Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
JER00N schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 19:17:
Wel een rare manier van rekenen houden zij erop na trouwens:

[...]

Ik ben niet bepaald een economisch wonder, maar volgens mij is 1190 euro zonder btw toch €1190*0,81 = € 964 :?
BTW is 19% over de basisprijs. €1000 is die basisprijs, daar 19% BTW over maakt €1190 :)

[ Voor 63% gewijzigd door Pollewob op 28-01-2010 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskoy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-01-2022
Van de juf:
Een prijs inclusief 19% BTW is in feite 119% van de eigenlijke prijs. Om de BTW eraf te halen moet je dus niet 19% van de prijs inclusief BTW nemen, dan kom je niet goed uit. Voor het berekenen van het BTW bedrag neem je 19/119 van de prijs inclusief BTW. De prijs exclusief BTW is dus 100/119 van de prijs inclusief BTW. Snap je het nog?

Oftewel: de BTW is niet 19% van de prijs die je betaald hebt voor het product, maar 19/119 deel van dat bedrag. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Baskoy schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 20:37:
Van de juf:
Een prijs inclusief 19% BTW is in feite 119% van de eigenlijke prijs. Om de BTW eraf te halen moet je dus niet 19% van de prijs inclusief BTW nemen, dan kom je niet goed uit. Voor het berekenen van het BTW bedrag neem je 19/119 van de prijs inclusief BTW. De prijs exclusief BTW is dus 100/119 van de prijs inclusief BTW. Snap je het nog?

Oftewel: de BTW is niet 19% van de prijs die je betaald hebt voor het product, maar 19/119 deel van dat bedrag. O-)
Die komt dan zeker niet van de PABO :P?

Maar 19/(100 + 19) is dus ongeveer 16% korting, wel een beetje misleidend inderdaad maar ze zeggen heel duidelijk btw eraf en niet 19% korting.

Mezelf even indekken:
De opmerking over de PABO is puur voor de grap gezien de beeldvorming omtrent 1e jaars studenten die geen rekentoetsen konden maken. Ik wil hier absoluut niet mee zeggen dat PABO studenten niet kunnen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt! Als het dan toch in mijn budget ligt kan ik direct de lens 18-105 halen! Cameratas erbij en we kunnen gaan schieten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 22:01:
Bedankt! Als het dan toch in mijn budget ligt kan ik direct de lens 18-105 halen! Cameratas erbij en we kunnen gaan schieten :D
Gezien je toch "alleen maar" voor de D5000+18-105VR gaat, kan ik de CF-EU04 van Nikon aanbevelen, lekker licht en klein. Toen ik hem kocht (bij KE) was ie maar 2 tientjes inmiddels is ie iets duurder zie ik, miss dat ie elders nog voordeliger te krijgen is. Als je nog eens objectief / flitser erbij koopt moet die er ook makkelijk bij passen. Ik weet natuurlijk niet wat voor tassen ze daar allemaal nog hebben, gezien je net als ik niet zo'n groot budget hebt, even deze aanrader (gebruik hem met D5000 18-55vr en 55-200vr).

Veel plezier met je nieuwe D5000 iig als je hem gaat halen en let ook even op het serienummer (link)!!

[ Voor 5% gewijzigd door Zartok op 29-01-2010 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
25 euro is een nette prijs voor een simpel schoudertasje.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem toevallig ook, aangezien ik ook een miniDHMI kabel nodig had en een SDHC kaartje en deze set goedkoper was dan één van deze 3 dingen los :X (don't ask!)

Ik vind de tas qua indeling erg handig, maar de schouderband is waardeloos! Je bevestigt hem niet met een clip, maar met een soort sliding mechanisme. Hierdoor maakt de tas -indien goed gevuld met Canon spullen- een piepend geluid wanneer je loopt. Daarnaast vind ik de band te kort. Ik zou even kijken of je in hetzelfde budget iets beters kunt krijgen (desnoods een tientje erbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskoy
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:13:
Ik heb hem toevallig ook, aangezien ik ook een miniDHMI kabel nodig had en een SDHC kaartje en deze set goedkoper was dan één van deze 3 dingen los :X (don't ask!)

Ik vind de tas qua indeling erg handig, maar de schouderband is waardeloos! Je bevestigt hem niet met een clip, maar met een soort sliding mechanisme. Hierdoor maakt de tas -indien goed gevuld met Canon spullen- een piepend geluid wanneer je loopt. Daarnaast vind ik de band te kort. Ik zou even kijken of je in hetzelfde budget iets beters kunt krijgen (desnoods een tientje erbij).
Ik heb hem inmiddels ook :) heb een sandisk 8Gb kaartje erbij.
Wil nog een uv filter (bescherming), evt. statief en ook nog een tas. Misschien nog goede ervaringen met een bepaalde set/tas/filter tot max. 100 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands

Ik vind de tas qua indeling erg handig, maar de schouderband is waardeloos! Je bevestigt hem niet met een clip, maar met een soort sliding mechanisme. Hierdoor maakt de tas -indien goed gevuld met Canon spullen- een piepend geluid wanneer je loopt.
Logisch, die tas piept in protest tegen de canon lading. :+
Daarnaast vind ik de band te kort. Ik zou even kijken of je in hetzelfde budget iets beters kunt krijgen (desnoods een tientje erbij).
Simpel lowepro of crumpler tasje moet toch ook wel kunnen voor die prijs.
Baskoy schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:23:
[...]

Ik heb hem inmiddels ook :) heb een sandisk 8Gb kaartje erbij.
Wil nog een uv filter (bescherming), evt. statief en ook nog een tas. Misschien nog goede ervaringen met een bepaalde set/tas/filter tot max. 100 euro?
Calumet's eigen merk 3 pootjes zijn een interessante optie onder de 100 euro. Anders een simpele velbon.
Filters, tja, als je dat perse wilt, kijk op maxsaver.net. Tassen kun je toch het beste even in een goed gesorteerde winkel gaan bekijken vind ik

[ Voor 31% gewijzigd door Wijnands op 29-01-2010 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Centraal Fototas Topic - Deeltje 3
[Advies] Statief
Het grote filter topic

;)

Even zonder gekheid. De filters van B+W zijn erg goed, evenals de meervoudige gecoate Hoya filters. Merken als Lowepro, Tamrac en Crumpler maken goede tassen en Manfrotto en Velbon zijn goede merken voor statieven!

Edit: spuit 11, maar linkjes FTW!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2010 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet je er geen Canon spul induwen... :N

Zonder gekheid bij mij piept ie ook, zelf hoor ik het niet eens (is achter op mijn rug). Maar ik hoorde van NickH dat je het wel hoorde tijdens de AWD meeting (hij zijn nog dat Wijnands steeds liep te kijken voor een vogel :P). De band vind ik niet te kort, kan bij mij nog zo'n 20 cm langer, echter mijn torso is niet zo heel erg groot.

edit
***, echt vaker refreshen
Heb zelf een B+W UV filter erop zitten en merk het verschil tussen erop en eraf niet en hij is beschermt en daar ging het om bij mij. Moet nog wel ff een 2e kopen. Betreft een statief ik weet het niet uit ervaring maar ik ben aan het kijken voor een Hama star 63, zag hem in de MM staan voor €30 leek me wel aardig. Nog weinig tijd gehad om het echt goed uit te zoeken.
Daarnaast nog ff reclame maken voor de Den Haag meeting, als je zin hebt kom dan ook de 13e naar Den Haag, kun je lekker los met je D5000 onder varierende omstandigheden (dag/nacht, open landschap/stedelijk gebied) het loopt ongeveer van 14.00-23.00 (maar je kan altijd eerder stoppen/later beginnen).

[ Voor 28% gewijzigd door Zartok op 29-01-2010 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zartok schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:41:
Betreft een statief ik weet het niet uit ervaring maar ik ben aan het kijken voor een Hama star 63, zag hem in de MM staan voor €30 leek me wel aardig.
Echt een absolute afrader! :P In de winkel waar ik werkte heb ik zoveel van dergelijke statieven stuk zien gaan :X Ik zou een paar tientjes meer uitgeven en een goedkoop aluminium statief kopen. Hierin zit veel minder speling, staat robuuster (als in: ook bruikbaar met wat wind) en gaat veeeeeel langer mee!

Wellicht dat je even Zoom.nl/Redged RTT-423 statief aanbieding in de gaten kunt houden of iemand hem kwijt wil (geen uitnodiging voor het plaatsen van een oproep daarvoor though)!

Edit: o ja, misschien een goed idee om weer even terug te gaan naar de D5000 :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2010 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskoy
D5000. Whaw, de eerste ervaringen zijn super. Ik ben gewoon begonnen (wel op auto nog :P ..) met foto's en je merkt op de computer al direct het verschil met mijn vorige compact pentax. Zeker de scherpte en fotos zonder ruis is voor mij al direct een wereld van verschil. Maar snel verdiepen in alle mogelijkheden die deze camera heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Baskoy schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 14:32:
D5000. Whaw, de eerste ervaringen zijn super. Ik ben gewoon begonnen (wel op auto nog :P ..) met foto's en je merkt op de computer al direct het verschil met mijn vorige compact pentax. Zeker de scherpte en fotos zonder ruis is voor mij al direct een wereld van verschil. Maar snel verdiepen in alle mogelijkheden die deze camera heeft.
Welk objectief heb je er nu bij 18-55 II, 18-55VR, 18-105VR?

Ik zou niet te grote stappen maken, ga is lekker neuzelen in de A setting (mijn fav setting :P), daar kan ook haast niks mis gaan. Verder misschien even handig wat te gaan spelen met het AF-systeem zodat je altijd goed kunt scherpstellen er zitten hier een paar opties die je maar moet doornemen (zet hem in AF-A, das AF-S en AF-C tegelijk).

Verder zou ik je aanraden je Fn knopje aan de zijkant in te stellen op iso (dat doe je in het menu onder persoonlijke voorkeuren bij de Fn knop instellen optie, (geloof onder E, maar weet dat niet zeker uit mijn hoofd)), je kan dan door die knop in te drukken je iso aanpassen met het draaiwiel.

@Mig29:
Dank voor het afraden van de Hama 63, zal is even verder gaan kijken, moet natuurlijk wel een nieuwe hebben voor 13e...
Zo genoeg over de D5000 trouwens O-) ? En anders maak je maar roze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskoy
Zartok schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 14:46:
[...]

Welk objectief heb je er nu bij 18-55 II, 18-55VR, 18-105VR?
Ik heb de 18-55VR. Na wat tips hier gekozen boven de D3000 met 18-105. Kan ik inderdaad met kleine stapjes ontdekken hoe het een en ander werkt.

Bedankt voor de tips. Ik neem aan dat de Fn bijna niet gebruikt wordt en ISO vaak, dus handiger is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Baskoy schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 14:57:
[...]

Ik heb de 18-55VR. Na wat tips hier gekozen boven de D3000 met 18-105. Kan ik inderdaad met kleine stapjes ontdekken hoe het een en ander werkt.

Bedankt voor de tips. Ik neem aan dat de Fn bijna niet gebruikt wordt en ISO vaak, dus handiger is..
Voor mij wel, ik pas vaker de iso-waarde aan dan welke andere setting dan ook (die daar instelbaar is). De witbalans instellen is sowieso niet nodig als je in raw schiet, de rest gebruik ik idd weinig tot niet, dus voor mij is het veel handiger ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op dit forum gelezen dat de prijzen per begin april (haha geen 1 april grap) gaan dalen heeft iemand daar ook iets van vernomen? Ik wilde namelijk deze D5000 inclusief 18 - 55 lens ook gaan aanschaffen bij de mediamarkt dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 15:50:
Ik heb op dit forum gelezen dat de prijzen per begin april (haha geen 1 april grap) gaan dalen heeft iemand daar ook iets van vernomen? Ik wilde namelijk deze D5000 inclusief 18 - 55 lens ook gaan aanschaffen bij de mediamarkt dit weekend.
De prijzen dalen eigenlijk consequent, iedere keer als ik kijk is wel weer iets goedkoper geworden.

Ik weet niet of ie in april flink in prijs gaat zakken, maar als ie dat gaat doen dan lijkt het me dat er een ander toestel (een concurent) komt en die is dan misschien weer interresanter. Op deze manier kun je natuurlijk altijd blijven wachten. Daarnaast is het maar de vraag hoeveel je winst netto is door hem dan te kopen, als je geen haast hebt om hem te kopen kun je het afwachten. Als je fotograferen leuk vind zou ik hem nu met de aktie kopen, dan heb je hem en kun je er lekker mee los :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op welke wijze is dit weekend kopen gerelateerd aan het dalen van prijzen? Daarnaast als je erachter bent dat ze in prijs gaan dalen, kun je dan ook even laten weten op welk getal de lotto valt?

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=239427

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 16:35:
[...]

Op welke wijze is dit weekend kopen gerelateerd aan het dalen van prijzen? Daarnaast als je erachter bent dat ze in prijs gaan dalen, kun je dan ook even laten weten op welk getal de lotto valt?

[afbeelding]
Daar ik op dit forum het bericht heb gelezen dat per 1 april de prijzen voor de D5000 significant gaan dalen vind ik dat wellicht het wachten waard daar ik per 17 april met vakantie ga. Mocht dit niet zo zijn koop ik de camera dit weekend en neem ik de relatieve prijsdaling voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskoy
Ik zou hem kopen, neem de relatieve prijsdaling voor lief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Het valt gewoon niet te voorspellen. We weten dat er begin februari een persconferentie is gepland. Wellicht weten we dan meer. Wat je sowiso ziet met nikon is dat nadat een nieuw produkt in de winkel ligt het een week of 3, 4 duurt voordat de prijzen echt dalen.

Een prijsverlaging over de hele lijn verwacht ik niet maar het is niet onmogelijk.

3 weken om een nieuwe camera te leren kennen vind ik vrij kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 17:19:
Het valt gewoon niet te voorspellen. We weten dat er begin februari een persconferentie is gepland. Wellicht weten we dan meer. Wat je sowiso ziet met nikon is dat nadat een nieuw produkt in de winkel ligt het een week of 3, 4 duurt voordat de prijzen echt dalen.

Een prijsverlaging over de hele lijn verwacht ik niet maar het is niet onmogelijk.

3 weken om een nieuwe camera te leren kennen vind ik vrij kort.
Mee oneens! Wat je tegenwoordig steeds vaker ziet is een naadloze introductie van een eventueel nieuw type. Dit nieuwe type is dermate hoog geprijsd dat het oude type nog steeds interessant geprijsd is. Daarnaast ligt de prijs van een EOL aanbieding vaak iets van 5 tientjes goedkoper :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zal het schelen als het echt gaat dalen? 40 euro? 50 euro max? Voor dat geld ga ik liever alvast plezier hebben van dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is dan wel weer lullig. Ik wil de set van 18-105 kopen, maar die is niet als set in Rotterdam te vinden. Dan gaat het me €586 kosten in plaats van van €528 als ik de lens apart betaal. Terwijl er wel een set is van 18-55 VR en dat maar 444 kost. Het scheelft dan €142 terwijl het verschil tussen de 2 lenzen los €93 is. Ik ga nog ff naar Den Haag en Rijswijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb toch de D5000 met 18-105 gekocht bij de Media. Ben er tevreden mee.

• DJ Ronaldo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-08 20:30
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 10:36:
Terwijl er wel een set is van 18-55 VR en dat maar 444 kost.
Waar heb je deze kit gezien voor die prijs ?

• Wijnands
Ik vermoed dat dat een tijdelijke aanbieding van mediamarkt was.

Dat was met 16% korting bij de Media Markt (prijs zonder BTW), dat is nu dus niet meer het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 10:36:
Terwijl er wel een set is van 18-55 VR en dat maar 444 kost
Heb deze set voor €444 afgelopen zaterdag (27 feb) bij Mediamarkt Groningen gekocht. Is toch bijna 70 goedkoper dan de pricewatch (pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR, Digitalstreet.nl was toen € 512,-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 09:49
Zo de D5000 is wel een heel stuk goedkoper geworden... Ik heb hem in de zomer gekocht voor 650 euro met 18-55 vr lens was toen dit zelfs een aanbieding was bij de mediamarkt.
Maar vind het tot nu toe wel een hele fijne camera!
Een minpuntje is misschien dat er geen autofocus-motor inzit hierdoor kan je bijv. de goedkope 50mm lens van nikon niet optimaal gebruiken, je moet nu dus handmatig scherpstellen. Heb hierdoor besloten om maar op zoek te gaan naar oudere lensen en dan maar alles handmatig te doen dus naast scherpstellen ook de sluitertijd en diafragma instellen.
Heb op marktplaats een 28mm 2.8 tokina lens gevonden (30euro) en een heerlijke 50mm 1.8 nikon e serie(40euro).
Met een m42 converter kan je zelfs nog oudere lensen gebruiken welke ook echt cool zijn.
Heb twee oud sovjet! lensen gevonden op ebay de MIR 1 37mm 2.8 voor 30 euro en de Helios 44-2 58mm 2.0 voor 13! euro.
Voor handmatig scherpstellen heb ik een fisheye focus screen gekocht wat het een stukje makkelijker maakt.
Een ingebouwde beeldstabilisatie zoals sony en pentax hebben zou handiger zijn en effect hebben op elke lens die je erop zet ipv de keuze van nikon die hun vr op een enkele lens hebben.
Had niet gedacht dat ik de videofunctie echt zou gebruiken maar het ziet er bijv met een 50mm 1.8 lens echt super goed uit. Je moet de camera niet gebruiken als een homevideocamera maar als je de filmpjes beschouwd als bewegende fotografie kan je prachtige dingen maken.
Verder is het klapbare scherm heel handig! Vooral voor video! En mede door de super goede iso en beeldkwaliteit maakt van deze camera een super fijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Katzeye focus screen neem ik aan? Heb je die zelf gemonteerd? Hoe ging dat?

Overigens misschien wel handig om erbij te vermelden dat je bij Ai manual focus lenzen zoals die 50mm 1.8 E ook de lichtmeting volledig zelf moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 09:49
heb niet de officiele katzeye maar deze van ebay:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=230413097001

werkt perfect en 5 keer zo goedkoop als de orgineel. De handleiding die erbij zat was alleen niet zo heel goed dus had de handleiding van de katzeye site gebruikt voor het monteren, wat wel een gepiel is maar prima gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 21:43
In de handleiding van de D5000 staat dat oordat de camera uitgezet wordt ik de VR op de lens moet uitschakelen. Dat zou iets met het voorkomen van rammelen te maken hebben. (p 19 van de handleiding). Nou is dat natuurlijk iets wat ik geheid een aantal keren zal vergeten, dus mijn vraag is: gaat die lens dan kaput? Of is dat echt alleen maar om het gerammel tegen te gaan? Bovendien, is dat wel zo fijn voor dat schuifje op die lens het dat die net zo vaak aan en uit wordt gezet als de camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedoel je de zin:
Zet de camera niet uit en verwijder het objectief niet terwijl de VR ingeschakeld is.

Dat gaat niet over het schuifje, maar of de VR actief is of niet. Als je hem dus nog hoort piepen moet je hem niet uit zetten wordt er volgens mij bedoeld. Ik laat iig het schuifje altijd aan (behalve is die op een statief staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
Zartok schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 11:41:
Bedoel je de zin:
Zet de camera niet uit en verwijder het objectief niet terwijl de VR ingeschakeld is.

Dat gaat niet over het schuifje, maar of de VR actief is of niet. Als je hem dus nog hoort piepen moet je hem niet uit zetten wordt er volgens mij bedoeld. Ik laat iig het schuifje altijd aan (behalve is die op een statief staat).
Dat bedoelde ik ja. Thanks voor de uitleg. Ook weer opgelost. Ben tot nu toe wel zeer blij met de D5000 (nog geen 24 uur in bezit) en ben nu er flink mee aan het spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
Nog een vraag:

Er is iets wat ik niet helemaal begrijp en dat is de autofocus stand Dynamisch veld AF. Als ik de gebruiksaanwijzing lees, snap ik niet helemaal wanneer en in welke situatie je deze stand gebruikt. De gebruiksaanwijzing heeft het over onderwerpen die grillig bewegen, maar in dat geval gebruik je dan toch de 3d tracking? Wat is bijvoorbeeld precies het verschil tussen deze stand en de 3d tracking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:20
Als ik het mij goed kan herinneren ondersteunen niet alle lenzen 3d tracking.

Daarnaast, bij stilstaande onderwerpen biedt 3d tracking (volgens mij) geen voordelen aangezien de camera dan afhankelijk van je instelling zelf bepaald waar op scherp te stellen (dynamisch veld) of op het door jouw geselecteerde punt (enkelpunt).
Ik denk dat in de meeste situaties 3d tracking goed gaat, ook al fotografeer je een stilstaand onderwerp. Maar ik kan mij voorstellen dat je soms niet wilt dat je camera op het laatste moment opnieuw scherpstelt waardoor je foto anders wordt dan je door je zoeker zag.

Daarnaast staat er in de handleiding nog:
quote: p57
3D-tracking (11 punten)
Wanneer u de ontspanknop half indrukt, worden de kleuren in het gebied rond het
scherpstelpunt in de camera opgeslagen. Hierdoor levert 3D-tracking mogelijk niet het gewenste
resultaat op bij onderwerpen die dezelfde kleur hebben als de achtergrond
.
Maar ik heb hier nog niet genoeg ervaring mee om te zeggen of dit in de praktijk vaak voor problemen zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prijsdaling in de UK.

Wellicht binnenkort ook in NL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Metten

ik hou het graag simpel

Ik heb sinds vandaag ook een D5000 :) Nu nog met een 18-55 GII lensje erbij, hier komt in de toekomt in ieder geval een 35/1.8 en een VR telelens bij.

Heeft iemand nog tips hoe een D5000 het beste te gebruiken is met MF lenzen? Ik heb er nog 4 liggen, maar de belichtingsmeting werkt helaas niet. En om dáár nou een D300s voor aan te schaffen leek me ook wat overdreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Nu online

Metten

ik hou het graag simpel

ohja: voor de geinteresseerden: Bij Mediamarkt Amsterdam heb ik de mijne inclusief de (non-VR) kitlens gekocht voor €384 tijdens de fotomania actie. De normale prijs is €444. De VR kit is daar nu €434.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Metten schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 18:13:
Ik heb sinds vandaag ook een D5000 :) Nu nog met een 18-55 GII lensje erbij, hier komt in de toekomt in ieder geval een 35/1.8 en een VR telelens bij.

Heeft iemand nog tips hoe een D5000 het beste te gebruiken is met MF lenzen? Ik heb er nog 4 liggen, maar de belichtingsmeting werkt helaas niet. En om dáár nou een D300s voor aan te schaffen leek me ook wat overdreven :)
Foto maken, goed naar het resultaat kijken (het histogram is daarbij redelijk onmisbaar), instellingen naar wens aanpassen, nog eens proberen, etc. tot de instellingen naar wens zijn. Of eventueel met de kitlens er op meten, instellen en daarna van lens wisselen en dezelfde instellingen gebruiken (of omrekenen als je bijvoorbeeld op die handmatige lenzen een groter diafragma kan en wil gebruiken).

En op die manier op een gegeven moment een beetje gevoel ontwikkelen voor welke instellingen geschikt zijn :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mochten die MF lenzen nog een nieuw huis zoeken dan stel ik een DM wel op prijs. Verder, bovenstaande methode werkt. Is heel goed voor je gevoel voor schatten trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Nu online

Metten

ik hou het graag simpel

Mijn MF lensjes hou ik nog wel hoor, ik gebruik ze nog wel eens met mijn Nikon FA, waarop ze gewoon prima werken in A S en P modus :)

Op zich lukt het wel aardig zo in manual modus. Het werkt ook goed met een oude flitser met ingebouwde lichtmeter (niet TTL want dat werkt dan weer niet natuurlijk): flitser goed instellen, diafragma instellen en spelen met de sluitertijd voor achtergrondbelichting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Let met oude flitsers echt heel erg op! Check altijd op http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html of het voltage niet te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Nu online

Metten

ik hou het graag simpel

Het is inderdaad goed uitkijken. Gelukkig zijn mijn Nikon SB-15 en Philips P36 safe voor digitaal gebruik. Er schijnen trouwens ook 'safe sync' hotshoe adapters te bestaan: overspanningsbeveiliging om moderne camera's te sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Klopt. En dat kan inderdaad een oplossing zijn als je flitser te veel voltage produceert. Mensen hebben echter de neiging om die stokoude flitsers eerst 's op de camera te proberen vandaar dat ik m'n waarschuwing vrij nadrukkelijk neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Nu online

Metten

ik hou het graag simpel

Goed dat je het zegt, gelukkig was ik al op de hoogte van de kwestie en het feit dat mijn flitsers gewoon 'kunnen' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 14:48
Ben ik nu helemaal blind of is er iets raars aan de hand? In de pricewatch staan nu een heel aantal winkels die de D5000 body voor €130 of minder verkopen:
pricewatch: Nikon D5000
Klopt ook totaal niet tov het prijsgrafiekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanta22
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 21:54
Sommige shops hebben deze nu van 122 euro tot 130 euro klopt dat wel of is dat alleen een onderdeel en niet de gehele camera?
Als dit klopt zou het toch raar zijn aangezien ongeveer iedereen het voor die prijs wel besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:48
Dat kan niet kloppen, dan ondermijnen ze hun eigen D3000. Ga er maar vanuit dat dit een foutje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Zal wel een f*ckup zijn in de prijslijst van een of andere groothandel. Ga er maar niet van uit dat als je hem nu voor die prijs bestelt dat je iets geleverd krijgt zonder bijbetalen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:20
De shops krijgen hun prijzen automatisch door van hun leverancier en zetten hier vervolgens automatisch een marge op. Alle goedkope shops hebben dus waarschijnlijk dezelfde leverancier.
Daarnaast staat hij bij een aantal shops al op niet meer leverbaar. Gewoon een foutje en het lijkt mij heel sterk als deze geleverd wordt voor deze prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 14:48
Ah, dat klinkt als een goede verklaring. Wel absurd zeg, omdat het gelijk bij zoveel winkels tegelijk voorkomt. Bedankt voor de info, lijkt me inderdaad ook niet dat je 'm voor die prijs krijgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 23:53

the mod man

iets van beeldmaker

ik ga het toch even proberen. Het is vaker gelukt maar het is ook wel eens mislukt..

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

wacko schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:52:
Ah, dat klinkt als een goede verklaring. Wel absurd zeg, omdat het gelijk bij zoveel winkels tegelijk voorkomt. Bedankt voor de info, lijkt me inderdaad ook niet dat je 'm voor die prijs krijgt. :)
Dat zeg ik: fout van de groothandel. Doordat al die systemen tot de pricewatch aan toe volledig geautomatiseerd zijn komt de fout dan voor bij alle winkels die via die groothandel werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Hmm even een vraagje, tijdens een lange sluitertijd experiment met bliksem afgelopen weekend kwam ik erachter dat ik constant een paar oplichtende pixels op de sensor heb. Die punten komen namelijk overeen op meerdere foto's.

Onder normaal gebruik zie ik het niet, maar zodra de sluitertijd langer wordt dan een seconde of 5 begint het al.

Voorbeeldje met minstens vijf punten.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4136/4786991648_a806562251_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:28

breinonline

Are you afraid to be known?

Zandpad schreef op maandag 12 juli 2010 @ 17:23:
Hmm even een vraagje, tijdens een lange sluitertijd experiment met bliksem afgelopen weekend kwam ik erachter dat ik constant een paar oplichtende pixels op de sensor heb. Die punten komen namelijk overeen op meerdere foto's.

Onder normaal gebruik zie ik het niet, maar zodra de sluitertijd langer wordt dan een seconde of 5 begint het al.

[afbeelding]
En wat is nu je vraag?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Goeie!
Behalve dat het lelijk is, en zo te verwijderen met LR of PS.
Kan het kwaad? Pixel dood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jajoh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-05-2024
Ik zie in de PW een nikon d5000 body voor 125euro. In hoevere moeten de winkels zich daaraan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:45
jajoh schreef op maandag 12 juli 2010 @ 18:42:
Ik zie in de PW een nikon d5000 body voor 125euro. In hoevere moeten de winkels zich daaraan houden?

En ook niet een winkel ook.... 8)7

Wat is hier aan de hand?

Bij welke winkel is de kans het grootst dat ie geleverd gaat worden? Dan koop ik er zeker een! Net zoals die actie met die HTC Desire.... :9~

[ Voor 16% gewijzigd door Tromp.et op 12-07-2010 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Tromp.et schreef op maandag 12 juli 2010 @ 19:11:
[...]

En ook niet een winkel ook.... 8)7

Wat is hier aan de hand?
Het antwoord stond al in het D5000 topic.
--Niels-- schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:40:
De shops krijgen hun prijzen automatisch door van hun leverancier en zetten hier vervolgens automatisch een marge op. Alle goedkope shops hebben dus waarschijnlijk dezelfde leverancier.
Daarnaast staat hij bij een aantal shops al op niet meer leverbaar. Gewoon een foutje en het lijkt mij heel sterk als deze geleverd wordt voor deze prijs.

[ Voor 56% gewijzigd door Zandpad op 12-07-2010 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even wat reacties gemoved vanuit het aanbiedingentopic. Zoals al aangegeven is dit een geautomatiseerde fout. Ga gerust je gang met bestellen; met een beetje coulance wordt ie nog uitgeleverd ook. De shop heeft echter geen leveringsplicht, dus mocht je niet geleverd krijgen tegen het geadverteerde bedrag kom dan niet in SF huilen. Je topic gaat ogenblikkelijk dicht!

[/vriendelijker GoT >:) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caphex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 21:55
HAHA!

Je geloof 't niet, maar ik heb afgelopen zaterdag net een D5000 + 18-55 Kit bij de MM gekocht voor €477,- tot nu toe een top ding!
Nu zag ik bij toeval een Body voor € 138,- incl btw en verz. kosten te koop, direct besteld (als het niet klopt krijg je vanzelf je geld terug). En verdomd.....Wat heb ik net binnen gekregen.. :)

Nu nog een leuke lens er bij dan heeft m'n vriendin ook direct één.. :)

Niet verkeerd toch een Nikon D5000 Body voor € 138,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
WAT?!
-nog steeds?-

Edit:
Helaas niet meer...
Gefeliciteerd!

[ Voor 53% gewijzigd door Zandpad op 13-07-2010 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caphex
Was nog 1 op voorraad, dus ik denk ik bestel hem direct, ik waag 't er gewoon op.
Met succes..

Had ook een mailtje/telefoontje verwacht dat het niet zou kloppen, maar hij kwam netjes binnen.. :)

[ Voor 7% gewijzigd door caphex op 13-07-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Geweldig, geen gemier gewoon leveren die hap!

Wel mooi fout van hen. Daar ga je veel plezier van hebben, mijn vriendin en ik lopen ook allebei met D5000 en D3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:56

sapphire

Die-hard pruts0r

4Launch levert ze iig niet voor die prijs en van Inmac heb ik een heel erg netjes een mail met uitleg gekregen en een kortingscode voor 50 euro korting op de D5000.
Geloof dat de prijs dan op 409 euro uitkomt !
Dus als iemand interesse heeft, mss kunnen we wat regelen :P

[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 13-07-2010 18:52 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
sapphire schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 18:50:
4Launch levert ze iig niet voor die prijs en van Inmac heb ik een heel erg netjes een mail met uitleg gekregen en een kortingscode voor 50 euro korting op de D5000.
Geloof dat de prijs dan op 409 euro uitkomt !
Dus als iemand interesse heeft, mss kunnen we wat regelen :P
ex btw... dus dat valt nog wel tegen.

edit:
De normale prijs van dit fantastische apparaat is € 459,- (excl. BTW).

Dus die 409 is ook ex btw neem ik dan aan. van de site: (546,21EUR inclusief BTW)

ninja editor :p

[ Voor 18% gewijzigd door pyrofielo op 13-07-2010 21:32 . Reden: prijs ex btw gequote ]

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
pyrofielo schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:24:
[...]

ex btw... dus dat valt nog wel tegen.
Prijs inc BTW is 495, dus de prijs komt dan uit op 445. Dat is bijna lager dan de PW.
Foutje dat was 4Launch

De inc BTW prijs is 641, dus de prijs komt dan uit op 590. Dat is veel hoger dan de PW.

Edit, toch wel toevallig dat er twee keer zo'n dip zit in de grafiek van de D5000. Is dus niet de eerste keer dat er zo'n automatische fout in zit.

[ Voor 30% gewijzigd door Zandpad op 13-07-2010 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caphex
Wat te doen... wat te doen...

We twijfelen een beetje of we het zinvol vinden om beide een D5000 te hebben.

Gewoon de D5000 18-55 KIT van € 477,- van de Mediamarkt terug brengen en die body van € 138,- houden + de 18-55 lens aanschaffen (€ 79,-). Dan hebben we plotseling 260 euro bespaard.

Maar we zouden om spiegelreflex fotografie meer eigen te maken graag wel samen een cursus willen doen en wat heb je daar voor nodig... (twee camera's :))

Ik ben bang dat we best wel spijt kunnen krijgen als we wel één weg doen.. of is dit nu gewoon een 'luxe probleem' waar niet echt een antwoord op is..

Een andere optie zou natuurlijk zijn gewoon houden en als het toch niet nodig blijkt één verkopen op marktplaats.

Wat zou jij doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
caphex schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 22:13:
Wat te doen... wat te doen...

We twijfelen een beetje of we het zinvol vinden om beide een D5000 te hebben.

Gewoon de D5000 18-55 KIT van € 477,- van de Mediamarkt terug brengen en die body van € 138,- houden + de 18-55 lens aanschaffen (€ 79,-). Dan hebben we plotseling 260 euro bespaard.

Maar we zouden om spiegelreflex fotografie meer eigen te maken graag wel samen een cursus willen doen en wat heb je daar voor nodig... (twee camera's :))

Ik ben bang dat we best wel spijt kunnen krijgen als we wel één weg doen.. of is dit nu gewoon een 'luxe probleem' waar niet echt een antwoord op is..

Een andere optie zou natuurlijk zijn gewoon houden en als het toch niet nodig blijkt één verkopen op marktplaats.

Wat zou jij doen ?
Twee camera's houden. Hier exact het zelfde probleem nu. Twee stuks in bezit, maar eigenlijk 1 nodig. Maar in combinatie met 4 stuks lenzen, is het nu wel een gezamelijke hobby geworden. Als het na de vakantie niets wordt kun je altijd een van de twee nog tweede hands verkopen voor een leuk bedrag!

Edit naast dat: ik ga regelmatig met sport oid op kamp, en dan kan ik de tweede uitlenen aan iemand die er redelijk verstand van heeft. Op die manier hoef ik niet van hot naar her te rennen om ieder team erop te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zandpad op 13-07-2010 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
Wanneer denken jullie dat Nikon met vervolgen komt op de D3000 en D5000? Wellicht met een verbeterde videofunctie enz? Ze zijn ondertussen toch aan het verouderen en Canon heeft volgens mij betere camera's voor die prijs. Alleen ben ik zelf aan het sparen voor een Nikon aangezien we nog Nikkor lenezen hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canon heeft een enorme marketing achter zich, Nikon is meer populair in Amerka. Het is niet zo dat merk xyz slechte kamera's hebben. Het is een kwestie van smaak, ik heb persoonlijk een hekel aan kleine camera's waar elk merk momenteel in grossiert. En een videofunctie, als je niet weet hoe je moet filmen met een echte filmcamera met losse lensen en MF en focuspuller niet kent, laat dan ook een DSLR los als videocamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
QErikNL schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 00:12:
Wanneer denken jullie dat Nikon met vervolgen komt op de D3000 en D5000? Wellicht met een verbeterde videofunctie enz? Ze zijn ondertussen toch aan het verouderen en Canon heeft volgens mij betere camera's voor die prijs. Alleen ben ik zelf aan het sparen voor een Nikon aangezien we nog Nikkor lenezen hebben liggen.
En voor oude nikkor lenzen zou ik eerder een D90 nemen, vanwege AF. Voor de rest helemaal met Krusher. Behalve dat film gedeelte. Tuurlijk echt makkelijk is het niet, maar met een beetje oefenen komen er wel leuke dingen uit... Kijk maar naar GH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zandpad schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 00:32:
[...]

.... Behalve dat film gedeelte. Tuurlijk echt makkelijk is het niet, maar met een beetje oefenen komen er wel leuke dingen uit... Kijk maar naar GH.
Geef mij een schoudercamera any time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 00:37:
[...]

Geef mij een schoudercamera any time.
Ik zei leuk, niet perfect! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07 20:06
Zandpad schreef op maandag 12 juli 2010 @ 17:23:

[afbeelding]
Zo te zien dead and hot pixels: http://forum.belgiumdigit...en-hot-pixels-120019.html

Dang! krijg net in de gaten dat ik in het Nikon topic zit.....houd verder wijs mijn mond...koen snapt hem wel }:O

[ Voor 7% gewijzigd door fragcompany op 14-07-2010 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zandpad schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 00:40:
[...]

Ik zei leuk, niet perfect! :+
Afbeeldingslocatie: http://www.red.com/skin/img/photo_zoom/redone_3.jpg

:$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
fragcompany schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 00:44:
[...]

Zo te zien dead and hot pixels: http://forum.belgiumdigit...en-hot-pixels-120019.html

Dang! krijg net in de gaten dat ik in het Nikon topic zit.....houd verder wijs mijn mond...koen snapt hem wel }:O
Ah oke :)
Dankje Martijn, vond het al vreemd dat hij het met korte sluitertijden niet deed!
Tja we hebben nou eenmaal niet allemaal dat budget he?

[ Voor 22% gewijzigd door Zandpad op 14-07-2010 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zandpad schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 00:51:
[...]

...

Tja we hebben nou eenmaal niet allemaal dat budget he?
Gewoon eens op mijn schouder gehad.. She's sooo sweet O+ Zelfs in een SteadyCam harnas (die krengen zijn zwaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 00:57:
[...]

Gewoon eens op mijn schouder gehad.. She's sooo sweet O+ Zelfs in een SteadyCam harnas (die krengen zijn zwaar)
ArriCam ST + Arri/Zeiss Master Zoom is pas zwaar :X daarbij is RED nog lichtgewicht.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
D5000 topic? Niet Sony haxor film camera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

G-Tus schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 01:19:
[...]

ArriCam ST + Arri/Zeiss Master Zoom is pas zwaar :X daarbij is RED nog lichtgewicht.
Daarom, sweet O+

:F oja, dit is een SLR topic ofzo ;) Mea Culpa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosmalen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-04 10:52
Wie kan me helpen, waarschijnlijk super knullig.. maar ik kan de video functie niet vinden :S Kan iemand me uitleggen hoe daar te komen!?

www.vdzande.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rosmalen schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 11:08:
Wie kan me helpen, waarschijnlijk super knullig.. maar ik kan de video functie niet vinden :S Kan iemand me uitleggen hoe daar te komen!?
1. Zet live view aan
2. Druk op ok om te starten
3. Druk op ok om te stoppen

that's it.

Wel ff op letten in welke resolutie je schiet, standaard staat ie namelijk op de middenresolutie en niet op 1280*720 (aanpassen via menu> opnameinstelling > videoinstellingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosmalen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-04 10:52
Zartok schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 11:21:
[...]

1. Zet live view aan
2. Druk op ok om te starten
3. Druk op ok om te stoppen

that's it.

Wel ff op letten in welke resolutie je schiet, standaard staat ie namelijk op de middenresolutie en niet op 1280*720 (aanpassen via menu> opnameinstelling > videoinstellingen).
aiii dat is wel heeeel knullig :P

www.vdzande.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Gister de D5000 gekocht, wat een mooi ding.
Moet wel even alles uitzoeken hoe het werkt, maar eerste indruk is goed.
Tot nu toe erg tevreden.

Prijs: 477 euro bij mediamarkt.

Edit:
Overigens als ik een foto in Live View wil maken dan maakt de Camera geluid, dit is soort ratelend geluid. Dit is alleen bij het maken van foto's met Live View.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt en of dit hoort?

[ Voor 39% gewijzigd door Jieve op 19-07-2010 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Jieve schreef op maandag 19 juli 2010 @ 09:01:
Gister de D5000 gekocht, wat een mooi ding.
Moet wel even alles uitzoeken hoe het werkt, maar eerste indruk is goed.
Tot nu toe erg tevreden.

Prijs: 477 euro bij mediamarkt.

Edit:
Overigens als ik een foto in Live View wil maken dan maakt de Camera geluid, dit is soort ratelend geluid. Dit is alleen bij het maken van foto's met Live View.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt en of dit hoort?
Welk objectief? Scherpstellen in LV gaat traag, misschien dat je daardoor het geluid beter hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjjansen
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:00
Zandpad schreef op maandag 19 juli 2010 @ 11:55:
[...]

Welk objectief? Scherpstellen in LV gaat traag, misschien dat je daardoor het geluid beter hoort.
Mag ik vragen bij welke mm dit is geweest
Bij de MM in Breda is de camera 529

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
mpjjansen schreef op maandag 19 juli 2010 @ 13:00:
[...]

Mag ik vragen bij welke mm dit is geweest
Bij de MM in Breda is de camera 529
Gewoon melden dat een andere MM goedkoper is, krijg je hem voor die prijs mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjjansen
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:00
Zandpad schreef op maandag 19 juli 2010 @ 13:01:
[...]

Gewoon melden dat een andere MM goedkoper is, krijg je hem voor die prijs mee.
Nou wanneer ze in breda niet weten om welke vestiging het gaat weigeren ze om hem voor dezelfde prijs mee tegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
Ik heb de AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR op de D5000 zitten.

@ mpjjansen:
Ik heb was gisteren eerst bij de MediaMarkt (ArenA) in Amsterdam, echter hadden ze hem niet meer op voorraad, dus naar Almere gereden, daar stond hij voor 499 euro. Toen ik inderdaad vertelde aan de medewerker dat die in Amsterdam 477 euro was, heeft hij dit gecontroleerd en mocht ik hem voor 477 meenemen. Zeggen dus dat die in MediaMarkt Arena 477 euro is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Jieve schreef op maandag 19 juli 2010 @ 14:34:
Ik heb de AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR op de D5000 zitten.
Ik heb even mijn 18-55VR op mijn D5000 geschoten en het klinkt als volgt:
tititiititititttt tuuuuuuuuuuuuuuuutuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut. En vervolgens het geklap van de spiegel en sluiter.

[ Voor 7% gewijzigd door Zandpad op 19-07-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
Duidelijk... :D

Wat vinden jullie overigens van de vooraf ingestelde standen?
Ik heb gister even gesnuffeld en mijn gevoel zegt dat ze een beetje moeten gefine tuned moeten worden.

Hoe denken jullie daar over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Mee eens, al heb ik de camera voornamelijk in A of S met Vivid. De flitser is overdag op -1, s'avonds op 0. In die standen heb ik genoeg vrijheid om te spelen zonder dat ik me zorgen moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 23:54
Jieve schreef op maandag 19 juli 2010 @ 15:23:
Duidelijk... :D

Wat vinden jullie overigens van de vooraf ingestelde standen?
Ik heb gister even gesnuffeld en mijn gevoel zegt dat ze een beetje moeten gefine tuned moeten worden.

Hoe denken jullie daar over?
Die standen negeren en gewoon in 1 van de PASM standen schieten :Y
Heb je veel meer controle over je foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou ik P vergeten, dan kan je enkel nog witbalans en ISO regelen. Is nog vrij beperkt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 23:54
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 23:24:
Dan zou ik P vergeten, dan kan je enkel nog witbalans en ISO regelen. Is nog vrij beperkt dus.
P is prima om mee te beginnen als je nog niet veel van de rest weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andyy schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 00:43:
[...]

P is prima om mee te beginnen als je nog niet veel van de rest weet.
P staat voor proffessioneel
Schiet dan gewoon auto en kijk thuis dan naar de metadata om te zien wat het diafragma, iso-waarde en de sluitertijd voor invloed hebben. Ik schiet zelf altijd in A, behalve als er geflitst moet worden op een verjaardag ofzo dan kies ik gewoon voor auto.
Pagina: 1 2 3 Laatste