De hardeschijf SSD combinatie zou erg fijn zijn geweest wanneer de SSD wat groter zou zijn geweest. Het scrubben door tientallen/honderden frames in Maya/Fusion/AE/enzo gaat zoiezo sneller met de SSD. Dus wanneer je met een project begint zet je het op de SSD en wanneer je er klaar mee bent zet je het op de hardeschijven. 60 GB SSD is dan wellicht wat klein, vooral wanneer je met HD materiaal werkt of met ongecomprimeerde EXR/TIF. Dus wat wellicht beter zou zijn totdat de SSD's wat goedkoper worden is een RAID(5) configuratie, groot opslag met acceptabele snelheid. Ik draai nu zelf in RAID 5 en het scrubben gaat goed.
De Ati FireGL is inderdaad een leuke kaart, zeker voor die prijs. Maarrrrr, een willekeurige Geforce kaart is veel goedkoper en wanneer je met Maya werkt een betere keuze. Bron?... Alleen wat ik zelf mee heb gemaakt en wat anderen erover schijven (CGtalk) Een dikke FireGL of een Quadro klinkt leuk
maar rechtvaardigt niet de hoge prijs die er voor gevraagd wordt. Ik heb zelf een Geforce 7 serie gesoftmod maar leverde geen snellere renders. Wat er wel gebeurde is dat de viewport en strakker uitzag, het grid
zag er scherper uit en de wireframes ook. Ik zou zeggen stop er een Geforce 260/275/295 met het meeste geheugen erin. Met mijn volgende bak ga ik dat zeker weer doen.
6GB is oke maar meer is uiteraard altijd beter. Zeker wanneer je binnen je 3D pakket die paar honderd frames gaat inladen en scrubben. Dit hangt eigenlijk samen met je SSD. Wanneer je snel kan lezen heb je minder geheugen nodig omdat je dan direct van de SSD leest. Maar goed, dit is eigenlijk alleen van toepassing wanneer je de afweging maakt, meer geheugen of de SSD erbij. Ik zou persoonlijk op het moment voor meer geheugen gaan, 12GB.
Beeldscherm is inderdaad altijd lastig. Wanneer je binnen een bedrijf 3D verzorgd is het inderdaad van belang dat je scherm goed is, maar niet uitmuntend. Binnen het bedrijf waar je dan werkt lever jij je renderlagen uit aan de compositor. Wanneer de compositor de laatste is die de kleuren aan zou passen dan heeft hij een goed scherm nodig en anders de grader die na hem komt. Volgens mij is het voor thuis niet super super super van belang dat je een Eizo hebt staan. Wat wou je met het filmpje/plaat gaan doen wanneer hij 100% kleur nauwkeurig is? Aan vrienden laten zien bij hun thuis met je Ipod, via Youtube? Zelfs al heb je het 110% juiste kleur nauwkeurigheid dan ziet het filmpje er nog maar 60% uit naar jouw mening op andere schermen.
Maar goed, wanneer je professioneel gaat en je alles zelf moet doen, 3d, compositing, grading dan gewoon voor kleurechtheid gaan.. Eizo of zo.
Edit:
Systeem van een 3Der die hem recent heeft laten bouwen:
2 x Intel Xeon E5530 2.40 GHz, 5.86 GT/s, 4x 256kb, 8 MB, Boxed € 960,00
Asus Z8NA-D6 € 272,00
OCZ Platinum 12 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 7, Non-ECC, Kit Of 6 € 192,99
Cooler Master Cosmos 1000 Zilver/Zwart, Geen Voeding € 174,95
Asus Xonar D1 7.1 Low Profile Your browser may not support display of this image € 64,00
Dom, sorry. Videokaart weet ik even niet, sorry
Microsoft Windows XP Pro X64 Professional, ENG, OEM € 124,00
Sony DRU-860S S-ATA, Retail, Zwart € 24,00
Salland Assemblage Desktop 3 Jaar Garantie € 44,95
Cooler Master Real Power M 850 Watt, 20+24 Pins, Modulaire Kabels € 138,00
4 x Samsung SpinPoint F1 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300 inRAID € 310
[
Voor 12% gewijzigd door
JasonKing op 02-05-2009 23:54
]