Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

P staat voor proffessioneel
Waar haal je dat nu ineens vandaan :?

P staat voor Program-auto. Het voordeel van P boven Auto is dat je door naar links en naar rechts te draaien nog verschillende "programma's" kan kiezen, waarmee verschillende sluitertijd/diafragma combi's kan kiezen. Daarmee wordt het in feite een soort verkapte A stand.

Het nadeel van Auto is dat je witbalans ook vast op auto staat, maar goed, als je in RAW schiet is dat ook weer niet zo'n probleem, ik heb mijn D40 eigenlijk altijd op auto-WB staan.

En waarom schakel je bij feestjes over naar Auto? Het lijkt me dat je juist dan ook controle over je diafragma instelling wilt hebben?

Ik denk dat de beste tip toch wel is om je te verdiepen in de werking van sluitertijd, diafragma en ISO-waarde en vervolgens in A, S of M te schieten. Je koopt een dSLR immers toch om een zekere mate van controle over je foto's te hebben die met een compact niet of minder mogelijk zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Orion84 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 12:34:
[...]

Ik dacht dat het een flauw grapje was?
Het nadeel van Auto is dat je witbalans ook vast op auto staat, maar goed, als je in RAW schiet is dat ook weer niet zo'n probleem, ik heb mijn D40 eigenlijk altijd op auto-WB staan.

En waarom schakel je bij feestjes over naar Auto? Het lijkt me dat je juist dan ook controle over je diafragma instelling wilt hebben?
Als je fotografie begrijpt wel ja.
Ik denk dat de beste tip toch wel is om je te verdiepen in de werking van sluitertijd, diafragma en ISO-waarde en vervolgens in A, S of M te schieten. Je koopt een dSLR immers toch om een zekere mate van controle over je foto's te hebben die met een compact niet of minder mogelijk zijn.
Dat lijkt me prima advies

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orion84 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 12:34:
[...]

Foutje van mijn kant, tja sarcasme/ongein komt niet helemaal goed over zal hem even anders quoten:
P staat voor proffessioneel :P 8)7 ;)
Is niet mijn grap die hoorde ik een aantal keer voorbij komen bij de Emmen meet, P staat natuurlijk voor prutser :P, net als A voor Amateur en M voor Meester ;).

On a more serious note:

Maar mijn punt wat ik daarna aanhaalde daar blijf ik wel bij, namelijk auto schieten en dan via de metadata kijken wat de effecten zijn van diafragma, sluitertijd en iso. Daarnaast schiet ik bijna altijd in A of S, auto-wb en in raw, behalve bij time-lapses, dan schiet ik in M/jpg en fixed WB.

Alleen als je binnenzit, laat ik als voorbeeld kerst nemen, dan is het donker en zit ik een partij te pielen. Daarom switch ik dan vaak naar auto en flits dan even voldoende licht erin, dat blijkt voor mij beter te werken dan handmatig spul instellen, daarnaast heb ik bij zulke gelegenheden ook niet altijd zin om alles helemaal in te stellen.
Wat betreft die andere modes, tja, je kan ze wel is een keertje gebruiken, maar ik zie het nut er niet van in: De auto mode (icm met auto zonder flits) werkt goed genoeg om enkel in te schieten, als je de PASM modes te eng vind of geen zin hebt om je daar in te verdiepen (voor mensen als mijn pa en ma bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 23:54
Als je een externe flitser hebt die je manueel kan instellen kan je gewoon met M schieten, is het te fel pruts je maar even met je flitser :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Maar mijn punt wat ik daarna aanhaalde daar blijf ik wel bij, namelijk auto schieten en dan via de metadata kijken wat de effecten zijn van diafragma, sluitertijd en iso.
Wat die effecten zijn kan je ook gewoon lezen in een boek of op een website. Daarnaast werkt het denk ik stukken beter om (na je ingelezen te hebben) er gericht mee te experimenteren (meerdere foto's van hetzelfde onderwerp maken met verschillende instellingen), in plaats van na afloop van een shoot naar de exif data van allerlei verschillende foto's te gaan kijken waar de camera een of andere instelling gekozen heeft :)

Als ik binnen in een relatief donkere ruimte aan het fotograferen ben stel ik in M een geschikt diafragma in voor de foto die ik wil maken (de gewenste scherptediepte), en een sluitertijd en ISO waarde dusdanig dat ik genoeg achtergrondlicht opvang voor wat sfeer en de rest laat ik over aan de flitser. Dan hoef ik helemaal niet te pielen, gewoon lekker schieten, de flitser zorgt wel voor een correcte belichting. Hoogstens af en toe even wat flitscompensatie als je een onderwerp voor de lens hebt waar je weet dat de lichtmeter het niet goed zal doen.

Als je hem in zo'n situatie op Auto zet dan gaat ie domweg naar 1/60e en de boel lekker platflitsen en als je een beetje lichtsterke lens hebt (35mm 1.8 bijv.) op 2.8, wat mogelijk een te krappe DoF geeft.

[ Voor 38% gewijzigd door Orion84 op 31-07-2010 15:43 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orion84 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 15:34:
[...]
Wat die effecten zijn kan je ook gewoon lezen in een boek of op een website. Daarnaast werkt het denk ik stukken beter om (na je ingelezen te hebben) er gericht mee te experimenteren (meerdere foto's van hetzelfde onderwerp maken met verschillende instellingen), in plaats van na afloop van een shoot naar de exif data van allerlei verschillende foto's te gaan kijken waar de camera een of andere instelling gekozen heeft :)
True, very true indeed, maar dan kun je imo ook gewoon in een keer naar de A en S standen toe als je weet wat ze doen ipv van de P stand te gebruiken. En als je dat niet hebt gedaan, dan zou ik gewoon lekker in auto mode schieten tot je er genoeg van hebt, dan een keer wat lezen (daarbij dan ook miss kijken naar je oude foto's) en dan A/S gebruiken.
Als je hem in zo'n situatie op Auto zet dan gaat ie domweg naar 1/60e en de boel lekker platflitsen en als je een beetje lichtsterke lens hebt (35mm 1.8 bijv.) op 2.8, wat mogelijk een te krappe DoF geeft.
Ik heb een 18-55VR en die is niet echt lichtsterk dus als ik een foto van (een paar) mensen wil maken zit je al snel op f4 of kleiner. Met 1/60 platflitsen komt dan dus goed uit, de DoF wordt nooit te krap (wat soms wel jammer is ja) en omdat ik raw schiet kan ik de belichting nog wel wat bijwerken op de pc. Maar je hebt wel gelijk; ik moet me eigenlijk nog steeds een keer wat meer verdiepen in flitsen, het komt er echter maar niet van.
andyy schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 15:29:
Als je een externe flitser hebt die je manueel kan instellen kan je gewoon met M schieten, is het te fel pruts je maar even met je flitser :+
Heb geen zin om iedereen een oogtumor te geven omdat ze honderd keer in de ogen zijn geflitst :P.
But if you go in there, you're gonna lay your Jack Webb on her, start flashing your brain-ray all in her face. You're gonna wind up giving her leukemia or something.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zartok schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:27:
. Maar je hebt wel gelijk; ik moet me eigenlijk nog steeds een keer wat meer verdiepen in flitsen, het komt er echter maar niet van.
Ik denk dat jij in low light fotografie in het algemeen nog wel wat tijd kan steken, daar kan je best wat leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Met 1/60 platflitsen komt dan dus goed uit
Probeer het eens op een wat langere sluitertijd zou ik zeggen, dan pak je wat meer omgevingslicht en dus meer sfeer mee :)

Wel even opletten dat de boel niet bewogen raakt, maar aangezien een groot deel van het licht toch nog van de flitser komt en zo'n flits maar heel kort duurt (veel korter dan 1/60) wordt je onderwerp toch wel "bevroren" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:20
Orion84 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 21:20:
[...]
Probeer het eens op een wat langere sluitertijd zou ik zeggen, dan pak je wat meer omgevingslicht en dus meer sfeer mee :)

Wel even opletten dat de boel niet bewogen raakt, maar aangezien een groot deel van het licht toch nog van de flitser komt en zo'n flits maar heel kort duurt (veel korter dan 1/60) wordt je onderwerp toch wel "bevroren" :)
De flitsinstelling op 'Slow' zetten werkt ook goed als er nog voldoende licht is. De camera flits dan en laat de sluiter lang genoeg open om de achtergrond goed te belichten. Wel moet je opletten dat je sluitertijd niet te laag wordt natuurlijk. Dan kun je beter je sluitertijd zelf in S of M instellen.

Edit @Orion84: vraag over het diffusen van de pop-up flits even verplaatst naar --Niels-- in "Centraal Nikon-dedicated Flits-topic"

[ Voor 24% gewijzigd door --Niels-- op 01-08-2010 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, slow-sync kan ook, maar mijn ervaring is dat slow-sync in P of A modus wel erg lange sluitertijden selecteert.

Vragen over flitsgebeuren kan je misschien beter stellen in Centraal Nikon-dedicated Flits-topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
Als ik de ingebouwde flitser gebruik van mijn D5000 in M flitst hij altijd voluit, flitscompensatie naar beneden gooien helpt niet (zowel naar beneden schroeven als omhoog schroeven leveren dezelfde belichting op)
Iemand anders met hetzelfde probleem of zou het een defect zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

andyy schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 13:58:
Als ik de ingebouwde flitser gebruik van mijn D5000 in M flitst hij altijd voluit, flitscompensatie naar beneden gooien helpt niet (zowel naar beneden schroeven als omhoog schroeven leveren dezelfde belichting op)
Komt me niet bekend voor, maar schiet (nog) niet in M stand. Als ik er aan denk zal ik het vanavond uitproberen.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Kwam mij ook niet bekend voor. Heb het net even voor je getest en bij mij werkt het gewoon goed. Pas je wel de flitscompensatie aan en niet de belichtingscompensatie? Dus zowel de flitsknop en de belichtingscompensatie knop ingedrukt houden.

