[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Ik heb inderdaad eens naar het Skylake platform gekeken en dan kwam ik met het volgende systeem:FireDrunk schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:07:
Hij zegt: Voornamelijk HD streamen... Als het puur alleen het leveren van data is, heb je gelijk.
Als hij ook wil transcoden is een i3 geen overbodige luxe
De voeding is inderdaad extreem overkill.
BTW: Waarom ga je niet voor het nieuwe Skylake platform (inclusief DDR4?)
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3-6300T Boxed | € 152,95 | € 152,95 |
1 | Gigabyte GA-H170N-WIFI | € 126,95 | € 126,95 |
1 | Fractal Design Node 304 Wit | € 79,95 | € 79,95 |
1 | Sandisk Cruzer Fit 8GB Zwart | € 5,- | € 5,- |
1 | Noctua NH-L12 | € 43,95 | € 43,95 |
1 | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 | € 67,95 | € 67,95 |
1 | Delock PCI Express Card > 2 x intern SATA 6 Gb/s | € 31,- | € 31,- |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 33,95 | € 33,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 541,70 |
Met jouw feedback heb ik het volgende systeem samengesteld:player-x schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 17:38:
[...]
Voor wat je er mee wil doen is de CPU eigenlijk behoorlijk overkill, een goedkope en zuinige SoC als de Asrock N3150 is meer dan voldoende, samen met een goedkope SATA controller om aan je 6 STA porten te komen, heb je echt WiFi nodig kan je altijd een WiFi dongel nemen, daar naast is de PSU zwaar overkill, 150W is al meer dan voldoende voor een server, maar de kleinste redelijk goede PSU is de be quiet! System Power 7 300W
1 | ASRock N3150-ITX | € 81,95 | € 81,95 |
1 | Kingston HyperX Fury white HX316C10FW/8 | € 34,- | € 34,- |
1 | Delock PCI Express Card > 2 x intern SATA 6 Gb/s | € 31,- | € 31,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 265,85 |
Lijkt me ook wel heel degelijk. Is die CPU ook performant?
Groeten!
[ Voor 37% gewijzigd door dotcom87 op 15-03-2016 19:56 ]
Edit:
Waarom kies je niet voor de i3 6100 i.p.v. de i3 6300? Als ik ze vergelijk (samen met de T-versie) zie ik dat de 6300 0,1 GHz sneller is, verder zie ik geen voordelen. Daarnaast is de 6100 ook nog grofweg € 50 goedkoper. Of ik moet iets over het hoofd zien.
[ Voor 58% gewijzigd door Satom op 15-03-2016 20:01 ]
Verwijderd
@dotcom87: als je voor de Braswell route gaat zou je zeker een bord moeten overwegen die al een interne voeding heeft. Zoals deze set: pricewatch: ASRock N3150DC-ITX. Qua idle verbruik zal je daar denk ik zeker voordeel behalen, maar het betekent wel dat je beperkt aantal hardeschijven kunt aansluiten, maximaal 4 met de standaard 60W power brick die je krijgt bijgeleverd. En dan ook alleen 4 zuinige schijven, dus geen oudere schijven die veel meer vermogen nodig hebben om op te spinnen.
Thanks for the info! :-)Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:39:
@Satom: T-versie heeft als voordeel dat de TDP minder hoog is, en dat betekent dat het makkelijker is om een DC-DC voeding te gebruiken, wat uiteindelijk resulteert in een veel zuiniger systeem en minder bewegende onderdelen en dus ook stiller, minder ruimtegebruik en mogelijk minder storingsgevoelig.
@dotcom87: als je voor de Braswell route gaat zou je zeker een bord moeten overwegen die al een interne voeding heeft. Zoals deze set: pricewatch: ASRock N3150DC-ITX. Qua idle verbruik zal je daar denk ik zeker voordeel behalen, maar het betekent wel dat je beperkt aantal hardeschijven kunt aansluiten, maximaal 4 met de standaard 60W power brick die je krijgt bijgeleverd. En dan ook alleen 4 zuinige schijven, dus geen oudere schijven die veel meer vermogen nodig hebben om op te spinnen.
Bedoeling is om op termijn toch wel een 5 à 6 tal schijven te kunnen gebruiken, dus dan is dat af te raden?
Verwijderd
Thanks CiPHER! Ik had gezien dat ik men core i3 build nog een Delock PCI Express Card heb toegevoegd, maar de Gigabyte GA-H170N-WIFI heeft al 6 sata poorten, dus dat is niet nodig. Dan kom ik op volgende build uit:Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 23:13:
Braswell heeft maar beperkt SATA poorten, dus dan moet je weer een controller hebben. En ook een andere power brick voeding. Misschien is een regulier systeem met 6 SATA poorten en ATX voeding dan een betere keuze voor je.
1 | Intel Core i3-6300T Boxed | € 152,95 | € 152,95 |
1 | Gigabyte GA-H170N-WIFI | € 126,95 | € 126,95 |
1 | Noctua NH-L12 | € 43,95 | € 43,95 |
1 | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 | € 67,95 | € 67,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 510,70 |
Is dit goed dan zo? De voeding is zeker krachtig genoeg om dit systeem (met eventueel 6 hdd's) goed te doen werken?
Thanks!
Een G4400 is single core 9% langzamer dan een i3, maar wel half zo duur...
De enige reden wanneer een i3 echt iets sneller is, is als je een applicatie hebt die heel goed samengaat met hyperthreading.
Die voeding is prima, die kan wel 10 schijven aan.
[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 16-03-2016 07:02 ]
Even niets...
Ja voldoende, en voor het streamen van video files ruim voldoende, voor jouw doel zou ik gewoon een N3150 nemen over een duur en wat minder zuinig (+30 euro per jaar) S115x systeem.dotcom87 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 19:51:
Is die CPU ook performant?
Zou zelf iig ook een aparte 2.5'' OS/download schijf nemen, dat is zuiniger en verlengt de levensduur van je permanente opslag HDDs.
Hoewel er zeker veel te zeggen is om veder te gaan met de vertrouwde user interface van Synology, door Xpenology te gebruiken, zou ik zelf Linux samen met BtrFS of ZFS met raid 5 als file systeem gebruiken, is gewoon flink wat veiliger voor je data.
ZFS en BtrFS hebben beiden zo hun voordelen, de een is bewezen betrouwbaar, de anders is een stuk flexibeler en goedkoper met het uitbreiden van HDDs. (zonder format van je data)
ZFS bewezen betrouwbaarheid, maar je kan geen losse HDDs aan je raid pool toevoegen, het beste is er al je HDDs in een keer voor te kopen.
BtrFS raid is nog steeds in ontwikkeling, maar is tegenwoordig ook gewoon betrouwbaar, en heeft als voordeel dat je gewoon HDDs kan toevoegen wanneer je extra ruimte nodig hebt, en zo je opslagpool groter maken.
Persoonlijk gebruik ik zowel ZFS (back-upserver) als BtrFS (fileserver), en ben over beide zeer tevreden.
p.s. ik zou trouwens die DS712+ niet weg doen maar houden als offline backup van al je belangrijke data..
[ Voor 6% gewijzigd door player-x op 16-03-2016 14:16 ]
Dat is ook mijn planning, alleen dan andersom. Ik heb momenteel 2 builds draaien:player-x schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 07:03:
[...]
Ja voldoende, en voor het streamen van video files ruim voldoende, voor jouw doel zou ik gewoon een N3150 nemen over een duur en wat minder zuinig (+30 euro per jaar) S115x systeem.
Zou zelf iig ook een aparte 2.5'' OS/download schijf nemen, dat is zuiniger en verlengt de levensduur van je permanente opslag HDDs.
Hoewel er zeker veel te zeggen is om veder te gaan met de vertrouwde user interface van Synology, door Xpenology te gebruiken, zou ik zelf Linux samen met BtrFS of ZFS met raid 5 als file systeem gebruiken, is gewoon flink wat veiliger voor je data.
ZFS en BtrFS hebben beiden zo hun voordelen, de een is bewezen betrouwbaar, de anders is een stuk flexibeler en goedkoper met het uitbreiden van HDDs. (zonder format van je data)
ZFS bewezen betrouwbaarheid, maar je kan geen losse HDDs aan je raid pool toevoegen, het beste is er al je HDDs in een keer voor te kopen.
BtrFS raid is nog steeds in ontwikkeling, maar is tegenwoordig ook gewoon betrouwbaar, en heeft als voordeel dat je gewoon HDDs kan toevoegen wanneer je extra ruimte nodig hebt, en zo je opslagpool groter maken.
Persoonlijk gebruik ik zowel ZFS (back-upserver) als BtrFS (fileserver), en ben over beide zeer tevreden.
- Build 1 (nieuw) heeft een G1840, 8GB ram, B85 moederbord, Freenas geïnstalleerd op een ZFS mirror met twee usb-sticks en een 2.5" 750GB jail/download schijf (hier komen nog 3x4TB disken in raid-z1 bij)
- Build 2 heb ik uit V&A geplukt voor een leuke prijs (advies van jou kant ook
Bij die tweede server is het allemaal niet zo spannend, maar die eerste o.b.v. FreeNas bezorgd me wel koppijn vanwege het hele jails systeem wat bij mij erg slecht werkt. Transmission stopt bv. na 2 seconden volledig. Ik twijfel ook of ik hiervoor nog wel FreeNas moet blijven gebruiken. Ben naar de alternatieven aan het kijken met een eenvoudiger werkend principe van add-ons/plugins.
EDIT: Ik lees hier en daar berichten dat Ubuntu Server 16.04 LTS by default ZFS support krijgt: http://arstechnica.com/ga...ntu-16-04-lts-by-default/
Met Ubuntu ben ik een stuk beter vertrouwd, misschien dat ik dan helemaal van FreeNas of andere BSD varianten afstap... Ik laat het zo voorlopig draaien, maar eind april ga ik wel even testen.
[ Voor 6% gewijzigd door Trishul op 16-03-2016 17:39 ]
Ik draai al een hele tijd Debian, wat me beter bevalt dan Ubuntu Server, Debian is misschien minder 'cutting edge', maar wel een stabieler, en ondersteund ook al heel lang zowel ZFS als BtrFS.Trishul schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:04:
EDIT: Ik lees hier en daar berichten dat Ubuntu Server 16.04 LTS by default ZFS support krijgt:
Daarnaast is Debian gewoon kleiner, minder onnodige updates, gemakkelijker te installeren en te onderhouden, Ubuntu heeft meer een bekende naam, maar Debian doet gewoon zijn werk, en is meestal ook de eerste keuzes voor Pro's.
Stabieler is arguable
En Ubuntu ondersteund volgens mij exact even lang zo niet langer ZFS. Ubuntu slikt nog langer BTRFS volgens mij, omdat ze sneller kernel updates releasen...
Debian is niet per definitie kleiner, dat ligt er aan wat je installeert, ze ontlopen elkaar niet, want Ubuntu is onder water gewoon Debian...
Onderhoud is op beide denk ik gelijk, scheelt niet zo veel. Ubuntu heeft do-release-upgrade wat best een mooi systeem is, inclusief rollbacks...
Even niets...
dat zijn heel veel aannames.player-x schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:17:
[...]
Ik draai al een hele tijd Debian, wat me beter bevalt dan Ubuntu Server, Debian is misschien minder 'cutting edge', maar wel een stabieler, en ondersteund ook al heel lang zowel ZFS als BtrFS.
Daarnaast is Debian gewoon kleiner, minder onnodige updates, gemakkelijker te installeren en te onderhouden, Ubuntu heeft meer een bekende naam, maar Debian doet gewoon zijn werk, en is meestal ook de eerste keuzes voor Pro's.
Het grootste verschil tussen debian en ubuntu is hun update procedures; die van ubuntu zijn iets minder strict, dit heeft als voordeel dat ubuntu in veel gevallen (sneller) nieuwere versies van software heeft dan debian, en als nadeel dat je 'vaker moet updaten'..
Ubuntu en debian ondersteunen net zo lang ZFS, want, zoals gezegd, hun 'basis' is hetzelfde.. als je op ubuntu kan werken kan je op debian werken en andersom.. dit geld ook voor het meerendeel van software.
Qua pro wereld is die keuze precies hetzelfde; in het veld zie ik redelijk vaak ubuntu vanwege hun betere up-to-date-heid van software.. Google gebruikt intern een variant van ubuntu voor hun werknemers, en hun AlphaGo machine lijkt ook sterk op een ubuntu bak (of een afgeleide)
De keuze voor de gebruiker is precies hetzelfde; wil je een systeem dat vast houdt aan stabiliteit, of een systeem dat vaker en sneller nieuwe versies heeft van software...
En wat is het nut van vaker en 'sneller' nieuwe versies op een simpele thuis server?DXaroth schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 08:43:
De keuze voor de gebruiker is precies hetzelfde; wil je een systeem dat vast houdt aan stabiliteit, of een systeem dat vaker en sneller nieuwe versies heeft van software...
Want ik weet letterlijk niks wat Debian niet kan, wat wel kan op Ubuntu, pas als je extra dingen gaat doen als VM's draaien zou er af en toe een tijdelijke voorsprong kunnen zijn voor Ubuntu.
Imho wil je gewoon het meest een serverOS hebben dat zo stabiel mogelijk is, zonder fratsen, met zo een tegen dicht mogelijke 24/7 uptime.
[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 17-03-2016 09:07 ]
De andere 16 uur in een dag staat het ding met 4 netwerkkaarten en 5 SSD's snot uit zijn neus te krabben terwijl er wat downloads binnen sijpelen...
Ik draai er ook VM's op, en iSCSI en de hele santekraam, dus het is uiteraard vervelend als het ding reboot, maar zeker niet onoverkomelijk...
Belangrijkste is vooral dat het ding beheersbaar blijft. Ik wil niet uren zitten stoeien om een upgrade te doen. Ook wil ik graag dat tools makkelijk in gebruik zijn, en dat er veel community support is (maar dat is bij elke Linux distro wel goed).
Als je stabiel wil, ga je voor een gevestigde orde BSD/UNIX achtig systeem. Dan is het stabiel als een huis, maar updaten is een kriem
Even niets...
Ook daar komt iets voor. Er komt een pivotroot achtige constructies en voor FreeBSD 11 (Juli/Aug 2016) willen ze dat je de base kunt updaten met `pkg`. Dus net als je normale packages.FireDrunk schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:47:
Als je stabiel wil, ga je voor een gevestigde orde BSD/UNIX achtig systeem. Dan is het stabiel als een huis, maar updaten is een kriem
Ik denk dat het dan voor veel mensen een stuk makkelijker wordt.
ik draai verschillende dingen op mijn server, en sommige van die pakketten hebben nog wel es 'vreemde' vereisten qua software.. als ik op debian zou draaien zou ik een batterij aan 3rd-party repositories moeten gebruiken om dat alles draaiend te krijgen.player-x schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 08:51:
[...]
En wat is het nut van vaker en 'sneller' nieuwe versies op een simpele thuis server?
Jouw server is dan ook niet de gateway voor een totaal van 20 mensen.FireDrunk schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:47:
Nee hoor, dat is jouw eisen pakket. Mijn server mag best eens op zijn muil gaan.

Ik heb ook nooit gezegd dat er geen plaats of doelgroep is voor Ubuntu, maar mijn reactie was op iemand die een een DIY NAS wou bouwen als vervanging van Synology DS712+ en wou gebruiken als een simpele streaming server, en daar is Debian gewoon de betere keuze voor.DXaroth schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:16:
ik draai verschillende dingen op mijn server, en sommige van die pakketten hebben nog wel es 'vreemde' vereisten qua software.. als ik op debian zou draaien zou ik een batterij aan 3rd-party repositories moeten gebruiken om dat alles draaiend te krijgen.
Als je de reden weet waarom je Ubuntu wil, ben je ook geen beginnende gebruiker meer, maar voor de meeste die dat niet weten is Debian imho de betere keuze.
Ik ben helemaal niet tegen Debian, integendeel, als het goed werkt, gewoon gebruiken!
Ik ben er juist voorstander van om iedereen zijn opties goed te laten afwegen, en niet de keuze voor ze te maken.
Even niets...
Mee eens, maar de meeste mensen die hier nieuw komen, gaan meer op het advies af, van ons die al langer DIY NASsen bouwen, en dan ben ik een groot voor stander van het KISS principe.FireDrunk schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:07:
Ik ben er juist voorstander van om iedereen zijn opties goed te laten afwegen, en niet de keuze voor ze te maken.
Dat is de hoofdreden dat ik laatst een EdgeRouter heb gekochtplayer-x schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:03:
Jouw server is dan ook niet de gateway voor een totaal van 20 mensen.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
En werkt de EdgeRouter beter dan via de software router op je server, en wat zijn zo de voordelen?Paul schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:03:
aan de andere kant was dat de enige 'kritische' taak die mijn server had
De EdgeRouter heeft geen 10Gbit en is dus geen echte optie voor ons, maar wel benieuwd naar de voordelen er van.
Woon zelf in Askøy (Bergen) Noorwegen op het land van een oude familie boerderij (nu een hobbyfarm), en heb 6 huishoudens (allemaal familie) aangesloten op onze servers.

- Iedereen heeft toegang tot de server, maar heeft daar ook een eigen versleutelde map die in het gedeelte staat waar ook backups van worden gemaakt.
- Daarnaast heeft elk huis een of meerdere acces points met beperkte rechten op een apart netwerk.
- En er zijn verschillende open WiFi acces points die alleen toegang hebben tot een lege gedeelde map, om dingen up of down te loaden van kennissen
Ik ben er nog steeds niet uit wel systeem ik ga nemen... Vooral met het oog op de toekomst (future-proof) denk ik eerder aan de core i3, maar qua zuinigheid steekt de ASRock N3150-ITX er weer bovenuit.dotcom87 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 19:51:
[...]
Ik heb inderdaad eens naar het Skylake platform gekeken en dan kwam ik met het volgende systeem:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i3-6300T Boxed € 152,95 € 152,95 1 Gigabyte GA-H170N-WIFI € 126,95 € 126,95 1 Fractal Design Node 304 Wit € 79,95 € 79,95 1 Sandisk Cruzer Fit 8GB Zwart € 5,- € 5,- 1 Noctua NH-L12 € 43,95 € 43,95 1 Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 € 67,95 € 67,95 1 Delock PCI Express Card > 2 x intern SATA 6 Gb/s € 31,- € 31,- 1 be quiet! System Power 7 300W € 33,95 € 33,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 541,70
[...]
Met jouw feedback heb ik het volgende systeem samengesteld:
# Product Prijs Subtotaal 1 ASRock N3150-ITX € 81,95 € 81,95 1 Fractal Design Node 304 Wit € 79,95 € 79,95 1 Sandisk Cruzer Fit 8GB Zwart € 5,- € 5,- 1 Kingston HyperX Fury white HX316C10FW/8 € 34,- € 34,- 1 Delock PCI Express Card > 2 x intern SATA 6 Gb/s € 31,- € 31,- 1 be quiet! System Power 7 300W € 33,95 € 33,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 265,85
Lijkt me ook wel heel degelijk. Is die CPU ook performant?
Groeten!
Nog even een vraagje: is er een alternatief voor de ASRock N3150-ITX met ECC?
Thanks!
pricewatch: ASRock C2550D4Idotcom87 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:40:
[...]
Ik ben er nog steeds niet uit wel systeem ik ga nemen... Vooral met het oog op de toekomst (future-proof) denk ik eerder aan de core i3, maar qua zuinigheid steekt de ASRock N3150-ITX er weer bovenuit.
Thanks!
pricewatch: ASRock C2750D4I
Mja, je internet is maar 50/50 en een switch die 10GE-poorten heeft kan vaak ook wel wat basis L3-functionaliteit verrichtenplayer-x schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:28:
En werkt de EdgeRouter beter dan via de software router op je server, en wat zijn zo de voordelen?
De EdgeRouter heeft geen 10Gbit en is dus geen echte optie voor ons, maar wel benieuwd naar de voordelen er van.
De voordelen voor mij zijn vooral dat het geen VM is en ik dus met de server kan knutselen zonder dat ons internet plat gaat. Verder kan zo'n EdgeRouter zo'n beetje alles wat ik met pfSense ook deed, al ben ik wel beter bekend met pfSense dan met Vyatta. Dat niet alles met de GUI lukt is daarbij wel een beetje een struikelblok.
pfSense is erg uitgebreid, dus zo'n EdgeRouter heeft niet snel dingen die pfSense niet heeft
Rhàshan - Aditu Sunlock
https://www.xcase.co.uk/4u-rackmount-server-cases.html (UK)
Zelf heb ik een riv-vier.nl case en een oude norco, die ik gewoon uit de US heb geimporteerd.
Ik heb zelf voor een UTM build deze op het oog:dotcom87 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:40:
[...]
Ik ben er nog steeds niet uit wel systeem ik ga nemen... Vooral met het oog op de toekomst (future-proof) denk ik eerder aan de core i3, maar qua zuinigheid steekt de ASRock N3150-ITX er weer bovenuit.
Thanks!
http://tweakers.net/price...x10sba-l-(bulk-pack).html
Mijn eisen zijn iets anders dan jou.
hier zit een J1900 op, deze is vergelijkbaar met de N3150 qua power.
het ging mij vooral om de Dual Intel NIC's
http://www.supermicro.nl/.../celeron/X10/X10SBA-L.cfmspank_mojoo schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 17:10:
[...]
Ik heb zelf voor een UTM build deze op het oog:
http://tweakers.net/price...x10sba-l-(bulk-pack).html
Mijn eisen zijn iets anders dan jou.
hier zit een J1900 op, deze is vergelijkbaar met de N3150 qua power.
het ging mij vooral om de Dual Intel NIC's
Dat bord doet geen ECC.
Dat wordt met 2 maanden opgelost, daar ons 2 jarig contract dan afloopt, en we naar een andere provider kunnen overstappen voor een 500/200 verbinding.Paul schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:50:
Mja, je internet is maar 50/50
Daar zoals ik al zij, ik en andere familie leden wonen op een voormalige familie boerderij land, dicht bij de stad Bergen en het land is een aantal hectare groot, en een beetje afgelegen, en daar de ADSL niet of nouwelijks werkte van wegen de afstand en oer oude kabels naar de centrale, hebben we zelf fiber opgehangen naar de centrale (+5km), en hebben we dus nu nog een 50/50Mbit verbinding voor ons netwerk.
En tussen de verschillende huizen liggen overal ZPE mantelslang onder de grond als mantel buizen tussen de woningen, voor o.a. de netwerk kabels.
Ik bedoelde daar vooral mee dat je internet niet sneller is dan 1 gigabit, en voor dat deel van de routering (en nat, en firewalling) geen 10GE router nodig isplayer-x schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 19:32:
Dat wordt met 2 maanden opgelost, daar ons 2 jarig contract dan afloopt, en we naar een andere provider kunnen overstappen voor een 500/200 verbinding.
Maareh, klinkt als een leuk optrekje
Rhàshan - Aditu Sunlock
Nee dat heb we 'nodig' voor de LAN, voornamelijk mijn zwager en ik houden wel van een lekker snel netwerk.:+Paul schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 09:11:
[...]
Ik bedoelde daar vooral mee dat je internet niet sneller is dan 1 gigabit, en voor dat deel van de routering (en nat, en firewalling) geen 10GE router nodig is
Vraagje, weet iemand wat gebeurd er als je een SAS3 expander samen met SATA 600 HDDs gebruikt met de doorvoersnelheid na de expander, blijf de effectieve snelheid tussen de controller en de expander 4x 12Gb/s, of val je terug naar effectief naar 4x 6Gb/s?
Mijn vraag is dus werkt een expander als een switch of als een hub?
[ Voor 36% gewijzigd door player-x op 19-03-2016 10:12 ]
Even niets...
Ik heb de handleiding zitten lezen, en het enige wat ik vind is:FireDrunk schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 10:22:
Dat verschilt per expander volgens mij.
Maar dat zegt me nog steeds niet veel.Supports multiple data rates and auto negotiation between the following:
3.0 Gb/s, 6.0 Gb/s, and 12.0 Gb/s SAS
3.0 Gb/s and 6.0 Gb/s SATA
Provides a low latency connection router to efficiently create and maintain connections.
Het lijkt mij dat routeren moeilijker is op verschillende snelheden (je zit met buffers, intelligent schakelen, voorang geven, noem het maar op) terwijl 1 op 1 de snelheid behouden dit allemaal net wat makkelijker maakt.
Maar dat is pure speculatie.
Wil je het zeker weten, mail de fabrikant
Even niets...
Zelf een jaar lopen wachten op de stock van Ri-Vier, maar het wou daar maar niet vlotten met nieuwe stock. Daarom ben ik uitgeweken naar het iets duurdere X-Case en heb twee weken geleden de volgende case ontvangen:Xenophoben schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:50:
Ik ben op zoek naar een mooie rack case voor een diy unraid servertje. Ik wil een case waar een ATX voeding in kan met het liefst hot swappable hdd cases. Ik zie in amerika veel de norco's voorbij komen voor rond de 300 dollar. Ik kan deze alleen nergens vinden in nederland. Hebben jullie tips voor een mooie case?
https://www.xcase.co.uk/4...g-soon-239-00-x-case.html
Mocht je daar nog specifieke info over willen laat het dan even weten, heb nog wel een paar op- en aanmerkingen over deze case.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Misschien leuk om hier te delen met iedereenthof schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 20:50:
Mocht je daar nog specifieke info over willen laat het dan even weten, heb nog wel een paar op- en aanmerkingen over deze case.
https://www.servershop24.de/komponenten/controller/
Als het echt dirt-cheap RAID1 moet zijn:
https://www.servershop24....001-low-profile/a-105422/
Let op: Dat is dus wel tweedehands
[ Voor 35% gewijzigd door FireDrunk op 23-03-2016 08:18 ]
Even niets...
Heeft iemand ervaring met de XCase extra value 424?
Ik ben mijn opties een beetje aan het verkennen. Ik wil deze expander misschien in XCase extra value 424 case gaan gebruiken. Ik wil deze dan misschien voor unRAID en voor een CentOS distro gaan gebruiken. Kan ik dan als HBA een Supermicro AOC-SAS2LP-MV8 gebruiken?
http://www.freenas.org/blog/freenas-910-released/
Dus je bent blij te kunnen vertellen dat je anno 2013 eens een keer USB 3 support? Hoezo de lat ligt laagTopping the list of FreeNAS 9.10 features are greater speed and scalability, dozens of new hardware drivers, USB 3.0 support, and the addition of the bhyve hypervisor.
Verwijderd
Was het maar zo'n feest!Q schreef op zondag 27 maart 2016 @ 00:23:
[...]
Dus je bent blij te kunnen vertellen dat je anno 2013 eens een keer USB 3 support? Hoezo de lat ligt laag
Mooi moment voor een typo.
