• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:39

mphilipp

Romanes eunt domus

Q schreef op maandag 13 december 2010 @ 22:58:
Sab nzb heeft een GB of 100 in de queue eens kijken wat dit doet. %mem = al 20% maar dat boeit me niet zo. We gaan het zien.

Ik heb de meest recente versie gedownload van de officiele sabnzb site.

Download Dir: 1912.24 GB - Complete Dir: 1912.24 GB - Download speed: 4.14 MB/s - Queued: 115.89 GB / 121.42 GB - Sysload 0.64, 0.84, 0.72
Ik heb 'm ook geherverinstalleerd. Memory leak is nog steeds aanwezig. Alleen maar die meuk starten en een uur niets doen, doet 'm al groeien. Na een paar redelijk kleine downloads is het alweer 10%. Ik ga straks iets van 50Gb downloaden.

Ik heb nu ook even handmatig van een mkv een stel rar-parts gemaakt en daarvan par2 blocks laten genereren. Een verify (op cmd line) ging gewoon goed. Maar ja, dat zegt ook niets, want ik kan soms gewoon 100Gb downloaden zonder problemen. En dan klapt ie als ik een cd'tje pak ofzo. Misschien moet ik dat verifyen en aansluitend unrar-en even in een scriptje 5x laten doen ofzo. Kijken hoe dat gaat.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-12 10:30
Memory leaks zou je in een VM ook moeten zien... Welk OS gebruik je? Dan maak ik even een VM met jou config aan, misschien kan ik iets vinden...

Even niets...

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-12 17:15
mphilipp schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 00:03:
[...]

Ik heb 'm ook geherverinstalleerd. Memory leak is nog steeds aanwezig. Alleen maar die meuk starten en een uur niets doen, doet 'm al groeien. Na een paar redelijk kleine downloads is het alweer 10%. Ik ga straks iets van 50Gb downloaden.

Ik heb nu ook even handmatig van een mkv een stel rar-parts gemaakt en daarvan par2 blocks laten genereren. Een verify (op cmd line) ging gewoon goed. Maar ja, dat zegt ook niets, want ik kan soms gewoon 100Gb downloaden zonder problemen. En dan klapt ie als ik een cd'tje pak ofzo. Misschien moet ik dat verifyen en aansluitend unrar-en even in een scriptje 5x laten doen ofzo. Kijken hoe dat gaat.
Wat gebruik je voor virtualizatie? Bij VirtualBox heb ik bij NAT memory leaks gezien, welke bij Bridged niet terug kwamen. Is volgens mij wel gefixed sinds de laatste 3.2.12 release.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

vargo schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 10:24:
[...]
Wat gebruik je voor virtualizatie? Bij VirtualBox heb ik bij NAT memory leaks gezien, welke bij Bridged niet terug kwamen. Is volgens mij wel gefixed sinds de laatste 3.2.12 release.
Ik doe niet aan virtualisatie, hoe kom je daarbij?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

FireDrunk schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 09:09:
Memory leaks zou je in een VM ook moeten zien... Welk OS gebruik je? Dan maak ik even een VM met jou config aan, misschien kan ik iets vinden...
En wat wil je dan zien? Dat ie lekt? Dat is geen geheim; op het Sabnzb forum loopt er al een topic over. Maar dat doet ie niet bij iedereen. Knappe jongen als je kunt achterhalen waardoor het komt, want de maker snapt er niets van... ;) Hij krijgt het zelf niet voor elkaar lijkt het.
Ik heb alleen (blijkbaar) een bonus effect dat er op een of andere manier een crash/freeze oid wordt getriggerd door dat ding.

Anyway, ik heb Ubuntu 10.04 LTS.

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12 11:37

DJ-Visto

Aye aye, sir!

mphilipp schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 10:28:
[...]

En wat wil je dan zien? Dat ie lekt? Dat is geen geheim; op het Sabnzb forum loopt er al een topic over. Maar dat doet ie niet bij iedereen. Knappe jongen als je kunt achterhalen waardoor het komt, want de maker snapt er niets van... ;) Hij krijgt het zelf niet voor elkaar lijkt het.
Ik heb alleen (blijkbaar) een bonus effect dat er op een of andere manier een crash/freeze oid wordt getriggerd door dat ding.

Anyway, ik heb Ubuntu 10.04 LTS.
Ik zou voor de grap is debian gebruiken dat word niks niks voor niks ubuntu maar dan stabieler genoemd ;)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
DJ-Visto schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 11:00:
[...]

Ik zou voor de grap is debian gebruiken dat word niks niks voor niks ubuntu maar dan stabieler genoemd ;)
Probeer anders gewoon eens 10.10 of installeer zelf de laatste stable van SAB.. Niet dat ik toen ik nog 10.04 draaide wel had van leaks maar goed.

On another note, over de harde schijven, dit is wellicht iets nuttiger dan persoonlijke ervaringen over merken in het algemeen. Zoals je in onderstaande link kunt lezen is er in deze steekproef niet altijd consistency te zien in de betrouwbaarheid van die dingen.

http://www.hardware.fr/ar...ux-pannes-composants.html

Overigens heb ik ook mijn twijfels bij deze lijst. Zo is er volgens mij niet gecontroleerd voor het moment dat de HDD het begeeft. Het maakt namelijk nogal een verschil of een schijf na 4 jaar het begeeft of na 2 weken. Zo bestaat de Samsung F1 al veel langer dan de F3 en is het dus op zich ook niet verwonderlijk dat die F3 minder uitval heeft. De F3-schijven die zijn verkocht hebben immers veel minder lang de tijd 'gekregen' om kapot te gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door HarmoniousVibe op 14-12-2010 11:25 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

SABnzbd+ is voor de gebruiker een fijn programma, maar het is behoorlijk ranzig geprogrammeerd (ik heb de source eens bekeken, nou ja, poging tot :X). Aan de gebruikerskant kun je dat bijvoorbeeld merken als het cpu- en geheugengebruik de pan uit rijst als er een hoop in de historylijst staat (die kun je dus maar beter regelmatig purgen). Ook een volle queue is een garantie voor traagheid. Om het maar helemaal niet te hebben over resume wat af en toe domweg niet werkt of de hele applicatie die bijna onderuit gaat omdat een van de ingestelde usenet servers hapert.

Het is een mooie tool maar hem over langere tijd zonder problemen draaien is bijna onmogelijk.

• FireDrunk
Weet jij een beter alternatief? :+

Even niets...

Verwijderd

Een alternatief wat je ook makkelijk op een headless server/nas/whatever kunt draaien niet nee. Helaas, dan zou ik die wel gebruiken.

• FireDrunk
Ik kan alleen maar C#, dus ik kan geen alternatief voor linux programmeren :)

Even niets...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
hellanzb.. heb ik iig de afgelopen 3 jaar gedraaid zonder problemen. Sja, iets minder features, maar ach, als het niet crasht ;)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Demo
  • Laatst online: 22-12 08:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

FireDrunk schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 16:15:
Want Mono bestaat niet? :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• FireDrunk
Point taken, maar ASP.NET en mono gaan niet echt goed samen volgens mij...

Even niets...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:05
axis schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 16:54:
hellanzb.. heb ik iig de afgelopen 3 jaar gedraaid zonder problemen. Sja, iets minder features, maar ach, als het niet crasht ;)
Hier idem, helaas unmaintained. Maar hellanzb werkt uitstekend, nogsteeds.

Nu als test even sab.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

LB06 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 11:20:
[...]
Probeer anders gewoon eens 10.10 of installeer zelf de laatste stable van SAB.. Niet dat ik toen ik nog 10.04 draaide wel had van leaks maar goed.
Leuk, als mensen het hebben over een instabiele Ubuntu dat ik dan het advies krijg om 10.10 te installeren. 10.04 LTS is juist de stabielere versie. Bovendien zit ik inmiddels op dezelfde kernel als Debian.

En niet om naar of eigenwijs te doen: advies in de zin van 'gebruik een andere Linux distro' zit ik niet op te wachten. Ik vind het een beetje flauw worden, en het gaat sterk lijken op zo'n religieuse Windows/Linux/Apple discussie. Ik gebruik al jaren Ubuntu, ook voor een server van me in een DC en ik heb er geen problemen mee. Misschien dat puristen het vreselijk vinden, maar goed...die compileren gewoon hun eigen kernel. Voor de mindere goden is er Ubuntu.

Ik denk dat het probleem van sabnzb meer in de programmatuur zelf zit. Ik heb 'm net weer kunnen killen (met kill, want hij luisterde niet meer naar een stop), want hij was niet meer aanspreekbaar en zat 100% van 1 core te consumeren. En ik heb helemaal niet zoveel gedaan met 'm sinds de laatste reboot. En ik gebruik de laatste release, en dat is een stable, er is voor zover ik weet niets anders. Ga me niet vertellen dat dat aan Ubuntu ligt.

Als iemand me wil garanderen dat mijn problemen voorbij zijn met Debian, graag. Dan ga ik wel al die moeite doen, maar ik ga gillen als ik over ben en hij doet hetzelfde. Dus graag met gefundeerde argumenten komen waarom het daaraan ligt. Een shot in the dark heb ik niet veel aan. Vooral niet als het veel werk kost.

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 17:46
Heb je nog andere opties dan? Ik lurk hier al een tijdje..en iedereen probeert je te helpen. Af en toe moet je gewoon ver gaan om e.e.a. uit te sluiten.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:15
mphilipp schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 19:22:
[...]

Als iemand me wil garanderen dat mijn problemen voorbij zijn met Debian, graag. Dan ga ik wel al die moeite doen, maar ik ga gillen als ik over ben en hij doet hetzelfde. Dus graag met gefundeerde argumenten komen waarom het daaraan ligt. Een shot in the dark heb ik niet veel aan. Vooral niet als het veel werk kost.
Want nu heb je wel het idee alsof een oplossing nabij is? Ik denk dat je beter kan accepteren dat je er wellicht nooit uitkomt en dat het wellicht time to move on is. Die indruk krijg ik tenminste.

Maar goed, de beslissing is aan jou natuurlijk.

Ik heb vrij weinig kaas gegeten van het hele linuxgebeuren, inhoudelijk kan ik er niks zinnigs over zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Isdatzo op 14-12-2010 20:33 ]

• tjmv
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12 16:38
[...]
Ik denk dat het probleem van sabnzb meer in de programmatuur zelf zit. Ik heb 'm net weer kunnen killen (met kill, want hij luisterde niet meer naar een stop), want hij was niet meer aanspreekbaar en zat 100% van 1 core te consumeren. En ik heb helemaal niet zoveel gedaan met 'm sinds de laatste reboot. En ik gebruik de laatste release, en dat is een stable, er is voor zover ik weet niets anders. Ga me niet vertellen dat dat aan Ubuntu ligt.
Dat heb ik laatst ook gehad en is een bekend probleem met (een oudere versie van) sabnzbd+ (vooral bij een grote queue). Dit werd - in mijn geval - veroorzaakt door oudere items die nog in de cache zaten. De oplossing is hier te vinden. In feite komt het erop neer dat je je queue moet leegmaken en vervolgens alle SABnzbd_* bestanden moet verwijderen.

De laatste maanden draait het hier nog stabiel voor zover ik weet..

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Weiman schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 19:24:
Heb je nog andere opties dan? Ik lurk hier al een tijdje..en iedereen probeert je te helpen. Af en toe moet je gewoon ver gaan om e.e.a. uit te sluiten.
Ik snap wel dat iedereen probeert te helpen, maar dat ubuntu kut is wordt al sinds het begin geroepen, en ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gehoord. Het zijn wat mij betreft dan gewoon kreten die in het donker worden geslaakt. Ik ben dan wel geen Linux expert, maar ik weet wel het eea. Als er nou écht een goed argument komt, ben ik bereid het idee 'te entertainen', maar anders niet. En volgens mij zijn die argumenten er gewoon niet.

Als ik elke suggestie klakkeloos moet opvolgen, had ik nu inmiddels een hele andere computer gehad. Dus je snapt hoop ik wel dat ik iets meer wil hebben dan alleen maar 'debian proberen'. Dat Ubuntu instabiel of onbetrouwbaar is heb ik in ieder geval nooit ervaren.

@dadevil: mijn queue is nooit heel erg groot (wat aantal nzb's betreft dan), en die thread die je linkt heeft het over een fluctuerende downloadsnelheid. Wat ik heb is dat ik sab gisteravond heb gestart, 1 klein ding heb gedownload en dat ie om 18:00 vanavond de cpu op 100% had gezet en niet meer benaderbaar was. Lijkt me niets te maken te hebben met de queue. Ik hou in ieder geval wel altijd mijn history clean; die leeg ik altijd als ik klaar ben met alle downloads.

@lsdatzo: geen idee. Ik heb nu wel allerlei dingen geprobeerd een volgens mij nu wel aangetoond dat het niet aan de array's an sich ligt, want zonder sabnzb doen ze het als een tiet. Urenlange tests hebben dat wel uitgewezen. Ook het systeem zelf blijft het prima doen onder hoge load. Dus een hardwarestoring lijkt me ook uitgesloten.

Het is volgens mij ook iets specifieks bij mij, dus er is een bepaalde interactie tussen sabnzb (en/of Python wat eronder ligt) dat iets fouts triggert op mijn systeem. Momenteel ben ik met een laatste experiment bezig en als dat niet lukt is het voor mij exit Sabnzb. Ik heb een week met Newsbin gedraaid vanaf mijn PC en dat ging prima. Nou ja...moet mijn pc af en toe een nachtje aan blijven. Boeie...misschien dat ik dan sabnzb 6 nog wel een keer probeer. ;)

Ik laat de uitkomst van mijn laatste experiment nog wel weten. Ohja...een uurtje geleden is ie weer een keer geklapt, dus vandaar mijn laatste experiment. Een radicaal idee, maar goed...soms moet je wat. En nee...het is geen Debian... :+

• FireDrunk
Misschien nog iets anders, stuur/post je sabnzbd config eens :) You never know ;)

Even niets...

• Q
Je bent nu niets anders dan in het donker aan het schieten, je kunt niet anders. Je moet oorzaken uitsluiten. Totdat er maar 1 optie over blijft. Niet leuk maar hey, life ain't fair, is a bitch and then you die.

Dus u niet zo mekkeren + eigenwijs zijn en testen die handel. :)

Je hebt er geen zin in, maar zolang je geen ander OS probeert weet je niet wat de oorzaak is: hardware of software (os). Als debian je dezelfde shit geeft: doe maar CentOS. Als die ook deze shit geeft: hardware. Dus dan RAID controller er uit. En weer testen, enzovoort.

Niet leuk maar wel nodig.

Je weet nu gewoon niet of er toevallig een bug in Ubuntu zit waar jij tegen aan loopt en de enige wijze om er achter te komen is testen.

Het gaat niet om argumenten. Het gaat om doen. Shutup and test that damn bitch.

Debian heb je binnen 15 minuten op een oude PATA schijf gezet en het kost je nog 5-10 minuten om sab er op te gooien met par enzo.

20612 xxxxx 20 0 883m 562m 3388 S 98 28.2 195:00.92 SABnzbd.py

Nu weer 170 GB in de queue. Tot nu toe de eerste 100 GB geen enkel probleem.

[ Voor 26% gewijzigd door Q op 14-12-2010 23:24 ]

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
Misschien dat het al eerder gevraagd is, maar wat voor versie van python en welke kernel gebruik je precies?

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Q schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 23:04:
[...]

Je bent nu niets anders dan in het donker aan het schieten, je kunt niet anders. Je moet oorzaken uitsluiten. Totdat er maar 1 optie over blijft. Niet leuk maar hey, life ain't fair, is a bitch and then you die.

Dus u niet zo mekkeren + eigenwijs zijn en testen die handel. :)

Je hebt er geen zin in, maar zolang je geen ander OS probeert weet je niet wat de oorzaak is: hardware of software (os). Als debian je dezelfde shit geeft: doe maar CentOS. Als die ook deze shit geeft: hardware. Dus dan RAID controller er uit. En weer testen, enzovoort.

Niet leuk maar wel nodig.

Je weet nu gewoon niet of er toevallig een bug in Ubuntu zit waar jij tegen aan loopt en de enige wijze om er achter te komen is testen.

Het gaat niet om argumenten. Het gaat om doen. Shutup and test that damn bitch.

Debian heb je binnen 15 minuten op een oude PATA schijf gezet en het kost je nog 5-10 minuten om sab er op te gooien met par enzo.

20612 xxxxx 20 0 883m 562m 3388 S 98 28.2 195:00.92 SABnzbd.py

Nu weer 170 GB in de queue. Tot nu toe de eerste 100 GB geen enkel probleem.
Eindelijk een goed excuus om je NAS vol te pompen! ;)

• Q
DJ-Visto schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 23:41:
[...]

Eindelijk een goed excuus om je NAS vol te pompen! ;)
Queued: 308.38 GB / 335.79 GB

;)

Nas is nog niet eens voor 50% vol.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Q schreef op woensdag 15 december 2010 @ 00:26:
[...]

Queued: 308.38 GB / 335.79 GB

;)

Nas is nog niet eens voor 50% vol.
Hmm :9~ Ik wil ook zo'n nas, nog ff sparen ;)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Q schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 23:04:
[...]
Je bent nu niets anders dan in het donker aan het schieten, je kunt niet anders. Je moet oorzaken uitsluiten. totdat er maar 1 optie over blijft. Niet leuk maar hey, life ain't fair, is a bitch and then you die.
Ik mag hoop ik toch wel eerst proberen om andere dingen uit te sluiten, toch? ;)
En nogmaals, ik wil graag van alles uitproberen, maar mijn os veranderen omdat iemand het niet zo'n fijn os vindt, vind ik geen goede reden. Geef me dan aan waarom het zo klote is de reden van vele problemen. Ik zeg dat niet uit eigenwijzigheid (hoewel ik dat wel ben) maar ik wil wel weten waarom ik het doe.

Ik las overigens iets heel dubieus op het forum van sabnzb over een (ander) probleem, namelijk segfaults die werden gegeneerd. Read it and weep:
I configured sabnzbd to write the downloaded data directly to a directory on this mounted md raid device: I get the mentioned python errors.
Now, I changed the configuration to write the downloaded data to the /home directory of the sabnzbd process that runs it. This directory resides on a different disk not part of the raid assembly.
I downloaded 15 GB of data sofar without any segfaults now.This is more than I managed to download before it crashed. I think this has solved my problem.

Guessing the md0 disk is causing python to segfault in some way...
If it occurs again, I will let you know.
Ik heb geen segfaults, maar ik vind het wel trés dubieux dat dit (blijkbaar) bij deze persoon veroorzaakt wordt door het downloaden op een raid device. Aangezien ik op mijn os disk nog plexat heb, is het de moeite waard als volgens experiment om eea eens op die schijven te laten plaatsvinden.

btw wil ik ook niet tot in het oneindige testen. Als morgen blijkt dat mijn experiment niet werkt, probeer ik nog die download disk naar een normale hd en dan noem ik het een dag. Dan wacht ik wel op sab6 en werk ik lekker met Newsbin. De NAS werkt verder als een speer met een OS dat ik graag wil;sabnzb is geen noodzaak.

[ Voor 8% gewijzigd door mphilipp op 15-12-2010 01:53 ]

• FireDrunk
Misschien heeft het te maken met je filesystem icm md? Op die homedir zal wel geen XFS draaien, maar EXT4? Dat is Journalling (en XFS niet toch?), misschien dat dat het verschil is?
Maar dat is in een VM te testen!

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op woensdag 15 december 2010 @ 08:13:
Misschien heeft het te maken met je filesystem icm md? Op die homedir zal wel geen XFS draaien, maar EXT4? Dat is Journalling (en XFS niet toch?), misschien dat dat het verschil is?
Ik draai Ubuntu Server op een EXT4 320gb boot disk (laptop HDD). De primaire download disk voor SAB is ook een 320gb laptop HDD. In totaal dus 2 laptop HDDs die niet in een RAID staan. Alles wordt uiteindelijk weggeschreven naar een RAID 5 array (4x2TB).

Omdat er veel kleine files op de boot disk staan heb ik hier maar EXT4 van gemaakt. De RAID 5 array wordt XFS omdat er vooral grote mediabestanden op komen te staan. Maakt het uit hoe ik de 320 GB download disk formateer die naar de Array wegschrijft?

Ik dacht om deze ook als XFS te formatteren maar na het lezen van bovenstaande discussie vraag ik me af of het aan te raden is om download drive en raid als zelfde format te hebben.

Thnx en Mphilipp succes met je Nassie Speciaal! ;)

• tedjevanduuren
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-12 09:34
Zoals meer hier op het DIY topic ben ik een n00b als het aan komt op NAS en/of backup systemen,
maar ik zit al enige tijd met een vraag / probleem en hoop daarom dat hier mensen zitten die mij kunnen helpen?

Op het moment ben ik bezig mijn dvd / blu-ray collectie te digitaliseren op allemaal oude externe drives. Nu is het zo dat het al een paar keer is voorgekomen dat het niet meer mogelijk was een aantal bestanden te bekijken. Hierop wilde ik zelf een NAS of Backup server bouwen.

Het enige waar de pc voor gebruikt gaat worden is het opslaan van data, zodat deze niet verloren gaat mocht mijn externe schijf ermee ophouden of defect raken. Dus ook zal deze pc niet 24/7 aanstaan. Alleen als ik er weer data bij wil schrijven of een backup wil ophalen van een verloren externe schijf.

Op het moment zit ik op 3x 2TB extern, dus dat zou er minimaal in moeten zitten? Verder is het niet zo belangrijk hoe snel het is, het is voor mij belangrijk dat de data bereikbaar blijft als dit nodig is.

Verder weet ik dat een RAID geen backup is, maar in hoe verre zou het mogelijk zijn dit toch zo te krijgen in mijn geval.
- PC alleen gebruiken om er data op te zetten, verder werk ik met de externe schijf waar de data ook opstaat
- PC komt niet op het netwerk
- PC staat niet 24/7 aan.

Nu weet ik dat ik voor een 1ste post veel vraag, en ook weet ik niet of ik hier op het juiste adres ben, maar hopelijk kunnen jullie mij meer inzicht geven.

P.S Ik heb dit topic al redelijk lang gevolgd, maar ik kom er toch niet helemaal uit met mijn vraag.

[ Voor 16% gewijzigd door tedjevanduuren op 15-12-2010 12:13 ]

• FireDrunk
tedjevanduuren schreef op woensdag 15 december 2010 @ 12:12:
*knip*

- PC alleen gebruiken om er data op te zetten, verder werk ik met de externe schijf waar de data ook opstaat
- PC komt niet op het netwerk
- PC staat niet 24/7 aan.

*knip*
1: Watvoor interface wil je dan gebruiken? 2TB backuppen via USB lijkt mij geen leuke bedoening...
2: Hoe onderhoudt je dan het systeem qua updates etc, virusscanners zijn ook geen overbodige luxe...
3: In watvoor interval dan wel? 1 x per dag? 1 x per week? 1 x per maand? 1 x per jaar met kerstmis?

Dingen waar je aan kan denken:

NAS met USB copy optie
gewoon nog 3 x 2TB aan externe disks, en zelf op je eigen pc backuppen (met bijvoorbeeld idlebackup)
RAID1 Externe enclosures

Even niets...

• tedjevanduuren
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-12 09:34
Bedankt voor de reactie.

1. Daar heb ik nog niet aan gedacht eerlijk gezegd. Momenteel doe ik alles via mijn eigen pc. De dvd rippen naar de externe schijf.

2. Mijn idee is om de laatste versie van windows 7 te installeren en het daarbij te laten aangezien de pc toch niet op internet zal komen. Dit omdat het alleen als backup (archief) gebruikt gaat worden.

3. Interval wanneer de externe disk vol is. Daarna alles in 1x te kopieren naar de NAS.

Maar nu ik het zo lees, zou het dan niet mogelijk / verstandiger zijn, om het om te draaien. Dus i.p.v externe schijven als primair doel te gebruiken, deze als backup te gebruiken en dan de NAS zo te "bouwen" dat wanneer er 2TB aan data opstaat, ik deze kopieer.

Want zou het dan mogelijk zijn om een NAS / File Server / Media center te bouwen. Een media center heb ik al, maar deze heeft volgens mij niet genoeg sata aansluitingen voor mijn collectie.

Als ik het moederbord zou gaan willen vervangen, wat zou dan een "goede" keuze zijn. Zelf zat ik te denken aan de MSI-H57M-ED65 omdat deze 7 sata aansluitingen heeft, waarvan ik er dan 6 in Raid 5 zou willen plaatsen, wat me dan 10TB aan opslag zou geven. De laatste sata zou ik dan als boot disk gebruiken.

Ook heb ik 2 Ciprico Raidcore (RC5210-08) kaarten liggen met beide 8 aansluitingen, maar volgens mij kan deze kaart geen raid 5 aan? En de VST Software van Raidcore. Is het mogelijk om de raid uit te breiden met deze kaarten. (Wel raid5)

Sorry dat ik ineens van idee verander, maar na het lezen van bovenstaande reactie is hetgeen wat ik nu doe een beetje omslachtig en tijdrovend. Maar dan gebruik ik de externe disks als backup, die nadat ze vol zijn de kast in gaan. (Hoe schadelijk is het als je een hard disk een lange tijd niet gebruikt, maar ineens weer nodig hebt). Ik heb hier namelijk geen verstand van.

Het enige waar ik mee zit is het "backup" verhaal.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

FireDrunk schreef op woensdag 15 december 2010 @ 08:13:
Het grappige is dat ik nu even de download dir heb verplaatst naar de os disk en die heeft nu al een poos staan draaien zonder morren. Die is inderdaad EXT4, maar dat is absoluut geen optie voor de array die ik oorspronkelijk voor het downloaden had aangemerkt. EXT4 is gewoon veel te traag en vraag teveel CPU. Als ik een (niet wetenschappelijke) inschatting moet geven heb ik meer gevoel bij de probleem met (soft)raid dan met een ander filing system. Maar dat is een gevoelsmatige kwestie.

Als dit goed blijft lopen, breek ik gewoon even die raid0 array af en maak ik er 2 normale volumes van, en dan kijken wat er gebeurt. Het zou wel grappig zijn als blijkt dat Python (want die doet alles natuurlijk) een of ander probleem lijkt te hebben met softraid.

• FireDrunk
mphilipp schreef op woensdag 15 december 2010 @ 17:31:
[...]

Het grappige is dat ik nu even de download dir heb verplaatst naar de os disk en die heeft nu al een poos staan draaien zonder morren. Die is inderdaad EXT4, maar dat is absoluut geen optie voor de array die ik oorspronkelijk voor het downloaden had aangemerkt. EXT4 is gewoon veel te traag en vraag teveel CPU. Als ik een (niet wetenschappelijke) inschatting moet geven heb ik meer gevoel bij de probleem met (soft)raid dan met een ander filing system. Maar dat is een gevoelsmatige kwestie.

Als dit goed blijft lopen, breek ik gewoon even die raid0 array af en maak ik er 2 normale volumes van, en dan kijken wat er gebeurt. Het zou wel grappig zijn als blijkt dat Python (want die doet alles natuurlijk) een of ander probleem lijkt te hebben met softraid.
Ik weet niet op watvoor basis Python communiceert met je OS, maar ik weet dat bijvoorbeeld .NET (vanaf versie huppeldepup) IO's queued om deze daarna in 1 groot pakketje aan je OS te kunnen vragen. (Zelf getest, geen bron)

Misschien doet Python ook wel zoiets, en gaat er dus onderwater iets mis...

Even niets...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

FireDrunk schreef op woensdag 15 december 2010 @ 17:52:
[...]
Ik weet niet op watvoor basis Python communiceert met je OS, maar ik weet dat bijvoorbeeld .NET (vanaf versie huppeldepup) IO's queued om deze daarna in 1 groot pakketje aan je OS te kunnen vragen. (Zelf getest, geen bron)

Misschien doet Python ook wel zoiets, en gaat er dus onderwater iets mis...
Misschien wel. Het is denk ik nog te vroeg om iets concreets te zeggen, want ik heb vaker gedacht dat het goed ging, en dan ineens *BANG*. Maar ik vind het frappant dat er iemand anders was die segfaults kreeg icm met sabnzb, een mdadm volume én ook amd64... Ik laat 'm gewoon even lopen en als ie morgen nog niet geploft is, maak ik die raid volume weer een gewone disk. 500Gb is ook zat als downloaddisk.

• FireDrunk
mphilipp schreef op woensdag 15 december 2010 @ 18:03:
[...]

Misschien wel. Het is denk ik nog te vroeg om iets concreets te zeggen, want ik heb vaker gedacht dat het goed ging, en dan ineens *BANG*. Maar ik vind het frappant dat er iemand anders was die segfaults kreeg icm met sabnzb, een mdadm volume én ook amd64... Ik laat 'm gewoon even lopen en als ie morgen nog niet geploft is, maak ik die raid volume weer een gewone disk. 500Gb is ook zat als downloaddisk.
Dan maak je toch gewoon je array downloaddisk? Of wil je perse dat dat ding standby gaat 's nachts?

Even niets...

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
-Moondust- schreef op zondag 28 november 2010 @ 22:04:
[...]

Dat ziet er geweldig uit, maar is wel bedoeld voor een high performance server. Zelf wil ik het wat kleiner houden met een Core i3 (of equivalente opvolger begin 2011), maar heb wel interesse in tenminste 9 x SATA, Intel gigabit onboard én een laag energieverbruik. Zijn dergelijke serverborden te koop of moet ik toch met een losse SATA-controller en Intel gigabit kaart gaan werken?

edit:

Misschien de Supermicro X8SI6-F-O?
[afbeelding]
6 x SATA (chipset) + 8 x SATA (LSI 6Gbps SAS 2008) -> SAS naar SATA kabels inbegrepen toch?
2 x Intel gigabit
Vraag is wel of hier een gewone Core i3 met normaal geheugen of ben ik verplicht ECC geheugen met een Xeon in te stoppen? Is de ECC + Xeon optie niet veel duurder?
Interesting!
Maar, ehm, om een mdadm-softraid te kunnen draaien, moet je die SAS-chip dan ook voorzien van een andere firmware (die van LSI oid?)?

Edit:
Ja dus, maar dat is geen probleem

[ Voor 7% gewijzigd door MrBarBarian op 16-12-2010 11:32 ]

iRacing Profiel

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
axis schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 16:54:
Dude. Mooie server trouwens. Heb nooit echt gekeken naar al die QNAP nassen maar volgens mij is dit een 10x betere oplossing. Het ziet er in iedergeval mooi uit. Misschien ga ik toch hiermaar voor ipv. complete zelfbouw omdat je altijd blijft prutsen. Hoop dat HP een Core i3 versie gaat uitbrengen van deze barebone. Hoe dan ook relax oplossing als je geen 100 terrabyte nodig hebt. heheh

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
tedjevanduuren schreef op woensdag 15 december 2010 @ 13:17:
Ook heb ik 2 Ciprico Raidcore (RC5210-08) kaarten liggen met beide 8 aansluitingen, maar volgens mij kan deze kaart geen raid 5 aan? En de VST Software van Raidcore. Is het mogelijk om de raid uit te breiden met deze kaarten. (Wel raid5)

Het enige waar ik mee zit is het "backup" verhaal.
In Windows is het mogelijk, door middel van softraid van Windows. Echter, deze is vaak niet vooruit te branden en mijn ervaring is zelfs dat een externe USB disk sneller is. Linux raid zal niet gaan omdat de drivers er gewoon niet zijn. Heb zelf zo'n kaart gehad en drivers zijn er alleen voor oude RH en Slackware distributies als ik me goed herinner. Zelf compilen lukte ook niet helaas. Kijk liever voor een andere, wel ondersteunde, PCI-e SATA/SAS/RAID controller die aan je wensen voldoet.

Backups zou ik gewoon lekker vergeten met dermate veel data, tenzij je echt flink wilt investeren in je hardware (alles dubbel uitvoeren en dan nog zit je met gedoe als je gaat uitbreiden). Maar dat is mijn bescheiden mening. Bij mij word alleen de belangrijkste data naar een externe backup disk geschreven en verder niets (films/series/meuk is allemaal te vervangen en als het dat niet is, zal ik het ook niet missen).

https://discord.com/invite/tweakers

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

FireDrunk schreef op woensdag 15 december 2010 @ 19:13:
[...]
Dan maak je toch gewoon je array downloaddisk? Of wil je perse dat dat ding standby gaat 's nachts?
Die snap ik even niet... :?
Het lijkt erop dat het euvel juist lijkt te komen door een mdadm array. Dus dat zou ik nou juist moeten vermijden. Als ik die array afbreek en er gewoon 2 normale disks van maak zou ik 1 van hen kunnen gebruiken als downloaddisk. Ik zie ook even niet wat dat met standby te maken heb. Mijn NAS staat altijd aan.

Maar dat is allemaal academisch, want ik ben een nieuwe truuk aan het proberen: ik heb de 2 disks die eerst aan het mobo hingen en daar met mdadm tot een RAID0 array waren gemaakt, nu aan de Highpoint controller gehangen en 'm daarop RAID0 gemaakt. Dan wordt ie dus aan het OS aangeboden als normale disk. Dat staat nu te draaien. Kijken hoe lang ie het uithoudt.

Wel frapant dat ie het nu wel lang uit lijkt te houden. De afgelopen paar pogingen met de mdadm array liepen echt binnen een uur al gierend vast. Maar ja...hij heeft ook wel eens een week lekker staan draaien. Het is dus nog steeds een heel obscuur verhaal. Maar goed...qed...

• axis
Grrr.. wilde op mijn win7 professional bak NFS client gaan gebruiken om te vergelijken met Samba, blijkt die alleen in Enterprise en Ultimate te zitten.. Lekker handig weer, ome Bill..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• FireDrunk
mphilipp schreef op donderdag 16 december 2010 @ 00:50:
Die snap ik even niet... :?
Het lijkt erop dat het euvel juist lijkt te komen door een mdadm array. Dus dat zou ik nou juist moeten vermijden. Als ik die array afbreek en er gewoon 2 normale disks van maak zou ik 1 van hen kunnen gebruiken als downloaddisk. Ik zie ook even niet wat dat met standby te maken heb. Mijn NAS staat altijd aan.

Maar dat is allemaal academisch, want ik ben een nieuwe truuk aan het proberen: ik heb de 2 disks die eerst aan het mobo hingen en daar met mdadm tot een RAID0 array waren gemaakt, nu aan de Highpoint controller gehangen en 'm daarop RAID0 gemaakt. Dan wordt ie dus aan het OS aangeboden als normale disk. Dat staat nu te draaien. Kijken hoe lang ie het uithoudt.

Wel frapant dat ie het nu wel lang uit lijkt te houden. De afgelopen paar pogingen met de mdadm array liepen echt binnen een uur al gierend vast. Maar ja...hij heeft ook wel eens een week lekker staan draaien. Het is dus nog steeds een heel obscuur verhaal. Maar goed...qed...
MDADM RAID0 != MDADM RAID5... Dan sluit je de combinatie van raidlevel, mdadm en sab uit... Als hij dan nog steeds crasht... Als het dan wel werkt, weet je zeker dat het aan die specieke array ligt... Dan zou de oorzaak dus eerder hardware zijn omdat het softwaregedeelte (namelijk je MDADM raid5 array) wel werkt...
axis schreef op donderdag 16 december 2010 @ 08:02:
Grrr.. wilde op mijn win7 professional bak NFS client gaan gebruiken om te vergelijken met Samba, blijkt die alleen in Enterprise en Ultimate te zitten.. Lekker handig weer, ome Bill..
Er zijn gratis alternatieven :) Ff googlen :)

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 16-12-2010 09:19 ]

Even niets...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

FireDrunk schreef op donderdag 16 december 2010 @ 09:18:
[...]
MDADM RAID0 != MDADM RAID5... Dan sluit je de combinatie van raidlevel, mdadm en sab uit... Als hij dan nog steeds crasht... Als het dan wel werkt, weet je zeker dat het aan die specieke array ligt... Dan zou de oorzaak dus eerder hardware zijn omdat het softwaregedeelte (namelijk je MDADM raid5 array) wel werkt...
Ah, nu snap ik 'm. Het was een beetje cryptisch. ;)
De hardware heb ik al uitgesloten. Ik heb die 2 disks die eerst aan het mobo hingen en via mdadm tot raid0 waren gemaakt ook aan de highpoint gehangen als jbod en weer met mdadm tot raid0 gemaakt. Met hetzelfde resultaat. Toen heb ik ze op de highpoint als raid0 gedefiniëerd en dat lijkt nu wel goed te gaan.

Ik probeer in ieder geval deze situatie uit tot ie klapt. Blijft ie (bio)stabiel, vind ik het best. Mijn doel is om een werkbare situatie te krijgen. Als ik die heb gevonden, ga ik niet verder zoeken natuurlijk.

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999

thalantis

12200 Wp

ik heb al even gezocht op google maar kan het niet echt vinden.

Heb thuis een lian li cube case deze -> http://www.xoxide.com/lian-li-pc-343b-case.html

En die neem ik nog wel eens mee en daar zit het probleem dat ding is vierkant dus amper te tillen, in de doos gaat het wel aardig, maar de doos is tijdens de laatste verhuizing stuk gegaan.

Ik zoek dus een manier om die case te tillen met een sjorband systeem ofzo, op internet vind je tilbeugels voor wasmachines maar weet niet of dat wat is en nogal duur volgens mij.

Jsunnyreports

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 18:43

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Ik wil mijn huidge CH3SNAS, welke als fileserver en dlna mediaserver gebruikt wordt, waarschijnlijk gaan vervangen door een zelfbouw systeempje obv mini-itx:

#ProductPrijsSubtotaalWattage
1Gigabyte GA-D525TUD€ 78,-€ 78,-25W
2Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 71,40€ 142,802x6W = 12W
1LG GH22NP20 Zwart€ 17,78€ 17,788W @5V + 24W@12V = 32W
1Silverstone Grandia GD05B€ 70,35€ 70,35n.v.t.
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-n.v.t.
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 41,08€ 41,0810W?
1Apacer AE700 Cardreader€ 8,70€ 8,7010W?
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 393,7189W?

Echter twijfel ik nog over het besturingssysteem, op wat fun-pluggen na heb ik nagenoeg geen NIX ervaring, ben wel bereid wat te leren, maar heb niet echt de (vrije) tijd om me echt te gaan verdiepen in een nieuw besturingssysteem.

Ik ben niet van plan om raid te gaan draaien, maar een backup software welke dagelijks een backup maakt van de ene naar de andere schijf in "rsync snapshot" stijl. (dit doen mijn CH3SNAS op het moment ook)

Ofwel iedere dag een backup, iedere week een backup, iedere maand een backup met een maximale tijdspan. En dan zo dat ongewijzigde bestanden wel opnieuw weergegeven worden, maar wel naar dezelfde schijflocatie verwijzen (dus geen dubbele bestanden, weet zo niet hoe dit heet).

Is Windows-Server een geschikte kandidaat of kan ik me beter toch in een NIX versie gaan verdiepen?

[ Voor 4% gewijzigd door floriske.nl op 17-12-2010 15:31 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

floriske.nl schreef op donderdag 16 december 2010 @ 13:55:
Ik wil mijn huidge CH3SNAS, welke als fileserver en dlna mediaserver gebruikt wordt, waarschijnlijk gaan vervangen door een zelfbouw systeempje obv mini-itx
Even voor mijn nieuwsgierigheid: waarom een heel systeem als je er 'maar' 2 disks in stopt en dan geen RAID gaat draaien? Volgens mij zijn die kant en klare NAS oplossingen tot 4 disks goedkoper, energiezuiniger en makkelijker in beheer en gebruik dan een eigen bouwsel.
Naar mijn idee zijn eigen bouwsels alleen maar echt interessant als je meer dan 4 disks wil gebruiken en/of graag zelf alles onder controle hebt. Of als je het gewoon leuk vindt om te doen natuurlijk ;)

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 18:43

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Ik heb toch niet gezegd dat ik maar 2 disks ga gebruiken :P De 2 disks uit mijn huidige NAS ga ik meenemen naar de nieuwe setup, vandaar het gekozen mini-itx bordje, heeft 4 SATA aansluitingen.

Voor een 4-disk NAS excl. schijven betaal je ook al zo'n € 200,-op het moment: klik en als je de schijven van bovenstaand geposte hardware af haalt kom je op ca 250,-

Makkelijker in beheer betekend vaak ook minder mogelijkheden/beschikbare software (of toch weer NIX ervaring benodigd).

[ Voor 32% gewijzigd door floriske.nl op 16-12-2010 15:17 . Reden: toevoegingen ]

• Demo
  • Laatst online: 22-12 08:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

thalantis schreef op donderdag 16 december 2010 @ 13:11:
ik heb al even gezocht op google maar kan het niet echt vinden.

Heb thuis een lian li cube case deze -> http://www.xoxide.com/lian-li-pc-343b-case.html

En die neem ik nog wel eens mee en daar zit het probleem dat ding is vierkant dus amper te tillen, in de doos gaat het wel aardig, maar de doos is tijdens de laatste verhuizing stuk gegaan.

Ik zoek dus een manier om die case te tillen met een sjorband systeem ofzo, op internet vind je tilbeugels voor wasmachines maar weet niet of dat wat is en nogal duur volgens mij.
Speciekuip kopen en daar de disks in gooien als je 'm gaat vervoeren :+ Geen grap, ik heb deze vent afgelopen weekend nog geholpen om z'n server uit de auto te tillen. Zonder disken is die PC343 net te tillen. En anders een opvouwbaar karretje in de auto?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

floriske.nl schreef op donderdag 16 december 2010 @ 15:12:
Makkelijker in beheer betekend vaak ook minder mogelijkheden/beschikbare software (of toch weer NIX ervaring benodigd).
Klopt. Dat is voor mij ook één van de redenen geweest om het zelf te doen. Maar ik zag in je lijstje slechts 2 disks staan en je zei dat je niet zo'n *nix held was, dus vroeg ik me af of je niet beter zo'n diepvries NAS kon nemen.

Als je zelfbouw gaat doen kan ik Linux wel aanbevelen. Voor de niet-Linux experts is (vind ik dan) WebMin een hele fijne tool. Daarmee kun je een hoop dingen met een handige webinterface instellen en beheren. Hij herkent zelf welke smaak het is en past zich dan aan. Ik kan zelfs de updates van Ubuntu via WebMin installeren (hij meldt ook als die er zijn). Erg handig dus.

En uiteindelijk heb je niet veel nodig om zo'n NAS aan de praat te krijgen. Je installeert je favoriete distro en maakt op je disks een paar directories aan die je voor je data wilt gaan gebruiken. Vervolgens configureer je Samba en klaar is kees. Samba is een eitje, vooral met WebMin. En met Google is iedereen Linux expert.. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door mphilipp op 16-12-2010 18:24 ]

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999

thalantis

12200 Wp

Demoniac schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:31:
[...]
Speciekuip kopen en daar de disks in gooien als je 'm gaat vervoeren :+ Geen grap, ik heb deze vent afgelopen weekend nog geholpen om z'n server uit de auto te tillen. Zonder disken is die PC343 net te tillen. En anders een opvouwbaar karretje in de auto?
gaat er meer om hem 2 trappen op en af te krijgen

Jsunnyreports

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

thalantis schreef op donderdag 16 december 2010 @ 20:06:
[...]
gaat er meer om hem 2 trappen op en af te krijgen
Een Sherpa
Afbeeldingslocatie: http://www.discoverwalking.com/walking-news/sherpa-carrying-load.jpg
Of een kameel
Afbeeldingslocatie: http://www.ridemaps.com/myblog/wp-content/uploads/2009/05/camel-a-300x281.jpg
Maar ik weet niet hoe die de trappen doet...

Sorry...kon het niet laten :+
Afbeeldingslocatie: http://www.drinkstuff.com/productimg/46044.jpg

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-11 23:27
ik ben hier nog steeds aan het elimineren om te zien wat het probleem is. ik vermoed nu het moederbord (zou ook wel te verklaren zijn gezien die plotselinge terugvan in IO snelheid en de kernel panics....

nu iig alvast wat getest. geheugen van NAS in mijn games pc. dit draait daar meer dan 50 uur goed. dus het geheugen is het probleem niet. andere voeding in de nas gedaan maar ook daar weer errors bij.

nu van CPU gewisseld. amd II X4 620 van games pc in mijn NAS. deze herkende (ook op auto stand) het geheugen als 1333 ipv 1067 bij de amd II x2 250 die eerder in de nas zat. echter op de 620 geeft ie ook errors. dus nu is het wachten op mijn RMA geheugen van mijn pc en dan gaan we dat eens even draaien in de nas (en het nas geheugen met de amd II x2 250 in de games pc) en dan pas kan ik er zeker van zijn dat het het moederbord is wat kapoet is. Hopelijk doet de winkel er niet heel moeilijk over (heb vaker RMA problemen gehad met moederborden die volgens de winkel gewoon goed waren).....

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

DJ-NaRRa schreef op donderdag 16 december 2010 @ 22:31:
ik ben hier nog steeds aan het elimineren om te zien wat het probleem is. ik vermoed nu het moederbord (zou ook wel te verklaren zijn gezien die plotselinge terugvan in IO snelheid en de kernel panics....

nu iig vast getest geheugen van NAS in games pc. dit draait daar meer dan 50 uur goed. dus het geheugen is het probleem niet. andere voeding in de nas gedaan maar ook daar weer errors bij.

nu van CPU gewisseld. amd II X4 620 van games pc in mijn herkende (ook op auto stand) het geheugen als 1333 ipv 1067 bij de amd II x2 250 die eerder in de nas zat. echter op de 620 geeft ie ook errors. dus nu is het wachten op mijn RMA geheugen van mijn pc en dan gaan we dat eens even draaien in de nas (en het nas geheugen met de amd II x2 250 in de games pc) en dan pas kan ik er zeker van zijn dat het het moederbord is wat kapoet is. Hopelijk doet de winkel er niet heel moeilijk over (heb vaker RMA problemen gehad met moederborden die volgens de winkel gewoon goed waren).....
Klinkt bekent, doe er voor de gein is 1reepje in en boot dan :)

Mijn ESXi doos had hier ook last van althans zoiets dergelijks ook kernel panics..

• FireDrunk
Ik heb mijn Dual port nics binnen! (heb er nu 4 :+ )
Ben al heel wat aan het testen met teamen, maar krijg het nog niet voor elkaar... Kom niet boven de 940MBit.
Maar van VM naar VM testen is niet echt super :) Maar morgen weer een dag...

Hoe ziet dat er uit icm Hyper-V:

Afbeeldingslocatie: http://www.cravu.nl/nw_zooi.png

Voor de mensen die het niet in 1 keer begrijpen (begrijpelijk :+)

Ik heb 2 dualport nics in mijn server erbij gezet, en met cat6 kabels aan elkaar geknoopt en daarna geteamed...
Ik heb dus beide teams in dezelfde server zitten.
Daarna 1 vm op ene geteamde kaart en 1 vm op de andere, en dan met Jperf testen :)

[ Voor 32% gewijzigd door FireDrunk op 16-12-2010 22:51 ]

Even niets...

• DJ-NaRRa
DJ-Visto schreef op donderdag 16 december 2010 @ 22:38:
[...]

Klinkt bekent, doe er voor de gein is 1reepje in en boot dan :)

Mijn ESXi doos had hier ook last van althans zoiets dergelijks ook kernel panics..
njah of ik 1 of 2 reepjes in mijn nas prop ze geven in alle drie de situaties op de NAS errors. Het geheugen van mijn nas wat ik op mijn pc setup heb getest heb alleen met beide reepjes gedaan (met als voorwaarde als het daar ook errors gaf dat ik ze om de beurt zou doen).

Wel is het zo (valt me nu ineens op) dat het moederbord van mijn nas voor de onboard vga 512 mb opslokt van de reepjes...zou het zo kunnen zijn dat het daarop crashed (als linux op dat gedeelte van het geheugen probeert te schrijven)?

krijg net een mail dat ik morgen nieuw geheugen mag halen voor mijn games pc. Dus morgen kunnen we weer verder met testen :)

al met al behoorlijk frustrerend.... :(
FireDrunk schreef op donderdag 16 december 2010 @ 22:50:
Ben al heel wat aan het testen met teamen, maar krijg het nog niet voor elkaar... Kom niet boven de 940MBit.

knip

Ik heb 2 dualport nics in mijn server erbij gezet, en met cat6 kabels aan elkaar geknoopt en daarna geteamed...
Daarna 1 vm op ene geteamde kaart en 1 vm op de andere, en dan met Jperf testen :)
Had Q ook niet zoiets voor elkaar gekregen (alleen dan niet in esxi maar onder debian zelf)?

[ Voor 27% gewijzigd door DJ-NaRRa op 16-12-2010 23:21 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DJ-NaRRa schreef op donderdag 16 december 2010 @ 23:01:
[...]
Wel is het zo (valt me nu ineens op) dat het moederbord van mijn nas voor de onboard vga 512 mb opslokt van de reepjes...zou het zo kunnen zijn dat het daarop crashed (als linux op dat gedeelte van het geheugen probeert te schrijven)?
Je kunt doorgaans instellen in de bios hoeveel ie mag pakken. Dat geheugen wordt gereserveerd, dus het zou erg raar zijn als het OS daar aan gaat zitten. Dat geheugen zou ie niet eens mogen zien (als RAM). Lijkt me sterk dus.

• axis
Met hoeveel hosts test je dan die maximale bandbreedte?

• FireDrunk
axis schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 08:24:
[...]

Met hoeveel hosts test je dan die maximale bandbreedte?
2? Gewoon van VM naar VM met iperf (2, 4, 8, 10 gelijktijdige verbindingen geprobeerd)
Zowel UDP als TCP, maar ik heb nog geen Jumbo Frames aangezet, misschien dat eens doen.

Even niets...

• axis
Met de meeste standaard teaming mechanismes zoals static en dynamic 802.3ad (lacp) blijf je tussen 2 nodes maar 1 pad gebruiken, ook al heb je meerdere paden. Je kiest een hash algoritme (mac address by default), en elk verkeer van mac naar mac gebruikt dan 1 pad.

Je moet eens voor de gein testen met meerdere ipef tests tegelijkertijd van 1 node naar 2+ andere nodes, waarschijnlijk haal je dan wel >1gbit.

Daar wordt bij iscsi access bijvoorbeeld meestal geen teaming gebruikt, maar MPIO of MCS, om toch tussen 2 nodes meer traffic te kunnen doen. Er zijn ook teaming protocollen zoals cisco's proprietary FEC, waarbij je wel alle traffic kunt balancen.

• FireDrunk
Ik kon uit een hele lijst kiezen... Ik heb Static Link Aggregation gedaan, daar gaat dit verhaal ook op?
Maar als ik van 1 VM naar 2 andere test zou het dus moeten werken? (of het word gebottlenecked door CPU tekort, maar dat terzijde :) )

Gelukt!

Afbeeldingslocatie: http://www.cravu.nl/nw_zooi2.png

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 17-12-2010 15:32 ]

Even niets...

Verwijderd

mphilipp schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:22:
[heel verhaal]
En met Google is iedereen Linux expert.. ;)
Ik had nog nooit iets met een Linux distro gedaan maar heb gewoon alle onderdelen besteld en ben gaan bouwen. Gelukkig ken ik iemand die er verstand van heeft voor het geval ik er zelf niet uit kom. Uiteindelijk toch zelf aan de slag gegaan deze week en de NAS én de HTPC draaien als een zonnetje. Aardig stijle leercurve maar Google is inderdaad je vriend!

Overigens is mijn performance prima zonder RAID Controller. Heb 6 disks direct op het mobo aangesloten. 4 daarvan opereren in een RAID5 setup (XFS), 1 als OS met Ubuntu Server (Ext4) en 1 als download drive waar op gedownload en geparred wordt (XFS). Als ik direct iets vanaf een computer in het netwerk naar de NAS pomp schrijft hij met 110 -120MB/s.

Nu nog even SABNZBD goed configureren en zorgen dat mijn disks een spindown doen als ze inactief zijn.
Is dit daar de juiste methode voor? http://havetheknowhow.com...pin-down-idle-drives.html

Thnx :)

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Hoe ziet dat er uit icm Hyper-V:

[afbeelding]

Voor de mensen die het niet in 1 keer begrijpen (begrijpelijk :+)

In ESXi is de wirespeed niet gelimiteerd op 1 gigabit als je onderling machines met elkaar verbind. Overigens raad ik je aan wat studies over teaming op te zoeken want ik vermoed dat je tegen het standaard probleem aanloopt. Trunking werkt vaak op basis van streams splitten op basis van een kenmerk zoals source mac adres, source ip adres, destination adres grote grap is dat als je maar met twee machines test dat kenmerk gelijk blijft en er maar één fiber uit je trunk effectief gebruikt wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door analog_ op 17-12-2010 15:45 ]

• FireDrunk
De netwerkkaarten in Hyper-V VM's zelf zijn 10GBit dus ik heb het gevoel (hoewel het natuurlijk larie kan zijn) dat een VM wel harder zou moeten kunnen... Maar zoals je ziet is het al gelukt :)

Even niets...

• axis
Tussen VM's op 1 ESX Server zou het inderdaad geen probleem moeten zijn, haal hier met een snel testje 4Gbps.. Maar dan worden natuurlijk de fysieke nics niet gebruikt..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
C:\Users\supnetmatch\Desktop>iperf -c hpg-end-12 -P 6 -w 128k
------------------------------------------------------------
Client connecting to hpg-end-12, TCP port 5001
TCP window size:  128 KByte
------------------------------------------------------------
[284] local 10.0.175.48 port 49226 connected with 10.0.175.47 port 5001
[276] local 10.0.175.48 port 49225 connected with 10.0.175.47 port 5001
[292] local 10.0.175.48 port 49227 connected with 10.0.175.47 port 5001
[260] local 10.0.175.48 port 49223 connected with 10.0.175.47 port 5001
[268] local 10.0.175.48 port 49224 connected with 10.0.175.47 port 5001
[256] local 10.0.175.48 port 49222 connected with 10.0.175.47 port 5001
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[276]  0.0-10.0 sec   775 MBytes   649 Mbits/sec
[260]  0.0-10.0 sec   793 MBytes   664 Mbits/sec
[284]  0.0-10.0 sec   592 MBytes   496 Mbits/sec
[256]  0.0-10.0 sec  1.02 GBytes   871 Mbits/sec
[292]  0.0-10.0 sec   803 MBytes   673 Mbits/sec
[268]  0.0-10.0 sec   654 MBytes   548 Mbits/sec
[SUM]  0.0-10.0 sec  4.55 GBytes  3.90 Gbits/sec

• FireDrunk
Met jou instellingen haal ik dat ook ongeveer (3.3Gbit) onder Hyper-V.

Even niets...

• FlyingFreak
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-12 22:04
Axis, hoe staat het ervoor met je Microserver? Al een hogere throughput weten te bereiken?

Verwijderd

Mja voor een fatsoenlijke programmeur is de taal niet meer dan een gereedschap. Als een ander gereedschap beter is leer je daar mee omgaan. Bovendien doe je dan weer de nodige kennis en ervaring op en kun je weer een taal bijschrijven op je cv. ;)

Maar goed een NZB download client is een vrij groot project en niet alle onderdelen zijn even simpel, al helemaal niet als je meerdere besturingsystemen wil ondersteunen. In je eentje is dat erg ambitieus. Ik heb al wel eens met het idee gespeeld om iets in elkaar te schroeven maar daar is het bij gebleven. Ik heb ook nog meer projecten lopen en daarnaast nog andere bezigheden, bovendien ben ik niet bepaald een liefhebber van het bouwen van webinterfaces. :p

• FireDrunk
Ik kan alleen maar wil alleen maar C# , dus ik kan geen alternatief voor linux programmeren :)
:+

offtopic:
Ik *kan* ook C++, Java, PHP, CSS, HTML, MFC, ASP(.NET)

Bovendien boeit het geen drol meer op mijn CV, omdat ik toch overgestapt ben naar Infrastructuur beheer ;)

* FireDrunk is tegenwoordig Windows/VMware beheerder.

[ Voor 38% gewijzigd door FireDrunk op 18-12-2010 08:12 ]

Even niets...

• axis
FlyingFreak schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 17:54:
Axis, hoe staat het ervoor met je Microserver? Al een hogere throughput weten te bereiken?
Ik heb nog niet helemaal kunnen pinpointen waar de bottlenecks zitten, maar heb me er verder ook niet meer mee bezig gehouden. Ik haal nu 50-60MB/s van de nas naar mijn windows machines met samba, en 20-30MB/s naar de nas toe. Genoeg voor mij..

Ik heb mijn snapshots overgezet van mijn oude nas, en sindsdien heb ik er niet meer naar om gekeken. Ik heb nu dus een zuinige nas, die stabiel mijn data serveert (oude nas was vm, ging soms wel eens haperen als andere vm's het ook zwaar kregen). Daarnaast gebruik ik nog steeds FreeBSD 8.1+ZFS. Vind ik een fijn gevoel, dat mijn data voor mijn idee beter beschermd is tegen corruptie. En natuurlijk ben ik ook verwend met zaken zoals snapshots, block-level backups met incremental snapshots, etc..

edit: in de toekomst wil ik er nog wel wat extra geheugen bij plempen (nu 1GB), en zfs features zoals prefetch aanzetten. Dat zou ook een leuke performanceboost moeten geven.

[ Voor 8% gewijzigd door axis op 18-12-2010 13:04 ]

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 08:55
zozo, wat werkloosheid allemaal niet teweeg brengt qua vrije tijd. Intussen ben ik nog maar eens aan de slag gegaan voor mijn thuisnas 2.0 maar ik twijfel nog wat ivm de raid arrays.

Nu:
Synology DS210J met 2x1Tb in Raid-0

Toekomst:
Array1: 2x250Gb in Raid-1 voor: OS, Homedirectories, Foto's
Array2: 4x1Tb in Raid-5 voor: audio & video
Array3: 1x750Gb in Raid-0 voor: backup van homedirs, foto's, audio
Array4: 1x250Gb in Raid-0 voor: Downloads & exe's

Ik twijfel enkel of ik mijn huidige 1Tb schijven (WD Greens) zou vervangen door andere schijven aangezien die in raid gaan komen. Tweede twijfel is evt een raid controller. Alles tesamen zijn dat al 8 schijven waarvan er 6 in verschillende raid levels zitten dus in hoeverre dat leuk gaat zijn op mdadm of onboard is maar de vraag.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik heb hier de bekende chieftec die lampie ook heeft net opgehaald, mag alleen pas met kerst open :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Jormungandr schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:03:
Array's van 1? Typfout?

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05

Toekomst:

Ik twijfel enkel of ik mijn huidige 1Tb schijven (WD Greens) zou vervangen door andere schijven aangezien die in raid gaan komen. Tweede twijfel is evt een raid controller. Alles tesamen zijn dat al 8 schijven waarvan er 6 in verschillende raid levels zitten dus in hoeverre dat leuk gaat zijn op mdadm of onboard is maar de vraag.
Wil je dat allemaal in een bak proppen? Want RAID is geen backup, al helemaal niet op dezelfde machine. En RAID0 met 1 schijf (array 3 & 4) lijkt me ook niet echt kunnen.

Compromises are for the weak

• Jormungandr
@ raid met 1 schijf, ik heb dit overgenomen uit mijn excelsheet waarin een formule zit om de netto opslag te berekenen adhv het raid level. Het betreft dus gewoon een alleenstaande drive. Excuses voor de verwarring.

RAID is idd geen backup, daarom dient de extra 750Gb schijf die de backups bevat van array 1 en deels 2. Die gaat waarschijnlijk extern aan de pc hangen, maar daar ben ik nog niet uit.

Dat alles past zonder problemen in mijn case, een CM Stacker. Daar kunnen, mits de juiste wisselframes een kleine 17 schijven in.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Toekomst:
Is dit nou een echte NAS server of ga je er ook nog op werken? Ik zie die RAID1 voor je OS niet zo zitten. Als je 1x een goed image van je bootdisk maakt (welk OS pak je eigenlijk?) zit je eigenlijk al goed. Je zou kunnen overwegen om je opslag op een 1 RAID6 array te doen. Die is wat fout-toleranter. En als je dan grotere disks neemt, heb je netto dezelfde opslag als nu tegen grofweg dezelfde kosten. Een 750Gb disk is tegenwoordig duurder dan een 2Tb, zeker per Gb.

En RAID is idd geen backup, maar alles kan kapot. Ik heb er ook nog niets op gevonden. DVD's zijn op een gegeven moment ook niet meer te lezen (laatst nog 1 uur erover gedaan om foto's uit 2004 van een DVD te redden), dus zou je een wisselframe kunnen pakken en daar af en toe een disk in prikken en die op een goede plek bewaren. En RAID 5/6 is qua performance erg goed te doen, zeker als de stripe over meer dan 3 disks gaat. Dus ik zou zeggen: doe 6x 2Tb in RAID6, dan heb je 4Tb opslag die tegen een stootje kan. Is ook nog wat eenvoudiger qua opzet imho.
Is die downloaddisk bedoeld als volume waar downloads op uitgepakt worden (par2, rar enzo)? Dat is iig wel een aparte disk waard.

Maar goed, dat is even mijn kijk erop. Misschien het overwegen waard.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Jormungandr schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 20:38:
@ raid met 1 schijf, ik heb dit overgenomen uit mijn excelsheet waarin een formule zit om de netto opslag te berekenen adhv het raid level. Het betreft dus gewoon een alleenstaande drive. Excuses voor de verwarring.
NP, dacht al zoiets.
RAID is idd geen backup, daarom dient de extra 750Gb schijf die de backups bevat van array 1 en deels 2. Die gaat waarschijnlijk extern aan de pc hangen, maar daar ben ik nog niet uit.

Dat alles past zonder problemen in mijn case, een CM Stacker. Daar kunnen, mits de juiste wisselframes een kleine 17 schijven in.
Zelfs al passen ze er in (ik heb ook een stacker staan), dan zou ik iig gaan voor 2 verschillende bakken (zeker als je het als workstation wilde gebruiken). Als je voeding of mobo gaar gaat o.i.d. dan loop je het risico's dat alle hd's verkloot zijn. Dan heb je gewoon je workstation en je NAS wordt die stacker, die je volgooit en FreeNAS ofzo opzet en daar alles backupet van je workstation. Wat voor OS wilde je eigenlijk gebruiken?

Ikzelf ben nog steeds aan het klooien met mijn nas opstelling en heb de mazzel dat ik meerdere locaties (bij mijn pa) tot mijn beschikking heb.

Locatie A:

Huisserver, 4 * 250GB, RAID5
Fileserver, 4 * 1TB, RAID5
Werk Fileserver, 4 * 250GB, RAID 10

Locatie B:

Fileserver, 2 * 500GB, RAID 5

Belangrijke data van locatie A (niet meer dan 250GB) pomp ik via ssh met een rsync naar locatie B
Belangrijke data van locatie B gaat via ssh + rsync naar huisserver op locatie A.

Op het verlanglijstje staan een UPS en een Drobo (voor locatie B).

[ Voor 6% gewijzigd door Tha_Butcha op 19-12-2010 02:26 ]

Compromises are for the weak

• Jormungandr
Het is puur als nas bedoeld. RAID6 had ik nog niet overwogen, maar het idee van een lange rebuild op een gefaalde RAID5 schrok me wat af. Tijdens de rebuild is de array immers onderhevig aan de miste fout. RAID6 is dan idd wel de oplossing. Ik was eerst voor de gein naar RAID10 aan het kijken, maar dat is wat te kostelijk en nodeloos ingewikkeld. RAID6 is dan wel weer enkel te doen met een raid controller.

De RAID1 was vooral met de homedir's en fotos in gedachte. Andere optie is natuurlijk gewoon de /home naar de andere array verplaatsen. Dat scheelt weer 1 disk.

De download disk is wat ik nu als mapje downloads op men Synology gebruik: een gemapte dir waar ik alles naartoe download, zowel vanop de server (scheduled torrents) als vanop clients. Het is zo'n beetje een transit zone voordat de data naar de juiste locatie gaat (muziek, film, iso, ...).

Als OS ga ik een ubuntu serverversie draaien met XFS als filesystem.

@ Butcha: 2 locaties is inderdaad wel lekker ja. Dat is imo de enige echte goede backup oplossing. Spijtig genoeg moet je daarvoor 1) een 2e locatie hebben en 2) een leuke internetlijn. Dat tweede is in ons trots vlaanderen niet vanzelfsprekend :P.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Jormungandr schreef op zondag 19 december 2010 @ 02:42:
Het is puur als nas bedoeld. RAID6 had ik nog niet overwogen, maar het idee van een lange rebuild op een gefaalde RAID5 schrok me wat af. Tijdens de rebuild is de array immers onderhevig aan de miste fout. RAID6 is dan idd wel de oplossing. Ik was eerst voor de gein naar RAID10 aan het kijken, maar dat is wat te kostelijk en nodeloos ingewikkeld. RAID6 is dan wel weer enkel te doen met een raid controller.
Als er een disk klapt in mijn NAS, laat ik 'm wel even met rust om te rebuilden. Zolang je geen bedrijf draait, moet het best mogelijk zijn om even een dagje de boel zijn werk te laten doen om elke storing te vermijden.

En uiteraard hebben we allemaal onze Nassen draaien aan een UPS met voldoende prik om de boel netjes af te laten sluiten, toch? ;)

• Q
Jormungandr schreef op zondag 19 december 2010 @ 02:42:
RAID6 is dan wel weer enkel te doen met een raid controller.

Als OS ga ik een ubuntu serverversie draaien met XFS als filesystem.
Linux doet prima software RAID 6, geen RAID controller nodig.

• FireDrunk
mphilipp schreef op zondag 19 december 2010 @ 03:59:
[...]

Als er een disk klapt in mijn NAS, laat ik 'm wel even met rust om te rebuilden. Zolang je geen bedrijf draait, moet het best mogelijk zijn om even een dagje de boel zijn werk te laten doen om elke storing te vermijden.

En uiteraard hebben we allemaal onze Nassen draaien aan een UPS met voldoende prik om de boel netjes af te laten sluiten, toch? ;)
Not dus :) Heb al een keer power outage gehad, en zelfs write-cache op de disks aan staan, maar niets aant handje :)

*gelukkig* :+

Even niets...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

FireDrunk schreef op zondag 19 december 2010 @ 12:12:
[...]
Not dus :) Heb al een keer power outage gehad, en zelfs write-cache op de disks aan staan, maar niets aant handje :)

Tuurlijk, ik heb ook vaak genoeg 'ongelukjes' gehad zonder gevolgen, maar vorige week had een crash toch echt tot gevolg dat ik even kon rebuilden. Het hoeft dus niet eens een stroomstoring te zijn.

Dat is dus eigenlijk wel een groot probleem met dergelijke hoeveelheden data. Ik heb mijn cd's allemaal gearchiveerd op mijn NAS in lossless formaat en ben ook bezig met mijn DVD's. Die gaan dus straks de deur uit, want al die schijven nemen gewoon veel teveel plek in. Maar ja...gedownloade shit is niet zo erg om kwijt te raken, maar al die dvd's en cd's wil ik wel graag houden. En uiteraard je eigen documenten enzo. Maar hoe maak je daar op een beetje normale manier een backup van? Want zelfs RAID6 is niet imuun voor een storing. Een of andere rare kortsluiting in je voeding of blikseminslag zou zomaar de heleboel om zeep kunnen helpen. Verwisselbare HD's lijken de enige oplossing. Zo'n wisselraampje en dan 2x 2Tb om bepaalde zaken te backuppen. Ofzoiets... :?

• Q
FireDrunk schreef op zondag 19 december 2010 @ 12:12:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://www.dietcancerconnection.com/wp-content/uploads/2010/09/russian-roulette.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door Q op 19-12-2010 13:16 ]

• Jormungandr
@ mphillipp: Iets als dit is misschien wel een leuk idee: http://www.raidsonic.de/e...ases.php?we_objectID=6120

Je mag alleen niet vergeten je schijf uit de dockin te halen. Andere optie is bv een gewone BYOD nas puur om te backuppen in een andere kamer. OK, het is nog steeds hetzelfde huis, maar als alles affikt zijn er wel andere prio's.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-12 18:36
Jormungandr schreef op zondag 19 december 2010 @ 14:03:
@ mphillipp: Iets als dit is misschien wel een leuk idee: http://www.raidsonic.de/e...ases.php?we_objectID=6120

Je mag alleen niet vergeten je schijf uit de dockin te halen. Andere optie is bv een gewone BYOD nas puur om te backuppen in een andere kamer. OK, het is nog steeds hetzelfde huis, maar als alles affikt zijn er wel andere prio's.
daarom heb ik een sheevaplug met externe harde schijf op een ander adres staan. elke nacht worden de wijzigingen via ssh en rsync doorgegeven.

• DJ-NaRRa
nou ik heb 1 van de mogelijk meerdere problemen gevonden... 1 probleem is iig de AMD Athlon II X2 250. Ik moest voor gisterenavond even mijn pc in orde maken omdat we onder de vrienden wat gingen regelen voor mannenweekend en in mijn PC zat dus nog die CPU van de NAS. dus ik vuur die pc aan
en keer op keer een BSOD bij het starten van windows 7 (ook in safe mode). telkens een andere bsod kwam er naar voren. Blijkbaar is memtest / linux dus iets toleranter wat betreft CPU fouten en heb ik het probleem niet eerder opgemerkt (op die kernel panics na tijdens het booten en rebuilden). Zodra ik de originele CPU er in propte draaide de PC weer als een zonnetje. ook viel het me op dat de fan die bij de CPU zat ook niet direct aan ging bij het starten van de pc met die 250 cpu...haperde wat.

Dat is dus 1 probleem getackled. verklaart echter nog niet de vele memtest errors die ik kreeg met de PC CPU in mijn nas. Wellicht dus toch incompatibiliteit van het geil geheugen. Maar we zijn in ieder geval een stap verder...

Over UPS gesproken.. ik ben niet zo thuis in die dingen. Maar ik zou wel een UPSje willen als ik XFS ga draaien op de Raid6. Maar ik wil dus wel een UPS die een scriptje kan uitvoeren zodra de accu bijna leeg is en dat ie ook weer de nas opstart indien de power outage over is. Kan zoiets ? en waar moet ik dan op letten bij het uitzoeken van een UPS? ik kon geen algemene topic vinden over UPS hier op GOT (misschien scheel gekeken)

• Q
apcupsd

apc ups heb je al voor minder dan 100 euro.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Het idee is leuk, maar zo'n ding zou ik nooit kopen omdat het alleen maar 2.5" disks accepteert (te duur en te weinig capaciteit). Er zijn volgens mij zat oplossingen om een gewone 3.5" HD in een verwisselbaar frame te rossen. Het liefst hot plug.
Straks komen de 3Tb disks in omloop en dan koop ik gewoon zoiets. Een keer in de maand een backup trekken van de belangrijkste dingen en die in de kast leggen. Je moet er zo min mogelijk mee zeulen. Ik hoor vaak genoeg van externe HD's die stuk gaan. Volgens mij gewoon omdat er veel mee gesleept wordt. Mee in de (laptop)tas enzo.

Jammer dat een DLT drive en tapes zo duur zijn... ;)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Q schreef op zondag 19 december 2010 @ 16:30:
apcupsd

apc ups heb je al voor minder dan 100 euro.
Maar geen smart ups. Dus daar heb je niet veel aan. Voor nog geen €200 heb je een UPS met een draadje naar je serverd zodat ie down kan gaan als de prik van de UPS op raakt. Soms is een stroomstoring heel tijdelijk (gebeurt hier nog al eens), maar soms ook een paar minuten. En als je dan niet thuisbent om 'm uit te zetten, ben je het bokje.

Ik heb deze gespot in de pricewatch. Er is ook een APC voor ongeveer die prijs, maar deze heeft een iets grotere capaciteit. Altijd fijn als je UPS het een paar minuutjes kan trekken voordat je de server down moet brengen.

• FireDrunk
Ach het gaat al 5 jaar goed... En als het fout gaat, who cares :)

Even niets...

• Q
mphilipp schreef op zondag 19 december 2010 @ 17:12:
[...]

Maar geen smart ups. Dus daar heb je niet veel aan. Voor nog geen €200 heb je een UPS met een draadje naar je serverd zodat ie down kan gaan als de prik van de UPS op raakt. Soms is een stroomstoring heel tijdelijk (gebeurt hier nog al eens), maar soms ook een paar minuten. En als je dan niet thuisbent om 'm uit te zetten, ben je het bokje.

