Automaat vs Handgeschakeld

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Het is gewone een kleine aanpassing in je rijstijl. Zelf rijd ik een mix van handgeschakeld en automaat, en ik heb de voorkeur voor automaat, zeker als er file op komt dagen. Het nadeel van een automaat (een oude koppelomvormer automaat in mijn geval) is dat je auto zwaarder wordt en je verbruik wat omhoog gaat, maar dat heb ik er graag voor over voor het stuk comfort wat je ervoor terug krijgt.

Ik heb iig alleen maar even hoeven wennen aan het feit dat ik niet meer hoef te schakelen, dingen zoals uitrollen enzo heb ik nooit hinder van ondervonden. (Al rol ik dan ook echt -nooit- ontkoppeld uit in mijn schakelauto, volkomen onzinnig. Gewoon verkeersstroom inschatten en op tijd gas los, klaar.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 00:13
Tja ik heb ooit eens in een automaat gereden... Nooit meer!! Sta je voor het stoplicht, begint dat kreng uit zichzelf te rijden! Moet je dus de hele tijd je rem ingedrukt houden :( Of wil je een inhaalmanoeuvre maken en geef je gas, begint 'ie eerst eens met nadenken, oh ja terugschakelen dan maar en dan komt er rustig aan eens soort van een merkbare versnelling... Rij je op een bochtig weggetje, denk je lekker berekenend te kunnen rijden, gaat die automaat voor je besluiten dat je ineens wel in een andere versnelling kan... Argh! En dan komt nog het extra benzineverbruik, afschrijving en onderhoud om de hoek kijken...

Op de snelweg maakt het geen fuck uit, je rijdt toch altijd in de vijf, en in de stad en op provinciale wegen (voor zover je niet constant 80 kan rijden) wil ik gewoon zelf bepalen in welk verzet ik rijd.

Ik ben nogal een berekenende chauffeur, heb een redelijk sportieve en sociale rijstijl (jaja, dat sluit elkaar niet uit) - misschien dat dat een handgeschakelde auto fijner maakt? In elk geval moet iedereen natuurlijk gewoon lekker doen wat-ie fijn vindt. Voor mij is een automaat in elk geval per definitie geen optie. Wat trouwens nog wel een grappig moment opleverde toen ik eens een busje ging huren in Nieuw Zeeland: You want MANUAL gears?? (strange customers...) En ja, dan moet je met je linkerhand schakelen! Maar dat is minder erg dan elke keer als je rechtsaf wil de ruitenwissers aan te zetten in plaats van het knipperlicht...

P.S. Jona: Mooie fotocamera heb je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ook een automaat kun je in zijn vrij zetten hoor. Hoe sta jij met een handbak stil dan? ;)
Ben blij dat je je voet lekker een pedaal kunt laten rusten :)

Verder moet je een automaat gewoon aan een dikke motor hangen.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 30-03-2009 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54709

mwolthers schreef op maandag 30 maart 2009 @ 02:14:
Tja ik heb ooit eens in een automaat gereden... Nooit meer!! Sta je voor het stoplicht, begint dat kreng uit zichzelf te rijden! Moet je dus de hele tijd je rem ingedrukt houden :( Of wil je een inhaalmanoeuvre maken en geef je gas, begint 'ie eerst eens met nadenken, oh ja terugschakelen dan maar en dan komt er rustig aan eens soort van een merkbare versnelling... Rij je op een bochtig weggetje, denk je lekker berekenend te kunnen rijden, gaat die automaat voor je besluiten dat je ineens wel in een andere versnelling kan... Argh! En dan komt nog het extra benzineverbruik, afschrijving en onderhoud om de hoek kijken...

Ik ben nogal een berekenende chauffeur, heb een redelijk sportieve en sociale rijstijl (jaja, dat sluit elkaar niet uit) - misschien dat dat een handgeschakelde auto fijner maakt? In elk geval moet iedereen natuurlijk gewoon lekker doen wat-ie fijn vindt. Voor mij is een automaat in elk geval per definitie geen optie.
Dus als jij voor een stoplicht staat heb jij je je auto in de 'vrij'/neutraal staan?
Niet? Dan heb je toch continu de koppeling ingetrapt?
Ik zie het verschil niet...... :)

En dan over het 'vertraagd' terugschakelen als je wilt inhalen?
Als jij een sportieve en sociale rijstijl combineert dan heb jij -zowiezo(!)- al ver naar voren gekeken en de verkeerssituatie ingeschat. Je hebt de ruimte geobserveerd en weet waar JIJ naar toe wilt en HOE.
Doe je dit op de juiste manier dan zul je in de praktijk enkel en alleen om gevaar te verwijden gebruik maken van de z.g. 'kick-down'.

Ik heb afgelopen week meer dan 2000 Km gereden in binnen- en buitenland. Op de snelweg een gemiddelde van 110 gereden. Slechts een keer was het nodig om te gassen.

Het toverwoord is 'vloeiend' en kijken!!!!!!
Voor iedereen een gouden tip van een rij-instructeur (of je nou met automaat of schakel rijdt):
Kijk voor je en ZOEK de ruimte, houdt zoveel mogelijk de MAX. toegestane snelheid en laat zien wat je doet.
Hoe efficiënter, hoe veiliger, hoe sneller, hoe mobilerer en milieubewuster.......

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 54709 op 30-03-2009 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 18-06-2010 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 07:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 4629 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 02:23:
Verder moet je een automaat gewoon aan een dikke motor hangen.
Ik vind dit altijd wel wonderlijke uitspraken in het kader van besparingen. Een automaat heeft altijd een zwaardere motor nodig en zwaardere remmen. Omdat de rijstijl meer op de remmen berust. Dat zijn voor mij allemaal tekens aan de wand dat voor kleine auto's een automaat niet zuiniger is. Als je toch een zuinige automaat wil kan je het beste naar een hybride gaan kijken, die heeft op lange snelheid teminste niet van die belachelijke verbruiken. (bijv. in filerijden constant remmen.)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:05
In het begin was ik enorm tegen automaat rijden. Het leek mij maar lui en saai. Totdat ik een keer automaat gereden had. Sindsdien wil ik nix anders meer. Heb mijn auto daarna ook bewust gekocht voor de automaat. Vind het zo relaxed en ontspanned. Voor mij nooit meer anders in ieder geval!

stp - PSN ID: stp_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:26
Cocytus schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:59:
[...]

