Automaat vs Handgeschakeld

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

FastFred schreef op maandag 24 september 2012 @ 22:50:
Dat zijn toch vrij normale, beschaafde auto's hoor? Die zie je genoeg op de weg (helaas). En inderdaad, een Scenic is handgeschakeld ook driewerf kut in het kwadraat.

Ik heb ook niet om jou mening gevraagd wat betreft die twee auto's, ik zeg alleen wat ik van automaten vind. Schakelen hoort voor mij gewoon bij het autorijden (en niet rijden om ergens te komen, maar echt autorijden, voor het plezier, gewoon omdat het leuk is).

En of dat nu een automatische bak in een WagonR, een Aston Martin, of een Golf is, het is en blijft een automaat en het blijft irritant dat hij zelf de schakel momenten kiest, daar wil ik zelf controle over hebben

Het enigste wat ik dan wel weer leuk vind naast handgeschakeld is sequentieel geschakelde bakken
Ik bepaal zelf met de gas wanneer de bak moet schakelen heur.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:27
Op de snelweg merk je er toch niets meer van. Plemp hem in zijn 5 en rijden maar. Een "beetje auto" zoals sommige dit omschrijven hebben genoeg vermogen voor wat actiever rijden.

Voor stadsritten en filerijden prefereer ik zeker automaat. Dan is handgeschakeld gewoon irritant. Genoeg andere dingen te doen. Voor snelweg/landwegen liefst handbak.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:19

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

LED-Maniak schreef op maandag 24 september 2012 @ 23:38:
Op de snelweg merk je er toch niets meer van. Plemp hem in zijn 5 en rijden maar. Een "beetje auto" zoals sommige dit omschrijven hebben genoeg vermogen voor wat actiever rijden.

Voor stadsritten en filerijden prefereer ik zeker automaat. Dan is handgeschakeld gewoon irritant. Genoeg andere dingen te doen. Voor snelweg/landwegen liefst handbak.
Automaat is imho alleen fijn bij filerijden. Stadsverkeer is een handbak ook prima te doen. Ik prefereer op dit moment gewoon handbak boven automaat. Wij hebben hier 2 auto's staan waarvan de grote sleurbak met automaat mondeo station Oftewel niets fancy gewoon een 5 bak automaat. Andere auto is een Ford Ka. Ik heb velen malen liever die handbak vooral vanwege de controle.

Automaat verlies je toch altijd een deel controle. Vooral omdat het een turbo betreft moet je constant rekening houden met de kickdown en de turbo die er soms erg lomp in kan flappen. Met een handbak is dat gewoon beter te doseren imho. Ik denk dat het bij een nieuwere automaat of een N/A blok wat beter te regelen is maar ik vind het gewoon vervelend met wat ik tot nu toe heb gereden.

Voor de rest doe mij maar gewoon lekker een stokje om mee te roeren. Althans zo zie ik het nu maar misschien als ik wat meer met de nieuwere automaten heb gereden dat ik er dan wat meer vrede mee heb.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:55
Touchdomex schreef op maandag 24 september 2012 @ 23:53:
[...]
Voor de rest doe mij maar gewoon lekker een stokje om mee te roeren. Althans zo zie ik het nu maar misschien als ik wat meer met de nieuwere automaten heb gereden dat ik er dan wat meer vrede mee heb.
Hier ligt het volgens mij vooral aan. Ik heb hier de laatste tijd in verschillende auto's gereden met automaat en de meeste vind ik inderdaad brak rijden. Ze schakelen verkeerd, zijn traag (zeker met inhalen waarbij je in je handbak al van te voren een versnelling terug schakelt) en voelen lomp aan (schokken) bij schakelen. Degene die je met de hand kan schakelen schokken vaak en al helemaal als je terugschakelt.

De auto waar ik echter nu in rijd (Kia K5, automaat, 6 bak met 170 pk) rijd juist perfect. Je kunt met het gas goed bepalen wanneer hij moet schakelen, als ik op de snelweg op de motor af wil remmen schakel ik handmatig 1 of 2 versnellingen terug wat hij zeer vloeiend doet. Als je wilt kun je zelfs helemaal handmatig schakelen wat minstens net zo vloeiend gaat als bij een handbak.

Er zit dus gewoon heel veel verschil tussen automaten en handgeschakeld en volgens mij ligt je mening erover veelal af aan je ervaringen er mee. Ik was ook altijd tegen automaten, maar deze bevalt toch erg goed :)

[removed]

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:29
Indien ik kon, automaat all the way.

Handgeschakeld is gewoon overrated. De meeste mensen die ik ken vinden dat een automaat voor pussies is, tot ze minstens een maand aan het filerijden zijn, dan is het ineens wel handig om te hebben. Ook in het gewone stadsverkeer is het gewoon fijn om niet met een extra handeling bezig te zijn. Al helemaal als je in een file staat (al meermaals een serieuze kramp in m'n voet van gekregen).

De mensen die zeggen dat je sportiever met een handgeschakelde kan rijden, die hebben overduidelijk nog nooit in een automaat gereden, aangezien je daar ook gewoon kan handschakelen als je wilt. Het is dan wel niet pedaaltje indrukken, maar je kan inderdaad zelf je toeren kiezen. Maar ach, zolang ze het maar cool geneog vinden om met een handgeschakelde te kunnen rijden, mij zal het aan m'n reet roesten. Ik weet wel wat ik kies als ik mijn volgende wagen kan kiezen.

ATM heb ik nog geen automaat, maar m'n vader wel (Audi A4) en mijn moeder ook (peugot 207 cabrio ofzoiets) en ik moet er ook wel bijvertellen dat er enorm veel verschil zit tussen automaten. Daar waar de audi heel rustig schakelt en je er niets van voelt is dat bij die peugeot wel wat anders (die peugeot heeft volgens mij gewoon een brakke automaat maarja).

Verwijderd

Touchdomex schreef op maandag 24 september 2012 @ 23:53:
[...]
Automaat verlies je toch altijd een deel controle. Vooral omdat het een turbo betreft moet je constant rekening houden met de kickdown en de turbo die er soms erg lomp in kan flappen. Met een handbak is dat gewoon beter te doseren imho. Ik denk dat het bij een nieuwere automaat of een N/A blok wat beter te regelen is maar ik vind het gewoon vervelend met wat ik tot nu toe heb gereden.
Ik vermoed wel dat het rijden in een auto met een slechte automaat meer afbreuk doet aan je rijplezier dan het feit dat het een automaat is in dat geval.
Mijn Peugje heeft niet één maar twee turbo's, een 6-traps automaat en je kunt die zelf bedienen met "tiptronic" oftewel dat pookje naar links en zelf + en - kiezen.
De automaat houdt in de normale stand het toerental bij stabiele snelheid altijd nét op het toerental waar de eerste turbo begint mee te lopen zodat je als je het pedaal indrukt altijd direct de eerste turbo meekrijgt - ideaal want je houdt altijd het responsieve gevoel van het juiste toerental op het juiste moment. Ik hoef nooit zelf te schakelen (ik schakel dus ook nooit zelf) want hij pakt sowieso het jusite toerental, doet dat gladjes en onopvallend en zonder schokken, en als ik terug wil schakelen om in te halen duw ik m'n rechter teen ietsje in, en hij tikt één versnelling terug zodat hij bovenin de eerste turbo komt (nét voor de tweede) en dat doet hij sneller dan je met de hand terug kunt schakelen. Absoluut en onbetwistbaar 100x fijner dan een handbak.

Maar ik heb ook een keer als leenauto een Peug 607 met de diesel mee gehad van de garage als leenauto. Dan komen direct álle vooroordelen over automaten naar voren: het autootje had al weinig power en dan nog een automaat, die langzaam schakelt, en vaak nét een minuut later dan je wilde, met een "Sport"-stand die niets anders doet dan precies tijdens je kickdown een random andere versnelling pakken, bergrijden werd helemaal een hel omdat het ding besloot dat heuvel-op met 70 ook in z'n vijf moest kunnen (dat kon niet...)
en heuvel-af heb je geen PKs nodig dus dan gooit hij het ding wéér in z'n vijf en moet je hard remmen als je niet met 170 een dorpje in wil rijden.
Absolute crap dus.

Een moderne, niet door geitenfokkers gemaakte automaat in een moderne, voldoende gemotoriseerde auto is op geen enkel vlak inferieur aan een handbak - welke handbak dan ook. Maar een ouwe rotautomaat in een slappe bak is wel wat anders. Er is een reden voor dat zowat alle dure auto's tegenwoordig met automaat geleverd worden - dat is echt niet omdat mensen die geld uitgeven aan auto's niet weten hoe fijn schakelen is. Maar je moet bij het keuren van de automaat wel de hele auto meenemen.

En daarnaast denk ik dat als iemand 30 km in een automaat gereden heeft, en dan ook nog in een rampenbak, dat men eigenlijk geen mening kan hebben over automaten, op dezelfde manier dat mijn wandelingetjes in de bergen met de hond me geen mening kunnen laten hebben over bergbeklimmen. Het lijkt me ruk, maar verstand hebben ervan? No way. Dat is met 250K+ automaten kilometers wel anders.
Tarkin schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 08:23:
De mensen die zeggen dat je sportiever met een handgeschakelde kan rijden, die hebben overduidelijk nog nooit in een automaat gereden, aangezien je daar ook gewoon kan handschakelen als je wilt. Het is dan wel niet pedaaltje indrukken, maar je kan inderdaad zelf je toeren kiezen.
Dit dus inderdaad. 30km does not an expert make.
[...]
ik moet er ook wel bijvertellen dat er enorm veel verschil zit tussen automaten. Daar waar de audi heel rustig schakelt en je er niets van voelt is dat bij die peugeot wel wat anders (die peugeot heeft volgens mij gewoon een brakke automaat maarja).
Als dat een broertje is van de automaat in de 607 zeer zeker :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2012 09:17 ]

Verwijderd

Enkele keren in een VW met DSG gereden, maar dit is wel een erg fijne automaat...
Ik woon in het oosten en sta dus niet erg vaak stil in file's etc..
Onlangs een nieuwe lease auto uit mogen zoeken en in het C-Segment heb je geen automaat bij 14% bijtelling. dus helaas geen automaat voor mij dit keer maar een 6-bak..

Ik vind het schakelen niet erg, dit omdat ik niet vaak stil sta, en zit dus niet eindeloos te schakelen..

Maar mocht er over 4 jaar een automaat in de 14% zitten dan zal dat mijn voorkeur hebben..
Het rijdt gewoon veel relaxter...

• Tarkin
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:11:
[...]

[...]

Als dat een broertje is van de automaat in de 607 zeer zeker :+
als hij schakelt gaat hij van 2000 naar 3000 toeren met een schok en een hele luide vrooeeemmm. niet echt tof om mee te rijden. De audi daarentegen (helaas zijn de tripjes met die auto nogal kort :()

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:11:
[...]
Absoluut en onbetwistbaar 100x fijner dan een handbak.
Voor jou misschien niet betwistbaar, maar de keuze tussen hand en automaat blijft toch een persoonlijke keuze. Ik heb het afgelopen jaar nu al 40k km in een echt goede automaat gereden maar als ik de keuze heb tussen dezelfde auto met of zonder automaat ga ik toch nog steeds voor de handbak gewoon omdat ik dat leuker vind rijden.

Aan de andere kant was ik voordat ik deze auto reed faliekant tegen een automaat, maar als ik nu een leuke auto tegen zou komen met een goede automaat zou ik hem gerust kopen (ik heb zelfs al gekeken of ik mijn huidige bak niet kon overkopen).

[removed]

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:29

Rick-Jan

always connected

Heb zelf net mijn rijbewijs, en een polo uit 97. Heb al wel ervaring met andere auto's (ouders, zaterdagbaantje etc) Voor mijn stage moet ik in veel verschillende karren rijden, Zo rij ik geregeld in een Golf TSI en Passat, allebei verschillend natuurlijk, maar ik vind het heerlijk om met beide te rijden.In de file is het zoals iedereen zegt ideaal, maar ik vind het heerlijk rustig rijden. In de sport stand trekken ze beide lekker op. Vooral bij drukke stuken is het fijn om langzaam te naderen, goed kijken en zodra vrij is snel weg rijden. Heerlijk :)

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Verwijderd

Afgelopen vakantie heb ik meer dan 3000 kilometer in een Audi A6 automaat gereden en ik prefereer sindsdien een automaat boven een handbak.

Sterker nog ik vind dat je met een automaat veel sportiever kunt rijden dan met een handbak omdat je je meer en beter kunt concentreren, mijn volgende auto wordt dan ook een automaat.

Maar, als ik echt heel sportief wil rijden pak ik natuurlijk gewoon mijn Kawasaki Z750 ;) 8)

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:44:
[...]
Voor jou misschien niet betwistbaar, maar de keuze tussen hand en automaat blijft toch een persoonlijke keuze. [...]omdat ik dat leuker vind rijden.
"Leuker rijden" is heel persoonlijk ja. Maar het is een raar onderbuikargument voor of tegen handbakken en automaten "leuker rijden". Zowat elke moderne automaat heeft gewoon een manual mode waar je zelf versnellingen kunt kiezen.

Je zoekt dus iets om te doen tijdens het rijden, waarmee je je linkervoet een beetje kunt bewegen en je rechterhand van het stuur afhaalt. Prima dat je daarvoor een handbak neemt, maar je kunt evengoed een stressballetje voor je linkervoet en een elektrisch orgeltje in de middenconsole nemen natuurlijk. Het draagt evenveel bij aan efficiënter, sneller en comfortabeler rijden als een handbak, met als voordeel dat je versnellingsbak en koppeling niet slijten door menselijke foutjes. En als je een keer geen zin hebt orgel je niet, terwijl als je een keer geen zin hebt je toch moet schakelen.
Laten we verder ook eerlijk zijn, een Casio orgeltje in je middenconsole is een conversation piece, terwijl een pookje met 1 t/m 6 en R erop vooral een reden is om de knie van je bijrijder aan te raken.

Als je met hetzelfde argument voor handbakken ook Casio orgeltjes aan kunt prijzen, is het misschien niet zo'n goed argument, is trouwens het punt een beetje :+

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 10:47:
Maar, als ik echt heel sportief wil rijden pak ik natuurlijk gewoon mijn Kawasaki Z750 ;) 8)
Ik vermoed dat de mensen die sportief rijden aan handbakken koppelen het over vierwielers hebben... en willen blijven leven :+ of ze houden niet van helmet-hair O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2012 10:56 ]

• Tarkin
trouwens iedereen die zegt dat je sportiever rijd met een handbak dan een automaat. Als je van die 'idiote' stoplicht races hebt, dan heb ik er nog maar weinig zien winnen van de automaat. En dan nog niet eens in sportstand. Gewoon lichtjes op de gas drukken en in no time ben je 100m verder terwijl de rest nog bezig is met schakelen

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb een handbak in mijn huidige auto, en had een automaat in een vorige (DSG in de Audi A3).

Elke keer als ik in een automaat rijd, denk ik: Oef, wat is dit lekker
Stap ik over in een handbak, dan denk ik: Oef, wat is dit lekker

Wat dat betreft hang ik dus echt in het midden :p Gewoon rijden en files, heeft automaat bij mij de voorkeur, ben ik echter gewoon lekker aan het rijden, en vind ik een pook fijn. Volgende auto weer een automaat proberen :)

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35

ST10©DE

Dus.............

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 10:47:
Afgelopen vakantie heb ik meer dan 3000 duizend kilometer in een Audi A6 automaat gereden en ik prefereer sindsdien een automaat boven een handbak.
Dat is best veel in 1 zomer... :+

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik rijd zelf een Golf 4 met een 5-traps handbak. Mijn vader rijd een gloednieuwe VW Passat met DSG (dubbele koppeling & 7 versnellingen). En dat rijd echt fan-tas-tisch.
De normale "drive" stand is al top, maar de sport stand is ook echt top! Je schiet er vandoor en van het schakelen merk je echt helemaal 0,niks (hij schakelt in 0,0037 seconden ofzo??).

Volgende bak word een Golf met DSG :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:29

Rick-Jan

always connected

PWM schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:08:
Ik heb een handbak in mijn huidige auto, en had een automaat in een vorige (DSG in de Audi A3).

Elke keer als ik in een automaat rijd, denk ik: Oef, wat is dit lekker
Stap ik over in een handbak, dan denk ik: Oef, wat is dit lekker

Wat dat betreft hang ik dus echt in het midden :p Gewoon rijden en files, heeft automaat bij mij de voorkeur, ben ik echter gewoon lekker aan het rijden, en vind ik een pook fijn. Volgende auto weer een automaat proberen :)
Misschien zo'n half automaat wat voor jou? sequentieel schakelen of flippers ofzo :)

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

P. Mekes schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:08:
[...]

Dat is best veel in 1 zomer... :+
Afgelopen zomer 10.000km gemaakt 8)

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Rick-Jan schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:15:
[...]

Misschien zo'n half automaat wat voor jou? sequentieel schakelen of flippers ofzo :)
DSG is toch sequentieel?

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:21

PauseBreak

derp!

Tarkin schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:43:
[...]

als hij schakelt gaat hij van 2000 naar 3000 toeren met een schok en een hele luide vrooeeemmm. niet echt tof om mee te rijden. De audi daarentegen (helaas zijn de tripjes met die auto nogal kort :()
Dat komt omdat het een halfautomaat is. Als de bak schakelt moet je, net als met een handbak, eigenlijk even gas lossen en dan weer gas erop. Niet bepaald ideaal. De vorige Zafira had ook zo'n monsterlijke automaat (heb er een paar honderd km mee gereden als huurauto). Nee, dan snap ik wel dat mensen iets tegen automaten hebben als je dat soort bakken als referentiekader hebt :P

Nee, merp!

• PWM
  • Niet online

PWM

Rick-Jan schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:15:
[...]

Die had ik in de A3, met flippers. Ik wil echter voor een bocht hem precies in de goede versnelling rammen, en op het juiste moment er weer vandoor gaan. Dat is me met die flippers nooit gelukt ;)

Het is het gevoel van controle. Een vals gevoel waarschijnlijk, maar toch.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35

ST10©DE

Dus.............

styx1 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:19:
[...]

Afgelopen zomer 10.000km gemaakt 8)
Is nog steeds een stuk minder dan "3000 duizend". ;)

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:14

-tom-562

Oliesjeik

Tarkin schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 08:23:
Indien ik kon, automaat all the way.

Handgeschakeld is gewoon overrated. De meeste mensen die ik ken vinden dat een automaat voor pussies is, tot ze minstens een maand aan het filerijden zijn, dan is het ineens wel handig om te hebben. Ook in het gewone stadsverkeer is het gewoon fijn om niet met een extra handeling bezig te zijn. Al helemaal als je in een file staat (al meermaals een serieuze kramp in m'n voet van gekregen).

De mensen die zeggen dat je sportiever met een handgeschakelde kan rijden, die hebben overduidelijk nog nooit in een automaat gereden, aangezien je daar ook gewoon kan handschakelen als je wilt. Het is dan wel niet pedaaltje indrukken, maar je kan inderdaad zelf je toeren kiezen. Maar ach, zolang ze het maar cool geneog vinden om met een handgeschakelde te kunnen rijden, mij zal het aan m'n reet roesten. Ik weet wel wat ik kies als ik mijn volgende wagen kan kiezen.

ATM heb ik nog geen automaat, maar m'n vader wel (Audi A4) en mijn moeder ook (peugot 207 cabrio ofzoiets) en ik moet er ook wel bijvertellen dat er enorm veel verschil zit tussen automaten. Daar waar de audi heel rustig schakelt en je er niets van voelt is dat bij die peugeot wel wat anders (die peugeot heeft volgens mij gewoon een brakke automaat maarja).
Ik deel dezelfde mening. Mensen die praten dat je met een automaat niet sportief kan rijden... Sportief... 99,9% van het Nederlandse wagenpark is niet sportief :') (nee, een verlaagde Opel Astra/VW Golf is niet sportief...) dus doe mij maar een automaat. Mijn volgende auto wordt zeker weten een automaat.

Vaak bu'j te bang!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:57
PWM schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:25:
[...]

Die had ik in de A3, met flippers. Ik wil echter voor een bocht hem precies in de goede versnelling rammen, en op het juiste moment er weer vandoor gaan. Dat is me met die flippers nooit gelukt ;)

Het is het gevoel van controle. Een vals gevoel waarschijnlijk, maar toch.
Ik vond de flippers overbodig in de S6, de "S" stand was al achterlijk snel...ook voor een bocht zat hij altijd wel goed. Wegrijden met een Daihatsu voor je neus was dan amper mogelijk in "S", zo nerveus :+ 8)7

K to the KillaZ

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:41
-tom-562 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:36:
[...]

Ik deel dezelfde mening. Mensen die praten dat je met een automaat niet sportief kan rijden... Sportief... 99,9% van het Nederlandse wagenpark is niet sportief :') (nee, een verlaagde Opel Astra/VW Golf is niet sportief...) dus doe mij maar een automaat. Mijn volgende auto wordt zeker weten een automaat.
Sportief rijden is niet hetzelfde als in een sportieve auto rijden ;)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ja, maar 'sportief' rijden in een saaie bak slaat imo nergens op, want het is niet sportief

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

P. Mekes schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:31:
[...]
Is nog steeds een stuk minder dan "3000 duizend". ;)
En ik ben zo wakker dat me dat nú pas opvalt... :o
/me haalt een injectiespuit en vijf liter koffie.
-tom-562 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 13:14:
Ja, maar 'sportief' rijden in een saaie bak slaat imo nergens op, want het is niet sportief
QFT. Wie zegt dat de bak niet uitmaakt daag ik uit: haal een Suzuki Wagon R+ en rijdt er sportief mee.
Bel effe als je je buitenspiegel kapot hebt omdat je auto erop ligt.

Dit nog even afgezien ervan dat "sportief" met auto's vrijwel altijd betekent "hard" en dat dat in Nederland betekent "ik trek vlotjes op naar de vmax maar niet harder anders krijg ik miljarden euro's boetes en ben ik m'n rijbewijs kwijt en trouwens 60 is toch best hard wat zeur je nou".
Dus mensen die beweren dat ze sportief rijden neem ik sowieso met een eetlepel zout.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2012 13:55 ]

• Tarkin
mensen die mij proberen te overtuigen dat een handgeschakelde superieur is, laat ik ondertussen gewoon maar spreken. I don't really care wat zij ervan denken, ik moet er veel km mee doen.

then again, er zijn nog veel mensen die schrik hebben van cruise control, want als je even snel moet gassen, dan gaat dat niet. dan "moet je dat knopje weer even afzetten" en dat is supergevaarlijk (gehoord van andere jonge mensen). Ik heb heel hard mijn best gedaan om dan niet te lachen.

Mensen die 5K aan km doen op een jaar en mij dan even proberen te vertellen wat beter is om te rijden en wat gevaarlijker is (doe er ong 30-40k met elke dag 20km brusselse ring, dus ik heb mijn fair share van dommigheden elke dag). Maar ach, zolang ze zich maar expert wanen

• PWM
  • Niet online

PWM

KillaZ schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 12:49:
[...]

Ik vond de flippers overbodig in de S6, de "S" stand was al achterlijk snel...ook voor een bocht zat hij altijd wel goed. Wegrijden met een Daihatsu voor je neus was dan amper mogelijk in "S", zo nerveus :+ 8)7
Het is ook het gevoel :p Ik rijd regelmatig, meerdere weekenden per jaar, flink wat rondjes 7:20 op de Nürburging op de passagiersstoel.

Dus het woord sportief met mijn A4, zal ik niet in de mond nemen ;)

• KillaZ
Dat zeg ik ook niet, maar ik vind dat automaat en "sportief" rijden best samen kunnen gaan, mits de automaat niet uit het jaar 0 komt. ;) Was toch een multitronic in de A3?

[ Voor 11% gewijzigd door KillaZ op 25-09-2012 15:15 ]

K to the KillaZ

Verwijderd

PWM schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:13:
[...]
Het is ook het gevoel :p Ik rijd regelmatig, meerdere weekenden per jaar, flink wat rondjes 7:20 op de Nürburging op de passagiersstoel.
Eh...
Welke van deze rij je mee mee dan?

• PWM
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:32:
[...]

Eh...
Welke van deze rij je mee mee dan?
De M3 CSL (+/- 700pk) en de Nissan GT-R, die na tuning +200pk heeft gekregen. Allebei straatlegaal, maar geen productie auto's. Dat soort bakken staan dus niet in de lijst ;)

De CSL (is na conversie) handbak, de GT-R automaat.

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 25-09-2012 19:33 ]

Verwijderd

Damn. Als ik daar in zou stappen als passagier dan zag je na drie bochten helemaal niets meer omdat álle ramen ondergekotst waren.

• KillaZ
Dat valt toch wel mee?

Of kots jij ook in achtbanen? :D

K to the KillaZ

Verwijderd

KillaZ schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 16:09:
Dat valt toch wel mee?

Of kots jij ook in achtbanen? :D
Ik kots uit achtbanen. Dus ik stap daar sinds ik zes ben niet meer in en mijn vader sinds die tijd gaat er niet meer onder staan met z'n spiksplinternieuwe Canon F1 :+

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:49

NoFearCreations

3DPrint the world!

PWM schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:38:
[...]

De M3 CSL (+/- 700pk) en de Nissan GT-R (2011), die na tuning +200pk heeft gekregen. Allebei straatlegaal, maar geen productie auto's. Dat soort bakken staan dus niet in de lijst ;)

De CSL (is na conversie) handbak, de GT-R automaat.
Dan geloof ik nog weinig van 7:20, die tijden worden gereden door ervaren testrijders, met speciaal voor de ring geprepareerde auto's. Die BMW zal vast erg snel zijn, maar met 7:20 zit je in de supercar regionen. Of hij moet toevallig Horst von Saurma heten..

---RAWE CEEK!!!---

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002

Bestla

Kvinne

KillaZ schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:15:
Dat zeg ik ook niet, maar ik vind dat automaat en "sportief" rijden best samen kunnen gaan, mits de automaat niet uit het jaar 0 komt. ;) Was toch een multitronic in de A3?
6,6 liter V8 en een automaat uit het 0 (71) is goddelijk. >:) Helemaal met een lsd achteras. :9~

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg155/scaled.php?server=155&filename=chopperdag0181.jpg&res=landing

[ Voor 17% gewijzigd door Bestla op 25-09-2012 17:05 ]

Verwijderd

Bestla schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 17:02:
[...]
6,6 liter V8 en een automaat uit het 0 (71) is goddelijk. >:) Helemaal met een lsd achteras. :9~
Maar verre van sportief. Althans, verre van sportief rijden. Sportief varen is een ander topic denk ik.

• PWM
  • Niet online

PWM

NoFearCreations schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 16:49:
[...]

Dan geloof ik nog weinig van 7:20, die tijden worden gereden door ervaren testrijders, met speciaal voor de ring geprepareerde auto's. Die BMW zal vast erg snel zijn, maar met 7:20 zit je in de supercar regionen. Of hij moet toevallig Horst von Saurma heten..
700pk, volledig aanpasbaar onderstel, variabele superchargers en semi-slicks (de auto's in die lijst mogen daar niet op), geloof me, dan gaat een M3 in 7:20 de ring om ;) De rijder met wie ik rijd, rijd in stock auto's zo'n 10-15 seconden achter de fabrieksrijders aan op een volle ronde, hij kan sturen.

Verdere discussie kan beter hier naar toe :Nordschleife openbaar?

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 25-09-2012 18:48 ]

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:49

NoFearCreations

3DPrint the world!

Gedaan :)

---RAWE CEEK!!!---

• Femme
  • Laatst online: 15:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

NoFearCreations schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 16:49:
[...]

7:22 is de tijd die door Loaded CSL werd gereden met een professionele coureur. Dat was een M3 CSL met compressor (ca. 625pk) waar zo'n beetje al het denkbare aan gemod was om de prestaties te verbeteren. 7.20 door een amateur zal wel Bridge-to-Gantry zijn, dat scheelt een halve minuut op een volle rond.

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 10:54:
[...]
Als je met hetzelfde argument voor handbakken ook Casio orgeltjes aan kunt prijzen, is het misschien niet zo'n goed argument, is trouwens het punt een beetje :+

Tja, op dezelfde manier als jouw verhaal kan ik ook de keuze voor een automaat onlogisch maken. Waarom zou je een automaat willen alleen omdat je dan je linkervoet kunt laten rusten ? Voor de rest voegt die automaat natuurlijk weinig toe behalve over het algemeen extra kosten (zowel in aanschaf als verbruik) :+

Hoe dan ook blijft het een kwestie van wat je persoonlijk fijner vind. Momenteel zijn er automaten die zo goed zijn dat ze zeker niet meer onder doen voor een handbak. Aan de andere kant kan de automaat ook niets extra wat je met je handbak niet zelf ook zou kunnen. Oftewel beide kunnen ze eigenlijk hetzelfde. Gewoon rijden wat je zelf het leukste/fijnste vind dus.
Laten we verder ook eerlijk zijn, een Casio orgeltje in je middenconsole is een conversation piece, terwijl een pookje met 1 t/m 6 en R erop vooral een reden is om de knie van je bijrijder aan te raken.
Waarom geef je hier trouwens het perfecte argument waarom je een handbak zou willen (afhankelijk van de bijrijder natuurlijk ? ;) )

[removed]

• Tarkin
redwing schreef op woensdag 26 september 2012 @ 04:47:
[...]

Tja, op dezelfde manier als jouw verhaal kan ik ook de keuze voor een automaat onlogisch maken. Waarom zou je een automaat willen alleen omdat je dan je linkervoet kunt laten rusten ? Voor de rest voegt die automaat natuurlijk weinig toe behalve over het algemeen extra kosten (zowel in aanschaf als verbruik) :+

Hoe dan ook blijft het een kwestie van wat je persoonlijk fijner vind. Momenteel zijn er automaten die zo goed zijn dat ze zeker niet meer onder doen voor een handbak. Aan de andere kant kan de automaat ook niets extra wat je met je handbak niet zelf ook zou kunnen. Oftewel beide kunnen ze eigenlijk hetzelfde. Gewoon rijden wat je zelf het leukste/fijnste vind dus.

[...]

Waarom geef je hier trouwens het perfecte argument waarom je een handbak zou willen (afhankelijk van de bijrijder natuurlijk ? ;) )
het grootste voordeel van een automaat is dat het een stap van het autorijden wegneemt. En zodoende moet je je aandacht daar niet meer op vestigen.

En wat ik zie op de wegen zou het zeker niet slecht zjin voor sommige mensen. Ik heb al met veel mensen gereden die 2 versnellingen te hoog stonden als ze uit de bocht kwamen en toen ineens verschoten dat ze geen power meer hadden. dan was het denk denk denk, oh ja ik moet schakelen.

Verder duurder in aanschaf en verbruik, daar heb je wel gelijk in denk ik. Maar daar hebben we leasewagens voor >:)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Volgens mij is duurder in verbruik net zo iets als dat een handgeschakelde bak sneller optrekt: in theorie klopt het zo bij een ideale bestuurder. In de praktijk bij de gemiddelde bestuurder zal een automaat denk ik toch stuk beter zijn touren kiezen om zuinig te rijden.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-11 03:56

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Tarkin schreef op woensdag 26 september 2012 @ 07:15:
[...]
Verder duurder in aanschaf en verbruik, daar heb je wel gelijk in denk ik. Maar daar hebben we leasewagens voor >:)
Probeer jij maar eens met een handbak idealer in z'n toeren te rijden dan een CVT.....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

furby-killer schreef op woensdag 26 september 2012 @ 08:22:
Volgens mij is duurder in verbruik net zo iets als dat een handgeschakelde bak sneller optrekt: in theorie klopt het zo bij een ideale bestuurder. In de praktijk bij de gemiddelde bestuurder zal een automaat denk ik toch stuk beter zijn touren kiezen om zuinig te rijden.
Ouderwetse automaat telt dat niet bij. Wij doen met onze Mondeo station 5 traps automaat ongeveer 1 op 14 met diesel. Handbak 5 bak doet ongeveer 1 op 18 en de 6 bak die wij ook al hebben gehad kon ongeveer 1 op 22 halen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:02
Touchdomex schreef op woensdag 26 september 2012 @ 08:34:
[...]

Ouderwetse automaat telt dat niet bij. Wij doen met onze Mondeo station 5 traps automaat ongeveer 1 op 14 met diesel. Handbak 5 bak doet ongeveer 1 op 18 en de 6 bak die wij ook al hebben gehad kon ongeveer 1 op 22 halen.
Serieus zo'n verschil? Ik rij sinds 2 jaar een automaat (in mijn geval is dat ongeveer 100.000 km) en ik merk amper verschil in verbruik ten opzichte van mijn vorige (handgeschakelde) auto. En het is niet zo dat mijn rijstijl opeens drastisch is veranderd ofzo.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 26 september 2012 @ 08:34:
[...]

Dat is wel enorm verschil, lijkt me eigenlijk onrealistisch dat je zo ongeveer een factor 2 verschil bijna krijgt.

Mijn 10 jaar oude automaat rijd inderdaad volgens de fabrieks opgave toch redelijk minder zuinig dan handgeschakelde versie (al zijn verschillen niet zo groot). Maar dat is uiteraard gemeten met een test-rijder die handgeschakeld altijd in de ideale versnelling rijdt, en zover ik weet gaat dat gewoon op een circuit die die test-rijder uit zijn hoofd kent en zo ongeveer perfect anticipeert. Een automaat doet dat niet, het verschil tussen de ideale test-rijder op een bekend circuit tov de werkelijkheid zal dan ook een stuk kleiner zijn bij een automaat.

Verwijderd

Mijn vader had een Opel Astra uit '95 met automaat (1.6 16V). reed gemiddeld 1 op 11... (benzine)
Mijn broertje heeft de 1.6 16V uit '96 met handbak en rijd gemiddeld 1 op 14-15...
En mijn broertje rijdt een stuk sportiever... :)

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

PatrickH schreef op woensdag 26 september 2012 @ 08:37:
[...]

Serieus zo'n verschil? Ik rij sinds 2 jaar een automaat (in mijn geval is dat ongeveer 100.000 km) en ik merk amper verschil in verbruik ten opzichte van mijn vorige (handgeschakelde) auto. En het is niet zo dat mijn rijstijl opeens drastisch is veranderd ofzo.
Ik rij vrij rustig. Constant 123 op CC. Mondeo uit 2004 betreft dit. Omdat wij ook een Mondeo uit 2001 en eentje uit 2006 hebben gehad met hetzelfde blok maar allemaal met andere varianten in de versnelling en ook uitrusting maar wel telkens hetzelfde model. Dus een station. Vermogen is ook elke keer 130PK ongeveer.

Wij hebben het hier over een oudere stijl automaat. Nieuwere automaten kan heel goed het verschil tot bijna 0 zijn gebracht.
furby-killer schreef op woensdag 26 september 2012 @ 09:21:
[...]

Dat is wel enorm verschil, lijkt me eigenlijk onrealistisch dat je zo ongeveer een factor 2 verschil bijna krijgt.
Komt vooral omdat die 6bak ertussen zit. Die is zo absurd zuinig in verhouding. Maar die automaat rijd precies volgens fabrieksopgave. Wij rijden er rustig mee dus met nog wat lekker doortrappen en roetwolkjes maken kan het verbruik ook zo gemiddeld omhoogschieten naar een 1 op 12....
Mijn 10 jaar oude automaat rijd inderdaad volgens de fabrieks opgave toch redelijk minder zuinig dan handgeschakelde versie (al zijn verschillen niet zo groot). Maar dat is uiteraard gemeten met een test-rijder die handgeschakeld altijd in de ideale versnelling rijdt, en zover ik weet gaat dat gewoon op een circuit die die test-rijder uit zijn hoofd kent en zo ongeveer perfect anticipeert. Een automaat doet dat niet, het verschil tussen de ideale test-rijder op een bekend circuit tov de werkelijkheid zal dan ook een stuk kleiner zijn bij een automaat.
Dit is bij ons ook natte vinger werk hoor maar grofweg gemeten aan wat wij tanken, wat wij rijden en wat er in de tank kan + wat de boordcomputer tegen ons zegt. Die zit er niet vaak veel naast dus redelijk betrouwbaar ondertussen te noemen.

Wij rijden veel snelweg en altijd netjes aan de snelheid dus ook niet lomp gassen oid. Maar wij krijgen dan zulke verbruikscijfers...

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:02
Touchdomex schreef op woensdag 26 september 2012 @ 09:51:
[...]
Wij hebben het hier over een oudere stijl automaat. Nieuwere automaten kan heel goed het verschil tot bijna 0 zijn gebracht.
Dat zal het verklaren dan, ik rij met een Golf dus met de DSG van Volkswagen.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
PatrickH schreef op woensdag 26 september 2012 @ 21:25:
[...]

Dat zal het verklaren dan, ik rij met een Golf dus met de DSG van Volkswagen.
Een traditionele automaat met koppelomvormer heeft tijdens het accelereren geloof ik een aandrijfverlies van zo'n 10%. Zodra je een constante snelheid rijdt in hogere versnelling kan de automaat in Lock-up waardoor het verlies er bijna niet meer is. Bij traditionele automaten is de handbak daarom ook altijd sneller naar de 100, je verliest gewoon power door de koppelomvormer (naast het extra gewicht). En dat verlies merk je dus ook met het brandstofverbruik. Bijna alle nieuwe automaten hebben geen koppelomvormer meer en hebben dat verliest dus ook niet. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Satch op 26-09-2012 21:43 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

de meeste auto's die tegenwoordig met "automaat" verkocht worden, hebben dan ook een gerobotiseerde handbak.. (of een cvt), beide zijn zwaar superieur aan een automaat met koppelomvormer, inderdaad..

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
AlexanderB schreef op woensdag 26 september 2012 @ 22:05:
de meeste auto's die tegenwoordig met "automaat" verkocht worden, hebben dan ook een gerobotiseerde handbak.. (of een cvt), beide zijn zwaar superieur aan een automaat met koppelomvormer, inderdaad..
De meeste gerobotiseerde handbakken zijn juist een gruwel om mee te rijden, pas met de komst van bakken met een dubbele koppeling (ala dsg) kun je mi spreken van superieur boven een conventionele automaat.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Nou en zelfs dan...

We hebben een A3 met de 7-traps DSG en een BMW 320d met 8-traps conventionele automaat.
Ik denk niet dat er hier iemand is die deze DSG prefereert boven de koppelomvormende variant in de beemer....

[ Voor 4% gewijzigd door Verbal Kint op 26-09-2012 22:52 ]

Great minds think alike!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 07:27
Verbal Kint schreef op woensdag 26 september 2012 @ 22:52:
Nou en zelfs dan...

We hebben een A3 met de 7-traps DSG en een BMW 320d met 8-traps conventionele automaat.
Ik denk niet dat er hier iemand is die deze DSG prefereert boven de koppelomvormende variant in de beemer....
Indeed het lijkt wel alsof ze hierboven de folders citeren, ik heb het beide 170.000km gereden. DSG (passat cc), redelijke automaat maar niet meer dan dat, bij meer vermogen of meer prestatie situaties geen thuis en een onding.
Automaat van de bmw (335d), fantastisch, subliem, en meer van dat soort lof. Je merkt aan alles dat dit een verfijnd stukje elektronica is die subliem op de rest is afgestemd. Daarnaast is deze minstens net zo snel als de DSG.

[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 26-09-2012 23:16 ]

• Peenutzz
Satch schreef op woensdag 26 september 2012 @ 21:41:
[...]

Een traditionele automaat met koppelomvormer heeft tijdens het accelereren geloof ik een aandrijfverlies van zo'n 10%. Zodra je een constante snelheid rijdt in hogere versnelling kan de automaat in Lock-up waardoor het verlies er bijna niet meer is. Bij traditionele automaten is de handbak daarom ook altijd sneller naar de 100, je verliest gewoon power door de koppelomvormer (naast het extra gewicht). En dat verlies merk je dus ook met het brandstofverbruik. Bijna alle nieuwe automaten hebben geen koppelomvormer meer en hebben dat verliest dus ook niet. :)
Vergeet de extra weerstand van de planetaire overbrengingen niet, die blijft ook op constante snelheid een rol spelen. Ook draait er een oliepomp mee, en nog een stel koppelingen. Een conventionele automaat verliest het altijd van een handbak, bij gelijke motorisering uiteraard :)

• redwing
Tarkin schreef op woensdag 26 september 2012 @ 07:15:
[...]
het grootste voordeel van een automaat is dat het een stap van het autorijden wegneemt. En zodoende moet je je aandacht daar niet meer op vestigen.
Misschien wel, aan de andere kant moet je je afvragen of iemand die echt nog na moet denken bij het schakelen wel een rijbewijs hoort te hebben...
En wat ik zie op de wegen zou het zeker niet slecht zjin voor sommige mensen. Ik heb al met veel mensen gereden die 2 versnellingen te hoog stonden als ze uit de bocht kwamen en toen ineens verschoten dat ze geen power meer hadden. dan was het denk denk denk, oh ja ik moet schakelen.
Tja, wat ik hierboven al zeg, je gaat dan mensen die eigenlijk niet kunnen rijden een beetje helpen. Maar volgens mij pak je dan het verkeerde probleem aan :+ Ik ken zulke mensen nl. ook wel, maar daarbij is het schakelen niet het enige probleem (geen inzicht, geen knippers gebruiken, slecht schakelen, op de verkeerde momenten gas geven/remmen etc.). En dan kom ik weer bij mijn eerste punt dat het echte probleem daarbij niet het schakelen is maar dat ze eens opnieuw zouden moeten leren rijden
Helaas, dit jaar heb ik er nog wel een maar daarna ga ik weer terug naar mijn oude werk waarbij ik toch echt geen leasebak meer krijg :(

[removed]

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:04
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat in deze tijd mensen de nieuwste technische spulletjes in huis willen hebben en wel nog handmatig in een bak tandwielen zitten te roeren!
Ik heb altijd sportieve/snelle schakelbak autos gereden. Nu ik ben ben overgestapt naar automaat mis ik het schakelen totaal niet. Het voegt niets toe aan de rij ervaring.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Verwijderd

mgroen81 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 06:22:
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat in deze tijd mensen de nieuwste technische spulletjes in huis willen hebben en wel nog handmatig in een bak tandwielen zitten te roeren!
Ik heb altijd sportieve/snelle schakelbak autos gereden. Nu ik ben ben overgestapt naar automaat mis ik het schakelen totaal niet. Het voegt niets toe aan de rij ervaring.
Ik ben anders maar wat blij met m'n elektrische automaat, waarbij het toch echt prettig is om gewoon 'handmatig' te kunnen schakelen. Als het aan mij lag schakelde ik volledig handmatig, al is het in de file of als je moe bent wel lekker om de automaat erop te gooien.

• BM
  • Registratie: September 2001

BM

Moderator Spielerij
Heb sinds gister de BMW van mijn baas meegekregen, en na 200 meter wist ik alweer waarom ik een automaat zo vreselijk fijn vind. Heerlijk om gewoon niet na te hoeven 'denken' over schakelen en koppelen. Gewoon automaat in D, en rollen met die handel, heerlijk.
Nu ben ik me d'r van bewust dat er absoluut een fors verschil tussen de diverse automaten zit. Mijn oma heeft een Corolla Verso uit 2004 geloof ik, en daar zit een draak van een automaat in. De DSG bakken van VW daarentegen vind ik weer prima. Gek genoeg is zelfs de automaat in de Starlet van mn zus (en die auto is uit begin jaren 90 ofzo?) nog prima te doen :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

AlexanderB schreef op woensdag 26 september 2012 @ 22:05:
Vind je? Ik wil niet dood gevonden in een gerobotiseerde Lupo of Citroën, dan nog liever 1 of andere aftandse Amerikaanse 3-bak uit het jaar kruik

Vaak bu'j te bang!

• redwing
mgroen81 schreef op donderdag 27 september 2012 @ 06:22:
Ik vind dat niet onbegrijpelijk, nieuwe technische snufjes zijn leuk als ze iets voor je toevoegen. Doen ze dat niet heb je er weinig aan. Ik heb thuis alleen de snufjes die ik het waard vind, de rest mag lekker in de winkel blijven liggen (en zo werkt het me bijna iedereen). Welke nieuwe snufjes echt iets toevoegen is nu eenmaal echt een persoonlijke keuze :)
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 06:24:
[...]
Ik ben anders maar wat blij met m'n elektrische automaat, waarbij het toch echt prettig is om gewoon 'handmatig' te kunnen schakelen. Als het aan mij lag schakelde ik volledig handmatig, al is het in de file of als je moe bent wel lekker om de automaat erop te gooien.
Ik ben in mijn huidige automaat ook nog steeds continue zelf aan het schakelen tijdens het rijden.
b.v. :

-Als ik iemand wil in gaan halen en ik zie dat er niet super veel ruimte is -> paar versnellingen terug zodat ik al in de goede versnelling zit. Die automaat mag dan snel schakelen, het kost hoe dan ook meer tijd dan dat je al in de goede versnelling zit.

-Als ik op de snelweg rijd en het verkeer voor me gaat langzaamaan wat rustiger rijden -> versnelling terug omdat je anders continue aan het remmen bent.

-Heuvel op/af -> versnelling terug omdat dat beter rijd (niet teveel gas hoeven geven bij op gaan en niet teveel remmen bij het weer naar beneden gaan)

-file -> meestal in zijn 2 vast zetten omdat hij anders bij 30 al in zijn 3 of 4 wil gaan waardoor je bij het minste afremmen alweer moet remmen (aan de andere kant is het dan wel erg fijn dat je niet continue met je koppeling hoeft te spelen)

Zo'n automaat kan goed schakelen, maar kan nooit inschatten wat je gaat doen en zal dan ook nooit van te voren naar de goede versnelling kunnen gaan. Ach, ik wil graag de controle hebben, iemand anders wil graag alles automatisch geregeld hebben. Fijn toch dat er keuzes zijn !

[removed]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

redwing schreef op donderdag 27 september 2012 @ 09:02:
[...]

Ik ben in mijn huidige automaat ook nog steeds continue zelf aan het schakelen tijdens het rijden.
Maar het prettige is dat je daar geen koppeling bij hoeft te gebruiken.

Signatures zijn voor boomers.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Femme schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 19:57:
[...]

7:22 is de tijd die door Loaded CSL werd gereden met een professionele coureur. Dat was een M3 CSL met compressor (ca. 625pk) waar zo'n beetje al het denkbare aan gemod was om de prestaties te verbeteren. 7.20 door een amateur zal wel Bridge-to-Gantry zijn, dat scheelt een halve minuut op een volle rond.
Als 't zo iemand als André is, zou ik er nog niet eens van opkijken ook.

Voor wat de Handgeschakeld / Automaat discussie... Wat mij betreft is een automaat vele malen idealer dan handgeschakeld. Als je vanuit een handgeschakelde wagen komt, is het wennen. Ben je er eenmaal aan gewend, kan je een automaat vrij aardig laten aansluiten aan wat jij wilt op elk moment.

Mijn eigen ervaring met automaten is niet heel erg groot qua diversiteit auto's. Ik kom tot een Saab 9-3 Aero en een ML320. Beide prima auto's in combinatie met een automaat.

[ Voor 32% gewijzigd door Harry op 27-09-2012 09:25 ]

BMW 535D

• redwing
Maasluip schreef op donderdag 27 september 2012 @ 09:08:
[...]

Maar het prettige is dat je daar geen koppeling bij hoeft te gebruiken.
Who cares ? :+ Ik iig niet (uitgezonderd file rijden)

[removed]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 06:24:
[...]

Wat voor auto/automaat is dat dan?

Ik rij met recente 8 traps bmw automaat (ken de juiste technische termen niet) en gebruik de manuele schakel methode eigenlijk nooit. Als ik het gaspedaal volledig intrap om bijvoorbeeld in te halen dan schakelt die automatisch voldoende naar beneden zodat ik ook echt snelheid haal. In de omgekeerde richting kan ik door gas even te lossen opschakelen als ik om de een of andere reden liever niet in toeren ga. Dus allemaal zonder uit de Drive stand te gaan. Zelfs in de slome eco pro modus zal dat optrekken werken. Alleen krijg je dan wel ook direct indicatie dat je niet meer zuinig bezig bent.

In de file en in kronkelbaantjes op de woon/werk route zou ik automaat toch niet meer kunnen missen. In de file is het gewoon zoveel relaxter als je niet telkens hoeft te ontkoppelen en schakelen. In de kronkelbaantjes werkt het ook snel op mijn systeem als ik constant tss 3 en 4 moest schakelen om de bochten te nemen en terug snelheid te halen op de iets rechtere stukken.

Woon/werk verkeer is natuurlijk wel een volledig andere context dan met een oldtimer, cabrio, [vul maar in]van de grote baan af te wijken. In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat het net leuker is om manueel te schakelen.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:07

Sharky

Skamn Dippy!

Grappig dat ik dit topic tegenkom. Heb vrijwel altijd handgeschakeld gereden, alleen zakelijk ooit een half jaar in een Civic hybride gereden. Dat was niet de meest prettige automaat (of auto for that matter).
Vanochtend heb ik een leenauto meegekregen met een heerlijke automaat, namelijk een A4 Quattro uit 2010. Dat ding schakelt logisch en heerlijk soepel, in de S-stand misschien iets te springerig maar dat ding heeft ook iets van 230 pk dus dat is ook niet heel vreemd :P
Anyhow, mijn volgende auto wordt denk ik een automaat.

This too shall pass

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 13:39
Sharky schreef op donderdag 27 september 2012 @ 11:41:
Grappig dat ik dit topic tegenkom. Heb vrijwel altijd handgeschakeld gereden, alleen zakelijk ooit een half jaar in een Civic hybride gereden. Dat was niet de meest prettige automaat (of auto for that matter).
Vanochtend heb ik een leenauto meegekregen met een heerlijke automaat, namelijk een A4 Quattro uit 2010. Dat ding schakelt logisch en heerlijk soepel, in de S-stand misschien iets te springerig maar dat ding heeft ook iets van 230 pk dus dat is ook niet heel vreemd :P
Anyhow, mijn volgende auto wordt denk ik een automaat.
Zelfde voor mij. Tot enkele weken geleden enkel manueel maar heb de voorbije weken 2 auto's gehuurd en toevallig kreeg ik twee keer een automaat: Audi A4 (2011) en een Mercedes C200 (gloednieuw). De A4 vond ik aangenamer dan de C200, bij het optrekken (eco mode) vond ik de Audi sneller dan de Mercedes en minder frusterend. Ook is het makkelijker om de Audi in sport mode te zetten (gewoon de pook in sport zetten), bij de Mercedes moet je een klein knopje indrukken. En manueel schakelen is intuitiever in de Audi (op en neer ipv links en rechts).
Mocht ik Audi rijden zou ik opteren voor een automaat, bij Mercedes liever manueel :)

• Tarkin
als je naar de allerbeste chauffeur van nederland kijkt, dan heb ik wel een duidelijk idee dat ze sommige rijbewijzen bij een pakje boter geven (niet alleen in NL trouwens). Dus ja het heeft nut zo van die stappen ervantussen halen

Verwijderd

vanmiddag mijn oude jeep even naar de garage gebracht omdat de automaat soms bleef ''hangen'' in zijn versnelling, probleem is opgelost _/-\o_

oliefilter van automaat en de gehele ATF olie is vervangen voor vers prut. schakeld bijna onmerkbaar door zijn 4 versnellingen....niet slecht voor een bijna 25 jaar oude barrel :9 :*)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:51
Mijn ervaring is dat een automaat perfect voor in de file is; geen lamme poot meer van het telkens indrukken van de koppeling :P
Echter, ondanks dat ik in het midden v.h. land woon sta ik nooit in de file en vind ik een automaat met zijn meerprijs niks toevoegen aan mijn autorijervaring. Ik heb geen enkel probleem met old school schakelen, sterker, ik vind het zelfs na al die jaren autorijden fun :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-11 12:39
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2012 @ 09:28:
Mijn vader had een Opel Astra uit '95 met automaat (1.6 16V). reed gemiddeld 1 op 11... (benzine)
Mijn broertje heeft de 1.6 16V uit '96 met handbak en rijd gemiddeld 1 op 14-15...
En mijn broertje rijdt een stuk sportiever... :)
Ach dat heeft ook allemaal te maken dat in die tijd stappen van het verbruik van een automaat een stuk beter werden. Techniek gaat vooruit.. Toch denk ik dat een automaat mits goed is afgesteld zuiniger kan rijden dan menig handbak. Meer omdat de auto op de juiste toeren schakelt. Maar veel bakken worden affabriek ingeregeld en na goed laten afstellen door een goede garage zal verbruik ook minder zijn. en elk jaar natuurlijk laten controleren of de afstelling nog klopt :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• redwing
To_Tall schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 01:01:
[...]
Ach dat heeft ook allemaal te maken dat in die tijd stappen van het verbruik van een automaat een stuk beter werden. Techniek gaat vooruit.. Toch denk ik dat een automaat mits goed is afgesteld zuiniger kan rijden dan menig handbak.
Meer omdat de auto op de juiste toeren schakelt.
Je hebt altijd verliezen in de automaat wat lang niet gecompenseerd wordt door het schakelen op het goede toerental. Zo langzaamaan wordt het wel steeds beter, maar voorlopig is er nog een duidelijk verschil. Goed afstellen helpt wel maar ook dat is niet genoeg om het verbruik lager dan een handbak te krijgen.

[removed]

• BM
  • Registratie: September 2001

BM

Moderator Spielerij
redwing schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:55:
[...]

Je hebt altijd verliezen in de automaat wat lang niet gecompenseerd wordt door het schakelen op het goede toerental. Zo langzaamaan wordt het wel steeds beter, maar voorlopig is er nog een duidelijk verschil. Goed afstellen helpt wel maar ook dat is niet genoeg om het verbruik lager dan een handbak te krijgen.
Moderne automaten zoals DSG hebben toch 'gewoon' een koppeling, en geen koppelomvormer meer, waardoor de verliezen niet groter of kleiner zouden moeten zijn dan bij een conventionele versnellingsbak? Niet voor niets zijn de verbruikscijfers van de meeste autos met DSG net een tikje gunstiger dan diezelfde auto met een handbak.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Peenutzz
Ligt eraan of er een droge of natte koppeling gebruikt wordt, bij een natte koppeling ligt het verbruik ietsje hoger.

[ Voor 65% gewijzigd door Peenutzz op 03-10-2012 14:20 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

De automaten met zeven of acht versnellingen zijn tegenwoordig zuiniger dan een handbak met zes versnellingen. De reden is dat de automaat lagere toerentallen mogelijk maakt op kruissnelheden.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:51
En door het hogere aantal automatische versnellingen kan de motor beter in zijn efficiënte toerenbereik worden gehouden: wanneer de motor z'n meeste koppel levert is hij het efficiëntst :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:21

PauseBreak

derp!

Femme schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:39:
[...]

De automaten met zeven of acht versnellingen zijn tegenwoordig zuiniger dan een handbak met zes versnellingen. De reden is dat de automaat lagere toerentallen mogelijk maakt op kruissnelheden.
Zo lang je maar een Porsche 911 (991) rijdt kan je ook op kruissnelheid genieten van lagere toerentallen. Gewoon genieten met die handbak met 7 verzetten (+ achteruit) :+

Nee, doe mij dan toch maar een automaat.

Nee, merp!

• redwing
Femme schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:39:
[...]
Dat klopt, maar ligt dat aan de automaat of omdat ze geen handbak met 8 versnellingen maken ? In principe heb je zelfs bij de DSG automaten nog altijd wat extra verlies.
BM schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 13:03:
[...]

Moderne automaten zoals DSG hebben toch 'gewoon' een koppeling, en geen koppelomvormer meer, waardoor de verliezen niet groter of kleiner zouden moeten zijn dan bij een conventionele versnellingsbak? Niet voor niets zijn de verbruikscijfers van de meeste autos met DSG net een tikje gunstiger dan diezelfde auto met een handbak.
Klopt ook, alleen zie ik bij de meeste testen toch nog iedere keer er uit komen dat de automaat onzuiniger is (of ik lees gewoon de verkeerde testen ;) ). Ik denk dat dat een beetje hetzelfde is als met die 'eco'-autos welke bij optimaal gebruik zuiniger zouden moeten zijn terwijl niemand zo rijdt en daardoor het verbruik meestal bar tegenvalt.

[removed]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

redwing schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 00:19:
[...]

Dat klopt, maar ligt dat aan de automaat of omdat ze geen handbak met 8 versnellingen maken ? In principe heb je zelfs bij de DSG automaten nog altijd wat extra verlies.
Waarom denk je dat er geen handbakken met acht versnellingen worden gemaakt? Op een gegeven moment wordt het te ingewikkeld om zo'n ding te bedienen voor de gemiddelde luie bestuurder. Tevens moet je veel schakelen om goed gebruik te kunnen maken van de acht versnellingen en daar hebben veel bestuurders waarschijnlijk geen zin in.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ach, dat valt toch wel mee? Het is dezelfde beweging die je moet maken.
Volgens mij dacht iedereen dat ook van de 6e versnelling, en toen kwam Porsche met de 7-bak:
Afbeeldingslocatie: http://www.autoguide.com/gallery/gallery.php/d/418210-6/2012+Porsche+911+05.jpg

Of de BMW methode:
Afbeeldingslocatie: http://cdn4.leftlanenews.com/photos/content/january2012/thumbnails5.0/bmw-7-speed_653.jpg

Goed, dan was de Volvo overdrive wat prettiger:
Afbeeldingslocatie: http://new.volvocars.com/ownersdocs/1986/1986_740/images/pg53b.jpg

Maar Volvo doet ook gewoon een 8-bak:
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/photo/v1/453803115/VOLVO_KNOB_4630550520_1665981_Truck_Gear_Shift.jpg

Of een meer traditioneel patroon, maar wel 16 versnellingen:
Afbeeldingslocatie: http://i289.photobucket.com/albums/ll239/johno101_bucket/odd%20ones/DSCF3791.jpg

Ik ben iig blij dat ik geen 6-bak heb, en vind zelfs de 4-bak van mijn Peugeot prettig. Alleen jammer dat de 4 geen overdrive is.
Ik weet wel dat mijn volgende auto een automaat wordt. Ik heb het helemaal gehad met schakelen.

• redwing
Femme schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 07:31:
[...]
Waarom denk je dat er geen handbakken met acht versnellingen worden gemaakt? Op een gegeven moment wordt het te ingewikkeld om zo'n ding te bedienen voor de gemiddelde luie bestuurder. Tevens moet je veel schakelen om goed gebruik te kunnen maken van de acht versnellingen en daar hebben veel bestuurders waarschijnlijk geen zin in.
Yup, vandaar ook dat automaten gegarandeerd zuiniger gaan worden dan handbakken. Wat ik echter zo overal lees is dat we nu nog niet daar zijn. Aan de andere kant zal dat ook geen tien jaar meer duren.

[removed]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 01:01:
Ach dat heeft ook allemaal te maken dat in die tijd stappen van het verbruik van een automaat een stuk beter werden. Techniek gaat vooruit..
Techniek gaat vooruit maar communicatie blijft vaak hangen.

Oud collega werkte destijds voor een bekende autofabrikant waarbij men jaren in een bepaalde situatie in een 4 open versnelling reed. Totdat de mensen verantwoordelijk voor de motor vroegen waarom men voor een 4 open strategie kozen ipv een 5 gesloten.

"Volgens onze informatie is de motor niet in staat om een 5 gesloten strategie te rijden".
Kort erna gebruikte men de 5 gesloten strategie...

Het gaat soms ook fout op het gebied van communicatie.
Toch denk ik dat een automaat mits goed is afgesteld zuiniger kan rijden dan menig handbak.
Het is mogelijk maar dan moet men consessies maken op driveability. Maar soms moet men dat ook doen uit mechanische overwegingen. Zoals booming noise of bijgeluiden van de torsiedemper of een alternator die niet geschikt is om te lage toeren te draaien etc etc.... Of soms moet men ook juist heel hoge toerendraaien omdat de verbrandingskamer niet goed ontworpen is en je problemen krijgt met emissies.

Op een NEDC cylcus laat je een manuale bak gewoon wat langer in een lagere versnelling en klaar. Bij een automaat mag je dat niet doen.
Je hebt altijd verliezen in de automaat wat lang niet gecompenseerd wordt door het schakelen op het goede toerental.
Iedere automaat heeft zijn typische kenmerkende verliezen. De geprezen CVT heeft het groot nadeel dat die voldoende oliedruk moet maken om de duwband tussen de poelies te klemmen. Dus de oliepomp moet fors uitgevoerd worden. Maar ook vaak zijn er situaties waarbij de pomp teveel parasitair vermogen afneemt. En daar komt dan een AT met 7 of 8 verzetten weer beter in het beeld.

Zelfde met een conventionele AT. Waar er planetaire sets, rembanden en planetaire sets gebruikt worden die verliezen hebben.

Alleen DSG en afgeleiden die met vaste tandwielen werken hebben de minst mechanische verliezen.
Peenutzz schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:20:
Ligt eraan of er een droge of natte koppeling gebruikt wordt, bij een natte koppeling ligt het verbruik ietsje hoger.
Bij een natte koppeling kan je langer blijven slippen. Iets wat soms best gewild is. Zoals bij het berg op rijden. Bij een test bij een klant kon men de wagen met de manuele versnellingsbak afslepen terwijl de automaat met natte plaatkoppeling fijn bleef doorrijden.
redwing schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 10:13:
Yup, vandaar ook dat automaten gegarandeerd zuiniger gaan worden dan handbakken. Wat ik echter zo overal lees is dat we nu nog niet daar zijn.
Het is nu al mogelijk maar het wordt er niet makkelijker op. Eerst is er de trend tot lichtere wagens. Dus ook de bak moet kleiner en lichter. Maar je wilt ook meer verzetten hebben wat het groter maakt. Dus je moet kleinere tandwielen gebruiken. Maar die kunnen weer minder koppel overdragen. Etc etc etc.

* Chevy454 heeft tot onlangs enkele jaren aan automatische versnellingsbakken gewerkt en werkt nu aan de motor *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 04-10-2012 14:48 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Chevy454 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 14:45:
[...]

Techniek gaat vooruit maar communicatie blijft vaak hangen.

Oud collega werkte destijds voor een bekende autofabrikant waarbij men jaren in een bepaalde situatie in een 4 open versnelling reed. Totdat de mensen verantwoordelijk voor de motor vroegen waarom men voor een 4 open strategie kozen ipv een 5 gesloten.
Wat is "open" en "gesloten"?

• Chevy454
  • Niet online
4 open = 4 de versnelling met slip bij de koppelomvormer
5 gesloten = 5de versnelling geloten koppelomvormer dus slip minimaal / geen
redwing schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 00:19:
Klopt ook, alleen zie ik bij de meeste testen toch nog iedere keer er uit komen dat de automaat onzuiniger is (of ik lees gewoon de verkeerde testen ;) ).
Het is heel makkelijk te verklaren. Bij de NEDC cyclus laat de chauffeur de gas los wanneer hij gaat schakelen. Bij een automaat niet. En dat kan al veel uitmaken.
Ik denk dat dat een beetje hetzelfde is als met die 'eco'-autos welke bij optimaal gebruik zuiniger zouden moeten zijn terwijl niemand zo rijdt en daardoor het verbruik meestal bar tegenvalt.
Het rijden met een eco model is ansich niet moeilijk, het vereist gewoon een veel beter anticperen. In plaats van remmen de motor laten uitlopen en zo lang mogelijk in fuel cut off te blijven. Rustig op het gas gaan om zo de pomp verliezen te verminderen etc etc etc.

Een Polo bluemotion 1.2l CRDTI kan je op 3.3l/100km krijgen mits je goed oplet en dat zonder een rijdende chicane te zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door Chevy454 op 04-10-2012 15:02 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• redwing
Chevy454 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 14:50:
Het rijden met een eco model is ansich niet moeilijk, het vereist gewoon een veel beter anticperen. In plaats van remmen de motor laten uitlopen en zo lang mogelijk in fuel cut off te blijven. Rustig op het gas gaan om zo de pomp verliezen te verminderen etc etc etc.

Een Polo bluemotion 1.2l CRDTI kan je op 3.3l/100km krijgen mits je goed oplet en dat zonder een rijdende chicane te zijn.
Yup, alleen ken jij ook maar iemand die zo rijdt ? (behalve dan die ene tank die men zo zuinig mogelijk op rijd om te kijken hoe zuinig zijn bak kan rijden zodat ie daar over op kan scheppen :+ ).

[removed]

• Chevy454
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 15:11:
Yup, alleen ken jij ook maar iemand die zo rijdt ? (behalve dan die ene tank die men zo zuinig mogelijk op rijd om te kijken hoe zuinig zijn bak kan rijden zodat ie daar over op kan scheppen :+ ).
Ja, wij op de afdeling van motorenontwikkeling moeten elke mg eruit persen.
Hard rijden is veels te saai, vlot en zuinig is veel leuker.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 04-10-2012 15:58 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het probleem is (maar dat is een beetje offtopic) dat de Nederlandse wegbeheerder het niet makkelijk maakt om zuinig te rijden. Ik rij met mijn 89 g CO2 wagentje (1:27,8 volgens de boekjes) niet zuiniger dan 1:22,5. En dan rij ik 90% op de provinciale weg, waardoor je met het rijden met 80 km/h toch een stuk zuiniger zou moeten rijden dan op de autosnelweg met 120 km/h.
Alleen: het ligt tegenwoordig vol met rotondes. Ik durf te beweren dat ik zonder rotondes makkelijk 2 km verder kom op een liter. Als ik op de autosnelweg met 80-85 km/h achter een vrachtwagen aan rij kom ik ook wel voorbij 1:30 gemiddeld.

Chevy mag me zeker tips geven hoe ik zuiniger kan rijden (diesel, ik kom bijna niet voorbij 2000 toeren en zeker niet voorbij 2500).

• Chevy454
  • Niet online
Zoals mijn toenmalige docent altijd zei: biodiesel hoort in een verwarmingsketel ipv een verbrandingsmotor. Omdat een verbrandingsketel altijd op 1 werkingspunt functioneert zonder teveel fluctuaties.

Zelfde geld voor eender welke verbrandingsmotor: zo min mogelijk fluctuaties. Dus een zo hoog gemiddelde snelheid tov de gereden snelheid aanhouden. Het zijn de transiente lastwisselingen die het verbruikt negatief beinvloeden.

Daarom dat ze dus ook zoveel verzetten willen hebben.

• Peenutzz
Chevy454 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 14:45:
Bij een natte koppeling kan je langer blijven slippen. Iets wat soms best gewild is. Zoals bij het berg op rijden. Bij een test bij een klant kon men de wagen met de manuele versnellingsbak afslepen terwijl de automaat met natte plaatkoppeling fijn bleef doorrijden.
Da's hartstikke leuk allemaal, maar we hadden het over het verbruik :)

• Chevy454
  • Niet online
Hier ging duidelijk iets mis met de internet connectie...

[ Voor 97% gewijzigd door Chevy454 op 08-10-2012 11:43 . Reden: Hier ging duidelijk iets mis met de internet connectie... ]

• Chevy454
  • Niet online
Hier ging duidelijk iets mis met de internet connectie...

[ Voor 97% gewijzigd door Chevy454 op 08-10-2012 11:43 . Reden: Hier ging duidelijk iets mis met de internet connectie... ]

• Chevy454
  • Niet online
Volgens mij is het al duidelijk dat er iets mis was met de internetverbinding ;(

[ Voor 96% gewijzigd door Chevy454 op 08-10-2012 11:44 . Reden: Hier ging duidelijk iets mis met de internet connectie... ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:08

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Maasluip schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 16:03:
Alleen: het ligt tegenwoordig vol met rotondes. Ik durf te beweren dat ik zonder rotondes makkelijk 2 km verder kom op een liter. Als ik op de autosnelweg met 80-85 km/h achter een vrachtwagen aan rij kom ik ook wel voorbij 1:30 gemiddeld.
Dat is zeker irritant inderdaad. De overheid (e.d.) probeert door middel van kortingen en labels de uitstoot en het verbruik te verminderen, maar legt daarnaast wel het hele land vol met drempels en rotondes. Werkt ietwat averechts imo. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Sinds een jaar en wat maanden rijdt ik automaat. Daarvoor altijd zelf geschakeld. De automaat die ik heb (met dubbele koppeling) doet het prima eigenlijk. Heb ook flippers achter het stuur maar die gebruik ik zelden. Toch heb ik ergens het gevoel dat ik minder plezier heb in het autorijden (muv van files maar dat s ook met automaat geen leuke bezigheid). Herkend iemand dit of zit dat puur tussen de oren?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:45
Ik heb dat niet. Als ik even sportief wil rijden, zet ik hem in de sportstand. Als ik dan vermogen wil, gebruik ik de kickdown en dan gaat hij wel. Een BMW uit 1999 rij ik, wel 240pk, dat scheelt wel wat.

Maar ik heb ook wel eens een Mercedes e uit 2002 gereden die echt een schijttrage automaat had. Daar had ik echt geen lol mee, omdat die echt niet wist wat ik wou. Ligt dus erg aan de automaat.

• DarkSide
  • Laatst online: 10-11 17:52

DarkSide

theres no place like ::1

Verwijderd schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:36:
Sinds een jaar en wat maanden rijdt ik automaat. Daarvoor altijd zelf geschakeld. De automaat die ik heb (met dubbele koppeling) doet het prima eigenlijk. Heb ook flippers achter het stuur maar die gebruik ik zelden. Toch heb ik ergens het gevoel dat ik minder plezier heb in het autorijden (muv van files maar dat s ook met automaat geen leuke bezigheid). Herkend iemand dit of zit dat puur tussen de oren?
Leuke topic kick.
Maar het is jouw gevoel. Wat is er zo "'speciaal" aan schakelen dan.
Rij zelf al meer dan 8 jaar automaat. En mijn plezier in rijden is alleen maar toegenomen.
Gewoon omdat ik het relaxed vind rijden.
Er is wel een verschil of je bv van een handbak GTI afkomt en nu een Automaat hebt met 110pk oid.

Zelf wil ik dus echt niet meer terug.
Maar sommige vinden dat bezig zijn met schakelen een fijn gevoel. Omdat je wat meer "betrokken" kan zijn.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:28
Verwijderd schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:36:
Ik heb precies hetzelfde hoor. Mijn auto heeft een zeer fijne automaat, waarmee je ook leuk sportief kunt rijden en flipperen. Heerlijk! Maarrrr. Ook ik vind schakelen gewoon een erg leuk aspect van autorijden. Als ik in het weekend een stukje sportief ga toeren zou ik gewoon liever een handbak hebben. Niet omdat ik de illusie heb dat ik dan sneller bezig ben, maar just for fun.

Maargoed, in >95% van de gevallen liever een automaat.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-11 08:23
Ik wil alleen nog maar een Sensonic :+

[YouTube: SAAB 900 TURBO SENSONIC on 5th GEAR 1997]
Nineties alert

Best of both worlds...of toch niet? Het was geen succes in ieder geval. En ik denk dat we dit met de opkomst van superieure DCTs ook nooit meer gaan zien.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste