Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Nikon D5000

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oYkwBz36sfZfkGJjqrO3W509/full.jpg

Inleiding

Na enkele weken wachten was het dan toch zo ver. Nikon komt met de D5000 uit. Camera heeft een uitklapbaar en kantelbare monitor en 11 AF punten met 3d tracking. Toen de beelden van de reclameshoot in Dubrovnik werden "gelekt" verwachte ik een opvolger van de D60. Nu lijkt het erop dat dit als consumentenmodel tussen de D60 en D90 geplaatst wordt.
Consumentenmodel dus ook dit is een motorloze body!

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/fg/budget_dslr/Nikon_d5000.jpg

Specs
  • Draai/Kantelbaar 2.7" scherm
  • 720p HD movie recording op 24 frames-per-seconde, max. 5 minuten achter elkaar
  • D-movie modes: 1280 x 720/24 bps, 640 x 424/24 bps, 320 x 216/24 bps
  • 19! Scene modes.
  • 4fps
  • d-movie
  • Liveview met 4 AF standen
  • Buffer voor 63 JPGs of 11 frames RAW
  • iso 200-3200 met low (iso 100) en high (iso6400)
  • Stofverwijderaar.
  • Multicam1000 11 punts AF systeem met 3d tracking (wat we kennen van de D90)
  • Expeed
  • Active D-lighting
  • In camera retouchering
  • Picture controls ook voor D-movies
  • Sluiter voor 100000 opname's. (eerste keer in tijden dat nikon dat vrijgeeft.)
  • Flashsync: 1/200
  • Meting: 420 punts 3d matrix II
  • Batterij: EN-EL9a
Meer specs: http://www.europe-nikon.c.../1788/specifications.html

Deze post wordt in de loop van de dag nog wel een aantal keer bijgewerkt. Ik verwacht dan ook reactie van die paar gelukkige tweakers die een demo model hebben gehad en/of bij de persconferentie zijn geweest.

Prijzen

pricewatch: Nikon D5000 Body
pricewatch: Nikon D5000 18-55VR Kit
pricewatch: Nikon D5000 18-105VR Kit
pricewatch: Nikon D5000 18-55 II Kit

Links

D5000 op nikon NL
DPReview met hands-on preview en tabel D60, D5000, D90.
Eerste samples op nikon japan maar die site heeft 't wel zwaar.
Dpreview heeft ook samples
Nikon brochure
D5000 in kinderhanden (video)
YouTube: Nikon D5000 Documentary
YouTube: Nikon D5000 - Being creative is child's play!

[ Voor 153% gewijzigd door PowerUp op 24-11-2010 20:57 . Reden: Huisstijl toegevoegd, kapotte plaatjes vervangen ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Tja was wel te verwachten. Leuk, maar ik zit er niet erg van te springen. Vandaag wordt ook 10-24mm DX aangekondigd 10-24 is ook inmiddels op de site van Nikon. Met beetje geluk een prosumer model, of anders nog later dit jaar. Dan wel weer wachten.

[ Voor 17% gewijzigd door wolver1ne op 14-04-2009 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nog een nieuwe camera vandaag verwacht ik niet. En nee, ik zit hier ook niet op te wachten maar misschien een hoop andere mensen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg, willen ze bij Nikon nu wel een keer een duidelijkere nummering gaan hanteren? Hoe moet ik dit nu uitleggen aan mijn ouders en andere geïnteresseerden?

D# = Pro-body
D## = Consumenten body
D### = Tussen Pro en consument in, met neiging naar pro
D#### = Consumenten body

Ik snap het alvast niet meer. Ik zou bijna overstappen naar Canon. :(

Op zich grappig dat kantelbare scherm, maar ik vind persoonlijk de live-view helemaal waardeloos werken. Hoewel ik wel moest lachen laatst, toen ik dus weer een keer de opmerking kreeg dat mijn camera kapot was, want er was geen plaatje te zien terwijl ze keken hoe ze een foto moesten maken.
Komt er zo een muppet van een jaar of 8 aanlopen bij zijn moeder. "Mam, je moet ook gewoon door dat gaatje daar kijken."
(Vette vingers op mijn lens, maar daar heb je een poetsdoek voor bij je.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wijnands schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 07:11:
Nu lijkt het erop dat dit als consumentenmodel tussen de D60 en D90 geplaatst wordt.
Lijkt mij logisch.

D40 mag met pensioen, D60 neemt die plek in als meest basic instapper.
Voor de consument die net een beetje meer wil heb je de D5000 (maar serieus, waarom geen D65, ligt in lijn met alle andere Nikons)
D90 behoudt zijn positie, evenals de D300 (die in augustus opgevolgd word met een D400) en alle anderen.

Moet toegeven, het ziet er grappig uit. Had niet verwacht zo snel van Nikon een dSLR te zien met kantelbaar schermpje. En op zich is het een logische uitbreiding voor liveview. Maar om nu te zeggen dat liveview zo lekker werkt.. pak dan maar een compact, die hebben de echte liveview. Tis een geupgrade D60, HDMI/filmpjes, active d-lighting, stofverwijderaar, AF-punten, ze hebben het mooi vanaf een D3, naar D300, naar D90 naar D5000 laten doorgeven.

Ben benieuwd naar de introductieprijs. Want, is de D5000 nu gelijkwaardig aan de 500D? De D60 stond onder de 450D, de D90 daarboven. De 50D daar weer boven gevolgd door de D300 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 08:20:
D# = Pro-body
D## = Consumenten body
D#### = Consumenten body

Ik snap het alvast niet meer. Ik zou bijna overstappen naar Canon.
Wat is daar nu moeilijk aan? :X
Canon heeft een closeup filter met de zelfde naam als één van hun cameras...
En zo kun je overal wel iets vinden dat op het eerste zicht niet consistent is.
Op zich grappig dat kantelbare scherm, maar ik vind persoonlijk de live-view helemaal waardeloos werken.
Prachtige feature voor macrofotografie, en met een kantelbaar scherm wordt een hoekzoeker hélemaal overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
FLuKee schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 08:43:
[...]

Wat is daar nu moeilijk aan? :X
Dat de naamgeving gewoon onlogisch is? Imho zijn ze dat idd al gaan verzieken met de introductie van de D50 onder de D70, die later weer op laten volgen door een D40 en daarna ineens weer een D60 8)7 . En je kunt zeggen wat je wilt, maar op het moment dat het voor een consument _direct_ duidelijk is welk model van de twee de betere is (Canon 1000D< 400D < 40D < 5D < 1D ) zijn ze geneigd om soms het net-wat-duurdere te kopen. In die zin is ook Canon's naamgeving niet altijd even logisch met een 40D en een 50D, maar iig een stuk consistenter dan wat Nikon doet :)
Canon heeft een closeup filter met de zelfde naam als één van hun cameras...
Imho lang zo'n probleem niet als modellen-reeks-overlap. Mensen die een 500D willen kopen echt niet ineens per ongeluk het filter ofzo :+
En zo kun je overal wel iets vinden dat op het eerste zicht niet consistent is.
Klopt, maar bij Nikon zit het in een wat belangrijker aspect dan een filtertje...
Prachtige feature voor macrofotografie, en met een kantelbaar scherm wordt een hoekzoeker hélemaal overbodig..
True that :) Aan de andere kant ben ik geen macro-fotograaf, dus wellicht zijn hoekzoekers wel helemaal le bomb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42
Zeg, willen ze bij Nikon nu wel een keer een duidelijkere nummering gaan hanteren? Hoe moet ik dit nu uitleggen aan mijn ouders en andere geïnteresseerden?

D# = Pro-body
D## = Consumenten body
D#### = Consumenten body

Hoe had je het dan willen doen? De tientallen zijn nu toch op :?
Ze kunnen hooguit nog een supersimpel model als D30 of D20 op de markt brengen, maar daar zit vast niemand op te wachten.

Ik heb de D5000 vorige week bij Nikon even in mijn handen gehad en hij is wel een stukje groter en zwaarder dan de D60. Dat merk je vooral bij de grip en aan de onderkant van de body lijkt hij ook een halve centimeter dikker. Zodra de D60 er uit gaat, heeft Nikon geen fijn klein instapmodelletje meer zoals de Pentax K-m of de Olympus E-4x0.

[ Voor 20% gewijzigd door dreamscape op 14-04-2009 09:03 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In eerste instantie dacht ik dat dit een 450 killer zou worden, maar dan toch weer zonder die motor erin....

Misschien ben ik hiermee een beetje een azijnpisser, maar juist Nikon had die compatibiliteit toch zo hoog in het vaandel staan?

Maar nogmaals, mooie camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
Je hebt gelijk hoor Henk, logisch is het niet. Maar of het daadwerkelijk een probleem vormt durf ik te betwijfelen. Mensen die het gebeuren een beetje volgen zijn op de hoogte van de onlogische naamgeving, en mensen die er niks van weten laten zich toch gewoon informeren door een verkoper?

Nu, Nikon kan moeilijk anders dan een draai geven aan de hele naamgeving. Dus wordt het in de toekomst misschien wel een stuk eenduidiger (of net heel wat ingewikkelder :D)

Maar om dat nu als reden op te geven om de overstap te maken naar Canon... Ik kan er een hele hoop betere geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 08:59:
In eerste instantie dacht ik dat dit een 450 killer zou worden, maar dan toch weer zonder die motor erin....

Misschien ben ik hiermee een beetje een azijnpisser, maar juist Nikon had die compatibiliteit toch zo hoog in het vaandel staan?

Maar nogmaals, mooie camera.
Juist wij als kritische tweakers (en ook mijzelf en collega's als pers) hadden veel commentaar op het gebrek aan motor, maar face it: mensen die al een voorraad non-AFS-objectieven hebben, die kiezen eerder voor iets uit de D70/80/90-serie.

Ik heb ook van Nikon begrepen dat ze uit de markt slechts zeer sporadig opmerkingen krijgen over dat gebrek aan focusmotor. Vergeet niet dat het wel het instapsegment is, waarin mensen gewoon een dubbelzoomkitje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
FLuKee schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 09:01:
Je hebt gelijk hoor Henk, logisch is het niet. Maar of het daadwerkelijk een probleem vormt durf ik te betwijfelen. Mensen die het gebeuren een beetje volgen zijn op de hoogte van de onlogische naamgeving, en mensen die er niks van weten laten zich toch gewoon informeren door een verkoper?
Ja en nee, er zijn ook hele hordes mensen die op zoek zijn naar een dSLR en gewoon op de bestelknop rammen, ik was het afgelopen weekend in antwerpen en het verbaasde ons echt hoeveel dSLR's je ziet waggelen :P Maar nu bestaat volgens mij het risico dat ze de 1000D en de D5000 blind naast elkaar zetten en voor de goedkopere kiezen. Maar ik ben geen marketeer, dus wie weet loopt dat wel los ;)
Nu, Nikon kan moeilijk anders dan een draai geven aan de hele naamgeving. Dus wordt het in de toekomst misschien wel een stuk eenduidiger (of net heel wat ingewikkelder :D)
Dat is ook weer zo, maar sommige dingen zijn gewoon niet helemaal snugger. Dingen als 'D700' terwijl je al een DX00 lijn hebt enzo :)
Maar om dat nu als reden op te geven om de overstap te maken naar Canon... Ik kan er een hele hoop betere geven :)
Godzijdank wel ja ;) Als je overstapt vanwege de naamgeving snap je het niet helemaal, maar volgens mij bedoelde Dick het ook niet zo letterlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als je toch aan liveview gaat is een kantelschermpje wel een hele goede move. Ik speel bij de D300 een enkele keer wel 's met liveview maar ik vind 't daar weinig toevoegen. Juist met zo'n draaibaar schermpje kun je 't echt benutten. Macro vanaf een statief is een van de toepassingen daarvoor. En nee, een hoekzoeker vind ik ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 09:07:

Ik heb ook van Nikon begrepen dat ze uit de markt slechts zeer sporadig opmerkingen krijgen over dat gebrek aan focusmotor. Vergeet niet dat het wel het instapsegment is, waarin mensen gewoon een dubbelzoomkitje kopen.
Geloof me, ik ben juist iemand die dat niet zal vergeten! Maar het aantal dubbelzoomkits dat verkocht wordt valt wel mee in vergelijking met het aantal normale kits. Daarnaast zijn er toch nog heel veel mensen die nu pas overstappen van een oude reflexcamera en nog objectieven hebben liggen. Tenslotte beperk je mensen met uitbreiden naar bijvoorbeeld portrettele. Met name Nikon heeft daar nog veel objectieven zonder motor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nikon australie heeft een paar kinderen een D5000 in handen gegeven o.a. om aan te tonen hoe simpel en gebruikersvriendelijk de camera is.
)
http://www.youtube.com/wa...U&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/wa...c&feature=player_embedded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 09:24:
[...]

Geloof me, ik ben juist iemand die dat niet zal vergeten! Maar het aantal dubbelzoomkits dat verkocht wordt valt wel mee in vergelijking met het aantal normale kits. Daarnaast zijn er toch nog heel veel mensen die nu pas overstappen van een oude reflexcamera en nog objectieven hebben liggen. Tenslotte beperk je mensen met uitbreiden naar bijvoorbeeld portrettele. Met name Nikon heeft daar nog veel objectieven zonder motor!
En ook mensen die nu pas overstappen van hun oude reflex, dat zijn over het algemeen wel de types die wat serieuzer met fotografie bezig zijn en dus hun heil zoeken in het D90-segment.

Het blijft een manco, dat gebrek aan focusmotor (hoewel, een in-body focusmotor is zo 1989, behalve als je Sony of Pentax heet), maar uiteindelijk moet ergens op bezuinigd worden. Ze willen een kleine body in de markt zetten voor een nette prijs. Dan moet ergens de rode pen gehanteerd worden.

Maar wij tweakers willen ook in het simpelste model per se de vetste functies en alle mogelijkheden. Dat er vervolgens k*tfoto's mee gemaakt worden, dat doet er niet toe, want je hebt al je vette specs shizzle om te showen, je weet toch! ;)

En zo kun je nog wel even doorgaan: vroeger, in het analoge tijdperk, waren alle goedkope simpele spiegelreflexen gewoon full-frame! Dat moet dan tegenwoordig toch ook kunnen?

Overigens valt het aantal dubbelzoomkits natuurlijk wel mee, maar zodra mensen later een telelensje bij hun D40 willen, dan lopen ze gewoon Mediamarkt binnen en zoeken ze het meest standaard AF-S-lensje uit, waarbij ze alleen oog hebben voor de millimetertjes. Die serieuze technische specificaties, die zijn in dit marktsegment echt beduidend minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
dreamscape schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:21:
[...]

En ook mensen die nu pas overstappen van hun oude reflex, dat zijn over het algemeen wel de types die wat serieuzer met fotografie bezig zijn en dus hun heil zoeken in het D90-segment.

Het blijft een manco, dat gebrek aan focusmotor (hoewel, een in-body focusmotor is zo 1989, behalve als je Sony of Pentax heet), maar uiteindelijk moet ergens op bezuinigd worden. Ze willen een kleine body in de markt zetten voor een nette prijs. Dan moet ergens de rode pen gehanteerd worden.
Wat betreft focusmotor in de body: helemaal mee eens.
Maar wij tweakers willen ook in het simpelste model per se de vetste functies en alle mogelijkheden.
Niet per sé, maar je wilt wel bepaalde essentiele dingen in je apparaat, en dat omvat onder andere dat het ding lichtmeet, en focust. Want what's next? een D40s die ook geen lichtmeter meer heeft omdat dat dat budgettair ook een hoop scheelt? ;)
Dat er vervolgens k*tfoto's mee gemaakt worden, dat doet er niet toe, want je hebt al je vette specs shizzle om te showen, je weet toch! ;)
En toch snap ik nog steeds niet waarom fotogear zo nodig pimp-spul moet zijn. dSLR's zijn lelijk, net zoals witte lenzen... :X
En zo kun je nog wel even doorgaan: vroeger, in het analoge tijdperk, waren alle goedkope simpele spiegelreflexen gewoon full-frame! Dat moet dan tegenwoordig toch ook kunnen?
Sterker nog, zelfs de simpele point & shoot konika pops waren Full Frame! En nee, dat moet tegenwoordig niet kunnen door simpelweg het duurdere productieproces, helaas ;)
Overigens valt het aantal dubbelzoomkits natuurlijk wel mee, maar zodra mensen later een telelensje bij hun D40 willen, dan lopen ze gewoon Mediamarkt binnen en zoeken ze het meest standaard AF-S-lensje uit, waarbij ze alleen oog hebben voor de millimetertjes. Die serieuze technische specificaties, die zijn in dit marktsegment echt beduidend minder belangrijk.
Klopt, maar er zijn er ook zat langsgekomen die een 50/1.8 wilden gebruiken of niet snapten waarom hun 70-300apo niet focuste. tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Over witte lenzen gesproken.. nikon is nu toch echt van de zilver gekleurde camera's af geloof ik. Ook bij canon zie ik ze eigenlijk niet meer. Is dat nu uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Henk schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:27:
Niet per sé, maar je wilt wel bepaalde essentiele dingen in je apparaat, en dat omvat onder andere dat het ding lichtmeet, en focust. Want what's next? een D40s die ook geen lichtmeter meer heeft omdat dat dat budgettair ook een hoop scheelt? ;)
Hij kan toch focussen? En dat kan zelfs met praktisch alle nieuwe Nikon-objectieven. Dat je iedere ouwe lens op je camera kan schroeven, dat is een andere kwestie, maar zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren. Ik vond het bij de D40 en D60 bijvoorbeeld erg storend dat ze geen bracketing ondersteunden. Dat focusmotorverhaal kon mij niet zo schelen, want de objectieven die ik vroeger heb verzameld zijn per definitie onbruikbaar, want Minolta MD...
Sterker nog, zelfs de simpele point & shoot konika pops waren Full Frame! En nee, dat moet tegenwoordig niet kunnen door simpelweg het duurdere productieproces, helaas ;)
Ik bedoelde het ietwat sarcastisch :)
Wijnands schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:30:
Over witte lenzen gesproken.. nikon is nu toch echt van de zilver gekleurde camera's af geloof ik. Ook bij canon zie ik ze eigenlijk niet meer. Is dat nu uit?
Tsja, Pentax hobbelt er weer lekker achteraan met een witte K-m, maar verder is het volgens mij best wel heel erg uit.
Oh ja, Panasonic levert de G1 natuurlijk nog in leuke kleurtjes, maar dat is eigenlijk geen DSLR, want geen spiegel (en dan maken we ons druk om een focusmotor die ontbreekt...)

[ Voor 21% gewijzigd door dreamscape op 14-04-2009 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:21:

De mensen die ik tegenkom die nu pas overstappen naar digitaal zijn geen mensen die serieus met fotografie bezig zijn. Zij hebben de tijd overbrugd met een compact camera en willen toch liever een spiegel reflex. Budget is dan vaak absoluut een isssue!

Maar goed, genoeg over de opties die er niet opzitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
om dan maar even positief te doen, damn dat was de perfecte, net wat uitgebreidere instapcamera voor mij geweest (zie je zelfs op tweakers genoeg n00b doelgroep).

Nu moet ik het doen met me gx20, ook geen straf overigens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Toevoeging op de startpost: aparte page met samples op DPReview: link.

Verder: leuke body zo te zien, zeker dat uitklapscherm gaat het goed doen bij de liefhebbers.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op prijs, hoe duurder hoe meer pro de body is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Laatst online: 02-09 14:03
Geinig dingetje. Klinkt alsof Nikon goed gekeken heeft naar de wensen van de echte instappers. Juist dingen als een draaibaar schermpje kan mensen overtuigen voor Nikon te kiezen ipv Canon.

De sensor klinkt stiekem als dezelfde als in de D90 en D300. Kan iemand daar toevallig meer over zeggen? Het is vrij gebruikelijk dat sensoren hergebruikt worden in steeds goedkopere modellen, maar het zal voor veel mensen toch raar in de oren klinken als het topmodel van Nikon op DX-vlak de sensor deelt met een instapper (gelukkig zijn er meer redenen om voor een D90 of D300 te kiezen dan alleen sensor ;)).

Qua naamgeving had ik stiekem al gehoopt op een complete herziening, met bijvoorbeeld een splitsing in een DX- en FX-serie. Het staat al op de body (FX dan), dus waarom niet in het modelnummer opnemen? Maakt het alleen maar duidelijker voor de consument. Ach, wat nu niet is kan nog komen, ze hebben de herziening even uitgesteld met een extra cijfertje, maar op een gegeven moment zijn de mogelijkheden toch echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Remy schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 12:47:
Toevoeging op de startpost: aparte page met samples op DPReview: link.

Verder: leuke body zo te zien, zeker dat uitklapscherm gaat het goed doen bij de liefhebbers.
Moet zeggen dat die ISO1600 en 3200 foto's me niet tegenvallen. Weet niet hoe de NR is van de D5000, maar met "voldoende" licht komen er zeker voor het web of voor 10x15 print acceptabele resultaten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
DarkFlow schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 13:45:

De sensor klinkt stiekem als dezelfde als in de D90 en D300. Kan iemand daar toevallig meer over zeggen?
Ik heb het idee van wel maar weet 't nog niet zeker. Aangezien de AF unit ook uit de D90 komt zou het me niet verbazen als dat met de sensor ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
dreamscape schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 09:07:
[...]

Juist wij als kritische tweakers (en ook mijzelf en collega's als pers) hadden veel commentaar op het gebrek aan motor, maar face it: mensen die al een voorraad non-AFS-objectieven hebben, die kiezen eerder voor iets uit de D70/80/90-serie.

Precies: een instapcamera. Hoeveel mensen hebben nou daadwerkelijk een stapel AF-D objectieven liggen? Inmiddels komen er best aardige alternatieven met AF-S cq. HSM. Zelfs Tamron gaat op de motor tour (helaas nog niet echt impressive).

Wat mij betreft behoeven alleen de 20, 85, 105/135 DC en 180mm een updateje naar SWM + 9 rounded diafragma blaadjes.

Instapper kiezen toch voor zoomlenzen en Nikon heeft op zich prima zoomlenzen met AF-S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Wijnands schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 13:51:
[...]

Ik heb het idee van wel maar weet 't nog niet zeker. Aangezien de AF unit ook uit de D90 komt zou het me niet verbazen als dat met de sensor ook zo is.
Ik begreep van een van de technische mannen van Nikon dat het inderdaad dezelfde sensor is. En dat is beeldkwaliteittechnisch natuurlijk niet vervelend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
PageFault schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:54:
[...]

Precies: een instapcamera. Hoeveel mensen hebben nou daadwerkelijk een stapel AF-D objectieven liggen? Inmiddels komen er best aardige alternatieven met AF-S cq. HSM. Zelfs Tamron gaat op de motor tour (helaas nog niet echt impressive).

Wat mij betreft behoeven alleen de 20, 85, 105/135 DC en 180mm een updateje naar SWM + 9 rounded diafragma blaadjes.

Instapper kiezen toch voor zoomlenzen en Nikon heeft op zich prima zoomlenzen met AF-S.
Het wordt vaak pas leuk als je wat verder groeit, maar de beperkingen van je glas lastiger vindt dan de beperkingen van je body (zeker één als deze die toch al wat meer biedt dan ya average instappert). Of als je een nieuwe body koopt en dan ineens AF-D glas kunt gebruiken, dat ook koopt, en deze als backup/2e body houdt...

Het is gewoon een _stom_ systeem om kreupele body's te bouwen waar maar een deel van je glas fatsoenlijk op werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

With ya average Henkert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

moviemode staat wel in de OP, maar niet hoeveel pixels het ding is. Ik kan wel zien waar Wijnands zijn prioriteiten zitten ;)

edit: okee 12 Mp, zal vast het derde leven van de D300 sensor zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Shark.Bait op 14-04-2009 16:19 ]

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:08
Ik zie echt niet de toegevoegde waarde van zo'n kantelbaar scherm in. Ik zou alleen maar bang zijn dat dat ding een keer afbreekt. Verder gebruik ik praktisch nooit live view.

Verder denk ik geen onaardig instapmodel. Maar geen Canon killer cam zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Shark.Bait schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 16:17:
moviemode staat wel in de OP, maar niet hoeveel pixels het ding is. Ik kan wel zien waar Wijnands zijn prioriteiten zitten ;)

edit: okee 12 Mp, zal vast het derde leven van de D300 sensor zijn.
D-movie modes: 1280 x 720/24 bps, 640 x 424/24 bps, 320 x 216/24 bps toegevoegd aan de startpost.

Startposts zijn de eerste dagen nooit helemaal af.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
Ik als student heb geen ruim budget. Ik heb ooit een d50 gekocht ipv een d40, hoewel de d50 een beetje duurder was zodat ik meer keuze had in tweedehands lenzen, waardoor de uiteindelijke kostprijs toch lager uitviel. Dat is wat mij betreft een groot voordeel aan een focusmotor in je body, ook al is het je eerste. Je kan veel goedkoper tweedehands lenzen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
PageFault schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:54:
[...]
De 180mm heeft al 9 diafragma bladen. Veel smoother kan de bokeh niet worden.
Blijf het jammer vinden dat de goedkope modellen niet meten met AI lenzen en zo duur is een focusmotor toch niet? Er zit er al een in een tweedehand F70 van 50 euro. (wel een trage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Wijnands schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 09:22:
Als je toch aan liveview gaat is een kantelschermpje wel een hele goede move. Ik speel bij de D300 een enkele keer wel 's met liveview maar ik vind 't daar weinig toevoegen. Juist met zo'n draaibaar schermpje kun je 't echt benutten. Macro vanaf een statief is een van de toepassingen daarvoor. En nee, een hoekzoeker vind ik ook niet ideaal.
Ik moet er niet aan denken als Nikon straks ook in prosumer modellen zo'n scherm gaat plaatsen. Of ze moeten iets anders verzinnen waarmee je uit lagere positie je scherm kunt bekijken, of anders moeten ze het niet doen. Ik zie liever geen D4, D700x, etc met zo'n scherm. Steeds in- en uitklappen. En als je het vergeet en ergens tegen aan loopt en dat het stuk gaat. Lijkt me niet erg handig.

Overigens mensen die macro doen, doen het heus wel niet op hun knieën. En vaak ook nog eens door middle van tethering, dus gelijk photo op je PC bekijken. Ok, bij field photography kan ik het wel begrijpen, maar meeste macro gebeurt toch vaak in de studio.

Edit:
Camerland in Alkmaar vraagt 749 euro voor de camera. Die bij hun pas in mei leverbaar zal zijn. Ga er van uit dat het nog goedkoper wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door wolver1ne op 14-04-2009 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Wijnands schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:25:
[...]

D-movie modes: 1280 x 720/24 bps, 640 x 424/24 bps, 320 x 216/24 bps toegevoegd aan de startpost.

