Ook ik overweeg een DIY ZFS-server op basis van FreeBSD. Verwacht gebruik is media-opslag, back-up en overig niet-bedrijfskritisch thuisgebruik. Er is niets dat echte high-performance nodig heeft. Ik wil de data niet kwijt, maar niets is onvervangbaar.
Ik heb een aantal 2tb-schijven in gebruik en op de plank, dus ik mik in eerste instantie op 6, 8 of 10 schijven van 2tb in zraid2. Na een array te zijn kwijtgeraakt tijdens resync zie ik zraid2 wel als een vereiste voor mijn gezondheid.
Ik ga ervan uit dat ik voorlopig met 6 tot 10 schijven (8-16tb) toekan, maar ik wil niet per ongeluk nu een keuze maken die me volgend jaar klem zet als die aanname niet klopt. Ik sluit niet uit dat ik uiteindelijk 2x M1015's wil draaien met 16 tot 24 disks.
Tot zover de achtergrond. Nu de vragen waar ik mee zit.
- Ik begrijp dat ECC-geheugen aangeraden word ivm het fout-corrigerende vermogen van ZFS, maar dat advies komt allemaal uit de kant van de 'serieuze' hardware. Hoe belangrijk is dit voor thuisgebruik? Ik val hierbij niet over een paar tientjes extra voor ram of de Xeon boven een i5, maar de meeste moederborden slikken geen ECC. Een server-plank is ineens prijzig terwijl verder een simpele Z77 voldoet. Zijn er 'goedkope' planken die ECC slikken?
- Gezien budget, bestaande hardware en verwacht gebruik zou 8disk zraid2 (12tb) me goed uitkomen. Er word echter ivm stripe size of 6 of 10 disks aangeraden. Afgezien van het bekende tabelletje good/bad heb ik echter geen mij duidelijke uitleg van de consequenties gezien. Gaat het alleen om performance of ook om betrouwbaarheid? Is dat dan orde-van-grootte of procentenwerk?
- Als het dan toch 10 disks worden, welke performance-consequenties zitten er dan aan als ik een vdev verdeel over verschillende controllers. Zeg 8 disks op een M1015 en 2 op onboard-SATAII? Kan ik schijven later verplaatsen naar een andere controller zonder de hele vdev opnieuw te hoeven bouwen? Zo ja, dan hoef ik niet direct een tweede M1015 te kopen.
Een M1015 vraagt om een 8-kanaals PCIe 2.0 slot. Een i5 bied 16 kanalen. Met 2xM1015 zit de bus dus vol. Echter:
Een kanaal PCIe 2.0 haalt 500mb/s. 4*500=2000,
Een WD Red haalt 150mb. 8*150=1200,
Buffer cq. overhead. 800
Kan ik daaruit concluderen dat het geen problemen moet geven om een M1015 op 4x te laten draaien met de sata-schijf van vandaag? In dat geval blijven er zelfs na uitbereiding kanalen over voor een tv-tuner of een ethernet adapter, en word het systeem wat meer multi-functioneel.
[
Voor 0% gewijzigd door
HiddenWolf op 22-04-2013 14:21
. Reden: tikfoutje ]