Duurzame energie deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 64.979 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:26

ericplan

5180 Wp PV

We zijn 2 1/2 mandag verder en het resultaat is nul. De portrait opstelling van de zonnecollector is besteld, De ontbrekende steunen voor de PV-panelen moeten uit Duitsland komen evenals een heleboel boutjes en moertjes en de jongens van de firma hebben zich uitgeleefd op de montage van de inverters aan het frame.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3600/3576505936_e7944bba8c.jpg?v=0
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3664/3576506246_7669988a69.jpg?v=0

Eén frame staat inmiddels en is verder volledig aangesloten, helaas ondanks zon geen stroom, want de Sunny Boy weigert te initialiseren omdat er te weinig panelen aanhangen. Dat is dus zo'n leuke catch22 situatie waar er twee inverters nodig zijn, vanwege twee subsidies, in huis geen plaats is en dit de kleinste buiteninverters zijn. De firma mag een oplossing zoeken. Ik zal me welwillend opstellen als ze omgeruild moeten worden voor SPR-300's van Sunpower.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3620/3575726865_a0ef1cd7fa.jpg?v=0
Ondertussen is een aardige ZZP-er aan de slag met de zonneboiler. Hij is handig met de buigtang, maar kan niet overweg met de beperkte ruimte. Ondertussen is hij druk bezig met de bedrijfsvoering van z'n eigen bedrijf en is z'n aandacht elders. Bovendien gooit ie steeds de aansluitingen door elkaar, waardoor die de overstort en het expansievat aan de drinkwaterkant wil aansluiten. Het zit, maar vraag niet hoe. Zo kan de sluiting van de CV=kap niet meer dicht en zijn er tienduizend bochtjes gebruikt. Het zal er wel op uitdraaien dat ik zelf wat ga restaureren. Grootste tegenvaller is de pomp, die mooi in een nis zou komen. De beugel steekt 5 cm. uit, waardoor ook de pomp 5 cm. te ver naar voren komt en voor een kastdeur opening uitsteekt. daar kon die ZZp-er overigens niets aan doen, dat had Nefit zo bedacht.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3581/3575701693_91a5860ff5.jpg?v=1243615600
Morgen maar weer eens naar Warmteservice.

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 29-05-2009 19:02 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
ericplan schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 18:40:
We zijn 2 1/2 mandag verder en het resultaat is nul. De portrait opstelling van de zonnecollector is besteld, De ontbrekende steunen voor de PV-panelen moeten uit Duitsland komen evenals een heleboel boutjes en moertjes en de jongens van de firma hebben zich uitgeleefd op de montage van de inverters aan het frame. Eén frame staat inmiddels en is verder volledig aangesloten, helaas ondanks zon geen stroom, want de Sunny Boy weigert te initialiseren omdat er te weinig panelen aanhangen. Dat is dus zo'n leuke catch22 situatie waar er twee inverters nodig zijn, vanwege twee subsidies, in huis geen plaats is en dit de kleinste buiteninverters zijn. De firma mag een oplossing zoeken. Ik zal me welwillend opstellen als ze omgeruild moeten worden voor SPR-300's van Sunpower.
Ondertussen is een aardige ZZP-er aan de slag met de zonneboiler. Hij is handig met de buigtang, maar kan niet overweg met de beperkte ruimte. Ondertussen is hij druk bezig met de bedrijfsvoering van z'n eigen bedrijf en is z'n aandacht elders. Bovendien gooit ie steeds de aansluitingen door elkaar, waardoor die de overstort en het expansievat aan de drinkwaterkant wil aansluiten. Het zit, maar vraag niet hoe. Zo kan de sluiting van de CV=kap niet meer dicht en zijn er tienduizend bochtjes gebruikt. Het zal er wel op uitdraaien dat ik zelf wat ga restaureren. Grootste tegenvaller is de pomp, die mooi in een nis zou komen. De beugel steekt 5 cm. uit, waardoor ook de pomp 5 cm. te ver naar voren komt en voor een kastdeur opening uitsteekt.
Daar gaat je goede humeur denk ik dan. :( Komt er al stoom uit je oren?

Vandaag maar eens met mijn verzekeraar gebeld over het verzekeren van zonnepanelen. De aardige dame gaf aan dat de panelen gewoon onder de opstalverzekering valt. Oh, ja zei ik dan, ook als de panelen 'los' op het dak liggen?
Aardige dame: ze liggen toch altijd vast?
Ik: bij schuine daken maar niet altijd bij platte daken
Aardige dame: kan u ze niet vastlijmen?
Ik: dat ga ik zeker niet doen
Aardige dame: dan weet ik het ook niet, ik moet het navragen
Ik: prima
Aardige dame: bent u vandaag nog bereikbaar
Ik: de hele dag

Jullie begrijpen het al, ik heb niets meer vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

tw_eek schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 19:02:
[...]

Daar gaat je goede humeur denk ik dan. :( Komt er al stoom uit je oren?
Ach, het heeft weinig zin om boos te worden op die jongens, zij baalden er ook van. Wel vraag ik me af of ik nog ooit een ZZP-er in m'n huis iets laat doen. Ik heb net zulke goede ervaringen met het plaatsen van m'n keuken :'( , waar na twee jaar nog steeds een stukje lichtlijst ontbreekt, wat al 10x verkeerd is geleverd. En verder is m'n speelruimte beperkt, omdat ik me aan de bouwvergunning moet houden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een thermosyphon is een zaklus in de leiding welke voorkomt dat warmte omhoog kan.

http://www.bosy-online.de/Thermosiphon.htm

Ik had 'm al een keer eerder gepost.

Zelf ga ik dit ook doen.
Was eerst van plan om 2-wegkleppen in te gaan bouwen totdat ik dit tegenkwam.

De warmte verdwijnt door de cv-leidingen omhoog naar de zolder (vanuit de garage).
De radiatoren aan de achterzijde van het huis worden hierdoor zonder dat er een pomp loopt verwarmd.
De stijg en zakleiding worden gewoon gloeiend heet op de zolder.

Dit wil ik niet hebben,maar op dit moment werkt het wel als koeling van de boiler.
Hierdoor geen stagnatie van de collectoren.

Dit overcapaciteitsprobleem wordt wel aangepast, maar ik ben me nog aan het beraden wat de beste oplossing is.
De neiging gaat naar een grondwisselaar in de tuin, maar is nog niet zeker.
De aanpassing moet wel binnenkort een keer gedaan worden want de nachten worden langzaam aan steeds warmer waardoor het huis straks minder afkoeld dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[b][message=32019486,noline]

Eén frame staat inmiddels en is verder volledig aangesloten, helaas ondanks zon geen stroom, want de Sunny Boy weigert te initialiseren omdat er te weinig panelen aanhangen. Dat is dus zo'n leuke catch22 situatie waar er twee inverters nodig zijn, vanwege twee subsidies, in huis geen plaats is en dit de kleinste buiteninverters zijn. De firma mag een oplossing zoeken. Ik zal me welwillend opstellen als ze omgeruild moeten worden voor SPR-300's van Sunpower.
Ik wilde net zeggen, die SB1100's zijn veel te zwaar voor 3 panelen per stuk. Daarmee gaat je SB1100 nooit aan. Je zou ze zelfs misschien op een Soladin 600 kunnen zetten?

of een oudere SB SWR700?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Paide22
terugslagkleppen hebben geen zin want de stroomrichting kan dezelfde zijn dus doet de klep z'n werk niet.
2-wegkleppen met servo werken wel maar is duurder en je moet ze met je controller kunnen aansturen.
Dit aansturen zal normaal gezien niet kunnen.

De beste en simpelste oplossing lijkt dus zo'n lus.

@Ericplan

Hoe hoog (totale maat verticaal tot op het dakleer) is de pv-opstelling
Ondanks de problemen ziet de pv-set er toch al mooi uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2009 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 19:32:
[...]

Ik wilde net zeggen, die SB1100's zijn veel te zwaar voor 3 panelen per stuk. Daarmee gaat je SB1100 nooit aan. Je zou ze zelfs misschien op een Soladin 600 kunnen zetten?

of een oudere SB SWR700?
Klopt, ze zijn ook te zwaar, maar ik zit te wachten op de volgende Amsterdamse subsidieactie. We hebben als VvE nog vergunning voor 7 strekkende meter paneel( hoewel het stadsdeel het niet helemaal met me eens is) , waarvan buren 3 meter willen hebben. Op mijn 4 meter wil ik 4 SPR-300 oid, dus panelen met een hoog rendement. Ik heb al eerder overlegd met de firma, en ze willen mogelijk ook wel wat inruilen. Scenario 1 is 4 SPR-300's aan een SB 1100 en de huidige 6 x Suntech 200Wp aan de andere SB 1100. Scenario 2 is ook de 6 Suntechs inruilen, 4 SPR's aan de SB 1100 en 6 SPR's aan een SB 1700.
Het heeft vooral te maken met allerlei termijnen waar we ons aan moesten en moeten houden. Voor de subsidieverlening moesten de panelen geplaatst worden voor een bepaalde tijd, En door de eerste weigering van de bouwvergunning duurde het allemaal langer. En nu wachten met plaatsen betekent intrekking van de bouwvergunning!
Ik was gewaarschuwd voor rendementsverlies, maar we hadden niet ingeschat dat het verlies zoveel zou zijn. :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 19:48:

@Ericplan

Hoe hoog (totale maat verticaal tot op het dakleer) is de pv-opstelling
Ondanks de problemen ziet de pv-set er toch al mooi uit.
Weer even het dak op. Heb direct even de vergunning erbij gepakt. Het is exact 105 cm. (in de vergunning 100 cm)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HRe :

levert ~2500 kwh extra, dit kost je 800m3 per jaar.
2500kwh = 650 euro waard.
800m3 = 616 euro, maar de gasprijs gaat doorstijgen; en voor stroom is een oplossing ... wind enzo...
alleen zonder plaatsingsmogelijkheden zou je het kunnen overdenken, maar lid worden van meerwind is slimmer.(co2 prijs afspraken worden met kerst in kopenhagen gemaakt)
niet geloven ? zelf eneco bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

microcirculatie bestaat, maar onstaat doordat de mantel warm word en verder kruipt.
de leidingen worden niet warm als je unipipe gebruikt.
bel eens met je installateur voor de eigenschappen van unipipe.

ik zelf heb het op alle in en uitgangen, en inderdaad een u bocht na de warmwater & cv - uitgang.
de boiler staat op zolder, en door de mantelverwarming kruipt het anders zelf naar beneden.
zelfs de collectorleiding kan ik gewoon ongeisoleerd vasthouden terwijl er 91c vloeistof doorheen loopt.
http://www.e-si.co.uk/Products/UNIPIPEPipeSystem.pdf
ik ben er erg happy mee, het is ook erg stil tov de eerder gebruikte koperleidingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2009 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Ondertussen is een aardige ZZP-er aan de slag met de zonneboiler. Hij is handig met de buigtang, maar kan niet overweg met de beperkte ruimte.
ik ga er binnenkort ook mee aan de gang, dank voor de waarschuwing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

flitspaal.nl schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 19:32:
[...]

of een oudere SB SWR700?
kun je de panelen niet (tijdelijke) op 1 inverter aansluiten? of krijg je controle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

had het geen sb1100lv moeten zijn ? (low voltage)
een gewone sb1100 dimensioneert vanaf 8 suntechs pas goed,(mpp)
maar je rendement is dan 76% want het amperage stijgt dan te hoog.

Inverter PV Installatie
Suntech
Sunny Boy 1100 (2005-...) STP200S-18/Ub
1 x 8 = 8 Modules
Max AC-vermogen : 1,1 kW Nominaal vermogen per string : 1,6 kWp
Max DC-vermogen : 1,2 kW Totaal vermogen : 1,6 kWp
(Max DC-vermogen WR / Nominale belasting PV) Max.

Vermogensrendement : 76%

Min DC-spanning : 147,6 V String-MPP_spanning bij +65°C : 160,0 V
( bij Netspanning: 253 V ) String-MPP_spanning bij +45°C : 184,8 V
String-MPP_spanning bij +25°C : 209,6 V
Max MPP-spanning : 400,0 V String-MPP_spanning bij +20°C : 215,8 V

String-Open spanning bij +25°C : 262,4 V
Max DC-spanning : 400,0 V String-Open spanning bij -5°C : 299,6 V

max DC-stroom : 10,0 A
max DC-stroom (185 V) : 6,5 A Max mogelijke PV Stroom : 7,6 A

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2009 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 21:11:
een gewone sb1100 dimensioneert vanaf 8 suntechs pas goed,(mpp)
maar je rendement is dan 76% want het amperage stijgt dan te hoog.

Inverter PV Installatie
Suntech
Sunny Boy 1100 (2005-...) STP200S-18/Ub
1 x 8 = 8 Modules
Max AC-vermogen : 1,1 kW Nominaal vermogen per string : 1,6 kWp
Max DC-vermogen : 1,2 kW Totaal vermogen : 1,6 kWp
(Max DC-vermogen WR / Nominale belasting PV) Max.

Vermogensrendement : 76%

Min DC-spanning : 147,6 V String-MPP_spanning bij +65°C : 160,0 V
( bij Netspanning: 253 V ) String-MPP_spanning bij +45°C : 184,8 V
String-MPP_spanning bij +25°C : 209,6 V
Max MPP-spanning : 400,0 V String-MPP_spanning bij +20°C : 215,8 V

String-Open spanning bij +25°C : 262,4 V
Max DC-spanning : 400,0 V String-Open spanning bij -5°C : 299,6 V

max DC-stroom : 10,0 A
max DC-stroom (185 V) : 6,5 A Max mogelijke PV Stroom : 7,6 A
Ik had 'm er niet bij zien staan in Sunny Design. Het blijkt een oud model. Ik kwam er pas recent achter dat die Suntechs niet zo goed bij de SB passen. Reden destemeer om voor scenario 2 te gaan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

sander817 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 21:07:
[...]

kun je de panelen niet (tijdelijke) op 1 inverter aansluiten? of krijg je controle?
Ik krijg controle en het is in strijd met de subsidievoorschriften. M'n buurvrouw=echtgenoot laten betalen voor de panelen en bij mij invoeden, ook nog een echtelijke strijd ;) Geen goed plan, maar het gaat misschien wel gebeuren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
Vandaag een perfecte dag, opbrengst all-time high: 23.36 kWh = 6,67 kWh/kWp.Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/deejee/20090529.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

deejeebv schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 21:34:
Vandaag een perfecte dag, opbrengst all-time high: 23.36 kWh = 6,67 kWh/kWp.[afbeelding]
Ga jij ook nog even zout in de wond strooien ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 21:11:
Bestaat die uberhaupt? een SB1100-LV? Die ken ik in elk geval niet.

Daarnet nog even op het dak geweest, afgezien van wat vogelstront liggen de panelen er prima bij. Dit ondanks dat noodweer van maandag op dinsdag.

Ik heb de plek nog opgemeten waar ik nog zonnepanelen kwijt kan. Dit is precies 3 meter breed naast de collector. Ik zou dus nog 3x80cm breed kwijt kunnen, 3x 100cm. of 4x71cm ( Shell RSM ).

Iemand nog een leuk setje liggen ergens :P ;)

Mijn grafiek, *NET* geen record. 6,71kWh 5,08kWh/kWp. Mijn alltime high is 6,74kWh. De winst zit hem met name in de na-middag met bewolking ( en daar wordt JeroenH weer niet blij van :) )

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs/day_29-5-2009.png

[ Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 29-05-2009 21:52 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na ja... maar hier ook, een mooie clear sky day, vliegtuigstrepen losten ook snel op,
de meter (farrarisje) staat record ver achteruit voor mei.
hopeloos leuk, mei 2009 geeft nu al meer kwh`s dan mijn hele verbruik over 5 maanden.
de nieuwe boiler is trouwens in de afgelopen 2 dagen alweer op maximum gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Om nog even terug te komen op een opmerking van Mistraller (waarmee hij terloops een gedachtenkronkel van mij rechtstreek, waarvoor dank):
Mistraller schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:31:
Die 72 cellen zitten in serie. Als 1 cel schaduw heeft (dwz hoge weerstand) dan is de hele string uit productie. Ga uit van een verlies van 80% ongeveer als 1 volledige cel afgedekt is. Als er 2 cellen deels afgedekt zijn, is het verlies ca 20 a 30% schat ik zo.

Omdat je blijkbaar bypass diodes hebt, is je eindresultaat nog steeds goed. Ik heb ze niet, en ik merk hier dus erg goed wat er gebeurt bij schaduw.
Ik las net toevallig dat er een soort DC/DC inverters te koop is waarmee een set panelen in kleinere eenheden kunnen worden opgesplitst:
treehugger.com: SolarMagic Boosts Performance For Shaded Solar Arrays
Afbeeldingslocatie: http://www.treehugger.com/solarmagic-national-semiconductor-box-faceplate.jpg
[..] Essentially these little boxes do the same thing as microinverters except that these do not do the DC/AC conversion function and are easy to retrofit into older, existing systems that have shade or other issues. [..]
Ik heb alleen toch een beetje het idee dat $199 best duur is voor wat er in zit :?

Zo'n soort oplossing zou ik misschien ook wel kunnen gebruiken trouwens... ik zit toch een beetje rond te snuffelen naar leuke aanbiedingen op Marktplaats. Ik begin voorzichtig met 1 paneel, maar uiteindelijk kun je daardoor juist op een ratjetoe van panelen uitkomen. Dus 't zou wel makkelijk zijn als je dat zonder veel gepuzzel aan elkaar kunt knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hee flitspaal, 6 conergy`s kan ook op je 1100 he,
kan je 2 panelen aan west leggen,
schaalt prima op een stecagrid 300 :

Conergy
stecagrid 300 A 165 P
1 x 2 = 2 Modules
Max AC-vermogen : 0,3 kW Nominaal vermogen per string : 0,3 kWp
Max DC-vermogen : 0,3 kW Totaal vermogen : 0,3 kWp
(Max DC-vermogen WR / Nominale belasting PV) Max. Vermogensrendement : 91%

heb je 6x oost, 1x zuid en 2x west,
ben je ook gedekt bij ochtend regen......

benoni: er zijn hoge stroom omvormers zoals de exotische sb1100 lv,
waar je allle identieke panelen parralel kunt aansluiten.
http://miracle-moon.nl/shop/netinverters/sma-sb1100-lv.php5
62A..... poeh

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2009 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de installatie van flitspaal met beschaduwing zou er dan zo uitzien :

Conergy
Sunny Boy 1100 LV A 165 P
8 x 1 = 8 Modules

Max AC-vermogen : 1,1 kW Nominaal vermogen per string : 0,2 kWp
Max DC-vermogen : 1,2 kW Totaal vermogen : 1,3 kWp

(Max DC-vermogen WR / Nominale belasting PV) Max. Vermogensrendement : 92%

Min DC-spanning : 25,3 V String-MPP_spanning bij +65°C : 28,1 V
( bij Netspanning: 251 V ) String-MPP_spanning bij +45°C : 31,2 V
String-MPP_spanning bij +25°C : 34,4 V
Max MPP-spanning : 60,0 V String-MPP_spanning bij +20°C : 35,2 V

String-Open spanning bij +25°C : 43,2 V
Max DC-spanning : 60,0 V String-Open spanning bij -5°C : 47,9 V

max DC-stroom : 56,0 A
max DC-stroom (31 V) : 38,7 A Max mogelijke PV Stroom : 38,4 A

Rendement : 99,87%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 22:04:
benoni: er zijn hoge stroom omvormers zoals de exotische sb1100 lv,
waar je allle identieke panelen parralel kunt aansluiten.
http://miracle-moon.nl/shop/netinverters/sma-sb1100-lv.php5
62A..... poeh
En 1100 Watt aan de stekkerdoos, da's inderdaad iets leuks voor als we het dak van de bedrijfsschuur zouden bekleden met panelen :> Maar daar zouden de panelen ook evengoed serieel kunnen, er staan ook wel hoogstammen in 't perceel maar die werpen geen schaduw op het dak.

Eerst maar 's experimenteren met een kleine set voor in de boomgaard. 80 Wp lijkt me daarvoor voorlopig genoeg (voor koffie, koud bier, laptop, muziekje). Als de opbrengst tegenvalt doen we later een paneeltje erbij. We kunnen 't spul morgen ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 22:04:
hee flitspaal, 6 conergy`s kan ook op je 1100 he,
kan je 2 panelen aan west leggen,
schaalt prima op een stecagrid 300 :

Conergy
stecagrid 300 A 165 P
1 x 2 = 2 Modules
Max AC-vermogen : 0,3 kW Nominaal vermogen per string : 0,3 kWp
Max DC-vermogen : 0,3 kW Totaal vermogen : 0,3 kWp
(Max DC-vermogen WR / Nominale belasting PV) Max. Vermogensrendement : 91%

heb je 6x oost, 1x zuid en 2x west,
ben je ook gedekt bij ochtend regen......
Net gekeken, inderdaad 6 op oost, 2 op west, is een optie. Gaat in het ideeen bakje.

Het liefst zou ik een oplossing voor het beetje schaduw willen vinden en nog 3 of 4 panelen op west erbij plaatsen. Bijvoorbeeld Sharp NU180E1 panelen ( 99,4cm breed ). Daar kan ik er 3 van kwijt op het westen naast m'n collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 06:51:
[...]

Doe toch maar licht geven :P (oeps)

Het wordt door boilerfabrikanten zo gesteld.
De oudere kleine boilers hebben bovenaansluiting, de nieuwere onderaansluiting.
Gewoon voor de simpele reden dat warmte omhoog stijgt en om microcirculatie( ik verzin het niet) door de leidingen te voorkomen.
Die microcirculatie is absoluut geen gekrabbel in de marge.
Dagelijks constateer ik bij mijzelf wat het verlies door de leiding is.

M'n 1000l koelt gewoon in 1 nacht van 70gr naar 40gr af door de leiding, dat noem ik geen klein beetje.
Oplossing een thermosyphon, een lus in de leiding die deze circulatie voorkomt.

Note: op dit moment vind ik het geen probleem dat de boiler afkoelt, aangezien deze anders veel te snel vol zal zijn.
Dat is wel bizar veel, bij mij is het volgens mij een graad of 5 a 10 maximaal. De leidingen lopen overigens bij mij meteen het hoekje om naar beneden. (Behalve de aanvoerleiding vanaf de collector.)
We zijn 2 1/2 mandag verder en het resultaat is nul. De portrait opstelling van de zonnecollector is besteld, De ontbrekende steunen voor de PV-panelen moeten uit Duitsland komen evenals een heleboel boutjes en moertjes en de jongens van de firma hebben zich uitgeleefd op de montage van de inverters aan het frame.
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
Ondertussen is een aardige ZZP-er aan de slag met de zonneboiler. Hij is handig met de buigtang, maar kan niet overweg met de beperkte ruimte. Ondertussen is hij druk bezig met de bedrijfsvoering van z'n eigen bedrijf en is z'n aandacht elders. Bovendien gooit ie steeds de aansluitingen door elkaar, waardoor die de overstort en het expansievat aan de drinkwaterkant wil aansluiten. Het zit, maar vraag niet hoe. Zo kan de sluiting van de CV=kap niet meer dicht en zijn er tienduizend bochtjes gebruikt. Het zal er wel op uitdraaien dat ik zelf wat ga restaureren. Grootste tegenvaller is de pomp, die mooi in een nis zou komen. De beugel steekt 5 cm. uit, waardoor ook de pomp 5 cm. te ver naar voren komt en voor een kastdeur opening uitsteekt. daar kon die ZZp-er overigens niets aan doen, dat had Nefit zo bedacht.
[afbeelding]
Inverters aan het frame? Is dat wel verstandig? Ik meende dat de OK4 ellende ook veroorzaakt werd doordat ze buiten aan de warmte werden blootgesteld?

ZZP-ers die op deze manier klussen kan je soms beter meteen buiten kicken. gepruts in een kleine ruimte; been there, done that. Zie mijn foto's op http://solar.reinieren.net/hardware
Kost wat tijd, en vooral extra nauwkeurig werken, om te voorkomen dat er spanningen op de koppelingen komen. Maar het is mij ook gelukt.

Die pompbeugel had ik persoonlijk gewoon aangepast, dat is een uurtje werk (voor de vakman een half uurtje denk ik) en dan had je pomp keurig strak tegen de muur aan gezeten. Als het echt hinderlijk is zou ik daar gewoon een eis van maken. Zo moeilijk is dat echt niet, ik had het zelf al overwogen, maar bij mij was het uiteindelijk niet nodig.

Schitterende volmaakte dag vandaag inderdaad!

Afbeeldingslocatie: http://marcel.reinieren.net/files/pictures/solar_power_29-05-09.png
Uiteraard weer de immer groeiende eikenboom in beeld vanaf 18 uur... :(
benoni schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 22:02:
[...]
Ik las net toevallig dat er een soort DC/DC inverters te koop is waarmee een set panelen in kleinere eenheden kunnen worden opgesplitst:
[...]

Ik heb alleen toch een beetje het idee dat $199 best duur is voor wat er in zit :?
Dat is inderdaad ERG duur. Als je bedenkt dat bovengenoemde boom de slagschaduw over alle panelen laat vallen alvorens de zon er geheel voorbij is, zou ik er dus 5 moeten kopen. En dat houdt in dat je dus $1000 moet terugverdienen in dat ene uurtje dat de schaduw erop valt.

In de meeste situaties zal de schaduw maar gedurende een beperkte periode overlast veroorzaken. Panelen die in "prime time" (rond de middag dus) of de gehele periode schaduw hebben zijn gewoon verkeerd geplaatst.

Leuk verzonnen dus, maar way overpriced.

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 28-09-2012 00:24 . Reden: Plaatje i.v.m. ISP verhuizing aangepast ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
@flitspaal en deejeebv

Hier ook een grafiekje van mijn opbrengst. Het ziet er anders uit als jullie grafiek, het geeft de opbrengst per 10 minuten weer. 0.3 kWh per 10 minuten = 1800 Watt. Het is de opbrengst van 18 130 Wp panelen aan mijn StecaGrid 2000+. Vandaag een record van 14.1 kWh op deze omvormer (= 6.025 kWh/kWp). Al mijn panelen samen deden vandaag 19.07 kWh. Opmerking: mijn omvormer staat niet op zomertijd...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kajb/zon/grafieken/stecagrid_10min_overzicht_2009-05-29.jpg

Vandaag ook een feestje in de meterkast: mijn netto verbruik dit jaar is 0 kWh >:)

Ik ben bezig al mijn grafieken op een nette manier op mijn homepage te zetten. Ik hoop dat het binnenkort gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Wat het vandaag gedaan heeft weet ik niet, maar deze week 35kWh/kWp binnen gezogen :)
nice.....very nice!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor schaduw bestaat een goedkope oplossing :
http://van.wijk.net/pvt/boom.jpg
werkt op alles waar je bij kan en mag, en het heet zaag.
niet echt duurzaam, maar het werkt wel.

(zie ook de zuid panelen (880wp) op hun laagje water, (2cm) dat werkt heel erg opbrengst verhogend,
en geeft een extra leuk effect op west in de avond, het geeft een forse spiegeling op de panelen en zorgt voor een tijdelijk extra piekje na 18:00u, en koeling in de middag omdat anders het zwarte teer heet word)

((mistraller : 1006,29 kWh Totaal opgeleverde energie = > 1Megawatt ))

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2009 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan vanuit het zolderraam ook eenvoudig bij de nieuwe gss panelen(west)
smiddags na 14:00u staan die op max.
ik heb gisteren even wat getest :
vermogen om 15:10u : 1007 watt Pac
1 cel bedekken van 7x190wp : 831 watt Pac
2 cellen bedekken : 591 watt Pac
1 hele rij bedekken van boven tot onder 403 watt Pac.(strook karton)
bijpass diodes werken, maar toch is het verlies enorm.(25~50%)

meer : http://www.olino.org/arti...onnepanelen-in-de-schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonneschijn schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 23:15:
@flitspaal en deejeebv

Hier ook een grafiekje van mijn opbrengst. Het ziet er anders uit als jullie grafiek, het geeft de opbrengst per 10 minuten weer. 0.3 kWh per 10 minuten = 1800 Watt. Het is de opbrengst van 18 130 Wp panelen aan mijn StecaGrid 2000+. Vandaag een record van 14.1 kWh op deze omvormer (= 6.025 kWh/kWp). Al mijn panelen samen deden vandaag 19.07 kWh. Opmerking: mijn omvormer staat niet op zomertijd...
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kajb/zon/grafieken/stecagrid_10min_overzicht_2009-05-29.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs/day_29-5-2009.png

Aan de linkerkant van mijn grafiek kan je de schaduw zien die ik krijg van het dak van de buren. Dit kost me 's ochtends zo'n 1 1/2 volle zon opbrengst.

De ietwat afgeplatte top komt door schaduw van mijn schoorsteen ( 1 cel of twee cellen in de schaduw ). Daar verlies ik of 1/3 of 2/3 van het vermogen van 1 paneel. Al mijn panelen zijn uitgerust met 3 bypass diodes. Bij schaduw op 1 cel wordt 1/3 ( 24 cellen ) van het paneel uitgeschakeld.

Dat is een behoorlijke misrekening van mij geweest. ik had gehoopt / verwacht dat ik geen last van die schoorsteen zou hebben.

Ik ben nog aan het puzzelen voor een oplossing. Het liefst houd ik alle 8 panelen in 1 grote string op die zijde. Mocht dat niet lukken dan gaat het voorste paneel van de string af en op een aparte omvormer. Ik moet dan nog ff kijken of ik hem op de bestaande locatie laat zitten in de schaduw of dat ik hem op een andere plek ophang.

Update

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/schaduw.png

Elk blokje is 0,05kWh. De schaduw van de schoorsteen kost mij 0,1kWh ruim gerekend ( bijna 2 blokjes ). De schaduw van het dak van de buren is stukken dramatischer. Dat is ruim 0,9kWh verlies. ( 18 blokjes ).

De gehele lijn representeert overigens start omvormer. Aan de hand daarvan heb ik nu gerekend. Als de omvormer eerder zou aanslaan is het effect natuurlijk nog veel groter.l

Ik verlies op een dag zoals gisteren dus 1kWh. Ik haalde gisteren 6,7kWh ( 5,08kWh/kWp ). Als ik de schoorsteen oplos dan was dit 6,8kWh geweest. (5,15kWh/kWp ).

En als ik het huis van de buren afbreek O-) dan wordt dit 7,7kWh = 5,8kWh/kWp

Nog steeds trouwens niet slecht voor een installatie op pal oost.

Update 2:

Vandaag mijn eerste duurzame 100kWh geproduceerd. *O*

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 30-05-2009 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 07:53:
>:) Zou hier ook graag 3 stuks op die manier (of nog rigoreuzer, tot 20 cm hoogte) willen bewerken, maar ja ze zijn van de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

(zie ook de zuid panelen (880wp) op hun laagje water, (2cm) dat werkt heel erg opbrengst verhogend,
en geeft een extra leuk effect op west in de avond, het geeft een forse spiegeling op de panelen en zorgt voor een tijdelijk extra piekje na 18:00u, en koeling in de middag omdat anders het zwarte teer heet word)

Is wel duurzaam. :). Het gekapte hout kan zo in de speeksteenkachel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 23:08:

Inverters aan het frame? Is dat wel verstandig? Ik meende dat de OK4 ellende ook veroorzaakt werd doordat ze buiten aan de warmte werden blootgesteld?
Ja, ze zijn er voor gemaakt. De OK4 ellende werd veroorzaakt doordat alles in giethars gegoten was en de print en hars niet dezelfde uitzettingscoëfficient hadden. Daardoor schoven de SMD componenten,die vast zaten in de hars, als het ware van de print af.
ZZP-ers die op deze manier klussen kan je soms beter meteen buiten kicken. gepruts in een kleine ruimte; been there, done that. Zie mijn foto's op http://solar.reinieren.net/hardware
Kost wat tijd, en vooral extra nauwkeurig werken, om te voorkomen dat er spanningen op de koppelingen komen. Maar het is mij ook gelukt.
Ik ga er nog wel mee aan de slag, ik heb tenslotte een paar dagen vrij en de installatie is toch nog niet in bedrijf. Zet ik direct een kogelkraan en een extra vulkraan in het systeem, zodat ik het systeem goed en eenvoudig kan spoelen. Mijn ervaring bestaat inmiddels uit één complete CV aanleggen en 5x een ketel afhangen of verhangen, gereedschap heb ik ook voldoende, dus daar zit geen probleem. Groot verschil met de ZZP-er, mijn tijd kost geen geld, mijn telefoon gaat niet doorlopend en ik doe één klus tegelijk.
Die pompbeugel had ik persoonlijk gewoon aangepast, dat is een uurtje werk (voor de vakman een half uurtje denk ik) en dan had je pomp keurig strak tegen de muur aan gezeten. Als het echt hinderlijk is zou ik daar gewoon een eis van maken. Zo moeilijk is dat echt niet, ik had het zelf al overwogen, maar bij mij was het uiteindelijk niet nodig.
Ik zet m'n zelf nog wel even tegen de muur, zoveel heeft het niet te houden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 23:34
@Flitspaal
Ben blij dat je zelf ook goed kijk naar je eigen grafiek en zelf tot de conclusie gekomen bent zoals ik al eerder poste
Wat je mist in de top http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31990527
En de ochtend uren http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31974228
Maar zo vroeg energie produceren terwijl de zon nog niet boven de horizon is (voor 5uur  op je laatste grafiek …
Ik heb nog een gedachte
Schuif de panelen 15 cm ( of zo veel als je kan) omhoog
Reken hem maar na .. cq kijk op schaduw op je panelen rond 07:10
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/30/1243671244-180.jpg
Toch gratis 13 minuten er bij ~0,2KWh is 3% extra vermogen

edit:plaatje correctie

[ Voor 5% gewijzigd door X21r op 30-05-2009 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

De eerste elektrische voertuigen dealer in Nederland. (voor mensen met een dikke portemonnee)

http://www.nuzakelijk.nl/...groene-autodealer-geopend

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zomaar een vraagje, ik overweeg m'n zonneboilersysteem eerst met leidingwater in bedrijf te nemen en pas na de zomer het glycol erin te doen, zodat de eerste troep en roest niet in de Tycofor L komt. Goed idee of zinloos?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

X21r schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 10:35:
@Flitspaal
Ben blij dat je zelf ook goed kijk naar je eigen grafiek en zelf tot de conclusie gekomen bent zoals ik al eerder poste
Klopt, ik kijk alleen nu met een vergrootglas naar de grafieken. Vandaar dat het kwartje wat later valt hier.
Maar zo vroeg energie produceren terwijl de zon nog niet boven de horizon is (voor 5uur  op je laatste grafiek …
Ik bedoelde dat zonder schaduw van het dak van de buren de omvormer misschien iets eerder aan slaat dan dat nu het geval is.
[afbeelding]

Ik ga zo het dak even op, kijken hoeveel cm de panelen nog verder omhoog zouden kunnen. Overigens zou 15-20cm omhoog ook betekenen dat het voorste paneel op dagen zoals vandaag ook schaduwvrij is.Dus nog meer opbrengst.

Ik zal m'n schoonpa binnenkort weer eens lief aankijken, vragen of hij weer een paar uur wil meehelpen om de panelen eraf te halen en te verhangen. Moet ik de panelen wel modden, dan moeten er twee extra gaten in het frame worden geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
@flitspaal
De panelen mogen best tegen de boven kant van de nok komen
wees voorzichtig met gaten boren in paneel.(alu constructie,he )
doe dit het liefst op een vlakke ondergrond

Maar meet eerst eens rond 07:10 to 07:30
Dan weet je of het de moeite waard is
en kwartje vallen :) Lol ..0,2Kwh is op jaar basis meer dan een kwartje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 20:56:
HRe :

levert ~2500 kwh extra, dit kost je 800m3 per jaar.
2500kwh = 650 euro waard.
800m3 = 616 euro, maar de gasprijs gaat doorstijgen; en voor stroom is een oplossing ... wind enzo...
alleen zonder plaatsingsmogelijkheden zou je het kunnen overdenken, maar lid worden van meerwind is slimmer.(co2 prijs afspraken worden met kerst in kopenhagen gemaakt)
niet geloven ? zelf eneco bellen.
Dus 2500 kwh electriciteit produceren uit 800 m3 gas extra?
Dat is dan dus met 25-30 % rendement elec. opwekken, en de overige 75-70% energie gewoon weggooien? Zou 't echt?
In de faq van eneco hebben ze het over 300 tot 400€ besparen per jaar, geen 40.

Maar idd als je de prijs van een hre ketel (3000-5000€) investeert via het zelfleveringsmodel in een stukje windmolen hoef je helemaal geen extra aardgas te verstoken en heb je je elec. verbruik wel 100% gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
SpiceWorm schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 11:14:
Maar idd als je de prijs van een hre ketel (3000-5000€) investeert via het zelfleveringsmodel in een stukje windmolen hoef je helemaal geen extra aardgas te verstoken en heb je je elec. verbruik wel 100% gedekt.
Zo, direct even de daad bij het woord gevoegd; de Windvogel heeft er een lid bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

X21r schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 11:06:
@flitspaal
De panelen mogen best tegen de boven kant van de nok komen
wees voorzichtig met gaten boren in paneel.(alu constructie,he )
doe dit het liefst op een vlakke ondergrond

Maar meet eerst eens rond 07:10 to 07:30
Dan weet je of het de moeite waard is
en kwartje vallen :) Lol ..0,2Kwh is op jaar basis meer dan een kwartje :)
Net even gemeten, tot aan de nok, dus nog op de dakpannen is het 15cm. Ga ik echt TOT de nok dan kan ik nog een cm of 25 naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[b]
Hoe staat het eigenlijk met het zelfleveringsmodel van de windvogel?
De proef is gestart in oktober 2008 maar moet volgens mij nog worden goedgekeurd door de overheid omdat de windmolen feitelijk niet op je eigen grond staat.
Het concept is zeker interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
@flitspaal
Oei das een end ...een cm of 25 naar boven
Kijk nu maar eens rond 06:45..to 07:30 waar de zon staat...
laat wel morgen ochtend croissantjes met bakkie koffie bezorgen...op het dak :)

Nu mag je vrouwtjes een maal zeggen ..
………“je kan het dak op …..met die goeie ideeën van jouw “

Heeeeel misschien moet je de bovenste rand een pan hoger plaatsen
Maar als ik het op de foto´s ziet ,hoeft het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 10:49:
Ik zal m'n schoonpa binnenkort weer eens lief aankijken, vragen of hij weer een paar uur wil meehelpen om de panelen eraf te halen en te verhangen. Moet ik de panelen wel modden, dan moeten er twee extra gaten in het frame worden geboord.
Ze hoeven er toch niet af?! Die zwarte wieltjes zijn alleen een montagehulp en die hangen in de rail. Ik zou ergens middenin beginnen met het lossen van 4 schroeven, één paneel omhoog schuiven, twee schroeven vastmaken en naar het volgende paneel. Wat betreft rails lijkt het dat je voldoende speling hebt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 10:46:
Zomaar een vraagje, ik overweeg m'n zonneboilersysteem eerst met leidingwater in bedrijf te nemen en pas na de zomer het glycol erin te doen, zodat de eerste troep en roest niet in de Tycofor L komt. Goed idee of zinloos?
Zou het niet beter zijn om zo snel mogelijk op glycol over te gaan?
Denk aan de anti-corrosieve eigenschappen van Tyfocor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
@flitspaal
Als je de zon gaat op meten,in de ochtend… kijk eens in het achterste vlak A
heel misschien dat je daar nog ruimte heb
(omdat je niet perfect op het oosten staat’
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/30/1243677515-330.jpg

Ik hoop dat ik het kleine paneeltje aan de goede kant van je gebouw getekend heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

X21r schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 12:36:
@flitspaal
Als je de zon gaat op meten,in de ochtend… kijk eens in het achterste vlak A
heel misschien dat je daar nog ruimte heb
(omdat je niet perfect op het oosten staat’
[afbeelding]

Ik hoop dat ik het kleine paneeltje aan de goede kant van je gebouw getekend heb :)
Hehe. je hebt goed ruimtelijk inzicht. Het klopt inderdaad als een bus. Die ruimte achter krijgt inderdaad eerder zon omdat daar geen dak van de buurman zit. Het is nog het overwegen waard om daar het paneel te plaatsen.

Dat geldt overigens alleen in de zomer. in de winter zou dat paneel juist langer last hebben van schaduw.

keuzes keuzes.

Vandaag overigens al 5,8kWh en 99,98kWh op de SunnyBoy. Totaal in deze maand nu dik 105kWh geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je in de zomer sowieso niet meer rendement uit je paneel? Beter dat ie in de winter dan in de schaduw staat aangezien de uren dat er zon is, die toch zwakker is en onder een lagere hoek. Dan kun je beter de zomermaanden extra profiteren. Netto heb je er dan meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Ik heb geen zaag, van een meter lang...Het is een behoorlijke eik op gemeentegrond.

Ik heb vorig jaar wel een els laten kappen, die deed het niet zo goed, en stond ook erg dicht op onze tuin. Ik had een melding gemaakt dat de boom ziek was, een week later was ie weg ;)

Eens proberen of dat met die eik ook lukt...vrees van niet.

1 MW, dat was een reden voor een extra biertje :) Leuk opgemerkt. Overigens is dat de opbrengst uit deze soladin omvormer, want ik heb in het begin 2x een andere gehad.
X21r schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 10:35:
@Flitspaal
Wat je mist in de top http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31990527
En de ochtend uren http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31974228
Ik heb nog een gedachte
[afbeelding]

edit:plaatje correctie
Ik zat er ook aan te denken om de panelen iets hoger te schuiven, ik heb nog zo'n 10cm ruimte aan de bovenzijde. Weet niet of het veel voordeel oplevert.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zo... het 'sluipverbruik' in de meterkast is van 20 Watt naar 5 Watt gereduceerd :)
scheelt weer 18kWh op jaarbasis (alle kleine dingen helpen ;) )

before situatie: Linksys WRT54G WLAN router + ZyXel ADSL-modem
new situation: Linksys/Cisco WAG54G2 (nadat de netgear helaas een defecte DSL poort bleek te hebben :( )

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 30-05-2009 14:55 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Mistraller schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 14:43:
[...]
Ik zat er ook aan te denken om de panelen iets hoger te schuiven, ik heb nog zo'n 10cm ruimte aan de bovenzijde. Weet niet of het veel voordeel oplevert.
Ik zie 2 x SCHADUW in de ochtend en in de avond
Als ik op je site kijk...heb ik een foto gevonden met panelen ONDER je dak kapel
nu vraag ik mij af .... kan je ze er er boven zetten
Ook al is dit mischien niet een mooi gezicht( onderzijde panelen 20-30 cm opgetild van het dak af )
en in landscape ....

Je schaduw effcten zijn zo hard te zien in je grafiek in deze maand
Denk dat het in de wintermaande nog veeeeel erger is

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/30/1243688953-020.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zodat de eerste troep en roest niet in de Tycofor L komt. Goed idee of zinloos?
ik doe dat nu wel in de terugloop, eind oktober aftappen reinigen en 50% glycol erin.

flitspaal : clickfit t stukjes iets los draaien, buitenste zelfborende schroeven los,
knie eronder en schuiven maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
X21r schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 15:42:
[...]

Ik zie 2 x SCHADUW in de ochtend en in de avond
Als ik op je site kijk...heb ik een foto gevonden met panelen ONDER je dak kapel
nu vraag ik mij af .... kan je ze er er boven zetten
Ook al is dit mischien niet een mooi gezicht( onderzijde panelen 20-30 cm opgetild van het dak af )
en in landscape ....

Je schaduw effcten zijn zo hard te zien in je grafiek in deze maand
Denk dat het in de wintermaande nog veeeeel erger is

[afbeelding]
Nee, die boom komt pas ruim aan het eind van de dag in beeld, tegen die tijd haal ik toch geen max opbrengst meer. In de ochtend is er schaduw van de dakkapel.
Zoveel is dat dus niet, in de winter is de opbrengst toch al minimaal, door de lage zonnestand.

Leuk idee, ware het niet dat;
1) er is maar 1 pan tussen dakkapel en nokvorst
2) panelen die niet in het vlak van het dak liggen is a) niet vergunningsvrij, en b) stormschadegevoelig.
3) De dakkapel is inmiddels voorzien van zonnecollectoren voor de boiler.
4) De dakkapel is maar 3 meter breed, en ik heb 5 panelen. In landschape heb je dus 7 meter nodig. Was ons huis maar zo breed ;)

Ik denk dat het op een dag als gisteren ongeveer 0,3kWh uitmaakt. Niet te verwaarlozen inderdaad, maar er is momenteel gewoon geen andere echt goede oplossing.

Maw, we laten het gewoon maar zo, blij met wat we wél hebben :)

Paide22 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 15:03:
[...]

Ik ga morgen terugslagkleppen installeren in deze leidingen. Die slaan dicht als er geen water getapt wordt, zodat die circulatie ook niet op gang kan komen.
Ik hoop dat je weet wat je doet. Een terugslagklep tussen inlaatcombinatie en boiler of tussen boiler en naverwarmer is het domste wat je kan doen! Dan kan de overdruk niet weg met in het ergste geval een gescheurd boilervat.

Het water wat wegloopt via de inlaatcombi veroorzaakt trouwens ook gewoon een warme koudwaterleiding.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
@ mistraller 17:34
ik denk dat ik je net naar je panelen heb zien staren ....zag je in je web cam :)
Achter je was lijntjes .....
met je armen over elkaar ... gelukkig niet met je handen in je zakken

Anders zet je een zonnepaneel op je vogelhuisje .. en laat deze met de zon mee draaien...
(wel in het dak he .....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zat net 2 tuinlampjes te slopen (solar) in de zon...
heb ik die 2 celletjes nu in serie, en op een cpu fan....(3,3volt)
eureka ... die gaat op het koelblok van de sunny boy,
die stond weer in de derating 65c.....

/edit : west sunny boy nog steeds 122 watt pac 21:45u

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2009 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
Mistraller schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 14:43:
1 MW, dat was een reden voor een extra biertje :) Leuk opgemerkt. Overigens is dat de opbrengst uit deze soladin omvormer, want ik heb in het begin 2x een andere gehad.
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat er mis was met de eerste 2 soladin omvormers?
Ik heb namelijk ook een soladin 600, en die valt af en toe uit. Er zitten 4 panelen van 130 Wp aan waarvan er 1 defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Vandaag een nieuwe beugel voor de pomp gemaakt. Met de oude beugel stak de pomp te ver uit. Bovendien had de ZZP-er te zware bouten gebruikt waardoor de buitenhoek (blokken gips van 7 cm.) geknapt is. Dat is nu een fraaie scheur, die ook in de WC erachter flink zichtbaar is. Wat je natuurlijk ook niet ziet is dat de ZZP-er geen enkele verbinding heeft ontbraamd. Daar kom je pas achter als je iets losmaakt.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3562/3579218984_ac5576c7af.jpg?v=0
De nieuwe beugel is een aluminium hoek van 80 mm. Omdat de muur aan gort is heb ik slotbouten moeten gebruiken, die ik aan de WC-kant iets ingelaten heb. Pluggen is zinloos, want de muur verbrokkelt alleen maar verder. Daarom heb ik achterop de aluminium hoek nog wat dotten montagekit gedaan. De pomp is uitneembaar door het bovenste puntstuk los te draaien.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2458/3578412007_8299deb686.jpg?v=0
Vóór
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3581/3575701693_91a5860ff5.jpg?v=1243615600

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3596/3579218686_fd18818fbe.jpg?v=1243704754
Ik zit nog wel te stoeien met de gecombineerde overstort/manometer. Op de plaats waar de overstort handig is, is de manometer niet afleesbaar en andersom. Misschien maar een losse manometer plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3406/3579218446_dfb3f1f069.jpg?v=1243704790

Vandaag bij de post overigens goed nieuws. De gemeente laat in duidelijke taal weten dat beide bouwvergunningen rechtsgeldig zijn en mogen worden ingevuld *O* . Voor een stukje overlap moet ik contact opnemen met de buitendienst van BWT.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
X21r schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 17:38:
@ mistraller 17:34
ik denk dat ik je net naar je panelen heb zien staren ....zag je in je web cam :)
Achter je was lijntjes .....
met je armen over elkaar ... gelukkig niet met je handen in je zakken

Anders zet je een zonnepaneel op je vogelhuisje .. en laat deze met de zon mee draaien...
(wel in het dak he .....)
Ja; ik stond te kijken hoe de schaduw nu echt viel, en ik zag dat de zon inmiddels al over de boom heen gaat. Ik ga niks aan die panelen doen, ze liggen prima zo. En verder stond ik gewoon een beetje te mijmeren. Te kijken hoe de zon aan het werk was. Maar jij had ook niets beters te doen, van 17:21 tot 17:39 naar de cam zitten loeren ;)
Alle ip adressen worden natuurlijk wel gelogged :)
ericplan schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 22:21:
Vandaag een nieuwe beugel voor de pomp gemaakt. Met de oude beugel stak de pomp te ver uit. Bovendien had de ZZP-er te zware bouten gebruikt waardoor de buitenhoek (blokken gips van 7 cm.) geknapt is. Dat is nu een fraaie scheur, die ook in de WC erachter flink zichtbaar is. Wat je natuurlijk ook niet ziet is dat de ZZP-er geen enkele verbinding heeft ontbraamd. Daar kom je pas achter als je iets losmaakt.
[afbeelding]
De nieuwe beugel is een aluminium hoek van 80 mm. Omdat de muur aan gort is heb ik slotbouten moeten gebruiken, die ik aan de WC-kant iets ingelaten heb. Pluggen is zinloos, want de muur verbrokkelt alleen maar verder. Daarom heb ik achterop de aluminium hoek nog wat dotten montagekit gedaan. De pomp is uitneembaar door het bovenste puntstuk los te draaien.

[afbeelding]
Vóór
[afbeelding]

[afbeelding]
Ik zit nog wel te stoeien met de gecombineerde overstort/manometer. Op de plaats waar de overstort handig is, is de manometer niet afleesbaar en andersom. Misschien maar een losse manometer plaatsen.

[afbeelding]

Vandaag bij de post overigens goed nieuws. De gemeente laat in duidelijke taal weten dat beide bouwvergunningen rechtsgeldig zijn en mogen worden ingevuld *O* . Voor een stukje overlap moet ik contact opnemen met de buitendienst van BWT.
Tjonge jonge, die ZZP-ers moeten echt eens opgevoed worden met boren in binnenmuren. Bij ons had zo'n prutser het gepresteerd om dwars door een vers gespachtelputz-te muur te boren, groot brok eruit. Die kerel heb ik destijds eruit gegooid, met inhouding van herstel en reparatiekosten voor wat ie allemaal had verprutst.

De manometer, kan je die niet losmaken? beetje heetstoken wellicht? Als je toch een andere neemt, dan zou ik meteen een combi (temp/druk) nemen.

Over dat ontbramen, op zich zal je voor de collectorleidingen niet zoveel zorgen hoeven maken. Het debiet is dusdanig laag dat je daar niet snel stromingsgeluid zal krijgen.

Let wel op, dat je je overstort ergens hebt zitten waar je ook een vaatje kwijt kan. Glycol liever niet in het riool ;)

Verder nog een tip; leg een 2e vulpunt aan boven de pomp. Bij het vullen van je systeem is het dan véél simpeler om je systeem vol te krijgen. Kwestie van flowregelaar dichtdraaien en pompen maar. Via het 2e vulpunt komt eerst lucht, en daarna de vloeistof, die dan netjes met een slang weer terug het vat in vloeit. Dan ben je in één keer klaar zonder steeds ontluchten.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
@ mistraller
Goed he die webcam...... dat ik jouw kon zien mediteren in de schaduw
Ik wil namelijk alles weten ( ben er bijna...... :)
Daarom zet ik ook mijn geheimste wapen in “de pratende boom”
Welke ik zelf gebouwd heb
Het enigste nadeel is dat hij ook schaduw geeft..dus daar zal hij wel eens mee kunnen opvallen

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/03/11/1236771931-263.jpg

Zie hier het verhaal van de geboorte

http://www.circuitsonline...iew/message/930114#930114

En hier het tweede artikel met VIDEO
http://www.circuitsonline...iew/message/947622#947622

Zo kan ik direct aan Senternovem door geven wie GEEN gebruikmaakt van de SDE regeling 8)7
En voor mijn eigen info…hoe valt de zon ….hoe beweegt hij …. En wie komt hij tegen op zijn weg..
Dus de plaatsing in jouw tuin ( die met de was en een dekbed met rondestipjes ) moet niet al te moeilijk zijn :)

Groetjes de “ Bomen prater”

P.S
Dus de voorwaarde die bij de SDE hoort van Senternovem ... "wij kunnen bij u thuis komen controleren" . . .
kan wel eens verstekkende gevolgen hebben ... U bent gewaarschuwt

P.S 2
Zoals hier eerder werd vermeld over het doorzagen van bomen...(ivm schaduw) @#%$%^~!%#&
Deze is net zo als in de film .. " Terminator Salvation" ... net uit in de bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 15:42:
[...]

flitspaal : clickfit t stukjes iets los draaien, buitenste zelfborende schroeven los,
knie eronder en schuiven maar.
Dan hangen de panelen niet meer met de wieltjes aan de bovenste rail maar hangen ze echt in de beugels. Ik heb juist het idee dat ze door die twee steunwieltjes pas echt goed vast zitten.

Anyway, ik ga m'n schoonpa ff lief aankijken. Dan met z'n tweetjes het dak op. Elk paneel er ff tussenuit, naar beneden, twee gaatjes boren in het frame ( met een stuk staal erachter zodat we niet kunnen uitschieten in de plastic plaat van de cellen zelf.

Wieltjes er opnieuw in en paneel opnieuw ophangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[afbeelding]
ZZP'er? Beun de haas eerste klas is een betere benaming! ZZP'ers moeten het vooral hebben van de kwaliteit die ze leveren. Ik zou als ik jou was geen cent aan deze kl**tviool betalen en hem een rekening sturen voor het herstellen van je toilet :(

overigens ontbramen? Zaagt hij z'n leidingen? Hier hebben ze een pijpsnijder gebruikt en die laat, voor zover ik kan zien, geen bramen achter in de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op zondag 31 mei 2009 @ 08:25:

overigens ontbramen? Zaagt hij z'n leidingen? Hier hebben ze een pijpsnijder gebruikt en die laat, voor zover ik kan zien, geen bramen achter in de leidingen.
Hij heeft een pijpsnijder gebruikt, maar die laat altijd een flinke doorn aan de binnenkant achter, dat zorgt voor een kleinere diameter, wervelingen, stromingsverliezen, geruis enz. In dit geval is de diameter gereduceerd tot 11,4-11,5 mm. Dat geeft een reductie van de doorsnede van 23%. Bijna een kwart! Een goede installateur haalt die doorn weg, zeker aan de drinkwaterkant van de installatie. Aan de collectorkant is er een lage flow, dus heb je er (eens met Mistraller) niet veel last van. Maar in installaties met een lage drinkwaterdruk, zoals in Amsterdam, kan je er wel degelijk last van hebben, dan komt er nog minder water uit de kraan.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3631/3580285651_e960a693e8.jpg?v=0

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 31-05-2009 11:27 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Speksteenkachel schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 11:58:
Hoe staat het eigenlijk met het zelfleveringsmodel van de windvogel?
De proef is gestart in oktober 2008 maar moet volgens mij nog worden goedgekeurd door de overheid omdat de windmolen feitelijk niet op je eigen grond staat.
Het concept is zeker interessant.
2. Op 18 november 2008 is naar aanleiding van deze pilot door de Tweede Kamer de motie Samson c.s. met grote meerderheid aangenomen (ondertekend door CDA, PvdA en CU, zie bijlage), welke de weg vrij maakt.
Per lid/huishouden mag dan 3000kWh worden gesaldeerd, identiek aan de regeling voor PV-systemen.
Het valt onder zelfopwekking, maar, als ik het goed begrijp, betekent dat nog niet direct dat je geen BTW of energiebelasting moet betalen. Hier een uitgebreider verhaal, vanaf pag 4 (ik kan nog niet inloggen bij de Windvogel).
Bovendien had de ZZP-er te zware bouten gebruikt waardoor de buitenhoek (blokken gips van 7 cm.) geknapt is. Dat is nu een fraaie scheur, die ook in de WC erachter flink zichtbaar is.
Duss, ik kan me niet voorstellen dat je net zo rustig bent gebleven als in deze post... Ik verwacht van een beun dat hij beter werk aflevert dan dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Hmmm
De kern van het 'zelfleveringsmodel' is dat de productie van windturbines, die in
eigendom zijn van de leden van de coöperatie, als eigen opwekking wordt
beschouwd volgens artikel 31c (amendement Samsom) van de Elektriciteitswet.
Dit betekent dat eigen opwekking tot 3.000 kWh mag worden gesaldeerd of genet
tegen het integrale elektriciteitstarief alsof de productie achter de meter in het
eigen huis plaatsvindt (over het zelfopgewekte deel betalen de ieden dus geen
Energiebelasting en BTW).
maar ook
Eneco en De Windvogel pleiten ervoor dat eigen duurzame productie volgens het
zelfleveringsmodel is vrijgesteld van Energiebelasting en BTW (tot de
salderingsgrens comform het amendement Samson). Hierover hebben we contact
met het ministerie van EZ en we willen hierover ook nog in gesprek met het
ministerie van Financiën. Daarbij gaat de discussie uiteraard over de reikwijdte
van het begrip 'eigen opwekking'.
Vind trouwens dat ze de gemeente niet echt profi aanschrijven, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:36
Mistraller schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 16:54:
[...]
Ik hoop dat je weet wat je doet. Een terugslagklep tussen inlaatcombinatie en boiler of tussen boiler en naverwarmer is het domste wat je kan doen! Dan kan de overdruk niet weg met in het ergste geval een gescheurd boilervat.

Het water wat wegloopt via de inlaatcombi veroorzaakt trouwens ook gewoon een warme koudwaterleiding.
Je hebt gelijk inderdaad. Als ik hier terugslagkleppen zou willen zetten dan moeten ze een overdruk ventiel hebben, ofwel dan worden het inlaatcombinaties. Misschien is zo'n thermosyfon dan toch een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 21:40
Eindelijk :) gisteren hebben ze onze 10 zonnepanelen komen plaatsen.
Na lang wachten omdat de installateurs zoveel werk hebben nudat iedereen paneeltjes op hun dak wilt hebben.
10x "Sunpower 225Wp WHT" met een SMA SB 2500 omvormer.
Jammer dat het maar 10 zijn want hebben een rijhuiswoning. Als ons dak nu nog 20 à 30 cm breder zou geweest zijn hadden we er 3 meer op kunnen leggen.

Fototjes zullen snel volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

mastadizzy schreef op zondag 31 mei 2009 @ 14:49:
Eindelijk :) gisteren hebben ze onze 10 zonnepanelen komen plaatsen.
Na lang wachten omdat de installateurs zoveel werk hebben nudat iedereen paneeltjes op hun dak wilt hebben.
10x "Sunpower 225Wp WHT" met een SMA SB 2500 omvormer.
Jammer dat het maar 10 zijn want hebben een rijhuiswoning. Als ons dak nu nog 20 à 30 cm breder zou geweest zijn hadden we er 3 meer op kunnen leggen.

Fototjes zullen snel volgen.
Toestemming aan buren vragen om een deel van hun dak te lenen/huren mochten ze zelf geen interesse hebben om zonnepanelen te plaatsen.

Een nieuwsgierig vraagje, hoeveel hebben die Sunpower 225Wp WHT gekost?
en hebben ze de positieve kant ( + ) van de string met aarde verbonden?

[ Voor 10% gewijzigd door SolarKing op 31-05-2009 16:49 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft ervaring met dit product: Zizon ZZ10H collector http://www.zizon.nl/index...w=article&id=38&Itemid=28

Opbrengst 3.02 GJ (per 10 vacuumbuizen)
Heatpipes zijn afzonderlijk uitschakelbaar bij overcapaciteit !!

Afmetingen slechts 2141 x 806 x 120 mm

uit subsidie berekening volgt opbrengst van 2.7 GJ per 10 buizen.

Lijkt me een mooie score tov de meeste heatpipe producten.. O-)

Of zie ik hier iets over het hoofd???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik kwam onderstaande nieuwsberichtje tegen op http://www.zonnestroomproducenten.nl/
Kun je daar niet ergens een klacht over indienen over deze misleidende reclamecampagne van Eneco dat een toverketel superieur zou zijn aan zonnepanelen en zonneboilers?

"31 mei 2009. Eneco vindt hun toverketel superieur aan zonnepanelen en zonneboiler. Op de Eneco website over de HRe cv-ketel (de 'toverketel') komt u na enig zoeken tegen een achtergrond van een blote douchende juffrouw dit plaatje tegen.

Appels en peren. Zo'n plaatje vinden wij ronduit misleidend. In de eerste plaats verbruikt een HRe ketel nog altijd aardgas, en verbruik = uitstoot van CO2. Zonnepanelen doen dat niet, en zonneboilers ook niet. Hoe kan een HRe ketel per jaar in hemelsnaam meer CO2. uitsparen dan zonnepanelen en zonneboilers die niks uitstoten? Krompraat, dus.

Besparingen ten opzichte van wat? Zonnepanelen besparen alleen op het elektriciteitsverbruik en een zonneboiler alleen op warm tapwater. De HRe ketel, door de aard van het apparaat (micro-warmtekrachtkoppeling) zorgt voor verwarming, warm water én elektriciteit. Eneco heeft alle besparingen bij elkaar opgeteld tegenover de smerigste opties: een ouderwetse HR-CV ketel, grijze stroom uit een kolen- of gascentrale en warm water met een elektrsiche boiler gestookt met grijze stroom, enzovoort). Wat ergens in de tekst terloops wordt gezegd is dat u vanwege de elektriciteistopwekking met een een HRe ketel méér gas verstookt dan met een HR-ketel. Een HRe ketel is veel slechter te combineren met een zonneboiler en met zonnepanelen dan een HR ketel.

Kortom, dit plaatje suggereert dat een toverketel verre superieur is aan zonnepanelen en zonneboilers. Dat had Eneco niet moeten doen want het is pertinent niet waar. Dit is commercie-geïnspireerde onzin aangedikt met een appetijtelijke blote juffrouw. Wij verdenken Eneco ervan dat ze op een leuke manier heel veel aardgas aan klanten willen verkopen. Zonnepaneelbezitters en zonneboilerbezitters zijn hele slechte klanten voor Eneco, want ze consumeren minder. Sterker, zonnepaneelbezitters leveren terug. Dat vinden netbeheerders knap lastig. En dan hebben we het over "nullies' en nog niet eens over hoe netbeheerders zich gedragen tegeonover de "neggies' ofwel negatieve verbruikers. "

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

't Is wel heel mistig rond die dame onder de douche, vast een voorteken voor die toverketel :/
In onze woonwijk heeft trouwens geen enkel huis een gasaansluiting (stadsverwarming en elektrisch koken)
Warmte wek ik al op met m'n kachel nu nog een paar paneeltjes voor het elektrieke deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
SolarKing schreef op zondag 31 mei 2009 @ 16:21:
[...]

Toestemming aan buren vragen om een deel van hun dak te lenen/huren mochten ze zelf geen interesse hebben om zonnepanelen te plaatsen.

Een nieuwsgierig vraagje, hoeveel hebben die Sunpower 225Wp WHT gekost?
en hebben ze de positieve kant ( + ) van de string met aarde verbonden?
Geen idee van de kostprijs voor enkel die Sunpower 225Wp WHT panelen. Totale kosten (10 paneeltjes; SB 2500; Groene stroomteller;aardingskit voor sunpower; installatie was iets meer dan €11 000.
Een aarding aan de positieve kant? Volgens mij niet, tenzij dat in de omvormer zit. Volgend weekend komen ze nog een aardingskit plaatsen (aardingskit voor sunpower), ik weet niet of dit ermee te maken heeft.

Wat voor doel heeft het om die +kant te aarden?

Edit: de buren zijn niet echt de jongste meer. Die zijn ook heel stipt en zouden dat volgens ons nooit aangenomen hebben. Natuurlijk, als je het niet vraagt, dan weet je het niet. Maar we gaan geen risico's nemen als ze bv vertrekken of sterven.

[ Voor 12% gewijzigd door D!zzy op 31-05-2009 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

mastadizzy schreef op zondag 31 mei 2009 @ 19:24:
[...]

Geen idee van de kostprijs voor enkel die Sunpower 225Wp WHT panelen. Totale kosten (10 paneeltjes; SB 2500; Groene stroomteller;aardingskit voor sunpower; installatie was iets meer dan €11 000.
Een aarding aan de positieve kant? Volgens mij niet, tenzij dat in de omvormer zit. Volgend weekend komen ze nog een aardingskit plaatsen (aardingskit voor sunpower), ik weet niet of dit ermee te maken heeft.

Wat voor doel heeft het om die +kant te aarden?
Die aardingskit is voor de positieve kant aarden. Het is een heel technisch verhaaltje die vooral geldt bij back-contact cellen zoals bij Sunpower waarbij anders lading kan blijven hangen onder het glas en het rendement van de panelen flink verminderd. Zonder aardingskit vervalt ook de garantie op Sunpower modules.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Oh, hij kon dit niet installeren omdat het nog niet geleverd was.
Is dit erg schadelijk? Of kan dit voor een weekje geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de hre ketel en delta loyd nem het is gewoon hetzelfde leugenachtige geneuzel....

met delta loyd, we hebben een superieure pensioen aanbieding,
waaaauw !
wat betaald u nu voor uw pensioen ?
uhm... niets ? premievrij pensioen...
......<big silence>
ik : dus u kunt daar nog onder hoor ik ?
<tuut tuut tuut>

binnenkort dus eneco met een superieure aanbieding, de hre !
wat heeft u nu ?
..... maak maar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
SolarKing schreef op zondag 31 mei 2009 @ 16:56:
Appels en peren. Zo'n plaatje vinden wij ronduit misleidend. In de eerste plaats verbruikt een HRe ketel nog altijd aardgas, en verbruik = uitstoot van CO2. Zonnepanelen doen dat niet, en zonneboilers ook niet. Hoe kan een HRe ketel per jaar in hemelsnaam meer CO2. uitsparen dan zonnepanelen en zonneboilers die niks uitstoten? Krompraat, dus.
Het is niet helemaal zoals je schrijft; zoals eerder gezegd bespaard een hre ketel aardgas in de aardgascentrale om stroom op te wekken. Met een ingeschatte besparing van 400€ op de energierekening kom je +/- 2000 kwh opgewekt. Hiervoor had je maar 200 kuub aardgas extra nodig. Als je die 2000 kwh uit het stopcontact had getrokken had daarvoor een gascentrale 400 kuub aardgas verstookt (dat was ook met groene stroom het geval geweest). Dus een besparing van 200 m3 aardgas. Een gemiddelde zonneboiler (volgens SN) bespaard 150 tot 200 m3 aardgas. Dáárnaast kun je uiteraard nog een zonneboiler installeren. En PV. Want ookal heb je PV + zonneboiler, in de winter produceren die bij lange na niet genoeg om jezelf te bedruipen. Dan stookt bij jou thuis (neem ik aan) toch echt de aardgasketel. En, dan lijkt het me beter, áls je dan aardgas verstookt, dat je er eerst electriciteit van maakt.
Een HRe ketel is veel slechter te combineren met een zonneboiler en met zonnepanelen dan een HR ketel.
Waarom zou dat? Ik zie geen enkele reden.
Wij verdenken Eneco ervan dat ze op een leuke manier heel veel aardgas aan klanten willen verkopen.
Uiteraard :). Een bedrijf wat niet goed voor zichzelf zorgt heeft niet zo'n lang leven.

edit: Valt onder kopje 3 van de trias energetica. Stap 1 en 2 worden dan dus overgeslagen. Dat is een slecht punt.

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 31-05-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SpiceWorm schreef op zondag 31 mei 2009 @ 20:59:
[...]
En PV. Want ookal heb je PV + zonneboiler, in de winter produceren die bij lange na niet genoeg om jezelf te bedruipen. Dan stookt bij jou thuis (neem ik aan) toch echt de aardgasketel. En, dan lijkt het me beter, áls je dan aardgas verstookt, dat je er eerst electriciteit van maakt.
Kwestie van flink (over)dimensioneren op PV en/of zonneboiler gebied, dat doet wonderen ;)
Oh... en rond 2015 zal het wel zo zijn, dat je mag gaan schokken voor CO2-uitstoot (naar rato van gasverbruik) dus krijg je alsnog een leuke rekening er bij.... (en de producent kan minder stoken, dus maakt meer 'winst' ivm het niet/minder hoeven afdragen aan emissie-rechten...)

[ Voor 22% gewijzigd door NielsTn op 31-05-2009 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehm :
Het is niet helemaal zoals je schrijft; zoals eerder gezegd bespaard een hre ketel aardgas in de aardgascentrale om stroom op te wekken. Met een ingeschatte besparing van 400€ op de energierekening kom je +/- 2000 kwh opgewekt. Hiervoor had je maar 200 kuub aardgas extra nodig. Als je die 2000 kwh uit het stopcontact had getrokken had daarvoor een gascentrale 400 kuub aardgas verstookt
trias enonmegolodon.
stroom gaat gewoon voorbij zoals je weet.
aardgas/kolen/olie in een centrale omgezet in stroom gaat verloren indien niet verbruikt.
daarbij is de bron eindig vervuilend en duur, en bovenstaande (gaat verloren) maakt het ook erg dom.
energetica beschouwen we ook als volgt : als die pijp van de centrale niet in je huiskamer mag uitkomen,
omdat dat ongezond is, doe dat dan ook niet in de huiskamer van alle mensen, die huiskamer heet aarde.
de hre is slechts minder vervuilend, maar nog steeds fossiel, en de uitstoot niet echt lekker te inhaleren.

niet alles is trouwens in geld uit te drukken, daar moeten we maar eens mee stoppen.
deze mooie dag was goud waard vandaag, en ik ben gezond.
de hre zuigt, net zoals die nieuwe euro95 benzine van shell, en al die auto`s die ineens 1 op 20 rijden,
je word voor de gek gehouden, het zijn geen uitvindingen, want dan waren ze er tien jaar geleden al.
de hre doet niets aan je energieverslaving, netbeheer en capaciteitstarief.
laat het maar lekker waaien en laat de zon maar schijnen, power to the people.
just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 16:46:
Wie heeft ervaring met dit product: Zizon ZZ10H collector http://www.zizon.nl/index...w=article&id=38&Itemid=28

Opbrengst 3.02 GJ (per 10 vacuumbuizen)
Heatpipes zijn afzonderlijk uitschakelbaar bij overcapaciteit !!

Afmetingen slechts 2141 x 806 x 120 mm

uit subsidie berekening volgt opbrengst van 2.7 GJ per 10 buizen.

Lijkt me een mooie score tov de meeste heatpipe producten.. O-)

Of zie ik hier iets over het hoofd???
Als ze dat halen is het wel erg netjes, alleen lijkt het me sterk om met 1 m2 collector oppervlak 3 GJ te halen. Sunsystem collector haalt 4,2 GJ met 2,3 m2 bij 65% omzetting van het invallende licht. Sunsystems collector is beter geïsoleerd, want haalt een stagnatie temp van 200c. Even rekenen:

3GJ / 1 m2 = 3 GJ /m2
4.2 GJ / 2,3 m2 = 1.8 GJ/m2
1,6x zoveel per m2 * ,65 = moet 107% van het zonlicht opvangen (red, dat kan dus niet), en een hogere opbrengst met minder isolatie? Ik denk het niet ;). Misschien wel een goed ding, maar niet zo rooskleurig als dat ze het voorspiegelen. Ben wel benieuwd naar de 12975 test, maar die is niet te vinden op het grote boze internet.

[ Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 31-05-2009 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 21:24:
de hre is slechts minder vervuilend, maar nog steeds fossiel, en de uitstoot niet echt lekker te inhaleren.

niet alles is trouwens in geld uit te drukken, daar moeten we maar eens mee stoppen.
deze mooie dag was goud waard vandaag, en ik ben gezond.
de hre zuigt, net zoals die nieuwe euro95 benzine van shell, en al die auto`s die ineens 1 op 20 rijden,
je word voor de gek gehouden, het zijn geen uitvindingen, want dan waren ze er tien jaar geleden al.
de hre doet niets aan je energieverslaving, netbeheer en capaciteitstarief.
laat het maar lekker waaien en laat de zon maar schijnen, power to the people.
just my 2 cents.
Eens.
NielsTn schreef op zondag 31 mei 2009 @ 21:14:
Kwestie van flink (over)dimensioneren op PV en/of zonneboiler gebied, dat doet wonderen ;)
Om in december voldoende te produceren moet je de PV installatie die normaalgesproken je jaarverbruik dekt, 3x groter maken (nattevingerwerk). Ik voorzie een probleem in mijn glazen bol.
Oh... en rond 2015 zal het wel zo zijn, dat je mag gaan schokken voor CO2-uitstoot (naar rato van gasverbruik) dus krijg je alsnog een leuke rekening er bij.... (en de producent kan minder stoken, dus maakt meer 'winst' ivm het niet/minder hoeven afdragen aan emissie-rechten...)
Begrijp me niet verkeerd; ik denk niet dat dit dé oplossing is. Maar het is wat mij betreft een stapje in het minder verbruiken van fossiele brandstoffen.

Eventuele vervelende bijwerking is wel dat de stappen van besparen / zoveel mogelijk duurzaam opwekken overgeslagen worden, of dat je niet van je verslaving wordt afgeholpen.

Vraagje voor de anti-hre-ers: waarmee verwarmen jullie over 5 jaar je huis? Of waar bestaat ons landelijke energiemix uit? En over 10 jaar? Voor jezelf 100% duurzaam stroom opwekken dat lukt nog wel (windmolen, zeewind oid), maar warmte is echt nog een probleem (ja, warmtepomp. Hoeveel electriciteit ging daar okalweer in zitten?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
ericplan schreef op zondag 31 mei 2009 @ 09:41:
[...]
dit geval is de diameter gereduceerd tot 11,4-11,5 mm. Dat geeft een reductie van de doorsnede van 23%. Bijna een kwart! .
[afbeelding]
Tja dat stel je leuk 23% diameter verlies. Maar doorstroming is afhankelijk van het oppervlak van de dwarsdoorsnede van de leiding.

Oppervlak cirkel 1/4 X PI X D2

11,4 mm
0,25 X PI X 11,42 = 102,70 mm2
11,5 mm
0,25 X PI X 11,52 = 103,86 mm2

Verschil (103,86 / 102,70) X 100% = 1,8%
Dat is verwaarloosbaar als je bedenkt dat het een turbulente stroming is.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 31-05-2009 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 21:24:
ehm :
stroom gaat gewoon voorbij zoals je weet.
aardgas/kolen/olie in een centrale omgezet in stroom gaat verloren indien niet verbruikt.
Je krijgt problemen als je niet precies (op grote schaal, dat wel) zoveel opwekt als verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje voor de anti-hre-ers: waarmee verwarmen jullie over 5 jaar je huis?
een palletkachel
een zubadan
een openhaard met cv wisselaar
met gas, als iedereen nu eens stopt met zoveel te consumeren dat we binnenkort door slochteren heen zijn
met lng of propaan uit een fles zoals in spanje (ik heb de nippel al op de qsolar)
met elektra als eindelijk die windparken op zee er komen

ik begrijp je absoluut niet verkeerd, en ben op zoek naar dezelfde antwoorden.
antwoorden die al binnen bereik liggen, maar 1 ding is wel duidelijk hier,
dump je dealer.(grid connected autonoom)
denk zoals het internet is gedesigned.
herken de tekenen van je dealer (fetchen downloaden leachen het enige upstream is je geld)

ook met de hre is het alleen maar downstream,
als jij noemt : waarmee verwarmen jullie over 5 jaar je huis?
wat doet dan de prijs ? en wat staat je hre dan te doen ?
auw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar warmte is echt nog een probleem (ja, warmtepomp. Hoeveel electriciteit ging daar okalweer in zitten?).
om precies te zijn, ons volledige kantoorpand 8200kwh in 11 maanden,
ik heb het niet koud gehad.
jammergenoeg van het capaciteitstarief is deze superieure techniek ook alweer de markt uitgedrukt.
ruim baan voor fossiel in .nl
fotootje erbij :
http://van.wijk.net/pvt/kotte.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

leonbong schreef op zondag 31 mei 2009 @ 21:42:
[...]

Tja dat stel je leuk 23% diameter verlies. Maar doorstroming is afhankelijk van het oppervlak van de dwarsdoorsnede van de leiding.

Oppervlak cirkel 1/4 X PI X D2

11,4 mm
0,25 X PI X 11,42 = 102,70 mm2
11,5 mm
0,25 X PI X 11,52 = 103,86 mm2

Verschil (103,86 / 102,70) X 100% = 1,8%
Dat is verwaarloosbaar als je bedenkt dat het een turbulente stroming is.
Daar maak je even een foutje. Die 11,4-11,5 is de gereduceerde diameter, maar normaal heeft een 15 mm pijp een binnendiameter van 13 mm. Als 11.5 de normale diameter was zou de wanddikte 2 1/4 mm zijn. Niet echt lekker buigen. ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58
SpiceWorm schreef op zondag 31 mei 2009 @ 21:40:
Vraagje voor de anti-hre-ers: waarmee verwarmen jullie over 5 jaar je huis?
Door het huis zo goed te isoleren dat geen extra verwarming nodig is. (dat zal in ons geval niet over 5 jaar zijn, maar dat gaat er zeer zeker komen). Elke andere oplossingen blijft energie tegen de stroom in pompen en dat is niet efficiënt.

Het is vegelijkbaar met het vraagstuk van transport: elektrische auto's zijn ontzettend leuk en gadget-y, maar het zijn de stuiptrekkingen van een fossiele industrie om je aan hun product verslaafd te houden. Een échte oplossing is lokaliseren zodat veel minder transport nodig is.

We moeten af avn het verbruiken van aardgas. Maar in Nederland zijn dat vieze woorden, we hebben in een paar opzichten echt enorm pech met die grote aardgasbel, het houdt de ontwikkeling van duurzame technieken sterk tegen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ericplan schreef op zondag 31 mei 2009 @ 09:41:
[...]

Hij heeft een pijpsnijder gebruikt, maar die laat altijd een flinke doorn aan de binnenkant achter, dat zorgt voor een kleinere diameter, wervelingen, stromingsverliezen, geruis enz. In dit geval is de diameter gereduceerd tot 11,4-11,5 mm. Dat geeft een reductie van de doorsnede van 23%. Bijna een kwart! Een goede installateur haalt die doorn weg, zeker aan de drinkwaterkant van de installatie. Aan de collectorkant is er een lage flow, dus heb je er (eens met Mistraller) niet veel last van. Maar in installaties met een lage drinkwaterdruk, zoals in Amsterdam, kan je er wel degelijk last van hebben, dan komt er nog minder water uit de kraan.
[afbeelding]
Lagere doorstroomsnelheid is niet altijd waar, in principe krijg je even een hogere stroomsnelheid op dat punt. Ik heb dat ervaren met mijn mengventiel. De warme inlaat was een klein rotgaatje van 4mm. Ik had grote twijfels dat daar voldoende water door zou komen, maar het bleek dat er toch ruim voldoende water uit de kraan kwam.

Als je een pijpsnijder gebruikt is het trouwens de kunst om
a) een scherp mesje te gebruiken
b) niet te snel willen zijn, want dan pers je inderdaad het koper naar binnen. Beter 20 slagen rustig steeds iets aandraaien, dan in 10 slagen klaar willen zijn, en flink moeten vijlen...

Als er gevijld moet worden had je beter gewoon een zaagje kunnen gebruiken, want dan is dat weer sneller.

Bij een goede pijpsnijder die goed gehanteerd wordt, is het voldoende om even met de ontbramer in de knop van de snijder door de pijp te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 31-05-2009 23:04 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Vandaag flink bezig geweest, en op één beugel na is het klaar. Het was voorzichtig werken, want hoewel er op zondag bij ons altijd een mega praxis open is, was die vandaag dicht. Het is allemaal goed gegaan, van de 4 aansluitingen op de boiler is er één ongewijzigd blijven zitten.
Als eerste een fotootje van de pomp met een vulkraan boven de pomp (dank Mistraller) een kogelkraan onder de pomp en nog een vulkraan na (of voor) de kogelkraan. Het systeem is zo eenvoudig te spoelen. Aftappen van de collector gaat met de bovenste vulkraan, want de pompunit heeft een terugslagklep.Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2479/3583015996_128f31bc9a.jpg?v=0
Een kijkje tussen de boiler en de ketel. De ruimte is beperkt, maar het fotograferen is nog lastiger dan het werken. Ondertussen zijn er 6 knietjes en heel veel bochten minder verwerkt, dan in de oorspronkelijke uitvoering.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2484/3583015832_bf8f63a072.jpg?v=0
Tussen zonneboiler en Combifort heb ik een Laing Ecocirc gezet, geheel volgens voorschrift, tussen twee kogelkranen en eenvoudig demonteerbaar. Deze drinkwatercirculatiepomp (3x woordwaarde) moet het warme water uit de zonneboiler overpompen naar de ingebouwde 50 literboiler van de Combifort.
Zowel Grundfos (Nefit) als Laing Ecocirc ga ik aansturen met een Steca TR0603MC. De voeler in de zonneboiler wordt dan dubbel gebruikt. In feite een dubbele delta T regeling.
De capaciteit van de boiler wordt zo verhoogd naar 160 liter, en dat komt aardig in de buurt van ons dagverbruik aan warmwater. Ook nog op de foto te zien, de Kamstrup Picocal. Voor de oplettende kijkers onder jullie, ik heb de warme en de koude aansluiting van de boiler bewust omgedraaid, daardoor was er slechts 15 cm. pijp tussen de twee aansluitingen nodig.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3391/3582207217_65fbf54338.jpg?v=0
Het isoleren van de leidingen laat ik over aan de firma :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:03
Mistraller schreef op zondag 31 mei 2009 @ 23:01:
Lagere doorstroomsnelheid is niet altijd waar, in principe krijg je even een hogere stroomsnelheid op dat punt. Ik heb dat ervaren met mijn mengventiel. De warme inlaat was een klein rotgaatje van 4mm. Ik had grote twijfels dat daar voldoende water door zou komen, maar het bleek dat er toch ruim voldoende water uit de kraan kwam.
De ringetjes die ik voor m'n moeder in haar kranen heb gemonteerd hanteren voor waterbesparing anders hetzelfde principe. Als de druk gelijk blijft vermindert de doorvoer aanzienlijk.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op zondag 31 mei 2009 @ 23:01:
[...]

Ter plaatse van de vernauwing onstaan wervelingen. Die hebben een nadelig effect op de doorstroming, niet alleen bij waterleidingen, maar ook bij bloedvaten. Zeker als dat er meerdere zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Tjonge, da's nog meer gefriemel geweest dan bij mij als ik het zo zie...

Die kraan onder je pomp had niet persé gehoeven, je kan ook de flowregelaar dichtdraaien. Al weet ik natuurlijk niet of het na jaren nog steeds waterdicht is als je aan zo'n klein schroefje gaat draaien.

Je maakt het je zelf ook niet makkelijk he, met een circulatiepomp ;)

Wel leuk iig. Wij gaan er min of meer vanuit dat de 25 literboiler in onze ketel vanzelf wel gevuld wordt door het verbruiken van water.

Ik hoop trouwens dat je koppelingen in één keer goed dicht zitten...lastig nadraaien zo.

Over die wervelingen bij een vernauwing; warm water stroomt veel minder hard dan koud water. Je zal na installatie toch even op de verste kraan moeten meten of je waterhoeveelheid nog klopt met de capaciteit van de ketel. Als je te weinig water hebt zet je gewoon de doorstroombegrenzer bij de ketel verder open. (Die bij mij toen helaas direct lek ging, maar da's een ander verhaal).
Voor warm water gebruik je, in een normaal woonhuis, normaliter nooit de volle capaciteit van de leiding, omdat je ketel dat simpelweg niet kan verwarmen en daarom een begrenzer heeft.

[ Voor 32% gewijzigd door Mistraller op 31-05-2009 23:23 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op zondag 31 mei 2009 @ 23:18:
Tjonge, da's nog meer gefriemel geweest dan bij mij als ik het zo zie...

Die kraan onder je pomp had niet persé gehoeven, je kan ook de flowregelaar dichtdraaien. Al weet ik natuurlijk niet of het na jaren nog steeds waterdicht is als je aan zo'n klein schroefje gaat draaien.
Ik had nu de kans, als het systeem gevuld is doe je dat niet meer.
Je maakt het je zelf ook niet makkelijk he, met een circulatiepomp ;)

Wel leuk iig. Wij gaan er min of meer vanuit dat de 25 literboiler in onze ketel vanzelf wel gevuld wordt door het verbruiken van water.
Bij ons is er overdag niemand thuis om water te verbruiken.
Ik hoop trouwens dat je koppelingen in één keer goed dicht zitten...lastig nadraaien zo.
Er was er maar één niet dicht, die was ik vergeten vast te draaien.
Verder heb ik een klauwsleutel
Afbeeldingslocatie: http://www.tooltopper.nl/images/GEDORE/66733GE.jpg
en daar doe ik de lastige plekjes mee.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ik me afvraag :
ik heb een stookhokje en heb mijn boiler en leidingen dubbel geisoleerd,
toch is het er 35c nu.
hebben jullie dat niet ook heel erg met die kale leidingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:27:
[...]

Door het huis zo goed te isoleren dat geen extra verwarming nodig is. (dat zal in ons geval niet over 5 jaar zijn, maar dat gaat er zeer zeker komen). Elke andere oplossingen blijft energie tegen de stroom in pompen en dat is niet efficiënt.
Dan lijkt dit de perfecte oplossing te gaan worden.
Heeft iemand hier al iets gehoord over Thermosole?

http://www.tctubantia.nl/...show=null&startSlide=null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op zondag 31 mei 2009 @ 23:18:

Over die wervelingen bij een vernauwing; warm water stroomt veel minder hard dan koud water. Je zal na installatie toch even op de verste kraan moeten meten of je waterhoeveelheid nog klopt met de capaciteit van de ketel. Als je te weinig water hebt zet je gewoon de doorstroombegrenzer bij de ketel verder open. (Die bij mij toen helaas direct lek ging, maar da's een ander verhaal).
Voor warm water gebruik je, in een normaal woonhuis, normaliter nooit de volle capaciteit van de leiding, omdat je ketel dat simpelweg niet kan verwarmen en daarom een begrenzer heeft.
En daarom heb ik die Combifort, die heeft geen doorstroombegrenzer, waardoor er ook in Amsterdam nog een redelijke straal uit komt. Wat betreft boiler ziet de combifort er hetzelfde uit als de zonneboiler, een vat met een lange en een korte stroompijp en verder niets.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49
Ben zelf al enige tijd bezig met een PV systeem en het zit hem er toch aan te komen.

Ik heb al een handvol zaken uitgezocht maar heb toch een vraag over het click-fit systeem.

Ik heb aan de OZO kant van mijn huis beperkt ruimte boven de dakkapel. Er zitten vanaf de dakkapel 4 sneldekkers ( a 41 cm) en dan de nok. De panelen zijn 150 cm.
Zal betekenen dat het click fit systeem op de een na bovenste en de een na onderste panlat bevestigd moet worden.
Er heb er een tekening van gemaakt:

pvsysteem

Zou dit mogelijk zijn? Of komt de boel bij de eerste windvlaag naa beneden? :(

Andere optie is om ze in portrait te plaatsen, dan is echter de kans op schaduw van een rookgasafvoer aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

wmeester schreef op maandag 01 juni 2009 @ 00:00:
Ben zelf al enige tijd bezig met een PV systeem en het zit hem er toch aan te komen.

Ik heb al een handvol zaken uitgezocht maar heb toch een vraag over het click-fit systeem.

Ik heb aan de OZO kant van mijn huis beperkt ruimte boven de dakkapel. Er zitten vanaf de dakkapel 4 sneldekkers ( a 41 cm) en dan de nok. De panelen zijn 150 cm.
Zal betekenen dat het click fit systeem op de een na bovenste en de een na onderste panlat bevestigd moet worden.

[afbeelding]

Andere optie is om ze in portrait te plaatsen, dan is echter de kans op schaduw van een rookgasafvoer aanwezig.
Bedoel je dat andere optie landscape is?
Met clickfit gaat prima om de dakhaken op 1 na bovenste te plaatsen en 1 na onderste. Dan zit er ongeveer 80 cm tussen de rails. Panelen zijn 150cm dus perfect. De sterkste plaatsen van een paneel is niet de top en de bodem maar ongeveer 25% van boven en onderkant van paneel. Dan kunnen ze de meeste last dragen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
wmeester schreef op maandag 01 juni 2009 @ 00:00:

[afbeelding]

Sneldekkers hebben volgens mij ca 10 cm overlap; dus 4 pannen is ongeveer 1,20.
Zijn je nokvorsten gemetseld? Want dan moet je uitkijken, je kan dan pas de 2e pan vanaf de nokvorst optillen (voorzichtig!)

Verder mag het volgens mij officieel niet zo, om bouwvergunningsvrij te blijven maar dat weet ik niet zeker. Voor zover ik weet moet je een aantal cm van de rand blijven. Maar daar heb ik bij mij ook niet op gelet, ik kan me niet voorstellen dat er bezwaren komen op onze situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 01-06-2009 01:11 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

De panelen mogen niet boven het dak uitsteken, dus als de afstand van de 4 sneldekkers maar 1,20 meter is dan kun je net te kort komen. Kijk even op dak wat de afstand is (kun je misschien iets van dakkapel en nok meenemen ) en of je heel voorzichtig die bovenste pan kan optillen om er een dakhaak onder te schuiven.
Verder weet ik niet of een afstand tussen rails van maar 60 cm wel genoeg is bij die lengte van de panelen. Misschien zal je dan toch voor landscape moeten gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door SolarKing op 01-06-2009 09:54 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49
SolarKing schreef op maandag 01 juni 2009 @ 09:49:
De panelen mogen niet boven het dak uitsteken, dus als de afstand van de 4 sneldekkers maar 1,20 meter is dan kom je net te kort. Kijk even op dak wat de afstand is en of je heel voorzichtig die bovenste pan kan optillen om er een dakhaak onder te schuiven.
Meten is weten idd. Ik moet dan echter wel het dak op en heb daar wat hulp bij nodig.

Wordt dus vervolgd.

Ik ben echter wel aan het kijken naar andere opties. 1 van die opties is de schuur in de achtertuin te benutten. Heeft iemand ervaring met de diefstal gevoeligheid van de panelen?

[ Voor 15% gewijzigd door wmeester op 01-06-2009 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik heb bij mij even een dakpan opgemeten en die heeft een lengte van 42 cm en een overlapping van 6 cm.

www.sunsolar.nl

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.