Verwijderd

FireDrunk schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:45:
Hij meet geen power factor, en daardoor zal hij vast wat afwijken, maar ik kan (naar mijn idee) een redelijke schatting maken, omdat de afwijking vrijwel altijd gelijk is voor mijn gevoel.
Wat ik meet op mijn hardware stroomt ook vrij goed met wat anderen meten.
Ik heb zelf nooit in het < 15W gebied gezeten, dus daar kan ik weinig over zeggen...
/ vast wat afwijken / naar mijn idee / redelijke schatting / mijn gevoel / vrij goed /

en meten is weten .. zo ongeveer :+

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-12 08:18
Tja, zeker weten doe ik het niet, ik ben geen mux :)
Maar 5W afwijken zal me jeuken.. Daar komt het op neer :P

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:56:
Tja, zeker weten doe ik het niet, ik ben geen mux :)
Maar 5W afwijken zal me jeuken.. Daar komt het op neer :P
geintje natuurlijk.. wil er ook niet meer dan 3 tientjes aan uitgeven.. (eigenlijk nooit begrepen dat die voedingbouwers nooit een aansluitinkje gemaakt hebben zodat je via je mobo je verbruik kan meten)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:58:
[...]

geintje natuurlijk.. wil er ook niet meer dan 3 tientjes aan uitgeven.. (eigenlijk nooit begrepen dat die voedingbouwers nooit een aansluitinkje gemaakt hebben zodat je via je mobo je verbruik kan meten)
Dan meet je alleen de output van de voeding. Niet de input.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 10:16:
[...]

Dan meet je alleen de output van de voeding. Niet de input.
afhankelijk van het extra stukje electronica dat de voedingbouwer erin stopt natuurlijk .. gewoon een 'gestandariseerde' aansluiting die uitgelezen kan worden door bios :9

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 10:23:
[...]

afhankelijk van het extra stukje electronica dat de voedingbouwer erin stopt natuurlijk .. gewoon een 'gestandariseerde' aansluiting die uitgelezen kan worden door bios :9
Er is ooit een voeding geweest (van coolermaster?) met een verbruiksmeter erop.
Maar dat ding werd iig bij ons amper tot niet verkocht, mensen boeiden het gewoon niet.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• FireDrunk
Tja, en niet elke voedingbouwer wil dat er een eerlijke meting komt... Want dan kunnen ze eigenlijk geen reclame meer maken met best-case-scenarios :)

Even niets...

Verwijderd

hoe blij kan een mens zijn met een stukje plastic van 5,- ? :*)
3 st. 2.5 diskjes/ssd tjes in 1 houdertje.. eindelijk gevonden

Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/9000_9999/9700/9740/9749/974974_BB_00_FB.EPS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/9000_9999/9700/9740/9749/974974_ZB_01_FB.EPS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/9000_9999/9700/9740/9749/974974_ZB_00_FB.EPS.jpg

( bij conrad)

• FireDrunk
Grmbl grmbl grmbl... Tyan mailde terug... Ze zeggen dat mijn PCIe 1.0 kaarten _TE OUD_ zijn om te werken in de PCIe 2.0 lanes van de CPU... Stelletje mongolen bij Intel kunnen niet eens backwards compatibiliteit (die in de PCIe standaard zit) maken!!!

Bah...

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 11:02:
Grmbl grmbl grmbl... Tyan mailde terug... Ze zeggen dat mijn PCIe 1.0 kaarten _TE OUD_ zijn om te werken in de PCIe 2.0 lanes van de CPU... Stelletje mongolen bij Intel kunnen niet eens backwards compatibiliteit (die in de PCIe standaard zit) maken!!!

Bah...
was ik iets te hard met mijn oordeel over ASUS .. wordt steeds moeilijker om 'oude' hardware aan de gang te krijgen op nieuwe mobo's .. balen

• FireDrunk
Ik heb ook echt een boos mailtje terug gestuurd. Want dat RAID controllers niet werken in Grafische poorten snap ik ergens wel een klein beetje, maar dat in een top-of-the-notch servermoederbord er _geen enkele_ PCIe 1.0 kaart werkt. Dat gaat er bij mij niet in...

Bovendien heeft Hauppauge niet eens PCIe 2.0 kaarten, al hun tv-kaarten zijn PCIe 1.0.
LSI heeft pas vanaf de 6Gbps adapters PCIe 2.0...

Wikipedia: PCI Express
Hier staat ook echt heel duidelijk: PCIe 2.0 is FULLY backwards compatible.

Even niets...

Verwijderd

nou, dat asus verhaal ligt iets anders, asus vertelt niet dat hun 'standaard' PCI-e 8x slot alleen geschikt is voor een grafische kaart .. maar blijkbaar speelt dit bij alle mobo boeren momenteel en wij, als eenvoudige consunerds, zijn hier de dupe van.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 08:50:
dat wil ik ook wel eens gaan doen maar nu lees ik dat veel (goedkoope) verbruiksmeters een gemiddelde weergeven op het displaytje en je wil natuurlijk direct veranderingen zien (bij staggerd spin up ofzoiets).

welke verbruiksmeter gebruiken jullie ?
Ik gebruik een Energy Logger 4000. Ging na anderhalf jaar stuk en Conrad heeft deze kostenloos vervangen voor een nieuwe :)

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

redfoxert schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 11:33:
[...]

Ik gebruik een Energy Logger 4000. Ging na anderhalf jaar stuk en Conrad heeft deze kostenloos vervangen voor een nieuwe :)
mooi.. en kan je nou ook 'snelle' verbruikswisselingen zien.. maw.. hoe vaak sampled zo'n ding ?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 11:38:
[...]

mooi.. en kan je nou ook 'snelle' verbruikswisselingen zien.. maw.. hoe vaak sampled zo'n ding ?
Ja hij reageert behoorlijk snel. Als er een device aan springt dan zie ik dat vrijwel direct. Ik denk dat de sampling elke halve seconde ofzo plaats vind.

https://discord.com/invite/tweakers

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Heb een Energy Logger 3000 van conrad. (met aanbeveling van mux _/-\o_ )
Hij checkt redelijk vaak. Voor het gevoel heb je instant verandering.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Over kunst, cultuur en techniek: 8.5W core i3-systeem: het bewijs!

Over het verschil tussen een profi energy analyzer en de energy logger 3500:
Een groot voordeel van deze meter is dat hij 4 keer per seconde zijn scherm update, terwijl de Energy Logger maar eens per seconde een nieuwe meting laat zien. Hierdoor kun je veel beter snellere veranderingen in het verbruik waarnemen.
(dit is niet helemaal correct, de energy logger 3500 doet eigenlijk 1.2 updates per seconde ofzo, maar het is alsnog een heel stuk langzamer dan professionele meters, en al helemaal langzamer dan bijvoorbeeld de bargraph van een goede multimeter).

Je hdd-opstartpiek duurt maar 0.25-0.4 sec, dus ik betwijfel of je het echt zo goed kunt zien op een energy logger. En daarbovenop: je voeding 'dempt' het effect van spinup een beetje. Als je direct een DC-meting aan de hdd doet zie je veel scherpere pieken dan als je het AC-verbruik aan het stopcontact meet.

(EL4000 is intern hetzelfde als de EL3500)

• Arnoud1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-08-2024
Mijn huidige Nas server (ZFS, Celeron D420, 2Gb DDR2, 7x1Tb op sasuc8i) haalt zeer lage snelheden.
Het blijkt niet aan het ram geheugen te liggen, en ook niet aan ZFS (hoewel trager dan hardware raid)

Heb even de onderlinge snelheden getest van enkele pc's met iperf.

3400+ = Athlon64 3400+, WIN XP 32, D-Link DGE530T Pci kaart , 2Gb DDR
3500+ = Athlon64 3500+, WIN XP 32, Onboard NForce4 Gigabit , 3Gb DDR
E350 = Asus E35M1-m Pro, FREEBSD 8.2, Onboard Realtek 8111E Gigabit , 8Gb DDR3
D420 = Celeron D420, FREEBSD 8.2, Onboard Realtek RTL8110SC PCI , 2Gb DDR2
Opt 240 = Dual Opteron 240, Ubuntu Server 10.04, Onboard Broadcom 5702 Gigabit , 2Gb DDR ECC

Cl = Client (Iperf -c -w64k)
Srv = Server (Iperf -s -w64k)
Snelheden in Mbits/sec.

Srv 3400+ Srv 3500+ Srv E350 Srv D420 Srv Opt 240
Cl 3400+ None 215 212 211 219
Cl 3500+ 449 None 943 444 924
Cl E350 467 788 None 117 823
Cl D420 460 499 417 None 468
Cl Opt 240 467 912 930 532 None

Kan iemand deze snelheden verklaren.

Ik heb op die 3400+ de netwerkkaart ook vervangen door een D-Link DGE 528T en een 3Com 3C2000-T zonder grote snelheidswinst te meten.

Zeer vreemd is dat de D420 en E350 ofwel FreeBSD onderling slechts 117Mbits/sec halen !!

Nu is mijn server de D420 en de Client waar ik het meest op werk die 3400+, vandaar de lage snelheden
Enkel de server ga ik vervangen door de E350, mijn client blijft. Ik moet dus echt de oorzaak vinden.

Daar mijn sasuc8i niet werkt op die Asus E35M1-m Pro heb ik er nu 2 Highpoint 620 kaartjes ingestoken en die werken. De onboard poorten verschuiven hierdoor wel, wat problemen gaf met de fstab in freebsd.
Verder is het onmogelijk om te booten van een sata poort op de Pci-e (gebruik gewoon de onboard sata om te booten). Het is een zeer leuk systeem voor ZFS en FreeBSD (als je een compatibele sata kaart hebt)

Op beide systemen lukt het niet om te drives te down-spinnen met atacontrol spindown. Het commando werkt, maar ik kan uren wachten zonder dat er iets gebeurd... (600sec ingegeven als spindown time)

De C states van deze cpu's worden niet herkend op FreeBSD, Enkel state C1 werkt...
E350 kan zelfs tot C6 aan. hopelijk komt hiervoor ook een oplossing.

Linux lijkt veel beter afgewerkt om als server te gebruiken dan FreeBSD, alleen die ZFS hé...
Tot nu toe alleen nadelen ondervonden, zij het dan dat data veiliger is op ZFS, en daarvoor doen we het hé

Ahja, mijn printer werkte perfect met Cups onder Ubuntu en werkt niet met Cups onder FreeBSD...

Zoek ook nog de mogelijkheid om die server als DHCP + Firewall te gebruiken. Kan er een frontend zoals Pfsense of M0n0wall geïnstalleerd worden, of welke zijn hier de mogelijkheden?

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:40
Welke chunk/block/sector-size gebruik het best voor een RAID5-array met mdadm?

Ik heb het raid-tester script van Q als eens geprobeerd op een VM maar liep vast na een tijdje en op een VM zal het ook niet erg accuraat zijn vrees ik.

Blijkbaar zijn 64k chunks het beste, maar wat met block- en sector size?

Ik kan trouwens ook niet bedenken hoe de meesten zoveel schijven aansluiten op een gewone "consumentenvoeding". Mijn voeding heeft bijvoorbeeld enkele volgende aansluitingen: http://www.antec.com/Believe_it/connectors.php?ProdID=23350

Dat is 1 SATA aansluiting en 4 molex-to-SATA aansluitingen.. dus maximum 5 schijven die ik kan aansluiten :? Als NAS rookie zie ik waarschijnlijk iets over het hoofd, alleen weet ik niet wat.

[ Voor 41% gewijzigd door SanderH_ op 13-05-2011 21:19 ]

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Dit soort kabels http://azerty.nl/8-1549-8...ct-power-4pin-4-x-4p.html en je hebt natuurlijk 4pin naar 2 sata.

Bays gebruiken meestal minder spanning dan het aantal disk wat er inzit

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Verwijderd

..
Ik kan trouwens ook niet bedenken hoe de meesten zoveel schijven aansluiten op een gewone "consumentenvoeding".
hier zie je een cooler master 4 in 3 drive cage en een voedingskabeltje ( en 4 st. HD204UI :) )

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/m/849/5386/cm4in3.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2011 23:01 ]

• SanderH_
Ik dacht eerst om 3 keer dit te kopen: http://azerty.nl/8-1549-5...voedingsverloop-15cm.html

Maar zo 1 kabel is waarschijnlijk wel een betere optie. Ik heb hier nog mensen gezien met zo een HDD cage. Passen die zonder problemen in een Coolermaster kast?

Verwijderd

SanderH_ schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 23:28:
Ik dacht eerst om 3 keer dit te kopen: http://azerty.nl/8-1549-5...voedingsverloop-15cm.html

Maar zo 1 kabel is waarschijnlijk wel een betere optie. Ik heb hier nog mensen gezien met zo een HDD cage. Passen die zonder problemen in een Coolermaster kast?
merk kast maakt niet uit
ik heb 3 van die dingen in dit kastje zitten, zijn stil, goedkoop en disks blijven goed koel.

( klik)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2011 23:35 ]

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Toen ik een tijdje terug aan het kijken was voor een norco 2224 zag ik dat de backplanes ook los te koop zijn, ik wil deze backplanes gaan gebruiken in een custom build. Nu vraag ik me echter af of dit zomaar kan, hoe zit het bijvoorbeeld met de leds welke normaal op de norco sledes zitten, ik neem aan dat deze via de backplanes worden aangestuurd.

Het is mijn bedoeling om de custom build ergens eind juli klaar te hebben, momenteel zit ik nog in de ontwerpfase, als ik iets meer details heb uitgewerkt dan post ik hier wel een keer wat sketch-up voorbeelden :P.

[ Voor 6% gewijzigd door dutch_warrior op 14-05-2011 01:02 ]

Verwijderd

dutch_warrior schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 00:50:
Toen ik een tijdje terug aan het kijken was voor een norco 2224 zag ik dat de backplanes ook los te koop zijn, ik wil deze backplanes gaan gebruiken in een custom build. Nu vraag ik me echter af of dit zomaar kan, hoe zit het bijvoorbeeld met de leds welke normaal op de norco sledes zitten, ik neem aan dat deze via de backplanes worden aangestuurd.

Het is mijn bedoeling om de custom build ergens eind juli klaar te hebben, momenteel zit ik nog in de ontwerpfase, als ik iets meer details heb uitgewerkt dan post ik hier wel een keer wat sketch-up voorbeelden :P.
komt nog bij dat niet ieder OS ze goed aanstuurt zover ik weet.. hier is 'google your friend'

• FireDrunk
LEDs op backplanes worden niet door het OS geregeld maar door de controller (of in Norco's geval volgens mij de expander). Je OS heeft niets van doen met lampjes...

Even niets...

• dutch_warrior
Ja dat dacht ik ook, maar de Norco backplane's zijn toch geen echte expanders ?
Dat is wel even belangrijk voor mij om in de gaten te houden aangezien ik ZFS ga gebruiken.

Ik dacht dat de backplane uit de 42 serie norco's gewoon doet wat je normaal met een forwardbreakout cable doet namelijk een SFF8087 (geloof ik) "opsplitsen" naar 4x sata.

Verwijderd

dutch_warrior schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 11:33:
Ja dat dacht ik ook, maar de Norco backplane's zijn toch geen echte expanders ?
Dat is wel even belangrijk voor mij om in de gaten te houden aangezien ik ZFS ga gebruiken.

Ik dacht dat de backplane uit de 42 serie norco's gewoon doet wat je normaal met een forwardbreakout cable doet namelijk een SFF8087 (geloof ik) "opsplitsen" naar 4x sata.
plaatjes :9

• dutch_warrior
Borroz, dat is de norco 4020 (4000 serie) de 4200 serie heeft een andere backplane.
Plaatjes :9
Ik zit zelf te kijken naar deze.

[ Voor 30% gewijzigd door dutch_warrior op 14-05-2011 11:49 ]

Verwijderd

dutch_warrior schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 11:47:
Borroz, dat is de norco 4020 (4000 serie) de 4200 serie heeft een andere backplane.
Plaatjes :9
Ik zit zelf te kijken naar deze.
ja daar heb je idd een breakout kabeltje voor nodig als je rechtsreeks van je mobo aanstuurt of een mini sas/minis sas vanaf een raidkaart.

wat wil je gaan gebruiken ?

• dutch_warrior
Ik heb 6x onboard sata en ben even aan het kijken voor een goede HBA, misschien een SASUC8I of een kaartje waar meer schijven aankunnen.
Zat zelf te denken aan een combinatie van de oude sata backplane en nieuwe minisas backplanes maar dat maakt opzich niet zoveel uit, dat zou schelen in de aanschaf van een reverse breakout cable.
Het liefste heb ik echter alle backplanes hetzelfde

Het gaat mij er puur om, kan ik de mini-sas backplanes gewoon in een zelfbouw kast gebruiken, ik zie niet in waarom niet maar misschien dat ik iets over het hoofd zie ? Het mooie aan mini-sas is dat je wat normaal door 4 kabeltjes stuurt nu door 1 kabel kan sturen, dat is handig met het oog op cable management.

Ik zie op veel foto's een kleine witte connector, wat doet deze, het lijkt wel een 5v floppy voeding ?
plaatje.

[ Voor 21% gewijzigd door dutch_warrior op 14-05-2011 12:05 ]

Verwijderd

dutch_warrior schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 11:59:
Ik heb 6x onboard sata en ben even aan het kijken voor een goede HBA, misschien een SASUC8I of een kaartje waar meer schijven aankunnen.
Zat zelf te denken aan een combinatie van de oude sata backplane en nieuwe minisas backplanes maar dat maakt opzich niet zoveel uit, dat zou schelen in de aanschaf van een reverse breakout cable.
Het liefste heb ik echter alle backplanes hetzelfde

Het gaat mij er puur om, kan ik de mini-sas backplanes gewoon in een zelfbouw kast gebruiken, ik zie niet in waarom niet maar misschien dat ik iets over het hoofd zie ? Het mooie aan mini-sas is dat je wat normaal door 4 kabeltjes stuurt nu door 1 kabel kan sturen, dat is handig met het oog op cable management.

Ik zie op veel foto's een kleine witte connector, wat doet deze, het lijkt wel een 5v floppy voeding ?
plaatje.
ik vermoed SGPIO

• dutch_warrior
haha ja dat zou inderdaad een logische optie zijn, ik wist niet dat de norco backplanes dit ondersteunden :).
Ik moet dus even opletten welk type backplane ik koop want er zijn van het nieuwe type 2 versies, 1 met SGPIO connector en 1 waar de connector zelf niet aanwezig is, de contacten wel.
De 4x sata backplane is er in horizontale en verticale uitvoering waarbij de oude verticale uitvoering niet de witte connector heeft.

Wel jammer dat de mini-sas backplane niet in horizontale uitvoering beschikbaar is, ik wil de schijven plaatsen zoals in de backblaze storagepod maar dat is iets lastiger met horizontale backplanes.

EDIT:
Ik heb even snel een backplane gemaakt in sketch-up :P Als ik 90 graden mini-sas connectors gebruik dan is het 2e plaatje wel goed te realiseren.
Afbeeldingslocatie: http://www.kokvarsselder.nl/nas-wip1.PNG
Afbeeldingslocatie: http://www.kokvarsselder.nl/nas-wip2.PNG

[ Voor 18% gewijzigd door dutch_warrior op 14-05-2011 12:46 ]

Verwijderd

dutch_warrior schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:19:
haha ja dat zou inderdaad een logische optie zijn, ik wist niet dat de norco backplanes dit ondersteunden :).
Ik moet dus even opletten welk type backplane ik koop want er zijn van het nieuwe type 2 versies, 1 met SGPIO connector en 1 waar de connector zelf niet aanwezig is, de contacten wel.
De 4x sata backplane is er in horizontale en verticale uitvoering waarbij de oude verticale uitvoering niet de witte connector heeft.

Wel jammer dat de mini-sas backplane niet in horizontale uitvoering beschikbaar is, ik wil de schijven plaatsen zoals in de backblaze storagepod maar dat is iets lastiger met horizontale backplanes.

EDIT:
Ik heb even snel een backplane gemaakt in sketch-up :P Als ik 90 graden mini-sas connectors gebruik dan is het 2e plaatje wel goed te realiseren.
[afbeelding]
[afbeelding]
en de koeling.. kan je de fans ook niet in het midden plaatsen en naar beide zijkanten naar buiten laten blazen ?

32 disks ? heavy :D

• FireDrunk
Maaruh, 8 * 40 euro maakt 320 euro... Kan je dan niet beter gewoon een echte Norco kast kopen ? :P

Even niets...

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:52
Keuzes, keuzes....

6 x 1.5TB bij besteld bij de 4 die nu reeds in RAID5 draaien, in totaal dus 10 x 1.5TB beschikbaar straks.
Helaas heeft de vervoerder een spanband zo strak rond mijn bestelde kast getrokken dat het voorfront in 20 stukken uit elkaar was gespat :o

Dus nog wat extra tijd om eens te gaan lezen over de verschillende mogelijkheden. Dat had ik misschien beter niet kunnen doen, want hoe meer ik lees, hoe meer ik ga twijfelen :)

Ik ga sowieso een complete reinstall doen (en van RAID5 naar RAID6 migreren), waardoor ik in eerste instantie 3 of 4 disks uit mijn set nodig heb om tijdelijk mijn data kwijt te kunnen. Wat weer betekent dat mijn OS een grow functie van de array zal moeten ondersteunen.

De keuzes:
Openfiler
IK draai nu OpenFiler 2.3 en op zich voldoet het prima.
Echter, hardware support is beperkt (drivers voor mijn HighPoint 2340 moest ik zelf compileren), maar op zich is dat nog wel te doen.
Er is een nieuwe versie uit 2.99 maar ik kan hier nog maar weinig over vinden qua ervaringen. En wat ik vind duidt op nog aardig wat bugs.
Installatie van wat extra's zoals SickBeard, CouchPotato, SABnzbd is een regelrechte ramp. Het is me gelukt, maar vergt heel veel geduld en leeswerk en je moet vanalles zelf gaan compileren. Misschien is het in 2.99 beter, maar dat weet ik niet. Dus updates hiervan installeren doe ik maar niet, ben al lang blij dat het werkt.
Bovendien lijkt het erg lang te duren alsof updates van bijvoorbeeld Samba in OpenFiler (rPath) beschikbaar zijn.
Ook valt me op dat het aantal posts op het OpenFiler forum uit 2011 vrij klein is, waardoor ik me afvraag of 'men' nog wel zo actief met OpenFiler bezig is.

FreeNAS
Lijkt zich helemaal te gaan focussen op ZFS. En hoewel ik de voordelen van ZFS echt wel zie, heb ik al besloten dat ik geen ZFS ga gebruiken. Bovendien (zie boven) heb ik vanwege data-migratie gewoon een expandable set nodig. Ik zou nog twee RAIDZ2 sets kunnen maken, maar dan verlies ik wel erg veel ruimte aan parity disks. Mocht ik ooit van 10 naar 20 disks gaan ga ik ZFS opnieuw een kans geven.
Verder ben ik er niet echt mee bekend, maar hardware support en software installatie lijkt beter/makkelijker te zijn dan onder OpenFiler/rPath

Ubuntu Server (of een andere Linux versie)
Geen mooie webGUI maar mdadm op de command line. Iets lastiger om te configureren misschien, maar zo moeilijk is het nou ook weer niet en op zich doe je dat natuurlijk toch maar 1 keer.
Voordeel is hierbij de goede hardware support. Ook het installeren van extra applicaties (SANnzbd en dergelijke) is hier een stuk makkelijker.

Misschien zijn er nog meer mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

Verwijderd

FireDrunk schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 13:44:
Maaruh, 8 * 40 euro maakt 320 euro... Kan je dan niet beter gewoon een echte Norco kast kopen ? :P
een norco waar 32 disks in gaan bedoel je 8) ..

Verwijderd

Misschien zijn er nog meer mogelijkheden die ik over het hoofd zie?
debian ?

• Sleepie
Ook een optie. Met Ubuntu heb ik echter ervaring (desktop) dus daarom had ik Ubuntu Server aangegeven.
Ik ga nog wat verder lezen :)

Het grootste probleem is eigenlijk dat je op een gegeven moment gewoon een flinke hoeveelheid data hebt. Dan ben je opeens erg beperkt in je mogelijkheden, omdat je die data toch tijdelijk ergens kwijt moet.
(In mijn geval ga ik denk ik 3 of 4 disks aan mijn werkstation hangen en daar tijdelijk allen heen kopieren. Dan de NAS server opnieuw installeren en alles weer terug ... ik durf er nog niet aan te denken hoe lang deze kopieer acties gaan duren eigenlijk :+ )

[ Voor 47% gewijzigd door Sleepie op 14-05-2011 13:59 ]

• dutch_warrior
FireDrunk schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 13:44:
Dit is maar een test opzet, ik wil mijn disken gescheiden hebben van de overige hardware.
Daarnaast wil ik eenvoudig meer disken kunnen plaatsen, die 8 backplanes was meer om even te testen hoeveel ik er kwijt kan in een bepaalde ruimte.

• FireDrunk
http://doxfer.webmin.com/...isks#Introduction_to_RAID

Er lijkt een prima MDADM webinterface te zijn hoor? Zelf nog nooit mee gewerkt, maar ik ken mensen die zweren bij webmin...
Sleepie schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 13:57:
[...]

Ook een optie. Met Ubuntu heb ik echter ervaring (desktop) dus daarom had ik Ubuntu Server aangegeven.

Het grootste probleem is eigenlijk dat je op een gegeven moment gewoon een flinke hoeveelheid data hebt. Dan ben je opeens erg beperkt in je mogelijkheden, omdat je die data toch tijdelijk ergens kwijt moet.
(In mijn geval ga ik denk ik 3 of 4 disks aan mijn werkstation hangen en daar tijdelijk allen heen kopieren. Dan de NAS server opnieuw installeren en alles weer terug ... ik durf er nog niet aan te denken hoe lang deze kopieer acties gaan duren eigenlijk :+ )
Zal wel meevallen toch? Lokaal moet je toch wel >100MB/s kunnen halen?

[ Voor 66% gewijzigd door FireDrunk op 14-05-2011 14:23 ]

Even niets...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:49
Sleepie schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 13:57:
[...]

Met Linux kun je je array laten groeien door telkens een disk toe te voegen. Op ZFS gebaseerde arrays kunnen dit niet en moet je telkens nieuwe arrays maken en toevoegen. Wel handig om bij stil te staan bij je keuze.

Met Linux maak je met 1 commando een array, met 1 commando formatteer je deze XFS en dan mount je hem en klaar. En dan draait het ding en kun je hem in de muur inmetselen. Niets moeilijks aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 14-05-2011 15:28 ]

• SanderH_
@ Sleepie

Met mdadm bijvoorbeeld kan je inderdaad heel snel en makkelijk een array opzetten. Even wat sluikreclame... klik :9.

• Sleepie
FireDrunk schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 14:22:
http://doxfer.webmin.com/...isks#Introduction_to_RAID

Er lijkt een prima MDADM webinterface te zijn hoor? Zelf nog nooit mee gewerkt, maar ik ken mensen die zweren bij webmin...
MDADM webinterface had ik nog niet gevonden, dat is op zich wel handig. Overigens lukt het ook prima zonder hoor (jaren lang een SlackWare server gedraaid), maar het is gewoon makkelijk.
FireDrunk schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 14:22:
Zal wel meevallen toch? Lokaal moet je toch wel >100MB/s kunnen halen?
Tsja, dat zou je denken. Via NFS lukt dat ook wel, maar via Samba haal ik bedroevende resultaten.
Zeker van mn OpenFiler bak naar Ubuntu via CIFS is gewoon triest (maar dat kan natuurlijk prima via NFS)
Zie mijn vorige post hier: Sleepie in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"
Dat is nog een reden waarom ik twijfel of OpenFiler de juiste keuze is. Ik zie mensen hier toch duidelijk betere snelheden halen van Linux --> Windows via Samba. Ik heb het idee dat OpenFiler gewoon een oude samba-versie gebruikt.
Q schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 15:25:
Met Linux kun je je array laten groeien door telkens een disk toe te voegen. Op ZFS gebaseerde arrays kunnen dit niet en moet je telkens nieuwe arrays maken en toevoegen. Wel handig om bij stil te staan bij je keuze.

Met Linux maak je met 1 commando een array, met 1 commando formatteer je deze XFS en dan mount je hem en klaar. En dan draait het ding en kun je hem in de muur inmetselen. Niets moeilijks aan.
Dat ben ik me bewust. Daarom heb ik ook bewust de keuze gemaakt om (nog) geen ZFS te gaan draaien.
Ik heb nu 4 disks in RAID5, nu ik naar 10 disks ga is het mooi tijd om te migreren naar RAID6 (ooit 1 disk uit de raid-set verloren en dan is het toch een paar uur zweten of de rebuild wel goed gaat).
Het wordt dus of OpenFiler (en welke versie moet ik nog even goed bekijken gezien de bugs die ik in 2.99 voorbij zie komen) of ik installeer gewoon een Linux distro en ga met mdadm op de command line aan de gang.
SanderH_ schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 15:36:
Met mdadm bijvoorbeeld kan je inderdaad heel snel en makkelijk een array opzetten. Even wat sluikreclame... klik :9.
Weet ik, ik ben ook niet bang voor mdadm en vanaf een command line.
Bedankt voor die tutorial die stond al tussen m'n bookmarks :)

[ Voor 13% gewijzigd door Sleepie op 14-05-2011 15:43 ]

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-12 17:28
Ubuntu Server is een goede keuze.

Gebruikte zelf eerst Debian, maar kreeg het niet voor elkaar om Couchpotato op te starten tijdens boot.
Aangezien mijn NAS s'nachts uitstaat en s'ochtends weer automatisch opstart is het wel zo handig als alle programma's, zoals SABnzbd, Couchpotato en Sickbeard ook opstarten.

Ik ben daarom overgestapt op Ubuntu Server. Hiermee werkt alles gelijk goed.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12 10:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat is een handig kabeltje die ik nog niet had gevonden. Alleen zie ik wel dat de ruimte tussen de individuele connectors niet erg lang is. Mijn schijven hangen ietsjes verder uit elkaar.
Is dit een foto van jezelf? En zo ja, weet je of kun je voor mij meten hoe lang het deel tussen twee SATA power connectors is?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Ultraman schreef op zondag 15 mei 2011 @ 12:27:
[...]

Dat is een handig kabeltje die ik nog niet had gevonden. Alleen zie ik wel dat de ruimte tussen de individuele connectors niet erg lang is. Mijn schijven hangen ietsjes verder uit elkaar.
Is dit een foto van jezelf? En zo ja, weet je of kun je voor mij meten hoe lang het deel tussen twee SATA power connectors is?
max 5.5 cm .. dit is een erg 'stug kabeltje

• parcifal
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-02-2021
heb precies dezelfde kabels , zijn wel stug maar redden t prima ook als de schijfven zowat tegen elkaar aan zitten , desnoods haal de de sleeving eraf dat zo nog kunnen
en idd hier ook 5,5 cm draadlengte tussen de conectors gemeten

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12 10:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bedankt :)
Moet mijn nieuwe situatie nog inrichten, maar de casemod is zo goed als klaar. Dus ik zal er eens twee testschijfjes inhangen en kijken hoever het uit elkaar hangt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 15-05-2011 13:53 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• parcifal
Ik zoek nog mensen die een H70 watercooler voor de cpu gebruikt hebben in een 4U chassis als de Norco 4220 e.d. , aangezien dit me een ideale oplossing is voor performance en ook t behoud van de airflow door de case.
Al zal t krap worden om de radiator aan de linker of rechter kant van t chassis te monteren aan de binnenzijde van de case , ik heb de 4220 in bestelling dus kan alles niet nameten maar ruw geschat zou t haast mogelijk moeten zijn aan de linkerzijde dat t net boven t moderbord hangt of aan de rechterzijde tussen voeding en de midden fan bracket.
aan de achterzijde van t chassis lijkt me wat minder geschikt omdat dat wel erg veel modwerk zal opleveren om t behoud van de slots en aansluitngen te waarborgen.
Als er mensen zijn die een H70 of evt de dunnere H50 gebruikt hebben in een 4U chassis dan zou ik daar heel graag voorbeelden van zien !
mijn dank

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15
Misschien een leuke case voor iemand die veel disks kwijt wil voor een mooie prijs :-)
V&A aangeboden: Chieftec (CA-01B-B-SL) Bigtower behuizing met veel opties (20 bay nas)

Heb ik tijden een 16x2TB setup in gehad. Fijne case met veel mogelijkheden

• Q
@Parcifal, waarom WC? Lijkt me ook alleen maar een risico. En stil krijg je die doos toch niet.

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-12 12:27
Ik heb de volgende set hardware, ingericht met esxi4.1 en Openfiler (v 2.3) als NAS met een raid5 array op XFS. De disks zijn met RDM via de onboard interface toegewezen aan Openfiler.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel PRO/1000 GT€ 22,86€ 22,86
3Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 60,-€ 180,-
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 86,90€ 86,90
1Intel Core i3 540€ 84,50€ 84,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,50€ 34,50
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 66,85€ 133,70
1MSI H55M-E33€ 64,08€ 64,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 606,54

Ik heb eigenlijk drie vragen:
1. gebruiken jullie in windows NFS, zo ja welke client want ik krijg het niet lekker aan de praat
2. ik haal in windows via samba een snelheid van 24,4 MB/s met het schrijven van een bin bestand van 4,5 GB, zijn dit snelheden die bij deze setup passen? Ik heb het vergeleken met Ubuntu, daar haal ik ongeveer dezelfde snelheid over samba, maar over NFS maarliefst 62,5 mb/s...
3. Mocht ik de overstap maken naar ZFS, haal ik dan opzienbarend hogere snelheden of zal dat vergelijkbaar zijn? (ik wil het wel "even" proberen, maar dan moet ik 3TB aan data verplaatsen voor een kleine test, beetje zonde..)

Heel erg bedankt voor jullie reactie! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Staatslot op 15-05-2011 22:25 . Reden: Openfiler versie toegevoegd ]

• parcifal
Q schreef op zondag 15 mei 2011 @ 20:33:
@Parcifal, waarom WC? Lijkt me ook alleen maar een risico. En stil krijg je die doos toch niet.
Nou bedacht me dat dat wel gunsig zou zijn voor de airflow in de kast naar achter toe dat een koeler dat niet zou beletten en toch over goede cpu koeling te beschikken .
Maar ik verander mischien van gedachten om t eerst met een gewone cpu koeler te proberen hoe t allemaal uitpakt en daarna evt nog over gaan naar wat anders.
tis natuurlijk beetje gekte om gelijk in een nieuwe kast de dremel in te zetten voor 120 mm gat.
Ben al aan t rondkijkenvoor een geschikte cpu koeler , maar door de mindere hoogte in een 4U kast kom je toch niet aan de hoogste performance koelers maar een stukje lager helaas omdat t gewoonweg niet gaat passen koelers die 160 mm hoog zijn.
Dan denk ik nu aan een Noctua lager model met 140 mm fan voor nog enigsisn prestaties en niet teveel herrie.
Zo kast is niet erg stil maar kan t wel wat omlaagbrengen.

• FireDrunk
Iemand ervaring met deze jongens? Kunnen deze spindown en passthrough zoals veel andere Highpoints?

#ProductPrijsSubtotaal
1Highpoint RocketRAID 2740€ 446,12€ 446,12
1Highpoint RocketRAID 2760€ 882,55€ 882,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.328,67

Even niets...

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-12 15:06
FireDrunk schreef op maandag 16 mei 2011 @ 07:57:
Iemand ervaring met deze jongens? Kunnen deze spindown en passthrough zoals veel andere Highpoints?

#ProductPrijsSubtotaal
1Highpoint RocketRAID 2740€ 446,12€ 446,12
1Highpoint RocketRAID 2760€ 882,55€ 882,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.328,67
Spindown kunnen ze in ieder geval als ik de Highpoint site mag geloven :)
Over passthrough kan ik niks vinden in de handleiding dus ik denk zelf niet dat het er op zit.
Weet overigens ook niet wat het precies is :/

bl44t

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:44
Voor die bedragen zou ik een serieuze SAS LSI-controller aanschaffen.

• leonbong
Over het algemeen is een LSI sneller en betere driver ondersteuning.

PS Een LSI 9280 16 poort kunnen ook gewoon expanders op daarnaast kan daar eventueel een SSD-toevoegen als cache schijf.

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 16-05-2011 09:50 ]

• FireDrunk
Ja, maar ik wil ZFS draaien en dus JBOD/Passthrough/True HBA draaien.. Cache SSD maak ik zelf wel :D

Even niets...

• leonbong
Dan heb ik niks gezegd. Maar opzich wel zonde van zo'n dure controller.
De raid5/6 performance is niet mis.

• Sleepie
Staatslot schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:22:

Ik heb eigenlijk drie vragen:
1. gebruiken jullie in windows NFS, zo ja welke client want ik krijg het niet lekker aan de praat
2. ik haal in windows via samba een snelheid van 24,4 MB/s met het schrijven van een bin bestand van 4,5 GB, zijn dit snelheden die bij deze setup passen? Ik heb het vergeleken met Ubuntu, daar haal ik ongeveer dezelfde snelheid over samba, maar over NFS maarliefst 62,5 mb/s...
3. Mocht ik de overstap maken naar ZFS, haal ik dan opzienbarend hogere snelheden of zal dat vergelijkbaar zijn? (ik wil het wel "even" proberen, maar dan moet ik 3TB aan data verplaatsen voor een kleine test, beetje zonde..)

Heel erg bedankt voor jullie reactie! _/-\o_
Dit lijkt exact op het probleem wat ik ook heb met OpenFiler.
Performance van NFS mounts in Ubuntu is prima, maar via samba naar Windows is het allemaal een stuk minder.
Dit lijkt dus wel degelijk aan OpenFiler te liggen (volgens mij maakt OpenFiler gebruik van een al wat oudere samba versie).

Misschien zou je eens een 10GB test bestandje kunnen aanmaken op je NAS en dan dezelfde tests uitvoeren als ik hier heb gedaan?
(Kopieren van NAS naar windows via samba, kopieren van NAS naar Linux via Places --> Network, kopieren van NAS naar Linux via NFS).

• Staatslot
Sleepie schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:37:
[...]

Dit lijkt exact op het probleem wat ik ook heb met OpenFiler.
Performance van NFS mounts in Ubuntu is prima, maar via samba naar Windows is het allemaal een stuk minder.
Dit lijkt dus wel degelijk aan OpenFiler te liggen (volgens mij maakt OpenFiler gebruik van een al wat oudere samba versie).

Misschien zou je eens een 10GB test bestandje kunnen aanmaken op je NAS en dan dezelfde tests uitvoeren als ik hier heb gedaan?
(Kopieren van NAS naar windows via samba, kopieren van NAS naar Linux via Places --> Network, kopieren van NAS naar Linux via NFS).
Zal ik vanavond of morgen eens doen, ik verwacht geen andere snelheden hoor maar voor de volledigheid wel goed om te doen. Daarom was ik zo benieuwd naar andere ervaringen en bovendien de vraag hoe jullie hier omgaan met windows en nfs..

• Sleepie
Staatslot schreef op maandag 16 mei 2011 @ 12:05:
Zal ik vanavond of morgen eens doen, ik verwacht geen andere snelheden hoor maar voor de volledigheid wel goed om te doen. Daarom was ik zo benieuwd naar andere ervaringen en bovendien de vraag hoe jullie hier omgaan met windows en nfs..
Ik wil eigenlijk gewoon weten of het aan OpenFiler ligt op een of andere manier. Dit omdat ik binnenkort mijn server ga her-inrichten en ik nog zoekende ben wat betreft het OS. Ik ga dan ook zeker wat testjes proberen te draaien met OpenFiler 2.99 eens kijken of dat beter bevalt.

Het moet gewoon mogelijk zijn (kijkend naar anderen hier in dit topic) om hogere snelheden via Samba te halen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sleepie op 16-05-2011 14:03 ]

• Q
Ros even ubuntu of debian op het systeempje en je merkt snel genoeg of openfiler een issue is. Aangenomen dat je wel de gebruikelijke samba tweaks hebt doorgevoerd.

• FireDrunk
leonbong schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:25:
Dan heb ik niks gezegd. Maar opzich wel zonde van zo'n dure controller.
De raid5/6 performance is niet mis.
Probleem zit hem er meer in dat ik persé een PCIe 2.0 controller nodig heb (stomme Intel..)