Dan nog een vraag van mijn kant. Als ik op statief schiet zet ik hem graag op zelfontspanner op 2 sec. Alleen is het stomme dat hij na het nemen van een foto automatisch teruggaat naar mijn vorige instelling (in mijn geval de continu optie). Ik ben al de menu's doorgegaan, maar ik kan nergens vinden of je het ook zo in kunt stellen dat hij gewoon op zelfontspanner kan blijven staan totdat je klaar bent met het schieten op statief en je hem dan zelf weer terug kunt zetten.
Ik kan natuurlijk mijn draadloze afstandbediening gebruiken, maar als die ergens in mijn cameratas zit die ergens ligt is het makkelijker om gewoon de zelfontspanner te gebruiken (behalve als hij steeds automatisch teruggaat :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

andyy schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 13:58:
Ah die functie heeft hij ook, dat wist ik niet eens paste altijd de belichting aan.

Wat ik wel irritant vind is dat hij in M nog steeds de ISO voor je doet bepalen wanneer hij denkt dat je hem te laag hebt gezet. |:(
Is er een manier omdat te omzeilen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
icecreamfarmer schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:32:
[...]

Ah die functie heeft hij ook, dat wist ik niet eens paste altijd de belichting aan.

Wat ik wel irritant vind is dat hij in M nog steeds de ISO voor je doet bepalen wanneer hij denkt dat je hem te laag hebt gezet. |:(
Is er een manier omdat te omzeilen?
Dat doet hij alleen als je auto-ISO hebt ingesteld. Al ben ik het met je eens dat het niet helemaal logisch is dat hij in M dan ook zelf de ISO omhoog gaat gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
--Niels-- schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 14:46:

Dan nog een vraag van mijn kant. Als ik op statief schiet zet ik hem graag op zelfontspanner op 2 sec. Alleen is het stomme dat hij na het nemen van een foto automatisch teruggaat naar mijn vorige instelling (in mijn geval de continu optie). Ik ben al de menu's doorgegaan, maar ik kan nergens vinden of je het ook zo in kunt stellen dat hij gewoon op zelfontspanner kan blijven staan totdat je klaar bent met het schieten op statief en je hem dan zelf weer terug kunt zetten.
Ik kan natuurlijk mijn draadloze afstandbediening gebruiken, maar als die ergens in mijn cameratas zit die ergens ligt is het makkelijker om gewoon de zelfontspanner te gebruiken (behalve als hij steeds automatisch teruggaat :( ).
Dat gedrag ken ik van alle nikon's waar zelfontspanner in het menu zit. Enige optie is een D300 aan te schaffen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

--Niels-- schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 16:10:
[...]

Dat doet hij alleen als je auto-ISO hebt ingesteld. Al ben ik het met je eens dat het niet helemaal logisch is dat hij in M dan ook zelf de ISO omhoog gaat gooien.
Zit dat in het menu dan, want ik stell mijn iso eigenlijk altijd zelf in.
Zal eens het menu induiken want het si gewoon schijtvervelend

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
--Niels-- schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 14:46:
Kwam mij ook niet bekend voor. Heb het net even voor je getest en bij mij werkt het gewoon goed. Pas je wel de flitscompensatie aan en niet de belichtingscompensatie? Dus zowel de flitsknop en de belichtingscompensatie knop ingedrukt houden.
Belichtingscompensatie kan je niet aanpassen in M, dan pas je je diafragma aan. Maar ik heb inderdaad de flitscompensatie veranderd, -3 en +1 leveren exact dezelfde belichting.
Het vreemde is dat als ik het heb aangepast en het menutje tevoorschijn haal dat er weer 0.0 staat bij flitscompensatie, als ik het selecteer staat er wel de correcte waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
icecreamfarmer schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 19:05:
[...]

Zit dat in het menu dan, want ik stell mijn iso eigenlijk altijd zelf in.
Zal eens het menu induiken want het si gewoon schijtvervelend
In het menu, 2e tabblad naar ISO gevoeligheid instellen, daar moet inst autom ISO gevoeligheid op uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 17:11:
[...]

Dat gedrag ken ik van alle nikon's waar zelfontspanner in het menu zit. Enige optie is een D300 aan te schaffen. ;)
Zo'n knopje zit op de D5000 en D3000 gewoon op de body en hoef je maar in te drukken.. Hoef je niet 't menu voor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
Verwijderd schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:49:
[...]

