• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12 10:08

lampie1979

Hoepla!

freak1 schreef op zondag 08 mei 2011 @ 14:44:
lol, nog steeds op no1 :)

tis even wachten op de 3TB disks van WD, dan kunnen we er weer 24TB aan toevoegen :)
oh, en mijn platform is windows\hyper-v :)
You hoarding storage b*st*rd ;) !

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

• michiel.686
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11 14:11
freak1 schreef op zondag 08 mei 2011 @ 14:44:
lol, nog steeds op no1 :)

tis even wachten op de 3TB disks van WD, dan kunnen we er weer 24TB aan toevoegen :)
oh, en mijn platform is windows\hyper-v :)
Heb jij zoveel pr0n dan om dat vol te krijgen? :p

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat lijstje veranderd het topic in een slowchat, leuk en wel maar meer dan een spritz-board is het niet, kan een TS het zich opnemen en dit in de achtergrond verder regelen?

Nieuw oude hardware aangekomen, 2x HP P600 voor 80e in totaal. Dat brengt het totaal aantal poorten op 30. Check de RAM BBU oplossing, bijzonder creatief.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/11rjbMUtWesffQUIWdK7yffU/full.jpg

@hieronder: dat wat je denkt, doelbewust: highres plaatjes van oude hardware is onvindbaar op internet, dit is mijn bijdrage en we hebben inmiddels ook 10x zoveel breedband als toen die regel ingesteld werd (was ook buggy layout)

[ Voor 63% gewijzigd door analog_ op 08-05-2011 15:58 ]

Verwijderd

.

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2011 16:55 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-12 08:18
Hej, alleen liefde hier! Anders ga je maar naar de HK :+

Even niets...

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2011 16:54 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:49
Ik denk inderdaad dat we beter dit topic kunnen splitsen:
- Het grote zelfbouw NAS topic
- Het grote storage show-off topic
- Het grote ZFS topic (is er al)

Dus in feite twee nieuwe topics; het zelfbouw topic gaat dan over waar dit topic in de kern over ging: hulp of discussie over het zelf bouwen van een NAS. Het show-off topic zou dan vooral gaan om foto's en de lijst van storage systemen van mensen hier op GoT. Zo blijft dat lekker gescheiden en wordt het laatste een topic met veel foto's en geen 'hulp vraagjes' tussendoor; hooguit vragen over iemands setup.
Ik ben het eens met Cipher en heb het initiatief genomen om een separaat topic te maken voor grote storage builds. Deze thread blijft dan vrij van dat gespam met die tabel.

Storage showoff topic - 10+ TB storage systems

Geef gerust feedback / aanvullingen.

Er moeten ook 2 mede auteurs komen (het moet niet van mij afhangen) die de lijst up-to-date willen houden dus wie voelt zich geroepen?

• Q
analog_ schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:28:
Dat lijstje veranderd het topic in een slowchat, leuk en wel maar meer dan een spritz-board is het niet, kan een TS het zich opnemen en dit in de achtergrond verder regelen?

Nieuw oude hardware aangekomen, 2x HP P600 voor 80e in totaal. Dat brengt het totaal aantal poorten op 30. Check de RAM BBU oplossing, bijzonder creatief.

[afbeelding]

@hieronder: dat wat je denkt, doelbewust: highres plaatjes van oude hardware is onvindbaar op internet, dit is mijn bijdrage en we hebben inmiddels ook 10x zoveel breedband als toen die regel ingesteld werd (was ook buggy layout)
Ziet er ambitieus uit. Hoe gaat de build er uit zien, is daar al een post van?

Verwijderd

ik zie hier veel mensen met dikke raid configuraties en grote NAS servers. ik wil eigenlijk binnenkort thuis ook een NAS server gaan maken ik heb echter één nadeel ik heb geen verstand van linux. is het dan nog te doen of kan ik beter eerst linux gaan leren gebruiken. en kun je voor ong 1000 een goede basis(van ong 6-8TB) maken die ik later kan uitbreiden tot een grotere server.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 16:47:
ik zie hier veel mensen met dikke raid configuraties en grote NAS servers. ik wil eigenlijk binnenkort thuis ook een NAS server gaan maken ik heb echter één nadeel ik heb geen verstand van linux. is het dan nog te doen of kan ik beter eerst linux gaan leren gebruiken. en kun je voor ong 1000 een goede basis(van ong 6-8TB) maken die ik later kan uitbreiden tot een grotere server.
kijk is of je freenas kan installeren.. echt niet moeilijk en geen linux kennis vereist

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2011 16:53 ]

Verwijderd

Q schreef op zondag 08 mei 2011 @ 16:42:
[...]

Ik ben het eens met Cipher en heb het initiatief genomen om een separaat topic te maken voor grote storage builds. Deze thread blijft dan vrij van dat gespam met die tabel.

Er moeten ook 2 mede auteurs komen (het moet niet van mij afhangen) die de lijst up-to-date willen houden dus wie voelt zich geroepen?
ziet er goed uit.. zet mijn 'netto' vooralsnog maar op 18 (staat nu op bruto) 8)
en ik heb 12 'hoofddisks van 2 tb en 1 ssd boot en 1 ssd cache (is wel 14 maar toch :9 )

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2011 16:52 ]

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-12 12:27
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 16:47:
Dat kan voor dat budget in principe prima, ik heb 6tb met een i5 en 16gb geheugen besteld voor 700 euro. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, je kunt ook een servercase nemen met 2 xeon prosessors dan praat je wel over een ander bedrag.. Maar voor 1000 euro moet je een heel eind kunnen komen..
Succes!

• Q
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 16:49:
[...]

ziet er goed uit.. zet mijn 'netto' vooralsnog maar op 18 (staat nu op bruto) 8)
en ik heb 12 'hoofddisks van 2 tb en 1 ssd boot en 1 ssd cache (is wel 14 maar toch :9 )
Ik heb er 12 disks van gemaakt, os disks tellen niet, alleen die van de array en netto staat nu op 18.

Verwijderd

Q schreef op zondag 08 mei 2011 @ 17:09:
[...]

Ik heb er 12 disks van gemaakt, os disks tellen niet, alleen die van de array en netto staat nu op 18.
tnx.. dat klopt beter momenteel , was toch niet van plan om er 1 grote pool van te gaan maken. :)
ga je nog linkjes plaatsen naar andere 'superbuilds' of blijft het een Got aangelegenheid ?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
verder kwam ik dit tegen :

SSD returns rates statistics

- Intel 0.3% (against 0.6%)
- Kingston 1.2% (against 2.4%)
- Crucial 1.9% (against 2.2%)
- Corsair 2.7% (against 2.2%)
- OCZ 3.5% (against 2.9%)

Sign of the times, this time SSDs have their own page in our classification report. Intel stands out once again with an even lower returns rate than last time! The others are far behind, though Crucial and above all Kingston have improved their rates. In fact, if you look at Crucial’s figures more closely, you can see that the M225 range, now being phased out, is bringing the average down. The C300s have a returns rate of just 1.0% over the period.

In contrast, Corsair and OCZ haven’t done as well as last time. Focussing in a bit more, the Vertex 2s, OCZ’s most recent range, have a rate of 3.6%, which is a long way behind Intel.

waaruit blijkt dat intel de betrouwbaarste SSD 's levert.
Ik had enkele weken geleden ook onverwacht een defecte OCZ SSD.. keurig onder garantie vervangen door alternate daar niet van, maar je schrikt wel 8)

• FireDrunk
[...]

Zet mij er maar bij.

Even niets...

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vind wel dat je verplicht een foto toe moet voegen.
En zal van de week ook me eigen server eens toevoegen, kan mooi hekkesluiter zijn :)

Even iets anders.
Ik heb nu nog een losse 250GB OS disk in mijn server hangen.
Ik heb echter geen vrije poort meer en wil uitbreiden, dus het meest logisch lijkt om die te vervangen.
Alleen als op lans dan die hdd flink gehamert word, en daarnaast dcc daar ook van moet draaien.
Iemand enig idee of dat elkaar flink hinderd ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Staatslot schreef op zondag 08 mei 2011 @ 17:07:
[...]

Dat kan voor dat budget in principe prima, ik heb 6tb met een i5 en 16gb geheugen besteld voor 700 euro. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, je kunt ook een servercase nemen met 2 xeon prosessors dan praat je wel over een ander bedrag.. Maar voor 1000 euro moet je een heel eind kunnen komen..
Succes!
ik bedoel of je daarmee een goede basis hebt om daarna nog meer uit te breiden. en wat voor een case heb je trouwens wat ik zat wel te denken aan een 19 inch rack. heb je ook een server moederbord of gewoon consumenten bord?
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 16:48:
[...]

kijk is of je freenas kan installeren.. echt niet moeilijk en geen linux kennis vereist
ik heb nog geen hardware gekocht ik ben nu eerst nog informatie aan het inwinnen of het haalbaar is maar ik denk het wel

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 18:45:
[...]

ik bedoel of je daarmee een goede basis hebt om daarna nog meer uit te breiden. en wat voor een case heb je trouwens wat ik zat wel te denken aan een 19 inch rack. heb je ook een server moederbord of gewoon consumenten bord?

[...]

ik heb nog geen hardware gekocht ik ben nu eerst nog informatie aan het inwinnen of het haalbaar is maar ik denk het wel
Al die dingen hangen af van wat je van plan bent.
In principe koop een 2e hands desktop en hang er 3 - 2TB schijven aan, klaar is je nas.

Veel van die nasjes zijn ooit begonnen op zo'n manier, en naderhand steeds uitgebreid :)

Mijn 14 HD's voelen zich prima thuis in een 2e hands stacker van 4 tientjes, of evt iets als die rebel van quindor, Maar je kunt natuurlijk ook 400E uitgeven voor Zo'n 24 baai norco. Of dat nodig is ? ligt aan je eigen plannen :)

Server mobo's kunnen nuttig zijn, maar de meeste desktopboarden met pci-express voldoen ook, persoonlijk schuif ik altijd mijn oude moederbord+cpu door van mijn werk/game bak :)

Verder hoef je natuurlijk geen linux op een nas te draaien, Windows server of thuisserver kunnen afhankelijk van je wensen gelijkwaardig of zelfs beter zijn...............

Wat je je wel eerst moet afvragen.
-Hoe belangrijk is de data ?
Kun je het af zonder raid. of met 1 disk pariteit, of heb je liever complete versie beheer ?
-Hoe belangrijk is snelheid ?
Is het echt nodig dat je die film met 500MB/s kunt streamen, of was 60 ook al genoeg ?
Das het verschil tussen een dikke raidkaart en gewoon losse disken :) Maar of je dat verschil ook nodig hebt ?
-Hoe belangrijk is groote, Denk je het wel af te kunnen met een paar disken, of weet je nu al dat het er uiteindelijk 20+ worden :)

[ Voor 24% gewijzigd door heuveltje op 08-05-2011 21:03 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12 10:08

lampie1979

Hoepla!

analog_ schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:28:

[afbeelding]

Ik zeg mooi spul!
[...]

Mooi initiatief!

Zet mij er maar bij als mede auteur.

Niet driedubbelposten graag.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2011 23:58 ]

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-12 19:43
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 18:45:
[...]
Helaas zijn 19inch racks niet de goedkoopsten. Ook die met flink veel hotswap bays zijn helaas wat zeldzaam. De enige 'optie' is dan eigenlijk een kast van Norco. Met een goedkoop AMD platform met wel lekker veel RAM, ZFS als filesystem, consumer grade harde schijven en om te beginnen SATA poorten van je bord en nog geen controller zou je al een leuk begin hebben. Bijvoorbeeld:

#ProductPrijs
5Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 61,13
1AMD Athlon II X2 220 Tray€ 35,-
1XFX Pro 450W€ 39,53
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 91,-
1Dane-Elec PC3-8500 DIMM KIT CL7 DUAL-CHANNEL€ 56,-
1MSI 760GM-E51€ 48,10
1Norco RPC-4224€ 440,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1015,58

Als je de SSD weglaat en vervangt door iets simpels of het OS op je pool plaatst kun je met de extra troep (fans/SFF8087/shipping) nog wel <1000 blijven.
Als alternatief zou je kunnen besparen op de kast en voor een goedkope bigtower gaan en in plaats daarvan een wat serieuzer platform bouwen met bijvoorbeeld een Xeon.

• Q
Voor de prijs van 1 SSD zou ik 2 2.5" laptop schijfjes kopen en die in RAID 1 als boot zetten zodat ook het OS redundant is.

Als je een bordje neemt met 2x PCIe 1x zou je makkelijk nog voor 40 euro ofzo 4 extra sata poorten kunnen toevoegen zonder een speciale kaart te hoeven kopen.

[ Voor 39% gewijzigd door Q op 08-05-2011 23:36 ]

• analog_
  • Niet online
Q schreef op zondag 08 mei 2011 @ 23:33:
Voor de prijs van 1 SSD zou ik 2 2.5" laptop schijfjes kopen en die in RAID 1 als boot zetten zodat ook het OS redundant is.
Dan moet hij disk-write-cache disabled draaien of ZFS met UPS tegenover een SSD met SuperCap. Ik zat in hetzelfde dilemma voor VM storage, 1 SSD halen of 4 SAS disks, heb uiteindelijk het laatste gedaan. HP P600 controllers werken, in tegenstelling tot de vorige zending. Wel wat gemekker over ontladen (of potentieel kapotte) BBUs (Ni-Mh). Ga ze een dagje laten draaien en dan onderzoeken.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kan jouw verhaal eerlijk gezegd niet linken aan het gevraagde,

Maar of je een SSD wilt ligt er ook helemaal aan wat ie met dat ding van plan bent natuurlijk !
Als je het puur als nas gebruikt word dat ding 1 keer ingelezen met het booten, en daarna niet meer gebruikt. minus wat miniscule logfiles bijhouden. In zo'n geval is een ssd als boot vrij onzinnig.

En idd neem een bordje met 2 pcie sloten, de meerwaarde valt in het niet op het budget, en als je al die 24 sloten wil vullen kan een 2e raidcontroller nog wel eens handig worden :)
Je hebt nu trouwens 6 schijven voor een mobo met 5 aansluitingen, problem anyone ?

Daarnaast is 450W ook wel wat ligt voor 20 Schijven :)

[ Voor 35% gewijzigd door heuveltje op 08-05-2011 23:56 ]

• zzattack
Bordje met 6 SATA poorten is idd wel aan te raden ja. Een simpel bordje vinden met ten minste twee pci-e 8x sloten is helaas niet zo makkelijk.
Mocht je hem op gaan vullen dan zul je waarschijnlijk het hele platform wel willen vervangen. Je zou nu vast een iets zwaardere PSU kunnen nemen en bijv. ECC RAM nemen, zodat die t.z.t. niet vervangen hoeven.
En 450W moet ruim genoeg zijn voor die 5400rpm schijven. Ze trekken erg weinig bij spinup, en in gebruik komen ze geloof ik niet boven de 6W uit. Zonder gfx kaart en met een simpele Athlon zal een 450W PSU er niet veel moeite mee hebben.

• analog_
  • Niet online
heuveltje schreef op zondag 08 mei 2011 @ 23:50:
[...]

Kan jouw verhaal eerlijk gezegd niet linken aan het gevraagde,
Supercap is infeite dat je write buffer op je disk tijdens uitval nog wordt leeggeschreven, met conventionele hardeschijven is dat er niet wegens power consumption is dat nooit gemaakt. Met als gevolg dat als zijn stroom uitvalt de data op zijn disk cache niet is weggeschreven (maar wel commited is volgens de applicatie laag). Als je dat probleem wilt vermijden zet je dus write-disk-cache af of een UPS oplossing (maar je voeding nog altijd SPOF is, tenzij blahblah...).

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-11 23:27
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 19:50:
[...]

welk fs ga je gebruiken? Squeeze ondersteund zfs.
ik gebruik op dit moment XFS voor de RAID 6 array en ext3 voor het OS. De keuze voor XFS was al gemaakt toen er nog Lenny op stond. Dit ga ik dus verder niet aanpassen :) Ik haal een prima performance op XFS dus ik zie geen reden om het aan te passen om eerlijk te zijn.

Edit2: blijkbaar niet wenselijk om een bestaande lijst aan te vullen onder het mom (showoff...)

[ Voor 141% gewijzigd door DJ-NaRRa op 09-05-2011 10:15 ]

• zzattack
Misschien kun je je post verplaatsen naar het Storage showoff topic

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-11 23:27
zzattack schreef op maandag 09 mei 2011 @ 10:10:
Misschien kun je je post verplaatsen naar het Storage showoff topic
Ik weet niet waarom je mij nu aanvalt met je post, maar ik vul het lijstje alleen aan. Ik heb het niet in het leven geroepen....maar prima als dat is zoals het hier moet dan edit ik mijn post wel.

• zzattack
Er was zojuist besloten om de tabel eenmaal te vermelden in de TS van een nieuw topic dedicated voor de grote storage builds en om die centraal daar te updaten, in plaats van dit topic vol te gooien met telkens dezelfde tabel (die Q inmiddels ook overal uit dit topic heeft weggehaald). Is het dan zo onvriendelijk van mij om je daarop te wijzen?

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-12 08:40
Zal toch ook eens mijn ervaringen delen hier!

Na behoorlijk afwegen over of zelfbouw of een (budget) NAS systeem te kopen toch besloten om er zelf een in elkaar te draaien.

Deze hardware is het geworden:

moederboard + CPU (atom D525): Gigabyte GA-D525TUD
RAM: Kingston 4GB valueRam
schijven: 4* Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB
systemdisk: 'oude' sata 7200RPM 250GB disk
kast: Lian Li PC-Q08B
voeding: Seasonic S12II-Bronze 330W (overkill..)
Geheel hangt in mijn netwerk op Gbit via 3com office connect switch en Cat5e kabel.

Software en Configuratie:
Ubuntu Server, zojuist upgrade naar Natty gedaan.
NFS server, Samba server, Pure-ftpd server.
disk config:
2-schijven in software raid0 via mdadm.
2-schijven in software raid1 via mdadm.

Performance:
Als eerste wilde ik een grote raid5-set maken, maar heb er toch voor gekozen in eerste instantie een raid0 en raid1 set te creeeren van elk 2 disks. Dit zal waarschijnlijk een bak performance schelen aan de XOR berekeningen die niet gedaan hoeven te worden terwijl ik netto dezelfde ruimte over hou in deze configuratie.

Rauwe performance data heb ik even niet beschikbaar. Maar een FTP copy van en naar het NAS systeem haalt een sustained 110MB/sec. (Met grote files dus) Uiteraard valt dit wat lager uit met een boel kleine bestanden.

Een copy met SMB is iets trager ~60MB/sec. Met jumbo frames ging het sneller, maar toen kreeg ik allerlei CRC errors, dus die heb ik terug gedraaid naar default.

Conclusie:
Ondanks dat velen hier beweren dat een ATOM niet handig is voor raid is het me toch aardig gelukt denk ik.
Zeker de D525 is hier prima geschikt voor lijkt het. (let op: geen raid5 performance getest!)
Qua energiekosten dus redelijk voordelig. Wel nadelig is, is dat de D525 niet terug kan schakelen in snelheid.

Wat mij betreft een aanradertje dus!

• zzattack
Leuk, mooi kastje ook. Je kunt eens kijken of je aio kan aanzetten in Samba, wellicht dat je dan ook daarmee gbit maxt.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:19
@ Enterz leuke setup! Mooie hardware case. Hoeveel haal je met NFS? Pics van je systeem?

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-12 08:40
@zzattach: zal het eens proberen, thnx voor de tip!

@dj-promo: Heb niet echt een goede test-omgeving om NFS door te meten.
M'n andere machine die gebruik maakt van NFS is een fit-pc2 atom 1.6. Maar via deze machine trek ik ~45MB/sec over NFS zowel lees/schrijf. Bottleneck is de CPU van de fit-pc zo lijkt het.
Pics zijn niet zo spannend, alhoewel het best een aardige case is! (staat op het moment in een hoekje op de kast) dus is wat lastig uit te voeren :)

[ Voor 0% gewijzigd door enterz op 09-05-2011 13:15 . Reden: typeo ]

• FireDrunk
Tipje, zet TCP_NO_DELAY eens aan in Samba, scheelt de helft :)

Even niets...

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:40
Hoe kan ik een schijf in XFS formateren in Debian (squeeze)? Ik gebruikte altijd mkfs.<filesystem>. Maar voor xfs is die niet standaard aanwezig en apt-get vindt ook geen package.

Om mijn ssmtp in combinatie met mdadm eens te testen heb ik in mijn VM via --set-faulty een schijf zogezegd gesloopt. Kapotte schijf uit de array halen (mdadm /dev/md0 -r /dev/sdx1) , er opnieuw insteken, en het rebuilden kon beginnen. Daar is hij nu nog steeds mee bezig... maar ik kan nog gewoon vrolijk bestanden kopiëren, aanmaken, verplaatsen..?
FireDrunk schreef op maandag 09 mei 2011 @ 13:28:
Tipje, zet TCP_NO_DELAY eens aan in Samba, scheelt de helft :)
Kan één zo een property echt zoveel invloed hebben? Ik heb hem namelijk ook nergens staan in mijn smb.conf.

En nog een laatste vraagje nu ik toch bezig ben.. Welke SNMP tool geniet jullie voorkeur? Nagios leek mij wel iets, maar ik vind het niet echt overzichtelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door SanderH_ op 09-05-2011 13:45 ]

• zzattack
SanderH_ schreef op maandag 09 mei 2011 @ 13:35:
Hoe kan ik een schijf in XFS formateren in Debian (squeeze)? Ik gebruikte altijd mkfs.<filesystem>. Maar voor xfs is die niet standaard aanwezig en apt-get vindt ook geen package.
Zit in xfsprogs.

• FireDrunk
apt-cache search xfs geeft hier anders keurig xfsprogs terug...

Even niets...

• SanderH_
Dat was hem inderdaad, thx _/-\o_.
FireDrunk schreef op maandag 09 mei 2011 @ 14:06:
apt-cache search xfs geeft hier anders keurig xfsprogs terug...
Niet aan gedacht. Stom van me.

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-11 03:30
-verkeerd :X

[ Voor 98% gewijzigd door aval0ne op 09-05-2011 15:25 ]

• FireDrunk
YES YES YES YES JOEPI! Tyan heeft gezegd dat ze mijn probleem in het lab hebben kunnen nabootsen!
Ze gaan een BIOS fix bouwen!

(Voor degene die het niet meer weten / niet meegekregen hebben, mijn PCIe 2.0 sloten slikken geen PCIe 1.0 kaarten, waaronder mijn LSI 3068E en mijn Hauppauge HVR-1700)

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op maandag 09 mei 2011 @ 19:02:
YES YES YES YES JOEPI! Tyan heeft gezegd dat ze mijn probleem in het lab hebben kunnen nabootsen!
Ze gaan een BIOS fix bouwen!

(Voor degene die het niet meer weten / niet meegekregen hebben, mijn PCIe 2.0 sloten slikken geen PCIe 1.0 kaarten, waaronder mijn LSI 3068E en mijn Hauppauge HVR-1700)
kijk, dat is nou het verschil in reaktie tussen een pro mobo bouwer en een prutser zoals asus 8)

• FireDrunk
Dat hoop ik dan maar :P

Even niets...

