amper iets van te vinden op het grote boze internet (de fabrikant zelf zowel als de ervaringen). Ik kan me voorstellen dat ZiZon geen negatieve verhalen op internet wil plaatsen over de concurrentie, maar in NL zijn er geen partijen die dat leveren voor zover ik kon zien.

Dat collectoren te zwaar zijn kunnen we prima zelf beslissen, dat garantie in China lastig is, is voor de particulier geen punt daar hij z'n garantie bij de leverancier heeft.
Kortere levensduur is moeilijk te bepalen, dat zal moeten blijken en daarbij, op de ZiZon collector zit 5 jaar garantie? Dat is net zoveel als bij SunSystems.
Nou, daar ben ik wel naar benieuwd. Ook ben ik wel benieuwd naar de onderbouwing van je stelling dat stagnatietemperatuur niets met isolatie te maken heeft.
Ik kan je al vertellen, dat gaat je niet lukken zonder overtuigende duurtesten van TNO of door mensen het verschil (fysiek) te laten zien. In ieder geval niet via een forum. En ik hoef geen topklasse wanneer die 2x zo duur is en maar 10% meer oplevert op jaarbasis :z.
Ook is het prettig als er na een punt met een hoofdletter begonnen wordt, lees je post nog even nauwkeurig door voordat je hem verstuurd.

Het enige voordeel van de zizon collector lijkt te hebben dat hij weinig vierkante meters nodig heeft voor een fatsoenlijke opbrengst. Maar daar betaal je dan ook voor.
Paide22 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:42:
Geen idee, daar de installatie nog aan moet komen en aangelegd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:13
@Zizon
Alkalisch is basis Dat is het tegenovergestelde van zuur en ja dat kan glas oplossen. (Denk aan je vaatwasser).

Ik ben trouwens benieuwd wat er als antivries gebruikt wordt glycol(1,1 ethaandiol)/methanol/ethanol want glycol breekt niet af bij 1600C.
Wat ik mij wel kan voorstellen dat je last krijgt van een toename van roest en andere rotzooi in je systeem. Er zitten altijd microbellen in een dergelijk systeem die een automatische ontluchter er echt niet uit krijgt.

PS staal kan zeer goed tegen een alkalisch milieu.

[ Voor 61% gewijzigd door leonbong op 15-06-2009 17:05 . Reden: Twee uur wat anders gaan doen op mijn werk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Ik zit op het idee te broeden om een oude indirect gestookte boiler aan te schaffen en deze als extra voorraadvat in te zetten. Ik heb nu 1 boiler van 110 liter maar die is behoorlijk snel leeg...gevolg toch nog gasverbruik. Met een 2e boiler zou ik met een 3weg klep en een andere controller een extra boiler kunnen opwarmen die in serie staat met de 1e boiler. Dat is denk ik gunstiger dan 1 grote boiler of niet?

Weet iemand het verschil tussen zo'n indirect gestookte boiler en een echte zonneboiler? Het zijn allebei voorraadvaten met spiraal...

Op Marktplaats kun je wel voor 100 euro een boiler op de kop tikken van 100 liter oid. Een 3wegklep, controller en wat pijpwerk dan ben je voor 300 euro wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik denk dat je een 2e boiler ook wel in serie kan zetten. Eerst dus koud water in boiler 2 leiden. Dat water loopt in boiler 2. En dan je naverwarmer in.

De collectorleiding doet precies het omgekeerde; eerst de laatste boiler verwarmen, en dan de andere. De sensor plaats je in de laatste boiler, om oververhitting te voorkomen.

Resultaat; hoger rendement van je collectoren (jij hebt er ook 2 toch?) en het koude water wordt eerst behoorlijk voorverwarmd voordat het boiler 2 inkomt. (Ik denk toch zeker tot 70 á 80 graden)

Kost zo'n los boilervat zoveel dan?

Uiteindelijk heb je dan geen kleppen of andere appendages nodig, en is je installatie nog steeds eenvoudig.

