Geld is niet de enige motivator hier, zoals eerder al aangegeven.Madrox schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 21:28:
Al die moeite voor een maximale besparing van zeg 30 euro ?
Nee, ik zie het nut wel in van besparingen. Maar dan wel op de goede manier.Quacka schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 21:53:
Het punt is alleen dat jij en ik niet zo het nut zien van dit soort besparingen.
Maar je zal toch lid zijn van groen-links: dan boeit geld helemaal niet, dan gaat het puur om de zuinigheid an sich. Daarbij wil ik niet zeggen dat alleen leden van milieuclubs geinteresseerd zijn in extreme zuinigheid: ik wilde alleen maar een voorbeeld geven van een doelgroep.
Als je naast deze home-server ook nog een vette gamebak hebt, heb je twee pc's die juice nodig hebben.
Ze zullen ook regelmatig beide aan moeten staan, om data over te pompen. Of je dan nog steeds zo energievriendelijk bezig bent, valt nog te bezien.
Als het alleen als enige pc bedoelt is, valt er nog iets voor te zeggen. Moet het samenwerken met andere pc's in huis, valt je winst wel erg karig uit (of juist helemaal niet). (dan heb ik het uit millieu oogpunt nog niet eens over de energie en materialen die het gekost heeft om twee pc's te produceren, te shippen etc.etc.)
[ Voor 7% gewijzigd door Madrox op 19-04-2009 02:38 ]
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Je kan wel dezelfde voeding pakken, dan moet je even zoeken naar picco-psu oplossingen, dan kan je je eigen kast erbij zoeken. Ik denk dat dat ook wel onze voorkeur zou hebben als deze voedingen goed leverbaar zouden zijn en een goede prijs zouden hebben. Deze kast is met 6 goed aangeschreven shops aanwezig in de pricewatch, wat imo goed leverbaar is en de voeding krijg je erbij. Daarnaast zitten er 2 fans bij die herrie maken, verder niet... Dat heb je ook bij vrijwel elke andere kast als je het mij vraagt, een kleine modificatie naar 7 volt van een molex lost dat probleem op. Een ding wat ik overigens nog bij letterlijk _al_ mijn kasten heb moeten doen.schekker schreef op zondag 19 april 2009 @ 00:17:
Toch ook maar even een reactie (en ja, ik heb braaf het hele topic doorgenomen). Op zich behoor ik precies tot de doelgroep voor deze BBG. Ik moet mijn huidige home server vervangen,en mijn eisen zijn inderdaad zuinig (en redelijk stil). En toch kan ik niet goed met deze BBG uit de voeten. En dat komt door de voeding.
Wat ik vanuit het verhaal begrijp is die voeding essentieel voor het concept van deze Home Server, namelijk een zo laag mogelijk verbruik in idle stand. Maar die voeding komt alleen met een slecht leverbare en lawaaige kast, een kast die ik niet wil. Niet die kast betekent niet die voeding, en dan blijft er ineens bijzonder weinig van de hele BBG over, want er is eigenlijk geen alternatief voor die voeding. Ik zou bij een BBG eigenlijk wat meer flexibiliteit verwachten.
En er word gevraagd naar een best buy. Voor je geld heb je voor dit geld een mooi klein kastje met backplane, en eentje die nog amper energie neemt ook. Er werd ons gevraagd naar een energiezuinige home server. Er worden amper concessies gedaan echt op energieverbruik, nog meer op budget als je het mij vraagt. Met deze oplossing heb je een mooie kleine, energiezuinige home server en hij is nog stil ook als je het aandurft het spul op 7 of 5 volt te zetten.
En zoals al vaker gezegd, als het jou lukt om een systeem in elkaar te zetten voor 500 euro met vrijwel dezelfde specificaties met goed leverbaar spul, dat houd in, pricewatch, want daar zijn we wel aan gebonden, kom daar dan eens mee. Ik heb het ook geprobeerd en ik kreeg het niet voor elkaar. En het probleem daar in is inderdaad de voeding. En die verstookt zinloos veel energie als je een zwaardere neemt, maar die discussie hebben we al gehad.
Ik heb toch erg graag een server voor mijn centrale opslag, maar ik wil er niet al te veel extra geld aan kwijt zijn aan energie, dat het handiger is om niet een extra pc te hebben is evident, maar als je dat graag wilt, wil ik hem (en blijkbaar een heleboel andere mensen volgens de frontpage poll) energiezuinig.Madrox schreef op zondag 19 april 2009 @ 02:36:
[...]
Nee, ik zie het nut wel in van besparingen. Maar dan wel op de goede manier.
Als je naast deze home-server ook nog een vette gamebak hebt, heb je twee pc's die juice nodig hebben.
Ze zullen ook regelmatig beide aan moeten staan, om data over te pompen. Of je dan nog steeds zo energievriendelijk bezig bent, valt nog te bezien.
Als het alleen als enige pc bedoelt is, valt er nog iets voor te zeggen. Moet het samenwerken met andere pc's in huis, valt je winst wel erg karig uit (of juist helemaal niet). (dan heb ik het uit millieu oogpunt nog niet eens over de energie en materialen die het gekost heeft om twee pc's te produceren, te shippen etc.etc.)
Dat er misschien niet uitkomt waar veel mensen mee uit de voeten kunnen of willen is misschien vervelend, maar aan de andere kant is dit wel het meeste bang for the buck als je deze eisen hebt. Het is maar een server en met deze kast is echt niets mis. Om dan de hele tijd 5 watt te verstoken, alleen omdat je te lui bent om een ventilator te modden, omdat die herrie maakt, vind ik echt bizar en zou ik ook niet kunnen verantwoorden als best buy...
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
ehh... is het niet de bedoeling om met een advies te komen waar mensen wel wat mee kunnen?Hooglander1 schreef op zondag 19 april 2009 @ 13:00:
Dat er misschien niet uitkomt waar veel mensen mee uit de voeten kunnen of willen is misschien vervelend
Eigenlijk bevestig je nu wat ik eerder in de discussie al zei.
Om het anders te formuleren: Jullie zijn bezig met "de zuinigste homeserver", ipv met een "koopadvies voor een zuinige homeserver".
30 Watt is zuinig, maar 40W is ook nog zuinig....
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit
Rainman en anderen,
Misschien dat ik het over het hoofd gezien heb, maar hoeveel mag dit server zoals die voorlopig samengesteld is verbruiken?
Ik ga vanuit dat er bij het samenstellen een richtlijn is gekozen, zoals idle niet meer dan 30Watt?
Misschien dat ik het over het hoofd gezien heb, maar hoeveel mag dit server zoals die voorlopig samengesteld is verbruiken?
Ik ga vanuit dat er bij het samenstellen een richtlijn is gekozen, zoals idle niet meer dan 30Watt?
Misschien verwoord ik mij verkeerd.Quacka schreef op zondag 19 april 2009 @ 13:35:
[...]
ehh... is het niet de bedoeling om met een advies te komen waar mensen wel wat mee kunnen?
Eigenlijk bevestig je nu wat ik eerder in de discussie al zei.
Om het anders te formuleren: Jullie zijn bezig met "de zuinigste homeserver", ipv met een "koopadvies voor een zuinige homeserver".
30 Watt is zuinig, maar 40W is ook nog zuinig....
Wat ik bedoelde is dat er misschien niet uitkomt wat mensen verwachten hier, maar als je een zuinige home server is, zal ik ze wel dit aanbevelen. Ik heb echt nog geen goede argumenten gelezen om de kast te ditchen, lawaai heeft vrijwel elke kast last van en is simpel op te lossen. Maar meer heb ik niet gezien
Er roepen hier ook mensen om de notebook schijf te ditchen, alsof dan de data schijven niet lawaai maken. Die zullen meer herrie maken dan één klein schijfje.
Kom eens met goede argumenten en alternatieven, ik ben echt niet tegen een ander systeem, maar ik heb zelf nog niets beters kunnen vinden, dit vooral met het probleem dat de picco psu niet goed verkrijgbaar is.
Ik geloof niet dat er echt een minimum is gekozen, er is simpelweg op energieverbruik gelet bij het kiezen van de componenten. We zullen zeer waarschijnlijk lager uitkomen dan dat.lujo schreef op zondag 19 april 2009 @ 14:09:
Rainman en anderen,
zonder weer de discussie te willen voeren:
- ipv 2 data-schijven bijv 4 dataschijven
- een standaard stille kast, zonder modden
- een voeding met voldoende uitbreidingsmogelijkheden
daar zet jij tegenover:
- een compacte kast die met modden ook stil te krijgen en best veel uitbreidingsmogelijkheden heeft
- zeer zuinige voeding waardoor alles heel stil wordt
Dat is gewoon de keuze in mijn ogen. Het moet er niet om gaan wat ik wil, of wat jij wil: we moeten inschatten wat de mensen willen die toendertijd de poll hebben ingevuld.
- ipv 2 data-schijven bijv 4 dataschijven
- een standaard stille kast, zonder modden
- een voeding met voldoende uitbreidingsmogelijkheden
daar zet jij tegenover:
- een compacte kast die met modden ook stil te krijgen en best veel uitbreidingsmogelijkheden heeft
- zeer zuinige voeding waardoor alles heel stil wordt
Dat is gewoon de keuze in mijn ogen. Het moet er niet om gaan wat ik wil, of wat jij wil: we moeten inschatten wat de mensen willen die toendertijd de poll hebben ingevuld.
Op 1 van de poll stond energiezuinig. Ik meen 3e home server. Waarna de redactie heeft bepaald dat het beiden in een moest worden. Dus voor de 100ste keer. Zuinigheid gaat voor. Zolang ie de taken maar volbrengt.
Zie jij een foto?Saturnus schreef op donderdag 16 april 2009 @ 19:07:
[...]
Aha. En wat is je punt precies?
(Show je server topic zit in de HK.)
Het gaat volgens mij om een zuinige server setup. Een VIA setup is vaak een stukje zuiniger dan menig Intel of AMD setup. De prestaties van een VIA zijn vaak ruim voldoende (ik had verwacht dat mijnes trager was zelfs).
30 of 40W: het is allebei zuinig.Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 21:35:
Op 1 van de poll stond energiezuinig. Ik meen 3e home server. Waarna de redactie heeft bepaald dat het beiden in een moest worden. Dus voor de 100ste keer tegen jouw. Zuinigheid gaat voor. Zolang ie de taken maar volbrengt.
Er stond niet in de poll "de meest zuinige homeserver"
Er stond "zuinige homeserver".
Zoals ik al eerder heb gezegd: jij mag beslissen. Alleen mag ik blijven proberen om je op andere gedachten te brengen.
Een nog niet gebruikt argument (geloof ik): Het budget. 500 euro is nog best veel geld.
Stel dat ik maar 300 euro heb?
Ik kan nog wel 2 harde schijven eruit gooien, maar dan blijf ik nog op 400 euro steken.
Dan moet ik feitelijk een heel nieuw systeem gaan bouwen en heb ik dus niets aan het advies gehad.
Als het advies gaat zoals oa madrox en ik willen, dan krijg je een veel goedkopere basis.
Dan gooi je wat extra's eruit en dan heb je wel een zuinige homeserver van 300 euro.
Er stond helemaal niet Zuinige homeserver. Er stond Energiezuinig Systeem. Verder is het dus de zaak om zo energie zuinig mogelijk te zijn, zolang hij de taken vervuld. Laatste keer dat ik mijzelf hier over ga herhalen of uitspreken. Alles is hier over al gezegd. Morgen begin ik met schrijven van de special.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2009 22:06 ]
Das een nonargument. Iedereen heeft het in dit draadje over een energiezuinig systeem. Of je het nu zuinig, of energiezuinig noemt.Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 22:03:
Er stond helemaal niet Zuinige homeserver. Er stond Energiezuinig Systeem. Verder is het dus de zaak om zo energie zuinig mogelijk te zijn, zolang hij de taken vervuld. Laatste keer dat ik mijzelf hier over ga herhalen of uitspreken. Alles is hier over al gezegd. Morgen begin ik met schrijven van de special.
Jij hebt het zelf zuinig genoemd... : [BBG] Zuinige Home Server Special mei 2009
Verbetering: is energiezuinig dan gelijk aan energiezuinigst?
Is een systeem met een relatief zuinige normale voeding dan opeens niet energiezuinig?
Ga eens in op mijn laatste argument, als je wilt. Dat is een nieuw argument. Er werd gevraagd om argumenten...
Dat stond niet in de poll. Dat is verzonnen door de redactie.Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 22:14:
Wat begrijp je niet aan de zin: "Zo energiezuinig mogelijk, zolang hij de taken volbrengt"?
Niemand aan een Mac mini gedacht? De huidige kost dan wel 599,- (2 GHz C2D en 1GB) maar doet in idle maar 13W. De vorige versie met 1.83 GHz C2D doet in idle 26W. Je kunt er helaas geen dikke schijven in hangen, maar daarvoor heb ik een externe disk. Werkt perfect. Mijn mini doet de webhosting, torrents, iTunes server, DVD speler enz.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Idle maar 13W met een C2D? Met welk metertje heb je dat gemeten? Het is de vraag of je metertje nauwkeurig is.zonoskar schreef op zondag 19 april 2009 @ 22:31:
Niemand aan een Mac mini gedacht? De huidige kost dan wel 599,- (2 GHz C2D en 1GB) maar doet in idle maar 13W. De vorige versie met 1.83 GHz C2D doet in idle 26W. Je kunt er helaas geen dikke schijven in hangen, maar daarvoor heb ik een externe disk. Werkt perfect. Mijn mini doet de webhosting, torrents, iTunes server, DVD speler enz.
Idd. En het verschil lijkt alleen maar kleiner te worden: Link
Vooral deze opmerking vind ik interressant:
However, it's important to note that at 20W load, even a big 10% efficiency difference accounts for only 2W. The 78.4% efficiency of the Sparkle SPI250EP at 40W load compared to the Corsair TX650W's 70.9% is a real difference of 5W.
De nettowinst aan het eind van het jr. zal nog minder zijn dan sommigen hiervan verwachten, heb ik zo'n idee.
Dan denk ik aan amper 20 euro. Daarvoor heb je dan een hoop moeite gedaan en performance ingeleverd.
Waarom niet gewoon een iets minder zuinig systeem, die wel een stuk krachtiger is zoals:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon X2 5050e | € 54,95 | € 54,95 |
1 | Asus M3N78 | € 61,- | € 61,- |
1 | OCZ Value OCZ2V8002G | € 19,83 | € 19,83 |
1 | OCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD 30GB | € 124,90 | € 124,90 |
1 | Seasonic S12II-330 | € 49,30 | € 49,30 |
1 | Sharkoon Rebel 9 Economic | € 35,70 | € 35,70 |
2 | Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB | € 76,90 | € 153,80 |
Importeren | Totaal | € 499,48 |
Met die SSD aan boord ben je ervan verzekerd dat je binnen notime op je desktop staat. Rarren/parren, whatever zal veel lekkerder gaan. Het moederbord voorziet van alle gemakken, waaronder HDMi en eSata. Er is plenty room voor uitbreiding (wie het wil kan er 2x een triple sata-hotswap cage in hangen) etc.etc.
Of je kiest voor het Mitx-apparaat; wat ietsie zuiniger is maar je wel opzadelt met een berg beperkingen.
[ Voor 10% gewijzigd door Madrox op 20-04-2009 04:16 ]
Een homeserver zie ik als een oude Pentium 2, 3 of een Celeron dat wat zit te pruttelen. Bestanden sharen op het netwerk en andere functionaliteit dat geen snelheid vereist. Van de kringloop pak ik voor 12,5 euro een Pentium 3 desktop mee en nog een hardeschijf erin schroeven.
Het nadeel is dat zo'n Pentium 3 bv 75W, 60W,... continue kan verstoken en dat zie je bij 24/7 gebruik op de stroomrekening terug. Voor 1W 24/7 betaal ik 1,58 euro aan mijn kotbaas. 75W zal maximaal bij 118,5 euro per jaar eindigen en 355,5 euro tijdens 3 jaar afschrijving. 40W zal maximaal per jaar bij 63,2 euro of 189,6 euro voor 3 jaar eindigen.
Een verschil van 165,9 euro. Je betaalt op voorhand de hardware en minder verrassing achteraf. Niet meer, oh shit, vanwaar komt die rekening uit de lucht gevallen? Hoe ga ik dat betalen?
Daarna begint afnemende meeropbrengsten in te hakken. Met 40W betaal je al weinig en 10W eraf zal van weinig (189,6 euro) nog weinig (47,4 euro) eraf kunnen knabbelen. De kosten schieten exponentieel omhoog, terwijl de baten exponentieel afnemen.
Wat in de TS staat is ok. Tenslotte is alles dat beter dan de 12,5 euro kringloopbak doet, meer dan snel genoeg.
Het nadeel is dat zo'n Pentium 3 bv 75W, 60W,... continue kan verstoken en dat zie je bij 24/7 gebruik op de stroomrekening terug. Voor 1W 24/7 betaal ik 1,58 euro aan mijn kotbaas. 75W zal maximaal bij 118,5 euro per jaar eindigen en 355,5 euro tijdens 3 jaar afschrijving. 40W zal maximaal per jaar bij 63,2 euro of 189,6 euro voor 3 jaar eindigen.
Een verschil van 165,9 euro. Je betaalt op voorhand de hardware en minder verrassing achteraf. Niet meer, oh shit, vanwaar komt die rekening uit de lucht gevallen? Hoe ga ik dat betalen?
Daarna begint afnemende meeropbrengsten in te hakken. Met 40W betaal je al weinig en 10W eraf zal van weinig (189,6 euro) nog weinig (47,4 euro) eraf kunnen knabbelen. De kosten schieten exponentieel omhoog, terwijl de baten exponentieel afnemen.
Wat in de TS staat is ok. Tenslotte is alles dat beter dan de 12,5 euro kringloopbak doet, meer dan snel genoeg.
- Een singlecore, dat is de helft van een dualcore in verbruik. Dualcore is een alternatief.
- GeForce 8200 bordjes zijn bekend voor hun zuinigheid.
- Er wordt behoorlijk wat geld in de kast gestoken, klein en toch nog 4 schijven erin.
- 2GB ram is meer dan genoeg, in Linux heb je een dikke anderhalve GB aan harde schijf caching in het geheugen. Een filmpje zou volledig in het geheugen zitten zodat tegelijkertijd kunnen kopiëren tegen hogere gecombineerde snelheid dan wat je schijven aankan.
- WD Green schijf die op 5W idle (vergelijkbaar met laptopschijfjes) en 10W actief. In idle verbruikt het dus weinig en tegelijkertijd heb je veel GB/euro.
- Een laptopschijfje als zuinige bootdisk zonder de GB/euro te zwaar aan te tasten. SSD's zijn niet zuiniger en duurder, maar heb je zoveel schijfruimte voor een OS nodig? En Linux smijt alles in het geheugen zodat een Linux-router wekenlang op een kapotte schijf kan doordraaien zonder dat die iets ervan merkt. Het geeft een idee van hoe weinig dat er van een bootdisk vereist wordt. Je kan voor de prijs van 1 SSD meerdere kleine laptopschijfjes voor meerdere homeservers kopen. Prijs per exemplaar kan ook van belang zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 20-04-2009 04:56 ]
De Mac mini gebruikt geen normale C2D, maar een mobile versie. Ik heb het idle verbruik niet zelf gemeten, maar komt van Apple.lujo schreef op maandag 20 april 2009 @ 00:01:
Idle maar 13W met een C2D? Met welk metertje heb je dat gemeten? Het is de vraag of je metertje nauwkeurig is.
[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 20-04-2009 12:42 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Klinkt interessant, maar ik hem niet vinden in de pricewatch, noch bij enkele grote shops...lujo schreef op maandag 20 april 2009 @ 12:40:
@ Reinman
Processor vervangen door AMD CPU Athlon X2 3250e 1.5GHZ 22W
Na wat gezoek, schijnen deze processors geschrapt te zijn bij AMD, of iig uitgesteld en zijn ze op dit moment helaas niet beschikbaar.
[ Voor 20% gewijzigd door Hooglander1 op 20-04-2009 12:49 ]
Zijn echter wel te verkrijgen bij een webshop. Tenminste het staat op hun website.Hooglander1 schreef op maandag 20 april 2009 @ 12:43:
[...]
Klinkt interessant, maar ik hem niet vinden in de pricewatch, noch bij enkele grote shops...
Na wat gezoek, schijnen deze processors geschrapt te zijn bij AMD, of iig uitgesteld en zijn ze op dit moment helaas niet beschikbaar.
De dual core e serie van AMD is onder idle zelfs zuiniger dan de LE-1600. Zo simpel als je het stelt is het zeker niet.rapture schreef op maandag 20 april 2009 @ 04:49:
[list]
• Een singlecore, dat is de helft van een dualcore in verbruik. Dualcore is een alternatief.
Heb er een SSD in gedaan om te laten zien dat dat kan, ook binnen het budget. Er kan net zo goed een laptopdiskje in.• Een laptopschijfje als zuinige bootdisk zonder de GB/euro te zwaar aan te tasten. SSD's zijn niet zuiniger en duurder, maar heb je zoveel schijfruimte voor een OS nodig? En Linux smijt alles in het geheugen zodat een Linux-router wekenlang op een kapotte schijf kan doordraaien zonder dat die iets ervan merkt. Het geeft een idee van hoe weinig dat er van een bootdisk vereist wordt. Je kan voor de prijs van 1 SSD meerdere kleine laptopschijfjes voor meerdere homeservers kopen. Prijs per exemplaar kan ook van belang zijn.
Dat maakt het des te aantrekkelijker om naar minder exotisch te kijken.[/list]Picopsu en andere exotische onderdelen zijn niet overal verkrijgbaar en post-order uit het buitenland is nog een extra drempel.
[ Voor 13% gewijzigd door Madrox op 20-04-2009 13:33 ]
welke?lujo schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:25:
[...]
Zijn echter wel te verkrijgen bij een webshop. Tenminste het staat op hun website.
bron, want deze heb ik niet eerder gehoord.Madrox schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:26:
[...]
De dual core e serie van AMD is onder idle zelfs zuiniger dan de LE-1600. Zo simpel als je het stelt is het zeker niet.
SSD is zwaar overkill voor dit systeem, je hebt echt niets aan de accesstimes, omdat je via het netwerk benadert en de sequentiele transfer heb je ook niets aan, want je zit toch gebonden aan het gbit netwerk. Dus dan vallen alle voordelen van een ssd weg... Alleen het nadeel van max 30 GB blijft staan...[...]
Heb er een SSD in gedaan om te laten zien dat dat kan, ook binnen het budget. Er kan net zo goed een laptopdiskje in. Maar eerlijk gezegt vind ik het klinkklare onzin; de meerprijs die erin stop ga je niet terugverdienen.
Als iemand bang is voor bijbetaling aan het eind van het jr, kan die gewoon tussentijds zijn maandelijkse voorschot ophogen. Sorry, maar ik heb nog geen geldig excuus gezien waarom je 60 euro of meer uitgeeft aan een disk, waarmee je een luttel aantal watts bespaart op jaarbasis en 10 jr nodig hebt om dat terug te verdienen.
Dat doen we toch, in de vorm van deze kast[...]
Dat maakt het des te aantrekkelijker om naar minder exotisch te kijken.
http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=81
http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=135
90NM voor LE1600 en 65NM voor LE1250....
@madrox:
Verwijderd in "[BBG] Zuinige Home Server Special mei 2009"
http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=135
90NM voor LE1600 en 65NM voor LE1250....
@madrox:
Verwijderd in "[BBG] Zuinige Home Server Special mei 2009"
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2009 13:33 ]
Sorry, Reinman. Zie het motto nu ook in de startpost. Leuke gedachte, alleen te extreem doorgevoerd als je het mij vraagt.
De LE-1600 is idd 90nm, en de 48/50 e serie 65nm. Iig geeft dat aan dat ook dual-cores heel zuinig zijn onder idle.
Hoezo nadeel van 30GB? Wil je beweren dat dat te klein is voor een disk die alleen als bootdisk bedoelt is ?Hooglander1 schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:29:
SSD is zwaar overkill voor dit systeem, je hebt echt niets aan de accesstimes, omdat je via het netwerk benadert en de sequentiele transfer heb je ook niets aan, want je zit toch gebonden aan het gbit netwerk. Dus dan vallen alle voordelen van een ssd weg... Alleen het nadeel van max 30 GB blijft staan...
De LE-1600 is idd 90nm, en de 48/50 e serie 65nm. Iig geeft dat aan dat ook dual-cores heel zuinig zijn onder idle.
[ Voor 72% gewijzigd door Madrox op 20-04-2009 13:38 ]
Dan kun je dat beter kwijt in Geachte Redactie of BBG Update . Alhoewel de discussie nu over lijkt te zijn, dit topic lijkt me niet de plaats om welles-nietus te gaan spelenQuacka schreef op zondag 19 april 2009 @ 22:19:
[...]
Dat stond niet in de poll. Dat is verzonnen door de redactie.
De BBG is in mijn ogen niet enkel en alleen de best buy, maar een special kan worden gebruikt om mensen nieuwe toepassingen te laten zien. Juist door inhoudelijk wat zuinigere componenten te kiezen en hier iets over te vertellen verbreed je de kennis. En dat is ook het doel als ik de poll zo zie: "Hoe maak ik een systeem zo zuinig mogelijk, wat is hierbij nodig en wat zijn de opties?". Dat is hetgeen dat mijn hersenpan er van maakt bij het zien van "Energiezuinig systeem".
Verder krijgen we nog een gewone thuisserver en die moet ook niet te veel slurpen. Het lijkt mij, persoonlijk beter om daar op te wachten wat betreft de beste prijs/prestatie ratio.
[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 20-04-2009 13:40 ]
Bijbetaling is een "onverwachte" kost, terwijl je voor hardware spaart en met dat je apart gezet hebt betaald. Je kan de aankoop van hardware onderbreken en het geld is er nog altijd. De bijbetaling annuleren gaat niet zomaar.Madrox schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:26:
Heb er een SSD in gedaan om te laten zien dat dat kan, ook binnen het budget. Er kan net zo goed een laptopdiskje in. Maar eerlijk gezegt vind ik het klinkklare onzin; de meerprijs die erin stop ga je niet terugverdienen.
Als iemand bang is voor bijbetaling aan het eind van het jr, kan die gewoon tussentijds zijn maandelijkse voorschot ophogen. Sorry, maar ik heb nog geen geldig excuus gezien waarom je 60 euro of meer uitgeeft aan een disk, waarmee je een luttel aantal watts bespaart op jaarbasis en 10 jr nodig hebt om dat terug te verdienen.
De dataschijven wordt sowieso van de bootschijf gescheiden om het modulair te houden. Dan heb je dus een 2de schijf, het kan een zuinig en goedkope laptopschijf zijn of iets anders. Een kleine laptopschijf kost ongeveer 39 euro en een gewone schijf 35 euro, zoveel verschil zit er niet tussen.
[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 20-04-2009 13:39 ]
Daarvoor is het een special he! Komt over een tijd wel weer langs, maar dan meer een normale home server(imho is zuinigheid altijd een factor bij home server, alleen dan idd met kosten vs baten.).
Ik weet niet, ik vind hem wel goed eigenlijk zo, ik zie niet in wat ik zelf anders zou doen bij mijn eigen home server. Prestaties hebben die dingen sowieso niet. Waarschijnlijk zou ik de notebook disc schrappen en 4 schijven in raid 5 zetten, maar meer dan dat ook niet eigenlijk.Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:37:
Daarvoor is het een special he! Komt over een tijd wel weer langs, maar dan meer een normale home server(imho is zuinigheid altijd een factor bij home server, alleen dan idd met kosten vs baten.).
Tjonge jonge, wat een geneuzel joh. Als je zo'n kastje gaat kopen, weet je ook dat je meer stroom gaat verbruiken; je hoeft dus niet direct je energievoorschot te verhogen; je kan ook beginnen met sparen voor de verwachte naheffing. Daar is niets onverwachts aan. Je hebt alle keus van de wereld. Daar komt bij dat zo'n homeserver systeem, zelfs die ik voorstel; je nooit de nek gaat kosten; in het ergste geval zo rond de 60 euro totaal.rapture schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:36:
[...]
Bijbetaling is een "onverwachte" kost, terwijl je voor hardware spaart en met dat je apart gezet hebt betaald. Je kan de aankoop van hardware onderbreken en het geld is er nog altijd. De bijbetaling annuleren gaat niet zomaar.
De dataschijven wordt sowieso van de bootschijf gescheiden om het modulair te houden. Dan heb je dus een 2de schijf, het kan een zuinig en goedkope laptopschijf zijn of iets anders. Een kleine laptopschijf kost ongeveer 39 euro en een gewone schijf 35 euro, zoveel verschil zit er niet tussen.
Daar moet nu ineens zo'n punt van gemaakt worden ?
Vergeet ook ff niet, dat je met je "pico-psu pc" uber de luxe zuinige aankoop ook meer stroom gaat verbruiken; een tientje ofzo minder dan nog.
Hou dus a.u.b. op over onverwachte betalingen enzo; dit gaat helemaal nergens over.
Je vergelijkt nu een Athlon en Sempron?
Neem dan Sempron 3200+ 35W
http://products.amd.com/e...f6=&f7=&f8=&f9=&f10=&f11=
Is er ook een LE 1600 die anders is dan? Want ik moet niet vergelijken met een Sempron. Het ging om de vergelijking LE 1600 vs LE 1250. De rest is niet belangrijk omdat we daar niet over praten.
Daar heb je op zich een heeeeeel goed punt. (volgens mij heb ik dat zelf ook een paar keer gezegd in andere draadjes)GENETX schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:36:
[...]
Dan kun je dat beter kwijt in Geachte Redactie of BBG Update . Alhoewel de discussie nu over lijkt te zijn, dit topic lijkt me niet de plaats om welles-nietus te gaan spelen
De BBG is in mijn ogen niet enkel en alleen de best buy, maar een special kan worden gebruikt om mensen nieuwe toepassingen te laten zien. Juist door inhoudelijk wat zuinigere componenten te kiezen en hier iets over te vertellen verbreed je de kennis. En dat is ook het doel als ik de poll zo zie: "Hoe maak ik een systeem zo zuinig mogelijk, wat is hierbij nodig en wat zijn de opties?". Dat is hetgeen dat mijn hersenpan er van maakt bij het zien van "Energiezuinig systeem".
Voorstel: kunnen jullie volgende keer duidelijk een lijstje maken welke systemen er gaan komen.Verder krijgen we nog een gewone thuisserver en die moet ook niet te veel slurpen. Het lijkt mij, persoonlijk beter om daar op te wachten wat betreft de beste prijs/prestatie ratio.
Want er nu ook nog een gewone thuisserver komt, dan verandert dit de boel flink...
Dat had echt 3 kwart van postjes in dit draadje overbodig gemaakt.
Hier.Hooglander1 schreef op maandag 20 april 2009 @ 12:43:
[...]
Klinkt interessant, maar ik hem niet vinden in de pricewatch, noch bij enkele grote shops...
[ Voor 35% gewijzigd door Hardware Junk op 20-04-2009 13:53 ]
2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid
@Quacka
Misschien had je je gewoon aan de opdracht moeten houden in plaats van de opdracht te willen veranderen?
Misschien had je je gewoon aan de opdracht moeten houden in plaats van de opdracht te willen veranderen?
Sja ik moet toch echt een PW link hebben. Anders kan ik er niet zo veel mee.
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2009 13:52 ]
Als ik gewoon weet welke systemen er gekozen worden, dan kan ik bepaalde keuzes beter begrijpen.Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:51:
@Quacka
We hadden altijd:
basis
multimedia
game
workstation
special
Nu hebben we:
budget
basis
game
highend game
htpc
zuinige homeserver
homeserver
workstation
Al veel meer dus.
Hoe moeten wij dit ruiken? Jullie weten dit soort dingen wel. Deze draadjes zijn er toch zodat jullie advies kunnen krijgen?
Ik wist bijv pas sinds gisteren dat er geen multimedia kwam. Ik hoor nu pas dat er ook een normale homeserver komt. Zijn er nog meer verrassingen?
Misschien moeilijk voor jullei te begrijpen, maar ik heb een beetje het gevoel dat ik tijd aan het voldoen ben op GoT.
Waarom is het van belang welke systemen er gekozen worden om je aan de opdracht gesteld te houden die gesteld word in de TS?
.
Niet alleen boot, maar ook waar downloads van torrents/nieuwsgroepen binnen komen. Die worden pas als ze klaar zijn gekopieerd naar de opslag. Voor sommige is 160GB dan al te weinigMadrox schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:34:
Sorry, Reinman. Zie het motto nu ook in de startpost. Leuke gedachte, alleen te extreem doorgevoerd als je het mij vraagt.
[...]
Hoezo nadeel van 30GB? Wil je beweren dat dat te klein is voor een disk die alleen als bootdisk bedoelt is ?
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2009 14:02 ]
In zo'n poll hebben we natuurlijk te weinig ruimte om het duidelijk te omschrijven... De omschrijving had idd wel wat duidelijker gekund. Desondanks is ook al veel vaker aangegeven in de posts dat het om energiezuinigheid gaat en is (in ieder geval al een keer eerder door mij) aangegeven dat er nog een normale thuisserver komt.Quacka schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:50:
Voorstel: kunnen jullie volgende keer duidelijk een lijstje maken welke systemen er gaan komen.
Want er nu ook nog een gewone thuisserver komt, dan verandert dit de boel flink...
Dat had echt 3 kwart van postjes in dit draadje overbodig gemaakt.
Nouja, volgende keer maar weer lekker modbreaken, posts verwijderen, censuur t**passen (
Nope we hebben:Quacka schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:59:
[...]
Als ik gewoon weet welke systemen er gekozen worden, dan kan ik bepaalde keuzes beter begrijpen.
We hadden altijd:
basis
multimedia
game
workstation
special
Nu hebben we:
budget
basis
game
highend game
htpc
zuinige homeserver
homeserver
workstation
Al veel meer dus.
Hoe moeten wij dit ruiken? Jullie weten dit soort dingen wel. Deze draadjes zijn er toch zodat jullie advies kunnen krijgen?
Ik wist bijv pas sinds gisteren dat er geen multimedia kwam. Ik hoor nu pas dat er ook een normale homeserver komt. Zijn er nog meer verrassingen?
Misschien moeilijk voor jullei te begrijpen, maar ik heb een beetje het gevoel dat ik tijd aan het voldoen ben op GoT.
- Budgetsysteem (+ Upgrade naar basis)
- Multimediasysteem/HTPC (als ik het goed heb begrepen om en om)
- Gamesysteem (+ Upgrade naar high-end)
- Workstation
- Special: Deze keer een energiezuinige thuisserver, wat nog komt:
http://tweakers.net/poll/984/bbg-special.html
Als staat daar de HTPC ook tussen

[ Voor 37% gewijzigd door GENETX op 20-04-2009 14:07 ]
Dat is natuurlijk makkelijk praten. Jij kan ook de processor toevoegen aan de pricewatch, iemand intern aanschieten, zodat hij snel word toegevoegd en even kijken hoeveel shops hem toevoegen bij de eerstvolgende sync...Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:51:
@Quacka
[...]
Sja ik moet toch echt een PW link hebben. Anders kan ik er niet zo veel mee.
ik begrijp het geloof ik niet meer....
Ik geef het maar op. Ik ga werken...
Ok nogmaals dan:
Processor vervangen door:
AMD CPU Athlon X2 3250e 1.5GHZ 22W
Is niet verplicht maar graag dan uitleg waarom je niet voor 3250e zou kiezen dan.
Is niet verplicht maar graag dan uitleg waarom je niet voor 3250e zou kiezen dan.
Dat is nog makkelijker gezegt dan gedaan, daarbij is 1 shop niet voldoende. (=verkrijgbaarheid)Hooglander1 schreef op maandag 20 april 2009 @ 14:10:
[...]
Dat is natuurlijk makkelijk praten. Jij kan ook de processor toevoegen aan de pricewatch, iemand intern aanschieten, zodat hij snel word toegevoegd en even kijken hoeveel shops hem toevoegen bij de eerstvolgende sync...
Simpel weg dat hij niet in de pricewatch staat. Daar zit ik aan gebonden met het opstellen van de BBG.lujo schreef op maandag 20 april 2009 @ 14:11:
Ok nogmaals dan:
Ik ben eigenlijk nog een beetje een naabje op het server gebied, maar wat is nu precies mis met een samsung F1 harddisk?
Wat bedoelen jullie hiermee? Dat hij opeens niet snel was zodra je hem in een raid opstelling ging gebruiken?Door dat de F1 serie doodging in raid arrays
Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!
Dat de RAID array corrupt raakte. Simpelweg: Het ging stuk
Idd zo letterlijk als het daar staat. In een raid array gingen de F1's bij bosjes dood. Al zou ik het niet kunnen zeggen of het nu met betere/nieuwere firmware is opgelost.
Nog een stap verder..
Ik had een eee box met 2 Gb memory en een ssd disk
verbruik in idle mode had ik terug kunnen brengen tot 11 watt
Performance was net te laag voor mijn activiteiten (Domotica)
Ik heb nu tijdelijk een HP PC met x5200b en 4 GB memory in gebruik. Verbruik +/- 50 watt in idle
Performance is okay..verbruik is te hoog.
Hierop draaien twee XP systemen onder Vmware server
Ik zoek een systeem wat vergelijkbare performance heeft maar met een max verbruik van 15 watt.
Mac Mini is het enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden. Prijs met 4 gb memory en een SSD is rond de 1000 euro..net te veel.
Een laptop zou ook goed kunnen werken bv een met een Intel T8400 en een SSD
Ik heb geen idee wat het verbruik van een dergelijk machine is.
geheel moet wel 24 uur per dag kunnen draaien en met 4 GB memory
tips?
Ik had een eee box met 2 Gb memory en een ssd disk
verbruik in idle mode had ik terug kunnen brengen tot 11 watt
Performance was net te laag voor mijn activiteiten (Domotica)
Ik heb nu tijdelijk een HP PC met x5200b en 4 GB memory in gebruik. Verbruik +/- 50 watt in idle
Performance is okay..verbruik is te hoog.
Hierop draaien twee XP systemen onder Vmware server
Ik zoek een systeem wat vergelijkbare performance heeft maar met een max verbruik van 15 watt.
Mac Mini is het enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden. Prijs met 4 gb memory en een SSD is rond de 1000 euro..net te veel.
Een laptop zou ook goed kunnen werken bv een met een Intel T8400 en een SSD
Ik heb geen idee wat het verbruik van een dergelijk machine is.
geheel moet wel 24 uur per dag kunnen draaien en met 4 GB memory
tips?
Een Mac mini moet je niet vanaf fabriek met 4GB bestellen, dan betaal je voor het geheugen veel te veel. En waarom moet er een SSD in? De disk in de mini maakt bijna geen geluid en omdat het een notebook schijf is, verbruikt ie ook niet veel vermogen. Traag is ie wel
Snelheid is juist mijn probleem.zonoskar schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 22:58:
Een Mac mini moet je niet vanaf fabriek met 4GB bestellen, dan betaal je voor het geheugen veel te veel. En waarom moet er een SSD in? De disk in de mini maakt bijna geen geluid en omdat het een notebook schijf is, verbruikt ie ook niet veel vermogen. Traag is ie wel
Vmware server met minimaal 2 actieve machines vraagt om meer dan wat een 2,5" HD kan leveren
een X25 disk van Intel is minimaal 4 keer sneller dan een 2,5"HD
Verbruik is inderdaad vergelijkbaar...een SSD verbruikt soms zelf net iets meer
Memory heb je helemaal gelijk in Apple is duur
Als ik voor een Mac Mini ga wordt het een met 1 gb memory en de kleinste HD die ze hebben.
Upgrade is zo gedaan.
Ondertussen is het gelukt om de Mac mini als Homeserver in te richten.
Met Windows Xp is het verbruik < 12 watt
Met Windows 2003 is het verbruik 22 watt
Met Windows Xp is het verbruik < 12 watt
Met Windows 2003 is het verbruik 22 watt
Overigens kan ik hem niet vinden in de pricewatch.Hooglander1 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 17:54:
[...]
http://www.in-win.us/prod...at_id=1&series_id=24#here
Er kunnen wel erg weinig schijven in imo. Verder wel geinig als je een echt klein kastje wilt. Als je wilt, mag je hem wel toevoegen aan de pricewatch.
Heb ik ondertussen al gedaan
Iemand opperde dit kastje al maar er ging een hevige discussie over voedingen en rendement.
Op zich lijkt het me toch wel een goede optie ?
Hij is o.a. bij computerland te krijgen voor 55,- euro http://www.computer-land....etails.aspx?en=NS00662118
Lijkt me op zich ook wel een optie, 2 sata 3.5" schijven erin en 1 2.5" sata
120 watt voeding.
Je hebt maar wel de ruimte voor 2 hd's maar aangezien veel mensen toch nog over de Chenbro kast vielen en deze mij ook geschikt lijkt.
Voor de BBG is dat nu al te laat. De eis is dat ie in de pricewatch staat, linkjes naar shops heb je dus niets aan voor een BBG.
Wel vaag dat in de omschrijving van dat kastje op de website van Computerland staat dat er geen voeding in zit maar later wel 120W voeding staat.
Specificaties
Main Specifications
Kabinet (chassis) / Model S.FF Slim Cahissis
Productbeschrijving IN WIN BM Series - BM639 - Zilver - Small Form Factor
Model Towermodel
Afmetingen (BxDxH) 11,2 cm x 23 cm x 26,4 cm
Kleur Zilver
Aantal genstalleerde ventilatoren 1
Voeding Geen voeding
Ondersteunde moederborden Mini ITX / Mini-DTX
I/O-connectors 2x USB, Audio
Algemeen
Model Midtowermodel
Breedte 11,2 cm
Diepte 23 cm
Hoogte 26,4 cm
Kleur Zilver
Ventilatoren 80x80x20 mm
Ondersteunde moederborden Mini ITX / Mini-DTX
Max. moederbordgrootte SSI CEB1.1
Stroom
Voeding 120 watt
Klopt zag ik ook al, bij een andere winkel staat precies hetzelfde.
Hier roept een tweaker dat de voeding er bij zit: prodigy in "Mini-ITX oplossing voor NAS"
nou weet ik niet of die hem ook daadwerkelijk gehaald heeft of dat hij denkt dat de voeding erbij zit
Hier roept een tweaker dat de voeding er bij zit: prodigy in "Mini-ITX oplossing voor NAS"
nou weet ik niet of die hem ook daadwerkelijk gehaald heeft of dat hij denkt dat de voeding erbij zit
Verwijderd
Ik heb het ding in de winkel (Computerland idd) 'hands om' van dichtbij bekeken en de voeding is inderdaad inclusief. Vervolgens niet aangeschaft omdat het allemaal toch net ff te klein en krap is allemaal dus niet interessant voor mij, maar ik hoop je hiermee i.i.g. geholpen te hebben.Viper® schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:30:
Verwijderd
Ik heb dat InWin kastje hier staan, en er zit een voeding bij in.
Hij staat hier in doos want ik wacht nog op de overige onderdelen (o.a. een Atombordje).
Eerste indruk na een korte inspectie is dat het geheel nog van aardige kwaliteit is.
Hoop komend weekend te kunnen bouwen en het verbruik ook meteen te meten.
Hij staat hier in doos want ik wacht nog op de overige onderdelen (o.a. een Atombordje).
Eerste indruk na een korte inspectie is dat het geheel nog van aardige kwaliteit is.
Hoop komend weekend te kunnen bouwen en het verbruik ook meteen te meten.
Ik heb de Iwin kastje hier staan, maar de fan die bovenin is gemonteerd maakt best wel lawaai.
pricewatch: Inwin BM639Viper® schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:51:
[...]
Overigens kan ik hem niet vinden in de pricewatch.
Iemand opperde dit kastje al maar er ging een hevige discussie over voedingen en rendement.
Op zich lijkt het me toch wel een goede optie ?
Hij is o.a. bij computerland te krijgen voor 55,- euro http://www.computer-land....etails.aspx?en=NS00662118
Lijkt me op zich ook wel een optie, 2 sata 3.5" schijven erin en 1 2.5" sata
120 watt voeding.
Je hebt maar wel de ruimte voor 2 hd's maar aangezien veel mensen toch nog over de Chenbro kast vielen en deze mij ook geschikt lijkt.
Hij staat er wel, maar zonder prijzen en dan vind je hem niet helaas.
Hooglander1 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 10:32:
[...]
pricewatch: Inwin BM639
Hij staat er wel, maar zonder prijzen en dan vind je hem niet helaas.
Heb voor de volledigheid computerland met de prijs maar even toegevoegd.
Jammer dat de fan dus redelijk wat herrie maakt. Dat soort dingen weet je nooit van te voren en daar kom je altijd later (lees: te laat) pas achter.
Misschien mag ik dit topic weer even openschoppen...
Ik ben binnen zeer korte tijd aan een homeserver toe (binnen een maand), waardoor dit topic ineens heel actueel is geworden.
Zijn er inmiddels betere alternatieven voor de processor en/of mobo, zonder aan de zuinigheid en huidige prestaties in te hoeven leveren (zuiniger mag altijd)?
De server moet, naast NAS en DL taken, 24/7 m'n (beginnende) home automation apparaten in de gaten gaan houden en aansturen. In de toekomst zullen de taken waarschijnlijk geleidelijk gaan toenemen, dus Iets meer rekenkracht in de processor zou fijn zijn.
De OP gaf een Atom 330 als alternatief. Maar het gebrek aan 4x SATA is een no-go. In het buitenland zijn wel bordjes te vinden met 4x SATA bv MS-9832 [link], waarom in NL nog niet?
Kan iemand inmiddels een alternatief aanbevelen, of blijft de originele config nog steeds van kracht?
Ik ben binnen zeer korte tijd aan een homeserver toe (binnen een maand), waardoor dit topic ineens heel actueel is geworden.
Zijn er inmiddels betere alternatieven voor de processor en/of mobo, zonder aan de zuinigheid en huidige prestaties in te hoeven leveren (zuiniger mag altijd)?
De server moet, naast NAS en DL taken, 24/7 m'n (beginnende) home automation apparaten in de gaten gaan houden en aansturen. In de toekomst zullen de taken waarschijnlijk geleidelijk gaan toenemen, dus Iets meer rekenkracht in de processor zou fijn zijn.
De OP gaf een Atom 330 als alternatief. Maar het gebrek aan 4x SATA is een no-go. In het buitenland zijn wel bordjes te vinden met 4x SATA bv MS-9832 [link], waarom in NL nog niet?
Kan iemand inmiddels een alternatief aanbevelen, of blijft de originele config nog steeds van kracht?