D'oh... En dat post ie net voordat ik klaar ben om m'n eerste stuk te posten
Naja, shit happens

Previously on Helmssecret:
De zak wordt van mijn hoofd afgetrokken en ik knipper met m'n ogen tegen het felle licht dat in mijn ogen schijnt.
"Hij is wakker," gromt een stem naast en de lamp verdwijnt uit mijn gezicht.
Ik kijk vooruit en zie een dwerg door een gordijn van rook in de schemerige kamer. Hij zit achter een tafel, terwijl ik op een stoel zit, met naast mij twee dwergen in donker leren armour.
"Bedankt dat je zo snel hier bij ons kon komen, VyperX."
Het was niet alsof ik een keuze had gehad. Na 16 uur lang Happy Hour, heb je het als barman niet helemaal helder meer. Ik herinner me nog dat ik m'n bar aan het afsluiten was, en daarna... zwart.
"We hebben je hier naartoe gehaald, omdat we een dwerg nodig hadden met jouw kwaliteiten... Een dwerg die geen 'Nee' zou kunnen zeggen tegen ons aanbod."
"En... wat voor aanbod is dat?" vroeg ik.
Gedachten razen door m'n kop: Waarom ik? Waarom nu? Wat willen ze van mij?
"Snel terzake.. mooi, mooi... Wij hebben jou nodig voor een geheime opdracht, VyperX. Een opdracht van staatsbelang."
De dwerg aan de andere kant van de tafel zet zijn handen onder zijn baard en leunt naar voren.
"We willen dat jij voor ons op expeditie gaat naar het noorden."
Ik knipper wederom met m'n ogen, dit keer van verbazing.
"Euh, ja.. heel leuk allemaal, maar... What the fuck? Ik ben een barkeeper! Ik weet niks van expedities. En dan nog, waarom zou ik weg gaan? Ik heb m'n bar hier!"
De dwerg verdwijnt weer naar achter, dieper de schaduw in, haast teleurgesteld in mijn reactie.
"Je zal merken dat het leiden van een expeditie makkelijker is dan je zou denken. En je zal niet alleen zijn, je krijgt hulp." Hij pauseert even, terwijl hij z'n stenen pijp aansteekt, en een dikke witte rookpluim uitblaast.
"Oh, en je had een bar. Hij is daarnet in vlammen opgegaan. En mocht je zo vastberaden zijn om niet mee te gaan, dan zullen we er voor zorgen dat de Hammerer het vat dwarven rum vindt met jouw vingerafdrukken, dat gebruikt is om de brand aan te steken."
M'n mond valt open en ik kijk langzaam naar beneden naar m'n handen en bal deze tot vuisten. Mijn bar, mijn mooie kroeg! Zo veel jaren zwoegen om allemaal teniet te worden gedaan in een brand.
Ik kijk strak omhoog naar de dwerg die content aan z'n pijp zit te puffen.
"Hier ga je spijt van krijgen," zeg ik met gespannen stem.
"Ja, zeker," zegt hij nonchalant. "Hier heb je de gegevens waar jullie naartoe gaan. De expeditie is al publiekelijk aangekondigd, maar niemand weet verder van de echte reden waarom jullie daar naartoe gaan." Hij schuift een kattenleren map met papieren over de tafel mijn kant op. "De details staan hier in, je krijgt je volgende instructies ter plaatse."
Hij gebaart naar de dwergen naast me, en zij hijsen me omhoog en leiden me weg naar de deur.
"Hoe heet die verdomde expeditie dan die ik moet gaan doen?" schreeuw ik, terwijl ik achteruit kijk naar de mysterieuze dwerg.
"Heb ik je dat nog niet gezegd? Hij heet... Helmssecret!"
De twee dwergen gooien me de kamer uit, en ik val op de ruw stenen vloer.
Een geheime missie... in Helmssecret!? What the hammering fuck!
Year 551 - Part 1 - Door VyperX
Expeditie log: 1st Granite 551, Early Spring
Waarom verdomme Helmssecret? Bedenk een betere naam voor je geheime expeditie!!
Zelfs 3 weken na het vertrekken vanuit het fort, kan ik me er nog steeds druk om maken. Eerst mijn mooie bar affikken, en me daarna op een "geheime" opdracht sturen.
Het enige wat ze me gaven was een globale kaart van de omgeving:

Eindelijk aangekomen blijkt het landschap... koud en verlaten:

Na de lange reis hebben we de wagen neergezet op de bergrug. Wat mij betreft zijn we er.

Aankomst in Helmssecret
Gedurende de reis heb ik wat kennis kunnen maken met mijn... lotgenoten.

Hoewel ik me afvraag waarom zij zijn meegegaan op deze expeditie, durf ik het niet te hebben over de "opdracht" die ik heb gekregen. Naja, opdracht... op een papiertje stond in een zakelijk rune-schrift:
Maak een outpost. Overleef. Wacht op verdere instructies.
Ik denk dat ik geen keuze heb... Vervloek deze kattenzooi!
Expeditie log: 2nd Granite 551, Early Spring
Ik snap in ieder geval voor een deel waarom ze ons naar deze godvergeten plek hebben gestuurd. Qua natuurlijke bronnen is het hier ideaal! Aan de west kant van ons terrein zit een dicht bos, terwijl aan de oost kant een diep dal zit met de bron van een riviertje. De echte rijkdom zit echter in het midden, met dikke aders hematiet, magnetiet en bruinkool.
Ik heb halverwege de oost kant van de berg een mooi plat stuk gevonden waar we handig een ingang kunnen beginnen met graven.

Ik heb zelf maar een pick gepakt, en Bornhald komt achter me aan met de zijne. Onderweg zien we in de verte nog een kudde dromedarissen. Mogelijk dat we die later nog kunnen vangen...
Terwijl Hydra wat bomen aan het omhakken is, ziet Countess opeens onze eerste bezoeker: een skeletal hoary marmot.
Hydra twijfelt geen moment, laat z'n axe vallen, en gaat het beest te lijf met z'n blote handen.
Eeeeuuuh... Ik denk dat ik voor onze volgende "gast" toch een keer met Hydra moet gaan praten, over het verschil tussen dingen aanvallen met je handen, of met een dodelijk metalen wapen.
Onder het graven hoor ik buiten wat rare geluiden. Op het moment dat ik naar buiten kijk, zie ik even verderop de kudde dromedarissen staan. Ze staren naar ons met hun grote ogen met valse wimpers... Ik vertrouw ze voor geen meter.
Omdat we de komende jaren nog vaak bij het bos moeten komen, besluit ik alvast een directe gang te maken van onze ingang, tot aan de rand van het bos. Hopelijk besparen hiermee vooraan wat tijd met het halen van hout.
Expeditie log: 9th Slate 551, Mid-Spring
De gang richting het bos vordert al gestaag. Bornhald en ik zijn ondertussen goed bevriend geraakt!

De barakken zijn ook af, en de plannen voor onze eetzaal ook. Maar eerst project "Woot! Wood!" 
De ingang van het fort: