Hallo allemaal...
Excuus dat ik dit topic kaap..
Ik ben wellicht wel eens in verdere toekomst geïnteresseerd in een DIY NAS build...
Het lijkt me logisch dat het wat kost qua tijd en geld, maar dat is niet het punt.
Heb eerst een ander groot PC-bouw project af te ronden op basis van een i7-4790K en custom watercooling in een Enthoo Primo kast
dat kost ook nodige tijd en geld 
belangrijkste richtpunt hierin is mijn straks overblijvende Pentium G3258, d.w.z. socket 1150 CPU
heb een aantal vraagjes:
moederborden: ASRock E3C224D4M-16RE, E3C224D4I-14S of E3C226D2I zag ik staan...
de tweede lijkt me wel interessant lol
beetje prijzig, maar ja dit hele project zal dat wel worden lol
aanvulling
Dit is ook wel interessant idd lol - https://eye-vision.homeip...bouw-nas-server-nas4free/
Excuus dat ik dit topic kaap..
Ik ben wellicht wel eens in verdere toekomst geïnteresseerd in een DIY NAS build...
Het lijkt me logisch dat het wat kost qua tijd en geld, maar dat is niet het punt.
Heb eerst een ander groot PC-bouw project af te ronden op basis van een i7-4790K en custom watercooling in een Enthoo Primo kast
belangrijkste richtpunt hierin is mijn straks overblijvende Pentium G3258, d.w.z. socket 1150 CPU
heb een aantal vraagjes:
- is deze CPU goed genoeg voor een DIY NAS te gebruiken?
- ECC vs. non-ECC RAM? - in dat geval kan ik gewoon verder evt. Z97 XPower AC moederbord gebruiken haha
- opslag: in eerste plaats aan >16 TB opslag, met mogelijk ruimte voor toekomst.. dus wellicht een build op basis van een moederbord met >6 (of 8?) SATA/SAS aansluitingen... - wat is verstandig?
- enkele HDD grootte: wat is raadzaam 4TB/6TB of groter per disk?
- ZFS file system goed idee?
- welke opzet is dan nuttig - RAID-Z2 lijkt me?
- gelijk alle disks in 1 keer? of wellicht later een tweede pool toevoegen? lijkt me beter alles in 1 keer
- is het dan ook mogelijk om bijvoorbeeld vanuit mijn Windows bak via applicaties e.d. (denk aan P2P applicaties) direct data weg te schrijven op de NAS (denk aan tutorial video's, series, films, etc...) ?
- CIFS support? - hoe rechten verdelen voor gebruikers van bijv. Windows bak etc ???
- wat is voordeel van IPMI op een moederbord? kan ik ook zonder? d.w.z. WS versies van moederborden hebben?
- supermicro vs. andere aanbieders? (wellicht niet zo heel relevant)
- maakt chipset C226 vs. C224 vs. Z87/Z97 nog wat uit?
- als "NAS-OS" wellicht NAS4Free goed idee?
- power budget: m.a.w. een Platinum PSU goed genoeg, zeg <600W ?
- welke behuizing is dan prettig om in te werken?
- verstandig om te investeren in een NIC "upgrade" ? PCI-Express bijv... NIC teaming bijvoorbeeld lol
moederborden: ASRock E3C224D4M-16RE, E3C224D4I-14S of E3C226D2I zag ik staan...
de tweede lijkt me wel interessant lol
aanvulling
Dit is ook wel interessant idd lol - https://eye-vision.homeip...bouw-nas-server-nas4free/
[ Voor 16% gewijzigd door mindwarper op 10-04-2017 16:01 ]
Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW