Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 08:30
Hallo allemaal...

Excuus dat ik dit topic kaap..
Ik ben wellicht wel eens in verdere toekomst geïnteresseerd in een DIY NAS build...

Het lijkt me logisch dat het wat kost qua tijd en geld, maar dat is niet het punt.
Heb eerst een ander groot PC-bouw project af te ronden op basis van een i7-4790K en custom watercooling in een Enthoo Primo kast :) dat kost ook nodige tijd en geld :)

belangrijkste richtpunt hierin is mijn straks overblijvende Pentium G3258, d.w.z. socket 1150 CPU :)

heb een aantal vraagjes:
  • is deze CPU goed genoeg voor een DIY NAS te gebruiken?
  • ECC vs. non-ECC RAM? - in dat geval kan ik gewoon verder evt. Z97 XPower AC moederbord gebruiken haha ;)
  • opslag: in eerste plaats aan >16 TB opslag, met mogelijk ruimte voor toekomst.. dus wellicht een build op basis van een moederbord met >6 (of 8?) SATA/SAS aansluitingen... - wat is verstandig?
  • enkele HDD grootte: wat is raadzaam 4TB/6TB of groter per disk?
  • ZFS file system goed idee?
  • welke opzet is dan nuttig - RAID-Z2 lijkt me?
  • gelijk alle disks in 1 keer? of wellicht later een tweede pool toevoegen? lijkt me beter alles in 1 keer
  • is het dan ook mogelijk om bijvoorbeeld vanuit mijn Windows bak via applicaties e.d. (denk aan P2P applicaties) direct data weg te schrijven op de NAS (denk aan tutorial video's, series, films, etc...) ?
  • CIFS support? - hoe rechten verdelen voor gebruikers van bijv. Windows bak etc ???
  • wat is voordeel van IPMI op een moederbord? kan ik ook zonder? d.w.z. WS versies van moederborden hebben?
  • supermicro vs. andere aanbieders? (wellicht niet zo heel relevant)
  • maakt chipset C226 vs. C224 vs. Z87/Z97 nog wat uit?
  • als "NAS-OS" wellicht NAS4Free goed idee?
  • power budget: m.a.w. een Platinum PSU goed genoeg, zeg <600W ?
  • welke behuizing is dan prettig om in te werken?
  • verstandig om te investeren in een NIC "upgrade" ? PCI-Express bijv... NIC teaming bijvoorbeeld lol
heb wat interessante zaken gezien op internet gezien:
moederborden: ASRock E3C224D4M-16RE, E3C224D4I-14S of E3C226D2I zag ik staan...
de tweede lijkt me wel interessant lol :) beetje prijzig, maar ja dit hele project zal dat wel worden lol

aanvulling
Dit is ook wel interessant idd lol - https://eye-vision.homeip...bouw-nas-server-nas4free/

[ Voor 16% gewijzigd door mindwarper op 10-04-2017 16:01 ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
mindwarper schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:23:
Hallo allemaal...

Excuus dat ik dit topic kaap..
Ik ben wellicht wel eens in verdere toekomst geïnteresseerd in een DIY NAS build...

Het lijkt me logisch dat het wat kost qua tijd en geld, maar dat is niet het punt.
Heb eerst een ander groot PC-bouw project af te ronden op basis van een i7-4790K en custom watercooling in een Enthoo Primo kast :) dat kost ook nodige tijd en geld :)

belangrijkste richtpunt hierin is mijn straks overblijvende Pentium G3258, d.w.z. socket 1150 CPU :)

heb een aantal vraagjes:
[list]
• is deze CPU goed genoeg voor een DIY NAS te gebruiken?
Prima
• ECC vs. non-ECC RAM? - in dat geval kan ik gewoon verder evt. Z97 XPower AC moederbord gebruiken haha ;)
Is afhankelijk van je filesystem, eisen aan het filesystem, eisen aan je datazekerheid, etc.
• opslag: in eerste plaats aan >16 TB opslag, met mogelijk ruimte voor toekomst.. dus wellicht een build op basis van een moederbord met >6 (of 8?) SATA/SAS aansluitingen... - wat is verstandig?
Meer dan 16TB heb je al snel, er zijn al 10TB schijven te krijgen, dus dat zijn 'maar' 2 schijven, dus dat is afhankelijk van de grootte van de individuele schijven.
• enkele HDD grootte: wat is raadzaam 4TB/6TB of groter per disk?
Afhankelijk van je use-case, is het meestal raadzaam om de laagste euro/TB aan te houden. En eventueel verbruik mee nemen in je berekening, maar dat is van minder belang vaak.
• ZFS file system goed idee?
Hangt af van je eisen aan je datazekerheid, en of je een beetje bereid bent je in de techniek te verdiepen. Het is niet next->next->finish.
• welke opzet is dan nuttig - RAID-Z2 lijkt me?
Is weer totaal afhankelijk van je eisen.
• gelijk alle disks in 1 keer? of wellicht later een tweede pool toevoegen? lijkt me beter alles in 1 keer
Nogmaals, hangt af van je eisen...
• is het dan ook mogelijk om bijvoorbeeld vanuit mijn Windows bak via applicaties e.d. (denk aan P2P applicaties) direct data weg te schrijven op de NAS (denk aan tutorial video's, series, films, etc...) ?
Ja hoor, met een NFS of Samba share kan dat prima.
• CIFS support? - hoe rechten verdelen voor gebruikers van bijv. Windows bak etc ???
Daar zijn mappings voor, je kan SMB users naar Unix/Linux users mappen. Je kan dan de rechten via je lokale ACL's (NFS) regelen of via Samba (puur op de share).
• wat is voordeel van IPMI op een moederbord? kan ik ook zonder? d.w.z. WS versies van moederborden hebben?
IPMI is gewoon remote toegang tot video/toetsenbord/muis, eigenlijk alleen nodig in geval van calamiteiten of alleen bij installatie. Leuk als het er op zit, maar meestal niet nodig voor de gemiddelde gebruiker. Bij Supermicro borden krijg je het er vaak bij.
• supermicro vs. andere aanbieders? (wellicht niet zo heel relevant)
Supermicro is het bekendst in de zelfbouw scene als je ECC wil. Wil je geen ECC, zijn er veel meer keuzes mogelijk.
• maakt chipset C226 vs. C224 vs. Z87/Z97 nog wat uit?
C-Series ondersteunen ECC, alle anderen niet. Qua features weinig tot niets.
• als "NAS-OS" wellicht NAS4Free goed idee?
Ligt weer totaal aan je eisen.
• power budget: m.a.w. een Platinum PSU goed genoeg, zeg <600W ?
Staar je niet blind op de labels, die zeggen niet altijd iets. Juist moderne SkyLake en KabyLake systemen komen (ver) onder de 10% belasting waar het label voor geld.
• welke behuizing is dan prettig om in te werken?
Totaal afhankelijk van je eisen. Klein, groot, stil, krap, ruimte, hotswap, windows, koud, warm, krasvast, mooi, licht. Tis maar wat je wil.
• verstandig om te investeren in een NIC "upgrade" ? PCI-Express bijv... NIC teaming bijvoorbeeld lol
Voor huis-tuin-en-keuken downloaden/p2p dingen maakt het geen reet uit. Tenzij je iSCSI/VM's/Extreme belasting gaat doen, is een Realtek/Intel i2** NIC prima.
[/list]

heb wat interessante zaken gezien op internet gezien:
moederborden: ASRock E3C224D4M-16RE, E3C224D4I-14S of E3C226D2I zag ik staan...
de tweede lijkt me wel interessant lol :) beetje prijzig, maar ja dit hele project zal dat wel worden lol
Maak eerst eens een lijstje met primaire eisen, daarna 'nuttige' features, en een budget. Daarna een paar suggesties die daar bij passen, Dan kunnen wij weer meer zeggen over of dat wel of niet bij je eisen past.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 08:30
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden op mijn vragen...
Zeer nuttig en ik zal de komende tijd even rustig opschrijven voor mezelf wat wensen zijn en het budget bepalen...

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:24
Over FreeNAS Coral: (OMG)

https://forums.freenas.or...ing-freenas-corral.53502/

TLDR: wordt geschrapt en rebuild van scratch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:50

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik heb toch wel het idee dat het een beetje rommelt daar bij FreeNAS. jkh (Jordan Hubbard) is ook vrij recent weggegaan daar. Ik was voornemens om FreeNAS 10 te gaan installeren op mijn nieuwe server (hoewel ik er nog steeds niet uit ben hoe ik het beste mijn storage moet uitbreiden), maar voorlopig blijf ik nog even van FreeNAS af.

[ Voor 25% gewijzigd door FREAKJAM op 13-04-2017 10:57 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 17:28
Damm, en net alles 2 weken over op corral. En vooralsnog tevreden. :)

Na ja, ff aankijken en bij 9.10.4 weer over als er dan docker support in zit.
T is niet zo dat hij helemaal stopt met werken nu maar baal wel enorm.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Q schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:23:
Over FreeNAS Coral: (OMG)

https://forums.freenas.or...ing-freenas-corral.53502/

TLDR: wordt geschrapt en rebuild van scratch.
Volgens mij gaan ze alleen de GUI opnieuw opbouwen.. Niet onderliggende features (ala Django framework).

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

FireDrunk schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 08:42:
[...]

Volgens mij gaan ze alleen de GUI opnieuw opbouwen.. Niet onderliggende features (ala Django framework).
Nieuwe GUI zou niet vervelend zijn. FreeNAS ben ik heel tevreden over, maar de GUI zit op punten behoorlijk idioot en onlogisch in elkaar.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Heb je al naar Corral gekeken? Want die is best cool hoor. Het ging er meer om dat het Javascript framework wat ze gebruikt hebben dood is.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:22
FireDrunk schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 08:42:
[...]

De GUI gaan ze herbouwen in Angular. Corral 10 gaat de kliko in en ze gaan terug naar de "oude" 9.10 backend. Dus het anderhalf jaar bouwen aan CLI/Asynchronous en de nieuwe GUI (met x aantal man) is allemaal voor niets geweest.

Kan we niet voorstellen dat ze veel van de nieuwe Middleware kunnen hergebruiken. Het Corral team is ontslagen. En daarbij, volgens mij wil het overgebleven team weer terug naar Jails. Van die mensen zag je ook bijna nooit commits in github. Volgens mij is er al lange tijd daar een tweestrijd daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoon01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-07-2024
FREAKJAM schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:55:
Ik heb toch wel het idee dat het een beetje rommelt daar bij FreeNAS. jkh (Jordan Hubbard) is ook vrij recent weggegaan daar. Ik was voornemens om FreeNAS 10 te gaan installeren op mijn nieuwe server (hoewel ik er nog steeds niet uit ben hoe ik het beste mijn storage moet uitbreiden), maar voorlopig blijf ik nog even van FreeNAS af.
Met freenas 8 ging het fout, nu weer, Dit zijn de redenen geweest dat ik en Daisuke FreeNAs hebben verlaten en de originele freenas code hebben omgedoopt in het huidige NAS4Free OS.

Ik snap nog steeds niet dat gebruikers nog steeds niet door hebben dat alle beslissingen genomen in het huidige FreeNAS project and in de toekomst niet zien dat het problematisch zal blijven.

De lijst van vertrokken developers is al vrij groot aan het worden.

Maar wie ben ik :) Wij zien gelukkig steeds meer oud FreeNAS gebruikers terug keren naar de roots zoals FreeNAS ooit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

zoon01 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:04:
[...]

Met freenas 8 ging het fout, nu weer, Dit zijn de redenen geweest dat ik en Daisuke FreeNAs hebben verlaten en de originele freenas code hebben omgedoopt in het huidige NAS4Free OS.

Ik snap nog steeds niet dat gebruikers nog steeds niet door hebben dat alle beslissingen genomen in het huidige FreeNAS project and in de toekomst niet zien dat het problematisch zal blijven.

Maar wie ben ik :) Wij zien gelukkig steeds meer oud FreeNAS gebruikers terug keren naar de roots zoals FreeNAS ooit was.
Ok, dit overzicht is mogelijk biased, maar toch:
http://www.freenas.org/freenas-vs-nas4free/

In hoeverre is dat nog actueel? Want van het NIET kunnen inzetten van replicatie via de GUI word ik niet heel gelukkig. Daarbij vind ik de backing van IX Systems persoonlijk erg fijn. Commerciële backing is in de regel vrij goed voor een OSS project.

Er staan wel meer features bij NAS4Free op "no", die bij FreeNAS op "yes" staan en ik persoonlijk belangrijk vind.

Kortom: Wat klopt hiervan en los van het vertrek van een buslading developers, waarom zou ik voor NAS4Free kiezen in plaats van voor FreeNAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
[...]

Respect voor je werk hieraan hoor.

Intieel wou ik voor nas4free gaan. Maar het basis gedeelte zoals Monitoring leek niet in place. Ik trok een HD uit mijn systeem en geen enkel mailtje kwam. Zover ik begrijp gaat ie die pas sturen zodra er een SMART run gaat lopen. Was voor mij niet acceptabel.

Daarbij worden/werden een boel gebruikers uitbreidingen gemaakt als een losse ZIP die je over de huidige html heen moest gooien. Ook dit kan conflicten geven. Begrijp niet waarom die dingen niet gewoon in de codebase opgenomen worden.

Daarbij kunnen 2 vrijwilligers niet op tegen een hele club die dat doen voor hun beroep.

Ben wel benieuwd of er een Fork van Corral gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoon01
  • Laatst online: 12-07-2024
unezra schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:25:
[...]

Ok, dit overzicht is mogelijk biased, maar toch:
http://www.freenas.org/freenas-vs-nas4free/

In hoeverre is dat nog actueel? Want van het NIET kunnen inzetten van replicatie via de GUI word ik niet heel gelukkig. Daarbij vind ik de backing van IX Systems persoonlijk erg fijn. Commerciële backing is in de regel vrij goed voor een OSS project.

Er staan wel meer features bij NAS4Free op "no", die bij FreeNAS op "yes" staan en ik persoonlijk belangrijk vind.

Kortom: Wat klopt hiervan en los van het vertrek van een buslading developers, waarom zou ik voor NAS4Free kiezen in plaats van voor FreeNAS?
Lijst is ver van actueel :P

Welke features zijn dat dan?

Ik persoonlijk geloof dat het allerbelangrijkste van een NAS data storage is :)
Indien je veel features will hebben kan je beter FreeBSD installeren :P

Daarbij kunnen 2 vrijwilligers niet op tegen een hele club die dat doen voor hun beroep.
Zeker waar, maar meer handen betekend niet dat alles beter werkt :)

Maar FreeNAS werd bekend door Olivier, Volker, Daisuke en mij :)
Ik denk dat wij met nog geen hand vol, een mooi product hebben gemaakt tot aan de laatste FreeNAS 0.7.2 versie :)

Begrijp me niet verkeerd, keuze genoeg vandaag de dag.
Ik ga gebruikers niet opleggen wat ze gebruiken moeten, ook zijn onze gebruikers geen test jojo's

Wij gaan gewoon rustig door en configuration files vanaf 0.7.2 kunnen nog steeds gebruikt worden tot in nas4free 11.0.0.4 series.

[ Voor 22% gewijzigd door zoon01 op 15-04-2017 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom snap je dat niet? Mij als gebruiker kan het vrij weinig schelen hoe ze het daar intern afhandelen. Het product voldoet voor mij in zijn huidige staat en kent geen (grote) problemen. Zoals altijd moet je nieuwe releases even aan kijken om te zien of migratie wel of niet goed gaat.

Daarnaast zie ik NAS4Free of ZFSGuru niet als goede alternatieven. Er zijn te weinig gebruikers en een te kleine community. Ik heb maar zeer weinig vragen hoeven stellen mbt FreeNAS omdat het antwoord altijd wel via Google te vinden was. Evenals een enorme lading tutorials.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

zoon01 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 00:46:
[...]
Lijst is ver van actueel :P
Is er een actuelere lijst? Bijvoorbeeld op de website van NAS4Free?
Welke features zijn dat dan?
Voor professioneel gebruik en privé zijn er wat verschillen, maar de volgende dingen vind ik persoonlijk belangrijk:
  • Certified Hardware Available
  • Professional Support Available
  • Setup Wizard - het moet makkelijk te installeren zijn
  • Third Party Services (Plugins) - voor mij minder relevant, storage is storage, maar ik kan me voorstellen dat mensen *graag* via de GUI eenvoudig een plugin willen installeren, niet via de CLI
  • Snapshot management - Ook hier, fijn als dat via de GUI kan
  • ZFS Replication - idem
  • Remote Replication - idem
  • Root-on-ZFS - juist root wil je eigenlijk op een mirror hebben (al heb ik dat thuis nu ook niet, zakelijk gezien is dat wel heel fijn)
  • Boot from RAID-Z - idem
  • Export/Import pool
  • Mirrored Boot drive
  • Active Directory Domain Controller - niet iets dat ik zakelijk of privé gebruik maar het kan handig zijn in specifieke situaties
  • Virtualization Host Support - Alleen VirtualBox is wat karig, zeker omdat VirtualBox helemaal geen server-virtualisatie platform is, KVM, Xen en VMWare zijn dat wel
  • VMWare Coordinated snapshots - zakelijk gezien niet onbelangrijk
Zo staan er nog wel wat dingen op CLI only, terwijl je juist iets als FreeNAS of NAS4Free gebruikt om NIET alles via de CLI af te hoeven handelen. Als ik een systeem wil dat CLI-only is en waarbij root niet op een ZFS mirror gezet kan worden, kan ik net zo goed Ubuntu met ZoL pakken. De GUI is belangrijk, zonder GUI zijn er zat alternatieven. Het is nu net de GUI die een NAS distro onderscheiden van de rest. :)

Daarbij vind ik het aantal developers ook wel relevant. Voor NAS4Free staat dat op 3 (Active) en 2 (Core). Da's erg weinig.
Ik persoonlijk geloof dat het allerbelangrijkste van een NAS data storage is :)
Indien je veel features will hebben kan je beter FreeBSD installeren :P
Juist een NAS distro als FreeNAS of NAS4Free word gebruikt door mensen en bedrijven die een vervanging zoeken voor de off-the-shelf NAS appliances van bijvoorbeeld QNAP. Als je in je GUI essentiele zaken achter wege laat, moet je het alleen hebben van je ZFS onderlaag en ik vraag me af of dat heel veel mensen over de streep trekt.
Zeker waar, maar meer handen betekend niet dat alles beter werkt :)
Precies dat is dus mijn probleem met NAS4Free. Het development team is veel te klein om mijn data toe te durven vertrouwen aan zo'n project. Het gaat om mijn storage, dat is het aller belangrijkste in huis en in een bedrijf. Waarom zou ik voor zoiets cores vertrouwen op 2, 3 developers?

Niet ieder OSS project *hoeft* commerciële backing te hebben, maar voordat ik iets bedrijfsmatig in zet is wel een van de checks of er commerciële backing mogelijk is. Privé vind ik dat minder relevant, wat ik wel relevant vind is een team developers dat groot genoeg is om het product in leven te houden, ook als er eens een developer op stapt. Met een club van 2, 3, is het snel voorbij met het product als d'r ruzie is. Een grotere club kan veel meer onenigheid hebben voordat het product zelf in gevaar komt.
Maar FreeNAS werd bekend door Olivier, Volker, Daisuke en mij :)
Ik denk dat wij met nog geen hand vol, een mooi product hebben gemaakt tot aan de laatste FreeNAS 0.7.2 versie :)

Begrijp me niet verkeerd, keuze genoeg vandaag de dag.
Ik ga gebruikers niet opleggen wat ze gebruiken moeten, ook zijn onze gebruikers geen test jojo's
Probleem is nu net dat er helemaal niet veel keuze is. Ja, in de enterprise wereld, kom je bij de NetApps van deze wereld uit. Dan is er keuze zat. Of je zit in het lage segment van QNAP. Maar er zijn bar weinig systemen op basis van ZFS of een ander next-gen-filesystem (NetApp doet WAFL, leuk, maar het mist feature die ZFS wel heeft).
Wij gaan gewoon rustig door en configuration files vanaf 0.7.2 kunnen nog steeds gebruikt worden tot in nas4free 11.0.0.4 series.
Ik zeg niet dat jullie geen mooi product hebben gemaakt,. Daarvoor ken ik het niet goed genoeg. Ik twijfel wel over of de club groot genoeg is om een product te maken dat ik privé en bedrijfsmatig in durf te zetten en dat volwassen genoeg is om mijn data er aan toe te vertrouwen.

Daarbij, als ik op de lijst die op de site van FreeNAS af ga, mist NAS4Free een aantal features die zowel privé als bedrijfsmatig belangrijk of op zijn minst interessant zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Er is niets mis met gebruik van een GUI maar ik zie geen enkele reden voor een web interface als je een zelf-bouw NAS maakt. edit: en al bedreven bent met Linux

Een nas bestaat voor mij uit een basis Linux installatie (smaak naar keuze) met:

1. een RAID oplossing, MDADM of ZFS
2. file sharing (SMB / NFS )

Dit heb je geconfigureerd en draaiende binnen 15 minuten en daarna heb je er geen omkijken meer naar.

Als extra kun je er dan nog twee complementaire services er op draaien:

3. Nieuwsgroepen software / Torrent
4. Media speler zoals Plex

Dat is ook recht-toe-recht-aan.

Een extra stap, die de meeste mensen toch nooit configureren, is dat je NAS ook een email stuurt bij disk falen. Dat is iets meer werk tov een gui.

En dat is het dan.

Voor wie Linux te complex is om dit op te zetten, of niet vertrouwd is met linux, kan gewoon voor Windows kiezen. Werkt prima. Of misschien moet je dan sowieso niet aan DIY NAS beginnen, tenzij je wilt leren en investeren. Je bent al snel beter af met een Synology.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 16-04-2017 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Q schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 09:17:
Er is niets mis met gebruik van een GUI maar ik zie geen enkele reden voor een web interface als je een zelf-bouw NAS maakt.
Persoonlijk vind ik een GUI in gevallen fijner, intuitiever en overzichtelijker. De NetApps op kantoor beheer ik in de regel ook via de GUI, alleen als het via de GUI niet kan, pak ik de CLI er bij.

Thuis same shit. Natuurlijk kan het allemaal ook met een CLI, maar de reden dat ik thuis geswitched ben van Xen naar Proxmox is vanwege de GUI.
Een nas bestaat voor mij uit een basis Linux installatie (smaak naar keuze) met:

1. een RAID oplossing, MDADM of ZFS
2. file sharing (SMB / NFS )

Dit heb je geconfigureerd en draaiende binnen 15 minuten en daarna heb je er geen omkijken meer naar.
Offsite replicatie vind ik persoonlijk ook niet onbelangrijk. :) Ok, met Sanoid is dat ook vrij eenvoudig CLI-based op te zetten, maar het is wel een belangrijke feature van een NAS. (Ook thuis.)

Qua filesharing, SMB, NFS, iSCSI zijn toch wel een eis en in bedrijfsomgevingen wil ik er ook nog eens eenvoudig backups van kunnen maken. Op kantoor doen we dat dmv ndmp. Ik heb nog niet gekeken of er een ndmp implementatie voor Linux danwel FreeBSD is, maar zoiets is niet onbelangrijk.
Een extra stap, die de meeste mensen toch nooit configureren, is dat je NAS ook een email stuurt bij disk falen. Dat is iets meer werk tov een gui.

En dat is het dan.
Eenvoudig op te zetten snapshots wil je ook. Ook daar, dat kan met Sanoid prima, maar de GUI van FreeNAS maakt het net even wat makkelijker te configureren en is flexibeler dan Sanoid.

RAID setups zijn absoluut belangrijk, maar zonder snapshots wil je tegenwoordig ook niet meer. Snapshots zijn immutable, RAID bied geen bescherming tegen malware, snapshots doen dat wel. Juist daarom wil je dat ook thuis aan zetten en wil je dat het eenvoudig en intuitief te configureren is.
Voor wie Linux te complex is om dit op te zetten, of niet vertrouwd is met linux, kan gewoon voor Windows kiezen. Werkt prima. Of misschien moet je dan sowieso niet aan DIY NAS beginnen, tenzij je wilt leren en investeren. Je bent al snel beter af met een Synology.
Synology en QNAP draaien niet op ZFS, dat vind ik persoonlijk een groot nadeel. Daarom kies ik juist liever vor iets als FreeNAS. Ik zie alleen geen voordelen in dingen ingewikkeld maken die eenvoudig kunnen zijn. Als ik in de auto stap wil ik ook instappen, de sleutel omdraaien en weg rijden. Leuk dat je vroeger met een zwengel je auto moest aanzwengelen en allerlei dingen moest controleren voordat je weg kon rijden, maar waarom zou je zoeits ingewikkelder maken dan nodig? Uiteindelijk heb ik een auto om van A naar B te gaan en een NAS om mijn data op te slaan. Een DYI NAS zou helemaal niet veel ingewikkelder hoeven te zijn dan een kant-en-klare NAS of SAN oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
unezra schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 09:29:
[...]

Persoonlijk vind ik een GUI in gevallen fijner, intuitiever en overzichtelijker. De NetApps op kantoor beheer ik in de regel ook via de GUI, alleen als het via de GUI niet kan, pak ik de CLI er bij.

Thuis same shit. Natuurlijk kan het allemaal ook met een CLI, maar de reden dat ik thuis geswitched ben van Xen naar Proxmox is vanwege de GUI.

[...]

Offsite replicatie vind ik persoonlijk ook niet onbelangrijk. :) Ok, met Sanoid is dat ook vrij eenvoudig CLI-based op te zetten, maar het is wel een belangrijke feature van een NAS. (Ook thuis.)

Qua filesharing, SMB, NFS, iSCSI zijn toch wel een eis en in bedrijfsomgevingen wil ik er ook nog eens eenvoudig backups van kunnen maken. Op kantoor doen we dat dmv ndmp. Ik heb nog niet gekeken of er een ndmp implementatie voor Linux danwel FreeBSD is, maar zoiets is niet onbelangrijk.

[...]

Eenvoudig op te zetten snapshots wil je ook. Ook daar, dat kan met Sanoid prima, maar de GUI van FreeNAS maakt het net even wat makkelijker te configureren en is flexibeler dan Sanoid.

RAID setups zijn absoluut belangrijk, maar zonder snapshots wil je tegenwoordig ook niet meer. Snapshots zijn immutable, RAID bied geen bescherming tegen malware, snapshots doen dat wel. Juist daarom wil je dat ook thuis aan zetten en wil je dat het eenvoudig en intuitief te configureren is.

[...]

Synology en QNAP draaien niet op ZFS, dat vind ik persoonlijk een groot nadeel. Daarom kies ik juist liever vor iets als FreeNAS. Ik zie alleen geen voordelen in dingen ingewikkeld maken die eenvoudig kunnen zijn. Als ik in de auto stap wil ik ook instappen, de sleutel omdraaien en weg rijden. Leuk dat je vroeger met een zwengel je auto moest aanzwengelen en allerlei dingen moest controleren voordat je weg kon rijden, maar waarom zou je zoeits ingewikkelder maken dan nodig? Uiteindelijk heb ik een auto om van A naar B te gaan en een NAS om mijn data op te slaan. Een DYI NAS zou helemaal niet veel ingewikkelder hoeven te zijn dan een kant-en-klare NAS of SAN oplossing.
Het punt is dat jouw SAN analoog is aan een Synology qua idee.

Mijn betoog is niet tegen de gui, in de context zoals jij heb schetst.

Maar voor thuisgebruik, en daar gaat het mij om, biedt een gui mij niets wat ik via de cli in een paar minuten heb ingesteld. En daarna nooit meer hoef aan te passen.

Vervolgens ben ik nooit meer van iets afhankelijk. Natuurlijk, als freenas draait ben je ook klaar, maar het is niet nodig.

Alle extra ivm backup/snapshot, het is allemaal triviaal en ik zit zelf aan de knoppen. Ook met ZFS.

Het is geen-anti gui rant, maar meer om aan te geven dat een gui helemaal niet nodig is en dat de tijd/moeite van 'echte' zelfbouw best mee valt, met alle flexibiliteit van Linux ipv BSD.

Er is hier geen goed of fout, het is een verkenning van opties en cli handmatig een nas opbouwen is er één van.

Geen ZFS of geen snapshots, vind ik persoonlijk niet zo'n punt, maar ook dat gaat prima met ZoL.

Juist met ZFS vind ik de cli fantastisch goed gedaan, zodat alles erg simpel is.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 15-04-2017 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:47

WTM

Ik twijfel even of deze vraag hier thuishoort of in het ZFS topic maar er moet ook nieuwe hardware in.

Ik draai Freenas 9.10.2 met de volgende hardware:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 272,25€ 272,25
1ASRock E3C224D4I-14S€ 347,50€ 347,50
3WD Green HDD, 4TB€ 163,35€ 490,05
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 102,95€ 102,95
1Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32€ 303,25€ 303,25
1Cooler Master V Series V550€ 93,50€ 93,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.609,50

Ik heb er nog twee 3tb schijven in hangen die ik gebruik voor Time Machine backups en verder niets. Die blijven erin hangen en wil ik zo laten.

Ik merk toch dat ik wat ruimte tekort kom (of ik ben niet kieskeurig genoeg met wat ik opsla maar dat maakt verder niet uit). Ik zou en graag nog drie 4tb schijven bij prikken. Zo heb ik straks 6 4tb schijven.

Helaas kan ik niet meer die WD Green's krijgen die ik erin heb zitten. Zou het mixen van 3x 4tb wd greens met 3x 4tb wd reds een probleem zijn? Of moet ik die 3x 4tb schijven zien te lozen en 6 nieuwe kopen?
Ik hoop eigenlijk dat ik die wd green en wd red wel kan mixen.

Mijn data hoop ik even te kunnen parkeren en dan alles op een nieuw volume die 6 schijven samen kan nemen.

/edit:typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
@WTM:

De voormalige Green schijven zijn vervangen door de huidige Blue schijven. Ik zou gewoon lekker voor Blue gaan en mixen.

[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 16-04-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Q schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:13:
[...]
Het punt is dat jouw SAN analoog is aan een Synology qua idee.

Mijn betoog is niet tegen de gui, in de context zoals jij heb schetst.

Maar voor thuisgebruik, en daar gaat het mij om, biedt een gui mij niets wat ik via de cli in een paar minuten heb ingesteld. En daarna nooit meer hoef aan te passen.
Dat ben ik niet met je eens. Want juist in een thuissituatie verandert het mogelijk wat vaker dan in een bedrijfssituatie, al zal dat van geval tot geval verschillen.

Punt is dat je in een privé situatie grofweg 2 gebruikers hebt:
- Tech savvy personen (hobbyisten, ICT professionals)
- Reguliere thuisgebruikers zonder verstand van of interesse in ICT

Voor die laatste groep wil je sowieso een GUI, maar zonder op (onderliggende) functionaliteit en featuers in te boeten. Die groep heeft iets als snapshots misschien nog wel harder nodig dan de groep tech-savvy gebruikers. (Maar ook die zijn niet onkwetsbaar, malware ligt altijd op de loer.)

De eerste groep kan ook baat hebben bij een GUI. Er is een groep gebruikers die de GUI helemaal niet relevant vind en het prima vind alles met de CLI te doen. Ik behoor juist bij de groep die het heel erg leuk vind te hobbyen en op de CLI te werken, maar ook graag met een goede GUI werkt. Ik wil met die interface werken die voor gegeven situatie het prettigste werkt. Soms is dat een GUI, soms een CLI.

Daarom dus ook mijn keuze voor Proxmox boven kale KVM of Xen. In the end kan het allemaal hetzelfde en ook met Proxmox ontkom je niet aan gebruik van de CLI. (Cluster setup gaat volledig via de CLI bijvoorbeeld.) Maar juist de GUI maakt het dagelijks gebruik en beheer lekker overzichtelijk.

Dat heb ik ook met mijn storage systemen en voor mij gelden zowel zakelijk als privé dezelfde wensen en eisen qua gebruik en beheersgemak. Dus wil ik een GUI voor dingen waarvoor een GUI eenvoudiger en overzichtelijker is en vind ik het absoluut niet erg om regelmatig een CLI te gebruiken. (In fact, ik zou doodongelukkig worden als ik de hele dag alleen maar in GUI's zou werken en word ontzettend blij als ik putty weer op mag starten om lekker wat op de CLI te rommelen. Of dat nu het beheer van een switch, een Linux doos of een storage systeem is.)
Vervolgens ben ik nooit meer van iets afhankelijk. Natuurlijk, als freenas draait ben je ook klaar, maar het is niet nodig.
Nodig is een groot woord. Maar dat geld net zo hard voor een CLI. Een CLI is ook niet nodig als alle functionaliteit in een GUI zit. :)
Alle extra ivm backup/snapshot, het is allemaal triviaal en ik zit zelf aan de knoppen. Ook met ZFS.
Sanoid maakt het leven wel een stuk makkelijker, maar zelf een script schrijven als sanoid vind ik gedoe. De reden dat ik voor sanoid heb gekozen is omdat de source ZoL doet (Proxmox) en ik geen zin had zelf iets in elkaar te knutselen dat iemand anders al heeft gemaakt. Scheelt tijd, scheelt onderhoud en hey, ik weet niet of ik het beter had gedaan. :) (Zonde van de tijd ook, iemand heeft al zoiets als sanoid gemaakt, waarom zou ik opnieuw het wiel uitvinden?)
Het is geen-anti gui rant, maar meer om aan te geven dat een gui helemaal niet nodig is en dat de tijd/moeite van 'echte' zelfbouw best mee valt, met alle flexibiliteit van Linux ipv BSD.
De flexibiliteit van Linux en FreeBSD is gelijk. Beiden prima Open Source operating systems met ieder zijn eigen sterke kanten en zwakheden. Qua inzetbaarheid doen ze niet voor elkaar onder though.
Er is hier geen goed of fout, het is een verkenning van opties en cli handmatig een nas opbouwen is er één van.

Geen ZFS of geen snapshots, vind ik persoonlijk niet zo'n punt, maar ook dat gaat prima met ZoL.

Juist met ZFS vind ik de cli fantastisch goed gedaan, zodat alles erg simpel is.
Snapshots vind ik met de hedendaagse bedreigingen een eis. Zowel privé als zakelijk loop je zonder snapshots risico's die niet heel fijn zijn. Juist omdat die dingen immutable zijn, beschermen ze je tegen malware. Natuurlijk kun je ook werken met offsite backups, eigenlijk wil je dat sowieso, maar een backup terugzetten is vervelender dan een snapshot. (Het mooie van ZFS vind ik dan weer dat je het kunt combineren. Lokale snapshots, die je dan weer repliceert naar een offsite lokatie. De laatste stap, backup naar tape, ontbreekt daarin nog en is bedrijfsmatig in mijn beleving een die je absoluut niet mag overslaan. Voor privé data of mijn stichting vind ik het te duur, dus heb ik voor de stichting bewust gekozen voor offsite replicatie en privé ben ik dat aan het plannen. Het is er nog niet vanwege de kosten en ik moet nog bedenken of ik dat naar een NAS in de schuur wil doen, of naar bijvoorbeeld Big Storage bij TransIP.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
unezra schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:28:
[...]

Dat ben ik niet met je eens.
Ok, prima. Het is een persoonlijke voorkeur.

Op het werk werk ik ook soms met een gui en soms cli en dat is prima, maar dat is een andere context die nu niet relevant is. Dit topic gaat over een DIY zelfbouw NAS voor thuis.

Ik ben verder van mening dat reguliere thuisgebruikers per definitie nooit DIY moeten doen, ze winnen er niets bij. Een Synology of QNAP is voor hen prima.

Iemand die aan een DIY NAS gaat bouwen is eigenlijk per definitie al een techno enthousiast, en afhankelijk van je eigen kennis en ervaring kan een cli-only build een prima optie zijn. :)
Sanoid maakt het leven wel een stuk makkelijker, maar zelf een script schrijven als sanoid vind ik gedoe. De reden dat ik voor sanoid heb gekozen is omdat de source ZoL doet (Proxmox) en ik geen zin had zelf iets in elkaar te knutselen dat iemand anders al heeft gemaakt. Scheelt tijd, scheelt onderhoud en hey, ik weet niet of ik het beter had gedaan. :) (Zonde van de tijd ook, iemand heeft al zoiets als sanoid gemaakt, waarom zou ik opnieuw het wiel uitvinden?)
Ik heb jouw wensen niet, wat cli-only gebruik voor mij veel makkelijker maakt. Niet dat cli-only een doel van mij is, maar meer dat een cli je standaard krijgt en de gui extra software is die ik dus niet nodig heb.

Een basis NAS zoals ik hem hierboven beschreef, heb je zo opgezet zonder gui en zonder heel veel tijd. Heb je aanvullende wensen, mogelijk dat het dan anders uitpakt. Dat moeten mensen zelf weten.
De flexibiliteit van Linux en FreeBSD is gelijk. Beiden prima Open Source operating systems met ieder zijn eigen sterke kanten en zwakheden. Qua inzetbaarheid doen ze niet voor elkaar onder though.
Ik denk dat dit niet waar is in de context van een thuisgebruiker, maar ik heb geen behoefte aan een discussie hier over, ik geef alleen aan hoe ik er over denk.
Snapshots vind ik met de hedendaagse bedreigingen een eis.
Die bedreigingen vind ik thuis (en daar hebben we het over, wat je op je werk doet is niet relevant) erg meevallen. Snapshots zijn voor mij daarom geen eis en ik maak ze ook niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Q op 16-04-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

GioStyle schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:19:
@WTM:

De voormalige Green schijven zijn vervangen door de huidige Blue schijven. Ik zou gewoon lekker voor Blue gaan en mixen.
Dank, dat wist ik niet. Zijn deze met dat firmware tooltje ook aan te passen dat de schijven blijven spinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
WTM schreef op maandag 17 april 2017 @ 09:24:
[...]

Dank, dat wist ik niet. Zijn deze met dat firmware tooltje ook aan te passen dat de schijven blijven spinnen?
Ik heb met Wdidle3 inderdaad het parkeren van de kop van 8 seconden naar 300 seconden veranderd. Gaat precies op dezelfde manier zoals met de Green schijven.

Ik zie dat jij hetzelfde moederbord gebruikt: koel jij de LSI2308 chip passief of actief? Bij mij wordt ie heel warm, voor mijn gevoel te warm, dus ik heb er een 40mm ventilator tegenaan gezet. Nu koelt ie goed af.

[ Voor 23% gewijzigd door GioStyle op 17-04-2017 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
hmz, net mn NAS opnieuw opgebouwd en over gegaan naar corral, en gisteravond maar weer terug gegaan naar 9.10.x

Persoonlijk ging ik alleen over voor de nieuwe GUI. Ik draai FreeNAS in een VM met 2 IBM1015's doorgegeven aan de VM. Andere VM's draaien op local SSD storage.

Jammer dat er zoveel onrust is binnen het team, maar ik denk dat dit de juiste beslissing is voor ze.
9.x heeft hier altijd rock solid gedraaid, en ik ben blij te horen dat ze naar FreeBSD 11 gaan waarin ook Beehyve weer wordt benut vanuit de GUI straks.

Hoewel ik het zelf niet gebruik, is de hyper-converged gedachte er achter wel de natte droom van de thuis gebruiker.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Ik was het project/commits al een tijdje aan het volgen om eventueel over te stappen van 9.3 naar 10.
Wat er *exact* heeft plaatsgevonden bij iX zullen we misschien nooit achterkomen maar naar mijn idee het volgende.

* Jordan aangenomen
* Heeft eigen medewerkers aangenomen (jakub=CLI/Middleware, Pierre/Joshua=GUI). Dit waren externe (=buitenlandse) medewerkers. Joshua heeft gewerkt bij "Montage" dus vandaar waarschijnlijk de keuze voor MontageJS.
* De oude garde moest zich maar bezig houden met de 9.x reeks.
* Na anderhalf jaar kwam er druk om eens te releasen. Product was nog lang niet af.
* De oude garde begon een nieuwe interface te maken in Angular. Waarschijnlijk om ook het Management over te halen
* Alle externe medewerkers verzamelen een week in de hoofdvestiging om werk te verzetten
* Released als "Stable" terwijl zelfs nog basis functies ontbraken.
* Overvloed aan bug reports. De Daily releases breken functionaliteiten aan alle kanten
* Jordan stapt op (ongetwijfeld niet volledig uit vrije wil)
* Rest van het team krijgt ontslag
* De oude garde heeft het "not invented here syndrome" en gooit al het werk overboord

Ze roepen nu dat ze in Angular zo snel een GUI kunnen maken. Iets waar ze al langer mee bezig zijn en ongetwijfeld nog buggy/missende functies.
Het gaat er niet om hoe snel je het kunt maken, het kost 80% van de tijd om alle laatste problemen op te lossen.

Corral was asynchronous. Alles was een taak. Sommige taken moeten op elkaar wachten of creeren weer automatisch andere taken.
Dat is natuurlijk complex om te maken. Dit gaan we echter nooit meer terugzien in FreeNAS.

Jammer, want dit leek me echt de toekomst. Maar inderdaad nog veel werk is nodig. Ik lees nog nergens iets over Forken om er nog wat van te maken.
Is Montage echt zo'n drama?

Vooral de GUI is een verhaal apart. Lijkt alsof ze hier heel laat mee begonnen zijn. Verschillende ontwikkelaars beheerden eigen formulieren.
Hierdoor ontbrak een standaard. (extra formulier ipv openklappen/wachtwoord management)
Ik heb heel wat bugs ingeschoten; fix van dag 1 brak features op dag 2.

Je vraagt je af hoe dit zover is kunnen komen. Waarom zijn er 2 teams gecreeerd en zijn deze nooit gemixt.
Wat me verder ook opvalt aan alle code commits, ik zie/zag nergens iets van Unittests.
Dit geintje heeft ze heel veel geld gekost, en wellicht ook gebruikers/klanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

GioStyle schreef op maandag 17 april 2017 @ 09:40:
[...]

Ik heb met Wdidle3 inderdaad het parkeren van de kop van 8 seconden naar 300 seconden veranderd. Gaat precies op dezelfde manier zoals met de Green schijven.

Ik zie dat jij hetzelfde moederbord gebruikt: koel jij de LSI2308 chip passief of actief? Bij mij wordt ie heel warm, voor mijn gevoel te warm, dus ik heb er een 40mm ventilator tegenaan gezet. Nu koelt ie goed af.
Met die Blue schijven dus ook Wdidle3 te gebruiken. Das mooi.

Qua temperaturen.. beetje triest maar ik heb 't e.e.a. nooit nagekeken.......
Als ik inlog op 't bordje zelf zie ik:

M/B Temperature Normal 50 ° C
CPU Temperature Normal 32 ° C

Te hoog?

Weet eigenlijk niet waar ik in bijv. freenas de temp's kan lezen van de cdd's etc.
/edit: net nog even via scriptje CPU temp / hdd temp verder uitgelezen.

CPU 0: 35 C
CPU 1: 34 C
CPU 2: 35 C
CPU 3: 36 C
CPU 4: 32 C
CPU 5: 36 C
CPU 6: 39 C
CPU 7: 40 C

da0 WD-WCC4E3XXXXX: 34 C
da1 WD-WCC4E3XXXXX: 33 C
da2 WD-WCC4E6XXXXX: 33 C
da3 MJ1311YNG4XXXXX: 32 C
da4 MJ1311YNG4XXXXX: 34 C

Lijken me allemaal wel nette temperaturen. Zou je zeggen dat mainbord temp van 50 te hoog is?

[ Voor 19% gewijzigd door WTM op 17-04-2017 19:29 . Reden: aanvulling temps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57
MisterE schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:27:
Ik was het project/commits al een tijdje aan het volgen om eventueel over te stappen van 9.3 naar 10.
Wat er *exact* heeft plaatsgevonden bij iX zullen we misschien nooit achterkomen maar naar mijn idee het volgende.

[verhaal]
Dank voor je verhaal. Ik ben ook eerst overgegaan naar Corral, maar al vrij snel weer terug. Inderdaad mis ik de jails in de GUI, maar meer belangrijk is ook dat ik de LDAP-koppeling niet werkend kreeg. 9.10 draait echt uitstekend bij mij en ik wil niet naar iets minder goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Jammer als teams zo uit elkaar vallen. Wordt niemand beter van.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
WTM schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:53:

-knip-

Lijken me allemaal wel nette temperaturen. Zou je zeggen dat mainbord temp van 50 te hoog is?
Als je je moederbord bekijkt zie je 2 heatsinks. Voel eens aan de onderste blauwe... Als ik daar geen ventilator erop zet, dan kan ik mijn vingers er nauwelijks op leggen, zo warm wordt dat blokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:41

OMX2000

By any means necessary...