En dan is het ook nog eens zomertijd......Q schreef op zondag 27 maart 2016 @ 00:23:
anno 2013
WhoepsVerwijderd schreef op zondag 27 maart 2016 @ 00:41:
[...]
Was het maar zo'n feest!
Mooi moment voor een typo.
Het is niet de schuld van BSD maar van FreeNAS die erg conservatief is qua kernel zoals ik het begrijk. Wat voor een NAS distro wat mij betreft een positief punt is.
[ Voor 31% gewijzigd door Q op 27-03-2016 10:53 ]
Vooral dit Is ook interessant voor een aantal mensen hier die met nieuwe builds bezig zijn:Q schreef op zondag 27 maart 2016 @ 00:23:
Zag toevallig nieuwe FreeNAS release.
http://www.freenas.org/blog/freenas-910-released/
[...]
Dus je bent blij te kunnen vertellen dat je anno 2013 eens een keer USB 3 support? Hoezo de lat ligt laag
Intel Skylake CPU and I219-V & I219-LM Gigabit Ethernet controller support stand out from a platform perspective ...
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Nog even afwachten of die verholpen worden als ik de update uitstel, anders toch opnieuw beginnen met nieuwe plugins & jails opzetten.Moet uiteindelijk toch wel anders blijven de plugins en jails nog op FreebSD 9 draaien, pas na een harde delete actie kan je die ook naar FreeBSD 10 krijgen.
Ook de plugin devs even de tijd geven om updates door te voeren is misschien niet zo een gek plan
[..]
and all existing plugins and jails should continue to function normally after the upgrade,
[..]
Als je idd van 9.10 naar 9.3 terug kan ga ik het ook wel proberen inderdaad.
Met de expander heb ik geen ervaring, maar met de xcase extra value 424 wel. Het is een budget case maar verder werkt het wel. Hou er alleen mee dat als je een volwaardig server bord gebruikt, en je de ingebouwde bracket voor de 2 interne schijven wil gebruiken je problemen kunt hebben als de interne sata-poorten net onder de bracket uitkomen van je moederbord. Bij één build die ik gemaakt heb was het zo en moest ik de ander kabel met haakse connecteren gaan gebruiken en lichtjes forceren om ertussen te kunnen. Verder weinig op aan te merken voor de prijs.MvL schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:28:
Heeft iemand ervaring met de HP SAS Expander kaarten?
Heeft iemand ervaring met de XCase extra value 424?
Ik ben mijn opties een beetje aan het verkennen. Ik wil deze expander misschien in XCase extra value 424 case gaan gebruiken. Ik wil deze dan misschien voor unRAID en voor een CentOS distro gaan gebruiken. Kan ik dan als HBA een Supermicro AOC-SAS2LP-MV8 gebruiken?
Nu ben ik op het punt dat er weer een schijf bij moet. Ik zou graag een NAS/Fileserver willen gaan gebruiken om mijn media weg te kunnen schrijven die ik makkelijk kan uitbreiden als er meer capaciteit nodig met een vorm van RAID voor redundancy. Heb een tijdje gedacht aan het aanschaffen van een Synology 1815+. Maar de laatste tijd begint de zelfbouw optie ook weer te knagen. Ik houd mijn Windows server met i7 aan voor Plex, het komt regelmatig voor dat er meerdere streams tegelijk getranscodeerd moeten worden.
Ik heb wel is geëxperimenteerd met ZFS Guru en NAS4Free maar op dat gebied nog niet heel veel ervaring. Wat zouden jullie aanraden voor het budget van een 1815+ op gebied van hardware en software? De fileserver hoeft dus niet het zware werk te verrichten. Dat blijft de Plex server doen.
Als dat goed genoeg voor je is, waarom zou je dan zelfbouw willen doen? Wat verwacht jij dat zelfbouw jou gaat bieden wat de 1815+ niet zal bieden?
Zelfbouw met 8 schijven die hot-swap doen wordt al snel even duur. Als je geen hot-swap hoeft en je dus met iedere reguliere case toe kan, kun je waarschijnlijk met zelfbouw qua hardware wel een hoop geld besparen, zeg 300 euro minimaal als je Linux of BSD draait.
Als je Windows gaat draaien, is een hardware RAID controller gewenst en die zijn vaak zok 200-300 minimaal. Daar gaat je winst.
Je bent niet zo into de UNIX-based oplossingen en ik zeg altijd zelf: maak iets wat je zelf beheerst, snapt en kan troubleshooten. Die paar honderd euro die je aan geld bespaart, wordt wel omgezet in extra tijd die zelfbouw vereist. En als je windows gaat draaien, dan wordt de oplossing mogelijk niet eens veel goedkoper dan een Synology.
Tenzij je het gewoon leuk vind als hobby project, heb ik de indruk dat je net zo goed gewoon de Synology kunt kopen en dan gewoon hardstikke blij bent.
Maar dan heb je iets minder garantiezekerheid.
Even niets...
Alternatief kun je ook pricewatch: ASRock C2750D4I zoiets overwegen met veel SATA on-board en daar dan FreeNAS op installeren. Dat werkt voor een Windows gebruiker ondanks FreeBSD plug & play en er is een grote userbase. Alternatief kun je ZFSGuru proberen dat als pure NAS ook plug & play is.
Dat is zeker een optie, en je kunt verder zelf kijken of je Firedrunk of BartNL volgt.RobinMM schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 18:19:
Hey Q, bedankt voor je reactie. Theoretisch zou ik dus ook in mijn huidige server hardware Raid kunnen draaien? Is dat een overweging die ik zou kunnen maken? Dan kan ik alles wel in 1 kast houden, op Windows blijven. En hoef ik in principe alleen te investeren in zo'n kaart.
Dat kan je effectief veel geld schelen, want een Red schijf is een stukje duurder dan een Green schijf.
Rebuild tijden hangen vooral af van de grootte van de individuele schijven.
Even niets...
Wel altijd een week of zo proefdraaien aangezien dan de kans op uitval het grootst is. Mijn ervaring is dat wanneer een volume een week stabiel draait dit daarna meestal jaren goed gaat. In de eerste week de beschikbare data naar de nieuwe NAS schrijven en dan na een week een scrub is wat ik doe als test.
Rebuilds duren met mijn Areca 1882iX ongeveer 8-12 uur (6x 4TB raid5 en 12x 4TB raid6 volumes) maar is zoals gezegd afhankelijk van je schijven,controller en instellingen.
Doe ik hier een verstandige koop aan? Wat als de controller kapot gaat. Kan ik deze dan vervangen voor een andere controller (van hetzelfde merk) zonder al teveel gedoe?
Een goedkope HP Smart Array P420 ofzo zou mijn persoonlijke voorkeur hebben, maar Areca is niet per definitie een slecht merk ofzo.
Even niets...
Wat veel mensen niet doen maar wat ik zelf wel altijd adviseer: haal een APC UPS van een paar tientjes zodat je via USB je machine netjes wordt afgesloten als de stroom uitvalt.
de 1280 word al sinds 6 jaar niet meer ondersteund door Areca. Wanneer het een koopje is kun je het overwegen. Persoonlijk zou ik niet ouder kopen als een Areca 1880 of Areca 12x3 aangezien die nog up-to-date zijn qua firmware.RobinMM schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:25:
Ik kan van een mede tweaker een Areca ARC1280ml 2GB overnemen, de controller is wel wat wat jaartjes oud.
Doe ik hier een verstandige koop aan? Wat als de controller kapot gaat. Kan ik deze dan vervangen voor een andere controller (van hetzelfde merk) zonder al teveel gedoe?
De raid array is over te zetten naar een nieuwere Areca controller.
Ik draai zelf ook met een 1280ML met 12x HGST 4TB schijven en dit werkt perfect. Met de huidige firmware van deze kaart heb ik nog nooit problemen gehad, dus ook nooit een rede gehad om een upgrade te overwegen.BartNL schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:25:
[...]
de 1280 word al sinds 6 jaar niet meer ondersteund door Areca. Wanneer het een koopje is kun je het overwegen. Persoonlijk zou ik niet ouder kopen als een Areca 1880 of Areca 12x3 aangezien die nog up-to-date zijn qua firmware.
De raid array is over te zetten naar een nieuwere Areca controller.
Gezien het zo simpel is om een RAID array over te zetten naar een ander model denk ik dat hij hier geen buil aan kan vallen, mits het natuurlijk voor een aantrekkelijke prijs is
Hier heb je wel een goed punt met betrekking tot de eventuele backup batterij. Ik had vorig jaar een IBM M5015 RAID controller overgenomen van een mede-tweaker & een aantal maanden later kwam ik er per ongeluk achter dat de batterij helemaal bol stond tegen m'n 10Gbit NICQ schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:54:
Een oudere controller is op zich prima, maar als er een battery backup opzit, kan de batterij versleten zijn, daar zou ik even rekening mee houden. Mogelijk dat je die even via ebay goedkoop moet vervangen als het mee zit.
Wat veel mensen niet doen maar wat ik zelf wel altijd adviseer: haal een APC UPS van een paar tientjes zodat je via USB je machine netjes wordt afgesloten als de stroom uitvalt.

Gelukkig geen schade, maar je schrikt toch wel even wanneer je dit tegenkomt.
Check it out

[ Voor 19% gewijzigd door brederodekater op 03-04-2016 11:17 ]
Ben ik met je eens. Zou dan wel HGST of specifieke NAS / Raid schijven gebruiken.brederodekater schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:45:
[...]
Ik draai zelf ook met een 1280ML met 12x HGST 4TB schijven en dit werkt perfect.
mits het natuurlijk voor een aantrekkelijke prijs is
Qua prijs vergelijk ik het met andere controllers in V&A en dan zou ik er minder voor willen betalen dan voor recentere Areca controllers.
Ha wow, tja, so be it. Nieuwe batterij en die kaart kan weer een tijdje mee.brederodekater schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:04:
[...]
Hier heb je wel een goed punt met betrekking tot de eventuele backup batterij. Ik had vorig jaar een IBM M5015 RAID controller overgenomen van een mede-tweaker & een aantal maanden later kwam ik er per ongeluk achter dat de batterij helemaal bol stond tegen m'n 10Gbit NIC![]()
Gelukkig geen schade, maar je schrikt toch wel even wanneer je dit tegenkomt.
Check it out![]()
[afbeelding]
Iemand ervaring met dit merk? 4 van de 8 stopcontacten hebben battery back up. Kan ik ook nog mijn switch, router en glasvezelmodem aansluiten.
Edit: Ik vraag dit omdat ik op het moment 3 cases op het oog heb van Xcase
https://www.xcase.co.uk/2...r-case-199-00-x-case.html
https://www.xcase.co.uk/4...g-soon-239-00-x-case.html
https://www.xcase.co.uk/4...-psu-s-389-00-x-case.html
Kasten met sgpio en zonder.
[ Voor 84% gewijzigd door MvL op 09-04-2016 10:30 ]
Even niets...
Het zal afhangen van je HBA
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dus software raid geeft via de controller kaart dus niet door welke drive failed?Het is dus ook afhankelijk van welke cotrollerkaart je gebruikt? Ik heb sowieso een paar ibm1015's liggen die ondersteunen sgpio ze zijn wel geflashed naar IT mode. Ook heb ik een Supermicro moederbord op het oog (x10srh-cln4f). Deze heeft ook een sas controller op het board. Ik weet alleen niet of deze sgpio ondersteund. Dat moet ik nog uitzoeken.
BartNL schreef op zondag 10 april 2016 @ 15:46:
om te zien welke drive failed heb je geen sgpio nodig.
Nee, begrijp ik maar ik probeer alleen te bepalen of dit werkt met software raid of dat dit alleen maar werk met een hardware raid kaart. Anders koop ik een kast met sgpio wat ik eigenlijk hellemaal niet kan gebruiken...dcm360 schreef op zondag 10 april 2016 @ 16:49:
Dat hangt er een beetje van af wat je met 'zien' bedoelt natuurlijk. Dit nazoeken door het aan de controller of software te vragen kan inderdaad prima zonder sgpio, een error-led in een chassis aanzetten is zonder wel een beetje lastig.
ZFS kan een drive bijvoorbeeld offline halen, terwijl je er "technisch" gezien nog gewoon naar kan schrijven, omdat je OS en Controller het allemaal best vinden.
Samenwerking in die context is iets waar Nexenta pas (relatief) recentelijk mee bezig is in Solaris dmv samenwerken met de Fault Domain Management stack van Solaris.
Even niets...
Rhàshan - Aditu Sunlock
Leuk speelgoed allemaal
Even niets...
Ik zit al ene hele tijd met de gedachte te spelen om de interne storage uit mijn PC's te halen, en onder te brengen in een centrale storage.
Aangezien ik e.e.a. aan hardware heb liggen wil ik dit dus zelf bouwen.
De hardware welke ik momenteel rond heb slingeren:
- Asrock Z87 Extreme6
- Intel Core i5 4590
- 16GB DDR3 voor bovengenoemde
- BeQuiet 650 watt voeding
- Oude behuizing met ruimte voor 12 harddisks
- 3x WD Red 2TB 1e gen
- 3x WD Red 3TB 1e gen
- 2x WD Re4 2TB
- 2x WD Black 2TB
- Een hele zwik 250 en 500gb schijven
- 2 goedkope 2-poorts sata "raid" kaartjes
- Fungeren als backup/opslag voor foto/video/documenten (met daarnaast ook nog een backup op DVD/Bluray Mdisc in een kluis
- Fungeren als opslag voor camera's aan het huis (2 stuks) - Hier wil ik 2 kleinere schijven aan toewijzen
- SABnzbd download bak
- Fungeren als Plex media server
- Fungeren als opslag voor bovengenoemde Plex media server
- En meer opslag
Alhoewel het installeren van xpenology toch wat meer voeten in de aarde heeft?
