Firmware RAID bestaat in feite niet; omdat daarmee wordt geïmpliceerd dat firmware in een hardware controller chip het werk doet; dat heeft nooit bestaan. Met Firmware RAID wordt onboard RAID = driver RAID bedoeld. Dat zijn windows-only drivers die RAID implementeren en 100% softwarematig zijn. De controller heeft wel een read-only firmware implementatie om een RAID BIOS te verzorgen die de metadata schrijft en om booten van RAID mogelijk te maken. Maar zodra Windows boot wordt al het werk gedaan door een driver, die vaak niet van al te beste kwaliteit is zeker qua RAID5.
Maar je hebt gelijk dat ik geen onboard RAID ken die RAID6 implementeert; maar niets wat dat theoretisch in de weg staat.
Schrijven was daar ook trager als ik mij niet vergis.
Slechts één disk extra overhead dus met 6 disks heb je 4 disks over om effectief mee te kunnen schrijven. Het berekenen van dubbele parity kost wel iets meer overhead, maar op CPUs valt dat effect te verwaarlozen een Atom kan daar prima snelheden voor leveren.
Bij een R5 hoort wel een UPSje zodat hij toch op zen minst dat gat kan vullen voor hij op zen gat gaat.
Dat is niet genoeg; het kan niet voorkomen dat een kabel eruit vliegt of een corruptie vertoont, of dat je OS crasht, of dat je filesystem corrupt raakt vanwege een RAID driver design issue. Kies je voor een onveilig systeem dan moet je (extra) vertrouwen backups; iets wat met een net ZFS systeem veel minder cruciaal is omdat je primaire array vele malen robuster is en je tegen veel meer risico's beschermt.
WD EARS zou ik afschrijven. Je hebt geen TLER/CCTL mocht je dat ooit willen (Windows platform of hardware RAID) en ze verbruiken significant meer dan Samsung F4 bij het opspinnen, wat problemen met je voeding kan geven. Een Samsung F4 is erg economisch met opspinnen en dus geschikt voor bijvoorbeeld een PicoPSU setup voor een ultra-zuinige NAS.
Bovendien zijn de WD schijven langzamer. Als je dan moet kiezen zou ik kiezen tussen Samsung F4 en Hitachi 3K5000 2TB; die twee zijn aardig aan elkaar gewaagd. Het voordeel van de Hitachi is dat hij 512-byte sectoren heeft en dus voor ZFS RAID-Z in niet-optimale configuraties geen snelheidsverlies geeft. Verder scheelt het niet veel deze twee schijven, ook niet qua prijs.
schil niet.
De WD heeft 64MB cache, en de F4 'slechts' 32MB. Is die dubbele cache merkbaar qua performance? Of maakt het juist weer trager?
Een hardeschijf heeft een paar megabyte nodig voor een buffer; cachen is onzin omdat je RAM met 8 gigabyte veel meer filecache heeft en dus nooit binnen korte tijd dezelfde data van de hardeschijf zal opvragen. Het is dus een buffer chip om writes te bufferen en read-ahead te verzorgen. Dat heeft hooguit een aantal MB nodig meer is complete onzin. Het is waarschijnlijk gewoon marketing en het feit dat een 512Mbit (64MiB) chip nauwelijks meer kost dan 256Mbit (32MiB).
Over het stroomverbruik zijn de meningen verdeeld. De ene zegt dat de Samsung iets zuiniger is, de andere weer dat de WD zuiniger is.
De WD is niet zuiniger; qua idle is de nieuwe WD EARS even zuinig als de Samsung F4. De oude EARS verbruikt een volle watt extra doordat het een platter extra heeft (4x 500GB ipv 3x666GB). Maar ook de nieuwe EARS verbruikt 50% meer spinup current. Als je het om stroomverbruik doet is de Samsung F4 dus de winnaar.
Als ik alles sommeer, kom ik tot de conclusie dat de F4 goedkoper is (maar die paar euro ben je misschien weer aan stroom kwijt

), sneller is, en minder problemen geeft in raid.
Dat is ook mijn conclusie.
Alle grote schijven (en ik wil nu eenmaal geen 1,5TB schijven) hebben
Advanced Format. Ik neem dat dat gewoon werkt onder linux (grootste schijf tot nu toe is 1TB via USB

)
Hitachi 5K3000 heeft dat niet, maar gewone 512-byte sectoren. Je kunt mogelijk wel meer bad sectors verwachten doordat er per seconde minder absolute error correctie beschikbaar is.
Ik wil raid5 onder softraid gaan gebruiken (mdadm), geven de WD20EARS daar ook problemen mee, of niet?
Nee. Wel zorgen dat je geen verkeerd alignde partities gebruikt. Bij voorkeur helemaal geen partities.
Wat adviseren jullie me?
Samsung F4, Hitachi 5K3000 of wachten op nieuwe 1TB platters van Samsung; zodat 2TB met 2 platters mogelijk wordt of 3TB/4TB/5TB schijven uitkomen. Tevens zullen deze een stuk sneller zijn; volgens de theorie kunnen ze 200MB/s overstijgen terwijl ze op 5400rpm draaien. Maar even afwachten of ze dat ook echt gaan halen. Wanneer ze uitkomen is een raadsel, maar Samsung had ze een tijd geleden al wel gedemonstreerd.