Zo'n knopje zit op de D5000 en D3000 gewoon op de body en hoef je maar in te drukken.. Hoef je niet 't menu voor in.
Dat knopje kan je veel beter gebruiken om de ISO aan te kunnen passen, veel handigere dan het menu induiken en je gebruikt het vaker dan de zelfontspanner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pappamat
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-07-2022
Voor mijn D5000 zoek ik een "back-up"-accu.

Zo zag ik bijvoorbeeld een hama dp 323. Wat ik me afvraag is... kan ik deze accu opladen met mijn nikon oplader?

Zijn er hier mensen met ervaringen met deze of andere accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
pappamat schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 22:51:
Voor mijn D5000 zoek ik een "back-up"-accu.

Zo zag ik bijvoorbeeld een hama dp 323. Wat ik me afvraag is... kan ik deze accu opladen met mijn nikon oplader?

Zijn er hier mensen met ervaringen met deze of andere accu's?
Ik heb een Phottix EN-EL9a gekocht op e-Bay. Deze kan ik gewoon in mijn Nikon oplader opladen.
Ik heb de batterij nu 4 maanden en merk geen significant verschil met de originele batterij. Hoelang een batterij meegaat hangt heel erg sterk af hoe ik mijn camera gebruik en ingesteld heb staan. (Op hoelang heb staat de standby tijden, gebruik schermpje, continue focus of op enkele focus, etc). Maar met beide batterijen haal ik tussen de 200 en 800 foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond,
Ik zit met een vraag. Ik ben sinds kort bezig met schieten in RAW formaat en vind het wel handig om alsnog een jpg erbij te hebben omdat ik nog niet zo thuis ben in photoshop etc.
Nu is het rare dat als ik mijn d5000 instel op jpg+raw schieten er 2 jpg afbeeldingen uitkomen in plaats van een raw en een jpg bestand. Doe ik iets fout, of doet mijn camera iets fout? Als ik de camera instel op alleen raw of alleen jpg gaat dat wel goed..

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Er gaat dan inderdaad ergens iets niet goed. Kun je wat meer info geven:
  • Zijn de twee jpg bestanden precies even groot en zien ze er ook hetzelfde uit?
  • Zie je ook op je camera dat het twee jpg bestanden zijn (geen van beide eindigt op .nef, maar beide op .jpg)?
  • Ten slotte wat voor software gebruik je om de bestanden van je camera te halen en te bekijken op je PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Andere tip, via view nx kun je makkelijk in batch een nef-jpg conversie doen en die software is nog gratis ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 23:29

Mystikal

It never hurts to help!

Ik heb sinds gisteren ook een D5000. We hadden hiervoor een Canon 960 (compact modelletje), maar die zijn we verloren IN huis. Don't ask... :X .

Dit is onze eerste DSLR en ik heb er een 18-105mm Nikon lens bij. Maar ik heb nu ergens half opgevangen dat je een uv filter nodig hebt/handig is om je lens te beschermen tegen uv licht? Hoe zit dat precies en zit daar veel kwaliteits/prijs verschil in?

Verder zit er een rubberen dopje bij, ter grootte van de zoeker? Maar ik zag niet hoe je die vast kan moet maken en waarvoor het dient.

Verder is mijn eerste indruk goed, maar nogmaals ik ben een leek op dit gebied. Ik heb dus nog veel te leren.

Verder vroeg ik me af wat voor flash-card aan te bevelen is? MM kwam met een Class-10 kaart aanzetten, maar geen idee wat handig is? Suggesties?

Ik zoek nog een tasje. Zijn er naast het Nikon alternatief wat eerder in dit topic genoemd worden inmiddels ook nog andere alternatieven? Of valt het piepende bandje wel mee :)

