Dat kan best ja. Maar is geen ontkrachting van wat ik zei, dus weet niet wat er vreemd aan is? Hoop voor je achterligger alleen niet dat je dat in het echt doetChevy454 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 23:36:
[...]
Vreemd, ik kan bij 120km/h zomaar van D naar R schakelen. En nee, de tandwielen vliegen mij niet rond de oren. Hooguit mijn achterligger welke plots hele grote bloeddoorlopen ogen krijgt
Is voor vele auto's verschillend heb ik al gemerkt. Warme motor (laag toerental) stationair met rem los. Kan 4 km/u zijn, kan 15 km/u zijn. Heb al in vanalles gereden iig. Anticiperen is natuurlijk belangrijk, dat doe ik ook goed, maar heb genoeg stukken file gehad dat het hele stukken met een constante amper stapvoetse snelheid door gaat. Je kan moeilijk stil gaan staan om een gat te laten vallen en dan even optrekken tot je weer moet stoppen, gaat het verkeer achter je niet leuk vinden. Blijft weinig over dan hele tijd met zwaar slepende remmen rijden met een automaat. No thanx.Het is iets meer anticiperen maar nog nooit een probleem gehad met het kruipen, dat is afgesteld op +/- 6km/h. Het verloop naar die 6km/h kan wel verschillen. Sommigen wil die dermate agressief hebben dat deze uit een geul kan rijden zonder gas te geven.
Ken geen auto's die dat hebben, maar ze zullen er vast wel zijn ja. Auto's genoeg waarvan de schijven hetzelfde zijn voor automaat en handbak.De remschijven van een automaat hebben een hogere thermische massa, dat valt dus allemaal nog wel mee.
Een automaat hele tijd schakelen tussen neutraal en D alsof een handbak is om maar niet met slepende remmen te hoeven kruipen? Daar is zo'n automaat juist niet voor gemaakt. Meteen kapot zal het er niet van gaan nee, maar kan me niet voorstellen dat ze dat erg leuk vinden.Vertel mij eens waarom.
Toch doe ik het, omdat ik een hekel aan heb hele tijd m'n poot op de rem te moeten houden, nogal vermoeiend. Met handbak gewoon in z'n vrij en koppeling los laten rollen, of in z'n 1 en koppeling ingetrapt houden en af en toe ietsje laten aangrijpen om die stapvoetse snelheid te behouden. Zal wel aan mij liggen maar dat vind ik minder vermoeiend. En het is nog leuker ook
Je kan wel vol gas rijden, maar de automaat schakelt dan terug. Dat is nou net iets dat je NIET wil. Het is daarom ook onmogelijk om de top van de auto te halen, aangezien die met vol gas nooit naar de hoogste versnelling schakelt. M'n TransAm niet in ieder geval, net zoals al die andere soortgelijke Ami's. Weet niet in hoeverre dat bij Europeese/Japanse auto's ook zo is, maar zou niet weten waarom dat zoveel van elkaar zal verschillen. Daarom kan hij niet harder dan 200 terwijl hij vermogen genoeg heeft voor veel meer. Puur omdat de bak in 3 blijft hangen. Met ietsje gas los schakeltie wel naar 4, maar met ook maar een halve mm teveel gas weer bij geven, dan schakeltie met 190 vrolijk terug naar 3 en zittie weer tegen de redline te hikkenik snap niet wat het probleem is dat je geen volgas kunt rijden. Als je volgas wilt rijden dan wil je vol vermogen dus dan moet die terugschakelen. Daarnaast boeit mij die volgas geen flikker. De pedaalmap (hoeveel koppel ifv gaspedaal stand) is veel belangrijker. Bij 40% pedaal al maximum koppel hebben is erg uitdagend voor de strategie van de transmissie. Nee, volgas is simpel: terug naar maximum vermogen en gaaaaaaaan!
Maar ook met gewoon iets meer dan normaal gas geven om op te trekken. Een automaat schakelt dan makkelijk een versnelling terug. Als je motor nog koud is en je wil daarom juist de toeren beperkt houden dan is dat ook niet handig. Met een handbak kun je naar hartelust gas geven, en toch je lagere toerental behouden. Met koude motor kun je beter met iets meer gas 2000-3000 rpm rijden dan met minder gas 3000-4000 rpm. Rijdt bovendien ook zuiniger en relaxter. Heb het nadrukkelijk niet over vol gas met die lage toerentallen, da's weer niet lekker voor de lagers nee.
Dat doe ik ook zoveel mogelijkPauseBreak schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 01:41:
Hoe rijden jullie file dat je constant moet koppelen/ontkoppelen/remmen? Is het dan echt zo moeilijk om gewoon een gat te laten vallen naar je voorganger en gewoon op één tempo door te rijden?
Natuurlijk heb je dan wel eens af en toe een ito die van baan verwisseld, maar als je het goed doet, hoef je ook dan niet te remmen. Gewoon je auto in 2 gooien en lekker laten kachelen