Startposts zijn de eerste dagen nooit helemaal af.,
:')
De hoeveelheid Mp (op foto's mee te maken) vind ik interessanter dan de kwaliteit van de film modus.

D# = Pro-body
D## = Consumenten body
D#### = Consumenten body

Die brengen de 1D om re twee jaar opnieuw uit. En de 5D ook, kunnen blijkbaar niet hoger dan 1 of 5 tellen. ;)
En die zijn van Dxx naar xxD overgestapt. Is een canon D60 beter dan een D10? M.a.w. tis allemaal k*t in mijn ogen. Nikon maakt er een groter zooitje van :')
Op zich grappig dat kantelbare scherm, maar ik vind persoonlijk de live-view helemaal waardeloos werken. Hoewel ik wel moest lachen laatst, toen ik dus weer een keer de opmerking kreeg dat mijn camera kapot was, want er was geen plaatje te zien terwijl ze keken hoe ze een foto moesten maken.
Komt er zo een muppet van een jaar of 8 aanlopen bij zijn moeder. "Mam, je moet ook gewoon door dat gaatje daar kijken."
(Vette vingers op mijn lens, maar daar heb je een poetsdoek voor bij je.)
Ik zou em wel handig vinden voor concerten en macro's O+

[ Voor 65% gewijzigd door Shark.Bait op 14-04-2009 19:04 ]

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Henk schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:20:
[...]

Het wordt vaak pas leuk als je wat verder groeit, maar de beperkingen van je glas lastiger vindt dan de beperkingen van je body (zeker één als deze die toch al wat meer biedt dan ya average instappert). Of als je een nieuwe body koopt en dan ineens AF-D glas kunt gebruiken, dat ook koopt, en deze als backup/2e body houdt...

Het is gewoon een _stom_ systeem om kreupele body's te bouwen waar maar een deel van je glas fatsoenlijk op werkt.
99,9% koopt na aanschaf van zo'n camera nooit meer een lens erbij. Er komen steeds meer lenzen met SWM, dus het probleem lost zich vanzelf op ;)

Jouw laatste opmerking slaat nergens op. Op bodies "onder" de D200 werkt de metering ook niet van Ai lenzen... Of de tussenringen van Nikon. Hoe kijk je daar dan tegenaan? Verder zijn er na 1980 geen bodies meer uitgebracht die de 6mm lens accepteren (zonder schade). Moeten al die bodies ook maar aangepast worden? Ik weet het, ik ga teveel de extremen opzoeken >:)

Canon heeft al 2000 jaar geen motor meer in de bodies en daar klaagt niemand over. Dit van Nikon is een kwestie van tijd. Er zullen altijd fossielen blijven die ouwe troep hebben (zoals ik, ik klaag alleen over het ontbreken van de diafragma ring bij G lenzen, die vind mijn FM2 niet lekker en verder werkt VR niet op mijn F90x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
bouwfraude schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 18:09:
[...]

De 180mm heeft al 9 diafragma bladen. Veel smoother kan de bokeh niet worden.
Blijf het jammer vinden dat de goedkope modellen niet meten met AI lenzen en zo duur is een focusmotor toch niet? Er zit er al een in een tweedehand F70 van 50 euro. (wel een trage)
Met afgerond is het bij grotere lensopeningen iets te te perfectioneren. Als je hem gaat dichtknijpen wordt het verschil nauwelijks merkbaar.

Let op dat een focusmotor duur is, al zou die 30 euro kosten, dan is het procentueel gezien nog steeds fors tov de prijs van het apparaat. Niet naar de verkoopprijs kijken, want tussendoor blijft er bij importeur, detailhandel aardig wat aan de strijkstok hangen!

Verder is zo'n motor zwaarder, allemaal afwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
PageFault schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:22:
Met afgerond is het bij grotere lensopeningen iets te te perfectioneren. Als je hem gaat dichtknijpen wordt het verschil nauwelijks merkbaar.
Het lens ontwerp is veel belangrijker voor de bokeh als het aantal diafragma bladen.

Kijk maar eens naar de 50mm primes, er zijn er zat met afgerondde bladen maar toch zijn de meeste meuk kwa bokeh.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:38
ik geef 't op, ik snap nu officieel niets meer van de Nikon modelnummering.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:41
Ik snap ook Nikon ook niet meer, qua typeringen.
Ze zullen toch een keer moeten gaan veranderen. Volgens mij zijn ze oorspronkelijk al de fout in gegaan toen ze een D1 serie hadden met daaronder de D100, dat had D10 moeten zijn, daaronder D100 en daaronder D1000. Dan had je nog even door kunnen gaan. (Maar ik zal wel iets over het hoofd zien...:P)

Overigens vind ik de camera oerlelijk om te zien, is natuurlijk niet een heel groot probleem, het gaat om de beeldkwaliteit, maar ik vind het wel jammer. Het lijkt alsof hij je een beetje moet doen denken aan de D3, D700, D300 en D90 maar het mag niet teveel lijken, dus het wordt inelkaar gedrukt tot een bolle dslr met uitstulpingen.

Als er inderdaad dezelfde sensor in zit als in de D300/D90, dan vind ik dat best gewaagd, het aanschaffen van één van die twee is dan echt alleen maar nodig wanneer je de extra features nodig hebt.

Het kantel en draaibaar scherm is handig, maar ik had het liever gezien zoals op de Olympus modellen (E3, E30, E620) dat is toch handiger, ik snap ook niet helemaal waarom ze voor deze oplossing hebben gekozen, het heeft geen voordeel tov de meer gebruikelijke die je bij Olympus ziet. Beetje een gemiste kans.

Hoeveel AFS lenzen zijn er onderhand trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10

DeFeCt

je wéét toch

Ik maak me een beetje zorgen over de plaatsing van de d-pad... die lijkt te zijn afgegleden naar dezelfde onergonomische plek als bij Canon. Ik hoop toch van ganze harte dat het bij de d5000 blijft want als ze dat ding daar overal gaan plaatsen zal ik mijn duim alsnog op canon yoga moeten sturen...

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik ben benieuwd hoe de prijs komt te liggen ten opzichte van de D90. Het lijkt erop volgens mij dat de prijzen niet al te ver uit elkaar gaan liggen. En volgens mij gaat bij een verschil van bijvoorbeeld 100 euro de D5000 nooit winnen van de D90 als iemand twijfelt tussen deze twee camera's. Behalve voor misschien iemand zoals ik laatst in de dierentuin rond zag lopen en die de opmerking maakte tegen een vriendin: "ja mooie camera he, enige lastige is wel dat ik hierdoor moet kijken" ... en daarmee doelde op het feit dat ze door een zoeker moest kijken ipv op een schermpje :X

Ik weet wel dat als ik mijn D50 zou moeten upgraden ik altijd voor een body met motor zou gaan (dus de D90) om mijn Sigma 70-300 APO en Nikon 50mm 1.8 te kunnen blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
De eerste prijzen zijn bekend. Ik heb pricewatch links toegevoegd. Voorlopig ligt de camera inderdaad erg dicht bij de D90. Op zich niet zo heel vreemd aangezien het een gloednieuw model betreft en aangezien de D5000 toch de sensor en AF systeem met de D90 deelt.
Momenteel is het heel simpel, voor een klein beetje meer krijg je een top-lcd, motor in de body en verlies je het draaischermpje en de 19 scene modes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Wijnands schreef op woensdag 15 april 2009 @ 10:00:
De eerste prijzen zijn bekend. Ik heb pricewatch links toegevoegd. Voorlopig ligt de camera inderdaad erg dicht bij de D90. Op zich niet zo heel vreemd aangezien het een gloednieuw model betreft en aangezien de D5000 toch de sensor en AF systeem met de D90 deelt.
Momenteel is het heel simpel, voor een klein beetje meer krijg je een top-lcd, motor in de body en verlies je het draaischermpje en de 19 scene modes.
De adviesprijzen volgens Nikon zijn 799 voor de body en 899 voor de 18-55VR kit. De pricewtach-prijzen zitten daar heel braaf 50 euro onder, dus daar komt heel snel wel verandering in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Precies, de D90 moest ooit ook meer dan 1000 euro opbrengen :)
Kwintessens schreef op woensdag 15 april 2009 @ 00:31:
Hoeveel AFS lenzen zijn er onderhand trouwens?
http://tweakers.net/price...2579&d587=&d986=&x=16&y=9

En dat lijstje is nog verre van compleet, zeker wat betreft third-party spul.

[ Voor 77% gewijzigd door Orion84 op 15-04-2009 11:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
dreamscape schreef op woensdag 15 april 2009 @ 11:40:
[...]

De adviesprijzen volgens Nikon zijn 799 voor de body en 899 voor de 18-55VR kit. De pricewtach-prijzen zitten daar heel braaf 50 euro onder, dus daar komt heel snel wel verandering in.
Ik had ook eerst de adviesprijzen verwerkt maar pricewatch links zijn reeeler. Alhoewel, als je in de pricewatch naar bijv. de D300 gaat kijken zijn er nog steeds optimisten die dat ding voor meer dan de adviesprijs hopen te verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op woensdag 15 april 2009 @ 11:55:

Ik had ook eerst de adviesprijzen verwerkt maar pricewatch links zijn reeeler. Alhoewel, als je in de pricewatch naar bijv. de D300 gaat kijken zijn er nog steeds optimisten die dat ding voor meer dan de adviesprijs hopen te verkopen
Tsja, als je hem op voorraad hebt voor een oude inkoopprijs en er komt een prijsdaling zonder creditering dan houd je waarschijnlijk de oude prijs nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Denk dat deze camera en het klapschermpje ideaal zijn voor dit segment:

Afbeeldingslocatie: http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2009/4/14/TE/TE_2S_20090414_1/articles/TE_2S_20090414_1_235_2_thumb.jpg

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

DPhotojournal heeft een aardig overzicht met video's met beschrijvingen, info en wat je met de D5000 kan:

http://www.dphotojournal....iews-samples-user-manual/

Of direct de video's:

:)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10

DeFeCt

je wéét toch

DeFeCt schreef op woensdag 15 april 2009 @ 04:02:
Ik maak me een beetje zorgen over de plaatsing van de d-pad...
Ben ik de enige die zich druk maakt om de positie van de d-pad? Voor mij was het gebrek aan ergonomie bij de EOS500 ooit de reden om te kiezen voor een Dynax. Het feit dat Nikon dit ding nu naar beneden plaats en daarmee op dezelfde plek zet als Canon baart me echt een beetje zorgen, het had qua ontwerp namelijk best hoger en imho op een logischere plek kunnen zitten. Ik hoop niet dat we dit ook bij de D400 gaan zien...

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geef je hier ook gelijk in, de knopjes van de D60 en de D90 waren een hele verbetering tegenover die van de D80 en voorlopers, maar door de D-pad hier naar onder te verplaatsen, word de ergonomie weer wat naar beneden gebracht, hoewel er waarschijnlijk wel mensen zijn die het graag hebben zo. Wat betreft het hele toestel ben ik niet zo'n fan meer van de entry level dslr's maar ik vind het wel knap dat ze voor die prijs die features erin kunnen steken. Maar al bij al blijven de starters toestellen van de verschillende fabrikanten in grote lijnen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wacht wel op de D400. Nikon wil de instappers ook on board halen voor deze overgaan tot de aanschaf van een beter toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Is er al iets te zeggen over de prijs, op dit moment ligt deze nog boven de D90. Terwijl dit model eronder gepositioneerd wordt. Iemand enig idee wanneer de prijs de redelijke kant op gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Duurt meestal 2-3 maanden. Zodra er voldoende in het kanaal zitten en de early adopters voorzien zijn zie je dat de prijs wat zakt. Kijk anders 's naar de grafieken in de pricewatch voor de D60 en D90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren even met het apparaat gespeeld. Het scherm is erg leuk en handig. Voor de rest een D60 gevoel, hij is voor mijn gevoel alleen iets hoger. AF snelheid is vergelijkbaar met een D60 (icm met 18-55 VR). AF van live-view is behoorlijk maar niet geschikt voor P&S werk. Filmfunctionaliteit niet naar gekeken (daarvoor heb je een geheugenkaart nodig en die had ik niet bij de hand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Test van het video deel van de camera:
The Nikon D5000 ($729.95 for body only) suffers from many of the same setbacks that the D90 experienced before it. The camera doesn't capture full HD video and its 1280 x 720 footage simply won't cut it in today's market. The rolling shutter issue doesn't appear to have improved at all, which leads us to believe DSLR manufacturers have a lot of work to do before this problem is fully solved. There's also the same quirky manual controls that make both the D90 and the D5000 a frustrating camera to shoot video with.

That being said, the Nikon D5000 also offers a number of features that consumer HD camcorders aren't capable of—a removable lens system, extremely low noise levels, and true progressive 24 frames per second recording. Nikon's inclusion of a flip-down, rotatable LCD screen also makes the D5000 a much better handler than the D90 or the Canon Rebel T1i—both of which have stationary LCDs.

The reality is, however, that Nikon still has a lot of kinks to work out before its DSLR models can really compete with any high-end HD camcorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 15:55
Nikon D5000 heeft problemen met de aan/uit knop , camera is voorlopig niet meer leverbaar http://nikoneurope-nl.cus...d/44573/c/241/r_id/127714

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Je kan nu checken of jouw D5000 ook geraakt wordt door dit probleem:

http://advisory.nikonrepair.eu/language_select.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:41
Wijnands schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 07:24:
Je kan nu checken of jouw D5000 ook geraakt wordt door dit probleem:

http://advisory.nikonrepair.eu/language_select.aspx
Hallo,
Ik overweeg de aanschaf van een D5000, is het probleem van de sluiterknop inmiddels verholpen?
Alvast dank voor reactie.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nikon kennende is het verholpen. Je hebt echter wel kans dat er nog camera's in het distributiekanaal zitten waar nog aan gesleuteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Vraag het gewoon even na bij de winkel waar je het wil kopen :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Ik heb gisteren de nikon d5000 gekocht en had bij de standaard instellingen gewoon een buffer van 63 foto`s.
Vandaag echter heb ik steeds maar een buffer van 5 foto`s, dit terwijl hij gewoon op jpeg normaal staat en het een lege sandisk geheugenkaart is (15mb/s), ik kreeg zo snel geen enkele instelling gevonden die het probleem verhelpt.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

icecreamfarmer schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 12:28:
Ik heb gisteren de nikon d5000 gekocht en had bij de standaard instellingen gewoon een buffer van 63 foto`s.
Vandaag echter heb ik steeds maar een buffer van 5 foto`s, dit terwijl hij gewoon op jpeg normaal staat en het een lege sandisk geheugenkaart is (15mb/s), ik kreeg zo snel geen enkele instelling gevonden die het probleem verhelpt.
Zoals bij alle reflexjes kosten trucjes geheugen (en dus buffer). Dingen die van invloed zijn:
-Active D-Lighting (uit voor max)
-Auto distortion (uit voor max)
-Lange sluitertijd ruisreductie (uit voor max)
-Hoge iso ruisreductie (uit voor max)

En hop, je hebt weer een flinke buffer.. ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

mennovanw schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 13:37:
[...]

Zoals bij alle reflexjes kosten trucjes geheugen (en dus buffer). Dingen die van invloed zijn:
-Active D-Lighting (uit voor max)
-Auto distortion (uit voor max)
-Lange sluitertijd ruisreductie (uit voor max)
-Hoge iso ruisreductie (uit voor max)

En hop, je hebt weer een flinke buffer.. ;)
stond allemaal uit of had geen effect wat het bij mij deed was de auto geometrische verbeteringsfunctie

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 08:39
Wijnands schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 09:42:
Nikon kennende is het verholpen. Je hebt echter wel kans dat er nog camera's in het distributiekanaal zitten waar nog aan gesleuteld moet worden.
ik heb er geen last van, maar het blijkt wel mijn serienummer te betreffen.
verstandig om op te sturen? of wachten tot het voor komt?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Mijn huidige d70 heeft de geest gegeven.

Is deze een beetje te vergelijken met de d70 of kna ik beter naar een d90 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als je alleen AF-s glas hebt kun je het overwegen. Heb je ook AF glas wat je wil houden en hou je van iets stevigere camera's dan zou ik naar de d90 kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
ok bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
om daar nog een kleine toevoeging aan te doen, de D90 is de opvolger van de opvolger van de D70. De D5000 komt uit een lijn van Nikon die onder die D70-D80-D90-lijn is gepositioneerd.

Qua bouw en ergonomie is de D90 meer vergelijkbaar met je D70, waarbij de D90 zeker een vooruitgang is tov de D70.

Puur qua beeldkwaliteit zit er nauwelijks verschil tussen de D90 en de D5000, die beide een flinke vooruitgang zijn tov. de D70 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Extra tipje bovenop die van lateef mbt ergonomie: de D5000 is een maatje kleiner, ook qua grip. Heb je dus (redelijk) grote handen of vind je een wat grotere grip sowieso fijn, dan is de D90 helemaal een goeie aanrader :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Is inderdaad wel fijn een wat grotere camera. En ik wil graag inderdaad in de lijn van de d70 blijven. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nu een D5000 koopt heb je dan nog steeds het probleem dat je de Nikon terug moet sturen zodat het gerepareerd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mogelijk maar niet zo heel waarschijnlijk. Als de winkelier nog wat oude voorraad heeft kan het gebeuren. Het is echter zo lang geleden dat zeker de grotere winkels die oude voorraad al kwijt zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan daarnaast voordat je hem koopt in de winkel vragen of je hem na kan kijken (als dat niet mag moet je maar even bedenken of je hem daar dan ook wilt kopen), heb ik ook gedaan toen ik hem een maandje geleden kocht (bij KE dus daar kan dat iig). Dit is de link naar het probleem, waar je ook de serienummer check kan vinden.

Daarnaast heb ik net een review geschreven zie onderstaand, als je nog meer wilt weten:
productreview: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX NIKKOR 55-200mm VR review door Zartok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt. Ik zit nog te twijfelen tussen de lenzen 18-55 of 18-105. Is het de€100 waard. Mijn budget was eigenlijk maar €600 met nog een tas erbij was dat haalbaar. Zelf wil ik zoveel mogelijk kunnen doen met mijn camera zonder te wisselen, maar mijn voorkeur voor foto's gaat toch in eerste instantie uit naar Portret en evenementen foto's. Natuur dingen komen later wel. Dus wat wordt mij aangeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:28

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb precies hetzelfde budget en ook ik twijfelde daar tussen. In het nikon objectieven topic werd me aangeraden eens te beginnen met de 18-55, kwalitatief zijn de lenzen allebei voor beginners prima.

ps de set met de 18-55 ligt bij de mediamarkt amsterdam arena voor 499, lager dan de pricewatch dus.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De set van 18-55 VR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, het voordeel van de 18-105 VR is natuurlijk dat je wat dieper kunt gaan, ik vind persoonlijk de 18-55VR erg kort en heb daarom standaard mijn 55-200VR erop zitten zodat als er wat snels langs komt zetten (meestal dan wat verder weg) ik het er snel op kan zetten zonder te hoeven wisselen.
Als je meeste objecten dichtbij zijn zou ik geld besparen en voor de 18-55VR set gaan, als je af en toe wat verder moet dan 55mm zou ik voor de 18-105VR gaan, je hebt dan een redelijk bereik zonder te hoeven wisselen, voor een aardige prijs. Als je wilt weten hoe groot precies het verschil is tussen 55 en 105 kan ik evt wel even een paar foto's maken op de afstanden, maar je kan ook hier kijken: http://www.tamron.com/len...cal-length-comparison.php.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:28

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

ja. (zie website mediamarkt amsterdam arena)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zartok schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 13:46:
Tja, het voordeel van de 18-105 VR is natuurlijk dat je wat dieper kunt gaan, ik vind persoonlijk de 18-55VR erg kort en heb daarom standaard mijn 55-200VR erop zitten zodat als er wat snels langs komt zetten (meestal dan wat verder weg) ik het er snel op kan zetten zonder te hoeven wisselen.
Als je meeste objecten dichtbij zijn zou ik geld besparen en voor de 18-55VR set gaan, als je af en toe wat verder moet dan 55mm zou ik voor de 18-105VR gaan, je hebt dan een redelijk bereik zonder te hoeven wisselen, voor een aardige prijs. Als je wilt weten hoe groot precies het verschil is tussen 55 en 105 kan ik evt wel even een paar foto's maken op de afstanden, maar je kan ook hier kijken: http://www.tamron.com/len...cal-length-comparison.php.
Bedankt voor de link. Als de aanbieding er morgen nog is bij de MM ga ik de camera + kit voor €499 halen. Lijkt me dan toch echt een goede deal!
HetWonder schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 15:57:
[...]

ja. (zie website mediamarkt amsterdam arena)
Bedankt ik zie het! Interessante aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 12:05:

Bedankt voor de link. Als de aanbieding er morgen nog is bij de MM ga ik de camera + kit voor €499 halen. Lijkt me dan toch echt een goede deal!
Normaliter gelden aanbiedingen van maandag t/m zondag. Als je vandaag niet kunt, dan zou ik iig even contact opnemen en vragen of ze er eentje voor je kunnen achterhouden voor morgen.

Om de een of andere reden kan ik op de nieuwe site de aanbiedingen niet meer vinden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdgrs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-08 11:52
Btw in de pricewatch staat ook een andere kit - die met de AF-S DX NIKKOR 18-55mm GII (geen VR dus) voor ~440EUR (vs. 440 EUR voor de body alleen :P): pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm GII

Dat lijkt me ook een prima prijs voor de d5000. Komt een stuk dichter in de buurt van de d3000/canon eos 1000d etc. Zo'n enorm gemis zal de VR toch niet zijn? Is het die 60 euro waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De VR versie heeft volgens mij ook nog andere verbeteringen dan alleen VR, maar voor €60 minder lijkt het me geen slechte deal, je kan dan altijd nog de 18-55VR los kopen als hij niet bevalt want die kost los iets van €85 ofzo, je krijgt de 18-55 dan idd zo'n beetje kado. Daarnaast kan je altijd nog overstappen op een duurder segment lens als de 18-55 niet bevalt. Als je een D5000 wilt zou ik zeggen doen, zeker omdat ie goedkoper is dan de body los :D, mensen willen van de 18-55 af!

[ Voor 8% gewijzigd door Zartok op 24-01-2010 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskoy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-01-2022
En anders wacht toch maar even tot komend weekend. Schijnt dat MediaMarkt het hele weekend 19% korting gaat geven op o.a camera's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is mij meerdere keren aangeraden om toch minimaal voor VR te gaan. De verschillen zijn ook aanzienlijk wordt er aan mij verteld.
Baskoy schreef op zondag 24 januari 2010 @ 14:01:
En anders wacht toch maar even tot komend weekend. Schijnt dat MediaMarkt het hele weekend 19% korting gaat geven op o.a camera's..
Bedankt. Dan doe ik dat wel! Waar heb je dat trouwens gehoord?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2010 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskoy
Bronnen binnen de MM:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
This 18-55mm VR is the same as the ridiculously good 18-55mm II kit lens, with the addition of Vibration Reduction (VR).
Bron: http://www.kenrockwell.com/nikon/18-55mm-vr.htm

Het is er dus van afhankelijk of je VR nodig hebt, het scheelt zoals je ook in het artikel kunt lezen 2 stops, maar is pas merkbaar bij sluitertijden onder de 1/60s. Ik weet dus niet hoe je je camera wilt gaan gebruiken, maar het lijkt me dat je er mee moet kunnen leven.
Daarnaast even goed in de pricewatch gekeken en met 18-55 II is de D5000 goedkoper dan het body zelf, je kan nu dus €6.5 besparen op een D5000. Als je dan toch besluit dat je de VR versie wilt, kost dat je €84, je totaal komt dan op €520,5 en dat is minder dan de goedkoopste D5000+18-55VR uit de pricewatch namelijk €524.
De prijzen zullen nog wel zakken dus ik weet niet hoe het zit als je later wat koopt, maar op basis van de prijzen nu zou ik zeggen lekker bij die 18-55 II houden. Tegen de tijd dat je wat beters wilt dan gaan kijken wat je erbij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdgrs
Ik gebruik nu een d70s met 18-70 kitlens, dat gaat VR-loos ook prima :P. Ik bespaar dan liever die 60 EUR :).

Tenzij die MM actie dit weekend echt doorgaat, dat zou neerkomen op zo'n 400 EUR voor de d5000 met VR kitlens? Of is die 499 EUR prijs dan weer afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdgrs
*bump* kan iemand vaststellen of die actie idd aan is? Ik kan niks vinden op de website... Wil 't wel graag zeker weten voor ik zaterdagmorgen op pad ga :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

De actie komt er inderdaad aan, weet alleen niet precies wanneer, maar dit soort acties gaan nooit in het geheim en gaan vrijwel altijd samen met TV-reclame, dus even de TV in de gaten houden. Verder wordt het ook op de MM website aangegeven en zal ook hier op Tweakers het duidelijk zijn wanneer deze actie is.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk wel dat je je verwachtingen niet te hoog moet laten oplopen. In het verleden zijn er volgens mij alleen BTW acties geweest in januari op het gebied van computers en tvs. Het zou mij niet verbazen als dat nu weer het geval is. Januari is niet echt een fotomaand namelijk. Maar goed, even wachten kan geen kwaad natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdgrs
Tja, maar effe wachten dan. Ik zie dat de d5000+18-55mm bij de MM van 499 naar 549 is gegaan, en de kit met 18-55 GII lens is in de pricewatch ook gestegen van 440EUR naar 499EUR... Had ik toch eerder moeten toeslaan! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskoy
Bij MM alexandrium voor 528..Helaas woon ik te ver weg:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net mijn mail gelezen en een mail van de MM daarin: 16% van de prijs af (19% BTW eraf dus) op vrijdag de 29e tm zo 31 januari. Foto staat er ook bij vermeld: http://www.mediamarkt.nl/...Id=29754&special=btwactie . De prijs zal dus zo rond de €450,- liggen (530*0.84=445).

[ Voor 10% gewijzigd door Zartok op 28-01-2010 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskoy
klopt, je kunt hem ook vandaag halen en morgen de korting vragen. Kun je er vanavond mee spelen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
En dat geldt voor alle Mediamarkten? Heb eigenlijk maar nét genoeg geld op mn betaalrekening staan maar het wordt zo wel erg aantrekkelijk :P

Wel een rare manier van rekenen houden zij erop na trouwens:
Rekenvoorbeeld
Een LCD-TV kost € 1.190 (incl. BTW)
19% BTW WEG ERMEE!
€ 1.190 x (100/119)= € 1.000 (excl. BTW)
Aan de kassa ontvangt u € 190.- voordeel (=15,97%)
Ik ben niet bepaald een economisch wonder, maar volgens mij is 1190 euro zonder btw toch €1190*0,81 = € 964 :?
Pagina: 1 2 3 Laatste