Ik rij vrij rustig. Constant 123 op CC. Mondeo uit 2004 betreft dit. Omdat wij ook een Mondeo uit 2001 en eentje uit 2006 hebben gehad met hetzelfde blok maar allemaal met andere varianten in de versnelling en ook uitrusting maar wel telkens hetzelfde model. Dus een station. Vermogen is ook elke keer 130PK ongeveer.PatrickH schreef op woensdag 26 september 2012 @ 08:37:
[...]
Serieus zo'n verschil? Ik rij sinds 2 jaar een automaat (in mijn geval is dat ongeveer 100.000 km) en ik merk amper verschil in verbruik ten opzichte van mijn vorige (handgeschakelde) auto. En het is niet zo dat mijn rijstijl opeens drastisch is veranderd ofzo.
Wij hebben het hier over een oudere stijl automaat. Nieuwere automaten kan heel goed het verschil tot bijna 0 zijn gebracht.
Komt vooral omdat die 6bak ertussen zit. Die is zo absurd zuinig in verhouding. Maar die automaat rijd precies volgens fabrieksopgave. Wij rijden er rustig mee dus met nog wat lekker doortrappen en roetwolkjes maken kan het verbruik ook zo gemiddeld omhoogschieten naar een 1 op 12....furby-killer schreef op woensdag 26 september 2012 @ 09:21:
[...]
Dat is wel enorm verschil, lijkt me eigenlijk onrealistisch dat je zo ongeveer een factor 2 verschil bijna krijgt.
Dit is bij ons ook natte vinger werk hoor maar grofweg gemeten aan wat wij tanken, wat wij rijden en wat er in de tank kan + wat de boordcomputer tegen ons zegt. Die zit er niet vaak veel naast dus redelijk betrouwbaar ondertussen te noemen.Mijn 10 jaar oude automaat rijd inderdaad volgens de fabrieks opgave toch redelijk minder zuinig dan handgeschakelde versie (al zijn verschillen niet zo groot). Maar dat is uiteraard gemeten met een test-rijder die handgeschakeld altijd in de ideale versnelling rijdt, en zover ik weet gaat dat gewoon op een circuit die die test-rijder uit zijn hoofd kent en zo ongeveer perfect anticipeert. Een automaat doet dat niet, het verschil tussen de ideale test-rijder op een bekend circuit tov de werkelijkheid zal dan ook een stuk kleiner zijn bij een automaat.
Wij rijden veel snelweg en altijd netjes aan de snelheid dus ook niet lomp gassen oid. Maar wij krijgen dan zulke verbruikscijfers...
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker