BBG Workstation mei 2009
Aan mij de eer om voor mei een workstation samen te stellen. Dit systeem zal deze maand in het teken staan van 3D (modellering / CAD). Daarbij is het budget 2000 euro.
Afijn, een lastige kluif. Bij mij gingen direct alle bellen rinkelen. Dure schermen, Quadro of FireGL kaart en Core i7. Voor dit deel alleen al maakte ik al snel het sommetje van zo'n 1500-2000 euro in totaal. Dan moeten er nog schijven, voeding, kast, randapparatuur komen. Dat zou krap worden en... dat klopt...
Op dit moment kom ik op het volgende systeem uit. Hierbij ben ik nog net niet door het budget heen. Echter is dit wel een richtlijn in mijn ogen. Als we er 100 euro boven komen maak ik me niet druk. Doordat ik het budget nog niet volledig heb misbruikt stel ik dat we nog zo'n 150 euro voor verbetering over hebben. Ik vond het een beter plan om een basis te nemen, het volgende systeem is eigenlijk het minimum, alleen met goede argumenten kunnen nog slechtere onderdelen worden gekozen. De laatste euro's moeten dus worden gestoken in het punt waar ik als leek op gebied van workstations een blunder heb gemaakt
Huidige configuratie
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Antec Sonata III 500 Zwart | € 102,79 | € 102,79 |
1 | Gigabyte GA-EX58-UD4P | € 214,- | € 214,- |
1 | HP ATI FireGL V7700 512 MB PCIe grafische kaart (KT979AA) | € 620,- | € 620,- |
1 | Intel Core i7 920 | € 246,- | € 246,- |
1 | Logitech MX518 | € 29,- | € 29,- |
1 | Logitech X-230 | € 34,- | € 34,- |
1 | Microsoft Comfort Curve Keyboard 2000 | € 14,50 | € 14,50 |
1 | OCZ Platinum XTC OCZ3P1600LV6GK | € 95,- | € 95,- |
1 | Philips 240PW9ES | € 442,- | € 442,- |
1 | Samsung SH-S223F | € 16,74 | € 16,74 |
2 | Western Digital Caviar Black WD6401AALS, 640GB | € 62,48 | € 124,96 |
Importeren | Totaal | € 1.938,99 |
Motivatie
Core i7 en coLijkt me duidelijk, we hebben rauwe rekenkracht nodig en die vinden we enkel in de Core i7 serie van Intel. Mogelijk dat de AMD Phenom II X4 940/955 ook snel zat is, dan hoor ik dat graag. Echter leunen deze taken volgens mij ook zwaar op de CPU. Ik zal hier nog wel benchmarks voor opzoeken. De Ph2 X4 is het namelijk wel waard: Het scheelt 200 euro's die we goed kunnen gebruiken namelijk. De keuze voor het huidige moederbord lijkt me duidelijk: De goedkoopste met alle features en goed uit de bus gekomen bij onze eigen test. Het geheugen is verder een goed 6GB kitje. Eventueel is er ruimte voor een totaal van 12GB in het budget.
FireGL V7700
Eerst dacht ik aan de Quadro serie. Maar al snel bleek dat ik elke cent moest omdraaien. Volgens Ome Tom komt de V7700 beter uit de bus als de FX5600. Die laatste staat niet in de pricewatch. De FX3700 echter wel, maar als ik Wikipedia raadpleeg dan is de FX3700 op de 2e serie 8800GT videokaarten gebasseerd, de FX5600 echter op de 8800 Ultra dus neem ik aan dat de V7700 naast goedkoper ook nog beter is.
Philips scherm
Heel simpel: Het goedkoopste non-TN 24" scherm dat ik kon vinden. 24" geeft heel wat ruimte terwijl het H-IPS scherm goed zou moeten zijn. Ook hier heb ik nog geen reviews opgezocht. Wellicht sla ik de plank helemaal mis, maar ik zit dan ook niet in de monitoren markt. Als iemand meer weet te vertellen dan hoor ik dat maar al te graag
2x 640GB WD Black HDD's
Door het beperkte budget zijn SSD's of sneller raptors op dit moment echt geen optie helaas. Om toch nog een beetje snelheid te houden in de harde schijven heb ik voor 2 van deze schijven gekozen. Met 32MB cache geven ze ook wat meer snelheid en door ze in RAID te zetten kan nog wat meer performance worden gehaald.
Andere zooi
De kast is lekker goedkoop en heeft een goede 500W voeding, dat lijkt me genoeg. Natuurlijk, een Antec P182 ofzo is leuk, maar ook hier geldt dat we elke cent moeten omdraaien en de kast kan me gestolen worden dan om eerlijk te zijn. 100 euro meer neer moeten tellen is geen goede grap in deze.
De rest is ook simpel. Ik heb toch getracht een beetje kwaliteit randapparatuur te nemen, maar niet overdreven duur spul. Wederom geld, elke cent telt.

* GENETX gaat zich nu verschuilen in zijn bunker....
Schiet maar raak, het jachtseizoen is geopend
[ Voor 0% gewijzigd door Thandor op 21-04-2009 18:11 ]