We gebruiken alleen OWA helaas. Als ik daar een berichtregel maak en 'verzonden aan' selecteer opent hij het adresboek. Ook al tik je handmatig de alias in, hij zoekt dan toch de contactpersoon (en dus het reply to adres) er bij. Helaas. Maar goed, het is al ok. Het feit dat je het in de header op kunt zoeken ben ik ben nader inzien eigenlijk wel tevreden mee.Jazzy schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:25:
Volgens mij kun je dat met een Outlook 2010 berichtregel.
Ik heb zojuist geprobeerd om mijn OWA gebruik te laten maken van Active Directory Federation Services 2.0. Op internet staat allerlei mooie guides over hoe het zou moeten, maar die gaan over Exchange 2010 RTM.
Voor Exchange 2010 SP1 kan ik niks vinden, terwijl er wel degelijk breaking changes zijn. De stappen uit die guides volgen levert me een broken OWA op, en kan ik me nog steeds niet aanmelden via ADFS.
[/rant]
Voor Exchange 2010 SP1 kan ik niks vinden, terwijl er wel degelijk breaking changes zijn. De stappen uit die guides volgen levert me een broken OWA op, en kan ik me nog steeds niet aanmelden via ADFS.
[/rant]
We are shaping the future
Ik heb een enkele Exchange-server met alle rollen bij elkaar met minder RAM dan aanbevolen, maar het werkt.Jazzy schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 19:50:
Even uit interesse, wat is precies je scenario?
Wat ik wil bereiken is dat authenticatie voor Outlook Web App wordt afgehandeld door ADFS.
Ik snap het nog niet. Wat is het doel dan? Kun je eens een praktijkvoorbeeld geven?
Met ADFS kun je authenticatie federaten, op een manier soortgelijk aan Windows Live ID. Je hebt dan ook single sign-on (en sign off) over het web, ook buiten het hoofdkantoor. Nu had ik dus gelezen dat je je op zo'n manier ook bij Outlook Web App kan aanmelden (zie de link die ik postte) en wilde ik dat ook instellen. Lijkt helaas niet te werken met Exchange 2010 SP1Jazzy schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 21:25:
Ik snap het nog niet. Wat is het doel dan? Kun je eens een praktijkvoorbeeld geven?
Een voorbeeld kun je zien op http://wifapp.intranet.alex-media.nl (let niet op de certificaatfouten), die ik host op mijn Exchange-server. De identity provider (IdP) draait echter op een andere machine.
[ Voor 15% gewijzigd door Alex) op 19-08-2011 22:01 ]
Volgens mij als je ADFS wil gebruiken in combinatie met Exchange 2010 SP1 heb je ook een reverse proxy nodig, namelijk Forefront UAG.Alex) schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 21:56:
[...]
Met ADFS kun je authenticatie federaten, op een manier soortgelijk aan Windows Live ID. Je hebt dan ook single sign-on (en sign off) over het web, ook buiten het hoofdkantoor. Nu had ik dus gelezen dat je je op zo'n manier ook bij Outlook Web App kan aanmelden (zie de link die ik postte) en wilde ik dat ook instellen. Lijkt helaas niet te werken met Exchange 2010 SP1
Een voorbeeld kun je zien op http://wifapp.intranet.alex-media.nl (let niet op de certificaatfouten), die ik host op mijn Exchange-server. De identity provider (IdP) draait echter op een andere machine.
Ik geloof dat dit los van elkaar staat. Je kun hier trouwens ook TMG voor gebruiken of een ADFS 2.0 proxy.
Nee hoor integreert super mooi, ADFS en UAG. Zie ook hier:Jazzy schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:09:
Ik geloof dat dit los van elkaar staat. Je kun hier trouwens ook TMG voor gebruiken of een ADFS 2.0 proxy.
Forefront UAG and ADFS: Better together
Je hebt wel ADFS 2.0 nodig en Forefront UAG 2010 SP1.
[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 20-08-2011 14:23 ]
Ik zeg ook niet dat het niet kan, alleen UAG is een paar keer zo duur als TMG en ADFS proxy kost helemaal geen extra software. Bovendien is UAG kennis niet bepaald goed beschikbaar, in tegenstelling tot TMG.
Ok, klopt UAG is best complex. Het voordeel van UAG vind ik zelf wel dat integratie met Exchange, redelijk simpel op te zetten is, alleen de koppeling tussen ADFS en UAG is best complex. Maar UAG is wel specifiek geschreven voor het scenario wat Alex) beschrijft (SSO door externe users). Als je alleen ADFS doet is het de vraag of het goed beveiligd is, bij UAG weet je zeker dat het goed beveiligd omdat je sowieso TMG al onderlaag hebt en ook nog eens behoorlijk wat certificaten die authenticatie over SSL afdwingen.Jazzy schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:52:
Ik zeg ook niet dat het niet kan, alleen UAG is een paar keer zo duur als TMG en ADFS proxy kost helemaal geen extra software. Bovendien is UAG kennis niet bepaald goed beschikbaar, in tegenstelling tot TMG.
@Alex):
Heb je dit artikel gevolgd voor het koppelen van ADFS aan Outlook Web App:
Access OWA with ADFS
En gebruik je ADFS 2.0?
Maar dan doet UAG in zo'n bassale opstelling toch niet meer dan ADFS publiceren met TMG? Of door een ADFS 2.0 Proxy-server in de DMZ te zetten? Dat alles over SSL gaat spreekt voor zich natuurlijk.
Naar mijn idee heeft UAG pas meerwaarde als je ook nog RADIUS wilt gebruiken, maar dat is hier niet aan de orde.
Naar mijn idee heeft UAG pas meerwaarde als je ook nog RADIUS wilt gebruiken, maar dat is hier niet aan de orde.
Wat UAG doet in TMG is erg onzichtbaar, omdat hij allemaal onleesbare rules in TMG aanmaaktJazzy schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:03:
Maar dan doet UAG in zo'n bassale opstelling toch niet meer dan ADFS publiceren met TMG? Of door een ADFS 2.0 Proxy-server in de DMZ te zetten? Dat alles over SSL gaat spreekt voor zich natuurlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Turdie op 20-08-2011 15:53 ]
Kan iemand mij helpen ?
Ik wil onderstaand scriptje uitvoeren:
PowerShell.exe -command ". 'C:\Program Files\Microsoft\Exchange Server\V14\bin\RemoteExchange.ps1'; Connect-ExchangeServer -auto; Get-MailboxExportRequest -Status Completed | Remove-MailboxExportRequest
Echter moet ik vervolgens een A indrukken om alle exports die completed zijn te verwijderen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik geen A meer handmatig zelf moet intypen ?
Met: [-Confirm [<SwitchParameter>]] krijg ik het niet voor elkaar.
Ik wil onderstaand scriptje uitvoeren:
PowerShell.exe -command ". 'C:\Program Files\Microsoft\Exchange Server\V14\bin\RemoteExchange.ps1'; Connect-ExchangeServer -auto; Get-MailboxExportRequest -Status Completed | Remove-MailboxExportRequest
Echter moet ik vervolgens een A indrukken om alle exports die completed zijn te verwijderen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik geen A meer handmatig zelf moet intypen ?
Met: [-Confirm [<SwitchParameter>]] krijg ik het niet voor elkaar.
Ik gebruik dit
En voordat ik ze remove laat ik eerst een log emailen.
code:
1
| Get-MailboxExportRequest | Remove-MailboxExportRequest -Confirm:$false |
En voordat ik ze remove laat ik eerst een log emailen.
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
Dat is ook mijn ervaring. Misschien heb je de syntax niet helemaal goed, bij dit soort waardes scheidt je de parameter en de waarde met een dubbele punt, dus geen spatie.
Werkt niet:
Get-MailboxExportRequest -Status Completed | Remove-MailboxExportRequest -Confirm false
Get-MailboxExportRequest -Status Completed | Remove-MailboxExportRequest -Confirm $false
Werkt wel:
Get-MailboxExportRequest -Status Completed | Remove-MailboxExportRequest -Confirm:$false
Werkt niet:
Get-MailboxExportRequest -Status Completed | Remove-MailboxExportRequest -Confirm false
Get-MailboxExportRequest -Status Completed | Remove-MailboxExportRequest -Confirm $false
Werkt wel:
Get-MailboxExportRequest -Status Completed | Remove-MailboxExportRequest -Confirm:$false
En inmiddels is UR 5 uitgekomen. Heeft onder andere een fix voor dat Outlook probleem waarbij je geen items ziet. De vraag is alleen, direct installeren of wachten op v2 of v3? 
http://blogs.technet.com/...or-exchange-2010-sp1.aspx
http://blogs.technet.com/...or-exchange-2010-sp1.aspx
Gezien de ervaringen met de twee vorige RU's zou ik adviseren om er nog maar even mee te wachten 
Nog bedankt trouwens voor de input over ADFS/UAG i.c.m. Exchange.

[ Voor 26% gewijzigd door Alex) op 24-08-2011 09:26 ]
@Alex)Alex) schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:25:
Gezien de ervaringen met de twee vorige RU's zou ik adviseren om er nog maar even mee te wachten
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je het nu werkend heb gekregen het inloggen via ADFS naar Outlook Web App?
Dat is me tot op heden nog niet gelukt. Eén van de artikelen die jullie linkten beschreef weliswaar de benodigde stappen, maar er zijn sinds SP1 voor Exchange wat dingen gewijzigd aan Outlook Web App, waardoor deze helemaal niet meer lijkt te willen starten wanneer anonymous authentication aan staat (zoals vereist voor ADFS).
UAG heb ik niet geprobeerd, aangezien ik er op dit moment niet de vereiste server- en internetverbindingscapaciteiten voor heb.
UAG heb ik niet geprobeerd, aangezien ik er op dit moment niet de vereiste server- en internetverbindingscapaciteiten voor heb.
Volgens mij moet je dit doen om anonymous authentication toe te staan in Outlook Web App als Exchange 2010 SP1 gebruikt:Alex) schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:18:
Dat is me tot op heden nog niet gelukt. Eén van de artikelen die jullie linkten beschreef weliswaar de benodigde stappen, maar er zijn sinds SP1 voor Exchange wat dingen gewijzigd aan Outlook Web App, waardoor deze helemaal niet meer lijkt te willen starten wanneer anonymous authentication aan staat (zoals vereist voor ADFS).
Configure Outlook Web App to Work with Active Directory Federation Services
Dus
- Forms based authentication uitzetten:
PowerShell:1
Set-owavirtualdirectory -identity "owa (default web site)" -FormsAuthentication:$false
- Alle andere vormen van authenticatie uitzetten:
PowerShell:1 2 3
Set-OwaVirtualDirectory -Identity "owa (Default Web Site)" -WindowsAuthentication $false Set-OwaVirtualDirectory -Identity "owa (Default Web Site)" -BasicAuthentication $false Set-OwaVirtualDirectory -Identity "owa (Default Web Site)" -DigestAuthentication $false
Let op: Je IIS website moet wel Default Web Site heten, anders moet je dat aanpassen, zie ook de link bovenaan. - Je zult nu een warning te zien krijgen dat er geen authenticatie methode voor de virtual directory van OWA. Deze waarschuwing kun je negeren
- Geef IIS een herstart door in de Command Prompt het volgende commando uit te voeren:
iisreset /noforce
- Aanzetten Anoymous Authentication via de IIS Manager: Zie daarvoor het Technet Artikel bovenaan deze post.
Edit:
Ik vond dit wel een goed onderwerp over te bloggen, vandaar dat ik er een blog artikel over heb gemaakt:
Active Directory Federation with Outlook Web App in Exchange 2010 Server (SP1)
[ Voor 8% gewijzigd door Turdie op 24-08-2011 19:15 ]
Dit is niet een vraag, maar kennis deling;
Klanten van mij draaien tegenwoordig steeds meer SBS 2011. Mooi gebaseerd op Windows 2008 R2 en Exchange 2010.
Zoals iedereen weet leunt Exchange steeds meer op caching technieken om zo de iops te verminderen. Zo ook Exchange 2010.
Echter, wanneer je een SBS 2011 omgeving hebt, gaat Exchange 2010 zich met betrekking tot caching niet anders gedragen; het zal nog steeds proberen zoveel mogelijk te cachen. Hoeveel dat is, kan je in dit KB na lezen: http://technet.microsoft.com/en-us/library/ee832793.aspx
Op een SBS 2011 omgeving is dit uitermate ongewenst gedrag: genoeg topics op internet te lezen over performance problemen omdat Exchange zoveel cached als mogelijk in het geheugen, tenzij je je server uitrust met heel erg veel geheugen (32GB max). Na een restart van de Exchange Information Store zijn deze performance problemen doorgaans tijdelijk verholpen.
In het bovenstaande KB artikel wordt ook al gelijk de oplossing genoemd: het aanpassen van de msExchESEParamCacheSizeMax en msExchESEParamCacheSizeMin attributen in Active Directory. De msExchESEParamCacheSizeMin MOET ook geset worden indien je Exchange 2010 SP1 draait, anders werkt het niet. Voor Exchange 2010 RTM was deze niet benodigd en was de msExchESEParamCacheSizeMax setting voldoende.
Hiermee kan je dus de caching strategie van Exchange 2010 (RTM/SP1) aanpassen zoals je zelf wenst. In een SBS 2011 omgeving mijnsziens een must!
Klanten van mij draaien tegenwoordig steeds meer SBS 2011. Mooi gebaseerd op Windows 2008 R2 en Exchange 2010.
Zoals iedereen weet leunt Exchange steeds meer op caching technieken om zo de iops te verminderen. Zo ook Exchange 2010.
Echter, wanneer je een SBS 2011 omgeving hebt, gaat Exchange 2010 zich met betrekking tot caching niet anders gedragen; het zal nog steeds proberen zoveel mogelijk te cachen. Hoeveel dat is, kan je in dit KB na lezen: http://technet.microsoft.com/en-us/library/ee832793.aspx
Op een SBS 2011 omgeving is dit uitermate ongewenst gedrag: genoeg topics op internet te lezen over performance problemen omdat Exchange zoveel cached als mogelijk in het geheugen, tenzij je je server uitrust met heel erg veel geheugen (32GB max). Na een restart van de Exchange Information Store zijn deze performance problemen doorgaans tijdelijk verholpen.
In het bovenstaande KB artikel wordt ook al gelijk de oplossing genoemd: het aanpassen van de msExchESEParamCacheSizeMax en msExchESEParamCacheSizeMin attributen in Active Directory. De msExchESEParamCacheSizeMin MOET ook geset worden indien je Exchange 2010 SP1 draait, anders werkt het niet. Voor Exchange 2010 RTM was deze niet benodigd en was de msExchESEParamCacheSizeMax setting voldoende.
Hiermee kan je dus de caching strategie van Exchange 2010 (RTM/SP1) aanpassen zoals je zelf wenst. In een SBS 2011 omgeving mijnsziens een must!
Hoeveel RAM zit er in je server en hoeveel gebruikers heb je?
O.a.:Jazzy schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 07:26:
Hoeveel RAM zit er in je server en hoeveel gebruikers heb je?
Omgeving 1: 12GB ongeveer 8 gelijktijdige gebruikers via TS
Omgeving 2: 18GB ongeveer 15 gelijktijdige gebruikers, 10 via vaste PC's, 5 via TS.
Gebruikers 'profiel': standaard kantoor medewerkers waarbij Office het pakket is waarin het meest gewerkt wordt. Sharepoint wordt in beide omgevingen niet actief gebruikt.
En wat gaat er precies mis als je die aanpassingen niet doet?
Ik heb hier een Exchange 2010 SP1 UR4 server staan. Deze heb ik een week of 2/3 geleden geinstalleerd/ingesteld. Alles werkte (kan mail extern verzenden/ontvangen enzo) tot gister. Heb de server een reboot gegeven, maar helaas, het mocht niet baten. Ben verder gaan zoeken, en heb gekeken naar
- RAM/CPU/HDD gebruik
- Anonieme gebruikers hebben ook nog steeds het recht om mail te versturen.
- Mount status database
Bovenstaande was allemaal OK, en er stonden geen fouten in de logs. Iemand enig idee?
EDIT:
Vreemd, server lijkt weer mail te ontvangen.
- RAM/CPU/HDD gebruik
- Anonieme gebruikers hebben ook nog steeds het recht om mail te versturen.
- Mount status database
Bovenstaande was allemaal OK, en er stonden geen fouten in de logs. Iemand enig idee?
EDIT:
Vreemd, server lijkt weer mail te ontvangen.
[ Voor 5% gewijzigd door GiantLeap op 28-08-2011 00:39 ]
Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap
RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+
Ik ben nog wel geïnteresseerd in dat geheugenverhaal, wat gaat er mis als je Exchange zelf de hoeveelheid cache laat bepalen?
Zoals als ik lees vreet Exchange loopt de cache van Exchange gewoon vol, waardoor als je Outlook met caching verbindt de cache niet meer geupdate wordt. Wat dus in weze betekent dat je geen mail meet ontvangt.Jazzy schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 14:10:
Ik ben nog wel geïnteresseerd in dat geheugenverhaal, wat gaat er mis als je Exchange zelf de hoeveelheid cache laat bepalen?
[ Voor 29% gewijzigd door Turdie op 29-08-2011 15:41 ]
Waar lees je dat?shadowman12 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 14:50:
[...]
Zoals als ik lees vreet Exchange loopt de cache van Exchange gewoon vol, waardoor als je Outlook met caching verbindt de cache niet meer geupdate wordt. Wat dus in weze betekent dat je geen mail meet ontvangt.
De available memory daalt naar +/- 500mb en de free gaat naar 0. Gebruikers ervaren 'algehele' traagheid, bv het opstarten van Outlook of bijvoorbeeld iets printen. Echter, binnen Outlook is het natuurlijk weer snelJazzy schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 14:10:
Het store.exe process zat na +/- 24uur op meer dan 4.8GB geheugen gebruik. Nu, op dezelfde server dus, na het instellen van de parameters neemt het store.exe process 360MB geheugen ingebruik, met een (zelf ge-creeerde piek in de Peak Working Set Memory) van 2.2GB. Kennelijk is door het instellen van de Min en de Max voor de Cache, Exchange ook in staat om het geheugen gebruik te verminderen, in plaats van alleen maar te blijven vermeerderen (cq cachen).
In een omgeving waar Exchange 2010 als los staande omgeving draait, zou ik deze settings niet hebben gemaakt, maar op een gecombineerde omgeving zoals SBS 2011 is, zeker wel. Met de default caching settings houd Exchange 2010 geen rekening met de andere services die op dezelfde server draaien.
[ Voor 13% gewijzigd door _Arthur op 29-08-2011 19:29 ]
Met alle respect Guido, maar ik begrijp niet waar je het over hebt. Waar lees je daar dat iemand geen mail meer ontvangt omdat Exchange te veel geheugen zou gebruiken voor in/memory caching?shadowman12 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 18:51:
[...]
Op het blog van Michel de Rooij:
Limiting Exchange 2010 Database Cache
Bedankt, daar zocht ik naar. Heb je die traagheid op de server ook kunnen pinpointen? Zag je dat terugkomen in diskgebruik door niet-Exchange processen?_Arthur schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 19:27:
[...]
De available memory daalt naar +/- 500mb en de free gaat naar 0. Gebruikers ervaren 'algehele' traagheid, bv het opstarten van Outlook of bijvoorbeeld iets printen. Echter, binnen Outlook is het natuurlijk weer snel
Ik ben wel benieuwd naar de exacte verschijnselen, het is niet echt common practice om Exchange te knijpen op SBS servers namelijk.
Hier kan ik niet zelf hands-on antwoord op geven; alleen indirect; na het herstarten van de MSExchangeIS service (de Information Store en dus store.exe) was de traagheid tijdelijk weg, totdat het store.exe weer veel geheugen in gebruik nam voor caching.Jazzy schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:36:
Bedankt, daar zocht ik naar. Heb je die traagheid op de server ook kunnen pinpointen? Zag je dat terugkomen in diskgebruik door niet-Exchange processen?
Op de SBS2008 servers die we draaien zien we deze perikelen ook niet, wel op de SBS2011 machines.Ik ben wel benieuwd naar de exacte verschijnselen, het is niet echt common practice om Exchange te knijpen op SBS servers namelijk.
Op de url http://eightwone.com/2011...-2010-sp1-database-cache/ en de url zoals al geplaatst reageren anderen met dezelfde klacht-omschrijvingen.
Ook hier wordt een zelfde gedrag omschreven, zelfs SBS 2011 servers met 28GB geheugen worden 'trager' naar verloop van tijd en het store.exe process zal zoveel mogelijk cachen als zijn interne tabellen mogelijk maken: http://www.experts-exchan...ss_Server/Q_27095158.html
Hoeveel wordt er gecached, ligt (onder andere) aan het hoeveelheid fysieke geheugen: http://technet.microsoft.com/en-us/library/ee832793.aspx gelukkig loopt het cache geheugen niet 1 op 1 met het toegevoegde geheugen: Door (theoretisch) 32GB te gebruiken op een SBS 2011 server, zal er door Exchange 2010 20GB voor cache gebruikt worden en blijft er 12GB over voor Sharepoint, AD, IIS, de SQL databases etc.
Ga je uit van de minimale requirements voor SBS 2011 en dus 8GB, zal 2GB door Exchange 2010 als cache gebruikt worden en heb je 6GB 'voor de rest'.
Het frappante is, is als je van de Microsoft berekening uitgaat op dezelfde url, dat er 22.5GB Cache benodigd is, als je 2500 gebruikers hebt!
Ga je uit van het zwaarste profiel (30MB cache per user) en 75 gebruikers maximaal. Kom je uit op 2250MB cache benodigd: dit heb ik momenteel als msExchESEParamCacheSizeMax ingesteld staan (de msExchESEParamCacheSizeMin staat op 250MB (de equivalente getallen natuurlijk)).
[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 29-08-2011 21:11 ]
Verwijderd
Iemand die toevallig weet of het archiveringsprobleem van notities is verholpen in de nieuwe rollup?
Zie: http://social.technet.mic...7-4174-96fe-1b0012a6b223/ voor een soortgelijke case beschrijving.
Zie: http://social.technet.mic...7-4174-96fe-1b0012a6b223/ voor een soortgelijke case beschrijving.
Ik zit even met het volgende punt..
Mijn Best Practice Analyzer geeft aan dat mijn temp&tmp op dezelfde schijf staat als het OS, dat klopt. Echter raden zij aan om dit op een aparte schijf te plaatsen.
http://technet.microsoft....998306%28EXCHG.80%29.aspx
Deze twee locaties worden voorname gebruikt bij grote verwerkingsopdrachten zoals MoveMailbox, maar ook grote bijlagen verwerken etc.
Zelf ben ik dus ook wel voor om dit op een andere locatie te plaatsen als dit aangeraden wordt, of dit werkt zie ik achteraf dus. Echter zit ik nu dus met de vraag hoe groot zou ik die partitie maken voor de TEMP/TMP mappen?
Momenteel bestaat mijn Exchange forest uit (1) HUB/CAS (2) Mailbox. 250 gebruikers, 5 databases.
Mijn Best Practice Analyzer geeft aan dat mijn temp&tmp op dezelfde schijf staat als het OS, dat klopt. Echter raden zij aan om dit op een aparte schijf te plaatsen.
http://technet.microsoft....998306%28EXCHG.80%29.aspx
Deze twee locaties worden voorname gebruikt bij grote verwerkingsopdrachten zoals MoveMailbox, maar ook grote bijlagen verwerken etc.
Zelf ben ik dus ook wel voor om dit op een andere locatie te plaatsen als dit aangeraden wordt, of dit werkt zie ik achteraf dus. Echter zit ik nu dus met de vraag hoe groot zou ik die partitie maken voor de TEMP/TMP mappen?
Momenteel bestaat mijn Exchange forest uit (1) HUB/CAS (2) Mailbox. 250 gebruikers, 5 databases.
Voor 250 gebruikers is dit geen probleem, die melding mag je gerust negeren.
Dan zou ik die voorlopig eens gewoon laten staan. Wel heb ik mijn CAS/HUB geupgraded van 4GB naar 6GB, en de Mailbox server van 8GB naar 6GB. (Dit omdat hij nog nooit meer als 4GB heeft gebruikt zover ik terug zie in mijn monitoring van vSphere)
Echter krijg ik vanaf vandaag van die pieken op de server op performance niveau, CPU opeens naar de 100% en weer terug. Eerste keer Outlook opstarten en je mag nog een minuut op de server wachten.
Vrij apart... Lijkt mij niet dat het door die 2GB downgrade kan komen..
Wel is de Pagefile aangepast nav het RAM Geheugen (RAM+10MB=Pagefile)
Echter krijg ik vanaf vandaag van die pieken op de server op performance niveau, CPU opeens naar de 100% en weer terug. Eerste keer Outlook opstarten en je mag nog een minuut op de server wachten.
Vrij apart... Lijkt mij niet dat het door die 2GB downgrade kan komen..
Wel is de Pagefile aangepast nav het RAM Geheugen (RAM+10MB=Pagefile)
Op internet lees ik dat je het hier kunt aanpassen:_Arthur schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:28:
Dit is niet een vraag, maar kennis deling;
Start ADSIEDIT.msc
Navigate to Configuration > Services > Microsoft Exchange > <Organization Name> > Administrative Groups > <Administrative Group> > Servers > <Server Name> > InformationStore
Right-click InformationStore, and edit msExchESEParamCacheSizeMax. Set it it to the number of pages to maximize the Database Cache to. Note that Exchange 2007 works with 8 KB pages and Exchange 2010 with 32 KB pages!
Restart the Microsoft Exchange Information Store service for the change to become effective
Ik kan het serieus niet vinden, kan jij helpen ? Het gaat bij Configuration als mis..
Als je niet weet hoe je in de configuration partition komt met ADSIedit dan moet je je afvragen of ADSIedit wel de goede tool voor je is.
-Opgelost-Jazzy schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:29:
Als je niet weet hoe je in de configuration partition komt met ADSIedit dan moet je je afvragen of ADSIedit wel de goede tool voor je is.
[ Voor 8% gewijzigd door webgangster op 30-08-2011 21:49 . Reden: -Opgelost- ]
Om wat voor omgeving gaat het en wat zijn 'de klachten'? Als er geen klachten/problemen zijn, zou ik deze settings niet maken namelijk.webgangster schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:56:
Ik kan het serieus niet vinden, kan jij helpen ?
KB Artikelen over Exchange 2010 in de maand Augustus:
Microsoft Exchange Server 2010 Enterprise: You cannot save attachments in an email message by using OWA if the subject line contains special characters in an Exchange Server 2010 environment
You cannot save attachments in an email message by using OWA if the subject line contains special characters in an Exchange Server 2010 environment
Microsoft Exchange Server 2010 Enterprise: Slow network or replication issues after you change the number of virus scanning API threads in Microsoft Exchange Server 2010
Slow network or replication issues after you change the number of virus scanning API threads in Microsoft Exchange Server 2010
Microsoft Exchange Server 2010 Enterprise: Resource Mailbox Configured to AutoAccept Does Not Process Meeting Requests Which Contain Code
Resource Mailbox Configured to AutoAccept Does Not Process Meeting Requests Which Contain Code
Microsoft Exchange Server 2010 Enterprise: Inline UUEncoded attachments of email messages from a UNIX-based application are garbled or are unreadable
Inline UUEncoded attachments of email messages from a UNIX-based application are garbled or are unreadable
Bron:
September 2011 - Technical Rollup Mail - Unified Communications
Microsoft Exchange Server 2010 Enterprise: You cannot save attachments in an email message by using OWA if the subject line contains special characters in an Exchange Server 2010 environment
You cannot save attachments in an email message by using OWA if the subject line contains special characters in an Exchange Server 2010 environment
Microsoft Exchange Server 2010 Enterprise: Slow network or replication issues after you change the number of virus scanning API threads in Microsoft Exchange Server 2010
Slow network or replication issues after you change the number of virus scanning API threads in Microsoft Exchange Server 2010
Microsoft Exchange Server 2010 Enterprise: Resource Mailbox Configured to AutoAccept Does Not Process Meeting Requests Which Contain Code
Resource Mailbox Configured to AutoAccept Does Not Process Meeting Requests Which Contain Code
Microsoft Exchange Server 2010 Enterprise: Inline UUEncoded attachments of email messages from a UNIX-based application are garbled or are unreadable
Inline UUEncoded attachments of email messages from a UNIX-based application are garbled or are unreadable
Bron:
September 2011 - Technical Rollup Mail - Unified Communications
[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 04-09-2011 23:02 ]
Let even op:
Ik heb een aantal posts afgesplitst naar een nieuw topic. ([Exchange 2003 -> 2010] Probleem verplaatsen public folders}.
Reden hiervoor was omdat deze posts om een specifiek probleem gaan, welke beter in een eigen topic behandeld kan worden.
Ik heb een aantal posts afgesplitst naar een nieuw topic. ([Exchange 2003 -> 2010] Probleem verplaatsen public folders}.
Reden hiervoor was omdat deze posts om een specifiek probleem gaan, welke beter in een eigen topic behandeld kan worden.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Is het ook mogelijk om voor bepaalde gebruikers in te stellen op de server dat er een kopie van élke mail die ze sturen naar een aangegeven locatie gaan? Een extra ontvanger(maar dan een interne mailbox) zal ik maar zeggen.
[ Voor 4% gewijzigd door ceekah op 21-11-2011 11:55 ]
Kan je eventueel via transport rules regelen.ceekah schreef op maandag 21 november 2011 @ 10:59:
Is het ook mogelijk om voor bepaalde gebruikers in te stellen op de server dat er een kopie van élke mail die ze sturen naar een aangegeven locatie gaan? Een extra ontvanger(maar dan een interne mailbox) zal ik maar zeggen.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Zijn er Exchange 2010 versies die dit niet hebben?
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Goed punt, was even vergeten dat dit het Exchange 2010 topic was. Ik dacht al, waarom geeft ie nou niet wat meer informatie. 
Wat er bedoeld wordt heet journaling en daar heb je een enterprise CAL voor nodig.
Wat er bedoeld wordt heet journaling en daar heb je een enterprise CAL voor nodig.
[ Voor 16% gewijzigd door Jazzy op 21-11-2011 20:54 ]
Is het mogelijk om in Exchange 2010 iets op te zetten waarbij een gebruiker specifiek op bepaalde groepen kan selecteren? Bijvoorbeeld op leeftijd boven of onder de 18, op Intern of Extern, per afdeling. Ik neem aan dat ik dan tegen mailgroepen aan zit te kijken?
Als dat zo is, zal Exchange automatisch gebruikers in de juiste groepen zetten als deze in de juiste OU wordt gezet, of als deze boven een bepaalde leeftijd is?
Als dat zo is, zal Exchange automatisch gebruikers in de juiste groepen zetten als deze in de juiste OU wordt gezet, of als deze boven een bepaalde leeftijd is?
Je kunt werken met Dynamic Distribution Groups. Zo'n groep wordt dynamisch gegenereerd op basis van een filter wat jij zet. Voorbeeld: http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb123722.aspx Daar kun je niet alles mee doen maar je komt een heel eind.
Iets vergelijkbaars kun je ook bereiken met Address Lists: http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb123718.aspx
Als het complexer is dan kun je de groepen ook aanmaken met een simpel PowerShell scriptje wat je scheduled om regelmatig te lopen. Als je die route kiest is de sky the limit.
Iets vergelijkbaars kun je ook bereiken met Address Lists: http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb123718.aspx
Als het complexer is dan kun je de groepen ook aanmaken met een simpel PowerShell scriptje wat je scheduled om regelmatig te lopen. Als je die route kiest is de sky the limit.
Als ik het artikel over de Dynamic Distribution Groups lees, dan lijkt dit op wat ik kan gebruiken. Voor een opdracht is eruit gekomen dat de opdrachtgever wilt selecteren op de volgende punten:
- Locatie (intern, extern)
- Leeftijd (Onder of boven 18)
- Opleiding
- Klas
Hiervoor moet wel alles in de AD worden gezet, maar hier kan gelukkig nog volop over gecommuniceerd worden
- Locatie (intern, extern)
- Leeftijd (Onder of boven 18)
- Opleiding
- Klas
Hiervoor moet wel alles in de AD worden gezet, maar hier kan gelukkig nog volop over gecommuniceerd worden
Dat laatste is waar, als het niet in AD staat dan kun je het ook niet gebruiken.
Oke, ik heb mij nu wat meer ingelezen op de opdracht en volgens mij heb ik een aantal punten gemist die misschien cruciaal zijn voor deze opdracht.
Ik zal een korte beschrijving geven over de opdracht:
De mailomgeving draait momenteel op W2k3, op deze server draait Exchange 2003. De exchange server moet gemigreerd worden naar een W2k8 server, waar Exchange 2010 op geïnstalleerd zal worden en geconfigureerd.
Tijdens het gesprek wat ik heb gehouden is bekend geworden dat er op bepaalde categorieën geselecteerd moet worden, zoals boven duidelijk is geworden. Verder moet webmail mogelijk zijn en thuis moet de mail beschikbaar zijn in Outlook.
Als laatst moet op de mobiele telefoon ook mail beschikbaar zijn, support voor Android, iPhone en WP moet er zijn.
Ik heb nu kort nagedacht over het gesprek wat ik heb gehouden en volgens mij mis ik al sowieso de volgende punten:
- Moet de AD mee gemigreerd worden
- Moet de mailbox van de gebruiker behouden blijven (lijkt mij wel, aangezien dat de exchange omgeving in zijn geheel gemigreerd moet worden
- Is er een back-up van de oude omgeving
- Moet er met de categorieën zoals in de post aangegeven ook de mogelijkheid zijn om externe adressen toe tevoegen
Dit zijn een aantal punten waar ik nu aan gedacht heb, maar ik heb een gevoel dat ik nog (veel) meer mis. Voor de specifieke wensen die duidelijk zijn geworden in het gesprek heb ik een aantal oplossingen gevonden, Mobile Mail, Outlook Web App en DDG.
Ik heb nu dus het sterke gevoel dat ik een aantal zaken vergeten ben in het gesprek, puur door onervarenheid. Wat zouden nog meer punten zijn waar ik rekening mee moet houden?
Ik zal een korte beschrijving geven over de opdracht:
De mailomgeving draait momenteel op W2k3, op deze server draait Exchange 2003. De exchange server moet gemigreerd worden naar een W2k8 server, waar Exchange 2010 op geïnstalleerd zal worden en geconfigureerd.
Tijdens het gesprek wat ik heb gehouden is bekend geworden dat er op bepaalde categorieën geselecteerd moet worden, zoals boven duidelijk is geworden. Verder moet webmail mogelijk zijn en thuis moet de mail beschikbaar zijn in Outlook.
Als laatst moet op de mobiele telefoon ook mail beschikbaar zijn, support voor Android, iPhone en WP moet er zijn.
Ik heb nu kort nagedacht over het gesprek wat ik heb gehouden en volgens mij mis ik al sowieso de volgende punten:
- Moet de AD mee gemigreerd worden
- Moet de mailbox van de gebruiker behouden blijven (lijkt mij wel, aangezien dat de exchange omgeving in zijn geheel gemigreerd moet worden
- Is er een back-up van de oude omgeving
- Moet er met de categorieën zoals in de post aangegeven ook de mogelijkheid zijn om externe adressen toe tevoegen
Dit zijn een aantal punten waar ik nu aan gedacht heb, maar ik heb een gevoel dat ik nog (veel) meer mis. Voor de specifieke wensen die duidelijk zijn geworden in het gesprek heb ik een aantal oplossingen gevonden, Mobile Mail, Outlook Web App en DDG.
Ik heb nu dus het sterke gevoel dat ik een aantal zaken vergeten ben in het gesprek, puur door onervarenheid. Wat zouden nog meer punten zijn waar ik rekening mee moet houden?
Een AD wil je over het algemeen wel behouden, lijkt me, tenzij hij zo dramatisch is ingericht dat er niet mee te werken is. Maar dan nog is AD de kern van je infrastructuur, dus is de kans klein dat je die weggooit. Gelukkig kun je gewoon je AD mee-migreren. Domain Controller toevoegen aan je Domain, oude DC eruitgooien, domain functional level op het gewenste niveau brengen, en gaan
Ik ben bang dat het gebrek aan ervaring je op gaat breken bij deze klus. Vooral omdat je wat basiskennis AD en Exchange ontbeert. Zelfs meer ervaren mensen bijten zich in de praktijk al stuk op het goed werkend krijgen van Exchange 2010 en dan vooral op het gebied van connectors, DNS (intern en extern) en certificaten.
Ik zit dan nog gelukkig mee dat dit het eerste deel van de (examen)opdracht is die ik moet maken voor mijn school, en dat het groten deel van de opdracht inhoud dat de documentatie zelf op orde is. Aan het eind van deze opdracht wordt er gekeken naar het implementeren van een testomgeving.
Ik begrijp niet goed wat je daar mee wilt zeggen.
Wat mij opvalt is dat je de concepten van AD en Exchange niet voldoende beheerst, getuige je vragen of AD en de mailbox ook mee moet. Het eerste probleem ontstaat in de onderzoeksfase, je weet niet precies welke onderwerpen je met klant moet bespreken en welke vragen je zeker gesteld moet hebben.
Vervolgens ga je een oplossing ontwerpen, ofwel je gaat nadenken over hoe je de server inricht, welke namen e.d. je gaat gebruiken, welke afhankelijkheden er zijn (FFL, DFL, etc.), wat er gebeurt met OWA of EAS als je een mailbox verplaatst naar Exchange 2010, hoe de public folders over komen en dergelijke. Dit is een kwestie van lezen op Technet maar je moet wel een aantal keuzes maken waarvoor je goed moet begrijpen wat je nu hebt en waar je naar toe wilt.
Volgende stap is het daadwerkelijk klaar zetten van een server en downloaden van de software...
Wat mij opvalt is dat je de concepten van AD en Exchange niet voldoende beheerst, getuige je vragen of AD en de mailbox ook mee moet. Het eerste probleem ontstaat in de onderzoeksfase, je weet niet precies welke onderwerpen je met klant moet bespreken en welke vragen je zeker gesteld moet hebben.
Vervolgens ga je een oplossing ontwerpen, ofwel je gaat nadenken over hoe je de server inricht, welke namen e.d. je gaat gebruiken, welke afhankelijkheden er zijn (FFL, DFL, etc.), wat er gebeurt met OWA of EAS als je een mailbox verplaatst naar Exchange 2010, hoe de public folders over komen en dergelijke. Dit is een kwestie van lezen op Technet maar je moet wel een aantal keuzes maken waarvoor je goed moet begrijpen wat je nu hebt en waar je naar toe wilt.
Volgende stap is het daadwerkelijk klaar zetten van een server en downloaden van de software...
Dat klopt, ik ga de volgende dagen spenderen aan het uitproberen van Exchange en de verschillende opties. Ik kom dan sowieso wel iets tegen waar ik tegenaan loop.
Ik heb nu een examenopdracht over een onderwerp waarbij ik (enorm) weinig kennis van heb. Dus hiervoor zal ik flink wat onderzoek moeten doen.
Ik heb nu een examenopdracht over een onderwerp waarbij ik (enorm) weinig kennis van heb. Dus hiervoor zal ik flink wat onderzoek moeten doen.
Ik zou zeggen, lees je eerst goed in op AD gebied zelf. Daarnaast kan je op technet alles vinden over Exchange 2010 ( http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb124558.aspx ) en vooral het kopje "Planning and Deployment" kan interessant voor je zijn. Kijkend naar de wensen van de klant / opdrachtgever van deze examenopdracht, zal je niet echt veel hebben aan het lukraak installeren van Exchange op een testbak en dan wat uit te proberen. Migraties zijn complex, en worden vaak heel erg onderschat door zowel management als techneuten.
Inhakend op je puntje dat thuis de mail beschikbaar moet zijn in Outlook. Dit is met een laptop/desktop ondersteund / uitgegeven door de werkgever waarbij de de licenties en het onderhoud van de machine door de eigen IT-afdeling geregeld worden. Waarbij je eventueel al een of andere VPN / remote desktop oplossing inzet? Of gaat het om de thuis pc waar verder geen enkele ondersteuning op zit vanuit de werkgever en het dan maar de vraag is welke Outlook versie ze gebruiken met een ali illegali licentie etc?
Inhakend op je puntje dat thuis de mail beschikbaar moet zijn in Outlook. Dit is met een laptop/desktop ondersteund / uitgegeven door de werkgever waarbij de de licenties en het onderhoud van de machine door de eigen IT-afdeling geregeld worden. Waarbij je eventueel al een of andere VPN / remote desktop oplossing inzet? Of gaat het om de thuis pc waar verder geen enkele ondersteuning op zit vanuit de werkgever en het dan maar de vraag is welke Outlook versie ze gebruiken met een ali illegali licentie etc?
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Verwijderd
Ik heb daarjuist een ander topic het volgend bericht gelezen van mjah
Had er al iemand dit bericht al gelezen? Weet er al iemand wat hij ermee van plan is? Gaan jullie alles opnieuw starten en een on-premise domein installeren om zo hosted te werken?
Zijn er hier mensen die exchange 2010 in de /hosting mode geinstalleerd hebben?Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 21:12:
Even los van je probleem:
/hosting mode will be supported through the standard support lifecycle for Exchange 2010. It will still be available in SP2 and any future service packs or roll-ups. No additional functionality or features will be added to /hosting mode, however, and we don’t recommend using /hosting mode going forward due to its reduced feature set and the fact that it will add complexity to future upgrades.
http://blogs.technet.com/...ture-of-hosting-mode.aspx
Had er al iemand dit bericht al gelezen? Weet er al iemand wat hij ermee van plan is? Gaan jullie alles opnieuw starten en een on-premise domein installeren om zo hosted te werken?
Dat ligt er maar net aan wat voor omgeving je wilt inrichten, denk ik.
Ik heb er voor de hosted omgeving die ik destijds aan het inrichten was bewust voor gekozen om geen hosting-mode te gebruiken, maar een reguliere Exchange-installatie met Websitepanel. Je doet dan handmatig wat (volledig gedocumenteerde) aanpassingen in AD en Exchange waardoor je ook gelijk GAL-seperation en dergelijke krijgt. Daarnaast heb je ook nog gelijk een mooi provisioning-interface waardoor werkelijk elke no-no met de juiste rechten een account kan aanmaken.
Ik heb er voor de hosted omgeving die ik destijds aan het inrichten was bewust voor gekozen om geen hosting-mode te gebruiken, maar een reguliere Exchange-installatie met Websitepanel. Je doet dan handmatig wat (volledig gedocumenteerde) aanpassingen in AD en Exchange waardoor je ook gelijk GAL-seperation en dergelijke krijgt. Daarnaast heb je ook nog gelijk een mooi provisioning-interface waardoor werkelijk elke no-no met de juiste rechten een account kan aanmaken.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Verwijderd
Ja inderdaad, maar ik heb enkele gespreken gehad met MVP's ivm met deze installatie voor ik hier aan begon, en deze wisten mij te vertellen dat het, voor het doel die wij het wilden gebruiken, de /hosting mode sterk aan te raden was. En ook dat het bijna niet mogelijk was om alles mooi af te scheiden ( GAL-Seperation, ... ) zonder hosting mode ( Op dit moment . En nu komen ze af met dit bericht...ralpje schreef op woensdag 23 november 2011 @ 10:33:
Dat ligt er maar net aan wat voor omgeving je wilt inrichten, denk ik.
Ik zeg niet, misschien met het gebruiken van 3rd Party Tools, maar ik vind het verschikkelijk dat je voor zoiets 3rd party tools nodig zou hebben.
Nuja, we zijn nu aan het kijken wat we ermee gaan aanvangen, want op dit moment is onze nieuwste installatie nu al EOL...
Dat zijn dan waarschijnlijk MVP's die niet vaak met hosted setups werken.Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 11:01:
[...]
Ja inderdaad, maar ik heb enkele gespreken gehad met MVP's ivm met deze installatie voor ik hier aan begon, en deze wisten mij te vertellen dat het, voor het doel die wij het wilden gebruiken, de /hosting mode sterk aan te raden was. En ook dat het bijna niet mogelijk was om alles mooi af te scheiden ( GAL-Seperation, ... ) zonder hosting mode. En nu komen ze af met dit bericht...
Overigens is het maar de vraag of het inrichten van een hosted Exchange-omgeving rendabel is, tenzij je al heul veul afnemers hebt. Wellicht is het in deze situatie slim om je eens af te vragen of je niet beter bij een bestaande hosted Exchange-boer kunt gaan ankloppen voor white-label resellen o.i.d.
Verwijderd
Ja inderdaad, nu wij hebben op dit moment 300 domein draaien op ons hosted exchange 2003 systeem. Dit werkt naar behoren, maar is dringend aan vervaning toe. Het is niet opgezet met het idee om te scalen en dat wreekt zich nu.ralpje schreef op woensdag 23 november 2011 @ 11:04:
[...]
Dat zijn dan waarschijnlijk MVP's die niet vaak met hosted setups werken.
Overigens is het maar de vraag of het inrichten van een hosted Exchange-omgeving rendabel is, tenzij je al heul veul afnemers hebt. Wellicht is het in deze situatie slim om je eens af te vragen of je niet beter bij een bestaande hosted Exchange-boer kunt gaan ankloppen voor white-label resellen o.i.d.
Daarnaast hebben wij ook nog 3500 mailboxen ( 400 a 500 domeinen ) die op een ander platform aanwezig waren die wij ook naar ons redundant exchange platform wilden overzetten.
Wij zijn zelf een bedrijf die hosted solutions aanbieden. We wilden het platform zelf opzetten om alles in eigen beheer te hebben. Zo hadden we zelf controle over de hosted omgeving en konden scalen hoe wij het nodig hadden. Grote delen van de hardware hadden we beschikbaar, en het leek ons de meest logische stap. Zo konden we ook alles eenvoudiger integreren in onze backoffice zodat klanten zonder problemen alle mogelijk stappen binnen hun 'organization' kunnen aanpassen zonder onze tussenkomst ( toch wat niet mogelijk is in de owa van Exchange )
Maar lopen op dit moment wat doelloos rond met de 2010 omgeving. We kunnen het eigenlijk nu aanbieden, maar we kunnen wel geen blijvende support bieden omdat deze door Microsoft stopgezet wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2011 11:38 ]
Maar heb je nu al mailboxen op die 2010-omgeving draaien? Anders zou ik er voor kiezen hem af te breken en opnieuw in te richten met een 3rd-party tool (zoals WSP, als is dat niet zo 3rd-party meer tegenwoordigVerwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 11:35:
[...]
Maar lopen op dit moment wat doelloos rond met de 2010 omgeving. We kunnen het eigenlijk nu aanbieden, maar we kunnen wel geen blijvende support bieden omdat deze door Microsoft stopgezet wordt.
Het inrichten van zo'n omgeving (als je bekend met AD en Exchange) hoeft niet eens zoveel tijd te kosten....
Verwijderd
Wel er draaien nog niet veel mailboxen op, we zijn nog niet begonnen met verkoop ( nu mss een domein of 10 ). Ik denk inderdaad dat dit de beste oplossing is! Ik ga dat hier eens bespreken...ralpje schreef op woensdag 23 november 2011 @ 11:44:
[...]
Maar heb je nu al mailboxen op die 2010-omgeving draaien? Anders zou ik er voor kiezen hem af te breken en opnieuw in te richten met een 3rd-party tool (zoals WSP, als is dat niet zo 3rd-party meer tegenwoordig). Op die manier blijf je flexibel en heb je ook nog eens de mogelijk om uit te breiden naar andere hosted solutions (zoals sharepoint).
Het inrichten van zo'n omgeving (als je bekend met AD en Exchange) hoeft niet eens zoveel tijd te kosten....
Het feit is inderdaad dat de installatie niet veel tijd meer zal kosten, want we hebben hier al alles eens gedaan volledig met Powershell
De discussie gaat nu op twee plekken, maar ik zal even mezelf quoten uit je andere topic:Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2011 @ 11:01:
[...]
Ja inderdaad, maar ik heb enkele gespreken gehad met MVP's ivm met deze installatie voor ik hier aan begon, en deze wisten mij te vertellen dat het, voor het doel die wij het wilden gebruiken, de /hosting mode sterk aan te raden was. En ook dat het bijna niet mogelijk was om alles mooi af te scheiden ( GAL-Seperation, ... ) zonder hosting mode ( Op dit moment . En nu komen ze af met dit bericht...
Jazzy schreef op donderdag 24 november 2011 @ 07:56:
[...]
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt want bij Microsoft werken geen MVP's. In Nederland zijn er drie MVP's voor Exchange Server. Eentje doet voor zover ik weet niets met /hosting, de andere heeft onlangs deze mening gegeven: http://www.uclabs.nl/arch...0-hosting-mode-revisited/ en de derde ben ik.
Exchange 2010 SP2 is uit: http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=28190
Issue met IE9 en de EMC is opgelost: http://jetzemellema.blogs...e-management-console.html
offtopic:
grappig bijna hetzelfde met de TMG console die ook gesloopt word door IE9
grappig bijna hetzelfde met de TMG console die ook gesloopt word door IE9
Nieuw SP2 features
Outlook Web App (OWA) Mini A browse-only version of OWA designed for low bandwidth and resolution devices. Based on the existing Exchange 2010 SP1 OWA infrastructure, this feature provides a simple text based interface to navigate the user’s mailbox and access to the global address list from a plurality of mobile devices.
Cross-Site Silent Redirection for Outlook Web App With Service Pack 2, you will have the ability to enable silent redirection when CAS must redirect an OWA request to CAS infrastructure located in another Active Directory site. Silent redirection can also provide a single sign-on experience when Forms-Based Authentication is used.
Hybrid Configuration Wizard Organizations can choose to deploy a hybrid scenario where some mailboxes are on-premises and some are in Exchange Online with Microsoft Office 365. Hybrid deployments may be needed for migrations taking place over weeks, months or indefinite timeframes. This wizard helps simplify the configuration of Exchange sharing features, like: calendar and free/busy sharing, secure mailflow, mailbox moves, as well as online archive.
Address Book Policies Allows organizations to segment their address books into smaller scoped subsets of users providing a more refined user experience than the previous manual configuration approach. We also blogged about this new feature recently in GAL Segmentation, Exchange Server 2010 and Address Book Policies.
Customer Requested Fixes All fixes contained within update rollups released prior to Service Pack 2 will also be contained within SP2. Details of our regular Exchange 2010 release rhythm can be found in Exchange 2010 Servicing.
[ Voor 89% gewijzigd door fatshark op 14-12-2011 08:41 ]
fat to da bone
Verwijderd
Ik heb een 'raar' probleem in Exchange 2010.
Er is een mailtje dat naar een groep verstuurd is bij niemand in de groep aangekomen.
Als ik in de message tracking kijk zie ik wel een eventid receive en source smtp wat bij dit mailtje hoort, maar verder staat er ook niks in het log van dit mailtje.
Ik heb alleen geen idee waar ik nu verder kan zoeken waarom dit mailtje niet is binnengekomen?
Zou iemand me op weg kunnen helpen waar ik dit in moet zoeken?
Er is een mailtje dat naar een groep verstuurd is bij niemand in de groep aangekomen.
Als ik in de message tracking kijk zie ik wel een eventid receive en source smtp wat bij dit mailtje hoort, maar verder staat er ook niks in het log van dit mailtje.
Ik heb alleen geen idee waar ik nu verder kan zoeken waarom dit mailtje niet is binnengekomen?
Zou iemand me op weg kunnen helpen waar ik dit in moet zoeken?

Ik zal hem eens installeren op m'n testdomein. Ben vooral benieuwd naar de Mini OWAJazzy schreef op maandag 05 december 2011 @ 08:58:
Exchange 2010 SP2 is uit: http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=28190
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Verwacht er niet te veel van. Hier een artikeltje met screenshots: http://jetzemellema.blogs...p2-een-mini-owa-voor.html
[ Voor 67% gewijzigd door Jazzy op 15-12-2011 17:42 ]
Verwijderd
Heb een discussie hier op mijn werk over deze vraag

Ik zou A zeggen en vervolgens cert trusten op alle machines die hem moeten gebruiken!
kost het minste zou ik zeggen.
Volgens mijn collega, die zou C kiezen..
dit gaat werken ja maar dit is niet in overeenstemming met de "minste" kosten vereiste!
Wat zouden jullie kiezen?

Ik zou A zeggen en vervolgens cert trusten op alle machines die hem moeten gebruiken!
kost het minste zou ik zeggen.
Volgens mijn collega, die zou C kiezen..
dit gaat werken ja maar dit is niet in overeenstemming met de "minste" kosten vereiste!
Ik was daar inmiddels achter gekomenJazzy schreef op donderdag 15 december 2011 @ 17:41:
Verwacht er niet te veel van. Hier een artikeltje met screenshots: http://jetzemellema.blogs...p2-een-mini-owa-voor.html
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Trusted Root Certification Authorities for Federation Trusts.Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:20:
Heb een discussie hier op mijn werk over deze vraag
Niet zo heel moeilijk te vinden toch?
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Hmm, ik kan niet meer inloggen op 3 van de 5 accounts via OWA of ActiveSync. Alle accounts zitten in dezelfde OU en krijgen dezelfde policy's mee. accounts zijn ook niet gelockt. Ik krijg van beide mogelijkheden de melding dat mijn wachtwoord/gebruikersnaam verkeerd is, terwijl het altijd zo gewerkt heeft. Ik log in met alleen mn gebruikersnaam, maar heb natuurlijk ook om te testen het geprobeerd met <DOMEIN>\<USER> . Het enige wat goed werkt voor alle accounts is inloggen via Outlook. Het gaat om een aparte Exchange 2010 SP2 server. Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?
RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+
Nou heb ik hier nog geen SP2 draaien, maar staat het in de account zelf goed?MHz schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 16:36:
Hmm, ik kan niet meer inloggen op 3 van de 5 accounts via OWA of ActiveSync. Alle accounts zitten in dezelfde OU en krijgen dezelfde policy's mee. accounts zijn ook niet gelockt. Ik krijg van beide mogelijkheden de melding dat mijn wachtwoord/gebruikersnaam verkeerd is, terwijl het altijd zo gewerkt heeft. Ik log in met alleen mn gebruikersnaam, maar heb natuurlijk ook om te testen het geprobeerd met <DOMEIN>\<USER> . Het enige wat goed werkt voor alle accounts is inloggen via Outlook. Het gaat om een aparte Exchange 2010 SP2 server. Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?
Account openen in Exchange -> Tabblad Mailbox Features -> Staat OWA en ActivSync enabled of disabled?
Staat allebei enabled. Meerdere malen heb ik het voor beide accounts gedisabled (apply) en daarna weer ge enabled, maar geen succes.ro3lie schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 16:49:
[...]
Nou heb ik hier nog geen SP2 draaien, maar staat het in de account zelf goed?
Account openen in Exchange -> Tabblad Mailbox Features -> Staat OWA en ActivSync enabled of disabled?
Edit:
Overigens is het zo dat nieuwe windows gebruikersaccounts gewoon werken, maar als je bestaande gebruikers koppelt aan een emailadres gaat het fout. De nieuwe gebruiker krijgt gewoon dezelfde OU toegewezen als iedereen.
[ Voor 20% gewijzigd door GiantLeap op 07-01-2012 17:23 ]
RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+
Het lijkt erop dat ExRCA alleen SSL verbindingen kan testen, en ik gebruik geen SSL (wordt langzaam)(ja, het is niet bepaald handig om geen SSL te gebruiken, maar er wordt aan gewerkt). Ik heb geprobeerd om achter de hostname ':80' te zetten, maar dat werd niet geaccepteerd.
Edit:
Ik heb het geprobeerd via de CMDlet in PowerShell, en die geeft een authentication faillure.
Edit2:
Zojuist een aantal Virtual Directory's gereset, en nu kan niemand meer inloggen op OWA of ActiveSync behalve de administrator.
Edit:
Ik heb het geprobeerd via de CMDlet in PowerShell, en die geeft een authentication faillure.
Edit2:
Zojuist een aantal Virtual Directory's gereset, en nu kan niemand meer inloggen op OWA of ActiveSync behalve de administrator.
[ Voor 78% gewijzigd door GiantLeap op 08-01-2012 00:54 ]
RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+
--sorry fout topic --
[ Voor 145% gewijzigd door Turdie op 08-01-2012 10:53 ]
Guido, we hebben een Office 365 topic: Het algemene Office 365 topic
[ Voor 22% gewijzigd door Jazzy op 08-01-2012 10:47 ]
IIS maar even opnieuw geïnstalleerd, maar als ik nu de CAS Role wil installeren krijg ik het volgende:
Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?Summary: 3 item(s). 1 succeeded, 1 failed.
Elapsed time: 00:00:20
Preparing Setup
Completed
Elapsed Time: 00:00:19
Client Access Role
Failed
Error:
The following error was generated when "$error.Clear();
$CommandAppCmd = join-path $env:SystemRoot System32\inetsrv\appcmd.exe;
$imagePath = [System.IO.Path]::Combine($RoleInstallPath, "ClientAccess\Owa\auth\exppw.dll");
Start-SetupProcess -Name "$CommandAppCmd" -args "install module /name:exppw /image:`"$imagePath`" /add:false" -IgnoreExitCode @(183);
Start-SetupProcess -Name "$CommandAppCmd" -args "add module /name:exppw /app.name:`"Default Web Site/owa`"" -IgnoreExitCode @(183);
" was run: "Process execution failed with exit code 13.".
Process execution failed with exit code 13.
Click here for help... http://technet.microsoft....ch.err.Ex88D115&l=0&cl=cp
Elapsed Time: 00:00:01
Finalizing Setup
Cancelled
[ Voor 84% gewijzigd door GiantLeap op 08-01-2012 17:24 ]
RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+
Ik heb Outlook zo ingesteld dat er mail binnen komt op mijn exchange account en ook op mijn pop accounts. Nu is het echter zo dat de pop accounts meegesynchroniseerd worden op de Exchange server. Wat eigenlijk niet de bedoeling Vermoedelijk is dit een instelling binnen Outlook, weet iemand of en hoe dit aan te passen is?
Always Look On The Bright Side Of Life!
Het heeft weinig te maken met exchange 2010 maar dit kan je instellen in je account instellingen. Hij levert nu waarschijnlijk de mail af in je exchange folder. Je kan een aparte pst aanmaken hiervoor als je het gescheiden wilt houden. Volgens mij kan het niet anders.
En waarom wil je niet dat je mail bij je Exchange in komt als ik mag vragen? Toch veel handiger, heb je altijd overal je mail en agenda als je het goed inregelt.
En waarom wil je niet dat je mail bij je Exchange in komt als ik mag vragen? Toch veel handiger, heb je altijd overal je mail en agenda als je het goed inregelt.
[ Voor 23% gewijzigd door MADG0BLIN op 08-01-2012 20:46 ]
Onder GlobalModules in ApplicationHost.config, heb ik nog dit toegevoegd:
Edit:
Zojuist ook geprobeerd om de CAS Role te installeren via het Service pack, maar dat faalt ook
.
Maar dat mocht niet baten. Ik blijf deze error krijgen. IIS en de Cliënt Access Role al 10tallen keren opnieuw geïnstalleerd. Het gaat pas fout bij de laatste installatiestap. Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?<add name="exppw" image="C:\Program Files\Microsoft\Exchange Server\V14\ClientAccess\Owa\auth\exppw.dll" />
Edit:
Zojuist ook geprobeerd om de CAS Role te installeren via het Service pack, maar dat faalt ook
[ Voor 11% gewijzigd door GiantLeap op 08-01-2012 21:41 ]
RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+
Verwijderd
Ook hier draait Exch2010 SP1 nu parallel in een 2003 omgeving.
Ik ben op mijn eigen mailbox een policy aan het testen dat alles in mijn deleted items na 15 dagen permanent verwijderd automatisch.
1/ Policy aangemaakt
2/ Gekoppeld aan deleted items folder
3/ Mijn eigen mailbox toegevoegd aan deze policy
4/ Managed folder Assistent service herstart
Ben nu 1 week verder en de policy heeft nog steeds niet gepakt.
In mijn client heb ik nog steeds items ouder dan 1 maand.
als ik nu in powershell in typ: start-managedfolderassistant -identity "eigen email"
dan komt er een mooie rode foutmelding:

Services draaien allemaal prima.
Ook via google weinig mensen met hetzelfde probleem tegen gekomen..
Ik ben op mijn eigen mailbox een policy aan het testen dat alles in mijn deleted items na 15 dagen permanent verwijderd automatisch.
1/ Policy aangemaakt
2/ Gekoppeld aan deleted items folder
3/ Mijn eigen mailbox toegevoegd aan deze policy
4/ Managed folder Assistent service herstart
Ben nu 1 week verder en de policy heeft nog steeds niet gepakt.
In mijn client heb ik nog steeds items ouder dan 1 maand.
als ik nu in powershell in typ: start-managedfolderassistant -identity "eigen email"
dan komt er een mooie rode foutmelding:

Services draaien allemaal prima.
Ook via google weinig mensen met hetzelfde probleem tegen gekomen..
Begin eens bij http://www.google.nl/#scl...1680&bih=925&pf=p&pdl=500. Dik 1 miljoen resultaten is niet 'weinig mensen'
Verwijderd
Snap echt NIET waarom ze dit weghalen...Managed Folders Erszényes | Edit | Show History
Beware: Managed Default Folders, Managed Custom Folders and Managed Folder Mailbox Policies have all been removed from the GUI in SP2. Retention Policies and Retention Policy Tags appeared instead along with Port Managed Folders - I need a bit more research on this as to what it does. So you'll need to use EMS.
I haven't come across any official MS documentation that addresses changes in the GUI as yet. This would be the place where I'd expect something like this to be communicated, in addition to Release Notes http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh529928.aspx. Unfortunately none of them mentions it.
Was net zo overzichtelijk
Waar heb je dit precies vandaan?Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:12:
[...]
Snap echt NIET waarom ze dit weghalen...
Was net zo overzichtelijk
Managed folders verdwenen toch al in SP1 uit EMC? Ref. http://technet.microsoft.com/en-us/library/ff629369.aspx
Simpel voorbeeldje: http://www.pro-exchange.b...1-retention-policies.aspxMessaging Records Management Functionality
Messaging records management functionality in Exchange 2010 SP1 includes the following:
New retention policy management features in EMC You can use the New Retention Policy Tag and New Retention Policy wizards in the Exchange Management Console (EMC) to manage retention tags and retention policies.
Support for Notes default folder You can also create retention policy tags for the Notes default folder.
Default retention and archive policy The default archive policy and retention policy contains retention tags that move messages to the archive and remove messages from the mailbox after a certain period. The policy is automatically applied to a mailbox user when you provision a personal archive for the user.
Opt-in personal tags Users with a retention policy assigned can use the Exchange Control Panel (ECP) to select personal tags not included in their retention policy. Users can then apply these personal tags to mailbox items and custom folders.
For more information, see Understanding Retention Tags and Retention Policies.
[ Voor 70% gewijzigd door QuadrifoglioVerde op 11-01-2012 23:31 ]
Ik zie het probleem niet zo. Je kunt het nog gewoon gebruiken met PowerShell en het is niet bepaald functionaliteit die het gross van de beheerders dagelijks nodig heeft.
Verwijderd
Klopt Jazzy, probleem is er ook niet.
Alleen voor SP1 was het grafisch nog aanwezig, en ineens besluiten ze om het weer te verwijderen en te verplaatsen naar de powershell.
Maar goed geen noodzaak
Ik heb toch nog een vraag over licenties....
Ik heb behoorlijk wat informatie al opgezocht en op de cursus gehad over licenties m.b.t DAG
Wij willen gebruik maken van de DAG functie die 2010 te bieden heeft.
1 VM draait in ons HA cluster (typical install) en 1 VM buiten ons HA cluster op een standalone ESX host.
Ik wil DAG implementeren op deze 2vm's zodat ze actief -passief draaien.
We hebben 2 Exchange 2010 STD licenties gekocht.
En voor de users normale call licenties.
Alleen er is 1 probleem.. wij hebben 2008 server STD geinstalleerd staan op beide VM's
De Enterprise die hiervoor nodig is, hebben wij niet.. en gaat er (helaas) ook niet komen.
Ik kan dus geen gebruik maken van de automatische cluster functionaliteit.
Is het nu wel mogelijk om handmatig over te schakelen naar server2 als server1 omvalt middels de EMC en server2 als DB actief te zetten
Alleen voor SP1 was het grafisch nog aanwezig, en ineens besluiten ze om het weer te verwijderen en te verplaatsen naar de powershell.
Maar goed geen noodzaak
Ik heb toch nog een vraag over licenties....
Ik heb behoorlijk wat informatie al opgezocht en op de cursus gehad over licenties m.b.t DAG
Wij willen gebruik maken van de DAG functie die 2010 te bieden heeft.
1 VM draait in ons HA cluster (typical install) en 1 VM buiten ons HA cluster op een standalone ESX host.
Ik wil DAG implementeren op deze 2vm's zodat ze actief -passief draaien.
We hebben 2 Exchange 2010 STD licenties gekocht.
En voor de users normale call licenties.
Alleen er is 1 probleem.. wij hebben 2008 server STD geinstalleerd staan op beide VM's
De Enterprise die hiervoor nodig is, hebben wij niet.. en gaat er (helaas) ook niet komen.
Ik kan dus geen gebruik maken van de automatische cluster functionaliteit.
Is het nu wel mogelijk om handmatig over te schakelen naar server2 als server1 omvalt middels de EMC en server2 als DB actief te zetten
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 09:18 ]
Nee, voor een DAG heb je echt Windows Enterprise Edition of hoger nodig. Het is niet mogelijk om een replica van je database bij te houden zonder een DAG.
en de grootste bug is al ontdekt:Jazzy schreef op maandag 05 december 2011 @ 08:58:

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Al? Daar heb ik al over geblogd nog voordat de officiële aankondiging op het EHLO blog stond.
http://jetzemellema.blogs...-cosmetisch-issue-in.html
Het goede nieuws is dat het team grote moeite doet om hem te fixen. In tegenstelling tot je zou denken is het erg lastig om een localization bug te fixen in een update. Op dit moment is de oplossing geschreven en wordt hij nu in het product gebracht. Naar verwachting zullen we bug eerst in Office 365 opgelost zien omdat dit voor MS iets makkelijker te fixen, daarna in een fix voor Exchange 2010 SP2.
Het goede nieuws is dat het team grote moeite doet om hem te fixen. In tegenstelling tot je zou denken is het erg lastig om een localization bug te fixen in een update. Op dit moment is de oplossing geschreven en wordt hij nu in het product gebracht. Naar verwachting zullen we bug eerst in Office 365 opgelost zien omdat dit voor MS iets makkelijker te fixen, daarna in een fix voor Exchange 2010 SP2.
Ow, dat zal vast zo zijn. Maar ik had vandaag een testgebruiker die dit kwam melden na 1,5 maand testwerk.Jazzy schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:47:
Al? Daar heb ik al over geblogd nog voordat de officiële aankondiging op het EHLO blog stond.http://jetzemellema.blogs...-cosmetisch-issue-in.html
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Vraagje: Weet iemand of er een AD\Exchange attribute is waarin staat wanneer de laatste email is gelezen? Hetzelfde idee als de AD att. 'WhenChanged' alleen dan voor wanneer de laatste mail is gelezen.
Google en Microsoft geven me weinig hoop, maar wellicht weet iemand hier nog wat.
Google en Microsoft geven me weinig hoop, maar wellicht weet iemand hier nog wat.