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Ben vandaag en gister bezig geweest met FreeNAS, maar op de een of andere vage manier kan ik maar geen verbinding krijgen met mn share.
Geprobeerd van meerdere pc's en met een hoop verschillende setting maar ik kom er niet uit.

Iemand een pointer wat ik misschien ben vergeten?
Had gelijke problemen met Open Indiana + Napp-it.
Morgen ofzo maar eens FreeBSD proberen.

Dit is allemaal op een ESXi bak

Edit
Pingen van ip van freenas werkt.
En pingen van naam freenas werkt ook. ("ping freenas" en "ping FREENAS")

Heb ook meerdere virtuele nics gebruikt. (vmnet 2 enhanced en E1000)

Op mn gewone PC met VMWARE workstation werkt alles wel....

[ Voor 27% gewijzigd door MadMike261 op 09-05-2011 23:54 ]

Verwijderd

MadMike261 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 23:50:
Ben vandaag en gister bezig geweest met FreeNAS, maar op de een of andere vage manier kan ik maar geen verbinding krijgen met mn share.
Geprobeerd van meerdere pc's en met een hoop verschillende setting maar ik kom er niet uit.

Iemand een pointer wat ik misschien ben vergeten?
Had gelijke problemen met Open Indiana + Napp-it.
Morgen ofzo maar eens FreeBSD proberen.

Dit is allemaal op een ESXi bak

Edit
Pingen van ip van freenas werkt.
En pingen van naam freenas werkt ook. ("ping freenas" en "ping FREENAS")

Heb ook meerdere virtuele nics gebruikt. (vmnet 2 enhanced en E1000)

Op mn gewone PC met VMWARE workstation werkt alles wel....
welke services staan er aan op freenas..?
heb je vb cif (smb) wel aan staan en heb je ook een win folder gemaakt en rechten gegeven
freenas heeft graag dat je een user add (root) en dan reboot.. ook handig om guest acces even aan te zetten om te kijken of je dan verbinding kan maken.

\\freenas\naammappie

* zie nu dat het wel werkt op een ander systeem .. dus uh ..

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2011 08:27 ]

• FireDrunk
Kort door de bocht:

Creeer VM met E1000 (je kan niet zomaar achteraf switchen)
Installeer FreeNAS.
Geef FreeNAS vast IP
Maak een volume aan.
In het geval van ZFS, verander de rechten van je volume naar 777.
Ga naar Services -> Activeer SMB/SAMBA
Maak een Share aan.
Reboot voor de zekerheid :)

Et voila, zou moeten werken.

Even niets...

Verwijderd

@ FireDrunk

welke 2.5 diskjes (merk/5400/7200rpm/16mb/32mb ect) kan je het beste nemen als bootdisk voor je nas ?
voor de prijs van 1 ssd kan je ook 2 st 2.5 diskjes nemen die je dan in raid1 zet dacht ik

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-12 13:50
Moet het snel zijn of goedkoop? Voor de snelheid kun je 7200rpm disks kopen. Ik heb zelf een 160GB WD Blue 5400rpm disk voor boot, goedkoop. Het houdt alleen niet over qua snelheid (65MB/s seq.)

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

liefst snel EN goedkoop ..

zit ook aan het volgende te denken, ze komen op de bodem van de kast gemonteerd zonder fannetje, die 5400 worden waarschijnlijk minder warm ?

• DJ-Promo
Een 7200 in een laptop zit ook zonder koeling dat moet makkelijk kunnen. Je hebt ook 8GB ssd's van Kingston :).

Verwijderd

DJ-Promo schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 10:36:
Een 7200 in een laptop zit ook zonder koeling dat moet makkelijk kunnen. Je hebt ook 8GB ssd's van Kingston :).
gezien.. maar die zijn iets te klein ;)

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-12 11:57
DJ-Promo schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 10:36:
Dan zou ik voor de 16GB versie gaan, die is een stuk sneller :)

• FireDrunk
Ik zou ofwel de Samsung MP4 pakken of de WD 320/500GB BEKT Scorpio Black's.
Maar een SSD rent daar natuurlijk rondjes om heen..

pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD5000BEKT, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm

pricewatch: Samsung Spinpoint MP4 HM500JJ, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm

De BEKT is volgens mij een fractie sneller, maar slecht leverbaar en iets duurder...

[ Voor 68% gewijzigd door FireDrunk op 10-05-2011 10:47 ]

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 10:45:
Ik zou ofwel de Samsung MP4 pakken of de WD 320/500GB BEKT Scorpio Black's.
Maar een SSD rent daar natuurlijk rondjes om heen..

pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD5000BEKT, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm

pricewatch: Samsung Spinpoint MP4 HM500JJ, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm

De BEKT is volgens mij een fractie sneller, maar slecht leverbaar en iets duurder...
2 st in raid 1.. heb je gelijk wat veiligheid in je nas ingebouwd .. het schrijven is voornamelijk logs die bijgehouden worden.. die kan je ook op de pool laten wegzetten dacht ik.

* die WD is aardig rap anders :)

• FireDrunk
Logs? Watvoor logs? :)
> /dev/null ermee

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 10:52:
Logs? Watvoor logs? :)
> /dev/null ermee
idd beter voor de levensduur van je boot ssd tje :)

• FireDrunk
Pff, levensduur maak ik me dus echt niet druk over... Als het kapot is, is het kapot...
Mijn SSD staat nog steeds uit zijn neus te eten...

Even niets...

• DJ-Promo
Als ik me NAS opnieuw inricht met disken pak ik gewoon de 8GB SSD daar past makkelijk Debian op en als die stuk gaat is het OS zo weer geinstalleerd.

• FireDrunk
Precies, zo denk ik er ook over. Enige reden voor mij om misschien een keer naar RAID1 over te stappen is dat ik dan mijn incoming downloads daarnaar kan verplaatsen ipv nu op mijn array.
Dan kan mijn array down en energie besparen, maar dan moet ik eerst een werkende spindown controller versieren :)

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 10:54:
Pff, levensduur maak ik me dus echt niet druk over... Als het kapot is, is het kapot...
Mijn SSD staat nog steeds uit zijn neus te eten...
dat is ook zo.. prijzen zijn dusdanig gezakt dat een paar tientjes niet uitmaakt, maar een raid1 boot oplossing vind ik wel een prettig idee.

heb weer een aardige blunder begaan, aangezien ik geen ruimte meer heb in de front van de nas dacht ik slim te zijn door een sd naar sata met bracket aan te schaffen.
komt de boot sd aan de achterkant te zitten ....dacht ik.
Afbeeldingslocatie: http://addonics.com/products/flash_memory_reader/images/ADSACFAST-N_diagram.jpg
nou komt dat ding net .. blijkt het alleen cf te zijn.. en die kaartjes zijn echt superlangzaam.

vandaar mijn zoektocht naar een andere bootoplossing. 8)

• FireDrunk
Maaruh, wat maakt het uit? 1 keer booten en niet meer naar omkijken?
Ik heb nog wel van die meuk liggen... 2 stuks 16GB CompactFlash met CF -> SATA converters...
Lekker zuinig :)

Even niets...

• DJ-Promo
Had eerst ook een IDE > CF maar zo'n 8GB SSD kost iets van 30 - 40 euro dus daar ga ik niet moeilijk over doen.

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12 14:33
Ook zoiets, bestaat er een mogelijkheid om schijven te downspinnen zonder dat je TLER schijven nodig hebt? Liefst softwarematig en in raid 5, om het nog wat lastiger te maken.

• FireDrunk
TLER heeft niets met spindown te maken...

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 11:03:
Maaruh, wat maakt het uit? 1 keer booten en niet meer naar omkijken?
Ik heb nog wel van die meuk liggen... 2 stuks 16GB CompactFlash met CF -> SATA converters...
Lekker zuinig :)
nou.. er is toch behoorlijk wat i/o met zfs als ik de ledjes mag geloven .. en ik heb geconstateerd dat het os op een ssd behoorlijk sneller is dan op een usb sticky .. rara

• FireDrunk
Vreemd, bij FreeNAS heb je op je boot volume amper IO :)

Even niets...

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
usb sticky?! Universal Serial Bus Plakbriefje?!

• FireDrunk
Ja zo'n geel lelijk ding, waar je maar 5 woorden op kwijt kunt, en die niet weer werken nadat je ze op je monitor geplakt hebt :)

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 11:21:
Vreemd, bij FreeNAS heb je op je boot volume amper IO :)
moet je is bij openindiana kijken ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/200x200/i/imfmn6.jpg

en deze boot disk is het geworden .. leessnelheid van 230 MB/sec en een schrijfsnelheid van 135 MB/sec :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2011 12:41 ]

• FireDrunk
Mooi spul!, ga je er ook nog een L2ARC partitie bijzetten, of geef je hem helemaal aan je OS?

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:59:
Mooi spul!, ga je er ook nog een L2ARC partitie bijzetten, of geef je hem helemaal aan je OS?
ja 1 boot ssd en 1 cache ssd :9

• SanderH_
Voor ik mijn hardware bestel toch nog even checken...

Momenteel heb ik het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Dual-Core E5500 Boxed€ 48,69€ 48,69
1Seagate Barracuda 7200.10 ST380815AS, 80GB€ 27,91€ 27,91
1Cooler Master Elite 333€ 33,46€ 33,46
1Asus P5QPL-AM€ 36,-€ 36,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 25,17€ 25,17
1Antec Basiq BP350€ 30,21€ 30,21

Ik zou het onderstaande aankopen en dan RAID5 opzetten via mdadm. Server zou vooral dienen om series en films op te slaan. Daarnaast draait er nog een LAMP-stack op, SABnzbd, couchpotato, sickbeard, etc...

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG1008D€ 23,-€ 23,-
3Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 60,-€ 180,-

Zijn deze specs goed genoeg voor een basic NAS met debian erop?

• Splendid
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:10:
[...]

ja 1 boot ssd en 1 cache ssd :9
Ik neem aan dat je 2 ssd's toevoegd aan je server want partities worden toch niet ondersteund?

Verwijderd

Splendid schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:30:
[...]

Ik neem aan dat je 2 ssd's toevoegd aan je server want partities worden toch niet ondersteund?
idd.. er zit al een ssd'tje in en deze komt erbij.

heel jammer dat er geen aparte partities worden ondersteund, nu moet je voor iedere pool een aparte cache ssd installen 8)

• Splendid
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:33:
[...]

idd.. er zit al een ssd'tje in en deze komt erbij.

heel jammer dat er geen aparte partities worden ondersteund, nu moet je voor iedere pool een aparte cache ssd installen 8)
Wordt een duur grapje je zo, 2 ssd's per pool, gelukkig heb ik er maar 1, nouja, als je de syspool niet meerekend dan ^^

Verwijderd

Splendid schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:36:
[...]

Wordt een duur grapje je zo, 2 ssd's per pool, gelukkig heb ik er maar 1, nouja, als je de syspool niet meerekend dan ^^
nee ik ook.. was ff bij wijze van .. 8)

• FireDrunk
SanderH_ schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:23:
Voor ik mijn hardware bestel toch nog even checken...

Momenteel heb ik het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Dual-Core E5500 Boxed€ 48,69€ 48,69
1Seagate Barracuda 7200.10 ST380815AS, 80GB€ 27,91€ 27,91
1Cooler Master Elite 333€ 33,46€ 33,46
1Asus P5QPL-AM€ 36,-€ 36,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 25,17€ 25,17
1Antec Basiq BP350€ 30,21€ 30,21

Ik zou het onderstaande aankopen en dan RAID5 opzetten via mdadm. Server zou vooral dienen om series en films op te slaan. Daarnaast draait er nog een LAMP-stack op, SABnzbd, couchpotato, sickbeard, etc...

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG1008D€ 23,-€ 23,-
3Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 60,-€ 180,-

Zijn deze specs goed genoeg voor een basic NAS met debian erop?
Specs zijn prima, maar ik zou die Seagate 80GB 3.5" schijf vervangen voor een 2.5" schijfje.
Verder zou je misschien de voeding nog kunnen vervangen, want die is niet zo heel zuinig...

Even niets...

• SanderH_
In mijn gewone systeem heb ik momenteel deze voeding zitten. Misschien zou het een idee zijn om de twee te verwisselen. Of is de kwaliteit van die antec voeding een gevaar voor de redelijk nieuwe componenten die erin zitten?

Wat zou het voordeel zijn van een 2.5" schijf? Puur het energieverbruik? Ik denk trouwens dat mijn server nu al niet _zo veel_ verbruikt. De specs zijn niet al te zwaar en ik maak bovendien gebruik van de onboard videokaart. Hij draait wel 24/7, maar alles gebeurt via SSH en hij staat meestal idle.

[ Voor 16% gewijzigd door SanderH_ op 10-05-2011 14:23 ]

• DJ-Promo
Als het kan zou ik ze wisselen. Ja das puur voor stroom gebruik.

Verwijderd

zzattack schreef op zondag 08 mei 2011 @ 22:22:
[...]

Helaas zijn 19inch racks niet de goedkoopsten. Ook die met flink veel hotswap bays zijn helaas wat zeldzaam. De enige 'optie' is dan eigenlijk een kast van Norco. Met een goedkoop AMD platform met wel lekker veel RAM, ZFS als filesystem, consumer grade harde schijven en om te beginnen SATA poorten van je bord en nog geen controller zou je al een leuk begin hebben. Bijvoorbeeld:

#ProductPrijs
5Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 61,13
1AMD Athlon II X2 220 Tray€ 35,-
1XFX Pro 450W€ 39,53
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 91,-
1Dane-Elec PC3-8500 DIMM KIT CL7 DUAL-CHANNEL€ 56,-
1MSI 760GM-E51€ 48,10
1Norco RPC-4224€ 440,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1015,58
ik denk dat dit het wel ongeveer gaat worden alleen wat voor raid controller zou ik het beste erbij kunnen halen? is het ook niet handiger om ECC geheugen te kopen en een quadcore zodat ik iig genoeg power heb desnoods clock ik hem lager en undervolt ik de cpu

• FireDrunk
SanderH_ schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:20:
In mijn gewone systeem heb ik momenteel deze voeding zitten. Misschien zou het een idee zijn om de twee te verwisselen. Of is de kwaliteit van die antec voeding een gevaar voor de redelijk nieuwe componenten die erin zitten?

Wat zou het voordeel zijn van een 2.5" schijf? Puur het energieverbruik? Ik denk trouwens dat mijn server nu al niet _zo veel_ verbruikt. De specs zijn niet al te zwaar en ik maak bovendien gebruik van de onboard videokaart. Hij draait wel 24/7, maar alles gebeurt via SSH en hij staat meestal idle.
Verwisselen is een goed idee, die Antec is een prima kwalitatieve voeding, alleen niet zo zuinig :)

@ hierboven
Undervolten/Underclocken is zo overrated, het scheelt echt maar een fractie (1% is al veel).
Bij oude systemen die nog geen C'n'Q hebben heeft het misschien iets meer zin, maar ik zou daar niet zo veel waarde aan hechten... Wil je persé zuinig zijn zou ik gewoon een goede CPU kopen, waarvan mensen zeggen dat hij goed is (i3-530).

Zoals je ziet: http://en.inpai.com.cn/do...t.asp?id=7475&pageid=6394
Is een i3-530 dualcore maar een fractie langzamer dan zijn quadcore AMD tegenhanger (10% ofzo) terwijl het in prijs niets scheelt. Bij Intel is je moederbord misschien iets duurder.

Ik favor de i3-530 boven bijna alles... Alleen als je echt veel performance wil, of echt specifieke features nodig hebt (VT-d bijvoorbeeld) zou je naar iets anders kunnen kijken.

[ Voor 35% gewijzigd door FireDrunk op 10-05-2011 14:41 ]

Even niets...

• zzattack
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:30:
ik denk dat dit het wel ongeveer gaat worden alleen wat voor raid controller zou ik het beste erbij kunnen halen? is het ook niet handiger om ECC geheugen te kopen en een quadcore zodat ik iig genoeg power heb desnoods clock ik hem lager en undervolt ik de cpu
Dat moederbordje is in ieder geval niet zo'n beste keus. Als je verder zoekt moet je er ook wel 1 met 6 SATA poorten kunnen vinden. In combinatie met ZFS of software raid heb je dan ook nog geen SATA controller nodig en kun je die later toevoegen zodra je echt meer poorten nodig hebt.
ECC is zeker handig als je voor ZFS gaat.
Als je met software raid begint maar niet met ZFS dan is een quadcore ook wel aan te raden. Die PSU haalt het wel.

Verwijderd

onderschat de i3-540 niet :)

• FireDrunk
Zelfde CPU joh :P

Even niets...

Verwijderd

wel goedkoper.. vreemd 8)

• FireDrunk
De i3-530 word niet meer gemaakt, de i3-540 is daarvoor in de plaats gekomen :)

Search -> Replace_All("i3-530", "i3-540", $arrayOfPosts);

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 15:22:
De i3-530 word niet meer gemaakt, de i3-540 is daarvoor in de plaats gekomen :)

Search -> Replace_All("i3-530", "i3-540", $arrayOfPosts);
pcies .. ' Ik favor de i3-530 boven bijna alles ' 8)

• FireDrunk
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 15:25:
[...]
pcies .. ' Ik favor de i3-540 boven bijna alles ' 8)
*kuch* :+

Even niets...

Verwijderd

zzattack schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:57:
[...]

Dat moederbordje is in ieder geval niet zo'n beste keus. Als je verder zoekt moet je er ook wel 1 met 6 SATA poorten kunnen vinden. In combinatie met ZFS of software raid heb je dan ook nog geen SATA controller nodig en kun je die later toevoegen zodra je echt meer poorten nodig hebt.
ECC is zeker handig als je voor ZFS gaat.
Als je met software raid begint maar niet met ZFS dan is een quadcore ook wel aan te raden. Die PSU haalt het wel.
Moederborden die ECC lijken te ondersteunen:
pricewatch: Gigabyte GA-MA770T-UD3
pricewatch: MSI 890GXM-G65

De Intel Core I3 kan ECC ondersteunen indien je een server chipset neemt. Uit mijn hoofd: 3020, 3040 of 3050. Bij SuperMicro staat dit ergens in de F.A.Q. Gevonden: http://www.supermicro.com/support/faqs/faq.cfm?faq=10712

Oftewel je moet een 3200 chipset gebruiken voor de Intel Core I processors voor ECC.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2011 21:52 ]

• MadMike261
Dank voor de hulp jongens :)
Had wat met TMG zitten spelen voor school...
Die zat moeilijk te doen... Was ik vergeten 8)7 8)7

Anyway nu werkt het :)

Volgends Windows 95-100 MB/s stabiel met kopieren van 120 GB (120 bestanden) aan VM's naar de FreeNAS .
Taakbeheer laat een zaagtand zien bij de gigabit verbinding. Verder nog nergens aan gezeten.

Getest met 2 cores van een i5 2400 op ~90% en 8192 MB Ram.

Nog maar eens naar OpenIndiana + napp-it kijken en FreeBSD
En even kijken of meer cores en ram nog wat uitmaken.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
90% CPU usage op een i5 bij het kopiëren van wat bestandjes??? Ik heb zelf een Sempron 140 en ik kom zelden boven de 20% (en dat komt nooit door de NAS-functionaliteit).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 20:14
Waarom lijken die twee ECC te ondersteunen. Juist deze twee fabrikanten heb ik nog niet kunnen betrappen op een consumenten bord die ECC aan kan sturen. Let ook op het verschil tussen ECC geheugen modules werken en ECC werkt.
Biostar en met name Asus hebben een betere naam wat ECC betreft.

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

MadMike261 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:53:
Dank voor de hulp jongens :)
Had wat met TMG zitten spelen voor school...
Die zat moeilijk te doen... Was ik vergeten 8)7 8)7

Anyway nu werkt het :)

Volgends Windows 95-100 MB/s stabiel met kopieren van 120 GB (120 bestanden) aan VM's naar de FreeNAS .
Taakbeheer laat een zaagtand zien bij de gigabit verbinding. Verder nog nergens aan gezeten.

Getest met 2 cores van een i5 2400 op ~90% en 8192 MB Ram.

Nog maar eens naar OpenIndiana + napp-it kijken en FreeBSD
En even kijken of meer cores en ram nog wat uitmaken.
ja die zaagtand is een bekend fenomeen.. die krijg je er niet uit.. 8)
(maar je hebt prima snelheid, veel meer dan een +10% zal het niet gaan uitmaken denk ik.)

• MadMike261
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 21:47:
90% CPU usage op een i5 bij het kopiëren van wat bestandjes??? Ik heb zelf een Sempron 140 en ik kom zelden boven de 20% (en dat komt nooit door de NAS-functionaliteit).
Neem aan dat het door ZFS komt.
Zie dat SMB zo op 25-30% zit. Maar kan niet alles zien in top en (nog) niet echt bekent met unix achtige OS'en.
Daarnaast zegt ESXi dat ze op 90% zitten. Als ik bij top kijk zit het zo op 50% met pieken naar 70-80%

@ borroz
Die andere 2 proberen voor het opdoen van ervaring met niet Windows OS :) en het is gewoon leuk om de alternatieven te testen natuurlijk.

Zal later als ik tijd heb wel eens verbuik meten en in een topic zetten (zal wel Zuigine ESXi server topic worden)

Verwijderd

dat wil ik ook wel eens gaan doen maar nu lees ik dat veel (goedkope) verbruiksmeters een gemiddelde weergeven op het displaytje en je wil natuurlijk direct veranderingen zien (bij staggerd spin up ofzoiets).

welke verbruiksmeter gebruiken jullie ?

• FireDrunk
Ik heb een Energy Check 3000 :) Middenmotertje volgens mij :)

Even niets...

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/1000_1999/1200/1250/1253/125319_BB_00_FB.EPS.jpg

aha deze leuk prijsje..echt iets voor mij :9

voldoet die verder voor 'ons' soort metingen ?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Liever een energy monitor of logger, de energy check is voor zover ik heb kunnen nagaan niet true rms.

Verwijderd

mux schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:27:
Liever een energy monitor of logger, de energy check is voor zover ik heb kunnen nagaan niet true rms.
Highlights

Nauwkeurige metingen, al vanaf 1,5 W
TRUE RMS- meting
Langdurige registratie mogelijk, de gegevens blijven in het EEPROM-geheugen bewaard.

maar het staat er wel :9

* update : heb net je blog gelezen en weer veel wijzer _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/1000_1999/1200/1250/1253/125320_RB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2011 09:40 ]

• FireDrunk
Hij meet geen power factor, en daardoor zal hij vast wat afwijken, maar ik kan (naar mijn idee) een redelijke schatting maken, omdat de afwijking vrijwel altijd gelijk is voor mijn gevoel.
Wat ik meet op mijn hardware stroomt ook vrij goed met wat anderen meten.
Ik heb zelf nooit in het < 15W gebied gezeten, dus daar kan ik weinig over zeggen...

Even niets...

Pagina: 1 ... 58 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.