Het is een scooter die gelijk is aan de "Extreme xm5000li".JeroenH schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 22:10:
[...]
Dat klinkt goed zeg! Wat voor merk en type is dat?
Dit is een mooie motor. Combi van fietsen en electrische aandrijving maar dan met 80km/uur
http://www.erockit.net/
Als ik daar een keer een proefrit op kan maken..............
[Voor 21% gewijzigd door ZonneStroom op 18-06-2009 23:41]
Daar kwam ik dus laatst ook achter toen ik zat te kijken naar zonnepanelen. De huidige regeling komt meer over als meer big brother in je huis.flitspaal.nl schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 13:04:
[...]
Ik vind persoonlijk de huidige SDE regeling voor zonnepanelen volstrekt oninteressant. De hoeveelheid ellende die je ervan hebt ( verschillende instanties ) + de papieren rompslomp ( elk jaar weer! ) die je ervan hebt zie ik niet zitten.
Voor mij zou een grote reden om zonnepanelen te kopen zijn de onafhankelijkheid van anderen. Met al die global-warming hippies en overige oplichters die van die achterlijke dingen bedenken als CO2 in de grond te proppen kun je er donder op zeggen dat ze vroeg of laat energie gaan rantsoeneren.
Als ze echt zonnepanelen willen subsidiëren moeten ze gewoon een aanschafsubsidie geven. Elk jaar een subsidies geven per KWh is vragen om extra bureaucratie. Maarja, het past wel in de lijn van bemoeienis, privacy schending en big brother wat dit kabinet nastreeft.
Aanschafsubsidie stimuleert niet om zoveel mogelijk kWh op te leveren maar eerder om de panelen een jaartje in de schuur te laten liggen en daarna door te verkopen van ons belastinggeld.jcvjcvjcvjcv schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 01:14:
[...]
Daar kwam ik dus laatst ook achter toen ik zat te kijken naar zonnepanelen. De huidige regeling komt meer over als meer big brother in je huis.
Voor mij zou een grote reden om zonnepanelen te kopen zijn de onafhankelijkheid van anderen. Met al die global-warming hippies en overige oplichters die van die achterlijke dingen bedenken als CO2 in de grond te proppen kun je er donder op zeggen dat ze vroeg of laat energie gaan rantsoeneren.
Als ze echt zonnepanelen willen subsidiëren moeten ze gewoon een aanschafsubsidie geven. Elk jaar een subsidies geven per KWh is vragen om extra bureaucratie. Maarja, het past wel in de lijn van bemoeienis, privacy schending en big brother wat dit kabinet nastreeft.
www.sunsolar.nl
Ja, maar zonnepanelen zijn een soort goed dat in waarde afneemt, dus waarom zou iemand na een jaar jouw panelen willen overkopen terwijl hij ze zelf met subsidie nieuw kan kopen?
Zonneboilers zit immers ook een aanschafsubsidie op. Maarja, het aanmoedigen van het verbruiken van zoveel mogelijk warm water is wat absurd natuurlijk.
Zonneboilers zit immers ook een aanschafsubsidie op. Maarja, het aanmoedigen van het verbruiken van zoveel mogelijk warm water is wat absurd natuurlijk.
[Voor 30% gewijzigd door jcvjcvjcvjcv op 19-06-2009 05:42]
@jcvjcvjcvjcv. Als je echt onafhankelijk wilt zijn dan moet je natuurlijk geen subsidie aanvragen of accepteren.
Maar dan zit je hier ook goed hoor. Er zijn er genoeg op dit forum die alles zelf bekostigen.
Daarnaast vind ik het perfect dat ik van de belasting centen van mensen die niet "geloven" in "global warming" en energie slurpende auto's blijven rijden CO2 uitstoot aan het minderen ben door mijn dak vol te zetten met zonnepanelen. Zo dragen die toch hun steentje bij.
Overigens is de regeling in Duitsland wat dat betreft beter. Daar betaal je een opslag op grijze stroom. Uit die opbrengsten worden de duurzame stroomopwekkers betaalt. Daar zit de overheid niet eens tussen want dit wordt geregeld door de transportmaatschappijen. Allemaal bij wet geregeld.
Wij hebben ook belasting op energie maar die hoeft niet bij wet aangewend te worden voor de opwekking van duurzame energie.
Maar dan zit je hier ook goed hoor. Er zijn er genoeg op dit forum die alles zelf bekostigen.
Daarnaast vind ik het perfect dat ik van de belasting centen van mensen die niet "geloven" in "global warming" en energie slurpende auto's blijven rijden CO2 uitstoot aan het minderen ben door mijn dak vol te zetten met zonnepanelen. Zo dragen die toch hun steentje bij.
Overigens is de regeling in Duitsland wat dat betreft beter. Daar betaal je een opslag op grijze stroom. Uit die opbrengsten worden de duurzame stroomopwekkers betaalt. Daar zit de overheid niet eens tussen want dit wordt geregeld door de transportmaatschappijen. Allemaal bij wet geregeld.
Wij hebben ook belasting op energie maar die hoeft niet bij wet aangewend te worden voor de opwekking van duurzame energie.
[Voor 30% gewijzigd door ZonneStroom op 19-06-2009 06:25]
Energie rantsoeneren, *BIBBER*.. Dat zo volgens mij met de slimme meter waarover is gesproken mogelijk moeten zijn?jcvjcvjcvjcv schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 01:14:
[...]
Aanschafsubsidie is geen oplossing, mensen stoppen dan hun gekochte panelen in een schuurtje om ze later door te verkopen op marktplaats. Er worden nog steeds regelmatig panelen uit 2000-2001 aangeboden op internet waar letterlijk bij staat "heeft altijd op zolder gestaan, niet gebruikt"

De beste oplossing is het Duitse EEG systeem. Hierbij kan je elk willekeurig moment van de dag instappen in zonnepanelen en staat de terugleververgoeding voor 20 jaar vast. Je weet dus vanaf moment 1 exact waar je aan toe bent.
Daarnaast wordt dit niet betaald als een subsidie bij de overheid vandaan maar is er een kleine opslag op elke kWh stroom die wordt verbruikt. ( ik meen dat die nu richting de 1,5 cent per kWh gaat ). Maw iedereen betaald mee aan de duurzame energie die ze opwekken.
Doordat dit systeem zo doordacht in elkaar zit doen banken ook absoluut niet moeilijk over leningen hiervoor omdat ze weten dat het een lening zonder risico is. ( immers het staat voor 20 jaar vast ).
Vandaar ook dat in Duitsland bijna elke schuur van betekenis helemaal vol ligt met zonnepanelen.
Overigens timmeren ze in Vlaanderen ook aardig aan de weg met hun groencertificaten. Voor zover ik weet is er in Vlaanderen in 1 jaar meer aan PV op daken gelegd dan dat er in heel Nederland al ligt! Maw we worden links en rechts ingehaald door onze buurlanden en we blijven zelf lekker polderen met onze )*(#$)*(@ SDE regeling.
Ik ben overigens nog steeds erg blij dat ik mijn installatie buiten de SDE heb gehouden. En lang leve Marktplaats en dit forum om aan goede en goedkope panelen te komen

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Anoniem: 306128
GEEN SPELD TUSSEN TE KRIJGENflitspaal.nl schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 07:53:
[...]
Overigens timmeren ze in Vlaanderen ook aardig aan de weg met hun groencertificaten. Voor zover ik weet is er in Vlaanderen in 1 jaar meer aan PV op daken gelegd dan dat er in heel Nederland al ligt! Maw we worden links en rechts ingehaald door onze buurlanden en we blijven zelf lekker polderen met onze )*(#$)*(@ SDE regeling.

We zijn weer wat verder.pcmadman schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 13:02:
Een omvormer moet wel aan strikte eisen voldoen om op het net in te mogen voeden.
Verder heb ik nog nooit iets over aanvullende eisen gehoord.
Belangrijk is wel dat er een goed (lees: door de netbeheerder geplaatste) teruglevermeter hangt.
Lijkt me verder ook dat het geen drol uitmaakt met wat voor apparaten die zonnestroom is geproduceerd. Zou wat zijn als ze ook nog eens eisen gaan stellen aan wat voor apparatuur je mag gebruiken. Het moet niet gekker worden.
Maargoed bel ze eens op als je het zeker wilt weten?
Vandaag Senternovem gebeld, zij konden mij vertellen dat het voor de SDE regeling geen fluit uit maakt welke omvormer er hangt, hier kun je dus echt alles voor installeren wat je wilt.
Blijft natuurlijk wel het feit dat je je gezond verstand moet gebruiken. Qua regelgeving ben ik met KEMA nog niet veel opgeschoten, misschien weet ik vanmiddag meer.
mvg
De SDE regeling heeft als voorwaarde dat je nieuwe panelen gebruikt. Voor de omvormer heb ik nog niets gelezen. Als ik je reactie zo lees mag het ook een tweedehands zijn.Anoniem: 306128 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 11:00:
[...]
We zijn weer wat verder.
Vandaag Senternovem gebeld, zij konden mij vertellen dat het voor de SDE regeling geen fluit uit maakt welke omvormer er hangt, hier kun je dus echt alles voor installeren wat je wilt.
Blijft natuurlijk wel het feit dat je je gezond verstand moet gebruiken. Qua regelgeving ben ik met KEMA nog niet veel opgeschoten, misschien weet ik vanmiddag meer.
mvg
Opzich is een pv-centrale al goedkoper per kwh dan netstroom, zelfs met Europese panelen. Of je er dus subsidie op krijgt of niet maakt niet uit, behalve dan dat je met subsidie minder risico loopt over je investering (en je uiteraard meer geld overhoud).glambalk schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 06:21:
@jcvjcvjcvjcv. Als je echt onafhankelijk wilt zijn dan moet je natuurlijk geen subsidie aanvragen of accepteren.
Ja, die mogelijkheid lijkt er inderdaad in te zitten...flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 07:53:
[...]
Energie rantsoeneren, *BIBBER*.. Dat zo volgens mij met de slimme meter waarover is gesproken mogelijk moeten zijn?
Omdat ik binnenkort m'n dak ga voorzien van panelen, moest de oude meter vervangen worden.
Deze 3 fase digitale meter heb ik laten vervangen door Eneco/MDDS, en kreeg prompt een "slimme" meter.
Waarbij ook gelijk de gasmeter werd vervangen

Door twee staafmagneetjes over beide apparaten te halen, werden de twee meters draadloos gekoppeld.
Maagoed, deze meter heeft 4 telwerken, en heeft inderdaad ook de mogelijkheid om de maximale stroom op afstand te beperken, en zelfs helemaal uit te schakelen.

Ook is er een mogelijkheid ingebouwd om de meter als pre-paid meter te gebruiken.
info: http://kleinverbruik.mdds...dingen_slimme_meters.aspx
Ik vraag me trouwens wel af, hoe ik deze meter ooit voor domotica toepassingen zou kunnen gebruiken.
Dit is iets wat de overheid als voorwaarde gesteld heeft, maar er zit niet echt een serieele poort of iets dergelijks op. Alleen een IR ledje, dat de kwh pulsen doorgeeft.
(Ik wil namelijk ook een mooi overzicht zoals flitspaal, maar dan gecombineerd met het energie en eventueel gas verbruik)
Ga dan voor het echte werk...glambalk schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 23:40:
Dit is een mooie motor. Combi van fietsen en electrische aandrijving maar dan met 80km/uur
Hier bedoelt SDE voor de subsidie. Dat betkent dus niet dat er geen typegoedkeuring voor de NL-makrt hoeft te zijn.Anoniem: 306128 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 11:00:
[...]
We zijn weer wat verder.
mvg
hmm als DIT al gebeurt om een defecte boiler... wordt het tijd voor een duurzaam alternatief: de zonneboiler

EricPVT: thanks voor de enorme hoeveelheid informatie van je Atagje & PV
Ziet er strak uit!! 

EricPVT: thanks voor de enorme hoeveelheid informatie van je Atagje & PV

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Volgens mij mag je nog altijd die nieuwe meter weigeren, naar besluit van de 1e kamer. Ik zou in ieder geval eens kijken wat er gebeurd als je er een dikke laag aluminium folie achter hangt en dan zo'n alu diepvrieszak er overheen hangt.stegen schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 13:10:
[...]
Ja, die mogelijkheid lijkt er inderdaad in te zitten...
Omdat ik binnenkort m'n dak ga voorzien van panelen, moest de oude meter vervangen worden.
Deze 3 fase digitale meter heb ik laten vervangen door Eneco/MDDS, en kreeg prompt een "slimme" meter.
Waarbij ook gelijk de gasmeter werd vervangenstandaard procedure blijkbaar.
Door twee staafmagneetjes over beide apparaten te halen, werden de twee meters draadloos gekoppeld.
Maagoed, deze meter heeft 4 telwerken, en heeft inderdaad ook de mogelijkheid om de maximale stroom op afstand te beperken, en zelfs helemaal uit te schakelen.![]()
Ook is er een mogelijkheid ingebouwd om de meter als pre-paid meter te gebruiken.
info: http://kleinverbruik.mdds...dingen_slimme_meters.aspx
Ik vraag me trouwens wel af, hoe ik deze meter ooit voor domotica toepassingen zou kunnen gebruiken.
Dit is iets wat de overheid als voorwaarde gesteld heeft, maar er zit niet echt een serieele poort of iets dergelijks op. Alleen een IR ledje, dat de kwh pulsen doorgeeft.
(Ik wil namelijk ook een mooi overzicht zoals flitspaal, maar dan gecombineerd met het energie en eventueel gas verbruik)
Het hele argument dat die nieuwe meter energie bespaard is net zo hypocriet als dat ons leger naar Afghanistan gaat om ons veilig te houden...
Die nieuwe meter verbruikt alsmaar energie om z'n big-brother functie te vervullen en door ons leger in Afghanistan te houden trekt Nederland alleen maar terrorisme aan.
Ja, maar je hebt hem zonder subsidie pas na >10 jaar terugverdiend (afhankelijk van hoogte energieprijs natuurlijk). Het lelijke van die subsidie is dat ze elk jaar opnieuw dat bedrag bepalen...SpiceWorm schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 11:40:
[...]
Opzich is een pv-centrale al goedkoper per kwh dan netstroom, zelfs met Europese panelen. Of je er dus subsidie op krijgt of niet maakt niet uit, behalve dan dat je met subsidie minder risico loopt over je investering (en je uiteraard meer geld overhoud).
Die Duitse regeling is inderdaad degelijker, maar hebben ze daar de subsidie niet vastgezet in een vast aantal €'s? Dan heb je namelijk alsnog een variabele, want een euro wordt elk jaar flink minder waard omdat er steeds meer van geprint worden.
Als ze echt lef hebben geven ze een subsidie waarvan de hoogte wordt gedefinieërd als het equivalent in euro's van een vaste hoeveelheid goud.
Nee de goudprijs, die is stabiel
.
Op zulke termijnen is inflatie een belangrijke post, daardoor worden je panelen steeds goedkoper. En natuurlijk omdat ze stroom opleveren enz enz enz.

Op zulke termijnen is inflatie een belangrijke post, daardoor worden je panelen steeds goedkoper. En natuurlijk omdat ze stroom opleveren enz enz enz.
Goud kan tenminste niet zomaar bijgemaakt worden.SpiceWorm schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:38:
Nee de goudprijs, die is stabiel.
Prijzen uitgedrukt in goud zijn stabieler dan prijzen uitgedrukt in dollars / euros
Bijvoorbeeld olie:
Euro's per vat:
Gold ounces per vat:
Maar je zegt het zelf al: inflatie is het probleem, en laat goud nou juist daartegen beschermen...
Dus als je een prijs van 50 eurocent gegarandeerd krijgt is dat leuk voor nu, maar je hebt GEEN ENKEL idee wat 50 eurocent volgend jaar nog waard is. Maarja, dat is inherent aan dit fraudulente monetaire systeem en dat heb ik al uitgebreid behandeld in het topic over de Europese verkiezingen.
[Voor 21% gewijzigd door jcvjcvjcvjcv op 19-06-2009 17:57]
Ja, maar als je je geld anders investeerd, dan krijg tussen de 3% op een spaarrekening en en 7-8% voor speculatief beleggen (lange termijn).
Als je je geld investeert en een invoer vergoeding krijgt zoals in duitsland, dan maak je een heel aardig rendement, afgezet tegen een laag risico. En passant krijg je er ook nog een verzekering voor gratis stroom voor 30+ jaar bij. Onafhankelijk van wat de wereld doet (, maar gegeven dat ze je panelen niet jatten o.i.d.).
Als je je geld investeert en een invoer vergoeding krijgt zoals in duitsland, dan maak je een heel aardig rendement, afgezet tegen een laag risico. En passant krijg je er ook nog een verzekering voor gratis stroom voor 30+ jaar bij. Onafhankelijk van wat de wereld doet (, maar gegeven dat ze je panelen niet jatten o.i.d.).
Anoniem: 26970
Wat is overigens jullie antwoord op de volgende vraag van duurzaamheids-sceptici: "wat heeft het plaatsen van zonnepanelen / gebruiken van spaarlampen voor zin, want er wordt geen kilo kolen minder om gestookt?", of, equivalent daaraan: "wat heeft het voor zin om minder vlees te eten, want er wordt geen koe minder om geslacht?"
doe jezelf niet tekort door dingen in geld uit te drukken,
goud is echt niets waard, maar is schaars.
olie idem dito.
wees consequent door niets of alles terug te verdienen.
doe je niets; krijg je nu 3% rente op je geld bij een inflatie van 3,6%
koop je pv, bespaar je al snel 50 euro per maand, waar goud en spaarrente je 50 euro per jaar geven.
ondertussen is het gas en de olie omdat je bezig bent met domme consumptie marketing van de overheid,
eventjes erg duur geworden op jaarbasis, tel het maar even bij elkaar op, en trek het totaal van je netto jaarsalaris af.
sinds ik duurzamer en dus ook luxe huishouding voer, en 1 auto heb weggedaan, ben ik een stuk rijker.
door deze kostendaling werk ik nu ook een dag minder, en dat is onbetaalbaar.
ik verbaas me over de afkeurende houding over duurzame energie,
en wou dat ik een goede manier wist om het inzichtelijk te maken...we doen onzelf erg tekort.
was je erg laat thuis niels ?
weet je nog iets van de crash course combi boiler inregelen ? of duizelt het nog ;-))))
ps : subsidie is je eigen geld, 10 jaar terugverdienen is uit de lucht gegrepen.
op dit moment word vooral duurzaamheid belachelijk gemaakt, en dus de vraag zwaar onderdrukt,
want de big boys zijn als de dood voor hun bussiness (aka kolen in de fik steken, en olie door je keel drukken, en wat belasting in je ****)
olie idem dito.
koop je pv, bespaar je al snel 50 euro per maand, waar goud en spaarrente je 50 euro per jaar geven.
ondertussen is het gas en de olie omdat je bezig bent met domme consumptie marketing van de overheid,
eventjes erg duur geworden op jaarbasis, tel het maar even bij elkaar op, en trek het totaal van je netto jaarsalaris af.
sinds ik duurzamer en dus ook luxe huishouding voer, en 1 auto heb weggedaan, ben ik een stuk rijker.
en wou dat ik een goede manier wist om het inzichtelijk te maken...we doen onzelf erg tekort.
weet je nog iets van de crash course combi boiler inregelen ? of duizelt het nog ;-))))
ps : subsidie is je eigen geld, 10 jaar terugverdienen is uit de lucht gegrepen.
door de vraagzijde te vernietigen zal er niet geproduceerd worden, simple as that.Wat is overigens jullie antwoord op de volgende vraag van duurzaamheids-sceptici: "wat heeft het plaatsen van zonnepanelen / gebruiken van spaarlampen voor zin, want er wordt geen kilo kolen minder om gestookt?", of, equivalent daaraan: "wat heeft het voor zin om minder vlees te eten, want er wordt geen koe minder om geslacht?"
op dit moment word vooral duurzaamheid belachelijk gemaakt, en dus de vraag zwaar onderdrukt,
want de big boys zijn als de dood voor hun bussiness (aka kolen in de fik steken, en olie door je keel drukken, en wat belasting in je ****)
[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-06-2009 20:04]
Buiten hetgeen wat Eric zegt.Anoniem: 26970 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 19:19:
Wat is overigens jullie antwoord op de volgende vraag van duurzaamheids-sceptici: "wat heeft het plaatsen van zonnepanelen / gebruiken van spaarlampen voor zin, want er wordt geen kilo kolen minder om gestookt?", of, equivalent daaraan: "wat heeft het voor zin om minder vlees te eten, want er wordt geen koe minder om geslacht?"
Niemand kan je straks verwijten als jij WEL zonnepanelen, spaarlampen e.d. hebt gedaan.
Maw. Een beter milieu begint bij jezelf
Ik sta op dit moment voor deze maand op 0kWh en iets van 1,5m3 gas
Dat was vorig jaar *IETSJE* meer

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
http://www.nuzakelijk.nl/...plossing-nieuwe-gascrisis
uh alweer ?
misschien is een lekkere warmwater buffer wel handig voor de toekomst..... zonneboilertje of zo,
heb je helemaal geen gas nodig van april tot oktober, en als dan het gas af en toe niet zo beschikbaar is, heb je nog wat staan. ik vind het wel wat waard, lekker douchen, weet eigenlijk niet hoeveel euro eigenlijk,
het is namelijk priceless.
uh alweer ?
misschien is een lekkere warmwater buffer wel handig voor de toekomst..... zonneboilertje of zo,
heb je helemaal geen gas nodig van april tot oktober, en als dan het gas af en toe niet zo beschikbaar is, heb je nog wat staan. ik vind het wel wat waard, lekker douchen, weet eigenlijk niet hoeveel euro eigenlijk,
het is namelijk priceless.
Als je geen spaarlampen zou gebruiken zouden er wel méér kolen gestookt worden.Anoniem: 26970 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 19:19:
Als men stopt met vlees eten zakt vroeg of laat het aanbod ook wel in. In eerste instantie zal er alleen maar vlees overblijven, maar uiteindelijk zal de productie wel inzakken.
Ook bij folders bijvoorbeeld: een stikker op je deur heeft als gevolg dat je bezorger ze bij hem thuis in de papierbak gooit. Maar na een paar jaar komt er een her-telling in de wijk en worden er ook daadwerkelijk minder folders gemaakt.
Wat het hele duurzaamheidsdebat verpest is die fearmongering over global-warming. Het bewijs daarvoor is net zo creatief gefabriceerd als het "bewijs" voor de Irak oorlog.
Het leuke punt van duurzaam is dat je de consumptie ook in de toekomst kunt blijven volhouden.
Goud heeft al duizenden jaren als geld dienst gedaan. Dat alleen maakt het waardevol. Maarja, uiteindelijk heb je natuurlijk meer aan voedsel of energie, maar dat is zo moeilijk in muntjes te slaan he..Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 19:20:
olie idem dito.
[...]
door de vraagzijde te vernietigen zal er niet geproduceerd worden, simple as that.
Interessante vergelijking. 1 goudstaaf of 300 liter ( lees 3-4 dagen gratis warm water ). waarbij gas op rantsoen is?jcvjcvjcvjcv schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 20:51:
[...]
Goud heeft al duizenden jaren als geld dienst gedaan. Dat alleen maakt het waardevol. Maarja, uiteindelijk heb je natuurlijk meer aan voedsel of energie, maar dat is zo moeilijk in muntjes te slaan he..
Doe mij dan maar 300 liter heet water. Veel bruikbaarder dan een paar kilogram Au atomen.
Goud is "waardevol" omdat iedereen er een indirecte waarde aan toekend, Net zoals wij dat nu doen met papier en een paar cijfertjes die we tegenwoordig zien als we aan het telebankieren zijn .
Als gas / energie / electriciteit schaars worden dan kan je er vergif op innemen dat deze drie gewilder worden dan goud / papiergeld of wat getallen op een telebankieraccount.
[quote]Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 19:20:
[...]
Rond 1.30u was ik thuis op het hotel in Leeuwarden. Vandaag weer laat thuis in Limburg... Ik maak deze dagen rondje Nederland (ja ja in de Honda Civic Hybrid, cruizin' op de acculading
)
t duizelt nog wel je crash course, maar zeer intrigerend en prikkelend en aanstekend!!
[...]
Rond 1.30u was ik thuis op het hotel in Leeuwarden. Vandaag weer laat thuis in Limburg... Ik maak deze dagen rondje Nederland (ja ja in de Honda Civic Hybrid, cruizin' op de acculading

t duizelt nog wel je crash course, maar zeer intrigerend en prikkelend en aanstekend!!
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
ik vond het optrekken met afslaande motor erg apart,Ik maak deze dagen rondje Nederland (ja ja in de Honda Civic Hybrid, cruizin' op de acculading
daar moest ik erg aan wennen met mijn fossiele hoofdje,
je hebt de neiging op de rem te trappen omdat ie is afgeslagen,
of om de sleutel opnieuw om te draaien, ondertussen trek je gewoon flink op....
je kunt een hoop leren van mensen die puber waren in de periode 1945-1960Wat het hele duurzaamheidsdebat verpest is die fearmongering over global-warming
we moeten snappen waar we vandaan komen.
co2 kan een indicator zijn van overconsumptie van energie.
verandering is trouwens erg leuk, zie 10 regels omhoog.
[Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-06-2009 22:20]
een leuke : http://van.wijk.net/pvt/night.jpg
met niels heb ik mijn dakhoek ingeschat,
dat was tussen de 30 a 40 graden, niet echt stijl dus.
op mijn dakvlak west, en op mijn dakvlak oost liggen zonnepanelen.
door de hoge zonnenstand nu, en de lange daglengte,
blijven beide dakvlakken heel lang actief, en is het vermogen overdag ook erg hoog.(beide vlakken)
in het grafiekje is te zien, dat eigenlijk de periode dat de panelen niets doen, erg kort is.
de dekkingsgraad is erg hoog van eigen verbruik.
met niels heb ik mijn dakhoek ingeschat,
blijven beide dakvlakken heel lang actief, en is het vermogen overdag ook erg hoog.(beide vlakken)
in het grafiekje is te zien, dat eigenlijk de periode dat de panelen niets doen, erg kort is.
[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 20-06-2009 10:50]
Tuurlijk is het uiteindelijke goed meer waardevol dan het goud. Maar waar het me even om ging is dat als je iets wilt waarderen en zoveel mogelijk variabelen wilt elimineren dat je een subsidie beter als een vaste hoeveelheid goud kunt toekennen dan in een hoeveelheid euro's. Euro = papier = net zo waardevol als WC-papier = hoeveelheid kan van een op andere dag door centrale bank worden verdubbeld. Goud daarentegen is niet zomaar bij te maken. Dat is ook waarom er geen enkele idiote crises was in tijden van een echte goudstandaard. De manipulatie van centrale banken is op dit moment ook precies wat de huidige crisis veroorzaakt. En ik kan je op een briefje geven dat als het bijprinten van euro's / dollars zo door gaat, dat we over een paar jaar weer in de shit zitten qua economie.flitspaal.nl schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 21:26:
[...]
Interessante vergelijking. 1 goudstaaf of 300 liter ( lees 3-4 dagen gratis warm water ). waarbij gas op rantsoen is?
Doe mij dan maar 300 liter heet water. Veel bruikbaarder dan een paar kilogram Au atomen.
Goud is "waardevol" omdat iedereen er een indirecte waarde aan toekend, Net zoals wij dat nu doen met papier en een paar cijfertjes die we tegenwoordig zien als we aan het telebankieren zijn .
Als gas / energie / electriciteit schaars worden dan kan je er vergif op innemen dat deze drie gewilder worden dan goud / papiergeld of wat getallen op een telebankieraccount.
Als je een bepaalde hoeveelheid goud hebt, weet je dat je een bepaald percentage van al het goud in handen hebt. Met Euro's weet je dat niet, want die worden zomaar bijgemaakt. Goud kan niet zomaar bijgemaakt worden.
Oh, let's see... wat voor systeem zat er achter de financiering van de Nazi's en de Soviets? Ohja, weer het centrale banken systeem met hun papiergeld. Proost!Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 21:55:
[...]
je kunt een hoop leren van mensen die puber waren in de periode 1945-1960
we moeten snappen waar we vandaan komen.
co2 kan een indicator zijn van overconsumptie van energie.
Waar het huidige beleid nu naar toegaat is dat een of andere internationaal orgaan emissierechten gaat verkopen. Een soort van scam als de Federal Reserve in Amerika, maar dan internationaal.
Het is nergens aangetoond dat CO2 achter global warming zit. Logischerwijs wijs je naar de zon, die actiever was.
Nogmaals: ik heb niks tegen duurzaam. Maar ik zie duurzaam als een manier om ons energieverbruik ook in de toekomst vol te kunnen houden en als een manier om politiek onafhankelijk te zijn van het M-O en Rusland. Fossiele brandstoffen raken nu eenmaal op en daar moeten we een oplossing voor hebben.
Maar om puur CO2 vlak naast woonwijken te gaan opslaan.... dat helpt nergens voor.
Wat ik nu dus veel zie is dat er alsmaar "Global Warming!" geroepen wordt, iets wat dus waarschijnlijk niks met CO2 uitstoot te maken heeft. Vervolgens leidt dat tot absurde dingen als CO2 in de grond pompen.
In plaats van onnodig fear-mongering dat we overal een tropisch klimaat krijgen en dat de zeespiegel 20 meter gaat stijgen (wat al niet waar is) kan er beter eens gekeken worden naar het opraken van fossiele brandstoffen en hoe we daar in de toekomst mee omgaan. Dé manier is dan duurzaam.
dat zei ik niet,Oh, let's see... wat voor systeem zat er achter de financiering van de Nazi's en de Soviets? Ohja, weer het centrale banken systeem met hun papiergeld. Proost!
deze jonge mensen hebben na 1945, want toen was de oorlog juist afgelopen, enorme schaarste gekend,
en waren daarom bereid op te bouwen wat we nu hebben.
evenhard moeten wij nu werken, om deze welvaart in stand te houden.
(ik vond wall E een ontzettend goede film voor jan modaal)
Hoeveel Wp had je ook alweer op je dak liggen? Ik probeer te achterhalen wat het maximale wattage is wat ik straks teruglever.Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 22:13:
een leuke : http://van.wijk.net/pvt/night.jpg
met niels hebben ik mijn dakhoek ingeschat,
Is onderstaande aanname correct? Ik heb mijn huidige installatie gemirrored en daarna geschaald naar 500 Wp ( 38% van de 1320Wp installatie ).
Dan zou rond 11 uur mijn west installatie mee gaan spelen. rond 12:30 zou ik m'n piek bereiken. 900W van m'n oost installatie en 250W van west. Daarna zakt langzaam mijn opbrengst weg naar 400W rond 16:30. En rond 20:00 krijg ik last van het schaduw van het dak van de buren waardoor m'n opbrengst instort.
realistisch?
Inderdaad dit is volgens mij waar ik zelf niet op kwam, alleen de retour van de vloerverwarming bijverwarmen deze was voor zover ik afgelopen winter gezien heb 20-25 graden, dus een ideale temperatuur om door de boiler te laten lopen.Joba schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 09:04:
[...]
Kan je niet alleen de retour van de LTV door de boiler krijgen? Die is normaal iets van 30 graden. In het voorjaar en najaar zal de zonneboiler temperatuur toch wel vaak hoger zijn, dan pak je je voordeel. Dan moet je trouwens ook wel inzicht hebben in het verbruik voor verwarming in het voorjaar en najaar. Ons huis bijvoorbeeld (zie mijn eerdere post) is al vroeg in april warm genoeg door instraling van de zon (veel glas en plat dak). Dan kan je daar dus weinig op winnen.
[...]
Wordt bijna zeker 4x (15.9GJ) zodat deze lekker te plaatsen is, idee is om, indien er genoeg overcapaciteit is na één winter een 2e boiler in de garage te plaatsen (10m afstand)Anoniem: 281733 schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 22:08:
[...]
19,8Gj icm 300ltr is zeker geen goede dimensionering of je moet wel erg last hebben van beperkte zon
Heb zelf 25,2Gj icm 1200ltr.
Helaas heb ik de afgelopen 10 maanden dat ik hier woon een extreem hoog gasverbuik: 3000m2 !!Het meeste voordeel wordt gehaald in het voor- en najaar.
Bij een redelijk huidig gasverbruik in het voor- en najaar heeft verwarmingsondersteuning veel zin.
Ik ben dus dus bezig om dit duurzaam op te lossen/reduceren.
Nefit duurft ook een aardige prijs te vragen, maar indien ik de retour van de vloerverwarming door de boiler laat lopen is het regelgedeelte voorlopig opgelost.Het regelen van je installatie kan allemaal maar dan wijk je wel af van Nefit, aangezien zij met hun bediening dit niet kunnen regelen.
Je moet dan aan de duurdere controllers denken.
Nefit is inderdaad zeer duur, ik heb echter een 1 onder 2 kappen woning met rode dakpannen waarbij het schuine dak vanaf de 1e verdieping begint en dus goed in het zicht ligt. Daarom ga ik voor een vlakkeplaat in dak variant.Zelf had ik ook een offerte voor een Nefit Hottop 3-300 maar daar heb ik vanaf gezien vanwege het kostenplaatje wat hiermee gemoeid gaat (laten installeren).
Uitgangspunt is reduceren en zelf duurzaam opwekken, uiteraard wil ik de investering "terugverdienen". Indien dit niet zo zou zijn zou ik morgen een groene stroom gevoede electrische warmtepomp neerzeten waarna ik 100% duurzaam zou zijn (qua energie).Het wordt moeilijk om deze investering dan terug te verdienen, dwz als dit een van de uitgangspunten is.
Formeel wordt er wel gecontroleerd. Mijn panelen zijn aangeschaft met Vlagheidesubsidie (aanschafsubsidie). Ze moeten dan binnen een aantal maanden geplaatst zijn, en 5 jaar blijven liggen op een woning (in mijn eigendom) binnen de gemeente.SolarKing schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 05:25:
[...]
Aanschafsubsidie stimuleert niet om zoveel mogelijk kWh op te leveren maar eerder om de panelen een jaartje in de schuur te laten liggen en daarna door te verkopen van ons belastinggeld.
Nu is dat een gemeentesubsidie, en is het dus niet zo moeilijk om dat mee te nemen met de controles op illegaal bouwen etc.
De subsidies die in 2001 - 2003 verstrekt waren, waren ook absurd. In 2003 woonde ik nog in een huurwoning, als het een koopwoning was, had ik door stapeling van subsidies slechts 100 euro betaald voor 4x100Wp panelen! En DAT lokt fraudeurs aan.
De huidige regelingen her en der, waar je dus veel eigen geld in moet, is helemaal niet zo interessant als het lijkt voor fraude. Het risico op verlies van eigen inleg door prijsfluctuaties en gepakt worden is veel groter dan 7 jaar terug. Daarnaast mag je een aanschafsubsidie bij DHZ plaatsing doorgaans ook maar voor een kleine setup (Vlagheide subsidie 500Wp max per jaar) aanvragen.
Mijn panelen, gekocht in 2006/7 hebben mij netto 3,50/Wp gekost. Ik zou niet weten hoe ik daar winst op had kunnen maken.
Ik vind aanschafsubsidies gewoon fijn omdat je meteen weet waar je aan toe bent. En een eenmalige uitgave ben je veel sneller vergeten, dus geen jaarlijkse controles, meterrompslomp, maar gewoon lekker produceren en klaar.

Bij ons in de subsidieregeling is overigens idd ook niets vermeld over de omvormer. Puur de panelen en het vermogen daarvan.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ach, subsidies...
Ik denk dat het niet lang meer duurt voordat die terugverdientijd van 15 jaar ook zonder subsidies gehaald word, en dan is het zowieso gedaan met de pret. Het enige dat ze dan goed vastnagelen moeten is dat je tenminste ten alle tijden de consumentenprijs terugkrijg tot 5000kWh. Of nog liever: onbeperkt. Met de Duitse systeemprijzen is het nu al mogelijk volgens mij, als je zelf installeert...
edit:
Ik heb het even uitgerekend met prijzen van www.powertecsolar.de:
25x280Wp poly: €2,88/Wp
SMA SMC 7000TL: €0,36/WP
Dat is €3,24 per WP ex montage en montage materiaal.
Als ik in mijn reken model (+3% stroomprijs p/j, 2%vermogensrendement p/j, omvormervervanging na 15j, 860kWh/kWp, 90% na 30j) €3,50 invul dan speel ik in het 18e jaar van installatie quitte.
Edit 2:
Ik heb m'n model ff gecorrigeerd, want in de berekening zonder SDE rekende ik wel de kosten voor Certiq en Netbeheerder (en ik bedenk me nu dat ik een post "compensatie voor frustratie door bureaucratie" ben vergeten
)
Zonder die kosten (bijna €1100 in 15j) is het break-even-point het 16e bedrijfsjaar. 15e jaar, ware het niet de geplande invertervervanging.
Ik denk dat het niet lang meer duurt voordat die terugverdientijd van 15 jaar ook zonder subsidies gehaald word, en dan is het zowieso gedaan met de pret. Het enige dat ze dan goed vastnagelen moeten is dat je tenminste ten alle tijden de consumentenprijs terugkrijg tot 5000kWh. Of nog liever: onbeperkt. Met de Duitse systeemprijzen is het nu al mogelijk volgens mij, als je zelf installeert...
edit:
Ik heb het even uitgerekend met prijzen van www.powertecsolar.de:
25x280Wp poly: €2,88/Wp
SMA SMC 7000TL: €0,36/WP
Dat is €3,24 per WP ex montage en montage materiaal.
Als ik in mijn reken model (+3% stroomprijs p/j, 2%vermogensrendement p/j, omvormervervanging na 15j, 860kWh/kWp, 90% na 30j) €3,50 invul dan speel ik in het 18e jaar van installatie quitte.
Edit 2:
Ik heb m'n model ff gecorrigeerd, want in de berekening zonder SDE rekende ik wel de kosten voor Certiq en Netbeheerder (en ik bedenk me nu dat ik een post "compensatie voor frustratie door bureaucratie" ben vergeten

Zonder die kosten (bijna €1100 in 15j) is het break-even-point het 16e bedrijfsjaar. 15e jaar, ware het niet de geplande invertervervanging.
[Voor 48% gewijzigd door Paul C op 20-06-2009 01:27]
Ik zat net op het navitron forum te lezen over mechanische ventilatie met condenserende wtw. Die hebben wij twee hangen, maar toen merkte er ook iemand iets op over een wasdroger elektriciteitsconsumptie en toen drong het tot mij door:
Waarom blaast onze droger direct door het dak naar buiten en niet door de mechanische ventilatie, waar nog wat warmte terug gewonnen word?
(dit zou héél eenvoudig te realiseren zijn, want de afvoerbuis hangt nu provisorisch aan de luchtafvoer)
Waarom blaast onze droger direct door het dak naar buiten en niet door de mechanische ventilatie, waar nog wat warmte terug gewonnen word?
(dit zou héél eenvoudig te realiseren zijn, want de afvoerbuis hangt nu provisorisch aan de luchtafvoer)
Update inkoop-actie MS1002 hotfill apparaten
Inmiddels is de betaling naar de leverancier verzorgd, en wacht gespannen op de levering ervan. In totaal zijn er 10 hotfill apparaten (met evt. aquastop-set) besteld in deze 'mega-buy' actie.
Ik hoop dat komende week de bestelling afgeleverd wordt, waarna we met een beetje geluk volgend weekend de pakketjes kunnen verzenden.
Inmiddels is de betaling naar de leverancier verzorgd, en wacht gespannen op de levering ervan. In totaal zijn er 10 hotfill apparaten (met evt. aquastop-set) besteld in deze 'mega-buy' actie.
Ik hoop dat komende week de bestelling afgeleverd wordt, waarna we met een beetje geluk volgend weekend de pakketjes kunnen verzenden.
Ook met SDE hoef je de kosten voor CertiQ niet meer te betalen. Ik heb de al door mij betaalde bedragen terugontvangen.pcmadman schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 00:58:
Ik heb m'n model ff gecorrigeerd, want in de berekening zonder SDE rekende ik wel de kosten voor Certiq en Netbeheerder (
Ik ben het heel veel mensen eens dat de SDE regeling een gedrocht is, maar als je eenmaal door de molen bent vallen de lasten wel mee. Kosten meter: 30 € en eventueel eens per jaar een voorschot aanvragen. Je kunt ok wachten tot de eindafrekening, die officiëel voor 1 juli moet van elk jaar moet plaatsvinden (heb ik overigens over 2008 nog niet gezien, ze hebben nog 10 dagen).
Ik krijg nu wel keurig elke maand een voorschot (€57,72 voor 3.5 kWp).
Het grote verschil met de duitste feed-in regeling is dat je hier gecorrigeerd wordt voor de electiciteitsprijs.
Daar staat echter de saldering tegenover, in Duisland heb je een extra aansluiting voor de panelen en gebruik je dus de opgewekte stroom zelf niet.
Om even terug te komen op een eerdere discussie hier: bij SDE mag de installatie niet bestaan uit gebruikte materialen. Dat geldt dus niet alleen voor de panelen, maar ook voor de omvormer. Zelfs je bbevestigingsmateriaal zou dus niet tweedehands mogen zijn, al neem ik niet aan dat ze dat zullen controleren.
Ik heb zelf in het geheel geen controle gehad van de installatie. De netbeheerder geeft het akkoord aan CertiQ, daarmee heb je aan de voorwaarden voldaan.
Anoniem: 281733
@W.Wonderland
Zou het niet verstandiger zijn om € 15.000 te investeren in een sole/water warmtepomp
Met je huidige idee zal je in de buurt van 400m3 gas gaan besparen voor een investering van?
Is er niet meer te halen met isolatie, glas ed
Hoeveel radiatoren?
Ik zou dat in 1 keer doen aangezien je over een meerprijs van max €1500 hebt en je systeem dan weer moet aanpassen.W.Wonderland schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 23:26:
Wordt bijna zeker 4x (15.9GJ) zodat deze lekker te plaatsen is, idee is om, indien er genoeg overcapaciteit is na één winter een 2e boiler in de garage te plaatsen (10m afstand)
Wat is je doelstelling om te bereiken?W.Wonderland schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 23:26:
Helaas heb ik de afgelopen 10 maanden dat ik hier woon een extreem hoog gasverbuik: 3000m2 !!
Ik ben dus dus bezig om dit duurzaam op te lossen/reduceren.
Zou het niet verstandiger zijn om € 15.000 te investeren in een sole/water warmtepomp
Met je huidige idee zal je in de buurt van 400m3 gas gaan besparen voor een investering van?
Hoeveel m2 vloerverwarming heb je?W.Wonderland schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 23:26:
Nefit duurft ook een aardige prijs te vragen, maar indien ik de retour van de vloerverwarming door de boiler laat lopen is het regelgedeelte voorlopig opgelost.
Hoeveel radiatoren?
Subsidie is de ultieme manier van onszelf voor de gek houden. Ik neem aan dat het uiteindelijke doel van subsidie is dat iedereen, of ik elk geval bijna iedereen, zonnestroompanelen en zonneboilers plaatst. Als dat doel bereikt wordt (zie het op korte termijn niet gebeuren maar goed) heeft dus iedereen meebetaald aan elkaars zsp/zb en hebben we niets anders bereikt dan dat we lekker veel ambtenaren aan het werk gehouden hebben. Aanschafsubsidie is helemaal een gedrocht, op marktplaats vind je nog steeds installaties die met subsidie - soms vrijwel voor niets - zijn aangeschaft en voor soms meer dan het aanschafbedrag verkocht worden.
Volgens mij zijn we beter af met betere voorlichting, op de basisschool al beginnen met energie-onderwijs en daar het hele opleidingstraject mee doorgaan, langdurig goede investeringscondities creëren voor duurzame technologieën (interessante financieringen etc.), hoog energieverbruik zwaarder belasten - en deze opbrengsten NIET op de grote hoop gooien maar inzetten voor grootschalige investeringen in besparingen en duurzame opwek. Oh ja, en niet te vergeten: mensen met een laag of negatief verbruik niet, zoals nu gebeurt, structureel straffen maar juist belonen.
Maar als ik dit zo lees heb ik het niet over Nederland zoals dat nu is of in de nabije toekomst zal zijn....
Volgens mij zijn we beter af met betere voorlichting, op de basisschool al beginnen met energie-onderwijs en daar het hele opleidingstraject mee doorgaan, langdurig goede investeringscondities creëren voor duurzame technologieën (interessante financieringen etc.), hoog energieverbruik zwaarder belasten - en deze opbrengsten NIET op de grote hoop gooien maar inzetten voor grootschalige investeringen in besparingen en duurzame opwek. Oh ja, en niet te vergeten: mensen met een laag of negatief verbruik niet, zoals nu gebeurt, structureel straffen maar juist belonen.
Maar als ik dit zo lees heb ik het niet over Nederland zoals dat nu is of in de nabije toekomst zal zijn....
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
meest simpel is dat oost 2,5 uur voorloopt op zuid,Is onderstaande aanname correct? Ik heb mijn huidige installatie gemirrored en daarna geschaald naar 500 Wp ( 38% van de 1320Wp installatie ).
en west 2,5 uur achterloopt op zuid.
forse overlap heb je tussen 11 en 16 uur.
ik haal 0,45x het wp vermogen max tussen november en februari
na april is het wp vermogen bijna gelijk aan zuid panelen, en dat is erg prettig,
omdat dat ook de scorende maanden zijn
het stc vermogen kan worden overschreden en flink ook als smorgens om een uur of 11/12 er een dikke wollige wolk overschuift die de oostelijk zon reflecteerd op west,
verder worden de panelen ook minder warm.
ik had deze nog van 22 mei : http://van.wijk.net/pvt/edisunplot220509.jpg (20,2 kwh uit 3800Wp)
in referentie met : http://www.pv-solar24.info/archive/0905/sb090522.png (15,9 kwh uit 2700Wp)
de maximale opbrengst zat die dag tegen 15:00u en daar springt west ineens vooruit.
(normaal is dat rond 13:30u bij zon)
dit jaar is dat al erg vaak gebeurt en ik lig in kwh/kwp nog steeds iets voor op de blauwe hoek, maar ik zal het binnenkort wel afleggen denk ik, zuid panelen zijn op jaarbasis altijd het best, maar ik heb die keuze niet.
ik denk dat precies de daling inzet van je oostpanelen, 500Wp dat compenseert, en dat je kunt rekenen alsof je 1100Wp op een tracker hebt staan,
je vangt immers elke zonnestraal altijd op in de hemelkoepel waar zuid panelen dat niet altijd doen.
we kunnen dat pas weten na een jaar, maar ik denk dat je kunt rekenen met ~1000kwh/kwp.
ik haalde in ieder geval vorig jaar met toen 1250Wp oost west, 1187Kwh,
en dat heeft mij enorm verbaast, en smaakte natuurlijk naar meer.
(allemaal aannames, ben erg benieuwd, maar we zullen het pas weten over een jaar, wel erg interessant dat ik dan ook een andere oost-west referentie heb in de buurt van veel open water)
eerder gepost sluipverbruik omvormers : 6 steca`s en een sunny boy trekken hier om 01:30u snachts 3,1 watt zag ik toevallig vannacht.
gemiddeld dus 0,51 watt, maar de sunny boy is de schuldige met 2 watt.
[Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 20-06-2009 11:35]
Mijn SunnyBoy 3300 heeft in meer dan een jaar 0 kWh gebruikt. Zou deze stroom verbruiken, dan zou dat door de productiemeter geregistreerd worden. Het verbuik telwerk staat echter nog steeds op 0.Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:04:
[...]
gemiddeld dus 0,51 watt, maar de sunny boy is de schuldige met 2 watt.
Ik heb wat in Excel zitten prutsen, nu kan in de waarden wel bij elkaar optellen en in een grafiek uitzetten. Gisteravond ging dat niet zo best in Paintshop pro. Ik kreeg alleen de tijd-as er als x-as niet lekker in. Hij plotte toen alles op 1 lijn.Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:04:
[...]
ik had deze nog van 22 mei : http://van.wijk.net/pvt/edisunplot220509.jpg (20,2 kwh uit 3800Wp)
in referentie met : http://www.pv-solar24.info/archive/0905/sb090522.png (15,9 kwh uit 2700Wp)
de maximale opbrengst zat die dag tegen 15:00u en daar springt west ineens vooruit.
(normaal is dat rond 13:30u bij zon)
dit jaar is dat al erg vaak gebeurt en ik lig in kwh/kwp nog steeds iets voor op de blauwe hoek, maar ik zal het binnenkort wel afleggen denk ik, zuid panelen zijn op jaarbasis altijd het best, maar ik heb die keuze niet.

Idd, ongeveer 1100/1200Wp op een tracker. daar lijkt het inderdaad erg op. Ik stel het tijdstip dat de daling intreed nu een stuk uit.En rond een uur of 4 's middags heb ik een stabiele lijn waar ik optimaal vang op de west-panelen.ik denk dat precies de daling inzet van je oostpanelen, 500Wp dat compenseert, en dat je kunt rekenen alsof je 1100Wp op een tracker hebt staan,
je vangt immers elke zonnestraal altijd op in de hemelkoepel waar zuid panelen dat niet altijd doen.
we kunnen dat pas weten na een jaar, maar ik denk dat je kunt rekenen met ~1000kwh/kwp.
ik haalde in ieder geval vorig jaar met toen 1250Wp oost west, 1187Kwh,
en dat heeft mij enorm verbaast, en smaakte natuurlijk naar meer.
Ik zou overigens tekenen voor 1000kWh/kWp. Dat zou betekenen dat ik tegen de 100% van mijn jaarverbruik zou opwekken met m'n panelen.
Ik ga nu overigens uit van 750kWh/kWp. Als ik dat haal dan ben ik al tevreden.
Ik ben inderdaad erg benieuwd wat ik ga merken van het Markermeer/IJsselmeer. Daar zit ik hemelsbreed 1300 meter vandaan )(allemaal aannames, ben erg benieuwd, maar we zullen het pas weten over een jaar, wel erg interessant dat ik dan ook een andere oost-west referentie heb in de buurt van veel open water)
We hebben in okt '08 een groenbelegging bij de Rabo genomen. 3 jaar vaste rente van 3%, vrijstelling box3 (geen vermogensbelasting) en op de koop toe een heffingskorting van 1,3% vanwege beleggingen met maatschappelijk nut.Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 19:20:
olie idem dito.
[...]
door de vraagzijde te vernietigen zal er niet geproduceerd worden, simple as that.
In feite dus een netto rendement voor ons van 5,5% in de komende 3 jaar, en nog duurzaam ook! De kans is natuurlijk wel dat dit geld in Ecocern is gaan zitten, maar vanwege de hoofdsomgarantie en gegarandeerd rendement, maakt dat voor mij niets uit.
Rabo groenbeleggingen wordt echter niet mee geadverteerd, je moet erop inschrijven. De Tranche die nu net uitgegeven is (per 19 juni) is echter maar 1,5% op de 3 jaar. Ben je vermogend dan heb je dus een netto rendement van 4%, voor 3 jaar gegarandeerd.
Wij hebben momenteel geen duurzame projecten meer op het oog. Ons dak is vol, en mijn vrouw wil geen panelen kopen om op andermans dak te gaan leggen. Vergaande isolering betekent in onze woning dat we materialen moeten afvoeren die nog niet aan het eind van de levensduur zitten. Blijft toch sparen over.
Wat betreft korter werken ben ik het helemaal eens; ik ben in de gelukkige omstandigheid dicht bij huis te werken. Ik ben nu op maandag heerlijk vrij, en ik fiets 1 keer in de week naar het werk (22km)
...en onze spaarrekening bij de ASN wordt nog steeds verder aangevuld

Vrijheid is idd onbetaalbaar.
---------------
als we dan toch financieel bezig zijn,
(duurzaam rekenen)
ik heb een slim plan,
met de nieuwe nhg per 1-7 kom ik op 65%ew met nhg,
ik betaal nu 5,2% rente, en mag boetevrij inlossen.(rabo)
ik zou met deze regeling, op 3,14% rente komen 5 jaar vast, bij asn/triodos en rabo.
bij de asn is het mogelijk hypotheek sparen te doen,
dwz ik los hypo af ipv dat ik spaar..... toch is het een aflossingvrije groene hypotheek.
ik hoef niet af te lossen, het mag wel.
ik betaal nu 5,2% hypotheek(rabo) en ontvang 3% op de spaarrekening(triodos).
ik betaal <dan> 3,14% en spaar niet.
wat ik aflos is dan natuurlijk mijn oude energielast, de 235 eurootjes van nuon.
theorie : elke euro waar geen debetrente meer op betaald word is winst,
de duurzame verbouwing gaf zomaar deze aflos capaciteit.
de eerste calculaties wijzen op een maandlast verlaging van 312 euro netto,
linear afnemend met ongeveer 5 euro per maand 5 jaar lang.
na tien maanden heb je het dan over 3120 euro netto niet uitgegeven,
<ough> (de energielast zal ook de komende 5 jaar 0 of erg weinig zijn)
en dat is een overeenkomst met duurzaam verbouwen, & duurzame energie.
je moet alleen niet willen terugverdienen.
als ik nu bij de huidige rabo hypotheek 312 netto minder wil betalen,
moet ik ~150.000 inlossen.
ik word, als ik ervoor ga kiezen redelijk immuun voor conjunctuur en prijsstijgingen.
(duurzaam rekenen)
ik heb een slim plan,
met de nieuwe nhg per 1-7 kom ik op 65%ew met nhg,
ik betaal nu 5,2% rente, en mag boetevrij inlossen.(rabo)
ik zou met deze regeling, op 3,14% rente komen 5 jaar vast, bij asn/triodos en rabo.
bij de asn is het mogelijk hypotheek sparen te doen,
dwz ik los hypo af ipv dat ik spaar..... toch is het een aflossingvrije groene hypotheek.
ik hoef niet af te lossen, het mag wel.
ik betaal nu 5,2% hypotheek(rabo) en ontvang 3% op de spaarrekening(triodos).
ik betaal <dan> 3,14% en spaar niet.
wat ik aflos is dan natuurlijk mijn oude energielast, de 235 eurootjes van nuon.
theorie : elke euro waar geen debetrente meer op betaald word is winst,
de duurzame verbouwing gaf zomaar deze aflos capaciteit.
de eerste calculaties wijzen op een maandlast verlaging van 312 euro netto,
linear afnemend met ongeveer 5 euro per maand 5 jaar lang.
na tien maanden heb je het dan over 3120 euro netto niet uitgegeven,
<ough> (de energielast zal ook de komende 5 jaar 0 of erg weinig zijn)
en dat is een overeenkomst met duurzaam verbouwen, & duurzame energie.
je moet alleen niet willen terugverdienen.
als ik nu bij de huidige rabo hypotheek 312 netto minder wil betalen,
moet ik ~150.000 inlossen.
ik word, als ik ervoor ga kiezen redelijk immuun voor conjunctuur en prijsstijgingen.
[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 20-06-2009 15:57]
Zelfs voorschot aanvragen gaat nu volledig automatisch en hoef je zelf niet meer aan te vragen. Iedereen die bij CertiQ staat geregistreerd en goedgekeurd door netbeheerder krijgt automatisch voorschot van Senternovem.deejeebv schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 08:48:
[...]
Ook met SDE hoef je de kosten voor CertiQ niet meer te betalen. Ik heb de al door mij betaalde bedragen terugontvangen.
Ik ben het heel veel mensen eens dat de SDE regeling een gedrocht is, maar als je eenmaal door de molen bent vallen de lasten wel mee. Kosten meter: 30 € en eventueel eens per jaar een voorschot aanvragen. Je kunt ok wachten tot de eindafrekening, die officiëel voor 1 juli moet van elk jaar moet plaatsvinden (heb ik overigens over 2008 nog niet gezien, ze hebben nog 10 dagen).
Ik krijg nu wel keurig elke maand een voorschot (€57,72 voor 3.5 kWp).
Het grote verschil met de duitste feed-in regeling is dat je hier gecorrigeerd wordt voor de electiciteitsprijs.
Daar staat echter de saldering tegenover, in Duisland heb je een extra aansluiting voor de panelen en gebruik je dus de opgewekte stroom zelf niet.
Om even terug te komen op een eerdere discussie hier: bij SDE mag de installatie niet bestaan uit gebruikte materialen. Dat geldt dus niet alleen voor de panelen, maar ook voor de omvormer. Zelfs je bbevestigingsmateriaal zou dus niet tweedehands mogen zijn, al neem ik niet aan dat ze dat zullen controleren.
Ik heb zelf in het geheel geen controle gehad van de installatie. De netbeheerder geeft het akkoord aan CertiQ, daarmee heb je aan de voorwaarden voldaan.
Toch heb ik liever het duits systeem dan die saldering, want als je een laag verbruik hebt en teveel hebt opgewekt kom je er bekaaid van af en ben je eigenlijk genoodzaakt niet meer op te wekken dan dat je zelf verbruikt terwijl het beter zou zijn als je wel veel meer mag opwekken, gewoon alle daken volleggen met zonnepanelen, en daar gewoon dezelfde vergoeding voor krijgen. Met die duitse feed in systeem zou ik gerust het hele huizenblok vol kunnen leggen inclusief garages en schuren met de zekerheid dat de investering zichzelf terugverdient.
Sommige kunnen wel zeggen dat terugverdientijden niet belangrijk zijn, maar niemand wil (bijna)gratis stroom weggeven aan de energiemaatschappijen/netbeheerders zodat Nederland duurzamer wordt.
www.sunsolar.nl
Bij de Nefit zat in het doosje van de sensoren een tubetje warmtegeleidende pasta. Hoeveel zin heeft dat als je de sensor insmeert en vervolgens in een 25 cm diepe buis stopt? Heeft iemand een slim idee om te zorgen dat die pasta onderin de buis komt? Of kan je net zo goed een eetlepel olijfolie oid in de sensorbuis gooien? De dompelbuis in de boiler is verticaal, die in de collector 35°.
door die pasta (op de top een druppeltje), blijft ie op zijn plek zitten aan het eind.
kijken : http://www.rtl.nl/compone...lla_special.avi_plain.xml
kijken : http://www.rtl.nl/compone...lla_special.avi_plain.xml
Anoniem: 287219
misschien off topic maar,
vandaag jaar afrekening van de Nuon.
krijg 592 euri trug en maand bedrag is met 20 euro naar beneden bijgesteld
door wat simpele dingen te doen nu al geld terug verdiend.
Zal mij benieuwen wat het dit jaar wordt, nu ik steeds bewuster wordt van ons verbruik
het verbruik is nog steeds erg hoog, maar wel dalende
13% minder hoog tarief
13% minder laag tarief
5% minder gas
4 juli de zonne panelen ophalen 1140wp
Na de vakantie in bedrijf
na de verbouwing eind augustis de QSolar in bedrijf.
we zullen zie volgende jaar afrekening
Wat ik hier mee wil zeggen, een paar kleine aanpassingen zijn al voldoende
programmeer de kamer thermostaat eens anders het hoeft echt niet elke dag om 17:00 20 graden in de huis kamer te zijn.
Ik had 3 energie vretende vijverpompen en een energie vretende luchtpomp, deze vervangen voor energie zuinige. klusje van niks
Slim omgaan met energie verdient zich snel terug
Bijkomend voordeel, de penningmeesteres ziet het nut in van uitgaven tot het doel energie te besparen.
ik heb zo het vermoeden dat de 1140wp pas het begin is........
@flitspaal:
Heb jij zo;n rs485 printje gekocht om te communiceren met je sunnyboy ?
Heb jij zo prijzen van dat clickfit systeem
vandaag jaar afrekening van de Nuon.
krijg 592 euri trug en maand bedrag is met 20 euro naar beneden bijgesteld
door wat simpele dingen te doen nu al geld terug verdiend.
Zal mij benieuwen wat het dit jaar wordt, nu ik steeds bewuster wordt van ons verbruik
het verbruik is nog steeds erg hoog, maar wel dalende
13% minder hoog tarief
13% minder laag tarief
5% minder gas
4 juli de zonne panelen ophalen 1140wp
Na de vakantie in bedrijf
na de verbouwing eind augustis de QSolar in bedrijf.
we zullen zie volgende jaar afrekening
programmeer de kamer thermostaat eens anders het hoeft echt niet elke dag om 17:00 20 graden in de huis kamer te zijn.
Ik had 3 energie vretende vijverpompen en een energie vretende luchtpomp, deze vervangen voor energie zuinige. klusje van niks
Slim omgaan met energie verdient zich snel terug
Bijkomend voordeel, de penningmeesteres ziet het nut in van uitgaven tot het doel energie te besparen.
ik heb zo het vermoeden dat de 1140wp pas het begin is........
@flitspaal:
heb je nu ook die ubbink ? die doet slechts 8 watt....(ik had ook een draak van een 500watt pomp)Ik had 3 energie vretende vijverpompen
20x12+592=832 euro, er zijn dagen dat ik dat niet in me knip heb.. ;-) erg goed !
voor wie het boeit, ik ben lekker aan het spelen met de energy logger, en die bevalt oke :
op welk moment word er welk vermogen geleverd,
horizontaal is 1Kwp per lijn.
http://van.wijk.net/pvt/200609.jpg
morgen alweer de hoogste zonnestand....21-06
[Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 20-06-2009 22:40]
Nee een 450 watAnoniem: 238103 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 22:11:
[...]
heb je nu ook die ubbink ? die doet slechts 8 watt....(ik had ook een draak van een 500watt pomp)
20x12+592=832 euro, er zijn dagen dat ik dat niet in me knip heb.. ;-) erg goed !
voor wie het boeit, ik ben lekker aan het spelen met de energy logger, en die bevalt oke :
horizontaal is 1Kwp per lijn.
http://van.wijk.net/pvt/200609.jpg
morgen alweer de hoogste zonnestand....21-06

Nu draaid er 1*137wat ecopond die het water door het drukfilter (econobead) perst
Deze opstelling incl ultrasieve zorgt er tevens voor dat ik dit jaar nog geen UV aan heb gehad
scheelt toch weer 110wat.

