Touchdomex schreef op maandag 24 september 2012 @ 23:53:
[...]
Automaat verlies je toch altijd een deel controle. Vooral omdat het een turbo betreft moet je constant rekening houden met de kickdown en de turbo die er soms erg lomp in kan flappen. Met een handbak is dat gewoon beter te doseren imho. Ik denk dat het bij een nieuwere automaat of een N/A blok wat beter te regelen is maar ik vind het gewoon vervelend met wat ik tot nu toe heb gereden.
Ik vermoed wel dat het rijden in een auto met een slechte automaat meer afbreuk doet aan je rijplezier dan het feit dat het een automaat is in dat geval.
Mijn Peugje heeft niet één maar twee turbo's, een 6-traps automaat en je kunt die zelf bedienen met "tiptronic" oftewel dat pookje naar links en zelf + en - kiezen.
De automaat houdt in de normale stand het toerental bij stabiele snelheid altijd nét op het toerental waar de eerste turbo begint mee te lopen zodat je als je het pedaal indrukt altijd direct de eerste turbo meekrijgt - ideaal want je houdt altijd het responsieve gevoel van het juiste toerental op het juiste moment. Ik hoef nooit zelf te schakelen (ik schakel dus ook nooit zelf) want hij pakt sowieso het jusite toerental, doet dat gladjes en onopvallend en zonder schokken, en als ik terug wil schakelen om in te halen duw ik m'n rechter teen ietsje in, en hij tikt één versnelling terug zodat hij bovenin de eerste turbo komt (nét voor de tweede) en dat doet hij sneller dan je met de hand terug kunt schakelen. Absoluut en onbetwistbaar 100x fijner dan een handbak.
Maar ik heb ook een keer als leenauto een Peug 607 met de diesel mee gehad van de garage als leenauto. Dan komen direct álle vooroordelen over automaten naar voren: het autootje had al weinig power en dan nog een automaat, die langzaam schakelt, en vaak nét een minuut later dan je wilde, met een "Sport"-stand die niets anders doet dan precies tijdens je kickdown een random andere versnelling pakken, bergrijden werd helemaal een hel omdat het ding besloot dat heuvel-op met 70 ook in z'n vijf moest kunnen (dat kon niet...)
en heuvel-af heb je geen PKs nodig dus dan gooit hij het ding wéér in z'n vijf en moet je hard remmen als je niet met 170 een dorpje in wil rijden.
Absolute crap dus.
Een moderne, niet door geitenfokkers gemaakte automaat in een moderne, voldoende gemotoriseerde auto is op geen enkel vlak inferieur aan een handbak - welke handbak dan ook. Maar een ouwe rotautomaat in een slappe bak is wel wat anders. Er is een reden voor dat zowat alle dure auto's tegenwoordig met automaat geleverd worden - dat is echt niet omdat mensen die geld uitgeven aan auto's niet weten hoe fijn schakelen is. Maar je moet bij het keuren van de automaat wel de hele auto meenemen.
En daarnaast denk ik dat als iemand 30 km in een automaat gereden heeft, en dan ook nog in een rampenbak, dat men eigenlijk geen mening kan hebben over automaten, op dezelfde manier dat mijn wandelingetjes in de bergen met de hond me geen mening kunnen laten hebben over bergbeklimmen. Het lijkt me ruk, maar verstand hebben ervan? No way. Dat is met 250K+ automaten kilometers wel anders.
Tarkin schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 08:23:
De mensen die zeggen dat je sportiever met een handgeschakelde kan rijden, die hebben overduidelijk nog nooit in een automaat gereden, aangezien je daar ook gewoon kan handschakelen als je wilt. Het is dan wel niet pedaaltje indrukken, maar je kan inderdaad zelf je toeren kiezen.
Dit dus inderdaad. 30km does not an expert make.
[...]
ik moet er ook wel bijvertellen dat er enorm veel verschil zit tussen automaten. Daar waar de audi heel rustig schakelt en je er niets van voelt is dat bij die peugeot wel wat anders (die peugeot heeft volgens mij gewoon een brakke automaat maarja).
Als dat een broertje is van de automaat in de 607 zeer zeker
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 25-09-2012 09:17
]