Duurzame energie deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 64.974 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:06

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op zondag 07 juni 2009 @ 12:02:
[...]

Uit het schema-voorstel van de Steca maak ik op dat die zelf een spanning aanbiedt en dat er alleen maar heel kort een stroompje hoeft te lopen tussen pin 6 en de massa.
Of je dat stroompje nu laat lopen door een relais te schakelen of een transistor, dat maakt niet uit.
Ik heb inderdaad twee draadjes getrokken, maar helaas nog geen werkende logging. Het is een beetje lastig troubleshooten. de Picocal geeft maar een puls/kWh en daarvoor moet ik flink wat water laten lopen en ik weet niet of de pulsingang van de TR 0603 helemaal goed staat. Iemand suggesties voor een simpele check om te kijken of de Picocal wel pulst?

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 07-06-2009 22:48 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Hierbij een plaatje van de onderkant van mijn warmtewisselaar.
Afbeeldingslocatie: http://s85.photobucket.com/albums/k41/guus_assmann/?action=edit&current=Warmtewisselaar_4.jpg
De koperbuis is 2 meter lang.
Bij de aanvoer van het leidingwater zit een terugslagklep.
De kleine buizen zitten om de grote gewikkeld en gesoldeerd.
Om het geheel zit isolatie.

Als ik nog eens zoiets zou maken, zou ik rechte buizen in de lengterichting solderen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
ericplan schreef op zondag 07 juni 2009 @ 22:47:
[...]

Ik heb inderdaad twee draadjes getrokken, maar helaas nog geen werkende logging. Het is een beetje lastig troubleshooten. de Picocal geeft maar een puls/kWh en daarvoor moet ik flink wat water laten lopen en ik weet niet of de pulsingang van de TR 0603 helemaal goed staat. Iemand suggesties voor een simpele check om te kijken of de Picocal wel pulst?
De spanning over de optocoupler zal wisselen tussen de open klemspanning van de Steca en ongeveer 0.6V.
Dat zou je dus prima met een multimeter moeten kunnen meten, al zijn digitale meters vaak wat traag.

Wat je zou kunnen doen is een diode in serie zetten en via een weerstandje aansluiten op een klein versterkertje. Je meet dan in feite de spanning over de diode. Daar staat alleen spanning over wanneer er een stroom loopt (diode tussen massa en optocoupler). Eventueel zou je nog een kleine condensator (100nF ofzo) in serie met de versterker kunnen opnemen om te voorkomen dat de versterker een gelijkspanning gaat lopen versterken. (condensator laat alleen wisselstroom door, 90 graden in fase gedraaid)
Let wel dat de diode (en de optocoupler) in de juiste richting staan. De transistor in de optocoupler is namelijk elektrisch gezien een diode als deze in geleiding is.

In plaats van de diode zou je ook een LED kunnen gebruiken, maar ik heb geen idee wat voor stroom er door gaat, dus probeer dat eerst met een potmeter geleidelijk te verhogen, of meet eerst met een multimeter wat de max. stroom is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:47
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 20:36:
verbruik inverters.

op de solarday was er een persoon die een tijdklok tussen zijn inverters had.
hij vertelde dat de inverters in de nacht flink wat stroom verbruikte.

heeft iemand dit al eens gemeten ?

wellicht intressant iedereen die een inverter heeft dit meten en de gegevens ergens verzamelen,
ik kan me zo voorstellen dat er een relatie tussen prijs en "nacht"verbruik is
Qwatsch

code:
1
2
3
IF Verbruik != 0 
echo"Inverter broken!"
END IF

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-09 15:46
Misschien een off-topic hier.
Maar ik heb (eigenlijk voor mezelf, maar het is een beetje uit de hand gelopen) programma´s gemaakt om de Soladin 600 uit te lezen. Zijn er nog andere mensen die het ook willen uitproberen? Mijn grootste irritatie met de software van Mastervolt is namelijk dat er (slechts) een geheugen van 10 dagen is. En jullie begrijpen, ik was telkens te laat met het noteren van de standen....(zie:www.suninline.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mistraller schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:25:
[...]

Qwatsch

code:
1
2
3
IF Verbruik != 0 
echo"Inverter broken!"
END IF
offtopic:
En wat als Verbruik < 0 ? :+

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verbruik < 0 != 0

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:22

BCM

SpiceWorm schreef op zondag 07 juni 2009 @ 15:17:
[...]

Dat kan prima, voor zowel de windmolen als de zonnepanelen. De 'bouwprijs' is bekend, evenals ongeveer de jaarproductie, levensduur en onderhoud. Dan kom ik voor zonnepanelen op 13 ct/ kWh uit, en voor een windmolen wordt die berekend op 5 à 6 cent. Bij de windmolen komen er nog transport/netwerk kosten overheen, en die zijn niet misselijk, zo'n 6 tot 8 cent. Dus stroom uit een windmolen kost ons 11 tot 14 ct / kWh. Ik zie het niet gebeuren dat we voor die prijs stroom kunnen afnemen, dus windmolen of pv is sowieso beter dan niets doen (ook financieel).
Op productie wordt geen transportkosten betaald. Alleen de afnemer betaalt transport kosten.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
TD-er schreef op maandag 08 juni 2009 @ 07:11:
[...]

offtopic:
En wat als Verbruik < 0 ? :+
Dan schijnt de zon ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
fabianz schreef op maandag 08 juni 2009 @ 02:01:
Maar ik heb (eigenlijk voor mezelf, maar het is een beetje uit de hand gelopen) programma´s gemaakt om de Soladin 600 uit te lezen. Zijn er nog andere mensen die het ook willen uitproberen? Mijn grootste irritatie met de software van Mastervolt is namelijk dat er (slechts) een geheugen van 10 dagen is. En jullie begrijpen, ik was telkens te laat met het noteren van de standen....(zie:www.suninline.nl)
Dat is niet offtopic, dat is juist zeer ontopic! Ik zou graag de productie van onze zonnestroompanelen monitoren. maar zoals jij al schrijft is de originele software van Mastervolt verre van briljant. Merk trouwens op dat niet de software een geheugen van 10 dagen heeft, maar de omvormer zelf! Dit is echter vrij klunzig gedaan, de omvormer heeft geen klok/kalender maar telt 'één dag verder' als hij een keer door duisternis uitgeschakeld is geweest. Meestal werkt dit goed maar het komt 's winters regelmatig voor dat het overdag zo donker wordt dat de omvormer uitschakelt en dus weer een dag verder telt. Niet zo slim gemaakt als je het mij vraagt.

Ik ga snel met je software experimenteren.

-edit-

Owww, ik zie dat ik een 'account' op je website aan moet maken. Paar vraagjes:

- Waarom is dit nodig?
- Wat gebeurt er met mijn logingegevens zoals e-mail? (Privacy statement)
- Wat gebeurt er met mijn meetgegevens? Sinds het Plugwise-fiasco ben ik (helaas uit noodzaak) achterdochtig geworden.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 08-06-2009 09:33 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Vraagje in samenhang met mijn Douchewater warmteterugwinning:
Is er een benadering / formule op te stellen om de energiewinst (gasverbruikbesparing) te berekenen?
Mijn meetgegevens: Instromend water is 12 graden en na de warmtewisselaar heb ik tussen de 26 en 32 graden. (Dit is afhankelijk van wie er onder de douche staat.)
Dit water gaat, via de zonneboiler dan naar de ketel.
Voor de berekening zou dit echter even buiten beschouwing moeten blijven.
Is een aanname dat er ongeveer 7 liter per minuut aan douchewater loopt redelijk?

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
JeroenH schreef op maandag 08 juni 2009 @ 09:27:
Dat is niet offtopic, dat is juist zeer ontopic! Ik zou graag de productie van onze zonnestroompanelen monitoren. maar zoals jij al schrijft is de originele software van Mastervolt verre van briljant. Merk trouwens op dat niet de software een geheugen van 10 dagen heeft, maar de omvormer zelf! Dit is echter vrij klunzig gedaan, de omvormer heeft geen klok/kalender maar telt 'één dag verder' als hij een keer door duisternis uitgeschakeld is geweest. Meestal werkt dit goed maar het komt 's winters regelmatig voor dat het overdag zo donker wordt dat de omvormer uitschakelt en dus weer een dag verder telt. Niet zo slim gemaakt als je het mij vraagt.

-edit-

- Waarom is dit nodig?
- Wat gebeurt er met mijn meetgegevens? Sinds het Plugwise-fiasco ben ik (helaas uit noodzaak) achterdochtig geworden.
Zodra je je zorgen maakt over je privacy is er www.mailinator.com. Vul al je gegevens fake in, met een e-mail adres bij mailinator (hoef je geen account aan te maken). De beheerder heeft dan enkel een ip adres van je, en daar kan hij net niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

guus.assmann schreef op maandag 08 juni 2009 @ 10:52:

Is een aanname dat er ongeveer 7 liter per minuut aan douchewater loopt redelijk?
Dit kun je snel meten door 1 minuut lang de kraan open te zetten en het water in een emmer te laten lopen. Dit zal waarschijnlijk ook wisselen per persoon die onder de douche staat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kun je eenvoudig controleren door de douchekop een emmer te laten vullen. Meet hoe lang het duurt voor de emmer vol is et voila! 7 liter halen overigens alleen heel zuinige spaardouchekoppen.

[edit] net te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op maandag 08 juni 2009 @ 10:59:
[...]

Zodra je je zorgen maakt over je privacy is er www.mailinator.com. Vul al je gegevens fake in, met een e-mail adres bij mailinator (hoef je geen account aan te maken). De beheerder heeft dan enkel een ip adres van je, en daar kan hij net niets mee.
Nog simpeler te gebruiken dan mailinator: www.10minutemail.com .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben inmiddels aan het kijken naar een klein ( ontzettend ) energiezuinig servertje voor in huis. Ik kwam daarbij deze barbone tegen.

http://www.alternate.nl/h...1=Barebones&l2=Socket+441

* specs:

- Intel atom 330
- GMA 950 grafische kaart
- tot 2gb intern memory
- 2 sata II aansluitingen

Samen met een SSD van 64gb en 2gb intern geheugen zou dit een ontzettend stil en energiezuinig servertje moeten opleveren dacht ik.

Wat ik alleen niet snap, dit systeem wordt geleverd met een 150W 8)7 voeding.

Volgens mij zou dit systeem niet meer dan 8-15W max mogen verbruiken? Zit ik ergens ontzettend krom te redeneren?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Is er een benadering / formule op te stellen om de energiewinst (gasverbruikbesparing) te berekenen?
Mijn meetgegevens: Instromend water is 12 graden en na de warmtewisselaar heb ik tussen de 26 en 32 graden. (Dit is afhankelijk van wie er onder de douche staat.)
Dit water gaat, via de zonneboiler dan naar de ketel.
Voor de berekening zou dit echter even buiten beschouwing moeten blijven.
Ja, om te douchen heb je (in jouw geval) 7 liter water van 38c nodig. Normaalgesproken moet je dat met gas verwarmen vanaf 12c. (Of je ketel nu 1,5 liter 50c of 1 liter 75c maakt, maakt niet uit, je staat uiteindelijk onder een douche van 38c, 7 liter/min). Met de wtw hoef je het maar te verwarmen vanaf, laten we stellen, 30c.

(38-12) * 4,2 kj * 7 liter = 764 kj / min.
Met wtw is dat
(38-30) * 4,2 kj * 7 liter = 235 kj / min.

De hoeveelheid energie die terug gewonnen wordt is het verschil: 529 kj / min. 100% is 764 kj, dus 529 is 69%. Je warmtewisselaar heeft dan een rendement van 69%. (Dit kun je trouwens veel eenvoudiger uitrekenen; je hebt slechts 8/26 nodig van originele hoeveelheid energie, dus 18/26 bespaar je. (8 graden verschil in de nieuwe situatie, 26 in de oude)).

Dit betekend niet dat je 69% gas uitspaart. Deze 529 kj komt ergens in je huis beschikbaar, en de daling van het gasverbruik hangt er onder andere vanaf of je deze 529 kj direct gebruikt. Ik neem aan dat al het inkomende water (dus, koud water water douche, ketel) door de warmtewisselaar loopt, en niet alleen de leiding die naar de ketel gaat? Als dat niet zo is dan klopt er niet veel van deze berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 11:03:
[...]

Dat kun je eenvoudig controleren door de douchekop een emmer te laten vullen. Meet hoe lang het duurt voor de emmer vol is et voila! 7 liter halen overigens alleen heel zuinige spaardouchekoppen.

[edit] net te laat.
3 liter / min. Merk al wel dat de waterleiding temp toeneemt, want moet de douche alweer harder zetten om de tapdrempel van 1,8 liter / min te halen. Dus dan zal het iets van 3,5 liter / min worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianz
[...]

- Waarom is dit nodig?
Plugwise-fiasco? Volgens mij ben ik blij dat ik niet weet wat dat is.
Ik heb 3 programmatjes geschreven.

Een windows service: deze (probeert) de Soladin uit te lezen en stuurt de gegevens door naar een server die ik bij XS4All heb draaien (ik had die server al, voor mijn werk. Tevens heeft XS4All groene stroom....)

Een desktop applicatie. Deze leest ook de soladin uit en stuurt de gegevens door, maar kan ook gegevens bij XS4All lezen, zodat het een grafiekje van (alleen jou) panelen worden weergegeven.

En een Gadgat. Dit programmatje laat alleen de gegevens zien, maar kan geen gegevens van de Soladin uitlezen.

Waarom een account: Nou ik zelf had het probleem dat ik weinig thuis ben, maar dat ik wel wil weten hoe mijn panelen het doen. Ik had dus een centrale opslag nodig van die gegevens. Daar is het account voor nodig.

De meetgegevens komen in een SQLsever terecht. één keer per dag sla ik de minuut meldingen plat, naar metingen per dag. Deze kan je vervolgens downloaden als Excelbestand.

Tevens gebruik ik de metingen, om per regio (!! dus niet per gebruiker) op googlemaps te laten zien hoe 'zonnig' het is.

Ja klopt. Ik moet nog iets van een Privacy statemant maken. Maak ik ben al maanden bezig (in de kleine uurtjes) om het geheel geschikt te maken voor een iets groter publiek. Het is er nog niet van gekomen. Maar geloof me. Ik ZIT op de e-mail adressen. niemand zal daar aankomen! Ik heb wel wat beters te doen.
Dingen die ik (naast de Privacy statemant) wil maken is nog een Delete All knop. Je kunt dan al je gegevens downloaden en wissen van mijn server. Maar ik wilde nu echt eens online gaan. Mocht ik niet de enige zijn die gebruik maakt van mijn software, dan zal ik zorgen dat ik deze puntjes snel zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op maandag 08 juni 2009 @ 11:32:
[...]

Ja, om te douchen heb je (in jouw geval) 7 liter water van 38c nodig. Normaalgesproken moet je dat met gas verwarmen vanaf 12c. (Of je ketel nu 1,5 liter 50c of 1 liter 75c maakt, maakt niet uit, je staat uiteindelijk onder een douche van 38c, 7 liter/min). Met de wtw hoef je het maar te verwarmen vanaf, laten we stellen, 30c.

(38-12) * 4,2 kj * 7 liter = 764 kj / min.
Met wtw is dat
(38-30) * 4,2 kj * 7 liter = 235 kj / min.

De hoeveelheid energie die terug gewonnen wordt is het verschil: 529 kj / min. 100% is 764 kj, dus 529 is 69%. Je warmtewisselaar heeft dan een rendement van 69%. (Dit kun je trouwens veel eenvoudiger uitrekenen; je hebt slechts 8/26 nodig van originele hoeveelheid energie, dus 18/26 bespaar je. (8 graden verschil in de nieuwe situatie, 26 in de oude)).

Dit betekend niet dat je 69% gas uitspaart. Deze 529 kj komt ergens in je huis beschikbaar, en de daling van het gasverbruik hangt er onder andere vanaf of je deze 529 kj direct gebruikt. Ik neem aan dat al het inkomende water (dus, koud water water douche, ketel) door de warmtewisselaar loopt, en niet alleen de leiding die naar de ketel gaat? Als dat niet zo is dan klopt er niet veel van deze berekening.
Je berekening klopt dan nog steeds. Dat is namelijk omdat in de praktijk blijkt dat de thermostaatkraan (bij je douche) het 'koude' gedeelte zo veel verder open zet dat je nog maar een heel klein beetje warm water aan het toevoegen bent. Het rendement is dan nog steeds iets van 95% van die 69% die jij uitrekende.

Nog een ander punt waar je rekening mee moet houden is dat het enkele minuten duurt (2 tot 3, afhankelijk van de afstand van de douche tot de WTW) om de WTW volledig op stoom te laten komen. Het rendement wordt dus hoger naarmate je langer doucht of als iedereen in het gezin na elkaar doucht (daar mag best een kwartiertje tussen zitten, zo snel koelt de WTW nou ook weer niet af).

In de praktijk blijkt het rendement zo rond de 50% voor de verwarming van het douchewater te zitten (mijn bron daarvoor ben ik kwijt, sorry).
SpiceWorm schreef op maandag 08 juni 2009 @ 11:35:
[...]

3 liter / min. Merk al wel dat de waterleiding temp toeneemt, want moet de douche alweer harder zetten om de tapdrempel van 1,8 liter / min te halen. Dus dan zal het iets van 3,5 liter / min worden.
Als je nu al problemen hebt met je tapdrempel, dan heb je dat zeker met een douche-WTW! De warmtevraag wordt dan namelijk nog eens ruim gehalveerd. 3 liter per minuut... De enige douche die ik ken die dat redt is de Grohe Tempesta. Douchet dat nog fijn? Wat ik gehoord heb is dat qua douche-ervaring prima maar heb je gewoon té weinig water om je haren mee uit te spoelen, vooral als je wat langer haar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianz
Ok ik heb je blog over Plugwise gelezen. Ik kan je in ieder geval al vertellen, dat ik geen helpdesk heb van €0,30p/m. Helemaal geen helpdesk namelijk. Dit is puur hobby voor me. De software is ook gratis en dat zal het ook blijven. (anders is het geen hobby meer) Het enige dat ik gedaan heb is google-advertenties op de site gezet. Eigelijk puur voor de gein, want geld verdienen doe je er niet mee.

Ik kan je ook niet beloven dat mijn software beter installeerd. Tot nu toe ben ik de enige gebruiker ervan.
Het is inderdaad zo dat mijn software alles direct verstuurd naar mijn centrale server. Ik had zelf behoefte om op afstand te kunnen monitoren, dus dan heb je weinig andere keus.

Tot slot: tijdens de registratie vraag ik op een e-mail adres. (zodat ik een activatie kan doen, en niet met allerlei halve accounts kom te zitten) en een locatie van waar je ongeveer zit. Je ontvangt van mij maar één e-mail om je account te activeren. En ik kan niet controleren of je wel een juiste locatie opgeeft, maar het zal wel leuk zijn als je ongeveer de regio aangeeft. Dan klopt mijn googlemaps kaartje namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 12:12:
Je berekening klopt dan nog steeds. Dat is namelijk omdat in de praktijk blijkt dat de thermostaatkraan (bij je douche) het 'koude' gedeelte zo veel verder open zet dat je nog maar een heel klein beetje warm water aan het toevoegen bent. Het rendement is dan nog steeds iets van 95% van die 69% die jij uitrekende.
Niet helemaal, want er is gerekend met een opgewarmde (door de wtw) waterstroom van 7 liter per minuut. Dat kan alleen als alle waterafnemers in huis aangesloten zijn op de wtw. Als je enkel de aanvoerleiding van de ketel er op aan sluit loopt er misschien maar 4 liter per minuut, en wordt er dus maar 4 liter per minuut opgewarmd naar 30c, ipv 7 liter per minuut.
Als je nu al problemen hebt met je tapdrempel, dan heb je dat zeker met een douche-WTW! De warmtevraag wordt dan namelijk nog eens ruim gehalveerd. 3 liter per minuut... De enige douche die ik ken die dat redt is de Grohe Tempesta. Douchet dat nog fijn? Wat ik gehoord heb is dat qua douche-ervaring prima maar heb je gewoon té weinig water om je haren mee uit te spoelen, vooral als je wat langer haar hebt.
Wel een grohe douche kop, maar niet dat type. Prima douchen, haren uitspoelen duurt misschien wat langer, maar je kan hem gewoon harder zetten. (En bij haren uitspoelen wil je hem ook al koeler hebben staan, en dan zet je hem uit gewoonte ook harder omdat je weet dat anders de tapdrempel (1,8l/min) niet gehaald wordt). Op de kop zelf trouwens staat 9 liter /min. En idd dat is een van de redenen dat er hier (voorlopig) geen douche-wtw komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 22:17
Over WTW:
Je moet natuurlijk niet de koud water in van je ketel door de WTW laten lopen, maar de koud water van je mengkraan, zodat je koud water warmer word. Je ketel produceert namelijk water van 60 graden dat met koud water koel gemixed word naar 35graden ofzo. Bij koud water van 10graden en douche water van 25 graden word het 50/50 gemixed. Als je warm water echter warmer word, moet je mengkraan er meer bij doen om aan 35 graden te komen. Doordat er dan meer koud water door je WTW gaat stromen word het rendement hoger. Het temperatuursverschil word namelijk hoger.

