Automaat vs Handgeschakeld

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:45
Chevy454 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 23:36:
[...]

Vreemd, ik kan bij 120km/h zomaar van D naar R schakelen. En nee, de tandwielen vliegen mij niet rond de oren. Hooguit mijn achterligger welke plots hele grote bloeddoorlopen ogen krijgt :+
Dat kan best ja. Maar is geen ontkrachting van wat ik zei, dus weet niet wat er vreemd aan is? Hoop voor je achterligger alleen niet dat je dat in het echt doet :P
Het is iets meer anticiperen maar nog nooit een probleem gehad met het kruipen, dat is afgesteld op +/- 6km/h. Het verloop naar die 6km/h kan wel verschillen. Sommigen wil die dermate agressief hebben dat deze uit een geul kan rijden zonder gas te geven.
Is voor vele auto's verschillend heb ik al gemerkt. Warme motor (laag toerental) stationair met rem los. Kan 4 km/u zijn, kan 15 km/u zijn. Heb al in vanalles gereden iig. Anticiperen is natuurlijk belangrijk, dat doe ik ook goed, maar heb genoeg stukken file gehad dat het hele stukken met een constante amper stapvoetse snelheid door gaat. Je kan moeilijk stil gaan staan om een gat te laten vallen en dan even optrekken tot je weer moet stoppen, gaat het verkeer achter je niet leuk vinden. Blijft weinig over dan hele tijd met zwaar slepende remmen rijden met een automaat. No thanx.
De remschijven van een automaat hebben een hogere thermische massa, dat valt dus allemaal nog wel mee.
Ken geen auto's die dat hebben, maar ze zullen er vast wel zijn ja. Auto's genoeg waarvan de schijven hetzelfde zijn voor automaat en handbak.
Vertel mij eens waarom.
Een automaat hele tijd schakelen tussen neutraal en D alsof een handbak is om maar niet met slepende remmen te hoeven kruipen? Daar is zo'n automaat juist niet voor gemaakt. Meteen kapot zal het er niet van gaan nee, maar kan me niet voorstellen dat ze dat erg leuk vinden.

Toch doe ik het, omdat ik een hekel aan heb hele tijd m'n poot op de rem te moeten houden, nogal vermoeiend. Met handbak gewoon in z'n vrij en koppeling los laten rollen, of in z'n 1 en koppeling ingetrapt houden en af en toe ietsje laten aangrijpen om die stapvoetse snelheid te behouden. Zal wel aan mij liggen maar dat vind ik minder vermoeiend. En het is nog leuker ook :) De sleepcontact-tijd van de remmen met automaat is ook veel langduriger dan telkens beetje laten slippen van de koppeling met handbak. De koppeling is misschien defect-gevoeliger, maar de remmen zullen veel harder slijten.
ik snap niet wat het probleem is dat je geen volgas kunt rijden. Als je volgas wilt rijden dan wil je vol vermogen dus dan moet die terugschakelen. Daarnaast boeit mij die volgas geen flikker. De pedaalmap (hoeveel koppel ifv gaspedaal stand) is veel belangrijker. Bij 40% pedaal al maximum koppel hebben is erg uitdagend voor de strategie van de transmissie. Nee, volgas is simpel: terug naar maximum vermogen en gaaaaaaaan!
Je kan wel vol gas rijden, maar de automaat schakelt dan terug. Dat is nou net iets dat je NIET wil. Het is daarom ook onmogelijk om de top van de auto te halen, aangezien die met vol gas nooit naar de hoogste versnelling schakelt. M'n TransAm niet in ieder geval, net zoals al die andere soortgelijke Ami's. Weet niet in hoeverre dat bij Europeese/Japanse auto's ook zo is, maar zou niet weten waarom dat zoveel van elkaar zal verschillen. Daarom kan hij niet harder dan 200 terwijl hij vermogen genoeg heeft voor veel meer. Puur omdat de bak in 3 blijft hangen. Met ietsje gas los schakeltie wel naar 4, maar met ook maar een halve mm teveel gas weer bij geven, dan schakeltie met 190 vrolijk terug naar 3 en zittie weer tegen de redline te hikken 8)7

Maar ook met gewoon iets meer dan normaal gas geven om op te trekken. Een automaat schakelt dan makkelijk een versnelling terug. Als je motor nog koud is en je wil daarom juist de toeren beperkt houden dan is dat ook niet handig. Met een handbak kun je naar hartelust gas geven, en toch je lagere toerental behouden. Met koude motor kun je beter met iets meer gas 2000-3000 rpm rijden dan met minder gas 3000-4000 rpm. Rijdt bovendien ook zuiniger en relaxter. Heb het nadrukkelijk niet over vol gas met die lage toerentallen, da's weer niet lekker voor de lagers nee.
PauseBreak schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 01:41:
Hoe rijden jullie file dat je constant moet koppelen/ontkoppelen/remmen? Is het dan echt zo moeilijk om gewoon een gat te laten vallen naar je voorganger en gewoon op één tempo door te rijden? :p
Natuurlijk heb je dan wel eens af en toe een ito die van baan verwisseld, maar als je het goed doet, hoef je ook dan niet te remmen. Gewoon je auto in 2 gooien en lekker laten kachelen :p
Dat doe ik ook zoveel mogelijk :) maar dat werkt niet altijd even goed...

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:23
Knightwolf schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 02:42:
Je kan wel vol gas rijden, maar de automaat schakelt dan terug. Dat is nou net iets dat je NIET wil. Het is daarom ook onmogelijk om de top van de auto te halen, aangezien die met vol gas nooit naar de hoogste versnelling schakelt. M'n TransAm niet in ieder geval, net zoals al die andere soortgelijke Ami's. Weet niet in hoeverre dat bij Europeese/Japanse auto's ook zo is, maar zou niet weten waarom dat zoveel van elkaar zal verschillen. Daarom kan hij niet harder dan 200 terwijl hij vermogen genoeg heeft voor veel meer. Puur omdat de bak in 3 blijft hangen. Met ietsje gas los schakeltie wel naar 4, maar met ook maar een halve mm teveel gas weer bij geven, dan schakeltie met 190 vrolijk terug naar 3 en zittie weer tegen de redline te hikken 8)7
Dat zegt meer over jouw TA van 1880, als over een moderne automaat... ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

PauseBreak schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 01:41:
Hoe rijden jullie file dat je constant moet koppelen/ontkoppelen/remmen? Is het dan echt zo moeilijk om gewoon een gat te laten vallen naar je voorganger en gewoon op één tempo door te rijden? :p
Natuurlijk heb je dan wel eens af en toe een ito die van baan verwisseld, maar als je het goed doet, hoef je ook dan niet te remmen. Gewoon je auto in 2 gooien en lekker laten kachelen :p
Ah, zo'n egoitschische pannekoek die op een traject van 8 km file gewoon gaten laat vallen waar complete vrachtwagens tussen passen omdat meneer zo graag zo wil rijden?
Je weet de definitie van file? Te veel auto's op een te klein stuk weg. En wat ga jij doen? Juist, nog meer weg gebruiken omdat JIJ wilt rijden in de file zoals JIJ wilt.
En ja, dan ben ik zo'n idioot die volgas je voorbij scheurt in de file om weer voor je in te voegen.
File is namelijk bij mij niet mijn hobby.

Kan me overigens voorstellen dat file rijden zonder auto hold wat minder prettig zou zijn (altijd nog prettiger dan een handbak), maar bij stoplicht en file is auto hold heerlijk :Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Koffie schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 07:17:
[...]

Ah, zo'n egoitschische pannekoek die op een traject van 8 km file gewoon gaten laat vallen waar complete vrachtwagens tussen passen omdat meneer zo graag zo wil rijden?
Je weet de definitie van file? Te veel auto's op een te klein stuk weg. En wat ga jij doen? Juist, nog meer weg gebruiken omdat JIJ wilt rijden in de file zoals JIJ wilt.
En ja, dan ben ik zo'n idioot die volgas je voorbij scheurt in de file om weer voor je in te voegen.
Juist pannenkoeken die vol gas gaten induiken en vervolgens vol op de rem moeten gaan staan zijn debet aan files. Files worden niet veroorzaakt door mensen die gaten laten vallen. Files worden veroorzaakt door mensen die onnodig scheuren en vooral onnodig remmen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
argro schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:05:
[...]
Juist pannenkoeken die vol gas gaten induiken en vervolgens vol op de rem moeten gaan staan zijn debet aan files. Files worden niet veroorzaakt door mensen die gaten laten vallen. Files worden veroorzaakt door mensen die onnodig scheuren en vooral onnodig remmen.
Wat mij altijd opvalt is bij het invoegen je over het algemeen 2 soorten mensen hebt: Mensen die harder rijden dan de mainstream snelheid op de snelweg, en dan moeten remmen alvorens ze kunnen invoegen, en mensen die te langzaam rijden en dan invoegen.

Waarom gaan we niet gewoon bij het invoegen net zo snel/langzaam rijden als de snelheid op de snelweg zelf? En dan gewoon relaxxed invoegen. Als iedereen 2 auto's ruimte voor zich laat moet dat prima kunnen :)

Ik heb zo'n hekel aan file's waar je stil staat, en dan in een keer weer volgas weg kan rijden. Dat zijn de file's die veroorzaakt worden door sjappies die niet auto kunnen rijden.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:12

EXX

EXtended eXchange

Na 5 schakelwagen rij ik nu een Prius. Geweldig, zo een automaat. Ik wil echt niet meer terug naar het gepruts met een handbak. Heel relaxed in de stad en vooral in de file. :)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:21

PauseBreak

derp!

@ Koffie:
Je hoeft echt geen gaten te laten vallen waar een vrachtwagen tussen past om gewoon op één tempo door te kunnen kachelen hoor :p
Ik zou zeggen, probeer het eens ;)

Wat ik persoonlijk wel een voordeel vond aan het rijden met een automaat is dat je veel rustiger rijdt. Je hebt meer tijd om je bezig te houden met waar het om draait; het verkeer zelf. Als je een handbak rijdt moet je toch ook daarmee bezig zijn en gaat er dus ook minder aandacht uit naar het verkeer.

[ Voor 29% gewijzigd door PauseBreak op 11-06-2009 09:54 ]

Nee, merp!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik heb automaten gereden en handbakken maar ik vind nou niet dat het verschil zo overduidelijk is dat je "rustiger" rijdt. Schakelen gaat gewoon op de automatische piloot en net zo relaxed als je zelf wilt :)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een automaat hele tijd schakelen tussen neutraal en D alsof een handbak is om maar niet met slepende remmen te hoeven kruipen? Daar is zo'n automaat juist niet voor gemaakt. Meteen kapot zal het er niet van gaan nee, maar kan me niet voorstellen dat ze dat erg leuk vinden.
Eerst beweerde je dat het kwaad kan en nu zeg je dat je denkt dat het kwaad kan. Wat is het nu?
Is het een onderbuik gevoel of kan je dat technisch staven?
Is voor vele auto's verschillend heb ik al gemerkt. Warme motor (laag toerental) stationair met rem los. Kan 4 km/u zijn, kan 15 km/u zijn.
Versleten frictieplaten of niet goed geadapteerd. Niks speciaals qua gedrag naar mijn mening. Als de frictieplaten een ander gedrag tonen dan kan een moderne automaat dat opvangen door adaptie. Bij een hydraulische bak is dat natuurlijk niet het geval.
Je kan wel vol gas rijden, maar de automaat schakelt dan terug. Dat is nou net iets dat je NIET wil. Het is daarom ook onmogelijk om de top van de auto te halen, aangezien die met vol gas nooit naar de hoogste versnelling schakelt.
Hangt af hoe het afgesteld is. Bij velen zit de hoogste snelheid in de voorlaatste trap en is de laatste trap de cruise trap. Ik zie het probleem dus nog steeds niet. In een enkel geval wordt er gekozen voor een minder lange laatste trap zodat hier de topsnelheid gehaald kan worden. Tata nano ofzoiets.
M'n TransAm niet in ieder geval, net zoals al die andere soortgelijke Ami's. Weet niet in hoeverre dat bij Europeese/Japanse auto's ook zo is, maar zou niet weten waarom dat zoveel van elkaar zal verschillen.
Ik weet dat wel en er zit een wereld van verschil qua afstelling en rijgedrag. Europeanen willen het relaxed hebben, Aziaten geven jou net niet de doodstraf als je met meer als 50% gas durft te vertrekken. Als ze een auto inhalen dan is dat met 2% extra gas.

WERELD van verschil.
Daarom kan hij niet harder dan 200 terwijl hij vermogen genoeg heeft voor veel meer. Puur omdat de bak in 3 blijft hangen. Met ietsje gas los schakeltie wel naar 4, maar met ook maar een halve mm teveel gas weer bij geven, dan schakeltie met 190 vrolijk terug naar 3 en zittie weer tegen de redline te hikken 8)7
Hydraulische bak, verenpakket van de restricties wat mogelijk uitgewerkt is.
Maar ook met gewoon iets meer dan normaal gas geven om op te trekken. Een automaat schakelt dan makkelijk een versnelling terug. Als je motor nog koud is en je wil daarom juist de toeren beperkt houden dan is dat ook niet handig.
Geen problemen mee. Laat de motor maar toeren draaien. Dat kan geen kwaad, ookal is die koud.
Met een handbak kun je naar hartelust gas geven, en toch je lagere toerental behouden. Met koude motor kun je beter met iets meer gas 2000-3000 rpm rijden dan met minder gas 3000-4000 rpm.
Ben ik het niet mee eens. Ik draai dan liever meer toeren koud (iets meer natuurlijk). Het gaat juist om de gasdruk en als jij meer gasdruk bij lagere toeren hebt dan is de lagerdruk hoger terwijl de olie nog te dik is. Dikke olie, lage toeren, moeilijker te verpompen, minder debiet, hoge gasdruk.... En het geleverde vermogen van de motor blijft hetzelfde, enkel het koppel (en de gasdruk) ligt lager. Wat is er dan beter.

Ik heb nog steeds geen echt argument gehoord. Ik kan je wel 1 geven. De katalysator is sneller op temperatuur waardoor de motor efficiënter kan gaan werken. Tot nu heb ik nog niets geks gehoord.

Daarnaast, niet te pietlullig doen. Motor -32C, loopt op 3 vd 4 cilinder en dan volgas in neutraal (wel 10 seconden wachten voor de olie). De 4de cilinder was wakker :+ De motor nu -28C en dan volgas wegtrekken in D. Geen probleem voor de motor want hij doet nu nog steeds goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 11-06-2009 10:49 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:45
Koffie schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 07:17:
[...]

Kan me overigens voorstellen dat file rijden zonder auto hold wat minder prettig zou zijn (altijd nog prettiger dan een handbak), maar bij stoplicht en file is auto hold heerlijk :Y)
Als je zo'n hekel hebt aan files, waarom vererger je ze dan? Goed dat je zelf zegt dat je zo'n idioot bent :P Zit je nou expres olie op het vuur te gooien of ben je echt zo?

Juist door gaten te laten vallen door zo constant mogelijke snelheid aan te houden krijg je achter je niet dat continu gas-rem-gas-rem harmonica effect dat file heet en veroozaakt. Juist door zo constant mogelijk te rijden verminder je de file.

En om ff in jouw trend voort te praten: ik ben dan zo'n idioot die dat dan ook altijd zoveel mogelijk zal doen. Ook al heb ik haast, en ook al is file ook niet mijn hobby. Het is het beste voor jezelf EN voor anderen... ook al heeft niet iedereen dat in de gaten. Meestal zijn de gaten voor me maar een paar autolengtes, in sommige gevallen passen er wel 3 vrachtwagens met oplegger tussen :P (geheel afhankelijk van situatie en rijsnelheid). Of ik nou daar rij met die snelheid of 100 meter verder naar voren met diezelfde snelheid maakt niet uit, je bent niet eerder op je bestemming.

Het is een soort van 'blokrijden' dat ze ooit vanuit de overheid bedacht hebben (ik deed dit overigens al jaren voor dat verzonnen werd), maar dan met het verschil niet perse een vaste max snelheid hanteren zoals hun, dus wel enigszins met het verkeer mee rijden. Je houdt dan wel enige vorm van optrekken en na een tijdje weer moeten afremmen, maar door ver vooruit te kijken en daarop te anticiperen kun je de heftigheid van het harmonica-effect serieus enorm terugbrengen. Stug vaste snelheid houden als het voor je 100'en meters leeg is gaat de doorstroming niet verbeteren. Maar achterop je voorganger blijven rijden met gas-rem-gas-rem harmonica maakt het er eveneens niet beter op.

Kortgezegt: je moet het harmonica-effect zo actief mogelijk tegengaan, aangezien dat de file-boosdoener is.

Maargoed, da's beetje offtopic wbt handbak vs automaat :P
Chevy454 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 10:37:
[...]

Eerst beweerde je dat het kwaad kan en nu zeg je dat je denkt dat het kwaad kan. Wat is het nu?
Is het een onderbuik gevoel of kan je dat technisch staven?
Onderbuikgevoel ja. Kwaad kunnen of er niet helemaal lekker voor zijn... maar net hoe je het interpreteert. Ik kan me iig niet voorstellen dat een automaat daarvoor gemaakt is om N-D-N-D-N-D in de file te rijden...
Hangt af hoe het afgesteld is. Bij velen zit de hoogste snelheid in de voorlaatste trap en is de laatste trap de cruise trap. Ik zie het probleem dus nog steeds niet.
Ze zullen er vast wel zijn, maar ik ken iig geen auto's die in de voorlaatste trap/versnelling hun topsnelheid halen en in de hoogste versnelling niet meer. In m'n T/A heet het dan wel "overdrive" omdat de gearing lager is dan 1:1, men denkt dan zoals je zegt aan 'cruise versnelling', maar hij gaat daarin wel degelijk harder dan in 3. In 3 gaatie ongeveer 190 @ redline, terwijl in Overdrive de 220-230 toch wel te halen moet zijn.

btw: hoe het momenteel is weet ik niet, heb nu andere (kortere) eindoverbrenging en moet dat als die goed genoeg is ingereden allemaal nog een keer opnieuw uitproberen.
Ik weet dat wel en er zit een wereld van verschil qua afstelling en rijgedrag. Europeanen willen het relaxed hebben, Aziaten geven jou net niet de doodstraf als je met meer als 50% gas durft te vertrekken. Als ze een auto inhalen dan is dat met 2% extra gas.

WERELD van verschil.
Deze mag je ff uitleggen, want snap niet echt wat je bedoelt :)
Hydraulische bak, verenpakket van de restricties wat mogelijk uitgewerkt is.
Durf het niet hard te maken, maar zover ik weet is dat inherint aan het type bak. Zover ik me kan herinneren zijn er op Fbody-forum velen die dit probleem hebben, ook met gereviseerde bak. Er zijn wel mods voor die de kickdown pas later laten inschakelen of zelfs helemaal weglaten. Mocht mijn bak ooit aan de beurt komen voor een revisie laat ik dat ook zeker doen. Met wat meer gas een versnelling terug is genoeg, kickdown (max mogelijke aantal versnellingen terug) gebruik ik nooit.
Geen problemen mee. Laat de motor maar toeren draaien. Dat kan geen kwaad, ookal is die koud.

Ben ik het niet mee eens. Ik draai dan liever meer toeren koud (iets meer natuurlijk). Het gaat juist om de gasdruk en als jij meer gasdruk bij lagere toeren hebt dan is de lagerdruk hoger terwijl de olie nog te dik is. Dikke olie, lage toeren, moeilijker te verpompen, minder debiet, hoge gasdruk.... En het geleverde vermogen van de motor blijft hetzelfde, enkel het koppel (en de gasdruk) ligt lager. Wat is er dan beter.
Daar zijn de menginen over verdeeld. Wat met koude motor rustig wegrijden is door ieders interpretatie een ander begrip.
Daarnaast, niet te pietlullig doen. Motor -32C, loopt op 3 vd 4 cilinder en dan volgas in neutraal (wel 10 seconden wachten voor de olie). De 4de cilinder was wakker :+ De motor nu -28C en dan volgas wegtrekken in D. Geen probleem voor de motor want hij doet nu nog steeds goed.
Dan heb je imo mazzel :P

[ Voor 6% gewijzigd door Knightwolf op 11-06-2009 23:53 ]

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Knightwolf: dat jouw stationair RPM blijkbaar te hoog staat afgesteld (te hoge rolsnelheid in D), je geen goede rembekrachtiger hebt (moeite om je voet op de rem te rusten) en je kick down linkage verkeerd staat afgesteld wil nog niet zeggen dat elke amerikaan of automaat zo rijdt. Ik heb nog geen GM-produkten gereden maar Mopar-automaten en Ford/Lincoln-automaten schakelen enorm fijn, vloeiend en retesnel (ik heb o.a. een '76 W200, '75 Lincoln, '64 Valiant en een '71 Plymouth gehad / heb ik nog).

Voorbeeld, mijn huidige '71 Plymouth: Bij file en stoplichten nauwelijks rol met voet RUSTEND op rempedaal. Bij stoplicht zet ik graag schakelaars voor schut: linkervoet op rem, rechtervoet in de aanslag. Bij groen rechtervoet direct omlaag en linkervoet direct omhoog. Gegarandeerd een gat van 500 meter tussen jou en de auto die links van je zo stoer stond te gassen <:o) Bij WOT trekt hij door naar een RPM of 6500 tot hij naar de 2 gaat. Bovendien werkt de kickdown alleen als het echt nodig is, dus niet als je in een lage versnelling zit, maar alleen als je al in de 3 zit bijvoorbeeld en dan WOT trapt. Dan krijg je dus een stoot in je rug en vlieg je vooruit.

Dat bepaalde auto's blijkbaar dat heel traag doen ligt dan echt aan de implementatie van het systeem. Mijn bak is iig niet electronisch, gewoon hydraliek en een tweetal stangen.

Verwijderd

Of voet op de rem én voet een beetje op het gas. :+

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ghehe ik heb geen limited slip, staat zo sneu :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wilf schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 00:27:
Ford/Lincoln-automaten schakelen enorm fijn, vloeiend en retesnel (ik heb o.a. een '76 W200, '75 Lincoln, '64 Valiant en een '71 Plymouth gehad / heb ik nog).
Dit kan ik beamen :Y

Alleen jammer dat mijn Contour geen RWD is.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Knightwolf schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 23:42:
Onderbuikgevoel ja. Kwaad kunnen of er niet helemaal lekker voor zijn... maar net hoe je het interpreteert. Ik kan me iig niet voorstellen dat een automaat daarvoor gemaakt is om N-D-N-D-N-D in de file te rijden...
Wij forceren zelfs dat de drukniveau's naar neutraal stand gaan in D (bij normaal rijden ja). Als de bestuurder dan in zo'n lage druk stand gas gaat geven is geen probleem, dat is afgesteld.

De reden dat dit gebeurt is omdat mensen hem niet in manueel in N zetten. De bak moet leren zijn aangrijpingspunt te bepalen dus als de gebruiker dat niet doet dan doen wij dat geforceerd voor hem. En dat kan geen enkel moment kwaad, hij is daarvoor afgesteld.

Ik zie enkel voordelen. De motor leert zijn idle speed controller fatsoenlijk in, de versnellingsbak leert zijn aangrijpingspunten bij verscheidene temperaturen leren. Niets dan voordelen.
Ze zullen er vast wel zijn, maar ik ken iig geen auto's die in de voorlaatste trap/versnelling hun topsnelheid halen en in de hoogste versnelling niet meer.
Het is maar hoe ze de ratio's bepalen bij de constructeur. Meestal is de laatste trap de cruise trap en de voorlaatste die van de topsnelheid.
Deze mag je ff uitleggen, want snap niet echt wat je bedoelt :)
Europeanen rijden op vermogen (zijn niet bang voor toeren te draaien icm volgas), aziaten rijden op valium (durf niet het om meer als 3500rpm te draaien en meer als 50% gas te rijden, ze slaan je figuurlijk dood omdat je een maniak bent. Het is grappig als je zo een tegemoet komende vrachtwagen ziet komen terwijl je chauffeur met 2% extra gas gaat inhalen :X :X :X )

Er zijn dus degelijk verschillen qua europa, amerika en azië qua afstelling.
Daar zijn de menginen over verdeeld. Wat met koude motor rustig wegrijden is door ieders interpretatie een ander begrip.
Bij koudstart strategie liggen de toeren normaal 10% hoger (0C) tot 20% hoger (-20C).
Maar nog steeds geen probleem mijnszien.
Dan heb je imo mazzel :P
Nee, die moet dat overleven. Hij zal zijn 200 000km niet meer halen maar dat maakt niet uit. Het moet foolproof zijn in de mate van het mogelijke.

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 12-06-2009 08:51 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

heb genoeg stukken file gehad dat het hele stukken met een constante amper stapvoetse snelheid door gaat. Je kan moeilijk stil gaan staan om een gat te laten vallen en dan even optrekken tot je weer moet stoppen, gaat het verkeer achter je niet leuk vinden. Blijft weinig over dan hele tijd met zwaar slepende remmen rijden met een automaat. No thanx.
Bij de meeste moderne automaten die ik rij en gereden heb ligt de snelheid niet hoger als bij de handbakken die ik ervoor gereden heb... "zwaar slepende remmen" bij stapvoets rijden is dus óf overtrokken óf slecht afgestelde auto.
de remmen zullen veel harder slijten.
De remblokjes vooral. Die zijn echter goedkoper te vervangen dan koppelingsplaten.
Je kan wel vol gas rijden, maar de automaat schakelt dan terug. Dat is nou net iets dat je NIET wil. Het is daarom ook onmogelijk om de top van de auto te halen, aangezien die met vol gas nooit naar de hoogste versnelling schakelt. M'n TransAm niet in ieder geval, net zoals al die andere soortgelijke Ami's.
Eh.. wat?
Mijn auto haalt z'n top in z'n 6 bij 240 op de teller. Mijn vader's Corvette haalt in z'n 4 bij iets over de 290 op de teller z'n top. Allebij deze autos heb ik meermaals met hun topsnelheid over de Autobahn gejaagd en het verhaal dat dat niet kan omdat bij volgas teruggeschakeld wordt, dat gaat nergens over. Zodra je hoog genoeg in de toeren van een versnelling komt, gaat ie door naar de volgende (afhankelijk van je hoeveelheid gas). Als je zo rijdt dat je in z'n 3 terug zou kunnen en je kickt, dan gaat ie ook naar z'n 3, maar hij gaat braaf door naar de 4 op het moment dat de 3 uitloopt. Ditzelfde gedrag vertonen tot nu toe alle automaten die ik op de Autobahn gereden heb, en ik woon in DE dus alles gaat de Bahn op als ik er ff mee mag rijden.
Weer een fout afgestelde auto aan jouw kant geloof ik.
Maar ook met gewoon iets meer dan normaal gas geven om op te trekken. Een automaat schakelt dan makkelijk een versnelling terug. Als je motor nog koud is en je wil daarom juist de toeren beperkt houden dan is dat ook niet handig. Met een handbak kun je naar hartelust gas geven, en toch je lagere toerental behouden. Met koude motor kun je beter met iets meer gas 2000-3000 rpm rijden dan met minder gas 3000-4000 rpm. Rijdt bovendien ook zuiniger en relaxter. Heb het nadrukkelijk niet over vol gas met die lage toerentallen, da's weer niet lekker voor de lagers nee.
Mijn auto doet dit niet hoor? Ik rij elk morgen met stijfkoude motor een bergje op van 18% en daarbij blijft hij braaf onder de 2400 toeren tenzij ik echt het pedaal onderin trap. Als je normaal gas geeft ga ja met 2000 tot 2100 toeren de berg op, in z'n 4, met 60 tot 70 km/h. Aan de andere kant tuf je een helling van 21% naar beneden en schakelt hij braaf naar de 6e versnelling om de toeren laag te houden.
4 KM verder kom ik een soortgelijk klimmetje tegen, waar de motor warm is en de olie rond de 90 graden, en daar laat de motor het toerental vrolijk oplopen naar de 3500 of, bij warm weer, 3800. Dezelfde situatie maar met een warme motor dus, en de automaat laat me daar gewoon remmen op de motor omdat het dan kan.

Dat je bij een automaat iets anders met het gaspedaal omgaat als in een handbak is waar, maar wat er met jouw automaat allemaal loos is moet je niet vertalen naar "alle automaten". Ik zou de jouwe in elk geval gisterne nog gaan verkopen :+

Verwijderd

Wij willen een audi a4 2.0 143 pk kopen maar weten niet wat Sneller en Sneller : Automaat of Manueel ????????????? :D

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

automaat is comfortabel maar ook saai.
als je goed gevoel voor de koppeling hebt en schakelen leuk vind, ga dan voor een 6bak.

d:)b :henk d:)b

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Vraag het anders in dit topic! 8)7

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door PWM op 22-09-2012 22:18 ]

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Zakelijk rijd ik een auris met CVT bak, maar dat is echt 10x niets, geen feeling. Privé heb ik een e46 automaat die 10 jaar ouder is maar rijd n schakelt 10x beter. Toch ben ik altijd fan geweest van hand schakel doordat je meer controle hebt. Langzamerhand neig ik toch naar een vervanger voor de e46 met automaat. Steptronic van BMW is toch een leuk bak..

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

De laatste 8traps automaat van BMW schakelt misschien net so snel als een handbak, maar de wat oudere modellen zijn minder snel. Dat zal ook wel voor de Audi gelden. Ik prefereer wel een dikke blok als je voor de automaat gaat. Voor een 2 liter tdi zou ik een hand bak nemen.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 21:37:
Wij willen een audi a4 2.0 143 pk kopen maar weten niet wat Sneller en Sneller : Automaat of Manueel ?????????????

Verwijderd

mijn auto's met automaat kan ik wel op één hand tellen, maar traag zijn ze allesbehalve.
allereerste auto met automaat was een scorpio 2.9i V6 Automaat, dat model dat op de sierra leek.
mijn tweede auto was een Ford Thunderbird 4.6 V8 automaat en nu rijd ik met een Jeep Cherokee 4.0 lijn-6 automaat.
zuinig? absoluut niet...veel koppel? helemaal mee eens.
een caravan trekken door de franse bergen waar menig europese auto's moeite hebben om hoog te komen heb ik hier in elke geval nog geen last van gehad. en ik rijd asfalt kilometers enkel op RWD (aandrijving alleen op de achterwielen).
ga ik het terrein in dan zet ik de tussenbak op 4x4, 4-Hi of 4-Lo....wat op dat moment van toepassing is (met name in de winter houd ik de jeep de gehele tijd in 4x4 modus).

het mooiste van mijn oudje is de automaat heeft 2 standen, Comfort en Power.
met comfort kan ik de gaspedaal zo diep vloeren als ik wil maar de kick-down treed niet in werking. dit gebruik ik dagelijks want voor mijn gevoel rijd het prettiger zo zonder haast.
als ik een caravan trek, zware aanhanger of de snelweg op ga waar ik dan op een kort stuk redelijk vaart moet maken dan gebruik ik ''Power'', kickdown en de o zo trage jeep gaat als de brandweer alsof er peper in zijn gat is gestopt.

waardes zoals topsnelheid of 0 naar 100 sprintjes vind ik al helemaal niet belangrijk.
leuk als je een zuinige auto koopt en de verbruik hoger laat worden als mijn oudje op de 100 vreet.
alleen erg vervelend als er iemand naast je staat en een wedstrijdje wilt houden wie als eerste van de stoplicht weg is, daar ben ik al heel lang niet meer gevoelig voor namelijk. automaat of handgeschakeld, als hij of zij met piepende banden weg rijd denk ik alleen...''gaat weer een liter.....''

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 07:27
Operations schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:30:
[...]

Ik rijdt regelmatig in een passat cc met die 7-traps DSG en ben het helemaal met je eens, het is een verademing. Dat auto hold is zeer prettig inderdaad. Kan het inderdaad aanraden.
Nou ik ben behoorlijk blij dat k mijn Passat cc kon inleveren bij de leasem. De DSG kan mij echt niet bekoren. Na al die marketing eromheen hoe geweldig dat ding wel niet was ben ik overstag gegaan. Als je als oma weg rij dan schakelt hij inderdaad feilloos. Maar op het moment dat je wat meer vermogen gebruikt, hoger in de toeren, dan gaat het allemaal niet zo soepeltjes meer. Zelfde op de snelweg; op de een of andere manier weet dat ding altijd net verkeerd te gokken. Vol gas bijv bij 140 gooit hij hem naar de 4 waarna er toch wel geteld een seconde of 2 opgetrokken kan worden voordat de toerengrens in zicht komt en hij weer doorgaat naar de 5, en bij vol vermogen vind ik hem niet bepaald soepel opschakelen :? Op de autobaan met terugschakelen gebruikte ik regelmatig de flippers om dat die DSG afstelling echt beroerd is. Bij een koude motor ontbreekt het de dsg ook aan finesse, 55km per uur met een koude diesel en dan in de 5, tja... Lekker zo'n tractor dreun in de auto. Autohold had ik altijd uit, vond het niet prettig. Bij het wegrijden merk je gewoon dat je hem door de rem heen trapt waarna deze gelijk los laat. Altijd wat weerstand bij de eerste meter bij het stoplicht. Vind ik persoonlijk niet prettig, maar ja dan gaan we mieren ziften. Oja en als we dan toch bezig zijn: beste vw, jullie draaien nog steeds het schakel patroon om, tegen het natuurlijk gevoel in. Opschakelen = naar je toe, en terug schakelen van je af. Niet andersom!
Ik dacht eerst nog dat ik een brakke dsg had gekregen, maar helaas in diverse leenautos (a3, golf, passat) zelfde euvels.

Daarvoor een bmw 3 gereden met automaat, deze is feilloos. Soepel schakelen ook bij vlot weg gedrag. In 170.000km nog nooit een keer voor het verkeerde verzet gekozen, waar dat bij de passat toch bijna wekelijks gebeurde. Ook was het gedrag van de automaat bij vol vermogen (290pk op de bak) vlekkeloos. De flippers gebruikte ik in de BMW echt nooit, waarbij ik in de passat cc toch regelmatig zelf ingreep omdat de techniek faalt.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

styx1 schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 21:52:
De laatste 8traps automaat van BMW schakelt misschien net so snel als een handbak, maar de wat oudere modellen zijn minder snel. Dat zal ook wel voor de Audi gelden. Ik prefereer wel een dikke blok als je voor de automaat gaat. Voor een 2 liter tdi zou ik een hand bak nemen.
In theorie zijn vrijwel alle 'conventionele' automaten trager dan de handbakversie. In de praktijk zal je waarschijnlijk sneller weg zijn bij het stoplicht met een automaat. Niemand kan zó goed schakelen als de simulator namelijk :+

Bij een Audi zou ik trouwens de multitronic prefereren. Zalige automaat, heerlijk soepel - ook met de 2.0TDI. De S-tronic (of DSG-bak) vind ik te nerveus, en bovendien heeft VAG nog steeds kwaliteitsproblemen met die dingen (lees: bovengemiddelde uitval bij km-standen tussen de 75.000 - 100.000). Dus wat dat betreft geen S-tronic/DSG voor mij.

Nee, merp!

Verwijderd

PauseBreak schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 22:45:
[...]

In theorie zijn vrijwel alle 'conventionele' automaten trager dan de handbakversie. In de praktijk zal je waarschijnlijk sneller weg zijn bij het stoplicht met een automaat. Niemand kan zó goed schakelen als de simulator namelijk :+

Bij een Audi zou ik trouwens de multitronic prefereren. Zalige automaat, heerlijk soepel - ook met de 2.0TDI. De S-tronic (of DSG-bak) vind ik te nerveus, en bovendien heeft VAG nog steeds kwaliteitsproblemen met die dingen (lees: bovengemiddelde uitval bij km-standen tussen de 75.000 - 100.000). Dus wat dat betreft geen S-tronic/DSG voor mij.
Wat vind u van de soort Audi a4 Audi A4 2.0 TDi DPF Multitronic Aut.

Verwijderd

dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door PWM op 23-09-2012 11:55 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 23:04:
[...]

Wat vind u van de soort Audi a4 Audi A4 2.0 TDi DPF Multitronic Aut.
Hangt van het bouwjaar af, maar een multitronic is doorgaans prettig rijden. De beste manier om daar zelf achter te komen is om gewoon een proefrit te gaan maken.

Nee, merp!

Verwijderd

PauseBreak schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 23:39:
[...]

Hangt van het bouwjaar af, maar een multitronic is doorgaans prettig rijden. De beste manier om daar zelf achter te komen is om gewoon een proefrit te gaan maken.
Het is het bouwjaar 2009

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik rij zelf een automaat en zou niet meer anders willen, heerlijk relaxed rijden en het verbruik boeit me niet, mijn auto is toch al totaal onzuinig.
Hoe het in de winter gaat is nog wel even afwachten, mijn automaat heeft een winterstand waardoor hij in de 2 wegtrekt en sneller opschakelt.

340PK, achterwielaandrijving en een automaat kon nog weleens een uitdaging worden in de sneeuw :P
Ik heb nog nooit met een handbak vastgezeten want dan kan je genoeg met de koppeling spelen.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Dan is de multitronic het probleem niet :+ Google wel even hoe het zit met de draagarmen achter, verlichting en de 2.0TDI (er zijn verschillende versies van en de een is wat betrouwbaarder dan de ander). Rijdt doorgaans prima, wel wat klein qua binnenruimte.

Nee, merp!

Verwijderd

PauseBreak schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 23:57:
[...]

Dan is de multitronic het probleem niet :+ Google wel even hoe het zit met de draagarmen achter, verlichting en de 2.0TDI (er zijn verschillende versies van en de een is wat betrouwbaarder dan de ander). Rijdt doorgaans prima, wel wat klein qua binnenruimte.
dat is niks we zijn maar met 3 in huis Een audi is wel groot genoeg

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

PauseBreak schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 23:39:
[...]

Heb ff snel gegoogled naar Multronic. "Multi-tronic is a CVT gearbox - Constant variable transmission."
Ik rij zelf zakelijk een Auris HSD met CVT bak. Het rijd wel makkelijk maar zonder enig emotie, vind ik.

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Of de versnellingsbakolie wel op tijd is ververst (elk 60.000 km).

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:10
Ik vind automaat gewoon ruk. Heb in de bijna 4 jaar dat ik mijn rijbewijs heb in totaal een km of 30 in een automaat gereden (Suzuki WagonR en een Renault Scenic) beide vond ik ruk. Het gaspedaal voelt vreemd aan, en de tijd die de bak erover doet om terug te schakelen moet je meten met een kalender.

Doe mij maar lekker schakelen, dat hoort er in mijn ogen gewoon bij. Ik vind het heerlijk

EDIT @ hierboven: diploma'tje Voertuigentechniek van het VMBO uit een grijs verleden hierzo. Voor zover ik mij kan herinneren is mij altijd geleerd dat je in principe de versnellingsbak olie (bijna) nooit hoeft te vervangen, in ieder geval niet bij handgeschakelde bakken. Het kan geen kwaad het eens te doen, maar nodig is het niet. Bij automatische bakken moet volgens mij de olie in de koppelomvormer wel eens vervangen worden, maar dat is niet bijster vaak.

Again, grijs verleden, dus niet zeker of bovenstaande klopt

[ Voor 39% gewijzigd door FastFred op 23-09-2012 00:55 ]

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

FastFred schreef op zondag 23 september 2012 @ 00:46:
Ik vind automaat gewoon ruk. Heb in de bijna 4 jaar dat ik mijn rijbewijs heb in totaal een km of 30 in een automaat gereden (Suzuki WagonR en een Renault Scenic) beide vond ik ruk. Het gaspedaal voelt vreemd aan, en de tijd die de bak erover doet om terug te schakelen moet je meten met een kalender.

Doe mij maar lekker schakelen, dat hoort er in mijn ogen gewoon bij. Ik vind het heerlijk

EDIT @ hierboven: diploma'tje Voertuigentechniek van het VMBO uit een grijs verleden hierzo. Voor zover ik mij kan herinneren is mij altijd geleerd dat je in principe de versnellingsbak olie (bijna) nooit hoeft te vervangen, in ieder geval niet bij handgeschakelde bakken. Het kan geen kwaad het eens te doen, maar nodig is het niet. Bij automatische bakken moet volgens mij de olie in de koppelomvormer wel eens vervangen worden, maar dat is niet bijster vaak.

Again, grijs verleden, dus niet zeker of bovenstaande klopt
http://www.audiforum.nl/f...ronic-olie-verversen.html

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-11 13:09
Afgelopen vakantie heb ik met een gehuurde Mercedes Sprinter personenbus gereden die uitgerust was met een 5 traps volautomaat (wat voor systeem dat dan ook mag zijn). Ik vond het persoonlijk nog geen groot succes. We hebben een flink deel van de route in Roemenië gereden waarbij je soms toch een tragere Dacia of paardenwagen voorbij zou willen. Daarbij ervoer ik toch wel het grootste probleem met de automaat in die bus. In plaats van zelf 2 seconden van tevoren te schakelen en op het juiste moment flink gas te geven om er voorbij te kunnen, moet je op het moment dat je eigenlijk nog niet kan inhalen al flink gas gaan geven om met een beetje geluk over 2 seconden het vermogen te krijgen dat je wilt hebben om ergens voorbij te komen. Het voelt voor mij nog vrij tegenstrijdig om het gaspedaal hard in te drukken op het moment dat je eigenlijk nog niet kunt inhalen. Wellicht ben ik te veel gewend aan een directe reactie van een handbak (al heeft de 1.0 Toyota Yaris van mijn ouders ook niet veel vermogen te leveren, dus om dan van een directe reactie te spreken :P ).

Verder was het wel heerlijk om makkelijk weg te rijden op hellingen. Eerder genoemde Yaris bied daar wel veel meer uitdaging in. (Denkt daarbij terug aan een spinnende banden sessie >:) door een mislukte hellingproef :F bij een stoplicht in België). Daarnaast was ik ook al snel gewend aan het gemak van slechts twee pedalen, maar helaas was ik nog wel vaak bezig met het (semi) opschakelen (door middel van het pookje naar rechts duwen) omdat de Sprinter wel erg graag in de hoge toeren draaide. De motor was denk ik te klein of ik wilde structureel te veel vermogen bij het accelereren in een hogere versnelling. Wellicht dat het nog wel eens gaat lukken om mijn hart te winnen voor een automaat. Tot nu toe vind ik de controle over de auto in een handbak veel fijner, dan het voordeel van een automaat op een helling (die we in Nederland toch alleen in vorm van dijken kennen ;) )

P.S. en ja, ik ben nog student dus ken de irritaties van dagelijkse 8:30 files nog niet :) . 8:30 NS treinen daarentegen :X

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:29

Bestla

Kvinne

Een automaat icm minder dan een 3 liter motor is niet leuk. Die kleine motortjes hebben gewoon niet de souplesse van een 3 liter V6 en grotere blokken.

5,7 liter V8 in de Chevy Blazer 1977 : Zware 4x4 terreinwagen die sneller optrok dan menig ander automobiel. (350 automaat)

6,6 liter V8 Pontiac Firebird. Th350 automaat 1971 : speechless :9~
Dat waren auto's voor de leuk, al reed ik er wel mee naar mijn werk. :P

Volgende auto voor de vrouw en voor mij als vrouwlief mijn cabrio meeheeft, zal toch echt een automaat worden.
Het rijd echt veel relaxter, en dat komt de veiligheid weer ten goede :Y Ze was tegen, maar na de vakantie in de VS is ze om.

[ Voor 31% gewijzigd door Bestla op 23-09-2012 09:11 ]

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:28
Bestla schreef op zondag 23 september 2012 @ 09:05:
Volgende auto voor de vrouw en voor mij als vrouwlief mijn cabrio meeheeft, zal toch echt een automaat worden.
Kun je niet beter de cabrio aan de vrouw geven en zelf een andere auto kopen?

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:49

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ik ben sinds een maand of 3 terug gegaan van een automaat naar een handbak, en heb nu echt al weer een hekel aan dat schakelen. Altijd dat gezeur om die koppeling ingedrukt te houden, of hem continu in neutraal zetten. En file rijden is helemaal waardeloos.

Heb ook altijd gezegd dat automaat niks voor mij was. En als je net je rijbewijs hebt is het nog allemaal leuk om snel te schakelen, en om eerste te zijn bij een stoplicht sprintje. MAar dat soort dingen kunnen me inmiddels niks meer interesseren, dus er gaat een nieuwe APK op m'n huidige auto, en dan gaat ze eruit. Mooi weer terug naar een oude Merc automaat.

@Ledzep: Motor inhoud/vermogen maakt niks uit voor een automaat. Heb er meerdere gehad, van 1.6 to 3.0V8, reden allemaal net zo lekker. Alleen de ene doet er wat langer over om op snelheid te komen, maar ik heb dan ook nooit haast als ik in de luxe wagen zit.

---RAWE CEEK!!!---

Verwijderd

Bestla schreef op zondag 23 september 2012 @ 09:05:
Een automaat icm minder dan een 3 liter motor is niet leuk. Die kleine motortjes hebben gewoon niet de souplesse van een 3 liter V6 en grotere blokken.
Het is een kwestie van tunen en dat geldt voor alle automaten.

De ene vind het lekker om gewoon normaal te rijden en de ander wil sportief gedrag van de automaat, dus dan moet je ook bereid zijn om de aanpassingen te doen en daarvoor te betalen.
Daarnaast zou het standaard moeten zijn dat automaat gewoon meer opties hebben naar het rijgedrag en de omstandigheden en daar ook op aangepast zijn.

Tuurlijk, meer vermogen heeft voordelen en ik zou zeker niet ontkennen dat een V6 of V8 en zelfs V10 of V12 er veel beter mee overweg kunnen, maar je kan met een 1.6 TSI en een 8 traps DSG ook al heel vlot mee doorijden, zelfs een goeie TDI met DSG doet dit ook nog wel met gemak.

• Bestla

Bestla

Kvinne

6,7,8 traps.....vroeger hadden we er 3+overdrive

Als er een poll gehouden zou worden:

Automaat

[ Voor 35% gewijzigd door Bestla op 23-09-2012 11:56 ]

• FastFred
Die Multitronics zijn toch half automaten? Na 120.000 km is de olie nog perfect, geen vocht in de olie, geen troep/metaalresten etc. Waarom zou je het dan vervangen?

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Het gaat niet alleen om hoe de olie eruit ziet, er kunnen kanaaltjes verstopt raken in de warmtewisselaar.

Ik heb mijn bak laten spoelen bij Tunex en hij schakelde daarna duidelijk sneller en soepeler.
Het was meer preventief want ik heb er geen problemen mee, maar een nieuwe bak voor mijn auto is een prijzig grapje.
Daar spoelen ze dus 2 uur lang met 12 liter olie en draaiende motor en een speciaal apparaat.

Bij de dealer gooien ze er alleen 2 liter nieuwe olie in als je daar om vraagt en blijft er dus een paar liter oude olie achter.

[ Voor 11% gewijzigd door Bierkameel op 23-09-2012 12:38 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

FastFred schreef op zondag 23 september 2012 @ 12:25:
[...]

Die Multitronics zijn toch half automaten? Na 120.000 km is de olie nog perfect, geen vocht in de olie, geen troep/metaalresten etc. Waarom zou je het dan vervangen?
Het zijn CVT-bakken. Voorschrift vanuit Audi is gewoon om het per 55.000 - 115.000km te vervangen (afhankelijk van bouwjaar en type bak).

Nee, merp!

• FastFred
Is dat dan een soort van vario, dat CVT? Aangezien ik meerdere mensen her en der zie melden dat er geen versnellingsbak aan zit?

Verwijderd

FastFred schreef op zondag 23 september 2012 @ 00:46:
Alsof een Suzuki Wagon R+ en een Scenic in handgeschakelde variant wél beschaafde voertuigen zijn :')
Als je geen ervaring hebt met normale auto's met automaat, hoe kun je dan een mening hebben.

• FastFred
Dat zijn toch vrij normale, beschaafde auto's hoor? Die zie je genoeg op de weg (helaas). En inderdaad, een Scenic is handgeschakeld ook driewerf kut in het kwadraat.

Ik heb ook niet om jou mening gevraagd wat betreft die twee auto's, ik zeg alleen wat ik van automaten vind. Schakelen hoort voor mij gewoon bij het autorijden (en niet rijden om ergens te komen, maar echt autorijden, voor het plezier, gewoon omdat het leuk is).

En of dat nu een automatische bak in een WagonR, een Aston Martin, of een Golf is, het is en blijft een automaat en het blijft irritant dat hij zelf de schakel momenten kiest, daar wil ik zelf controle over hebben

Het enigste wat ik dan wel weer leuk vind naast handgeschakeld is sequentieel geschakelde bakken

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 24-09-2012 22:51 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

FastFred schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:34:
Is dat dan een soort van vario, dat CVT? Aangezien ik meerdere mensen her en der zie melden dat er geen versnellingsbak aan zit?
Het principe is hetzelfde als de Variomatic in Dafjes inderdaad. CVT staat ook voor Continu Variabele Transmissie, en dat is precies wat het is. De werking van de multitronic-bak wordt op wikipedia prima uitgelegd :)

Nee, merp!

Verwijderd

FastFred schreef op maandag 24 september 2012 @ 22:50:
Dat zijn toch vrij normale, beschaafde auto's hoor? Die zie je genoeg op de weg (helaas). En inderdaad, een Scenic is handgeschakeld ook driewerf kut in het kwadraat.
Met een auto die driewerf kut is (en een Wagon R+ is overigens alles behalve normaal...) is een automaat dus ook driewerf kut. Als je echter een lekker rijdende auto hebt kan een goeie automaat wel degelijk een serieuze verbetering zijn.
Ik heb ook niet om jou mening gevraagd wat betreft die twee auto's, ik zeg alleen wat ik van automaten vind.
Mjah, maar je baseert je mening op nagenoeg geen enkele ervaring en de ervaring die je hebt kon niet goed zijn, want je had die ervaring in een Wagon R+. Daar had de beste 7-traps automaat van Mercedes in kunnen liggen en het was een prutbak gebleven.
Schakelen hoort voor mij gewoon bij het autorijden (en niet rijden om ergens te komen, maar echt autorijden, voor het plezier, gewoon omdat het leuk is).
Tja, ieder z'n meug natuurlijk.
En of dat nu een automatische bak in een WagonR, een Aston Martin, of een Golf is, het is en blijft een automaat en het blijft irritant dat hij zelf de schakel momenten kiest, daar wil ik zelf controle over hebben
Nou... het is jammer dat je de Aston aanhaalt, aangezien mijn ervaring met automaten beperkt is tot Cadillac, Mercedes, BMW, Audi, VW, Peugeot, Porsche en de Chevy Corvette C5. Met uitzondering van de Peugeot heb ik in geen van die auto's het gevoel gehad dat die bak tegenwerkt. In tegendeel: je let er helemaal niet op, want je zit altijd in je optimale toerenbereik. En als je snel wilt schakelen dan duw je je voet naar beneden en het ding schakelt sneller dan je dat met de handbak zou kunnen. De enige reden dat je er controle over zou willen hebben is dat je dat gewend bentdat met je handen te doen in plaats van je rechter voet of dat je een automaat in een ondergemotoriseerd autootje legt (Scenic, Wagon R+) en het dus erg nauw let of je nog weg komt.
Maar het zou kunnen dat dat bij Aston Martin niet zo lekker werkt, ik weet wel dat die F1-stijl bakken van ze rampzalig waren maar ik heb er nooit in gereden.
Het enigste wat ik dan wel weer leuk vind naast handgeschakeld is sequentieel geschakelde bakken
Tja. Als je graag zelf een pookje wilt schuiven om het gevoel te hebben "een organisch onderdeel van een goed geoliede machine te zijn" dan zul je best gelijk hebben. Maar als je wat kilometers gaat afleggen, en elke dag comfortabel rijden belangrijker wordt dan "de fun" van het rijden, ritsel een keer een behoorlijke Duitser met een automaat en je wilt niet meer terug. Of een Peugeot, maar dan wel de V6 anders is het ding inderdaad niet vooruit te schoppen en schakelt hij altijd op het verkeerde moment.

• FastFred
Ik vind autorijden nou eenmaal leuk :) Ik maak graag kilometers. Als het kon, dan zou ik iedere dag niks anders doen dan op de weg zitten. Ken iemand die automaterialen rond brengt door heel NL, die rijd dagelijks 600km (6 s'ochtends tot 7 s'avonds zo'n beetje), lijkt me geweldig, mja, beetje zonde van mijn opleiding (+ dat ik niet echt een ochtendmens ben :P )

Ik maak naar schatting zo'n 8k km in het jaar nu. Als ik woensdag hoor dat ik aangenomen ben bij mijn nieuwe baan, gaat dat minstens 20k worden (heb het uitgerekend, net geen 15k km aan woon-werk verkeer)

[ Voor 36% gewijzigd door FastFred op 24-09-2012 23:22 ]

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

FastFred schreef op maandag 24 september 2012 @ 22:50:

Ik heb ook niet om jou mening gevraagd wat betreft die twee auto's, ik zeg alleen wat ik van automaten vind. Schakelen hoort voor mij gewoon bij het autorijden (en niet rijden om ergens te komen, maar echt autorijden, voor het plezier, gewoon omdat het leuk is).

Ik bepaal zelf met de gas wanneer de bak moet schakelen heur.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:27
Op de snelweg merk je er toch niets meer van. Plemp hem in zijn 5 en rijden maar. Een "beetje auto" zoals sommige dit omschrijven hebben genoeg vermogen voor wat actiever rijden.

Voor stadsritten en filerijden prefereer ik zeker automaat. Dan is handgeschakeld gewoon irritant. Genoeg andere dingen te doen. Voor snelweg/landwegen liefst handbak.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:19

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

LED-Maniak schreef op maandag 24 september 2012 @ 23:38:
Op de snelweg merk je er toch niets meer van. Plemp hem in zijn 5 en rijden maar. Een "beetje auto" zoals sommige dit omschrijven hebben genoeg vermogen voor wat actiever rijden.

Voor stadsritten en filerijden prefereer ik zeker automaat. Dan is handgeschakeld gewoon irritant. Genoeg andere dingen te doen. Voor snelweg/landwegen liefst handbak.
Automaat is imho alleen fijn bij filerijden. Stadsverkeer is een handbak ook prima te doen. Ik prefereer op dit moment gewoon handbak boven automaat. Wij hebben hier 2 auto's staan waarvan de grote sleurbak met automaat mondeo station Oftewel niets fancy gewoon een 5 bak automaat. Andere auto is een Ford Ka. Ik heb velen malen liever die handbak vooral vanwege de controle.

Automaat verlies je toch altijd een deel controle. Vooral omdat het een turbo betreft moet je constant rekening houden met de kickdown en de turbo die er soms erg lomp in kan flappen. Met een handbak is dat gewoon beter te doseren imho. Ik denk dat het bij een nieuwere automaat of een N/A blok wat beter te regelen is maar ik vind het gewoon vervelend met wat ik tot nu toe heb gereden.

Voor de rest doe mij maar gewoon lekker een stokje om mee te roeren. Althans zo zie ik het nu maar misschien als ik wat meer met de nieuwere automaten heb gereden dat ik er dan wat meer vrede mee heb.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:55
Touchdomex schreef op maandag 24 september 2012 @ 23:53:
[...]
Voor de rest doe mij maar gewoon lekker een stokje om mee te roeren. Althans zo zie ik het nu maar misschien als ik wat meer met de nieuwere automaten heb gereden dat ik er dan wat meer vrede mee heb.
Hier ligt het volgens mij vooral aan. Ik heb hier de laatste tijd in verschillende auto's gereden met automaat en de meeste vind ik inderdaad brak rijden. Ze schakelen verkeerd, zijn traag (zeker met inhalen waarbij je in je handbak al van te voren een versnelling terug schakelt) en voelen lomp aan (schokken) bij schakelen. Degene die je met de hand kan schakelen schokken vaak en al helemaal als je terugschakelt.

De auto waar ik echter nu in rijd (Kia K5, automaat, 6 bak met 170 pk) rijd juist perfect. Je kunt met het gas goed bepalen wanneer hij moet schakelen, als ik op de snelweg op de motor af wil remmen schakel ik handmatig 1 of 2 versnellingen terug wat hij zeer vloeiend doet. Als je wilt kun je zelfs helemaal handmatig schakelen wat minstens net zo vloeiend gaat als bij een handbak.

Er zit dus gewoon heel veel verschil tussen automaten en handgeschakeld en volgens mij ligt je mening erover veelal af aan je ervaringen er mee. Ik was ook altijd tegen automaten, maar deze bevalt toch erg goed :)

[removed]

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
Indien ik kon, automaat all the way.

Handgeschakeld is gewoon overrated. De meeste mensen die ik ken vinden dat een automaat voor pussies is, tot ze minstens een maand aan het filerijden zijn, dan is het ineens wel handig om te hebben. Ook in het gewone stadsverkeer is het gewoon fijn om niet met een extra handeling bezig te zijn. Al helemaal als je in een file staat (al meermaals een serieuze kramp in m'n voet van gekregen).

De mensen die zeggen dat je sportiever met een handgeschakelde kan rijden, die hebben overduidelijk nog nooit in een automaat gereden, aangezien je daar ook gewoon kan handschakelen als je wilt. Het is dan wel niet pedaaltje indrukken, maar je kan inderdaad zelf je toeren kiezen. Maar ach, zolang ze het maar cool geneog vinden om met een handgeschakelde te kunnen rijden, mij zal het aan m'n reet roesten. Ik weet wel wat ik kies als ik mijn volgende wagen kan kiezen.

ATM heb ik nog geen automaat, maar m'n vader wel (Audi A4) en mijn moeder ook (peugot 207 cabrio ofzoiets) en ik moet er ook wel bijvertellen dat er enorm veel verschil zit tussen automaten. Daar waar de audi heel rustig schakelt en je er niets van voelt is dat bij die peugeot wel wat anders (die peugeot heeft volgens mij gewoon een brakke automaat maarja).

Verwijderd

Touchdomex schreef op maandag 24 september 2012 @ 23:53:
[...]
Automaat verlies je toch altijd een deel controle. Vooral omdat het een turbo betreft moet je constant rekening houden met de kickdown en de turbo die er soms erg lomp in kan flappen. Met een handbak is dat gewoon beter te doseren imho. Ik denk dat het bij een nieuwere automaat of een N/A blok wat beter te regelen is maar ik vind het gewoon vervelend met wat ik tot nu toe heb gereden.
Ik vermoed wel dat het rijden in een auto met een slechte automaat meer afbreuk doet aan je rijplezier dan het feit dat het een automaat is in dat geval.
Mijn Peugje heeft niet één maar twee turbo's, een 6-traps automaat en je kunt die zelf bedienen met "tiptronic" oftewel dat pookje naar links en zelf + en - kiezen.
De automaat houdt in de normale stand het toerental bij stabiele snelheid altijd nét op het toerental waar de eerste turbo begint mee te lopen zodat je als je het pedaal indrukt altijd direct de eerste turbo meekrijgt - ideaal want je houdt altijd het responsieve gevoel van het juiste toerental op het juiste moment. Ik hoef nooit zelf te schakelen (ik schakel dus ook nooit zelf) want hij pakt sowieso het jusite toerental, doet dat gladjes en onopvallend en zonder schokken, en als ik terug wil schakelen om in te halen duw ik m'n rechter teen ietsje in, en hij tikt één versnelling terug zodat hij bovenin de eerste turbo komt (nét voor de tweede) en dat doet hij sneller dan je met de hand terug kunt schakelen. Absoluut en onbetwistbaar 100x fijner dan een handbak.

Maar ik heb ook een keer als leenauto een Peug 607 met de diesel mee gehad van de garage als leenauto. Dan komen direct álle vooroordelen over automaten naar voren: het autootje had al weinig power en dan nog een automaat, die langzaam schakelt, en vaak nét een minuut later dan je wilde, met een "Sport"-stand die niets anders doet dan precies tijdens je kickdown een random andere versnelling pakken, bergrijden werd helemaal een hel omdat het ding besloot dat heuvel-op met 70 ook in z'n vijf moest kunnen (dat kon niet...)
en heuvel-af heb je geen PKs nodig dus dan gooit hij het ding wéér in z'n vijf en moet je hard remmen als je niet met 170 een dorpje in wil rijden.
Absolute crap dus.

Een moderne, niet door geitenfokkers gemaakte automaat in een moderne, voldoende gemotoriseerde auto is op geen enkel vlak inferieur aan een handbak - welke handbak dan ook. Maar een ouwe rotautomaat in een slappe bak is wel wat anders. Er is een reden voor dat zowat alle dure auto's tegenwoordig met automaat geleverd worden - dat is echt niet omdat mensen die geld uitgeven aan auto's niet weten hoe fijn schakelen is. Maar je moet bij het keuren van de automaat wel de hele auto meenemen.

En daarnaast denk ik dat als iemand 30 km in een automaat gereden heeft, en dan ook nog in een rampenbak, dat men eigenlijk geen mening kan hebben over automaten, op dezelfde manier dat mijn wandelingetjes in de bergen met de hond me geen mening kunnen laten hebben over bergbeklimmen. Het lijkt me ruk, maar verstand hebben ervan? No way. Dat is met 250K+ automaten kilometers wel anders.
Tarkin schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 08:23:
De mensen die zeggen dat je sportiever met een handgeschakelde kan rijden, die hebben overduidelijk nog nooit in een automaat gereden, aangezien je daar ook gewoon kan handschakelen als je wilt. Het is dan wel niet pedaaltje indrukken, maar je kan inderdaad zelf je toeren kiezen.
Dit dus inderdaad. 30km does not an expert make.
[...]
ik moet er ook wel bijvertellen dat er enorm veel verschil zit tussen automaten. Daar waar de audi heel rustig schakelt en je er niets van voelt is dat bij die peugeot wel wat anders (die peugeot heeft volgens mij gewoon een brakke automaat maarja).
Als dat een broertje is van de automaat in de 607 zeer zeker :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2012 09:17 ]

Verwijderd

Enkele keren in een VW met DSG gereden, maar dit is wel een erg fijne automaat...
Ik woon in het oosten en sta dus niet erg vaak stil in file's etc..
Onlangs een nieuwe lease auto uit mogen zoeken en in het C-Segment heb je geen automaat bij 14% bijtelling. dus helaas geen automaat voor mij dit keer maar een 6-bak..

Ik vind het schakelen niet erg, dit omdat ik niet vaak stil sta, en zit dus niet eindeloos te schakelen..

Maar mocht er over 4 jaar een automaat in de 14% zitten dan zal dat mijn voorkeur hebben..
Het rijdt gewoon veel relaxter...

• Tarkin
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:11:
[...]

[...]

Als dat een broertje is van de automaat in de 607 zeer zeker :+
als hij schakelt gaat hij van 2000 naar 3000 toeren met een schok en een hele luide vrooeeemmm. niet echt tof om mee te rijden. De audi daarentegen (helaas zijn de tripjes met die auto nogal kort :()

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:11:
[...]
Absoluut en onbetwistbaar 100x fijner dan een handbak.
Voor jou misschien niet betwistbaar, maar de keuze tussen hand en automaat blijft toch een persoonlijke keuze. Ik heb het afgelopen jaar nu al 40k km in een echt goede automaat gereden maar als ik de keuze heb tussen dezelfde auto met of zonder automaat ga ik toch nog steeds voor de handbak gewoon omdat ik dat leuker vind rijden.

Aan de andere kant was ik voordat ik deze auto reed faliekant tegen een automaat, maar als ik nu een leuke auto tegen zou komen met een goede automaat zou ik hem gerust kopen (ik heb zelfs al gekeken of ik mijn huidige bak niet kon overkopen).

[removed]

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:29

Rick-Jan

always connected

Heb zelf net mijn rijbewijs, en een polo uit 97. Heb al wel ervaring met andere auto's (ouders, zaterdagbaantje etc) Voor mijn stage moet ik in veel verschillende karren rijden, Zo rij ik geregeld in een Golf TSI en Passat, allebei verschillend natuurlijk, maar ik vind het heerlijk om met beide te rijden.In de file is het zoals iedereen zegt ideaal, maar ik vind het heerlijk rustig rijden. In de sport stand trekken ze beide lekker op. Vooral bij drukke stuken is het fijn om langzaam te naderen, goed kijken en zodra vrij is snel weg rijden. Heerlijk :)

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Verwijderd

Afgelopen vakantie heb ik meer dan 3000 kilometer in een Audi A6 automaat gereden en ik prefereer sindsdien een automaat boven een handbak.

Sterker nog ik vind dat je met een automaat veel sportiever kunt rijden dan met een handbak omdat je je meer en beter kunt concentreren, mijn volgende auto wordt dan ook een automaat.

Maar, als ik echt heel sportief wil rijden pak ik natuurlijk gewoon mijn Kawasaki Z750 ;) 8)

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:44:
[...]
Voor jou misschien niet betwistbaar, maar de keuze tussen hand en automaat blijft toch een persoonlijke keuze. [...]omdat ik dat leuker vind rijden.
"Leuker rijden" is heel persoonlijk ja. Maar het is een raar onderbuikargument voor of tegen handbakken en automaten "leuker rijden". Zowat elke moderne automaat heeft gewoon een manual mode waar je zelf versnellingen kunt kiezen.

Je zoekt dus iets om te doen tijdens het rijden, waarmee je je linkervoet een beetje kunt bewegen en je rechterhand van het stuur afhaalt. Prima dat je daarvoor een handbak neemt, maar je kunt evengoed een stressballetje voor je linkervoet en een elektrisch orgeltje in de middenconsole nemen natuurlijk. Het draagt evenveel bij aan efficiënter, sneller en comfortabeler rijden als een handbak, met als voordeel dat je versnellingsbak en koppeling niet slijten door menselijke foutjes. En als je een keer geen zin hebt orgel je niet, terwijl als je een keer geen zin hebt je toch moet schakelen.
Laten we verder ook eerlijk zijn, een Casio orgeltje in je middenconsole is een conversation piece, terwijl een pookje met 1 t/m 6 en R erop vooral een reden is om de knie van je bijrijder aan te raken.

Als je met hetzelfde argument voor handbakken ook Casio orgeltjes aan kunt prijzen, is het misschien niet zo'n goed argument, is trouwens het punt een beetje :+

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 10:47:
Maar, als ik echt heel sportief wil rijden pak ik natuurlijk gewoon mijn Kawasaki Z750 ;) 8)
Ik vermoed dat de mensen die sportief rijden aan handbakken koppelen het over vierwielers hebben... en willen blijven leven :+ of ze houden niet van helmet-hair O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2012 10:56 ]

• Tarkin
trouwens iedereen die zegt dat je sportiever rijd met een handbak dan een automaat. Als je van die 'idiote' stoplicht races hebt, dan heb ik er nog maar weinig zien winnen van de automaat. En dan nog niet eens in sportstand. Gewoon lichtjes op de gas drukken en in no time ben je 100m verder terwijl de rest nog bezig is met schakelen

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik heb een handbak in mijn huidige auto, en had een automaat in een vorige (DSG in de Audi A3).

Elke keer als ik in een automaat rijd, denk ik: Oef, wat is dit lekker
Stap ik over in een handbak, dan denk ik: Oef, wat is dit lekker

Wat dat betreft hang ik dus echt in het midden :p Gewoon rijden en files, heeft automaat bij mij de voorkeur, ben ik echter gewoon lekker aan het rijden, en vind ik een pook fijn. Volgende auto weer een automaat proberen :)

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35

ST10©DE

Dus.............

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 10:47:
Afgelopen vakantie heb ik meer dan 3000 duizend kilometer in een Audi A6 automaat gereden en ik prefereer sindsdien een automaat boven een handbak.
Dat is best veel in 1 zomer... :+

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik rijd zelf een Golf 4 met een 5-traps handbak. Mijn vader rijd een gloednieuwe VW Passat met DSG (dubbele koppeling & 7 versnellingen). En dat rijd echt fan-tas-tisch.
De normale "drive" stand is al top, maar de sport stand is ook echt top! Je schiet er vandoor en van het schakelen merk je echt helemaal 0,niks (hij schakelt in 0,0037 seconden ofzo??).

Volgende bak word een Golf met DSG :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:29

Rick-Jan

always connected

PWM schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:08:
Ik heb een handbak in mijn huidige auto, en had een automaat in een vorige (DSG in de Audi A3).

Elke keer als ik in een automaat rijd, denk ik: Oef, wat is dit lekker
Stap ik over in een handbak, dan denk ik: Oef, wat is dit lekker

Wat dat betreft hang ik dus echt in het midden :p Gewoon rijden en files, heeft automaat bij mij de voorkeur, ben ik echter gewoon lekker aan het rijden, en vind ik een pook fijn. Volgende auto weer een automaat proberen :)
Misschien zo'n half automaat wat voor jou? sequentieel schakelen of flippers ofzo :)

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

P. Mekes schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:08:
[...]

Dat is best veel in 1 zomer... :+
Afgelopen zomer 10.000km gemaakt 8)

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Rick-Jan schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:15:
[...]

Misschien zo'n half automaat wat voor jou? sequentieel schakelen of flippers ofzo :)
DSG is toch sequentieel?

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Tarkin schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:43:
[...]

als hij schakelt gaat hij van 2000 naar 3000 toeren met een schok en een hele luide vrooeeemmm. niet echt tof om mee te rijden. De audi daarentegen (helaas zijn de tripjes met die auto nogal kort :()
Dat komt omdat het een halfautomaat is. Als de bak schakelt moet je, net als met een handbak, eigenlijk even gas lossen en dan weer gas erop. Niet bepaald ideaal. De vorige Zafira had ook zo'n monsterlijke automaat (heb er een paar honderd km mee gereden als huurauto). Nee, dan snap ik wel dat mensen iets tegen automaten hebben als je dat soort bakken als referentiekader hebt :P

Nee, merp!

• PWM
  • Niet online

PWM

Rick-Jan schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:15:
[...]

Die had ik in de A3, met flippers. Ik wil echter voor een bocht hem precies in de goede versnelling rammen, en op het juiste moment er weer vandoor gaan. Dat is me met die flippers nooit gelukt ;)

Het is het gevoel van controle. Een vals gevoel waarschijnlijk, maar toch.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35

ST10©DE

Dus.............

styx1 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:19:
[...]

Afgelopen zomer 10.000km gemaakt 8)
Is nog steeds een stuk minder dan "3000 duizend". ;)

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:14

-tom-562

Oliesjeik

Tarkin schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 08:23:
Indien ik kon, automaat all the way.

Handgeschakeld is gewoon overrated. De meeste mensen die ik ken vinden dat een automaat voor pussies is, tot ze minstens een maand aan het filerijden zijn, dan is het ineens wel handig om te hebben. Ook in het gewone stadsverkeer is het gewoon fijn om niet met een extra handeling bezig te zijn. Al helemaal als je in een file staat (al meermaals een serieuze kramp in m'n voet van gekregen).

De mensen die zeggen dat je sportiever met een handgeschakelde kan rijden, die hebben overduidelijk nog nooit in een automaat gereden, aangezien je daar ook gewoon kan handschakelen als je wilt. Het is dan wel niet pedaaltje indrukken, maar je kan inderdaad zelf je toeren kiezen. Maar ach, zolang ze het maar cool geneog vinden om met een handgeschakelde te kunnen rijden, mij zal het aan m'n reet roesten. Ik weet wel wat ik kies als ik mijn volgende wagen kan kiezen.

ATM heb ik nog geen automaat, maar m'n vader wel (Audi A4) en mijn moeder ook (peugot 207 cabrio ofzoiets) en ik moet er ook wel bijvertellen dat er enorm veel verschil zit tussen automaten. Daar waar de audi heel rustig schakelt en je er niets van voelt is dat bij die peugeot wel wat anders (die peugeot heeft volgens mij gewoon een brakke automaat maarja).
Ik deel dezelfde mening. Mensen die praten dat je met een automaat niet sportief kan rijden... Sportief... 99,9% van het Nederlandse wagenpark is niet sportief :') (nee, een verlaagde Opel Astra/VW Golf is niet sportief...) dus doe mij maar een automaat. Mijn volgende auto wordt zeker weten een automaat.

Vaak bu'j te bang!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:57
PWM schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:25:
[...]

Die had ik in de A3, met flippers. Ik wil echter voor een bocht hem precies in de goede versnelling rammen, en op het juiste moment er weer vandoor gaan. Dat is me met die flippers nooit gelukt ;)

Het is het gevoel van controle. Een vals gevoel waarschijnlijk, maar toch.
Ik vond de flippers overbodig in de S6, de "S" stand was al achterlijk snel...ook voor een bocht zat hij altijd wel goed. Wegrijden met een Daihatsu voor je neus was dan amper mogelijk in "S", zo nerveus :+ 8)7

K to the KillaZ

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:41
-tom-562 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:36:
[...]

Ik deel dezelfde mening. Mensen die praten dat je met een automaat niet sportief kan rijden... Sportief... 99,9% van het Nederlandse wagenpark is niet sportief :') (nee, een verlaagde Opel Astra/VW Golf is niet sportief...) dus doe mij maar een automaat. Mijn volgende auto wordt zeker weten een automaat.
Sportief rijden is niet hetzelfde als in een sportieve auto rijden ;)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:14

-tom-562

Oliesjeik

Ja, maar 'sportief' rijden in een saaie bak slaat imo nergens op, want het is niet sportief

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

P. Mekes schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:31:
[...]
Is nog steeds een stuk minder dan "3000 duizend". ;)
En ik ben zo wakker dat me dat nú pas opvalt... :o
/me haalt een injectiespuit en vijf liter koffie.
-tom-562 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 13:14:
Ja, maar 'sportief' rijden in een saaie bak slaat imo nergens op, want het is niet sportief
QFT. Wie zegt dat de bak niet uitmaakt daag ik uit: haal een Suzuki Wagon R+ en rijdt er sportief mee.
Bel effe als je je buitenspiegel kapot hebt omdat je auto erop ligt.

Dit nog even afgezien ervan dat "sportief" met auto's vrijwel altijd betekent "hard" en dat dat in Nederland betekent "ik trek vlotjes op naar de vmax maar niet harder anders krijg ik miljarden euro's boetes en ben ik m'n rijbewijs kwijt en trouwens 60 is toch best hard wat zeur je nou".
Dus mensen die beweren dat ze sportief rijden neem ik sowieso met een eetlepel zout.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2012 13:55 ]

• Tarkin
mensen die mij proberen te overtuigen dat een handgeschakelde superieur is, laat ik ondertussen gewoon maar spreken. I don't really care wat zij ervan denken, ik moet er veel km mee doen.

then again, er zijn nog veel mensen die schrik hebben van cruise control, want als je even snel moet gassen, dan gaat dat niet. dan "moet je dat knopje weer even afzetten" en dat is supergevaarlijk (gehoord van andere jonge mensen). Ik heb heel hard mijn best gedaan om dan niet te lachen.

Mensen die 5K aan km doen op een jaar en mij dan even proberen te vertellen wat beter is om te rijden en wat gevaarlijker is (doe er ong 30-40k met elke dag 20km brusselse ring, dus ik heb mijn fair share van dommigheden elke dag). Maar ach, zolang ze zich maar expert wanen

• PWM
  • Niet online

PWM

KillaZ schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 12:49:
[...]

Ik vond de flippers overbodig in de S6, de "S" stand was al achterlijk snel...ook voor een bocht zat hij altijd wel goed. Wegrijden met een Daihatsu voor je neus was dan amper mogelijk in "S", zo nerveus :+ 8)7
Het is ook het gevoel :p Ik rijd regelmatig, meerdere weekenden per jaar, flink wat rondjes 7:20 op de Nürburging op de passagiersstoel.

Dus het woord sportief met mijn A4, zal ik niet in de mond nemen ;)

• KillaZ
Dat zeg ik ook niet, maar ik vind dat automaat en "sportief" rijden best samen kunnen gaan, mits de automaat niet uit het jaar 0 komt. ;) Was toch een multitronic in de A3?

[ Voor 11% gewijzigd door KillaZ op 25-09-2012 15:15 ]

K to the KillaZ

Verwijderd

PWM schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:13:
[...]
Het is ook het gevoel :p Ik rijd regelmatig, meerdere weekenden per jaar, flink wat rondjes 7:20 op de Nürburging op de passagiersstoel.
Eh...
Welke van deze rij je mee mee dan?

• PWM
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:32:
[...]

Eh...
Welke van deze rij je mee mee dan?
De M3 CSL (+/- 700pk) en de Nissan GT-R, die na tuning +200pk heeft gekregen. Allebei straatlegaal, maar geen productie auto's. Dat soort bakken staan dus niet in de lijst ;)

De CSL (is na conversie) handbak, de GT-R automaat.

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 25-09-2012 19:33 ]

Verwijderd

Damn. Als ik daar in zou stappen als passagier dan zag je na drie bochten helemaal niets meer omdat álle ramen ondergekotst waren.

• KillaZ
Dat valt toch wel mee?

Of kots jij ook in achtbanen? :D

K to the KillaZ

Verwijderd

KillaZ schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 16:09:
Dat valt toch wel mee?

Of kots jij ook in achtbanen? :D
Ik kots uit achtbanen. Dus ik stap daar sinds ik zes ben niet meer in en mijn vader sinds die tijd gaat er niet meer onder staan met z'n spiksplinternieuwe Canon F1 :+

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

PWM schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:38:
[...]

De M3 CSL (+/- 700pk) en de Nissan GT-R (2011), die na tuning +200pk heeft gekregen. Allebei straatlegaal, maar geen productie auto's. Dat soort bakken staan dus niet in de lijst ;)

De CSL (is na conversie) handbak, de GT-R automaat.
Dan geloof ik nog weinig van 7:20, die tijden worden gereden door ervaren testrijders, met speciaal voor de ring geprepareerde auto's. Die BMW zal vast erg snel zijn, maar met 7:20 zit je in de supercar regionen. Of hij moet toevallig Horst von Saurma heten..

---RAWE CEEK!!!---

• Bestla

Bestla

Kvinne

KillaZ schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:15:
Dat zeg ik ook niet, maar ik vind dat automaat en "sportief" rijden best samen kunnen gaan, mits de automaat niet uit het jaar 0 komt. ;) Was toch een multitronic in de A3?
6,6 liter V8 en een automaat uit het 0 (71) is goddelijk. >:) Helemaal met een lsd achteras. :9~

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg155/scaled.php?server=155&filename=chopperdag0181.jpg&res=landing

[ Voor 17% gewijzigd door Bestla op 25-09-2012 17:05 ]

Verwijderd

Bestla schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 17:02:
[...]
6,6 liter V8 en een automaat uit het 0 (71) is goddelijk. >:) Helemaal met een lsd achteras. :9~
Maar verre van sportief. Althans, verre van sportief rijden. Sportief varen is een ander topic denk ik.

• PWM
  • Niet online

PWM

NoFearCreations schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 16:49:
[...]

Dan geloof ik nog weinig van 7:20, die tijden worden gereden door ervaren testrijders, met speciaal voor de ring geprepareerde auto's. Die BMW zal vast erg snel zijn, maar met 7:20 zit je in de supercar regionen. Of hij moet toevallig Horst von Saurma heten..
700pk, volledig aanpasbaar onderstel, variabele superchargers en semi-slicks (de auto's in die lijst mogen daar niet op), geloof me, dan gaat een M3 in 7:20 de ring om ;) De rijder met wie ik rijd, rijd in stock auto's zo'n 10-15 seconden achter de fabrieksrijders aan op een volle ronde, hij kan sturen.

Verdere discussie kan beter hier naar toe :Nordschleife openbaar?

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 25-09-2012 18:48 ]

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Gedaan :)

---RAWE CEEK!!!---

• Femme
  • Laatst online: 15:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

NoFearCreations schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 16:49:
[...]

7:22 is de tijd die door Loaded CSL werd gereden met een professionele coureur. Dat was een M3 CSL met compressor (ca. 625pk) waar zo'n beetje al het denkbare aan gemod was om de prestaties te verbeteren. 7.20 door een amateur zal wel Bridge-to-Gantry zijn, dat scheelt een halve minuut op een volle rond.

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 10:54:
[...]
Als je met hetzelfde argument voor handbakken ook Casio orgeltjes aan kunt prijzen, is het misschien niet zo'n goed argument, is trouwens het punt een beetje :+

Tja, op dezelfde manier als jouw verhaal kan ik ook de keuze voor een automaat onlogisch maken. Waarom zou je een automaat willen alleen omdat je dan je linkervoet kunt laten rusten ? Voor de rest voegt die automaat natuurlijk weinig toe behalve over het algemeen extra kosten (zowel in aanschaf als verbruik) :+

Hoe dan ook blijft het een kwestie van wat je persoonlijk fijner vind. Momenteel zijn er automaten die zo goed zijn dat ze zeker niet meer onder doen voor een handbak. Aan de andere kant kan de automaat ook niets extra wat je met je handbak niet zelf ook zou kunnen. Oftewel beide kunnen ze eigenlijk hetzelfde. Gewoon rijden wat je zelf het leukste/fijnste vind dus.
Laten we verder ook eerlijk zijn, een Casio orgeltje in je middenconsole is een conversation piece, terwijl een pookje met 1 t/m 6 en R erop vooral een reden is om de knie van je bijrijder aan te raken.
Waarom geef je hier trouwens het perfecte argument waarom je een handbak zou willen (afhankelijk van de bijrijder natuurlijk ? ;) )

[removed]

• Tarkin
redwing schreef op woensdag 26 september 2012 @ 04:47:
[...]

Tja, op dezelfde manier als jouw verhaal kan ik ook de keuze voor een automaat onlogisch maken. Waarom zou je een automaat willen alleen omdat je dan je linkervoet kunt laten rusten ? Voor de rest voegt die automaat natuurlijk weinig toe behalve over het algemeen extra kosten (zowel in aanschaf als verbruik) :+

Hoe dan ook blijft het een kwestie van wat je persoonlijk fijner vind. Momenteel zijn er automaten die zo goed zijn dat ze zeker niet meer onder doen voor een handbak. Aan de andere kant kan de automaat ook niets extra wat je met je handbak niet zelf ook zou kunnen. Oftewel beide kunnen ze eigenlijk hetzelfde. Gewoon rijden wat je zelf het leukste/fijnste vind dus.

[...]

Waarom geef je hier trouwens het perfecte argument waarom je een handbak zou willen (afhankelijk van de bijrijder natuurlijk ? ;) )
het grootste voordeel van een automaat is dat het een stap van het autorijden wegneemt. En zodoende moet je je aandacht daar niet meer op vestigen.

En wat ik zie op de wegen zou het zeker niet slecht zjin voor sommige mensen. Ik heb al met veel mensen gereden die 2 versnellingen te hoog stonden als ze uit de bocht kwamen en toen ineens verschoten dat ze geen power meer hadden. dan was het denk denk denk, oh ja ik moet schakelen.

Verder duurder in aanschaf en verbruik, daar heb je wel gelijk in denk ik. Maar daar hebben we leasewagens voor >:)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Volgens mij is duurder in verbruik net zo iets als dat een handgeschakelde bak sneller optrekt: in theorie klopt het zo bij een ideale bestuurder. In de praktijk bij de gemiddelde bestuurder zal een automaat denk ik toch stuk beter zijn touren kiezen om zuinig te rijden.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-11 03:56

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Tarkin schreef op woensdag 26 september 2012 @ 07:15:
[...]
Verder duurder in aanschaf en verbruik, daar heb je wel gelijk in denk ik. Maar daar hebben we leasewagens voor >:)
Probeer jij maar eens met een handbak idealer in z'n toeren te rijden dan een CVT.....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:19

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

furby-killer schreef op woensdag 26 september 2012 @ 08:22:
Volgens mij is duurder in verbruik net zo iets als dat een handgeschakelde bak sneller optrekt: in theorie klopt het zo bij een ideale bestuurder. In de praktijk bij de gemiddelde bestuurder zal een automaat denk ik toch stuk beter zijn touren kiezen om zuinig te rijden.
Ouderwetse automaat telt dat niet bij. Wij doen met onze Mondeo station 5 traps automaat ongeveer 1 op 14 met diesel. Handbak 5 bak doet ongeveer 1 op 18 en de 6 bak die wij ook al hebben gehad kon ongeveer 1 op 22 halen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:02
Touchdomex schreef op woensdag 26 september 2012 @ 08:34:
[...]

Ouderwetse automaat telt dat niet bij. Wij doen met onze Mondeo station 5 traps automaat ongeveer 1 op 14 met diesel. Handbak 5 bak doet ongeveer 1 op 18 en de 6 bak die wij ook al hebben gehad kon ongeveer 1 op 22 halen.
Serieus zo'n verschil? Ik rij sinds 2 jaar een automaat (in mijn geval is dat ongeveer 100.000 km) en ik merk amper verschil in verbruik ten opzichte van mijn vorige (handgeschakelde) auto. En het is niet zo dat mijn rijstijl opeens drastisch is veranderd ofzo.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 26 september 2012 @ 08:34:
[...]

Dat is wel enorm verschil, lijkt me eigenlijk onrealistisch dat je zo ongeveer een factor 2 verschil bijna krijgt.

Mijn 10 jaar oude automaat rijd inderdaad volgens de fabrieks opgave toch redelijk minder zuinig dan handgeschakelde versie (al zijn verschillen niet zo groot). Maar dat is uiteraard gemeten met een test-rijder die handgeschakeld altijd in de ideale versnelling rijdt, en zover ik weet gaat dat gewoon op een circuit die die test-rijder uit zijn hoofd kent en zo ongeveer perfect anticipeert. Een automaat doet dat niet, het verschil tussen de ideale test-rijder op een bekend circuit tov de werkelijkheid zal dan ook een stuk kleiner zijn bij een automaat.

Verwijderd

Mijn vader had een Opel Astra uit '95 met automaat (1.6 16V). reed gemiddeld 1 op 11... (benzine)
Mijn broertje heeft de 1.6 16V uit '96 met handbak en rijd gemiddeld 1 op 14-15...
En mijn broertje rijdt een stuk sportiever... :)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste