Hielko schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 19:56:
High-end betekent niet dat er perse de duurste of snelste componenten ingezet moeten worden. Zoals het topic in csl al laat zien kan er ook met het huidige budget een gamesysteem neergezet worden waarvoor niemand zich hoeft te schamen, en zolang er ruimte is om Radeon HD 4870 X2 in het systeem te zetten lijkt me het predicaat 'high-end' niet misplaatst.
Definities van high-end op het internet in het Engels:
Pertains a) to sound that closely approaches the real thing, b) to audio equipment whose performance is near the top of the quality scale, and ...
www.stereophile.com/reference/50/index4.html
Relating to the most expensive, most advanced, or most powerful in a range of things, for example, computers.
viewpointbank.mediaroom.com/index.php
Upmarket (or High-end) commodities are products, services or real estate targeted at high-income consumers. ...
en.wikipedia.org/wiki/High-end
Most sophisticated or expensive
en.wiktionary.org/wiki/high-end
Een pc bestaat uit een tiental onderdelen, als er èèn onderdeel inzit wat als high-end beschouwt word wil dat nog niet zeggen dat de gehele pc High-End is. Je raad het al; ben het duidelijk oneens met jouw uitleg en kijk hierop. Je interperteert de definite van High end naar eigen inzicht. Helaas is je inzicht onjuist.
Er worden hier enkele zeer goede argumenten naar voren gebracht, alsook enkele interressant ideeën.
Dat idee met die blokken bijv. is heel interressant; maar maakt volgens mij alleen maar méér vragen los.
Het andere voorstel om de randapparatuur los te koppelen, sta ik volledig achter (en niet alleen omdat ik linkshandig). Terw_Dawn zegt het zelf al; "persoonlijk zou ik meer uitgeven aan de monitor". Prima!
De meeste mensen willen echter helemaal niet zoveel aan de monitor uitgeven, de een wil een 22inch, de ander 24inch en weer iemand anders is pas blij met 30inch. De een vind onboard geluid goed genoeg, de ander moet en zal er een deftige geluidskaart in hebben. Zelfde geld voor de muis, toetsenbord en speakerset. Allemaal zaken, die de prestaties en bouw van de "core" niet beinvloed.
Ook de keuze voor de kast is zeer persoonlijk. Die zou wat mij betreft ook niet tot de "core" moeten horen.
In plaats daarvan zou per configuratie, drie kasten voorgestelt kunnen worden. Drie verschillende merken.
Want eerlijk gezegt, ook al zijn ze waarschijnlijk nog zo fijn en populair; die Antec's komen mijn neusgaten uit. Alsof er niet anders, fatsoenlijks, gemaakt word.
Hoe ziet dat er dan uit ?
-Basis PC (mini/mid-tower/desktop)
-Budget Game PC (mini/mid tower)
-Midrange Game PC (mid tower)
-Highrange Game PC (mid/high tower)
-Home Theater PC (htcp /maar dan wel met minstens DVB-C ondersteuning)
-Special PC (tweemaandelijkse special, voor alle overige systemen, zoals bijv. ook een echte High-End PC)
Met als basis voor elke BBG PC:
-moederbord
-geheugen
-cpu
-harddisk
-dvd-brander
-videokaart (niet nodig bij intern)
Per BBG PC worden dan drie kasten aanbevolen; die hoeven niet perse van dezelfde prijsklasse te zijn. Vooral bij de duurdere pc's kan je wat meer varieéren.
Ook per BBG word dan de overige randapparatuur aanbevolen; met de bij de config passende apparaten.
Die kunnen dus ook in prijs/kwaliteit varieéren. Dan heb ik het over de muis/toetsenbord, speakerset, headset als ook de monitor. Dat hoeft niet perse één model te zijn, als het past bij de config zou ook hier enkele modellen de voorkeur genieten. Zo heeft men keus.
De geluidskaart, tv-kaart etc. schaar ik hier dan ook onder; omdat niet iedereen zo'n apparaat wil.
Maar hoe blijf je dan binnen de prijs ?
Simpel; door gewoon een bandbreedte te nemen.
Voorbeeld:
De basisonderdelen voor de Basis PC kosten bijv. rond de 200/240 euro.
Kast tussen de 45/70
Muis+Toetsenbord tussen de 15/30
Speakersetje tussen de 10/30
Monitor tussen de 120/160
Bandbreedte (afgerond) €400 tot €500
Dit hoef je natuurlijk niet telkens te doen, maar wel moet per categorie de bandbreedte uitgedacht worden.
Per categorie bereken je dus de bandbreedte van elk onderdeel (behalve die van de core, die=(na forum-debat) vastgestelt) en aan de hand van de min/max kun je bandbreedte bepalen. Wel in het het redelijk uiteraard, exotische apparaten met navenante prijzen; mogen apart vermeld worden.
Budget Game PC 800 tot 1199
Game PC 1200 tot 1599
High Game PC 1600 tot 1999
Het leuke is, dat je niet meer bang hoeft te zijn dat iedereen de max opzoekt. Danzei de keuzes in elke BBG PC, kan ieder kiezen hoeveel die binnen de bandbreedte van dat type config uitgeeft..