Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-05 11:05
JottemJ schreef op maandag 25 mei 2009 @ 09:35:
[...]

Op die fiets :) Volgens mij heeft geen enkele all-in-one pc dat. Waarom zou je dat ook willen? Dan behoor je natuurlijk niet tot de doelgroep die Apple voor ogen heeft :)
Dat ben ik wel, maar me HTPC is winhoos en die wil ik soms ook wel is gewoon op een extern display om alles te downloaden enzo. Daarvoor moet ik nu dan een losse monitor voor houden.

Op macbizz staat een 2.53ghz. deze is niet meer op de Apple site te vinden? Welke versie is dat dan? Is wel een unibody..

EDIT:
Met 4gb een 320gb 7200 schijf, 4gb, superdrive
Zie:
MacBook Pro 15" 2.53Ghz. Core 2 Duo Aluminium 320Gb. 7200rpm / ACTIE

[ Voor 10% gewijzigd door Daros op 25-05-2009 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10-2024
Nou heb een goede deal kunnen maken via Ebay. En mijn Macbook Pro is onderweg.
:+
Is het eigenlijk mogelijk om je pc aan te sluiten op je macbook pro om foto's, documenten, muziek over te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
RSD1982 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 09:55:
Is het eigenlijk mogelijk om je pc aan te sluiten op je macbook pro om foto's, documenten, muziek over te zetten?
Heb je een linkje wat je hebt gekocht? Ben benieuwd namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
Linkje

1040 ex shipping...Is gekocht in november 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gefeliciteerd met je aanschaf! Daar ga je veel plezier van beleven :). Aansluiten kan op een aantal manieren, maar persoonlijk vind ik gewoon delen via het netwerk het makkelijkste (maak je PC lid van een werkgroep en deel de mappen die je wilt kopiëren en maak de Mac lid van dezelfde werkgroep).

Natuurlijk kun je ook met dvd's, usb-sticks of externe harde schijven de data overpompen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04
Kijk eens op http://www.apple.com/nl/mac/ . Het zal allemaal wel vanzelfsprekend zijn maar wellicht heb je er nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:41
Daros schreef op maandag 25 mei 2009 @ 09:54:
[...]

Dat ben ik wel, maar me HTPC is winhoos en die wil ik soms ook wel is gewoon op een extern display om alles te downloaden enzo. Daarvoor moet ik nu dan een losse monitor voor houden.

Op macbizz staat een 2.53ghz. deze is niet meer op de Apple site te vinden? Welke versie is dat dan? Is wel een unibody..

EDIT:
Met 4gb een 320gb 7200 schijf, 4gb, superdrive
Zie:
MacBook Pro 15" 2.53Ghz. Core 2 Duo Aluminium 320Gb. 7200rpm / ACTIE
Je hoeft geen extra monitor te gebruiken, er is ook zoiets als remote desktop of citrix om een Windows bak over te nemen. Zeker als je dit maar af en toe nodig hebt is dat een prima oplossing.

De 2.53 is de huidige 2.66, de 5.53 heeft in maart een speedbump gehad en dat was de enige verandering. Is gewoon een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-08-2024
Precies, ik gebruik standaard mijn Macbook om mijn Mac mini die als htpc fungeert te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114361

RSD1982 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 10:14:
Linkje

1040 ex shipping...Is gekocht in november 2008
Haha RSD, wat toevallig
hierop zat ik ook te bieden, helaas was ik met 2 bezig en de andere was me net iets meer waard, maar je hebt wel een superprijs!
voor dat geld zou ik het ook gedaan hebben!
mooie deal (jammer dat we tegen elkaar zaten te bieden, anders had iemand van ons misschien wel voor ongeveer 50 pond minder het gehad).

Waar ik nog een beetje over twijfel. De Macbook Pro vindt ik echt super en me keus is zo een beetje wel gemaakt, alleen de videokaart. Wordt de 9600GT niet heel erg warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
offtopic

Ik vond het al een beetje vreemd, want normaal vis ik altijd achter het net. Maar toen er nog 4 minuten waren kwamen er maar geen biedingen meer. Heb mn maximale bod nog verhoogt. Maar het was voldoende. Er loopt er nog één bijna af op ebay. Voor de geinteresseerden er loopt er nog één af over 7 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Denken jullie dat ik een mooie actie te pakken heb als ik van:
Whitte MacBook 2,4, 4gb, 320 gb 7200 toeren, aplecare

Naar een:
MacBook Pro 15" 2.53Ghz. Core 2 Duo Aluminium 320Gb. 7200rpm / 4GB ACTIE € 1.949,01 incl. 19% BTW

Ik krijg dan voor mijn oude MacBook 800 euro terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

Denk dat die inruil redelijk is, voor een winkel. Particulier kan je er iets meer voor krijgen (denk rond de 1000 euro), maar een winkel moet em ook weer kunnen verkopen. Kwestie van leven en laten leven.

Prijs voor de MBP vind ik zelf wat duur, aangezien je voor vrijwel hetzelfde geld een 2.4 met dezelfde config uit de Apple store kunt halen. De 2.53 is een oud model wat niet meer leverbaar is, en mag best wel schappelijker aangeboden worden imo. Helaas volgen de prijzen op internet mijn mening niet, dus ik denk dat je daar best een aardige deal uit hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door afterburn op 25-05-2009 23:16 ]

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
afgelopen week voor mijn zus ook een macbook pro 2.53 gekocht. Wederom in engeland waar ik mijne ook vandaan heb. Heb bij die jongen kunnen afdingen. Schade? 1700 euro incl. btw en verzendkosten. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
afterburn schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:16:
Denk dat die inruil redelijk is, voor een winkel. Particulier kan je er iets meer voor krijgen (denk rond de 1000 euro), maar een winkel moet em ook weer kunnen verkopen. Kwestie van leven en laten leven.

Prijs voor de MBP vind ik zelf wat duur, aangezien je voor vrijwel hetzelfde geld een 2.4 met dezelfde config uit de Apple store kunt halen. De 2.53 is een oud model wat niet meer leverbaar is, en mag best wel schappelijker aangeboden worden imo. Helaas volgen de prijzen op internet mijn mening niet, dus ik denk dat je daar best een aardige deal uit hebt.
Een systeem dat €2249,- kostte voor €1949 vind ik anders best aardig. Zeker omdat de 2.53 toch wel wat meer fully-loaded is dan de 2.4 ;). Als het systeem gewoon keurig in de seal zit zou ik altijd daarvoor kiezen. Je krijgt meer werkgeheugen, grotere harde schijf, krachtigere processor, betere videokaart. Vind ik nog best wat verschillen ;).
Als je de 2.4 met dezelfde capaciteit schijf en werkgeheugen wilt kom je heel dicht in de buurt van de €1949 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 09:34

zwik

randomized

Op het moment "heb" ik een Macbook Pro 17" early 2008. Dit is nog het oude model dus :) . Nou heb ik daar wat problemen mee gehad en nu gaat ie omgeruild worden. Waarschijnlijk het nieuwe model. Nou vroeg ik me af wanneer ik het geupdate model krijg hoe dat zit met die twee videokaarten. Krijg je in het Preference pane dan een extra optie erbij? Hoe wissel je van videokaart?

Enlighten me please :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Satch schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:21:
Helaas, vanochtend is gebleken dat mijn bijna 2 jaar oude Macbook Pro 'Santa Rosa' ook slachtoffer is geworden van de bekende Nvidia 8600M GT videokaart failure. Het scherm geeft geen beeld meer. Zowel het gewone scherm als extern niet. Net met Apple gebeld. Ik moet hem naar een Service Provider brengen en dan gaan ze hem testen. Hopelijk valt dit onder de verlengde garantie, want anders gaat het nog een hele dure grap worden... :(

edit:
Daarnet bij Machouse in Woerden geweest. Het is idd het betreffende Nvidia probleem en wordt kostenloos gerepareerd. Als het logicboard op voorraad is heb ik hem deze week waarschijnlijk alweer in huis. Helemaal top dus. :)
Hier is precies hetzelfde probleem afgelopen weekend ontstaan. Ik schrok behoorlijk toen ik ontdekte dat de GPU kapot was! Gelukkig kon MacHouse (in R'dam) het snel analyseren en me het goede nieuws brengen dat'ie gratis gerepareerd wordt :)

Ik heb de laptop gisteren gebracht, ik neem aan dat je'm al terug hebt, hoe lang duurde het voordat de reparatie voltooid was?

