En in een handbak moet je de koppeling ingedrukt houden. Uw probleem?
Of wil je een inhaalmanoeuvre maken en geef je gas, begint 'ie eerst eens met nadenken, oh ja terugschakelen dan maar en dan komt er rustig aan eens soort van een merkbare versnelling...
Zo'n auto heb ik ook gehad. Er moet een motor voorin, dat scheelt een berg. Als je gewoon op tijd je voet laat zakken dan ben je met je automaatje sneller naar links, op tempo en weg dan met een handbak. Als je echter de tijd om te schakelen niet mee telt, of gewoon niet kunt rijden... ja...
Rij je op een bochtig weggetje, denk je lekker berekenend te kunnen rijden, gaat die automaat voor je besluiten dat je ineens wel in een andere versnelling kan... Argh!
Curses! Weer benzine gespaard!
En als je de automaat in Sport gezet had voor dat bergje? Dan had ie dit niet gedaan. (Neem dit aan van iemand die aan de voet van de Alpen woont.)
En dan komt nog het extra benzineverbruik, afschrijving en onderhoud om de hoek kijken...
Benzineverbruik!

Eerst klagen dat je automaat je voor verspillende gek uitmaakt en je naar een hogere versnelling duwt omdat de motor dan efficienter loopt, en dan denken dat je benzine spaart

Afschrijving!

De verhoogde aanschafwaarde van je auto verdwijnt als sneeuw voor de zon als je hem verkoopt? Of eh... zou de volgende koper toch wel érg gecharmeerd zijn van een luxe wagen "zelfs met automaat"? Ga maar ff prijzen vergelijken van 2e-hands autos met en zonder automaat.
Onderhoud!

Eéns in de miljoen kilometer je bak reviseren versus elke x duizend nieuwe koppelingsplaten en elke 300 tot 600 .000 km je handbak weg moeten gooien ivm slijtage...
Sorry maar, die drie dingen horen als een tang bij een varken.
Op de snelweg maakt het geen fuck uit, je rijdt toch altijd in de vijf, en in de stad en op provinciale wegen (voor zover je niet constant 80 kan rijden) wil ik gewoon zelf bepalen in welk verzet ik rijd.
Heerlijk zo'n automaar. Op de snelweg hoef je niet de hele file lang met die pook te klieren, en in de stad hoef je ook al niet te denken over welke versnelling. Rechter pedaal = sneller, linker pedaal = langzamer. Willen bepalen welke versnelling je hebt is een afwijking aan de mentale processen veroorzaakt door overmatig gebruik van de rechter hand om de pook over zijn knop te strelen.
Een soort blindheid, maar dan voor behoorlijk autorijden

Ik heb geen idee wanneer ik in welke versnelling zit, m.u.v. wegrijden (1e) en plankgas boven de 195, want bij 195 gooit ie hem in z'n 6. Daartussenin? Geen flauw idee.
Ik ben nogal een berekenende chauffeur, heb een redelijk sportieve en sociale rijstijl (jaja, dat sluit elkaar niet uit) - misschien dat dat een handgeschakelde auto fijner maakt?
Nee, want ik herken me in de woorden die je schrijft en ik heb een automaat die heerlijk rijdt. Sterker nog, ik heb af en toe een automaat onder de hand omdat ik een aantal vrienden heb die net van die rare non-argumenten oplepelen of die gewoon geen geld hebben voor een fatsoenlijke kar, en ik wee tniet wat er sportief is aan die adempauzes in het optrekken, dat gestress met die pook en dat pedaal bij bochten, of het opletten of je wel in het bereik van de turbo blijft.
In elk geval moet iedereen natuurlijk gewoon lekker doen wat-ie fijn vindt. Voor mij is een automaat in elk geval per definitie geen optie.
Een ieder moet zeker doen wat hij zelf wil, maar verspreid dan niet té veel halve waarheden of complete onzin als "feiten" over de keuze die je niet gemaakt hebt - dat siert niet heel erg.
Wat trouwens nog wel een grappig moment opleverde toen ik eens een busje ging huren in Nieuw Zeeland: You want MANUAL gears?? (strange customers...) En ja, dan moet je met je linkerhand schakelen! Maar dat is minder erg dan elke keer als je rechtsaf wil de ruitenwissers aan te zetten in plaats van het knipperlicht...
Automaatrijders hebben wéér de overhand: de pedalen zijn niet gespiegeld.
Echter, automaatrijders hebben ook wel eens last van hun automaat-gewendheid.
AVIS gaf me, omdat ik een Nederlander ben en dús wel een schakelbak zal willen, een Mazda 5 met doe-het-zelf transmissie mee.

Nauwelijks PKs, benzine dus ook nog eens veel toeren == herrie, en algeheel gewoon kut als je op het schakelen moet letten terwijl je eigenlijk probeert uit te vinden waar ze in die stad het Hilton verstopt hebben.
Dus, alle Hollanders die naar het buitenland gaan en wagens huren: hou op met mensen vertellen dat álle Nederlanders (of nog erger, Europeanen) handbak rijden - houdt uw armoede voor uzelf!
De Mazda 5 ( ze hadden d'r nog één
) is met automaat nog steeds een tergend langzaam pokkeding, maar de herrie is er een eind uit omdat het bakkie in elk gepal probeert je toeren optimaal te houden.