Wat zouden jullie aanbevelen voor bovenstaande eisen?
Hardwarematig: Heel zuinig gaat het niet zijnArcticTiger schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:08:
Ik heb een vraagje aan de zelfbouw NAS goeroes op tweakers
Qua software: FreeNAS kan alles wat je wil, en heeft ZFS. De webgui is wat minder gelikt, maar hoe vaak kom je daar als je klaar bent met inrichten?
Welke van de twee je ook kiest, je kunt de data die nu op je schijven staat niet zomaar meenemen. Dat wordt schijven leeg maken (belangrijke data op andere schijven zetten, data die je niet boeit verwijderen?) en in de NAS zetten. Vervolgens de volgende schijven leeg maken (kan nu naar de NAS
Hoe bekend ben je met ZFS pools, vdevs etc? Je hebt 7 schijven van 2 TB en 3 schijven van 3 TB, daar kun je een RAIDZ2 met 2 TB schijven van maken (10 TB) voor je belangrijke data en een RAIDZ van de 3 TB-schijven (6 TB ruimte) voor backups / minder belangrijke data?
Alternatief is de schijven verkopen en er 6x 4 TB voor terug te kopen of zo. Kost waarschijnlijk meer dan de oude schijven opleveren, maar je hebt wel 16 TB in RAIDZ2. Als je er iets als Crashplan bij hebt (sowieso slim, RAID is geen backup) kun je ook voor 5x4 TB in RAIDZ gaan.
Uitbreiden doe je dan door een 2e vdev (van bijvoorbeeld 5x 4 TB) toe te voegen of de schijven één voor één te vervangen door grotere. Die eerste heeft als voordeel dat je 2x zoveel IOPS haalt, en je na je aanschaf direct meer ruimte hebt. Het kost wel een hoop geld in één keer. De 2e heeft als voordeel dat je uitgaven gespreid kunt doen, maar je hebt pas meer ruimte nadat je de laatste schijf vervangt.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Erg zuinig zal het inderdaad niet zijn, maar wellicht zuiniger dan mijn main PC 24/7 te laten draaien
En inderdaad, hoe vaak zou ik de interface gebruiken na inrichten? wellicht alleen voor updates...
Het backuppen van de bestaande data is niet zo heftig.
Zoals ik al aangaf heb ik een flinke hoeveelheid 250/500GB schijfjes, en een USB HDD dock, dus dat komt wel goed, en de huidige totale opslag is niet zo heftig (niet alle HDD's zijn in gebruik, enkel 3x 3TB)
Is het wel handig om alle verschillende schijven te mixen? Ik weet dat de WD Reds 5400 RPM zijn (WD20EFRX en WD30EFRX)
Zou het een optie zijn om deze alle 6 in een RAIDZ2 te zetten?
Dat ik wat ruimte ga verliezen lig ik niet helemaal wakker van, want als dit allemaal goed gaat werken kan het een incentive om een zuinigere machine te gaan samenstellen en de huidige meuk te verkopen
Ik hou wel van een beetje experimenteren.
Je hebt dan een pool met 8 TB ruimte (6 schijven totaal - [de ruimte van] 2 schijven parity) * 2 TB per schijf. Je kunt ook een pool maken met 1 vdev van 3x 2TB in RAIDZ en 1 vdev van 3x 3 TB in RAIDZ voor een totaal van 10 TB, een meer IOPS en een iets groter risico op dataverlies.
Bij één RAIDZ2 heb je pas dataverlies als de 3e schijf stuk gaan voordat de eerste weer healthy is, bij twee keer een RAIDZ maakt het uit welke schijf er als 2e stuk gaat.
Qua backup: Doe je het ook daadwerkelijk? Want ik heb ook een dock en een lading oudere schijven, maar ik merk dat ik dan alsnog geen backups maakte. Ik heb de oude schijven verkocht en van dat geld een abonnement op Crashplan genomen. FreeNAS plugin erbij en ik heb er geen omkijken meer naar. Met al die cryptolockers tegenwoordig heb ik zelf liever iets dat wel dagelijks (of vaker) backupt, maar als het voor jou werkt, waarom niet
Rhàshan - Aditu Sunlock
Een heel aantal losse schijfjes in een RAID pool is altijd lastig, en voor elk systeem een uitdaging
BTRFS, unRAID, FlexRAID en Drobo kunnen het. Maar of het goed werkt is altijd maar de vraag.
[ Voor 38% gewijzigd door FireDrunk op 13-04-2016 08:22 ]
Even niets...
Ik zie wel een nadeel: als de ene pool vol is kun je geen ruimte van de andere pool 'lenen' bijvoorbeeld.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Je kan toch gewoon een Filesystem send en receiven? Tis lokaal, dus dat gaat erg snel?
Als je erg gehecht bent aan je scheiding van specifieke data moet je dus 6TB+ data hebben van 1 soort voordat dat een probleem wordt...
[ Voor 63% gewijzigd door FireDrunk op 13-04-2016 08:24 ]
Even niets...
Het gaat mij momenteel niet om een zo groot mogelijke hoeveelheid ruimte, maar meer dat ik mijn data een beetje betrouwbaar weg kan schrijven for the time being.
Wat ik dus goed begrijp van Paul:
[list]
• als ik 1 pool maak van de 6*WD Red in RAIDZ2, maakt het niet uit welke 2 schijven zouden overlijden, bij een 3e ben ik de pineut, vergelijkbaar met Raid-6?
• als ik 1 pool maak van 2x 3*WD Red in RAIDZ, als 1 disk overlijd, zal de eventuele 2e disc in de andere RAIDZ moeten vallen, vergelijkbaar met Raid-50?
Als ik voor bovenstaande voor de bulk opslag de 6*WD Red gebruik, heb ik in beide gevallen een pool van 8TB ruimte, enkel met RAIDZ2 is het iets flexibeler met het uitvallen van de schijven?
Mijn idee voor een setup:
- 6*WD Red in RAIDZ2 Hoeft niet veel te doen, enkel als bulk opslag, maar de plex server moet hier ook vanaf streamen
- 2*WD Re + 2*WD Black in RAIDZ2, voor data opslag
- 2x 500GB in stripe, op een goedkoop sata kaartje, voor camera opslag
Of moet ik daar nog aparte handelingen voor verrichten?
Moet daar nog aparte opslag voor geregeld worden?
En Paul, wat betreft mijn backup strategie: Die heb ik nog niet
De berg losse schijven die ik nu heb wil ik gebruiken om mijn data tijdelijk op op te slaan zodat het daarna over kan naar de NAS.
Dan kan mijn wederhelft mooi alle foto's etc uitzoeken.
De backup strategie die ik ga hanteren is sowieso een externe USB schijf welke ik dagelijks wil wisselen, met een backup van de familiefoto's filmpjes etc.
Tevens zullen na sorteren de familiefoto's filmpjes etc. gebrand worden op diverse DVD/Bluray M-disks, om vervolgens in de kluis te verdwijnen
Jup.ArcticTiger schreef op woensdag 13 april 2016 @ 09:07:
Allen bedankt voor de vele nuttige informatie
Het gaat mij momenteel niet om een zo groot mogelijke hoeveelheid ruimte, maar meer dat ik mijn data een beetje betrouwbaar weg kan schrijven for the time being.
Wat ik dus goed begrijp van Paul:
[list]
• als ik 1 pool maak van de 6*WD Red in RAIDZ2, maakt het niet uit welke 2 schijven zouden overlijden, bij een 3e ben ik de pineut, vergelijkbaar met Raid-6?
Klopt.• als ik 1 pool maak van 2x 3*WD Red in RAIDZ, als 1 disk overlijd, zal de eventuele 2e disc in de andere RAIDZ moeten vallen, vergelijkbaar met Raid-50?
[/list]
Exact.Als ik voor bovenstaande voor de bulk opslag de 6*WD Red gebruik, heb ik in beide gevallen een pool van 8TB ruimte, enkel met RAIDZ2 is het iets flexibeler met het uitvallen van de schijven?
Ja, die zijn er, ze werken wel in Jails, dat is wat ingewikkelder dan een native installatie. Maar genoeg handleidingen online te vinden.Mijn idee voor een setup:Ik neem aan dat SABnzbd/plex gewoon plugins zijn die ik kan installeren vanuit freenas?
- 6*WD Red in RAIDZ2 Hoeft niet veel te doen, enkel als bulk opslag, maar de plex server moet hier ook vanaf streamen
- 2*WD Re + 2*WD Black in RAIDZ2, voor data opslag
- 2x 500GB in stripe, op een goedkoop sata kaartje, voor camera opslag
Je kan een FileSystem delen met een Jail voor zover ik weet.Of moet ik daar nog aparte handelingen voor verrichten?
Moet daar nog aparte opslag voor geregeld worden?
Klinkt prima, bedenk wel dat je juist oude schijven misschien niet voor backups moet gebruiken. Hoe ouder de schijf, hoe groter de kans op uitval. Toch onhandig als je backup nodig hebt, dat blijkt dat je 'oude' schijfjes het opgegeven hebbenEn Paul, wat betreft mijn backup strategie: Die heb ik nog niet![]()
De berg losse schijven die ik nu heb wil ik gebruiken om mijn data tijdelijk op op te slaan zodat het daarna over kan naar de NAS.
Dan kan mijn wederhelft mooi alle foto's etc uitzoeken.
De backup strategie die ik ga hanteren is sowieso een externe USB schijf welke ik dagelijks wil wisselen, met een backup van de familiefoto's filmpjes etc.
Tevens zullen na sorteren de familiefoto's filmpjes etc. gebrand worden op diverse DVD/Bluray M-disks, om vervolgens in de kluis te verdwijnen
Even niets...
Geen handleiding nodig, je klikt in FreeNAS op Plugins, je klikt op "install" bij Plex of SABnzbd en FreeNAS regelt de rest. Hij gaat de allereerste keer wel vragen waar hij alle jails neer moet zetten, zelf heb ik daar iets als /tank/jails (of zo, even uit mijn hoofd) van gemaakt. Maakt niet uit wat de exacte locatie is, als het maar op ZFS is (werkt niet op UFS, voor zover FreeNAS nog UFS doet)FireDrunk schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:21:
Ja, die zijn er, ze werken wel in Jails, dat is wat ingewikkelder dan een native installatie. Maar genoeg handleidingen online te vinden.
Dat kan inderdaad. Vanuit SABnzbd wil je het vaak eerst sorteren voordat het in je film-lijst terecht komt, maar op die manier kun je wel je SMB-share met films delen met Plex, of de map waar SABnzbd zijn downloads in uitpakt delen met de map waar Transmission dat doet.Je kan een FileSystem delen met een Jail voor zover ik weet.
Het enige waar je een handleiding bij kunt gebruiken is het rechtenverhaal, zorgen dat zowel je Samba-user(s) als Plex bij je films mogen, en SABnzbd en Transmission beide bij de downloads.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik ga hier mee aan de slag
En als het lekker werkt kan dit wel een mooi opstapje zijn naar een wat meer fatsoenlijke opslag zonder bijeengeraapte zooi
En die USB schijf zal een normale USB HDD zijn, losse schijven is leuk voor snel wat te verplaatsen, maar continu een losse SATA schijf verplaatsen is niet echt charming
Ik zoek:
- Liefst zo klein mogelijke case met ruimte voor 4 x 3,5" HDD (als het mogelijk is al een optie voor 6 wil ik ooit uitbreiden)
- Voldoende mogelijkheid om de zooi koel te houden
- Goedkoop, het ding staat uit het zicht, moet niet mooi zijn maar functioneel
Wat ik zelf heb:
- 4 Schijven
- Modulaire voeding 400W, waarschijnlijk overkill maar energiegebruik is geen issue (hoeft niet over, mag wel)
- Moederbord en CPU uit een oude Medion computer, zou m open moeten maken om te kijken wat t exact is, 2.0 GHz C2D, 2 GB ram (mag vervangen)
Wat ik gevonden heb:
pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart
6 HDD's
€74,95
pricewatch: Cooler Master Elite 110
Ruimte voor 3 HDD's (dus te klein)
€41,80 (aantrekkelijk geprijsd)
pricewatch: Cooler Master Elite 130
Ruimte voor 3 HDD's (helaas ook te klein)
€47,80
pricewatch: Fractal Design Core 500
Ruimte voor 3 HDD's (wederom te klein)
€59,80
pricewatch: Fractal Design Array R2 Mini ITX
Ruimte voor 6 HDD's
Niet (meer) leverbaar

https://ri-vier.eu/rivier...15s-p-369.html?cPath=1_83
Ruimte voor 4 schijven
€90,75
pricewatch: Lian Li PC-Q25B
€124,85 Mooi maar duur, Hot-swap ga ik toch niet gebruiken
De Fractal Design Node 304 lijkt uit dit lijstje de beste keuze, maar wellicht ben ik een belangrijke concurrent vergeten. Iemand suggesties?
Had ik misschien beter moeten vermelden. Ik zoek vooral een lage kast, liefst niet hoger dan 30 cm, dan past, kunnen de planken weer terug in de meterkast. Beetje de looks/formaat van een kant en klare nas zou ideaal zijn (die heeft hiervoor op dit plekje gestaan).
iig bedankt voor het meedenken
Even niets...
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.