1ste Granite 555
Eindelijk zijn ze verstandig geworden.
na 4 jaar leiding door plebs met een maar net aan elkaar hangende benden op het punt van instorten tot gevolg, eindelijke iemand met de juiste visie, het juiste verstand, en de juiste achtergrond.
iemand van adel aan de leiding. ik.
deze plek is op dit moment nauwelijks mijn aandacht waard eigenlijk, maar nu ik er toch ben...
eens kijken of we daar verandering in kunnen brengen.
eerst maar eens even orde op zaken stellen.
te beginnen met het project van de vorige af te maken... plebs, niet eens het fatsoen om achter zichzelf op te ruimen... niet dat ik dat doe, daar heb ik andere dwergen voor. maar ik zorg tenminste wel dat het gebeurt is bij de 5!
voor de werklui beginnen eerst maar even het leger naar buiten sturen om de boel te bewaken...
zou een rommeltje worden als de val af gaat terwijl de dwergen er aan aan het werken zijn.
ondertussen naar de werkschema's van iedereen kijken.
.... wat is dit voor dafte zooi? die punks hebben hier duidelijk in geen jaren echt naar gekeken!
dit moet helemaal anders, werken moeten ze! en wel harder, better, faster, stronger!
idle hands moeten we voorkomen, dat zijn de speeltjes van de clowns, ze leiden tot verloren arbeid, verloren productie, en het ergste van allemaal... feestjes onder werk tijd!
ik ben pas net begonnen met het herorganiseren of ik hoor AMBUSH! van buiten komen,
Kogan was een stuk eerder buiten als de rest van het 'leger'

de paar maanden in de danger room ze goed gedaan duidelijk. kogan maakt korte meten met het hele zooitje.
maar volgende keer misschien eerst het leger verzamelen voor ze er op uit te sturen.
nu het leger op zijn plaats is zou het afmaken van de val zo gebeurt moeten zijn.
het nieuwe werkschema is af dus word het tijd om eens de workshops gaan inspecteren.
uhmm... beetje beperkt. westelijk ingesloten door een aqaufer, en oostelijk ingesloten door het feit dat de berg daar ophoudt. dat word passen en meten met de uitbreidingen.
en die zijn nodig want enkel het hoogstnoodzakelijk is aanwezig.
terwijl ik door het workshop gebied loop om plannen te maken hoor ik ineens gegrinnik en gelach en gejammer uit een van de workshops komen. en het gelach klinkt alles behalve vrolijk, eerder nerveus en wanhopig. als ik ga kijken zie ik een dwerg zitten in een jeweler's workshop. hij zit onder een dikke laag stof en de spinnenwebben... die zit er al een tijdje duidelijk.
ik klamp een van het pleb aan een vraag: "wat is er met hem aan de hand?"
hij haalt zijn schouders op en zegt "die wil een artifact maken maar hij heeft silk cloth nodig, en dat ligt niet meer in het warenhuis. alsof pigtail cloth net net zo goed werken. hij lijkt wel een van die omhooggevallen adelij.... ow"
uhmm, het duurt nog veel te lang voor de traders komen, als die al silk bij zich hebben, en ik kan het leger niet zo lang missen om hem te bewaken voor als hij gek word...
ik roep de bookkeeper er bij en vraag om de inventaris lijst van threads en cloth.
1 silk thread. ik wijst het aan en vraag waar die zich bevind.
"het ziekenhuis" zegt de bookkeeper "daar mogen alleen de dokters aan zitten"
dat kan toch niet waar zijn denk ik, ongelofelijk, echt een schande!
"dus we laten deze dwerg al die tijd een prima bruikbare jewelers workshop bezet houden, tot hij gek word een de boel gaat slopen?"
de bookkeeper haalt zijn schouders op en zegt "ik hou alleen de inventaris bij, ik maak de regels niet"
ik geef de opdracht om die ene silk thread the dumpen en weer vrij te geven.
en "daarna zorg je dat er cloth van word gewoven" zeg ik tegen de bookkeeper.
"maar we hebben geen weefgetouwen" zegt hij. en hij kijkt even rond en zegt "en weinig plek om het te bouwen hier"
ik haal mijn palm weer van mijn gezicht en zeg "bouw er maar een de gang voor het ziekenhuis zo lang. dan is het snelst gebeurt."
de bookkeeper rent weg om het door te geven.
ik ga ondertussen door met plannen maken voor het de workshops, ondanks het constant gesnik en gelach.
een paar uur later hoor ik ineens het gelach en gesnik verstommen. ik kijk om en zie de ogen van de dwerg in de workshop wijd open staan. geen idee hoe hij het te weten is gekomen maar hij sprint ineens weg, luid schaterlachend op weg naar een stukje silk cloth neem ik aan... waar een simpele dwerg al niet gelukkig van kan worden.
als ik door het metaalbewerkingsgedeelte loop van de workshops word ik erg bedroeft.
ik roep de burgemeester erbij en vraag "luister eens"
hij spitst zijn oren en luistert aandachtig. "ik hoor niks" zegt hij.
"juist, en waarom hoor je niks?"
"omdat er niemand hier werkt"
"JUIST!, en waarom werkt hier niemand?"
beschaamt hij mompelt iets over kolen op enzo, maar ik frot hem de lijst onder zijn neus die aangeeft hoeveel lignite we hebben.
"verbrand een stuk hout en begin met het verwerken van lignite, en hou er niet mee op tot al het lignite is verwerkt!" zeg ik tegen hem, en hij rent weg om het uit te gaan voeren.
maar het zet me wel aan het denken... lignite is lastig. voor elke cool die je verbrand krijg je er maar 2 terug. het is veel beter als niks, en een stuk beter als het verbranden van schaars hout maar toch....
dat moet anders kunnen.
ik heb wel een idee, maar waar zet je het neer? als er halverwege de grote cavern tussen zit kun je opnieuw beginnen, en 1 jaar tijd is lang niet voldoende om lukraak wat pogingen te doen.
15th Granite
de extra ruimtes voor de nieuwe workshops worden al driftig aan gewerkt, en daarna gaan ze de ruimte er boven uitgraven om als kleine opslag te dienen toegespitst op elke workshop.
allemaal gevoed door de de grote hoofdopslag plaatsen naast de hoofdgang.
dwergen met nuttige skills moeten dat doen, en niet bezig zijn met heen en weer lopen.
terwijl ik de voortgang van het werk vol krijg ik het bericht dat de 10 slabs af zijn... slabs vraag ik? welke slabs?
van de vorige leider zegt de dwerg, we hebben last van wat spoken, in het bijzonder 2 spookdokters op het moment, maar ik denk dat er wel meer gaan komen gezien de hoeveelheid lijken buiten de muren. de slabs zijn om ze....
ik luister maar half maar opeens draag ik mijn hoofd naar hem toe en vraag... nee eis "spoken?!?"
hij deinst wat terug en zegt ja spoken....
een langzame sinistere glimlach begint op mijn gezicht te groeien, de dwerg voor me word er een beetje bang van.
spoken... ja dat moet werken. waar zijn ze mijn beste man.
nou uhm, eentje staat er buiten op de berg, en de andere bij de trainings zaal.
vraag er een om naar mijn kamer te komen wil je, ik heb een voorstel voor ze.
hij kijkt me met open mond aan... hop hop zeg ik.
jaa dit zou heel goed kunnen werken... ik begin te grinniken terwijl ik naar mijn kamer loop, en moet me inhouden om niet in schaterlachen uit te barsten. ik begin die gekke dwerg ineens een stuk beter te begrijpen.
maar mijn meesterwerk zal iets nuttiger worden als een coffin van jasper met afbeeldingen van elven erop.
heb hem in de eetzaal laten zetten... als motivatie voor de andere dwergen, en als schaamtevol ode aan zijn elven-vereringen.
nu ik daar aan terug dacht word ik nog vrolijker en loop luidkeels lachend naar mijn kamer.
[
Voor 255% gewijzigd door
Countess op 23-06-2011 21:37
]
mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!