Duurzame energie deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 64.977 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 23:27:
wat ik me afvraag :
ik heb een stookhokje en heb mijn boiler en leidingen dubbel geisoleerd,
toch is het er 35c nu.
hebben jullie dat niet ook heel erg met die kale leidingen ?
Jip, bij mij wordt de garage opgewarmd doordat verschillende leidingen EXTRA nog niet zijn geisoleerd.
Zo kan ik m'n overcapaciteit mooi dumpen.
Voor de herfst wil ik dit wel veranderd hebben, dan moet het perfect geisoleerd zijn.

Het probleem heatdump ben ik mee bezig om de beste manier uit te dokteren.
Het liefst op zo'n manier dat het ook nog wat oplevert, dus geen radiateur ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

wmeester schreef op maandag 01 juni 2009 @ 09:54:
[...]

Meten is weten idd. Ik moet dan echter wel het dak op en heb daar wat hulp bij nodig.

Wordt dus vervolgd.

Ik ben echter wel aan het kijken naar andere opties. 1 van die opties is de schuur in de achtertuin te benutten. Heeft iemand ervaring met de diefstal gevoeligheid van de panelen?
In Nederland valt dat wel mee. Probeer eerst na te gaan of je ze kan verzekeren en bevestig de panelen zo aan elkaar dat je ze alleen nog met een slijptol van elkaar los kan maken. (dwarslat met afbreekschroeven ofzo) Ik ken verschillende mensen die ze op dak van schuur of garage gemonteerd hebben.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
wmeester schreef op maandag 01 juni 2009 @ 09:54:
[...]
Ik ben echter wel aan het kijken naar andere opties. 1 van die opties is de schuur in de achtertuin te benutten. Heeft iemand ervaring met de diefstal gevoeligheid van de panelen?
Hier heb ik ook nog niets van vernomen in Nederland. Wat ik wel gedaan heb bij montage is foto's maken van de serie-nummers/productiereeks van elk paneel (en deze in mijn administratie verwerkt).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.capzo.nl/images1/File/Thermusol%20boekje.pdf

Spiceworm heeft het ook al eens aangehaald.
Het zou toch leuk zijn om een boiler vol te gieten met deze korrel of poeder en hopla 2 tot 3-voudige opslagcapaciteit.

Zou het zo simpel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 21:51:
een palletkachel
een zubadan
een openhaard met cv wisselaar
met gas, als iedereen nu eens stopt met zoveel te consumeren dat we binnenkort door slochteren heen zijn
met lng of propaan uit een fles zoals in spanje (ik heb de nippel al op de qsolar)
met elektra als eindelijk die windparken op zee er komen
Prima oplossingen voor een beperkte club Nederlanders, maar als je het landelijk bekijkt blijft het moeilijk.

Palletkachel of houtkachel met cv-wisselaar (openhaard kost je netto energie): hebben we in NL niet genoeg hout voor. (Nog even buiten beschouwing de hoeveelheid fossiele energie die verstookt wordt om pallets te maken en te drogen, heb de cijfers wel, niet bij me, zal het binnenkort eens posten).

Zubadan, is mooi, nog steeds veel electra verbruik, in een periode dat zonnepanelen niet zoveel opbrengen. Blijft over: windmolen. Een nederlands gezin verbruikt 3500 kwh electra (??) en 1500 m3 gas. 1500 kuub gas aan verwarming vervangen door een warmtepomp: grofweg 4000 kwh electra extra. Om enkel de 3500 kwh electra te halen met windmolens is al een flinke opdracht, laat staan als dat nog een keer verdubbeld wordt (eens, zou te doen moeten zijn). Maar zo'n hre ketel gaat vanzelf, hoeft amper subsidie bij en het helpt om minder te verbruiken. En aangezien ketels een levensduur van +/- 10 jaar hebben...
JeroenH schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:27:
Door het huis zo goed te isoleren dat geen extra verwarming nodig is. (dat zal in ons geval niet over 5 jaar zijn, maar dat gaat er zeer zeker komen). Elke andere oplossingen blijft energie tegen de stroom in pompen en dat is niet efficiënt.
Klopt, maar ook bij passiefhuizen heb je nog steeds verwarming nodig. Veel minder uiteraard, en idd het duurt nog een tijdje voordat alle nieuwbouw passief is, laat staan alle huizen. imho een onvermijdelijke ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 12:51:
http://www.capzo.nl/images1/File/Thermusol%20boekje.pdf

Spiceworm heeft het ook al eens aangehaald.
Het zou toch leuk zijn om een boiler vol te gieten met deze korrel of poeder en hopla 2 tot 3-voudige opslagcapaciteit.

Zou het zo simpel zijn?
Je hebt van het zout ongeveer een kuub nodig om 130 kuub gas eq. op te slaan. Bij de reactie met water waarbij warmte vrij komt, heb je nog een keer een kuub water nodig. Als je dat product wil opslaan heb je aan het einde van de winter 6 kuub nodig. Dus nee, zo simpel als je boiler volstorten is het niet. Interessant, dat wel.

sry hlpdsk, was te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus 1000m3 gas is +/- 46m3 opslaggrootte.

Weet je iets van:
Hoe lang het de warmte kan opslaan?
Verouderen?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Nee, 1000 / 130 is 7 a 8 kuub voor de droge stof, en een verdubbeling voor de natte stof. En dat is zonder incapseling oid.

Zij gebruiken het op een andere manier, wellicht ook een ander zout, maar er zijn er niet zoveel die geschikt zijn (eigenlijk maar een).
Warmte opslag is onbeperkt, komt pas weer vrij als je er water aan toe voegt. Hoe vaak je dat kan doen? Geen flauw idee.

edit: ik zoek eigenlijk nog een manier om de controller een 3weg klep pas te laten schakelen op het moment dat er geen warmwater afname meer is. De 3 weg klep wordt dan gebruikt als naverwarming bypass. Zo sla ik 3 vliegen in een klap, de CV verwarmd niet standaard na (en slaat dus niet steeds aan voor een paar seconden), je kan je boilerwater voor douchen gebruiken tot 40-45c, en op het moment dat het je te koud wordt onder de douche, zet je de kraan uit, 3 weg klep slaat om en het water wordt via de cv ketel herleidt. Zo voorkom je ook dat tijdens het douchen het water via de cv ketel wordt gestuurd (wegens boiler temp < 60c) en dat je plotseling onder het koude water staat wat uit de ketel kwam, en staat te wachten tot de cv boiler van 3 liter weer warm is.

pffff of gewoon altijd het water door de CV laten stromen en 2x per jaar de instelling op de cv veranderen (warmwater aan/uit)...

[ Voor 54% gewijzigd door SpiceWorm op 01-06-2009 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat het 15m3 zijn, dat zijn acceptabele groottes om te maken.

Maar ja wat zijn de kosten?
Wat komt er meer bij kijken?

Dit zou een goede oplossing kunnen zijn voor seizoensopslag.
SpiceWorm schreef op maandag 01 juni 2009 @ 13:25:
edit: ik zoek eigenlijk nog een manier om de controller een 3weg klep pas te laten schakelen op het moment dat er geen warmwater afname meer is. De 3 weg klep wordt dan gebruikt als naverwarming bypass. Zo sla ik 3 vliegen in een klap, de CV verwarmd niet standaard na (en slaat dus niet steeds aan voor een paar seconden), je kan je boilerwater voor douchen gebruiken tot 40-45c, en op het moment dat het je te koud wordt onder de douche, zet je de kraan uit, 3 weg klep slaat om en het water wordt via de cv ketel herleidt. Zo voorkom je ook dat tijdens het douchen het water via de cv ketel wordt gestuurd (wegens boiler temp < 60c) en dat je plotseling onder het koude water staat wat uit de ketel kwam, en staat te wachten tot de cv boiler van 3 liter weer warm is.

pffff of gewoon altijd het water door de CV laten stromen en 2x per jaar de instelling op de cv veranderen (warmwater aan/uit)...
Nu heb ik de klep continu open, maar dat moet in de herfst, winter niet want dan ben je je boiler aan het opstoken met de cv.
Warmwater heb ik sinds de start van de zb uit op de ketel.

