• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Als Grub op allebei de schijven staat kun je gewoon booten als 1 van je 2 raptors kapot gaan. En de machine blijft ook gewoon draaien. Dat is tenslotte het hele idee achter RAID 1.

Hij probeert gewoon eerst van de eerste schijf te booten, is die kapot dan pakt de BIOS de tweede. Kernel laden, en dan word software RAID actief. Maar dat is dus voordat de eerste schrijfactie gebeurt.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 20:14
FireDrunk schreef op zondag 02 januari 2011 @ 23:01:
@Dadona

Ik denk dat je nog even verder moet lezen... Het echte voordeel van een echte HyperVisor met IOMMU is dat een device via DMA direct in het geheugen van de vm kan schrijven. En wat je ook al zegt. Bij USB is het vrij gemakkelijk om het sikgnaal door te sluizen... Bij een highperformance controller is dat lastiger...
Doorlezen van wat? Bare metal virtualisatie met IOMMU en VT-d? Ik snap dat je daarmee daadwerkelijk met de hardware kan praten, maar ik weet nog niet hoe puur dat echt is.
Jij hebt het over wat in theorie het doel is, maar in welke mate is dat ook daadwerkelijk aan de orde? Doet de hypervisor werkelijk niets als IOMMU of VT-d actief is en dankzij passthrough een device direct met de VM aan de slag gaat? Of is ook ESXi toch nog iets aan het doen, waardoor je toch nog niet de echte bare metal / pure IOMMU of VT-d inzet en de VM toch nog niet alle functionaliteiten kan inzetten als ESXi de zaak nog niet volledig snapt?
Getuige de HCL van ESXi moet ESXi de zaak toch echt snappen en is bare metal niet de domme versie waarbij je kunt zeggen dat die kaart in slot drie te zien is voor VM18.

Als het laatste klopt, dan moet je er dus echt zeker van zijn dat alle aspecten van je device perfect werken binnen ESXi. Ik zou niet graag zien dat op storagevlak er iets fout gaat omdat er ergens toch nog een feature ontbreekt. Dit probleem heb je altijd als hardware niet specifiek is gemaakt voor een bepaald OS, maar als je een bare metal hypervisor en een os gaat combineren dan lijkt mij de situatie minder zeker.
Maar goed, misschien zit ik er wel hopeloos naast, misschien kun je mij dan in ieder geval een zet in de goede richting geven waar ik meer kan leren over bare-metal virtualisatie, inclusief IOMMU en VT-d. :)

De CSL/OT kroeg !

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-12 10:30
Dadona schreef op maandag 03 januari 2011 @ 00:28:
Doorlezen van wat? Bare metal virtualisatie met IOMMU en VT-d? Ik snap dat je daarmee daadwerkelijk met de hardware kan praten, maar ik weet nog niet hoe puur dat echt is.
Jij hebt het over wat in theorie het doel is, maar in welke mate is dat ook daadwerkelijk aan de orde? Doet de hypervisor werkelijk niets als IOMMU of VT-d actief is en dankzij passthrough een device direct met de VM aan de slag gaat? Of is ook ESXi toch nog iets aan het doen, waardoor je toch nog niet de echte bare metal / pure IOMMU of VT-d inzet en de VM toch nog niet alle functionaliteiten kan inzetten als ESXi de zaak nog niet volledig snapt?
Getuige de HCL van ESXi moet ESXi de zaak toch echt snappen en is bare metal niet de domme versie waarbij je kunt zeggen dat die kaart in slot drie te zien is voor VM18.

Als het laatste klopt, dan moet je er dus echt zeker van zijn dat alle aspecten van je device perfect werken binnen ESXi. Ik zou niet graag zien dat op storagevlak er iets fout gaat omdat er ergens toch nog een feature ontbreekt. Dit probleem heb je altijd als hardware niet specifiek is gemaakt voor een bepaald OS, maar als je een bare metal hypervisor en een os gaat combineren dan lijkt mij de situatie minder zeker.
Maar goed, misschien zit ik er wel hopeloos naast, misschien kun je mij dan in ieder geval een zet in de goede richting geven waar ik meer kan leren over bare-metal virtualisatie, inclusief IOMMU en VT-d. :)
Je hebt in principe gelijk, maar je haalt dingen door elkaar.. IOMMU bestaat al heel lang, dat is gewoon de controller die DMA toestaat en onthoud welke requests er openstaan en dat soort toelie.
De VT-d en AMD's IOMMU extensies zorgen ervoor dat die DMA requests ook nog eens de vertaalslag maken van Fysiek geheugen adres, naar Virtueel geheugen adres binnen een VM. Hierdoor hoeft de Bare Metal hypervisor eigenlijk niet meer aan een I/O request te komen. Het enige wat de hypervisor moet doen, is het adres van de VM registreren op een bepaald hardware adres.

Voor VT-d (en dus Virtuele IOMMU) om te werken, moet zowel je moederbord (dmv een IOMMU controller) en je CPU (De geheugen vertaalslag) het ondersteunen. Bij gewone IOMMU is een controller op het moederbord voldoende omdat er geen physiek geheugen geremapped hoeft te worden.

Ik heb ooit eens een hele mooie duidelijke powerpoint presentatie gehad waarin dit allemaal uitgelegd werd, ik dacht dat die van AMD was, maar ik kan hem zo even niet vinden.

Kort door de bocht: VT-d is best betrouwbaar, je routeert gewoon een letterlijk PCIe slot door aan een VM.
Hier kan voor mijn gevoel weinig aan fout gaan, de VM kan gewoon bij je storage device, en het voordeel is, dat de VM ook firmware kan upgraden aangezien hij direct de hardware aanspreekt.

Risico? Niet meer dan zonder hypervisor draaien.

Voordeel? Performance alsof het direct draait, en omdat er niemand anders aan de PCIe bus zit, worden I/O requests amper vertraagd. (Je verwacht namelijk vooral vertraging als de hypervisor bezig is met het routeren van andere requests... Maar ik routeer amper requests, aangezien het allemaal naar eigen storage gaat)

Nadelen? Klein beetje performanceverlies door Table Walking enzo (kijken welke VM welk request zou moeten krijgen, maar dat is verwaarloosbaar vergeleken bij het verlies van VMFS/VMDK :) )

Handig in mijn situatie? Lijkt me wel, 2 controllers direct aan een VM geven, en daarop ZFS of MDADM met XFS draaien lijkt mij heerlijk performanen, terwijl ik toch meerdere OSen op 1 machine kan zetten met nearline performance :)

Even niets...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik ben dit topic al een tijdje aan het volgen en wil toch ook wel een nas gaan bouwen. Storage hoeft niet bizar veel te zijn 6TB moet wel voldoende zijn. Ik wil hem alleen ook gaan gebruiken als shared storage bak voor wat VMWare servers. Tegenwoordig zie ik door de bomen het bos niet meer mbt hardware Welke processor/hoeveelheid geheugen moet ik aan denken.

• FireDrunk
Dat ligt 100% aan wat voor servers je virtueel gaat draaien... In principe gelden (vooral voor geheugen) de limieten die het OS zelf aangeeft. Windows adviseert bijvoorbeeld minimaal 4GB geheugen voor 2008 R2 dacht ik, dan moet je dat dus ook rekenen voor een VM. Je kunt wel een beetje sprokelen door dingen als Overcommitment en Memory Ballooning, maar in principe zou je gewoon alles bij elkaar op moeten tellen.

Qua shared storage wil je graag iets dat een beetje tegen Random IO kan omdat veel VM's op 1 shared storage bak voor nogal wat Random IO zorgen.

Even niets...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De hardware voor de VMWare bakken op zich is hier niet de vraag.
2 ESX servers zullen gebruik gaan maken van de storage op mijn NAS. De OS'en die gaan draaien binnen dat cluster zullen geen productie draaien of een hoge load. Ik zat zelf te denken aan een kleine raid 0 array (2 disken) voor de shared storage van de ESX clusters. Deze raid 0 backup ik dan naar een raid5 array in dezelfde bak. De grootte van mijn raid 0 zal maar iets van 500 GByte zijn. De meeste OSen die ik zal draaien binnen ESX hebben genoeg aan een 5-10 Gbyte partitie

[ Voor 22% gewijzigd door TrailBlazer op 03-01-2011 12:44 ]

• FireDrunk
TrailBlazer schreef op maandag 03 januari 2011 @ 11:24:
Tegenwoordig zie ik door de bomen het bos niet meer mbt hardware Welke processor/hoeveelheid geheugen moet ik aan denken.
TrailBlazer schreef op maandag 03 januari 2011 @ 12:41:
De hardware voor de VMWare bakken op zich is hier niet de vraag.
Wat vraag je dan wel? Want een processor is volgens mij wel hardware?

Even niets...

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:03
ik snap niet waarom sommige best wel zware hardware inzetten,
ik heb hier behuizing van een lacie ethernetdisk, met daarin een klein p4 bordje
2,2 GHZ , 2 GB DDR , raidkaartje el cheapo ( draai immers toch zfs zraid )
4X500GB schijven, als os freenas en het werkt prima ! , snel genoeg voor een NAS , draai daarnaast ook nog wat extra services ( Subsonic ( webbased media streamer / jukebox ) , SABnzbd , Transmission ,Rsync , Mysql , phpMyadmin , eyeOS ( webbased OS )

Totaal was ik hier iets van 150,- aan kwijt ,

* voor mensen die zich afvragen wat is dat eyeOS KLIK

* Betreft Subsonic KLIK

dacht zet even die 2 links erbij want het is best interessante software met veel potentie wat nog enigszins onbekend is :+

[ Voor 24% gewijzigd door osmosis op 03-01-2011 13:23 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

FireDrunk schreef op maandag 03 januari 2011 @ 13:06:
[...]

[...]

Wat vraag je dan wel? Want een processor is volgens mij wel hardware?
De hardware voor de NAS waarvan de twee ESX servers gebruik gaan maken.

• FireDrunk
Aha dat is iets duidelijker, wat voor IO gerelateerde taken wil je in je VM's doen? Ala SabNZBd of meer ala Win2k8?

Even niets...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Die VM's gaan eigenlijk niks doen. In ieder geval weinig IO gerelateerd Ik wil het puur gebruiken om kennis op te doen van VMWare. Alleen om clustering goed te testen heb je shared storage nodig die ik dus ook door mijn nas wil laten aanbieden.

• FireDrunk
Dan zou ik iig een NAS nemen met zowel NFS als iSCSI, niet omdat het een beter is dan het andere, maar vooral omdat je dan met allebei gewerkt hebt. De duurdere QNAP's en Synologies kunnen het allebei.

Even niets...

• kingcharles
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-01-2023
ik kwam dit product tegen omdat ik op zoek was naar onderdelen voor een nieuw te bouwen NAS.

Ik ben benieuwd of er al ervaringen mee zijn of andere inzichten.
Normaal gezien zou ik m'n NAS met 3.5 inch schijven gaan bouwen in een tower model kast.
Maar nu ik dit tegenkom zit ik ineens te denken om met een atom micro bord aan de slag te gaan.
Graag hoor ik de voors en tegens van 2.5 inch en het micro formaat.

• FireDrunk
Duurder per GB, wel iets zuiniger mits je ook echt zuinige laptopschijfjes neemt.
Verder kunnen ze stiller zijn, en de hotswap brackets zijn een STUK goedkoper dan voor 3.5" :)

Even niets...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

FireDrunk schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:09:
Dan zou ik iig een NAS nemen met zowel NFS als iSCSI, niet omdat het een beter is dan het andere, maar vooral omdat je dan met allebei gewerkt hebt. De duurdere QNAP's en Synologies kunnen het allebei.
vandaar post ik ook hier. Ik wil die NAS dus liever zelf bouwen. Ook omdat mijn huidige nas (Zyxel-NSA220) net niet lekker werkt. Linux kennis is er voldoende aanwezig.

• FireDrunk
Qua performance voldoet elk aftands systeem... Een simpel Athlon x2 systeem voldoet prima om een beetje te spelen met Vmware... Gigabit is aan te bevelen, en als je Fault Tolerance wil doen, zou ik een dedicated 1 Gigabit link naar je storage maken los van het gewone netwerkverkeer en nog een gigabit link tussen de ESX hosts... Maar verder voldoet eigenlijk elk systeem wat hier in de afgelopen 6 maanden voorbij is gekomen.

Even niets...

Verwijderd

winux schreef op zondag 02 januari 2011 @ 22:00:
[...]
Heb net zitten kijken voor die Zotac zitten kijken, had deze gevonden:
pricewatch: Zotac NM10-DTX WIFI
Dat is ook een Atom bord, ik doelde meer op een LGA1156 Core i3 platform op Mini-ITX, zoals deze:
http://www.xbitlabs.com/a...zotac-h55-itx-wifi_3.html
Ben nog ff het verschil tussen ZFS en software raid aan het uitzoeken.
ZFS is het beste wat je kunt hebben, maar alleen sommige OS ondersteunen het.

ZFS is zowel filesystem als RAID controller in één. Dus als je normaal software RAID gebruikt, dan zijn de software RAID en het UFS/Ext3/4 filesystem aparte onderdelen. Bij ZFS is dat niet zo, en gebruik je dus één pakket om de RAID en het filesystem te beheren.

Het grote voordeel van ZFS is de bescherming voor je bestanden, geen enkel ander bruikbaar alternatief geeft je features als checksumming en self-healing. De wikipedia pagina van ZFS is echt een aanrader:
Wikipedia: ZFS
Maar ben het met je eens dat die PCI eigenlijk niet mee kan. Ga nog even verder zoeken :)
Als je nou meer SATA poorten wilt dan 6, dan kun je een HBA (non-RAID controller) kopen, zoals de Intel SASUC8i. Dat is een SAS controller maar uitstekend geschikt voor normale desktop hardeschijven.

Je kunt onboard en addon controller poorten gewoon met elkaar mixen in één RAID, en als je controller stuk gaat en je koopt een ander type, is dat ook geen enkel probleem. Zelfs alle HDDs in USB behuizingen aansluiten zou moeten werken, dus het maakt niet uit welke controller je gebruikt als hij maar ondersteund wordt.
winux schreef op zondag 02 januari 2011 @ 23:55:
[...]
als de schijf/partitie waar FreeNAS op geïnstalleerd staat, defect gaat, blijft de RAID set dan behouden?
Ja, immers software RAID slaat zijn configuratie op op de disks, dus dit geldt voor alle Software RAID, mogelijk met enkele uitzonderingen.

Als je FreeNAS gaat gebruiken, koop dan gewoon een 1GB USB stickje en je bent overal vanaf, geen 3,5" disk in je systeem alleen om het OS van een paar megabytes te voorzien; dat is de 2000-manier van systemen bouwen. We leven nu 2011. ;)

Enige wat je zou kunnen doen is backups van je systeem configuratie maken, zodat als je USB stick kapot gaat je niet opnieuw de Samba shares enzo hoeft in te stellen. Maar je data blijft gewoon bestaan; anders zou het ook niet erg betrouwbaar zijn. :)
Jormungandr schreef op zondag 02 januari 2011 @ 23:38:
ZFs heeft zijn eigen "raid" beheer, samen met snapshots en de hele santeboetiek. Het is dus meer dan alleen RAID of alleen FS. "Nadeel" is dan weer dat het enkel BSD is.
ZFS vindt zijn oorsprong in Solaris; niet in FreeBSD. Maar FreeBSD is na Solaris wel de beste keuze voor een ZFS-systeem. Er zijn redenen waarom je geen Solaris wilt draaien, de hardware compatibility van FreeBSD is ook beter, maar nog wel minder goed dan b.v. linux.
Een I3 of X2 e-serie is zeker geen overkill tbh. Je gaat wat meer verbruiken, maar je kan die dingen ook zeer laag gaan klokken waardoor het verbruik sterk afneemt. Kijk bv naar de C&Q van AMD. Als je in het BIOS je cpu naar die waarden (en soms zelfs minder) klokt heb je direct een hele hap uit het stroomverbruik terwijl je nog genoeg rekenkracht hebt voor andere dingen buiten gewoon fileserven.
Als je bedoelt CnQ uitschakelen en gewoon de VCore heel laag houden; dan moet ik je hierin corrigeren: dat gaat het stroomverbruik alleen maar opvoeren! Onder volle belasting is je CPU dan wel zuiniger, maar doordat CnQ dan niet meer werkt ben je idle juist veel meer energie aan het verstoken.

Een NAS doet task-based events; die moeten sowieso uitgevoerd worden of je nou een langzame of snelle CPU hebt. Een supersnelle CPU kan wel meer verbruiken onder volle belasting, maar zal ook veel sneller naar idle terug kunnen omdat hij de task sneller heeft afgerond.

Als je iets draait wat méér rekenkracht gaat gebruiken als het beschikbaar is, zoals gaming, dan gaat dit verhaal niet op natuurlijk. Maar een NAS werkt wel zo, dus je hoeft alleen naar idle verbruik te kijken.

Dat betekent dus ook dat een 125W TDP CPU zuiniger kan zijn dan een oudere 40W TDP chip, die behalve langzamer ook minder geavanceerde stroombesparings-technieken heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2011 16:39 ]

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11 22:40
mphilipp schreef op zondag 02 januari 2011 @ 15:23:
[...]

Dat is een complete distro zo te zien? Net zoiets als FreeNAS of OpenFiler zeg maar. Kun je daar nou ook zelf dingen bij installeren zoals sabnzb oid? Ik vind het zo jammer om mijn NAS alleen maar NAS te laten zijn.
In principe ben ik happy zoals ik het nu heb, gewoon Ubuntu en de shares met samba. Ooit had ik NFS, maar dat was een drama met Windows PC's. En dit is snel genoeg. Beheer doe ik met WebMin en je hoeft er in principe niet meer aan te zitten als het eenmaal loopt, toch?
is een complete distro idd. je kan dan ook gemakkelijk zelf dingen toevoegen. maar zouden ook packages komen die snel met een paar klikken te installeren zijn. heb met virtualbox de iso ingeladen. het is allemaal nog behoorlijk under construction maar ziet er veelbelovend uit! zfsguru.com

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-12 17:28
winux schreef op zondag 02 januari 2011 @ 21:11:

Ik heb nog 2 WD 36gb raptor schijven liggen, daar wilde ik FreeNAS op installeren.
Twee van die "energieslurpers" lijkt mij een beetje overdreven voor een OS als FreeNAS. Ik heb zelf deze besteld om FreeNAS op te installeren.
Zul je wel moeten zorgen voor een mobo met een "ouderwetse" IDE poort.

Verwijderd

Beetje duur voor 2GB; wat is er mis met USB? Kun je ook veel makkelijker vervangen; systeemdisk op USB is lekker flexibel vind ik. Voor de rest alleen schijven voor massa opslag erin, dus geen 'onnodige' schijven die staan te ronken voor niets.

Die Transcend dingen zijn ook nauwelijks sneller dan een USB pendrive. Maar opzich wel leuk idee ja; alleen ze kosten geen 5 euro maar 25 euro en dan wordt het toch weer erg duur voor wat je krijgt!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-11 23:27
Kriss27 schreef op maandag 03 januari 2011 @ 18:53:
[...]

Twee van die "energieslurpers" lijkt mij een beetje overdreven voor een OS als FreeNAS. Ik heb zelf deze besteld om FreeNAS op te installeren.
Zul je wel moeten zorgen voor een mobo met een "ouderwetse" IDE poort.
De meeste hedendaagse moederborden hebben gewoon nog een IDE en floppy connector hoor. Ik ben het alleen nog maar tegen gekomen op mATX bordjes dat er geen floppy connector meer op zat. Ik weet niet hoe het zit met server moederborden, maar dat zal voor de meeste van ons hier toch niet echt van toepassing zijn.

Waarom niet gewoon installeren op een USB-stickie. zoveel write acties haalt FreeNAS toch niet uit. En al helemaal niet als je FreeNAS live laat draaien (overigens niet wenselijk maar toch).

Ik wacht zelf op de OMV deb package die nog uit moet komen. Ter vervanging van Webmin waarschijnlijk. tot die tijd lekker hannessen met de cli. ook nog erg leerzaam :)

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-12 20:11

Midas.e

Is handig met dinges

jterpstra schreef op maandag 03 januari 2011 @ 13:18:
i
* Betreft Subsonic KLIK

dacht zet even die 2 links erbij want het is best interessante software met veel potentie wat nog enigszins onbekend is :+
Ik ben blij met mn zware hardware nu, om subsonic uberhaupt te kunnen draaien moest ik van de standaard 80M naar een volle 2GB gaan.

Hacktheplanet / PVOutput

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:24

mphilipp

Romanes eunt domus

jterpstra schreef op maandag 03 januari 2011 @ 13:18:
ik heb hier behuizing van een lacie ethernetdisk, met daarin een klein p4 bordje
2,2 GHZ , 2 GB DDR , raidkaartje el cheapo ( draai immers toch zfs zraid )
4X500GB schijven, als os freenas en het werkt prima ! , snel genoeg voor een NAS , draai daarnaast ook nog wat extra services ( Subsonic ( webbased media streamer / jukebox ) , SABnzbd , Transmission ,Rsync , Mysql , phpMyadmin , eyeOS ( webbased OS )
Mijn oude NAS had ook een P4 (wel met minder geheugen) maar die liep krakend vast toen ik op full speed (sabnzb) iets wilde downloaden met 120mb. En als ik de systeembelasting zie van mijn huidige systeem bij bv downloaden ben ik maar wat blij met de AMD Athlon X4 en 2Gb (6x 2Tb in RAID5). Dat had die P4 gewoon nooit getrokken. Ja, met continue 100% cpu en een runqueue van 12 ofzo.

Wat ik trouwens niet snap is dat jij ZFS draait op een P4 met 2Gb, terwijl Cypher steed roept dat je daar 8 of 12Gb voor moet hebben (en een snelle cpu, maar dat weet ik niet zeker).

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:18
Ik draaide Freenas met ZFS op een AMD LE singel core ding met 1GB ram. Was niet heel snel maar heeft prima gewerkt. Draai nu Linux software raid met XFS en dat gaat ook prima. ZFS heeft leuke features maar heb je dat thuis ook echt nodig? Tot nu toe mis ik het niet.

• FireDrunk
Ik ga wel eens testen met ZFS vs XFS op mijn nieuwe raidcontrollers... Ik ben zelf ook heel erg beniewd :)

Iemand die mij wil sponsoren om een Xeon aan te schaffen zodat VT-d werkt? :+

Even niets...

• osmosis
mphilipp schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 10:50:
[...]

Mijn oude NAS had ook een P4 (wel met minder geheugen) maar die liep krakend vast toen ik op full speed (sabnzb) iets wilde downloaden met 120mb. En als ik de systeembelasting zie van mijn huidige systeem bij bv downloaden ben ik maar wat blij met de AMD Athlon X4 en 2Gb (6x 2Tb in RAID5). Dat had die P4 gewoon nooit getrokken. Ja, met continue 100% cpu en een runqueue van 12 ofzo.

Wat ik trouwens niet snap is dat jij ZFS draait op een P4 met 2Gb, terwijl Cypher steed roept dat je daar 8 of 12Gb voor moet hebben (en een snelle cpu, maar dat weet ik niet zeker).
ja ik trek intern ook niet 120MB :( max rond de 40 ~ 60 , en betreft ZFS en 8 a 12GB
uhm,.. misschien is dat handig als je meer dan 6TB hebt ? i dunnow,..
werkt hier prima met 2GB & ZFS

sterker nog ik heb hier nog een via c3 1,2GHZ trekt prima zfs :+
maar heb niet geprobeerd om ff meer dan 10GB te kopiëren in 1x misschien kom ik dan in problemen met de c3 word tevens wel heet en idle rond de 43% usage , maar was leuk om eens te proberen

[ Voor 12% gewijzigd door osmosis op 04-01-2011 11:50 ]

• FireDrunk
Op watvoor manier gebruik je ZFS dan? Gewoon op 2 disks ala RAID1? Of echt met ZIL logging en de hele mikmak?

Even niets...

• osmosis
Midas.e schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 10:42:
[...]

Ik ben blij met mn zware hardware nu, om subsonic uberhaupt te kunnen draaien moest ik van de standaard 80M naar een volle 2GB gaan.
dat is vreemd,. subsonic is normaal gesproken niet zo mem sleurper,
ik zou als ik jou was maar eens even de logs bekijken van subsonic
mijn usage van mem met subsonic is 45mb +/-

@Firedunk
ik draai het in raidZ een soort RAID5 met 4 schijven
met voor de rest geen exotische opties aan , standaard instellingen

misschien leeswaardig stukje over raidz en waarom het niet rete traag is

"But wait, you say: isn't that slow? Isn't it expensive to traverse all the metadata? Actually, it's a trade-off. If your storage pool is very close to full, then yes, it's slower. But if it's not too close to full, then metadata-driven reconstruction is actually faster because it only copies live data; it doesn't waste time copying unallocated disk space. " KLIK

[ Voor 42% gewijzigd door osmosis op 04-01-2011 12:03 ]

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

jterpstra schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 11:55:
[...]

dat is vreemd,. subsonic is normaal gesproken niet zo mem sleurper,
ik zou als ik jou was maar eens even de logs bekijken van subsonic
mijn usage van mem met subsonic is 45mb +/-

[..]
Kan er ook mee te maken hebben dat mijn muziek store alleen al 2+TB is en 300.000+ albums bevat.

Hacktheplanet / PVOutput

• FireDrunk
Midas.e schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 12:37:
[...]

Kan er ook mee te maken hebben dat mijn muziek store alleen al 2+TB is en 300.000+ albums bevat.
Als ik het goed lees, zou subsonic juist heel goed overweg moeten kunnen met grote collecties :)

Even niets...

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Nu het geheugen een stukkie hoger staat werkt het ook probleemloos tot nu toe, mooi programma. Lekker je eigen muziek luisteren op kantoor/onderwerg/internetaanwezigis :)

Hacktheplanet / PVOutput

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ZFS komt vaak in dit topic terug. Erg interessant :).
Misschien zelfs een idee om een aparte ervaringen thread hierover te maken?

De opzet was er ooit, getuige ZFS talk maar is doodgebloed.

Zijn er geïnteresseerde om een nieuwe TS hiervoor te maken of liever hier gewoon verder ervaringen delen?

In deze tweakblog FreeBSD: Mijn FreeBSD Server: Deel 3 - ZFS & Mail komt trouwens een zeer interessant stukje terug over de voordelen van ZFS die ik met jullie niet wilde onthouden.

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 11:31:
Ik ga wel eens testen met ZFS vs XFS op mijn nieuwe raidcontrollers... Ik ben zelf ook heel erg beniewd :)

Iemand die mij wil sponsoren om een Xeon aan te schaffen zodat VT-d werkt? :+
Sponsoren is een groot woord :p maar ik kan nog wel een leuk prijsje maken voor een dual quad core Xeon set. Ik weet alleen niet zeker of ie VT-d doet :p Is een dual proc Xeon E5320 op een Intel S5000PSL/SATA bord met 16 GB mem. Is hier vervangen door dual L5420's met 32GB RAM.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2011 17:04 . Reden: smiley toegevoegd :p ]

• FireDrunk
Heeft iemand Nexenta al eens geprobeerd? Dat is ook leuk natuurlijk als Storage distributie onder ESX :+

Even niets...

• osmosis
Midas.e schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 12:37:
[...]

dan zou ie alleen motten slurpen wanneer ie de folders checkt,
weet niet hoe je dat hebt ingesteld , ik heb het eens per nacht + coverart zoeken.
ook al heb ik een kleinere hoeveelheid muziek, zou ie volgens mij niet meer dan 128MB motte slurpen in idle

• Kriss1981
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 19:12:
Beetje duur voor 2GB; wat is er mis met USB? Kun je ook veel makkelijker vervangen; systeemdisk op USB is lekker flexibel vind ik. Voor de rest alleen schijven voor massa opslag erin, dus geen 'onnodige' schijven die staan te ronken voor niets.

Die Transcend dingen zijn ook nauwelijks sneller dan een USB pendrive. Maar opzich wel leuk idee ja; alleen ze kosten geen 5 euro maar 25 euro en dan wordt het toch weer erg duur voor wat je krijgt!
Het is inderdaad wel duur voor 2GB, maar ik heb toch geen PATA schijven meer, dus vond het wel een mooie oplossing.
winux gaf zelf al aan liever geen USB stick te gebruiken.
DJ-NaRRa schreef op maandag 03 januari 2011 @ 19:14:
[...]

De meeste hedendaagse moederborden hebben gewoon nog een IDE en floppy connector hoor. Ik ben het alleen nog maar tegen gekomen op mATX bordjes dat er geen floppy connector meer op zat. Ik weet niet hoe het zit met server moederborden, maar dat zal voor de meeste van ons hier toch niet echt van toepassing zijn.

Waarom niet gewoon installeren op een USB-stickie. zoveel write acties haalt FreeNAS toch niet uit. En al helemaal niet als je FreeNAS live laat draaien (overigens niet wenselijk maar toch).

Ik wacht zelf op de OMV deb package die nog uit moet komen. Ter vervanging van Webmin waarschijnlijk. tot die tijd lekker hannessen met de cli. ook nog erg leerzaam :)
Het mobo dat in winux's config staat heeft volgens mij geen IDE poort.

Ik ben ook op een release van OMV aan het wachten, maar vind het erg lang duren en er komt geen info meer online. Ga daarom komende week migreren van WHS naar FreeNAS. Kijk t.z.t. wel naar OMV.

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-12 17:15
FireDrunk schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 17:18:
Heeft iemand Nexenta al eens geprobeerd? Dat is ook leuk natuurlijk als Storage distributie onder ESX :+
Ik ben van plan van OpenSolaris (b134) te migreren naar Nexenta. Mogelijk als VM onder ESXi.

Voordeel van Nexenta vind ik de webgui waaronder alle NAS zaken out of the box gewoon werken en makkelijk te beheren zijn (inclusief zaken als SMART monitoring, power mngmnt, access rechten CIFS/NFS/FTP).

Ik twijfel over het 'upgrade' pad:
  • keuze 1: AMD Sempron 3200 (?) + 2.5GB mem als stand-alone Nexenta NAS
  • keuze 2: mijn Q9550 uitrusten met 16GB mem, en dan Nexenta als VM draaien onder ESXi.
    Nexenta heeft ook dedup dus dat is voor VMs uitermate geschikt. En bovendien is binnen de ESXi omgeving het 'netwerk' geen bottleneck.
Nexenta staat al op de Sempron om een benchmark vergelijking te kunnen maken met OpenSolaris (Q9550 + 4 GB mem). Probleem is dat het mobo een SiL 3114 controller heeft welke met het huidige BIOS niet werkt onder Opensolaris/Nexenta. Vanavond ga ik mijn Asus K8N4-e Deluxe BIOS flashen met een custom gemodde BIOS; dan zou het moeten werken (bovendien ook 2 TB disk support).

Voor de duidelijkheid: Nexenta = de NexentaStor Community Edition, welke je tegenwoordig gratis kan gebruiken tot 18 TB.
Free for upto 18 TB of used storage with no limits on the total size of attached storage
.

Of het allemaal gaat werken is de vraag. Ik kom op internet wisselende succes verhalen tegen. Check sites als:

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik ben aan het kijken of ik de HP Microserver n36l uit de UK kan halen (en dus 100pond cashback), echter er lijkt een klein addertje te zijn....
Er bestaan twee modellen, waarvan één een kleinere disk en zwakkere voeding lijkt te hebben, en laat die laatste nou het enige model zijn dat ik in de UK kan vinden ;-)

612275-421: 160GB disk, 150Watt PSU (wel beschikbaar in UK)
633724-421: 250GB disk, 200Watt PSU (niet te vinden in UK web-shops, maar wel in nederland/tweakers-pricewatch)

Probeert HP met deze cashback een oud type microserver, met wellicht underpowerd PSU, kwijt te raken?
Misschien ben ik een beetje te wantrouwend, maar ik google nog wat verder op reviews van het 160GB\150W model.
Als ik meer weet laat ik het horen.

[ Voor 1% gewijzigd door Fuzzems op 04-01-2011 21:17 . Reden: productnummers verwisseld ]

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-12 09:00

C@SP

Biertje ??

Cashback is volgens het formulier bij HP alleen op de 612275-421. Deze heeft volgens de specs een 200 Watt PSU.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• Fuzzems
  • Laatst online: 24-08-2024
Verschilt ook weer of je de UK (200w) of US(150w) datasheet op de HP bekijkt ... Nahjah, ik gok het er op!
Is ook bijna geen buil aan te vallen als alternatief voor een 4disk synology ;-)

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:09
Volgens mij is de 150watt de nieuwe versie.

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-12 09:00

C@SP

Biertje ??

Als alternatief voor een syno is het inderdaad niet duur. De software en support van de syno's schijnt wel subliem te zijn. Ik twijfel nog.

Wel OS ga je er op draaien?

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• DJ-NaRRa
Kriss27 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 18:09:
[...]

Het is inderdaad wel duur voor 2GB, maar ik heb toch geen PATA schijven meer, dus vond het wel een mooie oplossing.
winux gaf zelf al aan liever geen USB stick te gebruiken.

[...]

Het mobo dat in winux's config staat heeft volgens mij geen IDE poort.

Ik ben ook op een release van OMV aan het wachten, maar vind het erg lang duren en er komt geen info meer online. Ga daarom komende week migreren van WHS naar FreeNAS. Kijk t.z.t. wel naar OMV.
Voor wat ik kan lezen is Winux er nog niet helemaal uit welk bordje hij wil gaan gebruiken. Ik denk dat ie het beste kan gaan voor een bordje met een pci-e slot en wat onboard satapoorten en daar alles op aansluiten of toch eens overwegen om het OS op usb sticks te installeren in raid1 (of die 36gb schijfies die hij nog heeft liggen in een usb casing rammen en ze via USB wegschrijven). temeer als hij het os ook echt alleen als OS gebruikt en niet ook voor download. wat CiPHER ook al zei: als Winux ZFS wil gebruiken zal hij toch voor een bordje moeten gaan wat meer dan 4GB geheugen aan kan.

Freenas is een prima optie als je een klein OS wilt en wilt experimenteren met geomraid of ZFS. echter in FreeNAS zit ook weinig ontwikkeling meer in (iig niet voor het grote public afaik) sinds het is overgenomen door een organisatie wat FreeNAS implementaties doet. nevertheless een leuk OS don't get me wrong.

Dit(en de verouderde ZFS versie op FreeNAS/BSD) is voor mij toch de reden geweest om te kiezen voor een iets grotere uitdaging (iig voor mij dan) en Debian Lenny te installeren.

[ Voor 20% gewijzigd door DJ-NaRRa op 05-01-2011 00:21 ]

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12 10:08

lampie1979

Hoepla!

Midas.e schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 10:42:
[...]

... Bij 80 en 128 liep subsonic constant vast. Heb nu 512 en dat gaat vloeiend.

23,089 artists
26,697 albums
112,062 songs
1520.75 GB (~ 23,624 hours)

(248.7 MB / 494.9 MB)

Weet niet hoe groot je collectie is, maar 2GB is extreem!

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Verwijderd

DJ-NaRRa schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 00:08:
Voor wat ik kan lezen is Winux er nog niet helemaal uit welk bordje hij wil gaan gebruiken. Ik denk dat ie het beste kan gaan voor een bordje met een pci-e slot en wat onboard satapoorten
Mini-ITX, low-power, solid caps, USB3.0, Gigabit, PCIe x16, 4x SATA 6Gbps, tot 8GiB DDR3 ECC geheugen en dualcore CPU, wat wil je nog meer voor een compacte zelfbouw NAS?

Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/3681/3713.jpg
Gigabyte productpagina

Zou binnenkort wel verkrijgbaar moeten zijn; hij staat al in de PW.
toch eens overwegen om het OS op usb sticks te installeren in raid1
Heeft niet zoveel zin; als je USB sticks het door writes begeven zou dat door de RAID1 betekenen dat ze ongeveer tegelijkertijd kapot gaan. De RAID1 beschermt natuurlijk wel tegen andere problemen.

Maar het is beter om een systeem te kiezen waarbij je de gegevens op de systeemdisk niet echt nodig hebt, of backups van configuratiebestanden onderhoudt. Ik weet niet of FreeNAS zo'n functie heeft maar dat zou wel handig zijn. Als je USB pendrive stuk gaat dan maak je een nieuwe, boot je systeem en importeer je de systeemconfiguratie van backup.

Voor de data zelf die op ZFS staat of andere software RAID hoef je niets op je systeemdisk te hebben; al die configuratie staat immers op de schijven zelf.
Freenas is een prima optie als je een klein OS wilt en wilt experimenteren met geomraid of ZFS. echter in FreeNAS zit ook weinig ontwikkeling meer
FreeNAS 0.7.x is de laatste release; FreeNAS 0.8 is een nieuw project in aanbouw, dat is althans mijn visie erop. Het bedrijf Ix systems dat ook de maker is van PC-BSD (een desktop versie van FreeBSD) heeft nu dus FreeNAS overgenomen. De originele mensen achter FreeNAS zijn met een ander project begonnen, OpenMediaVault.
(en de verouderde ZFS versie op FreeNAS/BSD)
ZFS versie 13-15 is toch prima? Is er nou iets wat je echt mist? Die de-duplication feature is leuk maar volgens Oracle niet nog niet stabiel genoeg om hun commerciële klanten te laten draaien. Je moet stabiele ZFS releases en experimentele builds uit elkaar houden.

Voor zover ik het goed heb:
FreeBSD stabiel ZFS: 15
FreeBSD experimenteel ZFS: 28
Solaris stabiel ZFS: 20/22
Solaris experimenteel ZFS: 33

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

lampie1979 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 00:23:
[...]

... Bij 80 en 128 liep subsonic constant vast. Heb nu 512 en dat gaat vloeiend.

23,089 artists
26,697 albums
112,062 songs
1520.75 GB (~ 23,624 hours)

(248.7 MB / 494.9 MB)

Weet niet hoe groot je collectie is, maar 2GB is extreem!
muziek alleen is ruim 2.7TB. Ik verzamel graag.
51,299 artists
30,426 albums
307,403 songs
2714.74 GB (~ 42,171 hours)

Hacktheplanet / PVOutput

• Kriss1981
DJ-NaRRa schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 00:08:
[...]
Freenas is een prima optie als je een klein OS wilt en wilt experimenteren met geomraid of ZFS. echter in FreeNAS zit ook weinig ontwikkeling meer in (iig niet voor het grote public afaik) sinds het is overgenomen door een organisatie wat FreeNAS implementaties doet. nevertheless een leuk OS don't get me wrong.

Dit(en de verouderde ZFS versie op FreeNAS/BSD) is voor mij toch de reden geweest om te kiezen voor een iets grotere uitdaging (iig voor mij dan) en Debian Lenny te installeren.
Ik gebruik mijn NAS toch alleen maar als NAS, dus FreeNAS heeft voor mij zeker voldoende functionaliteit.
Van WHS begin ik hoofdpijn te krijgen. Vooral sinds ik er nieuwe Samsung F4 2TB schijven in heb gehangen. Het align tool van Samsung werkt niet met WHS, waardoor de prestaties slechter zijn geworden.

FreeNAS heeft wél ondersteuning voor 4K sector schijven en nog andere voordelen, dus dit is voor mij voldoende reden om de overstap te wagen.

• osmosis
nou kriss27 zodra je enemaal gewend bent aan freenas wil je niet meer terug ;)
ik draaide eerst ook WHS maar elke keer was er wel wat !

• FireDrunk
Kriss27 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 11:16:
[...]

Ik gebruik mijn NAS toch alleen maar als NAS, dus FreeNAS heeft voor mij zeker voldoende functionaliteit.
Van WHS begin ik hoofdpijn te krijgen. Vooral sinds ik er nieuwe Samsung F4 2TB schijven in heb gehangen. Het align tool van Samsung werkt niet met WHS, waardoor de prestaties slechter zijn geworden.

FreeNAS heeft wél ondersteuning voor 4K sector schijven en nog andere voordelen, dus dit is voor mij voldoende reden om de overstap te wagen.
Alignen kan toch ook met het handje?

Even niets...

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
jterpstra schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 11:28:
nou kriss27 zodra je enemaal gewend bent aan freenas wil je niet meer terug ;)
ik draaide eerst ook WHS maar elke keer was er wel wat !
Nou dat ben ik niet met je eens, in mijn ogen is er in freenas 7.2 onderhuids teveel mis.
Ik haalde geen stabiele write speeds, in Windows zag ik een transferspeed van 70MBps alleen dit klopte niet want bij netwerk activiteit zag ik gewoon een blokgrafiek, de netwerk usage ging steeds terug naar 0% en dan schoot de cpu aan de verzendende kant naar 100% load.

Hardware:
Q9550
8GB ram
HP smart array P400
Intel pro1000GT nic
4x Seagate 7200.11 1TB
2x WD 2TB EARS schijven (4k sectors)

Dit probleem had ik niet met freenas 8.0 beta maar de functionaliteit daarvan was gewoon te beperkt.
Ik draai nu gewoon weer server 2008 r2 met hyper-v erop en dit werkt gewoon super transfer speeds worden beperkt door de gigabit verbinding (90 - 100MBps).

Ook ubuntu met samba presteerde bij mij beter als freenas.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
FireDrunk schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 12:12:
[...]

Alignen kan toch ook met het handje?
Inderdaad. Bijvoorbeeld op een usbstick met GParted.

• FireDrunk
dutch_warrior schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 12:27:
[...]

Nou dat ben ik niet met je eens, in mijn ogen is er in freenas 7.2 onderhuids teveel mis.
Ik haalde geen stabiele write speeds, in Windows zag ik een transferspeed van 70MBps alleen dit klopte niet want bij netwerk activiteit zag ik gewoon een blokgrafiek, de netwerk usage ging steeds terug naar 0% en dan schoot de cpu aan de verzendende kant naar 100% load.

Hardware:
Q9550
8GB ram
HP smart array P400
Intel pro1000GT nic
4x Seagate 7200.11 1TB
2x WD 2TB EARS schijven (4k sectors)

Dit probleem had ik niet met freenas 8.0 beta maar de functionaliteit daarvan was gewoon te beperkt.
Ik draai nu gewoon weer server 2008 r2 met hyper-v erop en dit werkt gewoon super transfer speeds worden beperkt door de gigabit verbinding (90 - 100MBps).

Ook ubuntu met samba presteerde bij mij beter als freenas.
offtopic:
Ook ubuntu met samba presteerde bij mij beter als dan freenas.

Gigabit kan nog wel hoger hoor, met een beetje tuning kom je een heel eind.
Bovendien heeft 2008R2 Samba v3 en FreeNAS default Samba v1 of v2 dat ik weet.

Als je Samba onder linux installeert en experimental Samba v3 support aanzet haal je ook vele malen hogere snelheden...

Even niets...

• DARKLORD
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 00:47:
[...]

FreeNAS 0.7.x is de laatste release; FreeNAS 0.8 is een nieuw project in aanbouw, dat is althans mijn visie erop. Het bedrijf Ix systems dat ook de maker is van PC-BSD (een desktop versie van FreeBSD) heeft nu dus FreeNAS overgenomen. De originele mensen achter FreeNAS zijn met een ander project begonnen, OpenMediaVault.

[...]

ZFS versie 13-15 is toch prima? Is er nou iets wat je echt mist? Die de-duplication feature is leuk maar volgens Oracle niet nog niet stabiel genoeg om hun commerciële klanten te laten draaien. Je moet stabiele ZFS releases en experimentele builds uit elkaar houden.

Voor zover ik het goed heb:
FreeBSD stabiel ZFS: 15
FreeBSD experimenteel ZFS: 28
Solaris stabiel ZFS: 20/22
Solaris experimenteel ZFS: 33
openmediavault zit ook geen leven meer in lijkt het wel. ontwikkelaar heeft het te druk met andere dingen geloof ik. om over freenas 0.8 maar te zwijgen.. denk ook niet echt dat een commercieel bedrijf welke het overgenomen hebben, daar nou prioriteit in ziet.

maar er is hoop: zfsguru is een mooi nieuw project! freebsd install met web gui.
http://www.zfsguru.com
forum over zfsguru
http://hardforum.com/showthread.php?t=1573822&

samba snelheid in freenas is echt waardeloos. dat is de grote reden dat ik wil overstappen

• Kriss1981
sloth schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 12:46:
[...]

Inderdaad. Bijvoorbeeld op een usbstick met GParted.
Wanneer ik een disk toevoeg aan WHS voorziet deze de disk zelf van een nieuw filesystem en wordt ook gelijk geformateerd. Hier kun je naar mijn weten niets aan veranderen.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-12 08:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Kriss27 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 17:47:
[...]

Wanneer ik een disk toevoeg aan WHS voorziet deze de disk zelf van een nieuw filesystem en wordt ook gelijk geformateerd. Hier kun je naar mijn weten niets aan veranderen.
Ik mag toch hopen dat ie dat niet doet bij geformatteerde schijven waar wellicht al data op staat.. :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Kriss1981
Demoniac schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 18:24:
[...]
Ik mag toch hopen dat ie dat niet doet bij geformatteerde schijven waar wellicht al data op staat.. :X
Jawel, dat doet ie wel. Volgens mij is er geen andere manier om bij WHS schijven toe te voegen.

Is het mogelijk om met GParted de alignement uit te voeren zonder dat de bestaande partitie en data verloren gaan?

Zijn de prestaties van FreeNAS echt zo slecht? Ook wanneer ik er voldoende (8GB) geheugen in stop?

Ik gebruik mijn NAS veel om HD-video naar mijn PCH te streamen. Dit gaat niet goed sinds ik de nieuwe Samsung F4 schijven heb toegevoegd.
Maar als FreeNAS werkelijk zo slecht presteert, dan heeft het natuurlijk geen nut om over te stappen 8)7

• FireDrunk
Demoniac schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 18:24:
[...]
Jup, doettie ook... Niet zomaar, maar je kan hem niet gebruiken totdat het WHS filesystem erop staat...
Maar met een beetje tweaking is die partitie wel met WHS tools aan te maken volgens mij...

Even niets...

• DARKLORD
hd video kijken is geen probleem voor freenas. ik gebruik het nog met xbmc mediacenter en freenas als nas. werkt prima full hd etc. alleen als ik bestanden kopieer wil ik volle constante snelheid en niet zoals het nu is 15mb/s

• DJ-NaRRa
tijdje terug had iemand het over die HP SAS Expander cards met 8 SAS poorten erop. Ik kwam zojuist deze tegen. Niet zoveel poorten, maar wellicht handig voor de mensen die net 1 of 2 poorten te kort komen....geen idee wat de ervaringen zijn met het ding maar mogelijk is het iets....

Heeft iemand zijn LSI-1068e kaartje al binnen van DX? Ik heb eergisteren namelijk weer een bestelling binnen gekregen die op tweede kerstdag is gedaan.

• FireDrunk
Die van mij is eergister pas van packaging naar sended gegaan... Dus dat duurt nog wel een weekje.

Even niets...

• AlterMann
  • Laatst online: 19-12 23:39
De mijne is ook nog steeds niet binnen. :(

• FireDrunk
Niet boos zijn, dat wist je vantevoren :)

Even niets...

• AlterMann
Ik ben ook niet boos :)

• FireDrunk
Alleen vol verwachting :+ Net als ik :)

Even niets...

• Hermanvh
  • Laatst online: 18-12 11:09

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

[...]

Mini-ITX, low-power, solid caps, USB3.0, Gigabit, PCIe x16, 4x SATA 6Gbps, tot 8GiB DDR3 ECC geheugen en dualcore CPU, wat wil je nog meer voor een compacte zelfbouw NAS?

[afbeelding]
Gigabyte productpagina

...
Leuk ding, ik heb zelf de J&W MINIX™ 890GX-USB3 gekocht. Ik wacht nu nog op m'n Lian Li PC-Q08 :)

Features op het board:
1. Support socket AM3 processors (95W Max.)
2. Dual Broadcom gigabit ethernet
3. 4 x SATA 6Gb/s connectors
4. NEC USB 3.0, N-wifi & Bluetooth ready
5. Radeon HD4290 DX10.1 graphics, UVD 2
6. 128MB DDR3 sideport memory
7. HDMI + DVI + VGA ports
8. PCI-Express x16 Gen.2 slot
9. 100% solid capacitors
10. 8-CH HDA, Optical S/PDIF Out

Wel prijzig (EUR 169,- in Duitsland en EUR 189,- in NL bij Conrad) :( Asus had ook een prima boardje, maar slechts 3x SATA :(

webOS all the way!

• AlterMann
Order: xxxxxxxx placed on 12/2/2010 9:40:48 AM
Status: (of current shipment) On 12/7/2010: Shipped

Tracking-status:

item No.YearStatusDestination CountryLocationDate
xxxxx2010departure from outward office of exchangeNETHERLANDSGUANGZHOU2010-12-18

Betekent volgens mij (echt duidelijk is het niet..) dat m'n pakketje op 18-12 China heeft verlaten. Da's nu dus bijna 3 weken geleden.. en meer dan een maand geleden dat ik besteld heb. Ah well, er zit geen haast achter, dat scheelt :)

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 20:14
Ik hoop voor jullie dat de kaartjes snel binnen zijn, echt waar...

De CSL/OT kroeg !

• DJ-NaRRa
soms duurt het echt lang hoor bij DX. ik heb wel eens meegemaakt dat ik een 200mw groene laser heb besteld bij hun en dat hij na 4 weken verstuurd werd en ik hem pas 7 weken na verzending binnen had. hij werd wel apart verstuurd van de rest van de verzending die al na 4 weken binnen was. ik denk toch dat het iets met uitgaande douane te maken heeft. Er valt iig geen pijl op te trekken bij verzendtijd vanaf DX.

Ik hoop ook dat jullie de kaartjes snel binnen hebben (ik wil ze ook vast bestellen voor als ik ga uitbreiden qua schijven (zit nu al 5 / 11TB) xD misschien moet ik ook maar eens wat meer gaan weggooien i.p.v. alles maar opslaan xD

Verwijderd

Nog zo'n gaaf AMD Brazos bordje, nu helemaal passief gekoeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/11-01-05/33a.jpg
Preview met nog meer pics

Dit wordt hem wel denk ik. :9~

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2011 03:21 ]

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12 00:34
[...]

[afbeelding]
Gigabyte productpagina

Kijk en dat ziet er wel leuk uit. Ik vraag me alleen af wat er allemaal wel niet op een nas kan staan.
Ik denk dat ik genoeg zal hebben aan 2TB. Dat in Raid 1 zetten en klaar is Kees. Wel een extra 1 of 2 schijven houden voor wat andere ongein.

Alleen nog een kleine vlotte behuizing.
En daar kwam ik me ooit toch deze tegen:http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=12789
Heeft iemand die ooit gebruikt? Iets over te zeggen?

[ Voor 8% gewijzigd door lezzmeister op 08-01-2011 05:13 ]

Verwijderd

Chenbro mini-ITX behuizing is wel leuk:
http://www.thebestcasesce...um/showthread.php?t=12895

Verwijderd

AlterMann schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 16:22:
Betekent volgens mij (echt duidelijk is het niet..) dat m'n pakketje op 18-12 China heeft verlaten. Da's nu dus bijna 3 weken geleden.. en meer dan een maand geleden dat ik besteld heb. Ah well, er zit geen haast achter, dat scheelt :)
Betekent dat hij de Chinese douane heeft verlaten. Chinese douane doet niet zo moeilijk met pakjes maar hier in Nederland wil het wel eens wat langer duren. Waarschijnlijk zit het pakje ergens op een schip. Mijn ervaring met zendingen uit China is dat het minimaal 4 a 6 weken duurt en in het ergste geval kan het zelfs 2 maanden duren voordat het aankomt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2011 07:55 ]

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
FireDrunk schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:02:
[...]

offtopic:
Ook ubuntu met samba presteerde bij mij beter als dan freenas.

Gigabit kan nog wel hoger hoor, met een beetje tuning kom je een heel eind.
Bovendien heeft 2008R2 Samba v3 en FreeNAS default Samba v1 of v2 dat ik weet.
Sorry, ik let niet altijd op met het gebruik van als en dan. Beiden worden regelmatig zonder opmerkingen geaccepteerd dus door een gebrek aan correctie sluipt zon foutje er gewoon in :P.

Gigabit kan in theorie inderdaad meer dan 100 MBps halen, als ik het me goed herinner is 125 MBps de theoretische max. Wanneer het netwerk iets groter wordt is het natuurlijk niet zo gek dat de snelheid niet meer boven de 100 MBps komt, zeker zonder tuning. Dit is nou juist het punt, bij het gebruik van Windows met Windows en zelfs Windows met Linux en de laatste samba versie is tuning niet noodzakelijk om (voor mij) acceptabele snelheden te halen.

Freenas heeft geloof ik inderdaad samba V2, maar ik vind het verschil tussen Freenas en Windows te groot.
Tuurlijk krijg ik Freenas ook veel sneller door jumbo frames aan te zetten, dit is echter iets wat ik wil vermijden.
Het probleem lijkt echter niet alleen in Samba te zitten, ik heb het idee dat de support voor mijn hardware niet optimaal is. Het maakte niet uit welke protocol of file system ik gebruikte de overdrachtssnelheid viel steeds terug naar 0 Mbps.

In het verleden gebruikte ik Freenas op een HP server als storage voor een virtualisatie test-omgeving, de disken waren toen ingericht als ufs isci-target dit presteerde ruim voldoende en ook stabiel.
Tijdens mijn laatste test heb ik ook met iscsi getest maar wederom het probleem met de transfer speed welke regelmatig zakt naar 0 Mbps.
Ik moet echter wel vermelden dat Freenas 8.0 beta standaard qua prestaties voor mij wel op een acceptabel niveau zit. De functionaliteit in deze beta versie is echter nog zo beperkt dat ik het nog niet kan gebruiken :P.

Aangezien de Microsoft iscsi target software ook geïnstalleerd kan worden op server 2008r2 is een hoofdreden waarom ik Freenas graag gebruikte ook verdwenen. Daarnaast werkt Hyper-v ook iets beter als de virtualbox implementatie op Freenas dus kan ik de "nas" machine ook nog inzetten voor andere taken zoals het draaien van een game server.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 07:54:
[...]
Waarschijnlijk zit het pakje ergens op een schip. Mijn ervaring met zendingen uit China is dat het minimaal 4 a 6 weken duurt en in het ergste geval kan het zelfs 2 maanden duren voordat het aankomt.
Mijn neefje had zijn handel (en mijn iPad pen) met 2 weken in huis. Of het met een boot gaat betwijfel ik. Ik heb een verhaal gehoord dat ze een deal hebben met de/een Chinese vliegmaatschappij dat ze gratis mee mogen als er een plek voor hun pallet(s) is. Maar verzending kan op vele manieren vertraagd worden, en dat heeft niet altijd met afstand te maken. Spullen van Play.com doen er soms 5 weken over (ze zitten op Jersey) en dat is niet omdat iemand het met een roeiboot komt brengen, maar omdat Royal Mail in Nederland een gruwelijke achterstand heeft. Het ligt dan gewoon een paar weken op de stapel in het magazijn. Het snelheidsrecord voor een pakje uit Australië is bij nog altijd 3 dagen. Volgens mij stond de postbode voor de deur toen ik mijn bestelling deed en het vliegtuig klaar om te vertrekken...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Hermanvh

Hermanvh

Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 03:20:
Nog zo'n gaaf AMD Brazos bordje, nu helemaal passief gekoeld:

[afbeelding]
Preview met nog meer pics

Dit wordt hem wel denk ik. :9~
Deze had ik wellicht liever willen hebben, echter dat is het probleem met technologie: Op het moment dat je het koopt is het al weer "oud". Op dit manier kan je altijd blijven wachten omdat er volgende week/maand etc weer iets nieuws uitkomt ;)

webOS all the way!

• Hermanvh

Hermanvh

mphilipp schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 13:39:
[...]

Mijn neefje had zijn handel (en mijn iPad pen) met 2 weken in huis. Of het met een boot gaat betwijfel ik. Ik heb een verhaal gehoord dat ze een deal hebben met de/een Chinese vliegmaatschappij dat ze gratis mee mogen als er een plek voor hun pallet(s) is. Maar verzending kan op vele manieren vertraagd worden, en dat heeft niet altijd met afstand te maken. Spullen van Play.com doen er soms 5 weken over (ze zitten op Jersey) en dat is niet omdat iemand het met een roeiboot komt brengen, maar omdat Royal Mail in Nederland een gruwelijke achterstand heeft. Het ligt dan gewoon een paar weken op de stapel in het magazijn. Het snelheidsrecord voor een pakje uit Australië is bij nog altijd 3 dagen. Volgens mij stond de postbode voor de deur toen ik mijn bestelling deed en het vliegtuig klaar om te vertrekken...
Er valt geen touw aan vast te knopen. Dingen uit Hong Kong of China meestal binnen 1 week hier, soms 1,5-2 en af en toe 3, maar dat zijn meestal spullen die in een envelop passen :) US duurt meestal een weekje.

Naar de UK is prima, aangetekend en zelf normale post meestal binenn 2-4 dagen daar, andersom duurt het wel eens 2-3 weken. Aangetekend vanuit de UK gaat wel iets sneller gelukkig :)

webOS all the way!

• Phoenix1337
  • Laatst online: 23-12 20:05
Laat ik ook maar eens een keer reageren dan :) ik lees al een tijdje mee maar nu wordt het toch wel een keer tijd om mijn config te posten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Adaptec AAR-1430SA€ 88,68€ 88,68
1Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 72,-€ 72,-
1Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 51,89€ 51,89
6Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB€ 128,34€ 770,04
1Sony Optiarc AD-7240S Zwart€ 29,44€ 29,44
1Nexus Edge€ 114,-€ 114,-
1AMD Athlon II X4 605e€ 120,64€ 120,64
1Cooler Master Real Power M520€ 69,90€ 69,90
1Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2R5 40GB€ 90,75€ 90,75
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 39,50€ 39,50
1Gainward GT210 512MB€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-890FXA-UD7€ 198,95€ 198,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.645,79

Omdat de huidige opslag niet meer toereikend is, en ik toch over wil gaan naar RAID6 mbv mdadm ben ik van plan om aan het einde van deze maand mijn systeem uit te breiden. De 1430sa gaat eruit en het onderstaande lijstje komt er dan bij:

#ProductPrijsSubtotaal
9Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 72,-€ 648,-
43Ware SFF8087 Multi-lane SATA (50cm)€ 23,50€ 94,-
2Intel RAID Controller SASUC8I€ 139,27€ 278,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.020,54

Het enige waar ik nog mee zit is het filesystem wat ik zal gaan draaien. Ik zit er aan te denken om XFS te draaien, tenzij iemand anders nog goede argumenten weet om een ander filesystem te nemen.

Laat maar weten wat jullie er van vinden :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Modbreak:Jongens en mogelijk dames, het is vervelend dat levertijden niet altijd in te schatten zijn en vanuit het buitenland mogelijk onvoorspelbaar. Ik heb niet alles exact gelezen, maar hier is het in iedergeval niet de juiste plaats dit te bespreken, daarvoor hebben wij het Shopping subforum. :)

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 09-01-2011 19:45 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• FireDrunk
Dat weten we :)
Het gaat ook vooral om de inhoud van de pakketjes :p

Even niets...

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 24-11 15:49
Phoenix1337 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 18:20:
Het enige waar ik nog mee zit is het filesystem wat ik zal gaan draaien. Ik zit er aan te denken om XFS te draaien, tenzij iemand anders nog goede argumenten weet om een ander filesystem te nemen.

Laat maar weten wat jullie er van vinden :)
Je moet XFS wel een beetje tweaken (swidth en sunit instellen, largeio, logbufs e.d.), maar verder een uitstekende keuze. Het enige nadeel is dat je XFS niet kunt shrinken.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12 11:37

DJ-Visto

Aye aye, sir!

LB06 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 23:26:
[...]

Je moet XFS wel een beetje tweaken (swidth en sunit instellen, largeio, logbufs e.d.), maar verder een uitstekende keuze. Het enige nadeel is dat je XFS niet kunt shrinken.
Je wilt toch alleen maar growen? :+

• FireDrunk
[...]

Als je er LVM op legt toch wel?

Even niets...

• Demo
  • Laatst online: 22-12 08:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

[...]

Kan jij me vertellen hoe dat te doen op bestaande volumes en wat zinnige waardes zijn om in te vullen? Mijn XFS-volumes performen echt teleurstellend.. :/

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• FireDrunk
Demoniac schreef op maandag 10 januari 2011 @ 08:42:
[...]
Kan jij me vertellen hoe dat te doen op bestaande volumes en wat zinnige waardes zijn om in te vullen? Mijn XFS-volumes performen echt teleurstellend.. :/
Heb je ook al gekeken hoe dat komt? Dus waar de bottleneck zit?

Even niets...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Wat is teleurstellend? Cijfers?

• axis
  • Laatst online: 26-01-2023
FireDrunk schreef op maandag 10 januari 2011 @ 07:51:
[...]

XFS ligt op LVM, niet andersom toch?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Phoenix1337
  • Laatst online: 23-12 20:05
FireDrunk schreef op maandag 10 januari 2011 @ 07:51:
[...]

Kost dat niet weer extra performance ? Daarnaast moet je dus wel een evengrote of grotere xfs partitie eronder leggen dus dan zou het niet uitmaken dat je LVM gebruikt of niet aangezien je die onderliggende partitie niet kan shrinken. Of zie ik het verkeerd ?

• FireDrunk
Ik heb het nog even opgezocht, maar ook met LVM kan je XFS NIET shrinken... LVM kan het wel, maar XFS niet, en onderwater gebruikt LVM gewoon de resizetools van het filesystem wat eronder ligt...

Even niets...

• HarmoniousVibe
[...]
Wat is je raid-config? Geef even een mdadm -D van je raid-array.

Tevens, wat voor soort bestanden staan er op je array?

XFS is niet shrinkable, ook niet op LVM. LVM heeft er namelijk compleet niks mee te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door HarmoniousVibe op 10-01-2011 20:28 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• SiXke
  • Laatst online: 27-11 20:15
Hallo

Ik ben een leek op het gebied van software raid.

Ik heb een mini ITX bordje op het oog met 8 sata poorten (weet er iemand een mini-ITX met meer dan8?), kan ik hierop software raid 5 doen? Met welke OS?

Wat voor snelheden mag ik verwachten?

Thx

[ Voor 6% gewijzigd door SiXke op 11-01-2011 19:18 ]

• HarmoniousVibe
Waarom zou je met zo'n kaart softraid willen doen?

• SiXke
Ik wil een goedkoop en klein downloadservertje, met toch iets van redundancy.

• HarmoniousVibe
SiXke schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 19:17:
Ik wil een goedkoop en klein downloadservertje, met toch iets van redundancy.
Huh? En daarom knal je er een kaart van €1000 in?

edit: laat maar, ik snap je al, denk ik. Je hebt een andere bak met die kaart en nu wil je een nieuwe bak. Ik snap alleen niet hoe je zoveel schijven in een mini-ITX case kwijt wilt, maar goed.

Zolang je SATA-controller maar wordt ondersteund door het OS werkt softraid altijd. Ik zou Windows in ieder geval willen ontraden ivm de performance (maar misschien dat dat met 2k8 is verbeterd?)

[ Voor 47% gewijzigd door HarmoniousVibe op 11-01-2011 19:23 ]

• SiXke
Idd, ik heb een andere pc met die kaart.

Dus geen windows. Wat raad je dan aan? En kan ik op dit OS sabnzb, couchpotato en sickbeard draaien?

• FireDrunk
Woei! De kabeltjes zijn binnen! (ChinaBuye, bestelling van 27/12/2010)

Nu de controllers nog :D

Even niets...

• HarmoniousVibe
Volgens mij is alle software die je noemt geschreven in Python dus dat draait eigenlijk overal op. Dit had je echter zelf ook wel kunnen vinden met Google. Linux is in ieder geval een erg goede keuze en naar ik verneem FreeBSD met ZFS ook.

[ Voor 21% gewijzigd door HarmoniousVibe op 11-01-2011 19:47 ]

• Sjoerten
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:25
SiXke schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 19:07:
Hallo

Ik ben een leek op het gebied van software raid.

Ik heb een mini ITX bordje op het oog met 8 sata poorten (weet er iemand een mini-ITX met meer dan8?), kan ik hierop software raid 5 doen? Met welke OS?

Wat voor snelheden mag ik verwachten?

Thx
Welk Mini ITX bord heb je op het oog???

"Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway"

• SiXke
Sjoerten schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 19:54:
[...]

Welk Mini ITX bord heb je op het oog???
Jetway JNC9C-550 Fanless Dual Core Atom Mini-ITX Board with Dual LAN, 4x SATA and Daughterboard Expansion 4 SATA

• SiXke
LB06 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 19:46:
Volgens mij is alle software die je noemt geschreven in Python dus dat draait eigenlijk overal op. Dit had je echter zelf ook wel kunnen vinden met Google. Linux is in ieder geval een erg goede keuze en naar ik verneem FreeBSD met ZFS ook.
En is die FreeBSD met ZFS een beetje doenbaar voor *nix noobs zoals mij?

• HarmoniousVibe
SiXke schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 20:38:
[...]

En is die FreeBSD met ZFS een beetje doenbaar voor *nix noobs zoals mij?
Als ik het zo lees heb of neem je niet echt de tijd om dingen uit te zoeken, dus dan kan het wel eens lastig worden.

Pagina: 1 ... 38 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.