Wie weet, over een jaartje, ga ik dit wel proberen ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Mistraller schreef op maandag 15 juni 2009 @ 17:03:
Ik denk dat je een 2e boiler ook wel in serie kan zetten. Eerst dus koud water in boiler 2 leiden. Dat water loopt in boiler 2. En dan je naverwarmer in.

De collectorleiding doet precies het omgekeerde; eerst de laatste boiler verwarmen, en dan de andere. De sensor plaats je in de laatste boiler, om oververhitting te voorkomen.

Resultaat; hoger rendement van je collectoren (jij hebt er ook 2 toch?) en het koude water wordt eerst behoorlijk voorverwarmd voordat het boiler 2 inkomt. (Ik denk toch zeker tot 70 á 80 graden)

Kost zo'n los boilervat zoveel dan?

Uiteindelijk heb je dan geen kleppen of andere appendages nodig, en is je installatie nog steeds eenvoudig.

Wie weet, over een jaartje, ga ik dit wel proberen ;)
Met jouw voorgestelde setup verwarm je altijd al het water en ik wil het juist selectief verwarmen. Dus eerst boiler 1 to zeg 70 graden, daarna boiler 2 naar 95. Zo blijft je Delta-T hoog.
Een losse boiler (bijv een Nefit 120 Liter) daar vragen ze tot 100 euro voor op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is IMHO een verschil tussen gebruikerservaringen en reclame...
nogal ja, wellicht dat bedrijfsaccount with no name, die chinesen afz*kt even uitleggen hoe die verhoogde prijsstelling is ontstaan, sinds de subsidie duurzame warmte ?
verdraagzaamheid en duurzaamheid liggen erg dicht tegen elkaar aan.
verder doet mijn chinese pv het erg goed, beter dan de duitse aleo`s(met delaminering) en luxors.
alles is relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste forum leden,

Gezien de vele kritiek en over het algemeen toch wel negatieve reacties, hebben wij besloten dit forum niet actief meer te beantwoorden. Wij wilden dit gaan volgen en eventuele problemen en vragen samen met jullie oplossen. Maar aangezien er meer word gelet op schrijfwijze en taalgebruik en wel of geen reclame willen wij hier niet aan mee doen.

Voor diegene die het nog wil weten betreffende de stagnatie temperatuur.
Dit is de maximale temperatuur die optreed in een direct doorstroomde collector.
of
Dit is de maximale temperatuur die optreed in een heatpipe collector indien alle aanwezige vloeistof in de koperen heatpipe in de gas/verdamp fase is. Pas als de temperatuur in de heatpipe weer zakt en het gas weer condenseert kan er weer warmte opgenomen worden.
Dus als bij een collector gegeven is dat de stagnatie temperatuur 200 graden is dan is de vloeistof in de heatpipe verdampt bij 200 graden.
Stagnatie temperatuur heeft dus niets met isolatie te maken.
De duur van een garantie termijn zegt niets over de kwaliteit van de collectoren net als een DIN Certo zonnekeur certificaat.

Voorts willen wij erop wijzen dat de heatpipe techniek in zonnecollectoren nog niet zo oud is. Wie beweerd dat hij hier 10 jaar geleden al vanaf wist die heeft het mis.
Overigens is het zo dat Nederland wat dit betrefd 20 jaar achterloopt we lopen wel altijd te pochen dat we zo vooruitstrevend zijn, kunnen we beter een voorbeeld nemen aan die Duitsers.
Slechte kwaliteit collectoren laten zich pas na 10 jaar zien of u merkt het niet op.
Voor meer verhalen over slechte collectoren moet je ook maar eens zoeken op het grote boze internet bij Viessman of ATAG met ontploffende heatpipes, is wel in het Duits.

mvg.

p.s. veel succes en plezier op het forum en sorry als we punten of komma's zijn vergeten, wij zijn ook maar mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

UHHHH wat heeft PV met zonnecollectoren te maken.
Anoniem: 238103 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:09:
[...]

nogal ja, wellicht dat bedrijfsaccount with no name, die chinesen afz*kt even uitleggen hoe die verhoogde prijsstelling is ontstaan, sinds de subsidie duurzame warmte ?
verdraagzaamheid en duurzaamheid liggen erg dicht tegen elkaar aan.
verder doet mijn chinese pv het erg goed, beter dan de duitse aleo`s(met delaminering) en luxors.
alles is relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Even een vraagje over de installatie van zonnepanelen op plat dak.
Ik heb bijna de beschikking over een set zonnepanelen met consoles voor plat dak. In de beschrijving staat dat het op het dak geplaatst kan worden, maar dan moet het dak 'schoon' zijn, dus zonder de kiezels die er nog liggen. Ik heb al even op dak geprobeerd, maar zeker de onderste laag kiezels zit redelijk vast in het dakleer.
Als ik die laag weghaal, is dan de kans niet vrij groot dat ik m'n dak lek maak ? Het dakleer zit er al bijna 10 jaar op, en vol in de zon. Kortom, hopelijk heeft iemand hier ervaring mee, ik heb natuurlijk geen zin om m'n dak lek te maken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:54

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Anoniem: 306128 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:11:
Beste forum leden,

Gezien de vele kritiek en over het algemeen toch wel negatieve reacties, hebben wij besloten dit forum niet actief meer te beantwoorden. Wij wilden dit gaan volgen en eventuele problemen en vragen samen met jullie oplossen. Maar aangezien er meer word gelet op schrijfwijze en taalgebruik en wel of geen reclame willen wij hier niet aan mee doen.
jammer, het was inderdaad misschien wel makkelijk geweest om iemand met kennis erbij te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

ZeRoC00L schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:22:
Ik heb bijna de beschikking over een set zonnepanelen met consoles voor plat dak. In de beschrijving staat dat het op het dak geplaatst kan worden, maar dan moet het dak 'schoon' zijn, dus zonder de kiezels die er nog liggen. Ik heb al even op dak geprobeerd, maar zeker de onderste laag kiezels zit redelijk vast in het dakleer.
Als ik die laag weghaal, is dan de kans niet vrij groot dat ik m'n dak lek maak ? Het dakleer zit er al bijna 10 jaar op, en vol in de zon. Kortom, hopelijk heeft iemand hier ervaring mee, ik heb natuurlijk geen zin om m'n dak lek te maken.
Ik zou een dakdekker vragen om twee of drie baantjes schoon te maken en er een extra strook dakleer over te plakken. Typisch een klusje dat ze graag doen op een vrijdagmiddag en bij voorkeur contant.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zerocool ik zou er inderdad een dakdekker op zaterdag bijhalen. Indien je de vast kiezels laat zitten en je zet de ballast erop dan drukken deze de kiezels zeker weten door het dakleer heen. Met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 306128 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:11:
Beste forum leden,

Voor diegene die het nog wil weten betreffende de stagnatie temperatuur.
Dit is de maximale temperatuur die optreed in een direct doorstroomde collector.
of
Dit is de maximale temperatuur die optreed in een heatpipe collector indien alle aanwezige vloeistof in de koperen heatpipe in de gas/verdamp fase is. Pas als de temperatuur in de heatpipe weer zakt en het gas weer condenseert kan er weer warmte opgenomen worden.
Dus als bij een collector gegeven is dat de stagnatie temperatuur 200 graden is dan is de vloeistof in de heatpipe verdampt bij 200 graden.
Stagnatie temperatuur heeft dus niets met isolatie te maken.
De duur van een garantie termijn zegt niets over de kwaliteit van de collectoren net als een DIN Certo zonnekeur certificaat.

Voorts willen wij erop wijzen dat de heatpipe techniek in zonnecollectoren nog niet zo oud is. Wie beweerd dat hij hier 10 jaar geleden al vanaf wist die heeft het mis.
Overigens is het zo dat Nederland wat dit betrefd 20 jaar achterloopt we lopen wel altijd te pochen dat we zo vooruitstrevend zijn, kunnen we beter een voorbeeld nemen aan die Duitsers.
Slechte kwaliteit collectoren laten zich pas na 10 jaar zien of u merkt het niet op.
Voor meer verhalen over slechte collectoren moet je ook maar eens zoeken op het grote boze internet bij Viessman of ATAG met ontploffende heatpipes, is wel in het Duits.

mvg.

p.s. veel succes en plezier op het forum en sorry als we punten of komma's zijn vergeten, wij zijn ook maar mensen.
Sorry Zizon, maar je kunt wel van tevoren verwachten dat je mededelingen argwanend bekeken en beoordeelt worden.
Een ondernemer kan wel tegen een stootje.

Over de stagnatie kan ik simpel zeggen dat je idd gelijk hebt over de definitie van stagnatie in de collector, maar je mist alleen iets.
Stagnatie is een gevolg.
De oorzaak van stagnatie is een ander iets.
De oorzaak ligt 'm in het feit dat er op dat moment niet genoeg opslagcapaciteit (boiler) is.
Aangezien de meeste nederlandse huizen beperkt in ruimte zijn, is er beperkt ruimte voor boilers.
Stagnatie moet je simpelweg proberen te vermijden omdat dat je syteem onnodig belast.
Hoe kun je stagnatie vermijden:
- meer boilercapaciteit
- warmte afvloeien dmv koelcircuit (heatdump)
- een zwembad aansluiten
- warmte laten weglekken doordat je je systeem hebt gekoppeld aan je cv-circuit en dus je huis opwarmt.

Dus conclusie: of meer opslag, of wamte verliezen welke dus ook slechte isolatie kan betekenen!

Over de levensduur kan ik ook simpel zijn:
Over 10 jaar heeft het systeem zich al zeker dubbel betaald!!!
Terugverdientijd netto bij huidige prijzen 4 jaar max. = binnen de garantietijd

De stukken over ontploffende heatpipes heb ik idd ook gelezen, maar dat betreft allemaal de enkelwandig doorstroomde vacuumbuizen welke al lang niet meer verkocht worden ( zover ik weet).
Ikzelf heb onlangs de nieuwste variant geleverd gekregen welke nog weer verbeterd zijn.
Ook de chinezen (welke wereldmarktleider met zonneboilers zijn) blijven verbeteren, zolang je maar bij de grotere fabrikanten afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Veel leden hebben vlakke plaat collectoren. Stagnatie treedt ook op bij vlakke plaat collectoren.

Stagnatie is simpel gezegd gewoon stilstand van het collectorwater. Als mijn vlakke plaat collector te heet wordt (boven de 120 graden, dan draait de pomp niet) of als de boiler heet genoeg is loopt ie ook niet, dan treedt er dus stagnatie op. En doordat de warmte niet afgevoerd wordt, gaat het collectorwater over in dampvorm.

Een heatpipe zelf is daarentegen zowieso al gebaseerd op het principe van verdampen/condenseren. Ook al is er geen stagnatie in het systeem.

Geen moeilijk verhaal van maken dus.

Over je commentaar dat je je niet welkom voelt; dat kan je verwachten als je met hele andere doelstellingen op een forum komt.
Juist van bedrijfsmatige communicatie verwachten de meesten toch wel foutloos Nederlands. En je aan de geldende etiquette houden is heel eenvoudig. Maar goed.
sander817 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:25:
[...]

jammer, het was inderdaad misschien wel makkelijk geweest om iemand met kennis erbij te hebben..
Ik heb geen onderbouwingen of andere nuttige bijdragen aan het topic gezien...

[ Voor 44% gewijzigd door Mistraller op 15-06-2009 21:27 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
@ZiZon:
Ik zou me niet zo snel uit het veld laten slaan door de reacties hier.
Feit is gewoon dat er nogal wat geroepen wordt, of juist veel te weinig vanuit de commerciële hoek.
Daarom is een aantal lezers hier in dit topic een beetje erg precies geworden op wat ze lezen/horen en tot nog toe is alleen praktijk-ervaring echt nuttig gebleken en ook de onmetelijke kennis van Zonnigtype, die zich dagelijks in de nogal taaie documenten vast bijt die over deze onderwerpen gaan. (taai, omdat het vaak door ambtenaren in elkaar is gedraaid)

Er is gewoon een gat in de markt hier in NL en de installateurs lijken dat niet te willen inzien en die dat wel willen inzien zijn lang niet altijd zo kundig als je zou hopen/willen.

Dus als je nuttige bijdragen hebt, gaan "ze" het hier echt wel waarderen en voor je het weet eet je een op zonne-energie gebakken appeltaart ;)
Echter let er wel op dat je objectief blijft. Dat is erg lastig en ook de mensen hier die merk X of oplossing Y of leverancier Z op het dak hebben liggen, hebben vaak al dan niet bewust een voorkeur voor dat merk of die oplossing/leverancier en dat kun je tussen de regels door lezen.

De "punctuatie" tips over groeten etc. komen gewoon letterlijk uit de FAQ van dit forum en dat is eigenlijk de enige "ontgroening" die je hier krijgt als je de FAQ niet van buiten hebt geleerd alvorens te registreren ;)

Maar goed, zet desnoods in je signature een hint dat je zelf ook "een verkoper" bent, maar hier reageert op persoonlijke titel.

Ik zou zeggen, laat de praktijkervaring maar komen en wees voorbereid op technische feedback, die je van de reguliere klanten niet gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ TD-er
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ben toch weer redelijk positief over de energy logger welke ik vorige week opgestuurd heb gekregen.
hij ziet er iets anders uit, meet keurig 2 kanten op,
is redelijk secuur tov de geijkte meter,
accepteert tot nu toe alle sd kaartjes die ik heb,
data kopieren gaat snel, en met de software van td`er is het handig exporteren.
dit alles tov de prijs/prestatie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Het is inderdaad niet raadzaam om alle grind uit de bitumen te gaan "bikken" kans op lekkage is dan zeker aanwezig. Wat je wel kan proberen is met een brander voorzichtig de kiezels en omliggend bitumen wat zachter maken zodat de keizel er veel makkelijker uit te halen is. Op die manier zijn ze er namelijk ook ingezakt gedurende meerdere warme periodes.
Zowiezo is het niet aan te raden om consoles op kiezels te zetten. De puntdrukbelasting wordt dan te groot als de contra gewichten zijn geplaatsts en dan duw je de keizels door je dakbedekking heen.
Is je dak nu goed geisoleerd? Als dat niet zo is dan is dit het moment om dat wel te doen (met subsidie) en dan krijg je zowiezo een nieuwe dakbedekking. Plat dak isoleer je namelijk altijd aan de buitenkant.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Ook TD-er _/-\o_

Als er 1 ding is wat er mist hier dan zijn dat ervaringen van een installateur zelf. Als hij zelf kennis wilt delen dan graag!

Zo is er blijkbaar niemand die weet of je een normale indirect gestookte boiler kunt gebruiken als zonneboiler. Ook wil ik graag weten wat het verschil is tussen een koperen en een RVS ketel. (ja de ene is van koper en de ander is van RVS :P )
Op marktplaats staan namelijk heel veel Nefit 120 en 80 L boilers te koop maar die zijn allemaal van koper. Zou dat een probleem zijn ivm de zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:47:
ik ben toch weer redelijk positief over de energy logger welke ik vorige week opgestuurd heb gekregen.
Hmm misschien moet ik Conrad nog maar eens mailen om te vragen of 'ie omgeruild mag worden.
Maanden geleden al eens gedaan en na een korte mailwisseling van de vorm "dit al getest" "ja" "dat dan?", heb ik niets meer van ze gehoord :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ZiZon wat mij betreft ben je ook welkom hier alhoewel mijn persoonlijke interesse op dit moment nog niet ligt bij zonnecollectoren.
Juist fijn om een kritisch geluid van vakmensen te horen én praktijkervaringen van gebruikers hier in dit forum.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Allen bedankt voor de reacties, wel balen dat ik hier geen rekening mee heb gehouden. Nieuw dakleer zat eigenlijk niet in de planning. M'n dak is prima geisoleerd huis is 10 jaar oud. Dus is niet nodig om extra te isoleren. Eens kijken hoe ik dit ga aanpakken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287219

Iemand ervaring met deze inverter:
SMA SWR 1100E

Kan op interpret niet veel vinden ook de nieuw prijs niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@td`er : tsja,
dit zijn toch best leuke dingen om even na te kijken als je de hele dag werkt,
en voor de beginnende pv liefhebber, is jouw executable erg eenvoudig.
http://van.wijk.net/pvt/15062009.jpg
nou das toch best wel aardig voor 50 euries....
(meteen een mooie grafiek van wat oost-west pv doet, dit is exclusief zuid, vandaag was er veel difuus licht en weinig directe instraling, let vooral op de lange opbrengst lengte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:53
Ben ik lekker een paar dagen naar Londen (met de trein natuurlijk), tref ik bij thuiskomst het volgende aan:

a) Mijn werkgever is failliet en overgenomen (lag wel in de lijn der verwachtingen)
b) Post er een leverancier hier op het forum met voorzover ik kan zien best interessante info, wordt hij gelijk weggejaagd? Wat is dat nou? :? Zijn Tweakers zo close-minded?

Ja, hij post niet geheel volgens de FAQ (spelling en groeten enz.) maar vermeldt diezelfde FAQ niet dat je daar niet op nare wijze op in moet gaan?

Beetje jammer jongens. Als een leverancier iets post wil ik daar best naar luisteren - met een gezonde portie reserve want "wij van wc-eend...". Dat zijn de mensen die in de praktijk met PV/ZB te maken hebben en die over het algemeen echt wel weten wat je wel en niet moet doen.

Maar met hooivorken en fakkels de poort uitjagen... dat is toch nergens voor nodig?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 287219 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:12:
Iemand ervaring met deze inverter:
SMA SWR 1100E

Kan op interpret niet veel vinden ook de nieuw prijs niet
SWR 1100E is de voorloper ( voor zover ik weet ) van de huidige Sunny Boy SB1100. Met een kleine aanpassing.

Ik zou zeggen check de site van SMA op oude info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
QuestionMarc schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:53:
Ook TD-er _/-\o_

Als er 1 ding is wat er mist hier dan zijn dat ervaringen van een installateur zelf. Als hij zelf kennis wilt delen dan graag!

Zo is er blijkbaar niemand die weet of je een normale indirect gestookte boiler kunt gebruiken als zonneboiler. Ook wil ik graag weten wat het verschil is tussen een koperen en een RVS ketel. (ja de ene is van koper en de ander is van RVS :P )
Op marktplaats staan namelijk heel veel Nefit 120 en 80 L boilers te koop maar die zijn allemaal van koper. Zou dat een probleem zijn ivm de zonneboiler?
Volgens mij kan dat prima. Er zijn ook zelfbouw projecten en die zijn veelal ook van koper.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:16:
@td`er : tsja,
dit zijn toch best leuke dingen om even na te kijken als je de hele dag werkt,
en voor de beginnende pv liefhebber, is jouw executable erg eenvoudig.
http://van.wijk.net/pvt/15062009.jpg
nou das toch best wel aardig voor 50 euries....
(meteen een mooie grafiek van wat oost-west pv doet, dit is exclusief zuid, vandaag was er veel difuus licht en weinig directe instraling, let vooral op de lange opbrengst lengte)
40 euro zelfs, momenteel en zelfs 5 euro korting met deze actie code: 022008-NB (de komende 10 dagen gok ik nog, ik kreeg de mailing 4 dagen geleden volgens gmail)
JeroenH schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:22:
[...]
Maar met hooivorken en fakkels de poort uitjagen... dat is toch nergens voor nodig?
Fakkels is ook niet echt duurzaam ;)
(ik weet niet of ik je moet feliciteren met de overname, of juist sterkte moet wensen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flitspaal.nl schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:24:
[...]

SWR 1100E is de voorloper ( voor zover ik weet ) van de huidige Sunny Boy SB1100. Met een kleine aanpassing.

Ik zou zeggen check de site van SMA op oude info :)
Is ie dan wel goed ?
Als het een oud model is ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:53
TD-er schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:30:
(ik weet niet of ik je moet feliciteren met de overname, of juist sterkte moet wensen)
Dat zal de toekomst uit moeten wijzen... voorlopig ben ik blij dat ik nog werk heb, het is momenteel niet de beste tijd om als ICT'er werk te moeten zoeken.

Iets anders: morgen ga ik een proefrit maken in een Mitsubishi i-MiEV, als iemand nog iets specifieks getest of gevraagd wil hebben dan kan dat. Ik heb voor mezelf al wel een vragenlijstje, maar wie weet heb ik wat over het hoofd gezien.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hey sprokkie, je kan ook 2x een steca 500 (4xsteca300 kan ook) proberen als je mogelijke schaduwval hebt,
welke panelen gaan erop ? kan ik het voor je narekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:47:
Hmm ik heb net op de site van Conrad gezien dat ze een plaatje hebben staan van de Energy Logger 4000, bij het artikel van de 3500.
Staat dat bij jouw meter er ook op?
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/1000_1999/1200/1250/1253/125323_LB_04_FB.EPS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee, gewoon de 3500, ik had de oude ook even.(03-2008)

/edit ... nog even over mijn goedkope gasdeal :
Uit onderzoek van PrizeWize blijkt dat het verstandig is om de prijs voor stroom én gas nu vast te zetten. Als de toekomstige prijzen voor stroom en gas stijgen en niet structureel verder dalen, dan is het lonend om in te stappen op de huidige vaste prijzen. PrizeWize heeft van de grote leveranciers de variabele prijzen naast de vaste prijzen gelegd. Hieruit blijkt vooral dat de energieprijzen verder moeten blijven dalen om de keuze voor een variabele prijs interessant te maken. De Kok: “Vanwege de gestegen olieprijzen is het niet aannemelijk dat de gasprijzen fors zullen dalen op 1 januari 2010.” Vergeleken met eind 2008 is de olieprijs inmiddels alweer ruim verdubbeld (van $32 naar $68 per vat).
bron : http://50plus.blog.nl/fin...ng-energieprijzen-in-juli
de logica is erg duidelijk, en de prijzen dalen met ~30% per 1-7.
dus de 54 cent nu minus 25/30%

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 15-06-2009 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:45:
hey sprokkie, je kan ook 2x een steca 500 (4xsteca300 kan ook) proberen als je mogelijke schaduwval hebt,
welke panelen gaan erop ? kan ik het voor je narekenen.
Ik heb nog niks :(
ben wel in de race voor een setje ik weet het type nog niet, maar zijn 6x190w panelen
wou 7x Titan-24160 maar die waren al verkocht....

De omvormer erbij maakt het tot een leuke wp prijs die steca 500 zijn toch nog vrij prijzig volgens mij

Ik zag ook nog 7x150w titan paneel, wellicht is dat weer voordeliger ivm de omvormer

Het wordt een oost opstelling, geen schaduw komen hoger dan de dakkapel van de buren.

Als na de verbouwing en de installatie van de Qsolar er nog plek is op het zuiddak en west dak komt daar ook nog PV, Op het westdak heb ik meer last van schaduw.
Het zuiddak is schaduwloos :) maar daar komen al 4 collectoren voor de qsolar op, heb dan niet zo heel veel meer ruimte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:48:
nee, gewoon de 3500, ik had de oude ook even.(03-2008)

/edit ... nog even over mijn goedkope gasdeal :

[...]

bron : http://50plus.blog.nl/fin...ng-energieprijzen-in-juli
de logica is erg duidelijk, en de prijzen dalen met ~30% per 1-7.
dus de 54 cent nu minus 25/30%
Heb vandaag greenchoice gebeld, moest nog effe wachten tot 1 juli want dan maakte ze hun nieuwe tarieven pas bekend.
Dus inderdaad 54,7 -/- 30% ofzo voor 3 jaar vast
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.