Het kan geregeld worden met een aanlegthermostaat:
http://www.salus-controls.de/download/at10_pp_nl.pdf

Maar iets luxer waarbij ook rekening wordt gehouden met de retourtemp cv (Delta t regeling)
http://www.yatego.com/bes...856689Y15ef44ee81fe7fd81d

Nog luxer:
Een andere controller: UVR1611, Resol Deltasol M, Steca 0603MC.
De Steca heeft Ericplan nu.
Je zal dan ook nog een flowsensor in moeten bouwen waarop je klep schakelt
bijv
http://cgi.ebay.de/Stroem...%3A0%7C293%3A1%7C294%3A30

Dan blijft bijna de UVR1611 over om het goed te regelen.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SpiceWorm schreef op zondag 31 mei 2009 @ 20:59:
[...]
Het is niet helemaal zoals je schrijft; zoals eerder gezegd bespaard een hre ketel aardgas in de aardgascentrale om stroom op te wekken. Met een ingeschatte besparing van 400€ op de energierekening kom je +/- 2000 kwh opgewekt. Hiervoor had je maar 200 kuub aardgas extra nodig. Als je die 2000 kwh uit het stopcontact had getrokken had daarvoor een gascentrale 400 kuub aardgas verstookt (dat was ook met groene stroom het geval geweest). Dus een besparing van 200 m3 aardgas. Een gemiddelde zonneboiler (volgens SN) bespaard 150 tot 200 m3 aardgas. Dáárnaast kun je uiteraard nog een zonneboiler installeren. En PV. Want ookal heb je PV + zonneboiler, in de winter produceren die bij lange na niet genoeg om jezelf te bedruipen. Dan stookt bij jou thuis (neem ik aan) toch echt de aardgasketel. En, dan lijkt het me beter, áls je dan aardgas verstookt, dat je er eerst electriciteit van maakt.
Als je het zo beschrijft, dan lijkt een HRe, met ZB en PV de ideale combinatie (want complementair):
- In de winter HRe voor verwarming/warmwater en elektra
- In de zomer ZB en PV
- In de lente/herfst een combi van alledrie

Alleen de foute manier van consumentje-in/oplichten en nog weinig praktijkervaringen maken eea wat lastig.

Enne wat betreft de totale besparing van €400: 200m3 gas = €140. Met beloofde €400 besparing moet je dus €540 aan stroom opwekken: Met de €0,20ct die ik bij GC betaal zit je dan al aan 2700kWh...

Lijkt me niet echt haalbaar.

Dus ik dacht ach, laat ik de HRe test eens doen:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/zbp6v.jpg

Toch nog gratis reclame voor zonnepanelen, zonneboilers en HR ketels _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat weer goed met de olieprijs :(
http://www.telegraaf.nl/b...naar_hoogste_stand__.html

Verdubbelling in korte tijd zit er al weer aan te komen

Op zich goed voor de duurzame energie, maar niet voor de economie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Gistermiddag (13h) was onze boiler net op z'n max (91 graden) aangekomen, toen het bewolkter werd. Gevolg: hij heeft sindsdien niet meer op staan warmen (dus ook niet gestagneerd). Verder geen warm water gebruikt, maar 's avonds 23 h was de temperatuur al gezakt naar 81. De volgende ochtend 8 uur (vanochtend dus) gezakt naar 68 graden.

De leidingen zijn niet geisoleerd, maar ik vind dit wel heeeeel veel zakken (10 graden in 10 uur, respectievelijk 13 graden in 9 uur.)

Voor zover ik dat kan nagaan gaat er niks circuleren ( in ieder geval niet in het watercircuit, dat gaat direct een stuk naar beneden). En de glycerolkant kan ik me ook niet zo voorstellen. Of kan dat wel? Gaat direct door het dak naar boven naar de collector (plm 1 meter), maar daar zitten ook allerlei slingers in (koude retour gaat eerst bovenin door het dak, daarna pas naar de onderkant vd collector, dus lijkt een soort warmtesifon)

Met isolatie zal het vast wel wat schelen, maar dan nog vind ik het wel veel voor een boiler van 110 liter...

Of is dit wel normaal? Ik zie soms wel wat getallen van jullie voorbij komen, maar die lijken toch een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb de statistieken voor mei 2009.

33kWh stroomverbruik op de meter, 111,67kWh stroomopwek met de zonnepanelen. omgerekend 110kWh/kWp

Gasverbruik was 21m3 met 142 graaddagen. Mei was nog relatief koud t.o.v. de voorgaande jaren. Ons gasverbruik is voor mei nog nooit zo laag geweest. We hebben nog een paar dagen, zeker in het begin van mei, nog kort gestookt 's ochtends om de kou uit de woning te krijgen.

De zonneboiler doet het geweldig en had een dekkingsgraad van 96%. Laagste temperatuur in de boiler is 44 graden onderin geweest.

Water was niet interessant. 8m3 water.
Of is dit wel normaal? Ik zie soms wel wat getallen van jullie voorbij komen, maar die lijken toch een stuk lager.
Mijn boilervat plus leidingen is erg goed geisoleerd. Hier een paar dagen terug van 78 graden 's avonds ( 22:30 ) terug naar 73 graden de volgende ochtend om 8:00.

Insulation DOES matter!

[ Voor 21% gewijzigd door mkleinman op 01-06-2009 16:19 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 13:39:
Nu heb ik de klep continu open, maar dat moet in de herfst, winter niet want dan ben je je boiler aan het opstoken met de cv.
Warmwater heb ik sinds de start van de zb uit op de ketel.

Het kan geregeld worden met een aanlegthermostaat:
http://www.salus-controls.de/download/at10_pp_nl.pdf

Maar iets luxer waarbij ook rekening wordt gehouden met de retourtemp cv (Delta t regeling)
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, volgens mij heb ik het ook wat wazig uitgelegd.
(Paint poweerrrr).
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/harmenj/files/cvbypass.GIF

Geen centrale verwarming ondersteuning. (De ketel kan de boiler niet opwarmen/naverwarmen).
Die klep wou ik aansturen met de controller, en dat is dezelfde schakeling (en instructie) die je gebruikt om met een 3 weg klep een tweede boiler op te warmen, indien de eerste boiler warm genoeg is (55c). In werkelijkheid zit die 3weg klep in het tapwater deel en wordt dan de naverwarming gebypassed.

Probleem is dan alleen als je onder de douche staat, en de temp komt onder de 55c de klep omgaat, en je opeens staat te douchen onder water wat (met een beetje geluk) a) ruim een half jaar in je cv boiler heeft gezeten, b) koud is. Daarbij zit er een voorraadvat van 3 of 5 liter in de ketel, dus je moet eerst wachten tot dat erdoor is (2 ~ 3 minuten). Nu is dat wel overkomelijk, maar een relatief simpele oplossing is door enkel te schakelen als er geen tapwater wordt afgenomen.

Dat t-stuk links in de tekening mag denk ik niet of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 13:39:

Nog luxer:
Een andere controller: UVR1611, Resol Deltasol M, Steca 0603MC.
De Steca heeft Ericplan nu.
Je zal dan ook nog een flowsensor in moeten bouwen waarop je klep schakelt
bijv
http://cgi.ebay.de/Stroem...%3A0%7C293%3A1%7C294%3A30

Dan blijft bijna de UVR1611 over om het goed te regelen.
Ik heb de gebruiksaanwijzing nog niet helemaal doorgespit, maar de steca heeft, wat zij noemen, functies. Het zijn een soort modules die je aan een standaardsetting kan toevoegen. Zo heb ik gekozen voor de standaardsetup met een collector en één boiler en als functie een tweede "speicher" met deltaT regeling en pomp toegevoegd. Het instellen is echt kinderspel. Ik denk dat er meer mee kan, dan je zo op de website ziet. Ook kan je een sensor dubbel inzetten, bijvoorbeeld de sensor in de zonneboiler wordt door beide deltaT regelingen gebruikt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Vandaag een tijdelijke doorverbinding tussen aanvoer en retour van de collector gemaakt, zodat ik ook de boilerkant kon controleren op dichtheid. In totaal heb ik gisteren zo'n 60 verbindingen gemaakt (een T telt voor 3 verbindingen) en in totaal lekte er één, een exemplaar dat ik in z'n geheel niet aangedraaid had. Niet slecht als je bedenkt dat de ZZP-er op de halve installatie al twee lekkende verbindingen had achtergelaten :X . Komende week de Steca aansluiten en verder configureren :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op maandag 01 juni 2009 @ 16:43:
Daarbij zit er een voorraadvat van 3 of 5 liter in de ketel, dus je moet eerst wachten tot dat erdoor is (2 ~ 3 minuten).
[twijfelachtige relevantie]
Er zijn maar weinig douches die 2,5 liter water per minuut gebruiken. Met 8 liter per minuut heb je al een redelijk zuinige. Dus dat water is er in een halve minuut doorheen.

edit: Oeps, je doucht natuurlijk niet onder water van 60 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 19:58:
[...]

[twijfelachtige relevantie]
edit: Oeps, je doucht natuurlijk niet onder water van 60 graden.
Als je een thermostaatkraan op je douche hebt, zal de koudwaterkraan dicht blijven als er nog geen warm water komt. Ergo: na een halve minutt heb je wel warm water. Die ervaring heb ik met onze Nefit Smartline HR. Ik schakel (via de klokthermostaat) de CV uit als de zoneboiler voldoende warm is. De 1e die 's morgens doucht moet even langer wachten op warm water.
Aangezien de voorraad in de CV ketel in een geïsoleerd vat zit is het voor de volgende douchers geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 14:50
gatgda schreef op maandag 01 juni 2009 @ 16:17:
Gistermiddag (13h) was onze boiler net op z'n max (91 graden) aangekomen, toen het bewolkter werd. Gevolg: hij heeft sindsdien niet meer op staan warmen (dus ook niet gestagneerd). Verder geen warm water gebruikt, maar 's avonds 23 h was de temperatuur al gezakt naar 81. De volgende ochtend 8 uur (vanochtend dus) gezakt naar 68 graden.

De leidingen zijn niet geisoleerd, maar ik vind dit wel heeeeel veel zakken (10 graden in 10 uur, respectievelijk 13 graden in 9 uur.)

Voor zover ik dat kan nagaan gaat er niks circuleren ( in ieder geval niet in het watercircuit, dat gaat direct een stuk naar beneden). En de glycerolkant kan ik me ook niet zo voorstellen. Of kan dat wel? Gaat direct door het dak naar boven naar de collector (plm 1 meter), maar daar zitten ook allerlei slingers in (koude retour gaat eerst bovenin door het dak, daarna pas naar de onderkant vd collector, dus lijkt een soort warmtesifon)

Met isolatie zal het vast wel wat schelen, maar dan nog vind ik het wel veel voor een boiler van 110 liter...

Hier idem dito. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de temp ook niet helemaal nauwkeurig gemeten wordt. Zeker als je niet thuis bent (dus er wordt helemaal geen warm water gebruikt) dan raakt het water niet goed gemengd en slaat hij dus eerder af. En ja hier zakt ie ook behoorlijk na 1 nachtje...
Ik laat hem hier (ook nefit setje) tot 95 oplopen icm met een Steca TR0301 regeling maar dan nog zie ik dat de uitstroomtemp nog steeds lager is dan dat.. :?
Ik ben er overigens wel achter dat 110 liter wel aan de krappe kant is. 2x douchen, wat keuken werk en 2 kidz in klein badje dan is het wel weer voorbij en zakt ie onder de 60 graden...
Misschien toch maar een extra boiler ervoor hangen icm met een slimme regeling zodat je 2 boilers kunt verwarmen??? (bijv steca TR0603)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 14:37:
Het gaat weer goed met de olieprijs :(
http://www.telegraaf.nl/b...naar_hoogste_stand__.html

Verdubbelling in korte tijd zit er al weer aan te komen

Op zich goed voor de duurzame energie, maar niet voor de economie
Dat is volgens mij eerder een teken dat het weer aan het aantrekken is.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 19-09 17:21

aip

Voor de liefhebber vam commercieel amerikaans geneuzel: nu een docu over peak-oil op history channel. Beetje popie-jopie, maar het kijken wel waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:36
aip schreef op maandag 01 juni 2009 @ 22:17:
Voor de liefhebber vam commercieel amerikaans geneuzel: nu een docu over peak-oil op history channel. Beetje popie-jopie, maar het kijken wel waard
Hoe heet de documentaire precies? Ik heb geen history channel, maar wie weet is er op een andere manier aan te komen. Ik vul mijn verzameling documentaires graag aan. :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Spiceworm

Je hebt toch ook een zonneboiler besteld, niet?
Wat voor een boiler heb je besteld?
Hoe wil je deze inpassen?

:P nog meer paint powerrr
Mistraller schreef op maandag 01 juni 2009 @ 21:56:
[...]

Dat is volgens mij eerder een teken dat het weer aan het aantrekken is.
Natuurlijk, op korte termijn ja.
Maar aangezien zowat alles met olie gemaakt of getransporteerd wordt, wordt die duurdere prijs toch weer verekend in de producten.
De consument moet uiteindelijk meer voor de producten betalen (Benzine is een mooi voorbeeld).
Meer betalen betekent minder koopkracht, minder koopkracht betekent achteruitgang.
Ik mag aannemen dat de werkgevers ook niet meer zo gul zijn met salarisverhogingen, dus inbinden.

Als het waar wordt wat de experts zeggen dat de olie binnen 4 jaar $200 per vat kan worden dan wordt het pas echt feest.
Benzine van +/- € 5 per liter ofzo, of nog extremer, dan is het echt niet meer leuk om te moeten tanken.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 22:25
Inmiddels heb ik een mooie zonnecollector op het dak. Kost nogal wat, zelfs na de nodige subside maar dan heb je ook wat :)

Hier een voorbeeld hoe het ook kan
Dit heb ik gespot in het Noordoosten van Slowakije (Svidnik)

Het is een zwart geverfde CV radiator in een bak met een glasplaat.
Op de foto lijkt de kleur anders, maar hij is mat zwart
Oude boiler erboven en een pompje erop.
Er komt goed heet water uit en het werkt al heel wat jaren zonder problemen.

De thermometer geeft omgevings- en watertemp aan.
Zelf zou ik nog wel hier en daar isolatie aanbrengen.

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/DSC_0245-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/DSC_0244-1.jpg

High res:
http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/DSC_0245.jpg
http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/DSC_0244.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Woodski op 01-06-2009 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 19-09 17:21

aip

JeroenH schreef op maandag 01 juni 2009 @ 22:23:
[...]

Hoe heet de documentaire precies? Ik heb geen history channel, maar wie weet is er op een andere manier aan te komen. Ik vul mijn verzameling documentaires graag aan. :)
Mega Disasters: Oil Apocalypse. Weinig nieuws, gaat meer in op de sociaal/economische gevolgen. Wel goed om de main stream ' bang te maken'. Dat is (helaas) nodig.

Zal kijken of ik m binnenkort nog eens aangekondigd zie, en dan opnemen. Voor de liefhebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 01 juni 2009 @ 17:51:
[...]

Ik heb de gebruiksaanwijzing nog niet helemaal doorgespit, maar de steca heeft, wat zij noemen, functies. Het zijn een soort modules die je aan een standaardsetting kan toevoegen. Zo heb ik gekozen voor de standaardsetup met een collector en één boiler en als functie een tweede "speicher" met deltaT regeling en pomp toegevoegd. Het instellen is echt kinderspel. Ik denk dat er meer mee kan, dan je zo op de website ziet. Ook kan je een sensor dubbel inzetten, bijvoorbeeld de sensor in de zonneboiler wordt door beide deltaT regelingen gebruikt.
Ben zeer benieuwd wat de echte mogelijkheden zijn.
Een nadeel is het beperkte aantal aansluitingen, dit kan je wel met een slave uitbreiden
Een ander minpuntje vind ik de Analyzer software welke zeer beknopt is, maar waarschijnlijk wel veel mogelijkheden tot 'knutselen' geeft om in Excel zelf iets moois te creeeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2009 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Sinds een tijdje heb ik een zelfgemaakte WTW unit in gebruik, voor douchewater.
En dat werkt heel erg goed. 8)

Laatst een controlle van de zonneboiler temp.
Begin 66 graden, 2 personen 5 minuten douchen, daarna 62 graden in de boiler.
En het is een Remeha Zenta, dus tussen de 80 en 90 liter vooraad.

Bij meten aan de warmtewisselaar, leidingwater in 12 graden.
En uit tussen de 24 en 32 graden, afhankelijk van wie er onder de douche staat.
Verschil tussen de afvoer en het leidingwater maximaal 0,5 graden.

De installatie is een 70mm koperpijp van 2 meter met daar in een spiraal 4 leidingen van 8mm omheen.
De constructie was niet zo eenvoudig, maar kan wel veel eenvoudiger. |:(
4 pijpen in de lengterichting (helemaal recht) van 12mm doen precies hetzelfde. (Veel gemakkelijker)
Defenitief een aanrader, als het lukt om het douchewater apart af te voeren.

Een koperen pijp van grote diameter kan een goede loodgieter maken. Wordt ook voor hemelwaterafvoer bij dure villa's gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door guus.assmann op 01-06-2009 23:01 . Reden: stukje toeggevoegd ]

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je pv installatie controleren?
http://www.siderea.nl/nieuws/nieuws_0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Woodski schreef op maandag 01 juni 2009 @ 22:24:

Hier een voorbeeld hoe het ook kan
Dit heb ik gespot in het Noordoosten van Slowakije (Svidnik)

Het is een zwart geverfde CV radiator in een bak met een glasplaat.
Op de foto lijkt de kleur anders, maar hij is mat zwart
Oude boiler erboven en een pompje erop.
Er komt goed heet water uit en het werkt al heel wat jaren zonder problemen.

De thermometer geeft omgevings- en watertemp aan.
Zelf zou ik nog wel hier en daar isolatie aanbrengen.
Er zijn best wat mensen die bezig zijn met zelfbouw zonneboilers. Kijk oa eens hier http://home.zonnet.nl/zonneboiler/fotopagina.html

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
aip schreef op maandag 01 juni 2009 @ 22:34:
Mega Disasters: Oil Apocalypse. Weinig nieuws, gaat meer in op de sociaal/economische gevolgen. Wel goed om de main stream ' bang te maken'. Dat is (helaas) nodig.
Inderdaad een bangmakertje (trailer).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 23:34
@ guus.assman
helemaal te gek die zelfbouw douche WW heb je nog foto’s

Hier mijn eigen gemaakte warmte bolier ..op Paraffine basis
Ivm ruimte gebrek toen gebouwd
De installatie bestaat uit 4x riool buis 160mm 2200 lang ( hoog dus )(totaal ~250 liter)
Met daar in een WW wisselaar voor INput warmte en een WW voor OUT
OUT heeft 2x meer buis lengt , IN en OUT zijn aan elkaar gekoppeld om het totaal oppervlakte zo groot mogelijk te maken
Parafine is namelijk in vaste toestand een niet zo beste warmte geleider
Hier foto van 2e exemplaar met vergrote wisselaar oppervlakte

Click op foto voor groter exemplaar
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/06/02/1243924053-990.jpg

Hier ontlaat proces met eerste exemplaar ( minder oppervlakte van warmte wisselaar)
Zie de afkoeling ( vaste stof worden) van de paraffine
Linker zijde koud water invoer

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/06/02/1243924595-030.jpg

zie de warmte geleiding door de koper draden(afkoeling)

Hier 2 e exemplaar meer oppervlakte in de OUT
(Inmiddels reeds voorzien van ontluchter in de top)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/06/02/1243925045-250.jpg

Totaal 250 Kg paraffine(~250 liter) ,waarmee je ongeveer 2 a 4 maal meer energie kan opslaat dan in een boiler met water van dezelfde inhoud
Een water boiler zou 500 tot 1000 liter moeten bevatten om dezelfde energie te kunnen opslaan
(bovenstaande geld als je het vat 10-15 graden laat zakken als werk temperatuur)
Voordeel paneel temperatuur blijft lang laag (60-65 graden)
En max gebruik van je zonnen energie paneel

Nadeel lagere temperaturen worden minder makkelijk opgeslagen ,dus neem je een water boiler( 50-80 liter) als voorzet met als max temp 50-60 graden,dan heb je een mooie twee traps installatie

Ik denk dat ik de installatie wel weg wil doen ivm nog meer ruimte gebrek en meer Pv techniek ga toepassen

Dus mocht er iemand zijn

Mocht je meer willen lezen over paraffine als opslag middel voor warmte
Ik heb nog een heleboel info als pdf documenten
De grote jongen http://www.powertank.de/
Hier nog een paar links
http://www.sonne-heizt.de...cher/energiespeicher.html
http://www.rubitherm.com/...es/04d_glossary_04.htm#02
http://www.sonne-heizt.de.../Kapazitat/kapazitat.html

en hier discussie jaar opslag warmte
http://www.haustechnikdialog.de/Forum/Default.aspx?t=12544

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@X21r
Mooi gedaan!!
Wat heeft zo'n boiler ongeveer gekost om te maken?
Als je powertank bekijkt dan zou een combinatie van powertank met thermusol ipv paraffine iets zijn.
Ben bang dat de kosten hoog liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 10:25:
@X21r
Mooi gedaan!!
Wat heeft zo'n boiler ongeveer gekost om te maken?
Als je powertank bekijkt dan zou een combinatie van powertank met thermusol ipv paraffine iets zijn.
Ben bang dat de kosten hoog liggen.
Kosten
..totaal installatie
...de grootste posten ( naast wat knelkoppelingen en soldeer)

16 x 5Meter koper 15mm pijp
4 x 100meter zwart installatie draad
2 x 100 meter bruin installatie draad
250kg paraffine
4 x 16cm a 2,2meter rioolpijp
Dus kosten VER onder die van een echte RVS boiler
En TIJD ......... ik weet nu dat je een WWisselaar in 14 werk uurtjes kan maken
Voor de rest veel tijd om te experimenteren ..foto maken van laad en ontlaad proces
En het begrijpen van het proces..vandaar na 1e exemplaar testen, extra ww OUT aangebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X21r schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 10:50:
[...]

Kosten
..totaal installatie
...de grootste posten ( naast wat knelkoppelingen en soldeer)

16 x 5Meter koper 15mm pijp
4 x 100meter zwart installatie draad
2 x 100 meter bruin installatie draad
250kg paraffine
4 x 16cm a 2,2meter rioolpijp
Dus kosten VER onder die van een echte RVS boiler
En TIJD ......... ik weet nu dat je een WWisselaar in 14 werk uurtjes kan maken
Voor de rest veel tijd om te experimenteren ..foto maken van laad en ontlaad proces
En het begrijpen van het proces..vandaar na 1e exemplaar testen, extra ww OUT aangebracht
De 4 cylinders heb je dan in serie staan of via het Tichelman principe?

Nadeel is toch dat de parafine brandbaar is?
Dat Thermusol werkt ook op zo'n manier en heeft een nog hogere opslagcapaciteit (zeggen ze)
Hoe snel geeft zo'n systeem z'n warmte weer af, kan me voorstellen dat dat wat langer duurt voor het op gang komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 11:05:
[...]

De 4 cylinders heb je dan in serie staan of via het Tichelman principe?

Nadeel is toch dat de parafine brandbaar is?
Dat Thermusol werkt ook op zo'n manier en heeft een nog hogere opslagcapaciteit (zeggen ze)
Hoe snel geeft zo'n systeem z'n warmte weer af, kan me voorstellen dat dat wat langer duurt voor het op gang komt?
Ze staan parallel in Tichelman
De regel is eigenlijk dat je zo langzaam als mogelijk de energie er uit trek
Zoals je in de foto’s kan zien.. zodra het spul in vaste toestand komt is de warmte geleiding erg slecht
Vandaar zo veel koper als wisselaar

Brandbaar yes .. gewoon waarschuwing op de deur zetten en bij binnnen komst van gas kraan etc
Gas is ook brandbaar.. en in het ergste geval,,BOEM.. das nog erger ;)

Thermusol met zout stelt weer andere eisen mbt de metalen die je gebruikt in het systeem
Maar ik zie dat Thermusol ook kristalliseert ..en dat men zelfs dat spul in microkapseltjes steek
( hebben ze ook al gedaan met parafine .. zelfs vermengt in stukwerkspul….voor in huis)
Als zelf bouwer zie ik daar weinig mogelijkheden voor

Doe dan net als de duitsers .. bouw een nieuw huis .. een grote kamer in de kelder dicht je kompleet af
En je heb zomaar 28.000 liter water .. en cheap

En voor de zelfbouwer..
Kan je makkelijker aan paraffine komen dan aan goed “zout “
Paraffine kan je in een open systeem gebruiken (waterkraan leiding heeft overdruk) ..
Paraffine is niet giftig voor de mens
Behuizing is ook makkelijk en duurzaam te vinden…..
Zelfs een liggend systeem( voor in de kleine kruipruimte) is te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*O* Yes!!!!

http://www.nu.nl/auto/197...e-audi-r8-in-de-maak.html

nu nog effe sparen 8)7

Misschien kan Jeroenh nog een proefritje inhalen :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 13:44:
*O* Yes!!!!

nu nog effe sparen 8)7

Cool ding :) Zal nog wel ff duren voordat iemand zo gek is mij er in te laten rijden.Ik heb het met de Lotus Elise van de ECE cars wel eens geprobeerd, maar die wilden er niet aan. Het is alweer een tijdje geleden dat ik het vroeg, misschien maar weer eens proberen. Maar eerst de proefrit in de Th1NK nog een keer doen.

[zeurmodus] Wel jammer dat het weer een topmodel is, wanneer krijgen we nou een Th!nk/Twike voor < € 15000? Pas dan kunnen we stappen maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
JeroenH, hoe pak jij dat aan met die proefritten? Zeg jij erbij dat je er verslag van doet op je website met veel bereik en dat soort dingen, of doe je je voor alsof je echt geinteresseerd bent? Ik denk namelijk dat dat eerste misschien wel het beste zou kunnen werken als je het goed aanpakt...

Maar over die topmodellen, ik denk dat het een beetje zo zal gaan als met vele hightech revolutionaire technieken (SSD bijvoorbeeld), eerst de high-end markt en langzaam aan naar beneden. Er zijn op dit moment gewoon veel redenen waarom het voor een fabrikant interessanter is om high-end auto's te bouwen. Ik ben er ook wel voorstander van, omdat ze zo de techniek tot de limiet persen en hopelijk sneller vooruitgang boeken. Jammer dat het nog even zal duren voor ik zelf elektrisch kan rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

*O* Yes!!!!

nu nog effe sparen 8)7

Vreemd.
Enkele dagen geleden las ik dit:
http://www.autobloggreen....c-r8-rumor-for-frankfurt/

Lijkt mij dus niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-zonnepaneel-hoek-meten.jpg
De ideale hoek: 3 tot 4 spaken B)

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-zonnepaneel-plaatsen.jpg
Men neme: 2 oude waslijnpalen...

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-zonnepaneel-voor.jpg
... klaar 8)

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-zonnepaneel-achter.jpg
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Een vraag aan de experts:

Ik kan een huis kopen inclusief al gemonteerde zonnepanelen. Het betreft hier 60 panelen van het merk Solarworld. 165 Watt per paneel. Tevens 2 omvormers van het merk Sunnyboy. Het totaal is in 2007 aangeschaft en gemonteerd.

De vraagprijs is €46000 dus €4,65 per Watt. Is dit een goede deal?

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Twisted schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 16:00:

Ik kan een huis kopen inclusief al gemonteerde zonnepanelen. Het betreft hier 60 panelen van het merk Solarworld. 165 Watt per paneel. Tevens 2 omvormers van het merk Sunnyboy. Het totaal is in 2007 aangeschaft en gemonteerd.

Nou, bepaal zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 23:46
als ik het nieuw zou kopen kom ik ongeveer op het volgende:
sunnyboy 5000 : 2300 = 2x 2300 = 4600
solarworld 165 : per stuk 677 incl = 60x667 = 40620

totaal : 45220 zonder aanleg

klinkt best aardig maar zou toch kijken of het richting of net onder de 4 euro per wp kan. ( ga ervan uit dat hun alles moeten meenemen als je het huis wel wilt maar de panelen niet, en dat kost hun vee ltijd en geld om het te verwijderen ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 08:53
Nee, je moet er zo naar kijken kostprijs panelen + omvormer en dan de installatie (met de huidige marktprijs), dan nog de afschrijving van 2 jaar verrekenen (of je dat wel of niet of de installatie kosten doet, kan je discussieren, ik zeg van wel). Dan kom je op:

€ 39.414 (Sharp NU180-E1 + omvormer, 9720Wp (zit het dichtbij jouw installatie, maar wel iets kleiner, dus prijs wordt iets te hoog geschat)
€ 3.500 (Installatie)

Totaal: € 42914, dan afschrijving verrekenen 42914 * 28/30 kom je op: € 40.053 dat het zou mogen kosten. Die schatting is mijn inziens nog iets aan de hoge kant. Daarnaast zijn er nog andere factoren, met zoveel zonne-kwh, zou je meter weleens in de min kunnen komen en dan krijg je lang niet zoveel terug per kwh als dat je meter positief blijft. Daardoor is het economisch rendement lager en moet je afvragen of zo'n grote installatie voorzoveel geld wel interessant is voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted

Twisted

Mogli <3

Bedankt voor de replies heren :)

Nog een toevoeging:

De aanschafprijs was destijds ong. €56000.

Het huis bevindt zich in Duitsland. Stroom verkopen is dus geen enkel probleem, sterker nog, de omvormers zijn niet eens op het huisnet aangesloten.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
pcmadman schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 14:19:
JeroenH, hoe pak jij dat aan met die proefritten? Zeg jij erbij dat je er verslag van doet op je website met veel bereik en dat soort dingen, of doe je je voor alsof je echt geinteresseerd bent? Ik denk namelijk dat dat eerste misschien wel het beste zou kunnen werken als je het goed aanpakt...
Ik doe inderdaad het eerste. Ik stuur over het algemeen een mailtje met de vraag of ik eens langs kan komen voor een proefrit met het doel er over te schrijven, dat ik een aardig bezoekersaantal heb (6k+ uniek per maand), dat ik elektrisch vervoer wil promoten etc. En over het algemeen wordt daar erg positief op gereageerd.
Maar over die topmodellen, ik denk dat het een beetje zo zal gaan als met vele hightech revolutionaire technieken (SSD bijvoorbeeld), eerst de high-end markt en langzaam aan naar beneden. Er zijn op dit moment gewoon veel redenen waarom het voor een fabrikant interessanter is om high-end auto's te bouwen. Ik ben er ook wel voorstander van, omdat ze zo de techniek tot de limiet persen en hopelijk sneller vooruitgang boeken. Jammer dat het nog even zal duren voor ik zelf elektrisch kan rijden...
Je hebt waarschijnlijk gelijk...
Jammer dat het nog even zal duren voor ik zelf elektrisch kan rijden...
Ik rijd dagelijks elektrisch en dat bevalt prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Hoe is dat met de subsidie geregeld in Duitsland bij de koop van het huis inclusief zonnestroomonstallatie?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

*O* Yes!!!!

nu nog effe sparen 8)7

Het is soms raar maar veel verniewde technieken komen ook bijvoorbeeld uit de waanzin racerij. Zijn dus mooie testtrajecten. Ik zie alleen nog niet zo snel een Formule 1 uitgevoerd worden met een electrische autos maar je weet maar nooit.
Nog iets veel leukers is dit natuurlijk; http://www.solarteam.nl/
Al een zonnecelltje geadopteerd? Ik gun het die jongens van het NUON team ook wel maar dit is veel leuker.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted

Twisted

Mogli <3

glambalk schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:17:
[...]

Hoe is dat met de subsidie geregeld in Duitsland bij de koop van het huis inclusief zonnestroomonstallatie?
Ik kan niks concreets met google vinden echter denk ik dat men niet 2x subsidie voor zonnepanelen krijgen kan (1 keer bij aanschaf, tweede keer bij tweedehandskoop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

De SDE in Nederland kan je, met toestemming van SenterNovum, overdragen aan de nieuwe eigenaar.
Is denk ik wel belangrijk om te weten ivm met de prijs die je ervoor wilt betalen.
De regeling in Duitsland is ook per opgewekt kWh dus het lijkt mij dat die gaat naar degene of in wiens naam de zonnestroom wordt opgewekt.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
glambalk schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:23:
Nog iets veel leukers is dit natuurlijk; http://www.solarteam.nl/
Al een zonnecelltje geadopteerd?
Al ruim een half jaar geleden. Moet je echt doen! :Y)
Ik gun het die jongens van het NUON team ook wel maar dit is veel leuker.
Ik gun het de jongens van het Nuon team ook, maar na vier overwinningen op rij gun ik het de Twentenaren (toch een beetje de underdog) nog meer. Daarom: celletjes adopteren. Ik kan me voorstellen dat het in deze tijden een hel is om de sponsoring van een dergelijke onderneming rond te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Ik vind het met name zo leuk omdat ze zelf ook moeite (moeten) doen om het geld rond te krijgen. voor de jongens van het NUON team staat al vast wie de kosten draagt.
Maar ik lees net dat de Regio Twente (samenwerking Twentse gemeenten) heeft afgehaakt. Dus voor iedereen die deze post leest en nog niet heeft bijgedragen............ geef gewwon je SDE subsidie voor deze maand aan het twentse solarteam :-)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Op het koperen boilervat van mijn Combifort ketel wil ik een Pt1000 sensor monteren. Het vat is ca 40 cm in diameter en ik kan er niet rondom bij.
Ik wil er een soort zadeltje op lijmen _|¯|_ waartussen een sensor geklemd kan worden, eventueel met een boutje oid. Ik zoek twee zaken:
Een merk/soortnaam voor hittebestendige lijm bij voorkeur met een adres van een leverancier en ook nog een adres waar je Pt1000 sensoren kan kopen?

Zijn er trouwens waterdichte verbindingsstukjes om een sensor bovendaks aan een verlengkabel te monteren? De lengte van de sensorkabel is in mijn plat dak situatie niet voldoende om de las binnen te leggen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

@Ericplan. Lijm op siliconenbasis is hitte bestendig tot 200-250 graden. Is dat voldoende? Blijft ook soepel dus kan goed T verschillen opvangen. Je hebt ook 2 componeneten metaallijmen maar die harden compleet uit en zijn dus niet zo goed om krimp en uitzetting op te vangen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:43:
@Ericplan. Lijm op siliconenbasis is hitte bestendig tot 200-250 graden. Is dat voldoende? Blijft ook soepel dus kan goed T verschillen opvangen. Je hebt ook 2 componeneten metaallijmen maar die harden compleet uit en zijn dus niet zo goed om krimp en uitzetting op te vangen.
Ik wil de sensor aandrukken met een boutje, dus de lijm moet bij 90 graden wel enige treksterkte hebben, heeft die lijm dat?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Als je even op de site van Bison kijkt zijn er verschillende siliconen kitten die zelfs tot 180 bestendig zijn. Volgens mij is dat in jou situatie voldoende. Ik heb nog wel wat primer staan om het metaal voor te bahandelen. Neem ik dan wel even mee als ik toch bij je langs kom om je werk te bewonderen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:55:
Als je even op de site van Bison kijkt zijn er verschillende siliconen kitten die zelfs tot 180 bestendig zijn. Volgens mij is dat in jou situatie voldoende. Ik heb nog wel wat primer staan om het metaal voor te bahandelen. Neem ik dan wel even mee als ik toch bij je langs kom om je werk te bewonderen.
Maar een siliconenkit heeft toch nauwelijks treksterkte? (donderdag 11 of vrijdag 12 overdag? trouwens)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:31:
Op het koperen boilervat van mijn Combifort ketel wil ik een Pt1000 sensor monteren. Het vat is ca 40 cm in diameter en ik kan er niet rondom bij.
Ik wil er een soort zadeltje op lijmen _|¯|_ waartussen een sensor geklemd kan worden, eventueel met een boutje oid. Ik zoek twee zaken:
Een merk/soortnaam voor hittebestendige lijm bij voorkeur met een adres van een leverancier en ook nog een adres waar je Pt1000 sensoren kan kopen?

Zijn er trouwens waterdichte verbindingsstukjes om een sensor bovendaks aan een verlengkabel te monteren? De lengte van de sensorkabel is in mijn plat dak situatie niet voldoende om de las binnen te leggen.
Deze misschien?
http://cgi.ebay.at/Temper...%3A1%7C293%3A2%7C294%3A30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Kan je de sensor niet even tijdelijk tegen het vat fixeren zodat tie contact met het vat maakt met good old gaffo tape. Beetje kit erom heen (dus niet op het contactvlak sensor-boiler) en uit laten harden? Tape verwijderen......Zonder beugel dus.
Ik ben bang dat alleen het lijmen van de beugel en daar dan achteraf spanning op zetten zelfs bij de beste lijm het op den duur begeeft. Met mijn methode blijft het ook achteraf spanningsvrij maar misschien is dit niet voldoende voor contact sensor-opslagtankje.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

@Ericplan De cursus die ik donderdag zou doen gaat niet door dus donderdag overdag komt prima uit

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

glambalk schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:05:
Kan je de sensor niet even tijdelijk tegen het vat fixeren zodat tie contact met het vat maakt met good old gaffo tape. Beetje kit erom heen (dus niet op het contactvlak sensor-boiler) en uit laten harden? Tape verwijderen......Zonder beugel dus.
Ik ben bang dat alleen het lijmen van de beugel en daar dan achteraf spanning op zetten zelfs bij de beste lijm het op den duur begeeft. Met mijn methode blijft het ook achteraf spanningsvrij maar misschien is dit niet voldoende voor contact sensor-opslagtankje.
De sensor zit nu tussen de isolatie geschoven en geeft een redelijk juiste waarde, maar ik wilde het iets degelijker :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Zoiets, maar dan uit NL, om de verzendkosten een beetje binnen de perken te houden voor zoiets kleins.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:11:
[...]

Zoiets, maar dan uit NL, om de verzendkosten een beetje binnen de perken te houden voor zoiets kleins.
Lijkt heel wat, maar is een gewone pt1000 met een kroonsteentje welke in een kunststof omhulsel zit.
Je kent ze wel.

Er zijn ook Pt1000 welke je kan bevestigen met een tie-rap of een verstelbare metalen buisklem deze zijn tot wel een meter doorsnee te krijgen.

En deze van Resol (makkelijk te krijgen in Nederland):
http://www.resol-gmbh.de/...egorie/5/sprache/de/id/61

Slangklem bij conrad variabele lengte
http://www1.conrad.nl/scr...&~cookies=1&scrwidth=1440

Nederlandse pv-boer in problemen:
http://www.nuzakelijk.nl/...iek-doesburg-in-problemen

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 22:58:
nederland wil wel, enkel en alleen mevrouw v/d hoeven niet.
toch is het een volksvertegenwoordiger,
wegstemmen die hap dus.
Maakt geen drol uit wie op de ministersfauteuil zit. Die heeft nl. geen reet te zeggen. Het zijn de beleidsambtenaren die er al vele jaren zitten die de ranzige energiepolitiek aan Den Haag dicteren. DAAR gaat het fout. Van der Hoeven is slechts een buikspreekpop en compleet inwisselbaar voor een andere mascotte.

Dat heet naar een bekend Engels programma ook wel: "Yes Minister"...

Heet ook wel "red tape" in sommige kringen.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 22:16:
[...]

Kan wel, kost alleen wat meer werk. Zelf heb ik 2 Steca300 omvormers die ik elk log met een Energy logger 3500 van Conrad. Deze lees ik uit met een SD kaartje en met de software van TD'er (waarvoor nogmaals erg veel dank) en excel maak ik hiervan weer input bestanden voor Sunnyreport software.
En viola zie link marcel's zonnestroompje. Ik geef toe nog al wat handarbeid (10min per dag) maar ja je hebt wat over voor je hobby ;-)
Mooie graphs.

Wel effe bij die pagina de correcte bron vermelding van de (met toestemming) aangepaste, door mij geanimeerde WISE plaatjes, s'ils vous plaît. (Source: www.polderpv.nl zou fijn zijn...)

:X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

En in Duitsland. 2007 gemonteerd, dan heb je zonder meer recht van overdracht voor het dan geldende Einspeise tarief. Dat was toen 49,21 eurocent/kWh vanaf datum installatie in 2007 plus twintig jaar.

Stel dat je een genormeerde opbrengst van 900 kWh/kWp.jaar haalt (ik weet niet waar je zit). Dan krijg je gegarandeerd, wettelijk verplicht, van de netbeheerder, 900 x (60 x 0,165) = 8.910 kWh/jaar gemiddeld uitgekeerd. Stel je trekt er eind dit jaar in. Dan kun je nog 18 jaar x 8.910 x 0,4921 = € 78.923 opbrengst van die installatie verwachten.

Om die piraten van de NL Energie te parafraseren: Ik zeg: DOEN!

(Nog wel effe afdingen, huidige moduleprijzen liggen al fors lager, en 165 Wp/module is natuurlijk ook alweer beetje achterhaald, zeker voor Germania... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted

Twisted

Mogli <3

zonnigtype schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 03:44:
[...]

En in Duitsland. 2007 gemonteerd, dan heb je zonder meer recht van overdracht voor het dan geldende Einspeise tarief. Dat was toen 49,21 eurocent/kWh vanaf datum installatie in 2007 plus twintig jaar.

Stel dat je een genormeerde opbrengst van 900 kWh/kWp.jaar haalt (ik weet niet waar je zit). Dan krijg je gegarandeerd, wettelijk verplicht, van de netbeheerder, 900 x (60 x 0,165) = 8.910 kWh/jaar gemiddeld uitgekeerd. Stel je trekt er eind dit jaar in. Dan kun je nog 18 jaar x 8.910 x 0,4921 = € 78.923 opbrengst van die installatie verwachten.

Om die piraten van de NL Energie te parafraseren: Ik zeg: DOEN!

(Nog wel effe afdingen, huidige moduleprijzen liggen al fors lager, en 165 Wp/module is natuurlijk ook alweer beetje achterhaald, zeker voor Germania... ;) )
Bedankt voor de tips iedereen. Ik laat het jullie wel weten hoe de onderhandelingen gelopen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Update MS1002 hotfill mega-buy:
De offertes zijn binnen, en ik ga vanavond trachten alle geinteresseerden het complete plaatje toe te mailen.

wordt duurzaam vervolgd ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Die maken vnl. ophangmateriaal en de metalen omhulsels, maken geen complete panelen.

Gaat goed in Doesburg overigens (woon daar), gister stond al in de krant dat het hotel dat een paar maanden open is ook al in financiele nood zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Al lezend heb ik het idee dat iedereen bijna wel last heeft van fors dalende temperaturen in boilervaten.

Ik vraag me af of dat bij 'conventionele' boilervaten, gas of elektrisch gestookt, ook zo is? Je zou zeggen van wel, omdat ze min of meer kopieën hebben gemaakt voor de zonneboilers. Het betekent wel dat een gewone boiler best wel een energievreter is.

[ Voor 9% gewijzigd door JakeNL op 03-06-2009 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 02:24:
[...]

Wel effe bij die pagina de correcte bron vermelding van de (met toestemming) aangepaste, door mij geanimeerde WISE plaatjes, s'ils vous plaît. (Source: www.polderpv.nl zou fijn zijn...)

:X
Oops, ga ik zeker doen. Sorry :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

guus.assmann schreef op maandag 01 juni 2009 @ 22:56:
Sinds een tijdje heb ik een zelfgemaakte WTW unit in gebruik, voor douchewater. En dat werkt heel erg goed. 8)
...
De installatie is een 70mm koperpijp van 2 meter met daar in een spiraal 4 leidingen van 8mm omheen. De constructie was niet zo eenvoudig, maar kan wel veel eenvoudiger. |:(
4 pijpen in de lengterichting (helemaal recht) van 12mm doen precies hetzelfde. (Veel gemakkelijker)
Defenitief een aanrader, als het lukt om het douchewater apart af te voeren.

Een koperen pijp van grote diameter kan een goede loodgieter maken. Wordt ook voor hemelwaterafvoer bij dure villa's gebruikt.
Ik ga voor mijn zelfbouw voor het klassieke ontwerp (maar met enkelwandige scheiding) van buis in buis: 42mm buitenbuis en 35mm binnenbuis aangesloten op het riool drukloos via een syfon met ontluchting. Vrijdag de sleutels dus volgende week hopelijk tijd om de WTW maken als de materialen binnen zijn. Geschatte kosten zijn ongeveer 300 Euro aan materiaal voor twee stuks (koperbuis komt in lengtes van 5 meter). Misschien dat ik ze in parallel ga schakelen voor beter rendement of eentje doorverkopen, dat hangt een beetje af van de ruimte in de standleidingen kast. Ik zal natuurlijk proberen foto's te maken tijdens de bouw.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met horizontale WTW voor douche? Ik zie veel ontwerpen maar zie geen specifiek voor horizontale montage.
Bij een horozontale WTW blijft het afvalwater onder in de afvoerbuis staan terwijl bij een verticale het afvoer water er mooi doorheen spiraalt.
Mijn douche is op de begane grond en de WTW moet dus horizontaal in de kruipruimte worden aangebracht.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:28:
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met horizontale WTW voor douche? Ik zie veel ontwerpen maar zie geen specifiek voor horizontale montage.
Bij een horozontale WTW blijft het afvalwater onder in de afvoerbuis staan terwijl bij een verticale het afvoer water er mooi doorheen spiraalt.
Mijn douche is op de begane grond en de WTW moet dus horizontaal in de kruipruimte worden aangebracht.
De leveranciers van douche-WTW's staan hier (gebruik de link naar het 'zoekmenu' onderaan de tekst). De verticale WTW's zijn niet geschikt voor horizontale montage, aldus de fabrikanten. Wat wel kan als je een douche op de begane grond hebt, is een douchebak-WTW installeren (dan zit de WTW dus geïntegreerd in de douchebak). Leveranciers van die dingen zijn op dezelfde site te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

glambalk schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:28:
Probleem met een horizontale wisselaar lijkt me de grote kans op vervuiling van de afvoerbuis door de lage stroomsnelheid waardoor de warmtewisseling verslechterd. Vooal als je de drinkwater leiding in de afvoerbuis plaatst (zoiets als de Bries wtw douchebak). Wat je misschien zou kunnen maken is een platte vierkante buis van koper waaronder je een reeks dunne buisjes voor het drinkwater soldeert. Voor de vierkante platte buis zou je dan een vakman in moeten schakelen. Probleem blijft dat het moeilijk is om het water gelijkmatig over een groot oppervlak te verdelen, wat met een standleiding makkelijker is (het water blijft daarbij als het ware aan de buiswand plakken).

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
Het voordeel van een horizontale WTW is natuurlijk dat je 'm veel lange kunt maken, want je kunt gewoon blijven zigzaggen tot je op de hoogte van je riool zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:10

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

mijn deurbel begint het te begeven, zon ding wat via de meterkast met een trafo werkt. Nu zoek ik daar een energiezuinige oplossing voor
ik dacht aan zoiets, maar dan in NL te verkijgen
http://original.solar-active.com/doorbell.htm
Afbeeldingslocatie: http://original.solar-active.com/doorbell.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 21:40
Ik zou het betwijfelen dat dit echt wel rendabel is voor je portefeuille. Een bel verbruikt amper iets, zeker omdat er maar bv een seconde op wordt gedrukt. Tenzij je natuurlijk zo beroemt bent ;). Die transfo verbruikt ook maar een aantal milliwatts... verwaarloosbaar dus. Nog een punt is natuurlijk: hoe ga je een belsignaal krijgen als ze s'avonds bellen?
Ik vind het een leuk idee, maar ik heb er zo mijn twijfels aan de nuttigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Als alle deurbeltrafos in Europa vervangen zouden worden door bellen die geen stroomverbruiken als ze niets doen dan kan er een vieze bruinkoolcentrale in Duitsland gesloten worden. Of de kolen Hemcentrale in Amsterdam.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Voor de avond kan je een bel gebruiken die op spierkracht gaat. U weet wel zo'n ding met een klepel. Touwtje er aan en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
sander817 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 12:46:
mijn deurbel begint het te begeven, zon ding wat via de meterkast met een trafo werkt. Nu zoek ik daar een energiezuinige oplossing voor
[afbeelding]
Op Martkplaats adverteert een bedrijf uit Bladel (of Budel) met trekbellen, zoals ze vroeger gebruikt werden...
De Blog van Lisa (Volkskrant/think global act local) heeft een beschrijving ervan

(ik overweeg er ook een.... voor mn jaren 30 nieuwbouw :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dan vind ik dit een leuker idee:
http://blikinlelystad.web...8/11/mijn-deurbel-op.html

(en vaag gedoe daar bij die volkskrant blogs.... down tot en met eind van deze week..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander817 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 12:46:
[afbeelding]
Kan je niet beter een paneeltje extra op je dak leggen bij een PV installatie, dan om per Wp veel te dure ingebouwde paneeltjes in de drukknop van een deurbel te integreren?

Op de foto ziet de deurbel er kwalitatief ook erg matig uit (vooral de afwerking van de zonnecel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 14:24:
Kan je niet beter een paneeltje extra op je dak leggen bij een PV installatie, dan om per Wp veel te dure ingebouwde paneeltjes in de drukknop van een deurbel te integreren?
En daar slaat iemand de spijker op zijn kop. Autonome installaties, hoe klein ook, zitten altijd met de seizoensvariatie. Als je het paneeltje zo groot maakt dat je 's winters voldoende opwekt zit je 's zomers met een groot overschot waar je niets mee kunt.

Ik denk dat het zinvoller is om naar sluipverbruik in een woning als geheel te kijken dan naar de deurbel in het bijzonder. In een gemiddeld huishouden staat een vele malen groter vermogen aan A/V-apparatuur standby dan het vermogen van een deurbel. Als je voor 100+ W aan spullen standby hebt staan maakt die paar W van de deurbel ook niet meer uit.

Wij hebben een deurbel waarin 2 grote D-cel batterijen zitten. Volgens mij zitten die er al een flinke tijd in (we hebben het huis pas anderhalf jaar) en ik heb ook het idee dat ze nog jaren meekunnen. Ik ben wel eens benieuwd naar een allesomvattende energetische vergelijking tussen een deurbel met een zuinige trafo en een deurbel op batterijen die elke 5 (?) jaar vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonneboiler afkoeling :
(qsolar 25sc380v)
na vrij extreme isolatie zit ik nu op 2,4c per nacht (van 20:00 tot 07:30)
standaard is dat af fabriek dus 12,5c en dat vind ik dus veel teveel.
wervelingen en warm water kruip tegengaan werkt ook erg goed,
alles wat hier is besproken kan je dus ter hand nemen.
de beste score kwam trouwens van een open bovenkant 30cm2 onder het deksel.

gewone (electrische) boilers hebben inderdaad gewoon dezelfde afkoeling,
dubbelwandige ietsje minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ik heb deze week vrij genomen om mijn panelen aan de muur te hangen.
Het installatie werk is klaar. :)
Nu alleen nog de OK4'tjes aansluiten op het netwerk en dan kan het uitlezen beginnen. :9~
Software loopt ook bijna.
Hierbij een aantal foto's
Afbeeldingslocatie: http://www.nvws-twente.nl/images/tweakers/montage1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nvws-twente.nl/images/tweakers/montage2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nvws-twente.nl/images/tweakers/montage3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nvws-twente.nl/images/tweakers/montage4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nvws-twente.nl/images/tweakers/montage5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nvws-twente.nl/images/tweakers/montage6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nvws-twente.nl/images/tweakers/montage7.jpg

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanaf 1 juli subsidie voor HR++ dubbelglas
Woningbezitters krijgen vanaf volgende maand 20% subsidie als zij dubbel glas aanbrengen. Dat heeft de minister in een brief aan de Kamer geschreven.

Bericht MeerMetMinderEnergie
Woningbezitters krijgen vanaf volgende maand 20% subsidie als zij dubbel glas aanbrengen. Dat heeft de minister in een brief aan de Kamer geschreven.
ik zal dan binnenkort ook mijn rekening van hr++ rondom overal posten,
let op de prijsontwikkeling.

bron : energieraad.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 18:54:
[...]

ik zal dan binnenkort ook mijn rekening van hr++ rondom overal posten,
let op de prijsontwikkeling.

bron : energieraad.nl
Ik was hier 755 euro kwijt voor bijna 5,5m2 HR++ glas inclusief een rooster van 150cm breed. Zeg voor t gemak ff 137 euro per m2.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik was alvast van plan mijn wasmachine op hotfill aan te sluiten dmv een MS1002(later op een zonneboiler) maar degene waar ik de wasmachine vandaan heb(een siemens xls 160) zegt dat het niet kan:
Beste Sander.

De machine is er niet geschikt voor. In de huishoudmachines helemaal geen .
Alleen professioneel hebben koud en warm mogelijkheid.
Voor meer technische details mag je altijd bellen.

is dat zo?
JeroenH schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat het zinvoller is om naar sluipverbruik in een woning als geheel te kijken dan naar de deurbel in het bijzonder. In een gemiddeld huishouden staat een vele malen groter vermogen aan A/V-apparatuur standby dan het vermogen van een deurbel. Als je voor 100+ W aan spullen standby hebt staan maakt die paar W van de deurbel ook niet meer uit.
dat is inmiddels allang gedaan, alleen die deurbel niet, aangezien die nu weinig geluid meer maakt, is die aan de beurt

[ Voor 41% gewijzigd door sander817 op 03-06-2009 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:33:
[...]

.................is een douchebak-WTW installeren (dan zit de WTW dus geïntegreerd in de douchebak). .....................................
Ik geloog niet dat ik het voor elkaar krijg (naast dat ik dat zelf ook niet zou willen) om de badkamervloer die gelijkvloers overloopt in de douche vloer te vervangen door een douche bak.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is dat zo?
mijne ook niet, maar hij doet het erg goed hoor,
alleen even de slang en het zeepbakje checken...
warm water is verder warm water,
dus dan kan je ook niet warm wassen of wel ?
invoer van water van een graadje of 40 kan verder weinig kwaad.(blijkt hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was hier 755 euro kwijt voor bijna 5,5m2 HR++ glas inclusief een rooster van 150cm breed. Zeg voor t gemak ff 137 euro per m2.
rondom alle draairamen, inclusief roosters en kozijnen 2300 euro hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Mike70 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 18:48:
Nu alleen nog de OK4'tjes aansluiten op het netwerk en dan kan het uitlezen beginnen. :9~
Netjes :) Ook gelijk maar 3. Hoeveel kwp hangt er nu? ;) Zijn ook erg dunne paneeltjes of niet?
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 18:45:
de beste score kwam trouwens van een open bovenkant 30cm2 onder het deksel.
Bedoel je dat de bovenkant niet geïsoleerd was?

[ Voor 27% gewijzigd door SpiceWorm op 03-06-2009 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
WOW!

NETJES!!! Strak gedaan.

Lijkt het trouwens zo dat de onderste beugels iets doorbuigen? Of is dat optisch bedrog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
sander817 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 19:56:
ik was alvast van plan mijn wasmachine op hotfill aan te sluiten dmv een MS1002(later op een zonneboiler) maar degene waar ik de wasmachine vandaan heb(een siemens xls 160) zegt dat het niet kan:
Beste Sander.

De machine is er niet geschikt voor. In de huishoudmachines helemaal geen .
Alleen professioneel hebben koud en warm mogelijkheid.
Voor meer technische details mag je altijd bellen.

is dat zo?
[...]
Hmm ik gok (wat ik al gemaild had), dat het onbekend=onbemind is van de betreffende bron...
Volgens mij moet je alleen zeker zijn dat de aanvoerslang die nu aan je wasmachine hangt van voldoende kwaliteit is en ook heet water kan bedienen (maar mogelijk ;) heeft EricPVT nog first-hand tips 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 20:13:
[...]

mijne ook niet, maar hij doet het erg goed hoor,
alleen even de slang en het zeepbakje checken...
warm water is verder warm water,
dus dan kan je ook niet warm wassen of wel ?
invoer van water van een graadje of 40 kan verder weinig kwaad.(blijkt hier)
hoe bedoel je zeepbakje?
warmer als 40 graden aanvoeren gaat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het brak plastic is, gaat ie wel stuk bij erg hete invoer,
hoewel; mijn zankertje is behoorlijk brak, maar alles gaat al 2 jaar goed.
daarna is alles trommel en afvoer, en die zijn er natuurlijk al voor gemaakt.
maar mogelijk heeft EricPVT nog first-hand tips
koop een nieuwe goede slang >60c, en natuurlijk een waterslot.
(en wellicht ook meteen voor de afwasmachine)
Bedoel je dat de bovenkant niet geïsoleerd was?
ja, daar zit een ontluchtingsnippel en een hijshaak, geen isolatie.
ik heb er flink wat steenwol ingedaan.
eroverheen zit een simpel dun plastic deksel, en dat was erg warm.
nu niet meer. lucht kan er nu ook niet meer langs omhoog, en het stookhok is nu maar 2 graden warmer dan de rest van de zolder.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2009 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ziet er fraai uit Mike70, nu wachten wat het oplevert!! Ga je die steunen van het oude dakje nog weghalen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

SpiceWorm schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 20:33:
[...]
Netjes :) Ook gelijk maar 3. Hoeveel kwp hangt er nu? ;) Zijn ook erg dunne paneeltjes of niet?
Ik heb nu totaal 825 Wp.
Het zijn in dit geval Shell 100Wp panelen, en die zijn redelijk dun ja.
flitspaal.nl schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 20:43:
[...]
WOW!

NETJES!!! Strak gedaan.

Lijkt het trouwens zo dat de onderste beugels iets doorbuigen? Of is dat optisch bedrog?
Heb er ook erg veel tijd in gestopt. Hobby hé, mag tijd kosten.
Het doorbuigen komt door het te ver doorbuigen van de strippen.
Door het buigen met een klein handbuig apparaat, zit je altijd een paar graden naast de ideale maat.
De oude afdak komt er weer onder, dit was een vereiste van de plaatselijke schoonheidscommissie.
Daardoor vallen de doorgebogen strippen ook niet meer op.
Ben er erg tevreden over.
Maandag j.l. had ik de panelen al hangen en al aangesloten.
Toen leverden ze over de hele dag 1.2Kwh :)
De buren vinden het niet storend en zeggen dat ik alles netjes heb weggewerkt.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Zo investeer ik € 20.000,-

1. Groen Licht voor de Waterstoftrein
2. Elke Stap Telt
Waarom... Waarom vragen ze dit aan het publiek. De waterstoftrein... Goed idee joh, aangezien we onderweg met geen mogelijkheid kunnen bijtanken? Wtf, ik snap dit écht niet.

Elke stap telt, energie opwekken door op een plankje te gaan staan en zo de wereld te redden? Ach, laten we allemaal maar Harry Musli gaan lezen, dan komen we er wel!
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.