Even een echte Hollandse vraag. Maar als ik een NAS wil gaan draaien met ZFS (raid-Z2 met 6 schijven, kost het systeem zonder schijven al gauw over de 600 euro?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Dat hangt er vanaf wat je noden/eisen precies zijn. Als het enkel voor file sharing is dan kan je met een degelijke kast en goede onderdelen vanaf 350 euro beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:59
[quote]narotic schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:39:
[...]

De Lian Li Q26 kwam ik net ook tegen en is inderdaad een nette optie inclusief de hotswap backplanes. Maar de Fractal Design R5 kan blijkbaar met extra cage 13x3.5" huisvesten tegen de 10x3.5" in de Q26.

Hoe is het uiteindelijk afgelopen?

Die R5 optie ziet er interessant uit. Vrij gemakkelijk uitvoerbaar voor een thuisgebruiker. Nog meer info over die setup toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

enthernal schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:16:
Dat hangt er vanaf wat je noden/eisen precies zijn. Als het enkel voor file sharing is dan kan je met een degelijke kast en goede onderdelen vanaf 350 euro beginnen.
Als ik op het forum van FreeNas kijk kom je voor recommended setups als snel boven 600 euro uit. Voornamelijk door de server boards van AsRock/Supermicro en ECC gebruik wat een must have is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Aramiss schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:54:
[...]

De Lian Li Q26 kwam ik net ook tegen en is inderdaad een nette optie inclusief de hotswap backplanes. Maar de Fractal Design R5 kan blijkbaar met extra cage 13x3.5" huisvesten tegen de 10x3.5" in de Q26.

Die R5 optie ziet er interessant uit. Vrij gemakkelijk uitvoerbaar voor een thuisgebruiker. Nog meer info over die setup toevallig?
De extra cage voor de Fractal Design R5 is/was niet gemakkelijk verkrijgbaar, dus ik heb de R5 op het laatste moment moeten laten vervangen door een Antec Nineteen Hundred (12x 3.5", 2x 2.5"). Op zich geen slechte kast, maar de onderste schijven worden redelijk warm en 14x sata kabels is ook niet je van het. Ik had echt veel liever een nette storage oplossing gezien ipv deze consumer kast, maar goed...

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:08
Daar zijn al veel toetsaanslagen aan toegewijd. We hebben er zelfs een apart topic voor.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

A1AD schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:06:
[...]

Daar zijn al veel toetsaanslagen aan toegewijd. We hebben er zelfs een apart topic voor.
Het is voor mijzelf een must-have. De discussie ken ik, en ik ga mezelf daar verder niet aan branden. MIJN eis is ECC support. That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:08
OMX2000 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:42:
[...]

Het is voor mijzelf een must-have. De discussie ken ik, en ik ga mezelf daar verder niet aan branden. MIJN eis is ECC support. That's all.
Ok, helemaal duidelijk ;)

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

A1AD schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:43:
[...]

Ok, helemaal duidelijk ;)
Cool. Mijn wenslijst ziet er nu als volgt uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 119,95€ 119,95
1Supermicro X11SSM-F (Bulk Pack)€ 234,73€ 234,73
6WD Red WD40EFRX, 4TB€ 149,90€ 899,40
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 76,-€ 76,-
2Crucial CT8G4WFD8266€ 75,69€ 151,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.574,96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
OMX2000 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:46:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.574,96
Een Pentium (doet ecc) van 60 euro zal ook prima alle NAS taken afhandelen, of ga je extra dingen doen? i3 is verder prima hoor, ben gewoon benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Q schreef op woensdag 19 april 2017 @ 00:31:
[...]

Een Pentium (doet ecc) van 60 euro zal ook prima alle NAS taken afhandelen, of ga je extra dingen doen? i3 is verder prima hoor, ben gewoon benieuwd.
Onwetendheid ;) Sterker nog de i3 (Kaby Lake) die in bovenstaande lijstje staat, ondersteunt blijkbaar ook geen ECC. En ik wist niet dat een Pentium ook ECC ondersteunde. De machine heeft alleen een NAS taak. Plex draai ik gevirtualiseerd op een andere machine. Maar ik wil aparte filestorage waar ik heel weinig omkijken naar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 13:14
OMX2000 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:46:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.574,96
Dat moederbord gaat niet passen in die kast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Dat zijn dus extra eisen inderdaad. Daar is niets mis mee maar dan kost het inderdaad wat meer. Hetzelfde geldt voor FreeNAS, dat is strikt gezien ook niet nodig, maar als je dat wil dan kijk je natuurlijk best naar wat dat extra nodig heeft.

Wat freenas aanraad zijn ze vrij in, maar het is een stuk meer dan wat je strikt voor een fileserver nodig hebt en sommige zaken die ze aanraden zijn absoluut niet nodig zoals een aparte hardware RAID controller bijv. dat gaat net tegen het idee van zfs in, waar je OS zo direct mogelijk toegang tot de disks wil. Hetzelfde voor supermicro/Asrock bordjes, ze zijn vrij die aan te raden maar andere zouden even goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Aramiss schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:54:
[...]

Define S + hdd cages van CaseLabs is ook een mogelijkheid. Ik ben zelf ook aan het overwegen om over te stappen naar deze case + cages omdat ik ook 14 drives wil gaan huisvesten (2x RAIDZ2 + SSD drives voor OS container/VM storage).

Ik beschik zelf over een Micro-ATX moederbord, dus moet wel even verifiëren of dit past in de case plus de cages.

[ Voor 5% gewijzigd door FREAKJAM op 19-04-2017 09:41 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Die Caselabs HDD Cage Assembly dingen zijn natuurlijk weer nergens in europa te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Philip J. Dijkstra schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:48:
Die Caselabs HDD Cage Assembly dingen zijn natuurlijk weer nergens in europa te krijgen.
DOUBLE WIDE MAGNUM STANDARD HDD CAGE - 120MM X 25MM FAN MOUNT

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
FREAKJAM schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:39:
[...]

Define S + hdd cages van CaseLabs is ook een mogelijkheid. Ik ben zelf ook aan het overwegen om over te stappen naar deze case + cages omdat ik ook 14 drives wil gaan huisvesten (2x RAIDZ2 + SSD drives voor OS container/VM storage).

Ik beschik zelf over een Micro-ATX moederbord, dus moet wel even verifiëren of dit past in de case plus de cages.
En als je een R5 neemt en de speciale hdd cage vastmaakt op de onderste casefan aansluiting?

Dan heb je 8 hdd van fractal, die speciale versie is ook 4. En dan kan je nog ssd's op achterkant van moederbord kwijt en desnoods nog in de 5,25 plek nog 2 stuks. Dan zit je op 14 hdd's + 2 ssd's.

Of klinkt dit te mooi om waard te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Aramiss schreef op woensdag 19 april 2017 @ 12:21:
[...]

En als je een R5 neemt en de speciale hdd cage vastmaakt op de onderste casefan aansluiting?

Dan heb je 8 hdd van fractal, die speciale versie is ook 4. En dan kan je nog ssd's op achterkant van moederbord kwijt en desnoods nog in de 5,25 plek nog 2 stuks. Dan zit je op 14 hdd's + 2 ssd's.

Of klinkt dit te mooi om waard te zijn?
Je zou voor de zekerheid in de FAQ kunnen kijken op de homepage van Fractal, anders kun je ze misschien mailen voor meer duidelijkheid.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
FREAKJAM schreef op woensdag 19 april 2017 @ 12:44:
[...]

Je zou voor de zekerheid in de FAQ kunnen kijken op de homepage van Fractal, anders kun je ze misschien mailen voor meer duidelijkheid.
Het ging meer om de caselab hdd cage die jij in gedachten hebt. Kan je met een fractal r5 wat meer ruimte is prettiger voor kabels weg te werken.
Zou dat voor jou kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Aramiss schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:10:
[...]

Het ging meer om de caselab hdd cage die jij in gedachten hebt. Kan je met een fractal r5 wat meer ruimte is prettiger voor kabels weg te werken.
Zou dat voor jou kunnen werken?
Als ik de persoon op Reddit mag geloven gaat het juist met een r5 niet werken, omdat deze geen flexibele 120mm mounts heeft aan de voorzijde van de case. Ik moet eerst ontdekken of het uberhaupt gaat passen met een MicroATX mobo.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
FREAKJAM schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:14:
[...]

Als ik de persoon op Reddit mag geloven gaat het juist met een r5 niet werken, omdat deze geen flexibele 120mm mounts heeft aan de voorzijde van de case. Ik moet eerst ontdekken of het uberhaupt gaat passen met een MicroATX mobo.
Als je de voorzijde van de R5 gewoon origineel laat. Dan passen daar 10 HDD's in. Moet je bovenste 2 5,25 inch delen ook gebruiken.
Dan kan je op de fan locatie naast de PSU die mount gebruiken voor nog 4 schijven. Dan tel ik er 16. En heb je aan de achterkant van moederbord nog ruimte voor 2x een SSD.

Dat zou voor jou ook kunnen werken. Maar na die link gebruikt te hebben over de HDD cage van Caselab ben je al gauw 70 euro kwijt inclusief verzendkosten. Dat is veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 17:32

Michidez

Zelden zo gelachen!

Na meer dan 8 maanden ben ik er bijna :)

De bedoeling is om FreeNAS en Plex te draaien met verschillende kleine servers (Pi-Hole, OpenVPN, etc).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1Asus PRIME B250M-C€ 86,95€ 86,95
3WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 96,-€ 288,-
2Crucial CT8G4DFD8213€ 51,95€ 103,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,85

Voeding en case heb ik al.

Wel nog enkele vraagjes voor ik op aankoop overga.
  • Goedkoopste compatibel RAM is goed genoeg neem ik aan?
  • Kaby Lake en VM support komt er pas aan bij 9.10.3. Kan ik tijdelijk de nightly versie draaien of is dit gekkenwerk? Kan ik zelfs wel de nightly afhalen?
  • Als ik nog niets kan draaien, best wachten met aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Michidez schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:10:
Na meer dan 8 maanden ben ik er bijna :)

De bedoeling is om FreeNAS en Plex te draaien met verschillende kleine servers (Pi-Hole, OpenVPN, etc).

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus PRIME B250M-C€ 86,95€ 86,95
3WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 96,-€ 288,-
2Crucial CT8G4DFD8213€ 51,95€ 103,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,85

Voeding en case heb ik al.

Wel nog enkele vraagjes voor ik op aankoop overga.
  • Goedkoopste compatibel RAM is goed genoeg neem ik aan?
  • Kaby Lake en VM support komt er pas aan bij 9.10.3. Kan ik tijdelijk de nightly versie draaien of is dit gekkenwerk? Kan ik zelfs wel de nightly afhalen?
  • Als ik nog niets kan draaien, best wachten met aankoop?
Je weet dat hier geen ECC op zit. Dit raden we sterk aan. In de praktijk kom je dan op wel wat duurdere server moederborden uit (asrock/supermicro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 20-09 18:24

TheBorg

Resistance is futile.

MisterE schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:41:
[...]

Je weet dat hier geen ECC op zit. Dit raden we sterk aan. In de praktijk kom je dan op wel wat duurdere server moederborden uit (asrock/supermicro)
Ik ging hetzelfde zeggen.

Het is een mooi bord en 2x M2 is erg sexy maar geen ECC inderdaad.

Met iets anders dan ZFS kun je misschien wel wegkomen zonder ECC, het is maar hoe gehecht je bent aan de data.

[ Voor 13% gewijzigd door TheBorg op 19-04-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
TheBorg schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:43:
[...]

Met iets anders dan ZFS kun je misschien wel wegkomen zonder ECC, het is maar hoe gehecht je bent aan de data.
En niet alleen dat. De borden zijn meestal ook iets zuiniger. Geen onzin als geluidskaart.
En natuurlijk IPMI voor remote management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
Door die IPMI-chip (en af en toe SAS-controllers of 10 GE netwerkkaarten) zijn ze eerder onzuiniger :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Aramiss schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:30:
[...]

Als je de voorzijde van de R5 gewoon origineel laat. Dan passen daar 10 HDD's in. Moet je bovenste 2 5,25 inch delen ook gebruiken.
Dan kan je op de fan locatie naast de PSU die mount gebruiken voor nog 4 schijven. Dan tel ik er 16. En heb je aan de achterkant van moederbord nog ruimte voor 2x een SSD.

Dat zou voor jou ook kunnen werken. Maar na die link gebruikt te hebben over de HDD cage van Caselab ben je al gauw 70 euro kwijt inclusief verzendkosten. Dat is veel geld.
Goede tip, blijkbaar is dat ook een mogelijkheid. De cages zelf van Fractal Design zijn echter volgens mij weer lastig te verkrijgen. Ik ga nog even de juiste afwegingen maken, ik heb er wel extra geld voor over als de airflow en dergelijke heel goed is.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

@TheBorg @MisterE Ik heb al vrijwel alle pro en contra gelezen die er zijn. Voor professionele omgevingen zou ik altijd voor ECC gaan. Maar ik heb het gevoel dat voor gewone thuissituaties je het geld beter in backup kan steken.
There’s nothing special about ZFS that requires/encourages the use of ECC RAM more so than any other filesystem.

Matt Ahren co-founder of ZFS
Ik heb eens snel de berekening gemaakt. Als ik met SuperMicro ga dan ben ik 186 euro meer kwijt. Met een ASRock bord 88 euro. Prijsstijging door ECC RAM (60 euro ergens) meegerekend.

Het SuperMicro bord heeft dan wel IPMI (moet dat verplicht via die andere NIC?) en dual NIC. Bij ASRock heb je geluid maar geen poort voor je monitor 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

IPMI is natuurlijk een keuze. Voor mij was het een no-brainer maar dat is meer omdat ik het gewend ben. Een QNAP nas heeft het natuurlijk ook niet. Als je altijd wel ergens een toetsenbord en een beeldscherm hebt slingeren hoeft het niet zo essentieel te zijn.

Bij Supermicro kun je de IPMI of failover zetten. Zit er geen kabel in de dedicated LAN poort dan gebruikt ie de normale LAN poort.

Het ASRock bord heeft vast wel een VGA aansluiting, ik denk dat je die over het hoofd hebt gezien.

Is dit misschien iets:
pricewatch: MSI C236M WORKSTATION

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

TheBorg schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:41:
IPMI is natuurlijk een keuze. Voor mij was het een no-brainer maar dat is meer omdat ik het gewend ben. Een QNAP nas heeft het natuurlijk ook niet. Als je altijd wel ergens een toetsenbord en een beeldscherm hebt slingeren hoeft het niet zo essentieel te zijn.

Bij Supermicro kun je de IPMI of failover zetten. Zit er geen kabel in de dedicated LAN poort dan gebruikt ie de normale LAN poort.

Het ASRock bord heeft vast wel een VGA aansluiting, ik denk dat je die over het hoofd hebt gezien.

Is dit misschien iets:
pricewatch: MSI C236M WORKSTATION
Eenmaal als FreeNAS draait kan ik alles via webGUI doen, denk ik toch?

Ofwel ben ik gek geworden, ofwel staat daar echt geen VGA op. Link

Realtek networkcontroller op die MSI, al genoeg bagger mee gehad. En de FreeNAS support is zowiezo al zwak.

Mjah, op zich kriebelt het wel om voor zo'n SuperMicro te gaan. YOLO en van die dingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wil je perse een GUI omdat je geen CLI kan/wil? Of is het gewoon een leuke extra? Want je kan prima ZFS gebruiken op Linux als je dat wil.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

FireDrunk schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:51:
Wil je perse een GUI omdat je geen CLI kan/wil? Of is het gewoon een leuke extra? Want je kan prima ZFS gebruiken op Linux als je dat wil.
Momenteel draai ik mijn 'servers' op 2 RPi's. Dat is dan ook allemaal gedaan via CLI. De VM's die ik ga draaien gaan 99% puur CLI zijn, maar ik zou graag hebben dat mijn hypervisor/fileserver (web)GUI zijn. Kwestie van duidelijkheid van informatie.

Naar mijn weten heeft FreeNAS ook ook goede CLI ondersteuning, en ZFS ondersteuning op Linux is er slechter.

Vraag je dit omtrent de VGA poort? Het is gewoon irritant als je steeds een videokaart moet steken als je aanpassingen moet doen op het toestel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Michidez schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:49:
[...]

Eenmaal als FreeNAS draait kan ik alles via webGUI doen, denk ik toch?

Ofwel ben ik gek geworden, ofwel staat daar echt geen VGA op. Link

Realtek networkcontroller op die MSI, al genoeg bagger mee gehad. En die FreeNAS support is zowiezo al zwak.

Mjah, op zich kriebelt het wel om voor zo'n SuperMicro te gaan. YOLO en van die dingen :+
IPMI gaat buiten je OS/Freenas om. Het is echt standalone. En ja, je hebt dus een eigen IP/Interface hiervoor nodig (wellicht kan het ook zonder)
Als je beeldscherm geen VGA heeft is dat geen probleem omdat je dat dus via dat eigen IP kan opvragen via een browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

MisterE schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:00:
[...]

IPMI gaat buiten je OS/Freenas om. Het is echt standalone.
Dat weet ik, maar als eenmaal FreeNAS draait, wat ga ik er dan mee doen? Een BIOS setting aanpassen is zowat het enige waarvoor het in mijn situatie gebruikt zal worden. Uiteraard kan het wel eens handig uitkomen, maar ik geef er geen echte meerwaarde aan.

Of gebruiken jullie het wel vaker?

Het MoBo zonder VGA heeft uiteraard geen IPMI, dat spreekt voor zich :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Michidez schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:08:
Dat weet ik, maar als eenmaal FreeNAS draait, wat ga ik er dan mee doen? Een BIOS setting aanpassen is zowat het enige waarvoor het in mijn situatie gebruikt zal worden.
Ik denk dat het daar in de praktijk wel op neer gaat komen.

Maar in andere situatie zoals bij ons op kantoor waar we HP servers gebruiken is het totaal anders. Die IPMI werkt zo goed dat ik nooit remote desktop gebruik. Bij SuperMicro is het meer een tool om je OS aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Michidez schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:58:
[...]

Momenteel draai ik mijn 'servers' op 2 RPi's. Dat is dan ook allemaal gedaan via CLI. De VM's die ik ga draaien gaan 99% puur CLI zijn, maar ik zou graag hebben dat mijn hypervisor/fileserver (web)GUI zijn. Kwestie van duidelijkheid van informatie.

Naar mijn weten heeft FreeNAS ook ook goede CLI ondersteuning, en ZFS ondersteuning op Linux is er slechter.

Vraag je dit omtrent de VGA poort? Het is gewoon irritant als je steeds een videokaart moet steken als je aanpassingen moet doen op het toestel zelf.
Ik vraag het niet vanwege de VGA poort, ik vraag het vanwege je keuze voor FreeNAS :)

ZFS op Linux is (in mijn ogen) volwassen genoeg om vergeleken te worden met FreeNAS. Er zullen minimale verschillen zijn uiteraard, maar functioneel gezien zijn ze vrijwel gelijk.

FreeNAS als HyperVisor gebruiken zou ik dan weer nooit doen. bhyve is vele malen instabieler en ligt mijlen ver achter op iets als KVM (Linux) of ESXi ('Eigen OS'). (En VirtualBox is al helemaal.... tja...)
Je kan ook wel GUI's krijgen voor KVM op Linux, dus daar ga je met FreeNAS vs Linux niet veel van merken. ESXi heeft qua usability voor VM's zijn zaakjes weer het best op orde.

Andere optie zou misschien zijn om Proxmox te gebruiken, daar is ZFS op de Host mogelijk, en daarbovenop een GUI om VM's aan te maken. Is ook Linux based.

Bij ESXi moet je voor ZFS weer aan de slag met zaken als VT-d voor een controller en dan nog een extra controller/drive om van te booten (NVMe of een 2e controller).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

FireDrunk schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:37:
[...]
zaken als VT-d voor een controller en dan nog een extra controller/drive om van te booten (NVMe of een 2e controller).
En daar zit 'm dus. Ik ben heel lang bezig geweest met een fatsoenlijke, goedkope en zuinige HBA te zoeken. En dat vind ik niet. De M1015 faalt op 2 van de 3 punten.

Eerst was de bedoeling om ESXi met daarop FreeNAS te heben, met kleine VM's ernaast.

Proxmox ziet er ook nog een optie uit, maar daar heb ik geen ervaring mee. Zometeen eens onderzoeken en testen.

Also, op welke distro kan je het beste Proxmox draaien?

[ Voor 4% gewijzigd door Michidez op 20-04-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
TheBorg schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:43:
[...]

De ECC discussie is niet gerelateerd aan het file system. Als je wilt dat je NAS echt een 'veilige' plek voor je data is, dan is ECC sterk aan te raden, ongeacht of je ZFS gebruikt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Proxmox is een distro op zich. Het is Debian based voor zover ik weet.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

FireDrunk schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:44:
Proxmox is een distro op zich. Het is Debian based voor zover ik weet.
Na wat testen denk ik er nu het volgende over:

Proxmox ziet er op het eerste zicht heel goed uit.
ZFS pool maken is gemakkelijk.

Maar tegelijk zit ik met een ander gevoel erbij:

Shares maken, syncs doen, rechten zetten,etc lijkt me veel lastiger met CLI
Duidelijk informatie krijgen van het systeem. Bericht krijgen als SMART slecht is, schijf defect, zulke dingen.

Een beetje duidelijkheid van informatie dus. Ik vraag me af of iets geks zoals OpenMediaVault met ZFS plugin bovenop de Proxmox zou werken.

Is bhyve dan echt zo slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Michidez schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:39:
[...]
Duidelijk informatie krijgen van het systeem. Bericht krijgen als SMART slecht is, schijf defect, zulke dingen.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat ProxMox dit specifiek (SMART) wekelijks controleert. Ik had een SSD met brakke firmware die daardoor wekelijks verdween.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Momenteel heb ik een vroegere PC (CM Stacker) omgebouwd tot unraid server. Gezien ik tegen bepaalde limieten aanloop en het geheel ook oud begint te worden (+/-10 jr) wil ik graag een nieuwe server bouwen.

De unraid licentie kan gewoon overgezet worden naar de nieuwe case. Daar zitten reeds 8 HD'n in. Mix van schijven tussen 1 en 4 TB. Deze HD'n zitten momenteel voor 95% vol.

Als nieuwe set up dacht ik aan het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X11SSM-F (Retail Pack)€ 223,45€ 223,45
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 149,90€ 149,90
1Fractal Design Define XL R2 Titanium Grey€ 109,73€ 109,73
1Icy Dock Black Vortex MB074SP-1B 3.5” SATA HDD 4 in 3 Hot-Swap Module Cooler Cage€ 69,90€ 69,90
1Crucial CT8G4DFD8213€ 51,95€ 51,95
1Delock PCI Express Card > Hybrid 4 x internal SATA 6 Gb/s RAID - Low Profile Form Factor€ 53,20€ 53,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 717,13

Gezien ik reeds 8 HD'n heb wil ik er een extra controller insteken voor disc #9 en de toekomstige. De Delock is volgens het Lime-Technology forum compatibel met unraid.

Zijn er bepaalde zaken wat ik over het hoofd zie. Overkill van bepaalde zaken of net niet zwaar genoeg?

Als voeding dacht ik mijn oude voeding van mijn server (620 watt) te gebruiken. Volgens mij moet deze nog voldoen of is capaciteit en aansluitingen onvoldoende voor het aantal HD'n? http://www.coolermaster.c...ort/model/RS-600-AMBA-D3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hoe oud is de voeding? En is het een 620W? Of de voeding in het linkje? Gaat de server 24/7 draaien?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Aangekocht in 2011. Voeding is de CoolerMaster Silent Pro M600. Dus die van de link. Als ik daar naar de specs kijk staat daar in dat er 9 SATA connectors zijn. Dus volgens mij is dit net gepast. Maar weinig opties voor de toekomst dan...

https://tweakers.net/pric...t-pro-m600/specificaties/

Momenteel draait mijn server niet 24/7. In toekomst zou ik dit eventueel wel doen indien hij idle niet teveel verbruikt. Met mijn huidige is dit minder het geval gezien. Server wordt gebruikt voor data storage. Documenten/Media/Foto's/Comics.

[ Voor 42% gewijzigd door Sphinkx op 21-04-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Eén of twee jaartjes moet die nog wel mee kunnen normaal gesproken, maar dan heeft die wel zijn beste tijd gehad. De kwaliteit van de elco's en fan is niet goed genoeg om te verwachten dat die 10 jaar mee kan. Dan bestaat er een grote kans dat de elco's niet meer goed zijn, elco's die de ripple weg moeten filteren. Defecte elco's kunnen dit niet meer goed en dan geeft de voeding een gevaarlijk hoge ripple door aan de andere onderdelen, dat wil je niet.

Bij 24/7 gebruik is een zuinige voeding sowieso wel aan te raden, dan verdient de voeding zichzelf wel weer terug. Zal wel een aantal jaar duren, maar uiteindelijk kan het wel uit bij een echt zuinige voeding. Goede voeding is de Cooler Master V550, deze heeft een heel hoog rendement bij een laag verbruik. Je kunt daarnaast ook nog de modulaire SATA kabels gebruiken van de Silent Pro M voor de V550, waardoor je dus nooit aansluitingen te kort komt.

De kwaliteit van de Cooler Master V550 is wel hoog genoeg om 10 jaar, of zelfs langer mee te gaan. Garantie op de voeding is 5 jaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Mooi! Dank je wel voor de tip ivm de voeding... Eventueel kan ik de V650 nemen voor toekomstgericht te zijn als ik er later meer HD'n op aansluit. Het prijsverschil is toch verwaarloosbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik denk dat de 550W voeding al meer dan genoeg toekomstgericht zou moeten zijn, die WD red doet maar 4.5W volgens de opgave. Ik weet niet watvoor andere schijven je hebt, maar het lijkt me toch wat sterk dat je daar 500W voor nodig gaat hebben, zelfs als alles gewoon tegelijk spin-up doet bij booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Sphinkx schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:29:
Mooi! Dank je wel voor de tip ivm de voeding... Eventueel kan ik de V650 nemen voor toekomstgericht te zijn als ik er later meer HD'n op aansluit. Het prijsverschil is toch verwaarloosbaar :)
Heeft geen enkele toegevoegde waarde. Of je moet meer dan 30 HDD's aan willen sluiten en geen gebruik gaan maken van staggered spin-up. De reden voor de Cooler Master V550 is ook niet dat je 550W ooit nodig gaat hebben, maar omdat het de meest efficiënte ATX voeding is voor een nog fatsoenlijke prijs.

Er was ook een semi-modulaire versie van een aantal jaar terug, de V450SM, die had ook prima geweest, maar die is niet meer te koop. V650 moet je niet doen, die heeft alleen maar een lager rendement, waardoor de server meer stroom gaat gebruiken. V450SM en V550SM en V550 hebben allemaal een vergelijkbaar rendement, omdat ze hetzelfde platform gebruiken, V650(SM) en V750(SM) zijn net iets anders.

[ Voor 39% gewijzigd door -The_Mask- op 21-04-2017 15:05 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Dat is duidelijk :)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Michidez schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:08:
[...]

Dat weet ik, maar als eenmaal FreeNAS draait, wat ga ik er dan mee doen? Een BIOS setting aanpassen is zowat het enige waarvoor het in mijn situatie gebruikt zal worden. Uiteraard kan het wel eens handig uitkomen, maar ik geef er geen echte meerwaarde aan.

Of gebruiken jullie het wel vaker?

Het MoBo zonder VGA heeft uiteraard geen IPMI, dat spreekt voor zich :P
Ik heb nu sinds een week of 2 een moederbord met IPMI. Wat heel lekker is is dat je gewoon nooit meer naar je server toe moet. Zeker in het begin was mijn server nog wel eens traag omdat hij veel aan het doen was. Ik wist dan niet zeker of het aan mijn terminal lag, of dat er iets uit lag. Met IPMI is het alsof je altijd alles hebt aangesloten op je server, terwijl er alleen maar een voedingskabel en ethernet naar toe loopt. Ik vind het best wel handig, ik weet niet of ik het 100E handig vind (dat was mijn meerprijs, 2e hands gekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Cyleo schreef op zondag 23 april 2017 @ 00:22:
[...]

Ik heb nu sinds een week of 2 een moederbord met IPMI. Wat heel lekker is is dat je gewoon nooit meer naar je server toe moet. Zeker in het begin was mijn server nog wel eens traag omdat hij veel aan het doen was. Ik wist dan niet zeker of het aan mijn terminal lag, of dat er iets uit lag. Met IPMI is het alsof je altijd alles hebt aangesloten op je server, terwijl er alleen maar een voedingskabel en ethernet naar toe loopt. Ik vind het best wel handig, ik weet niet of ik het 100E handig vind (dat was mijn meerprijs, 2e hands gekocht).
Nadeel van IPMI oplossingen waar je in kleinere omgevingen ook rekening mee moet houden: het verbruikt stroom. Steek een willekeurige HP server in het stopcontact en hij verbruikt geloof ik 20-25 Watt. Da's puur en alleen voor ILO, HP's implementatie van IPMI. (Bij Dell heet het DRAC, andere merken kan het weer anders heten.)

Is wel afhankelijk van de machine trouwens, die 20-25W is gemeten bij een DL300 series, een HP Microserver verbruikt in zijn geheel in bedrijf 30W en da's niet alleen ILO. :)

Bij de Microserver vind ik dat de prijs voor een ILO Advanced licentie niet in verhouding is met de server. Geloof dat het 75 EUR kost. Op een server die kaal net iets meer dan 200 EUR kost is dat heel veel geld. (ILO Advanced heb je nodig als je de console van het OS zelf ook wilt kunnen overnemen. Zonder Advanced stopt het console zodra het OS geboot is. De rest van de functionaliteit werkt dan nog wel.)

Wat trouwens wel een heel leuke en nuttige feature van IPMI is, buiten het kunnen overnemen van je console met alleen een ethernet touwtje: je kunt je hele machine uitlezen. Zowel via de IPMI GUI, via SNMP, maar ook vanuit het OS. Geeft je onder andere de complete gedetailleerde hardware configuratie van je server, maar ook dingen als fanspeed van iedere fan (inclusief heatmap), stroomverbruik (per voeding), status van sensoren, status van je disks, etc, etc, etc. In een werkomgeving essentieel ook ILO aan je monitoring pakket te hangen, thuis is het gewoon leuk. :) (Note dat bij de HP Microservers de uitleesmogelijkheden van de voeding beperkt is, geen gegevens over stroomverbruik. Levert de voeding niet aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
unezra schreef op zondag 23 april 2017 @ 08:39:
[...]

Nadeel van IPMI oplossingen waar je in kleinere omgevingen ook rekening mee moet houden: het verbruikt stroom. Steek een willekeurige HP server in het stopcontact en hij verbruikt geloof ik 20-25 Watt. Da's puur en alleen voor ILO, HP's implementatie van IPMI. (Bij Dell heet het DRAC, andere merken kan het weer anders heten.)

Is wel afhankelijk van de machine trouwens, die 20-25W is gemeten bij een DL300 series, een HP Microserver verbruikt in zijn geheel in bedrijf 30W en da's niet alleen ILO. :)

Bij de Microserver vind ik dat de prijs voor een ILO Advanced licentie niet in verhouding is met de server. Geloof dat het 75 EUR kost. Op een server die kaal net iets meer dan 200 EUR kost is dat heel veel geld. (ILO Advanced heb je nodig als je de console van het OS zelf ook wilt kunnen overnemen. Zonder Advanced stopt het console zodra het OS geboot is. De rest van de functionaliteit werkt dan nog wel.)

Wat trouwens wel een heel leuke en nuttige feature van IPMI is, buiten het kunnen overnemen van je console met alleen een ethernet touwtje: je kunt je hele machine uitlezen. Zowel via de IPMI GUI, via SNMP, maar ook vanuit het OS. Geeft je onder andere de complete gedetailleerde hardware configuratie van je server, maar ook dingen als fanspeed van iedere fan (inclusief heatmap), stroomverbruik (per voeding), status van sensoren, status van je disks, etc, etc, etc. In een werkomgeving essentieel ook ILO aan je monitoring pakket te hangen, thuis is het gewoon leuk. :) (Note dat bij de HP Microservers de uitleesmogelijkheden van de voeding beperkt is, geen gegevens over stroomverbruik. Levert de voeding niet aan.)
Een HP Microserver Gen 8 die uit staat verbruikt 8 watt volgens mijn energie meter.
Dat houdt in dat IPMI je 2 euro per watt = 16 euro per jaar kost aan extra stroom kosten.

Wat de licentie betreft voor advanced ILO, ik zie ze op ebay voor 24 dollar. En wat ik verder zou kunnen zeggen mag ik niet opschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:12
Onlangs portforwarding ingesteld zodat ik mijn NAS (FreeNAS Corral) van buitenaf kan benaderen.
Vroeger gebruikte ik DynDNS waardoor ik via netjes via blabla.dyndns.org alle zaken kon regelen, maar die zijn blijkbaar al een tijdje niet meer gratis.

Wat is een goed gratis alternatief? Het is me enkel om het bijhouden van het dynamisch IP te doen, overige functies interesseren me niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
https://www.noip.com/ heeft een gratis pakket, moet je zelf elke 30 dagen via mail een confirmation sturen dat je hem nog gebruikt, anders verloopt ie. TTL van noip is ook vrij hoog dacht ik, maar dat zal niet zo erg zijn.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik gebruik de DDNS services van changeip (https://www.changeip.com/dns.php)
ten opzichte van noip verloopt deze niet, instellen en weer vergeten.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theelepel88
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-08-2024
Q schreef op zondag 23 april 2017 @ 09:40:
[...]