Ik heb deze gespot in de pricewatch. Er is ook een APC voor ongeveer die prijs, maar deze heeft een iets grotere capaciteit. Altijd fijn als je UPS het een paar minuutjes kan trekken voordat je de server down moet brengen.
http://www.informatique.n...-cs-500-usb-/-serial.html

Die is smart genoeg en doet amper 100 euro.
FireDrunk schreef op zondag 19 december 2010 @ 18:48:
[...]

Ach het gaat al 5 jaar goed... En als het fout gaat, who cares :)
Ik was in de veronderstelling dat er belangrijke data op stond.

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 19-12-2010 21:22 ]

• DJ-NaRRa
hmmm interessant. Bedankt voor het meedenken :) Eerst maar eens meten of ik niet over die 300 watt uit ga komen. :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Is krap, maar idd een smart ups. Ik had 'm niet gevonden in de price watch, vandaar. Ik weet niet of ik met die krappe marge een ups zou willen. Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij zit ik tegen de 300W aan (als alles volop draait dan). En dan is die 2.4min die APC opgeeft wel krap, vooral als je met veroudering van de accu's rekening houdt. Dan heb ik liever iets meer marge, zodat ie niet bij iedere dip de server uit moet zetten, want hij kan 'm niet 5 minuten in de lucht houden op accu's en dan alsnog afsluiten.

Die Chinees heeft veel meer capaciteit en kan daardoor langer mee voordat de accu's op zijn. Want er komt een moment waarop de accu's gewoon geen sap meer hebben. Of dat je server alsnog stil valt omdat de ups na 30 seconden plat is.

[ Voor 13% gewijzigd door mphilipp op 20-12-2010 00:26 ]

• Jormungandr
We hebben op het werk op sommige remote locaties waar geen UPS is zo'n dingen van APC staan (de 350VA versies). Alleen waren ze niet "smart" aangesloten dus wanneer de prik op was ging de server doodleuk op z'n kont. Die APC's waren vooral voorzien voor zeer kortstondige stroompanne's.

Desalniettemin is een UPS reuzehandig. De meerwaarde is de kost zeker en vast waard.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Jormungandr schreef op maandag 20 december 2010 @ 01:09:
We hebben op het werk op sommige remote locaties waar geen UPS is zo'n dingen van APC staan (de 350VA versies). Alleen waren ze niet "smart" aangesloten dus wanneer de prik op was ging de server doodleuk op z'n kont. Die APC's waren vooral voorzien voor zeer kortstondige stroompanne's.
Het is nu wel wat beter in Beirut (zo noem ik Gorinchem als ik het over de stroomvoorziening heb). Ik had jaren geleden een dikke APC op de kop getikt en die kon ook loggen wat er uit het stopcontact kwam. Daar werd je niet vrolijk van kan ik je zeggen. Heel veel 'brownouts', dus dat de stroom zakt tot 170V oid. Erg goed voor je apparaten. Ik had een oude video (echt wel lang geleden) en die is er uiteindelijk aan bezweken. Weer een keer een hele korte (als in 1sec als het zoveel was) dip en daar kon ie niet tegen.
Ik heb dus nu ook een El Cheapo UPSje aan de server hangen, maar ik geloof niet echt dat ie het lang uithoudt. Ik moet dat nog een keer testen, dan boot ik wel met een live cd oid, anders gaat mijn array weer naar de klote.

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 18:41
Ter vervanging van mijn huidige server met 4x360GB RAID5 ben ik nu een tijdje aan het kijken hoe ik een oude game-pc kan upgraden als mijn nieuwe server :) Hieronder het lijstje. Tevens heb ik een PERC 6/i met BBU welke ik niet kon toevoegen. De 6 schijven komen hierop in RAID6 te hangen zodat er 6TB beschikbaar is. Hierop komt voornamelijk mijn collectie console en arcade roms op (nu 2,5TB and growing) en films e.d. Tevens nog 2x 80GB in RAID0 voor Windows Server 2008 R2.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus A7N8X-X€ 0,-€ 0,-
6Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 59,-€ 354,-
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 93,50€ 93,50
1Gigabyte GA-K8N Ultra-SLI, nForce4 SLI (Sound, LAN, SATA II, Raid, 1394)€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Silent Series 120mm, 120mm€ 9,23€ 9,23
3Fractal Design Silent Series 140mm Fan, 140mm€ 10,81€ 32,43
1AMD Athlon 64 3500+€ 29,95€ 29,95
2Kingston ValueRAM KVR400X64C3AK2/2G€ 80,56€ 161,12
1Gigabyte Odin GT 550W€ 104,50€ 104,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 784,73

Case
Wat ik van het lijstje nog niet heb zijn de casefans, voeding en behuizing. Daarvoor hoopte ik op wat input van jullie. Qua case zou ik eerst voor de Define XL gaan. Ruimte voor 10 schijven maar het schijnt dat de koeling nogal zwak is in deze case omdat ie zo groot is en de rare fan in de top. De Define R3 met ruimte voor 8 schijven is dan beter. Mocht ik nog later extra schijven er bij gaan doen dan kan ik altijd nog zo'n 2x5,25 naar 3x3,5 bay kopen. En toch een midi-tower. Ik heb aardig wat gezocht maar dit is de enige goede midi-tower die ik tegen kwam met ruimte voor zoveel schijven welke tevens op deze manier benaderbaar zijn en niet gedraaid waardoor je met je video- of een pci kaart in de knoei kan komen. Mocht er iemand een andere weten dan hoor ik het graag...

Fans
Standaard zit er 1x120mm fan voor en ook achter. Gezien het aantal schijven doe ik er nog 1x120mm voor. De Perc 6/i heeft alleen maar een kleine heatsink dus om deze goed te koelen doe ik 1x140mm in het zijpaneel. Qua airflow is er dan 1x120mm en 1x140mm te veel dus wou ik dat gaan compenseren met 1x of 2x140mm in de top. Wat vinden jullie er van? Of kan de setup beter?

Tevens zit ik met monitoring van de fans. Op het moederbord kunnen 3 fans. De 2x voor en 1x zij doe ik dan waarschijnlijk. Dan zit ik nog met de monitoring van 1x achter en 1x of 2x top. Een fan controller welke met software werkt heb ik niet kunnen vinden. Bij de case zit wel een "domme" voor 3 fans. Maar aangezien ie op zolder komt te staan weet ik dan nooit wanneer een fan uitvalt.

Voeding
Vandaar het idee voor de Odin GT 550W voeding. Daar kan nog 1 fan op aangesloten worden. Tevens temp sensors voor in ieder geval de Perc 6/i. Verder ook via software het verbruik e.d. te monitoren. Maar misschien nutteloos en kan ik beter een andere voeding nemen? Een die wellicht 80 plus silver of gold is. Afhankelijk van hoeveel het nou echt jaarlijks scheelt.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden...

Fractal Design Define R3 (zwart):
Afbeeldingslocatie: http://www.fractal-design.com/img_prod/blbild_2_2.jpg

Fractal Design Define XL (zwart):
Afbeeldingslocatie: http://www.fractal-design.com/img_prod/FD-CA-DEF-XL-BL_2_1.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door X1pheR op 20-12-2010 14:18 . Reden: foutje, had 2x cpu ]

Out of order...

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Misschien handig om 2 cpu's naar 1 te veranderen? :+

• FireDrunk
Denk er om dat de ruimte tussen de disks en de zijkappen vrij klein is. Sommige raid controller kabels hebben te grote sata connectoren (en niet 90 graden gekanteld) om fatsoenlijk te passen.

Weet niet of het al langs geweest is, maar interessant leesvoer:
http://forums.overclocker...hp?p=11217292&postcount=1

[ Voor 26% gewijzigd door FireDrunk op 20-12-2010 13:03 ]

Even niets...

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 18:41
@ DJ-Visto:

@ FireDrunk:
Dat had ik inderdaad gelezen. Het zou wel passen maar dan krap aan. Ik heb gelukkig originele kabels van dell waarbij ik de dell power connector heb vervangen met een normale 4-pin molex. De Define XL kast zou dan beter zijn qua ruimte maar is 50 euro duurder en heeft veel slechtere koeling. heb ff die link bekeken. zeer interessant. ik doe het allemaal echter op windows. die kast is ook wel mooi. echter wel 200 euro :)

Out of order...

• FireDrunk
Tja, 2dehands is je vriend :+

Even niets...

• Duikhond
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-12-2022
De kogel is door de kerk, na veel lezen op dit deel van het forum (dank aan allen) het volgende besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
5Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 71,40€ 357,-
1Western Digital Scorpio Blue WD1200BEVT€ 27,60€ 27,60
1Silverstone Precision SST-PS01B-E€ 49,50€ 49,50
1AMD Athlon II X2 245€ 48,11€ 48,11
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 40,08€ 40,08
1Gigabyte GA-870A-UD3€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 642,29

EDIT: Stom hoe je je kan laten lijden door de gewoonte dat moderne mobo's een ingebouwde videokaart hebben....nu deze dus NIET. Vandaag dus even de goedkoopste kaart oppikken die ik kon vinden: Asus GeForce EN8400GS SILENT/P,512M voor € 31,- einde edit

Hier komt nog wat kabels-schroeven-brackets etc bij natuurlijk. De totaalprijs klopt niet helemaal natuurlijk, voordat je alle "rommeltjes" bij elkaar hebt en zo economisch mogelijk ingekocht hebt (bij mij Zercom en Afuture) ben je ongeveer € 720,- kwijt. Is nog steeds veeeeel goedkoper als een mooie Qnap....

De 2,5 inch WD wordt de schijf voor het OS
Het mobo heeft 8 sata poorten (6x sata-600 en 2x sata-300), dus voorlopig kan ik de raid-5 array nog uitbreiden met twee schijven indien nodig ;)
OS wordt waarschijnlijk Debian met 4 van de 5 Samsungs in raid 5 (mdam) met XFS als filesystem
De laatste Samsung wordt de "werkschijf" voor de data van sabnzb en video bestanden van ZoneMinder (ip cam progje). Dan kan die ook meteen dienen als "reserve" voor het geval er ééntje uitvalt.

Iemand nog een tip voor keuze tussen Debian (lijkt op eerste gezicht lastiger voor een Linux_newbie) en Ubuntu server (meer/uitgebreidere gui, lijkt dus iets makkelijker)?
Heb ook nagedacht over FreeBSD met ZFS, maar ZoneMinder heeft geen goede port naar FreeBSD helaas.

Heb Google al aardig gebruikt en wat goede "howto's" gevonden, maar wat meer links zijn altijd welkom (ook over underclock/undervolt om vermogensverbruik omlaag te brengen).

[ Voor 4% gewijzigd door Duikhond op 29-12-2010 09:05 . Reden: Aanvulling lijst ]

Pagina: 1 ... 35 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.