Duurzame energie deel 14 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 64.843 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299897

Succes JeroenH!

Mocht je een nieuwe baan moeten gaan zoeken (geen overname / doorstart bv), laat hier dan een link naar je CV achter. Gebruik in ieder geval je netwerk om je zo goed mogelijk te positioneren voor 'worst case'. De meeste nieuwe banen worden nog steeds via het eigen netwerk gevonden. Natuurlijk hoop ik dat dit niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

Ook gecalculeerd op $100 per vat zoals die in Dubai?
Lijkt me onzin, anders is dus windenergie niet concurerend in tegenstelling tot wat er steeds gezegd wordt.
Windenergie heeft toch de wind mee (letterlijk en figuurlijk, subsidies ed)
Afzet is geen probleem, groene stroom is vraag zat naar.

Dan blijft over, geen grip op de kosten

Succes Jeroenh, het zal wel goedkomen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 26-05-2009 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

econcern is een gouden ei,
de oude fossieltjes proberen de toekomst zeker te stellen,
het is gewoon een goor streekje.
niels had het al over een bank, http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=11756
nog meer gore streekjes : http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=11757
er zit meer achter duurzame energie dan terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zou inderdaad wel eens kunnen.
Rabobank ziet kansen om via Essent bij RWE binnen te komen, door een kansje te creeeren?
Voor wat hoort wat.
Het is niet logisch dat je een gouden ei opeet.
Wat is nou €150 milj voor Rabo (gedeeld door 6 banken), dan moeten de financieen toch wel echt een chaos zijn om in deze tijd je geld op te geven binnen zo'n korte tijd (de lening is net afgelopen).
Zeker met het feit dat de prijzen weer stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

enig inzicht hoe de wereld er over 2 of 12 jaar uit zou kunnen zien ontbreekt ons in nederland volledig.
het lijkt wel een parachutesprong, en de reserve gaat ook al niet open...
natuurlijk is de strategie goedkoop aan econcern te komen,
dat is de toekomst.
helaas is duurzaam nederland absoluut niet 1 blok, dat zien we hier in dit forum ook al,
en dan profiteert de vos, en zijn wij allemaal (uils)kuikens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:43
....wat een genot om Eric_PVT weer hier op t forum te hebben... ik BLIJF smullen van zijn repliek! _/-\o_

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 20:28
Stormachtige groei....ik weet niet wat je daarvan moet denken, maar het blijkt wel dat ook Ecocern zich verkeken heeft op duurzame groei. Ik vind het wel jammer voor alle betrokkenen, maar helaas merkt iedereen hoe lastig het voor een ondernemer is om nog kredieten te krijgen. Zeker als de rendementen uitblijven. Ook de duurzaam ingestelde bedrijven dus.

Sterkte.
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:42:
Heb toevallig een paar weken terug besproken met de adviseur.
De zonneboiler viel volgens Interpolis onder de inboedelverzekering en niet de opstalverzekering (vond dat ook al vreemd) en is normaal gewoon meeverzekerd.
Alleen moet je wel de hoogte van het verzekerde bedrag aanpassen.
Ik las onlangs dat je bij een verbouwing een melding moet doen, ook al ben je verzekerd tegen onderverzekering, maar valt dit onder een verbouwing? Wij hebben namelijk met zo'n dubieuze schattingsberekening garantie tegen onderverzekering. Ik heb het gevoel dat we nu al de hoofdprijs betalen voor de verzekering.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Anoniem: 165002 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 14:13:
[...]

Dat hangt af van welke omvormer je er aan gaat hangen natuurlijk.
Neem je een SMA SB2500 dan maakt ie geen geluid. Zit een groot koelblok op.
Meeste SMA's hebben geen ventilator> dus geen geluid.
Dat is denk ik niet waar. Alleen de transformatorloze SMA omvormers (TL serie) maken geen geluid.
Een transformator maakt een zoemend geluid.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

styno schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 16:02:
Balen JeroenH, voor jou maar ook voor duurzaam (kuch) Nederland...

Vraagje: Is een GridFit 250 LV geschikt voor het aansluiten van een SunPower SPR-220 of 225 paneel? Ik doel dan vooral op de aarde eisen die de SP panelen schijnen te hebben. Ik kan op internet daar niks over vinden...
Ik kan er genoeg over vinden. Het staat zelfs in de installatieguide van Sunpower zelf.
Dit is wat ik eruit gecopieerd heb.

Important! For optimal performance, SunPower modules
must only be used in configurations with galvanic insulated
inverters where the positive (+) polarity of the PV array is
connected to ground protected by a fuse. Failure to
comply with this requirement will reduce the
performance of the system and invalidate SunPower’s
Limited Power Warranty for PV Modules.
For more information on grounding the system correctly,
visit our website at www.sunpowercorp.com/inverters to
download a technical note on this subject. For additional
assistance, contact SunPower technical support at
support@sunpower.de.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:30
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 21:29:
zou inderdaad wel eens kunnen.
Rabobank ziet kansen om via Essent bij RWE binnen te komen, door een kansje te creeeren?
Voor wat hoort wat.
Het is niet logisch dat je een gouden ei opeet.
Wat is nou €150 milj voor Rabo (gedeeld door 6 banken), dan moeten de financieen toch wel echt een chaos zijn om in deze tijd je geld op te geven binnen zo'n korte tijd (de lening is net afgelopen).
Zeker met het feit dat de prijzen weer stijgen.
Sja. Hier zijn vele dingen over te zeggen, maar omdat ik er niet veel van weet kan ik alleen maar speculeren. Het lijkt er op dat er vorig jaar en misschien ook wel eerder grote financiële verplichtingen aangegaan zijn terwijl de organisatie die eigenlijk niet kon dragen. Wellicht was er, aangewakkerd door de bloeiende economie en de hoge olieprijzen wat overmoed.

Daar betalen we nu de prijs voor. Het kloterige is weer dat de gewone man maar moet zien hoe hij zonder salaris uitkomt, maar dat de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn hier in absolute zin financieel een stuk minder door geraakt zullen worden.

Hoe het verder loopt... wie het weet mag het zeggen. Het lijkt mij dat het voor de in overname geïnteresseerde partijen handig is om even te wachten tot Econcern daadwerkelijk failliet is, dan kunnen ze de gezonde stukjes eruit pikken en zitten ze niet meer vast aan torenhoge verplichtingen.

Zo zie je maar, duurzaam is niet altijd duurzaam.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 165002 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 14:13:
[...]

Dat hangt af van welke omvormer je er aan gaat hangen natuurlijk.
Neem je een SMA SB2500 dan maakt ie geen geluid. Zit een groot koelblok op.
Meeste SMA's hebben geen ventilator> dus geen geluid.
Nou, mijn SB1100 maakt anders aardig wat geluid. je hoort hem duidelijk zoemen als hij in bedrijf is .

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 17:41

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

SolarKing schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 23:51:
Ik kan er genoeg over vinden. Het staat zelfs in de installatieguide van Sunpower zelf.
Dit is wat ik eruit gecopieerd heb.

Important! For optimal performance, SunPower modules
must only be used in configurations with galvanic insulated
inverters where the positive (+) polarity of the PV array is
connected to ground protected by a fuse. Failure to
comply with this requirement will reduce the
performance of the system and invalidate SunPower’s
Limited Power Warranty for PV Modules.
For more information on grounding the system correctly,
visit our website at www.sunpowercorp.com/inverters to
download a technical note on this subject. For additional
assistance, contact SunPower technical support at
support@sunpower.de.
Helaas werkt die link niet en met een zoektocht op de site van SunPower kom ik ook niet verder. Verder kan ik nergens een lijst vinden van compatible inverters, dus heb maar een mailtje gestuurd.

Ander punt, ik wilde de Panelen in landscape orientatie op het dak plaatsen maar de alu profielen van de panelen zijn helaas gericht op portrait met horizontale rails. Zijn er hier mensen die hun panelen in landscape hebben geplaatst en welke truuks hebben ze daarvoor gebruikt?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-05 23:33
styno schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 12:06:
[...]
Ander punt, ik wilde de Panelen in landscape orientatie op het dak plaatsen maar de alu profielen van de panelen zijn helaas gericht op portrait met horizontale rails. Zijn er hier mensen die hun panelen in landscape hebben geplaatst en welke truuks hebben ze daarvoor gebruikt?
Ik begrijp niet waarom je de panelen niet landscape zou kunnen plaatsen. Bij mijn panelen (Kyocera) is het alu profiel aan alle kanten het zelfde. Mijn panelen worden op de horizontale rails vastgeklemd dmv een bout die door een soort T-stukje gaat en vervolgens in de horizontale rails. Dat werkt volgens mij zowel bij portrait als landscape plaatsing

Ik heb dus geen clickfit systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 11-05 17:41

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

zonneschijn schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 12:17:
Ik begrijp niet waarom je de panelen niet landscape zou kunnen plaatsen. Bij mijn panelen (Kyocera) is het alu profiel aan alle kanten het zelfde. Mijn panelen worden op de horizontale rails vastgeklemd dmv een bout die door een soort T-stukje gaat en vervolgens in de horizontale rails. Dat werkt volgens mij zowel bij portrait als landscape plaatsing
De SunPower panelen hebben een alu profiel dat niet voor alle zijden gelijk is. De langste zijdes hebben een breder profiel met gaten voor bevestiging terwijl de korte zijdes een smal profiel hebben zonder gaten. Ik hoop dat het smalle 'kopse' profiel sterk genoeg is voor het vast klemmen van het paneel op de rails.
Ik heb dus geen clickfit systeem!
Ik zat idd naar het clickfit systeem te kijken. Daar wordt een plastic ringetje gebruikt om een paneel tijdelijk op zijn plaats te houden. In landscape is dit handigheidje dus niet zomaar te gebruiken, maar de vraag is idd hoe erg het is. Ik zou ook een stukje alu profiel kunnen gebruiken om de panelen te 'centreren'.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

styno schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 12:44:
[...]
De SunPower panelen hebben een alu profiel dat niet voor alle zijden gelijk is. De langste zijdes hebben een breder profiel met gaten voor bevestiging terwijl de korte zijdes een smal profiel hebben zonder gaten. Ik hoop dat het smalle 'kopse' profiel sterk genoeg is voor het vast klemmen van het paneel op de rails.

[...]
Ik zat idd naar het clickfit systeem te kijken. Daar wordt een plastic ringetje gebruikt om een paneel tijdelijk op zijn plaats te houden. In landscape is dit handigheidje dus niet zomaar te gebruiken, maar de vraag is idd hoe erg het is. Ik zou ook een stukje alu profiel kunnen gebruiken om de panelen te 'centreren'.
Je zou ook voor Sanyo HIP modules kunnen kijken. Die hebben ook een hoog rendement en zeer lage temperatuurcoöficient, makkelijker verkrijgbaar en kunnen ook aan transformatorloze omvormers.
Natuurlijk hangt er wel een prijskaartje aan voor dit hoge rendement.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002

Tsjonge jonge, de russen beginnen steeds vroeger met hun mooie gas politiek/power

http://www.nrc.nl/economi...m_dreigt_weer_met_gasstop

Dit en dan ook nog: olie prijs op bijna $63 ; gaan we weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299897 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:08:
[...]

Ik heb GC zojuist een mailtje gestuurd met daarin deze vraag. Will keep ya'all posted.
Het antwoord is (per post!) binnengekomen. Alleen... het wordt er allemaal niet duidelijker op.

Afbeeldingslocatie: http://arnoud.kouwenhoven.net/stuff/2009/GoT/GreenChoice1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://arnoud.kouwenhoven.net/stuff/2009/GoT/GreenChoice2.jpg

Er staat hier:
  1. Dat er maar 3.000 kWh gesaldeerd wordt, niet de 5.000 kWh die in andere documenten / deze discussie wordt genoemd
  2. Dat meer electriciteit opwekken dan wordt verbruikt op een verbruik van 0 kWh uitkomt.
  3. Dat een electriciteitsmeter met een aparte teruglever registratie noodzakelijk is.
  4. De terugleververgoeding (niet gesaldeerde opgewekte stroom) staat hier als 4,8 eurocent per kWh.
Ik heb sterk het idee dat ik een verouderd document toegestuurd heb gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 22:02
Ik heb sterk het idee dat ik een verouderd document toegestuurd heb gekregen!
Dat zou best eens kunnen, kijk hier maar eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Anoniem: 165002 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:54:
Tsjonge jonge, de russen beginnen steeds vroeger met hun mooie gas politiek/power

http://www.nrc.nl/economi...m_dreigt_weer_met_gasstop

Dit en dan ook nog: olie prijs op bijna $63 ; gaan we weer.
Het is dan maar goed dat Noord Brabant alsnog besloten heeft onze eigen energie-maatschappij aan het buitenland te verkopen. :X 8)7
Stel je voor dat je op een gegeven moment niet voor 100% afhankelijk bent van het buitenland voor je energie. Dat is toch ondragelijk...

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mistraller schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 23:17:

Ik las onlangs dat je bij een verbouwing een melding moet doen, ook al ben je verzekerd tegen onderverzekering, maar valt dit onder een verbouwing? Wij hebben namelijk met zo'n dubieuze schattingsberekening garantie tegen onderverzekering. Ik heb het gevoel dat we nu al de hoofdprijs betalen voor de verzekering.
Ben ik dus niet de enigste die dat vind :P
Die schattingen van de waarde van je huis na verbouwing zijn ronduit lachwekkend.
Ik moest van de verzekeringsadviseur van de bank zelf maar een schatting maken van wat het huis conform de markt waard was????!!!!!
Dit kwam omdat de WOZ niet de actuele waarde na verbouwing was.
Wie is hier nu de expert?? :(

Dus wat doe je?, niet te laag zitten automatisch, dus teveel betalen.
Genoeg off Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

laat in ieder geval het woz bezwaarschrift maar achterwege, sinds dat in het nieuws is gesteld dat energie a label woningen in prijs stijgen, terwijl de rest daalt, komt de taxateur, na je protest beschikking; even kijken, en verhip zonnepanelen, en betalen zal je.
(en dat terwijl die waardestijging bij 250.000 woz +3/4% al je hele terugverdientijd is...)
het teloor laten gaan van econcern, is na de grote uitverkoop, en het open en dicht gaan van de gaskraan in het oosten, erg verantwoord, vooruitziend en geeft blijk van en enorm strategisch energie inzicht.
wie legt het me even uit ?

bron energieraad.nl :
Volgens Trouw vindt minister Cramer milieuorganisaties ’niet meer van deze tijd’. Trouw: ’De mensen weten ondertussen wel dat er een klimaatprobleem is, meent minister Cramer (milieu). Organisaties die bezig zijn die bewustwording te vergroten, doen goed werk, maar het kabinet wil dat niet langer financieren. (...)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-05-2009 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:57

ericplan

5180 Wp PV

Ik vraag me af, of de vervuiling die eric-pvt en Mistraller in hun zonneboiler zien ook afkomstig kan zijn van de pomp. De pomp is het enige onderdeel van ijzer, collector en leidingen zijn van koper of RVS. Een nieuwe pomp laat nogal wat ijzerdeeltjes los, die vervolgens in het zuurstofrijke water gaan roesten en samenklonteren en circuleren. In een CV gebeurt dit ook, maar de deeltjes bezinken meestal in een radiator waar de stroomsnelheid omlaag gaat. In een zonnecollector ontbreekt zo'n "bezinkput". Als dit de oorzaak zou zijn, dan is de vraag wat de oplossing zou zijn. Filter toepassen? Pomp vervangen door (roestvrije) drinkwaterpomp?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb weer een megastap gemaakt met m'n SunnyBoy reportingtool

Grafieken worden aangemaakt, html bestanden worden aangemaakt en de hele bups wordt inmiddels geupload
zie http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs/ voor de eerste beta versie :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ericplan schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 20:09:
Ik vraag me af, of de vervuiling die eric-pvt en Mistraller in hun zonneboiler zien ook afkomstig kan zijn van de pomp. De pomp is het enige onderdeel van ijzer, collector en leidingen zijn van koper of RVS. Een nieuwe pomp laat nogal wat ijzerdeeltjes los, die vervolgens in het zuurstofrijke water gaan roesten en samenklonteren en circuleren. In een CV gebeurt dit ook, maar de deeltjes bezinken meestal in een radiator waar de stroomsnelheid omlaag gaat. In een zonnecollector ontbreekt zo'n "bezinkput". Als dit de oorzaak zou zijn, dan is de vraag wat de oplossing zou zijn. Filter toepassen? Pomp vervangen door (roestvrije) drinkwaterpomp?
Ik zou de ph wel eens willen weten.
De glycol-leverancier zegt namelijk dat door de verzuring van het glycol het koper wordt aangetast in de loop der tijd.
Dit zou dus de ultime test zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
flitspaal.nl schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 20:30:
Ik heb weer een megastap gemaakt met m'n SunnyBoy reportingtool

Grafieken worden aangemaakt, html bestanden worden aangemaakt en de hele bups wordt inmiddels geupload
zie http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs/ voor de eerste beta versie :)
Cool!

Weet niet of dit al op je todo staat, maar:
Eenheden bij je data (cost = euro? co2 = kg?, etc.)
Gebruik een imagemap om de staven uit de grafiek klikbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

collector vloeistof vervuiling :
mijn pijpwerk is unipipe(geen rvs of koper dus), en eerst zuiver water,
later (sinds oktober 2008) pas glycol erbij om onder nul toch de pomp te starten.
het moet dus de pomp zijn.(dat is hier een grundfos uper 15)
ik heb nu alles vernieuwd en ga dit eens goed in de gaten houden,
het is gewoon een terugloop nu met leidingwater.
de pv pompte er vandaag gewoon zwaarbewolkt 6,5kwh uit. (meer dan een zonnige winterdag)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-05-2009 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 281733 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 20:49:
[...]

Ik zou de ph wel eens willen weten.
De glycol-leverancier zegt namelijk dat door de verzuring van het glycol het koper wordt aangetast in de loop der tijd.
Dit zou dus de ultime test zijn.
IJzer kan nog veel slechter tegen zuur.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:28:
collector vloeistof vervuiling :
mijn pijpwerk is unipipe(geen rvs of koper dus), en eerst zuiver water,
later (sinds oktober 2008) pas glycol erbij om onder nul toch de pomp te starten.
het moet dus de pomp zijn.(dat is hier een grundfos uper 15)
ik heb nu alles vernieuwd en ga dit eens goed in de gaten houden,
het is gewoon een terugloop nu met leidingwater.
de pv pompte er vandaag gewoon zwaarbewolkt 6,5kwh uit. (meer dan een zonnige winterdag)
Is je collectorbinnenwerk niet voorzien van koperen leiding?

Pompbinnenwerk is toch keramisch niet?
Max temp flow 82gr voor deze pomp?
http://labnet.dgc.dk/publ...R%20Pumps%20(Ver%201).ppt.
Dit is geen echte solarpomp dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 27-05-2009 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De Europese verkiezingen zijn volgende week. Weet iemand al wat hij/zij gaat stemmen? Ik was benieuwd naar wat alle partijen (en er zitten me er toch een paar vage tussen...) over energie/milieu/klimaat te zeggen hadden, dus ik heb alle verkiezingsprogramma's eens uitgeplozen.

Een (poging tot) overzicht: hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:59:
De Europese verkiezingen zijn volgende week. Weet iemand al wat hij/zij gaat stemmen? Ik was benieuwd naar wat alle partijen (en er zitten me er toch een paar vage tussen...) over energie/milieu/klimaat te zeggen hadden, dus ik heb alle verkiezingsprogramma's eens uitgeplozen.

Ik heb wat kieswijzers ingevuld en die komen behoorlijk eensgezind over. Zoals het er nu naaruit gaat zien dan ga ik op D66 stemmen. Overigens verrassend voor mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Het lijkt inderdaad verdacht veel op ordinaire roest. Maar wellicht kunnen andere zonneboiler bezitters ook eens even kijken in het kijkglaasje? Kwestie van de isolatie van de pomp eraf halen, is 10 seconden werk. Bij een Nefit systeem kan je de flowregelaar zo bekijken.

Maar goed, wellicht is het verder niet problematisch, de flow is in elk geval nog steeds in orde. Maar vreemd vind ik het wel.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 22:11:
[...]

Het lijkt inderdaad verdacht veel op ordinaire roest. Maar wellicht kunnen andere zonneboiler bezitters ook eens even kijken in het kijkglaasje? Kwestie van de isolatie van de pomp eraf halen, is 10 seconden werk. Bij een Nefit systeem kan je de flowregelaar zo bekijken.

Maar goed, wellicht is het verder niet problematisch, de flow is in elk geval nog steeds in orde. Maar vreemd vind ik het wel.
Toevallig laatst nog gekeken, mijn collectorvloeistof is voor zover ik kan zien nog schoon.

Ik zal binnenkort nog eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 281733 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:49:
[...]

Alleen het pomplager is keramisch

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Anoniem: 281733 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:49:
[...]

Ik heb hier een grundfos UPS 25-40 130.
T max =110oC bij een max omgevingstemp van 40oC

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier is het mooi roze

@Mistraller
Jij hebt alleen water in je systeem of ook glycol?
Dus glycol

Hadden we het over spelletjes bij econcern?
http://www.zibb.nl/102516...r-wil-zijn-geld-terug.htm

[ Voor 113% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 27-05-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

RWE stop met de bouw van Kolencentrales kopt het onderstaande bericht :)

http://www.duurzaamnieuws...t%20bouw%20kolencentrales

[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-05-2009 23:15 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Was al bekend...

Prutsmod ;)

(En om dit weer gelijk 'Nog een nadeel' te noemen is wel weer erg makkelijk. Moet je kijken wat er gebeurt als er een kritisch onderdeel in een kerncentrale afbreekt, dan is de snelweg niet slechts een paar uur dicht...)

-edit-

Vanmiddag de proefrit in de Th!nk! Ik heb er zin in, lijkt me een grappig autootje.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 28-05-2009 07:50 . Reden: Th!nk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26970

JeroenH schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:59:

Veel plezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-05 04:32
JeroenH schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 07:47:
Was al bekend...

Prutsmod ;)

(En om dit weer gelijk 'Nog een nadeel' te noemen is wel weer erg makkelijk. Moet je kijken wat er gebeurt als er een kritisch onderdeel in een kerncentrale afbreekt, dan is de snelweg niet slechts een paar uur dicht...)

-edit-

Vanmiddag de proefrit in de Th!nk! Ik heb er zin in, lijkt me een grappig autootje.
In Noorwegen is de Th!nk! te koop voor net onder de 25.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Hey, iedereen kent het idee van Wubbo Ockels wel om een hele rits parallelle vliegers te gebruiken om windenergie mee op te wekken toch?

Nou zat ik te denken waarom ze zo'n ding niet op containerschepen bouwen?
Ik bedoel, die zitten het gros van de tijd midden op de oceaan waar het vaak flink waait. Niet dat dit áltijd in de goede richting is, maar volgens mij kun je met een vlieger redelijk goed sturen en met het grootste deel van de windrichtingen de goede kant in gaan. En als in dan zie dat een Emma Maersk 80MW aan motervermogen nodig heeft om op cruissnelheid te komen, dan lijkt het me best interessant om een deel hiervan gratis uit de lucht te grijpen?
Iemand die hier ideeën over heeft, of/waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Volgens mij wordt dat al toegepast. Ik heb al zulke schepen met een vlieger zien varen.

Afbeeldingslocatie: http://www.thefutureisawesome.com/wp-content/uploads/2008/11/cargo-ship-kite-02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wired.com/images_blogs/autopia/images/2008/01/24/luftaufnahme_michael_a_02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.smh.com.au/ffximage/2008/01/23/kiteship1_wideweb__470x338,0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://keetsa.com/blog/wp-content/uploads/2008/01/wind-boat-sets-sail_69.jpg

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 28-05-2009 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dat wordt idd al een paar jaar gedaan:
http://scheepvaartnieuws....=379024&r=1&tbl_archief=&

/edit: mooi is dat, nog wat extra info ineens geven... dan slaat dit bericht nergens meer op...
/edit2: en ook medetweakers hebben het er al over gehad: http://www.solarwebsite.n...paring-in-de-scheepvaart/

[ Voor 61% gewijzigd door IJsbeer op 28-05-2009 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
tw_eek schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 09:02:
In Noorwegen is de Th!nk! te koop voor net onder de 25.000 euro.
Zou zelf importeren een optie kunnen zijn? Maar ja, dan zit je weer met garantie, service etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002

JeroenH schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 09:51:
[...]

Zou zelf importeren een optie kunnen zijn? Maar ja, dan zit je weer met garantie, service etc.
En je rijdt er ook niet ff mee vanuit Noorwegen naar NL ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 165002 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:14:
En je rijdt er ook niet ff mee vanuit Noorwegen naar NL ;)
Hm tja, toch heeft een Noor een Twike in Duitsland gekocht en het ding er heen gereden. Het kan dus wel. Hij had het verhaal van de rit op zijn website staan, maar dat is nu weg. Hij legt behoorlijke afstanden af met het ding, door ruig en afgelegen terrein, dat is toch bemoedigend. Hij rijdt er bijna 30000 km per jaar mee...

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 28-05-2009 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Mijn vrouw begon gisteren spontaan over zonnepanelen :)
Ik had altijd het idee eerst voor een zonneboiler te gaan, maar 300 liter water op zolder ziet ze helemaal niet zitten ivm lekkage e.d.

Maar ja, eerst maar de basis dingen als de buitenmuur en vloer beter isoleren en een nieuwe HR ketel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenH schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 07:47:
Have fun.

Zelf ben ik erg benieuwd wat voor veiligheidniveau deze auto heeft. Wat gebeurt er een dikke BMW tegenaan rijdt - overleef je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
JeroenH schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:31:
[...]

Hm tja, toch heeft een Noor een Twike in Duitsland gekocht en het ding er heen gereden. Het kan dus wel. Hij had het verhaal van de rit op zijn website staan, maar dat is nu weg. Hij legt behoorlijke afstanden af met het ding, door ruig en afgelegen terrein, dat is toch bemoedigend. Hij rijdt er bijna 30000 km per jaar mee...
De BTW in Noorwegen is behoorlijk hoog, ik weet niet of die 25.000 euro incl of excl BTW is.

En Jeroen, kan je wat plaatjes maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
wegens persoonlijke omstandigheden gaat de proefrit in de think niet door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Wat betreft die voorstuwing van schepen: zo heb je ook het principe van cilinders op het schip te plaatsen (georienteerd zoals bv. de 4 schouwen van de Titanic). Bij zijdelingse wind laat men de cilinders in de juiste rrichting roteren waardoor je een verschil in druk krijgt op de voorkant van de cilinders en op de achterkant van de cilinders. Dat zorgt voor een voortstuwkracht (de liftkracht zoals je ook bij een vleugelprofiel hebt). Het benodigd vermogen voor het laten roteren van de cilinders zou maar een fractie zijn van het vermogen nodig voor het conventioneel voortstuwen van een schip.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 28-05-2009 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 23:44
15 juni heb ik een dagje uit van de stichting: ik ga samen met een berg collega's ons windmolenpark in Waalwijk bekijken. Ik kan een molen van binnen gaan bekijken. Ik weet niet of ik ook naar boven mag, maar als dat zo is, ga ik de klim wel wagen voor wat extra foto's ;)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:05

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Een nieuwe pomp laat nogal wat ijzerdeeltjes los, die vervolgens in het zuurstofrijke water gaan roesten en samenklonteren en circuleren.
dan zou dat na 1 keer verversen wel weg moeten zijn? of blijft zon pomp metaaldeeltjes loslaten|?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
sander817 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 15:26:
[...]

dan zou dat na 1 keer verversen wel weg moeten zijn? of blijft zon pomp metaaldeeltjes loslaten|?
Zolang er zuurstof in het water zit. Op den duur is het water 'dood' en zul je er dus geen last van hebben. Maar nu is het water weer zuurstofrijk en dus blijft het ws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
hjs schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:08:
Ik had altijd het idee eerst voor een zonneboiler te gaan, maar 300 liter water op zolder ziet ze helemaal niet zitten ivm lekkage e.d.

Maar ja, eerst maar de basis dingen als de buitenmuur en vloer beter isoleren en een nieuwe HR ketel ;)
Hmmm als je het profi aanlegt is er echt niets aan de hand heur!

Maar isoleren is beter om mee te beginnen idd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:35

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Heeft iemand hier ervaring met PV panelen van FVG Energy?

Ik kan nu namelijk nieuwe 240Wp panelen kopen aan 2€/Wp, wat wel een zeer interessante prijs is.

Verder kijk ik aan tegen een project voor een installatie van 72000Wp. Die zou stroom moeten kunnen terugleveren op een 11KV lijn (industriepark).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DatraxZ schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 16:29:

Ik kan nu namelijk nieuwe 240Wp panelen kopen aan 2€/Wp, wat wel een zeer interessante prijs is.

Verder kijk ik aan tegen een project voor een installatie van 72000Wp. Die zou stroom moeten kunnen terugleveren op een 11KV lijn (industriepark).
Dat is inderdaad geen gekke prijs. Als dit incl BTW is (wat ik niet denk, want je hebt het ook over een industriepark), dan is het zelfs goedkoper dan de panelen van SolarKing uit China!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Anoniem: 299897 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 17:47:
[...]

Dat is inderdaad geen gekke prijs. Als dit incl BTW is (wat ik niet denk, want je hebt het ook over een industriepark), dan is het zelfs goedkoper dan de panelen van SolarKing uit China!
Misschien moet je de paneeltjes eerst eens vergelijken. Op de website zie ik dat ze in Italie gemaakt worden en in China. Het bedrijf bestaat pas drie jaar.

Citaat:
In 2007 the 36 and 72 cells series of monocrystalline silicon photovoltaic modules produced by FVG Energy obtained the first IEC61215 ans Safety Class II certifications. In 2008 the study began for the design of the new range of modules with the use of 60 cells 156x156mm both in mono and polycristalline, with a power range from 190W to 250W and obtaining certification in 2009 from the Eurotest Laboratori in Padua. The present production range, which is evermore in expansion, offers modules with a power range from 10W to 250W using cells with an efficiency that reaches 18%. FVG Energy is presently committed to the research and development of the new technologies in THINFILM and foresees the marketing of this new variety in 2010.
einde citaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
Is Zonnigtype op vakantie of heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215941

tw_eek schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 18:17:
Is Zonnigtype op vakantie of heb ik iets gemist?
Die is in Duitsland. Intersolar 2009 in München is (27-29 mei 2009)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nederlandse overheid:
Slaap lekker, oogjes dicht en niks doen!!

http://www.duurzameenergi...elgie-2145.html#more-2145

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287219

Heb je voor die prijs nog meer panelen ?
2€/wp is een mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het zat vandaag allemaal niet echt mee. Door files stond de firma pas om half tien op de stoep. Eén busje met aanhanger voor de zonnecollector, één busje met aanhanger voor de ballast. Maar hoe komen we op het dak? Hebben jullie geen ladderlift mee? Nee :o. Gelukkig is Borent dichtbij. Een uur later staat de lift en om kwart over twaalf is alles op het dak.
Op het dak alles opbouwen, om te beginnen met het frame van de zonnecollector, omdat die de maat bepaalt. Vreemd, wat zijn die steunen kort. Zijn dat misschien steunen voor landscape plaatsing? Shit ja. En de dubbele collector? Ook landscape. De bazen zitten op de Intersolar, dus gaan ze maar verder met de K2 steunen. Ook hier gaat van alles mis. De bedoeling was twee sets van 3 panelen, maar geleverd is 6 panelen op een rij. Voordat we dat door hebben constateren we dat we heel veel boutjes en een paar klemmen tekort komen.
De rails wordt doorgeslepen en één frame wordt in elkaar gezet. Ook dan gaat het fout, want de rail is te kort voor drie panelen. Ook zijn twee tussensteunen te weinig. In totaal een lijst met 18 dingen waarvan ze niet genoeg of niet het goede mee hebben. De jongens schamen zich voor hun werkgever. De status na één dag klussen.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3584/3573684992_40d98d165a.jpg?v=0
De Sunny Boys passen vannacht op de (verkeerde) Nefit collectoren
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3374/3572879665_b54690d415.jpg?v=0
Het K2 systeem, leuk spul, maar niet heel bijzonder
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2472/3573684682_c2146d168b.jpg?v=0
De Suntech panelen (6 x 200 Wp)

Het enige wat echt mee zat, was het weer :) . Morgen gaan ze verder, als ze voldoende spullen kunnen vinden

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
ericplan schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 19:15:
De jongens schamen zich voor hun werkgever. De status na één dag klussen.

[afbeelding]
De Sunny Boys passen vannacht op de (verkeerde) Nefit collectoren
[afbeelding]
[afbeelding]
De Suntech panelen (6 x 200 Wp)

Het enige wat echt mee zat, was het weer :) . Morgen gaan ze verder, als ze voldoende spullen kunnen vinden
Wat een geklungel van die firma zeg, ze mogen blij zijn dat je ze niet met naam en toenaam in je bericht noemt. Het is toch altijd 'probleem 1' hoe je die dingen op het dak krijgt?
Als ze het morgen aangesloten krijgen, heb je wel een paar mooie testdagen voor de boeg. Aan de andere kant verwacht ik niet dat bijv. de zonneboiler het direct morgen al doet. Het kost al met al toch nog flink wat tijd om ook binnen alles aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
ericplan schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 19:15:
[afbeelding]

Wat doet die enorme H-balk op het dak. Is dat je springplank naar het zwembad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
tw_eek schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:05:
[...]

Wat doet die enorme H-balk op het dak. Is dat je springplank naar het zwembad :)
Denk eerder een constructie om (zoals vroeger) zware spullen omhoog te takelen???

Amsterdam = grachten dus vandaar....

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 28-05-2009 21:07 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JakeNL schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 20:47:
[...]

Wat een geklungel van die firma zeg, ze mogen blij zijn dat je ze niet met naam en toenaam in je bericht noemt. Het is toch altijd 'probleem 1' hoe je die dingen op het dak krijgt?
Als ze het morgen aangesloten krijgen, heb je wel een paar mooie testdagen voor de boeg. Aan de andere kant verwacht ik niet dat bijv. de zonneboiler het direct morgen al doet. Het kost al met al toch nog flink wat tijd om ook binnen alles aan te sluiten.
De zonneboiler is in huis maar weinig werk, hooguit 2 meter leiding en ik heb alles al voorbereid. Toch ben ik bang de ze morgen geen landscape versie hebben,of misschien wel de collector, maar geen steunen.
Ik verbaas me erover dat die firma's niet werken met een checklist. Dit kost zo ontzettend veel geld en ergernis.
(over roestbronnen, de steun van het expansievat is ook van pisbakkenstaal :( )

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
NielsTn schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:06:
[...]

Denk eerder een constructie om (zoals vroeger) zware spullen omhoog te takelen???

Amsterdam = grachten dus vandaar....
Ik zie het nu op een andere foto. Het klopt. Goed gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

tw_eek schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:05:
[...]

Tot ong 1995 was dit verplicht bij elke nieuwbouw in Amsterdam. Een zogenaamde hijsbalk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

hjs schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:08:

In de winter een lekkere warme speksteen doet wonderen bij de dames.
Bij die van mij tenminste ;)
En de stookkosten bijna nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:08:
[...]

De zonneboiler is in huis maar weinig werk, hooguit 2 meter leiding en ik heb alles al voorbereid. Toch ben ik bang de ze morgen geen landscape versie hebben,of misschien wel de collector, maar geen steunen.
Ik verbaas me erover dat die firma's niet werken met een checklist. Dit kost zo ontzettend veel geld en ergernis.
(over roestbronnen, de steun van het expansievat is ook van pisbakkenstaal :( )
Er zijn ook firma's ;) die WEL met checklist werken... zo is 2 keer een levering van PV super verlopen, met alles compleet, inclusief gevinkte checklists!
dus.... het KAN wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Anoniem: 281733 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 22:33:
Hier is het mooi roze

@Mistraller
Jij hebt alleen water in je systeem of ook glycol?
Dus glycol

Hadden we het over spelletjes bij econcern?
http://www.zibb.nl/102516...r-wil-zijn-geld-terug.htm
Roze? Mijn vloeistof is transparant.
SpiceWorm schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 16:04:
[...]

Hmmm als je het profi aanlegt is er echt niets aan de hand heur!

Maar isoleren is beter om mee te beginnen idd ;)
Ook als amateur kan het prima hoor.

Je maakt namelijk een grote misvatting: 300 liter op je zolder _/-\o_ ....de waarheid is namelijk dat er wel een miljoen liter (of whatever) op zolder staat! Bedenk namelijk dat een eventueel lek gewoon vrolijk blijft lekken totdat je het ontdekt...of er nou wel of geen boiler staat. Je waterleidingbedrijf spint er garen bij ;)

Qua lekkages maakt het dus geen klap uit wat voor boiler je toepast. Overigens is het zelfs zo dat onze boiler (110 liter) niet eens leeg kan lopen, want alle aansluitingen zitten aan de bovenzijde. Maar dat geldt uiteraard niet voor de 300 liter boilers.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mistraller schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 22:48:
[...]

Roze? Mijn vloeistof is transparant.

[...]

Je maakt namelijk een grote misvatting: 300 liter op je zolder _/-\o_ ....de waarheid is namelijk dat er wel een miljoen liter (of whatever) op zolder staat! Bedenk namelijk dat een eventueel lek gewoon vrolijk blijft lekken totdat je het ontdekt...of er nou wel of geen boiler staat. Je waterleidingbedrijf spint er garen bij ;)

Qua lekkages maakt het dus geen klap uit wat voor boiler je toepast. Overigens is het zelfs zo dat onze boiler (110 liter) niet eens leeg kan lopen, want alle aansluitingen zitten aan de bovenzijde. Maar dat geldt uiteraard niet voor de 300 liter boilers.
Jip rose, Tyfocor LS is fluoriserend rose (geeft net geen ligt ;) )

Jazeker als amateur gaat het ook.

Boileraansluiting aan de bovenzijde is eigenlijk slechter vanwege dat de warmte makkelijker uit de boiler vloeit.
Het beste is aan de onderzijde (zoals m'n oude nefitboiler), warmte wilt er minder makkelijker uit, maar inderdaad meer gevoelig voor lekkage.

Daarentegen is elke waterleiding op zolder dus een lekkagerisico, zelfs cv (met z'n gore water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Anoniem: 281733 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 23:22:
[...]

Jip rose, Tyfocor LS is fluoriserend rose (geeft net geen ligt ;) )
of staand? ;)
Boileraansluiting aan de bovenzijde is eigenlijk slechter vanwege dat de warmte makkelijker uit de boiler vloeit.
Ik kan me niet voorstellen dat dat nu echt meetbaar slechter is. Alle leidingen zijn immers geisoleerd, en er lekt veel meer warmte weg via geleiding. En dat kan je op geen enkele manier tegenhouden.

Gekriebel in de marges ben ik nooit zo van onder de indruk ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mistraller schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 00:49:
[...]

of staand? ;)

[...]

Ik kan me niet voorstellen dat dat nu echt meetbaar slechter is. Alle leidingen zijn immers geisoleerd, en er lekt veel meer warmte weg via geleiding. En dat kan je op geen enkele manier tegenhouden.

Gekriebel in de marges ben ik nooit zo van onder de indruk ;)
Doe toch maar licht geven :P (oeps)

Het wordt door boilerfabrikanten zo gesteld.
De oudere kleine boilers hebben bovenaansluiting, de nieuwere onderaansluiting.
Gewoon voor de simpele reden dat warmte omhoog stijgt en om microcirculatie( ik verzin het niet) door de leidingen te voorkomen.
Die microcirculatie is absoluut geen gekrabbel in de marge.
Dagelijks constateer ik bij mijzelf wat het verlies door de leiding is.

M'n 1000l koelt gewoon in 1 nacht van 70gr naar 40gr af door de leiding, dat noem ik geen klein beetje.
Oplossing een thermosyphon, een lus in de leiding die deze circulatie voorkomt.

Note: op dit moment vind ik het geen probleem dat de boiler afkoelt, aangezien deze anders veel te snel vol zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Mistraller schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 22:48:
Haha, maar als amateur moet je het net zo goed profi aansluiten. Als je het amateuristisch gaat aansluiten...
Anoniem: 281733 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 06:51:
Hoe werkt zo'n lus? Wikipedia vertelt mij dat een thermosyphon een systeem is waarbij het wenselijk is dat de circulatie op gang wordt gebracht wegens het warmteverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
deejeebv schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:23:
[...]

Via dezelfde pagina vond ik nog een leuk duurzaam nieuwtje:
http://www.refdag.nl/arti...e+valt+in+de+prijzen.html
De prijs bestaat onder meer uit een kunstwerk.
omg
geef dat geld dan uit aan 3 van die turbines!

Dit land...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:35

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Anoniem: 287219 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 19:15:
[...]

Heb je voor die prijs nog meer panelen ?
2€/wp is een mooie prijs.
<ik weet niet of het mogelijk is een IA hieraan te koppelen. Zal het eens navragen als het zover is :)

Ik heb zo mijn twijfels bij de kwaliteit.. 2€ is natuurlijk peanuts, maar als ze na de eerste hagelbui al aan diggelen liggen...

Overigens zijn de prijzen, als je 1MWp aan panelen koopt, slechts 1.85€/Wp.Je moet wel de import taxen zelf ophoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

DatraxZ schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 12:07:
[...]

<ik weet niet of het mogelijk is een IA hieraan te koppelen. Zal het eens navragen als het zover is :)

Ik heb zo mijn twijfels bij de kwaliteit.. 2€ is natuurlijk peanuts, maar als ze na de eerste hagelbui al aan diggelen liggen...

Overigens zijn de prijzen, als je 1MWp aan panelen koopt, slechts 1.85€/Wp.Je moet wel de import taxen zelf ophoesten.
1 MWp, kijkend naar mijn dak, iets teveel voor me..haha. :)
Mocht je grote hoeveelheden nodig hebben voor een project dan weet ik wel waar je nog goedkoper kan bestellen. (goedkoper dan die 1.85)
Bedrijven kunnen hun BTW terugvragen. Voor ons als consument zal het allemaal iets duurder zijn.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 12:15

Punkrocker

Mostly harmless

deejeebv schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:23:
[...]

Via dezelfde pagina vond ik nog een leuk duurzaam nieuwtje:
http://www.refdag.nl/arti...e+valt+in+de+prijzen.html
Ja, prijs gaat naar de gemeente die er best nog een kerncentrale bij wil hebben...
8)7

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik had er nog nooit van gehoord. in de database van Sonnenertag kan ik ook geen enkele installatie vinden die werkt met FVG energy panelen. Ook het programma Sunny Design kent het merk FVG niet.

Echt bekend is het merk dus nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
flitspaal.nl schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 12:33:
[...]

Ik had er nog nooit van gehoord. in de database van Sonnenertag kan ik ook geen enkele installatie vinden die werkt met FVG energy panelen. Ook het programma Sunny Design kent het merk FVG niet.

Echt bekend is het merk dus nog niet :)
Op de website van greenengergyholland.com blijken ze ervaring te hebben met die panelen. Ze bieden Evergreen aan en FVG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Iets aanbieden wil nog niet zeggen dat ze er ervaring mee hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
IJsbeer schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:03:
Iets aanbieden wil nog niet zeggen dat ze er ervaring mee hebben...
Dat klopt, maar nu weet je niets en met een simpel telefoontje weet je misschien meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Trouwens.
http://zonstraal.forumup....p?t=2842&mforum=zonstraal een interessante discussie over zonnepanelen in een string.

Hier wordt een discussie gehouden of een paneel met een lagere Wp waarde een lokaal probleem is voor dat ene paneel of gevolgen heeft voor de gehele set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 19:33
Iemand al een mening over de Hre? De HR ketel die ook electriciteit opwekt? Hoorde het net op de radio en ben even op de website gaan kijken. Ziet er interessant uit al is het natuurlijk niet echt een oplossing; er blijft gas verbruikt worden en dus CO2 uitstoot. Toch geloof ik wel dat het wat efficiënter kan zijn en helemaal mooi als je er nog geld mee bespaard :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je gaat meer gas verstoken. De vraag is of je dat wil. Ik niet.

Zelf opwekken = PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
[...]
M'n 1000l koelt gewoon in 1 nacht van 70gr naar 40gr af door de leiding, dat noem ik geen klein beetje.

Note: op dit moment vind ik het geen probleem dat de boiler afkoelt, aangezien deze anders veel te snel vol zal zijn.
1000 ltr 30' afkoelen in 1 nacht??? Waar blijft die energie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292798

HRE brengt tijdelijk verlichting omdat je elektriciteit lokaal opwekt en dus de verliezen vanaf de centrale naar je huis compenseert. Energetisch heb je een hoger totaal rendement. Je blijft wel aardgas in de fit steken,. dus het is niet de oplossing. Misschien als je biogas gebruikt?

Het wordt interessanter als je deze techniek kunt integreren in een hout of pellets kachel/CV. Dat is immers CO2 neutraal. Ondersteund met wat PV kun je zo volledig je energiebehoefte voldoen en met relatief weinig accumulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:27
[...]

Gewoon voor de simpele reden dat warmte omhoog stijgt en om microcirculatie( ik verzin het niet) door de leidingen te voorkomen.
Die microcirculatie is absoluut geen gekrabbel in de marge.
Dagelijks constateer ik bij mijzelf wat het verlies door de leiding is.

Same here. Remeha Zenta heeft ook de aansluitingen aan de bovenkant. Ik heb de boiler op de verdieping onder de CV ketel staan waardoor er twee leidingen van ongeveer 2 meter naar boven lopen. Je kunt isoleren wat je wilt, maar daar waar de isolatie stopt worden de leidingen gloeiend heet.
Daarnaast geeft de handleiding aan dat je eigenlijk alleen de eerste meter mag isoleren (zal wel met het L woord te maken hebben).
Bij mij koelt die 110 liter ongeveer 15 graden af 's nachts.

Ik ga morgen terugslagkleppen installeren in deze leidingen. Die slaan dicht als er geen water getapt wordt, zodat die circulatie ook niet op gang kan komen.

Zo'n bocht in de leiding klinkt ook als een goed idee. Heb je dit al geinstalleerd? Ik ben benieuwd naar de foto's en het effect op de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ik vraag me af of een terugslagklep wel iets helpt, Mistraller gaf ook al aan: het meeste verlies is door geleiding van de buizen. Maar we wachten met spanning op je verlossende woord of het heeft geholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292798

Wat dachten jullie van de Sunmachine op pellets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:27
IJsbeer schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 15:15:
Ik vraag me af of een terugslagklep wel iets helpt, Mistraller gaf ook al aan: het meeste verlies is door geleiding van de buizen. Maar we wachten met spanning op je verlossende woord of het heeft geholpen :)
Na het weekend...
Maar als het inderdaad de geleiding is van de buis zelf en niet van het water erin, dan gaat het nog een lastig verhaal worden om er iets tegen te doen. Ook een thermosyfon zal dan niet veel helpen...

Hier de inspiratie van de terugslagklep:
http://zonstraal.forumup....slagklep&mforum=zonstraal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 22:11
Paide22 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 15:03:
[...]

Same here. Remeha Zenta heeft ook de aansluitingen aan de bovenkant. Ik heb de boiler op de verdieping onder de CV ketel staan waardoor er twee leidingen van ongeveer 2 meter naar boven lopen. Je kunt isoleren wat je wilt, maar daar waar de isolatie stopt worden de leidingen gloeiend heet.
Daarnaast geeft de handleiding aan dat je eigenlijk alleen de eerste meter mag isoleren (zal wel met het L woord te maken hebben).
Bij mij koelt die 110 liter ongeveer 15 graden af 's nachts.

Ik ga morgen terugslagkleppen installeren in deze leidingen. Die slaan dicht als er geen water getapt wordt, zodat die circulatie ook niet op gang kan komen.

Zo'n bocht in de leiding klinkt ook als een goed idee. Heb je dit al geinstalleerd? Ik ben benieuwd naar de foto's en het effect op de temperatuur.
Wat leren we hier dus van? Zo veel mogelijk 'savond douchen en overdag wassen, als de temp in de boiler hoger dan 60 is geworden :)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb inmiddels m'n eerste versie van mijn reportingtool af voor de sunnybeam. ( ter vervanging van SunnyReports ). Ik heb mijn programma heel origineel JSunnyReports gedoopt.

Eerste testversie is inmiddels te downloaden van http://www.familie-kleinman.nl/jsunnyreports

op http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs kan je de eerste resultaten zien hoe de grafieken e.d. eruit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Paide22 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 16:19:
Maar als het inderdaad de geleiding is van de buis zelf en niet van het water erin, dan gaat het nog een lastig verhaal worden om er iets tegen te doen. Ook een thermosyfon zal dan niet veel helpen...
Stukje plastic leiding...? Probleem blijft dat je terugslagklep ook geleidt.
Anoniem: 292798 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:49:
HRE brengt tijdelijk verlichting omdat je elektriciteit lokaal opwekt en dus de verliezen vanaf de centrale naar je huis compenseert. Energetisch heb je een hoger totaal rendement. Je blijft wel aardgas in de fit steken,. dus het is niet de oplossing. Misschien als je biogas gebruikt?
Dat is niet de enige winst. De winst zit hem erin dat je het gas gebruikt om electriciteit op te wekken met een rendement van +/- 25%. De overige 75% gebruik je nuttig, als warmte. Voor elke kuub gas (9-10 kwh) maak je dus 2-2,5 kwh aan electriciteit. De andere 7,5 kwh gebruik je nuttig voor verwarming / tapwater.

Een gascentrale heeft om 2 kwh aan electriciteit te maken 4 kwh aan gas nodig (50% rendement). Door een hre ketel wordt die 2 kwh met 2 kwh aan gas opgewekt. Je gaat idd dus lokaal extra gas verstoken (je hebt immers dezelfde warmte behoefte, én je produceert electriciteit), maar landelijk gezien wordt er minder gas verbruikt. Wat mij betreft een verbetering tov de huidge stituatie.

Voor je portemonnee is het ook niet zo ongunstig, voor een m3 gas betaal je 65ct?, en 2 kwh krijg je 50 cent voor.

100% duurzaam verwarmen doe je met een zonneboiler + goede seizoensopslag, maar dat is simpelweg nog niet te koop.
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.