Even niets...

• Staatslot
Sleepie schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:01:
[...]

Ik wil eigenlijk gewoon weten of het aan OpenFiler ligt op een of andere manier. Dit omdat ik binnenkort mijn server ga her-inrichten en ik nog zoekende ben wat betreft het OS. Ik ga dan ook zeker wat testjes proberen te draaien met OpenFiler 2.99 eens kijken of dat beter bevalt.

Het moet gewoon mogelijk zijn (kijkend naar anderen hier in dit topic) om hogere snelheden via Samba te halen.
Ik kan maar één ding zeggen, ga alsjeblieft niet naar 2.99..
Ik pakte eerst de laatste stable, 2.99 zo leek het, maar liep tegen zoveel verveende bugs aan.
Zo kon ik van een schijf altijd maar 95% aan ruimte gebruiken en kon ik dus per harddisk 5% (80gb) weggooien.. Pure bug als je het mij vraagt (en ook volgens de hits op google).
Q schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:43:
Ros even ubuntu of debian op het systeempje en je merkt snel genoeg of openfiler een issue is. Aangenomen dat je wel de gebruikelijke samba tweaks hebt doorgevoerd.
Zo simpel is het niet altijd Q ;)
Ik begrijp je reactie, maar het is naar mijn idee iets te kort door de bocht. Je kunt bij alle problemen wel zeggen probeer even een ander OS, maar in een live-situatie is dat niet altijd mogelijk. Ben je aan het testen met 50gb aan test-data, prima, maar dat is wel een ander verhaal.

Ik gaf al aan ik heb 3tb aan data die ik niet even snel ergens kwijt kan..
Misschien niet erg veel voor jullie hier, maar ik zit er toch maar mooi mee haha.
Uiteraard kan ik alle OS'en en alle versies van het laatste jaar een keer proberen, maar uitzoeken waar een probleem ligt gaat sneller en efficiënter als je om ervaringen vraagt bij mensen die een vergelijkbare situatie hebben draaien

[ Voor 36% gewijzigd door Staatslot op 16-05-2011 15:03 ]

• Staatslot
offtopic:
sorry, dubbel post

[ Voor 96% gewijzigd door Staatslot op 16-05-2011 15:03 ]

• Sleepie
Staatslot schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:57:
Ik kan maar één ding zeggen, ga alsjeblieft niet naar 2.99..
Ik pakte eerst de laatste stable, 2.99 zo leek het, maar liep tegen zoveel verveende bugs aan.
Zo kon ik van een schijf altijd maar 95% aan ruimte gebruiken en kon ik dus per harddisk 5% (80gb) weggooien.. Pure bug als je het mij vraagt (en ook volgens de hits op google).
Ik had die bug gezien inderdaad, maar wilde het eerst zelf testen (ik ben van het "eerst zelf zien, dan geloven" principe :+ )
Maar ik denk dat ik mijn antwoord nu wel heb. Wat me tevens steeds meer richting een Ubuntu of Debian oplossing stuurt trouwens.
Q schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:43:
Twee vraagjes hierover:
Als ik mijn OS verander (systeem boot van een aparte schijf overigens), kan ik dan mn in OpenFiler gemaakte mdadm RAID op een of andere manier inlezen zonder de data te verliezen?
edit:
Zelfde vraag/probleem als Staatslot hierboven dus, ik heb 3.5TiB aan data die ik liever niet kwijtraak

Welke 'gebruikelijke' samba tweaks heb je het dan over?

[ Voor 4% gewijzigd door Sleepie op 16-05-2011 15:05 ]

• FireDrunk
TCP_NODELAY en iets met ASYNC.. Ik heb het een paar pagina's terug gepost. Zoek even op mijn username :)

Even niets...

• Staatslot
FireDrunk schreef op maandag 16 mei 2011 @ 15:06:
TCP_NODELAY en iets met ASYNC.. Ik heb het een paar pagina's terug gepost. Zoek even op mijn username :)
Ik denk dat je deze link bedoelt?

• FireDrunk
Jup :)

Even niets...

• Sleepie
Vanavond ben ik niet thuis, maar dat ga ik morgenavond zeker even checken. Thanks!

• Staatslot
Sleepie schreef op maandag 16 mei 2011 @ 15:14:
Vanavond ben ik niet thuis, maar dat ga ik morgenavond zeker even checken. Thanks!
Bij mij met een standaard Openfiler 2.3 installatie staat die optie in ieder geval al netjes aan..
Dus helaas, dat biedt geen uitkomst..

Edit:
Snelheid gemeten van Windows pc naar Openfiler via Samba geeft gemiddeld 35 mb/s (met tcp_delay ingeschakeld that is). Erg droevig zeker als ik zie dat er via NFS (toegegeven, op Ubuntu want in Windows heb ik het nog niet werkend gekregen) zo'n 65 mb/s wordt gehaald.

Ik heb nog geprobeerd het geheugen van Openfiler te vergroten / verkleinen.
Van 2gb geheugen naar maarliefst 10gb geheugen scheelt gemiddeld ongeveer 5 mb/s, niet spraakmakend dus.
Dus dat streep ik door op het lijstje met mogelijke oorzaken..

[ Voor 43% gewijzigd door Staatslot op 16-05-2011 16:08 ]

Verwijderd

Staatslot schreef op maandag 16 mei 2011 @ 16:00:
[...]

Bij mij met een standaard Openfiler 2.3 installatie staat die optie in ieder geval al netjes aan..
Dus helaas, dat biedt geen uitkomst..

Edit:
Snelheid gemeten van Windows pc naar Openfiler via Samba geeft gemiddeld 35 mb/s (met tcp_delay ingeschakeld that is). Erg droevig zeker als ik zie dat er via NFS (toegegeven, op Ubuntu want in Windows heb ik het nog niet werkend gekregen) zo'n 65 mb/s wordt gehaald.

Ik heb nog geprobeerd het geheugen van Openfiler te vergroten / verkleinen.
Van 2gb geheugen naar maarliefst 10gb geheugen scheelt gemiddeld ongeveer 5 mb/s, niet spraakmakend dus.
Dus dat streep ik door op het lijstje met mogelijke oorzaken..
haal je switch er is tussenuit.. zomaar om ff te testen

• FireDrunk
OpenFiler is niet je/jullie probleem... Ik heb het hier net even getest en haal 120MB/s lezen en schrijven :+
Alles default, enige verschil is dat ik een ramdisk gebruik ipv een echte harddisk... Dus misschien moet je het daar eens zoeken...

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op maandag 16 mei 2011 @ 17:23:
OpenFiler is niet je/jullie probleem... Ik heb het hier net even getest en haal 120MB/s lezen en schrijven :+
Alles default, enige verschil is dat ik een ramdisk gebruik ipv een echte harddisk... Dus misschien moet je het daar eens zoeken...
een ramdisk van pakweg 10 TB :'(

• FireDrunk
Eitje :D

Even niets...

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:19
Als er mensen echt wat gaan proberen met Infiniband hoor ik het graag hier. Zit een beetje te kijken naar die kaarten en dan vooral van Mellanox. Lijkt me wel vet om tussen met workstation en nas zo'n verbinding te leggen :). Vind alleen die prijzen op Ebay nogal uiteen lopen.

• KDVken
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-11-2023
Ik ga een testje doen met een cx4 module voor mijn dell switch :)

Vandaag de insteekkaart besteld bij dell, zou al verzonden moeten zijn.
Is geen infiniband, maar zal hopelijk wel goed werken :)

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Ik heb mijn speelgoed besteld:

Intel Xeon L3406 (voor een prikje kunnen kunnen kopen)
Supermicro X8SIL-F
Kingston KVR1333D3E9SK2/8G
Hitachi Deskstar 5K3000 2TB x6 (raidz2)
WD Scorpio Blue WD1600BEVT x2 (boot mirror)
Intel SASUC8I
Dit alles komt in SilverStone LC10-E, deze kast is mijn oude HTPC/server kast.

Ik zal hier OpeneIndiana icm napp-it op draaien.
Deze machine is enkel dedicated voor storage.

Dit is slechts het begin, wanneer er terug budget is komt dit er bij:
10x2TB (raidz2)
8GB geheugen
Intel SASUC8I
Mogelijk een SSD
Norco RPC-3116

Nu heb ik een vraag hoe ik best de disks aansluit, met het oog op de uitbreiding;
De bootdisks op het mobo of op de controller?
Of de 6x2TB op het mobo of op de controller?

• Q
Boot op mobo. Altijd.

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Ok dankje.

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-12 11:57
Ik heb sinds gisteren eindelijk WOL werkend op mijn server, wooh! Misschien een leuke tip voor mensen die dit ook hebben is het programma Depicus WOL (http://www.depicus.com/wake-on-lan/). Dit programma is er voor vele platformen, zowel desktop als mobile, en stelt je in staat om vanaf elke locatie, mits je internet hebt natuurlijk, je server te booten! Ik heb de iPhone app en het werkt perfect!

• ruitech
Na het lezen in het grote 10TB show topic over infiniband kaartjes, de stoute schoenen aangetrokken en 2x een 10GB/s kaartje besteld + 10M kabel.
Ideaal voor mijn nieuwe servertje. Zodra de spullen binnen zijn uiteraard tests!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:19
Heb een topic geopend waar ik graag je bevindingen zie :D .
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1458081

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-11 03:30
ruitech schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:03:
Na het lezen in het grote 10TB show topic over infiniband kaartjes, de stoute schoenen aangetrokken en 2x een 10GB/s kaartje besteld + 10M kabel.
Ideaal voor mijn nieuwe servertje. Zodra de spullen binnen zijn uiteraard tests!
welke kaartjes en welke kabel heb je besteld?

• ruitech
2x Mellanox 10GBPS Infinihost III EX (MHEA28-XTC) pci-e 8x - € 109,87
1x 10M Infiniband SFF-8470 - € 47,93
Totaal (incl. verzending): € 157,80

Daar koop je niet eens een goede GBIT Switch voor welke fatsoenlijk aan trunking kan doen. Laat staan voldoende Quad NIC's om mee te gaan trunken :-)
Ben erg benieuwd hoe lang het gaat duren voordat het binnen is.

• MSoft06
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-12 08:42
ruitech schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 12:01:

Daar koop je niet eens een goede GBIT Switch voor welke fatsoenlijk aan trunking kan doen. Laat staan voldoende Quad NIC's om mee te gaan trunken :-)
Waar precies gedaan? Wellicht handig voor mensen die ook nog willen bestellen of heb je dit gekocht bij een willekeurige webshop?

• mrtve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-10 11:29
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 22:53:
[...]

hier zie je een cooler master 4 in 3 drive cage en een voedingskabeltje ( en 4 st. HD204UI :) )
Borroz,

Heb je voor mij de afmetingen van die 4-3 module zonder de fan en frontje maar inclusief HD's? Had dit gevonden op Internet B15.3 cm x D18.4 cm x H12.9 cm. Maar dat is denk ik inclusief die fan en dat frontje.
Vind deze oplossing inclusief dat kabeltje wel nice. Alvast bedankt.

Verwijderd

nog meer topics om te gaan volgen 8)

Verwijderd

mrtve schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 12:42:
[...]

Borroz,

Heb je voor mij de afmetingen van die 4-3 module zonder de fan en frontje maar inclusief HD's? Had dit gevonden op Internet B15.3 cm x D18.4 cm x H12.9 cm. Maar dat is denk ik inclusief die fan en dat frontje.
Vind deze oplossing inclusief dat kabeltje wel nice. Alvast bedankt.
oeps..zie ik nu pas.. ga voor je kijken 8)

Verwijderd

en nu nog een leuke INFINIBAND SWITCH.. jawel, die zijn er ook

• mrtve
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 12:46:
[...]

oeps..zie ik nu pas.. ga voor je kijken 8)
hahaha... nee, IK zag jouw post nu pas... ;)

Verwijderd

mrtve schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 12:51:
[...]

hahaha... nee, IK zag jouw post nu pas... ;)
je weet dat zo'n 'unit uit 3 delen bestaat ?

midden waar de disks in komen en 2 zijpaneeltjes, tussen die paneeltjes zitten rubberringen dus feitenlijk hangt het middendeel trillingsvrij.

maten losse middendeel met disks :
B13.4 x H12.8 x D14.9 dit is met het zwarteplastic fanfront eraf

Verwijderd

die kabel is spotgoedkoop.. weet je zeker dat dat een 'echte infiband cable is ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2011 13:03 ]

• ruitech
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 12:57:
[...]

die kabel is spotgoedkoop.. weet je zeker dat dat een 'echte infiband cable is ?
Vrijwel zeker... Waren meer kabels en qua connectoren zou deze voldoen.

• FireDrunk
Zeg.. Gebruik de Edit knop eens wat meer :)

Ontopic: Infiniband is echt super, maar waarom zie ik nou nergens 4 of 8 poorts switchjes voor een paar tientjes :)

Even niets...

• mrtve
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 12:55:
[...]

je weet dat zo'n 'unit uit 3 delen bestaat ?

midden waar de disks in komen en 2 zijpaneeltjes, tussen die paneeltjes zitten rubberringen dus feitenlijk hangt het middendeel trillingsvrij.

maten losse middendeel met disks :
B13.4 x H12.8 x D14.9 dit is met het zwarteplastic fanfront eraf
Thanks! :)

• FireDrunk
http://cgi.ebay.com/Topsp...m2a0eeceffb#ht_500wt_1156

Hmm...
* FireDrunk word hebberig...

Even niets...

Pagina: 1 ... 59 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.