heb jij alle panelen op 1 groep staan ?
of heb je meerdere data loggers ?
Lang rietje nemen (mac donalds), dan de tube in leeg knijpen, in de buis steken tot het eind en zachtjes op het rietje blazen. en klaar is eric. Gebruik geen plantaardige olie, anders heeft je sensor een wolle jasje van de schimmel.ericplan schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 18:56:
Bij de Nefit zat in het doosje van de sensoren een tubetje warmtegeleidende pasta. Hoeveel zin heeft dat als je de sensor insmeert en vervolgens in een 25 cm diepe buis stopt? Heeft iemand een slim idee om te zorgen dat die pasta onderin de buis komt? Of kan je net zo goed een eetlepel olijfolie oid in de sensorbuis gooien? De dompelbuis in de boiler is verticaal, die in de collector 35°.
mvg
Yeps, ik heb inderdaad een piggyback + SunnyBeam gekocht.Ik heb geluk gehad en heb ze kunnen kopen bij iemand uit Belgie die een set te veel had.Anoniem: 287219 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 20:02:
@flitspaal:
Ik heb nu nog 3 piggybacks liggen. Ik had 4 piggybacks + 1 Sunnybeam gekregen ( nieuw ).
Voor mijn 5 extra panelen heb ik hier nu een offerte liggen van 115,63 ex BTW. Die bestaat uit de dakbeugels, de rails, en het aansluitmateriaal op de zonnepanelen (de wieltjes).
Een piggyback is dat de naam voor de rs485 interface ?flitspaal.nl schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 23:26:
[...]
Yeps, ik heb inderdaad een piggyback + SunnyBeam gekocht.Ik heb geluk gehad en heb ze kunnen kopen bij iemand uit Belgie die een set te veel had.
Ik heb nu nog 3 piggybacks liggen. Ik had 4 piggybacks + 1 Sunnybeam gekregen ( nieuw ).
Voor mijn 5 extra panelen heb ik hier nu een offerte liggen van 115,63 ex BTW. Die bestaat uit de dakbeugels, de rails, en het aansluitmateriaal op de zonnepanelen (de wieltjes).
Heb je gemaild met die club van het clickfit ? ik kan op die site geen prijzen enzo vinden.
wil je zo'n piggyback verkopen ? zo ja wat wil je er voor hebben ?
Ik heb die pasta om deze reden niet gebruikt...Ik meet bij het afslaan van de pomp keurig 90 graden dus veel verschil zal het niet geven.ericplan schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 18:56:
---------------
Zo.... weer thuis van de jaarlijkse PV-gathering, dit keer vanuit Eindhoven 
Voor de liefhebbers: wat foto's van de Gathering-2009, en natuurlijk de Stad van de Zon-impressie

Voor de liefhebbers: wat foto's van de Gathering-2009, en natuurlijk de Stad van de Zon-impressie

Wow, mooie huizen daar in Alkmaar.NielsTn schreef op zondag 21 juni 2009 @ 02:29:
Zo.... weer thuis van de jaarlijkse PV-gathering, dit keer vanuit Eindhoven
bij de weg: ik zie op de eerste foto dat het 5de huis van links dire panelen meer heeft boven hun raam? Wat is de rede dat de andere huizen dit niet hebben?

Deze foto
die heeft het hollandse setje erbij genomen....+3x200&soladin600
er is ieder jaar wel de subsidieactie zonnesteek namelijk, maar waarom die middelste 3 missen, dat is denk ik wetgeving, tel maar even na, de netbeheerder gaat je dan vet naaien.
het zijn 14x suntech 200 of beter, dus 2800wp aan de kust, bijna 3000kwh dus (saldering)
leg je er 3 bij, zit je op 3400kwh, bij 950kwh/kwp saldeer je door 0.
zo triest is dit land bezig.
de sets zijn ook niet voor de sde, want ze zijn van 2006."dus niet nieuw"
ik heb flink wat vrienden wonen daar, en de netbeheerders stelen daar enorm veel stroom en gedragen zich belachelijk. zo gaat dit initiatief dus nergens navolging krijgen.
een paar vrienden daar wilden ook op de schuur nog 3x200 erbij met zonnesteek subsidie maar 1 telefoontje met liander(netbeheer) heeft ze allemaal doen besluiten het niet te doen.
er zijn ook veel huizen met meer dan 3kwp en daar gaat bij 2999 kwh gewoon de stekker eruit.(!)
je ziet dat de deksels in de wet van nederland nergens duurzame energie toelaat,
en vooral fossiele energie ruim baan geeft.(in tegenstelling met duitsland)
in dit land word veel gepraat en niets concreet gedaan aan duurzame energie, dit visionaire woonwijkje laat dat erg goed zien.
er is ieder jaar wel de subsidieactie zonnesteek namelijk, maar waarom die middelste 3 missen, dat is denk ik wetgeving, tel maar even na, de netbeheerder gaat je dan vet naaien.
het zijn 14x suntech 200 of beter, dus 2800wp aan de kust, bijna 3000kwh dus (saldering)
leg je er 3 bij, zit je op 3400kwh, bij 950kwh/kwp saldeer je door 0.
zo triest is dit land bezig.
de sets zijn ook niet voor de sde, want ze zijn van 2006."dus niet nieuw"
ik heb flink wat vrienden wonen daar, en de netbeheerders stelen daar enorm veel stroom en gedragen zich belachelijk. zo gaat dit initiatief dus nergens navolging krijgen.
een paar vrienden daar wilden ook op de schuur nog 3x200 erbij met zonnesteek subsidie maar 1 telefoontje met liander(netbeheer) heeft ze allemaal doen besluiten het niet te doen.
er zijn ook veel huizen met meer dan 3kwp en daar gaat bij 2999 kwh gewoon de stekker eruit.(!)
je ziet dat de deksels in de wet van nederland nergens duurzame energie toelaat,
en vooral fossiele energie ruim baan geeft.(in tegenstelling met duitsland)
in dit land word veel gepraat en niets concreet gedaan aan duurzame energie, dit visionaire woonwijkje laat dat erg goed zien.
op 2 aparte groepen, ik had eerst wel alles op 1 groep met 20A traag, maar ik krijg geen bevestiging of dan mijn brandverzekering wel geldig is. http://www.meterkastman.nl weet het niet, en delta loyd ook niet, mooi toch ?heb jij alle panelen op 1 groep staan ?
of heb je meerdere data loggers ?
Ik verwacht ook geen verschil, alleen zal de sensor met een goed contact sneller reageren.Mistraller schreef op zondag 21 juni 2009 @ 01:16:
[...]
Ik heb die pasta om deze reden niet gebruikt...Ik meet bij het afslaan van de pomp keurig 90 graden dus veel verschil zal het niet geven.
nog meer stad van de zon : http://www.rtvnh.nl/progr...index.asp?showid=166&sl=1
(meerdere delen in de hele aflevering, oa vanaf 09:58 minuut gaat het weer verder)
(meerdere delen in de hele aflevering, oa vanaf 09:58 minuut gaat het weer verder)
[Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-06-2009 10:18]
Als het op 2 aparte groepen is aangesloten, hoe kan je dan alles loggen met 1 data logger ?[...]
op 2 aparte groepen, ik had eerst wel alles op 1 groep met 20A traag, maar ik krijg geen bevestiging of dan mijn brandverzekering wel geldig is. http://www.meterkastman.nl weet het niet, en delta loyd ook niet, mooi toch ?
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee of het RS485 interface is.Anoniem: 287219 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 00:13:
[...]
Een piggyback is dat de naam voor de rs485 interface ?
Heb je gemaild met die club van het clickfit ? ik kan op die site geen prijzen enzo vinden.
wil je zo'n piggyback verkopen ? zo ja wat wil je er voor hebben ?
Voor zover ik weet is het niets anders dan een 868mhz draadloze interfacekaart is die informatie verzend over de omvormer. Deze informatie wordt dan door de SunnyBeam opgevangen en verwerkt.
http://www.sma.de/en/prod...g-systems/sunny-beam.html staat meer informatie op over de SunnyBeam + wireless communicatie. Ik heb er nog 3 liggen en de kans dat er hier ooit nog 3 omvormers van SMA bijkomen is nihil

Wat betreft Click-fit. Die leveren alleen officieel uit aan installateurs zoals bijvoorbeeld Esdec. Als je Esdec mailt welke panelen je hebt en hoeveel dan rekenen zij uit hoeveel dakhaken e.d. je nodig hebt. Mocht je het los willen bestellen, ik weet dat http://www.miracle-moon.nl/shop het los verkoopt.
met edisun pulsmeters, dit zijn kastjes die pulsen zetten op het lichtnet, en deze worden opgepakt door een display met een meetkastje in het lichtnet.(stopgroep onafhankelijk, het is fysiek 1 draad)Als het op 2 aparte groepen is aangesloten, hoe kan je dan alles loggen met 1 data logger ?
het werkt net zoals ethernet over de powerline, als je die dingen kent.
deze worden gemaakt door leiderdorp instruments.
sunny boy heeft ook een powerline communicatie interface, rs485 over powerline geloof ik.
mmm een sunny `boiler` voor stroom : http://www.sma.de/en/prod...nny-backup-set-s.html.... zo kan je wel een elektrische boiler nemen ;-)
[Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-06-2009 10:43]
Heb je ook een link naar dit product ?Anoniem: 238103 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 10:34:
[...]
met edisun pulsmeters, dit zijn kastjes die pulsen zetten op het lichtnet, en deze worden opgepakt door een display met een meetkastje in het lichtnet.(stopgroep onafhankelijk, het is fysiek 1 draad)
het werkt net zoals ethernet over de powerline, als je die dingen kent.
deze worden gemaakt door leiderdorp instruments.
google wordt ik niet veel wijzer van
leiderdorp instruments -> http://www.leiderdorpinstruments.nl/
denk deze:?
http://www.leiderdorpinst...stratiepanelen/index.html
Leuke apparaatjes maken ze daar! (bookmarked)
zeker leuke site,hilbren schreef op zondag 21 juni 2009 @ 11:43:
leiderdorp instruments -> http://www.leiderdorpinstruments.nl/
heb ze al gemaild voor een prijslijst.
thx
Of beter nog, neem een niet programeerbare thermostaat. Die kan dan pas aan zodra je thuis komt. Ja, het eerste kwartier is het een beetje koud....Anoniem: 287219 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 20:02:
Bewaar je de log-files ook?Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 22:11:
[...]
[...]
Indien niet, zou je dat willen doen?

* TD-er speelt met een ideetje en daar zijn logfiles voor nodig van opbrengsten, het liefst het hele jaar door.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb inmiddels logs vanaf februari voor m'n ok4e en 9 mei van m'n SB1100 installatie. Ik houd m'n logs al bij op http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphsTD-er schreef op zondag 21 juni 2009 @ 16:26:
[...]
Bewaar je de log-files ook?
Indien niet, zou je dat willen doen?
* TD-er speelt met een ideetje en daar zijn logfiles voor nodig van opbrengsten, het liefst het hele jaar door.
Mocht je belang hebben bij de logfiles zelf ( Excel van m'n Sunny Beam laat het me weten )
Anoniem: 222711
Ik heb mijn PV opbrengst vanaf 16-11-2008 met twee 3500 loggers gemeten. Dus laat maar weten als je ze wil hebben.TD-er schreef op zondag 21 juni 2009 @ 16:26:
[...]
Gebruik je Excel files om je website grafieken te generen ? Zo ja, kan ik jouw programma voor het generen vanflitspaal.nl schreef op zondag 21 juni 2009 @ 16:52:
[...]
Ik heb inmiddels logs vanaf februari voor m'n ok4e en 9 mei van m'n SB1100 installatie. Ik houd m'n logs al bij op http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs
Mocht je belang hebben bij de logfiles zelf ( Excel van m'n Sunny Beam laat het me weten )
je log site eens testen met mijn gegevens ?
Ooops... heb net je website bezocht en zag dat ik hem daar kan downloaden

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 222711 op 21-06-2009 17:06]
Als jullie ze zouden kunnen mailen (graag in rar-file, aangezien de mailserver dan niet gaat mekkeren over .bin files) naar energylogs <at> td-er.nl indien niet data van een energylogger 3500, graag ook een klein beetje informatie over het bestandsformaat, tenzij dat heel duidelijk is.
Het liefst met een klein beetje informatie over de installatie en de panelen.
Denk hierbij aan #Wp, hoek tov horizon en de ligging. (richtingsvector van de normaal van de panelen dus ongeveer)
Dan ga ik er in de zomervakantie eens lekker mee aan de slag om een leuke tool te maken. (Uiteraard open source en voor iedereen beschikbaar)
Het liefst met een klein beetje informatie over de installatie en de panelen.
Denk hierbij aan #Wp, hoek tov horizon en de ligging. (richtingsvector van de normaal van de panelen dus ongeveer)
Dan ga ik er in de zomervakantie eens lekker mee aan de slag om een leuke tool te maken. (Uiteraard open source en voor iedereen beschikbaar)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
LOL!Anoniem: 222711 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 17:00:
[...]
Gebruik je Excel files om je website grafieken te generen ? Zo ja, kan ik jouw programma voor het generen van
je log site eens testen met mijn gegevens ?
Ooops... heb net je website bezocht en zag dat ik hem daar kan downloaden![]()
En mijn programma is een vervanger voor SunnyReports.. Want die grafieken vind ik persoonlijk neit mooi.
Mijn programma (JSunnyReports) is een vervanging voor SunnyReports en wordt straks open-source zodra ik hem wat stabieler heb draaien. En het vanuit Java optiek waardig is om te releasen. Er zitten nu nog wat constructies in de code waar Javanen behoorlijk van over de zeik zullen raken.
[Voor 23% gewijzigd door mkleinman op 21-06-2009 17:44]
Beide excel bestanden. Met details per dag en totaal per dag ? Staat nog niet in je handleidingl hoe manual bestanden er uit moeten zienflitspaal.nl schreef op zondag 21 juni 2009 @ 17:28:
[...]
En mijn programma is een vervanger voor SunnyReports.. Want die grafieken vind ik persoonlijk neit mooiMaar leest dus iid dezelfde SMA bestanden uit

daggrafieken wordt lastig daarvoor zou je per 10 minuten interval een wattage moeten weten. I kweet niet of je dat logt.Anoniem: 222711 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 17:37:
[...]
Beide excel bestanden. Met details per dag en totaal per dag ? Staat nog niet in je handleidingl hoe manual bestanden er uit moeten zien
Er zit een voorbeeld van een manual.xls in de rootmap van JSunnyReports. Deze copieer je naar een map en in inverters.ini geef je de locatie aan naar de manual.xls en geef je het invertertype aan ( volgens mij is 2 manual, dat staat wel in de handleiding ).
Btw als je het werkend hebt en je stapt over naar JSunnyReports laat het dan even weten, ik hou een lijst bij van alle systemen die gebruik maken van m'n programma. Kijken hoeveel Wp mijn programma logt.
Ik log momenteel per minuut met mijn Energy logger 3500. Zou excel files moeten aanpassen. Hoe worden deze gegevens aangeboden aan JSunnyReport ?flitspaal.nl schreef op zondag 21 juni 2009 @ 17:53:
[...]
daggrafieken wordt lastig daarvoor zou je per 10 minuten interval een wattage moeten weten. I kweet niet of je dat logt.
Er zit een voorbeeld van een manual.xls in de rootmap van JSunnyReports. Deze copieer je naar een map en in inverters.ini geef je de locatie aan naar de manual.xls en geef je het invertertype aan ( volgens mij is 2 manual, dat staat wel in de handleiding ).
Btw als je het werkend hebt en je stapt over naar JSunnyReports laat het dan even weten, ik hou een lijst bij van alle systemen die gebruik maken van m'n programma. Kijken hoeveel Wp mijn programma logt.
TD'er : kan dat niet als optie in jouw programma, een log interval opgeven

Zie eerste resultaten http://members.home.nl/marcel.foortjes/JSunnyReport/

Ziet er netjes uit. Je zal alleen index.template ff moeten aanpassen dat de actual.png en invertername.png (bovenste twee plaatjes ) niet meer getoond worden.Anoniem: 222711 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 18:07:
[...]
Ik log momenteel per minuut met mijn Energy logger 3500. Zou excel files moeten aanpassen. Hoe worden deze gegevens aangeboden aan JSunnyReport ?
TD'er : kan dat niet als optie in jouw programma, een log interval opgeven![]()
Zie eerste resultaten http://members.home.nl/marcel.foortjes/JSunnyReport/![]()
Ik kan je eventueel wel een Excel geven hoe mijn sunny beam de daggegevens logt. Als jij dat ook uit je Energy logger kan halen dan zou je die Excelsheets weer aan JSunnyReports kunnen aanbieden
Je telt nu je twee Steca's bij elkaar op. Kan je ze niet apart loggen? Dan kan je met twee manual.xls bestandjes werken ( 1 voor beide inverters ) en dan kan je ze ook apart van elkaar loggen met mijn pakket en dus ook de verschillen in je twee omvormers meten.
Op dit moment doet mijn programma alleen maar de conversie-slag van de data van de logger naar een CSV-formaat. Aangezien de EL3500 per minuut logt, zit dat dus nu ook in de uitvoer.Anoniem: 222711 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 18:07:
[...]
Ik log momenteel per minuut met mijn Energy logger 3500. Zou excel files moeten aanpassen. Hoe worden deze gegevens aangeboden aan JSunnyReport ?
TD'er : kan dat niet als optie in jouw programma, een log interval opgeven![]()
Zie eerste resultaten http://members.home.nl/marcel.foortjes/JSunnyReport/![]()
Uiteraard kan er nog een optie ingebouwd worden om de intervallen groter te maken. Maar dat zou dan om performance redenen zijn, vermoed ik. (performance in Excel)
Om alvast een idee te geven van wat ik wil gaan maken in de vakantie...
Een web- of desktop-tool waarmee je aan de hand van (veel) logfiles kunt afleiden wat de performance is van je set en die ook vergelijken met andere installaties, om zodoende zaken te kunnen vergelijken.
Hiervoor is een bepaalde betrouwbare dataset noodzakelijk om de boel een beetje te kunnen ijken en daarna zou ik dus vrijwel geautomatiseerd dingen moeten kunnen achterhalen aan de hand van de dataset met de software.
Dit alles om loggen zo laagdrempelig mogelijk te kunnen maken en tegelijk ook zo leerzaam mogelijk. (ook voor mezelf, aangezien ik zelf vanaf de zomer actief in de markt ben voor een eigen huis

verstuurd.TD-er schreef op zondag 21 juni 2009 @ 17:23:
Als jullie ze zouden kunnen mailen (graag in rar-file, aangezien de mailserver dan niet gaat mekkeren over .bin files) naar energylogs <at> td-er.nl
Ook onderweg!
ad 1. Aangepastflitspaal.nl schreef op zondag 21 juni 2009 @ 18:40:
[...]
Ziet er netjes uit. Je zal alleen index.template ff moeten aanpassen dat de actual.png en invertername.png (bovenste twee plaatjes ) niet meer getoond worden.
Ik kan je eventueel wel een Excel geven hoe mijn sunny beam de daggegevens logt. Als jij dat ook uit je Energy logger kan halen dan zou je die Excelsheets weer aan JSunnyReports kunnen aanbieden
Je telt nu je twee Steca's bij elkaar op. Kan je ze niet apart loggen? Dan kan je met twee manual.xls bestandjes werken ( 1 voor beide inverters ) en dan kan je ze ook apart van elkaar loggen met mijn pakket en dus ook de verschillen in je twee omvormers meten.
ad 2. graag mrclfrtjs <at> gmail.com
ad 3. had de gegevens wel maar niet bij elkaar in 1 bestand. Nu wel kijk maar

http://members.home.nl/ma...s/JSunnyReport/index.html
Zou je in de tabellen ook beide omvormer gegevens kunnen weer geven naast het totaal ?

Och, zo snel reageert een vat van 110 liter niet. Idemdito voor een collector van 45 kgericplan schreef op zondag 21 juni 2009 @ 09:56:
[...]
Ik verwacht ook geen verschil, alleen zal de sensor met een goed contact sneller reageren.

---------------
@sunhacker
Indien het wel nodig is het systeem relatief eenvoudig aangekopeld kan worden.
Zelf ging ik ook uit van 400m3 besparing, hierbij zit een investering van ongeveer €3000
Tegelijkertijd ben ik bezig met gas besparen door isolatie (kom ik zo op terug).
Zelf heb ik al naar diverse typen en methoden van warmtepompen gekeken.
Als ik zelf veel verhalen gelezen hebt wordt de horizontale collector in Nederland afgeraden.
Je komt indien je bijna geen onderhoud wilt op de gesloten verticale bron uit.
Indien je dan ook nog een modulerende warmtepomp met een hoge COP waarde wilt ben je met €15000 nog lang niet klaar.
Aantal radiatoren totaal is 13 hiervan bevinden zich er slechts 3 in ruimtes waar geen vloerverwarming aanwezig is.
[Gezocht]
Een een site waarbij ik de bouwmaterialen uit mijn woning kan opzoeken met de bijbehorende isolatie waarde.
bv Dakbedekking, houtvezelplaat 20mm met 30mm pur of vloeren, betonen broodjes met 20mm piepschuim.
En is het inderdaad aan dubbelglas (+/-1996) niet zien welke klasse dit is?
[/Gezocht]
Dat ik het niet doe komt omdat ik a) zeer twijvel of de overkapaciteit in de overgangs maanden wanneer je deze kapaciteit nodig hebt.Ik zou dat in 1 keer doen aangezien je over een meerprijs van max €1500 hebt en je systeem dan weer moet aanpassen.

Doelstelling is reductie van huidige verbruiken. (terug naar 0 indien mogelijk)Wat is je doelstelling om te bereiken?
Zelf ging ik ook uit van 400m3 besparing, hierbij zit een investering van ongeveer €3000
Tegelijkertijd ben ik bezig met gas besparen door isolatie (kom ik zo op terug).
Zelf heb ik al naar diverse typen en methoden van warmtepompen gekeken.
Als ik zelf veel verhalen gelezen hebt wordt de horizontale collector in Nederland afgeraden.
Je komt indien je bijna geen onderhoud wilt op de gesloten verticale bron uit.
Indien je dan ook nog een modulerende warmtepomp met een hoge COP waarde wilt ben je met €15000 nog lang niet klaar.
Aantal m2 vloerverwarming is ongeveer 100m2Hoeveel m2 vloerverwarming heb je?
Hoeveel radiatoren?
Aantal radiatoren totaal is 13 hiervan bevinden zich er slechts 3 in ruimtes waar geen vloerverwarming aanwezig is.
[Gezocht]
Een een site waarbij ik de bouwmaterialen uit mijn woning kan opzoeken met de bijbehorende isolatie waarde.
bv Dakbedekking, houtvezelplaat 20mm met 30mm pur of vloeren, betonen broodjes met 20mm piepschuim.
En is het inderdaad aan dubbelglas (+/-1996) niet zien welke klasse dit is?
[/Gezocht]
Anoniem: 147332
Het wordt eenvoudiger om te lenen voor een groene investering.
http://www.greenloans.nl/
Wat vinden jullie hier eigenlijk van?
Hebben jullie een tweede hypotheek afgesloten om te kunnen investeren in duurzame technieken?
Of hebben jullie het zelf betaald, met subsidie? Ik ben benieuwd.
Hebben jullie een tweede hypotheek afgesloten om te kunnen investeren in duurzame technieken?
Een hypotheek verhogen omdat je 3000 euro niet hebtAnoniem: 147332 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:29:

Persoonlijk denk ik er als volgt over:
Duurzaam leven is in mijn ogen ook dat je in het NU leeft. Lenen is geld uit de toekomst onttrekken. En dat is niet duurzaam.
Dus wij lenen zo min mogelijk (lees: niets). Uitgezonderd de hypotheek uiteraard, maar wat mij betreft waren ze allang begonnen met afbouwen van de HRA.
Over die site: Een foto van een of ander Duits Alpenhuisje, ja dat doet het leuk.
Het product is wel aardig denk ik, het is geld wat door spaarders in duurzame beleggingen is gestopt waarschijnlijk, net zoals wij wat geld in een Rabogroen belegging hebben zitten. Met het failliet gaan van Ecocern zijn er minder projecten die in aanmerking komen voor dit soort gelden, dus het lijkt me een redelijk alternatief, commercieel gezien. Al blijf ik van mening dat je particulier niet moet lenen voor dit soort "kleinere" uitgaven.
Het kost Fortis (ja het is een fortis product) alleen wel meer tijd om alles te controleren, want particulieren zetten niet in een keer een miljoenenproject neer. Dus meer overheadkosten.
Over het volgende stukje;
Het valt hierdoor IMHO in box 3.Is de financiering aftrekbaar van de belasting?
Ja. De installatie van zonnepanelen of een zonneboiler valt onder de aftrekregeling verbetering eigen woning. De financiering van deze installatie is daardoor fiscaal aftrekbaar. Informeer bij de belastingdienst naar de voorwaarden.
[Voor 41% gewijzigd door Mistraller op 22-06-2009 10:22]
---------------
Anoniem: 165002
Voor 3k heb je een kleine installatie; klopt. Maar als je 4000Wp op je dak wil zal je toch een flinke spaar pot moeten hebben.Mistraller schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:05:
[...]
Lenen is zooo 2008.
Een hypotheek verhogen omdat je 3000 euro niet hebt![]()
Voor dat geld heb je namelijk al een leuke PV installatie.
Duurzaam leven is in mijn ogen ook dat je in het NU leeft. Lenen is geld uit de toekomst onttrekken. En dat is niet duurzaam.
Dus wij lenen zo min mogelijk (lees: niets). Uitgezonderd de hypotheek uiteraard, maar wat mij betreft waren ze allang begonnen met afbouwen van de HRA.
Als je het geld via je hypotheek of die greenloans kan krijgen, waarom niet?
Met het voorschot van de SDE betaal je het rente bedrag + deel aflossing. Na 15 jaar is je lening afbetaald door je SDE subsidie.
Doen de oosterburen op exact dezelfde manier; hoe denk je dat die al hun PV betalen?
True, maar de oosterburen hebben dan ook een subsidieregeling waar ze écht op kunnen bouwen.Anoniem: 165002 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:12:
[...]
Voor 3k heb je een kleine installatie; klopt. Maar als je 4000Wp op je dak wil zal je toch een flinke spaar pot moeten hebben.
Als je het geld via je hypotheek of die greenloans kan krijgen, waarom niet?
Met het voorschot van de SDE betaal je het rente bedrag + deel aflossing. Na 15 jaar is je lening afbetaald door je SDE subsidie.
Doen de oosterburen op exact dezelfde manier; hoe denk je dat die al hun PV betalen?
Voor zover ik weet heeft niemand van de posters hier een dusdanig grote installatie, en de vraag was ook aan de posters gesteld

---------------
Anoniem: 147332
Klopt.Mistraller schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:24:
[...]
True, maar de oosterburen hebben dan ook een subsidieregeling waar ze écht op kunnen bouwen.
Voor zover ik weet heeft niemand van de posters hier een dusdanig grote installatie, en de vraag was ook aan de posters gesteld
Goed, ik bedoelde eigenlijk het volgende.
Stel ik wil het maximale op mijn dak leggen wat ik nog terug mag leveren op het net.
Hoe ziet het er dan uit? Laten we zeggen 3500 Wp. Dan moet je echt wel meer geld meebrengen.
Een aardig initiatief, maar weer een bedrijf wat lenen aanmoedigt en daar ben ik niet voor.Anoniem: 147332 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:29:
Ik heb voor de aanschaf van onze zonnestroompanelen, heel ouderwetsch, gespaard en niet geleend. Ik kan mij volledig vinden in deze uitspraak:Hebben jullie een tweede hypotheek afgesloten om te kunnen investeren in duurzame technieken?
Aan subsidie-regelingen kon ik niet meedoen, toen we onze eerste set plaatsten was er helemaal geen subsidie, onze eerste uitbreiding was tweedehands en onze tweede uitbreiding was te klein. Maar ik ben daar niet rouwig om: het voelt goed om alles zelf betaald te hebben, ik heb niet mijn handje opgehouden bij de staat. Ik sta nog altijd achter deze uitspraken.Mistraller schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:05:
Als ik iets wil waarvoor ik het geld niet direct heb, dan spaar ik daarvoor. Dat ik daarvoor dan andere dingen moet laten dat neem ik voor lief. Dat hebben mijn ouders me zo geleerd en ik ben van mening dat veel (niet alle) mensen die nu in de financiële problemen zitten het beter voor elkaar hadden gehad als ze meer hadden gespaard en minder hadden geleend en belangrijker nog: hun uitgaven beter hadden afgestemd op hun inkomsten. Het lijkt wel alsof steeds minder mensen met 'minder' toekunnen, het moet altijd maar 'meer' zijn.
[Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 22-06-2009 10:36]
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Anoniem: 165002
De wereld is toch groter dan het clubje hierMistraller schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:24:
[...]
True, maar de oosterburen hebben dan ook een subsidieregeling waar ze écht op kunnen bouwen.

Zijn zat mensen die alleen mee lezen. Daarnaast zijn de gemiddelde SDE installaties volgens mij groter dan vorig jaar (sprak 2 weken geleden met installatie bedrijf dat gemiddelde van 2,5kWp naar ~3,5kWp is gegaan), is meer kapitaal nodig.
Ik zie die greenloans als een mooie oplossing; je kan hem aftrekken in box 1 en voorwaarden zijn zo gek nog niet.
Alleen het rente percentage kan wel wat lager; 6,6% is pittig
We konden het makkelijk zelf betalen maar hebben geld van familie geleend om voor belastingaftrek in aanmerking te komen. Geen overhead kosten, marktconforme rente.
Zolang er in NL geen goede subsidie regeling is die;
grijze stroom extra belast
en
duurzaam opgewekte stroom subsidieert uit de opbrengst
en
een overeenkomst afsluiten met een gegarandeerde subsidie (minimum en/of maximum)
vind ik dat iedere methode aangewend mag worden om naar duurzaam over te stappen.
Ik denk ook dat we niet te moralistisch moeten doen over financiering van duurzaamheid. Volgens mij zijn de belangen te groot om verduurzaming te moeten laten slagen.
Zolang er in NL geen goede subsidie regeling is die;
grijze stroom extra belast
en
duurzaam opgewekte stroom subsidieert uit de opbrengst
en
een overeenkomst afsluiten met een gegarandeerde subsidie (minimum en/of maximum)
vind ik dat iedere methode aangewend mag worden om naar duurzaam over te stappen.
Ik denk ook dat we niet te moralistisch moeten doen over financiering van duurzaamheid. Volgens mij zijn de belangen te groot om verduurzaming te moeten laten slagen.
Anoniem: 299897
6.6% is eigenlijk net te veel om te gaan financieren als je het ook zelf kunt betalen. Als je in de 42% schaal zit, heb je 3,828% netto rente (58% van 6.6%). Maar je moet je VRH van 1.2% ook nog terugverdienen, dus dat is 5,028%. Je zou dus 5,029% of meer rendement op je spaargeld moeten krijgen om het geld op de spaarrekening te zetten en met geleend geld de panelen te kopen. Voor zover ik weet zijn er op dit moment alleen achtergestelde deposito's die dat halen (en daar zou ik persoonlijk mijn geld nu niet in stoppen).
Een 'markt conforme rente' is volgens Fortis bank maar 1.75%, de rest is fiscaal voordeel:
Zou je daar wat meer info over kunnen geven? Aan welke voorwaarden moet het voldoen, is het een 'groene' investering zoals in het geval van greenloans?glambalk schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:07:
We konden het makkelijk zelf betalen maar hebben geld van familie geleend om voor belastingaftrek in aanmerking te komen. Geen overhead kosten, marktconforme rente.
Een 'markt conforme rente' is volgens Fortis bank maar 1.75%, de rest is fiscaal voordeel:
BronU ontvangt een vaste rente van 1,75% gedurende de gehele looptijd
U profiteert van een aantrekkelijk fiscaal voordeel tot 2,5% per jaar
Iets met een plaatje en 1000 woorden. (rechts klikken -> afbeelding bekijken geeft grote versie).
Toch nog een verhaaltje erbij:
http://www.olino.org/arti...oorzien-van-zonne-energie
Toch nog een verhaaltje erbij:
[Voor 46% gewijzigd door SpiceWorm op 22-06-2009 12:13]
Ik heb mij weleens laten vertellen op een ander forum, dat het gebruik van PV als je inductie kookt niet rendabel is. Alleen hebben ze mij niet kunnen overtuigen.
Wie kent dit?
Als ik de voordelen van inductie zie t.o.v. gaskoken dan is dit ten eerste een zeer snelle opwarming, ten tweede de belangrijkste, weinig warmte verlies.
Sinds ik inductie kook is de eneco rekening toch wel wat lager.
mvg
Wie kent dit?
Als ik de voordelen van inductie zie t.o.v. gaskoken dan is dit ten eerste een zeer snelle opwarming, ten tweede de belangrijkste, weinig warmte verlies.
mvg
Mijn financiering heb ik ook al eens eerder gemeld.
Omdat de bank het plaatsen van een collector en panelen als een verbetering van de woning aanmerkte, kon ik nationale hypotheek garantie krijgen.
Daardoor ging de hypotheekrente omlaag en kon ik 15.000 Euro extra lenen, terwijl de maandlast lager werd.
En het bedrag was toen genoeg voor 2375 Wp.
Aan electra heb ik en opbrengst uit eigen opwek van rond de 350 Euro per jaar.
Mooi meegenomen dus.
Omdat de bank het plaatsen van een collector en panelen als een verbetering van de woning aanmerkte, kon ik nationale hypotheek garantie krijgen.
Daardoor ging de hypotheekrente omlaag en kon ik 15.000 Euro extra lenen, terwijl de maandlast lager werd.
En het bedrag was toen genoeg voor 2375 Wp.

Aan electra heb ik en opbrengst uit eigen opwek van rond de 350 Euro per jaar.
Mooi meegenomen dus.

Guus Assmann
Anoniem: 299897
Koken op inductie tov koken op gas ga je waarschijnlijk niet terugverdienen, omdat er een groot prijsverschil in de apparatuur zit. Een 90cm atag inbouw inductiekookplaat kost op internet 1200 euro, een gas variant 700 euro. Je geeft dus 500 euro meer uit, en dat zul je a 0,23 euro per kWh niet gaan goedmaken. Die meerprijs heb je dus over aan de directe warmteoverdracht en, bv, een vlak oppervlakte.Anoniem: 306128 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:37:
Ik heb mij weleens laten vertellen op een ander forum, dat het gebruik van PV als je inductie kookt niet rendabel is. Alleen hebben ze mij niet kunnen overtuigen.
Wie kent dit?
mvg
Maar als je het hebt of inductie op PV niet rendabel is, moet ik me toch afvragen wat je daarmee bedoeld. PV kan zichzelf (mits slim ingekocht en zelf geplaatst) prima terugverdienen. Die stroom kun je aan je inductiekookplaat voeren. No problem, en dan geldt de electriciteitsprijs als enig terugverdienaspect.
Een inductiekookplaat kan 10 kW vragen. Dat is meer dan een gemiddeld PV systeem kan leveren. Dus op die momenten dat je het apparaat voluit hebt staan verbruik je altijd stroom.
Vraagje: wat bespaar jij aan eneco kosten dankzij inductie koken? ie verminderd gas verbruik van x m3 en verhoogd electriciteitsverbruik van y kWh?
Waarom zou dat zo zijn??Anoniem: 306128 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:37:
Wie kent dit?
Of je je kWh uit een paneel haalt of uit het net, het scheelt toch altijd in je afrekening??
Inductiekoken bevalt mij ook wel.Als ik de voordelen van inductie zie t.o.v. gaskoken dan is dit ten eerste een zeer snelle opwarming, ten tweede de belangrijkste, weinig warmte verlies.
@ SpiceWorm:
Jammer dat de zon schijnt in politiek onstabiele landen.Toch nog een verhaaltje erbij:
Investeren in landen als Mali zou ik nu nog niet zien zitten.
Arabië, Irak, ... die zullen er niet op zitten wachten.
Zet ze neer in Australie en op de Amerikaanse vlakten en knoop het wereldwijd aan elkaar.
Ook in Europa kan je PV-velden neerzetten.
Zelfs zonnetorens in landen als Spanje.
[Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 22-06-2009 12:53. Reden: typefoutje, heb ik ze nu allemaal verbeterd?]
"What do you get if you multiply six by nine..."
Wat een onzin. Als je een bewuste keuze voor inductiekoken hebt gemaakt is daar niets mis mee. De keuze voor PV staat daar los van. Wel zal je energierekening door inductie iets hoger zijn. Daartegenover staat dat je iets minder vaak de keuken moet schilderen (ook duurzaam) en misschien zelfs minder moet stoken omdat de lucht in huis droger blijft, want bij de verbranding van gas komt veel water vrij.Anoniem: 306128 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:37:
Wel opletten dat het zelf opwekken van elektriciteit niet gebruikt wordt om minder duurzaam gedrag te compenseren. Ik zag bij Floris Wouterlood een mooie foto van een dak vol PV met nog net twee buitenunits van de airco in beeld, dan kan je beter isoleren en zonwering gebruiken.
Valt natuurlijk zeker wat voor te zeggen! Maar is dat niet ieder zijn keuze? Liever airco en PV dan enkel airco denk ik dan. Uiteraard is airco in Nederland te betwisten (zeker met goede isolatie en zonwering) maar ik zelf ben ook zeer te spreken over airco. Wanneer ik op mijzelf ga wonen zal ik het ook zeker ooit gaan overwegen, of ik het uiteindelijk doe valt te bezien i.v.m. aanzienlijke investeringen en vooral kosten.ericplan schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:56:
[...]
Wel opletten dat het zelf opwekken van elektriciteit niet gebruikt wordt om minder duurzaam gedrag te compenseren. Ik zag bij Floris Wouterlood een mooie foto van een dak vol PV met nog net twee buitenunits van de airco in beeld, dan kan je beter isoleren en zonwering gebruiken.
Dat we die woestijnen eens moeten volgooien lijkt mij een prima idee! Wat betreft instabiele landen ben ik het zeker eens. Al valt Egypte misschien nog wel mee. Heeft iemand trouwens een indicatie hoeveel verlies (%) dergelijke lange transport lijnen met zich meebrengen? Een wereldnetwerk klinkt leuk maar kan mij voorstellen dat het rendementsverlies aanzienlijk is. Ben ontzettend benieuwd waar wij over 30-50 jaar staan op dit gebied

Op een zelfde manier als de NorNed-kabel lijkt mij.Banjy schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:14:
[...]
Heeft iemand trouwens een indicatie hoeveel verlies (%) dergelijke lange transport lijnen met zich meebrengen? Een wereldnetwerk klinkt leuk maar kan mij voorstellen dat het rendementsverlies aanzienlijk is. Ben ontzettend benieuwd waar wij over 30-50 jaar staan op dit gebied
Hoogspanningsgelijkstroomtechniek.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Dit topic is gesloten.