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Mystikal schreef op maandag 08 november 2010 @ 13:58:
Dit is onze eerste DSLR en ik heb er een 18-105mm Nikon lens bij. Maar ik heb nu ergens half opgevangen dat je een uv filter nodig hebt/handig is om je lens te beschermen tegen uv licht? Hoe zit dat precies en zit daar veel kwaliteits/prijs verschil in?
UV licht is geen probleem voor je camera. Mensen gebruiken een UV filter omdat dit een van de goedkoopste filters is die verder geen invloed* op je foto heeft en daardoor als bescherming van je lens kan dienen. In dit topic is daar wel meer over te vinden: Het grote filter topic
* Als je een te goedkoop UV filter neemt kan deze wel de kwaliteit van je foto's negatief beïnvloeden.
Verder zit er een rubberen dopje bij, ter grootte van de zoeker? Maar ik zag niet hoe je die vast kan moet maken en waarvoor het dient.
Het rubbertje wat nu om je zoeker zit kun je er naar boven toe afschuiven en dan het andere rubberen dopje er op doen (dat vermoed ik want ik het het nog nooit gebruikt :) ). Dit kun je gebruiken bij een foto in het donker met een lange sluitertijd. Anders kan er namelijk licht via je zoeker je camera binnen komen en dat kan je foto negatief beïnvloeden.
Verder vroeg ik me af wat voor flash-card aan te bevelen is? MM kwam met een Class-10 kaart aanzetten, maar geen idee wat handig is? Suggesties?
Ik heb nu een Sandisk class 4 kaartje en die is snel genoeg. Ik ben van plan deze er nog bij te kopen:
pricewatch: Transcend SDHC 8GB Class 6. Vrij goedkoop, en zeker snel zat. Een Class 10 kaartje is imho voor deze camera overbodig en alleen goed voor de omzet van MM.
Ik zoek nog een tasje. Zijn er naast het Nikon alternatief wat eerder in dit topic genoemd worden inmiddels ook nog andere alternatieven? Of valt het piepende bandje wel mee :)
Een goede tas voor jouw is erg afhankelijk van jij met je camera wilt gaan doen. Daarvoor kun je beter hier kijken naar wat ervaringen: Centraal Fototas Topic - Deeltje 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Bedankt voor de tips. Inmiddels een tasje gekocht. Klein, precies groot genoeg voor de camera met de huidige lens.

Ik had nog wel een vraagje. Ik zou graag willen dat de camera de IMG nr's door liet lopen. Waar zit die setting? Ik krijg hem niet gevonden.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Mystikal schreef op maandag 08 november 2010 @ 22:56:
Bedankt voor de tips. Inmiddels een tasje gekocht. Klein, precies groot genoeg voor de camera met de huidige lens.

Ik had nog wel een vraagje. Ik zou graag willen dat de camera de IMG nr's door liet lopen. Waar zit die setting? Ik krijg hem niet gevonden.
Persoonlijke inst. menu --> d4 opeenvolgende nummering --> on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Hij begint dan wel weer opnieuw met tellen.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Tnx, ik zal vanavond eens even kijken of ik het gevonden krijg.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas kan ik het nergens terug vinden via google, ik heb namelijk gewoon geen idee hoe ik er op moet zoeken.
bij deze de vraag:

Ik heb een D5000 en wil eens gaan kijken voor een flitser. Nu heb ik nog een stokoude Praktica DZ260 flitser liggen.
Voor dat ik dit ding er probeer op te schroeven en doen... kan het uberhaupt wel en gaat het ook werken zonder iets te slopen?

Met de pop up flitser + diffuser krijg ik vaan schaduwen door de 18 - 105mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 22:00:
Met de pop up flitser + diffuser krijg ik vaan schaduwen door de 18 - 105mm.
Ik heb geen antwoord op je eigenlijke vraag.
Krijg je ook schaduwen als je de zonnekap eraf haalt?
En wat voor diffuser heb je en hoe bevalt die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook zonder zonnekap schiet ik van 18 - 30mm met een schaduw en met diffuser alleen op 18mm een klein beetje.

Desalniettemin ben ik opzoek naar een flitser zonder al te veel poespas maar voor ik honderden euro's uitgeef ben ik benieuwd of ik met dit oude beestje alvast kan leren omgaan met een flitser.

Ik heb deze [url="ttp://www.canon-eos-40d.com/img-canon40d/canon-image_170569044756.jpg"]diffuser[/url].
Hij bevalt me prima.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik beginnende amateur ben dus ik heb niet echt een kritische mening heb en/of overduidelijk verschil zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-09 20:20

Metten

ik hou het graag simpel

Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 22:26:
Ook zonder zonnekap schiet ik van 18 - 30mm met een schaduw en met diffuser alleen op 18mm een klein beetje.

Desalniettemin ben ik opzoek naar een flitser zonder al te veel poespas maar voor ik honderden euro's uitgeef ben ik benieuwd of ik met dit oude beestje alvast kan leren omgaan met een flitser.

Ik heb deze [url="ttp://www.canon-eos-40d.com/img-canon40d/canon-image_170569044756.jpg"]diffuser[/url].
Hij bevalt me prima.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik beginnende amateur ben dus ik heb niet echt een kritische mening heb en/of overduidelijk verschil zie.
Kijk even op deze link of je flitser ertussen staat. Bij twijfel nooit gebruiken!

Overigens is het met een moderne (al is het maar een SB-400) flitser véél eenvoudiger werken dan met een wat oudere, aangezien de hoeveelheid flitslicht dan aangepast wordt op de instellingen van de camera.

Oudere flitsers kunnen wel 'automatisch' belichten vaak, maar dan moet je de instellingen van de camera daar vaak op aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als ik de foto's hier zie zou ik dat ding niet in de hotshoe schuiven zonder de meetinstructies van strobezilla uit te voeren.

Dan nog wordt het, denk ik, een oefening in frustratie voor de beginner. Biets, leen of huur 's een sb-600 of ga desnoods sparen voor een metz met iTTL compatibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga inderdaad voor een metz 36. Voor het geld wat die dingen kosten mag ik niet tobben.
De oude praktica stond niet in het lijstje dus die ga ik er ook niet eens proberen op te zetten.
Als het flitsen met een flitser bevalt kan ik daarna altijd nog verder kijken naar een nikon sb-700 ofzo.

Verwijderd

Is er toevallig iemand heir met een 3rd party battery grip (zeikos, phottic linkdelight) die weet waar ik een nieuw kabeltje kan vinden voor die dingen. De mijne kwam met een kapotte kabel, hoop ik anders is het de grip zelf die niet werkt.

De ebay verkoper reageert niet op mail en google wilt me niet helpen met een nieuwe kabel.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:48
Het is een standaard GPS - Mini plug kabel. Ik heb mijn grip van allesvoordecamera.nl. Wie weet kun je daar wat mee. Hier is hij ook nog verkrijgbaar: Digitalstreet.

Edit, als je er ergens een vandaan kan halen, wil je het dan hier of per DM even melden? Die van mij is ook aan het aftakelen... Speling op het GPS contact, de kabel en de connector bewegen van elkaar.

[ Voor 52% gewijzigd door Zandpad op 10-02-2011 23:19 ]

Verwijderd

Bedankt voor de tips!
Allesvoordecamera.nl heb ik net even een mailtje gestuurd om te vragen of hun iets kunnen betekenen hier in.
Digitalstreet zal ik ook even mailen.

zodra ik iets weet laat ik het meteen even weten.

Ik baalde echt behoorlijk toen ik de grip eronder schroefte en de shutter niets deed. Ding meteen uit elkaar geschroefd om te kijken op soldeer punten maar, ik kon niets vinden.
Shutter knopje zat ook goed.

Gister avond tot mijn grote verbazing toen ik begon te knijpen in het kabeltje toen deed de shutter het ineens.
De shutter is ook dé reden dat ik er een wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Ken je probleem, ik gebruik die shutter ook heel veel. Helaas moet er dan zo'n kabeltje aan, en die is gevoelig voor storingen en breekbaar. Toen ik hem net had dacht ik, die haal ik er wel af gewoon elke keer, maar je raakt hem te snel kwijt en je verliest tijd door dat ding weer aan te moeten sluiten...

Tijd dat Nikon net als Canon gewoon volwaardige grips gaat verkopen voor deze modellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
En jawel hoor :) Gisteravond besloot de connector aan de GPS kant af te breken, waardoor er een hoop pinnetjes uit de kabel staken en de connector nog in de camera vast zat...

* Zandpad gaat een nieuwe kabel zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.aq4u.nl/catalo...ath=29_30&products_id=165

Meld bij je bestelling duidelijk dat het om de kabel gaat voor de D5000 batterygrip (gps - mini jack van zo'n 11 cm lang) dan komt alles goed!

Heb de mijne zojuist binnen gekregen en hij werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Thank you!
Ik ga bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marino_centrino
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 20:30
Ik ben me aan het orienteren op de aankoop van een DSLR. Nu zit ik naar de lens-opties voor de D5000 te kijken en vind ik in de pricewatch in een keer de D5000 met 18-200mm lens voor minder dan €700 bij verschillende zaken: pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-200mm G ED VR II

Terwijl dezelfde kit met 18-200mm lens bij kieskeurig.nl enkel hits oplevert van minimaal €950! (http://www.kieskeurig.nl/.../bezorgen/330637/#prijzen)

Wat is het verschil?? Zie ik iets over het hoofd, of is dit gewoon een hele mooie aanbieding?
Of is het 18-200mm objectief kwalitatief toch minder dan een 18-105, of een combi van 18-55mm en 55-200mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

marino_centrino schreef op maandag 14 maart 2011 @ 22:35:
Ik ben me aan het orienteren op de aankoop van een DSLR. Nu zit ik naar de lens-opties voor de D5000 te kijken en vind ik in de pricewatch in een keer de D5000 met 18-200mm lens voor minder dan €700 bij verschillende zaken: pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-200mm G ED VR II

Terwijl dezelfde kit met 18-200mm lens bij kieskeurig.nl enkel hits oplevert van minimaal €950! (http://www.kieskeurig.nl/.../bezorgen/330637/#prijzen)

Wat is het verschil?? Zie ik iets over het hoofd, of is dit gewoon een hele mooie aanbieding?
Of is het 18-200mm objectief kwalitatief toch minder dan een 18-105, of een combi van 18-55mm en 55-200mm?
Dat lijkt inderdaad een bizar goede deal, maar ik kan me niet voorstellen dat 3 verschillende webshops dezelfde zetfout maken. Voor deze prijs zou een 18-105VR meer in de lijn der verwachtingen liggen...

En ik maar denken dat ik mijn D5000 (€340,- nieuw) en 18-200VR (€536,-) als combi goedkoop had :)

Dit is in ieder geval een zeer goede deal. De D5000 is misschien niet de allermodernste body (opvolger komt binnenkort), maar de beeldkwaliteit kan nog prima mee voor 12 Mpix en die €150-200 is hij wel waard bovenop de 18-200VR :)

[ Voor 8% gewijzigd door Metten op 15-03-2011 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marino_centrino
Metten schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 10:50:
[...]

Dat lijkt inderdaad een bizar goede deal, maar ik kan me niet voorstellen dat 3 verschillende webshops dezelfde zetfout maken. Voor deze prijs zou een 18-105VR meer in de lijn der verwachtingen liggen...

En ik maar denken dat ik mijn D5000 (€340,- nieuw) en 18-200VR (€536,-) als combi goedkoop had :)

Dit is in ieder geval een zeer goede deal. De D5000 is misschien niet de allermodernste body (opvolger komt binnenkort), maar de beeldkwaliteit kan nog prima mee voor 12 Mpix en die €150-200 is hij wel waard bovenop de 18-200VR :)
Ik zie inmiddels dat het verschil de IF is van de lens, dus ED vs ED-IF. Van de Nikon site:
IF (Internal Focusing) technologie voor snelle AF-instelling; maakt het mogelijk circulaire polarisatiefilters te gebruiken
Het lijkt een miniem verschil te zijn, op kieskeurig is er enige discussie over geweest. Ik denk dat ik deze maar eens ga proberen te bestellen.
Het kan natuurlijk een foutje zijn. Het feit dat meerdere webshops dezelfde fout maken is niet heel verrassend, aangezien sommige uit de dezelfde database vissen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

marino_centrino schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:41:
[...]

Ik zie inmiddels dat het verschil de IF is van de lens, dus ED vs ED-IF. Van de Nikon site:

[...]

Het lijkt een miniem verschil te zijn, op kieskeurig is er enige discussie over geweest. Ik denk dat ik deze maar eens ga proberen te bestellen.
Het kan natuurlijk een foutje zijn. Het feit dat meerdere webshops dezelfde fout maken is niet heel verrassend, aangezien sommige uit de dezelfde database vissen volgens mij.
De 18-200VR en de 18-200VRII hebben allebei ED én IF, de verschillen tussen deze twee lenzen zijn marginaal. Of had je het over het verschil tussen de 18-105VR en de 18-200VR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marino_centrino
Metten schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:11:
[...]

De 18-200VR en de 18-200VRII hebben allebei ED én IF, de verschillen tussen deze twee lenzen zijn marginaal. Of had je het over het verschil tussen de 18-105VR en de 18-200VR?
Nee, het gaat om het verschil tussen de 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX NIKKOR (http://www.nikon.nl/nl_NL...ed-af-s-vr-dx-zoom-nikkor)
en de
AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR II (http://www.nikon.nl/nl_NL...3-5-5-6-g-ed-vr-%E2%85%B1)

Allebei een VR II lens overigens. Het verschil lijkt minimaal, alleen de internal focusing dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

marino_centrino schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 09:26:
[...]

Nee, het gaat om het verschil tussen de 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX NIKKOR (http://www.nikon.nl/nl_NL...ed-af-s-vr-dx-zoom-nikkor)
en de
AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR II (http://www.nikon.nl/nl_NL...3-5-5-6-g-ed-vr-%E2%85%B1)

Allebei een VR II lens overigens. Het verschil lijkt minimaal, alleen de internal focusing dus
Dat zijn dus de 18-200VR en de 18-200VRII (welke inderdaad verwarrend genoeg beide van een VR2 systeem zijn voorzien). Deze lenzen zijn beide voorzien van IF en ED. In jouw link staat niet dat de VRII (met gouden VR logo) ook een IF systeem heeft maar dat heeft deze lens zeker wel. Heb 'm zelf ook :z

De verschillen tussen deze lenzen zijn echt zéér marginaal. De VRII zou in een deel van het zoombereik iets scherper zijn en is voorzien van een zoom-lock op 18mm (zodat de lens niet onder invloed van zwaartekracht uit kan schuiven). En het VR logo op de eerste is rood, op de nieuwe is die goudkleurig. Dat was het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marino_centrino
Metten schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 10:04:
[...]

