[BBG] Zuinige Home Server Special mei 2009

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welkom!

Deze maand als special op het menu: Energie Zuinige Home Server!

Een home server kan vele taken verrichten. De meest belangrijker is natuurlijk opslag en aanbieden van files. Opslag voor alle digitale kiekjes, alle muziek, films of ander gerij. Ook moet hij alround genoeg zijn om andere taken als printer server, mail server, torrent server, nieuws groep server, team speak server of andere taken waar een beperkt aantal (local)user gebruik van gaat maken kunnen faciliteren. Geen zware taken of VMs dus.

Dit in een energie zuinig pakketje.

LET OP: ENERGIE BESPAREN GAAT IN DIT GEVAL VOOR THE TERUG VERDIENEN HIER VAN.

Budget 500,-

Orgineel Voorstel:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron LE-1250€ 27,87€ 27,87
1Chenbro ES34069€ 165,45€ 165,45
1Jetway NC62K€ 99,94€ 99,94
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/1G€ 9,-€ 9,-
2Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 75,61€ 151,22
1Seagate Momentus 5400.5 ST9160310AS€ 40,09€ 40,09
ImporterenTotaal€ 493,57

Huidig voorstel.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron LE-1250€ 28,45€ 28,45
1Chenbro ES34069€ 165,45€ 165,45
1Jetway NC62K€ 99,46€ 99,46
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 19,64€ 19,64
1Samsung Spinpoint M5 HM160HC€ 43,99€ 43,99
2Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 77,65€ 155,30
ImporterenTotaal€ 512,29

Onderbouwing:

CPU:
AMD Sempron LE-1250
Simpele zuinige processor welke snel genoeg is voor de taken die de server voor de kiezen kan krijgen. Kan ook goed ondergeklokt en ondergevolt worden.
Alternatieven:
ATOM 330. Iets zuiniger, maar helaas maar 2 Sata poorten.
pricewatch: Intel Desktop Board D945GCLF2
X2 4850e. Voor de mensen die de single core sempron niet snel genoeg vinden voor bijvoorbeeld parren/rarren.
pricewatch: AMD Athlon X2 4850e

Mobo:
Jetway NC62K
Zuinige Geforce 8200 in schattig Itx formaat, met dual lan en 4 Sata poorten. Lekker klein en toch veel onboard! Niet gekozen voor de iet zuinigere Atom omdat deze maar 2 sata poorten heeft.

Kast+Voeding:
Chenbro ES34069
Kast met ruimte voor 4 3,5" schijven in hotswapbays en een 2,5" schijf. Word geleverd met een efficiënte 180 watt voeding en schattig itx formaat. Misstaat ook niet in het gezichtsveld. Word niet echt als stilbeschouwd, maar voor een tweaker is dit geen onoplosbaar probleem.

Geheugen:
Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G
800mhz dimm. 2GB werd als beter beschouwd.

OpslagHD's
WD10EADS 1TB.
Door dat de F1 serie doodging in raid arrays, moet de F2 zich nog bewijzen, vandaar de WD GP als schijf. Ondanks dat de F2 wat goedkoper is.
Alternatief:
pricewatch: Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB

OS HD
Samsung Spinpoint M5 HM160HC
Deze schijf gaat alle kleine activiteiten opvangen, zodat de onzuinigere opslag hardeschijven uit kunnen blijven. Gekozen is voor een IDE(ATA) variant om zo de 4 SATA poorten van het moederbord open te laten voor opslag hardeschijven.
Alternatief:
Voor de mensen die bijvoorbeeld FreeNAS of een alleen linux distro willen draaien
pricewatch: Transcend IDE Flash Module TS2GDOM40V 2GB

Verder is de bedoeling headless te draaien in een verstopt hoekje. Ook tobo en muis zijn weg gelaten.

Schiet maar!!!!!

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2009 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
2GB, voor kritieke momenten lijkt me toch wel plezierig, en om daar nou 10/15EU op te besparen is ook weer zo mwah mwah. Ga imo, voor 1 2Gig latje, vooral tijdens Virus Scannen / veel I/O verkeer en als je wat aan het prutsen bent is 1Gig ook weer zo weinig...

IMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg hem op mijn home server althans niet vol met leechen en file sharing. Het past zeker nog in het budget, dus opzich is dat het probleem niet. Misschien mensen die mytv etc gebruiken er wat meer licht op werpen :).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hmm...aparte keuzes haha.
Hier zo goed als geen cent (20 euro) geinvesteerd in de behuizing. Voeding een euro of 40 meende ik. Behuizing was geen goed plan...maar dat nog liever dat dan 165 wat mij betreft. :P
4050e draait goed, veel lager zou ik niet kiezen. Wanneer een goedkopere kast genomen wordt kan de processor iets beter net als moederbord en geheugen aangezien het moederbord uit de TS geen dual channel ondersteunt. Niet extreem erg, maar wanneer je 4GB in wilt pluggen kom je met 1 slot toch wel erg duur uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Saturnus op 09-04-2009 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Heb het Mem van mijn HomeServer nooit heel erg gemonitored, eerlijk is eerlijk maar ach.

Ik draai trouwens met een;

4850e
2Gig
GA-MA78G-S2H ( uit me hoofd )

Erg tevreden mee, moet eigenlijk eens kijken wat voor wattage hij idle pakt,
vind ik wel intressant :)

maar inderdaad, mensen die er wellicht remote op werken, of wat dan ook, kan wat meer geheugen gewoon nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Saturnus schreef op donderdag 09 april 2009 @ 00:18:
Hmm...aparte keuzes haha.
Hier zo goed als geen cent (20 euro) geinvesteerd in de behuizing. Voeding een euro of 40 meende ik. Behuizing was geen goed plan...maar dat nog liever dat dan 165 wat mij betreft. :P
4050e draait goed, veel lager zou ik niet kiezen. Wanneer een goedkopere kast genomen wordt kan de processor iets beter net als moederbord en geheugen aangezien het moederbord uit de TS geen dual channel ondersteunt. Niet extreem erg, maar wanneer je 4GB in wilt pluggen kom je met 1 slot toch wel erg duur uit.
Sja dit is home server, maar dan netjes he ;). Hier zit een goeie effciente voeding in. Die zeker wel 4 en 1 laptop schijf gaat trekken samen met de rest.

Waarom zou je niet lager dan een 4050e gaan? Ik zie met mijn server geen reden voor een dual core. Zelfde geld voor dual channel, ik heb geen winst gemerkt met leechen of de gbit vol trekken. Dan waarom zou ik 4GB willen?

Ik mis de onderbouwing voor de veranderingen. Kan ik jammerlijk zo niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Het is inderdaad erg specifiek, is het je Fileservert / Backupservert / downloadservert en wellicht stream je er wat vanaf dan zal je inderdaad gewoon toekunnen met de Procc zoals eerder genoemd.

Hoe had je die 2 x 1TB schijven in gedachten? Gewoon losdraaien, of software raid1?
neem aan eerste eigenlijk.

Geen idee of dualcore een groot verschil maakt, maar komt vaak zat voor dat een beetje zit te RDP'en , streamen, ouders maken gebruik van Webmail, backups vliegen over en weer en kan het soms best druk worden, maar wellicht dat je dan meer op je Mem zit, dan dat je processor echt belast wordt?

Om echt specifiek na te gaan moet je individueel voor jezelf kijken waar je het voor gaat gebruiken, voordat je je procc / geheugen etc kiest. Totaal mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Mijn beeld van een home server is eigenlijk iets minder 'home' server. Die betere hardware zou ik persoonlijk nemen om wat verder in de toekomst door te kunnen met die bak. (Experimenteren richting multimedia achtig dingen en stiekem ook VMware. :P)
Goed dat zal hier niet echt het geval zijn. Wat dat betreft valt er nog wel wat mee uit te halen...maar met een Firefox en Messenger open in een GUI zit ik al op 500MB geheugengebruik. 2GB is zeker de beste aanpassing voor deze set.

Zuinig is blijkbaar de bedoeling hier. Heb je enig idee hoeveel Watt je opstelling gaat nemen?

De OS HDD keuze vind ik wel apart. Een server zegt mij dat hij altijd aan is...toegang tot je muziek of films zou ik niet op willen wachten omdat die andere HDD's uitzijn. Hoe wil je die zomaar weer aanzetten? Misschien snap ik dit beter na een uitleg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:55

Zenix

BOE!

Als je een kleine server wilt, is het wel mooi. Hij is ook zuiniger dan wat ik heb samengesteld, maar ik vraag me af of dat opweegt tussen het performance verschil. Ik heb liever gewone midi-tower en wat meer performance. Voordeel van die itx kan je makkelijk overal kwijt, maar gewone midi tower kunnen de meesten mensen ook wel makkelijk kwijt lijkt mij.
Want op die kast en moederbord kan je veel besparen, en dat kan je steken in cpu/geheugen.
Ik heb ook DVD brander toegevoegd want dat lijkt mij wel handig. Die dingen kosten toch amper wat.
En zie geen reden om die paar euros te laten liggen om flink wat geheugen in te doen, Zo hoef je ook een aantal jaar niet om te kijken naar je server en is die behoorlijk futureproof. Mijn zuinige server is gebaseerd op de vorige BBG basis systeem. Laptop schijf is wel goed idee.

AMD Athlon X2 5050e € 54,67
be quiet! Pure Power 350W € 36,25
Cooler Master Elite 331 Zwart € 28,13
Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G € 32,99
MSI K9A2VM-FD € 52,53
Samsung SH-S223F € 16,10
Seagate Momentus 5400.5 ST9160310AS € 40,09
2x Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB € 78,15 € 156,30
Totaal € 417,06

http://tweakers.net/ext/p...2C209921%2F1%2C225505%2F1

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 09-04-2009 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09 00:30

Electrowolf

Mod met Liefde!

Zoals eerder ook al gemeld zou ik zeker voor 2gb gaan, vooral omdat het ook weinig extra kost.

Wel zou ik bij een server met de nadruk op zuinigheid juist een SSD verwachten. Ze zijn redelijk prijzig maar misschien is een relatief kleine (32gb?) de overweging als OS HD waard. Maakt je server ook meteen een stukje sneller.

Hoe zit het eigenlijk met alle andere extra dingen die stroom gebruiken? Zitten er nog extra fans of andere extra's tussen? Vooral vraag ik me bij fans af of het zuinige zou zijn met of zonder fans. (meer warmte voor meer weerstand, maar het fijne weet ik er eigenlijk ook niet van)

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07
Eerst even op het systeem zelf schieten... *ping* *pang* .... mis ... Wat een klein k*t ding :+

1. Ik zou inderdaad ook 2GB nemen, kost weinig extra en doet niets af aan het systeem
2. De kast+voeding. Ik kan me de keuze inzien, maar dit is wel erg duur niet? Wat mij betreft pak je de meest cheape kast ever met een goede voeding. Als dat ding ergens weggestopt staat maakt het echt niet uit hoe groot deze is, hij moet gewoon passen en that's it :+

Dan schieten op de userts hier, altijd leuk >:)

Tsja, gaan we voor performance of energiezuinigheid. De titel is duidelijk: Energiezuinigheid. Daarnaast staat ook een andere thuisserver special op het programma in een nieuwe reeks BBG's. Ik denk dat we deze keer beter kunnen richten op een low performance+low power server. De meesten willen niet dat hun server veel verbruikt, maar ik denk dat het beter is om nu, deze editie, daar nog een schepje bovenop te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Aanrader, ik heb de Antec Minuet 350 gekocht. Heel klein dingetje, met een 80+ rating voeding erin.
Echt top! volgens mij heb ik hem ooit voor 80 +- EU gekocht, ruimte voor 2 HDD's binnen ( aangenomen dat je er 1 in de DVD bay stopt, en de ander kan je eronder hangen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
Ik heb voor mijn HTPC de Antec NSK4000 gekocht, geen voeding inbegrepen, maar wel ruimte voor 3 3,5" schijven in rubberen ophanging. Voor nu 42 eu een goedkoop kastje met ruimte.

pricewatch: Antec New Solution NSK4000

Een 80+ voeding erbij, 37 eu

pricewatch: be quiet! Pure Power 300W

en je bent voor ± 80 eu klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 11:49
Persoonlijk vind ik het erg belangrijk dat de boel stil is, volgens mij voldoet de Chenbro daar wel aan... en bij een cheape kast is dat maar net de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Cyphax

Moderator LNX
Is het een idee om ook expliciet te onderzoeken (of te proberen) hoeveel het verbruikt? Om alleen een zuinig systeem te maken op basis van specificaties, ik weet het niet. Als er helemaal geen getallen bij te lezen zijn komt het wat halfslachtig over. Als ik nou een server samenstel die ik zuinig verwacht, wat kan ik dan precies verwachten? Een idle verbruik van 30W? Of minder? Dat lijkt me het meest interessante, een beetje net zoals benchmarks interessant zijn bij een high end gamessysteem.

Of is dat onmogelijk uit te voeren?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op donderdag 09 april 2009 @ 09:11:
Eerst even op het systeem zelf schieten... *ping* *pang* .... mis ... Wat een klein k*t ding :+

1. Ik zou inderdaad ook 2GB nemen, kost weinig extra en doet niets af aan het systeem
2. De kast+voeding. Ik kan me de keuze inzien, maar dit is wel erg duur niet? Wat mij betreft pak je de meest cheape kast ever met een goede voeding. Als dat ding ergens weggestopt staat maakt het echt niet uit hoe groot deze is, hij moet gewoon passen en that's it :+
2GB it is dan.

Hij is redelijk prijzig. Maar tis wel een super luxe home server kast. Hotswap bay, gescheiden mobo en hardeschijven stuk, goeie en stille koeling, uitschuifbaar mobo tray, 2,5" HD ruimte.
http://www.chenbro.com/co...ucts_detail.php?serno=100

Gewoon een super mooie itx kast, zelfs als je te weinig ruimte hebt je hem nog ergens half in het zicht kan zetten zonder je te schamen.

Ook de voeding is met 180watt perfect. Genoeg wattage, maar niet te veel. Probeer maar eens een 200 watt voeding te vinden die erg efficient is. Die zijn er nauwlijks. Vooral met voedingen is het zo als je ze weinig belast worden ze hevig inefficiënt.

Ik zie het nut ook niet in om een goedkope kast te nemen. Zeker omdat ie niet zo klein is als deze.
Dan schieten op de userts hier, altijd leuk >:)

Tsja, gaan we voor performance of energiezuinigheid. De titel is duidelijk: Energiezuinigheid. Daarnaast staat ook een andere thuisserver special op het programma in een nieuwe reeks BBG's. Ik denk dat we deze keer beter kunnen richten op een low performance+low power server. De meesten willen niet dat hun server veel verbruikt, maar ik denk dat het beter is om nu, deze editie, daar nog een schepje bovenop te doen.
correct: low performance+low power server. Dus geen VM's en dat soort shit. Geen firefox. Geen virus scanner(die zet je maar op je workstation).
Cyphax schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:22:
Is het een idee om ook expliciet te onderzoeken (of te proberen) hoeveel het verbruikt? Om alleen een zuinig systeem te maken op basis van specificaties, ik weet het niet. Als er helemaal geen getallen bij te lezen zijn komt het wat halfslachtig over. Als ik nou een server samenstel die ik zuinig verwacht, wat kan ik dan precies verwachten? Een idle verbruik van 30W? Of minder? Dat lijkt me het meest interessante, een beetje net zoals benchmarks interessant zijn bij een high end gamessysteem.

Of is dat onmogelijk uit te voeren?
Ik kan je ongeveer een schatting geven. Idle zal neer komen op zon ~30watt, denk dat je met deze combinatie er wel net onder kan komen. Met de opslag HD's uit he. Met alles aan zon 60watt load.
productreview: Asus M3N78-CM review door Verwijderd

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30
Ik ben van plan mijn nieuwe servertje in dit kastje te stoppen:
Afbeeldingslocatie: http://www.vesalia.de/pic/csblockbuster.jpg

Voor zo'n klein kastje is er veel plaats in, er zit een 120mm fan achteraan, en de windows en ledje zijn ook mooi meegenomen natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus basicly is het gewoon een NAS? Want je moet er verder niks mee willen doen. Energie zuinig is leuk, maar neem dan gewoon een 3watt Atom, kan je ook niks mee maar is wel zuinig. Als ik aan een Home Server denk dan denk ik toch niet aan een crap apparaat wat zuinig is maar een goede server die zuinig is. Dus wel zuinigheid maar niet zonder crappy prestaties.

Zelf voor 220 euro een server gekocht zonder schrijven, 4850e met Asus M3N, 2GB ram, Geminii koeler en een 300w Be Quiet 80plus voeding. Simpele Asus kast en klaar. Sneller en bijna net zo zuinig als die server hier. En een stuk goedkoper ook nog.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
JottemJ schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:18:
Persoonlijk vind ik het erg belangrijk dat de boel stil is, volgens mij voldoet de Chenbro daar wel aan... en bij een cheape kast is dat maar net de vraag?
Zolang het niet veel verbruikt hoeven de fans ook niet veel te draaien. Mijn NSK4000 kast is, persoonlijk, ook niet erg luidruchtig, enkel als de HD3870 zijn vingers uit de neus moet halen ;) Daarnaast is deze ook neit zo lelijk 8)

Verder loopt in PMG een interessant topic over zuinige moederborden, wellicht een idee om daar eens te kijken. Een andere voeding is wellicht de Pico PSU, maar dan moet 120W voldoende zijn voor het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:28:
Dus basicly is het gewoon een NAS? Want je moet er verder niks mee willen doen. Energie zuinig is leuk, maar neem dan gewoon een 3watt Atom, kan je ook niks mee maar is wel zuinig. Als ik aan een Home Server denk dan denk ik toch niet aan een crap apparaat wat zuinig is maar een goede server die zuinig is. Dus wel zuinigheid maar niet zonder crappy prestaties.

Zelf voor 220 euro een server gekocht zonder schrijven, 4850e met Asus M3N, 2GB ram, Geminii koeler en een 300w Be Quiet 80plus voeding. Simpele Asus kast en klaar. Sneller en bijna net zo zuinig als die server hier. En een stuk goedkoper ook nog.
Ik heb hier zelf ook een sempron staan en dat ding is rap zat voor heel wat. Het is nog maals een HOME server. Ik heb hier boven ook al gezegt wat de taken ongeveer moeten in houden voor een HOME
server. En nee, jij zal nooit zo zuinig zijn als deze. Zeker niet in idle. Verder heb ik Atom niet gekozen omdat deze gekoppeld word aan een 20watt chipset. Verder merk ik dat je ook nooit gewerkt hebt met een Atom. Die dingen zijn sneller dan je denkt.
GENETX schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:29:
[...]

Zolang het niet veel verbruikt hoeven de fans ook niet veel te draaien. Mijn NSK4000 kast is, persoonlijk, ook niet erg luidruchtig, enkel als de HD3870 zijn vingers uit de neus moet halen ;) Daarnaast is deze ook neit zo lelijk 8)

Verder loopt in PMG een interessant topic over zuinige moederborden, wellicht een idee om daar eens te kijken. Een andere voeding is wellicht de Pico PSU, maar dan moet 120W voldoende zijn voor het systeem.
Pico PSU is ook duur. Je vergeet dat daar nog een adapter bij moet. Verder ben ik bang dat die op zijn 12v lijn het zwaar gaat krijgen mochten er in totaal straks 4+1 schijven in gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wat wel een optie zou zijn is het NVIDIA Ion platform, zijn hier al kitjes van verkrijgbaar?

Verder denk ik dat zo'n sempron prima een virusscanner en zo kan draaien. 3 jaar geleden was een A64 3000+ ook niet zo traag 8)7

@ PicoPSU, daar was ik idd ook bang voor. Wel leuke dingen overigens. * GENETX heeft een liggen bij zijn stage.

[ Voor 62% gewijzigd door GENETX op 09-04-2009 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Deze proc komt boxed, maar is er geen mogelijkheid om een passief koelertje er op te plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:34:
Wat wel een optie zou zijn is het NVIDIA Ion platform, zijn hier al kitjes van verkrijgbaar?

Verder denk ik dat zo'n sempron prima een virusscanner en zo kan draaien. 3 jaar geleden was een A64 3000+ ook niet zo traag 8)7

@ PicoPSU, daar was ik idd ook bang voor. Wel leuke dingen overigens. * GENETX heeft een liggen bij zijn stage.
Ik heb nog geen kitje kunnen vinden.
Edmin schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:37:
Deze proc komt boxed, maar is er geen mogelijkheid om een passief koelertje er op te plakken?
Kan, maar vind ik zonde geld. De boxed koeler gaat opzich wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik zou haast denken dat je de koeler er gewoon af kan halen en het geheel nog werkt mits er goede airflow is.

Ik heb hier embedded PC's staan met Core 2 Duo T5500's er in. Laatst een paar in elkaar gezet en om te testen hebben we niet eens de rest van de case er op geschroefd (welke ook gelijk als heatspreader werkt). Met een simpel koelblok zonder dat deze bepaald geweldig was (geen koelvinnen) werd het systeem niet zo heet bij het installeren van windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier draait er een gemodde fan op de LE, die op 500rpm draait. Load temp is 37 graden.

[ Voor 168% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2009 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat zijn de ervaringen van de F2's in RAID?

Ik weet wel dat de F1's echt overal afgeraden worden, omdat deze heel veel problemen geven zodra je ze in RAID wil gaan zetten. Zijn deze problemen 100% zeker opgelost met de F2 serie? Want anders zou ik toch voor de WD's gaan en de Samsungs eruit halen, want de kans is heel erg groot dat je in je server RAID wil gaan gebruiken.

Zelf zou ik kiezen voor 3x WD10EADS in RAID 5.

De kast en het moederbord had ik in eerste instantie problemen mee, omdat ik dacht dat die geen RAID konden en er misschien niet al te veel schijven in de kast konden, maar RAID 5 is een optie en er passen 4 3,5" HDDs in de kast, dus dan is het wel prima. Dat is ook de reden dat ik niet voor een atom bordje zou gaan, deze kunnen raid 5 niet aan en dan wordt het weer een aparte controller en al het bijkomende energieverbruik.

Toch zou ook ik kiezen voor 2GB RAM, meer omdat het kan, dan dat ik er nu een gegronde reden voor kan geven. Maar vaak zijn dat wel de dingen waar je later heel blij mee bent dat je er toch voor gekozen hebt.

Ik heb net even wat opgezocht over de voeding van de chenbro. Dit is een externe adapter en dus ook een piccopsu volgens mij?

Wat is daarvan de efficiency? Een snelle google leverde mij niet direct iets op, dus misschien weet iemand hier wat over? Hij zal de 80+ specs niet halen neem ik aan?

edit
De 80+ haalt hij wel, volgens de fabrikant zelfs 88% efficiency.
Het gaat namelijk om deze voeding:
http://www.fspgroupusa.co.../FSP180ABA/FSP180ABA.html

[ Voor 26% gewijzigd door Hooglander1 op 09-04-2009 11:40 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Kan TS (of iemand anders) nog antwoorden op het volgende? Thanks.
Saturnus schreef op donderdag 09 april 2009 @ 00:48:
De OS HDD keuze vind ik wel apart. Een server zegt mij dat hij altijd aan is...toegang tot je muziek of films zou ik niet op willen wachten omdat die andere HDD's uitzijn. Hoe wil je die zomaar weer aanzetten? Misschien snap ik dit beter na een uitleg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat doet het OS zelf, als er geen schijfacticiteit is schakelt deze zelfstandig de schijf uit en zodra er data nodig is haalt deze de schijf uit zijn slaapstand. Dat gaat automagisch en daar hoef je niets voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Geen speciale settings enz voor nodig? Het lijkt mij dat zoiets toch ook op linux moet kunnen met enkel die 2 Samsungs. Een bepaalt deel van het OS staat sowieso in het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Saturnus schreef op donderdag 09 april 2009 @ 12:35:
Geen speciale settings enz voor nodig? Het lijkt mij dat zoiets toch ook op linux moet kunnen met enkel die 2 Samsungs. Een bepaalt deel van het OS staat sowieso in het geheugen.
Nee je snapt het niet. Die laptop HD is nog zuiniger. Je kan je kleine taken gewoon laten draaien, ie. printer server, torrent server, team speak server. Dat scheelt gewoon een hele bak ten opzichte van die 2 hardeschijven te laten draaien. Zeker omdat zowel Windows Home server als je de schijven benaderd, alles aan zet en je dus veel meer gebruikt. Of een OS als freeNAS(laat je niet misleiden door de naam) ook heel veel taken vervuld terwijl de hardeschijf moet draaien. Door dat te scheiden van de opslag ben je gewoon veel zuiniger.

Mees praktische voorbeeld is torrents/nieuwsgroepen. Die kun je gewoon downloaden op je laptopHD daarna als ze klaar zijn naar je storrage hd's zetten. Die staan dan minimale tijd aan en verbruik is dan ook minimaal. Dit is de bedoeling dat ie echt energie zuinig is. Daar word gewoon extra voor betaald.
Hooglander1 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 11:30:
Wat zijn de ervaringen van de F2's in RAID?

Ik weet wel dat de F1's echt overal afgeraden worden, omdat deze heel veel problemen geven zodra je ze in RAID wil gaan zetten. Zijn deze problemen 100% zeker opgelost met de F2 serie? Want anders zou ik toch voor de WD's gaan en de Samsungs eruit halen, want de kans is heel erg groot dat je in je server RAID wil gaan gebruiken.

Zelf zou ik kiezen voor 3x WD10EADS in RAID 5.

De kast en het moederbord had ik in eerste instantie problemen mee, omdat ik dacht dat die geen RAID konden en er misschien niet al te veel schijven in de kast konden, maar RAID 5 is een optie en er passen 4 3,5" HDDs in de kast, dus dan is het wel prima. Dat is ook de reden dat ik niet voor een atom bordje zou gaan, deze kunnen raid 5 niet aan en dan wordt het weer een aparte controller en al het bijkomende energieverbruik.

Toch zou ook ik kiezen voor 2GB RAM, meer omdat het kan, dan dat ik er nu een gegronde reden voor kan geven. Maar vaak zijn dat wel de dingen waar je later heel blij mee bent dat je er toch voor gekozen hebt.

Ik heb net even wat opgezocht over de voeding van de chenbro. Dit is een externe adapter en dus ook een piccopsu volgens mij?

Wat is daarvan de efficiency? Een snelle google leverde mij niet direct iets op, dus misschien weet iemand hier wat over? Hij zal de 80+ specs niet halen neem ik aan?

edit
De 80+ haalt hij wel, volgens de fabrikant zelfs 88% efficiency.
Het gaat namelijk om deze voeding:
http://www.fspgroupusa.co.../FSP180ABA/FSP180ABA.html
Sja ik weet niet of ze het op hebben gelost. Persoonlijk ga ik er meer van uit dat er Windows Home Server of iets als Freenas op komt. Dat is vooral voor het gemak van het installeren van die 2. De eerste gaat toch meer een soort van JBOD maken(automagisch, reden waarom ik het niet zo heb op home server) en bij freenas zit GEOM raid in. Ik weet niet hoe de F1, dan wel de F2's gaan reageren op GEOM.

Idd heel erg efficient en dankzij zijn lage wattage ook veel minder last van lage belasting inefficiëntie.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 12:38:
[...]

Sja ik weet niet of ze het op hebben gelost. Persoonlijk ga ik er meer van uit dat er Windows Home Server of iets als Freenas op komt. Dat is vooral voor het gemak van het installeren van die 2. De eerste gaat toch meer een soort van JBOD maken(automagisch, reden waarom ik het niet zo heb op home server) en bij freenas zit GEOM raid in. Ik weet niet hoe de F1, dan wel de F2's gaan reageren op GEOM.

Idd heel erg efficient en dankzij zijn lage wattage ook veel minder last van lage belasting inefficiëntie.
Op zich aardig dat je er zelf vanuit gaat, maar ik denk dat veel tweakers toch enige vorm van redundantie willen. Dan zou ik toch oppassen met het noemen van Samsung Spinpoints als best buy, aangezien lang niet iedereen van de problemen met deze serie op de hoogte is.

En ook al knupt home server er normaal zelf wat anders van, met je on-board RAID controller bepaal je altijd nog hardwarematig hoe je ze wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opzich kan ik het ook omdraaien hoor. WD's als standaard en F2's als alternatief. Onboard raid zou ik niet voor kiezen, maar voor een software raid oplossing. Dat is veel minder gevoelig, makkelijker over te zetten en een goeie implementatie doet zeker niet onder voor driver raid. Driver raid is ook maar verkapte software raid. Zeker omdat ik niet zon hoge pet op heb van nvidia's raid drivers.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
[...]

Nee je snapt het niet. Die laptop HD is nog zuiniger. Je kan je kleine taken gewoon laten draaien, ie. printer server, torrent server, team speak server. Dat scheelt gewoon een hele bak ten opzichte van die 2 hardeschijven te laten draaien. Zeker omdat zowel Windows Home server als je de schijven benaderd, alles aan zet en je dus veel meer gebruikt. Of een OS als freeNAS(laat je niet misleiden door de naam) ook heel veel taken vervuld terwijl de hardeschijf moet draaien. Door dat te scheiden van de opslag ben je gewoon veel zuiniger.

Mees praktische voorbeeld is torrents/nieuwsgroepen. Die kun je gewoon downloaden op je laptopHD daarna als ze klaar zijn naar je storrage hd's zetten. Die staan dan minimale tijd aan en verbruik is dan ook minimaal. Dit is de bedoeling dat ie echt energie zuinig is. Daar word gewoon extra voor betaald.
Die 160GB Laptop schijf zou hier direct vol zijn. (Bij wie niet?)
Als je dan random muziek wilt luisteren en in de avond een random film wilt zien staan die 2 opslagschijven nog steeds te draaien.
Ik snap je oplosssing (nu) wel maar het moet maar uit de situatie en gebruik blijken of het echt zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik denk dat hoe dan ook de koper zelf moet bepalen hoe hij de HDD config wil instellen. Daartoe is de ruimte aangezien het enkel om de hardwareconfiguratie gaat en niet de softwareconfiguratie.
Saturnus schreef op donderdag 09 april 2009 @ 13:12:
[...]

Als je dan random muziek wilt luisteren en in de avond een random film wilt zien staan die 2 opslagschijven nog steeds te draaien.
Ik snap je oplosssing (nu) wel maar het moet maar uit de situatie en gebruik blijken of het echt zuiniger is.
Omdat ze dan misschien 3/24 uur aanstaan ipv 24/24 uur. Dat maakt nogal verschil.

[ Voor 57% gewijzigd door GENETX op 09-04-2009 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Saturnus schreef op donderdag 09 april 2009 @ 13:12:
[...]

bij mij niet hoor en ik download toch stevig. Tis allemaal zo snel binnen dat ie het allemaal direct naar de opslag zet. Die naar een paar minuten weer in standby gaan. En je vergeet trouwens 's nachts, wanneer je geen muziek luisterd of film kijkt. Of wanneer je op je werk zit. Verder is de BBG niet specifiek voor iemand. Mensen staan zelf vrij om hem weg te laten. Gezien de taken die hij moet volbrengen, laat ik hem er in staan. Heb geen steekhoudend argument gevonden om hem weg te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Dat is waar ja. Wanneer iedereen slaapt en niet constant toevoer vanaf de opslag hardeschijven nodig is wanneer een web- of ander soort server draait zal het wel uitkomen.
Die laptop schijf neemt 1.5W De F2 rond de 7.5W. Ik reken nog even verder nu. :P

Ja dat ( ^ ) dus. Maar haal je de aankoopprijs eruit met zuiniger zijn dan die F2?

[ Voor 14% gewijzigd door Saturnus op 09-04-2009 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opzich is dat van een ondergeschikter belang. De eis is zuinigheid. Maar 24/7 loopt een verschil van 15W vs 1,5W natuurlijk wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-09 21:01
Ik mis alleen het OS binnen de berekening. Zeker niet onbelangrijk gezien de prijzen van deze.
Saturnus schreef op donderdag 09 april 2009 @ 13:15:
Dat is waar ja. Wanneer iedereen slaapt en niet constant toevoer vanaf de opslag hardeschijven nodig is wanneer een web- of ander soort server draait zal het wel uitkomen.
Die laptop schijf neemt 1.5W De F2 rond de 7.5W. Ik reken nog even verder nu. :P

Ja dat ( ^ ) dus. Maar haal je de aankoopprijs eruit met zuiniger zijn dan die F2?
Laptopschijf voor een server is echt not done. Ik heb dit geprobeerd en ze gewoonweg te traag.

[ Voor 74% gewijzigd door AvanCade op 09-04-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OS word nooit mee gerekend in de BBG. SVP hier daar ook geen discussie over gaan beginnen.
Ook moet nog vermeld worden dat het besturingssysteem niet meegenomen is bij de BBG. De samensteller zal zelf nog een keuze moeten maken voor een besturingssysteem en dus rekening moeten houden met eventuele extra kosten hiervan. Als aan te raden is voor een 64bit-OS te kiezen, in verband met geheugen bijvoorbeeld, wordt dit wel zoveel mogelijk vermeld.
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2009
Laptopschijf voor een server is echt not done. Ik heb dit geprobeerd en ze gewoonweg te traag.
Voor een home server snel genoeg. Ik heb ze ook, zijn snel zat. Lees de TS, lees de doelen van een home server. Dit is geen VMware bak oid.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 13:05:
Opzich kan ik het ook omdraaien hoor. WD's als standaard en F2's als alternatief. Onboard raid zou ik niet voor kiezen, maar voor een software raid oplossing. Dat is veel minder gevoelig, makkelijker over te zetten en een goeie implementatie doet zeker niet onder voor driver raid. Driver raid is ook maar verkapte software raid. Zeker omdat ik niet zon hoge pet op heb van nvidia's raid drivers.
Jij kiest daar niet voor, maar ik zou dat wel doen, het gaat erom dat de hardware gewoon goed moeten zijn en dat zijn die spinpoints gewoon niet.

Omdraaien is prima, ik zou dan wel aangeven bij de argumentatie waarom dan de WD 1e keus is. Want anders kiezen mensen prijstechnisch toch voor de spinpoints.

Verder vind ik het een goed idee met die laptopschijf, zal een hoop stroom schelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hooglander1 op 09-04-2009 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
AvanCade schreef op donderdag 09 april 2009 @ 13:20:
Ik mis alleen het OS binnen de berekening. Zeker niet onbelangrijk gezien de prijzen van deze.

[...]

1. OS: Laten we altijd al weg bij de BBG. Puur omdat iedereen een ander OS wil draaien. Linux kun je ook altijd draaien en dat is gratis.

Reinman: Voeg je even een USB stick toe om Linux op te kunnen zetten? :+

Verder is dit geen snelheidsmonster, maar een energiezuinige thuisserver. Snelheid is ondergeschikt aan zuinigheid.

Zoals gezegd, als je geen ultra zuinige server wilt, wacht dan gewoon op een andere BBG, de "normale" thuisserver komt ook nog ergens in 2009 aan bod, december zo te zien:
http://tweakers.net/poll/984/bbg-special.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Staat bij alternatieven voor de laptop HD toch een IDE to CF + CF kaartje? :)
Hooglander1 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 13:27:
[...]

Jij kiest daar niet voor, maar ik zou dat wel doen, het gaat erom dat de hardware gewoon goed moeten zijn en dat zijn die spinpoints gewoon niet.

Omdraaien is prima, ik zou dan wel aangeven bij de argumentatie waarom dan de WD 1e keus is. Want anders kiezen mensen prijstechnisch toch voor de spinpoints.

Verder vind ik het een goed idee met die laptopschijf, zal een hoop stroom schelen.
Waarom zou je voor driver raid kiezen dan? Ik zal het omdraaien, met natuurlijk uitleg er bij :).

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik vind dit interessant en ook ik vind dat er minimaal 2GB ram in moet. Het kost namelijk haast niks. Verder zou ik (als ik zo'n ding had dan) er erg graag mee willen downloaden via SABnzbd+. Ik heb hier altijd ingesteld dat ie 1GB van m'n ram mag gebruiken voor tijdelijke opslag. Dit scheelt flink in het activeren van je HD. Er wordt dan pas echt iets weggeschreven als je zo'n 1GB gedownload hebt. Zeker met snelle internet verbindingen is dit handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

OS onafhankelijk, wil ik er ooit nog eens een dual boot iets mee doen, of een beta OS testen, dan zal dit vrijwel altijd herkend worden.

Ik weet niet zeker of dat wel het geval is bij software raid. (dit weet ik domweg niet)

Dit gaat trouwens ook off-topic, want als iemand het wil, moet het toch gewoon werken onafhankelijk van de hardware.Als je de discussie wilt opstarten moet je maar ff om de hoek kijken op IRC ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Hooglander1 op 09-04-2009 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm sja ik vind de nadelen van driver raid met zon home server niet op wegen tegen je OS onafhankelijkheid. Bord dood = moeite doen nieuw bord te vinden die het zelfde is. Nvidia raid drivers zijn niet echt betrouwbaar. De prestaties van bijvoorbeeld GEOM zijn vele malen beter dan die van Nvidia. Jammer dat er geen ICH10R op zit :+. Dit is natuurlijk ook niet echt bedoeld als test/speel server. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 13:38:
Hmmm sja ik vind de nadelen van driver raid met zon home server niet op wegen tegen je OS onafhankelijkheid. Bord dood = moeite doen nieuw bord te vinden die het zelfde is. Nvidia raid drivers zijn niet echt betrouwbaar. De prestaties van bijvoorbeeld GEOM zijn vele malen beter dan die van Nvidia. Jammer dat er geen ICH10R op zit :+. Dit is natuurlijk ook niet echt bedoeld als test/speel server. :)
Op zich heb je daar in deze een punt, daarom heb ik ook gekeken naar bordjes die wel een ICH10R hebben, maar die zijn er alleen maar met twee s-ata aansluitingen, dus dan schiet het ook niet echt op. * Hooglander1 gaat even spitten in het atom-bordjes topic.

En het is niet bedoeld als test/speel server, maar jij en ik weten allebei hoe dat gaat met die dingen :D

[ Voor 3% gewijzigd door Hooglander1 op 09-04-2009 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wah dat was alleen in het begin :P. Nu staat ie gewoon maar stil te staan in een hoekje te leechen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 13:41:
Wah dat was alleen in het begin :P. Nu staat ie gewoon maar stil te staan in een hoekje te leechen. :+
Totdat Windows 7 home server uitkomt oid ;)

Maar goed, mijn zoektocht naar atom bordjes met Raid 5 mogelijkheid is gestrand bij een MSI bord met ICHR7 die niet meer verkrijgbaar is en ooit 170 euro heeft gekost, dus die laten we maar zitten.

Wat ga je nu uiteindelijk doen met het geheugen trouwens? Toch 1 latje van 2GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zal vanaaf ff de wijzigingetjes door voeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:40

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

[...]

idd, dit is wel beter voor een zuinig systeem. Maar het is idd aan te raden om de WD te verwisselen voor de F2's. Btw is de P180 mini geen goeie vervanger?

pricewatch: Antec Performance One Mini P180 White

http://tweakers.net/price...6&i1099=&a1099=&x=11&y=10
Hooglander1 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 13:54:
[...]

Totdat Windows 7 home server uitkomt oid ;)

Maar goed, mijn zoektocht naar atom bordjes met Raid 5 mogelijkheid is gestrand bij een MSI bord met ICHR7 die niet meer verkrijgbaar is en ooit 170 euro heeft gekost, dus die laten we maar zitten.

Wat ga je nu uiteindelijk doen met het geheugen trouwens? Toch 1 latje van 2GB?
Yep :)

--edit
ffs the Reinman did it again!

[ Voor 4% gewijzigd door XTREEMRaGE op 09-04-2009 14:53 ]

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mini P180 is direct een stuk groter. Is een mATX kast. verder kom je dan weer op een te sterke voeding van 300Watt uit. Daar ga je in idle dus de inefficiëntie in. Dan zou er een pico PSU bij moeten. Bedenk dat je daar dus nog een adapter bij moet doen.

Verplicht leesvoer over de voeding:
http://www.silentpcreview.com/article815-page1.html

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 14:51:
mini P180 is direct een stuk groter. Is een mATX kast. verder kom je dan weer op een te sterke voeding van 300Watt uit. Daar ga je in idle dus de inefficiëntie in. Dan zou er een pico PSU bij moeten. Bedenk dat je daar dus nog een adapter bij moet doen.
Ja de kast is groter maar goedkoper, makkelijker om in te werken en je kan er meer componenten in kwijt. Maar idd je moet er een aparte voeding inzetten, en helaas zijn niet alle voedingen even goed leverbaar. http://tweakers.net/pricewatch/cat/664
For the green-and-silent PC system builder, this is a very useful product. The biggest challenge for DIY computer enthusiasts may be to find a store that sells it.
http://www.silentpcreview.com/article815-page5.html ^_^

edit--
lol pricewatch: Silverstone SG05 Die is 79 euro, maar heeft een 300W 80 plus voeding...

[ Voor 8% gewijzigd door XTREEMRaGE op 09-04-2009 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je pakt nu specifiek die voeding. Je moet dat grafiekje bekijken. Ook het tabelletje verder op.

Load 18.8 Draw 28.0 Efficiency 67.2%
Load 31.8 Draw 41.5 Efficiency 76.0%

Zie je dat? Load tussen 18.8 watt en 31.8 watt. Ongeveer ons verbruik in idle een efficienty tussen de 67 en 76%!!! Hoe dichter we bij die lage wattage komen, hoe efficienter hij gaat zijn. Dit is een 250 watt voeding. Bedenkje hoe slecht een 300watt voeding het dan wel niet gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:11:
Je pakt nu specifiek die voeding. Je moet dat grafiekje bekijken. Ook het tabelletje verder op.

Load 18.8 Draw 28.0 Efficiency 67.2%
Load 31.8 Draw 41.5 Efficiency 76.0%

Zie je dat? Load tussen 18.8 watt en 31.8 watt. Ongeveer ons verbruik in idle een efficienty tussen de 67 en 76%!!! Hoe dichter we bij die lage wattage komen, hoe efficienter hij gaat zijn. Dit is een 250 watt voeding. Bedenkje hoe slecht een 300watt voeding het dan wel niet gaat doen.
Was deze reactie voor mij?! Want jij hebt mij de link gegeven :P. Maar idd, ik geef je helemaal gelijk dat een 300W voeding overkill en helemaal niet efficiënt te werk gaat in vergelijking met een <250W voeding. Maar wat ik bedoelde met m'n vorige post, is dat er wel voedingen zijn onder de 300W, heck zelfs 200W maar deze niet goed leverbaar en zodoende niet goed zijn in te zetten de BBG.

edit-
Of bedoelde je de silverstone ? Dat is een kast icm een voeding, maar geen psu opzich zelf, als je dat bedoelde ;x.

[ Voor 7% gewijzigd door XTREEMRaGE op 09-04-2009 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jah was om je 2e stuk :p. Die shuttle voedingen zijn ook erg leuk, alleen jammer genoeg een afwijkend formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb een paar reviews gelezen over de samsung ecogreen en de wd green, en de wd is duidelijk zuiniger dan de ecogreen.

Dus ik zou voor de WD green gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan je die reviews hier ook neer zetten? Ik ben geïnteresseerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Xtreem
- Samsung SpinPoint F1 HD103UJ (7200 rpm, 32 MB cache)
Ik heb de F2's hier gekozen. Die hebben 2 platters in plaats van 3.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik zie nergens eigenlijk goede benchmarks van de F2 met idle power consumption...

Iemand? Tom's hardware heeft ook een vergelijk met de 1e serie, en dan wint de WD dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:38:
@Xtreem

[...]

Ik heb de F2's hier gekozen. Die hebben 2 platters in plaats van 3.
idd had er overheen gelezen! Appel en peren vergelijken (2 verschillende systemen), maar kan zo gauw niet iets anders vinden.

Samsung F2

http://www.techwarelabs.c...D-Green-1TB/index_5.shtml
Hooglander1 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:52:
Ik zie nergens eigenlijk goede benchmarks van de F2 met idle power consumption...

Iemand? Tom's hardware heeft ook een vergelijk met de 1e serie, en dan wint de WD dik.
idd

[ Voor 22% gewijzigd door XTREEMRaGE op 09-04-2009 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

wel hier een andere test
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/en-US/products/ZGRnnGZoyZ5l/bGRkZJiWmJLK,bGRkZJiYmJjK,bGRkapiSmJTK,bGNkZ5ibmJjKYMg,bGNkZ5ibmJjKYcg,bGNkZ5ibmJjKY8g,bGNkZ5ibmJjKZMg,bGNkZ5ibmJjKZcg,bGNkZ5ibmJjKZ8g,bGNkZ5ibmJjKaMg,bGNkZ5ibmJjKacg,bGRkaJiVmJrKYcg,bGdkZJiZmJXKaMg,bGdkbZiVmJfKZcg,bGdkbZiVmJfKZsg,bGdkbZiVmJfKZ8g,bGdkbZiVmJfKaMg,bGdkbZiVmJfKacg,bGdkbZiVmJjKYMg,bGdkbZiVmJjKYcg,bGdkbZiVmJjKYsg,bGdkbZiVmJjKY8g,bGdkbZiVmJjKZMg,bGdkbZiVmJjKZcg,bGdkbZiVmJjKZsg,bGdkbZiVmJjKZ8g,bGdkbZiVmJjKaMg/viewbenchmark/bGdkbZiVmJjKaMg

Hieruit blijkt dat de F2 meer stroom verbruikt dan de wd1000FYPS, de enterprise variant van de WD10EACS.

De EADS is alleen maar zuiniger geworden, dus ik denk dat de WD wint :)

Plus alle RAID problemen en troep, zodat ik hem sowieso niet eens het noemen waardig vind

[ Voor 20% gewijzigd door Hooglander1 op 09-04-2009 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:33:
Kan je die reviews hier ook neer zetten? Ik ben geïnteresseerd :).
Er zijn er al een aantal gepost zie ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Nou van mij kant ook nog wat werk:

Kilowatt prijs: 0.15 euro.
Genomen Wattage voor F2: 7.5W
Genomen Wattage voor laptop HDD: 1.5W

Wanneer de F2's x uur per dag 7.5W (per stuk dus) gebruiken en voor de rest uitzijn (=0W?*) dan ben je goedkoper uit na y dagen:
x=2 y=950
x=4 y=1050
x=6 y=1150
x=8 y=1350

Bij x=4 zit je al tegen de 3 jaar aan.
3 jaar lang op die hardware? Dat lijkt mij een goed meetpunt (want daarna zal je toch wel wat meer ruimte voor je data nodig zijn). Je komt dan qua prijs zo goed als gelijk uit. Het verschil is dat je over het algemeen slechtere performance hebt en alles wat op de laptop HDD staat niet de veiligheid heeft die een server (RAID1/5) normaal gesproken heeft.

Als je het mij vraagt... :w voor de laptop schijf.

* Wanneer dit niet 0 is gaat het verbruik bij de laptop schijf setup flink de lucht in waardoor hij zijn 40 euro niet meer waard is.

Op- en aanmerkingen zijn welkom. Zou natuurlijk kunnen dat jullie een ander soort setup in gedachten hebben, een andere kilowatt prijs hebben enz enz noem het maar op.
Ik zou zeggen blijf vooral discussiëren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Saturnus schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:38:
Op- en aanmerkingen zijn welkom.
Je kWh prijs is niet goed, die prijs is bijna €0,24 Dat verandert de zaken al behoorlijk!

Daarnaast zullen je dataschijven echt niet 4 uur per dag gemiddeld draaien. Dit zal eerder een half uurtje zijn of zo.

Daarnaast moet je sowieso voor je belangrijke data een backup maken, dus dat argument ben ik het niet mee eens.

Performance maakt ook geen donder uit, want je doet toch alles over het netwerk, dus daar zul je geen verschil merken.

[ Voor 11% gewijzigd door Hooglander1 op 09-04-2009 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
0,24? Heb je bronnen? Ik kon bijna niets vinden...0,15 vond ik dus wel na een tijdje.

Als je muziek op die schijven staat en je daar 3 uur naar luistert, tussen door nog wat doet en misschien af en toe een film kijkt klinkt 4 uur zo raar nog niet als je het mij vraagt.

Backups maken...natuurlijk...maar die wil je op een desktop zetten ofzo dan betrekken we die ookal bijna in het server gebeuren. Externe HDD? Prijs weer verder omhoog. Nou goed...de reden dat ik hier thuis RAID1 heb is dat de leessnelheid dan wat hoger is en 1 schijf 'mag' uitvallen zonder dat je iets verliest.

Performance maakt niet uit?
Het netwerk zit op Gigabit...dus is 99% HDD afhankelijk. Kopieren van en naar een RAID array die je zou kunnen maken met die F2 is dan veeeeel sneller.

Energie prijs update zal ik straks even in de excel zetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Saturnus schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:38:
Als je het mij vraagt... :w voor de laptop schijf.
Misschien voor jou. Het gaat hier om een energiezuinig systeem, niet een server die zichzelf terug gaat verdienen. Het zijn namelijk geen zonnepanelen O-) . De verminderde belasting op de natuur, de lagere CO2 uitstoot die deze verandering bewerkstelligd kan emotioneel meer waarde hebben dan een paar centen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Saturnus schreef op donderdag 09 april 2009 @ 19:09:
0,24? Heb je bronnen? Ik kon bijna niets vinden...0,15 vond ik dus wel na een tijdje.

Als je muziek op die schijven staat en je daar 3 uur naar luistert, tussen door nog wat doet en misschien af en toe een film kijkt klinkt 4 uur zo raar nog niet als je het mij vraagt.

Backups maken...natuurlijk...maar die wil je op een desktop zetten ofzo dan betrekken we die ookal bijna in het server gebeuren. Externe HDD? Prijs weer verder omhoog. Nou goed...de reden dat ik hier thuis RAID1 heb is dat de leessnelheid dan wat hoger is en 1 schijf 'mag' uitvallen zonder dat je iets verliest.
RAID !=back-up
Performance maakt niet uit?
Het netwerk zit op Gigabit...dus is 99% HDD afhankelijk. Kopieren van en naar een RAID array die je zou kunnen maken met die F2 is dan veeeeel sneller.
mierenneuken in de marge noem ik het. Daarnaast is gigabit maximaal 100MB/s en dat halen veel schijven wel hoor.
Energie prijs update zal ik straks even in de excel zetten. ;)
http://prive.eneco.nl/con.../elektriciteitstarief.pdf

zo moeilijk was dat niet te vinden toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Hooglander1 op 09-04-2009 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Dat zei ik ook niet.
mierenneuken in de marge noem ik het. Daarnaast is gigabit maximaal 100MB/s en dat halen veel schijven wel hoor.

[...]
Ja daar zat ik wel even verkeerd.
http://prive.eneco.nl/con.../elektriciteitstarief.pdf

zo moeilijk was dat niet te vinden toch?
Blijkbaar toch wel.
GENETX schreef op donderdag 09 april 2009 @ 19:10:
[...]

Misschien voor jou. Het gaat hier om een energiezuinig systeem, niet een server die zichzelf terug gaat verdienen. Het zijn namelijk geen zonnepanelen O-) . De verminderde belasting op de natuur, de lagere CO2 uitstoot die deze verandering bewerkstelligd kan emotioneel meer waarde hebben dan een paar centen :>
Die hardeschijf van 40GB is ook gemaakt met energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op donderdag 09 april 2009 @ 19:10:
[...]

Idd, heel veel van de iets duurdere zuinige dingen gaan zich niet echt terug verdienen. Daar bij wil ik nog zeggen dat mijn oude homeserver nu draait vanaf beging 2007. Dus die draaien zeker wel 3 jaar zo niet 5. De enige reden dat we een nieuwe hebben is omdat we SATA schijven wouden.

Verder komt er misschien nog wel een 3e en 4e HD bij. Dan word 3 jaar in eens een stuk korter.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 19:25:
[...]

Idd, heel veel van de iets duurdere zuinige dingen gaan zich niet echt terug verdienen. Daar bij wil ik nog zeggen dat mijn oude homeserver nu draait vanaf beging 2007. Dus die draaien zeker wel 3 jaar zo niet 5. De enige reden dat we een nieuwe hebben is omdat we SATA schijven wouden.
Daarnaast zullen er echt wel mensen zijn die een grotere array willen hebben, waarmee het verschil ook steeds groter word.

Uitgaande van een array met 4 disks, scheelt het 24 watt. Dat scheelt ongeveer €50,- per jaar. Dan haal je het financieel er zelfs makkelijk uit. Naast het feit dat je als je het spul niet meer nodig hebt als server nog een schijf hebt en anders niet.

@^^^^ Ik zei het eerder!!! :+

Overigens zal je laptop schijf ook af en toe in slaap vallen waarschijnlijk, wat het verschil wel weer kleiner maakt... Al is het idle verbruik wel weer heel weinig bij zo'n laptopschijfje.

Al met al denk ik dat we het gewoon wel kunnen aanraden. Het blijft ten slotte een advies...

[ Voor 16% gewijzigd door Hooglander1 op 09-04-2009 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@hooglander1

Kan je die grafiek ook met active hier neer zetten? :> Gezien ze alleen aanstaan als ze actief zijn.

Edit: Van de F2 vs GP.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 19:41:
@hooglander1

Kan je die grafiek ook met active hier neer zetten? :> Gezien ze alleen aanstaan als ze actief zijn.

Edit: Van de F2 vs GP.
Dat kan ik ... :+

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/en-US/products/ZGRnnGZoyZ9l/bGRkZJiWmJLK,bGRkZJiYmJjK,bGRkapiSmJTK,bGNkZ5ibmJjKYMg,bGNkZ5ibmJjKYcg,bGNkZ5ibmJjKY8g,bGNkZ5ibmJjKZMg,bGNkZ5ibmJjKZcg,bGNkZ5ibmJjKZ8g,bGNkZ5ibmJjKaMg,bGNkZ5ibmJjKacg,bGRkaJiVmJrKYcg,bGdkZJiZmJXKaMg,bGdkbZiVmJfKZcg,bGdkbZiVmJfKZsg,bGdkbZiVmJfKZ8g,bGdkbZiVmJfKaMg,bGdkbZiVmJfKacg,bGdkbZiVmJjKYMg,bGdkbZiVmJjKYcg,bGdkbZiVmJjKYsg,bGdkbZiVmJjKY8g,bGdkbZiVmJjKZMg,bGdkbZiVmJjKZcg,bGdkbZiVmJjKZsg,bGdkbZiVmJjKZ8g,bGdkbZiVmJjKaMg/viewbenchmark/bGdkbZiVmJjKaMg

Mmzz, spinpoint wint toch.

Toch ben ik tegen die krengen, RAID problemen!!!!

Ik ga het in mijn sig zetten hoor, net als dat van de romein Cato. Overigens ben ik van mening dat... :+

[ Voor 10% gewijzigd door Hooglander1 op 09-04-2009 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Idd om die reden word de F2 vermeld als alternatief :).

Edit: Heb de TS upgedate.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 19:50:
Idd om die reden word de F2 vermeld als alternatief :).

Edit: Heb de TS upgedate.
Haal de originele toch weg, dat schept alleen maar verwarring als je de thread voor het eerst leest. :)

Beter zo ja :)

Gaan we dit nu over 3 weken nog een keer doen met de nieuwe prijzen? :+

De onderbouwing die er eerst nog stond was een beetje overbodig, zo is het goed hoor :)
Speciaal voor mij? Afbeeldingslocatie: http://home.skyaccess.nl/d2tip446/smilie/pet.gif

[ Voor 30% gewijzigd door Hooglander1 op 09-04-2009 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm ze(mensen die aan komen waaien) moeten maar gewoon echt lezen :P. Hele topic van begin tot eind, letter voor letter :). Kep wel speciaal voor jouw hem ingekort :).
Gaan we dit nu over 3 weken nog een keer doen met de nieuwe prijzen? :+
20 april moet ie 'klaar' zijn en 25 moet ook alle text klaar zijn. :P. Dat ik gewoon precies op tijd begin en de rest er wat langer over doet(9 april was begin).
Speciaal voor jouw :D

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Nieuwe opslag schijven en nieuwe energie prijs:
x = aantal uren gebruik van opslag schijven.
y = aantal dagen voordat je terug verdient door de laptop schijf.

x=2 y=900
x=4 y=950
x=6 y=1100
x=8 y=1250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 20:01:
Dat ik gewoon precies op tijd begin en de rest er wat langer over doet(9 april was begin).
/bitchslap :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:32
Op het moment doet mijn stevige desktop nog alles wat ik vind dat ik nodig heb: dit is inclusief 4 HDDs, een 8800GTS, swap HDD slee, brandertje. Zo tegen de zomer aan kan ik echt merken dat mijn systeem warm wordt, zelfs met een goed ontworpen fan systeem. M'n kast is gewoon te vol aan het worden.

Ik zit dit topic te lezen en denk, ja, misschien moet ik er ook maar eens aan gaan. Ik zou echter alle non werk, studie & gaming uit m'n desktop willen halen, dat is inclusief een wifi access point. Ik zie op de mobo's wel een pci slot zitten, maar er is totaal geen ruimte in de kast om er een wifi kaartje in te zetten..

Usb wifi?
Toch maar een router ertussen.. (wil natuurlijk eigenlijk de server als router gebruiken)?

ps: waarom de wifi AP? Laptop, smartphone, vrienden met laptops etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou gewoon een goeie wifi accespoint kopen. Die kan je ook op een betere plek neer zetten voor bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbuis
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is uit dit topic, is het doel van de 2 data harddisks. Is het de bedoeling dat deze geconfigureerd worden met (Software-) RAID1? Wat ik me dan afvraag, aangezien er een aparte harddisk voor het OS in komt, hoe deze OS data veilig wordt gesteld. Volgens mij is nl. het grote voordeel van RAID1 dat deze ook OS data aan kan. Ik weet dat RAID =! Backup, maar als de OS schijf crashed, moet je eerst een restore uitvoeren in plaats van dat ie gewoon vrolijk doordraait onder RAID1 config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Volgens mij was het de bedoeling dat de gebruiker dat zelf zou bepalen. Ik zou ook liever zien dat RAID1 vanuit de TS gekozen wordt. Laptop schijf wat mij betreft er sowieso uit. Je mag erg blij wezen als je die 40 euro die je eraan uitgeeft na 2.5 jaar terug hebt...en dan heb je ook nog minder veilig gedraaid (geen RAID) en slomer (voor zover je dat merkt, maar een feit is het wel helemaal als die 2 schijven ook nog in RAID1 komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09 00:30

Electrowolf

Mod met Liefde!

Het gaat hier om een energie zuinige server binnen een bepaald budget, we willen dus zo min mogelijk stroom verbruiken. Een raid opstelling voor je OS schijf verbruikt meer stroom en is duurder (kost een 2e schijf).

Als de kosten niet mee worden gerekend wil ik best los gaan met SSD's in raid opstellingen 8).

Verder lijkt me de meest practische oplossing een recovery dvd maken en een backup van je OS op de data schijven maken.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Saturnus schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 15:07:
Volgens mij was het de bedoeling dat de gebruiker dat zelf zou bepalen. Ik zou ook liever zien dat RAID1 vanuit de TS gekozen wordt. Laptop schijf wat mij betreft er sowieso uit. Je mag erg blij wezen als je die 40 euro die je eraan uitgeeft na 2.5 jaar terug hebt...en dan heb je ook nog minder veilig gedraaid (geen RAID) en slomer (voor zover je dat merkt, maar een feit is het wel helemaal als die 2 schijven ook nog in RAID1 komen).
2,5 jaar is geen probleem, zeker omdat er nog een paar schijven bij kunnen. Dan is het veel minder dan 2,5 jaar. Als praktijk voorbeeld, mijn home server draait nu al meer dan 2,5 jaar.
superbuis schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 15:00:
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is uit dit topic, is het doel van de 2 data harddisks. Is het de bedoeling dat deze geconfigureerd worden met (Software-) RAID1? Wat ik me dan afvraag, aangezien er een aparte harddisk voor het OS in komt, hoe deze OS data veilig wordt gesteld. Volgens mij is nl. het grote voordeel van RAID1 dat deze ook OS data aan kan. Ik weet dat RAID =! Backup, maar als de OS schijf crashed, moet je eerst een restore uitvoeren in plaats van dat ie gewoon vrolijk doordraait onder RAID1 config.
Raid 1 is mogelijk, of gewoon los, voor mensen met meer budget kan er een schijf bij voor raid 5. Dat mogen ze allemaal zelf bepalen. Waarom zou ik mij OS veilig willen? Dat is zonde om daar geld voor neer te leggen. Gaat die HD kapot, jammer, nieuwe er in OS(of clean backup op de data schijven) opnieuw installeren en al je data is er gewoon nog.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2009 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:03
JottemJ schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:18:
Ik heb de Chenbro kast en hij is verre van stil. Er zitten 2 60mm fans in, welke standaard op 100% draaien.
Je kan wel, ze aansluiten op het moederbord met een 3-pins connector, welke dan kan PWMmen. Maar of dat kan bij dit mobo of dat de redelijk korte kabels lang genoeg zijn is de vraag :)

Daarnaast wordt er een (redelijk stille, maar vooral: passende) koeler meegeleverd met de Chenbro, dus je kan een tray-cpu regelen :)

Verder ben ik tevreden met de Chenbro hoor :)

Wat ik erin heb zitten:
MSI IM-945GC moederbord (niet met ICH7R zoals ik hier ergens las, gewoon een normale ICH7)
4x 640 GB WD Green schijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verbruikt die F2 nou idle 1/10 watt meer dan active :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
darkmage schreef op maandag 13 april 2009 @ 15:40:
Ik heb de Chenbro kast en hij is verre van stil. Er zitten 2 60mm fans in, welke standaard op 100% draaien.
Je kan wel, ze aansluiten op het moederbord met een 3-pins connector, welke dan kan PWMmen. Maar of dat kan bij dit mobo of dat de redelijk korte kabels lang genoeg zijn is de vraag :)

Daarnaast wordt er een (redelijk stille, maar vooral: passende) koeler meegeleverd met de Chenbro, dus je kan een tray-cpu regelen :)
Trays zijn vaak net zo duur en ik meen dat je bij tray ook minder garantie krijgt. Het moederbord heeft fan headers. Maar een beetje tweaker zet ze gewoon zelf op 5/7 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even over de 2.5" schijf. Is het niet 'beter' om bijvoorbeeld deze te halen:

pricewatch: Samsung Spinpoint M2 HM201JJ

(eventueel deze pricewatch: Samsung Spinpoint M HM121HJ)

Prijs is nagenoeg gelijk, maar wel 7200 rpm en 16 mb cache. 120 of 200 gb

Weet niet hoe het zit met performance verschil met de huidige of het energie verbruik. Er waren wat opmerkingen over het feit dat de 2.5" niet snel genoeg zou zijn voor sommige zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
7200 rpm is onzuiniger. Dit is de Zuinige Home Server, dus daarom een 5400rpm. Verder is datadichtheid belangrijker dan rpm.

Over de HD's. Ik zie een mogelijk probleem: 4x opslag + laptopHD=5 schijven en maar 4 SATA connectors op het ITX bord....

Als alternatieven:
pricewatch: Samsung Spinpoint M5 HM160HC
of
pricewatch: Transcend IDE Flash Module TS2GDOM40V 2GB
of
pricewatch: Transcend 8GB 2.5" Solid State Disk - SLC 8GB

Of IDE naar SATA? :S

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Er passen ook maar 4 ide schijven in het kastje...

Daarnaast is het zoals je zelf zegt een zuinige home server. Als je met meer dan 3 opslag hdd's wil gaan werken, moet je misschien maar aan de 2 TB schijven van WD.

Of toch weer de grotere kast en alles met de zuinigheid problemen daar weer bij en eventuele compatibiliteitsproblemen met picco-psu's op "gewone" systemen...

Nah, ik zou het erbij noemen en de mogelijkheid erbij zetten voor de 2 TB WD schijven.

IDE-SATA had Terw_dan erg slechte ervaringen mee geloof ik. Staat wel ergens in een UBBG topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Hooglander1 op 14-04-2009 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:09:
Er passen ook maar 4 ide schijven in het kastje...
Nee hoor 5 ;). 4 opslag + 1 2,5". De laptopHD kan wel in IDE uitvoering. Heb je de 4 SATA poorten gewoon vrij.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2009 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:13:
[...]

Nee hoor 5 ;). 4 opslag + 1 2,5". De laptopHD kan wel in IDE uitvoering. Heb je de 4 SATA poorten gewoon vrij.
Hangt dan een beetje van de prestatie en energieconsumptie af. Al vind ik een home server met 4 of meer schijven ook niet meer energiezuinig, maar dat zijn slechts mijn 2 centjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is er niet zuinig aan 4 schijven als ze 90% van de tijd niet draaien omdat de laptopHD bijna al het werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Point taken...

Misschien is het een idee om voor de mensen die de behoefte aan veel schijven hebben iets van dit er bij te doen? http://tweakers.net/price...99=&a499=&d498=&x=22&y=13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Jij hebt dat kastje toch?

De aansluitingen zitten aan de binnenkant, dus dat er geen plek is aan de achterkant van de kast is niet zo erg. Overigens is ook een pci-riser card een oplossing.

Maaaarrrrrrr....

Ik blijf erbij dat er aan dit systeem limitaties zitten en als mensen nog meer opslag en nog meer mogelijkheden willen, dat ze heel goed in staat zijn om dan zelf iets samen te stellen. Dit is een leuke leidraad voor de gemiddelde bezoeker, maar meer dan dat ook niet. Net als de hardware/software raid discussie e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door Hooglander1 op 14-04-2009 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een riser kaart zou kunnen. Het is ook niet mijn bedoeling die oplossing er standaard in te zetten. Maar ik wil wel graag een optie noemen om het op te lossen. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:47:
Een riser kaart zou kunnen. Het is ook niet mijn bedoeling die oplossing er standaard in te zetten. Maar ik wil wel graag een optie noemen om het op te lossen. :).
Dan zou ik voor de IDE schijf gaan.

CF kaarten zijn leuk, maar de download queue kan nogal eens oplopen tot meer dan 16 GB...

Het stroomverbruik is ook amper hoger dan de sata schijf, dus dat is wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik zelf een zuinig servertje gebouwd met een Intel D945GCLF2 met Atom N330 proc.
Dit is een dualcore Atom met HT waardoor je 4 core's ziet in je OS.
De performance is echt super voor zo'n cheap bordje met proc, ik heb er Win2K3 op draaien en tijdens rarren/parren kan ik nog gewoon films streamen en MP3 luisteren.
2 x SATA is wel een nadeel, dit is op te lossen met een PCI controller maar daar heb ik een 3Com server nic inzitten omdat ik niet zo dol ben op Realteks.

http://area61.nl/pics/thumbnails.php?album=4
En die grote kast is voor de toekomst, ik hou niet van kleine kastjes die te warm worden.
Pics :)

[ Voor 7% gewijzigd door Bierkameel op 15-04-2009 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bierkameel schreef op woensdag 15 april 2009 @ 09:32:
Ik zelf een zuinig servertje gebouwd met een Intel D945GCLF2 met Atom N330 proc.
Zoiets lijkt me ideaal! Is er nog voordeel te halen met een picoPSU? En zit het geheugen vastgesoldeert of kun je dat zelf vervangen/upgraden?
Ik zou zelf wel voor een kleiner kastje gaan overigens.
Pagina: 1 2 3 Laatste