Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:35
Xesxen schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 01:00:
[...]

Naast het feit dat grotere disks een hogere kans hebben op fouten, wil ik voorkomen dat ik met een degraded array zonder parity kom te zitten. Dan moet ik toch echt een RAIDZ2 draaien wil ik dat voor elkaar krijgen.

[...]

Die Silverstone kast is geweldig, waarom ben ik die nog niet tegen gekomen... :o

Overigens heb ik het idee dat mini-DTX moederborden exotisch zijn. Om wat leukere snelheden te halen wil ik graag (later) een Infiniband controller er in duwen voor hogere snelheden tussen mijn PC en de NAS. Tevens heb ik zeer waarschijnlijk een HBA nodig om de disks aan te kunnen sluiten. Een enkele PCI-e slot voldoet dan jammer genoeg niet, en mini-DTX borden zijn ook niet te vinden.... tsja... :|

Ik heb op het moment nog geen budget in gedachten, maar aangezien de schijven alleen al op ~€1250 uit komt, kan een degelijke kast/moederbord/HBA ook nog wel bij
Grootse plannen, heb hier nog 3 Infiniband kaartjes liggen maar nog steeds geen zin gehad om het aan te sluiten ;)

Mijn vraag is nu een beetje: je wilt een kleine setup maar je wilt zo te zien voorbij de 6 disks kunnen want anders heb je geen HBA nodig (booten kan van interne SSD of USB).

Veel disks maar een kleine behuizing, en dan toch 2 PCe slots 4x+ dat wordt lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
player-x schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 01:06:
Of je kiest de derde optie en gaat voor BtrFS, dat nu echt productie rijp begint te worden.
Bedankt voor de BTRFS status update. Ik kijk zelf een beetje de kat uit de boom en zal er niet direct baat bij hebben.

Misschien dat ik mijn download server een keertje omzet als er een officiële distro kernel uit is waarbij RAID5/6 stabiel wordt bevonden.

Maar het is goed om te horen dat een productie-ready RAID5/6 in BTRFS nu toch echt wel aan de horizon ligt. En ook goed om te horen dat je geen gedonder gehad hebt tot nu toe, zelfs met alle operaties.

Storagefancontrol
Ik heb een tijdje terug een script gemaakt dat de snelheid van de fans in je kast aanpast aan de temperatuur van de warmste schijf.

https://github.com/louwrentius/storagefancontrol

Ik heb er vandaag ook support in gestopt voor meerdere fan control devices.

Dit script werkt alleen met PWN fans, dat zijn fans met 4 draden. Bovendien moet je moederbord het ondersteunen. Supermicro werkt.

Dit script zorgt voor een balans tussen lawaai en fatsoenlijke koeling.

[ Voor 27% gewijzigd door Q op 26-12-2015 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:21
Q schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 09:39:
[...]

Grootse plannen, heb hier nog 3 Infiniband kaartjes liggen maar nog steeds geen zin gehad om het aan te sluiten ;)

Mijn vraag is nu een beetje: je wilt een kleine setup maar je wilt zo te zien voorbij de 6 disks kunnen want anders heb je geen HBA nodig (booten kan van interne SSD of USB).

Veel disks maar een kleine behuizing, en dan toch 2 PCe slots 4x+ dat wordt lastig.
Mijn beredenering is dan ook dat een mini-ITX bordje niet >4 SATA poorten heeft, in ieder geval niet de 1151 borden met dubbele LAN-poorten. 5 HDD's plus nog eventuele SSD's is dan ook te veel voor deze beperkte hoeveelheid poorten.

Een mini-DTX past wel in de Silverstone, maar dan moet zo'n bordje wel op de markt zijn. Tot nu toe heb ik er maar 1 gevonden (met on-board CPU), maar geen met twee PCI-e sloten...

Rare vogel in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09 22:56
Xesxen schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 11:37:
[...]

Mijn beredenering is dan ook dat een mini-ITX bordje niet >4 SATA poorten heeft, in ieder geval niet de 1151 borden met dubbele LAN-poorten. 5 HDD's plus nog eventuele SSD's is dan ook te veel voor deze beperkte hoeveelheid poorten.

Een mini-DTX past wel in de Silverstone, maar dan moet zo'n bordje wel op de markt zijn. Tot nu toe heb ik er maar 1 gevonden (met on-board CPU), maar geen met twee PCI-e sloten...
Zoek in het topic even naar DS380, gebruiker DXaroth heeft een DS380 met daarin en E3C224D4I-14S als ik mij goed herinnert, wellicht kan hij jouw wat meer info verschaffen,als dat is wat je zoekt, suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 15:13

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Habana schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 20:34:
[...]

Zoek in het topic even naar DS380, gebruiker DXaroth heeft een DS380 met daarin en E3C224D4I-14S als ik mij goed herinnert, wellicht kan hij jouw wat meer info verschaffen,als dat is wat je zoekt, suc6
DXaroth gebruikt de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock E3C224D4I-14S€ 277,50€ 277,50
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 265,95€ 265,95
2Kingston ValueRAM KVR16E11/8EF€ 0,-€ 0,-
1Seasonic SS-250SU€ 47,75€ 47,75
1Silverstone DS380€ 162,80€ 162,80
2WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 161,-€ 322,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.076,-

Is wel een socket 1150 bordje, dus niet de nieuwste generatie ;( maar wel voldoende SATA aansluitingen sata en SAS wel te verstaan). Eventuele s1151 bordjes die geschikt zijn via de pw (>=5x SATA), maar dan benut je niet het volle potentiaal van de DS380

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 20:38
[...]

Of je kiest de derde optie en gaat voor BtrFS, dat nu echt productie rijp begint te worden.

[...]

Het ziet er nu naar uit dat R5/6 tegen productie klaar aan zit, alleen is een UPS wel zeer aan te bevelen, heb in mijn test systeem (10x 8TB in R6 BtrFS), verscheidende (+20 tests) disk failures getest gedaan waar ik een of twee disks los heb gekoppeld, een srink rebuild heb gedaan met negen of acht disks, en daarna weer een volledige rebuild met 10 disks, en het gaat tot nu nog steeds goed.

En van de documentatie die ik tot nu toe heb gelezen zit de betrouwbaarheid dicht tussen hardware NTFS R5/6, en ZFS RAIDZ1/RAIDZ2.

En BtrFS geeft je het beste van twee werelden, een file systeem dat OCE onderstreund, zodat je pas disk hoeft toe te voegen wanneer nodig, geen dure controllers, gratis file systeem.

Enige nadeel, het is op het moment wat minder betrouwbaar dan ZFS, maar daar komt steeds meer verandering in, met elke update van het BtrFS file systeem, dat op het moment qua R5/6 nu heel dicht tegen productie aan zit te komen, en zo als het er nu uit ziet binnen een jaar echt productie rijp zal zijn.
Ik overweeg sterk om mijn server van ZFS te migreren naar BtrFS, volgens mijn bescheiden onderzoek geeft Rockstor distributie daar een goede oplossing voor. Ik draai nu 4*3 Z1 en wil over naar 8*3 raid 6.

Gebruik is niet bedrijfskritisch, mijn server is een Dell t20 met Xeon en 24 gb ecc.

Iemand die mij duwtje kan geven in een richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Een duwtje in welke richting en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
Habana schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 20:34:
[...]

Het enige probleem dat het moederbord heeft, is dat het geen echte mini-itx is, maar een extended mini-itx, daarmee is hij net wat te groot om met een 'normale' voeding voor de DS380 te werken.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen oplossingen zijn, als je een iets kleinere voeding neemt (en die wat creatief vast maakt aan het chassis), dan past het perfect, en dan heb je opeens 12 sata/sas poorten beschikbaar. en laat de DS380 nou in totaal 12 hdd sloten hebben (4x 2.5", 8x hot-swap 3.5")... EN je hebt nog eens 2 PCI-E sloten over voor als je 10gbit wilt gaan draaien (of er een gpu in wilt douwen.. maar let dan wel op, als je gpu te groot is dan kost dat je 1 of 2 van de hot-swap bays...)

Ik ben zelf nog zeer tevreden over mn DS380, er zitten nu 'maar' 3 schijven in, maar dat begint langzaam al vol te raken, dus ik verwacht in 2016 of 2017 dat er een kleine uitbreidings slag aan gaat komen (yum, 8TB disks misschien).

Wel een kleine waarschuwing, aangezien de DS380 niet al te groot is, ga je enorm pielen met kabels, blijf rustig en neem je tijd er voor, want 'even wat aanpassen' is al snel 'even wat langer' 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Q schreef op maandag 28 december 2015 @ 11:45:
Een duwtje in welke richting en waarom?
Of het verstandig is ZFS uit te zwaaien en over te stappen op BTRFS, Misschien hier al mensen dezelfde keus gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 07:39
Maak je backups van je kritieke data, en is het niet erg als de array een keer krakt?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
FireDrunk schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:20:
Maak je backups van je kritieke data, en is het niet erg als de array een keer krakt?
Ik heb backups van de kritieke data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesxen
Pantagruel schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 20:53:
[...]

DXaroth gebruikt de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock E3C224D4I-14S€ 277,50€ 277,50
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 265,95€ 265,95
2Kingston ValueRAM KVR16E11/8EF€ 0,-€ 0,-
1Seasonic SS-250SU€ 47,75€ 47,75
1Silverstone DS380€ 162,80€ 162,80
2WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 161,-€ 322,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.076,-

Is wel een socket 1150 bordje, dus niet de nieuwste generatie ;( maar wel voldoende SATA aansluitingen sata en SAS wel te verstaan). Eventuele s1151 bordjes die geschikt zijn via de pw (>=5x SATA), maar dan benut je niet het volle potentiaal van de DS380
Wow, dat is pas een beest van een moederbord. Jammer dat het nog de 1150 generatie is, maar zo erg is dat ook niet met die features :9~

Misschien dat ik toch voor BTRFS ga met RAID6 er over heen (via BTRFS dan wel). Dan kan ik nu een disk minder kopen, en later een bijprikken zodra de storage vol raakt. :D

Ik ga nu een paar dagen hier over denken, alvast bedankt voor de tips!

Rare vogel in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09 22:56
DXaroth schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:35:
[...]

Het enige probleem dat het moederbord heeft, is dat het geen echte mini-itx is, maar een extended mini-itx, daarmee is hij net wat te groot om met een 'normale' voeding voor de DS380 te werken.

enz...
Ik weet het want ik heb de DS380 zelf ook, je had je reactie beter even aan Xesxen kunnen richten, maar goed hij zal het wel lezen en met eventuele vragen zal hij je wel weten te vinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
Xesxen schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:01:
[...]

