Hier volgt het verhaal van het jaar 280. Laat het geschreven zijn dat hayate de baas was en vooral nooit vergeten worden dat hij het nu niet meer is!
1st granite 280
De vorige leider is ermee gekapt en heeft mij benoemd tot leider van dit gat in de grond. Kut. Ik ben hier naartoe gekomen als eenvoudige boer met als enige behoefte om zoveel mogelijk Plump helmets te kunnen verbouwen. Al die ondode berggeiten waren wel het laatste waar ik op gerekend had. Dat duivelse gemekker... Hoe doen ze dat eigenlijk? Ze hebben geen longen! Maar ja, zoals opa altijd zei, zeiken laat de plantjes niet groeien. Na een jaar schuif ik het bij de volgende in zijn schoenen.
Eerst maar eens het fort bekijken. Er loopt 1 dwerg rond met militaire ervaring, terwijl de rest een assortiment van baantjes heeft. Wat moeten we met een dierentemmer? Wil hij ondode geiten gaan melken? Ik ga eerst maar eens orde scheppen in deze janboel, terwijl onze vorige leider lekker cijfertjes mag gaan zitten opschrijven in de donkere kamers die hij voor zichzelf gegraven heeft.
Het blijkt dat er geen barakken aanwezig zijn voor de soldaat die ons tegen het ondode vee moet beschermen. Nu is 1 soldaat wel erg weinig, dus dat ga ik als eerst eens aanpakken. Ik wijs wat vrijwilligers aan en geef iedereen meteen maar een duidelijke taakomschrijving.
Ik zie ook dat er veel erts rondslingert wat we niet kunnen gebruiken, omdat we geen smederij hebben. Ook is er geen veilige waterplaats. Deze dingen gaan we maar het eerst aanpakken.
5th granite 280
De werkzaamheden zijn begonnen. Ik graaf een magma forge uit en ben begonnen aan een waterput binnen het fort. Als er gewonden zijn, zullen we ze niet meer water van buiten hoeven te brengen, maar komt het water naar ons.
Rampzalig genoeg heb ik ontdekt dat er geen hout meer te vinden is in het fort. De houtbewerker staat uit zijn baard te eten. Bij deze heb ik besloten hem er wat steenwerken bij te laten doen. Ik ben bezig met wat barakken bovengronds te maken, zodat er in geval van nood altijd soldaten paraat staan.
10th granite 280
De baardloze puntoren zijn gearriveerd. Ik heb ze nooit gemogen, maar zoals mijn opa altijd zei, iedere boer heeft af en toe stront nodig. Ik hoop maar dat ze hout hebben meegebracht, want we zitten al te lang zonder.
28th granite 280
De elves zijn nog steeds niet bij ons depot aangekomen. Wat er is gebeurd weet ik niet, maar ik vermoed dat die duivelse geiten erachter zitten. Ik hoor ze ’s avonds lachen. Hoe doen ze dat in Armoksnaam?
Er zijn vandaag wat migrants aangekomen, een stuk of 20 zo te zien. Hoe die zo gek zijn geworden om hier te komen is mij een raadsel, maar ik vermoed dat hun intelligentie er wat mee te maken heeft. Het zijn bijna allemaal boeren, net als ik ooit geweest ben. Naïeve dwazen!
Een van mijn minions is vandaag neergeslagen door een ondode trol. Ik zag ook een aantal elven ledematen in de buurt liggen, dus waarschijnlijk is dat er van ze geworden.
6th slate 280
De waanzin die hier heerst heeft alle nieuwe migranten aangestoken. Een voor een rennen ze naar buiten en worden verslonden door een van de vele ondoden die hier rondlopen. Vermoedelijk trekt de waar van de dode elf ze aan, maar zijn lijk is tot nu toe onvindbaar. De gekken zitten achter de schat van de handelaar aan!
7th slate 280

De eikels die achter de schat aanzaten hebben een ondode gremlin mee naar het fort gelokt. Ik zal ze met mijn blote handen de nek omdraaien! Dit dreigement volstaat om alle dwergen naar binnen te krijgen, waarna de gremlin snel afdruipt. Als dit nog lang zo doorgaat dan gaat het mis! Waar is die vervloekte elf gestorven?
11th slate 280

Vandaag liep een van de mountain goats mijn fort binnen, maar hij werd snel uit elkaar gereten door mijn militairen. Iemand heeft voor de gelegenheid een feestje georganiseerd bij een tafel. Ik laat ze heel even voordat ik ze allemaal aan het werk sla.
13th slate 280
Ze hebben het er zelf naar gemaakt. Van nu af aan is ons fort afgesloten van de buitenwereld. Iedereen die nu nog buiten de muren rondhangt mag het met de plaatselijke fauna uitvechten. Het was een zwaar besluit, maar noodzakelijk.
Een van de nieuwe immigranten, een leerwerker (o zo handig als de plaatselijke beesten geen huid hebben!), is bezeten geraakt. Ik hoop dat het niet door de recente opsluiting in ons fort komt. Eens zien of ik hem kan geven wat hij wil.
26th slate 280
De laatste twee overlevenden buiten de veiligheid van het fort zijn gegrepen door de ondode trol. Laat dit een waarschuwing zijn voor iedere dwerg die het in zijn bebaarde kop haalt weer buiten te gaan rondrennen.
Het werk aan de magma forges schiet op. De ertsopslag is klaar en wordt gevuld. De gangen worden gegraven. Hopelijk kunnen we binnenkort wat koperen tonnen gaan smeden, want de alcohol voorraad wordt schrikbarend laag. Ook kunnen we eindelijk de put afmaken die gegraven wordt.
24th felsite 280
De leatherworker is eindelijk krankzinnig geworden. Volgens mij kreeg hij door dat er geen leer te halen viel van ondoden. Hij loopt depressief rond en ik hoop dat hij er snel een eind aan maakt.
6th hematite 280
De eerste magma smelters worden momenteel gebouwd. Ik ben er achtergekomen dat we geen magmaproof aambeeld hebben meegenomen. Wie vertrekt er nou zonder aambeeld? Ik zorg eerst dat de barakken af zijn voordat ik weer handelaars toelaat. We kunnen geen herhaling gebruiken van het eerste incident met de mountain goat.
9th malachite 280
De afzondering begint zijn tol te eisen op mijn onderdanen. De reden? Een naakte molrat laat zich steeds zien als we aan de brug aan het bouwen zijn die de poort naar de buitenwereld moet worden. Iedereen doet het in zijn broek en rent meteen weer naar binnen toe. Stelletje lafbekken! Ik zou hun baarden moeten afscheren!
19th malachite 280
De krankzinnige dwerg is omgekomen van de dorst. Des te meer alcohol voor ons, zoals mijn opa altijd zei.
De brug is eindelijk afgebouwd! Tijd om die molratten eens wat manieren bij te brengen. Ik stationeer mijn soldaten bij de brug en we zien wel wie er sterker is!
21th malachite 280

De naakte molratten vallen aan! Ze worden aan stukken gereten door een van mijn worstelaars die dapper de brug verdedigt.
22th malachite 280
Armok vernietig deze dwazen! Zodra ik de brug opende begon de zoektocht naar de schat van de elf merchant weer. Welke orders ik ze ook geef, de lemming rush naar buiten blijft doorgaan. Ik heb besloten niemand meer naar buiten te laten totdat de volgende karavaan uit ons thuisland weer geweest is. Alleen de soldaten staan nog op wacht.
3rd Galena 280
De soldaten ruimen de boel zo goed op dat ik de dwergen weer naar buiten laat gaan. Ze slepen allemaal botten mee naar binnen die mijn soldaten hebben achtergelaten. Ondertussen wordt een van mijn steenbewerkers (brickies) getroffen door een vreemde stemming. Hopelijk krijg hij iets gemaakt, want de artifact count is bijzonder laag te noemen.
6th Galena 280

Er zijn een aantal migranten aangekomen, net nu mijn voordeur aangevallen wordt door een skeletal fire imp. Dit moet interessant worden!

De imp nadert 2 worstelaars die op wacht staan. De imp spuwt vuur naar een vluchtende minion, die het ternauwernood weet te ontwijken. Zodra de worstelaars de imp in het oog krijgen vallen ze aan en trekken ze zijn rechterhand eraf! Vervolgens trekken ze de imp met zijn tweeën uit elkaar en blijven er alleen botten over. Leve onze helden!
9th Galena 280

Meer goed nieuws! De bezeten brickie heeft zijn artifact af weten te maken. Het is een troon met spikes geworden met een afbeelding erop van de stichting van ons fort. Ik ga me hier zowaar nog thuis voelen!
Helaas hebben we een minion verloren aan een van de skeletal wezens buiten. Ze lopen nog steeds mijlenver van het fort vandaan en ik kan niet achterhalen waarom. Vinden ze het hier niet zo gezellig als ik?
Ondertussen ben ik aan mijn toekomst aan het denken en ben ik een tombe voor mezelf aan het maken. Hij wordt vrij bescheiden, maar komt in de barakken te staan die compleet van marmer zijn gemaakt. Zo blijf ik ook na mijn dood de inspiratie voor ons glorieuze leger!
Het gebrek aan een aambeeld begint ons echt parten te spelen. Zonder een nieuwe karavaan weet ik niet hoe lang we het nog redden. De constructie van een veilige watervoorraad hangt er vanaf!
3rd limestone 280
Dit is een marteling. We zitten bovenop gratis vuur en zeeën metaal, maar we hebben geen aambeeld om het op te bewerken. Onze gewonden kunnen niet verzorgd worden omdat er geen hout is om emmers van te maken en geen metaal om de put mee af te maken. Hopelijk komt de herfstkaravaan snel.
12th limestone 280
Nog steeds geen karavaan. Ik heb besloten om bij het leger te gaan, omdat ik liever vechtend ten onder ga dan nuchter en onmachtig onder de grond.
16th limestone 280

De karavaan is gearriveerd, maar recht tegenover de gevreesde ondode trol Alekatol! Ik hoop maar dat ze het tot aan mijn fort weten te redden, want de soldaten zijn hier nooit op tijd bij.

Hoezee! De trol is gedood door de karavaanwachten. Eindelijk zouden we een levering moeten kunnen krijgen. Laat de 16e Limestone bekend staan als nationale feestdag!
5th sandstone 280
Onze voormalige leider en hoofd handelaar laat een vreselijke tekortkoming in zijn plichten zien. Hij slaapt alleen maar of neemt pauze. Ik zie me gedwongen om een ander tot handelaar te promoveren. Ik zal een rapport opsturen naar onze monarch.
13th sandstone 280
De magma forges staan! Armok zij gelooft! De productie van de eerste koperen kettingen en emmers is begonnen. Binnenkort hoeft niemand meer te sterven van de dorst! Ik zou er bijna van gaan huilen, ware het niet dat ik geen elf ben.
1st timber 280
De waterput is eindelijk af! De dwergen rennen er massaal op af alsof ze al weken geen drinken hebben gehad. Wat eigenlijk ook zo is. Ik begin met de productie van koperen vaten zodat we weer alcohol kunnen maken.
5th timber 280
Nu we eindelijk de normale gang van zaken weer hebben kunnen oppakken moeten we eens inventariseren wat het ons gekost heeft. Tussendoor kwamen er regelmatig migranten, maar er zijn veel doden geweest met de waanzinnige zoektocht naar het elvengoud. De teller staat nu op 28 levende dwergen, maar op het toppunt van het bevolkingsaantal waren er rond de 40 dwergen aanwezig. Bijna alle doden bestaan uit haulende minions. Hieruit kan ik alleen maar afleiden dat ze hoopten op een beter leven met wat ze vonden.
Elven… Ze brengen altijd alleen maar ellende! Ondertussen hebben we nog steeds geen hout om nieuwe bedden mee te bouwen, maar met al die doden zijn ze gelukkig minder hard nodig.
8th timber 280
Weer wat migranten, bijna allemaal boeren. Hopen dat ze niet op het elvengoud afkomen. Er blijven mysterieuze sterfgevallen komen van dwergen die allang binnen zijn. Wat kan daar achter zitten? Urist the Ripper? Of is het de ontevreden voormalig leider die zich wil wreken vanwege dat rapport waarin ik hem een baardloze elvenvriend noemde?
14th timber 280

Ineens een heel vreemd bericht. Ik heb mijn soldaten uitgerust met wardogs, zodat ze goed beschermd zijn tegen eventuele aanvallers. Nu zijn bijna al mijn wardogs achter elkaar opgevreten, maar de dader is nergens te bekennen. Zou de skeletal eagle die gesignaleerd is door mijn voorganger hier iets mee te maken hebben? Armok help ons! Ik zie de adelaar die achter een van mijn puppies aanzit! WRAAAAAAAK!

Cerol en ik chargen de adelaar met onze blote vuisten. Niemand komt aan onze puppies! Ze breken samen het bovenlijf en het bovenbeen van de adelaar. Ast en Tyrist komen erbij om te helpen. Zij nemen hun wardogs mee en gezamenlijk scheuren we de vleugels van de adelaar. Na een tijdje trekken en bijten valt het ondode monster uit elkaar op de grond, alsof hij eerder niet leefde. De enige gewonde is een van de wardogs, die een gekneusde rechter voorpoot heeft.

Victorie!
16th timber 280
Ast Etmog is een legendarische worstelkampioen geworden! De andere soldaten waren net iets eerder, maar het geeft een veilig gevoel om 4 legendarische worstelaars in de verdediging te hebben staan, ook al zijn ze allemaal naakt en zonder pantser. Ik ben trots om een van hen te zijn.
Ik begin me zorgen te maken over onze voormalige leider. Hij zit alleen nog maar de hele dag op zijn kamer nummertjes te schrijven. Ik heb hem zijn plichten als handelaar en leider teruggegeven, aangezien hij nog steeds de meest capabele dwerg is die we hebben op dat gebied. Hopelijk maakt de nieuwe alcohol hem wat vrolijker.
25th timber 280
Zo te zien gaat het beter met twbms, aangezien hij een feestje heeft georganiseerd. Ik laat ze even hun gang gaan voordat ik ze weer aan het werk schop.
18th moonstone 280
We hebben goud gevonden! Niet zo mooi als staal, maar toch waardevol.
25th moonstone 280
Vandaag heb ik besloten dat we een nette weg naar ons trade depot nodig hebben, zodat de merchants die het overleven zich welkom voelen. Ik laat alle mountain goat lijken verwerken tot ammunitie voor onze toekomstige marksdwarves en ik laat de brug tijdelijk omhoog, zodat de stratenmakers niet gestoord worden.
27th moonstone 280
Een van de stratenmakers is getroffen door een mood. Hopelijk komt dit niet doordat ik hem aan de buitenlucht heb blootgesteld. Vreemd genoeg claimed hij een magma forge. Na wat onderzoek blijkt dat hij metalcrafting op zijn CV heeft staan. Ik hoop dat hij alles kan vinden wat hij nodig heeft, meer doden kunnen we niet gebruiken!
28th moonstone 280
De stratenmaker is bezig aan zijn artifact. Ik ben benieuwd!
3rd opal 280

Het ging ook al te lang goed! Er is een nieuwe skeletal eagle buiten de deuren van ons fort gesignaleerd! Alarm! Bescherm de puppies! Ast en ik zijn als eerste aanwezig. De andere 2 worstelaars zijn nog nergens te bekennen, maar er is geen tijd meer om op ze te wachten. Grijp dat beest!

De adelaar verdwijnt even uit beeld waarna hij neerdaalt bovenop mij! Ik grijp het gedrocht bij zijn borstkas en geef hem een harde knuffel, waarop hij zijn bovenlijf beschadigt. Meteen daarna grijp ik hem vast en Tyrist komt aanrennen om mee te helpen, samen met zijn hond. Met zijn drieën trekken we het beest uit elkaar en het gevaar is geweken.

Wie had gedacht dat puppies ons zo sterk zouden motiveren?
4rd opal 280
De stratenmaker heeft een legendarische koperen armband gemaakt. Waar slaat dat nou weer op? Mijn minions sluipen ondertussen steeds ergens heen en er wordt niks meer verplaatst. Wat zit daar nou weer achter?
28th opal 280
De vorige leider van het fort heeft een steenopslag ingesteld. Geen wonder dat mijn haulers het te druk hebben om alles te doen. Het probleem is nu eindelijk opgelost.
9th obsidian 280
Het jaar loopt zo’n beetje ten einde. Hopelijk komt de volgende gek die het over komt nemen snel. Voor de gelegenheid laat ik de eetzaal graveren.
22th obsidian 280
Rare fantasie hebben die dwergen hier. Gravures van kurkentrekkers zijn blijkbaar heel populair samen met gravures van de vele vijanden die dit fort heeft. We proberen hier wel te eten zeg!
1st granite 281
Eindelijk ik ben vrij! De volgende gek die is aangekomen om het fort te besturen mag aan de gang. Hij liever dan ik. Tijdens mijn heerschappij zijn er 26 dwergen om het leven gekomen. Voedsel voor de planten zou mijn opa gezegd hebben. Blij dat ik geen boer meer ben! De teller staat momenteel op 35 levende dwergen en ik ga er met mijn blote handen voor zorgen dat dit alleen maar meer wordt!
Doelen bereikt:
- Het fort heeft een waterput vlak buiten de eetzaal. De dwergen hoeven nooit uit te drogen!
- De magma forges staan, samen met een erts en metaalopslag. Ze maken momenteel alleen koperen tonnen en manden, omdat deze heel hard nodig zijn.
- De alcoholproductie loopt weer. Als het goed is zit je nooit meer zonder.
- De workshops zijn uitgebreid en de eetzaal bewerkt.
Er staan 4 soldaten zonder uitrusting de boel te verdedigen. Ze zijn legendarisch, maar armor en schilden hebben ze nog wel nodig.
- Alle doden hebben een rustplaats gekregen. Het zijn er echt 26.
- Het fort wordt beschermd door een ophaalbrug. De hendel zit in de eetzaal.
- Er staan barakken boven de grond met Fortifications er bovenop. Hier kun je marksdwarves laten trainen. Hier bevind zich mijn tombe en een trap naar binnen toe, zodat er veilige doorgang is als je last van eagles hebt.
Aandachtspunten:
- Gebruik mijn Dwarf Therapist, anders snap je niks van de jobs die ze gekregen hebben! Ik heb iedereen een custom job gegeven met een paar dedicated haulers. Het zit bij de save inbegrepen.
- De efficiency van het fort mag beter. Er zijn veel te weinig slaapplaatsen, maar ik heb nog geen hout binnen gehad. De eetzaal mag ook uitgebreid worden, hoewel deze al wel gegraveerd wordt momenteel.
- Ik laat alleen soldaten naar buiten gaan, tenzij er een karavaan is of iets dergelijks. De reden hiervan is dat iedereen zich dood gaat lopen zodra ze de kans krijgen. Ik heb hier geen echte oplossing voor.
- Er is nog geen ijzer of hidden fun stuff te bekennen, maar ik heb ook nog niet echt gezocht. De productiemogelijkheden zijn er echter wel met 2 magma forges en 3 smelters. Armor voor de soldaten moet een prioriteit zijn, want archers maken momenteel gehakt van ze
De save is
hier te vinden. Rapidshare is niet zo goed maar ik heb even niks beters
[
Voor 108% gewijzigd door
hayate666 op 26-12-2009 15:09
]