Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 08:10:
[...]
Een calibratie zal best zichtbaar zijn, het ging mij er meer om dat het een "must" is voor
filmliefhebbers. Alsof filmliefhebbers een bijzonder soort ras mensen is met betere ogen. Ken genoeg filmliefhebbers die het geen reet interesseert hoe hun tv staat afgesteld, als het maar een goede film is.
Bovendien staat niet elke tv heel verkeerd afgesteld, bij mij heb ik volgens mij zeer natuurlijke vleeskleuren zonder iets te hebben gedaan aan de instellingen. Daarnaast kun je ook zelf even met een calibratie-dvd aan de slag gaan. Dan bereik je misschien niet dat het 100% D65 is, maar ik betwijfel ten zeerste dat je een kamer kunt inlopen en zeggen of de TV D65 is gecalibreerd door een pro of door iemand zelf. Ik vraag me zelfs af of je het kunt zien bij normale beelden (dus geen testpatronen) als de tv's naast elkaar staan. Je zult denk ik wel verschil zien, maar of je dan ook weet welke het beeld weergeeft zoals het "hoort" en welke het doet zoals het "bijna hoort"?
Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf uitmaken of ie z'n tv wil laten calibreren, maar EUR 250,- is volgens mij bizar duur. Dan ga je eerst op zoek naar de TV met de beste prijs/kwaliteit-verhouding (panasonic plasma dus), vervolgens struin je internet af voor de beste prijs (EUR 50,- minder dan bij de MM) en dan geef je ineens EUR 250 uit (bijna 20% van de aanschafprijs) voor een calibratie

Ik kan me hier wel op een aantal punten bij aansluiten;
Ten eerste, de filmliefhebber, en daar reken ik mezelf toe, gaat minimaal 1X per maand naar de bioscoop.
Niet dat mensen die nooit gaan geen liefhebbers zijn, maar zo zie ik het voor mezelf tenminste.
Uiteraard wel diezelfde film huren en kijken/horen hoe het er thuis uitziet.
Wat betreft het afstellen; Jaren geleden heb ik met wat inelkaar geflanste beeldjes met Paint Shop al iets soortgelijks gedaan. Helderheid en contrast staan goed. Dat weet ik zeker. Kleur staat redelijk goed, dat is nu eenmaal moeilijker.
In huidtinten zit altijd veel rood, dus als je kleuren eerst voluit gooit om daarna stapsgewijs terug te schroeven totdat er een typische huidkleur overblijft ben je al een eindje.
Daarna rood individueel afregelen, indien mogelijk natuurlijk.
Nee, dit is geen ISF, maar je krijgt best goeie resultaten. En het is leuk!
Maar ja, de ene huidtint is de andere weer niet. En de ene film is de andere niet.
Volgens mij heb ik hier enkele maanden iemand horen klagen over "300" vanaf blu-ray. Beeld zou te korrelig zijn.
Andere leuke films om je dure plasma af te regelen;
Sin City
Death Proof
Planet Terror
Matrix deel 1 (overdaad aan groen)
Dit lijkt een beetje op dezelfde discussie die audiofielen al jarenlang voeren.
Realistische weergave is DE BEST mogelijke weergave. Natuurlijk is dat waar, en gelukkig hebben we een referentiepunt, D65. Het enige wat ik denk wat zichtbaar is als je daarvan afwijkt zijn de huidtinten.
Als er een groene auto voorbijrijd in een film weet NIEMAND de exacte tint groen, dus laat je er een paar millimeter naastzitten. Trouwens... Als je kijkt naar Fast/furieus deel 1&2 lijkt het alsof de kleuren achteraf zijn nabewerkt. En hoe groen zijn hulken in het wild?
Hoe rood is HellBoy? Ben hem de laatste tijd niet tegengekomen.
Zelf streef ik naar om een contrastverhouding te krijgen met behoud van schaduwdetail. Vandaar dat een testbeeldje heb met 32 oplopende grijstinten. En alles lijkt vrij realistisch.
En dan let ik dus op de huidtinten. Als die echt lijken ga ik ervan dat alles goed staat.
Voor een El Cheappo die graag dingen zelf doet ideaal