Wow, dat is pas een beest van een moederbord. Jammer dat het nog de 1150 generatie is, maar zo erg is dat ook niet met die features :9~

Misschien dat ik toch voor BTRFS ga met RAID6 er over heen (via BTRFS dan wel). Dan kan ik nu een disk minder kopen, en later een bijprikken zodra de storage vol raakt. :D

Ik ga nu een paar dagen hier over denken, alvast bedankt voor de tips!
Voor mij ging het er meer om dat het VT-d supported was, en dat is het, dus ik kan lekker ESXi draaien, en daaronder een ZOL instance met volledige toegang tot mn disks (ja, ik moest weer speciaal zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adr01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 17:20
Ik ben begonnen met het samenstellen van een ZFS RAID-Z (FreeNAS) build en ik ben al snel vastgelopen:

#ProductPrijsSubtotaal
3HGST Deskstar NAS, 4TB€ 162,90€ 488,70
1Cooler Master Elite 110€ 40,95€ 40,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 586,60

Ik heb geen benul welke CPU en NIC ik nodig heb om films te streamen via Plex. (Naar RaspPi's met Kodi en Chromecasts en SMB(Windows)/Apple computers in huis) En tevens te gebruiken als 'Cloud' en Backup systeem.
Ook lijkt het mij leuk om Sickbeard, SabNZB etc te kunnen gebruiken, en van buitenaf ook te kunnen aanspreken/streamen.

ECC klinkt leuk, maar is het nodig? Ik wil een goede setup, maar daar ook zo min mogelijk aan hoeven te besteden.

Hoeveel Watt voeding is realistisch voor 3 HDD's + SSD en dan de CPU/NIC. Ik gok dat ik met 400 Watt ook nog wel uitkom, maar ik weet dus totaal niet wat NAS aan hardware nodig heeft voor mijn wensen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je zo weinig uit wil geven, waarom dan van die dure schijven?

Qua cpu zou ik kijken naar een H170 bord icm een G4400 bijvoorbeeld. B-series kan ook.

400w is zelfs al extreem veel. Full load zal je niet boven de 100W komen met een G4400.

[ Voor 22% gewijzigd door FireDrunk op 29-12-2015 00:39 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Adr01 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 00:28:
Ik ben begonnen met het samenstellen van een ZFS RAID-Z (FreeNAS) build en ik ben al snel vastgelopen:

#ProductPrijsSubtotaal
3HGST Deskstar NAS, 4TB€ 162,90€ 488,70
1Cooler Master Elite 110€ 40,95€ 40,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 586,60

Ik heb geen benul welke CPU en NIC ik nodig heb om films te streamen via Plex. (Naar RaspPi's met Kodi en Chromecasts en SMB(Windows)/Apple computers in huis) En tevens te gebruiken als 'Cloud' en Backup systeem.
Ook lijkt het mij leuk om Sickbeard, SabNZB etc te kunnen gebruiken, en van buitenaf ook te kunnen aanspreken/streamen.

ECC klinkt leuk, maar is het nodig? Ik wil een goede setup, maar daar ook zo min mogelijk aan hoeven te besteden.

Hoeveel Watt voeding is realistisch voor 3 HDD's + SSD en dan de CPU/NIC. Ik gok dat ik met 400 Watt ook nog wel uitkom, maar ik weet dus totaal niet wat NAS aan hardware nodig heeft voor mijn wensen. :)
Zeker als je gaat streamen en niet transcoden zou ik kijken naar de HP Proliant Microserver Gen8, lijkt me mooi in jouw straatje passen.

ECC of ZFS is wenselijk als je een robuust en veilig systeem wilt neerzetten die data integriteit redelijk goed kan garanderen. Maar de kans dat een van de twee ooit je leven redt is klein. Je mag kiezen.

Wat ZFS betreft, ga meteen voor 4 schijven want uitbreiden is niet gratis (je kunt niet met 1 disk tegelijk groeien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 16:07

Rexomnium

Vincam aut moriar

Na een groot deel van dit topic door te hebben gelezen, maar nog niet helemaal kunnen vinden wat ik zoek, stel ik maar gewoon de vraag: naar welke hardware moet ik kijken voor mijn ideale NAS?

Mijn ideale NAS moet verschillende taken foutloos en snel kunnen uitvoeren. Hij doet een combinatie van taken die ik nu afzonderlijk via verschillende machines uitvoer. Dit is mijn wensenlijstje:
  • Dropbox / Google Driver vervanger. Ik wil bestanden via mijn computer automatisch kunnen synchroniseren met mijn NAS thuis
  • NZB en Torrent downloader. Ik wil het liefst met SABNZBd of een ander browserbased NZB programma kunnen downloaden. De NAS neemt het downloaden waar, maar ook het repairen en uitpakken. Dat moet snel gaan: <10 min voor 10 GB aan RAR-bestanden. Hetzelfde geldt voor torrents.
  • Mediabestanden uitserveren aan verschillende apparaten. Het liefst met transcoding
  • De behuizing zo geruisloos mogelijk. Het formaat maakt niet héél veel uit, maar hoe kleiner hoe beter.
  • Minstens 2TB aan opslag
  • Gigabit aansluiting en dito performance
Ik weet niet zo heel goed waar ik moet beginnen om een dergelijk systeem in elkaar te meubelen. Kan iemand mij een schop in de goeie richting geven? Wie heeft een NAS die dezelfde taken uitvoert als hierboven? Ervaringen?

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Dit is het zelfbouw topic. Dit is geen welke-nas-moet-ik-kopen topic.

Kleine tip / mijn stokpaardje voor als je zelf gaat knutselen: HP Proliant Microserver gen8 ~230 euro.
Kan 1 stream tegelijk 1080p transcoden. Het zelf knutsellen bestaat dan uit het toevoegen van disks en het installeren van het OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Meneer de Bruin

Je kunt wellicht overwegen om twee systemen te bouwen in plaats van één systeem wat alles kan. Je kunt het dan lekker DC-DC voeding houden en je maakt je opslag enorm veel simpeler. Ook kun je voor de download/transcoding een ander OS gebruiken.

Dus je NAS draait dan een BSD-based NAS OS met ZFS op een J1900 systeempje van 150 euro. Superzuinig, supergoedkoop, prima snel en helemaal passief gekoeld.

Je multifunctionele server kun je dan een Linux-achtig OS laten draaien op basis van een reguliere Intel-chip met iets hoger TDP maar omdat je slechts één disk hebt kun je ook voor dat systeem een PicoPSU gebruiken. Dan heb je denk ik een heel leuke setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesxen
DXaroth schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:35:
[...]
Habana schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:59:
[...]
Ik weet het want ik heb de DS380 zelf ook, je had je reactie beter even aan Xesxen kunnen richten, maar goed hij zal het wel lezen en met eventuele vragen zal hij je wel weten te vinden. ;)
Ik had inderdaad gezien dat deze kast enkel SFX voedingen slikt. Ik gok dan ook dat elke SFX er in past, of vergis ik mij daar in?

Rare vogel in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kihon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 11:46

kihon

Uplay > palitojr

Zo we zijn eruit.

In het nieuwe jaar gaat kihon het volgende in gebruik nemen >

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 61,95€ 61,95
1ASRock B150M Pro4S€ 76,10€ 76,10
2Crucial CT8G4DFD8213€ 37,95€ 75,90
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,90

Inclusief 6x2TB schijven.
2x HGST; 2x Toshiba en 2 x WD Greens.

Het OS wordt Rockstor. (BTRFS)
Heb er een tijdje mee gespeeld nu in hyper-v en het bevalt erg goed.
De data dier erop komt te staan is ook elders opgeslagen. (in case of oopsies :) )

Het gaat ook alleen als NAS dienen, omdat het systeem alleen (cold)storage dient op te slaan.
Dus alleen aanzetten als er ook daadwerkelijk iets mee gedaan wordt.

Dus geen NAS die ook dienst doet als download bak of server of andere taken heeft; daar heb ik een N3150 icm pico PSU voor.

Mijn N3150 systeempje >

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150-ITX€ 86,95€ 86,95
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 6,10€ 6,10
1Crucial CT102464BF160B€ 35,25€ 35,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 128,30

Hier hangen 4x4TB aan in RAIDZ2 (ubuntu 15.10)

Dan off-site nog back-ups van alle kritische, belangrijkere data

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
Xesxen schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:34:
[...]

[...]

Ik had inderdaad gezien dat deze kast enkel SFX voedingen slikt. Ik gok dan ook dat elke SFX er in past, of vergis ik mij daar in?
de kast is nogal.. irritant daarmee, SFX is ook een redelijk losse standaard, te diep past weer net niet.. ik ben uiteindelijk gegaan voor deze: pricewatch: Seasonic SS-250SU
Hij hangt weleswaar vast op een 'speciale' manier (hij zit stevig vast, maar niet aan de brackets die bij de kast horen), maar hij werkt prima... wel moet je dus letten dat je dan dus niet een zware GPU er aan kan hangen, want zo veel trekt de seasonic nou ook weer niet.

Voor een simpele opstelling met wat disks zou hij het prima moeten redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 13:15
[...]

[...]

Het ziet er nu naar uit dat R5/6 tegen productie klaar aan zit, alleen is een UPS wel zeer aan te bevelen, heb in mijn test systeem (10x 8TB in R6 BtrFS), verscheidende (+20 tests) disk failures getest gedaan waar ik een of twee disks los heb gekoppeld, een srink rebuild heb gedaan met negen of acht disks, en daarna weer een volledige rebuild met 10 disks, en het gaat tot nu nog steeds goed.

En van de documentatie die ik tot nu toe heb gelezen zit de betrouwbaarheid dicht tussen hardware NTFS R5/6, en ZFS RAIDZ1/RAIDZ2.

En BtrFS geeft je het beste van twee werelden, een file systeem dat OCE onderstreund, zodat je pas disk hoeft toe te voegen wanneer nodig, geen dure controllers, gratis file systeem.

Enige nadeel, het is op het moment wat minder betrouwbaar dan ZFS, maar daar komt steeds meer verandering in, met elke update van het BtrFS file systeem, dat op het moment qua R5/6 nu heel dicht tegen productie aan zit te komen, en zo als het er nu uit ziet binnen een jaar echt productie rijp zal zijn.
Hmm tsja ieder moet het voor zichzelf weten natuurlijk, maar ik heb in oktober eens in de btrfs mailinglist navraag gedaan naar de stabiliteits- status van RAID5/6 en mijn conlusie uit de antwoorden was dat je het nog maar beter niet in productie kon draaien en beter wachten tot ze een 5 tal kernel releases verder zijn (duurt nog wel een jaar)

Afijn ik wilde RAID6 draaien dus n.a.v. bovenstaande heeft mij toch maar doen besluiten om op ZFS (op Linux/Ubuntu) te gaan en de grootte van de pool voor 5 jaar (afschrijving) zien in te schatten..

Voor het echte rock solid had ik wellicht beter FreeBSD kunnen nemen, maar ja buntu ken ik en wat een boer niet kent... ;)

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 11:36
idef1x schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:05:
Hmm tsja ieder moet het voor zichzelf weten natuurlijk, maar ik heb in oktober eens in de btrfs mailinglist navraag gedaan naar de stabiliteits- status van RAID5/6 en mijn conlusie uit de antwoorden was dat je het nog maar beter niet in productie kon draaien en beter wachten tot ze een 5 tal kernel releases verder zijn (duurt nog wel een jaar)
Je hebt blijkbaar niet goed mijn post gelezen, want nergens zeg ik dat BtrFS R5/6 op het moment productie klaar is, ik zeg zelfs dat het nog tot op een jaar gaat duren voor het zo ver is.

Wat ik zeg, voor thuis gebruik is het een goed alternatief voor NTFS, daar het iig nu al ongeveer net zo betrouwbaar is als NTFS.

Zou ik als bedrijf zijnde in een live server, BtrFS kiezen over BtrFS, zeer zeker nog niet, maar mijn post was ook geheel aan de zelfbouwers van thuis servers gericht.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Verwijderd

Met een dikke write hole heb je binnen no-time corruptie bij niet netjes afsluiten. Dat is helemaal niet 'dicht tegen productie aan'. Dat is gewoon nog dik alpha. Pas als de kern goed werkt kan er aan stabiliteit worden gewerkt (bèta-fase) en pas daarna heb je RC-kwaliteit (gamma-fase) en pas daarna komt production ready.

Btrfs heeft nog vele jaren ontwikkeling nodig om enigszins op gelijke hoogte met ZFS versie 1 te komen. Dat is alleen niet wat velen willen horen. Linux is meer bleeding edge, zoals ook met Ext4 in het verleden. Dat heeft echter wel veel corruptie bij doorsnee gebruikers opgeleverd. Hetzelfde verwacht ik met Btrfs. En natuurlijk wordt er dan doodleuk gewezen op de vraag 'waar is je backup?'. :w

• player-x
Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2015 @ 15:03:
Met een dikke write hole heb je binnen no-time corruptie bij niet netjes afsluiten. Dat is helemaal niet 'dicht tegen productie aan'. Dat is gewoon nog dik alpha. Pas als de kern goed werkt kan er aan stabiliteit worden gewerkt (bèta-fase) en pas daarna heb je RC-kwaliteit (gamma-fase) en pas daarna komt production ready.

Btrfs heeft nog vele jaren ontwikkeling nodig om enigszins op gelijke hoogte met ZFS versie 1 te komen. Dat is alleen niet wat velen willen horen. Linux is meer bleeding edge, zoals ook met Ext4 in het verleden. Dat heeft echter wel veel corruptie bij doorsnee gebruikers opgeleverd. Hetzelfde verwacht ik met Btrfs. En natuurlijk wordt er dan doodleuk gewezen op de vraag 'waar is je backup?'. :w
Zo grote is dat ' dikke write hole' niet meer, alleen is het verstandig om nog wel een UPS te gebruiken tegen stroom storingen, dat een write hole ontstaat tijdens een OS crash, moet je op de koop toe nemen.

Maar hoe zijn die problemen anders dan bij NTFS?

En nogmaals, ik zeg niet dat BtrFS net zo productie klaar is als ZFS, maar in mijn ervaring zit het iig wel al op het niveau van NTFS qua veiligheid, vandaar dat ik het ook alleen een goed/beter alternatief noem voor NTFS, niet voor ZFS.

En ik draai al bijna een halfjaar met een 10 disk BtrFS server, waar ik verschillende HDD crashes op heb ge simuleert, en moet zeggen, voor mij geen problemen tot nu toe, kan natuurlijk puur geluk zijn, maar het gaat iig tot nu gewoon goed.

Uiteraard heb ik van mijn kritieke data wel een aparte backup, en heb zelfs een volledige ZFS mirror systeem draaien, omdat mijn BtrFS server een test server is, maar ik zou als ik nu opnieuw zou moeten bouwen, zeker een BtrFS server bouwen, met een ZFS RAIDZ2 backup voor kritieke data.

Verwijderd

Je vergelijkt een hybride filesystem van de 3e generatie met een filesystem van de 2e generatie. Dat is echt appels met peren vergelijken. NTFS heeft helemaal geen RAID-laag. NTFS is een simpel filesystem wat in feite FAT + journalling is. Vergelijkbaar met Ext3 Linux filesystem. Dat zijn allemaal heel oude en simpele filesystems.

3e generatie filesystems zijn véél complexer omdat ze veel meer beschermingen bieden. Daarnaast integreren ze de functionaliteit van filesystem, RAID-laag en volume manager in één pakket. Daarom zijn het 'hybride filesystems'.

De write-hole van parity RAID (RAID5 en RAID6) heeft NTFS niets mee te maken. Dat is een filesystem wat op virtueel LBA-niveau wordt aangestuurd. NTFS heeft zelf helemaal geen weet van parity of wat dan ook. Dat ziet enkel LBA. De RAID-laag presenteert zich als een grote hardeschijf wat een aangesloten blok data aanbiedt, beginnend van LBA0 tot de laatste sector. Hoe de data wordt opgeslagen, heeft NTFS geen weet van. SSDs bijvoorbeeld doen min of meer hetzelfde - daarom kan er ook zoveel mis gaan met SSDs en is de controller en firmware zo cruciaal. Dat geldt niet voor simpele USB sticks bijvoorbeeld. Dat is unmanaged flash oftewel 'dom flash'.

De write hole bij parity RAID houdt in dat een datablok inconsistent kan raken omdat een zogenaamde 2-phase write (read-modify-write) niet 'atomair' gebeurt. ZFS heeft hier geen last van omdat ZFS meer een soort RAID3 is waarbij alle writes in één fase gebeuren. Dit komt omdat ZFS een dynamische stripesize gebruikt waardoor er nooit geen read-modify-write procedures nodig zijn. Bij ZFS zijn de writes dus atomair. Voor implementaties die niet atomair zijn, ligt de write hole op de loer waarbij een deel van een stripe block dus al geupdate kan zijn terwijl de rest dat niet is. Dat zorgt voor inherente gevoeligheid voor corruptie. Je zult iets van logging/journalling moeten gebruiken om dit risico te bewaken. Sommige complexe RAID implementaties doen dit ook, zoals geom_raid5 op FreeBSD.

Er waren ook veel mensen die ZFS al draaiden voordat het geïntegreerd was op FreeBSD 7-CURRENT. Ik behoor ook tot die groep. En ja het werkt.... totdat je een bug of kwetsbaarheid tegenkomt en dan kan zomaar je hele pool weg zijn. Dat is het nare van een complex filesystem: de failure modes kunnen heel binair zijn. Alles werkt fantastisch, totdat het noodlot je treft en dan kun je ook gelijk alles kwijt zijn. Besef je dat er heel wat dataloss bugs zijn geplet sinds dat ZFS in FreeBSD terecht is gekomen. Sommige daarvan zijn extreem obscuur die zich enkel voordoen bij complexe configuraties of in zeer specifieke situaties. Maar ook die bugs kunnen in het wild voor grote problemen zorgen, ook bij thuisgebruikers.

Dat is ook het grootste nadeel van ZFS en andere 3e generatie filesystems: de complexiteit. Juist voor filesystems wil je liever iets gebruiken wat al tientallen jaren intensief gebruikt wordt en waar de bugs er een beetje uit zijn. ZFS is op dit moment het enige wat langzaamaan echt volwassen begint te worden. Zij die roepen dat een filesystem zoals Btrfs - wat eigenlijk nog in alpha-fase verkeert - nu al 'production-ready' is, hanteren een heel andere doctrine dan mensen zoals ik.

• Q
Zelf zou ik voor het DIY NAS publiek conservatief zijn met het advies over file systems.

Ik zou zeker BTRFS nog niet aanraden, zeker niet boven ieder ander file system. ZFS, NTFS of XFS zijn allemaal veiligere keuzes op dit moment, zeker als je Parity RAID gaat draaien.

Wat BTRFS betreft moeten we gewoon geduld hebben en niet doen alsof het nu al veilig is, persoonlijke ervaringen ten spijt.

Als je de voordelen wilt van een next-gen file system dan is er maar 1 game in town wat mij betreft en dat is ZFS. Daar kopen de mensen die nu een NAS bouwen en bijvoorbeeld liever niet tegen de VDEV beperking van ZFS aan willen lopen niets voor, maar that's life.

Als je ZFS gaat draaien, dan moet je ook de bijbehorende investering maken qua opslag. Dus ofwel alles upfront kopen, of later wat extra disks verliezen aan parity.

Ben je OK met legacy dan is MDADM + XFS een mooie stabiele combo, of NTFS / Storage spaces onder Windows.

Als je de 'beperking' van ZFS wilt voorkomen door BTRFS te draaien, dat kan, maar dan neem je ook wel weer een gok met je data en waarom wilde je dan ook weer ZFS/BTRFS draaien? Niet omdat je data zo onbelangrijk was, wel?

[ Voor 21% gewijzigd door Q op 31-12-2015 17:23 ]

• player-x
Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2015 @ 16:28:
Je vergelijkt een hybride filesystem van de 3e generatie met een filesystem van de 2e generatie. Dat is echt appels met peren vergelijken.
Ligt er maar aan hoe je het bekijkt, als eindgebruiker kijk je eigenlijk alleen naar de resultaten, en dan is er best wel wat te zeggen voor BtrFS.
Dat is ook het grootste nadeel van ZFS en andere 3e generatie filesystems: de complexiteit. Juist voor filesystems wil je liever iets gebruiken wat al tientallen jaren intensief gebruikt wordt en waar de bugs er een beetje uit zijn.
BtrFS is zeker nog geen ZFS qua veiligheid, maar het heeft wel het voordeel dat het veel kan lenen van ZFS, en hergebruiken in BtrFS, daarnaast heeft met zijn latere begin van ontwikkeling het voordeel dat het meer de fouten en problemen kan ontwijken die ze tijdens de ontwikkeling van ZFS hebben gemaakt.
ZFS is op dit moment het enige wat langzaamaan echt volwassen begint te worden. Zij die roepen dat een filesystem zoals Btrfs - wat eigenlijk nog in alpha-fase verkeert - nu al 'production-ready' is, hanteren een heel andere doctrine dan mensen zoals ik.
BtrFS begint zeker ook volwassen te worden, en er zitten een aantal flinke bedrijven achter die aan de ontwikkeling mee werken, en geen zin hebben om nog eens 10j te wachten voor het productie rijp is.

het is zeker nog niet klaar om in bedrijfsservers te gebruikt worden, maar om het een Alpha product te noemen is zeker ook niet eerlijk, BtrFS zit toch echt meer tegen de eindfase van Beta aan.
Q schreef op donderdag 31 december 2015 @ 17:21:
Zelf zou ik voor het DIY NAS publiek conservatief zijn met het advies over file systems.
Imho ligt dat helemaal aan wat je met je server gaat doen, gaat het om simpel je video's op te slaan, dan is BtrFS imho best een redelijk alternatief, ga je er als enige plaats je baby videos op opslaan, niet echt het allerbeste plan.

Dat is net zo iets als een Aldi accuboor bedrijfsmatig gebruiken, ipv een Makita, beide hebben zo hun voordelen, de een is goedkoop maar doet zijn werk prima als je hem niet te veel gebruikt, de ander kan je wel dag en dag uit gebruiken, maar komt met een kosten prijs.
Als je de 'beperking' van ZFS wilt voorkomen door BTRFS te draaien, dat kan, maar dan neem je ook wel weer een gok met je data en waarom wilde je dan ook weer ZFS/BTRFS draaien? Niet omdat je data zo onbelangrijk was, wel?
Nou ik kan me best voorstellen dat iemand een server wilt bouwen met bv drie of vier 8TB HHDs met BtrFS voor zijn films, vooral omdat je dan de mogelijkheid hebt om met OCE later je array te laten groeien door er meer disk aan toe te voegen, maar daar naast bv twee of drie 3TB (oude) WD Green's met ZFS gebruiken als backup voor zijn baby foto's en video's, met zijn bewezen betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 07:43

WTM

Ik weet niet of dit de juist plek is, maar nieuw topic aanmaken lijkt me overbodig. M'n server met Freenas 9.3.1 draait nu ongeveer een week. Ben tevreden, maar nog wel een noob in Freenas. Al begin ik de shell al meer en meer onder de knie te krijgen (oude dos commando's werken niet maar wel vergelijkbaar idee, al is het hier wel genadeloos als je fouten maakt :-/). Ik ben blij dat m'n scanner kan schrijven naar een share, ik de plugins couchpotato, sabnzbd, transmission, sickbeard heb draaien en dat ik ook met de template een jail aangemaakt heb voor Virtualbox. Ik heb ondertussen een Win 7 VM en een Ubuntu (14.04 LTS) VM draaien.

Nu dacht ik nog aan een volgende upgrade, echter deze niet goed van te voren uitgezocht. Ik heb er net ook een bluray brander ingezet. In de bios kan ik 'm gewoon zien, geen probleem. Beetje dom: ik dacht installeren en dat ding kan ik direct in een Virtualbox VM benaderen. (Dacht zo kan ik wat cd's, dvd's en bluray's rippen....) Ik krijg het niet aan de praat.

Wat ik al gedaan heb: talloze google acties 'freenas bluray rip'. Ik kom nergens concreet uit op hoe ik de drive kan mounten. Ik 'zie' de drive ook nergens in freenas. (Ik heb er een data dvd ingedaan, maar niets te zien...of ik kijk verkeerd).

Hier kom ik bijv ook niet verder mee: http://onebestsoft.com/load-dvd-movies-into-freenas/ of http://www.tested.com/tec...ome-server-using-freenas/ (wel interessant daar ze zeggen het wel zo te gebruiken, bluray rippen. Maar volgens mij doen ze dat native op de mac.)

Iemand die me concreet kan helpen hoe ik de drive kan mounten en benaderen in een VM (of een manier dat ik die bluray speler/brander die in m'n server zit met freenas kan benaderen op de mac en daar de ripping kan doen en 't kan wegschrijven naar de freenas? ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 16:22
Ik ben niet bekend met freenas, maar wat ik van de Vbox plugin zie dat er een webfrontend inzit waar je settings kan configureren.
Je zult daar de brander moeten koppelen aan de DVD-drive van je VM. Vandaar uit kun je dan de drive mounten met een regel als:
code: filename
1
 mount /dev/cdrom /media/cdrom

Waar /media/cdrom misschien nog aangemaakt moet worden met:
1
 mkdir /media/cdrom

/dev/cdrom kan ook iets zijn /dev/dvd /dev/dvdrw /dev/bdrom.

Vermoedelijk pakken zowel de Ubuntu als Windows 7 VM autmoatsch de bluray op als je de koppeling met betreffende VM maakt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachatero
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 00:56
Ik wil en instap NAS (met FreeNAS 9.3) bouwen met 4 X 3TB harde schijven in Z2. Deze NAS wordt hoofdzakelijk gebruikt als data back-up systeem en wordt niet 24/7 gebruikt. Hierbij denk ik aan de onderstaande ASROCK motherbords:
  • N3150-ITX
  • Q1900-ITX
Maakt het in performance nu nog uit of de vier schijven op 4X SATA600 zijn aangesloten (N3150) t.o.v. 2XSATA300 + 2XSATA600 (Q1900).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowel J1900 (Bay Trail) als N3150 (Braswell) hebben slechts twee SATA poorten. De twee andere poorten worden verzorgd door de ASMedia ASM1061 chip, die AHCI via PCIe 2.0 x1 bieden. Dat betekent in de praktijk ~200MB/s per poort of ~400MB/s wanneer er één apparaat tegelijkertijd gebruikt wordt.

Deze systemen zijn juist wél geschikt voor 24/7 dankzij het zeer lage verbruik en passief gekoelde SoC processor. Dus als je enkel af en toe inschakelt, overweeg dan een ouder systeem te hergebruiken wat veel meer energie verbruikt en veel meer lawaai maakt, maar wel veel goedkoper is of zelfs gratis.

Ga je wel voor Bay Trail of Braswell, overweeg dan dan de 'DC' versies met ingebouwde voeding. Zonde als je voor tot 4 schijven alsnog een ATX-voeding gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Loekie schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:25:
Ik ben niet bekend met freenas, maar wat ik van de Vbox plugin zie dat er een webfrontend inzit waar je settings kan configureren.
Je zult daar de brander moeten koppelen aan de DVD-drive van je VM. Vandaar uit kun je dan de drive mounten met een regel als:
1
 mount /dev/cdrom /media/cdrom

Waar /media/cdrom misschien nog aangemaakt moet worden met:
1
 mkdir /media/cdrom

/dev/cdrom kan ook iets zijn /dev/dvd /dev/dvdrw /dev/bdrom.

Vermoedelijk pakken zowel de Ubuntu als Windows 7 VM autmoatsch de bluray op als je de koppeling met betreffende VM maakt.
Dank voor je reactie. Als ik 'm probeer te mounten vanuit de virtualbox jail dan lukt het niet. Als ik 'm vanuit de freenas root probeer dan ook no joy. maar op deze commando's heb ik wel even verder gegoogeld.

Ik heb 'm als volgt voor elkaar gekregen, in elk geval om een cd te lezen in de shell maar ik kan 'm niet toevoegen in de virtualbox als cd/dvd.

[root@freenas] /# cd mnt
[root@freenas] /mnt# mkdir bdrom
[root@freenas] /mnt# cd ..
[root@freenas] /# mount -t cd9660 /dev/cd0 /mnt/bdrom
[root@freenas] /# jexec 7 tcsh
root@virtualbox:/ # cd media
root@virtualbox:/media # ls
bdrom
root@virtualbox:/media # cd bdrom
root@virtualbox:/media/bdrom # ls
root@virtualbox:/media/bdrom # ls -all
total 1
drwxr-xr-x 2 root wheel 2 Jan 1 16:33 .
drwxr-xr-x 3 root wheel 3 Jan 1 16:33 ..

vervolgens heb ik in freenas de storage aan de jail van virtualbox toegevoegd en ik zie hier de inhoud van de cd:

total 9920
dr-xr-xr-x 1 root wheel 240 Sep 13 2007 .
-r-xr-xr-x 1 root wheel 10088448 Sep 12 2007 communicator.msi
-r-xr-xr-x 1 root wheel 68608 Sep 11 2007 relnotes.htm
dr-xr-xr-x 1 root wheel 134 Sep 13 2007 support
root@virtualbox:/media/bdrom #

------------
Helaas kan ik deze nog niet koppelen aan een VM in virtualbox. Als ik een device in de machine wil toevoegen krijg ik dit te zien:

"VirtualBox error: rc=0x80bb0001 The medium '/media/bdrom' can't be used as the requested device type (0x80004005)"

Hoe nu verder? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Bartje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-09 09:25
Deze lijkt me interessant voor een volgende NAS/HTPC combo:

pricewatch: Asus P10S-I

Volgens mij wel een nieuwe kabel nodig: http://www.microsatacables.com/sff-8644-to-4-x-sata-1-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vind dat nooit zo'n mooie combinatie, liever de HTPC apart zodat je voor elk doel de daarvoor meest geschikte software kan gebruiken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Tsurany schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:12:
Ik vind dat nooit zo'n mooie combinatie, liever de HTPC apart zodat je voor elk doel de daarvoor meest geschikte software kan gebruiken.
XBMC, Ehhh, Kodi, draait prima op Linux, een HTPC/server combo is echt geen probleem, zowel qua hardware als software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan heb je geen mooie NAS software mijn inziens.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Tsurany schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 20:07:
Dan heb je geen mooie NAS software mijn inziens.
En wat is er mis met Linux als NAS software? :?

Ik gebruik al een hele tijdje Linux als OS op mijn server, dat ik daar geen Kodi op draai is mijn keuze, maar het kan prima, zonder dat dat softwarematig problemen op levert.

Hardwarematig is wat meer problematisch, maar zeker niet onoverkoombaar, heb anderhalf jaar geleden nog een Mini-ITX systeem gebouwd voor een vriend en collega die veel weg was, bezig op locatie van een project, en hij had een 20L groot systeem met daar in 6x 2TB 2.5'' HDDs, 512GB M2 SSD, i5 CPU en een GTX 780 Ti.

Hij wou letterlijk een machine waar je alles mee kon doen, de keuze om toen Windows te draaien, was alleen maar omdat er zo weinig goed ondersteunde games op Linux draaien.

Mensen zetten veel te veel wat een server moet zijn in een hokje, imho zijn de definities veel strak.

Heb je HDDs dat speciaal voor opslag gebruikt worden, dan is het al een server, zit er een video in die stil genoeg om niet te storen tijdens weergave, dan is het een server/HTPC combo, voor thuis gebruik zie ik daar echt geen problemen mee.

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 02-01-2016 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Yay! Nieuwe speelgoed is er!

Server
E5 2620 v3, SuperMicro X10SRH-CL4NF. 2*32GB DDR4 LRDIMM
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/RoWub26hax5asgoeLD7LhlOA/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HI6g4qZicVU9aVvK8xshbTnS/thumb.jpg

Nu nog het ding mijn oude installatie aan het booten krijgen :+
En alles werkt perfect :) Even de netwerk config fixen, en voor de rest werkt alles out of the box.
Zelfs de ZFS pools worden keurig op de nieuwe controllers geimporteerd :)

[ Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 02-01-2016 15:32 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Sinds ik 2-jaar geleden mijn high-end NAS heb verkocht ben ik nu bezig met het samenstellen van een nieuwe NAS die N4F of FreeNAS met ZFS gaat draaien met een aantal zwaardere virtual machines. Hiervoor heb ik de onderstaande config samengesteld. Disken heb ik nog niet uitgezocht, maar worden waarschijnlijk 8TB HGST Ultrastars.

Het is al weer een tijdje geleden dat ik zelf iets heb gebouwd, maar de onderstaande config moet aan mijn wensen voldoen. Echter heb ik een aantal vragen.

Vragen:
- Zijn er betere modulaire voedingen beschikbaar dan de Corsair die ik heb uitgezocht? Hij moet 10 disken ondersteunen via de Lian-Li backplates. 550 watt lijkt me ruim voldoende
- Welke PCI-E SAS / SATA kaart kan ik het beste gebruiken voor het aansturen van 10 disken? Zat zelf te denken aan de SAS 9300-16i, maar er moeten vast wel goedkopere oplossingen zijn
- Heeft het nog zin om de M.2 module te upgraden naar een NVMe ondersteuning? Virtual machines gaan vanaf de SSD draaien, dus meer snelheid is altijd wenselijk 8)
- Mis ik zaken in mijn boodschappenlijst en/of hebben mensen nog tips?

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X10SDV-TLN4F€ 1.031,90€ 1.031,90
1Lian Li PC-Q26B Zwart€ 185,-€ 185,-
2Crucial CT2K8G4WFD8213€ 142,21€ 284,42
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Crucial MX200 M.2 80mm 500GB€ 175,99€ 175,99
4Lian Li 2x-Hot-Swap-Backplate€ 11,31€ 45,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.818,50

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Zware Unit schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:19:
Vragen:
- Zijn er betere modulaire voedingen beschikbaar dan de Corsair die ik heb uitgezocht? Hij moet 10 disken ondersteunen via de Lian-Li backplates. 550 watt lijkt me ruim voldoende
Een 300W voeding is al ruim voldoende, de Seasonic G-series 360 watt is voor dit de meest gebruikte voeding. (heb hem zelf ook in mijn 13 disk server zitten, samen met een stuk minder zuinige i7 op volle last)

ook zou ik gewoon een S115x board nemen, de 1540 is voor prive gebruik gewoon veel te duur, een pricewatch: Intel Xeon E3-1225 v5 Tray samen met een pricewatch: Asus P9D-X is 600 euro goedkoper, veel sneller, en verbruikt wel wat meer, maar je heb 20j of zo nodig om dat terug te kunnen verdienen, de 1540 is gewoon belachelijk duur.

Als je bv een losse X520-DA2 er bij neemt, heb je met die extra kosten nog steeds 10j nodig om de meer prijs van dat bordje terug te verdienen.
- Welke PCI-E SAS / SATA kaart kan ik het beste gebruiken voor het aansturen van 10 disken? Zat zelf te denken aan de SAS 9300-16i, maar er moeten vast wel goedkopere oplossingen zijn
Ik zou gewoon de goedkope LSI SAS3081E-R-SGL nemen met 8 SAS1 poorten, snel zat voor HDDs, en dan kan je voor de rest de prima werkende 6 onboard sata porten gebruiken van de mobo.
- Heeft het nog zin om de M.2 module te upgraden naar een NVMe ondersteuning? Virtual machines gaan vanaf de SSD draaien, dus meer snelheid is altijd wenselijk 8)
Een NVMe SSD kan voor VM zeker geen kwaad, vooral als je er meerdere tegelijk gaat draaien.

Ik zou alleen dan wel een Samsung 950 Pro of Samsung SM951 nemen, want de MX200 ondersteund volgens mij geen NVMe.

[ Voor 19% gewijzigd door player-x op 02-01-2016 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-09 12:01
*O* d:)b hoeveel verbruikt dat ding?

edit: Teveel aan quote ingekort

[ Voor 74% gewijzigd door A1AD op 02-01-2016 19:27 ]

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

Schaamteloze kick :-D
WTM schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 17:04:
[...]

Dank voor je reactie. Als ik 'm probeer te mounten vanuit de virtualbox jail dan lukt het niet. Als ik 'm vanuit de freenas root probeer dan ook no joy. maar op deze commando's heb ik wel even verder gegoogeld.

Ik heb 'm als volgt voor elkaar gekregen, in elk geval om een cd te lezen in de shell maar ik kan 'm niet toevoegen in de virtualbox als cd/dvd.

[root@freenas] /# cd mnt
[root@freenas] /mnt# mkdir bdrom
[root@freenas] /mnt# cd ..
[root@freenas] /# mount -t cd9660 /dev/cd0 /mnt/bdrom
[root@freenas] /# jexec 7 tcsh
root@virtualbox:/ # cd media
root@virtualbox:/media # ls
bdrom
root@virtualbox:/media # cd bdrom
root@virtualbox:/media/bdrom # ls
total 1
drwxr-xr-x 2 root wheel 2 Jan 1 16:33 .

vervolgens heb ik in freenas de storage aan de jail van virtualbox toegevoegd en ik zie hier de inhoud van de cd:

total 9920
dr-xr-xr-x 1 root wheel 240 Sep 13 2007 .
-r-xr-xr-x 1 root wheel 10088448 Sep 12 2007 communicator.msi
-r-xr-xr-x 1 root wheel 68608 Sep 11 2007 relnotes.htm
dr-xr-xr-x 1 root wheel 134 Sep 13 2007 support
root@virtualbox:/media/bdrom #

------------
Helaas kan ik deze nog niet koppelen aan een VM in virtualbox. Als ik een device in de machine wil toevoegen krijg ik dit te zien:

"VirtualBox error: rc=0x80bb0001 The medium '/media/bdrom' can't be used as the requested device type (0x80004005)"

Hoe nu verder? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zware Unit schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:19:

Cooler Master V550, met afstand de voeding met het hoogste rendement bij lage vermogens.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

FireDrunk schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:44:

Server
[afbeelding][afbeelding]

Nu nog het ding mijn oude installatie aan het booten krijgen :+
En alles werkt perfect :) Even de netwerk config fixen, en voor de rest werkt alles out of the box.
Zelfs de ZFS pools worden keurig op de nieuwe controllers geimporteerd :)
Held _/-\o_ en niet eens 't oude stof weggezogen, rock on >:)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
-The_Mask- schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:49:
Cooler Master V550, met afstand de voeding met het hoogste rendement bij lage vermogens.
En denk je dat je ooit de 37 euro terug gaat verdienen met dat betere rendement, in de levensduur van die PSU?

Het verschil is 5 euro per jaar, dus heb je 7 jaar nodig om het terug ter verdienen, en dat is exclusief rente.

[ Voor 15% gewijzigd door player-x op 02-01-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
player-x schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:17:
[...]

En denk je dat je ooit de 37 euro terug gaat verdienen met dat betere rendement, in de levensduur van die PSU?
Even snel rekenen dan kom ik op zo'n 6 jaar uit bij 24/7 gebruik, door de 3W welke je ongeveer zuiniger bent tussen de 20W en 50W DC verbruik. Kan niet direct uit, wel heb je een betere voeding, met betere garantie, daarnaast keek hij al naar een gelijk geprijsde high-end voeding, dus geld lijkt mij niet direct het probleem. Ook heeft de voeding meer SATA connectors wat je weer problemen bespaart met verloopjes.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

-The_Mask- schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:49:
[...]

Ik heb een V650 gekregen voor een V550 prijs, was dat een slechte keus? :-) (nogsteeds benieuwd naar m'n andere vragen maar wel benieuwd naar wat je hier op zegt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
A1AD schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:25:
[...]

*O* d:)b hoeveel verbruikt dat ding?

edit: Teveel aan quote ingekort
Idle met een Antec 380 EarthWatts (enige reserve voeding die ik heb liggen), deed hij idle, met een Linux boot CD iets van 55W. Uit, deed het plankje 4.3W (met IPMI aangesloten).

Nu iets van 110-130W, maar dat is met 2* M1015 (buiten de onboard SAS Controller, want daar heb ik nog geen kabels voor), en 6*7200RPM schijven en 5 SSD's.
Overigens zitten er ook nog 6 Fans in de kast. (1*18, 3*14, en 2*12 op de CPU.)
Pantagruel schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:05:
[...]

Held _/-\o_ en niet eens 't oude stof weggezogen, rock on >:)
Alleen een plumeau gebruikt :P Van binnen zit er maar weinig stof, heb de achterste fan even wat afgedaan, maar het is toch dweilen met de kraan open :P

---
En dan zit je te vloeken dat SMB niet werkt. Blijkt dat ik (ooit) zo slim was om in mijn smb.conf hard te binden aan een netwerkinterface die nu niet meer bestaat :+

[ Voor 17% gewijzigd door FireDrunk op 03-01-2016 09:10 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
FireDrunk schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:07:
Alleen een plumeau gebruikt :P Van binnen zit er maar weinig stof, heb de achterste fan even wat afgedaan, maar het is toch dweilen met de kraan open :P
Jij hebt lef joh. :D

Je weet toch wel dat een plumeau werkt met statische Elektriciteit! :F :F :F :F :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja ja, toen alles uitgebouwd was :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Gaaf hoor! :9 Mooi begin van het nieuwe jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zeker, nu nog een leuk doel :+
Kan mijn ARC wel 64GB maken, maar dat is een beetje overdreven :P
Ik moet ook nog even naar de performance van mijn SSD's op de M1015's kijken. Ik haal 'maar' 260MB/s op een RAID10 pool van 4 SSD's... Dat was voorheen veel meer. Misschien ergens een configuratiefoutje.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 14:14
Mooi spul! Wat is het plan? All-in-one ZFS/ESXi box of wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
WTM schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:08:
[...]

Ik heb een V650 gekregen voor een V550 prijs, was dat een slechte keus? :-) (nogsteeds benieuwd naar m'n andere vragen maar wel benieuwd naar wat je hier op zegt)
Het is iig voor jou niet een betere voeding, maar een mindere. Rendement van de voeding ligt namelijk lager bij lage vermogens, zal je enkele euro's per jaar kosten.

Maar eigenlijk is de Cooler Master V650 sowieso een grap, ook voor anderen. De prestaties zijn prima, kwaliteit ook, prijs is ook niks mis mee. Wat dan het probleem is? Het aantal connectors en kabels dat erbij zitten.

De voeding komt namelijk maar met twee PEG connectors aan één kabel met drie 12V draden van elk 18AWG, andere belangrijke aansluiting is één 8 pins EPS connector. Voeding is dus niet geschikt voor dual socket moederborden, ook niet voor high-end overklok moederborden welke twee 8 pins EPS connectors hebben. In verreweg de meeste gevallen zal het verbruik door deze connector dus nooit boven de 150W gaan.

Heb je dus nog 500W over, waarbij sowieso 400W door de videokaart verbruikt moet worden, aangezien de rest van een PC nooit over de 100W zal gaan. 400W, waarbij bijna alles via de PEG connectors zal gaan is in dit geval een dikke 11 ampère per 12V draad, er zijn er immers maar drie. 11 ampère of zelfs 33 ampère door de modulaire connector op de voeding gaat niet goed komen. Extreme spanningsval en/of smeltende connectors.

En dat allemaal doordat er niet nagedacht is en er niet een extra kabel met twee PEG connectors is bij geleverd.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
OsiriS.nl schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:16:
[...]

Mooi spul! Wat is het plan? All-in-one ZFS/ESXi box of wat anders?
Hij draait nu als mijn normale NAS. ZFSonLinux op Fedora 22. Zit 6*4TB in voor reguliere storage, en 4 SSD's voor VM storage. De vier nic's zitten als iSCSI targets in een ESXi Cluster van 4 kleine itx bakjes.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM

WTM

-The_Mask- schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:31:
[...]

Het is iig voor jou niet een betere voeding, maar een mindere. Rendement van de voeding ligt namelijk lager bij lage vermogens, zal je enkele euro's per jaar kosten.

Maar eigenlijk is de Cooler Master V650 sowieso een grap, ook voor anderen. De prestaties zijn prima, kwaliteit ook, prijs is ook niks mis mee. Wat dan het probleem is? Het aantal connectors en kabels dat erbij zitten.

De voeding komt namelijk maar met twee PEG connectors aan één kabel met drie 12V draden van elk 18AWG, andere belangrijke aansluiting is één 8 pins EPS connector. Voeding is dus niet geschikt voor dual socket moederborden, ook niet voor high-end overklok moederborden welke twee 8 pins EPS connectors hebben. In verreweg de meeste gevallen zal het verbruik door deze connector dus nooit boven de 150W gaan.

Heb je dus nog 500W over, waarbij sowieso 400W door de videokaart verbruikt moet worden, aangezien de rest van een PC nooit over de 100W zal gaan. 400W, waarbij bijna alles via de PEG connectors zal gaan is in dit geval een dikke 11 ampère per 12V draad, er zijn er immers maar drie. 11 ampère of zelfs 33 ampère door de modulaire connector op de voeding gaat niet goed komen. Extreme spanningsval en/of smeltende connectors.

En dat allemaal doordat er niet nagedacht is en er niet een extra kabel met twee PEG connectors is bij geleverd.
auch, toch beter moeten opletten dan bij de aanschaf.... :-(. Maar het werkt hier goed. Met de 3 sata schijven loopt het ook goed, de bluray brander krijgt ook prik op deze manier.... Alleen krijg ik 'm verder niet aan de praat maar dat is een software 'probleempje'.. Iemand nog suggesties daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 14:14
FireDrunk schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:47:
[...]

Hij draait nu als mijn normale NAS. ZFSonLinux op Fedora 22. Zit 6*4TB in voor reguliere storage, en 4 SSD's voor VM storage. De vier nic's zitten als iSCSI targets in een ESXi Cluster van 4 kleine itx bakjes.
Nice! Maar dan gebruik je toch nog lang niet de volledige performance van de set of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klopt, ik ga er misschien wel weer ESXi op zetten. Of veel doen met Docker of Vagrant ofzo.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:59
Heeft er iemand de laatste tijd ook last dat Ubuntu geen disks meer downspint?

Ik heb een paar dagen/weken een update ronde gedaan op mijn 3.13.0-74-generic #118-Ubuntu NAS setup en ik heb gemerkt dat disks niet meer in spindown gaan.

hdparm.conf is afaik ongewijzigd gebleven met de nodige timeouts:

## This is the default configuration for hdparm for Debian.  It is a 
## rather simple script, so please follow the following guidelines :)
## Any line that begins with a comment is ignored - add as many as you 
## like.  Note that an in-line comment is not supported.  If a line 
## consists of whitespace only (tabs, spaces, carriage return), it will be
## ignored, so you can space control fields as you like.  ANYTHING ELSE
## IS PARSED!!  This means that lines with stray characters or lines that 
## use non # comment characters will be interpreted by the initscript.  
## This has probably minor, but potentially serious, side effects for your 
## hard drives, so please follow the guidelines.  Patches to improve 
## flexibilty welcome.  Please read /usr/share/doc/hdparm/README.Debian for 
## notes about known issues, especially if you have an MD array.
##
## Note that if the init script causes boot problems, you can pass 'nohdparm' 
## on the kernel command line, and the script will not be run.
##
## Uncommenting the options below will cause them to be added to the DEFAULT
## string which is prepended to options listed in the blocks below.
##
## If an option is listed twice, the second instance replaces the first.
##
## /sbin/hdparm is not run unless a block of the form:
##      DEV {
##         option
##         option
##         ...
##      }
## exists.  This blocks will cause /sbin/hdparm OPTIONS DEV to be run.
## Where OPTIONS is the concatenation of all options previously defined
## outside of a block and all options defined with in the block.

# -q be quiet
quiet 
# -a sector count for filesystem read-ahead
#read_ahead_sect = 12
# -A disable/enable the IDE drive's read-lookahead feature
#lookahead = on
# -b bus state
#bus = on
# -B apm setting
#apm = 255
# -B apm setting when on battery
#apm_battery = 127
# -c enable (E)IDE 32-bit I/O support - can be any of 0,1,3
#io32_support = 1
# -d disable/enable the "using_dma" flag for this drive
#dma = off
# -D enable/disable the on-drive defect management
#defect_mana = off
# -E cdrom speed
#cd_speed = 16
# -k disable/enable the "keep_settings_over_reset" flag for this drive
#keep_settings_over_reset = off
# -K disable/enable the drive's "keep_features_over_reset" flag
#keep_features_over_reset = on
# -m sector count for multiple sector I/O
#mult_sect_io = 32
# -P maximum sector count for the drive's internal prefetch mechanism
#prefetch_sect = 12
# -r read-only flag for device
#read_only = off
# -s Turn on/off power on in standby mode
# poweron_standby = off
# -S standby (spindown) timeout for the drive
#spindown_time = 24
# -u interrupt-unmask flag for the drive
#interrupt_unmask = on
# -W Disable/enable the IDE drive's write-caching feature
#write_cache = off
# -X IDE transfer mode for newer (E)IDE/ATA2 drives
#transfer_mode = 34
# -y force to immediately enter the standby mode
#standby
# -Y force to immediately enter the sleep mode
#sleep
# -Z Disable the power-saving function of certain Seagate drives
#disable_seagate
# -M Set the acoustic management properties of a drive
#acoustic_management
# -p Set the chipset PIO mode
# chipset_pio_mode
# --security-freeze Freeze the drive's security status
# security_freeze
# --security-unlock Unlock the drive's security
# security_unlock = PWD
# --security-set-pass Set security password
# security_pass = password
# --security-disable Disable drive locking
# security_disable
# --user-master Select password to use
# user-master = u
# --security-mode Set the security mode
# security_mode = h

# Root file systems.  Please see README.Debian for details
# ROOTFS = /dev/hda

## New note - you can use straight hdparm commands in this config file 
## as well - the set up is ugly, but it keeps backwards compatibility
## Additionally, it should be noted that any blocks that begin with 
## the keyword 'command_line' are not run until after the root filesystem
## is mounted.  This is done to avoid running blocks twice.  If you need 
## to run hdparm to set parameters for your root disk, please use the 
## standard format.

#Samples follow:
#First three are good for devfs systems, fourth one for systems that do 
#not use devfs.  The fifth example uses straight hdparm command line
#syntax.  Any of the blocks that use command line syntax must begin with
#the keyword 'command_line', and no attempt is made to validate syntax.  
#It is provided for those more comfortable with hdparm syntax. 

#/dev/discs/disc0/disc {
#	mult_sect_io = 16
#	write_cache = off
#	spindown_time = 240
#}

#/dev/discs/disc1/disc {
#	mult_sect_io = 32
#	spindown_time = 36
#	write_cache = off
#}

#/dev/cdroms/cdrom0 {
#	dma = on		   
#	interrupt_unmask = on
#	io32_support = 0
#}

#/dev/hda {
#	mult_sect_io = 16
#	write_cache = off
#	dma = on
#}

command_line {
    hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk1-Z300VZN9
    hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk2-Z300VYDE
    hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk3-Z300VYAW
    hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk4-Z300VXRL
    hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk5-Z300TQ64
    hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk6-W300R6T1
    hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk7-W300R6PT
    hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk8-W300STMG
    hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk9-Z301C3G8
    hdparm -S 240 /dev/disk/by-partlabel/disk10-W300R5PM
}

Ik dacht eerst dat het terug leek op dat probleem wat ik een tijd geleden had, dus al eens wat zitten stoeien met alle apparaten hier uit, services stoppen maar dat bood geen oplossing.

Ik heb de indruk dat het niet ligt aan IO die af en toe voorkomt, want als ik de disks manueel in spindown gooi (heb er een aliasje voor) dan blijven ze stil tot er echt wat gebeurt (downloadje ofzo).

Met een verbruik wat verdubbelt vind ik het wel de moeite waard om even te troubleshooten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Did you try rebooting it three times? :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

FireDrunk schreef op maandag 04 januari 2016 @ 07:19:
Hé, kom op nou ;) , da's de Windows way of problem solving :+ , *nix bash je gewoon een paar keer >:)

Maar idd, als je verbruik halveert dan loont het wel om er ff naar te kijken en aan te frunniken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Pantagruel schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:05:
[...]

Hé, kom op nou ;) , da's de Windows way of problem solving :+ , *nix bash je gewoon een paar keer >:)

Maar idd, als je verbruik halveert dan loont het wel om er ff naar te kijken en aan te frunniken.
Verbruik gaat ongeveer van iets in de 110W naar ergens rond de 57W. :X
FireDrunk schreef op maandag 04 januari 2016 @ 07:19:
Zonder zwans, exact drie keer gedaan toevallig. :+

Ik ga eens even kijken of die commando's van hdparm.conf manueel uitvoeren iets verandert. Verder nog iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Draait hdparm wel als service? is dat niet gewijzigd in 1 van je updates?

(chkconfig om te controleren)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

HyperBart schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:26:
[...]

Verbruik gaat ongeveer van iets in de 110W naar ergens rond de 57W. :X

[...]

Zonder zwans, exact drie keer gedaan toevallig. :+

Ik ga eens even kijken of die commando's van hdparm.conf manueel uitvoeren iets verandert. Verder nog iemand een idee?
Auwtsch, dat scheelt een half glas op een borrel.

En idd wat FD zegt, draait hdparm nog wel als service en is het niet geslachtofferd bij een update?

Zelf plemp ik hem altijd in cron (niet de meest elegante oplossing I know)

code:
1
2
/etc/crontab, iets a la:
-*/5  * * * *   root  hdparm -B 254 /dev/sdX

Persistent in de vorm van een udev rule is net ff wat netter ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Pantagruel op 04-01-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
WTM schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:38:
[...]

auch, toch beter moeten opletten dan bij de aanschaf.... :-(. Maar het werkt hier goed. Met de 3 sata schijven loopt het ook goed, de bluray brander krijgt ook prik op deze manier....
Er staat ook nergens dat het niet zou werken. Alleen dat Cooler Master een nutteloos product heeft uitgebracht doordat ze een hele vreemde keuze van maar twee PEG connectors op één kabel hebben gedaan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Pantagruel schreef op maandag 04 januari 2016 @ 11:33:
[...]

Auwtsch, dat scheelt een half glas op een borrel.

En idd wat FD zegt, draait hdparm nog wel als service en is het niet geslachtofferd bij een update?

Zelf plemp ik hem altijd in cron (niet de meest elegante oplossing I know)

code:
1
2
/etc/crontab, iets a la:
-*/5  * * * *   root  hdparm -B 254 /dev/sdX

Persistent in de vorm van een udev rule is net ff wat netter ;)
Toen ik nog aan spindown deed, had ik dat altijd in /etc/rc.local zitten :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Ik ben op zoek naar een nieuwe "compacte" case om een µATX in te huizen en +- 8HD's. De SilverStone DS380B staat mij enorm aan, jammer dat er enkel mini-atx in kan.

Mijn keuze gaat momenteel uit naar een Fractal Design Define Mini of een Fractal Design Define R5 maar de R5 wordt al wel groot.

Hebben jullie nog leuke alternatieven? Hotswap is zeker geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
A1AD schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:19:
Ik ben op zoek naar een nieuwe "compacte" case om een µATX in te huizen en +- 8HD's. De SilverStone DS380B staat mij enorm aan, jammer dat er enkel mini-atx in kan.

Mijn keuze gaat momenteel uit naar een Fractal Design Define Mini of een Fractal Design Define R5 maar de R5 wordt al wel groot.

Hebben jullie nog leuke alternatieven? Hotswap is zeker geen vereiste.
Mini-itx doet niet echt onder aan ITX tegenwoordig, en als je wat terug leest, je kan er best veel in kwijt (zoals de setup die ik draai op't moment).. en op hetzelfde moment, 12 disks in zo'n kleine enclosure zie je nergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
DXaroth schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:29:
[...]
Mini-itx doet niet echt onder aan ITX tegenwoordig, en als je wat terug leest, je kan er best veel in kwijt (zoals de setup die ik draai op't moment).. en op hetzelfde moment, 12 disks in zo'n kleine enclosure zie je nergens
Ik recupereer een mirco formaat mobo, vandaar dat de form factor vast ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 22:14

Kortfragje

......

FireDrunk schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:55:
[...]

Waarom doe je niet meer aan spindown? reliability?

http://www.gjpvanwesten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-09 16:16
FireDrunk schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:44:

Server
[afbeelding][afbeelding]
Gaaf! Wat voor CPU zit er op? Is die LSI 3008 geschikt voor ZFS? IT?

Ik zit zelf te twijfelen tussen een Xeon D, E3 v5 of E5 v3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Ja het is beter om een niet et agressieve spindown te hebben, mijn server heeft een spindown van 1 uur, wat in de praktijk betekend dat mijn array (gebruikt door 18 mensen) meestal maar 1 of max 2x per dag aan en uit gaat.

voor de meeste gebruiksmodellen zou ik 2 uur aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
revox862 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 00:39:
[...]

Gaaf! Wat voor CPU zit er op? Is die LSI 3008 geschikt voor ZFS? IT?

Ik zit zelf te twijfelen tussen een Xeon D, E3 v5 of E5 v3.
Staat er bij (een Intel Xeon E5-2620v3). Als het goed is hij gewoon geschikt voor ZFS, maar hij staat nu nog in iR mode, en heb nog geen software van SuperMicro zelf gevonden om de controller te reflashen. Waarschijnlijk kan het gewoon met de software van LSI zelf, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Xeon D is ook leuk, maar dan heb je veel minder PCIe poorten (dat was voor mij de doorslag). E3v5 is zuiniger, maar geen ECC Registered. Ik heb de 64GB geheugen voor 380 euro gekocht.
De goedkoopste ECC non-REG DDR4 kit van 32GB is ~270 euro. Maal 2, maakt 540 euro. Dat is 160 euro duurder dan mijn geheugen. Bovendien heb ik maar 2 sloten bezet, van de 8, dus ik kan nog 6*32 bijplaatsen als ik ooit tekort kom (not :+)

Dat maakt een hoop goed qua verbruik :)

CPU heb ik voor 175 euro (tweedehands) gekocht.

Moederbord heb ik wel nieuw gekocht, die was niet goedkoop :+

[ Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 05-01-2016 08:45 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-09 16:16
Ah, ja nu zie ik het er ook bij staan. Het was laat ;)

ftp://ftp.supermicro.com/driver/SAS/LSI/3008/Firmware/ wellicht?

[ Voor 38% gewijzigd door revox862 op 05-01-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Yes! Die moet ik inderdaad hebben. Nog even wachten tot ik de kabels binnen heb, dan doe ik het in 1 keer.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FireDrunk schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:55:
[...]

Het ligt wel aan het feit dat hdparm.conf niet ingelezen wordt, na het handmatig uitvoeren van de commando's die ik in hdparm had staan spinnen ze weer netjes down.

Ik kan wel niet verklaren waar hij voor de updates hdparm.conf eerst inlas en dat hij dat nu niet meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Er moet ergens iets van hdparm -c /etc/hdparm.conf gedaan worden op je systeem. Geen idee waar dat standaard gebeurt...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
player-x schreef op donderdag 31 december 2015 @ 15:30:
[...]

Zo grote is dat ' dikke write hole' niet meer, alleen is het verstandig om nog wel een UPS te gebruiken tegen stroom storingen, dat een write hole ontstaat tijdens een OS crash, moet je op de koop toe nemen.

Maar hoe zijn die problemen anders dan bij NTFS?

En nogmaals, ik zeg niet dat BtrFS net zo productie klaar is als ZFS, maar in mijn ervaring zit het iig wel al op het niveau van NTFS qua veiligheid, vandaar dat ik het ook alleen een goed/beter alternatief noem voor NTFS, niet voor ZFS.

En ik draai al bijna een halfjaar met een 10 disk BtrFS server, waar ik verschillende HDD crashes op heb ge simuleert, en moet zeggen, voor mij geen problemen tot nu toe, kan natuurlijk puur geluk zijn, maar het gaat iig tot nu gewoon goed.

Uiteraard heb ik van mijn kritieke data wel een aparte backup, en heb zelfs een volledige ZFS mirror systeem draaien, omdat mijn BtrFS server een test server is, maar ik zou als ik nu opnieuw zou moeten bouwen, zeker een BtrFS server bouwen, met een ZFS RAIDZ2 backup voor kritieke data.
Synology is al bezig met de marketing voor BtrFS, zijn zij dan verder dan de implementatie van Rockstor/Linux of blazen ze gewoon wat hoger van de toren?

Ik heb mijn complete nas gebackupped en ga van het weekend over op Rockstor (in Esxi) is de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Netgear is er al mee bezig, en je kan het geloof ik in Netgear OS versie 6 al kiezen (gelezen, niet ervaren).
Ze zijn niet "verder" dan rockstor, ze gebruiken vaak nog helemaal niet alle features. Sommigen doen bijvoorbeeld alleen mirrors of JBOD, en nog geen RAID5/6 (wat verstandig is :+ ).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Weet niet of ik hier ook mijn mijn vraag terecht kan:

Sinds kort lees ik mijn stroom waardes uit via een P1 kabel naar Domoticz.

Hierbij ben ik een beetje geschrokken van het verbruik. 200/250 watt sluipverbruik waarvan +- 150 watt idle te verwijten is aan mijn esxi bak.

Ik draai:
- Moederbord - SuperMicro X10DRL-i
- Processor - 2x Xeon 2630 v3
- Netwerk - Quad NIC PCI-E
- 4 poorts PCI-E USB3 controller
- Controller - IBM M1015
- Hardeschijven
- 4x 3.5" disks 5700 RPM
- FusionIO PCI-E SSD

Koeling:
- 2x waterkoelsetje voor CPU's
- 2x 140mm ventilators

Ik zit te denken om dit hele zooitje te verkopen en wat nieuws aan te schaffen. 2x 2630 is ook zwaar overkill voor mij. Geinteresseerd, anyone? :+ Over gaan op een Skylake single CPU die zuiniger is dus het idee. Een idle verbruik van max 50 watt vind ik meer dan genoeg. reëel?

Maar voor ik zo'n concreet besluit maak wil ik bij jullie wat informatie inwinnen.

Als je de keus hebt om zuinig te gaan met deze punten in het achterhoofd:
- budget van +- 1250,-
- minimaal 4 NIC's
- Gebruik van 4 HDD's met freenas (M1015 PCI-passthrough oid)
- 6 VM's (piek verbruik van 12000 MHz en 32GB geheugen):

Gemiddeld verbruik:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WYHrYt1iy9sBrUJB6K0VbNKV/full.png

Wat zou je dan aanschaffen? Oude onderdelen hergebruiken kan, maar is absoluut geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 09:37
ik heb hier een gigabyte moederbordje liggen dat stof aan het verzamelen is:
pricewatch: Gigabyte GA-F2A85XM-D3H

er steekt 4gb ram in en een AMD A4-5300 (dual core @ 3.4GHz), zou dit bordje (mits verhoging naar pakweg 16 of 32gb ram) goed genoeg zijn voor Freenas, rekening houdend met redelijke transferrates?
Ik zou mn 8 disk array op een dedicated box willen zetten.
Jails heb ik niet nodig, ik heb mn esxi bak voor VM's.

[ Voor 6% gewijzigd door Xistance op 06-01-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Xistance schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:50:

er steekt 4gb ram in en een AMD A4-5300 (dual core @ 3.4GHz), zou dit bordje (mits verhoging naar pakweg 16 of 32gb ram) goed genoeg zijn voor Freenas, rekening houdend met redelijke transferrates?
Het zal wel gaan werken. Alleen ondersteund die CPU geen ECC als ik het zo zie. ECC geheugen is eigenlijk een must voor FreeNAS. En daarnaast is 8GB of 16GB dan wel erg verstandig ja, 32GB is misschien de investering niet waard IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Zeer waarschijnlijk is 4GB zelfs al voldoende voor een gewone thuis NAS, ik zou gewoon kijken hoe je systeem draait, je kan er later altijd nog 8GB of meer bij prikken.

De enorme hoeveelheid geheugen dat vaak door vele wordt aanbevolen is vooral bedoelt voor server loads, mijn hele oude offline 2GHz S939 Opteron 170 backup server draait prima op 4GB, en tijdens kopiëren zit ik gewoon op +90% netwerk load.

Veel geheugen heb je vooral nodig als je heel erg veel kleine files verplaats, maar vooral als je server veel IOPS moet verwerken (zwaardere database load bv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:16

Harrie

NederVlaming

Dat gaat zeker goed genoeg zijn. De 4Gb volgens mij ook, zeker als je geen jails gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik heb een heel groot probleem en hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen... Vandaag viel de elektriciteit uit en ik heb natuurlijk geen UPS. Dus hij viel uit, al vaker gebeurt en was toen geen probleem maar vandaag wel. Hij zegt dat mijn volume A, van A en B niet meer leesbaar is. Er staat gewoon error. Dan bij Alert staat er om precies te zijn:

CRITICAL: The boot volume state is ONLINE: One or more devices has experienced an error resulting in data corruption. Applications may be affected.
CRITICAL: The volume A (ZFS) state is UNKNOWN:

Wat natuurlijk niets goed betekend... Ik heb al geprobeerd om hem terug te zetten van vorige snapshots maar dat maakte geen verschil. Er zijn geen schijven kapot want ik kan ze allemaal zien bij disks. Dus zal de data corrupt zijn. Maar is er geen enkele manier om het terug te krijgen zoals het was?

Even wat belangrijke informatie:
Ik zit/zat op de laatste update van FREENAS dus 9.3....

Volume A zijn 2 raidz die denk ik dan in raid0 staan met elkaar. Ik weet niet alles van de technische details, hier ben ik gewoon zeker van.

Het zijn 10 4tb seagate NAS soort schijven die aan een ibm 1015 zijn verbonden met daartussen een sas backplane.

Er staan alleen maar series op maar wel een 28tb aan series. En mijn internet abbonement laat 4tb toe dus ik heb niet echt zin om 7 maanden lang elke maand alleen maar series te downloaden die ik de laatste 2 jaren heb verzameld. Hoop dat iemand me kan helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:16

Harrie

NederVlaming

Volgens mij als je op de commandline
zpool status -v
ingeef, krijg je meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Afbeeldingslocatie: http://i1283.photobucket.com/albums/a560/thibautbollen/freenaskaput_zpshwsyqj0q.png

En nee ik heb geen back up van mijn pool ;(

Ik ken ook niet zo veel van de software en "vak jargon" wat hier wordt gebruikt op freenas. Jullie kan ik nog wel verstaan dus verwacht niet dat ik al dingen heb gedaan die misschien normaal zijn voor sommigen van jullie...

[ Voor 61% gewijzigd door thibautb op 06-01-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je twee pools B en freenas-boot worden herkend. De freenas-boot is wel beschadigd want deze heeft geen redundancy en wel checksum errors. Dus wellicht is het handig om opnieuw te installeren.

Maar ik denk dat je grootste probleem is dat pool A niet wordt herkend, want die had je ook neem ik aan? Wat zegt 'zpool import' bijvoorbeeld? Kan het zijn dat je pool A alleen in het verleden had? Want je zou deze ook moeten zien in de zpool status output ook al is de disk weg of is de pool corrupt. Dus dat is wel vreemd. Als je pool A alleen in het verleden had en nu alleen maar pool B, dan klopt het wel weer. Pool B lijkt gewoon prima in orde. Doe wel even een scrub voor de zekerheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:08
XAEROCOOL schreef op zondag 13 december 2015 @ 12:20:
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X10SDV-8C-TLN4F€ 0,-€ 0,-
6WD Green HDD, 6TB€ 232,95€ 1.397,70
1Fractal Design Node 304 Wit€ 77,66€ 77,66
1Samsung M386A4G40DM0-CPB€ 257,-€ 257,-
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Crucial MX200 M.2 80mm 500GB€ 175,99€ 175,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.976,30

Hallo, Ik heb een systeem gebouwd met bovengenoemde hardware, maar ik rijg het niet werkend.

Ik heb er een monitor aangesloten en ik maak verbinding via IPMI.

Als ik het opstart krijg supermicro logo te zien met tekst system initializing ... en code 00 aan de rechterkant, verder gebeurt er niets. Ik kan niet in bios komen.

Via IPMI zie ik een Assertion: QPI Error (07 08 FF).
Ik heb geprobeerd om de harde schijven los te koppelen en krijg hetzelfde fout.
Als ik het geheugen eruit haal, krijg ik geen geheugen dimm error.

Heeft iemand andere suggesties?

Alvast bedankt.
Ik heb ondertussen een ander moederbord gekregen, maar ik krijg nog steeds hetzelfde fout, daaruit kan ik een beetje voorzichtig conclusie trekken dat het niet aan de moederbord ligt. Weet iemand wat ik allemaal kan testen? Wat ik zelf kan bedenken is het geheugen, maar ik heb zelf geen ander ddr4 geheugen dat ik kan uitproberen. Verder wordt er niet zo heel veel op het moederbord aangesloten, voeding, ssd en geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

XAEROCOOL schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 07:43:
[...]

Ik heb ondertussen een ander moederbord gekregen, maar ik krijg nog steeds hetzelfde fout, daaruit kan ik een beetje voorzichtig conclusie trekken dat het niet aan de moederbord ligt. Weet iemand wat ik allemaal kan testen? Wat ik zelf kan bedenken is het geheugen, maar ik heb zelf geen ander ddr4 geheugen dat ik kan uitproberen. Verder wordt er niet zo heel veel op het moederbord aangesloten, voeding, ssd en geheugen.
Ik zet mijn geld op incompatible geheugen. Het probleem is dan wel om werkend RAM op te snorren aangezien de t lijstje certified RAM voor dit bordje klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
thibautb schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:43:
[afbeelding]

En nee ik heb geen back up van mijn pool ;(

Ik ken ook niet zo veel van de software en "vak jargon" wat hier wordt gebruikt op freenas. Jullie kan ik nog wel verstaan dus verwacht niet dat ik al dingen heb gedaan die misschien normaal zijn voor sommigen van jullie...
Neem alvast een backup van je freenas config!
Dan kan je eenvoudig freenas opnieuw installeren (op 2 USB sticks deze keer!) en je config weer laden.

Ik zou eerst zorgen voor een OS zonder fouten en dan verder naar je verdwenen pool zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:42
XAEROCOOL schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 07:43:
[...]

Heb je de ssd er al eens uitgehaald? Deze heeft namelijk een M.2 sata 600 bus. Het boord deelt de M.2 Sata aansluiting met sata0 aansluiting.

Zie handleiding supermicro

[/quote]
M.2 is formerly known as Next Generation Form Factor (NGFF). The connector
is designed for internal mounting devices. The X10SDV Series deploy an M key
only dedicated for SSD devices with the ultimate performance capability in a PCI
Express 3.0 X4 interface for native PCIe SSD support. The X10SDV M.2 is mux
with the I-SATA0 port for legacy SATA SSD devices. [quote]

Succes

[ Voor 25% gewijzigd door BROSSIE op 07-01-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V9 Ghost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:35
Ik heb een probleem met het installeren van zfsguru op een systeem dat gebruikmaakt van een Gigabyte GA-B150-HD3P.

Mijn probleem is dat ik geen internetverbinding heb als ik zfsguru probeer te installeren, de web interface blijft op 0.0.0.0 (loop). Ik denk dat mijn netwerkcontroller niet wordt herkent.

Ik heb ook windows erop gezet en daar had ik ook geen internetverbinding totdat ik de specifieke driver van de lan controller had geïnstalleerd.

Mijn vraag is of er een oplossing hiervoor is of dat ik het moet vergeten om op dit bord een zfsguru install te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke systeemversie gebruik je?

Kun je de output van 'ifconfig' geven? Dit kun je doen op de command line. In het bijzonder, welke adapters zie je? Zie je alleen 'lo0' de loopback adapter, of ook nog andere adapters? Als je wel andere adapters ziet, kijk dan naar het IP adres 'inet 0.0.0.0' bijvoorbeeld. Het kan ook een probleem zijn met DHCP bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit probleem heb ik ook gehad. Het 'splashscreen' gaf 0.0.0.0 aan, maar in de DHCP-server was wel te zien dat er een IP aangevraagd is. Bleek dat de verkeerde netwerkadapter weergeven werd in het splashscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je het volgende eens proberen:

Kies in het menu voor optie 1 (druk op enter) en type daarna 'exit' gevolgd door enter. Je zit nu weer in het menu. Nu wordt opnieuw het IP adres gedetecteerd. Zie je nu wel je IP of nog steeds 0.0.0.0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V9 Ghost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:35
Ik gebruik versie 10.2.003 op een usb stick.

met ifconfig krijg ik:

lo0: flags=8049<UP, LOOPBACK, RUNNING, MULTICAST> metric 0 mtu 16384
options=600003<RXCSUM, TXCSUM, RXCSUM_IPV6, TXCSUM_IPV6>
inet6 ::1 prefixlen 128
inet6 fe80 :: 1%lo0 prefixlen 64 scopeid 0x1
inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000
nd6 options=21<PERFORMNUD, AUTO_LINKLOCAL>

edit:

met optie 1 en weer exit blijft het ip op 0.0.0.0

[ Voor 7% gewijzigd door V9 Ghost op 07-01-2016 19:13 ]

Pagina: 1 ... 198 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.