Daarbij komt nog dat je de WTW heel dicht bij je douche kunt plaatsen, waardoor je minder leidingverliezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op maandag 08 juni 2009 @ 12:48:
Wel een grohe douche kop, maar niet dat type. Prima douchen, haren uitspoelen duurt misschien wat langer, maar je kan hem gewoon harder zetten. (En bij haren uitspoelen wil je hem ook al koeler hebben staan, en dan zet je hem uit gewoonte ook harder omdat je weet dat anders de tapdrempel (1,8l/min) niet gehaald wordt). Op de kop zelf trouwens staat 9 liter /min. En idd dat is een van de redenen dat er hier (voorlopig) geen douche-wtw komt.
Ah. Een doorstroombegrenzer begrenst het debiet ongeacht de druk. Dus je hebt een douchekop die max 9 liter/min doorlaat, wat een stuk normaler is. Uiteraard kun je de kraan minder hard zetten, maar mijn ervaring is dat veel mensen dat niet doen. Overigens begrijp ik uit je tekst dat je geen thermostaatmengkraan hebt; mogelijk kun je de aanschaf daarvan overwegen omdat je vaak water verspilt met het goed krijgen van de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 13:11:
[...]

Ah. Een doorstroombegrenzer begrenst het debiet ongeacht de druk. Dus je hebt een douchekop die max 9 liter/min doorlaat, wat een stuk normaler is. Uiteraard kun je de kraan minder hard zetten, maar mijn ervaring is dat veel mensen dat niet doen. Overigens begrijp ik uit je tekst dat je geen thermostaatmengkraan hebt; mogelijk kun je de aanschaf daarvan overwegen omdat je vaak water verspilt met het goed krijgen van de temperatuur.
Idd, 9 liter / min op de kop. Heb de wateropbrengst op twee manieren gemeten:
1) Gieter van 13 liter gevuld en tijd opgemeten
2) Berekening via tampdrempel van 1,8 liter / min.
En die komen beiden rond de 3,2 liter douchewater per minuut uit. Er zit wel een thermostaatkraan voor.
pcmadman schreef op maandag 08 juni 2009 @ 13:05:
Over WTW:
Je moet natuurlijk niet de koud water in van je ketel door de WTW laten lopen, maar de koud water van je mengkraan, zodat je koud water warmer word. Je ketel produceert namelijk water van 60 graden dat met koud water koel gemixed word naar 35graden ofzo. Bij koud water van 10graden en douche water van 25 graden word het 50/50 gemixed. Als je warm water echter warmer word, moet je mengkraan er meer bij doen om aan 35 graden te komen. Doordat er dan meer koud water door je WTW gaat stromen word het rendement hoger. Het temperatuursverschil word namelijk hoger.
Voor wat ik er van weet is dat een douche-wtw het hoogste rendement geeft als zowel de koudwaterleiding naar de douche als de koudwaterleiding naar de ketel er op aangesloten zijn. Zo zorg je voor een groter debiet door de wtw, kun je je afvalwater verder afkoelen en heb je een hoger rendement. Staat wel in de installatie-instructie van een douche-wtw van een bekende fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wellicht vind je het ook interessant om mijn in elkaar geknutselde datalogger te bekijken?

Zie: DHZ Datalogging (deel 2)

Het ethernut boardje waar ik het op gebaseerd heb, is echter aan de dure kant. Ik heb inmiddels een arduino boardje liggen, in combinatie met ethernet add-on. Dat is een stukje goedkoper, en waarschijnlijk net zo goed te programmeren. (een andere tweaker mcaklein heeft dit volgens mij een tijdje terug ook al eens gepost)...

zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1339943/38#31817758

In combinatie met een volledige website en mysql database erachter heb je genoeg geheugen om te loggen :)

Totale hardware kosten (allemaal te vinden op Ebay)
Freeduino boardje (arduino clone): +/- Eur. 15,-
Freeduino ethernet shield ook zo'n beetje Eur. 15,-
kWh meter die pulsen genereert... +/- Eur. 20,-

Kijk maar eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb inmiddels mijn statsgenerator weer een stukje verder uitgebreid, ik kan nu meerdere omvormers tegelijkertijd monitoren en hier grafieken van genereren.

pic
Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/opensunny/5-2009.png

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en guess what, testje van vandaag, doorstroom begrenser op de collector van 3,5 naar 2 liter per minuut,
en bij thuiskomst boilermax 92,6c.
ik vermoed dat er een groter temperatuur verschil onstaat, en dus snellere opwarming.
start temperatuur was 44c onderin.(07:45u vanmorgen)
boilermax was vanmiddag om 17:12u.
ik had eerlijk gezegd het tegenovergestelde resultaat verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op maandag 08 juni 2009 @ 11:25:
Ik ben inmiddels aan het kijken naar een klein ( ontzettend ) energiezuinig servertje voor in huis. Ik kwam daarbij deze barbone tegen.

* specs:

- Intel atom 330
- tot 2gb intern memory

Samen met een SSD van 64gb en 2gb intern geheugen zou dit een ontzettend stil en energiezuinig servertje moeten opleveren dacht ik.

Volgens mij zou dit systeem niet meer dan 8-15W max mogen verbruiken? Zit ik ergens ontzettend krom te redeneren?
Die atom chip is geniaal qua verbruik/prestatie-verhouding, alleen de chipset niet (is geen Intel Ion-chipset, maar een 945 chipset)
Verbruik zal ongeveer schommelen tussen 25 en 45 Watt gok ik zo. Ik heb 'm zelf ook liggen, maar nog niet aan gemeten.
Een gewone schijf trekt zo tussen de 3.5 (WD-green serie) en 12 Watt in idle gebruik. Laptop schijfjes zitten rond de 2 - 2.5 Watt en die SSD zal ongeveer 0.5 - 1 Watt idle trekken.
Toch is 150Watt voeding helemaal niet zo gek in zo'n kastje, want dat max. vermogen is voor alle voltages samen. Het zou maar zo kunnen dat je met 2 schijfjes, 1 brander en een stevige PCI-kaart op de max. zit van die voeding voor bijvoorbeeld de 12V lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Even tussen neus en lippen door...

Wat kun je vragen voor een 3000wp installatie, SMA SunnyBoy 2500 uit 2007, 10x poly bp 160 wp uit 2003 en 8x mono 180 wp uit 2007.

Staat op marktplaats voor 3,45€ / wp, all in (10.500€). Gaat dat lukken of hadden we daar 4 maanden eerder voor moeten zijn?
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:33:
en guess what, testje van vandaag, doorstroom begrenser op de collector van 3,5 naar 2 liter per minuut,
en bij thuiskomst boilermax 92,6c.
ik vermoed dat er een groter temperatuur verschil onstaat, en dus snellere opwarming.
start temperatuur was 44c onderin.(07:45u vanmorgen)
boilermax was vanmiddag om 17:12u.
ik had eerlijk gezegd het tegenovergestelde resultaat verwacht.
Bij lagere doorstroom - > groter temp verschil in je boiler. Ook wordt dan de thermische capaciteit kleiner (onderin koeler, maar toch afslaan).
Ook worden de collectoren warmer. Ik vraag me af of je daarmee je rendement kan verhogen. Ik denk het niet, want in plaats van de verliezen te verkleinen maak je ze juist groter.

Als door een relatief hoge stroomsnelheid de glycol niet voldoende wil opwarmen om de wtw in de boiler genoeg capaciteit te geven, stijgt vanzelf de temp van het glycol, en dus de collector. Maar precies met de hoeveelheid die nodig was, en niet meer.

[ Voor 64% gewijzigd door SpiceWorm op 08-06-2009 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de eigenaar van dat systeem zit hier ook in dit topic, maar ben even zijn nick vergeten.
boiler : verliezen ? ik zie juist winst in de praktijk.
morgen maar weer eens op 3,5 liter per minuut.(hoge doorvoer factory default)

/edit :
nieuws van het terugverdienfront : http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=12218
nuance : meer inkomen als je minder energie verbruikt, wat je dan weer kunt aanwenden om... energie te besparen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2009 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
flitspaal.nl schreef op maandag 08 juni 2009 @ 11:25:

* specs:

- Intel atom 330
- tot 2gb intern memory

offtopic:
Dit niks voor je? klik

Dit is ongeveer hetzelfde moederbord, maar dan met de Ion chipset. Deze is geloof ik zuiniger dan de 945GC van die barebone, welke belachelijk veel zuipt ten opzichte van de Atom. Bovendien is het ion platform een stuk sneller in videotaken, kan moeiteloos 1080p, dus later kun je er nog een HTPC van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:04:
[...]

De spanning over de optocoupler zal wisselen tussen de open klemspanning van de Steca en ongeveer 0.6V.
Dat zou je dus prima met een multimeter moeten kunnen meten, al zijn digitale meters vaak wat traag.
Vandaag weinig tijd gehad, maar even gemeten aan de klemspanning van de Steca. Die is 3,27V. Dat lijkt me vrij laag. Verder geen tijd gehad om de Picocal aan de tand te voelen, maar ik zat te denken aan een manier om 'm los van de Steca te checken met een batterij en een led. Zou dat werken? Ik moet op dit moment nogal wat moeite doen om een puls te genereren en ik wil het probleem even isoleren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:14:
de eigenaar van dat systeem zit hier ook in dit topic, maar ben even zijn nick vergeten.
Haha, ja, ik heb hem er op gezet ja. Vraag: is 3,45 een redelijke (marktplaats) prijs, of moeten we gewoon zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom doe je de set weg ? ik vind het een nette lage prijs trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ericplan schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:40:
[...]

Vandaag weinig tijd gehad, maar even gemeten aan de klemspanning van de Steca. Die is 3,27V. Dat lijkt me vrij laag. Verder geen tijd gehad om de Picocal aan de tand te voelen, maar ik zat te denken aan een manier om 'm los van de Steca te checken met een batterij en een led. Zou dat werken? Ik moet op dit moment nogal wat moeite doen om een puls te genereren en ik wil het probleem even isoleren.
3.27V is helemaal niet zo gek hoor. Het moet meer dan de spanningsdrop van de optocoupler zijn en die is ongeveer 0.6V. Anders kan er geen stroom lopen.

Maar zoals ik al zou zei kun je eigenlijk alles op die optocoupler aansluiten, zolang je maar de stroom een beetje beperkt.
Een 9V batterij met een weerstand en een LED is prima, maar dan moet je dus wel goed op de polariteit van zowel de LED als de optocoupler letten. (de pijltjes in de symbolen wijzen van + naar gnd.)
Het pulsje zal echter vrij kort zijn, dus mogelijk is een speakertje makkelijker.

Simpele berekening voor de benodigde weerstand:
9V batterij, 0.6V spanningsval over optocoupler, 2.8V over (rode) LED:
Spanning over weerstand is 9 - 0.6 - 2.8 = 5.6 V
Oftewel als je de stroom door de LED wilt beperken tot 20 mA, dan heb je een weerstand nodig van 5.6 / 0.02 = 280 Ohm.
Uit de E-12 reeks, ligt 270Ohm er het dichtst bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:16:
[...]

3.27V is helemaal niet zo gek hoor. Het moet meer dan de spanningsdrop van de optocoupler zijn en die is ongeveer 0.6V. Anders kan er geen stroom lopen.

Maar zoals ik al zou zei kun je eigenlijk alles op die optocoupler aansluiten, zolang je maar de stroom een beetje beperkt.
Een 9V batterij met een weerstand en een LED is prima, maar dan moet je dus wel goed op de polariteit van zowel de LED als de optocoupler letten. (de pijltjes in de symbolen wijzen van + naar gnd.)
Het pulsje zal echter vrij kort zijn, dus mogelijk is een speakertje makkelijker.

Simpele berekening voor de benodigde weerstand:
9V batterij, 0.6V spanningsval over optocoupler, 2.8V over (rode) LED:
Spanning over weerstand is 9 - 0.6 - 2.8 = 5.6 V
Oftewel als je de stroom door de LED wilt beperken tot 20 mA, dan heb je een weerstand nodig van 5.6 / 0.02 = 280 Ohm.
Uit de E-12 reeks, ligt 270Ohm er het dichtst bij.
Bedankt, daar ga ik mee aan de slag. Ik kwam dit overigens ook tegen in de specs van de Picocal
PPuullssee rraattee 1 pulse per energy unit in
the display
PPuullssee dduurraattiioonn 50 msec.
MMaaxx.. vvoollttaaggee ((OOFFFF)) 27 Vdc
MMaaxx.. ccuurrrreenntt ((OONN)) 27 mA
Puullssee OOuuttppuutt
(zo krijg je tekst vet :) )

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
fabianz schreef op maandag 08 juni 2009 @ 02:01:
Volgens mij is er al eerder een windows programma geschreven door iemand in dit topic. Wellicht samen optrekken?

Ik ga er zeker eens naar kijken!

Zelf ben ik van mening dat je met Windows toch weer een ander probleem hebt, namelijk het stroomverbruik van de server. Ook al heb je een heel zuinig doosje, het komt er toch weer extra bovenop.

Ik had zelf al een linux routertje draaien voor file&print, ftp, webcam etc. en daar draait nu ook mijn Linux-Soladin software script op. Stroomverbruik is dus niet gestegen tov eerst, en ik heb wel mooie logs. (Verbruik ca 7/8 watt, met 60GB hdd, webcam)

Voor mijn script heb ik gewoon aangehaakt bij sourceforge.net omdat ik het als open-source heb vrijgegeven. (http://solget.sourgeforge.net)

Het script is inmiddels honderden keren gedownload.

Edit: wat ik me net bedenk, je kan onder linux het programmaatje ser2net gebruiken om seriële communicatie in ip packets om te vormen. Op een andere (bv windows) pc maak je dan een virtual compoort aan die van deze packets weer serial communicatie maakt. En dan stel je je (windows) programma dus gewoon in op die virtual compoort.
Zo heb ik ooit al eens het mastervolt programma op mijn werk laten draaien met mijn soladin thuis. Dat zal met jouw proggie ook wel lukken denk ;) (Zolang de juiste poort op het werk openstaat)

[ Voor 18% gewijzigd door Mistraller op 08-06-2009 22:40 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik heb sinds kort een Fritzbox (modem/router/WiFi/analoog->Voip, totaal verbruik max 6 Watt)
Dat ding draait Linux en er kan van alles aan USB spul op.
Mogelijk is dat ook nog een leuke "server" om dergelijke dingen te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:02:
waarom doe je de set weg ? ik vind het een nette lage prijs trouwens.
We spelen met het idee om, als we een leuke prijs krijgen voor deze set, een nieuwe, grotere set neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
TD-er schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:47:
Ik heb sinds kort een Fritzbox (modem/router/WiFi/analoog->Voip, totaal verbruik max 6 Watt)
Dat ding draait Linux en er kan van alles aan USB spul op.
Mogelijk is dat ook nog een leuke "server" om dergelijke dingen te loggen.
Ik heb hem ook, ik maar meet toch zeker 7 watt. Night modus (wifi uit) is nauwelijks meetbaar.

Ik zit ook met de gedachte te stoeien, al kan hij niet zoveel als mijn asus. USB van de 7170 is helaas maar usb 1.1 dus erg traag. Leuk voor een printer, maar als fileserver niet geschikt, en helemaal hopeloos als je er een usb hub aanhangt. Het werkt wel, maar met de snelheid van een slak op schuurpapier.

Hier staat verder wel een stukje leuks http://groups.google.nl/g...eral/msg/9f0f724a66eb7930

En als je echt hardcore wilt hacken kan je er Freetz overheen flashen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SpiceWorm schreef op maandag 08 juni 2009 @ 20:03:
Even tussen neus en lippen door...

Wat kun je vragen voor een 3000wp installatie, SMA SunnyBoy 2500 uit 2007, 10x poly bp 160 wp uit 2003 en 8x mono 180 wp uit 2007.

Staat op marktplaats voor 3,45€ / wp, all in (10.500€). Gaat dat lukken of hadden we daar 4 maanden eerder voor moeten zijn?
Persoonlijk denk ik dat 3,45 euro/wp tegenwoordig teveel is. (4 maanden geleden was het een mooie prijs geweest)
Voor dat bedrag heb je tegenwoordig al splinternieuw voor.
Ga je ook nog eens voor goedkope import (zoals ik nu aan kan komen) dan heb je al voor 3 euro/wp all in splinternieuw. Mochten er nog geintresseerden zijn, ik kan nog steeds aan nieuwe 175 Wp mono panelen komen voor 375 euro per stuk. Bij www.solarNRG.nl koop je al een nieuwe Steca500 voor 285 euro.
Zelf frames maken voor plat dak of voor 100 euro click-fit aanschaffen (schuindak) en je hebt zo een erg goedkoop en nieuw setje van 3 panelen (525 Wp) zo in het stopkontact.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik ga komende dinsdag een proefrit maken in een Mitubishi i-MiEV! Dagblad de Limburger organiseert het en ik ben één van de mensen die uit alle inzenders gekozen is om mee te mogen doen.

Afbeeldingslocatie: http://www.motorauthority.com/wp-content/uploads/Mitsubishi/MiEV/Mitsubishi_I_miev_main01.jpg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Crackh34d schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:40:
[...]

offtopic:
Dit niks voor je? klik

Dit is ongeveer hetzelfde moederbord, maar dan met de Ion chipset. Deze is geloof ik zuiniger dan de 945GC van die barebone, welke belachelijk veel zuipt ten opzichte van de Atom. Bovendien is het ion platform een stuk sneller in videotaken, kan moeiteloos 1080p, dus later kun je er nog een HTPC van maken :)
FF gekeken, ziet er ontzettend interessant uit. Ik vond op Tomshardware een artikel over dit bordje en z'n energy consumption
http://www.tomshardware.c...tac-ion-atom,2300-11.html

Valt me toch nog tegen 25W idle 35W under load. En dat met een Intel SSD schijf. . Dat is toch weer 0,6kWh per dag of 219kWh per jaar ( uitgaande dat hij 99% idle draait ).

Ik zie overigens net dat de FIT-PC ook inmiddels leverbaar is. Intel atom 1.1ghz. 8W under full load 6W under low load en dus nog lager onder idle load.. WOW. [url]htptp://www.fit-pc2.com[/url]

Dat is 44kWh op jaarbasis voor dit pctje als die 24/7 draait
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 22:32
heeft iemand zo'n fitpc in gebruik? Hier gebruik ik een via epia 600mhz bordje, 24/7 gebruik is idle ongeveer 24 watt en load (grafieken maken ) 36 watt. De hd draait eigenlijk altijd.
Als zo'n fitpc inderdaad zo weinig gebruikt is ie natuurlijk erg interessant (alleen de prijs nog :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Inkoopactie? (geen idee of dat veel scheelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zoveel kost hij niet hoor :). Ik ga een Value + WIFI bestellen ( diskless ) Deze kost $255,- exclusief verzendkosten. Dat zou neerkomen op het schokkende bedrag van 183,50.

Dan nog een SSD van 64gb ET VOILA! Een ideaal servertje voor in huis tegen minimale stroomkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb sinds vorige week 1400Wp op het dak liggen, heerlijk om de kWhtjes op het scherm v/d SB 1700 te zien staan :). De SDE subsidie is reeds aangevraagd.
Ik heb een meter die de teruggeleverde energie apart registreert. Hoe communiceer je dit terug naar de netbeheerder/energiemaatschappij bij het invullen van de meterstanden? Mag je van de meterstand (heb geen dag/nacht) de teruggeleverde energie aftrekken? Of moet dit apart gecommuniceerd worden naar de bedrijven?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

The Wizard schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 12:16:
Ik heb sinds vorige week 1400Wp op het dak liggen, heerlijk om de kWhtjes op het scherm v/d SB 1700 te zien staan :). De SDE subsidie is reeds aangevraagd.
Die SDE pot was toch al weer leeg, of hoe zit het nu? Kun je ook nu nog SDE subsidie aanvragen dan?????

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
De aanvraag kun je sowieso tot oktober indienen, maar ik heb die van mij al op 6 april verstuurd :).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Mars Warrior schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 12:20:
[...]

Die SDE pot was toch al weer leeg, of hoe zit het nu? Kun je ook nu nog SDE subsidie aanvragen dan?????
Het gaat er toch om dat de panelen na de subsidieaanvraag geplaatst worden. Nog wel even de beschikking afwachten, is die negatief dan zal The wizard buiten de SDE blijven met deze wpkjes.

[ Voor 2% gewijzigd door tw_eek op 10-06-2009 13:37 . Reden: persoonsverwisseling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 12:16:
Ik heb een meter die de teruggeleverde energie apart registreert. Hoe communiceer je dit terug naar de netbeheerder/energiemaatschappij bij het invullen van de meterstanden? Mag je van de meterstand (heb geen dag/nacht) de teruggeleverde energie aftrekken? Of moet dit apart gecommuniceerd worden naar de bedrijven?
meld dit ff bij je energie leverancier. Deze zullen jou verbruik dan salderen.
Met een ferarris meter gaat dit automatisch zonder administratie van de energieleverancier. Met jou digitale meter (met teruglever telwerk) dus niet.

Ik heb hetzelfde; 1 telefoontje met greenchoice en het was geregeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
flitspaal.nl schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 11:40:
Zoveel kost hij niet hoor :). Ik ga een Value + WIFI bestellen ( diskless ) Deze kost $255,- exclusief verzendkosten. Dat zou neerkomen op het schokkende bedrag van 183,50.

Dan nog een SSD van 64gb ET VOILA! Een ideaal servertje voor in huis tegen minimale stroomkosten.
Als je geen 64 GB opslag nodig hebt, kun je ook een compact flash to ide converter kopen en daar een redelijk snel CF kaartje in stoppen. Stuk goedkoper dan SSD, maar natuurlijk wel wat trager. Het ligt er maar aan wat je met je server wil doen? CF2IDE converter heb je voor paar euro op dealextreme.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Crackh34d schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 14:47:
[...]

Als je geen 64 GB opslag nodig hebt, kun je ook een compact flash to ide converter kopen en daar een redelijk snel CF kaartje in stoppen. Stuk goedkoper dan SSD, maar natuurlijk wel wat trager. Het ligt er maar aan wat je met je server wil doen? CF2IDE converter heb je voor paar euro op dealextreme.com
Ik heb al een avontuur beleefd met CF2IDE converters en dat was absoluut geen positief avontuur. Dat werkte voor geen meter.

Servertje krijgt een paar simpele taken.

1. Fileservertje voor onze foto's en documenten
2. SunnyBeam / Sunny Data Control / jSunnyReports logger

Misschien in de toekomst ook als simpel HTPC dingetje. 64GB zou meer als zat moeten zijn en het geheel wordt hoogstwaarschijnlijk wireless aangesloten op m'n netwerk dus snelheid is al helemaal geen issue voor die SSD.

En zelfs al zou ik hem bedraad aansluiten, onze beide laptops zitten op ons draadloze netwerk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
flitspaal.nl schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 14:54:
[...]
Ik heb al een avontuur beleefd met CF2IDE converters en dat was absoluut geen positief avontuur. Dat werkte voor geen meter.
Dan verschillen onze ervaringen :) Moet wel zeggen dat ik alleen ervaringen heb met CF2IDE icm Linux en FreeNAS (BSD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 10:37:
[...]

Inkoopactie? (geen idee of dat veel scheelt)
Dan doe ik mee. :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
Eindelijk wordt de inwoners van Overijssel ook een stimuleringssubsidie in het vooruitzicht gesteld:

Provincie geeft energiebesparing in woningen extra impuls

Met een nieuw Energiebesparingsfonds Woningen wil de provincie Overijssel gemeentelijke energieprojecten steunen. De provincie stimuleert energiemaatregelen in de bestaande woningen, omdat een derde van de CO2-emissie gerelateerd is aan energiegebruik in gebouwen. Hier is dus veel winst te halen als het gaat om de reductie van de CO2-uitstoot. Deze uitstoot kan flink beperkt worden bij de bouw van nieuwe woningen, maar vooral ook bij de verbetering van bestaande woningen en gebouwen. Om de doelstellingen van de provincie te halen moeten jaarlijks in ca. 15.000 bestaande woningen energiemaatregelen genomen worden. Daarvan zijn er ongeveer 6500 in particulier bezit. De provincie stelt 3 miljoen euro beschikbaar aan de Overijsselse gemeenten, om deze doelstelling te helpen realiseren.
Theo Rietkerk, gedeputeerde Ruimte, Wonen en Milieu: “We zijn blij dat steeds meer gemeenten in Overijssel willen investeren in energiemaatregelen door woningbezitters. Je kunt dan denken aan een energieadvies, de isolatie van huizen, of het plaatsen van zonnepanelen. Daarmee zetten we in Overijssel een mooie stap in de reductie van de CO2-uitstoot. We kiezen er bewust voor om aan te sluiten bij gemeentelijke regelingen, zodat woningeigenaren niet langs meerdere loketten hoeven. Ze kunnen gewoon bij hun eigen gemeente terecht.” aldus Rietkerk.

Als eerste provincie gaat Overijssel daarvoor een overeenkomst aan met het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn, www.svn.nl), waardoor gemeenten inwoners, die onvoldoende eigen middelen hebben, een energielening met een zeer lage rente kunnen aanbieden (1% of 2%). De lasten van deze lening worden door de daling van de energierekening gecompenseerd. Maar een gemeente kan ook kiezen voor het verstrekken van subsidies aan woningbezitters.
Enkele gemeenten hebben al een lenings- of subsidieregeling, zoals Hardenberg, Steenwijkerland en Kampen. Anderen zijn daartoe in voorbereiding, zoals Enschede, Dalfsen, Deventer en Hellendoorn.

Het Energiebesparingsfonds Woningen Overijssel is een van de maatregelen uit het Overijssels actieplan economische recessie, dat op 13 mei door Provinciale Staten is goedgekeurd. Het fonds draagt bij aan het Programma Energiepact Overijssel. De provincie werkt hierin samen met gemeenten, corporaties en bedrijven aan energiebesparing en duurzame opwekking van energie. Daarmee wil de provincie dat de CO2-uitstoot in Overijssel in 2020 met 30% is afgenomen, ten opzichte van 1990. Daarvoor draagt de provincie bij aan onderzoek en realisatie van duurzame energie, zoals windturbines, bio-energie-installaties en het onderzoek naar aardwarmte in de Koekoekspolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
SpiceWorm schreef op zondag 07 juni 2009 @ 12:03:
* SpiceWorm heeft met z'n vader nog even zitten rekenen.

(nattevingerwerk)

Voor 2,40 wp (zie erik-pvt) levert je PV installatie stroom voor 13 ct/kwh, levensduur inverter op 10 jaar.

De windmolen (via het nog niet vast staande zelfleveringsmodel) levert stroom voor 5~6 kwh, daar komt nog bij 6-8 ct / kwh transportkosten. Dus 11 tot 14 cent per kwh.
* SpiceWorm kruipt onder een steen vandaan...

Dus. Er staat al ruim 6 maanden een vast bedrag voor netwerk-kosten. #$%@#$%

Hmm net een beller van marktplaats niet helemaal de waarheid verteld :X. Sja, wat moet je dan met de vraag, "waarom doet u de installatie weg?".

[ Voor 10% gewijzigd door SpiceWorm op 09-06-2009 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het artikel gelezen. Zelf was ik alleen van plan om met plugwise spullen straks de output van mijn verschillende omvormers te gaan uitlezen. Ons solar project lijkt behoorlijk groot te gaan worden, en dankzij schaduw beperkingen en lokatie komen er meerdere omvormers. Waarschijnlijk 1 "grote" voor 10 tot 12 175Wp panelen. En 5 "kleine" waar elk 3 175Wp panelen aan komen te hangen. Dat zou betekenen dat ik straks op 3 lokaties in huis in totaal 6 omvormers aan het aansluiten ben. Plugwise zou een perfecte oplossing zijn.

Maar het fiasco... dat brengt me aan het twijfelen. Doen, en hopen dat mijn installatie het gewoon doet (en terugsturen als dat niet zo is)? Welke alternatieven heb ik, zeker als ik verschillende merken omvormers ga combineren - wat nog best eens zou kunnen.

Nog een andere vraag over omvormers: ik wil waarschijnlijk 1 175Wp paneel los op het net kunnen aansluiten. Welke omvormer zou daar geschikt voor zijn? Ik hoorde iets over 2 oude OK4 omvormers in serie aansluiten (dank SolarKing) - werkt dat gewoon? En wie heeft er nog 2 liggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 17:53:
[...]

Nog een andere vraag over omvormers: ik wil waarschijnlijk 1 175Wp paneel los op het net kunnen aansluiten. Welke omvormer zou daar geschikt voor zijn? Ik hoorde iets over 2 oude OK4 omvormers in serie aansluiten (dank SolarKing) - werkt dat gewoon? En wie heeft er nog 2 liggen? :)
Ik zou geen OK4E omvormers meer nemen, ik zou kijken naar de GRIDFIT 250LV/MV of HV. HIer kan je perfect 1 paneel op aansluiten

Op de 165Wp panelen die ik heb past de gridfit250LV ( low voltage ) perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Trouwens, mijn verbruiksgegevens tot zover ( t/m 8 minuten geleden )

Stroom : 2kWh
Gas : 2m3 gas ( ik vermoed voor het merendeel voor de comfortstand van de CV ketel voor tapwater :S )
Water : 2m3

1 mooie dag en mijn stroomverbruik staat weer negatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 14:54:
[...]

[...]
Er is een aantal zaken waar je rekening mee moet houden met CF-kaartjes:
- schrijfacties zijn duur. Voor het aanpassen van 1 bit of een hele sector aan data, moet de sector leeggemaakt worden en weer met de nieuwe data worden volgeschreven.
- Gedurende schrijf-acties in PIO-mode staat je PC gewoon te wachten en kun je niets doen, zorg dus dat je UDMA-mode op het kaartje hebt. (dat is met harde schijven ook zo, alleen duren daar de schrijfacties minder lang)
- bezuinig niet op snelheid. 66x is ongeveer 7 MB/s in de praktijk, leessnelheid. (specificaties zeggen 10 MB/s) Dat haal je in PIO-mode vaak niet eens en schrijf-snelheid is met random-writes dus nog veel beroerder.
- flash-geheugen heeft een beperkt aantal schrijfacties. Er zit in CF wel een controller die doet aan wear-leveling, om zo gelijkmatig de sectoren af te slijten. Echter bij een vrijwel volle CF-kaart heb je niet heel erg veel keuze en dan slijt het alsnog vrij hard voor die paar blokken. Oftewel geen logs naar CF sturen en zeker geen swap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:20

Punkrocker

Mostly harmless

Je hoeft niet in het zonnetje of op een geiser te wonen om CO2-neutraal te wonen.
Het kan zelfs in het koude Groot Brittanië.

En op diezelfde site: voor de alleenstaande vrouw die aan het millieu denkt... ;)
( NSFW die laatste link)
Staat in schril contrast tot dit bericht.

:(

[ Voor 33% gewijzigd door Punkrocker op 09-06-2009 20:53 . Reden: dubbelpost voorkomen... ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 11:04:
[...]

Nog simpeler te gebruiken dan mailinator: www.10minutemail.com .
Neh, want dan moet je éérst naar de site, en bij mailinator doe je gewoon een random rammel op je keyboard, en hoef je maar één keer naar de site om te bekijken, en kan je nog deleten ook tegenwoordig.

Over CF2IDE, hier ook een NoGo. Swap op dit soort storage is dodelijk, en omdat loggen nu eenmaal leuk is moet er veel geschreven worden....

Een goede laptop harddisk is echt geen stroomvreter, en doorgaans muisstil.
Ik heb 2,5 jaar geleden een Hitachi Travelstar 60GB gekocht, geselecteerd op verbruik en geluidsnivo. Het ding draait 24/7 sinds aanschaf, onhoorbaar, en mijn router voeding (5v 2A) kan er zelfs een 2e harddiskje bij hebben :) Alleen SpinUp met 2 disken tegelijk is wat moeizaam, maar dat gebeurt normaliter nooit.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2009 @ 20:36:
verbruik inverters.

op de solarday was er een persoon die een tijdklok tussen zijn inverters had.
hij vertelde dat de inverters in de nacht flink wat stroom verbruikte.

heeft iemand dit al eens gemeten ?

wellicht intressant iedereen die een inverter heeft dit meten en de gegevens ergens verzamelen,
ik kan me zo voorstellen dat er een relatie tussen prijs en "nacht"verbruik is
Ik heb een Soladin 600 en een StecaGrid 2000+, en een Voltcraft 3000 opbrengstmeter aan mijn bruto productie meter hangen. Een van de tellerstanden daarvan staat nu op 3 kWh na 3 maanden. Dus het sluipverbruik van deze 3 samen is ongeveer 1 kWh per maand. Ik vrees dat een tijdklok net zo veel verbruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

flitspaal.nl schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 18:38:
[...]

Ik zou geen OK4E omvormers meer nemen, ik zou kijken naar de GRIDFIT 250LV/MV of HV. HIer kan je perfect 1 paneel op aansluiten

Op de 165Wp panelen die ik heb past de gridfit250LV ( low voltage ) perfect.
Klopt, die 175Wp paneel past perfect op een gridfit 250LV.
Ik zag op marktplaats die dingen aangeboden worden voor 119 euro excl. btw (rond 142 euro incl.)
Jammer genoeg ligt het rendement maar op 90%.
Ik heb welleens ergens een laboratoriumtest gelezen over kleine omvormers (gridfit250, Soladin 120 en 600, Steca300 en 500 en nog een merk) en daaruit kwam Steca als beste uit de bus. (hoogste rendement)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een steca 500 heeft een hoger rendement dan een sunny boy (+3%)
maar om de discussie verder te vermijden,
een oude rsm95 met een ok4 heeft een beter rendement dan niets,
dus discussieren over rendementen heeft helemaal geen nut.
dat kwh`tje is ook nog eens eerder bespaart dan opgewekt.

de test met de zonneboiler is positief, en na wat belletjes met atag belgie(vlaanderen),
(ja want atag nederland wil mij niet tewoord staan, belgie gewoon wel)
is een flow van 2,5 liter per minuut veruit beter dan de standaard 3,5 liter.
de werveling rond de wisselaar in de boiler en de vorm ervan blijken hiervan de reden.
wat is er nu toch in nederland aan de hand ?
zo leuk om met belgie of duitsland te bellen, leuke goede adviezen en antwoorden,
duidelijke interesse, maar in nederland bij de leveranciers alleen maar negatief ge-etter en zuur.... ik snap het echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Gekke is alleen dat op de site van het Instituut zelf niets is terug te vinden over deze kritiek. Het lijkt erop dat het een personlijke mening van de directeur is.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ach typisch een reactie van een man die aan fossilis lijd,
de reacties spreken boekdelen, en een alternatief word niet genoemd, te gemakkelijk dus.
ik heb trouwens mijn meterstand van 10-2007 weer op de meter,
het werkt inderdaad niet.<?>
ik heb vandaag mijn gasprijs weten vast te zetten, voor dik 3 jaar,
voor 43 cent, (per 01-09)
al eerder op de piek heb ik mijn stroomprijs vastgezet op 31,5 cent.(12-08)
12 cent verschil is erg weinig. (energie : 1m3=8kwh)
binnenkort ga ik ook afrekenen... dat word leuk.
Zonneproject Lidl gaat voorbij aan Nederland
Supermarktketen Lidl gaat op grote schaal zonne-energie toepassen in haar bedrijfspanden. Daarvoor zijn voor meer dan honderd miljoen Euro contracten afgesloten.

Nederland komt niet in het project voor. Al drie jaar geleden startte de supermarktketen met pilot projecten op gebied van zonne-energie in Duitsland. Nu volgen ook België, Frankrijk, Spanje, Italië, Tsjechië en Bulgarije. De uitvoerende bedrijven zijn het Duitse SolarMarkt en het Belgische Enfinity.
bron duurzaamnieuws.nl

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2009 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:33

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

bij greenchoice?
ik krijg 54,7 ct. te zien voor 3-jarig contract

[ Voor 65% gewijzigd door sander817 op 10-06-2009 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb een klein stukje geschreven over de Steca TR0603mc. Nog lang niet compleet, op een website die net in de lucht is.

http://zon.e2fb.nl/

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

.......ik heb vandaag mijn gasprijs weten vast te zetten, voor dik 3 jaar,
voor 43 cent, (per 01-09)
Ik ben ook wel benieuwd bij wie je dat voor elkaar hebt gekregen. 30,17 exclusief 19% btw en energiebelastingkrijg, 54,7 inclusief krijg ook ik bij GreenChoice te zien

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Wanneer zou het nu het beste zijn om over te stappen naar een 3 jarig contract? Voor of na 1 juli?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik persoonlijk ben geen fan van vaste contracten, want het energiebedrijf neemt het risico van prijsstijgingen voor zijn rekening, en dat doen ze echt niet gratis. Dat geld steek ik dus liever zelf in mijn zak. Dat gezegd hebbende: je weet achteraf pas wat het beste moment was. Als je dus een vast contract wil nemen kun je het net zogoed nu doen. Alle verwachtingen ten aanzien van prijsstijgingen en -dalingen zijn namelijk toch al verwerkt in de prijzen van die contracten: de kans dat jij een betere gok maakt dan de markt is niet zo heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Effe zitten rekenen.
Als ik nu mijn gasprijs op 0,547 vast zet voor 3 jaar ben ik, uitgaande van 1500m3 per jaar (ik heb nog geen zonnecollectoren, zit wel in de planning), 2461,50 kwijt in 3 jaar tijd.
Ga ik uit van de prijs van Eric-PVT met 0,43 (inclusief belastingen) dan betaal ik nog maar 1935 euris.

Daar tegenover zoals het nu is (contract voor onbepaalde tijd, ieder half jaar aangepast)
Beginprijs per 1 juli 0,50 inclusief belasting en BTW
Twee scenarios; 1e is 3,5% verhoging per half jaar, 2e 5% verhoging per half jaar. (overigens was het per 1 januari bijna 10%)

Datum; Prijs; Gem/jaar;
1-7-2009; 0,500;
1-1-2010; 0,518; 0,509; 763,13;
1-7-2010; 0,536;
1-1-2011; 0,554; 0,545; 817,48;
1-7-2011; 0,574;
1-1-2012; 0,594; 0,584; 875,70;

2.456,31

1-7-2009; 0,500;
1-1-2010; 0,525; 0,513; 768,75;
1-7-2010; 0,551;
1-1-2011; 0,579; 0,565; 847,55;
1-7-2011; 0,608;
1-1-2012; 0,638; 0,623; 934,42;

2.550,72

Tov van de prijs van Eric-PVT is dat een groot verschil maar tov de prijs die mij (en anderen) via de website van GreenChoice wordt gebodenmaakt het niet zoveel uit (Op de koudste dag ven het jaar je CV uitzetten en een dagje naar het museum gaan en je hebt het al weer terug verdiend)

Ik verwacht, en dat zullen de energieleveranciers waarschijnlijk ook doen, dat de prijzen per 1 januari 2010 weer omhoog gaan en voorlopig even niet naar beneden. Volgens mij zullen na 1 juli de tarieven voor contracten voor bepaalde tijd weer omhoog gaan.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:50
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:43:
Zonneproject Lidl gaat voorbij aan Nederland
Supermarktketen Lidl gaat op grote schaal zonne-energie toepassen in haar bedrijfspanden. Daarvoor zijn voor meer dan honderd miljoen Euro contracten afgesloten.

Nederland komt niet in het project voor. Al drie jaar geleden startte de supermarktketen met pilot projecten op gebied van zonne-energie in Duitsland. Nu volgen ook België, Frankrijk, Spanje, Italië, Tsjechië en Bulgarije. De uitvoerende bedrijven zijn het Duitse SolarMarkt en het Belgische Enfinity.
bron duurzaamnieuws.nl
Tja en helaas geen licht aan de horizon. Tot zeker einde dit kabinet geen veranderingen te verwachten...
Daarna trouwens ook niet. De gevestigde orde (CDA/PVDA/VVD) doet niets aan duurzaamheid, GL blijft te klein, en nu gaat ook nog eens 20% van de stemmen naar de PVV. :X Ik schaam me ervoor bij de Nederlanders te horen.

Eigenlijk zou zo'n feed-in systeem als in Duitsland via de EU moeten lopen!

[ Voor 10% gewijzigd door QuestionMarc op 11-06-2009 11:47 ]

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

netbeheerders, daar kan je veel van leren,
so i did....onderhandelen kan, met een vooropgezet plan.
ik heb op dezelfde gorige manier onderhandeld,
ik zeg doen, maak een plan. ;-)

(energy logger besteld voor meting deelsysteem, dat ziet er best, heel wat beter uit dan een jaar geleden)

pas als ik het kontrakt heb (1e week van juli)
ga ik meer zeggen over hoe en wat, en uiteraard een kopietje ervan,
ik ga geen slapende honden wakker maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2009 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

@Eric-PVT. Dat je op een gegeven moment een lagere electraprijs kunt onderhandelen omdat je meer levert dan afneemt en ik er van uitga dat je dan een lagere terugleveren vergoeding krijgt. Maar hoe lever jij aardgas terug aan het net? ;-)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
glambalk schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 20:10:
@Eric-PVT. Dat je op een gegeven moment een lagere electraprijs kunt onderhandelen omdat je meer levert dan afneemt en ik er van uitga dat je dan een lagere terugleveren vergoeding krijgt. Maar hoe lever jij aardgas terug aan het net? ;-)
Veel bruine bonen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik neem nog maar een beetje gas af, terug gaat die meter helaas niet.
dus dat mag best heel goedkoop, het is geen kwestie van geen geld, het is zeer principieel,
er zijn nu eenmaal bedrijven die ik niets meer gun, kabeltv, telefonie, de bank en zo verder.
theorie :
gasprijs per 1-7 is gebaseert op olieprijs 1-1-2009 ($38)
olieprijs is nu 11-6 73$ dat is bijna het dubbele.
een kind kan zien wat er weer met kerst gaat gebeuren.

stroom lever ik alleen nog maar terug,
dat moet dus keihard achteruit, ongeacht of dat voor 10cent of 31 cent gebeurt.
vreemd genoeg gaat mijn leverancier onder 0 gewoon marktprijs uitbetalen,
en ik krijg dat op papier.
ik hoopte daar al op, en daarom heb ik het precies op het slechtse moment vastgezet (12-2008)
eerst wilde ze niet, omdat ze wisten dat ik teruglever.
gewoon ophangen en opnieuw bellen,totdat je beet hebt.(zo werkt dat in callcenters)

ik wil minimale uitstoot, maximale opwek, minimale kosten aan derden.
en vergeet niet dat in 2012 uitstoot niet meer gratis is voor de kolenboertjes,
en wie gaat dat betalen ? (ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:58
Mooi gedachtengang. Zo denk ik ook, alleen ben ik nog maar 16 jaar O-)

Eind mei hebben we zonnepanelen op ons dak laten plaatsen, jammer genoeg wonen wij in een rijwoning dus een groot dakoppervlakte hebben wij niet. 2250Wp (10 x 225Wp panelen). Normaal juist genoeg om de helft van onze elektriciteitsconsumptie te onderdrukken (4 gezinsleden). Volgend jaar gaan we ook onze oude (gas)boiler vervangen. Een condensatieketel zal dan de plaats innemen van dit antiek ding. yeah, nog besparen dus.

Als ik later een eigen huis ga kopen, zal de technologie nog wel wat verder zitten. Ik zou zelf ook graag leven met het hierboven vermeld moto "minimale uitstoot, maximale opwek, minimale kosten aan derden."

Jammer dat ik als tiener nog niet meer kan doen dan: stekkerblokken met schakelaars plaatsen en andere maatregelen nemen om sluipstroom te minimaliseren, energiebewust leven.
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:50:
ik neem nog maar een beetje gas af, terug gaat die meter helaas niet.
dus dat mag best heel goedkoop, het is geen kwestie van geen geld, het is zeer principieel,
er zijn nu eenmaal bedrijven die ik niets meer gun, kabeltv, telefonie, de bank en zo verder.
Ik gun de Belgische Telecombedrijven (Telenet en Belgacom)** ook niets, maar ja ... hoe je het ook draait of keert, er zal altijd geld naar stromen. ;(

Voila, een 16jarige heeft gesproken :O.
Nu snel mijn bedje in want ik heb morgen exame :'(

** Ik ben Belg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een jonge belg heeft nog zeeen van tijd, en een goede zonnestroom regeling, i envy you ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:53
Vanochtend een leuk artikel in trouw over bouwen met een energie overschot (gesaldeerd naar mobiliteit):
http://www.innoconstruct.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Ligt het aan mij, of is Greenchoice nu al gesloten? Ik probeer hen te bereiken maar krijg een antwoordapparaat. Misschien probleem met telefonie, of men vergat een apparaat om te schakelen? Who knows...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 22:59
Hey jonge belg,

hier een wat oudere belg. Fijn dat je ouders ook meewillen, belgië loopt nog volop rond met mensen die vinden dat zonnestroom enkel zinvol is in de Sahara en dat stroom sparen iets voor geitenwollensokkers is.

Wij hebben thuis vanaf volgende week 4050 Wp liggen, maar is dan ook wel extra brede rijwoning. Het lijkt me echter dat je je verbruik zou moeten naar beneden kunnen krijgen. Koop jezelf een energiemeter en ga op pad door het huis opzoek naar dingen die meer verbruiken dan ze doen. Hier op het forum kan iedereen je helpen met een standaard verbruik voor een bepaald toestel.

Veel plezier en laat ons allemaal genieten van de zon ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

llevering schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:28:
Vanochtend een leuk artikel in trouw over bouwen met een energie overschot (gesaldeerd naar mobiliteit):
Wauw mooi initiatief! Want dit huis is werkelijk niet om aan te zien. Ik vraag me alleen wel af hoe ze stroom opwekken, want op de (vreselijke) fotogalerij zie ik alleen een kleine zonnecollector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:53
Ja die vraag blijft bij ook voor mij staan, werd ook niet in het artikel beantwoord. In het artikel stond wel dat er zelfs geen netaansluiting was voor gas/elektra. Ik ben geneigd te zeggen zonnepanelen, maarja dan kom je in de winter toch vroeg of laat tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
llevering schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:28:
Een heel mooie woning waarin ik maar wat graag zou wonen, behalve dat de lokatie ongelukkig gekozen is. Leusden is niet zo groot en heeft geen NS-station, dat betekent dat je voor alles een gemotoriseerd voertuig (=voor veel mensen automatisch een fossiele auto) nodig hebt. Wat de bouwers vergeten zijn is dat duurzaamheid altijd een totaalconcept is; daar hoort transport ook bij. Ja, met het elektriciteitsoverschot zou een elektrische auto opgeladen kunnen worden, maar gaan de bewoners dat ook echt doen? Kopen ze een Th!nk voor € 40000? Of een Twike voor € 30000? Of een Tesla voor € 120000?

(Overigens loopt er volgens Google Maps wel een doodlopende spoorlijn naar de Tabaksteeg in Leusden...)

Ik hoop dat dit soort woningen meer gebouwd gaan worden, als onderdeel van een totaalconcept van duurzame dorpen/steden, waarin wonen, werken, recreatie etc. op korte afstand van elkaar liggen zodat niet alleen het wonen energiezuinig gebeurt maar waarbij ook de energie die nodig is voor transport drastisch wordt gereduceerd.

Ik vraag me ook af waar de zonnestroompanelen op dit huis zitten. Voor de in het filmpje genoemde 5000 km per jaar heeft de huidige generatie onduurzame, veel te zware, elektrische auto's zo'n 800kWh nodig en daarvoor moet je onder gunstige omstandigheden zo'n 1000Wp aan zonnestroompanelen hebben - extra panelen dus, bovenop het aantal wat nodig voor het elektriciteitsverbruik van het huis. Het huis heeft geen gasaansluiting en dus een hoog elektriciteitsverbruik. Dat moet een flinke PV-installatie zijn. Dat laag opgestelde windmolentje op het dak zal het in het beboste Leusden niet briljant doen.

Dus: een heel mooi initiatief, ik ben blij dat er iemand geld in heeft gestoken, en ik zou zeggen maak dit niveau van besparing per direct verplicht voor elke nieuw te bouwen en te renoveren wonin verplicht, maar perfect is het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
mastadizzy schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 22:19:
Mooi gedachtengang. Zo denk ik ook, alleen ben ik nog maar 16 jaar O-)

** Ik ben Belg
Waar je vandaan komt maakt niet uit, maar het is goed om te zien dat ook bij jonge mensen de gedachten over duurzaamheid op beginnen te komen. De jeugd heeft de toekomst, en wat ik (vaak, niet altijd) van de jeugd zie stemt mij niet altijd hoopvol.

Je woont in het goede land, goede stimuleringsregelingen voor duurzame technieken.
Jammer dat ik als tiener nog niet meer kan doen dan: stekkerblokken met schakelaars plaatsen en andere maatregelen nemen om sluipstroom te minimaliseren, energiebewust leven.
Dat is al vele malen meer dan vele van je generatiegenoten doen, met de TV en de computer 24/7 aan, opgevoed op de achterbank van de auto en geleerd dat meer altijd beter is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:58
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 22:47:
een jonge belg heeft nog zeeen van tijd, en een goede zonnestroom regeling, i envy you ;-)
You wish :D... 36 uren school per week (elke dag van 8:30-12:00 en 13:00-16:30 (behalve op woensdag dan)). Grote vakantie (in België is dat van 1 juli tot 31 augustus) -> vakantiewerk.
Ok, beetje wel dan... in de andere vakanties! O-)
Towap schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:49:
Het lijkt me echter dat je je verbruik zou moeten naar beneden kunnen krijgen. Koop jezelf een energiemeter en ga op pad door het huis opzoek naar dingen die meer verbruiken dan ze doen. Hier op het forum kan iedereen je helpen met een standaard verbruik voor een bepaald toestel.

Veel plezier en laat ons allemaal genieten van de zon ;-)
Inderdaad dat is het enige wat ik hier thuis kan doen. Jammer genoeg is dat niet altijd zo simpel als het is. We hebben veel grootverbruikers zoals een afwasmachine, wasmachine, droogkast,... Deze staan altijd af (logisch) als ze niet draaien. Vorige week heb ik nog een stekkerblok met timer geplaatst waar de modem, router en alle andere internetspullen staat. Deze apparaten staan dus in de nacht af. Ons "dagschema" is veel te afwisselend om deze ook overdag te laten afspringen. Werken onder het moto: alle beetjes helpen natuurlijk. Verder verlichten wij in woonkamer, bureau en keuken met halogeenspots. Niet echt de beste keuze, maar LED-verlichting staat nog in hun kinderschoentjes en is relatief duur om alles te vervangen.

Ik heb dan meteen al een vraag: waar heb jij zo'n energiemeter gekocht? Ik heb al in Brico gaan kijken, alleen hebben ze dat daar niet. (oftewel was de bediende die daar werkte nieuw, dat hij het ook niet vond)
Ook heb ik al in dit "elektronica-deel" gekeken naar dit topic. Daar staan interessante meter bij, maar ik moet het hier nog vinden natuurlijk.
JeroenH schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:26:
Dat is al vele malen meer dan vele van je generatiegenoten doen, met de TV en de computer 24/7 aan, opgevoed op de achterbank van de auto en geleerd dat meer altijd beter is....
Meer geld hebben is toch altijd beter 8)7.
O+ Om mijn hopelijk toekomstige Macbook Pro te financieren.

[ Voor 4% gewijzigd door D!zzy op 12-06-2009 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mastadizzy schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:20:
[...]

You wish :D... 36 uren school per week (elke dag van 8:30-12:00 en 13:00-16:30 (behalve op woensdag dan)). Grote vakantie (in België is dat van 1 juli tot 31 augustus) -> vakantiewerk.
Ok, beetje wel dan... in de andere vakanties! O-)
Geinig, ik had hem heel anders geinterpreteerd. Een zonnepaneel gaat tientallen jaren mee. De te verwachten levensduur is zo'n 30 tot 45 jaar dacht ik. Dan kan je beter zo jong mogelijk panelen op je dak zetten, als je 80 bent ga je ze niet meer "terugverdienen".
Binnen twee maanden de APK, en waarschijnlijk ook een beurt, en nu dus ook een roetfilter. Joehoe.
De afspraak voor de APK is gemaakt en daar wordt (voor mij helemaal gratis!) een roetfilter gemonteerd! Grootste deel subsidie en het deel wat overblijft wordt vanuit Volvo Nederland aangevuld. Top.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2009 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
mastadizzy schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:20:
[...]
...Ik heb dan meteen al een vraag: waar heb jij zo'n energiemeter gekocht? Ik heb al in Brico gaan kijken, alleen hebben ze dat daar niet. (oftewel was de bediende die daar werkte nieuw, dat hij het ook niet vond)
In Nederland heb ik bij de Gamma een nauwkeurige Cresta RC-1106 (digitale) energiemeter gekocht voor EUR 9,99. Wellicht hebben ze soortgelijke bouwmarkten ook in Belgie?
Lees ook even de test op hardware.info door, daar staan een aantal meters vergeleken. EN met grote verschillen (ikzelf HAD de Brennenstuhl PM230, maar nu de Cresta.)
Succes met de jacht op sluipverbruik ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de voltcraft energy logger (v2 gisteren ontvangen) doet het hier best goed,
(naast de geijkte edisun)
hopelijk is het nu een volwassen produkt,
er is een minimale afwijking van minder dan 1% tov de edisun in 24 uur(1500imp/sec)
geijkt door leiderdorp instruments.

de zon stond vandaag zo hoog dat deze bijna loodrecht boven het oost-west dak stond,
wat een bijzonder hoog momentaan vermogen gaf van 3495watt ac continu, vanaf 11 uur tot maar liefst 16:12u.
ook blijft de zon tot 18:20u gewoon op het oost dak schijnen.
nog 1 weekje en de zon daalt alweer......
de opbrengst is gewoon monsterlijk, van 1 zo`n dag kan ik een week in de winter toe ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:48
Vandaag heb ik mijn PV installatie van 3.5 kWp precies een jaar. Opbrengst 2986 kWh = 853 kWh/kWp. Iets meer als het maximum dat voor SDE subsidie in aanmerking komt.
Dat terwijl ik in het midden van het land zit met panelen op het zuidwesten en een dakhelling van 25 graden. Lang niet optimaal dus. Ook vorig zomer was niet optimaal.
Dit voorjaar natuurlijk wel :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Afgelopen donderdag is de firma weer langs gekomen. Behalve drie, niet-werkende zonnepanelen staat er nu ook nog een niet werkende zonnecollector op het dak. Volgens afspraak zou de zonneboiler met Armaflex DuoSolar of gelijkwaardig worden aangesloten. Alleen hadden ze dat niet bij zich, alleen een paar lengtes koper. We hadden ook gehoopt dat de rest van het K2 systeem geleverd zou zijn, maar helaas ben ik het slachtoffer van een kleine strijd tussen K2 en Sunconnex, die K2 in NL vertegenwoordigt en dus ontbreken er nog een aantal vitale onderdelen, waardoor de zaak niet opgesteld kan worden.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3642/3620320304_560878516e.jpg?v=0

De firma en ik hebben ook iets andere ideëen over het plaatsen van ballast. Onder de zonnecollector moet volgens Nefit zo'n 450 kg. Nefit heeft daarvoor keurige bakken, die je in het frame kan hangen, zodat je de ballast netjes kan verdelen en het er ook nog toonbaar uit ziet.

De firma heeft het zo opgelost:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2476/3620319930_dfa90aa688.jpg?v=0
Een stapeltje tegeldragers zorgt dat de tegels niet kantelen.

En dit keer waren er maar twee dingen verkeerd gemonteerd. De middenconsole van de collectoren zat de verkeerde gaten en niet in het midden, waardoor de ballastbakken niet zouden passen en de monteur had gemakshalve het kraantje bij de automatische ontluchter weggelaten. Geen ZZp-er deze keer.

Gelukkig werk ik niet full-time, zodat ik tijd heb om alle gebreken te herstellen.

Mocht je je afvragen waarom we op het K2 systeem zijn uitgekomen? Dat zit zo. Door de Welstandsnota van het stadsdeel mag ik maximaal 1/3 van de dakvlakbreedte benutten voor zonnepanelen. Wat betreft de hoogte zit ik vast aan de maximale bouwhoogte uit het bestemmingsplan. Als ik panelen portrait plaats kan ik dus meer panelen kwijt, want ik heb nog 2 meter bouwhoogte over. De meeste systemen, zoals de Ubbink console en Clickfit zijn niet geschikt voor portrait plaatsing. De Lightbox van Oskomera zou eventueel kunnen, maar die zijn per definitie niet verstelbaar en ik was bang dat de Welstand mogelijk aanvullende eisen zou stellen met betrekking tot de hoek met het dakvlak.

De firma heeft me overigens wel compensatie aangeboden voor het knoeiwerk van de vorige keer. Waar we precies op uitkomen weet ik nog niet, al begin ik zolangzamerhand toch wat minder geduldig te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 12-06-2009 22:01 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zo he, daar liggen toch wel zo'n 21 stuks 30x30 tegel van zo'n 4.5 kg pst. om je panelen (aka. windvangers) op z'n plek te houden. Uiteraard bonus punten voor de stabiele ligging van die tegels.
Na je verhaal zou ik ook niet gek staan te kijken als ze vergeten zijn om montage-schroeven te gebruiken.

Wat een ongelooflijk gepruts.

[ Voor 10% gewijzigd door TD-er op 12-06-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 21:40:
Afgelopen donderdag is de firma weer langs gekomen. Behalve drie, niet-werkende zonnepanelen staat er nu ook nog een niet werkende zonnecollector op het dak. Volgens afspraak zou de zonneboiler met Armaflex DuoSolar of gelijkwaardig worden aangesloten. Alleen hadden ze dat niet bij zich, alleen een paar lengtes koper. We hadden ook gehoopt dat de rest van het K2 systeem geleverd zou zijn, maar helaas ben ik het slachtoffer van een kleine strijd tussen K2 en Sunconnex, die K2 in NL vertegenwoordigt en dus ontbreken er nog een aantal vitale onderdelen, waardoor de zaak niet opgesteld kan worden.
Ik zou de leverancier bellen. Het is hun verantwoordelijkheid dat eea correct en tijdig word opgeleverd. Jij mag geen slachtoffer worden van een strijd tussen Sunconnex en K2.
De firma en ik hebben ook iets andere ideëen over het plaatsen van ballast. Onder de zonnecollector moet volgens Nefit zo'n 450 kg. Nefit heeft daarvoor keurige bakken, die je in het frame kan hangen, zodat je de ballast netjes kan verdelen en het er ook nog toonbaar uit ziet.

De firma heeft het zo opgelost:
Een stapeltje tegeldragers zorgt dat de tegels niet kantelen.
Wederom over klagen. Eisen dat dit volgens de Nefit methode wordt opgelost!
Gelukkig werk ik niet full-time, zodat ik tijd heb om alle gebreken te herstellen.

De firma heeft me overigens wel compensatie aangeboden voor het knoeiwerk van de vorige keer. Waar we precies op uitkomen weet ik nog niet, al begin ik zolangzamerhand toch wat minder geduldig te worden.
Gebreken herstellen? Ik zou bijna zeggen als ze het niet binnen een hele korte termijn correct opleveren dan moet je ze in gebreke stellen. Je zou alvast bij je rechtsbijstand kunnen informeren.

Je hebt nu een stel prutsers op het dak werken. Daar zou ik persoonlijk geen goed gevoel bij hebben. En ik zou al helemaal een rotgevoel hebben in mijn buik nadat de installatie is opgeleverd.. "Hebben ze dit wel goed gedaan, was ddat wel goed, overleefd het een storm?"

Je moet wel vertrouwen hebben in de installatie, de reden dat je het uitbesteed is juist om dat vertrouwen te krijgen in je installatie, daar betaal je notabene voor. Je betaald niet voor dit stelletje prutsers op je dak.

Just my 2 cents.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.