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:38
zwik schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:58:
Op het moment "heb" ik een Macbook Pro 17" early 2008. Dit is nog het oude model dus :) . Nou heb ik daar wat problemen mee gehad en nu gaat ie omgeruild worden. Waarschijnlijk het nieuwe model. Nou vroeg ik me af wanneer ik het geupdate model krijg hoe dat zit met die twee videokaarten. Krijg je in het Preference pane dan een extra optie erbij? Hoe wissel je van videokaart?

Enlighten me please :) .
Bij energiestand (bij systeemvoorkeuren) krijg je de optie "weergave". Daarbij kan je kiezen uit "Langere gebruiksduur van batterij" en "Betere prestaties". Welke welke kaart is, lijkt me in dit geval duidelijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22706

RSD1982 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 19:55:
offtopic

Ik vond het al een beetje vreemd, want normaal vis ik altijd achter het net. Maar toen er nog 4 minuten waren kwamen er maar geen biedingen meer. Heb mn maximale bod nog verhoogt. Maar het was voldoende. Er loopt er nog één bijna af op ebay. Voor de geinteresseerden er loopt er nog één af over 7 minuten
Hoe zit het eigenlijk met de garantie? Kan je er alsnog een applecare op kopen bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zegato schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:12:
[...]

Hier is precies hetzelfde probleem afgelopen weekend ontstaan. Ik schrok behoorlijk toen ik ontdekte dat de GPU kapot was! Gelukkig kon MacHouse (in R'dam) het snel analyseren en me het goede nieuws brengen dat'ie gratis gerepareerd wordt :)

Ik heb de laptop gisteren gebracht, ik neem aan dat je'm al terug hebt, hoe lang duurde het voordat de reparatie voltooid was?
Ik had m'n mbp op een maandagochtend binnen gebracht. Dinsdagmiddag om 16.00 was hij al klaar. Woensdag opgehaald. :) Dit ging zo snel omdat het Logicboard op voorraad was. (Weet niet of ze bij hun zelf of bij Apple bedoelde). Eigenlijk ben ik wel blij dat hij kapot gegaan is. Ten eerste omdat ik nog net in m'n 2 jaar garantie periode zat. En ten tweede omdat m'n mbp nu zo'n 10 graden koeler blijft. Scheelt toch een hoop op m'n schoot. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Niet online
Satch schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 18:07:
[...]

Ik had m'n mbp op een maandagochtend binnen gebracht. Dinsdagmiddag om 16.00 was hij al klaar. Woensdag opgehaald. :) Dit ging zo snel omdat het Logicboard op voorraad was. (Weet niet of ze bij hun zelf of bij Apple bedoelde). Eigenlijk ben ik wel blij dat hij kapot gegaan is. Ten eerste omdat ik nog net in m'n 2 jaar garantie periode zat. En ten tweede omdat m'n mbp nu zo'n 10 graden koeler blijft. Scheelt toch een hoop op m'n schoot. ;)
Dat is bijzonder snel!
De laptop is ook maandagochtend ter reparatie aangeboden, dus ik hoop dat ik dit weekend er weer op kan werken.

Maar, 10 (!) graden koeler? Ik vond de temperaturen al vrij hoog altijd (CPU idle 55-65C, load 65-70, GPU weet ik niet meer). Welke temperaturen met welke cpu haal je op dit moment? Ik ben benieuwd! :)

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 14:16
ik heb nu al een tijdje vista draaien via bootcamp. maar ik gebruik dit bijna niet. Ik zou dus graag deze weer eraf willen gooien en mogelijk de ruimte weer toevoegen aan osx of xp installeren.

Ik kan alleen nergens vinden hoe ik vista eraf krijg weer en xp erop.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:09

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

water_escape schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:59:
ik heb nu al een tijdje vista draaien via bootcamp. maar ik gebruik dit bijna niet. Ik zou dus graag deze weer eraf willen gooien en mogelijk de ruimte weer toevoegen aan osx of xp installeren.

Ik kan alleen nergens vinden hoe ik vista eraf krijg weer en xp erop.
In OS X, Utilities, Boot Camp Assistant, Create or Remove windows partition.

It's that easy :)

[ Voor 8% gewijzigd door Kanarie op 27-05-2009 15:02 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Kanarie schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 15:02:
[...]

In OS X, Utilities, Boot Camp Assistant, Create or Remove windows partition.

It's that easy :)
daar zit ik nu in, maar kan die optie nergens vinden.
zodra ik assistant open kan ik op installatiegids afdrukken klikken en op doorgaan. Op doorgaan krijg ik de error : de opstartschrijf kan niet in partities worden opgedeeld. ??

1 partitie is osx
2 partitie is vista.

vista moet eraf, en de partitie moet verkleint worden zodat xp kan draaien en osx groter is.
hoe kan ik nu verder?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Dit zie ik na het openen van Boot Camp Assistant na het doorklikken bij de Introduction.

Ik heb 2 partities, 1 met OS X en 1 met XP.

Afbeeldingslocatie: http://marvin.ariekanarie.nl/got/Boot%20Camp%20Assistant-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://marvin.ariekanarie.nl/got/Boot%20Camp%20Assistant.jpg

Kun je in "Disk Utility" niet de partitie weggooien, OS X vergroten en dan opnieuw Boot Camp draaien?

[ Voor 14% gewijzigd door Kanarie op 27-05-2009 15:32 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
dat krijg ik idd niet te zien.
en de optie partitie vergroten zie ik ook niet.

ik werk op de macbook pro van november 2008

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Zegato schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 09:36:
[...]

Dat is bijzonder snel!
De laptop is ook maandagochtend ter reparatie aangeboden, dus ik hoop dat ik dit weekend er weer op kan werken.

Maar, 10 (!) graden koeler? Ik vond de temperaturen al vrij hoog altijd (CPU idle 55-65C, load 65-70, GPU weet ik niet meer). Welke temperaturen met welke cpu haal je op dit moment? Ik ben benieuwd! :)
Hij is nu zo'n 45 graden celsius, dit was voorheen eerder 55 graden. (internetten, muziekje). Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd standaard SMC fancontrol gebruik om m'n fans op minimaal 3000 rpm te laten draaien. Fulload (gamen/encoderen) is van 80 naar 70 graden celsius gegaan. :) Ik vermoed dat dit komt omdat de koelpasta niet goed was aangebracht. Hier zijn genoeg horrorverhalen over te lezen. Namelijk dat de Apple Manual de instructie geeft om een flinke klodder te gebruiken. Ik denk dus dat Machouse het op een wat betere manier gedaan heeft en meteen ook de fans hebben schoongemaakt.
Hoop i.i.g dat jij hem ook snel terugkrijgt. Toch belangrijk voor je, iets wat je (ik tenminste) enorm veel gebruikt. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Satch op 27-05-2009 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162418

Gelukkig heb ik gewacht met het kopen van een MacBook Pro :)
Vandaag is de back2school begonnen! _/-\o_ Toch weer mooi meegenomen zo'n iPod Touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_John
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 12:45
Anoniem: 162418 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:14:
Gelukkig heb ik gewacht met het kopen van een MacBook Pro :)
Vandaag is de back2school begonnen! _/-\o_ Toch weer mooi meegenomen zo'n iPod Touch.
Ik kan nog geen info vinden op de Nederlandse of Belgische website van apple...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162418

Den_John schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:44:
[...]

Ik kan nog geen info vinden op de Nederlandse of Belgische website van apple...
Bij de store kijken en dan zie je dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_John
Anoniem: 162418 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:11:
[...]

Bij de store kijken en dan zie je dit
In de Belgische Apple Store staat deze promo nog niet online ofwel lopen we weeral vertraging op :)

http://store.apple.com/be-nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:39
water_escape schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 16:14:
dat krijg ik idd niet te zien.
en de optie partitie vergroten zie ik ook niet.

ik werk op de macbook pro van november 2008
Partities vergroten kan volgens mij ook niet echt. Je kan wel in het programma 'Schijfhulpprogramma' (te vinden in de hulpprogramma's map in de programma-map) je Os X-partitie verkleinen, of andere partities herschrijven. Je kunt ze zover ik weet niet wijzigen zonder data te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-04-2024
Klein vraagje tussendoor, ik heb een macbook pro en zou graag mijn headset willen gebruiken => een aansluiting microfoon en eentje voor geluid.. Is dit eigenlijk mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Niet online
Reboot schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 15:14:
Klein vraagje tussendoor, ik heb een macbook pro en zou graag mijn headset willen gebruiken => een aansluiting microfoon en eentje voor geluid.. Is dit eigenlijk mogelijk?
Als ik je vraag goed begrijp, vraag je of je een headset kan aansluiten op de microfoon- en speakeraansluiting van de MBP? :)

Indien dat je vraag is: ja, dat kan zoals hier wordt aangetoond:
Afbeeldingslocatie: http://www.ocfs.state.ny.us/ohrd/learnlinc/plugs.jpg

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
Zegato schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 15:36:
[...]

Als ik je vraag goed begrijp, vraag je of je een headset kan aansluiten op de microfoon- en speakeraansluiting van de MBP? :)

[afbeelding]
Het is een hele tijd zo geweest dat dit niet werkte op de Mac omdat de lijningang onversterkt is (net zoals de headset), waardoor er eigenlijk niets doorkomt. Ik weet niet of dat tegenwoordig nog zo is, maar het is geen 100% garantie dat het werkt ;).

Griffin heeft er zelfs een speciaal product voor uitgebracht (eigenlijk gewoon een USB-geluidskaart), zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Uhh mijn MBP is van feb en daar kan ik dus geen ouderwetse headset op aansluiten, ik was verplicht eentje met een USB aansluiting aan te schaffen, deze werkt prima.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Herby schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 15:59:
Uhh mijn MBP is van feb en daar kan ik dus geen ouderwetse headset op aansluiten, ik was verplicht eentje met een USB aansluiting aan te schaffen, deze werkt prima.
Hier idem. Ik kreeg bij mijn logitech headset gelukkig een USB geluidskaart. Deze werkt prima :)
De mic ingang werkt niet onversterkt bij een MBP. Dit zodat er een 'pro' versterkte microfoon wel perfect op werkt.

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-04-2024
Zegato schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 15:36:
[...]

[afbeelding]
dat had ik natuurlijk ook al geprobeerd :), denk dat ik dan maar een usb soundcard ga halen :), merci voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278503

amphora schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 10:23:
Toch even een oude post van mij opnieuw in de aandacht brengen:

[...]

[...]

Ik heb het probleem nog steeds. Logicboard is al een keer vervangen (ivm met scherm problemen) maar dit probleem was daarmee niet opgelost. Het gebeurd vooral wanneer de harddisk ff moet werken. In de console vind ik helemaal niets terug wat er mee te maken zou kunnen hebben. Ook niet in de diverse logfiles die je via console.app kan bekijken. Het gebeurd overigens een paar keer per dag. Soms 1x soms 4x.
Ik begin het vermoeden te krijgen dat het met de hard disk te maken heeft, een hardware probleem dus. Maar het zou natuurlijk ook een software/chipset/driver probleem kunnen zijn. Heb niet zo'n zin om de laptop op te sturen naar Apple en em weer 2-3 weken te missen dus wil het eerst proberen zelf op te lossen.
Ik heb ook dit probleem! Werk jij ook op een Macbook Pro unibody? Ik krijg af en toe zo'n gekleurd balletje te zien, vooral bij harddisk intensieve handelingen. Bijvoorbeeld bij een time machine backup, in Logic audio bewerken, ect. Mijn logic board was toen ook vervangen maar het probleem was niet verholpen. (Ik had wel leopard meerdere keren opnieuw geinstalleerd.) Inmiddels ligt hij sinds maandag weer bij een Premium Reseller om hem te repareren, dus ik hoop dat ze nu het kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:15

amphora

Websites & Fotografie

Anoniem: 278503 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 19:18:
[...]
Ik heb ook dit probleem! Werk jij ook op een Macbook Pro unibody? Ik krijg af en toe zo'n gekleurd balletje te zien, vooral bij harddisk intensieve handelingen. Bijvoorbeeld bij een time machine backup, in Logic audio bewerken, ect. Mijn logic board was toen ook vervangen maar het probleem was niet verholpen. (Ik had wel leopard meerdere keren opnieuw geinstalleerd.) Inmiddels ligt hij sinds maandag weer bij een Premium Reseller om hem te repareren, dus ik hoop dat ze nu het kunnen oplossen.
Precies wat ik ook heb idd. Ik heb een 2.8 MBP unibody late 2008. Ik hoop dat ze iets kunnen vinden. Hou ons op de hoogte!

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22706

Ben ook maar aan de mac begonnen!

Wilde in eerste instantie een normale macbook kopen via de nederlandse apple site (met surfspot studentenkorting) maar zag hier dat mensen via bijv ebay wel goede deals gevonden hadden. Op marktplaats een toko gevonden 5 mins bij mij vandaan en daar heb ik een early 2008 Macbook pro gekocht (15 inch, 2.5Ghz core 2 duo nieuw in doos) voor 1399. Goeie deal lijkt me.

Meteen een apple care besteld via ebay voor 120 euro wat ook onwijs scheelt. Wist niet dat een dagje surfen op got me zoveel geld kon schelen lol.

Zal wel vaker in dit draadje te vinden zijn waarschijnlijk :)

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 22706 op 29-05-2009 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

amphora schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 01:17:
[...]

Precies wat ik ook heb idd. Ik heb een 2.8 MBP unibody late 2008. Ik hoop dat ze iets kunnen vinden. Hou ons op de hoogte!
Ze denken dat de hardeschijf kapot is. Omdat ik mijn hardeschijf ergens anders heb in laten bouwen kunnen ze hem niet meteen maken, dus ik haal hem morgen even op en breng ik hem bij een ander bedrijf langs. Ik laat wel weten wanneer de hardeschijf is vervangen en natuurlijk of het heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Anoniem: 278503 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 19:05:
[...]
Ze denken dat de hardeschijf kapot is. Omdat ik mijn hardeschijf ergens anders heb in laten bouwen kunnen ze hem niet meteen maken, dus ik haal hem morgen even op en breng ik hem bij een ander bedrijf langs. Ik laat wel weten wanneer de hardeschijf is vervangen en natuurlijk of het heeft geholpen.
Precies mijn vermoeden dus ook. Toch maar een 500 GB bestellen en deze huidige 320GB opsturen naar apple en die dan in externe behuizing doen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
Owjee...

Ik heb een probleem; ik wilde windows opnieuw installeren en het is mij op een of andere manier gelukt mijn hele schijf van 500 gb te wissen inclussief de 2 partities (mac en windows). Pfff... Nu had ik vorige week nog een time-machine kopie gemaakt, dus de schade kan nog meevallen. D8 ik, maar nu blijkt dat ik het ook voor elkaar heb gekregen, dat mac OS niet op de interne hardeschijf in mijn macbook pro is geinstalleerd, maar op de time-machine-schijf :s

Ik heb dus flink lopen ***ten, maar dacht dat er nog wel een manier was, maar ik kan mijn interne harde schijf niet meer partitioneren. Als ik hem benader vanaf de bootcd van mac en dan schijfhulpprogramma draai om hem te partioneren, zijn alle opties grijs. Omdat de harde schijf beveiligd is om alleen te lezen. Hoe krijg ik dat weer normaal?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 00:09
Gisteren met mijn MBP (unibody) maar eens langs de Apple winkel geweest, omdat die nogal gauw warm werd. Het schijnt dat de MBP 2.5Ghz 100 graden mag worden, maar daar gaat die van mij ruimschoots overheen. Dat wordt dus opsturen en dan ben ik hem 2-3 weken kwijt. Dan moet ik ook nog eens hopen dat Apple het ook een probleem vind. De verkoper gaf aan dat ik er toch echt een aantal screenshots bij moest doen, anders krijg je de laptop zo weer terug met een rekening voor onderzoek. :'(

Wat dat betreft vind ik een Dell toch wel wat fijner. Die had ooit een probleempje en toen kwam er een mannetje bij mij op 't werk langs om er een nieuw mainboard in te schroeven. En dat was voor 3 jaar nog goedkoper dan AppleCare ook. Beetje jammer dit...

Kan ik trouwens blind vertrouwen op mijn TC backup? Ik zal de geëxclude directories even apart backuppen, maar kan ik dan de MBP later gewoon restoren vanaf de TC? Anders haal ik een nieuwe schijf en maak eerst een volledige kopie.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 15:24
BugBoy schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 08:51:
Gisteren met mijn MBP (unibody) maar eens langs de Apple winkel geweest, omdat die nogal gauw warm werd. Het schijnt dat de MBP 2.5Ghz 100 graden mag worden, maar daar gaat die van mij ruimschoots overheen.

[...]

Kan ik trouwens blind vertrouwen op mijn TC backup? Ik zal de geëxclude directories even apart backuppen, maar kan ik dan de MBP later gewoon restoren vanaf de TC? Anders haal ik een nieuwe schijf en maak eerst een volledige kopie.
Die van mij doet dit ook, net nog getest met 2x 'yes > /dev/null' in 2 terminals. De fans blijven vrolijk op 2000 rpm draaien tot 100-105 graden, daarna pas sneller. Normaal versnellen de fans rond de 85 graden, na een aantal keer dichtklappen werkt dit volgens mij niet meer zoals het moet.

Heb je al eens een SMC reset gedaan? (lader/accu eruit en powerbutton een aantal seconden ingedrukt houden, hierna normaal opstarten met accu)

Je kan TM backups restoren met de migration wizard (gebruikers/applicaties/settings/bestanden). Zelf gebruik ik SuperDuper voor een complete restore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:22
BugBoy schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 08:51:
Gisteren met mijn MBP (unibody) maar eens langs de Apple winkel geweest, omdat die nogal gauw warm werd. Het schijnt dat de MBP 2.5Ghz 100 graden mag worden, maar daar gaat die van mij ruimschoots overheen. Dat wordt dus opsturen en dan ben ik hem 2-3 weken kwijt. Dan moet ik ook nog eens hopen dat Apple het ook een probleem vind. De verkoper gaf aan dat ik er toch echt een aantal screenshots bij moest doen, anders krijg je de laptop zo weer terug met een rekening voor onderzoek. :'(

Wat dat betreft vind ik een Dell toch wel wat fijner. Die had ooit een probleempje en toen kwam er een mannetje bij mij op 't werk langs om er een nieuw mainboard in te schroeven. En dat was voor 3 jaar nog goedkoper dan AppleCare ook. Beetje jammer dit...

Laat ik nou ook een mbp hebben 2,5ghz (late '08) heeft elke mbp uit de 2,5ghz hier last van? waar kan je precies zien hoe heet hij wordt,wil dat met Leopoard zelf of heb je daar een apart accuraat proggie voor nodig? Ik wil wel eens weten of mijne ook zo heet wordt, en heb je daar last van als je hem op accu hebt draaien of juist aan stroom?

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
cypress3d schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 11:44:
[...]

Laat ik nou ook een mbp hebben 2,5ghz (late '08) heeft elke mbp uit de 2,5ghz hier last van? waar kan je precies zien hoe heet hij wordt,wil dat met Leopoard zelf of heb je daar een apart accuraat proggie voor nodig? Ik wil wel eens weten of mijne ook zo heet wordt, en heb je daar last van als je hem op accu hebt draaien of juist aan stroom?
Er zijn verschillende programma's die dit doen, ik denk dat iStat Pro (widget) het makkelijkst is.

Edit:
Nu zit ik WebKit van source te compilen en beginnen de fans al te versnellen bij 95 graden. Met yes > /dev/null pas bij 100-105

[ Voor 10% gewijzigd door Falconey op 30-05-2009 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:22
Falconey schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 11:54:
[...]

Er zijn verschillende programma's die dit doen, ik denk dat iStat Pro (widget) het makkelijkst is.
thx! ga ik straks ff kijken hoe heet mijne wordt >:)

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Als ik twee "yes > /dev/null&" start en beide cores zijn flink aan het werk, dan loopt de temperatuur op tot zo'n 106-108 graden Celcius. De fans draaien op volle snelheid (>6000rpm). Dit alles gemeten met iStat Pro. Graag even wat cijfers van jullie. Als het normaal is, dan stuur ik de laptop niet op.

Maar volgens de Intel specs heeft de CPU een werktemperatuur van 0-100 graden. Daarboven lijkt me dus niet in de haak.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
smcfancontrol. Zie je de temperatuur en kan je hem ook regelen. CPU komt niet meer boven de 80 graden bij de fans op volle toeren.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

BugBoy schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 17:30:
Als ik twee "yes > /dev/null&" start en beide cores zijn flink aan het werk, dan loopt de temperatuur op tot zo'n 106-108 graden Celcius. De fans draaien op volle snelheid (>6000rpm). Dit alles gemeten met iStat Pro. Graag even wat cijfers van jullie. Als het normaal is, dan stuur ik de laptop niet op.

Maar volgens de Intel specs heeft de CPU een werktemperatuur van 0-100 graden. Daarboven lijkt me dus niet in de haak.
Als ik hetzelfde doe, dan gaan de fans harder lopen als de temperatuur boven de 100 graden komt. Bij 3400 toeren blijft de temperatuur constant op 103 graden. Bij 4500 toeren zakt de temperatuur onder de 100 graden en bij 5500 zakt hij onder 95 graden. Nu met de fans vol op 6200 toeren blijft de temperatuur constant tussen 85-88 graden.

Dit is met een 2.93, die iets meer een heethoofdje is als de 2.66 en 2.4.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Bij 110 graden Celcius (daar was die erg snel) begon de fan sneller te draaien. Bij 5600rpm blijft de temperatuur nog steeds 110 graden. Erg vreemd... Nu draaien de fans met 6000rpm, maar ik voel helemaal geen luchtstroom onder bij het scherm of aan de achterkant. Wellicht dat de ventilatiegaten volledig dicht zitten. Dat zou wel verklaren waarom die zo warm wordt. Kan iemand van jullie voelen of er bij jullie wel een luchtstroom te voelen is (en zo ja, waar...)? Bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240181

Nou lekker >:) zeg, 103 graden, en hoger zelfs !

Ik heb medelijden met je edele metalen als je je MBP op je schoot heb zitten.

Bratwurst :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Case wordt niet warmer als 40.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 15:02
Hallo mensen,
Ik ga binnenkort beginnen met mijn opleiding Technische Informatica bij het HVA, en nou had ik een macbook pro (15-inch) in gedachte voor deze studie. Maar ik heb nog een aantal vraagjes:

-Is een Macbook wel aan te raden voor deze studie? Is deze niet gebasseerd op windows? (zal we niet, maar ik vraag het toch maar even)
-Is 4gb een vereiste tov van 2gb? Kan ik niet anders zelf nog 2gb erbij kopen? (en zo geld besparen)
-Nog andere goeie tips, schouderklopjes of dergelijke? (ik kom van windows af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
1. Of een Macbook aan te raden is voor je studie ligt aan de software die je gaat gebruiken. Je kunt desnoods altijd nog Windows via bootcamp draaien, wat naar mijn mening nog steeds voorkeur geniet boven een Windows laptop.

2. Ik merk hier in mijn iMac niet echt het verschil tussen 2 gb en 4 gb. Ik zou het lekker bij 2 gb houden en over een een tijdje los 4 gb kopen. Er is hier een apart topic met ram geheugen ervaringen, welke precies werken in Mac's. (Ik heb dit zelf ook voor 4 tientjes gekocht :) ).

3. Koop een iPod Nao met de back 2 school actie en bestel via Surfspot of Apple on campus. Je krijgt dan ongveer 10% korting op je bestelling. Dit is overigens alleen voor HBO en universiteit studenten, dus als je nog niet kunt inloggen, want dan even tot september.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronwiel op 01-06-2009 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Hmm... mijn batterij doet nu wel een beetje vaag.

Heb hem nu 1,5 week loadcycles staan nu op 10 en heb me macbook nu zo ongeveer al 9 uur aan het stroom hangen maar mijn accu geeft maar 96% aan. Als ik hem er 5 minuten uittrek dan laat hij zich weer op naar 100% en daarna zakt de stand weer gestaag.

Ben wel heel blij dat ik nu ipv van in windows meerdere Adobe CS 4 applicaties naast elkaar kan draaien zodat het werken een stukje sneller gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
ronwiel schreef op maandag 01 juni 2009 @ 15:36:
1. Of een macbook aan te raden is voor je studie ligt aan de software die je gaat gebruiken. Je kunt desnoods altijd nog Windows native via bootcamp draaien, wat naar mijn mening nog steeds voorkeur geniet boven een windows laptop.

2. Ik merk hier in mijn imac niet echt het verschil tussen 2 en 4 gb. Ik zou het lekker bij 2 gb houden en over een een tijdje los 4 gb kopen. Er is hier een apart topic met ram geheugen ervaringen, welke precies werken in Mac;s

3. Koop voor een iPod Nao met de back 2 school actie.

Extra gratis tip: Koop via Surfspot of Apple in campus en als dat nog niet kan (is namelijk alleen voor HBO, en Uni studenten), wacht dan tot september :).
Bedankt voor de snelle reactie!

Maar als ik later nog extra geheugen koop, kan ik dan gewoon 2gb bij prikken of moet dat echt een 4gb set zijn?
Ik had ook al van die actie gelezen, heb al een iPhone maar ben toch van plan in iPod touch met korting te kopen om vervolgens weer door te passen (16gb was iets van €60 na aftrek van korting toch?)
En via surfspot krijg je toch iets 10% studenten korting?

Badankt voor alle hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Er zijn twee slots om geheugen in te klikken. Standaard wordt deze geleverd met 2 x 1 gb, dus je zal inderdaad een losse 4 gb set moeten kopen. Maar zoals je hier ziet zal je bij normaal gebruik dit echt niet nodig hebben:

Afbeeldingslocatie: http://g.imagehost.org/0627/Foto_2009-06-01_16-28-57.jpg

In het bovenstaande voorbeeld zijn Safari, iTunes, Mail, iCal, Voorvertoning en Quicktime actief. Maar ik zeg er alvast bij dat als je Adium voor MSN en Sabnzbd (nieuwsgroepen) gebruikt dit echt geen voordeel zal hebben bij extra geheugen.

Je krijgt inderdaad via de partnershop link bij Surfspot korting zoals ik al zei.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronwiel op 01-06-2009 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

juulie19 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 15:41:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie!

Maar als ik later nog extra geheugen koop, kan ik dan gewoon 2gb bij prikken of moet dat echt een 4gb set zijn?
Ik had ook al van die actie gelezen, heb al een iPhone maar ben toch van plan in iPod touch met korting te kopen om vervolgens weer door te passen (16gb was iets van €60 na aftrek van korting toch?)
En via surfspot krijg je toch iets 10% studenten korting?

Badankt voor alle hulp _/-\o_
Je hebt maar 2 ram slots dus je zal 2x1gb moeten vervangen door 2x2gb. Als je de standaard 1gb reepjes zelf verkoopt is zelf kopen voordeliger, maar zelf ben ik voorstander om maar gelijk 4gb mee te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Het ligt eraan wat je op school voor software gaat gebruiken. Als dat allemaal Windows based is, dan zou ik lekker het geld in m'n zak houden en een degelijke Windows laptop halen. Ik ben erg blij met mijn MacBook Pro, maar als compatibiliteit een issue is, dan prefereer ik toch mijn Dell laptop...

EDIT: Ook de garantie van Apple vind ik onder de maat (voor dat geld). Als er wat mee is ben je hem standaard 2-3 weken kwijt. Dat is niet fijn als je er voor je studie van afhankelijk bent. Bij de Medion van mijn pa krijg je al betere ondersteuning.

[ Voor 29% gewijzigd door BugBoy op 02-06-2009 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302468

Enkele kenissen van mij hebben een macbook pro en schreeuwen het als het ware van de daken hoe formidabel deze wel niet is. Zelf ben ik nog niet meteen van plan om een Mac te kopen aangezien mijn desktop nog maar 1.5 jaar oud is en nog gerust meekan op hardwareniveau.

- Ok, aan het design kunnen er weinig laptopbouwers tippen.
- OSX ziet er natuurlijk verre van slecht uit.. maar quasi _alles_ draait op windows.. en niet op MAC (virtualiseren buiten beschouwing gelaten).
- Ik heb ook het gevoel dat de hardware ook een beetje overrated wordt. Voor mij is het duidelijk dat je een veel krachtiger windows gebaseerd systeem kan kopen, tegen een veel lagere prijs.

In wat vertaalt die hoge kostprijs zich dan juist... ? Dat appeltje met een stuk uit, het "macgevoel"?

Toch.. denk er misschien aan om er één te kopen. Ik ben nu al een tijdje gestopt met gamen, en die desktop staat hier nu maar. Ik gebruik hem nog wel en ben er tevreden van.. maar hij was eigenlijk bedoelt om te gamen. Verkopen en mij een macbook aanschaffen?

op apple.be ziek hem staan voor 1.269,00 €, daar gaat normaalgezien nog een studenenkorting vanaf?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 302468 op 02-06-2009 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 27-05 11:35
BugBoy schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 12:04:
EDIT: Ook de garantie van Apple vind ik onder de maat (voor dat geld). Als er wat mee is ben je hem standaard 2-3 weken kwijt. Dat is niet fijn als je er voor je studie van afhankelijk bent. Bij de Medion van mijn pa krijg je al betere ondersteuning.
Ik ga akkoord dat de standaard 1 jaar garantie ronduit belachelijk is. Maar voor 140 euro voor een MacBook Pro en 45 euro voor een Mac Mini heb je via eBay 3 jaar garantie. Dus, als je 't maar weet, kan je daar wel vrij goedkoop een mouw aan passen. Desalniettemin is 't ronduit schandalig van Apple.

De 2 a 3 weken is inderdaad de meest voorkomende standaard termijn. Echter, als je afspreekt met je Apple Service Provider wanneer je 'm zou willen binnendoen, kan die ervoor zorgen dat het onderdeel dat vervangen moet worden, klaar ligt. Zo heb ik mijn logic board eens op 3 uur laten vervangen (da's inclusief de tijd die ze nodig hebben om de tests te runnen).

Waar ik echter een probleem mee heb, is dat jij claimt dat de Medion support goed is. Mijn beste kameraad heeft een Medion PC gehad. Die is drie (!!!) keer binnen moeten gaan wegens problemen. Meestal was de grafische kaart de boosdoener. Telkens was de minimum periode dat ie 'm kwijt was 1 maand, met een uitschieter van maar liefst 6 maanden. Ik overdrijf niet. Hij heeft z'n geld toen teruggekregen, na vele keren heen- en weer bellen met de ALDI-directie van de een of andere ALDI-vestiging.

Apple kan veel beter doen, en zou dat ook moeten. Maar zeg alstublieft nooit dat Medion goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 27-05 11:35
Anoniem: 302468 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 16:37:
- OSX ziet er natuurlijk verre van slecht uit.. maar quasi _alles_ draait op windows.. en niet op MAC (virtualiseren buiten beschouwing gelaten).
Wat draait er dan volgens jou niet? Welke software heb je nodig waarvan je niet zeker bent dat er ook een Mac-versie van bestaat? Vraag het even, misschien kent iemand hier wel Mac-varianten :)
- Ik heb ook het gevoel dat de hardware ook een beetje overrated wordt. Voor mij is het duidelijk dat je een veel krachtiger windows gebaseerd systeem kan kopen, tegen een veel lagere prijs.
Uiteraard kan je snellere hardware vinden voor een lagere prijs. Maar de kwaliteit is dan wel beduidend slechter. Slechtere interne componenten, slechtere externe componenten (daarmee bedoel ik dan touchpad, scherm, toetsenbord, speakers) en vooral slechtere bouwkwaliteit. Om nog maar te zwijgen over design.

Het enige merk dat qua design en bouwkwaliteit in de buurt komt van Apple, is Sony. En hun prijzen liggen meer op het niveau van Apple. De enige andere — voor zover ik weet althans — die in de buurt komt qua bouwkwaliteit, is Lenovo (Thinkpads).
In wat vertaalt die hoge kostprijs zich dan juist... ? Dat appeltje met een stuk uit, het "macgevoel"?
Ja dus, zie het bovenstaande. Vergis je niet, OS X suckt. Maar het suckt gewoon 10 keer minder dan Windows. Het is niet feilloos, maar je hebt sowieso veel minder problemen/bugs/frustraties/… dan op Windows.
Toch.. denk er misschien aan om er één te kopen. Ik ben nu al een tijdje gestopt met gamen, en die desktop staat hier nu maar. Ik gebruik hem nog wel en ben er tevreden van.. maar hij was eigenlijk bedoelt om te gamen. Verkopen en mij een macbook aanschaffen?

op apple.be ziek hem staan voor 1.269,00 €, daar gaat normaalgezien nog een studenenkorting vanaf?
Ja, da's 7% geloof ik. Als je even op 4ucampus.be (gratis) registreert dan krijg je nog 2% meer korting. (De percentages zijn misschien niet helemaal correct, maar ik zit er hooguit 1 of 2 procent naast telkens.)

Ik stond in een gelijkaardige situatie 3 jaar geleden. (Desktop pc, game niet meer, Windows-geklooi beu.) Ik ben héél erg blij dat ik de overstap heb gemaakt. En er is niets dat ik niet in OS X kan wat ik wel in Windows kon. In 90% van de gevallen is het zelfs makkelijker/handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
[...]
OSX, applicaties, support (volgens mij heb ik nog nooit in de wacht gestaan bij applecare).

De laatste tijd heb ik mijn MBP steeds vaker aan een externe monitor hangen terwijl de PC uit staat. De PC gaat verder nog alleen aan voor usenet/games en VMware als ik meer dan 2 VM's tegelijk nodig heb.

Hoe het met studentenkorting in België zit weet ik niet precies, in NL krijg je 6% korting via een reseller of via de normale online edu store. Als je toegang hebt tot surfspot.nl is dit 10% (verschilt per onderwijsinstelling?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213018

Ik heb net ACD Student Membership aangevraagd en wacht nog even op mijn bevestiging.

Ik heb dus al besloten om een Mac(book pro) te halen maar ik zit nog even een klein beetje te twijfelen over de specs. (Mijn huidige 17" laptop (4.5 kg issie zonder adapter trouwens) raakt oververhit als ik hem niet in low-performance mode zet, mooi excuus voor een nieuwe hahaha).

Dit zal mijn eerste Mac zijn dus vandaar dat ik twijfel.

Mijn grootste twijfel zal zijn: moet ik met de standaard 320gb 5400rpm doorgaan of zal ik hem up/downgraden naar 250gb/320gb 7200rpm (de 17" heeft niet als optie de 250gb variant)... Wat denken jullie? Is het verschil goed te merken qua snelheid? Ruimte voor mij maakt niet echt uit dus daar hoeft niet op beoordeeld te worden, ik wil gewoon weten of 7200rpm echt een verschil maakt en of de boel dan niet heter wordt want vooral in een notebook is dat mijn grootste vrees.

Verder twijfel ik of ik de 15" of 17" variant moet nemen, maar daar kom ik wel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:24
BugBoy schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 12:04:
Bij de Medion van mijn pa krijg je al betere ondersteuning.
En daarom krijg ik van Medion pas na een week antwoord terug, en zelfs een keer géén antwoord terug.

Terwijl ze mij beloofde binnen 3 werkdagen mijn vraag te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 07:07
Anoniem: 213018 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:10:
Mijn grootste twijfel zal zijn: moet ik met de standaard 320gb 5400rpm doorgaan of zal ik hem up/downgraden naar 250gb/320gb 7200rpm (de 17" heeft niet als optie de 250gb variant)... Wat denken jullie? Is het verschil goed te merken qua snelheid? Ruimte voor mij maakt niet echt uit dus daar hoeft niet op beoordeeld te worden, ik wil gewoon weten of 7200rpm echt een verschil maakt en of de boel dan niet heter wordt want vooral in een notebook is dat mijn grootste vrees.
Check even deze topic: [MacBook] Harde schijf vervangen

Daar staan wat benchmarks en ik denk dat je het verschil in snelheid nauwelijks zal merken als je je niet bezig houdt met video bewerking of dergelijke. Ik zou dan eerder gaan voor een 500GB 5400 rpm schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213018

Hmm ok thanks ik zal er naar kijken. Ik heb 2 externe hardeschijven (1tb en 500gb) dus als ik veel meer moet dokken voor een grotere hdd dan hoeft het van mij echt niet meer. Vooral die laptop schijffies zijn een stuk duurder dan de normale desktop schijffies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brsm
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-05 15:27
Mijn vriendin en ik hebben allebei een MBP unibody. Zij heeft die van haar direct besteld toen die leverbaar was. Het probleem nu is, is dat haar ventilatoren zoveel herrie maken dat het bijna overheersend begint te worden. Ik heb mijn MBP unibody in januari gekocht en heb nergens last van. Ik dacht eerst dat het misschien aan de instellingen zou liggen (energie-stand > betere prestaties) maar ook die optie paar keer gebruikt te hebben blijft de MBP herrie maken.

Iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
iSneaker schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:07:
Mijn vriendin en ik hebben allebei een MBP unibody. Zij heeft die van haar direct besteld toen die leverbaar was. Het probleem nu is, is dat haar ventilatoren zoveel herrie maken dat het bijna overheersend begint te worden. Ik heb mijn MBP unibody in januari gekocht en heb nergens last van. Ik dacht eerst dat het misschien aan de instellingen zou liggen (energie-stand > betere prestaties) maar ook die optie paar keer gebruikt te hebben blijft de MBP herrie maken.

Iemand hier een oplossing voor?
Ik heb mijn MBP Unibody al 1x moeten laten repareren omdat 1 van de fans aanliep. Ik weet niet of dit is wat je bedoeld maar het maakte iig een teringherrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sobbereng
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-05 18:11
Arosf schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 09:47:
[...]

Ik heb mijn MBP Unibody al 1x moeten laten repareren omdat 1 van de fans aanliep. Ik weet niet of dit is wat je bedoeld maar het maakte iig een teringherrie.
Valt er ook een verschil te zien in de activiteitenweergave?
Zo nee, dan gok ik op slecht aangebrachte koelingspasta, waarvoor je het kan binnenbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:59
Ik heb het ook te pakken ik ga een Mac kopen.
Na een poos twijfelen welk apparaat ben ik er uit.

De Mac Book Pro 15inch 2.93 Ghz, 4 Gb RAM, 320 Gb 7200 HD.
Helaas geen 17inch omdat ik dat toch iets te groot vind omdat ik m'n MBP regelmatig ga vervoeren.

Nu mijn vraag ik denk dat ik sowiezo nog wacht met bestellen tot maandag als Apple zn persconferentie gehouden heeft. Mochten ze daar de Snow Leopard officieel lanceren hoelang duurt het dan voordat ze deze meeleveren met nieuw notebooks of eventueel achteraf een gratis update ?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:24
@robbinonline:
Tiger werd op 28 juni 2004 aangekondigd, en op 29 april 2005 vrijgegeven.
Leopard werd op 6 juni 2005 aangekondigd, en op 26 oktober 2007 vrijgegeven.
Snow Leopard is op 9 juni 2008 aangekondigd en de 'release date' is nog onbekend.

Als je de MBP koopt in de periode dat Snow Leopard als ik vrijgegeven, maar er stond nog Leopard op die machine, krijg je waarschijnlijk een gratis versie van Snow Leopard (alleen iets van €8,95 administratie- en verzendkosten) of geldt er een kortingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astonmbp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 10:19
robbinonline schreef op zondag 07 juni 2009 @ 00:01:
De Mac Book Pro 15inch 2.93 Mhz, 4 Gb RAM, 320 Gb 7200 HD.
Ik denk dat dit Ghz moet zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 21:52
astonmbp schreef op zondag 07 juni 2009 @ 11:36:
[...]

Nee hoor ;) Dit is de nieuwe, groene Macbook Pro! Is heeeel goed voor het milieu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
astonmbp schreef op zondag 07 juni 2009 @ 11:36:
[...]

Idd aangepast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
Fuwor schreef op zondag 07 juni 2009 @ 00:26:
@robbinonline:
Tiger werd op 28 juni 2004 aangekondigd, en op 29 april 2005 vrijgegeven.
Leopard werd op 6 juni 2005 aangekondigd, en op 26 oktober 2007 vrijgegeven.
Snow Leopard is op 9 juni 2008 aangekondigd en de 'release date' is nog onbekend.

Als je de MBP koopt in de periode dat Snow Leopard als ik vrijgegeven, maar er stond nog Leopard op die machine, krijg je waarschijnlijk een gratis versie van Snow Leopard (alleen iets van €8,95 administratie- en verzendkosten) of geldt er een kortingsregeling.
Hmm geen pijl op te trekken dus.
Idd maar even maandag afwachten met bestellen en dan komt het wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

amphora schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 20:16:
[...]

Precies mijn vermoeden dus ook. Toch maar een 500 GB bestellen en deze huidige 320GB opsturen naar apple en die dan in externe behuizing doen.
Macbook is inmiddels terug met een nieuwe harde schijf en alle problemen zijn verdwenen. Ik heb net nog een time machine backup gemaakt zonder dat hij vastliep, en nu kan ik ook in Logic werken zonder dat hij 1x vastloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een standaard vraagje.
Ik heb Transmission en VLC player gedownload. Dit zijn .dmg bestanden.
Als ik erop dubbelklik lijkt het te installeren, maar dat doen ze niet. Ik kan ze niet terugvinden bij programma's.
Betekend dit kan ik bij gebruik ELKE keer op de .dmg file moet klikken (soort van .exe bestand dat geen installatie nodig heeft??)

Nog een vraagje, hoe voeg ik iets PERMANENT toe aan dock? Bij elke restart verdwijnen er dingen.

Ben tot nu toe erg blij met mijn mac en alles ziet er zeer overzichtelijk uit. Zelfs bootcamp doet het goed.
Waar is er iets zeer raars in bootcamp. Ik heb 2GB geheugen erin, bij mac osx staat er gewoon 2 GB, maar bij Vista zie ik 1.7 GB staan. De rest staat wel allemaal goed. Ligt dit aan Vista 32 bit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Anoniem: 114361 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:23:
Even een standaard vraagje.
Ik heb Transmission en VLC player gedownload. Dit zijn .dmg bestanden.
Als ik erop dubbelklik lijkt het te installeren, maar dat doen ze niet. Ik kan ze niet terugvinden bij programma's.
Betekend dit kan ik bij gebruik ELKE keer op de .dmg file moet klikken (soort van .exe bestand dat geen installatie nodig heeft??)
Dubbelklik 'mount' het dmg bestand (tis soort van ISO). Dit creeert een icoon op je taskbaar, hier op dubbelklikken. Meestal zie je nu het programma-icoon, deze naar je Applications slepen voor installatie.
Nog een vraagje, hoe voeg ik iets PERMANENT toe aan dock? Bij elke restart verdwijnen er dingen.
Gewoon er naartoe slepen. Blijft het bij mij gewoon staan.
Ben tot nu toe erg blij met mijn mac en alles ziet er zeer overzichtelijk uit. Zelfs bootcamp doet het goed.
Waar is er iets zeer raars in bootcamp. Ik heb 2GB geheugen erin, bij mac osx staat er gewoon 2 GB, maar bij Vista zie ik 1.7 GB staan. De rest staat wel allemaal goed. Ligt dit aan Vista 32 bit?
Zou aan het gedeelde geheugen met je videokaart kunnen liggen. Heb geen 2GB meer in m'n mac zitten, anders had ik het even nagekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
Anoniem: 114361 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:23:
Sleep je icon erop zoals je al doet of start de app en doe rechtermuisknop op de dock-icon en druk op 'permanent in dock'. Spreekt eigenlijk gewoon voor zichzelf :)

Dmg-tje moet je gewoon zien als een virtuele schijf (hence the icon ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een macbook aluminium met 9400m Dedicated. Dan is het toch geen gedeeld video geheugen meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Volgens de Apple website heeft een 9400m altijd gedeeld werkgeheugen. Dit volgende staat zowel bij de Macbook als bij de Macbook Pro:
NVIDIA GeForce 9400M grafische processor met 256 MB DDR3 SDRAM, gedeeld met werkgeheugen3

[ Voor 29% gewijzigd door Satch op 08-06-2009 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dus dat betekend ook dat de videokaart beter werkt wanneer ik 4GB instop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:23
Anoniem: 114361 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 01:03:
dus dat betekend ook dat de videokaart beter werkt wanneer ik 4GB instop?
nee, de 9400M gebruikt bij 2GB of meer 256Mb eigen geheugen. De 9400M gebruikt bij 1GB werkgeheugen (bijvoorbeeld in de MacMini instap) 128Mb geheugen.

Verder, over het installeren van programma's. dubbelklik op de .dmg, ga met de finder naar de programma's map, en sleep je applicatie over. Wil je een applicatie permanent in je dock hebben, ga met de finder naar de programma's map, en sleep het icoon naar een geschikte plek in je dock. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 26-05 18:42

miekol

erm

Misschien dat iemand hier ervaring heeft met het volgende. Ik heb sinds vandaag ineens een 'donkere balk' door mijn beeld heen. Ik was letterlijk even boven een wasje ophangen en toen ik beneden terugkwam had mijn MBP (2,2ghz santa rosa) ineens deze 'undocumented feature.' Ben er niet zo blij mee want de garantie is inmiddels verlopen en geen Apple Care.

Iemand dit eerder gezien? Wordt dit een nieuw beeldscherm? En zo ja, wat kost zo een geintje dan?

Ik heb even snel een foto met de crappy camera van mijn iPhone gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.milanserver.nl/various/IMG_0390.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 276616

miekol schreef op maandag 08 juni 2009 @ 16:15:
Misschien dat iemand hier ervaring heeft met het volgende. Ik heb sinds vandaag ineens een 'donkere balk' door mijn beeld heen. Ik was letterlijk even boven een wasje ophangen en toen ik beneden terugkwam had mijn MBP (2,2ghz santa rosa) ineens deze 'undocumented feature.' Ben er niet zo blij mee want de garantie is inmiddels verlopen en geen Apple Care.

Iemand dit eerder gezien? Wordt dit een nieuw beeldscherm? En zo ja, wat kost zo een geintje dan?

Ik heb even snel een foto met de crappy camera van mijn iPhone gemaakt:

[afbeelding]
Heb je hem al een keer opnieuw opgestart? Redelijke standaard vraag, en waarschijnlijk overbodig, maar toch doet dat vaak wonderen bij dit soort vreemde taferelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Ik heb af en toe als ik op pad ben geweest met mijn MBP uit eind 2006 dat het scherm een LSD/paddo trip heeft. Dat is te verhelpen door op te starten met alt-command-p-r (PRAM reset). Dus je kunt t altijd proberen :)

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 26-05 18:42

miekol

erm

Digistorm schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:19:
Ik heb af en toe als ik op pad ben geweest met mijn MBP uit eind 2006 dat het scherm een LSD/paddo trip heeft. Dat is te verhelpen door op te starten met alt-command-p-r (PRAM reset). Dus je kunt t altijd proberen :)
No luck, helaas :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
Fijn dat de nieuwe MacBook Pro 15" 2,53Ghz Unibody nu wel 8GB ondersteund, mensen met het eerdere 2,53Ghz model kunnen zeker fluiten naar hun geheugen upgrade. Morgen maar eens een belletje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130495

Reboot schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:39:
[...]

Denk niet dat er de komende maanden nog updates gaan komen :)
Gelukkig heb ik toch gewacht! Nu wil ik een Macbook Pro aanschaffen, maar ik ben wat aan het vergelijken tussen de 15 inch 2.53GHz en 2.66GHz. De eerste verschillen die opduiken zijn:
- 2.53GHz heeft NVIDIA GeForce 9400M en de 2.66GHz NVIDIA GeForce 9600M GT en dan nog eens 9400M . Wat is het verschil precies?
- 250GB vs 320GB
- 60W adapter vs 85W (?)
- en natuurlijk de processorsnelheid 2.53 vs 2.66

Waarvoor zal ik hem gebruiken:
- Behoorlijk intensief Photoshoppen en Illustrator. Ook wat Dreamweaver.
- Ableton Live (met verschillende VST's)
- Af en toe een game (cfr Call of Duty:Modern Warfare, Quake 4)
- Voor de rest usual stuff (mail, tekstverwerking, facebook etc.)

Dus als iemand mij kan uitleggen wat het verschil is tussen die 9400M en 9600M GT (heb hier zelf helaas niet veel verstand van) en of het in mijn geval opportuun is die €200 meer te spenderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_John
Heb zonet bestelling gedaan van nieuwe 17inch Macbook Pro en meteen ook de Anti Glare optie erbij genomen. Met de korting via m'n werk kom ik nog een heel pak goedkoper uit dan de duurste 15inch, heerlijk. Nu afwachten tot ze hem hier leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Ik heb geen 2 maanden gewacht, en ik heb niets gezien dat het waard was om te wachten. De updates zijn minimaal, een paar speedbumps. Grootste verschil is een niet verwisselbare batterij, wat gelijk inhoud dat je niet zelf zonder problemen de harde schijf meer kan wisselen. En het opgeven van het ExpressCard/34 slot ten faveure van een SD card lezer, iets waar ik niets aan heb en een volledig dwaze keuze vind van Apple aangezien pro camera's allemaal CF kaarten gebruiken.

Wat wel een groot verschil is, is dat met de updates de prijzen in de NL store zijn aangepast en het nu qua prijs niet meer uitmaakt met Engeland. De prijzen zijn dus flink gezakt in NL, terwijl ze in Engeland niet of nauwelijks zijn gewijzigd. Goed voor de Nederlandse consument dus, omdat je niet meer in het buitenland hoeft te shoppen; in eigen land is altijd makkelijker.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
Anoniem: 130495 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:47:
[...]

Gelukkig heb ik toch gewacht! Nu wil ik een Macbook Pro aanschaffen, maar ik ben wat aan het vergelijken tussen de 15 inch 2.53GHz en 2.66GHz. De eerste verschillen die opduiken zijn:
- 2.53GHz heeft NVIDIA GeForce 9400M en de 2.66GHz NVIDIA GeForce 9600M GT en dan nog eens 9400M . Wat is het verschil precies?
- 250GB vs 320GB
- 60W adapter vs 85W (?)

Dus als iemand mij kan uitleggen wat het verschil is tussen die 9400M en 9600M GT (heb hier zelf helaas niet veel verstand van) en of het in mijn geval opportuun is die €200 meer te spenderen?
Hier hetzelfde, alleen gebruik ik hem voor programeer werk (studie technische informatica) inplaats van jou punt 1 maar de rest is hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
Hoe zal dat gaan nu al die vervangbare accus worden vervangen voor de niet vervangende. aangezien ik nog een normale vervangbare accu heb, blijven die gewoon in productie zodat ik over pak ;m beet 2 jaar nog kan kopen? Beetje vervelend hoe apple het doordrukt en niet de keuze geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
Ik had vandaag toch ook wel verwacht dat ze er een blu-ray lezer in zouden stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Laatst online: 15-03 18:43
robbinonline schreef op maandag 08 juni 2009 @ 23:50:
Ik had vandaag toch ook wel verwacht dat ze er een blu-ray lezer in zouden stoppen.
Tja wat is de meerwaarde van BluRay op je laptop? Een HD film kijken op dat 13"/15"/17" schermpie? Misschien voor externe opslag ofzo? Kun je beter een externe HD nemen.
Dus voor consumers niet zo interessant.
Voor Pro's aan de andere kant.... Maar ja, die kunnen dan misschien een BR speler er extern aan koppelen (via de weer meegeleverd FW verbinding).

Dan was die prijsverlaging er wel niet gekomen denk ik. Geef mij maar die 100-150 euro goedkopere 13"macbookpro zonder BR.

Maar wat ik nu zo interessant vond aan Snow Leopard:

"Multi-Touch gestures in older Mac models.

All Mac notebooks with Multi-Touch trackpads now support three- and four-finger gestures. "

Zie: http://www.apple.com/maco...finements.html#systemwide

Dus ook de oudere Witte Macbooks met Multi-Touch gestures? (want die ondersteunen multitouch: 2-finger scrolling)

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 14:03

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Anoniem: 130495 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:47:
[...]

- 250GB vs 320GB
- 60W adapter vs 85W (?)

juulie19 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 23:31:
[...]

Hier hetzelfde, alleen gebruik ik hem voor programeer werk (studie technische informatica) inplaats van jou punt 1 maar de rest is hetzelfde
De 9400M is een IGP (een GPU geïntegreerd in het moederbord) die vooral geschikt is voor "kantoorwerk". Wanneer je dus gewoon wat wil surfen/chatten/mailen/programmeren/etc kan je best gebruik maken van de 9400M omdat deze een stuk zuiniger is en je bijgevolg langer kunt werken op de batterij. De 9600M GT is een GPU die je eigenlijk kan vergelijken met een losse videokaart in een desktop (kwa principe, niet zozeer kwa prestaties). Deze is dus een stuk krachtiger en beter geschikt voor applicaties die meer grafische power vereisen (zoals games). Het nadeel is wel dat deze meer stroom nodig heeft en je batterij dus sneller leegtrekt. De 9600M GT zal je in principe dus enkel gebruiken wanneer je de extra power effectief nodig hebt en je laptop is aangesloten op het lichtnet.

Gezien je af en toe eens wil gamen zou ik je dus aanraden om voor de 2.66GHz te kiezen (voor zover ik weet is de 9400M enkel in staat oude games deftig te draaien). Of andere zaken die je wil gaan doen (zoals Photoshoppen) ook baat hebben het gebruik van de 9600M GT weet ik niet, daar kunnen andere gebruikers misschien meer over zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door fanatic_david op 09-06-2009 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
met de newe macbook pro 13" kan ik zelf nog de geheugen en hdd zelf vervangen????
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.