Een HP Microserver Gen 8 die uit staat verbruikt 8 watt volgens mijn energie meter.
Dat houdt in dat IPMI je 2 euro per watt = 16 euro per jaar kost aan extra stroom kosten.

Wat de licentie betreft voor advanced ILO, ik zie ze op ebay voor 24 dollar. En wat ik verder zou kunnen zeggen mag ik niet opschrijven.
Helaas ( :o ) ontbreekt het HP nog om een registratie op te bouwen van gebruikte licenties, waardoor ik ooit eens per ongeluk 1 licentie op alle servers had staan....

Uiteraard snel gecorrigeerd :)

lees de draad voordat je blaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@SanderH_ DuckDNS werkt ook prima en is gratis.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Laatst online: 18:49

cobo

I’m not make it, I create it

unezra schreef op zondag 23 april 2017 @ 08:39:
[...]

Bij een IBM x3650 m3 is het verbruik van de IMM (IPMI) 17 watt volgens mijn energie meter.
Dat houdt in dat IPMI je 2 euro per watt = 34 euro per jaar kost aan extra stroom kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
cobo schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:31:
[...]

Bij een IBM x3650 m3 is het verbruik van de IMM (IPMI) 17 watt volgens mijn energie meter.
Dat houdt in dat IPMI je 2 euro per watt = 34 euro per jaar kost aan extra stroom kosten.
Vreemd dat het zoveel hoger is maar wel hele andere hardware die je ook normaliter niet thuis neerzet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cobo
  • Laatst online: 18:49

cobo

I’m not make it, I create it

Q schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:12:
[...]

Vreemd dat het zoveel hoger is maar wel hele andere hardware die je ook normaliter niet thuis neerzet :)
Het verbruik is wel de hele server in standby. Maar goed het is wel hobby ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:12
Een tijdje geleden hier al ééns een gelijkaardige vraag gepost ivm het "upgraden" van mijn server, maar ik heb er dan niet verder op ingepikt.. Ondertussen ben ik het gebrek aan capaciteit wel aardig beu.

Even een kort overzicht van mijn huidige situtatie...

HP MicroServer met raidz1 (4xTB, dus 6TB effectief) met volgende specs:

#ProductPrijsSubtotaal
3Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 133,38€ 400,14
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 74,50€ 74,50
1FreeNAS€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR13LE9/8€ 75,03€ 150,06
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 332,75€ 332,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 957,45

Als backup heb ik twee 4TB seagate externe harde schijven waar ik regelmatig -als een volwaardig NAS heiden- handmatig (nieuwe) bestanden naar kopiëer. Daarnaast heb ik nog enkele losse schijven waar regelmatig ook nog wat data opkomt (respectievelijk 500GB en 1TB).
Niet bepaald best practise maw.

Mijn idee is om de setup op te splitsen in 1 nieuw systeem die ik vanaf scratch bouw, en de microserver dienst te laten doen als backup server. Deze zou dan ten allen tijde uitgeschakeld staan, en via WoL (geen idee of dit praktisch kan) of iets anders wekelijks tot leven moeten komen om een incrementel backup te doen, om daarna terug in dromenland te gaan.
Al is een microserver gebruiken voor deze taak misschien volstrekt overkill?

Vereisten nieuwe systeem:
case
Ik wil ééns een 19" rackmount met hotswap bays. 2U (dus 8 slots) zou ruim voldoende zijn.
Net even gekeken op ri-veur.eu en ook al is er niet bepaald veel stock, er is nog een type 2U die ze verkopen.
Zijn er nog andere merken / verdelers die interessant zijn?

controller
Ik heb hier nog een Dell PERC H310 (IT firmware) liggen die ik kan gebruiken.

storage
Zoals hierboven vermeld staat, heb ik momenteel vier 2TB schijven. Hiervan hebben er 3 Samsung schijven ondertussen 45.000 uur gedraaid, en 1 Seagate schijf 20.000 uur.
Nog geen enkel probleem mee gehad, SMART ziet er ook nog netjes uit. Mij lijkt de Seagate schijf nog wel bruikbaar, maar de eerstgenoemde kunnen denk ik ieder moment falen gezien hun ouderdom.

Momenteel heb ik dus 6TB netto capaciteit en zou dit toch minstens willen verdubbelen tot 12TB of meer. Raidz-1 lijkt mij persoonlijk het beste, maar welke combinatie van aantal schijven en capaciteit is volgens jullie het meest kostenefficiënt? 2TB, 3TB... 4TB? Eventueel kan ik ook nog de 4TB uit mijn 2 externe harde schijven "slopen" en als interne harde schijf gebruiken. Moeilijke keuze..

CPU, mobo, RAM
TBD

O/S
Momenteel gebruik ik FreeNAS Corral en dit werkt toch net iets fijner dan mijn vorig Debian systeem waar ik enkel een CLI had.
Een goeie linux distro (suggesties?) lijkt ook wel interessant, al verlies ik niet graag een overzichtelijke Web UI. Iets wat bij FreeNAS toch wel mooi in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:09
Heren,

ik heb jullie mening/ervaring nodig. Ik wil mijn nas gaan vervangen. huidige nast bestaat uit de volgende hardeware:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
2WD Green HDD, 3TB€ 104,89€ 209,78
1Fractal Design Define Mini€ 85,95€ 85,95
1Kingston ValueRAM KVR13N9K2/16€ 113,80€ 113,80
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
1Samsung 840 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 472,48

Het moederbord heeft nukken. Waarschijnlijk een keer bliksem inslag geweest. voeding stuk en bios clock is de weg kwijt. Op dit moment draai ik er freenas 9.10 u3 op. Ik heb een remote freenas staan bij famillie waar ik een offsite backup heb.

Onlangs heb ik een plex account gekocht en ik ben erg te spreken hier over. Ook mijn familie. Via de app op de tv kunnen ze nu zo mijn films kijken. Alleen transcoding vreet processor kracht.

Nu wil ik het serieus gaan aanpakken. Goede hardware en een goede opzet. ik wil raidz2 gaan gebruiken. 4x 3tb disk wd red. ik heb er inmiddels al 3 aangeschaft voor het nieuwe project. Nu heb ik gewoon een disk er in hangen die een offsite backup heeft op de andere freenas machine.Deze backup wil ik wel blijven handhaven, De ssd als cash/swap disk. eis is wel dat er ECC geheugen in kan en wordt ondersteund door bord en processor.

Nu ben ik aan het twijfelen over welk moederbord ik zal gaan bestellen en eigenlijk ook wel de processor.

Asrock rack maakt mooie bordjes.
Ik heb een test gelezen van onze duitse buren die het bord laten draaien in idle 15.2 watt (OMV) met 8 schijven in spin down.
http://www.technikaffe.de...sata_und_ecc_fuer_skylake

Ik heb inmiddels asrock rack aangeschreven en aan het einde van deze maand komt er een bios update dat ook de nieuwste processors op deze bordjes kunnen.

Daarnaast heb ik volgens mij in dit forum een leuke setup gezien met dit super micro bordje:
pricewatch: Supermicro X11SSH-LN4F 19 VMs en 35 watt. Ik ga er van uit dat het lager kan met minder VMs of alleen freenas.
Supemicro wordt hoog aangeschreven door onze Amerikaanse vrienden in combinatie met freenas.

ik kijk wel naar borden met 8 sata aansluitingen. 6 heb ik denk ik te snel vol. M.2 zou ook mooi zijn onboard.

Als processor zit ik te denken aan een E3-1230 v6. deze komt eigenlijk het mooiste uit de bus prijs prestatie. En ik heb kracht voor transcoding.

Verder zit ik er aan te denken om misschien proxmox te gebruiken omdat ik hier goede verhalen lees over zsf ondersteuning.

Doel is wel een paar VMs te draaien. ga uit van max5. ik wil starten met 32 gig intern. als het bord het toelaat dan evt later meer als het nodig is.

Wat raden jullie mij aan als ervaring deskundigen? In princiepen wil ik de oude behuizing gebruiken maar evt overstappen op een andere is een optie. Wel een nieuwe voeding overweeg ik. De v550 zoals die al vaker is besproken hier.

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Voor degene die een super micro moederbord hebben. Gebruiken jullie enkel het merk en type ram dat getest is door hun? Als ik de meeste hun config hier bekijk volgens mij niet.. In ieder geval maar een beperkte keuze. Samsung, Hynic en Micron komen vooral voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Sphinkx schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:33:
Voor degene die een super micro moederbord hebben. Gebruiken jullie enkel het merk en type ram dat getest is door hun? Als ik de meeste hun config hier bekijk volgens mij niet.. In ieder geval maar een beperkte keuze. Samsung, Hynic en Micron komen vooral voor.
Ik heb er een setje van de goedkoopste Kingstons ingestoken. Werkt prima hier. Als je wil dan kan ik wel eens opzoeken welk type het exact is.

Ik heb wel een nacht (en groot deel van de dag erop) memtest gedraaid vooraleer ik de server in gebruik nam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Ik dacht ook aan een goedkoop setje. Zoals de meeste hier. Maar op het unraid forum waren er die enkel gingen voor tested and approved ram door supermicro. Prijs is wel minstens x2. Voor die prijs neem je al beter ecc geheugen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
Sphinkx schreef op woensdag 26 april 2017 @ 19:57:
Voor die prijs neem je al beter ecc geheugen.
Ik zal mijzelf even vervolledigen: ik heb er het geodkoopste setje ECC geheugen in gezet :) .

Ik heb het even vlug opgezocht voor je: Kingston ValueRAM - DDR4 - 32 GB : 2 x 16 GB - DIMM 288-PIN - 2133 MHz / PC4-17000 - CL15 - 1.2 V - niet-gebufferd - ECC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 13:34
Weet iemand waar ik de driver voor een Fujitsu D2616 (LSI SAS 2108 onder de heatsink) controller kan vinden, voor Win 2016 server?

De driver die ik heb gevonden werkt niet, en andere ook niet, waaronder de 2108 driver, maar geen is er dan ook vaar WS2016, en krijg steeds de beruchte ''This device cannot start (Code 10)'' error, of hardware/OS is niet ondersteund door driver.

En Google helpt me ook niet echt veder, heeft iemand anders een LSI SAS 2108 of rebrand hier aan de praat gekregen onder Win Server 2016?

[ Voor 11% gewijzigd door player-x op 27-04-2017 22:50 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Nadat mijn Synology DS216J gisteren weer was gecrashed (niet meer benaderbaar, schijven nog intact) ben ik er wel klaar mee. Iemand ervaring met Openmediavault?

[ Voor 58% gewijzigd door 50Miles op 30-04-2017 00:13 ]

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

50Miles schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 23:20:
Nadat mijn Synology DS216J gisteren weer was gecrashed (niet meer benaderbaar, schijven nog intact) ben ik er wel klaar mee. Iemand ervaring met Openmediavault?
Jazeker, nadat ik de 412+ had verkocht heb ik anderhalf jaar omv gedraaid wat echt configure and forget is.

Enige wat ik niet goed kreeg waren de ingebouwde backupjobs naar een externe synology.

Dit heb ik toen lekker makkelijk met rsync in een cronjob gedaan. Weet niet of dat nu aan mij lag of aan omv.

Pas recentelijk overgestapt naar ubuntu vanwege zfs iets wat niet in omv zit. Deze heeft alleen geen GUI maar doet het net zo goed.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Pagina: 1 ... 213 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.