Paide22 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 22:55:
Het is alweer even terug dat ik aan het posten was over het aanpakken van het warmteverlies van mijn zonneboiler (remeha zenta). Maar het draait nu een tijdje en het resultaat is goed.
Als eerste, meten is weten, en we zijn allemaal gek op mooie plaatjes. Ik heb een setje in elkaar gesoldeerd met vier digitale temperatuursensoren. Deze heb ik aangesloten op een oude labtop, die elke 30 seconden de waardes wegschrijft op een usb-stickje. Dit verbruikt in totaal 10 watt.
Ik heb twee extra inlaatcombinaties geplaatst, zo dicht mogelijk op de zonneboiler. De terugslagkleppen die hierin zitten zorgen ervoor dat de microcirculatie van het warme water in de sanitairleiding niet op gang komt.
Situatie voor:
[afbeelding]
En na:
[afbeelding]
Afkoeling is nu echt veel minder. Van 20 graden per nacht naar een graad of 4. Ik ga de bovenkant van de boiler, waar de leidingen uitkomen, nog vullen met rotswol, dat gaat ook nog een klein beetje helpen.
Wat ik ook merkte is dat het mengventiel altijd wat koud water bijmengt (zie groene lijn), het maakt niet uit wat de temperatuur van het warme water is. Omdat het water dat uit de zonneboiler komt nog nooit boven de 70 graden is geweest, heb ik het mengventiel er tussenuit gehaald en verplaatst na de ketel (waar hij eigenlijk ook hoort).
Kleine ingreep, alles bij elkaar net een uur werk, met mooi resultaat
Leuk die plaatjes...Het schiet hier helaas nog helemaal niet op...ik wil dat ook!
Waar heb je die inlaat combi's gezet?
Ik heb altijd begrepen dat je niet meerdere inlaatcombi's moet plaatsen. (maar het is IMHO beter dan zonder nadenken een keerklep te zetten, en zodoende overdruk riskeren in de naverwarmer...)
Over het 2e plaatje; hoe kan je temp onderin hoger zijn dan de uitstroomtemp?
Wat betreft het mengventiel; ik kreeg eerst een duco met zwarte knop. Die deed het bij ons niet lekker (montage ná de ketel), waardoor wij water van max 35 graden kregen. (toen de ketel zelf nog stookte). Dat ding is onder garantie vervangen door nefit. De monteur in kwestie vertelde me zelfs dat er een serie slechte ventielen is verkocht.
Ik heb er nu een bosch op zitten, en die doet het prima. Aan de koudwaterleiding kan ik precies voelen wanneer ie begint met bijmengen. En dat is pas bij temperaturen boven de 62 graden. En zo hoort het.
Vandaag voor het eerst echt stagnatie gezien in het systeem. Ik zag dat het boilervat heet was, en de pomp stilstond, dus snel de wasmachine aangezet, dat moest immers toch. Na een half uurtje eens boven wezen kijken. Hoewel de boiler kouder dan 90 graden was, was de pomp uit, en knipperde de regelaar, als teken dat de collector heter dan 120 graden was.
De manometer gaf een druk van 1,9 bar aan. (in ruste 1,1bar) Ik hoorde ook wat tikken, dus ik was even bang dat ik een lekje had, zo klonk het. Die koppeling iets strakker aangedraaid, maar er veranderde niets aan het geluid. Toen eens op het dak geluisterd, daar was het zelfde geluid, maar dan wat meer met gedrup etc. Dus er was duidelijk stoom aanwezig, en condens, IN de leiding. Uiteindelijk geconcludeerd dat dat het geluid veroorzaakt had. Dat was dus wel raar, maar wel verklaarbaar dus. (Als het echt lek was, dan was de druk al veel eerder gedaald bedacht ik mij later, want er is al eens vaker stagnatie opgetreden.)
Helaas was, nadat de collector afgekoeld was, de zon al snel minder, dus het vat heeft niet meer bijgewarmd tot 90 graden.
[
Voor 9% gewijzigd door
Mistraller op 13-06-2009 23:41
]