Duurzame energie deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 64.803 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:59
ericplan schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:56:
Ik zag bij Floris Wouterlood een mooie foto van een dak vol PV met nog net twee buitenunits van de airco in beeld, dan kan je beter isoleren en zonwering gebruiken.
Wie weet zijn het wel geen airco's maar lucht-warmtepompen. (Ik denk wel dat het airco's zijn, maar goed).

Op dezelfde wijze zie je op foto's van huizen met enorme zonnestroominstallaties nog wel eens vrij dikke (en dus onzuinige) auto's staan. Dan denk ik ook bij mezelf, wat wil je nou bereiken?

Ik zit zelf trouwens ook te denken aan een lucht-warmtepomp. We hebben een zonnestroom-overschot van zo'n 200kWh per jaar en daar krijgen we wel een beetje geld voor, maar niet het volledige 'aankoopbedrag'. Het zou natuurlijk beter zijn om dat overschot nuttig in te zetten. Een aardwarmtepomp komt niet in aanmerking, dat is me teveel gedoe met de hele tuin omspitten en zo. Een lucht-warmtepomp (ziet er precies zou uit als een airco en kan 's zomers ook zo werken) met een unit die binnen lekker warme lucht uitblaast zie ik op zich wel zitten.

Ik ben bezig de details (prijs, opbrengst, geluidsproductie, benodigde werkzaamheden, etc.) te onderzoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 22-06-2009 13:31 ]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-05 22:55
Anoniem: 165002 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:38:
[...]

Ik zie die greenloans als een mooie oplossing; je kan hem aftrekken in box 1 en voorwaarden zijn zo gek nog niet.
Alleen het rente percentage kan wel wat lager; 6,6% is pittig
Koekje van eigen deeg, een "verbetering eigen woning"-financiering mag ALTIJD al afgetrokken worden.

Het enige fiscale voordeel op duurzame zaken is te behalen door te beleggen in goedgekeurde fondsen zoals de Rabo, ASN, etc die voeren. Dan mag je de heffingskorting toepassen én geen vermogensheffing in box3.
En uit die potjes wordt nu deze lening betaald. En daarom is Fortis verplicht om de lening uitsluitend voor zonnepanelen etc uit te geven en te controleren. En daar zit dus veel werk aan, en kosten, en dan moeten ze mensen zoals ik ook nog eens 3 jaar lang rendement gaan betalen... 8)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Zou je daar wat meer info over kunnen geven? Aan welke voorwaarden moet het voldoen, is het een 'groene' investering zoals in het geval van greenloans?

Een 'markt conforme rente' is volgens Fortis bank maar 1.75%, de rest is fiscaal voordeel:

[...]

Bron
Marktconform betekend dat een rente gerekend moet worden die ongeveer met de op het moment van afsluiten (contactje tekenen) ook door hypotheekverstrekkers wordt gerekend. Daar mag je voor de belasting niet te laag mee zitten.
Weet je wat nog veel leuker is. Een jaar later leen je het bedrag weer terug aan je familielid. Kan hij/zij ook met geleend geld zonnepanelen aanschaffen. Of desnoods doe je het in een driehoek.
Dat van een groen investering heb ik nooit aan de belastingdienst gevraagd. Dit gaat gewoon onder de kop woningverbetering. Als die gefinancieerd worden met geleend geld is de rente die over dat geleende geld betaald moet worden aftrekbaar van je inkomen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-04 20:09
Punkrocker schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:20:
[...]
Op een zelfde manier als de NorNed-kabel lijkt mij.
Hoogspanningsgelijkstroomtechniek.
Zelf toch ook maar even gegoogled:

Depending on voltage level and construction details, losses are quoted as about 3% per 1,000 km. High-voltage direct current transmission allows efficient use of energy sources remote from load centers. Bron

Volgens mij best netjes! Rondje wereld zal echter toch nog wel redelijk wat verlies opleveren :P Nou ja desnoods 1 of 2 centrales om dat verlies te compenseren. :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 306128

Anoniem: 299897 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:50:
[...]

Koken op inductie tov koken op gas ga je waarschijnlijk niet terugverdienen, omdat er een groot prijsverschil in de apparatuur zit. Een 90cm atag inbouw inductiekookplaat kost op internet 1200 euro, een gas variant 700 euro. Je geeft dus 500 euro meer uit, en dat zul je a 0,23 euro per kWh niet gaan goedmaken. Die meerprijs heb je dus over aan de directe warmteoverdracht en, bv, een vlak oppervlakte.

Maar als je het hebt of inductie op PV niet rendabel is, moet ik me toch afvragen wat je daarmee bedoeld. PV kan zichzelf (mits slim ingekocht en zelf geplaatst) prima terugverdienen. Die stroom kun je aan je inductiekookplaat voeren. No problem, en dan geldt de electriciteitsprijs als enig terugverdienaspect.

Een inductiekookplaat kan 10 kW vragen. Dat is meer dan een gemiddeld PV systeem kan leveren. Dus op die momenten dat je het apparaat voluit hebt staan verbruik je altijd stroom.

Vraagje: wat bespaar jij aan eneco kosten dankzij inductie koken? ie verminderd gas verbruik van x m3 en verhoogd electriciteitsverbruik van y kWh?
toon volledige bericht
Ik moet er wel bijzeggen dat de hele keuken op de schop is gegaan in Mei 2008 en er gelijk een nieuwe koelkast en vriezer is ingebouwd, dit was vervanging voor de oude van ca 10 jaar oud. Maar nu komt het, we zijn inductie gaan koken en er is een vaatwasser bijgekomen die we niet hadden, tevens hebben we de Daalderop close in boiler van 10 liter vervangen voor een doorstroom plintboiler van 5 liter (wereldding).

Dus vervangen voor nieuw :
koelkast en vriezer
Daalderop closin 10 liter voor 5 liter plintboiler

Nieuw in huis :
Vaatwasser en inductie kookplaat.

Resultaat was over de periode Maart 2008 tot afrekening Eneco eind 2008 begin 2009 ca 500,00 Euro retour en een aanzienlijke verlaging van het maandtarief.
Dus de aanschaf van de keuken heeft veel goedgemaakt. Als ik het zo bekijk is het woongenot een stuk omhooggegaan en hebben we anderzijds flink bespaard.

Ik denk dat ik binnenkort toch maar PV op het dak ga leggen met eigen financiele middelen en een goede ingang bij de module fabrikant.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:41
Anoniem: 306128 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:20:
[...]

Resultaat was over de periode Maart 2008 tot afrekening Eneco eind 2008 begin 2009 ca 500,00 Euro retour en een aanzienlijke verlaging van het maandtarief.
Dus de aanschaf van de keuken heeft veel goedgemaakt. Als ik het zo bekijk is het woongenot een stuk omhooggegaan en hebben we anderzijds flink bespaard.
Wil je kunnen zien of je bespaard hebt, dan zegt het maandbedrag natuurlijk weinig. Je zult moeten kijken naar je verbuikt in kWh en m3.
Dan blijft het natuurlijk nog steeds moeilijk om te achterhalen waarmee je bespaard, waarschijnlijk met je nieuwe koelkast en vriezer, mogelijk ook nieuwe boiler.
Als je voorhen je vaat voorspoelde met warm water uit je Daalderop zou het gebruik van de vaatwasser ook wel eens zuiniger kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299897

glambalk schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:48:
[...]

Marktconform betekend dat een rente gerekend moet worden die ongeveer met de op het moment van afsluiten (contactje tekenen) ook door hypotheekverstrekkers wordt gerekend. Daar mag je voor de belasting niet te laag mee zitten.
Weet je wat nog veel leuker is. Een jaar later leen je het bedrag weer terug aan je familielid. Kan hij/zij ook met geleend geld zonnepanelen aanschaffen. Of desnoods doe je het in een driehoek.
Dat van een groen investering heb ik nooit aan de belastingdienst gevraagd. Dit gaat gewoon onder de kop woningverbetering. Als die gefinancieerd worden met geleend geld is de rente die over dat geleende geld betaald moet worden aftrekbaar van je inkomen.
Dit is krankzinnig als het waar is (en too good to be true als mijn kort-door-de-bocht berekening klopt).

Stel dat je 10.000 euro hebt die je wilt investeren in PV. Een marktconforme hypothecaire lening van 30 jaar vast staat zo rond de 6.4%. Stel nou dat je die van familie leent en "op de een of andere manier" leent de familie hetzelfde bedrag bij jou terug - je leent dus eigenlijk je eigen geld. Jij betaalt dan 640 euro per jaar aan rente, waarvan 42% (=268,80 euro) belastingvoordeel is. Dit belastingvoordeel x30 jaar = 8064 euro. Over de looptijd krijg je 80% van je investering als voordeel terug. Dit is pas eens een interessante subsidie :)

Mag deze constructie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26970

Anoniem: 299897 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:55:
en "op de een of andere manier" leent de familie hetzelfde bedrag bij jou terug
De familie die het geld van jou leent moet dat zelf ook gebruiken voor verbetering van zijn huis. Als dat het geval is, dan mag deze constructie. Let er echter wel op dat er 'geen verband is' tussen de leningen, dus er moet enige tijd tussen zitten. En ik zou ook niet exact hetzelfde bedrag nemen. Anders tikt de belastingdienst je alsnog op de vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:59
Ongemerkt alweer de 1000 posts gepasseerd, dus hier verder:

Duurzame energie deel 15

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002