Dat zijn dus de 18-200VR en de 18-200VRII (welke inderdaad verwarrend genoeg beide van een VR2 systeem zijn voorzien). Deze lenzen zijn beide voorzien van IF en ED. In jouw link staat niet dat de VRII (met gouden VR logo) ook een IF systeem heeft maar dat heeft deze lens zeker wel. Heb 'm zelf ook :z

De verschillen tussen deze lenzen zijn echt zéér marginaal. De VRII zou in een deel van het zoombereik iets scherper zijn en is voorzien van een zoom-lock op 18mm (zodat de lens niet onder invloed van zwaartekracht uit kan schuiven). En het VR logo op de eerste is rood, op de nieuwe is die goudkleurig. Dat was het wel :)
De type aanduidingen zijn inderdaad erg verwarrend. Bij de webshops laat het vaak ook te wensen over en zie je dus niet precies welke lens (van de twee) je nu krijgt. Ik begrijp dat het weinig uit maakt en ik heb hem dus besteld. Nu nog hopen dat ze het ook echt kunnen leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

marino_centrino schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 16:08:
[...]

De type aanduidingen zijn inderdaad erg verwarrend. Bij de webshops laat het vaak ook te wensen over en zie je dus niet precies welke lens (van de twee) je nu krijgt. Ik begrijp dat het weinig uit maakt en ik heb hem dus besteld. Nu nog hopen dat ze het ook echt kunnen leveren...
Ik ben benieuwd! Juridisch heb je gewoon recht op levering van het geadverteerde voor die prijs, want de prijs is weliswaar laag maar ook weer niet zo laag dat het aannemelijk is dat het een fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marino_centrino
Metten schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 10:55:
[...]

Ik ben benieuwd! Juridisch heb je gewoon recht op levering van het geadverteerde voor die prijs, want de prijs is weliswaar laag maar ook weer niet zo laag dat het aannemelijk is dat het een fout is.
Hij is geleverd! Ziet er goed uit, gewoon de VRII lens met de goude opdruk, met IF. Hij is nu overigens niet meer voor die prijs verkrijgbaar :-)
Zie, pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-200mm G ED VR II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot mijn verbazing kwam ik erachter dat ik een haar in de viewfinder heb zitten.
Lijkt verdacht vee op een wenkbrauw haar of een wimpertje.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7045/6838336064_6cda60eafe.jpg
2012-03-15 13.13.22 by riconetten, on Flickr

De sensor en de spiegel al gereinigd met perslucht en een balgje.
De viewfinder aan de buitenkant ook gereinigd met een doekje en alcohol vrije lcd reiniger.

De haar wil niet weg en ik merk nu ook dat er enige speling zit op de viewfinder.
Als ik voorzichtig aan de viewfinder wiebel zit hier aan de bovenkant zo'n 0,5 á 1 mm speling op.
Er in kijken lukt me niet dus of er via daar een haar naar binnen kan komen durf ik niet te zeggen.

Is deze speling normaal en is het iets om me zorgen om te maken en hoe krijg ik dat haartje er in hemelsnaam uit?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zit dat haartje niet onder tegen je matglas?

Als het daadwerkelijk binnenin het zoekerhuis zit, dan ga je dat niet zomaar zelf oplossen. Daarvoor moet de camera uit elkaar. Waarschijnlijk is het dan de beste optie om het gewoon te negeren (immers beïnvloed het je foto's niet).

[ Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 15-03-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat inderdaad goed mogelijk zijn. Heb eerlijk geen flauw idee hoe ik die zou moeten reinigen.
Google levert me vrij weinig op.

Verder kan ik er best mee leven. Het beïnvloed de foto's niet en zo'n ergernis is het niet maar, ik wil wel alles hebben geprobeerd wat in mijn vermogen ligt om het er uit te halen.

edit:
Gevonden... heb het idee dat de haar in het huis zit dus ik leer er wel mee leven.
Voel de behoefte niet om meer te slopen dan me lief is.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Onderkant van het matglas kan je gewoon schoonmaken zoals je de spiegel schoonmaakt. Om te beginnen met een blaasbalg dus. Als het aan de bovenkant op het matglas ligt (en dus binnen in het zoekerhuis), dan zou ik daar zelf ook ook niet aan beginnen.

Met een beetje geluk verplaatst het stofje/haartje zichzelf richting de rand, waar het minder storend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:32
Net een super nette 2de hands D5000 met 18-55VRII ( uit 2-2011 ) gekocht @ € 160,-- met

maar 1412 "clicks" erop. Verder alles erbij incl. doos en 4GB card.

Even gecheckt @ http://advisory.nikonrepair.eu/language_select.aspx

of deze geen problemen heeft af-fabriek en gelukkig niet *O*

Afbeeldingslocatie: http://i114.photobucket.com/albums/n272/WiLLoW_TieN/D5000%20no%20problem_zpssov9loql.png

[ Voor 27% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 09-06-2015 17:41 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste