BBG Update

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
In de afgelopen jaren is hier heel wat feedback gegeven over de BBG en, eerlijk is eerlijk, hier is niet altijd even goed op gereageerd. Vandaar een update over enkele aanpassingen die plaats gaan vinden en hopelijk een hernieuwde discussie over verbeteringen die nog doorgevoerd kunnen worden.Ik heb geprobeerd de suggesties en wat heikele punten samen te voegen. Als ik wat over het hoofd heb gezien, hoor ik het wel.

-Discussie over OS: om de eeuwigdurende discussie over het al dan niet meenemen van een besturingssysteem af te vangen zal ik in de inleiding van komende BBG's hier wat over melden.

-NBBG: de Notebook BBG gaat acte de presence geven op de FP! *O*
Iedereen weet wat voor goed werk GENETX en DaMarcus leveren met de NBBG's en natuurlijk moet dit naar de FP getild worden. Ik ben met GENETX de details aan het uitwerken.

-Ervaring-topics: in CSL lopen de [BBG Ervaringen]-topics inmiddels met succes. In de komende editie van de BBG zal per systeem een link naar de topics worden geplaatst.

-Openen topics: de deadline voor het openen van de topics is naar voren gehaald, zodat er telkens ruim de tijd is om te discussiëren, afwegingen te maken en voorstellen te doen. Ik zal er op toezien dat ook alle topics op tijd gestart worden. Het liefst zouden we de systemen ruim op tijd samengesteld hebben zodat we deze op HQ in elkaar kunnen schroeven (om compatibiliteitsproblemen te kunnen constateren, foto's te maken etc.), maar dit levert oa het probleem op dat de prijzen bij publicatie minder actueel zijn.

-Er is wel eens gesuggereerd dat randapparatuur losgekoppeld moet worden. Dit is het proberen waard met een kleine aanpassing: eerst de basisonderdelen melden met daaronder de prijs van de basisset, vervolgens de randapparatuur met daaronder de totaalprijs.

-Reactie TS op voorstellen: Er is wel eens geklaagd over het gebrek aan reactie op suggesties door de TS. Ik voel er niets voor om me als een politieagent te mengen in discussies waarom een bepaalde suggestie niet is overgenomen. Als een TS echt doof is voor goed onderbouwde voorstellen of niet meer reageert ofzo, neem ik contact met hem op. Er wordt verwacht dat ze voorstellen beargumenteerd afwijzen en aannemen, maar bij een druk topic zal dit niet altijd lukken.

Nieuwe systemen en prijzen #let op: dit zijn maar suggesties!
-Prijzen gamesysteem: de een vind de prijs te hoog, de ander te laag. Oorzaak is volgens mij de aanduiding highend-gamesysteem. Mijn voorstel: maak net als bij het workstation een onderverdeling. De ene keer een budget-gamebak, de andere keer een highend-systeem. Misschien zou ook de godbak hieronder kunnen vallen.

-Dit zou ook bij de overige systemen kunnen: het basissysteem kan onderverdeeld worden in stil en/of energiezuinig en ultrabudget. Onder een multimediabak kan dan weer een htpc vallen. In de inleiding van elk systeem moet dan een duidelijke omschrijving komen.

-De 'mainstream'-varianten van alle systemen kunnen telkens als alternatief worden vermeld. Sowieso is het melden van alternatieven op eoa manier gewenst volgens mij.

-De noodzaak voor specials vervalt hierdoor enigszins. Dit opent dan weer de weg voor een nieuw systeem, bijvoorbeeld server (thuisserver, home media server etc.)

Ik vond het voorstel van maxtrash heel interessant, maar zag het nog niet echt voor me. Volgens mij is het de uitdaging om de guide aan de ene kant simpel te houden, en andere kant meer variatie/keuzemogelijkheden te laten bieden. De eenvoud van een duidelijk advies van mis ik in dit
voorstel, maar misschien zie ik het verkeerd?

Nou, ik zou zeggen shoot! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05 17:14

Wiethoofd

Broadcast TOM

Even een korte vraag, gaat dit om een maandelijkse BBG op de FP of een tweemaandelijkse of...? Want niet elke maand zijn de prijzen dusdanig veranderd dat er een compleet ander systeem uit komt, maar toevallig een vrijwel gelijk gebleven systeem maar dan met onderdelen van andere merken of een net iets overgeclockte versie van een onderdeel omdat deze toevallig die keer wel in het budget viel.

Verder is het idee van maxtrash hetzelfde als het 5e punt van je TS alleen is het opslaggedeelte ook nog losgekoppeld. Wat nog 'handiger' zou zijn is dat je gewoon je budget grofweg kunt specificeren en dat de opslag en randapparatuur aan dat budget aangepast worden aan de hand van die onderdelen uit de goedkopere en duurdere BBG's. Zo kan je bijvoorbeeld als basis het multimediasysteem pakken, maar zeggen dat je maar 800 euro uit wilt geven, dan worden de blu-ray-brander en het 24" Full HD scherm een DVD-brander en bijvoorbeeld een 22" uit de game BBG. Als je het basissysteem selecteert maar extra uit wilt geven aan je randapparatuur kunnen daar bijvoorbeeld een All-in-one printer/scanner bijgezet worden en het 24" scherm uit de Workstation BBG.

Ook zijn een heleboel op zoek naar een systeem met een bepaalde grootte, dan kun je de kast van de HTPC BBG pakken, maar dan kan weer het moederbord van het gamesysteem weer niet in, maar wel die van het basissysteem wat net weer die extra functionaliteiten heeft of net die grafische kaart geselecteerd die je wilt, qua randapparatuur behoud je dezelfde onderdelen en krijg je een systeem wat meer aansluit bij je wensen dan je budget.

Het loskoppelen van de pc en de randapparatuur ben ik voor, maar stel dan ook maximumbedragen vast voor elk type PC en maak die dus eventueel ook uitwisselbaar. Een HTPC met een 24" scherm van 300 euro waar het gamesysteem een 22" van 200 euro heeft moet makkelijk uitwisselbaar zijn evenals de 5.1 set bij het gamesysteem als je die bij je basissysteem wilt hebben. Bijvoorbeeld 300/400/500 euro afhankelijk van het type systeem waar de randapparatuur moet komen. Zo kun je een basissysteem van 300 euro in elkaar (laten) schroeven en de 500 euro "Randapparatuur BBG" aan vast plakken en kom je op 800 euro. Een HTPC (500 euro) waar je op de randapparatuur wilt bezuinigen kan dan ook kop 800 euro uitkomen als je de 'Randapparatuur BBG' van 300 euro pakt.

Stel dus goede en reële maximumprijzen vast voor elke BBG en de randapparatuur (per BBG) als het opgesplitst gaat worden. Eventueel dan dus een extra pagina voor Drag 'n Drop om je 'eigen' BBG-systeem samen te stellen met het systeem en de randapparatuur naar jou wensen om die vervolgens in het winkelmandje te kunnen importeren.

Natuurlijk met het uitkomen van een nieuw platform een speciale BBG om een indicatie te geven wat het bij het uitkomen minstens gaat kosten, zo was de i7-BBG een goed voorbeeld, ook is er een Skulltrail BBG geweest, zo zou deze dus ook bij de Phenom II en de binnenkort uit komende i5 gemaakt 'moeten' worden. Ook het Nvidia Ion-platform is er een om niet over te slaan eind Q2/begin Q3 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Wiethoofd op 07-02-2009 10:52 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:49

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Wiethoofd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 10:43:
Even een korte vraag, gaat dit om een maandelijkse BBG op de FP of een tweemaandelijkse of...? Want niet elke maand zijn de prijzen dusdanig veranderd dat er een compleet ander systeem uit komt, maar toevallig een vrijwel gelijk gebleven systeem maar dan met onderdelen van andere merken of een net iets overgeclockte versie van een onderdeel omdat deze toevallig die keer wel in het budget viel.
Ga er maar vanuit dat het net als nu tweemaandelijks blijft. Want zelfs nu heb je al dat systemen nauwelijks wijzigen na twee maanden, omdat er simpelweg in de markt nauwelijks iets is gebeurd. Met het bovenstaande voorstel van Olaf heb je dan in ieder geval als voordeel dat je in zo'n geval gewoon het doel van het systeem licht kan wijzigen, van bijvoorbeeld high-end gaming naar mid-end of zelfs low-end gaming en ook van puur multimedia naar HTPC. Dit is dan ook een voorstel waar ik veel in zie, zorg ervoor dat de systemen duidelijk(er) gespecificeerd worden, dat zal ook een hoop discussies schelen en zaken veel duidelijker maken. Dat de huidige budgetten dan (soms) losgelaten moeten worden zal wel duidelijk zijn.

Over de rest van je voorstel: Dat heeft nu net de complexiteit die Olaf (en mij ook een beetje) tegenstond in het voorstel van maxtrash. Om zoiets overzichtelijk te houden zal (met een behoorlijke portie devwerk) een aparte pagina gecreëerd moeten worden waar de basis en aanvullende delen geselecteerd kunnen worden door middel bijvoorbeeld dropdowns. Maar zelfs als dit echt goed geïmplementeerd wordt, bij moederborden met onboard vga wordt geen videokaart verplicht gesteld, bij de uitbreidingskaarten wordt erop gelet dat het wel past met het aantal sloten op het moederbord, enzovoort, dan nog houd je het nadeel dat een weinig ervaren persoon de balans zal verliezen (die je wel hebt met volledig voorgeconfigureerde systemen), terwijl een ervaren persoon te weinig keuzemogelijkheden zal hebben, die is beter af met de complete pricewatch.
Een mijns inziens betere manier zou dan zijn om bijvoorbeeld bij het gamesysteem bij de invoerapparatuur aan te geven dat de invoerapparatuur van het basissysteem ook zal voldoen, maar dat voor het betere gamewerk de aangegeven apparatuur wordt aangeraden. Hetzelfde kan dan gedaan worden met bijvoorbeeld het het beeldscherm.

Over het algemeen kan ik me dus prima vinden in het voorstel van Olaf.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:07
Olaf schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 09:41:
Iedereen weet wat voor goed werk GENETX en DaMan leveren met de NBBG's en natuurlijk moet dit naar de FP getild worden. Ik ben met GENETX de details aan het uitwerken.
DaMan is natuurlijk echt Da Man _/-\o_ Maar hij heet DaMarcus op GoT ;)

@ laatste deel van Olaf zijn post, Wiethoofd en DirkW,

Met de [BBG Aanschaf]-topics wordt dat probleem eigenlijk ook al opgelost. Mensen kunnen advies vragen bij de aanschaf van een systeem nadat ze zelf componenten hebben veranderd of alles over de kop hebben gegooid (Intel -> AMD bv). De koppeling vanaf de FP zal dit nog sterker maken in ieder geval.

Zoals Olaf ook al aangaf, het is een succes en brengt GoT en FP dichter bij elkaar. GoT is verder voor nieuwkomers door deze topics ook een stuk toegankelijker terwijl andere regulars hun kennis eindelijk weer kunnen delen met de rest van de wereld. Dat laatste is nou een sterk punt van internet en CSL 2.5 is dan ook echt een verademing _/-\o_

Dan over de NBBG welke ik onder handen zal nemen. De opzet blijft min of meer hetzelfde als de huidige NBBG die in de CSL is te vinden. We zullen notebooks vergelijken en de beste koop er uit zoeken. De componenten zullen grondig worden toegelicht en ook zullen we met alternatieve keuzes komen.

Net als de normale BBG en de huidige NBBG zal er in de CSL ruimte in [NBBG Aanschaf]-topics worden gecreëerd. Het doel is om iedere anderhalve maand een NBBG met 2 notebooks de deur uit te doen. Wellicht dat de frequentie later omhoog gaat, of specials apart gaan behandelen om zo alles te spreiden over de mankracht die beschikbaar is.

De opzet zal dus niet veranderen, alleen wordt alles wat professioneler. Zo zullen we de notebooks ook op t.net HQ binnenhalen om zo zelf dingen te kunnen testen in plaats van reviews van derden te moeten gebruiken.

Ik wil iedereen bedanken voor het succes in de huidige NBBG in de CSL. Voor tweakers.net zal dit een grote stap voorwaarts zijn nu notebooks zelfs desktop aankopen overtreffen. Commentaar is uiteraard altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Misschien offtopic, maar als je nu naar CSL gaat heb je 8 (N)BBG's bovenaan staan, is het dan niet handiger om een forumdeel speciaal voor de BBG's en varianten op de BBG's te maken dat daar ook de verkapte CSL - wat voor systeem moet ik kopen-topics komen? Zo kun je toch ook weer deze topics een kans(je) geven zonder bot te zijn en te verwijzen naar helpmij of computeridee fora etc.

Tevens geeft het weer ruimte in CSL om de platform/notebook-vragen/discussietopics etc. weer naar boven te krijgen zonder eerst te hoeven scrollen.
quote: GENETX
Het doel is om iedere anderhalve maand een NBBG met 2 notebooks de deur uit te doen.
Ik heb me nog niet echt verdiept in de NBBG's maar het lijkt me dat daar ook gewoon duidelijk maximum bedragen voor afgesproken zijn. Hoe zit het trouwens bij de NBBG's, wordt daar meteen het OS ook in de prijs meegenomen, deze zit namelijk niet bij de niet NBBG's in en is met een gemiddelde Windows-licentie gemiddeld weer 100-200 euro hoger. Als je dan 500 euro voor een compleet systeem inclusief randapparatuur kwijt wilt zijn is dat dan dus eigenlijk maar 400 of minder als er nog een simpele Vista licentie bij moet (XP Home kost 80-90 euro). Bij laptop's is het meestal een packagedeal met ook nog standaard software van de fabrikant met probeerversies etc er bij.

Zit bij de NBBG"s ook laptoptassen, dockingstations, externe schermen, muizen en toetsenborden oid voor kantoorwerk etc. of gewoon 'simpel' de laptop voor een bepaald bedrag?
Wellicht dat de frequentie later omhoog gaat, of specials apart gaan behandelen om zo alles te spreiden over de mankracht die beschikbaar is.
Dan krijg je volgens mij hetzelfde als met de normale BBG's, er is in een maand niet heel erg veel veranderd op laptop gebied, misschien dat je van een ander merk een net iets andere laptop kunt krijgen met net die extra stille harde schijf of dat extra beetje geheugen of net die extra's maar zit je een maand later (of korter) niet heel erg ver af van wat er de maand voor ook al in de NBBG stond. Of denk ik dit nu helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wiethoofd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 22:19:
Misschien offtopic, maar als je nu naar CSL gaat heb je 8 (N)BBG's bovenaan staan, is het dan niet handiger om een forumdeel speciaal voor de BBG's en varianten op de BBG's te maken dat daar ook de verkapte CSL - wat voor systeem moet ik kopen-topics komen? Zo kun je toch ook weer deze topics een kans(je) geven zonder bot te zijn en te verwijzen naar helpmij of computeridee fora etc.

Tevens geeft het weer ruimte in CSL om de platform/notebook-vragen/discussietopics etc. weer naar boven te krijgen zonder eerst te hoeven scrollen.
Dat scrollen zie ik niet echt als een probleem. Daarnaast is het beleid sinds begin 2009 op de schop gegaan waardoor we mensen niet meer verwijzen naar helpmij en consorten. Losse topics staan we in uitzonderingen toe. Advies bij een normaal systeem kan nu in de [BBG Aanschaf]-topics worden gevraagd. Dat probleem is opgelost ;)
Ik heb me nog niet echt verdiept in de NBBG's maar het lijkt me dat daar ook gewoon duidelijk maximum bedragen voor afgesproken zijn. Hoe zit het trouwens bij de NBBG's, wordt daar meteen het OS ook in de prijs meegenomen, deze zit namelijk niet bij de niet NBBG's in en is met een gemiddelde Windows-licentie gemiddeld weer 100-200 euro hoger. Als je dan 500 euro voor een compleet systeem inclusief randapparatuur kwijt wilt zijn is dat dan dus eigenlijk maar 400 of minder als er nog een simpele Vista licentie bij moet (XP Home kost 80-90 euro). Bij laptop's is het meestal een packagedeal met ook nog standaard software van de fabrikant met probeerversies etc er bij.
Windows zit bij de prijs in als het mee wordt geleverd. Je kunt de laptop eigenlijk neit krijgen zonder Windows dus zul je de prijs moeten betalen. We zullen gewoon de bedragen van de huidige NBBG gebruiken. Hierin veranderd niets aan de opzet zelf.

Daarnaast gaan we 3 alternatieven aanbevelen wanneer de winnende laptop niet de beste is voor de koper (bv 15,4" en de koper wil 13"). Dit omdat een laptop itt desktop amper is aan te passen. Ook dit gebeurt nu al.
Zit bij de NBBG"s ook laptoptassen, dockingstations, externe schermen, muizen en toetsenborden oid voor kantoorwerk etc. of gewoon 'simpel' de laptop voor een bepaald bedrag?
Hangt van de klasse en budget af. De basis wordt zonder aanbevolen, de Allround notebook heeft vaak extra's (al zijn die bij de laatste NBBG wegens tijdgebrek weggevallen). Deze zullen voor de frontpage in ieder geval terugkomen.
Dan krijg je volgens mij hetzelfde als met de normale BBG's, er is in een maand niet heel erg veel veranderd op laptop gebied, misschien dat je van een ander merk een net iets andere laptop kunt krijgen met net die extra stille harde schijf of dat extra beetje geheugen of net die extra's maar zit je een maand later (of korter) niet heel erg ver af van wat er de maand voor ook al in de NBBG stond. Of denk ik dit nu helemaal verkeerd?
In ieder geval hebben we 4 standaard klassen, deze worden dus afgewisseld en zitten er dus 3 maanden tussen voor elke klasse. Hierin kan veel veranderen. Mocht er weinig vernieuwing zijn, dan kunnen we ook beslissen de NBBG iets aan te passen (de eisen dan) of eventueel een special te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Door omstandigheden heb ik deze thread niet direct gezien, maar ik kan iig zeggen dat ik blij ben dat de BBG de aandacht heeft. Een opzet waarin onderscheid gemaakt wordt tussen de core en randapps zie ik wel zitten. Dat zou wmb betekenen dat alle systemen uit de BBG zonder kast, tobo, muis, mon samengesteld worden en een aparte BBG voor bijv. monitoren wordt ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
en een aparte BBG voor bijv. monitoren wordt ontwikkeld
Het idee voor een aparte BBG voor monitoren heb ik ook eerder gehoord. In welke vorm dit zou moeten verschijnen weet ik echter nog niet. In eerste instantie denk je aan een regelmatig terugkerende vergelijkende test van modellen in een aantal segmenten, maar ik wil eigenlijk de community ook op eoa een stem geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Doe net als hw.info regelmatig een test van verschillende (typen) randapparatuur en verwijs daar naar in je BBG. Zie ook: [reviews] weinig randapparatuur getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:09

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Olaf schreef op maandag 09 februari 2009 @ 13:47:
[...]

Het idee voor een aparte BBG voor monitoren heb ik ook eerder gehoord. In welke vorm dit zou moeten verschijnen weet ik echter nog niet. In eerste instantie denk je aan een regelmatig terugkerende vergelijkende test van modellen in een aantal segmenten, maar ik wil eigenlijk de community ook op eoa een stem geven.
Je zou het haast in een 'wizard' vorm kunnen gieten, waarbij je monitor suggesties doet aan de hand van antwoorden op een aantal vragen, bijvoorbeeld hoeveel geld ze er aan uit willen geven, welke grootte het scherm moet hebben etc, en dan zelf de pricewatch filters invullen aan de hand daarvan, eventueel aangevult met gewichten (het is onbelangrijk / neutraal / belangrijk dat de prijs rond de 300 euro ligt om maar iets te noemen). Iets alla de koopwijzer op koopinfo.nl

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Olaf schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 09:41:
In de afgelopen jaren is hier heel wat feedback gegeven over de BBG en, eerlijk is eerlijk, hier is niet altijd even goed op gereageerd. Vandaar een update over enkele aanpassingen die plaats gaan vinden en hopelijk een hernieuwde discussie over verbeteringen die nog doorgevoerd kunnen worden.Ik heb geprobeerd de suggesties en wat heikele punten samen te voegen. Als ik wat over het hoofd heb gezien, hoor ik het wel.
Kijk, er word wel geluisterd d:)b
-Discussie over OS: om de eeuwigdurende discussie over het al dan niet meenemen van een besturingssysteem af te vangen zal ik in de inleiding van komende BBG's hier wat over melden.
Deze 'klacht' komt vooral van de mensen op de FP en lijkt mij dat daar de melding ook duidelijk(er) moet staan dat er geen OS bij komt en waarom.
Iedereen weet wat voor goed werk GENETX en DaMarcus leveren met de NBBG's en natuurlijk moet dit naar de FP getild worden. Ik ben met GENETX de details aan het uitwerken.
Dat verdienen ze!!!!
-Ervaring-topics: in CSL lopen de [BBG Ervaringen]-topics inmiddels met succes. In de komende editie van de BBG zal per systeem een link naar de topics worden geplaatst.
Top. Al moet ik zeggen dat het wel echte 'wat moet ik kopen' topics zijn, niet dat ik het heel erg vind.
-Openen topics: de deadline voor het openen van de topics is naar voren gehaald, zodat er telkens ruim de tijd is om te discussiëren, afwegingen te maken en voorstellen te doen. Ik zal er op toezien dat ook alle topics op tijd gestart worden. Het liefst zouden we de systemen ruim op tijd samengesteld hebben zodat we deze op HQ in elkaar kunnen schroeven (om compatibiliteitsproblemen te kunnen constateren, foto's te maken etc.), maar dit levert oa het probleem op dat de prijzen bij publicatie minder actueel zijn.
Mwa, ik denk dat de actualiteit kwa prijzen wel mee valt, al zit je nu met die crediet crisis waar door ze kunnen gaan stijgen(Kunnen de budgetten weer omhoog *O* )
-Er is wel eens gesuggereerd dat randapparatuur losgekoppeld moet worden. Dit is het proberen waard met een kleine aanpassing: eerst de basisonderdelen melden met daaronder de prijs van de basisset, vervolgens de randapparatuur met daaronder de totaalprijs.
Ik zie helemaal los juist niet zitten. Vaak is er een bepaalde keuze voor een bepaalde monitor wat samenhangt met de rest(zeg bijvoorbeeld keuze voor een 1GB HD4870 of een full HD monitor bij multimedia). Die connectie moet wel blijven. Wel goed dat het in de prijs er onder wel gescheiden kan worden. Ook in de volgorde op de FP is het gewoon mogelijk, eerst kast+componenten en dan rand apperatuur.
-Reactie TS op voorstellen: Er is wel eens geklaagd over het gebrek aan reactie op suggesties door de TS. Ik voel er niets voor om me als een politieagent te mengen in discussies waarom een bepaalde suggestie niet is overgenomen. Als een TS echt doof is voor goed onderbouwde voorstellen of niet meer reageert ofzo, neem ik contact met hem op. Er wordt verwacht dat ze voorstellen beargumenteerd afwijzen en aannemen, maar bij een druk topic zal dit niet altijd lukken.
Nauw als dat weer slecht gaat dan hoor je dat wel weer denk ik haha :+ .
Nieuwe systemen en prijzen #let op: dit zijn maar suggesties!
-Prijzen gamesysteem: de een vind de prijs te hoog, de ander te laag. Oorzaak is volgens mij de aanduiding highend-gamesysteem. Mijn voorstel: maak net als bij het workstation een onderverdeling. De ene keer een budget-gamebak, de andere keer een highend-systeem. Misschien zou ook de godbak hieronder kunnen vallen.
Dit is al heel vaak voorgesteld(samen met maak meer specials) en vind ik al tijden een goed idee. Zo krijg je geen 10x bijna dezelfde BBG en is het voor de ene wat wils en voor de andere.
-Dit zou ook bij de overige systemen kunnen: het basissysteem kan onderverdeeld worden in stil en/of energiezuinig en ultrabudget. Onder een multimediabak kan dan weer een htpc vallen. In de inleiding van elk systeem moet dan een duidelijke omschrijving komen.
Sja je hebt ook gewoon specials, waarom niet elke maand een special?! Er zijn zoveel verschillende functies voor pc's.
-De 'mainstream'-varianten van alle systemen kunnen telkens als alternatief worden vermeld. Sowieso is het melden van alternatieven op eoa manier gewenst volgens mij.
Alternatieven zijn altijd goed, al moet het niet zo zijn dat je straks door de alternatieve bomen het bos niet meer ziet.
-De noodzaak voor specials vervalt hierdoor enigszins. Dit opent dan weer de weg voor een nieuw systeem, bijvoorbeeld server (thuisserver, home media server etc.)
Ik denk dat specials juist heel goed zijn. Maar zoals je zegt daar komen weer nieuwe specials voor. Kan ik alleen maar aanmoedigen. Zeker omdat we veel specialitische topics hier over hebben. Daar is voor de TS van de BBG's genoeg informatie te vinden om met een voorstel te komen.
Ik vond het voorstel van maxtrash heel interessant, maar zag het nog niet echt voor me. Volgens mij is het de uitdaging om de guide aan de ene kant simpel te houden, en andere kant meer variatie/keuzemogelijkheden te laten bieden. De eenvoud van een duidelijk advies van mis ik in dit
voorstel, maar misschien zie ik het verkeerd?

Nou, ik zou zeggen shoot! :P
Sja, Meer verschillen is goed(Dus budget game systeem, stil budget systeem, htpc multimedia systeem, videoberwerkings workstation, home server om maar wat te noemen). Ik denk dat we daar eerst eens moeten bedenken WAT we allemaal willen laten zien. We hebben een basis, maar wat gaan we bij de extra's en of de wisselingen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-06 22:13

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Zoals Reinman al aangaf: teveel alternatieven zou een averechts effect kunnen geven. Stel dat ik de keuze had tussen 3 notebooks en 50 notebooks in de PW, is de keuze tussen 3 notebooks uiteraard makkelijker. Het is een raar voorbeeld, maar je snapt wat er wordt bedoeld.

Eenvoud vind ik dan toch wel belangrijk. Zo postte ik een advies wat betreft een notebook (hier terug te vinden). Daarbij heb ik de PW op een budget van 500,- ingesteld (hij gaf 500,- aan maar dan zijn er net iets meer mogelijkheden) en de genoemde schermgrootte van 17". Dat maakt het voor hem een stuk makkelijker om te zoeken naar een notebook die zijn voorkeur heeft.

Ik had ook kunnen posten dat hij in de PriceWatch verder kon zoeken omdat zijn genoemde voorstel niet wordt geapprecieerd.

Alternatieven zijn prima, maar houd het leuk voor de digibeet :)

Wat betreft prijzen, klachten e.d.: zorg er dan voor dat er een mogelijkheid met de (N)BBG-brouwer wat betreft communiceren in de vorm van DM / mail zodat suggesties kunnen worden doorgegeven. Beter gezegd: dat er vanaf de FP mogelijkheden zijn om contact op te nemen met de verantwoordelijke :)

At last but not least: ik waardeer jullie complimenten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:42
Is het misschien mogelijk om eens een BBG Workstation te doen voor een audio-bewerking?

Tot nu toe heb ik alleen BBG workstations gezien voor 2d-image bewerking, 3d-tekenen en programmeren, maar volgens mij zijn er meerdere tweakers die ook thuis een home-studiotje hebben voor geluid-opnames/bewerking en daarvoor zal een voorbeeld workstation ook best interessant zijn

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
* GENETX neemt een aanloop en geeft dit topic een schop :D

Wat kritische notes omtrent de laatste BBG:

- High-end gamesysteem:
Het budget is verlaagd, maar de naam blijft toch "high-end". De meeste tweakers verachten nu een dikke Core i7 met QuadFire setup of iets dergelijks... Het budget is mijn inziens goed. Het advies van mijn kan is om "high-end" dan ook weg te laten. Gamesysteem dekt de lading wel en past ook prima bij het budget. Daarmee krijg je een stuk minder gezeur van de lezers zoals nu in de reacties terug te vinden is.

- Multimediasysteem:
Naamgeving, komt volgens mij keer op keer terug, laat te wensen over... Wellicht duidelijk maken in de tekst dat het om een normale HTK computer gaat die ook ingezet kan worden om deftig te gamen. Veel mensen verwarren de titel - onterecht - met de HTPC.... Andere optie is om de naam te wijzigen* (zie hieronder)

- Basissysteem:
Zelfde verhaal als het multimediasysteem. Een basissysteem is niet hetzelfde als een budgetsysteem. Ook hier zou wat verduidelijking in kunnen worden aangebracht.

- Aankondiging opstellen BBG
Veel mensen zitten te klagen over een of meerdere systemen: Ik had het sus en zo gedaan... Mensen die we neit terug zien bij het opstellen van de BBG's. Wellicht een idee om een aankondiging op de frontpage te doen om het publiek er meer bij te betrekken. Ik kan me voorstellen dat enkele lezers hier helemaal niet van af weten.

*) Voor de NBBG gebruik ik tot op heden de titel allroundnotebook ipv multimedianotebook. In ieder geval wil ik de naamgeving voor de NBBG gelijktrekken met de normale BBG om meer eenheid te creëren. Ik weet niet hoe tegen de term allroundsysteem wordt aangekeken. Het zou het een en ander wellicht duidelijker maken voor de lezers. Persoonlijk vind ik multimediasysteem wel beter en mooier tho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

GENETX schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 08:47:

- High-end gamesysteem:
Het budget is verlaagd, maar de naam blijft toch "high-end". De meeste tweakers verachten nu een dikke Core i7 met QuadFire setup of iets dergelijks... Het budget is mijn inziens goed. Het advies van mijn kan is om "high-end" dan ook weg te laten. Gamesysteem dekt de lading wel en past ook prima bij het budget. Daarmee krijg je een stuk minder gezeur van de lezers zoals nu in de reacties terug te vinden is.
Roerend mee eens. Deze oplossing, of 2 / 3 verschillende gamesystemen met een ander budget.
- Multimediasysteem:
Naamgeving, komt volgens mij keer op keer terug, laat te wensen over... Wellicht duidelijk maken in de tekst dat het om een normale HTK computer gaat die ook ingezet kan worden om deftig te gamen. Veel mensen verwarren de titel - onterecht - met de HTPC.... Andere optie is om de naam te wijzigen* (zie hieronder)
Ik zou graag een echte HTPC BBG vast opgenomen zien worden. Dat maakt het verschil duidelijk, zeker als het MM systeem voortaan 'allround' oid zal heten. Wat mij betreft is de term multimediasysteem verouderd, daarnaast worden HTPC's steeds meer mainstream ter vervanging van de 'ouderwetse' HT opstellingen.
- Basissysteem:
Zelfde verhaal als het multimediasysteem. Een basissysteem is niet hetzelfde als een budgetsysteem. Ook hier zou wat verduidelijking in kunnen worden aangebracht.
Eens
Veel mensen zitten te klagen over een of meerdere systemen: Ik had het sus en zo gedaan... Mensen die we neit terug zien bij het opstellen van de BBG's. Wellicht een idee om een aankondiging op de frontpage te doen om het publiek er meer bij te betrekken. Ik kan me voorstellen dat enkele lezers hier helemaal niet van af weten.
Eens. Ik heb al eerder aangegeven dat voor veel lezers de fp en het forum niet aanelkaar gekoppeld zijn. Ik zie liever een grotere betrokkenheid bij de discussie tijdens het opstellen, dan dat die op de fp gevoerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Note ook kritisch mee :P
- High-end gamesysteem:
Tijd voor een high end(dus geen GoT-Bak) game systeem special met als budget 2500? Verder vind ik het droppen van de prefix High-End wel goed. Vooral omdat high end een subjectief begrip is. Daardoor krijg je dus al die mensen die klagen. Die zien bij high end veel meer. Wat ze alleen niet zien dat het niet gaat passen in 1500 euro. Dat die mensen daar in een beetje kortzichtig zijn oke, maar we kunnen er wat van voorkomen :).

Wat houd ons trouwens tegen om meer systemen te maken? Als het om mensen gaat, de NBBG's worden ook niet allemaal geschreven door mensen met een rood naampje :P.
- Multimediasysteem:
Wat mij op viel, dankzij iemand op de FP, waarom zit er geen TV kaart meer in? Ik dacht dat die er in hoorde? Of is ie er tegenwoordig uit gemikt?
- Basissysteem:
Ik denk dat een duidelijkere uitleg per systeem en ook ruimer opschrijven waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt nog iets beter kan. Al moet ik zeggen dat ik hem persoonlijk wel duidelijk vond en dat sommige mensen totaal niet lezen.
Omg newbs in het topic ;). Nee als-je-blieft, laat ze 'mee helpen'. Dat scheelt herhaling op de FP, en zoals linus het zei:'many eyes make all bugs shallow', dus met vele ogen zou er toch een heel goed systeem uit kunnen rollen. Al word dit een zwaardere taak voor de opsteller om nog meer posts door te lezen.

Ik moet wel zeggen dat in het BBG game systeem topic 3 mensen zijn langs gekomen en iets in de trant van 'waarom zit er geen core i7 in.(punt dus)'. Dat zijn niet echt behulpzame posts. De meeste reacties daarna waren ook van 'Als jij vind dat er in moet, laat maar een compleet systeem zien'. Dat gebeurt dan niet. Ik denk dat er een iets duidelijkere topic warning onder moet(die ook niet gelezen gaat worden ;)) over hoe men het beste of beter kan participeren in een BBG.
*) Voor de NBBG gebruik ik tot op heden de titel allroundnotebook ipv multimedianotebook. In ieder geval wil ik de naamgeving voor de NBBG gelijktrekken met de normale BBG om meer eenheid te creëren. Ik weet niet hoe tegen de term allroundsysteem wordt aangekeken. Het zou het een en ander wellicht duidelijker maken voor de lezers. Persoonlijk vind ik multimediasysteem wel beter en mooier tho.
Ik denk dat alround systeem idd beter is dan multimedia systeem. Zeker omdat het doel ook meer alround HK pc is. Al zit ik nog steeds met die tv kaart dan? :?
Edmin schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 10:25:

Ik zou graag een echte HTPC BBG vast opgenomen zien worden. Dat maakt het verschil duidelijk, zeker als het MM systeem voortaan 'allround' oid zal heten. Wat mij betreft is de term multimediasysteem verouderd, daarnaast worden HTPC's steeds meer mainstream ter vervanging van de 'ouderwetse' HT opstellingen.
Agreed, er is gewoon veel vraag naar echte HTPC's. Ik denk dat we dat ook meer moeten faciliteren.

Hoe zit het met specials? Krijgen we nu elke 2 maand een special dan? Deze maand zou Ph2 special zijn, maar die was dus niet nodig. Een homeserver special is ook wel vraag naar! Budget van 500 euro krijg je heel wat moois :) _/-\o_

Ik moet zeggen dat ik de multimedia en workstation topics eigenlijk een stuk ondergesneeuwd vond. Daar was het niet zo druk als het had kunnen zijn, zeker in multimedia. Venice had zijn handen vol aan ons, maar die was gelukkig heel actief om zelf ook in de discussie mee te gaan. Ik denk dat het toch relevant is dat de TS ook in de discussie mee gaat. Omdat de mensen die voor iets pleiten dan ook meer door hebben wat de TS wil en dat maakt samenstellen en keuze maken een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:01
- High-end gamesysteem:
Inderdaad, geen optie om te splitsen in 2 systemen of een gezamenlijke basis en 2 opties voor een aantal onderdelen, bijvoorbeeld een tweede graka of extra physics kaart oid?
Bijvoorbeeld mobo + processor + RAM + voeding + kast + voeding gelijk, echter sneller hdd systeem en meer grafische kracht voor high end systeem, of een snellere variant van de processor (wel op zelfde mobo/socket etc)
- Multimediasysteem:
Een multimediasysteem en een allroundsysteem zijn heel andere dingen in mijn ogen. Een multimediasysteem neigt heel snel naar een HTPC inderdaad. Misschien los HTPC + los allroundsysteem een optie?
- Basissysteem:
Helemaal mee eens. Echter hoe zit het met de behoefte? Is er meer behoefte aan een basissysteem dan aan een budgetsysteem? Of allebei? En hoe gaan we een wildgroei van BBG's voorkomen?
Mee eens, is het overigens geen optie om op een of andere manier meer aandacht op dit topic te vestigen? No offence, maar ook hier zie ik de zelfde mensen reageren die in de BBG voorstellen reageren (Ed_L, Reinman, Wiethoofd, DaMarcus) Overigens niet als aanval op deze mensen, want ik waardeer hun inzet op deze topics heel erg!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Anoniem: 134818 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 10:40:
Wat houd ons trouwens tegen om meer systemen te maken? Als het om mensen gaat, de NBBG's worden ook niet allemaal geschreven door mensen met een rood naampje :P.
Niveau, contracten, zakelijke rompslomp etc. etc. Het forum is vrijwillig en daar is zoiets ook makkelijker in te passen. Daar kunnen we geen eisen stellen aan het niveau Nederlands, geen harde datum dat het af moet zijn. etc etc. Het is een plek waar users flexibel in te passen zijn.

Op de frontpage ligt dat toch iets anders. Het moet netjes zijn, deadlines moeten worden gehaald etc etc. Niet dat ik wil aangeven dat jij of Ed_L geen BBG zouden kunnen schrijven, maar meer het probleem dat er wel vraag naar moet zijn, vacatures etc etc. Als je voorheen een NBBG wilde schrijven dan was het in een mum van tijd geregeld. Met FP zooi ligt dat net iets ingewikkelder ;)

Overigens sta ik er wel positief tegenover. Ik weet alleen niet of de redactie er wat in ziet en ga ik er helaas niet over.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 04-03-2009 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Duidelijk, dan moet Olaf er maar iets van vinden... Hierbij zou ik echter wel een aantekening willen maken: de tekst bij de BBG's is nou niet echt hoogdravend. Wat dat betreft kan ik me wel vinden in de kritiek die sommigen op de fp uitten. De onderbouwing is niet altijd even stevig! Een reden daarvoor zal ongetwijfeld liggen in de hoeveelheid ruimte die ter beschikking staat, maar toch... Daar komt nog eens bij dat bij in opeenvolgende BBG's gelijkblijvende componenten, de argumentatie van de vorige BBG vaak zonder wijziging wordt overgenomen. Dat valt de oplettende lezer echt wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

asfaloth_arwen schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 10:52:
Mee eens, is het overigens geen optie om op een of andere manier meer aandacht op dit topic te vestigen?
Er zou een sticky/stucky van gemaakt kunnen worden eventueel in CSL gekloond/gelinkt kunnen worden ;)
No offence
Non taken ;)

Verder lijkt het me toch handiger om met meerdere (N)BBG's een apart BBG subforum in Harde Waren te overwegen, daar kun je dan de bouw van de nieuwe BBG's bespreken, verder kun je de oude BBG-topics laten staan om mensen die een van de vorige BBG-systemen hebben gekocht (en aangepast) of van plan zijn een iets gewijzigde versie van een oudere BBG te kopen, daar keurig hun ei kwijt zonder in CSL de boel te flooden.
GENETX schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 10:55:
Op de frontpage ligt dat toch iets anders. Het moet netjes zijn, deadlines moeten worden gehaald etc etc.
Als je op het forum een BBG voorbereid moet die voor de deadline van het frontpage artikel afzijn :+ Ook is het zo dat als je geen nette post maakt, ongestructureerd, zonder interpunctie etc., je post ook niet serieus genomen gaat/kan gaan worden ;)
Overigens sta ik er wel positief tegenover. Ik weet alleen niet of de redactie er wat in ziet en ga ik er helaas niet over.
@ asfaloth_arwen, vandaar dat dit topic in GR staat en niet in CSL; om de redactie even mee te laten beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wiethoofd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:05:
[...]

Als je op het forum een BBG voorbereid moet die voor de deadline van het frontpage artikel afzijn :+ Ook is het zo dat als je geen nette post maakt, ongestructureerd, zonder interpunctie etc., je post ook niet serieus genomen gaat/kan gaan worden ;)
Explain? Mis even de link tussen mijn quote en jou tekst. Was mijn post zo slecht oid?
[...]

@ asfaloth_arwen, vandaar dat dit topic in GR staat en niet in CSL; om de redactie even mee te laten beslissen.
Nee niet eens. De redactie maakt gewoon alle beslissingen, we hebben hier geen democratie :+ . Dit is meer een feedback topic waarin men iets kan doen met ons commentaar en het commentaar is dan ook aan de redactie gericht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

GENETX schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:21:
Explain? Mis even de link tussen mijn quote en jou tekst.
Ik had volgens mij de eerste regel van de quote verwijderd:
Het forum is vrijwillig en daar is zoiets ook makkelijker in te passen. Daar kunnen we geen eisen stellen aan het niveau Nederlands, geen harde datum dat het af moet zijn. etc etc. Het is een plek waar users flexibel in te passen zijn.

Op de frontpage ligt dat toch iets anders. Het moet netjes zijn, deadlines moeten worden gehaald etc etc.
Dan klopt mijn reactie wel, jij maakt een vergelijking waarom de FP compleet anders is dan het forum, maar ik bewijs anders :+
Was mijn post zo slecht oid?
Nee, de mijne dus omdat ik die regel er per ongeluk uitgeknipt had.
Nee niet eens. De redactie maakt gewoon alle beslissingen, we hebben hier geen democratie :+ . Dit is meer een feedback topic waarin men iets kan doen met ons commentaar en het commentaar is dan ook aan de redactie gericht ;)
Uiteindelijk moet op het forum (redactieloos) meerdere BBG's in elkaar gezet worden. Dus als de community beslist om geen multimediasysteem meer te willen maar het het allround systeem te noemen, dan gaat dat buiten de redactie om (al moeten zijn het dan wel weer goedkeuren en met de mods van CSL ivm de BBG's overleggen, volgens mij ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Met dat laatste ben ik het 'in beperkte mate eens'. :+
De redactie is verantwoordelijk voor de vorm en inhoud van alles wat op de fp verschijnt, dus ook de BBG's. Dat op het forum om onze mening wordt gevraagd heeft een aantal positieve spinoffs: ten eerste scheelt het denkwerk voor de redactie, omdat een hoop suggesties met onderbouwing hapklaar door de user wordt gegeven. Ten tweede zorgt het voor extra expertise, wat belangrijk is omdat lang niet alle redacteurs even goed in staat zijn om uit de losse pols systeemadvies te geven. Ten derde vergroot het de draagkracht van de BBG, maar daarvoor is stevige integratie van forumtopic en fp noodzakelijk.

Aan het einde van de rit blijft desondanks de redactie verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je zit er even naast Wiethoofd :+ . Ik geef je wel gelijk dat een post op het forum ook goed zou moeten zijn. Maar de eisen liggen toch lager. In het forum wordt namelijk een persoon niet serieus genomen, op de frontpage wordt tweakers.net niet serieus genomen in dat geval. Daarmee trekt t.net minder bezoekers, dus minder adverteerders dus een lager budget. Niet echt iets dat we willen zien lijkt me.

Het eerste verschil zit hem in de opstel [BBG]-topics en de BBG zelf op de frontpage. De topics in de CSL hebben op dat punt wel te maken met de redactie: In de CSL worden de configuraties opgesteld aan de hand van input. De definitieve keuze wordt alsnog door de redactie gedaan. De publicatie is dan ook op de frontpage en de redactie is dan ook verantwoordelijk voor de BBG's. Kortom: Op het forum hoeft nog niet altijd alles in correct Nederlands te zijn. Het is een discussie topic en geen volledig artikel op de frontpage.

De NBBG werd tot voor kort in de CSL gepubliceerd. Daar komt geen redactie aan te pas. De redactie is dan ook niet verantwoordelijk voor de content en het is puur op vrijwillige basis. De nieuwe NBBG komt wel op de frontpage en er zijn dan ook hogere eisen aan te stellen. Het geeft overigens ook een hoop voordelen en dat zal de kwaliteit zeker ten goede komen.

Mijn ondertitel op het forum mist dan eigenlijk ook nog de titel "Reviewer" naast Moderator CSL. Zie ook Terw_Dan ;) Maar de ene rode is de andere rode niet. Moderators, redactie, leden van het MT, allemaal in het rood. Echter totaal verschillende functies met eigen rechten en plichten.

Oftewel, je laatste alinea klopt ook niet. De BBG's die op het forum inelkaar worden gezet (die uiteindelijk op de fp komen) staan wel degelijk onder toezicht van de redactie. Ook alleen redacteurs/reviewers stellen ze op. Thandor (mod CSL) heeft er volgens mij nog nooit 1 opgezet. Ik zelf ook niet, al zal dat door mijn nieuwe functie wel tot de mogelijkheden behoren. Maar dat is dan niet omdat ik moderator CSL ben ;)

In essentie zit het verschil dus met name in de eindverantwoordelijke die het eindproduct op de frontpage van tweakers.net plaatst. Een product begint bijvoorbeeld ook met een schets en eventueel input van andere werknemers. Echter is er vaak 1 persoon belast met de opdracht zelf als leidinggevende. Uiteindelijk zullen schetsen en input tot 1 eindproduct worden gerealiseerd waar de leidinggevende garant staat voor de kwaliteit zoals het uitwerken van de schetsen in het net, een goede documentatie en dergelijke.

Vergelijk dat met de situatie hier. De redactie is belast met het uitbrengen van een BBG rond datum x. Op het forum wordt een systeem geschetst en input gevraagd om tot een zo goed mogelijke BBG te komen. Deze input wordt omgezet naar een echt artikel op de frontpage voor de lezers waar de redactie verantwoordelijk voor is.

[ Voor 36% gewijzigd door GENETX op 04-03-2009 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 03:07
Effe copy-pasten, was blijkbaar in de verkeerde topic gepost. Bij deze.

Ik denk dat, als BBG wilt vasthouden aan het budget van €1500,-, je tot de simpele conclusie moet komen dat je voor dat geld geen HIGH-END GAME systeem kunt bouwen. Begrijp me niet verkeerd; je een een prima systeempje bouwen voor dat geld waar menig gamer tevreden mee is, maar niet al je componenten zijn High-End, dus het systeem overall is best OK maar beslist geen High-End. En dat brengt verwarring denk ik, als ik in de BBG zie staan HIGH END verwacht ik dat ook. En als er dan voor mindere high-end componenten wordt gekozen vanwege een budget, noem het systeem dan svp geen High-End, maar Mid-range oid.

-De CM590; eerlijk, wie van jullie beschouwd dit als een High-End kast? Zelfs Cooler Master zal deze kast niet benoemen als een van hun High-End producten gezien de overige kasten die ze in hun assortiment hebben. Neemt niet weg dat die CM 590 voldoet en een prima kast kan zijn, maar High-End lijkt mij wat anders.

-speakersetje G51; niet omdat die 'G' voor 'Gamer' oid staat wil zeggen dat dit een high-end speaker setje is...
een speakerset gaat vaak langer mee dan overige componenten, dus kun je daar ook wat meer geld voor uitrekken; Teufel heeft net een hele nieuwe line-up, en de duurdere setjes van Logitech ( Z-5500 bijv) en Creative staan erom bekend dat het kwalitatief enorm goede producten zijn...lovende reviews te over. Ik zie dit soort setjes toch meer als High-End pc-speaker-setjes op dit moment.

-Samsung Syncmaster 2443BW; zal zeker geen slechte monitor zijn, maar als iemand me zegt "moet je horen, ik heb een High End monitor gekocht" dan verwacht ik
eerder zoiets...
(24''begint de standaard te worden, 30'' is meer voor de God-bak, 27'' met een S-PVA paneel, reactietijd 6 ms lijkt me wat meer onder de noemer High-End vallen.
Anno 2009 is die Samsung eerder gewoontjes dan high-end, en eerlijk is eerlijk, een TN paneel kun je met de beste wil van de wereld geen high-end noemen gezien het verschil in beeld kwaliteit.

-High-End heeft dus niets met duur te maken in IMO, maar wel met kwaliteit/prestaties. Die Logitech MX518 bijv: ik geloof meteen dat het ondanks die €29 echt een kwalitatief goed product is. Idem het toetsenbord...alhoewel ik die wel lelijk vind maar dat is een ander verhaal.

-Harde schijf: Seagate Barracuda's... ook hiervoor geldt dat ik meteen geloof dat dit prima HD's zijn, maar High-End? Als dit echt High End is, wat is een VelociRaptor in RAID 0 dan?? (Om over SSD nog maar te zwijgen). Hebben we het over High-End of niet? Make up your mind.

-Geluidskaart: Creative X-Fi Titanium; hier weet ik het even niet; die nieuwe Asus en Ausentech geluidskaarten schijnen ook erg goed te zijn waarbij ze hoogwaardige componenten gebruiken... of dat bij Titanium ook het geval is weet ik niet, ik ga er gemakshalve vanuit dat dit wel het geval is en dat ze niet onderdoen voor de Asus en Ausentech producten.

-i7 vs Phenom II X4: daar is al voldoende over gezegd denk ik...

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 134818 weet de oplossing, welke hier al gezegt is.

Droppen van de prefix High-End en je hebt geen klacht meer over.

Verder verwijs ik hier nog ff heen =>BBG: Richtprijzen graag verlagen . Daar staat ook genoeg subjectief gebabbel over wat high end wel niet is. Waar ik zelf ook zeg dat niet alles high end is(Al was die bbg wat erger).

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 06-03-2009 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik gooi hem hier maar even in de groep:
Illidan in "[BBG] High-end gamesysteem maart 2009"

Ondanks dat zijn post in het verkeerde topic staat, wil ik hem hier even aanzwengelen. De argumentatie van Illidan hoor je erg veel. De term 'High-end' creeert een verwachtingspatroon bij de lezer en het begeleidend schrijven bij de BBG's is niet voldoende om de lezer inzicht te verschaffen in de achtergronden bij het opstellen van de BBG. De oplossing is al eens eerder aangedragen: verwijder de prefix. Noem het ding een gamesysteem, plaats desnoods twee of drie systemen met een verschillend budget, maar blijf weg van de kreet 'High end'. We spreken immers ook niet van een budgetsysteem, of een midrange workstation.

Tenslotte wil ik nog even kwijt dat het me niet helemaal duidelijk is wat de redactie voor plannen heeft met de BBG. De discussie over de vorm van de BBG loopt al maanden, maar er komt erg weinig concreets uit de redactie. Ook de reacties van TS (Olaf) zijn hier beperkt. Twee stuks in totaal, laatste reactie inmiddels een maand geleden.
Discussie over OS: om de eeuwigdurende discussie over het al dan niet meenemen van een besturingssysteem af te vangen zal ik in de inleiding van komende BBG's hier wat over melden.
Helaas, maar FAIL. Op de fp wordt nog steeds aangegeven dat het ontbreken van een OS onduidelijk is.

edit:
tijdens het typen hebben Illidan en Reinman inmiddels zelf ook de kraan weer open gezet... sh1t happens.

[ Voor 3% gewijzigd door Edmin op 06-03-2009 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Punt 1 is al voorbij gekomen: "High-end" gewoon droppen. Dat moeten we ook gewoon doorvoeren.
Tenslotte wil ik nog even kwijt dat het me niet helemaal duidelijk is wat de redactie voor plannen heeft met de BBG. De discussie over de vorm van de BBG loopt al maanden, maar er komt erg weinig concreets uit de redactie. Ook de reacties van TS (Olaf) zijn hier beperkt. Twee stuks in totaal, laatste reactie inmiddels een maand geleden.
* GENETX zal Olaf hier zo direct even op wijzen.

Verder heb ik nog geen toegang tot de redactie fora, ik neem aan dat ik die nog hoor te krijgen. In ieder geval, lang leve de rompslomp :+ . Zodra ik die ter beschikking heb en details weet kan ik zelf ook wat meer doen met de feedback en achter de schermen wat meer meedenken. Op dit moment kan ik helaas alleen als Moderator CSL mijn opinie geven en ook maar afwachten :+ . Nofi overigens, de mensen die mij de rechten zullen moeten geven hebben het ongetwijfeld druk.

Deels offtopic:
Zouden jullie een NBBG-feedback topic willen zien in Geachte Redactie wanneer de eerste NBBG online komt? Ik zit hier zelf wel over na te denken. In principe is de NBBG an sich in de CSL wel goed opgezet en verbeterd met de feedback aldaar. Maar wellicht dat er nog mensen met advies komen vanaf de fp.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 06-03-2009 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Feedback kan altijd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

GENETX schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 13:21:
Deels offtopic:
Zouden jullie een NBBG-feedback topic willen zien in Geachte Redactie wanneer de eerste NBBG online komt? Ik zit hier zelf wel over na te denken. In principe is de NBBG an sich in de CSL wel goed opgezet en verbeterd met de feedback aldaar.
Waarom in GR? De huidige BBG-feedbacktopics staan in CSL, dan kan die van de NBBG - die daar ook opgesteld wordt - wel bij, misschien bij de eerste keer een NBBG op de frontpage (ook) een feedbacktopic in GR is dan geen slecht idee (of dat is juist wat je bedoelt ;)). Meer of het kans van slagen heeft of dat het een FP-special moet worden (naast/in de BBG's) of <vul hier een andere optie in> etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Omdat de NBBG straks ook onder de redactie valt en niet onder de CSL ;)

Wellicht dat het feedback topic ook wel met wat modificaties naar hier kan worden gemoved. Dat zijn 3 muisklikken voor mij :+ (het moven dan, de modificatie niet helaas...)

Wat bedoel je verder met je laatste zin? Ik vat hem niet helemaal... Bedoel je de opzet van de NBBG zelf, of wat anders? Hij komt gewoon op geregelde basis op de frontpage om daar gewoon standalone naast de desktop BBG uit gebracht te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Zoals ik in de intro van de BBG al aangeef zullen alle systemen vanaf de volgende versie onderverdeeld worden zoals nu bij het workstation het geval is. Ik dit topic geopend om jullie reactie te peilen en zal met de BBG-schrijvers overleggen wat de beste onderverdeling is. Over het gamesysteem wil ik bv met Venice en Terw_Dan om de tafel, om prijzen en uitleg bij budget(?)-/mainstream-/ highend-gamesysteem etc.vast te stellen. De reden dat het misschien niet zo snel gaat als sommigen willen is juist dat ik niet als alwetende wil doorvoeren hoe het mij het beste lijkt, maar jullie stem wil laten meewegen (jaja, democratie :P ) En ja 'high-end' had ik al moeten weglaten idd, mea culpa!

Mbt de special: eigenlijk wil ik dat elke BBG een special bevat. Ideetje: ruim voor de volgende BBG een poll plaatsen welk systeem de lezers het liefste als special willen zien. Bij de poll daarop kan het gekozen systeem worden weggelaten.

Maar goed: een van de dingen waar ik nog niet over uit ben is of we naast de varianten van de basissystemen (budget, high-end, programmeurs you name it) ook mainstream-bakken van elk onderdeel moeten publiceren. Ik neig hier wel naar zodat elke BBG voor ieder wat wils biedt. Volgende vraag is dan in welke vorm je het giet. Als jullie hier ideeen over hebben hoor ik graag.

OS: nou ja, fail: er zijn twee opmerkingen van mensen die het graag anders zien. Ergens hebben ze wel gelijk maar imho is het een valkuil waar we beter niet in kunnen trappen. Dit opent de weg naar Linux-Windows-discussies en distro-distro flamewars.

Suggestie om aankondiging BBG-topics te plaatsen: lijkt me heel goed. Ik zal zorgen dat dit ruim voor het verschijnen op de FP komt.

Verder: als je gemotiveerd bent om zelf een BBG samen te stellen en te schrijven, laat het me maar weten via DM. :) De spoeling is vrij dun momenteel. Ik verwacht wel dat je enigszins kan schrijven en afmaakt waar je aan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:01
Olaf schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 14:59:
*knip*
Mbt de special: eigenlijk wil ik dat elke BBG een special bevat. Ideetje: ruim voor de volgende BBG een poll plaatsen welk systeem de lezers het liefste als special willen zien. Bij de poll daarop kan het gekozen systeem worden weggelaten.
Dit lijkt me een goed idee :)
Maar goed: een van de dingen waar ik nog niet over uit ben is of we naast de varianten van de basissystemen (budget, high-end, programmeurs you name it) ook mainstream-bakken van elk onderdeel moeten publiceren. Ik neig hier wel naar zodat elke BBG voor ieder wat wils biedt. Volgende vraag is dan in welke vorm je het giet. Als jullie hier ideeen over hebben hoor ik graag.
Waar hier wel op gelet mag worden is dat het geen wildgroei van systemen gaat worden. Budget-Basis-Multimedia-Game-High-end game-Workstation-special (en eventueel HTPC) zijn er al aardig wat.

Indien er meer variatie wenselijk is, is het misschien een optie om het systeem te presenteren, en dan een extra kopje welke upgrades zouden worden aangeraden indien X euro's meer te besteden zijn. Bijvoorbeeld snellere variant van graka, meerdere hardeschijven in RAID etc. Meerprijs zou dan weer enigszins in verband moeten staan tot het originele budget.

Verder wil ik nog even aangeven dat ik het mooi vind hoeveel tijd en moeite hier door diverse mensen in wordt gestoken _/-\o_

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zoals ik in de intro van de BBG al aangeef zullen alle systemen vanaf de volgende versie onderverdeeld worden zoals nu bij het workstation het geval is. Ik dit topic geopend om jullie reactie te peilen en zal met de BBG-schrijvers overleggen wat de beste onderverdeling is. Over het gamesysteem wil ik bv met Venice en Terw_Dan om de tafel, om prijzen en uitleg bij budget(?)-/mainstream-/ highend-gamesysteem etc.vast te stellen. De reden dat het misschien niet zo snel gaat als sommigen willen is juist dat ik niet als alwetende wil doorvoeren hoe het mij het beste lijkt, maar jullie stem wil laten meewegen (jaja, democratie :P ) En ja 'high-end' had ik al moeten weglaten idd, mea culpa!
Denk dat de users eerder 'wat willen horen' ;) . Overhaaste beslissingen moeten ook niet worden genomen, maar het is wel belangrijk om naar de users door te schemeren dat het opgepakt is en wordt besproken ;)

Ben alleen bang dat het hebben van een budget/mainstream/high-end gamesysteem gaat leiden tot extreem veel meer werk. Zoals je even verderop al aangeeft is er krapte in de redactie en nog meer werk... Budget gamesysteem is niet nodig, dat is het multimediasysteem al namelijk. Een mogelijke oplossing waar ik nu net op kom is hetvolgende: "Upgrade packs" in de BBG.
Lijkt me inderdaad een goed plan d:)b
Ik weet niet of het een goed idee is om alles constant te specialiseren voor toepassing X. Wordt deels gecoverd door het 'Upgrade Pack' ;)
OS: nou ja, fail: er zijn twee opmerkingen van mensen die het graag anders zien. Ergens hebben ze wel gelijk maar imho is het een valkuil waar we beter niet in kunnen trappen. Dit opent de weg naar Linux-Windows-discussies en distro-distro flamewars.
Duidelijk. Als dat duidelijk in de tekst terug komt is het klaar. De discussie zal wel iedere keer oplaaien en lijkt me dan ook gewoon iets voor /ignore.
Suggestie om aankondiging BBG-topics te plaatsen: lijkt me heel goed. Ik zal zorgen dat dit ruim voor het verschijnen op de FP komt.
Eigen voorstel dus ook geen aanmerkingen 8)
Verder: als je gemotiveerd bent om zelf een BBG samen te stellen en te schrijven, laat het me maar weten via DM. :) De spoeling is vrij dun momenteel. Ik verwacht wel dat je enigszins kan schrijven en afmaakt waar je aan begint.
Volgens mij heb je zojuist een nieuw blikje reviewers opengetrokken :9

Over de zogenaamde Upgrade Packs waar ik het al over had. Hiermee kun je een basis (mainstream) systeem upgraden naar een hoger niveau. Voorbeelden:
Budgetsysteem (mainstream) -> Basissysteem
Allroundsysteem (mainstream) -> Multimediasysteem
Gamesysteem (mainstream) -> Gamesysteem+
Workstation (mainstream) -> Workstation voor toepassing X
High-end gamesysteem -> Behoeft volgens mij geen upgrade path.

Voorbeeld.

Budgetsysteem

Het budgetsysteem is de basis voor het computeren. Je kunt er niets mee, is een waardeloze bak etc etc

Configuratie
AMD Athlon X2 7750
2GB DDR2 ram
Mamaplankje
en de rest van de troep voor een budget bak
-------------+
totaal ~400 euro
Upgrade Pack naar Basissysteem
Met een basissysteem wordt de budget bak van meer power vorozien om zo ook te kunnen gamen (etc etc)

Systeem van hierboven
2GB RAM erbij
Videokaartje erbij
-------------+
400+100 euro = totaal 500 euro

Dit is dus even een hele globale schets)

Ideeën voor de rest:
Allround -> Multimedia
- Goede speakers erbij
- TV-in kaartje
- wellicht geluidskaartje

Gamesysteem -> Gamesysteem+
- Geluidskaart er in
- meer RAM?
- Mooie set speakers (Z-5500 oid)
- 2 HDD's in RAID of een SSD als opstartschijf
etc etc

Budgetten zouden met een bepaald deel voor deze systemen omhoog moeten gaan en wat meer toevoegen aan de basis van het systeem. Daardoor krijgen mensen wel meer keuze, maar omdat de basis (mobo, CPU, kast) blijft staan heb je er weinig extra werk van. Het upgrade pack kan dan direct worden meegenomen in het opstellen van de BBG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Yikes, dat ziet er bruikbaar uit GENETX! d:)b

Overigens lag het altijd in mijn planning om te rouleren met gamesystemen, maar dit ziet er beter uit.

Ik ben idd blij met wat extra mankracht voor de BBG. Zoals ik al aangaf mogen er in mijn ogen meer specials, of mag er iig meer variatie in de systemen komen. Vooral homeservers en htpc's zijn systemen die we vaker mogen brengen. Wie weet: volgende editie twee specials bij de BBG? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan

Hoe is dat anders bij de keuze voor een AMD cpu of eentje van Intel? Of een nV vgakaart of eentje van ATI? Daarover laaien de discussies ook op. Feit blijft dat je geen gamesysteem kunt samenstellen zonder Windows. Nou ja, alles kan natuurlijk, maar of het ideaal is is punt 2. Discussies krijg je altijd; maar dat zou de BBG er IMO niet van moeten weerhouden toch een keuze te maken en daar in het budget rekening mee te houden--> dat zal Jan Modaal namelijk ook moeten doen.

Verder; over het basis-systeem na upgrade, en vooral het budget systeem;
anno 2009 kun je voor die €400-€500,- al vaak een kant en klaar systeempje kopen.... vooral voor mensen die een 'waardeloze budget internet bak' nodig hebben..waarom zouden ze dat zelf in mekaar moeten schroeven (behalve dan als 't echt een hobby is) als ze voor dat geld een volledig systeem incl OS kunnen kopen die vaak minstens net zo snel is? Het is een kleine kanttekening. Of is het nogsteeds stukken goedkoper het zelf in elkaar te schroeven? --> vergelijk dat--> meerwaarde voor Jan Modaal.

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Illidan schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 17:29:
[...]

Hoe is dat anders bij de keuze voor een AMD cpu of eentje van Intel? Of een nV vgakaart of eentje van ATI? Daarover laaien de discussies ook op. Feit blijft dat je geen gamesysteem kunt samenstellen zonder Windows. Nou ja, alles kan natuurlijk, maar of het ideaal is is punt 2. Discussies krijg je altijd; maar dat zou de BBG er IMO niet van moeten weerhouden toch een keuze te maken en daar in het budget rekening mee te houden--> dat zal Jan Modaal namelijk ook moeten doen.
Omdat bij hardware zoals CPU's en videokaart met reviews en benchmarks valt aan te tonen welke de beste keuze is binnen het budget en de betere prijs/prestatie verhouding heeft. Je kan wel Core i7 gaan roepen in een opstel topic, maar zonder onderbouwing niemand je serieus. Ja, mede door 'high-end' laait de discussie op de frontpage op, maar dat zijn dan de mensen die niet mee helpen. We hebben in elke BBG bewust gekozen voor component x vanwege reden y en z.

Een OS daarentegen is echt persoonlijke keuze. Met een gamesysteem kun wel lastig om Windows heen, sure. Maar als ik de PC bijvoorbeeld alleen voor ET:QW zou gebruiken dan zou ik als Linux noob zelfs liever Linux verkiezen. Hetzelfde geldt overigens voor een muis. Die hardware wordt wel meegenomen, maar een muis moet toch goed in je hand liggen en goed voelen. Die is ook persoonlijk.

Mja, we gaan veel mensen op ons dak krijgen als we Linux aanraden bij het basissysteem en multimediasysteem. Punten waar de keuze niet zo raar is. Wat als met Wine benchmarks wordt aangetoond dat games sneller op linux draaien onder Wine als onder Windows Vista? Nou, dan raden we het gratis OS Linux aan. Dan zijn de rapen gaar maar is de keuze wel onderbouwd met benchmarks ;) . Kortom, zoals Olaf al aangeeft gewoon niet doen.
Verder; over het basis-systeem na upgrade, en vooral het budget systeem;
anno 2009 kun je voor die €400-€500,- al vaak een kant en klaar systeempje kopen.... vooral voor mensen die een 'waardeloze budget internet bak' nodig hebben..waarom zouden ze dat zelf in mekaar moeten schroeven (behalve dan als 't echt een hobby is) als ze voor dat geld een volledig systeem incl OS kunnen kopen die vaak minstens net zo snel is? Het is een kleine kanttekening. Of is het nogsteeds stukken goedkoper het zelf in elkaar te schroeven? --> vergelijk dat--> meerwaarde voor Jan Modaal.
Het is een Best Buy Guide, geen dwang... Als je zelf aan de slag wilt kun je dat het beste kopen. Ja er zijn andere koopjes, maar dan zit je wel vast aan de keuze van die fabrikant en daarmee ook budget oplossingen zoals het expres weglaten ven een aantal geheugen bankjes en het erdoor gooien van de laatste voorraden oude troep.

Verder is het een basissysteem, geen budgetsysteem. Dat houdt in dat er iets meer pit in zit als een budgetbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

GENETX schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 18:19:
Een OS daarentegen is echt persoonlijke keuze. Met een gamesysteem kun wel lastig om Windows heen, sure. Maar als ik de PC bijvoorbeeld alleen voor ET:QW zou gebruiken dan zou ik als Linux noob zelfs liever Linux verkiezen. Hetzelfde geldt overigens voor een muis. Die hardware wordt wel meegenomen, maar een muis moet toch goed in je hand liggen en goed voelen. Die is ook persoonlijk.
Je kunt toch wel een kopje OS neerzetten met aanbevolgen OS'en, XP Home voor huis tuin en keuken simpel, Vista Home Basic voor de gebruiker die iets meer uiterlijkgeil is en Linux voor de open-source gebruiker die Windows boycot.
Verder is het een basissysteem, geen budgetsysteem. Dat houdt in dat er iets meer pit in zit als een budgetbak.
Ook is er nog de NBBG als je geen onderdelen in elkaar wilt zetten, vrijwel standaard een OS meegeleverd en hij is draagbaar en klein (als je geen 17" neemt) ;)

/me Wiethoofd bied zich aan voor de eerste zelfbouw Ion-platform-special ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wiethoofd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 18:28:
Je kunt toch wel een kopje OS neerzetten met aanbevolgen OS'en, XP Home voor huis tuin en keuken simpel, Vista Home Basic voor de gebruiker die iets meer uiterlijkgeil is en Linux voor de open-source gebruiker die Windows boycot.
En dus moet de gebruiker kiezen? 8)7 Goh, waarom geven we ze dan niet de keuze uit een Core i7 of Phenom II, DDR2 of DDR3, NVIDIA/ATI etc etc. De BBG is een Best Buy Guide een overzicht wat je het beste kunt kopen om juist geen keuze meer te hoeven maken. Juist het doel van de BBG: De beste componenten uit het onderdelen bos te halen ;)

Daarnaast is het een eitje voor iemand om alle OS'en van MS te vergelijken op www.microsoft.com en aldaar het OS te kiezen dat het beste bij de eisen past. Een gevorderde tweaker weet wel wat Linux als aanbod heeft, of BSD of hoe ver met met Mac OS X is.
Ook is er nog de NBBG als je geen onderdelen in elkaar wilt zetten, vrijwel standaard een OS meegeleverd en hij is draagbaar en klein (als je geen 17" neemt) ;)

/me Wiethoofd bied zich aan voor de eerste zelfbouw Ion-platform-special ;)
En wederom is een BBG een Guide, geen middel om je te dwingen. Je kan hem namelijk ook zeer goed gebruiken om hem naast kant-en-klare systemen te zetten en te vergelijken.

Uberhaupt is dat laatste het hele doel van de BBG: Het is een leidraad om je eigen systeem samen te stellen. Niemand dwingt je, maar het geeft je een goed idee in welke richting je het moet zitten. Als je een kant-en-klare bak met exact dezelfde specs ziet voor 100 euro minder dan weet jij genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Hmmm dus omdat BBG bij het bewust kiezen van een OS mensen tegen het hoofd stoot (Linux dan wel MS kamp) wordt er géén advies over gegeven?

Ok, laat mij het zo stellen; in de laatste BBG is in de Inleiding een stukje uitleg gegeven over waarom er niet voor een OS wordt gekozen. Die uitleg was IMO niet afdoende. Je kunt hier makkelijker een stuk concreter aangeven dan mensen die voor Vista als OS kiezen rekening moeten houden met bijkomende kosten van zo'n €100-€200,- euro voor een Vista Basic/Home Premium/Ultimate OEM, + linkje erbij + uitleg over de nadelen van OEM t.o.v Retail oid, en nog wat linkjes van de gratis OS-en met korte info over gebruiksvriendelijkheid oid, en je hebt het OS gedeelte goed afgeschermd. Belangrijker, de bedoeling van de BBG zijnde een leidraad is daarmee vollediger. Doe je dit een keer goed, kun je dit makkelijk copy pasten in alle volgende BBG's. Het verschil met de huidige situatie is dat je er wel, zij het op een neutrale manier, rekening mee houd.

En ja, de consument moet dan maar een keuze maken. Waarom moeten ze dat dan niet ook doen als het gaat om een i7 of Phenom?? Dat antwoord heb je zelf al gegeven; bij een OS is het moeilijker een objectief advies (moeilijker maar niet onmogelijk overigens) te geven + BBG is bang voor flamewars. En dat mag je wat mij betreft ook gewoon in de inleiding vermelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:10
Het niet aangeven welk OS te gebruiken is gewoon logisch, dit is een advies over hardware, de grens hardware/software is duidelijk. Op het moment dat je een OS gaat adviseren, waarom dan niet advies op het gebied van de rest van de software: openoffice of ms office, Adobe Reader of Foxit? Het strikt bij de hardware houden lijkt me dus ook een mooie grens waar het advies ophoudt en de gebruiker zelf zijn applicaties bij zijn situatie mag zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

We zitten hier wel op tweakers...

De mensen die weten hoe een computer werkt en wat voor onderdelen ze moeten hebben weten over het algemeen ook wel dat ze een OS erbij moeten hebben hoor. Zelfs de computeridee gaat meestal niet naar dat niveau.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Illidan schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 19:36:
Ok, laat mij het zo stellen; in de laatste BBG is in de Inleiding een stukje uitleg gegeven over waarom er niet voor een OS wordt gekozen. Die uitleg was IMO niet afdoende. Je kunt hier makkelijker een stuk concreter aangeven dan mensen die voor Vista als OS kiezen rekening moeten houden met bijkomende kosten van zo'n €100-€200,- euro voor een Vista Basic/Home Premium/Ultimate OEM, + linkje erbij + uitleg over de nadelen van OEM t.o.v Retail oid, en nog wat linkjes van de gratis OS-en met korte info over gebruiksvriendelijkheid oid, en je hebt het OS gedeelte goed afgeschermd. Belangrijker, de bedoeling van de BBG zijnde een leidraad is daarmee vollediger. Doe je dit een keer goed, kun je dit makkelijk copy pasten in alle volgende BBG's. Het verschil met de huidige situatie is dat je er wel, zij het op een neutrale manier, rekening mee houd.
Zie jorrit hierboven en ik heb leesvoer:
Windows Clients - Vista FAQ
www.microsoft.com

Als dat niet genoeg is dan kunnen we beter tweakers.net renamen naar de inmiddels wijlen beginnersweb.nl...
En ja, de consument moet dan maar een keuze maken. Waarom moeten ze dat dan niet ook doen als het gaat om een i7 of Phenom?? Dat antwoord heb je zelf al gegeven; bij een OS is het moeilijker een objectief advies (moeilijker maar niet onmogelijk overigens) te geven + BBG is bang voor flamewars. En dat mag je wat mij betreft ook gewoon in de inleiding vermelden :)
Waarom in de inleiding vermelden dat de redactie bang is voor flamewars... Altijd leuk, olie op het vuur gooien 8)7 Verder hebben we [BBG Aanschaf]-topics om je eigen systeem te customizen. Imho willen we niet naar een Alternate PC Builder toe :')

De huidige BBG plus de genoemde aanvullingen door ons is het hoogst haalbare. Iets meer variatie, iets meer keuze vrijheid. Maar het moet bewerkbaar blijven, toegankelijk en vooral ook niet tijdrovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Tweakers is niet alleen een hardware website dacht ik..... ;)
En dit soort leesvoer linkjes is natuurlijk onzin want dat kun je ook met ieder stukje hardware doen |:(
Maar goed, het lijkt me dat de meerderheid hier een systeem zonder OS wilt, hier zal dus geen verandering in komen :+

[ Voor 22% gewijzigd door Illidan op 06-03-2009 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Die guides zijn er ook inderdaad :+

Echter is het kiezen van een OS nog wel beperkt: Linux (alleen voor de ervaren mensen) en Windows Home Premium of Ultimate voor de normale consumenten... Dat valt nog wel te overzien. Maar meot je nu een HD4870 of GTX280? Of toch de 4850X2? Of is de 4850 ook genoeg? En wel merk? Hoe zit het met die OC editie? Kortom een bos en de best buy guide vist uit dat bos gewoon de beste producten. Waarom? Omdat daar vraag naar is. De keuze voor de OS kunnen de meesten wel maken en het gezeur komt dan ook voornamelijk door het feit dat het niet bij de prijs in zit.

Wel is, nav dit commentaar, een optie om een link naar de WOS FAQ te plaatsen met een stukje tekst:

"Wanneer er voor Windows wordt gekozen geeft deze FAQ een goed beeld van de opties en voor- cq. nadelen van de verschillende versies. Voor een overzicht van Linux distro's kijk je uiteraard op distrowatch.

Wellicht is dat een mooie aanvulling. OS'en in de BBG opnemen is gewoon niet gewenst en er zijn al vele discussies geweest. Jorrit geeft hierboven wel goed aan waarom: Waar gaan we de grens trekken. De BBG is hardware en blijft hardware. Verschillen in OS komen onder andere in aparte reviews wel aan bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Afbeeldingslocatie: http://magblog.audubon.org/files/magazine/u11/I_WANT_YOU.jpg
TO VOTE

:+

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 20-03-2009 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Is het niet mogelijk om de server + energiezuinig systeem te combineren?
Het lijkt me dat als je een server hebt staan die 24/7 aanstaat je het liefst hebt dat die zo weinig mogelijk verbruikt....
Je vind veel klant en klare oplossingen op de markt maar hier hangt wel een erg grote MAAR aan. Ik vind dat tweakers beter moet kunnen :)
Meestal kosten die systemen rond de 500€ voor 1 Terrabyte en dan soms nog niet redundant. Ook is de performance dan nog eens dikwijls bedroevend zonder gigabit ethernet en allerlei handige programma's die je er dan op kan zetten.
Windows server kan dan bijvoorbeeld wel redelijk veel programma's draaien maar vereist in mijn ogen al redelijk zware hardware voor "maar" een home server te zijn.
Wat ik dus ongeveer in gedachten had:

"Ik zou erg graag een server pc zien die minder dan30Watt idle verbruikt en toch redelijke performance geeft.
Een picoPSU voeding met een aangepaste CPU erop (wel een degelijke en geen via bv) van AMD of Intel. Hierbij wat latjes ram en 1ssd voor het OS en dan nog 4HDD's met (eventueel controller?) een erg laag verbuik (die eco series)...dan denk ik dat je wel een erg laag vebruik server hebt staan. Zeker als je netwerk,beeld en sata onboard laat zitten. Daar dan nog een dynamische downclocking erbij en spindown voor je HDD's en dan hoop ik dat het verbruik onder de 30W idle zou komen :)
Alleen is het te duur om zelf te proberen..."

Op deze manier zou je toch een erg zuinige server in elkaar moeten kunnen boxen?

Techno>Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-06 22:13

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica