Nou voor zover ik het begrijp houdt het voordeel van meer geheugen niet zomaar op.
Wat je echter wel kan doen is bijvoorbeeld 16GB ram plaatsen en dan een intel320 SSD inzetten voor L2ARC en ZIL, dit zal ook nog wel acceptabele prestaties leveren.
De 1 tot 2 GB ram per TB is een advies voor enterprise storage systemen.
Ik draai 3x2TB wd ears in raidz momenteel en ik merkte toch wel veel verschil tussen 4 en 8GB zelfs tussen 8 en 16GB nog. Het is ook afhankelijk van wat je wilt bereiken, je kan eerst proberen of je met 16GB je bandbreedte maximaal kan benutten en wanneer dit niet het geval is of wanneer je opslagruimte te hard groeit kan je altijd meer ram bijsteken.
@clonedonkey,
In principe is die windows (samba) share een map op je schijf ja, Linux en BSD werken intern echter iets anders dan Windows. Bij het maken van de share gaf je bij freenas altijd een mount point op, ik neem aan dat dit nog steeds zo is

. Het kan dus zijn dat jij als mount point de root (basis) van de schijf hebt opgegeven dan staat je data zeg maar waar bij Windows C: zit. Maar deze locatie is nog steeds een "map" binnen het BSD bestandssysteem, ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe FreeNAS precies in elkaar steekt op dit gebied.
Hou het er maar op dat je share te vergelijken is met een map op een schijf binnen windows.
Vaak zegt men binnen Unix is alles een bestand maar dit is niet helemaal correct. Ik kan echter niet kort en bondig uitleggen hoe alles precies in elkaar steekt, ik heb gewoon nog niet genoeg ervaring met non Windows besturingssystemen.
[
Voor 65% gewijzigd door
dutch_warrior op 29-06-2011 20:53
]