BBG: Richtprijzen graag verlagen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111177

Topicstarter
Wel, pas achteraf aan gedacht om het hier te posten, maar hier dus letterlijk mijn reply bij de laatste BBG:

Pas de prijzen van de systemen eens aan.
Hoeveel mensen kopen een computersysteem van 2000 euro? Je moet al moeite gaan doen en dan nog kom je niet eens aan 1800 euro.
Stel gewoon een game-pc samen voor 1000-1400 euro. Daar zullen veeeeeeeel meer mensen iets aan hebben.

Ook de prijzen van de andere systemen kunnen gerust omlaag gehaald worden.
Geheugenprijzen zijn enorm gekelderd, al lang geleden. Ook processoren en grafische kaarten zijn vergeleken met 2 jaar terug enorm goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-06 15:14
ben ik het opzich wel mee eens.

een game systeem van 1400 euro zal veel realistischer zijn dan een systeem van 2000 euro voor de meeste mensen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131038

Wat maakt het uit wat de maximum prijs van een bepaald systeem is: het budget (want dat is het uiteindelijk) wordt lang niet altijd volledig gebruikt, maar als het dan eens een keer "nodig" is, kan het wel (zonder een "grens" te overschreiden). Om een voorbeeld te geven: een workstation kan heel eenvoudig een stevig prijskaartje krijgen, hangt gewoon van het geplande gebruik van het systeem af. Daarbij komt dan nog eens: geheugen/... is nu goedkoop, maar wie zegt dat dat nog zo is over x periode (als DDR3/...gemeengoed geworden is, dat hoeft niet perse even goedkoop als DDR2 te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 131038 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 18:58:
Wat maakt het uit wat de maximum prijs van een bepaald systeem is: het budget (want dat is het uiteindelijk) wordt lang niet altijd volledig gebruikt, maar als het dan eens een keer "nodig" is, kan het wel (zonder een "grens" te overschreiden). Om een voorbeeld te geven: een workstation kan heel eenvoudig een stevig prijskaartje krijgen, hangt gewoon van het geplande gebruik van het systeem af. Daarbij komt dan nog eens: geheugen/... is nu goedkoop, maar wie zegt dat dat nog zo is over x periode (als DDR3/...gemeengoed geworden is, dat hoeft niet perse even goedkoop als DDR2 te worden).
Men probeert nog altijd het budget volledig te gebruiken. Ik heb nog geen pc gezien van onder de 1700 euro. Met een game-pc van 1400 euro zul je die grens "nooit" overschrijden als je wat je best doet.

Maar vooral het concept van een "high-end game-pc" stoort mij. Daar spreek je amper mensen mee aan. Een game-pc voor een meer redelijk budget zal veel nuttiger zijn.
Men kan beter een systeem samen stellen voor 1200 euro en dan tegelijkertijd kort alternatieven aanhalen voor de meer gefortuneerde gamer. Het is veel gemakkelijker om upgrades voor te stellen dan minder goede alternatieven voor te stellen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je kunt dan beter om een extra categorie vragen. De high end blijft, daar is gewoon veel vraag naar. Maar wellicht is het een idee om een budget gamebak erbij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

De prijzen zijn inderdaad deprecated en daarvan gaan we waarschijnlijk nog meer last hebben. De tijd dat je duizenden euro's moest spenderen aan een computer om iets minder lang op een zandlopertje in Office te moeten wachten, is lang voorbij. Het verzadigingspunt werd sinds het jaar 2000 duidelijk. De gemiddelde thuisgebruiker heeft genoeg aan 1 GHz Athlon, 512MB ram,... voor Windows XP, Office,...

De grote prijzenslagen, Intel versus AMD, nVidia versus ATI, Via chipsets versus andere chipsets,... Na veel concurrentie is het vandaag mogelijk om een goede Core 2 Duo E8000 serie processor, 4GB ram, kast, voeding, harde schijf, DVD-brander en bv een 3850 grafische kaart voor 500 euro (alternate prijzen) te halen.

Als je het budget naar 750 euro optrekt, dan kan je systeem al royaler afwerken en zwaarder grafische kaart kan er ook bij. Met 1000 euro kan je een systeem met vette specs maken. Boven 1000 euro is al snel over-the-top. De BBG-lezer kan nog altijd een hoop zelfgekozen onderdelen erbij smijten om zijn budget op te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Edmin schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:19:
Je kunt dan beter om een extra categorie vragen. De high end blijft, daar is gewoon veel vraag naar. Maar wellicht is het een idee om een budget gamebak erbij te zetten.
Mag ik dan vragen waarvan je haalt dat daar veel vraag naar is?
Ik zit ook op andere fora waar vaak naar het samenstellen van nieuwe pc's word gevraagd.
En percentueel gezien zal het game-systeem van "minder dan"/ "rond de" 1000 euro (excl. scherm) verreweg het meest gevraagde zijn.

Ik trek dan ook zeer zwaar in twijfel dat een high-end categorie meer gevraagd zou zijn dan een prijs/kwaliteit (om het zo te noemen) categorie.

Ook omdat zo'n high-end pc weinig doordacht is imho.
Daarmee bedoel ik dat het beter is om je pc om de zoveel tijd te gaan upgraden.
Ik speel nog altijd alle games op max (buiten crysis/ @1440*900) met mijn E6300, 2GB, X1800xt.
Maar dat terzijde.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 111177 op 02-09-2008 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Ik zie de reactie van een desbetreffende mod graag tegemoet. 2.000 euro is imo ook echt zware overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:10
natuurlijk als je rekent met scherm en dergelijke. dan kan je al dichter bij die 1700 komen. voor een gamebak (dus de bak alleen) is 1000-1400 dik voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nu ik toch bezig ben:
Mijn persoonlijke mening is ook dat de randapparatuur, des te meer dan de rest, een persoonlijke keuze is en dat een boxen/muis/toetsenbord dus niet thuis horen in deze guide.
(Ook weer des te meer omdat ik er van uit ga dat de meeste personen die deze guide gebruiken wellicht al een muis/toetsenbord/geluidssysteem hebben.)

Ook omdat het budget hiervoor ook enorm kan variëren.
Als je een Z-5500 neemt samen met een G15-toetsenbord en dergelijke, dat is een gigantisch verschil tov een goedkoop 2.0 setje en een standaard logitech toetsenbord (wat ook meer dan goed genoeg is voor de meeste personen!!!)

Ook de geluidskaart kan onder deze categorie worden opgenomen.
De meeste personen willen geen of hebben niets aan een geluidskaart.

Voorbeeldje: Deze pc is meer dan goed genoeg voor de meeste mensen.
De keuze qua scherm/toetsenbord/muis/geluidskaart/boxen, omdat dat iets persoonlijk is word opengelaten:

* Scythe Mugen “Infinity”. Id 10520Stukprijs € 36,12

* Intel Core 2 Duo,E8400, Socket 775, OEMId 73103Stukprijs € 138,92

* GigaByte GA-EP45-DS3,RetailId 79513Stukprijs € 104,78

* Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 1Id 72197Stukprijs € 63,47

* PowerColor Radeon HD4870,512MB, GDDR5, PId 84223Stukprijs € 227,92

* Kingston KVR800D2N5K2/4G,4096MB, DDR2, PId 59299Stukprijs € 64,32

* Corsair CMPSU-520HXEU, 520 Watt, RetailId 10516Stukprijs € 79,85

* Antec P180, Zwart, zilverId 3355Stukprijs € 110,16

En je komt op een totaal van slechts 825,54 euro.
En hier zou zelfs nog meer op bespaard kunnen worden door bv een Antec Sonata III te nemen.
Als je hier dan toch nog de randapparatuur aan wil toevoegen:
+ 100 euro speakers
+ 50 euro muis
+ 30 euro toetsenbord
+ 200-250 euro scherm

Zo kom je op 1200-1250 euro uit. (Of eerder 1150 met de Antec Sonata III)

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 111177 op 02-09-2008 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het staat je toch vrij de varieren in de onderdelen van de BBG? Het is een richtlijn, zodat je ergens een start hebt.

Maar gedeeltelijk ben ik het toch eens. De studentenbak bewijst dat er van het basissysteem nog best veel af kan en er toch nog keuze overblijft.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Anoniem: 111177 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:59:
[...]

Mag ik dan vragen waarvan je haalt dat daar veel vraag naar is?
Aantallen reacties van mensen die zeggen te willen kopen / hebben gekocht n.a.v. de BBG? Natuurlijk willen een hoop mensen voor minder, maar vaak lees je dan ook dat ze geen nieuwe kast, monitor, muis, tobo, speakerset willen. En dan komt het budget ineens wel heel erg dicht bij dat van de FP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248725

Een Basissysteem van 600 euro is ook best vreemd.
Ik denk dat er veel meer vraag is naar een budget systeem van 300/400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mwah, verlagen lijkt me niet echt nodig. Als je een iets beperkter budget hebt kun je altijd kijken wat evt een stapje lager kan.

€2000 voor een pc vind ik niet eens zo gek, als je bedenkt dat daar ook een monitor en dergelijke bijzit. Vanuit m'n eigen situatie gezien, als ik een budget heb van 1400 euro en daar de prijs van de monitor afhaal, dan blijft er 150 euro over voor een computer... Wat ik daarmee wil zeggen, het is maar net waar je je geld aan uit wil geven.

[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 02-09-2008 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Persoonlijk vind jij dat niet echt nodig. En met een scherm van 1250 euro verbaast me dat niets.
Maar waar denk je dat de grootste doelgroep zit? Rond de 2000 euro of rond de 1200 euro?

En zoals ik al zei: Het is gemakkelijker om wat toe te voegen dan wat weg te halen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Anoniem: 111177 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:12:
(Ook weer des te meer omdat ik er van uit ga dat de meeste personen die deze guide gebruiken wellicht al een muis/toetsenbord/geluidssysteem hebben.)

(wat ook meer dan goed genoeg is voor de meeste personen!!!)

De meeste personen willen geen of hebben niets aan een geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Terw_Dan schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:24:
Mwah, verlagen lijkt me niet echt nodig. Als je een iets beperkter budget hebt kun je altijd kijken wat evt een stapje lager kan.

€2000 voor een pc vind ik niet eens zo gek, als je bedenkt dat daar ook een monitor en dergelijke bijzit. Vanuit m'n eigen situatie gezien, als ik een budget heb van 1400 euro en daar de prijs van de monitor afhaal, dan blijft er 150 euro over voor een computer... Wat ik daarmee wil zeggen, het is maar net waar je je geld aan uit wil geven.
De BBG is dan ook niet echt voor mensen als jij samengesteld, maar meer voor het grotere publiek met minder kennis van hardware, lijkt me. Dat ze er dan een die-hard gamebak optie bijzetten met echt brute overkill, gewoon voor de lol en omdat het interessant zou zijn voor ons met meer hardware knowledge :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Anoniem: 111177 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 18:26:
Hoeveel mensen kopen een computersysteem van 2000 euro? Je moet al moeite gaan doen en dan nog kom je niet eens aan 1800 euro.
Stel gewoon een game-pc samen voor 1000-1400 euro. Daar zullen veeeeeeeel meer mensen iets aan hebben.
Als je de monitor, (het dure) toetsenbord, muis etc wegdenkt van het game systeem is ie ook zo'n 1200 euro. Dus op zich doen ze precies wat hier voorgesteld lijkt te worden.
Verder kan je doorgaans ook prima gamen op de multimedia pc, 't is niet zo dat je alleen maar op de game pc kan gamen. Als je daar de tv-kaart en blu-ray speler uit gooit heb je zat 'budget' over om een dikkere videokaart in te stoppen en dan heb je een heel behoorlijke game pc van zo'n 1200 euro. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ACM schreef op woensdag 03 september 2008 @ 07:28:
[...]

Als je de monitor, (het dure) toetsenbord, muis etc wegdenkt van het game systeem is ie ook zo'n 1200 euro. Dus op zich doen ze precies wat hier voorgesteld lijkt te worden.
Verder kan je doorgaans ook prima gamen op de multimedia pc, 't is niet zo dat je alleen maar op de game pc kan gamen. Als je daar de tv-kaart en blu-ray speler uit gooit heb je zat 'budget' over om een dikkere videokaart in te stoppen en dan heb je een heel behoorlijke game pc van zo'n 1200 euro. Toch?
Euhm, neen?
Excuseer, maar nu zit je er toch volledig langs.
Kijk naar mijn post waarin ik een voorbeeld-systeem heb samengesteld.
Daar kom ik op 1200 euro voor een game-pc MET randapparatuur die meer dan goed genoeg is voor de meeste personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 111177 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:32:
[...]

Euhm, neen?
Excuseer, maar nu zit je er toch volledig langs.
Kijk naar mijn post waarin ik een voorbeeld-systeem heb samengesteld.
Daar kom ik op 1200 euro voor een game-pc MET randapparatuur die meer dan goed genoeg is voor de meeste personen.
Maar daarmee heb je dan toch gewoon het multimedia systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:39:
[...]

Maar daarmee heb je dan toch gewoon het multimedia systeem?
Euhm, nee?
En zoals ik al zei: de prijzen van alle systemen zouden omlaag moeten.
Het multimedia-systeem kan ook gerust een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 111177 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:44:
[...]

Euhm, nee?
En zoals ik al zei: de prijzen van alle systemen zouden omlaag moeten.
Het multimedia-systeem kan ook gerust een stuk goedkoper.
Waarom nee?
Als ik kijk naar de hardware waar je mee aankomt is die in grote mate vergelijkbaar met het multimedia systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En wel, screw it.
Als geilen op de specs van high-end-gamepc's en zoveel mogelijk geld uitgeven hetgene is wat telt, dan zit ik hier verkeerd.
Ik dacht dat de BBG voor de gemiddelde persoon die een pc gaat aanschaffen bedoelt was en niet voor personen die zoiezo al 1200 euro aan een scherm uitgeven.

Als men hier niet wil snappen dat de gemiddelde gamer eerder 1000 euro dan 2000 euro aan een gamesysteem uitgeeft.
Ofdat een basissysteem basis moet zijn en niet een low-end game-pc en dat een multimediasysteem geen HD4850 nodig heeft of een blu-ray-brander (in godsnaam, het is een multimediapc, geen game-pc of htpc)

En simpelweg zeggen, "ja maar, men kan er toch een minder goede grafische kaart insteken en de blu-ray brander weglaten." --> Zo werkt het niet!
De persoon die niets van pc's weet, die zal niet weten dat een zwakkere grafische kaart ook meeeeeeer dan goed genoeg is als hij geen/weinig spelletjes speelt en de kans bestaat ook dat deze niet zal weten of hij/zij een blu-ray-brander nodig heeft of niet. De persoon die weet dat hij een blu-ray-brander nodig heeft zal dit er wel aan toevoegen, maar laat het standaard toch achterwege!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:46:
[...]

Waarom nee?
Als ik kijk naar de hardware waar je mee aankomt is die in grote mate vergelijkbaar met het multimedia systeem.
Ik zeg toch, het multimediasysteem zou een stuk goedkoper moeten!
Wat voor iets is het nu als je multimediasysteem (als je het een beetje aanpast) voor de meeste mensen eigenlijk het game-systeem is dat ze zoeken. Maak dan dadelijk een fatsoenlijke game-pc.
Maar vooral: zie bovenstaande post van mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 111177 op 03-09-2008 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik snap het probleem niet echt helemaal. Het is een richtlijn met de 'beste' spullen van het moment, dat (afaik) altijd binnen de 2000 euro valt. Vind je 1400 genoeg, kan je toch zelf de videokaart, de monitor or whatever wijzigen naar een wat goedkopere, het is een richtlijn voor een 'highend' game systeem.

Alles kan goedkoper, maar wordt opeens geheugen weer duurder of komen er nieuwe 'beesten' op de markt qua videokaarten moet het budget weer omhoog om het weer op te vullen.

Daarbij, een gemiddeld gamer zal niet alles vervangen, zal waarschijnlijk al een keyboard hebben of een monitor of weet ik veel. Dan zit je direct al lager (speakerset bv) en kan je zelf wat spelen met de overige producten (24inch ipv 22 etc). Dat zit nu allemaal in de 2000 euro, haal het eruit en die '1400 euro is veel realitischer' gaat ook gewoon op. Beetje race-gamer zal natuurlijk ook een G25 nodig heben, beetje flightsim freak wil minimaal 2 schermen en een shooter wil vooral een top muis/keyboard/muismat.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 03-09-2008 12:02 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FOUT.
1400 euro zonder scherm, toestenbord, ... dat is nog altijd veel te duur voor de gemiddelde consument.
En het is niet alleen omdat bepaalde producten nu goedkoop staan.
Maar algemeen gezien. Er zijn weinig mensen die zoveel geld daaraan willen spenderen.

Is iedereen hier zo ******* egoïstisch dat men zich niet in een ander zijn standpunt kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 18:52
I agree, zit nu te wachten tot aan het einde van het jaar om een nieuwe PC te gaan kopen, en houd de BBG al sinds juli in de gaten, en met de nieuwe BBG slaat hij voor mij persoonlijk wederom de plank mis.

Inderdaad zie ik de fout ik in het multimediasysteem, welk eerder gericht is op de huispappa die af en toe ook wil gamen, een veel te duur systeem. Dit kan veel goedkoper.

En het high-end gamesysteem is veel te duur voor de meeste mensen. Ik vind een budget van 1300-1400 euro voor een leuk snel gamesysteem met een mooie monitor perfect! En dat is niet eens zo moeilijk te realiseren. Pak het multimediasysteem, tv-kaart en blu-ray brander (veel te duur op dit moment, en wie heeft het nodig?) eruit, en misschien de 10 euro duurdere, maar 10% beter presterende E8500 erin.

Want komop, ik ga toch geen 200 euro voor een moederbord uitgeven, als die van 100 euro uit het multimediasysteem net iets minder kan, (geen SLI of crossfire, majah, big deal).

Anyways...ik mis al jaren eigenlijk de "normale" gamebak. Ik denk juist dat daar veel meer vraag naar is. Want nu moet "mijn groep" zijn bak zelf samenstellen, terwijl het juist de high-end gebruikers zijn die minder op het budget hoeven te letten, en dus makkelijker keuzes kunnen maken.

Of er dan een categorie bij zou moeten komen, of de categorien aangepast moeten worden, weet ik niet. Maar wellicht is een poll op de frontpage een goed idee? De BBG wordt immers voor de tweakers gemaakt, en de categorieen zouden een afspiegeling van de bezoekers moeten zijn.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Shailesh, enorm bedankt, je hebt het heel mooi nog eens samengevat. :)
Ik begon de hoop al bijna op te geven. (Hevige tegenreactie en weinig mensen die akkoord gingen. ;) )

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 111177 op 03-09-2008 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35

Cyphax

Moderator LNX
Ik krijg ook een beetje de indruk, als ik laatste BBG bekijk, dat bij dat gamesysteem bijvoorbeeld het lijkt alsof er geprobeerd wordt het budget zo goed mogelijk te benaderen. Voor sommige onderdelen ontkom je er niet aan dat het duur wordt. De vraag is een beetje of bijvoorbeeld de videokaart van 410 euro niet goedkoper kan zonder dat je veel prestatie inlevert. Maar ook het moederbord is wel erg duur, de vraag is of dat wel nodig is. Waarom lezen we in de BBG dat het geheugen wordt gekozen vanwege "De koeling plus het feit dat de modules beschikken over lage cas-latency, maken deze modules extra geschikt voor overklokken" terwijl op GoT veelal wordt gesteld dat het zonde is van de centen omdat het toch niet wat oplevert qua prestatie.

Al met al zijn dat maar een paar onderdelen van het high end gamingsysteem, voor de rest kun je prima zelf bepalen of je het nodig hebt (zo zou ik zo'n koptelefoon zelf niet aanschaffen, sterker nog; speaker heb ik wel dus die laat je dan weg) en dat soort "fill" om het budget te vullen is wel weer leuk.

Misschien is het een idee om eens te onderzoeken wat de prestatieverschillen zijn tussen het multimediasysteem en de high end gamebak. Die laatste zal wel sneller zijn, maar ach, goed genoeg is goed genoeg, en juist een "Best Buy Guide" hoort mij te vertellen wat slimme aankopen zijn. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 03-09-2008 12:20 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SinergyX schreef op woensdag 03 september 2008 @ 12:00:
Ik snap het probleem niet echt helemaal. Het is een richtlijn met de 'beste' spullen van het moment, dat (afaik) altijd binnen de 2000 euro valt. Vind je 1400 genoeg, kan je toch zelf de videokaart, de monitor or whatever wijzigen naar een wat goedkopere, het is een richtlijn voor een 'highend' game systeem.
Precies, als je een budget hebt van 1200 euro, dan kom je bij het multimediasysteem uit, niet bij het gamesysteem. Als je een beperkt budget hebt, dan lijkt het mij logisch dat je geen dikke videokaart in je systeem gaat duwen van 600 euro, als je ook nog een beetje een redelijk systeem wilt met randapparatuur.
Anoniem: 111177 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:53:
[...]

Ik zeg toch, het multimediasysteem zou een stuk goedkoper moeten!
Wat voor iets is het nu als je multimediasysteem (als je het een beetje aanpast) voor de meeste mensen eigenlijk het game-systeem is dat ze zoeken. Maak dan dadelijk een fatsoenlijke game-pc.
Maar vooral: zie bovenstaande post van mij.
De hardware die je samenstelt komt redelijk overeen met het multimedia systeem in de BBG, kwa specs en kwa budget.

Dan kun je toch gewoon uitgaan van het multimediasysteem als je het gamesysteem te duur vindt
Shailesh schreef op woensdag 03 september 2008 @ 12:08:
Anyways...ik mis al jaren eigenlijk de "normale" gamebak. Ik denk juist dat daar veel meer vraag naar is. Want nu moet "mijn groep" zijn bak zelf samenstellen, terwijl het juist de high-end gebruikers zijn die minder op het budget hoeven te letten, en dus makkelijker keuzes kunnen maken.
Maar waarom kijk je dan niet naar het multimediasysteem, dat is ook prima bruikbaar als gamesysteem als je niet het uiterste wil gaan kopen (wat logisch is voor veel mensen). Het is niet alsof je op het multimediasysteem helemaal niet zou kunnen gamen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 01:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 111177 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 12:04:
FOUT.
1400 euro zonder scherm, toestenbord, ... dat is nog altijd veel te duur voor de gemiddelde consument.

Is iedereen hier zo ******* egoïstisch dat men zich niet in een ander zijn standpunt kan zetten?
Of ben jij gewoon te lui om een en ander product te wisselen met een goedkopere? X2 eruit, 4870 erin en weer 200 minder. Ander moederbord, weer 100 euro. Monitor eruit, weer 230. Muis/keyboard, weer 100 euro, speakersetje eruit met 60 euro. Dan zitten we al onder de 1100 euro.
Kijk eens, mooie game bak voor 'bijna 1000 euro' minder.

Waar zit dan het probleem?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 18:52
Cyphax schreef op woensdag 03 september 2008 @ 12:18:

Misschien is het een idee om eens te onderzoeken wat de prestatieverschillen zijn tussen het multimediasysteem en de high end gamebak. Die laatste zal wel sneller zijn, maar ach, goed genoeg is goed genoeg, en juist een "Best Buy Guide" hoort mij te vertellen wat slimme aankopen zijn. :)
Daar heb je denk ik ook een goed punt mee. Ik krijg namelijk helemaal niet de indruk dat het high-end gamesysteem zoveel sneller is. Het zit hem namelijk inderdaad in de vele kleine dingen, die het extra duur maken. Juist een basisgamesysteem waarbij je een extra snelle kaart erbij kan prikken als je dat wilt lijkt me een beter uitgangspunt. En dingen als speakers en toetsenbord ed, zijn zodanig subjectief, dat ik niet vind dat daarmee het budget moet worden verbruikt.

Tevens, het verschil in processor bij de 2 systemen is minimaal (10% MAX obv de reviews), maar het high-end systeem heeft wel weer een 2x zo duur moederbord. Hoeveel sneller is dat inderdaad?

Tevens, weer terugkomend op de bovenstaande reacties. Hoeveel mensen zouden er inderdaad inwisselen, en hoeveel mensen kopen direct het high-end systeem? Is het niet de moeite waard om te kijken waar meer vraag naar is. Want zoals ik al zei, UPgraden is makkelijker dan zelf DOWNgraden.

[ Voor 11% gewijzigd door B-Bandit op 03-09-2008 12:34 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SinergyX schreef op woensdag 03 september 2008 @ 12:30:
[...]

Of ben jij gewoon te lui om een en ander product te wisselen met een goedkopere? X2 eruit, 4870 erin en weer 200 minder. Ander moederbord, weer 100 euro. Monitor eruit, weer 230. Muis/keyboard, weer 100 euro, speakersetje eruit met 60 euro. Dan zitten we al onder de 1100 euro.
Kijk eens, mooie game bak voor 'bijna 1000 euro' minder.

Waar zit dan het probleem?
Het is niet omdat ik en jij capabel zijn om te zien wat je kunt wisselen en wat je er dan ook effectief voor in de plaats kunt steken dat daarom iedereen dat is.
Jij en ik hebben in feite die BBG niet nodig.
Echter de personen voor wie het bedoeld is weten dat niet/kunnen dat niet. Daarom gaan ze op zoek naar zulke guide's. Dus zou deze guide vanaf het begin dadelijk goed moeten zijn!
DAAR zit het probleem.

En zoals Shailesh ook weer zei:
"UPgraden is makkelijker dan zelf DOWNgraden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 111177 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 12:38:
[...]

Het is niet omdat ik en jij capabel zijn om te zien wat je kunt wisselen en wat je er dan ook effectief voor in de plaats kunt steken dat daarom iedereen dat is.
Jij en ik hebben in feite die BBG niet nodig.
Echter de personen voor wie het bedoeld is weten dat niet/kunnen dat niet. Daarom gaan ze op zoek naar zulke guide's. Dus zou deze guide vanaf het begin dadelijk goed moeten zijn!
DAAR zit het probleem.

En zoals Shailesh ook weer zei:
"UPgraden is makkelijker dan zelf DOWNgraden"
Maar met zo'n guide komen ze toch uit op het multimedia ding? En als upgraden toch makkelijker is, dan vormt dat toch een goede basis. Dus om eerlijk te zijn, ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

We zouden het label "multimedia" gewoon kunnen vervangen door "gamesysteem" en dan zijn we er als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Terw_Dan schreef op woensdag 03 september 2008 @ 13:00:
We zouden het label "multimedia" gewoon kunnen vervangen door "gamesysteem" en dan zijn we er als ik het zo lees.
Klopt, hoef je feitelijk alleen nog de TV kaart en BluRay brander eruit te trekken....
Maar iedere koe van zondag snapt ook wel dat je die niet nodig hebt in een gamepc :)

De huidige implementatie van het multimedia systeem is eigenlijk een allround PC. Is overal goed voor geschikt, ook voor gamen. Het zou wellicht een idee zijn om in plaats van het multimedia systeem dus een 'allround' PC en apart een echte HTPC op te nemen.
Als alternatief voor de 4850 zou de 4870 (of GTX260) kunnen worden aanbevolen voor een meer "gamer-georienteerde" allrounder.

[ Voor 8% gewijzigd door Cheetah op 03-09-2008 13:24 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik verbaas me zelf ook wel 'ns over de budgetten van de BBG-systemen. Als het goed is hebben we bij de komende editie wat meer tijd beschikbaar om hier nog eens goed naar te kijken.

Overigens weet ik niet of systemen van 300 euro of nog minder een zinvol alternatief zijn, omdat in die prijsklasse toch veel afhangt van de aanbieding van de week. Dat drie van de vier systemen meer dan duizend euro moeten kosten is volgens mij echter niet meer van deze tijd.

Wat mij betreft is het vooral het beeldscherm een disproportioneel deel van de aanschafprijs uitmaakt, dus ik kan me zo voorstellen dat we die apart gaan behandelen. Dan wordt het volgens mij ook makkelijker om systemen met een zinvolle(re) prijs aan te bieden, omdat de een een tn-paneel wil en de ander een s-ips - wat een gigantische impact op de prijs van de rest van de onderdelen heeft. Maar nu ben ik vrij aan het filosoferen; jelui moogt er in elk geval vanuit gaan dat er binnen 1 of 2 edities wel wat zal veranderen.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 19:16
Dat multimedia systeem is mij ook compleet onduidelijk.
Er wordt een blu-ray speler en tv-kaart ingegooid en tada een "multimedia systeem".

Wel staat dat je er video- en fotobewerking mee moet kunnen doen, maar dan gaat er wel een schrale TN-monitor in...
(zelfs als je hem alleen voor TV/Video kijken gebruikt -> de inkijkhoek is niet geschikt voor vanaf de bank kijken)

Beetje differentiatie en evt. een extra systeem lijkt me wel op z'n plek.

- budget game systeem
- midrange game systeem <- dit is de meest populaire denk ik
- highend game systeem
- multimedia systeem <- en dan dus een échte
- workstation <- deze mag er van mij wel uit, zo applicatie afhankelijk
- special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
De streefprijzen van de BBG-systemen zijn in de loop der jaren al enkele keren verlaagd. We zullen de opzet van de BBG binnenkort onder de loep nemen en daarbij kijken of de huidige streefprijzen weer een aanpassing verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20

Qwerty-273

Meukposter

- J.W. - schreef op woensdag 03 september 2008 @ 13:46:
Beetje differentiatie en evt. een extra systeem lijkt me wel op z'n plek.
- budget game systeem
- midrange game systeem <- dit is de meest populaire denk ik
- highend game systeem
- multimedia systeem <- en dan dus een échte
- workstation <- deze mag er van mij wel uit, zo applicatie afhankelijk
- special
Ik denk dat het doonemen van de 'beschrijving' van elk systeem kan helpen - als iedereen aan een 'multimedia systeem' denkt heb je tal van verschillende opvattingen - de een denkt direct aan een kleine, stille htpc - terwijl de ander meer denkt richting all round waar alles mee mogelijk is van films kijken, spelletjes spelen, tikwerk - en weer een ander richt zich op diehard foto en videobewerkingen.

Terwijl er in de bbg wordt verwezen met een 'multimedia systeem" naar:
Het multimediasysteem is de allround-computer in de Best Buy Guide-reeks. Het systeem is in staat om een groot aantal taken op een respectabele manier uit te voeren. Te denken valt aan foto- en videobewerking, het spelen van een computerspel en uiteraard de normale pc-activiteiten, zoals internetten en het draaien van office-applicaties. Ook is het systeem geschikt om een video te bekijken dankzij de blu-ray-drive, of het kijken naar tv-programma's dankzij de ingebouwde tv-tuner. De complicerende factor is dat de prijs van het systeem rond de 1200 euro is, waardoor er nauwkeurig moet worden afgewogen welke componenten worden gebruikt om uiteindelijk een zo goed mogelijke prijs/prestatieverhouding te leveren.
Maar inderdaad een eventuele blik op het mogelijke budget en een eventuele fu=inetuning van de systeem namen en beschrijvingen kan eventueel een aantal goedkopere en wellicht duidelijker opties neerzetten.

-- edit
een aparte behandeling van systeem en monitor is inderdaad ook een optie - wellicht wat meer werk voor de bbg samenstellers maar wel handig voor het vergelijken van een systeem met een ander systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 03-09-2008 14:09 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rataplan schreef op woensdag 03 september 2008 @ 13:45:
Wat mij betreft is het vooral het beeldscherm een disproportioneel deel van de aanschafprijs uitmaakt, dus ik kan me zo voorstellen dat we die apart gaan behandelen.
Een goede guide op dit gebied zou denk ik niet slecht zijn. Je ziet in VB vaak zat topics langskomen welke monitor te nemen, maar dat is nogal wat werk gezien je zit met diverse panelen en dergelijke.
En natuurlijk is dat ook weer een persoonlijk iets, een perfecte monitor bestaat niet, zeker niet op het moment dat je budget gebonden bent.

En dan kun je hier ook de budgetten op afstemmen. Zo heel gek vind ik de prijzen van de BBGs niet echt eigenlijk, alleen zou ik zelf iets meer geld aan de monitor uitgeven en minder aan het systeem (maar goed, dat is een persoonlijke voorkeur, ik stel vrij hoge eisen aan de monitor waar ik soms 16 uur per dag tegenaan kijk).

[ Voor 20% gewijzigd door TERW_DAN op 03-09-2008 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 19:16
Qwerty-273 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 14:05:
[...]
en een eventuele finetuning van de systeem namen en beschrijvingen
Dat kan ook ja.
Een beetje met videootjes en fotootjes klooien kun je met ieder huidig systeem wel - dat hoeft m.i. niet apart vermeld te worden (dat zet mij dan iig op 't verkeerde been).

't Is ook al wel vaker gezegd en beetje off-topic, maar 't lijkt me handig de topics in 't forum dan geruime tijd (2 weken?) voor de uiteindelijke BBG te plaatsen, dan kan er e.e.a. nog meegenomen/overdacht worden.
(nu zit er soms amper een dag tussen)

Anyway, zeer goed dat jullie er mee aan de slag gaan!

---
Apart aandacht voor monitoren zie ik ook wel zitten trouwens, monitor-differentiatie is toch een beetje ondergesneeuwd/afwezig momenteel vind ik.

[ Voor 8% gewijzigd door - J.W. - op 03-09-2008 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-06 00:50
ik ben het eens met de opmerking dat de prijzen omlaag kunnen. Een van de verwarrende punten is ook dat de systemen zowel een naam (budget, multimedia, game etc.) hebben als een prijscategorie (600, 1200, 2000). Als je dan een game-systeem zoekt voor 1000 euro raak je in de war.
Een ander nadeel vind ik dat je steeds de zelfde componenten terugvindt in meerdere systemen en dan het (soms wat onbenullige) tekstje opnieuw te lezen krijgt. Andersom zie je soms in het highend-systeem een andere dvd-brander dan in het multimedia systeem waar het eigenlijk om toevallige keuzes gaat (logisch, er zijn zoveel dvd-branders en erg uitwisselbaar).
Een wat revolutionairder idee zou zijn om de systemen op te delen in logische delen en voor ieder van die delen een drietal varianten te bedenken. Met een slimme website (bijv.slepen van blokken) zou je dan je eigen best buy kunnen samenstellen.
concreet:

"core"-deel (budget, medium, game, server):
- moederbord, cpu, geheugen, videokaart, behuizing

"storage" (budget, medium, high)
- harde schijf, raid-controllers etc.

"accesories' (budget, game, multimedia)
- toetsenbord, muis, headset, speakers, blueray-brander, tv-kaart

monitor-deel (budget, game, quality)
- monitor

Je hoeft niet iedere categorie iedere maand aan te passen. Je kan best in december een systeem samenstellen waarbij de accesoires uit de bbg van november komen en de core wel uit december. Je past een deel aan als er iets substantieels gewijzigd is.

Ik begrijp dat dit een erg lastige klus is die met veel discussie gepaard zal gaan maar het lijkt ook een erg leuke uitdaging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 14:51
Lijkt een beetje op mijn idee:

Drie basis pc's op budget samenstellen (low/mid/high end)

per pc aangeven hoe je er een multimedia/game/workstation van maakt.

dus:

midend pc
mobo
cpu
ram
kast
gpu
hdd
etc

midend mutimedia
midend pc +
grotere hdd
andere gpu voor HD weergave
tv kaart

midend game
midend pc+
ander mobo voor sli
2 keer vid kaart

midend ws
midend pc+
meer ram
meer ws spullen

En dan het zelfde verhaal voor low en high. Heb je in principe 9 systemen, maar hoef je niet 9 keer mobo's processors en kasten uit te zoeken.
De onderdelen in het lijstje hierboven zijn voorbeelden, per keer zou bekeken kunnen worden wat er aangepast moet worden om een game/ws/mm te maken.
Voor de basis pc's neem je dan bijv 400/800/1200 euro budget en voor de game uitbreidingen 200/400/600.
Als je dan een game pc zoekt kan je kiezen tussen low 400+200, mid 800+400 en high 1200+600.
De ws/mm uitbreidingen kunnen wer andere budgetten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25752

Even reagerend op boven me...

Ik denk dat je zo niet te werk kunt gaan, omdat componenten op elkaar afgestemd moeten worden, het ene mobo is bijvoorbeeld mischien meer geschikt om te gamen dan het ander. Terwijl er mischien dingen op of aan zitten die totaal overbodig zijn voor andere doelgroepen.

Wil je een speciefiek toegerust systeem hebben zul je het vanaf de basis moeten opbouwen...

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 25752 op 30-09-2008 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:30

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Inderdaad heb ik het idee dat de methode van maxtrash beter gaat werken. Het is flexibel en maakt eigen configuraties makkelijk.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

maxtrash schreef op zondag 28 september 2008 @ 12:41:

"core"-deel (budget, medium, game, server):
- moederbord, cpu, geheugen, videokaart, behuizing

"storage" (budget, medium, high)
- harde schijf, raid-controllers etc.

"accesories' (budget, game, multimedia)
- toetsenbord, muis, headset, speakers, blueray-brander

monitor-deel (budget, game, quality)
- monitor
Goed plan! Alleen waarom zou je de videokaart bij de "core" stoppen en niet onder het "monitor-deel" (cq. video-deel) ? Die 2 moeten over het algemeen toch aansluiten op elkaar (een gaming videokaart -> gaming monitor etc) dus waarom die 2 apart in plaats van samenvoegen onder video-deel?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 01-10-2008 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:30

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Omdat de videokaart een heel andere invloed heeft op een systeem dan een monitor. Waar wil je bijvoorbeeld de workstation videokaart laten? Of de onboard? Het is gewoon makkelijker om dat bij de core te voegen.
Bovendien komen bij een monitor keuze veel meer persoonlijke voorkeuren kijken dan bij een videokaart, welke vooral om zijn prestaties wordt gekocht.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16536

Even een kickje van deze met mn reply uit het [bbg] high end topic van november
High end game systeem met een GTX260 en 22" monitor :')

24" widescreen, 22" is tegenwoordig al nieteens echt groot (dus high-end) meer.
Radeon 4870 (X2) of GTX280
Core2Quad

En dan praten we weer over high end... Dit is mid-high.

Het is leuk hoor dat ene topic dat het bedrag wel om laag zou kunnen, maar échte high-end hardware is amper goedkoper geworden dan een paar jaar geleden. Dat mid-high hardware tegenwoordig bijna alle games kan draaien doet daar niets aan af.

Of je moet de naam aanpassen van de BBG van High-end gamesysteem naar gewoon... "gamesysteem"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

High-End is wat anders dan maar gewoon het duurste in een kast proppen. Het is een Best Buy Guide. Dus wat je het beste kunt kopen. Wat je het meeste waar voor je geld geeft. Dat er dan componenten zijn die beter presteren doet er niet toe. Die zijn relatief veel duurder dan dat ze performancewinst geven. Kaart A voor 200 euro, of kaart B voor 500, maar met 20% meer performance. Dan is kaart A toch echt de betere van de 2, temeer je het geld dat je overhoudt beter kunt spenderen elders in de configuratie. Of je houdt het in je zak. Een 4870X2 geeft weliswaar bijna 2 keer de performance, maar zeker als je dan bedenkt dat het maar een scherm van 22" hoeft aan te sturen, is het nu wellicht niet aan de orde om die kaart aan te raden, voor die prijs. Ook componenten als de voeding, en de koeling moeten daar op worden afgestemd. Wat ook weer een meerprijs met zich meebrengt.

Core2Quad: veruit de meeste games doen hooguit wat met 2 cores. Momenteel is een snelle Duo beter.
Grote schermen zijn zeer relaxt, maar niet perse goed in de context van gaming. Vaak zijn de panelen trager, en ook is een groot scherm soms funest als je overzicht moet bewaren in bv. een FPS game.

Imo, is wat jij wilt, gewoon een all out, money no object beest. Een Extreme Gaming PC. Sleuk om te fantaseren, maar zo mogelijk nog minder realistisch als aanbeveling om daadwerkelijk aan te schaffen dan het halveren van het budget van de instap-PC BBG.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 18-10-2008 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16536 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:09:
Even een kickje van deze met mn reply uit het [bbg] high end topic van november

[...]
22" en 24" verschilt niet eens zo veel..Voor écht high-end zou ik gelijk gaan voor een 26" - 30" scherm óf een dual set-up van 2x 22" schermen....Dat is écht high-end, maar met een 24" ipv 22" opeens een high-end ipv gewoon gamesysteem noemen, noem ik een lachtertje.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 18-10-2008 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ach, zo dicht als ik op mijn scherm zit (bureau) is 24" net te groot. 22" ftw wat dat betreft, hoe veel geld het me ook mag kosten. Met 26 of 30 inch of dual screen set-ups...ik zou niet weten wat ik er mee moest.

Misschien een idee om (ihkv de prijsverlaging) de naam te veranderen in BBG gamesysteem, ipv high-end?

[ Voor 14% gewijzigd door Edmin op 18-10-2008 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edmin schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 22:47:
Ach, zo dicht als ik op mijn scherm zit (bureau) is 24" net te groot. 22" ftw wat dat betreft, hoe veel geld het me ook mag kosten. Met 26 of 30 inch of dual screen set-ups...ik zou niet weten wat ik er mee moest.

Misschien een idee om (ihkv de prijsverlaging) de naam te veranderen in BBG gamesysteem, ipv high-end?
Daar kan ik me helemaal in vinden... Gewoon een BBG Gamesysteem... Want hoe je het ook wendt of keert, en hoe HlpDsK ook echt een punt heeft, feit blijft dat dit geen High End game systeem is. Het is een game systeem, waarmee je veel games op de hogere settings kan spelen. Met een 48(50)(70) of een GTX260 hoef je Crysis Warhead of DiRT iig niet te verwachten @ 1920*1080 + 8xCSAA en 16xAF.

Als je games niet kan spelen @ de highest settings, waarom de BBG computer dan nog high end noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Gezien de prijzen veranderd zijn kunnen de namen ook wel veranderd worden

High end game systeem kan dus mid end game systeem genoemd worden. Gezien daar het budget ook naar is. Met andere woorden. Ik vind het een slechte keuze voor het high end systeem en ik zie ook graag de 2000 dus terug.

Edit: Maybe volgende keer een poll of het budget verhoogd of verlaagt moet worden??? Vind het zo meer dat dit door een select groepje mensen is bekokstooft.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 20-10-2008 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 22:44
High-end betekent niet dat er perse de duurste of snelste componenten ingezet moeten worden. Zoals het topic in csl al laat zien kan er ook met het huidige budget een gamesysteem neergezet worden waarvoor niemand zich hoeft te schamen, en zolang er ruimte is om Radeon HD 4870 X2 in het systeem te zetten lijkt me het predicaat 'high-end' niet misplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zeg ik ook niet, zie jij mij zeggen dat er alleen maar de duurste componenten in gezet moeten worden?!? Er word alleen nu bezuinigd op dingen die ook belangrijk zijn. Ik vind het af halen van een kwart van het orginele budget gewoon erg veel. Had er 200/300 van af gehaald. Dan was er nog ruimte voor fatsoenlijke rest van het apperatuur. Als je allemaal budget randapperatuur er om heen gaat doen, in een budget kast, dan is het voor mij niet een high end game systeem en dus het pridicaat ook niet waardig.

Edit: Vergelijken moet altijd, dus ben ik maar ff bij de concurent gaan kijken.

HWI heeft:
# Media Center PC
# Ultimate PC
# All-round PC
# Budget internet PC
# Game PC
# Thuisserver Deluxe
# All-round Deluxe PC
# Videobewerkings PC
# Thuisserver

Nu zeg ik niet dat wij direct het zelfde moeten over nemen, maar je ziet ook hier dat zij gewoon meer keuze hebben. Dat ontbreekt bij ons, bij hun zou de alround pc gewoon voldoen voor de mensen die maar een beetje willen gamen, inplaats van onze high end game systeem te butcheren.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 20-10-2008 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-06 18:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Een High-end game systeem voldoet aan deze eisen, wat mij betreft:

- 24" scherm voor native HD 1080p
- Kan alle huidige games op native 24" resolutie draaien op hoogste settings. (1980x1200).

Wat het bijbehorende budget is weet ik niet, maar als 1500 euro genoeg is, prima, zo niet, dan is het budget van 1500 euro niet genoeg om een high-end systeem neer te zetten. Dus in dat laatste geval: ofwel de term high-end laten vallen, ofwel het budget verhogen, lijkt mij dan.

De vraag is eigenlijk in hoeverre je een systeem op basis van een budget wilt samenstellen of op basis van eigenschappen. Mij lijkt dat het budget niet meer dan een leidraad is.

Het gaat om de eigenschappen van het systeem. Het aardige is dan ook meteen dat mensen weten wat ze kopen voor dat geld.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 25-10-2008 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met Q eens.

Het is gewoon dat High End tegenwoordig een stuk higher end is dan een paar jaar geleden. De mogelijkheden wat betreft resolutie en AA/AF zijn omhoog geschoten als een gek. Speelde ongeveer 3 jaar geleden iedereen nog op 1024*768 of 1280*1024, sinds de opmars en prijsverlagingen van 16:10 monitoren zijn resoluties als 1680*1080 of 1980*1200 geen uitzondering meer.

Hoe kun je een systeem nou nog High End noemen als je games nieteens op High kan spelen met de hardware die je erin stopt? Een GTX260 / HD4850 is gewoon niet high end.

Verder ben ik het eens met een aantal posters boven mij. De pijsverlaging is in een topic met érg weinig replys door een vrij select groepje mensen besproken. Ik vraag me af of een poll op de frontpage, of een groter en uitgebreider topic, niet beter waren geweest.

Dit voelt voor veel "tegenstanders" een beetje naar... alsof het er ff snel tussendoor gedrukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Misschien moeten jullie beide even zien wat voor config er nu in de BBG geopperd wordt? Volgens mij voldoet dat namelijk prima aan jullie eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edmin schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 15:44:
Misschien moeten jullie beide even zien wat voor config er nu in de BBG geopperd wordt? Volgens mij voldoet dat namelijk prima aan jullie eisen.
Madrox in "[BBG] High-end gamesysteem november 2008"

Deze config is wat mij betreft inderdaad weer High End te noemen :) Alleen dat budgetgeheugen 800Mhz in combinatie met een E8400 die erg geschikt is voor een FSB overklok doet nog een beetje zeer. Als je het budget iets zou slacken naar 1550 bijvoorbeeld kan er 4GB ram in waarmee je die E8400 met gemak naar 3.6 / 3.9 Ghz tilt.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 16536 op 26-10-2008 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 13:56

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hielko schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:56:
High-end betekent niet dat er perse de duurste of snelste componenten ingezet moeten worden. Zoals het topic in csl al laat zien kan er ook met het huidige budget een gamesysteem neergezet worden waarvoor niemand zich hoeft te schamen, en zolang er ruimte is om Radeon HD 4870 X2 in het systeem te zetten lijkt me het predicaat 'high-end' niet misplaatst.
Definities van high-end op het internet in het Engels:

Pertains a) to sound that closely approaches the real thing, b) to audio equipment whose performance is near the top of the quality scale, and ...
www.stereophile.com/reference/50/index4.html

Relating to the most expensive, most advanced, or most powerful in a range of things, for example, computers.
viewpointbank.mediaroom.com/index.php

Upmarket (or High-end) commodities are products, services or real estate targeted at high-income consumers. ...
en.wikipedia.org/wiki/High-end

Most sophisticated or expensive
en.wiktionary.org/wiki/high-end

Een pc bestaat uit een tiental onderdelen, als er èèn onderdeel inzit wat als high-end beschouwt word wil dat nog niet zeggen dat de gehele pc High-End is. Je raad het al; ben het duidelijk oneens met jouw uitleg en kijk hierop. Je interperteert de definite van High end naar eigen inzicht. Helaas is je inzicht onjuist.

Er worden hier enkele zeer goede argumenten naar voren gebracht, alsook enkele interressant ideeën.
Dat idee met die blokken bijv. is heel interressant; maar maakt volgens mij alleen maar méér vragen los.

Het andere voorstel om de randapparatuur los te koppelen, sta ik volledig achter (en niet alleen omdat ik linkshandig). Terw_Dawn zegt het zelf al; "persoonlijk zou ik meer uitgeven aan de monitor". Prima!
De meeste mensen willen echter helemaal niet zoveel aan de monitor uitgeven, de een wil een 22inch, de ander 24inch en weer iemand anders is pas blij met 30inch. De een vind onboard geluid goed genoeg, de ander moet en zal er een deftige geluidskaart in hebben. Zelfde geld voor de muis, toetsenbord en speakerset. Allemaal zaken, die de prestaties en bouw van de "core" niet beinvloed.

Ook de keuze voor de kast is zeer persoonlijk. Die zou wat mij betreft ook niet tot de "core" moeten horen.
In plaats daarvan zou per configuratie, drie kasten voorgestelt kunnen worden. Drie verschillende merken.
Want eerlijk gezegt, ook al zijn ze waarschijnlijk nog zo fijn en populair; die Antec's komen mijn neusgaten uit. Alsof er niet anders, fatsoenlijks, gemaakt word.

Hoe ziet dat er dan uit ?

-Basis PC (mini/mid-tower/desktop)
-Budget Game PC (mini/mid tower)
-Midrange Game PC (mid tower)
-Highrange Game PC (mid/high tower)
-Home Theater PC (htcp /maar dan wel met minstens DVB-C ondersteuning)
-Special PC (tweemaandelijkse special, voor alle overige systemen, zoals bijv. ook een echte High-End PC)

Met als basis voor elke BBG PC:

-moederbord
-geheugen
-cpu
-harddisk
-dvd-brander
-videokaart (niet nodig bij intern)

Per BBG PC worden dan drie kasten aanbevolen; die hoeven niet perse van dezelfde prijsklasse te zijn. Vooral bij de duurdere pc's kan je wat meer varieéren.

Ook per BBG word dan de overige randapparatuur aanbevolen; met de bij de config passende apparaten.
Die kunnen dus ook in prijs/kwaliteit varieéren. Dan heb ik het over de muis/toetsenbord, speakerset, headset als ook de monitor. Dat hoeft niet perse één model te zijn, als het past bij de config zou ook hier enkele modellen de voorkeur genieten. Zo heeft men keus.
De geluidskaart, tv-kaart etc. schaar ik hier dan ook onder; omdat niet iedereen zo'n apparaat wil.

Maar hoe blijf je dan binnen de prijs ?
Simpel; door gewoon een bandbreedte te nemen.

Voorbeeld:
De basisonderdelen voor de Basis PC kosten bijv. rond de 200/240 euro.
Kast tussen de 45/70
Muis+Toetsenbord tussen de 15/30
Speakersetje tussen de 10/30
Monitor tussen de 120/160

Bandbreedte (afgerond) €400 tot €500

Dit hoef je natuurlijk niet telkens te doen, maar wel moet per categorie de bandbreedte uitgedacht worden.

Per categorie bereken je dus de bandbreedte van elk onderdeel (behalve die van de core, die=(na forum-debat) vastgestelt) en aan de hand van de min/max kun je bandbreedte bepalen. Wel in het het redelijk uiteraard, exotische apparaten met navenante prijzen; mogen apart vermeld worden.

Budget Game PC 800 tot 1199
Game PC 1200 tot 1599
High Game PC 1600 tot 1999

Het leuke is, dat je niet meer bang hoeft te zijn dat iedereen de max opzoekt. Danzei de keuzes in elke BBG PC, kan ieder kiezen hoeveel die binnen de bandbreedte van dat type config uitgeeft..

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wat Madrox oppert kom heel dicht in de buurt van mijn eigen hersenspinsels en zo te zien ook bij die van anderen. Het belangrijkste punt vind ik dat het niet zo kan zijn dat je onderdelen weg laat, omdat het budget het niet toelaat. Zo kan je nu geen high-end game pc bouwen zonder HD4870X2 of GTX280, hetzelfde geldt voor tuners in een htpc.

Voor het extra werk denk ik niet dat de readctie bang hoeft te zijn. De inbreng van de community is vrij groot, dus het meeste werk (onderdelen uitzoeken op argumentatie) wordt al voor ze gedaan.

Ben benieuwd wat de redactie ervan vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Madrox schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 22:03:

Budget Game PC 800 tot 1199
Game PC 1200 tot 1599
High Game PC 1600 tot 1999

Het leuke is, dat je niet meer bang hoeft te zijn dat iedereen de max opzoekt. Danzei de keuzes in elke BBG PC, kan ieder kiezen hoeveel die binnen de bandbreedte van dat type config uitgeeft..
Ik zou het simpeler houden:

Budget < 1000
Normal 1000 - 1500
Highend >1500

Ik vind echter 1199 voor een BUDGET gamepc nog steeds erg hoog...Dat kan echt wel goedkoper...het is immers een BUDGET gamepc.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 29-10-2008 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zo kan het idd ook. Dit zijn dingen die uitgekristalliseerd moeten worden.

Alleen het model highend vanaf 1500 kan niet, vind ik. High-end is voor de creme de la creme, het beste van het beste, vaak ook "peper"duur.

Die term gebruik je bij de allerbeste pc configs, niet bij pc's vanaf €1500,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Maar er is een verschil tussen high-end en gewoon dikke overkill. Het is immers de Best Buy Guide, wat in mijn ogen neerkomt op de beste prijs/kwaliteit verhouding voor een bepaald budget.

Dat je een groot budget hebt prima, maar om dan maar duurdere onderdelen erin te zetten alleen om dat budget te vullen is natuurlijk debiel. Voor 1500 kun je gerust de creme a la creme krijgen, maar dan de normale betaalbare versies en niet de overmarketed versies die veel te duur zijn.

Iedereen kan veel geld uitgeven, kom maar naar mij dan verkoop ik je een PC voor dubbel de marktwaarde :+

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 29-10-2008 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 02-06 13:24

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Madrox schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 00:20:
Alleen het model highend vanaf 1500 kan niet, vind ik. High-end is voor de creme de la creme, het beste van het beste, vaak ook "peper"duur.
Zo zie ik high-end toch niet om heel eerlijk te zijn. Ik zie high-end als hardware waarmee ik games kan draaien op veel meer dan de gemiddelde pracht en praal. Hardware waarmee ik games op 1920x1200 nog steeds vloeiend kan spelen zonder in kwaliteit achteruit te hoeven moeten gaan. :)

Onder high-end versta ik niet een systeem wat gewoon bestaat uit de aller duurste (en dus aller beste?) componenten die er zijn, simpelweg omdat ze zo verschrikkelijk duur zijn. Dan krijg je allemaal systemen met Core Extreme processoren en 8 GB DDR3 geheugen, waar werkelijk niemand nog profijt van heeft. Ja het is leuk dat het kan, maar een BBG pc moet ook nog enigszins nuttig zijn toch? Een systeem volsleuren met de aller duurste componenten kan iedereen wel, dat hoeft echt niet in een BBG lijkt me. Dit is misschien lichtelijk overdreven maar je snapt wel wat ik bedoel denk ik.

Dat gezegd hebbende, wil ik ook nog even kwijt dat ik de recente wat lagere richtprijzen wel fijn vind. :)

edit:
Met TRRoads dus ^^

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 19:33
Om nog even wat toe te voegen vanuit het perspectief van een minder "high-end" hardcore tweaker en dus meer vanuit die van de gemiddelde lezer:

Het draait bij zo'n guide allemaal om kennis/expertise van de huidige markt voor onderdelen en hoe ze met elkaar samenwerken. Ongeacht welk type systeem je ook neemt, met wat voor een budget ook. Ik merk dat er hier heel erg op de details/prijzen/specifieke typeringen van de systemen wordt ingegaan, niets mis mee, maar dan ga je al snel voorbij aan dit belangrijke punt.

Tot nog toe wordt er altijd gesteld "deze guide is een richtlijn, waar je naar harte lust op kan variëren". Het punt is nu juist dat daar vaak de crux zit, aangezien de lezer te weinig kennis en/of overzicht heeft op specifieke onderdelen om daar alternatieven voor te vinden en de "juiste" keuzes in te maken. De handvaten welke geboden zouden kunnen worden bij zo'n guide ontbreken vaak. Dit is dus wat mij betreft zeker een verbeterpunt.

Nu klinkt dit misschien nogal als "helpmij.nl-post", maar ik denk dat zelfs de hardcore kenners bij tijd en wijlen gebaat zullen zijn bij zulke nieuwe inzichten, zolang het maar op een toegankelijke manier gebracht wordt.

Concreet ben ik voor om nog iets meer te differentiëren in de apparatuur, dus de pc en daarnaast een apart stukje randapparatuur. De richtprijzen mogen wat mij betreft ook wat omlaag aangezien de prijs/prestatie verhouding i.c.m. prestatie-alignment (geen bottlenecks), nu af en toe niet optimaal is (iets wat ik altijd na probeer te streven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben het er wel mee eens dat de kerk midden in het dorp gelaten moet worden bij het high end systeem. Ik vind alleen dat er minder naar het budget gekeken moet worden en meer naar de prestatie van alle onderdelen. Een kast presteert ook bepaalde dingen, stile,koeling,connectors, etc. Een muis of toetsenbord presteert ook bepaalde dingen. Bij een High End PC moet dat OOK high end zijn(=heel erg goed presteren) dan moet er in mijn ogen niet op een tientje of 4 gekeken worden. In de huidige high end BBG is het enige wat telt, zo veel mogelijk in dat budget te proppen als toe laat. Hierdoor gaat het tenkoste van prestatie van onderdelen die minder belangrijk worden geacht. Wat zeer zonde is, gezien die ook als een high end moeten presteren. Nu zeg ik niet dat dit een vrijbrief is voor core extreme's van 1000 euro, want daarvan is de prijs verhouding natuurlijk erg slecht. Het is alleen zo dat met een beetje een redelijkheid en minder kijk naar het budget er een iets duurder, maar beter presterent systeem zou komen, over de gehele breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Cloud schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 00:28:
[...]

Zo zie ik high-end toch niet om heel eerlijk te zijn. Ik zie high-end als hardware waarmee ik games kan draaien op veel meer dan de gemiddelde pracht en praal. Hardware waarmee ik games op 1920x1200 nog steeds vloeiend kan spelen zonder in kwaliteit achteruit te hoeven moeten gaan. :)

Onder high-end versta ik niet een systeem wat gewoon bestaat uit de aller duurste (en dus aller beste?) componenten die er zijn, simpelweg omdat ze zo verschrikkelijk duur zijn. Dan krijg je allemaal systemen met Core Extreme processoren en 8 GB DDR3 geheugen, waar werkelijk niemand nog profijt van heeft. Ja het is leuk dat het kan, maar een BBG pc moet ook nog enigszins nuttig zijn toch? Een systeem volsleuren met de aller duurste componenten kan iedereen wel, dat hoeft echt niet in een BBG lijkt me. Dit is misschien lichtelijk overdreven maar je snapt wel wat ik bedoel denk ik.

Dat gezegd hebbende, wil ik ook nog even kwijt dat ik de recente wat lagere richtprijzen wel fijn vind. :)

edit:
Met TRRoads dus ^^
tja, dan ontkracht je de term High-end.

Een pc met de snelste graphics, maar met brak geluid, een middelmatig kastje etc.etc. is alles behalve highend. Je graphics gaan super, high-end waardig, maarja de rest he :'(

Ook ga ik niet vertellen hoe high-end in mijn ogen eruit ziet; dat is al gedaan. Als je uitleg over high-end leest; moet je concluderen dat wat jij dacht dat high-end betekent; niet klopt.
Verder hoeft het zeker niet altijd perse het duurste te zijn; kwaliteit en zeker high-end waardig spul komt meestal met een prijs. In de high-end audio sector bijv. is er veel high-end, waar de prijzen extreem uit elkaar lopen. En ja, bij high-end zijn zaken vaak overdone, dat hoort er nou eenmaal bij.
Best buy en High-end gaan gewoon moeilijk samen.

Speakerset onder de € 100,- highend ? Denk het niet, als die gast van HW-Info al roept, dat fatsoenlijk, audio waardige setjes pas vanaf € 200,- beginnen.
Headset van € 30,- highend ?
E8400 high-end ? Echt niet!
Moederbord van € 100,- (met die chipset krijg je ze haast niet goedkoper) Niet!

Zo kan je nog wel even doorgaan. Je kan het wel Highend noemen en zelfs vinden; het is het niet volgens de dikke van dale.

Dit is trouwens geen betoog om er idd maar de duurste onderdelen in te proppen, vind het budget prima, alleen de naam van de pc dekt nu niet meer de lading. Die moet veranderd worden.

ps: Nog een leuk verhaaltje over de beleving van highend; het gaat over audio, maar je proeft er precies wat highend nu is;
Hoe groot is uw eigen genoegen met High End. Of ik kan spreken van High End bij mij thuis, ach met vlagen, het een wel, het ander is slechts High Fidelity. Maar mijn genoegen is groot. Het speelt lekker, mag op diverse plaatsen in de kamer zitten, vrouw en kinderen kunnen CD’s draaien etc. Maar net als velen onder u droom ik van echte High End, monney no object, in een separate luisterruimte, omgeven door mijn favoriete artiesten op vinyl of CD. Ik kijk graag naar de mooie dingen op aarde, een schilderij, een auto, een horloge, een aantrekkelijke vrouw en geniet van een goed glas whisky en lekker eten. Als ik dat genoegen nou ook nog eens kan vergroten met stereo apparatuur, dan zal ik dat binnen het beschikbare budget niet laten.

Dat is wellicht wat High End is, ultiem genot met een ultieme set. Beter, Best, Het Beste. Nu nog een norm. Maar die zal niet komen, net zo min als voor een Hermes sjaal, een Hugo Boss jas, een Lotus, Jaipur parfum of een Ming vaas. Het is wat de gek ervoor geeft en wij gekken geven er kennelijk veel voor, anders bestond het niet. Last but not least, heren High End fabrikanten, jullie hebben waarlijk met elkaar een heel stuk van een concertzaal in huis weten te creeren en heren importeurs, bedankt voor de moed om zoveel geld te steken in de import en het ons in Nederland ook voor te schotelen. Als de prijzen nu nog wat kunnen zakken voor High End, beloof ik dat ik ga sparen.

[ Voor 23% gewijzigd door Madrox op 29-10-2008 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Tjah, maar als je op die manier high-end gaat bekijken dan is de BBG nutteloos. Je hebt bijvoorbeeld al echt high-end kasten die 100% passief een high-end systeem kunnen koelen, maar die beginnen bij 1500 euro. Dan blijft er snel niets van je budget over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:48
Het gaat om je definitie van High-end, en die verschilt nogal onder de verschillende gebruikers. Wat wel duidelijk is, is dat men hier vergeet dat het om een High-end gamesysteem gaat. Wat mijns inziens betekend dat op het gebied van gaming het systeem High-end moet zijn, volgens mij voldoet het huidige systeem weldegelijk aan deze eis.

Daarnaast lijkt het me belangrijk te kijken naar de term in relatie tot het budget. Ik denk dat veel mensen best in staat zijn om te snappen dat dit High-end gamesysteem het béste High-end gamesysteem is, als je maximaal 1500 euro mag besteden.
Natuurlijk blijft er wat te wensen over, maar ik denk dat je ook moet kijken naar het budget wat de gemiddelde gamer overheeft voor een PC. En ik denk dat je dan met 1500 euro best al aan de hoge kant zit. Zeker als je bedenkt dat een Xbox ondertussen nog maar 150 euro kost, dat is 10% van de aanschafprijs van dit systeem. Het lijkt me daarom ook niets meer dan logisch om de prijs van het gamesysteem te verlagen aangezien je anders een guide maakt waar toch iedereen dingen uit stript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Het is dan ook een Best Buy Guide en niet een lijstje met lekkere onderdelen. :) Zoals al eerder gezegd. In een high end systeem kun je inderdaad in plaats van een E8400 ook een E8600 zetten, gewoon omdat het kan. Maar is het dan nog wel de Best Buy?

En is die E8600 eigenlijk wel high end? Hij kost maar €220, dus dat klinkt ook niet echt high end. Nouja dan moet er maar een QX9770 in, want die prijs ziet er meer high end uit.

Snap je een beetje het probleem? Als je op jouw manier redeneert gebruik je misschien wel de Van Dale definitie van 'high end', maar een Best Buy Guide maken ermee, dat doe je absoluut niet. Je maakt daarmee gewoon een Duurste van het Duurste Guide.
Madrox schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 11:36:
[...]
Best buy en High-end gaan gewoon moeilijk samen.
Nee, jouw definitie van high-end en Best Buy gaan moeilijk samen. Dat is wat anders :) En jaja, Van Dale definitie, etc., maar het gaat erom wat de reguliere bezoeker eronder verstaat en erbij verwacht. En je bent één van de eerste die ik zie, die daadwerkelijk zo'n andere definitie van high-end hanteert voor de BBG's.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan ben ik de 2e, high end game systeem moet gewoon volledig, over de hele linie, een high end game systeem zijn, met een goeie prijs, maar niet kijken op 4 tientjes om in het budget te blijven.. Het probleem is gewoon heel simpel op te lossen. Meer keuze. Dus ook een mid end gaming systeem. Wacht, dat is al meerdere malen voor gesteld.(zelfs al lang voor dit topic)

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 29-10-2008 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

In een best buy guide, moet het altijd om een afweging tussen prijs en kwaliteit/prestatie gaan. En dat mist heel vaak...

Het valt mij vaak op dat men lijkt te proberen het budget op te vullen. Dan wordt er een duurder moederbord, duurdere CPU koeler e.d. ingezet... Maar zonder dat er echte een reden voor is. Dat is duidelijk een signaal dat het budget te hoog is.

Om te zorgen dat er serieus wordt nagedacht over wat zinvol is, en wat niet, moet het budget duidelijk krapper komen te liggen.

Zelfs bij high-end. Is het daadwerkelijk zinvol op een quad-core in een game pc te zetten? Zijn er uberhaupt spellen die er gebruik van kunnen maken? En als ze er al zijn, zijn ze dan op 1 hand te tellen?
Dat soort zaken maken een best guide nuttig en interessant.

Een über-PC in elkaar zetten, door overal het duurste voor te kiezen, kan iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Budget opvullen is idd niet goed, maar ik vind dat het high end game systeem geen budget mee moet krijgen, maar gewoon als beste word samen gesteld. Beste is dan met 4 criteria: Prestatie, Prijs, Prijs/Prestatie en verkrijgbaarheid. Dan pas krijg je echt het beste high end systeem. Nu is het maar een aanleunsel waar op rand onderdelen bezuinigd worden, ondanks dat ze OOK belangrijk zijn voor een high end pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Anoniem: 134818 schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 18:28:
Dan ben ik de 2e, high end game systeem moet gewoon volledig, over de hele linie, een high end game systeem zijn, met een goeie prijs, maar niet kijken op 4 tientjes om in het budget te blijven..
Dat is iets heel anders. Waar ik het over heb is onderdelen uit het systeem weglaten simpelweg omdat er duurdere, snellere, te krijgen zijn en daarom het budget verhogen. Dan kom je helemaal niet uit op een 'goeie prijs' maar op een belachelijke prijs, waarin de lezer toch sowieso nog zal moeten gaan snijden. :)

Ik ben het met je eens dat je onderdelen niet weg moet gaan laten voor 4 tientjes, als er maar een goede reden is waarom dát onderdeel er dan per se in moet zitten. Maar het moet gewoon een Best Buy guide blijven.
Anoniem: 175233 schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 19:28:
Een über-PC in elkaar zetten, door overal het duurste voor te kiezen, kan iedereen.
Inderdaad ja. :) Dan krijg je dus werkelijk systemen waarvoor je minimaal 3000 euro neer moet tellen. Voor wie is dat nog interessant? De mensen die zó veel geld voor hun systeem over hebben gaan niet op zoek naar een "Best Buy Guide" hoor, bij die naam verwacht je namelijk helemaal niet zo'n systeem. Want het ís geen best buy. Die mensen kwakken gewoon een systeem vol met de duurste onderdelen die ze kunnen vinden en dan... Hey, dan hebben ze hetzelfde systeem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cloud schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 20:27:
[...]

Dat is iets heel anders. Waar ik het over heb is onderdelen uit het systeem weglaten simpelweg omdat er duurdere, snellere, te krijgen zijn en daarom het budget verhogen. Dan kom je helemaal niet uit op een 'goeie prijs' maar op een belachelijke prijs, waarin de lezer toch sowieso nog zal moeten gaan snijden. :)

Ik ben het met je eens dat je onderdelen niet weg moet gaan laten voor 4 tientjes, als er maar een goede reden is waarom dát onderdeel er dan per se in moet zitten. Maar het moet gewoon een Best Buy guide blijven.
Maar dat gebeurt nu dus wel, daarom mist in mijn ogen het high end predicaat. Niet alles is high end! Soms betaal je gewoon een stuk meer voor betere prestatie, is dat dan waard voor high end? JA! Gezien(van rappie rappie) wat resultaten die ik heb gezien, zou ik een mooi high end systeem toch met 2x een 4870X2 zien. Daarbij dus een X48 bord, in een mooie ruime goed gekoelde kast, met een super goeie voeding, een gaming tobo en muis en een brute monitor(ik heb een 17" alles is voor mij al bruut :P). Dan zit je dus dik over de 1500 heen, maar 2000 is dan toch redelijk te doen. Maar de oplossing is gewoon zo simpel, meer keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Anoniem: 134818 schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 20:33:
[...]

Maar dat gebeurt nu dus wel, daarom mist in mijn ogen het high end predicaat. Niet alles is high end! Soms betaal je gewoon een stuk meer voor betere prestatie, is dat dan waard voor high end? JA! Gezien(van rappie rappie) wat resultaten die ik heb gezien, zou ik een mooi high end systeem toch met 2x een 4870X2 zien. Daarbij dus een X48 bord, in een mooie ruime goed gekoelde kast, met een super goeie voeding, een gaming tobo en muis en een brute monitor(ik heb een 17" alles is voor mij al bruut :P). Dan zit je dus dik over de 1500 heen, maar 2000 is dan toch redelijk te doen. Maar de oplossing is gewoon zo simpel, meer keuze!
Meer keuze, mee eens, maar niet teveel.

Ik wil geen hele quasi-filosofische discussies houden over wat high-end is. Heeft geen zin. Het is een subjectief begrip.

Totdat je duidelijke eigenschappen gaat toedichten aan wat volgens Tweakers high-end is. Niet in termen van mhz en BG's ram, maar een slagje 'abstracter':

Waar draait het nou om? Om prestaties in eerste plaats. En vraag twee is dan wat dat kost. Aan een bepaald prestatie niveau kan een prijskaartje hangen dat niet voor iedereen is weggelegd. Daarom is het misschien verstandig om twee of drie modellen samen te stellen op basis van bepaalde prestatie criteria.

Ik zou schermresolutie / grootte als prestatie indicatie nemen. Ik wil games op max settings spelen bij schermresolutie X.

Suggestie:
---------------
Low-end = SXGA = 1280x1024, voor de oudere 17" TFT's
Mid-end = WUXGA = 1920x1200 voor de meeste 22" - 24" TFT's
High-end = WQXGA = 2560x1600 voor 30" TFT's

Het gaat me meer om het idee dan om deze specifieke waarden. De essentie is dat je heel concreet duidelijk maakt wat bepaalde prestaties kosten. Nu is dat eigenlijk niet eens duidelijk.

Vervolgens ga je dus ook niet met een vast budged werken, je kijkt gewoon hoeveel het kost om bij een bepaalde scherm resolutie bij de mainstream games op max detail te spelen.

Mensen gaan niet voor zo'n dure gaming rig bij een budged richtlijn van 1500 euro beknibbelen op 10% (is 150 euro) meer als dat significant betere prestaties geeft. Dan een maandje doorsparen en kopen wat je echt zint.

Ik ben momenteel voor een nieuwe game pc aan het kijken. Ik kijk in eerste instantie wat ik wil hebben en daarna kijk ik wel wat het kost. Als met dat echt te duur wordt, kan ik altijd nog wel snoeien. Maar ik ga niet bijvoorbaat al rekening houden met een budget. Ik wil zelf gewoon alles wat nu uit is gewoon op max settings op 24" 1920x1200 kunnen spelen. Okee, prima, daar rolt dan een bijbehorende configuratie en een prijskaartje bij. Ofwel dan kiesen om minder hoge eisen te stellen, of kiezen om even door te sparen.

De oude methode was dat er een budget van 2000 euro was voor een machine, dat dan zoveel mogelijk gebruikt wordt, met mogelijk minder efficiente keuses tot gevolg 'omdat het kan'. Andersom, met 1500 euro moet je misschien teveel bezuinigen zodat de prestaties in het gedrang komen. Dus neem niet de bedragen maar de prestaties als constante gelden.

Samengevat: laat die harde budgetten varen en baseer je op prestaties, dat is waar mensen op kopen.

Ik hoop dat dit enigszins kan overtuigen. :*)

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 29-10-2008 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Het lijkt eerder alsof enkelen hier koste wat het kost de term high-end willen blijven gebruiken, voor een systeem met een zeer krap budget; om wat voor reden dan ook. Je kan er verschillende bedenken.

High end, is ook de top of the line van een fabrikant, het snelste van het snelste. als je hebt het gehoord.
Waarom is de huidige config (en eerlijk gezegt ook oudere) dan niet de titel waardig ?
Zal ik even een lijstje opsommen, en nee, het heeft zeker niet alleen met geld te maken.

-Kan geen 2560x1600 draaien met deze pc (monitor, budget 24inch = niet highend)

-Moerderbord > slechts een P45 chipset, amper high-end waardig. X38/X48/X58 hebben meer potentie voor de gamer.

-Geluidskaart > beetje high-end, maar de echte high-end voor de gamer zijn toch echt de fatalty series.

-Processor > E8400 / Prima processor met een geweldige prijs/prestatie; higend? Nee. In dezelfde serie zijn er snellere en als je het echt high end wil maken, doe je er een rappe Quad core in.

-Speakerset > Logitech G51 , voor dat geld een heel leuk 5.1 [b]PC[/c] Speakerset; verder allesbehalve high-end. Dat beaamt die knul van Hardwareinfo.nl zelf ook, op tv. Een fatsoenlijke hifi speakerset begint bij € 200,-. ; zegt hij. Kan me daar helemaal in vinden.

-Geheugen > OCZ Gold > prima geheugen, maar een echte sub topper; OCZ heeft nog andere produktlijnen; Platinum, Reaper, Flex en Fatalty. Allemaal van een hogere order dan de GOLD serie. Dat is pas highend.

-Muis > Razer Diamondback 3G Frost blue > Leuk ding, maar high end? Nee. Het is bijna de budgetmuis van Razor, High end is de Lachesis. Logitech G5 ofzo.

-Harddisk; een 7200rpm model. Mag dan een hoge doorvoer hebben, met IO en accestime legt die het af tegen de "echte" high end; 10.000 rpm modellen zoals de Velociraptor. Nog gekker kan natuurlijk ook; SSD.
Buiten dat, een beetje highend heeft gewoon RAID.

-De monitor; eerder gekozen voor de prijs, dan de prestatie; zou ik denken. hoezo Highend? Omdat die populair is ? Hij doet geen 2560x1600 > geen high end.

Als je het goed leest, is ook bij high end genoeg keus; zeker qua prijs. Als je bijv. een nieuw model C2Q erin stopt; hoeft dat niet perse de duurste en snelste te zijn; ook zijn iets tragere broertje is high-end, omdat die nog steeds "betere" is dan alle andere produktseries.

De huidige game pc is een High Fidelity Game PC, Allround Game PC, Best Buy Game PC, you name.
Maar alles behalve een HIGH END Gamesysteem. Helaas word die al wel tijden zo betitelt.

Bottomline, voor €1500 tot € 2000 koop je geen high end gamepc; maar wel een aardige subtopper.

ps: Kan me helemaal vinden in de suggestie hieronder.
Q schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 22:26:
[...]
Meer keuze, mee eens, maar niet teveel.

Ik wil geen hele quasi-filosofische discussies houden over wat high-end is. Heeft geen zin. Het is een subjectief begrip.

Ik zou schermresolutie / grootte als prestatie indicatie nemen. Ik wil games op max settings spelen bij schermresolutie X.

Suggestie:
---------------
Low-end = SXGA = 1280x1024, voor de oudere 17" TFT's
Mid-end = WUXGA = 1920x1200 voor de meeste 22" - 24" TFT's
High-end = WQXGA = 2560x1600 voor 30" TFT's

[ Voor 12% gewijzigd door Madrox op 30-10-2008 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Madrox schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 00:33:
[...]
Bottomline, voor €1500 tot € 2000 koop je geen high end gamepc; maar wel een aardige subtopper.
Precies zoals ik al dacht dus. Omdat er duurdere en betere componenten te krijgen zijn, kán het geen high end systeem zijn. :) Zoals ik al eerder gezegd heb, dat idee van jou is leuk voor iets ánders dan een best buy guide.

Eigenlijk heb jij gewoon problemen met het woord 'high-end' omdat het systeem dat in jouw ogen niet is.
ps: Kan me helemaal vinden in de suggestie hieronder.

[...]
Die suggestie van Q is compleet anders als wat jij in gedachten hebt hoor. Lees die suggestie nog maar eens goed ;) Dat voorstel vind ik namelijk een stuk beter en daar kan ik mij eigenlijk best wel in vinden. Zet een doel voor een systeem en zorg ervoor dat het systeem dat doel haalt. Dat is een compleet andere insteek dan; duurste van het duurste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als je mijn suggestie goed gelezenn hebt, weet je dat het ook mij niet om het duurste van het duurste gaat. Daarover zijn we het dan ook eens. Ben blij dat het nu duidelijk is dat het huidige Highend game PC idd in mijn ogen niet highend is; als je er goed over nadenkt wat highend nu precies is zou je moeten beamen dat er een kern van waarheid inzit. Kijk je alleen naar de FPS, dan is de pc wel een beetje highend.

De indeling deels ook op resolutie voel ik idd wat voor, volgens mij valt dat ook prima te combineren met onderdelen die ik voorgestelt heb. Wat variatie en keus in de BBG kan helemaal geen kwaad, denk eerder dat het alleen maar toevoegt. Vaak zijn er van een onderdeel meerdere , goede opties; die kun je dan gewoon verwerken in de BBG ipv. het uitvechten welk model/merk er in de nieuwe BBG moet komen. Terwijl de verschillen vaak minimaal zijn, en de onderdelen vaak niet of nauwelijks voor elkaar onderdoen.

[ Voor 17% gewijzigd door Madrox op 30-10-2008 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Oh ik heb je suggestie wel degelijk goed gelezen. :) Ik zie je bijvoorbeeld alleen geheugen afwijzen, omdat het niet het duurste (en dus in jouw ogen beste) in de productlijn is. Mijn vraag is dan aan jou, hoeveel gaat dat duurdere geheugen schelen in performance van de pc? En dan heb ik het over het aantal frames per seconde. Kun je dat wel uitdrukken in fps?

Ik begrijp jou definitie van 'high-end' ook zeker wel, hij verschilt echter van de mijne (en veel anderen). Je zegt wel dat de suggestie van Q prima te combineren valt met de door jou voorgestelde onderdelen, maar volgens mij kom jij veel te duur uit.

Q stelt eerst een doel, bijvoorbeeld "1920x1200 moet vloeiend spelen met de grafische instellingen zo hoog mogelijk". Dan ga je op zoek naar het systeem wat dat kan verwezenlijken maar natuurlijk nog steeds zo goedkoop als mogelijk is. En volgens mij heb je helemaal niet het duurste geheugen van OCZ nodig om dat te behalen. Dat is de wijze waarop ik redeneer, en ook hoe Q het bedoeld heeft (v.z.i.w.). Zo blijft het een best buy guide.

Zie je het verschil in aanpak? :) Ik pak hier natuurlijk even het geheugen, maar hetzelfde gaat op voor bijvoorbeeld de processor. Een geluidskaart kun je hierbij natuurlijk niet op dezelfde wijze vergelijken.

Het enige wat dan nog overblijft is naamgeving. Welke resolutie is high-end, welke mid-end en welke budget? Ik merk aan jou dat een resolutie van minder dan 2560x1600 niet high-end kan zijn; ik durf dat te betwijfelen. Volgens mij nemen de meeste hardcore gamers echt wel genoeg met 1920x1200 op een 24". Hoe dan ook, dát is waar de discussie dan zit. Een kwestie van doelgroepen vinden. Als er maar zo verschrikkelijk weinig mensen zijn die op een 30" met alles op max. willen gamen, dan lijkt het mij overbodig om speciaal daar ook nog een BBG voor samen te stellen. Het moet wel interessant blijven voor de lezers :)

Disclaimer: het mag duidelijk zijn dat al het bovenstaande en mijn andere posts natuurlijk mijn eigen mening is. Hoe en of het überhaupt gaat veranderen is absoluut niet aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Laten we een onderscheid maken tussen highend en over the top.

Highend levert op een resultaatgerichte manier zoveel mogelijk performance. Als de bandbreedte van de FSB 1333*64/8=10664MB/s is, dan moeten we niet meer dan dualchannel DDR2 PC5300 geheugen (2*5300=10600MB/s) gebruiken.

Je kan voor gaming geen snellere processor dan een dualcore Core 2 Duo E8400/E8500 vinden. Quadcore kost meer, maar geeft geen procenten winst om de kosten te rechtvaardigen.

P45, P35 en zelfs 965 chipsets doen alles wat het moet doen, desnoods klok je over tot 1600MHz FSB. Dat is de FSB van de processor aan het geheugen fatsoenlijk koppelen en een grafische kaart aansturen. Duurdere chipsets brengen geen procenten winst om bv +50% aan een moederbord uit te geven.

Grafische kaart zou ik ergens in de 400+ euro prijsklasse zoeken. bv Radeon HD4870X2 Aangezien deze kaart 2 GPU's bevat, moet er niet nog crossfire/SLI erbij komen. Meerdere gpu's schalen alleen op als de drivers en de game in kwestie goesting heeft. Het is eerder regel dan uitzondering dat het niet opschaalt.

Harde schijf draagt weinig aan de framerate bij zodat het bij een 7200rpm blijft. SSD is irrationeel duur en je bent niet eens zeker dat het goed werkt (zie OCZ).

Een geluidskaart moet werken en de processor wat ontlasten, maar veel draagt het niet bij. Met de komst van de quadcore kan het gemakkelijk op een core afgewenteld worden zodat we niet eens een losse geluidskaart nodig hebben. Waarvoor zijn die extra cores anders goed voor?

Bij over-the-top kunnen we alle fancy stuff, versieringen, garneringen, franjes, toeters en bellen erop smijten. Irrationeel veel geld, terwijl je op een lanparty vrij snel door 1500 euro pc's voorbijgefietst wordt.

Over-the-top is voornamelijk bedoeld voor zelfstandigen die in december van de boekhouder horen dat ze bv 5000 euro teveel inkomen hebben en dreigen in de 50% à 52% belastingsschijf te belanden. Niemand betaalt graag de helft aan de fiscus, dus 5000 euro moet als bedrijfskost over de balk en dat kunnen ze in de computerwinkel wel regelen.

Andere vormen van "decadentie" zijn restaurantsuitbaters die jaarlijks een nieuwe Mercedes halen, FG'ers die 1 jaar oude dSLR's vies vinden en dus dSLR's in 1 jaar tijd afschrijven,... In België is het vrij simpel, de belastingscontroleurs zeggen zelf dat ze 30k inkomen realistisch vinden en de zelfstandigen fotosoepen legaal hun inkomen naar 30k.

Iets kiezen omdat het geld op moet != Iets kiezen voor het resultaat. Zolang er geen overduidelijk performance-nerfing in het systeem zit, dan spreken we over highend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rapture schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 12:47:
Laten we een onderscheid maken tussen highend en over the top.
Idd, maak gewoon beter onderscheid:

-budget
-normal
-high-end

en voor de liefhebbers: extreme

Wat mij betreft mag er af en toe best een 'extreme' systeem tussen zitten ook al kan ik het niet betalen..Het is toch leuk om af en toe op de hoogte te blijven van extreme gaming gear, en dat mis je als je alleen kijkt naar de andere categorieen van de BBG. Dus ik hoop wel dat er af en toe een extreem systeem tussen komt. Gewoon om op de hoogte te blijven.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 30-10-2008 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

De meesten hier blijken FPS te relateren aan High-end. Daar is niks mis mee, maar dan krijg je dus een PC met high-end game performance in een mid-end omgeving.

Persoonlijk vind ik dat met deze configuratie, het high-end uitgeholt word en eigenlijk die titel niet verdient.
Als de meesten dat anders zien, dan zal het wel zo blijven.

High-end is nu eenmaal; de best of the rest. Neem alleen de resolutie; het mooist en grootst speel je 2560x1600, dat is "the best" . Dan hoef je geeneens de duurste 30inch buis te nemen, het hoeft echt niet het allerduurst te zijn. Maar die 30inch is wel high-end!

Oja, en Cloud, die post vlak boven je , van mij, was niet suggestief bedoelt; slecht een opsomming van onderdelen, die in mijn ogen niet high-end zijn. Ik refereerde met mijn suggestie, naar een alternatieve BBG een pagina terug. Die heb je waarschijnlijk niet gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Madrox schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 00:33:
Het lijkt eerder alsof enkelen hier koste wat het kost de term high-end willen blijven gebruiken, voor een systeem met een zeer krap budget; om wat voor reden dan ook. Je kan er verschillende bedenken.

-Harddisk; een 7200rpm model. Mag dan een hoge doorvoer hebben, met IO en accestime legt die het af tegen de "echte" high end; 10.000 rpm modellen zoals de Velociraptor. Nog gekker kan natuurlijk ook; SSD.
Buiten dat, een beetje highend heeft gewoon RAID.
sorry, maar dit vind ik eerlijk gezegd een gevalletje klok verwijt de klepel enzo. als je dan toch high end wilt gaan, ik kan je verzekeren dat ik het verschil tussen PC's met 2 of zelfs 3 velociraptors in RAID0 en mijn 5 moderne 15k SAS diskjes (in RAID5 dan nog, in 0 is het nog een tikkeltje sneller maar ik ben lui, en een diskje vervangen is sneller dan 2 OSen en een bak software opnieuw installeren) ook nog wel stevig merk hoor.

aan de ene kant, waar stop je, aan de andere kant, sorry, maar een raptortje of twee noem ik bijvoorbeeld gewoon niet high-end. allemaal een kwestie van referentiekaders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279194

Yeseterror schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 18:46:
ben ik het opzich wel mee eens.

een game systeem van 1400 euro zal veel realistischer zijn dan een systeem van 2000 euro voor de meeste mensen/
Ben ik het mee eens, ik heb een 1400 euro game systeem. dit is uiteraard excl goed scherm, want dan kom je wel richting 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279194

Verder als ik het zo lees dan, is het zoals iceheart al zegt gerelateerd aan referentie kaders. Want de ene high en vind vind de anders low end om het maar ff krap te stellen.

Maar der zitten natuurlijk grenzen aan, want bv een 4870x2 in crossfire. wordt maar door een een paar kaarten overtreft.(heel weinig).
Dus je kan wel een beetje indexeren want hig en low end is aand e hand van feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

iceheart schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 01:16:
[...]

sorry, maar dit vind ik eerlijk gezegd een gevalletje klok verwijt de klepel enzo. als je dan toch high end wilt gaan, ik kan je verzekeren dat ik het verschil tussen PC's met 2 of zelfs 3 velociraptors in RAID0 en mijn 5 moderne 15k SAS diskjes (in RAID5 dan nog, in 0 is het nog een tikkeltje sneller maar ik ben lui, en een diskje vervangen is sneller dan 2 OSen en een bak software opnieuw installeren) ook nog wel stevig merk hoor.

aan de ene kant, waar stop je, aan de andere kant, sorry, maar een raptortje of twee noem ik bijvoorbeeld gewoon niet high-end. allemaal een kwestie van referentiekaders :P
Wil helemaal niet highend gaan, hoe kom je daarbij ? Zeg alleen dat de huidige Game PC die titel niet verdient. De BBG wil perse een Highend Game Pc titel in hun lijstje, maar dan eentje voor een mager budget.
Mij maakt het niet uit, gewoon een Game PC is goed genoeg.
Verder als ik het zo lees dan, is het zoals iceheart al zegt gerelateerd aan referentie kaders. Want de ene high en vind vind de anders low end om het maar ff krap te stellen.
Natuurlijk zijn er grenzen. natuurlijk heeft ieder een eigen mening. Maar leg mij nou maar eens uit wat er highend is aan een 7200rpm disk ? Omdat dat ene type net ff een paar % betere doorvoersnelheid heeft ?
Terwijl die op andere vlakken gewoon middelmatig presteert ? Zeg het maar.
De SAS's zijn sneller, zoals iemand hierboven al opmerkte, de Velociraptors ook. Dan heb je nog de SSD's.
Je kan zeggen wat je wilt, alle drie zijn ze meer highend dan de F1 van Samsung.
De monitor, een populair, budget 24inch model. Dat valt allemaal onder een highend pc ?

Nou, ik kan gerust stellen dat de grenzen van de Highend behoorlijk verlegt worden.
Maar nogmaals; ik pleit hier niet voor een heuse highend pc, alleen vind ik dat het beter zou passen als de huidige GAME PC een minder krachtige aanduiding krijgt.

Blijkbaar denken de meesten hier anders over, daarom hou ik maar over op.

[ Voor 35% gewijzigd door Madrox op 01-11-2008 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Anoniem: 279194 schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 02:39:

Maar der zitten natuurlijk grenzen aan, want bv een 4870x2 in crossfire. wordt maar door een een paar kaarten overtreft.(heel weinig).
Dus je kan wel een beetje indexeren want hig en low end is aand e hand van feiten.
Editten pwns dubbelposten
Waarom quote je iemand van twee maanden geleden?
Welke kaart is sneller dan 2 4870X2's in CF? Dan wil ik die ook.

Punt is dat de meesten het globaal wel eens zijn, maar struikelen over details. Het systeem dat nu in de BBG geopperd wordt is een prima systeem.... maar niet high-end. Daarvoor mist net een stukje extra. Probleem is dat de term high-end (hoe je het ook bekijkt) refereert aan het topsegment en dat hoeft geen skulltrail te zijn. Volgend probleem is dat je de term high-end aan een budget koppelt, terwijl de marktomstandigheden constant wijzigen. Ik kocht in 2006 een high-end systeem voor 3200 euro en dan had ik nog maar 1 X1900XTX! De tweede a 600 euro kwam een tijdje later.

In het kort:
Maak wat mij betreft drie verschillende game pc's en schroef het budget van de high-end oplossing flink omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 22:44
Eerlijk gezegd vind ik het niet zo interessant of het gamesysteem het predicaat high-end waardig is of niet, het is een definitiekwestie. Het is absoluut waar dat je een beter, sneller en duurder gamesysteem kan samenstellen. Anderzijds blijft een gamesysteem van E 1500 een pittige bak, en zullen de meeste mensen aanzienlijk minder geld uitgeven aan hun pc. Een systeem van E 1500 is toch zeker - als je de gehele markt in oogschouw neemt - een relatief dure pc, en dus een pc voor de bovenkant van de markt. Maar wie weet, wellicht schroeven we het budget in de volgende editie weer iets omhoog; 't is zeker iets waar we over na zullen gaan denken.

Als voetnoot; veel fabrikanten gebruiken het predicaat high-end tegenwoordig juist niet meer voor hun topmodellen. ATI en Nvidia segmenteren hun doelgroepen op 'budget, mainstream, high-end en enthousiast'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2008
code:
1
2
3
4
5
                              Oude richtprijs (€)   Nieuwe richtprijs (€)
Basissysteem             600                           500
Multimediasysteem   1200                        1000
High-end gamesysteem    2000    1500
Workstation 2500    2000

_/-\o_

[ Voor 41% gewijzigd door leuk_he op 01-11-2008 22:40 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hielko schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 20:28:
Eerlijk gezegd vind ik het niet zo interessant of het gamesysteem het predicaat high-end waardig is of niet, het is een definitiekwestie. Het is absoluut waar dat je een beter, sneller en duurder gamesysteem kan samenstellen. Anderzijds blijft een gamesysteem van E 1500 een pittige bak, en zullen de meeste mensen aanzienlijk minder geld uitgeven aan hun pc. Een systeem van E 1500 is toch zeker - als je de gehele markt in oogschouw neemt - een relatief dure pc, en dus een pc voor de bovenkant van de markt. Maar wie weet, wellicht schroeven we het budget in de volgende editie weer iets omhoog; 't is zeker iets waar we over na zullen gaan denken.

Als voetnoot; veel fabrikanten gebruiken het predicaat high-end tegenwoordig juist niet meer voor hun topmodellen. ATI en Nvidia segmenteren hun doelgroepen op 'budget, mainstream, high-end en enthousiast'.
Dan is het begrip high-end in de pc wereld wellicht een andere als bij audio.
Bij Audio is het het neusje van de zalm , de best of the best. Bij pc's is het genoeg als die bovengemiddelt is.
Omdat iets relatief gezien duur is, maakt dat gegeven dat produkt nog niet high-end. Daar is meer voor nodig.

Dat Ati en Nvidia dingen in hokjes plaatsen, bewijst nog niet dat ze het gelijk aan hun zijde hebben. Persoonlijk zou ik highend en enthousiast omdraaien, lijkt me het logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Dragon
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Flying Dragon

Dragons Rule!

mischien is het gewoon verkeerd om de configuraties naar een prijs te bouwen, in plaats zou je ze naar hun omschrijving moeten bouwen.

zo als ik het bedenk, zou een budget pc gebouwd moeten worden naar een vaste aantal standpunten.bv:
- nieuwste bestuuring systeem met meeste pracht en praal,
- gebruikt kunnen worden voor documentjes te typen en internet.
- zeer lichte spelletjes

mid-end pc
- alle games draaien vloeiend op gemidelde resolutie.
- alle video's op de hoogste resolutie afspeelbaar voor dat moment (1080p op het moment)

high-end game pc
- alle nieuwe games op max en berekend op over een half jaar uit te komen games ook nog op max

HTPC
- alle video's op de hoogste resolutie vloeibaar afspeelbaar voor dat moment (1080p op het moment)
- goed surround geluid
- kleine en stille behuizing(en).

zouden de prijzen overall stijgen/dalen hoef je de buggeten nooit aanpassen. krijg je ook niet dat zoals nou een buget pc krijgt die eigenlijk overgedimentioneerd is voor waar hij bedoelt is dat je in plaats van 500 euro een systeem van 400 euro in elkaarzet die de gestelde punten ook haalt, bespaar je jezelf lekker 100 euro

ook ligt de update cycle van bv. de budget pc en htpc veel lager dan de high-end pc kan je dat ook apart updaten

ook zouden randaperatuur afgesplits worden omdat het vooral smaak en voorkeur gevoelig zijn, maar suggesties opnemen bij het presenteren van het systeem is niet slecht

[ Voor 6% gewijzigd door Flying Dragon op 02-11-2008 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Cloud schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 11:28:
Q stelt eerst een doel, bijvoorbeeld "1920x1200 moet vloeiend spelen met de grafische instellingen zo hoog mogelijk". Dan ga je op zoek naar het systeem wat dat kan verwezenlijken maar natuurlijk nog steeds zo goedkoop als mogelijk is. En volgens mij heb je helemaal niet het duurste geheugen van OCZ nodig om dat te behalen. Dat is de wijze waarop ik redeneer, en ook hoe Q het bedoeld heeft (v.z.i.w.). Zo blijft het een best buy guide.
Dit is exact wat ik bedoel en inderdaad, je blijft nog een best-buy guide ook.

Ik voorspel dat als je systemen samenstelt op basis van 'requirements' of 'functionele eisen' dat je automatisch op knappe budgetten uitkomt. Ik verwacht dat 1500 euro wel ok is voor 24" gamen. Maar als budget je richtlijn is dan zul je mogelijk keuzes moeten maken die je niet wilt maken, terwijl je voor 1600 misschien wel het goede systeem had gehad. Nog steeds eens stuk minder dan 2000 van de oude bbg.

De term high-end wordt hier zo bediscussieerd omdat verschillende mensen daar verschillende ideeen bij hebben. En dat is nu precies wat je eigenlijk zou willen voorkomen.

De mensen voor wie de bbg is bestemd is eigenlijk de gamert die niet weken review na review wilt lezen om dan uiteindelijk een systeem bij elkaar geraapt te hebben. Die wil gewoon advies.

Om te kunnen bepalen moet je eerst weten wat je precies wilt kunnen. Wat zijn de, met een vies woord, 'requirements'?. En daar selecteer je je pc op. Niet op het predicaat 'high-end'. Dat is te vaag, zoals we in de discussies zien.

Ik zie een high-end game pc nu in de bbg en ik weet zelf niet wat ik daar nu van kan verwachten. Kan 24" alles op max? Ik zie mooie specs, maar ik heb geen idee hoeveel fps dit nu oplevert bij 1920x1200 en daar draait het mij om. Of neem een 3dmark score als indicatie.

[ Voor 29% gewijzigd door Q op 02-11-2008 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ach, bij HWI hebben ze ook een Game PC, genaand Game PC, die stellen daat een config voor die "onze Highend Gamepc" doet verbleken. Die kost "slechts" € 2500,- , maar ach; het is maar een Game PC.

Hiet is die bijna 2x goedkoper, een stuk minder krachtig en fancy; dat is pas Highend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Om de discussie hier maar te voeren:

Bij de nieuwe BBG merken we dat de prijzen gestegen zijn en dat er gewoon concessies gedaan moeten worden wat betreft prijs-kwaliteit.

Is het een idee om het vaste budget van 1500 euro voor de highend-gamepc wat flexibeler te maken.
Mijn idee was 1500 t/m 1750.
Waarbij het de bedoeling is om zo dicht mogelijk bij die 1500 te blijven.

In dit geval zal je waarschijnlijk rond de 1700 uitkomen, maar misschien over 2 maanden weer veel dichter bij de 1500.

Het moet er volgens mij namelijk om gaan dat tweakers een goed advies geeft. En het is absurt dat er nu gekozen moet worden voor een E8400-processor, terwijl deze processor er januari 2008 ook al in zat.
Dit terwijl de i7-processor al anderhalve maand te koop is.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een i7 is gewoonweg niet in het budget te proppen, wil je het een beetje leuk houden. Zoals ik al zei in het BBGtopic, wil je een i7, kijk dan naar de i7 BBG. Om an maar weer het budget op te rekken zie ik niet zitten. Overigens lukt dat sowieso niet meer voor deze BBG, daar is geen tijd meer voor.
Over 2 maanden is een i7 wellicht een stuk beter betaalbaar en zullen we die ook in 't gamesysteem zien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Terw_Dan schreef op maandag 29 december 2008 @ 10:23:
Een i7 is gewoonweg niet in het budget te proppen, wil je het een beetje leuk houden. Zoals ik al zei in het BBGtopic, wil je een i7, kijk dan naar de i7 BBG. Om an maar weer het budget op te rekken zie ik niet zitten. Overigens lukt dat sowieso niet meer voor deze BBG, daar is geen tijd meer voor.
Over 2 maanden is een i7 wellicht een stuk beter betaalbaar en zullen we die ook in 't gamesysteem zien denk ik.
Tijd zat.

De i7-processor en moederbord zijn wel vrij duidelijk. De rest van het systeem is ook vrij duidelijk voor jou.
Dus het gaat alleen nog om het geheugen.
Daar is ook wel redelijk snel een keuze in te maken.

Dus het kan best.
1500 euro is inderdaad te krap voor een i7. Maar met 1700 euro kom je echt een heel eind.
Dan is er ruimte voor een 4870x2 + i7-920 + 6gig ddr3. (en alle andere wensen die er al lagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat vind ik knap dat je dat kunt zeggen zonder enig inzicht te hebben in mijn agenda en deadlines die er liggen voor de BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Terw_Dan schreef op maandag 29 december 2008 @ 11:46:
[...]

Dat vind ik knap dat je dat kunt zeggen zonder enig inzicht te hebben in mijn agenda en deadlines die er liggen voor de BBG.
Alleen geheugen kiezen. Das een 15 minuten werk, half uur als je het goed wil doen.

Pagina: 1 2 Laatste