Dan moet de motor alsnog werken omdat 'ie anders afslaat... En dat kost relatief veel brandstof.
Niet als je aan het uitrollen bent. Pas als je onder een bepaald toerental komt gaat ie benzine gebruiken. Aangezien je in zijn 5 haast niet extra afremt t.o.v. in zijn vrij zetten kom je bijna net zo ver alleen gebruik je in zijn 5 geen brandstof (niet dat het me de meest ideale oplossing lijkt om iedere 'm keer in zijn 5 te zetten als je uit wilt rollen :) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

LauPro schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:04:
[...]
Ik vind dit altijd wel wonderlijke uitspraken in het kader van besparingen. Een automaat heeft altijd een zwaardere motor nodig en zwaardere remmen. Omdat de rijstijl meer op de remmen berust. Dat zijn voor mij allemaal tekens aan de wand dat voor kleine auto's een automaat niet zuiniger is. Als je toch een zuinige automaat wil kan je het beste naar een hybride gaan kijken, die heeft op lange snelheid teminste niet van de belachelijke verbruiken. (bijv. in filerijden constant remmen.)
Da's onzin en allemaal afhankelijk van het type automaat. Een "ouderwetse" koppelomvormer automaat kost vermogen en verbruikt meer. Een CVT, DSG/PDK of gerebotiseerde handbak (BMW SMG, Ferrari F1 shift etc) niet.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

een automaat:
-rijdt niet sportief
-is voor luie mensen
-pakt de controle af
-is niet leuk

gek zeg, dat riepen ze vroeger ook over synchromesh-ringen :P
tegenwoordig is er geen auto meer te krijgen waarmee je moet tussengassen en dubbelclutchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 104% gewijzigd door Cocytus op 18-06-2010 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:05

unclero

MB EQA ftw \o/

Koop een motor. :+
-is voor luie mensen
-pakt de controle af
-is niet leuk

...ik vind een automaat op een auto gewoon hemels. Ik ben bijna een ton blik in bedwang aan het houden tussen een hele kudde van die briesende heilige koeien, ik heb mijn gedachten dan liever bij andere dingen dan op tijd schakelen, laag opschakelen, ontkoppelend uitrijden, enz.
Daarnaast vind ik "sportief" nou niet echt horen bij een vervoersmiddel dat de meesten primair aangeschaft hebben om 's ochtends achterin de rij aan te sluiten naar kantoor, en op zaterdag volladen bij de Appie ;).
Ik ben benieuwd wanneer de eerste mild-hybrid voertuigen hier op de markt komen. Dat komt al behoorlijk in de buurt bij de doelstellingen van het nieuwe rijden.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

unclero schreef op maandag 30 maart 2009 @ 18:18:
...ik vind een automaat op een auto gewoon hemels.
no shit :P

misschien moet ik voortaan toch wat duidelijker posten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Toevallig laatst gereden in een Golf5 2.0TDI met DSG bak..
Wat een verademing is dat zeg.. Echt een prachtige techniek zo'n dubbele automatische koppeling. overschakelen op precies de goede momenten en zo snel dat je het nieteens merkt. Ontspannen rijden ten top.

Mijn volgende auto wordt zeker een (moderne) automaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58690

argro schreef op zondag 29 maart 2009 @ 12:52:
[...]
Zou kunnen dat je het nog nooit gezien hebt. Niet iedereen kan alles al eens gezien hebben of overal van gehoord hebben natuurlijk. Onder andere BMW werkt aan een dergelijke systeem.
Ja nou weet ik het weer, BMW Farher Training, deze: Top Gear BMW that needs no driver
En ook weer met een automaat, dat kan niet met een handgeschakelde bak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
LauPro schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:04:
Een automaat heeft altijd een zwaardere motor nodig en zwaardere remmen.
Een zwaardere motor, een zwaardere motor? * Chevy454 kijkt naar een 2 cilinder 600cc motor.
Er hangt echt een automaat aan kan ik je verzekeren. Het ding rijdt ook nog eens bijzonder geinig, alleen is de topsnelheid wel beperkt, 92km/h op een vlakke weg.
Omdat de rijstijl meer op de remmen berust.
Nee, met een automaat rijd je sneller snel. Dat remmen valt nog wel mee maar de remschijven zijn over het algemeen groter gedimensioneerd. Omdat je na een remactie de rem bekrachtigd moet houden omdat de wagen anders in de creeping stage komt 8)7. Je wilt niet dat de remschijven krom trekken. De oude non elektronische bakken hebben geen brake assist function, dat is met de moderne zeker mogelijk mits ze de optie ook activeren en dan heb je die grotere remmen niet nodig.

En toch zullen ze die er altijd op hebben zitten. De reden is simpel: de koppeling bij een manuele bak is normaal gesloten, bij een automaat is die normaal open 8)7
Dat zijn voor mij allemaal tekens aan de wand dat voor kleine auto's een automaat niet zuiniger is.
Het is wat je doelstelling is. Wij zijn sneller met een automaat van 0 naar 100 en hebben een lager verbruik tov de handbak.

Het is zoals ik eerder zei: 0.8 x 0.2 of 0.6x 0.3
LauPro schreef op maandag 30 maart 2009 @ 00:42:
Ik vind het stationair verbruik tov afremmen op de motor zonder gas geven marginaal.
Probeer jij dan maar eens een verbruik cyclus te rijden. Die koppeling moet zo snel mogelijk sluiten en zo lang mogelijk dicht want anders kom je er niet met de emissie en het verbruik. Weet je wat het verbruik nekt op de cyclus? Het stationair draaien tijdens de uitloop.
GaMeOvEr schreef op maandag 30 maart 2009 @ 17:49:Een "ouderwetse" koppelomvormer automaat kost vermogen en verbruikt meer.
5rpm verschil ;) Heel mooi systeem waarmee ze dat bereiken.
gerebotiseerde handbak
een AMT, gadverdamme.......... de grootste rommel wat ze maken. De AMT van magneti marelli is een ramp qua afstelling IMO. Over en undershoots, motortoerental moet alle richtingen uitgaan want anders krijgen ze die acceleratie niet liniear omdat ze de koppeling niet goed afgesteld krijgen. Het rijdt wel aardig zolang je niet naar de toerenteller kijkt en naar de radio luistert.

De AMT van toyota was een catastrofe, de AMT van smart (breek me de bek niet open.....). De AMT van LuK heb ik wel nog niet mogen benchmarken.

De bak van Jatko (of was het mercedes?) was wel grappig om te zien. Bestond letterlijk uit 2 delen want ze zaten in de problemen met de ruimte. Je ziet dan ook 2 printplaten met een flinke kabel met elkaar verbonden lopen tussen de riemen en schijven door _o-

[ Voor 48% gewijzigd door Chevy454 op 30-03-2009 22:52 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Of wil je een inhaalmanoeuvre maken en geef je gas, begint 'ie eerst eens met nadenken, oh ja terugschakelen dan maar en dan komt er rustig aan eens soort van een merkbare versnelling... Rij je op een bochtig weggetje, denk je lekker berekenend te kunnen rijden, gaat die automaat voor je besluiten dat je ineens wel in een andere versnelling kan... Argh!
Vooral in bovenstaande kan ik mij vinden. Ik schakel geregeld terug om een wat snellere inhaalmanoeuvre uit te kunnen voeren, dat is een stukje controle dat ik niet kwijt wil.

Ik moet wel meteen bekennen maar iets van 3 keer een kort ritje te hebben gemaakt in een automaat, dus misschien kan ik me er nog geen weloverwogen mening over vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ladon schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:30:
Vooral in bovenstaande kan ik mij vinden. Ik schakel geregeld terug om een wat snellere inhaalmanoeuvre uit te kunnen voeren, dat is een stukje controle dat ik niet kwijt wil.
Doe die pook naar links (of naar rechts). Dan kom je in Sport mode waar dat die meer toeren laat maken. Het is een kwestie van afstelling. Bij sommige kom je zelfs met kickdown niet weg in D, maar als je in S KD doet dat dan schiet die flink vooruit.

Het is net hoe de constructeur zijn afstelling qua shiftgradients en variogram maakt.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ladon schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:30:
[...]

Ik moet wel meteen bekennen maar iets van 3 keer een kort ritje te hebben gemaakt in een automaat, dus misschien kan ik me er nog geen weloverwogen mening over vormen.
alle automaten hebben een kickdown, dat werkt echt goed genoeg.

en de modernere automaten snappen echt wel wat jij wilt. als je eventjes inhoudt, en vervolgens meteen driekwart gas geeft, schakelt een fatsoenlijke robotbak gewoon terug - indien nodig uiteraard.

ik heb behoorlijk wat met diverse moderne automaten gereden, en ik heb de (vermeende) controle van een handbak nauwelijks gemist.
het is 1 keer misgegaan met een DSG: ik reed op een afrit, nam zachtjes gas terug in een bocht, en de auto bleef maar trekken :P
onveilig is dat uiteraard niet. even gas los (had bij een handbak sowieso gemoeten met schakelen) en hij ging naar beneden.

vind ik niet opwegen tegen het schakelfoutje dat je zo eens in de paar jaar wel eens maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Chevy454 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:21:
[...]
Een zwaardere motor, een zwaardere motor? * Chevy454 kijkt naar een 2 cilinder 600cc motor.
Er hangt echt een automaat aan kan ik je verzekeren. Het ding rijdt ook nog eens bijzonder geinig, alleen is de topsnelheid wel beperkt, 92km/h op een vlakke weg.
Natuurlijk is er verschil per automaat, maar ik heb het dan even over de nu gangbare modellen.
Nee, met een automaat rijd je sneller snel. Dat remmen valt nog wel mee maar de remschijven zijn over het algemeen groter gedimensioneerd. Omdat je na een remactie de rem bekrachtigd moet houden omdat de wagen anders in de creeping stage komt 8)7. Je wilt niet dat de remschijven krom trekken. De oude non elektronische bakken hebben geen brake assist function, dat is met de moderne zeker mogelijk mits ze de optie ook activeren en dan heb je die grotere remmen niet nodig.
Dat zou al veel mooier zijn dat er niet alleen op de remmen wordt geremd maar bijv. ook op de weerstand van de bak zelf. Maargoed, nogmaals. Bij veel auto's nog steeds toekomstmuziek. Je zal er waarschijnlijk ivm je werk heel veel mee te maken hebben maar dat is allemaal R&D, het kan zo 5-10 jaar duren voordat je je dat op de weg gaat zien. En sneller snel rijden is over het algemeen ook niet zuiniger, ligt geheel aan de rijstijl.
Het is wat je doelstelling is. Wij zijn sneller met een automaat van 0 naar 100 en hebben een lager verbruik tov de handbak.
Dit zal zeer per type verschillen. Ik ben met je eens dat een ideale automaat de 0 tot 100 goed zal pakken, maar is dat een realistische test? In suburban verkeer zal je eerder van 0 tot 20 naar 40 naar 10 naar 50 naar 0 naar 30 naar 10 etc rijden dan een vloeiende accelleratie steeds. Met een handbak kan je dan beter accellereren.
Probeer jij dan maar eens een verbruik cyclus te rijden. Die koppeling moet zo snel mogelijk sluiten en zo lang mogelijk dicht want anders kom je er niet met de emissie en het verbruik. Weet je wat het verbruik nekt op de cyclus? Het stationair draaien tijdens de uitloop.
Dat geloof ik graag, maar ik denk ook niet dat je dat stationair draaien op gaat lossen zonder hybride systemen. Je zal vast wel met een intelligente automatische bak de motor dusdanig kunnen laten draaien dat er nog net voldoende verbranding is om de motor draaiende te houden.

Verder ben ik zelf ook fan van een CVT, mits goed uitgevoerd. Maar dit is nog bij veel auto's niet haalbaar. Het zal zeker nog 10-15 jaar duren wil dit een beetje inburgeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

LauPro schreef op maandag 30 maart 2009 @ 23:16:
[...]
Natuurlijk is er verschil per automaat, maar ik heb het dan even over de nu gangbare modellen.
Ja, ik ook. CVT, DSG, Robotbak, allemaal zuiniger dan handbak. (Het verbruikt iig niet meer) De dubbele koppeling varianten (DSG van VAG, PDK van Porsche, en BMW heeft er nu ook eentje, weet alleen ff niet hoe die heet) zijn stomweg zuiniger dan een handbak. En die kun je nu kopen. (Sterker nog, DSG is er al zeker minimaal 2 jaar.)

[ Voor 34% gewijzigd door GaMeOvEr op 30-03-2009 23:38 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
LauPro schreef op maandag 30 maart 2009 @ 23:16:
het kan zo 5-10 jaar duren voordat je je dat op de weg gaat zien.
Het is er al...... Audi gebruikt het in hun CVT's.
Met een handbak kan je dan beter accellereren.
Nope.. kan nu al... met slechts 1 bit van de ECU. Deze zegt city driving waardoor de automaat van mappings kan wisselen (als ze die optie hebben geimplementeerd, hebben afgesteld blablablablabla). Volkswagen had hiervoor in het verleden een flinke boete voor omdat ze deze bitsetting gebruikte om door de emissie testen te komen.
Je zal vast wel met een intelligente automatische bak de motor dusdanig kunnen laten draaien dat er nog net voldoende verbranding is om de motor draaiende te houden.
Die is er altijd: anti-stall functie maar deze is om te voorkomen dat de motor dood valt. En de motor moet zijn eigen plan trekken, dat staat los van hetgeen wat er achter hangt: of het nu een CVT, AMT, DSG of wat is: de motor mag niet afslaan.

Volkswagen motor bvb: bij 30km/h achteruit in de vooruit smijten: de motor slaat uit omdat deze het signaal niet kan verwerken. Er werd geen verhoging van het idle speed toerental gevraagd, geen sterkere idle speed controller,.. nada.. gewoon keihard uit.

Ik durf rustig die bij 150km/h in de vooruit in de achteruit te smijten: die moet dat mechanisch en elektronisch kunnen opvangen. De koppeling moet openspringen. Dat vond ik heel vervelend bij Mercedes: daar ging het niet bij. Heel vervelend met snel parkeren.
Verder ben ik zelf ook fan van een CVT, mits goed uitgevoerd. Maar dit is nog bij veel auto's niet haalbaar.
En waarom niet? CVT is de toekomst met downsizing. Het probleem zit zich bij de OEM's welke een slechte ervaring of indruk hebben met CVT: zoals Volvo, zoals Fiat, bij Ford is CVT verboden woord,....

Kortom: wat jij rondbazuint is al gemeen goed.

[ Voor 97% gewijzigd door Chevy454 op 30-03-2009 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Tja ik heb ooit eens in een automaat gereden... Nooit meer!! Sta je voor het stoplicht, begint dat kreng uit zichzelf te rijden! Moet je dus de hele tijd je rem ingedrukt houden :(
_O-
En in een handbak moet je de koppeling ingedrukt houden. Uw probleem?
Of wil je een inhaalmanoeuvre maken en geef je gas, begint 'ie eerst eens met nadenken, oh ja terugschakelen dan maar en dan komt er rustig aan eens soort van een merkbare versnelling...
Zo'n auto heb ik ook gehad. Er moet een motor voorin, dat scheelt een berg. Als je gewoon op tijd je voet laat zakken dan ben je met je automaatje sneller naar links, op tempo en weg dan met een handbak. Als je echter de tijd om te schakelen niet mee telt, of gewoon niet kunt rijden... ja...
Rij je op een bochtig weggetje, denk je lekker berekenend te kunnen rijden, gaat die automaat voor je besluiten dat je ineens wel in een andere versnelling kan... Argh!
Curses! Weer benzine gespaard!
En als je de automaat in Sport gezet had voor dat bergje? Dan had ie dit niet gedaan. (Neem dit aan van iemand die aan de voet van de Alpen woont.)
En dan komt nog het extra benzineverbruik, afschrijving en onderhoud om de hoek kijken...
Benzineverbruik! _O- Eerst klagen dat je automaat je voor verspillende gek uitmaakt en je naar een hogere versnelling duwt omdat de motor dan efficienter loopt, en dan denken dat je benzine spaart :+
Afschrijving! _O- De verhoogde aanschafwaarde van je auto verdwijnt als sneeuw voor de zon als je hem verkoopt? Of eh... zou de volgende koper toch wel érg gecharmeerd zijn van een luxe wagen "zelfs met automaat"? Ga maar ff prijzen vergelijken van 2e-hands autos met en zonder automaat.
Onderhoud! _O- Eéns in de miljoen kilometer je bak reviseren versus elke x duizend nieuwe koppelingsplaten en elke 300 tot 600 .000 km je handbak weg moeten gooien ivm slijtage...

Sorry maar, die drie dingen horen als een tang bij een varken.
Op de snelweg maakt het geen fuck uit, je rijdt toch altijd in de vijf, en in de stad en op provinciale wegen (voor zover je niet constant 80 kan rijden) wil ik gewoon zelf bepalen in welk verzet ik rijd.
Heerlijk zo'n automaar. Op de snelweg hoef je niet de hele file lang met die pook te klieren, en in de stad hoef je ook al niet te denken over welke versnelling. Rechter pedaal = sneller, linker pedaal = langzamer. Willen bepalen welke versnelling je hebt is een afwijking aan de mentale processen veroorzaakt door overmatig gebruik van de rechter hand om de pook over zijn knop te strelen.
Een soort blindheid, maar dan voor behoorlijk autorijden :+
Ik heb geen idee wanneer ik in welke versnelling zit, m.u.v. wegrijden (1e) en plankgas boven de 195, want bij 195 gooit ie hem in z'n 6. Daartussenin? Geen flauw idee.
Ik ben nogal een berekenende chauffeur, heb een redelijk sportieve en sociale rijstijl (jaja, dat sluit elkaar niet uit) - misschien dat dat een handgeschakelde auto fijner maakt?
Nee, want ik herken me in de woorden die je schrijft en ik heb een automaat die heerlijk rijdt. Sterker nog, ik heb af en toe een automaat onder de hand omdat ik een aantal vrienden heb die net van die rare non-argumenten oplepelen of die gewoon geen geld hebben voor een fatsoenlijke kar, en ik wee tniet wat er sportief is aan die adempauzes in het optrekken, dat gestress met die pook en dat pedaal bij bochten, of het opletten of je wel in het bereik van de turbo blijft.
In elk geval moet iedereen natuurlijk gewoon lekker doen wat-ie fijn vindt. Voor mij is een automaat in elk geval per definitie geen optie.
Een ieder moet zeker doen wat hij zelf wil, maar verspreid dan niet té veel halve waarheden of complete onzin als "feiten" over de keuze die je niet gemaakt hebt - dat siert niet heel erg.
Wat trouwens nog wel een grappig moment opleverde toen ik eens een busje ging huren in Nieuw Zeeland: You want MANUAL gears?? (strange customers...) En ja, dan moet je met je linkerhand schakelen! Maar dat is minder erg dan elke keer als je rechtsaf wil de ruitenwissers aan te zetten in plaats van het knipperlicht...
Automaatrijders hebben wéér de overhand: de pedalen zijn niet gespiegeld.

Echter, automaatrijders hebben ook wel eens last van hun automaat-gewendheid.
AVIS gaf me, omdat ik een Nederlander ben en dús wel een schakelbak zal willen, een Mazda 5 met doe-het-zelf transmissie mee. :( Nauwelijks PKs, benzine dus ook nog eens veel toeren == herrie, en algeheel gewoon kut als je op het schakelen moet letten terwijl je eigenlijk probeert uit te vinden waar ze in die stad het Hilton verstopt hebben.
Dus, alle Hollanders die naar het buitenland gaan en wagens huren: hou op met mensen vertellen dat álle Nederlanders (of nog erger, Europeanen) handbak rijden - houdt uw armoede voor uzelf!

De Mazda 5 ( ze hadden d'r nog één :( ) is met automaat nog steeds een tergend langzaam pokkeding, maar de herrie is er een eind uit omdat het bakkie in elk gepal probeert je toeren optimaal te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-06 13:36

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hmm, ik zit echt te twijfelen.

Mijn pa wilt een nieuwe MPV kopen. Het gaat een Citroen C8 worden.

Nu heeft ie de algemene keuze tussen een 2.2 Benzine, Hand of een 3.0 V6 Auto.

Ik wil eigenlijk allebei; een automaat heb ik nog nooit gereden. Ook is een V6 misschien teveel voor 80% in de binnenstad. Maar de kracht zou ik wel willen hebben. :/ En dan nog dat de automaat slomer is/meer verbruikt. :?

Ik denk dat het dus slim is om voor een 2.2 te gaan?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is de auto van je pa. Laat _hem_ beslissen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Als je het allebei wil, moet jij er eentje kopen. Voor de rest mag je pa zelf weten wat hij koopt. ;) Sowieso, als jonge gast een people carrier kopen... Om met Clarkson te spreken "if you have lost the will to live... " ;)

[ Voor 37% gewijzigd door GaMeOvEr op 05-04-2009 22:58 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 20:41
salimrmaf schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:51:

Ik wil eigenlijk allebei; een automaat heb ik nog nooit gereden. Ook is een V6 misschien teveel voor 80% in de binnenstad. Maar de kracht zou ik wel willen hebben. :/ En dan nog dat de automaat slomer is/meer verbruikt. :?

Sluit mij aan bij HlpDsK en GaMeOvEr, laat je pa beslissen, zijn auto immers.

Daarbij vind ik de keuze een beetje vreemd. Doorgaans is een automaat duurder dan een handbak. Doorgaans is een 3.0 V6 ook duurder dan aan 2.2 vier cilinder. Geen gelijkwaardige auto's dus. Of gaat de eventuele keuze voor een V6 en een automaat ten kosten van allerlei andere opties die de 2.2 wel zou hebben?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114270

salimrmaf schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:51:

Onze auto held komt weer op de proppen. :+

Dacht dat de C8 ook tiptronic had. Heb je dus toch allebei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo'n grote auto en dan een 2.2 liter motortje met handbak... brrr.
je schakelt je het onganse in dat ding, juist als je veel stad rijdt is een automaat de beste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een automaat is echt hemels in stadsverkeer. De verkeerssituatie hier is vergelijkbaar met stadsverkeer in Amsterdam/Rotterdam buiten de spits. In mijn jacht naar een nieuwe auto heb ik van de week enkele auto's proefgereden, waaronder een met een handbak. Wat een verschrikkelijk tijdrovende bezigheid is dat. Je kan niet meer gewoon relaxt rijden. Gewoon gasgeven of remmen waar nodig en verder nergens stil bij staan is best wel heerlijk.

Enig klein nadeel is dat in het verkeer de remlichten veel vaker min of meer onnodig aangaan. Minstens de helft hier rijdt automaat. In een schakelbak zou je makkelijk een stap kunnen terugschakelen en de motor laten afremmen. De nadelen mbt gewicht en verbruik zijn irrelevant, al helemaal als je de moderne automaat neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 19:50

ALH

Anoniem: 96160 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 20:21:
[...]

Als ik even naar bussen/vrachtwagens kijk, dan hebben onze AStronic bakken (gerobotiseerde handbak) 12 gangen en de handbakken op de bus 6 danwel 8. 8 is prima te doen, je krijgt dan een 2x4 schakelpatroon met een splitter.

16 gaat ook nog, dan krijg je er nog een hoog/laag schakelaar bij, en als je daar al eens een uurtje mee bezig bent geweest heb je dat truukje prima in de gaten. In de personenwagen schakel ik het liefst met de hand (heb zelf een 6-bak), in de vrachtwagen heb ik het liefst de 16-versnellings handbak en op de bus/tourwagen een 12-traps AStronic / iShift.

De nieuwste generatie AStronic doet het in de bergen ook redelijk, maar de versie die tot voor een jaartje terug werd geleverd stond regelmatig te klapperen in de bergen, dus op een helling van rond de 5% heen en weer gaan tussen de 11 en 12. Automaat uit de automaatstand halen en zelf de versnelling kiezen zonder koppeling verhielp dat wel, maarja, dat koppelen is dan de moeite ook niet meer ;)

iShift is de mooiste bak die er is vind ik persoonlijk, een koppelingspedaaltje erbij voor de wegrij-versnelling (kan 1, 2 of 3 zijn, afhankelijk van het terrein waar je staat) en als je éénmaal rolt doet de computer de rest. Dat koppelpedaal werkt overigens ook met de achteruit, iets waar een wat oudere automaat met koppelingsplaten maar zonder koppelpedaal nog wel eens moeite mee heeft.

De meeste van onze bussen zijn uitgerust met een automaat, de paar die handgeschakeld zijn lopen beduidend minder zuinig. Toevallig hing er in de kantine een verbruiksoverzicht. Zelfde motor, zelfde bus, alleen de bak verschilt. 1:3,17 voor de automaat, 1:2,83 voor de handbak gemiddeld.

Dus op korte termijn gaat de automaat het winnen.
Daar ben ik het niet mee eens, de as-tronic doet willekeurig maar iets.
Heb er vorig jaar 3 maanden mee gereden i.c.m. de euro 5 410 paccar motor, kom je met 26ton geladen op een helling bij een t-splitsing aan, zet de as-tronic de auto doodleuk in 4 :/
Trek je op, moet die ff nadenken, gaat weer naar 2 en ondertussen kijken de fransen je aan; "waar zit je op te wachten", heel frustrerend.
Dan over het achteruit rijden, sta je in een schuin aflopende put met expres de automaat in de langzaamste stand dan duurt het een x aantal seconden voordat hij aangrijpt en dan klapt hij er vol op wat spollende wielen tot gevolg heeft. Zeker wanneer er weinig gewicht op de trekas aanwezig is. Zelfde probleem met in- en uitschuiven van trailers, er valt niks aan te doseren.
Bergen, ook al waardeloos. Auto valt terug tot 1100 toeren p/m en dan pas besluit de as-tronic het ding in z'n 11 te gooien maar dan ben je al halverwege de klim met het gevolg dat je een hoop snelheid verliest.
Oplossing is dan voor de helling in 11 manueel te gooien en boven weer op automaat te zetten, dit komt echter het verbruik ook weer niet ten goede..

Dan heb ik het nog niet eens over het rijden op onverharde paden, bouwplaatsen of in de sneeuw want daar moet je maar hopen dat je jezelf niet vastrijd dankzij de as-tronic.

Daarentegen de i-shift, dat is een geniaal product. Achteruit? Zit al in de versnelling voor je er erg in hebt. Helling? Even de power knop aantikken en het ding vliegt naar boven. Wat een verschil!

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Chevy454 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 23:38:
[...]
Het is er al...... Audi gebruikt het in hun CVT's.
Het komt op mij nog wel over dat het allemaal technieken/auto's zijn in het duurdere segment. Als je een CVT/automaat acceptabel wil maken moet je die ook in het midden segment aan de man weten te brengen.
Nope.. kan nu al... met slechts 1 bit van de ECU. Deze zegt city driving waardoor de automaat van mappings kan wisselen (als ze die optie hebben geimplementeerd, hebben afgesteld blablablablabla). Volkswagen had hiervoor in het verleden een flinke boete voor omdat ze deze bitsetting gebruikte om door de emissie testen te komen.
Je quote me nu out-of-context. Natuurlijk zal als je alleen maar gas wil geven en remmen een automaat makkelijker zijn, maar als je je verbruik ideaal wil kunnen afstemmen op de situatie dan blijft een handbak imo handiger. Of je moet een automaat hebben die je kan aansturen met bijvoorbeeld de 'powerknopjes'. Dat je dus minder of meer vermogen kan vragen als het nodig is. Als bestuurder kan je een berg 100 meter van tevoren aan zien komen, een automaat zal dat nooit kunnen (misschien een verregaande koppeling met een navigatiesysteem met hoogtekaarten).
Volkswagen motor bvb: bij 30km/h achteruit in de vooruit smijten: de motor slaat uit omdat deze het signaal niet kan verwerken. Er werd geen verhoging van het idle speed toerental gevraagd, geen sterkere idle speed controller,.. nada.. gewoon keihard uit.
Voor zover ik weet zijn de meeste automaten zo gemaakt dat ze niet schakelen als er een bepaald snelheidsverschil is. Als dat niet zo werkt is dat gewoon een bug en moeten ze dat softwarematig oplossen.
Ik durf rustig die bij 150km/h in de vooruit in de achteruit te smijten: die moet dat mechanisch en elektronisch kunnen opvangen. De koppeling moet openspringen. Dat vond ik heel vervelend bij Mercedes: daar ging het niet bij. Heel vervelend met snel parkeren.
Mechanisch lijkt dit mij geen probleem, met name omdat de 'gearstick' toch al een softwarematige stuurknuppel is. Het probleem met Mercedes en knorren in z'n achteruit heb ik ook opgemerkt, heel vervelend als je idd snel wil inparkeren. Maar meestal is dit bij een handbak ook niet mogelijk, omdat je vrijwel altijd met de wielen stil moet staan als je tussen vooruit en achteruit wil schakelen.
Kortom: wat jij rondbazuint is al gemeen goed.
Oke prima, maar helaas zie ik er nog weinig van bij veel merken, zoals je zelf ook al wel zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
LauPro schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:35:
Het komt op mij nog wel over dat het allemaal technieken/auto's zijn in het duurdere segment. Als je een CVT/automaat acceptabel wil maken moet je die ook in het midden segment aan de man weten te brengen.
Alles kan, maar er is geen vraag. En er zijn heel veel dingen die het daglicht nog niet kunnen verdragen.
"Make something foolproof and they will make a better fool" speelt altijd een rol in de R&D.
maar als je je verbruik ideaal wil kunnen afstemmen op de situatie dan blijft een handbak imo handiger.
Als jij die mening bent toegedaan dan is het zo. Ik zit in de auto R&D en ik zeg dat het niet zo is.
Of je met een automaat hebben die je kan aansturen met bijvoorbeeld de 'powerknopjes'. Dat je dus minder of meer vermogen kan vragen als het nodig is
Dat heet sportmode.
Voor zover ik weet zijn de meeste automaten zo gemaakt dat ze niet schakelen als er een bepaald snelheidsverschil is. Als dat niet zo werkt is dat gewoon een bug en moeten ze dat softwarematig oplossen.
Dat is een keuze die gemaakt wordt. Maar het hoort perfect te kunnen.
Maar meestal is dit bij een handbak ook niet mogelijk, omdat je vrijwel altijd met de wielen stil moet staan als je tussen vooruit en achteruit wil schakelen.
Dat komt omdat de achteruit over rechte vertandingen beschikt zonder synchromeshen.
Oke prima, maar helaas zie ik er nog weinig van bij veel merken, zoals je zelf ook al wel zegt.
Spelletje van vraag en aanbod. De tata nano beschikt over een automaat. Alleen europeanen zijn achter(lijk)

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 06-04-2009 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Wikipedia: List of automobiles with continuously variable transmissions

Audi A4 2.0/1.8T/2.4/3.0/2.0 TDI/2.7 TDI
Fiat Punto 1.2 L
Mercedes-Benz A-Class
Mercedes-Benz B-Class
Mini One and Cooper.

Nou nie tbepaald auto's die alleen voor de rijken beschikbaar zijn heh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185039

Heb zelf nu ook sinds een aantal weken een automaat bak, en daarvoor altijd handgeschakeld gereden

Echt hemels wat een comfort dat geeft, zeker met stadsverkeer, of met filerijden is het erg comfortabel

En qua verbruikt mopper ik niet, de auto is stuk zuiniger dan met handgeschakelde wagens

Men laatste reed op ze zuinigste 1 op 11/12 (auto ervoor 1 op 13,5), en de automaat doet t er 1 op 15 ongeveer, scheelt een berg ook in de kosten, en t comfort is er ook gewoon naar

Wel is t zo dat een automaat op den duur gaat vervelen, je word er erg lui van, en erg sportief rijden is t ook niet altijd (mja ik rijd dan ook een station nu :P)

Als ik volgende auto moet kiezen word het toch weer automaat, met handschakel dan loop je je eigen dood te schakelen, terwijl dat ie t zelf ook wel kan bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Echt snel overtuigd worden dat je geen gelijk hebt, duurt bij jou wel lang hé? :+

Sinds jaaaaaren kun je op kleine koekblikkies (Alto, Micra, etc) al CVT'tjes krijgen. Niet echt exclusieve auto's. DSG kun je vanaf een Golf al kopen. Ook niet echt exclusief. Dat misschien niet ieder merk iets vergelijkbaars in het assortiment heeft, is eerder een gebrek van dat merk dan dat het een kwestie is van het niet aan willen bieden of voorbehouden aan duurdere auto's.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Heb vier jaar als taxichauffeur gewerkt, en reedt altijd een in een Mercedes automaat. In mijn geval was het niet echt zuiniger rijden ( voor de baas dan ) reedt voornamelijk op de kickdown als ik er alleen inzat. Maar als ik mag kiezen kies ik absoluut voor een automaat, 100 x fijner dan schakelen of het moet je hobby/passie zijn. Je hebt gewoon een hand over en die kun je op meerdere manieren nuttig gebruiken :)

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Anoniem: 399 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 00:11:
[...]

Fiat Punto 1.2 L
Mercedes-Benz A-Class
Mercedes-Benz B-Class
Mini One and Cooper.

Nou niet bepaald auto's die alleen voor de rijken beschikbaar zijn heh.
+ een aantal Toyota modellen
+ een aantal van Renault
+ een aantal van Nissan
+ vast nog wel een paar bij diverse merken

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 12:27
Ja schakelen heb ik ook altijd een totaal nutteloos iets gevonden. Automaat schakelt vrijwel altijd feilloos en zeker de modernere versies schakelen ook snel terug. Enige nadeel is anticiperen waar je met manual alvast kan terug schakelen doet je automaat dat pas als de toeren genoeg gezakt zijn.
Mijn pa heeft een mercedes diesel automaat maar daar vind ik de optie om zelf te schakelen erg slecht, reageert niet snel en bepaald uiteindelijk nog zelf. Bij de BMW waar ik paar weken terug in proef reed vond ik dat wel zeer geslaagd en krijg je het gevoel dat je zelf (tot in zekere mate) in-control bent.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Guardian Angel schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:43:
[...]

+ een aantal Toyota modellen
+ een aantal van Renault
+ een aantal van Nissan
+ vast nog wel een paar bij diverse merken
Ja en Lexus enzo, maar ik noemde d'r effe een paar van de onderkant van de markt :+
Thanks for helping though ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Da's ook alleen maar omdat het schaars is. Zodra meer mensen automaat rijden is het geen dure uitzondering meer, maar een goedkoop produceerbaar massaprodukt. ABS en traction control waren ook dure opties maar tegenwoordig vrijwel standaard op een beetje auto. Met automaat kan het in principe hetzelfde gebeuren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Dat is het oude model, de nieuwe is in NL alleen met sequentiële 6-bak te koop. Je punt is wel correct verder overigens hoor :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Chevy454 schreef op maandag 06 april 2009 @ 22:54:
Als jij die mening bent toegedaan dan is het zo. Ik zit in de auto R&D en ik zeg dat het niet zo is.
Nogmaals, R&D is meestal pas 2-5 jaar op de markt. Ik ben met je eens dat een goed afgestelde automaat dat af gaat leggen tegen de handbak. Maar helaas zie ik nog weinig gangbare modellen met een dergelijk type.
Dat heet sportmode.
Ik ben benieuwd naar de implementatie van de activatie van die functie, het liefst zie ik zoiets op het stuur.
Dat is een keuze die gemaakt wordt. Maar het hoort perfect te kunnen.
Ik vind het een beetje rare keuze dat de motor afslaat als je met 30 km/u achteruit vooruit wil gaan, met een handbak is dat geen enkel probleem.
Dat komt omdat de achteruit over rechte vertandingen beschikt zonder synchromeshen.
Het was maar even een verklaring met mijn beperkte autokennis :+ .
GaMeOvEr schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 11:43:
Echt snel overtuigd worden dat je geen gelijk hebt, duurt bij jou wel lang hé? :+
Wat ik ermee wilde zeggen is dat als je gewoon bij een gemiddelde gezinsauto een automaat wil dat vaak een van het type is die niet al te zuinig is. Ik heb nog wel statistiekjes voorbij zien komen in autobladen waarbij een automaat meer brandstof verbruikte dan handgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dan gooi ik nog wat modellen van Volvo, Peugeot, Mitsubishi, Ford, Honda, Jeep, Citroën, Suzuki en Dodge met CVT in de strijd. :) Zijn er best veel en zelfs bij auto's waar je het niet verwacht.

Jammer dat de naam Variomatic is veranderd in CVT. Ik had wel een naam zoals Jeep Variomatic erg leuk gevonden. Waarschijnlijk kun je in zo'n ding de eerste Daffodil kwijt.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Laatst online: 11:46

weebl

YARR!

Anoniem: 399 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 00:11:
[...]

Fiat Punto 1.2 L
Mercedes-Benz A-Class
Mercedes-Benz B-Class
Mini One and Cooper.

Nou nie tbepaald auto's die alleen voor de rijken beschikbaar zijn heh.
Ik voeg er een paar aan toe ;)

Lexus RX400h (+/- €70.000)
Lexus LS600h (+/- €130.000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
LauPro schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 17:27:
Nogmaals, R&D is meestal pas 2-5 jaar op de markt.
Wat snap je niet van het woord nu, vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Guardian Angel schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 17:32:
Dan gooi ik nog wat modellen van Volvo, Peugeot, Mitsubishi, Ford, Honda, Jeep, Citroën, Suzuki en Dodge met CVT in de strijd. :) Zijn er best veel en zelfs bij auto's waar je het niet verwacht.

Jammer dat de naam Variomatic is veranderd in CVT. Ik had wel een naam zoals Jeep Variomatic erg leuk gevonden. Waarschijnlijk kun je in zo'n ding de eerste Daffodil kwijt.
variomatic is toch niets meer dan een "produktnaam" van DAF (en dus niet bruikbaar door andere fabrikanten)?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
YellowCube schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:20:
variomatic is toch niets meer dan een "produktnaam" van DAF (en dus niet bruikbaar door andere fabrikanten)?
Niet alleen dat, variomatic is een vergiftigde naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Toentertijd bestond de naam CVT niet. Het oude systeem maakte nog gebruik van een rubberen band terwijl het tegenwoordig aan elkaar geregen metalen schakels zijn em het systeem toch wat.anders werkt.

De Dafjes schudden altijd parmantig met hun kont als ze wegreden.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

soort van fishtailen, maar dan anders?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Guardian Angel schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:24:
terwijl het tegenwoordig aan elkaar geregen metalen schakels zijn em het systeem toch wat.anders werkt.
Dat gebruikt LUK, de duwbanden van VDT zijn iets anders van opbouw omdat ze met stalen koorden werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58690

Bij Audi noemen ze het multitronic, wel leuk om te zien hoe zoiets optrekt :)
http://www.youtube.com/watch?v=RMC0uk7JvWg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
In de huidige Honda civic hybrid en de insight zit het ook, daar heet het CVT. Rijd trouwens exact hetzelfde, een hoop toeren als je optrekt, en zet je hem bij 120 in de CC zakt het toerental in naar ong. 2000rpm :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anoniem: 58690 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 23:18:
Bij Audi noemen ze het multitronic, wel leuk om te zien hoe zoiets optrekt :)
http://www.youtube.com/watch?v=RMC0uk7JvWg
Hybride Lexus GS450h; http://www.youtube.com/watch?v=cbv1i6GvE7s

CVT, maar dan anders. Ze noemen het ook wel e-cvt volgens mij, maar het is eigenlijk met een planeetwielenset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:57

Bestla

M/M -> V/F

Guardian Angel schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 17:32:

Lukt in een Blazer ook wel ;)

btw, automaatrijder forever :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 19:33
Ik heb een BMW 523i met 2,5 liter motor en die schakelt ook heerlijk. Ik ben wel op zoek naar een andere auto en dat wordt weer een automaat. Alleen de keuze is toch wel zeer beperkt. Een goede automaat kom je toch al gauw bij BMW of Mercedes.

Heb proef gereden in een Selespeed van Fiat (Fiat Stillo Abarth 2.4) daar duurde het schakelen meer dan een seconde. Jemig, een 2.4 liter motor met 170 PK en dan 0-100 in 10 seconden. Maar wat een mooie sportieve bak met een erg verneukte automaat.

Zoek nu dus een andere auto met automaat die wel lekker schakelt :)

De auto's in mijn vizier zijn A3, A4 medio 2000~2002, Passat of een Renault Laguna. Maar de Laguna's is niet iedereen zo tevreden over.

[ Voor 10% gewijzigd door RedHat op 09-06-2009 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 00:09

Sick Nick

Drop the top!

Volvo S40/V50? Zeker aan de 5pitters hangt een fijne automaat. Niet supersnel maar wel soepel en zonder gebok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Sick Nick schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:02:
Volvo S40/V50? Zeker aan de 5pitters hangt een fijne automaat. Niet supersnel maar wel soepel en zonder gebok.
S60 vond ik zelf wel mooi. Had ook nog een mooie Saab 9-5 Turbo gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Sick Nick schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:02:
als daar de zelfde automaat aan hangt als aan de 2.5t van de xc70.. ook in sportstand best lange schakeltijden en toch niet altijd lekker controle houden. zowel op de gewone snelweg, als proberen redelijk vlot/actief door parijs te rijden, dat was me in mn eigen handgeschakelde auto beter afgegaan.
note, die xc70 was van mn pa en had ik ook al redelijk wat kilometers in gemaakt.

lekker-zelf-bepalen-wat je-auto-doet-fan hier trouwens, wel met voorkeur voor een rustige/lange overdrive versnelling.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

DropjesLover schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:16:
[...]
lekker-zelf-bepalen-wat je-auto-doet-fan hier trouwens, wel met voorkeur voor een rustige/lange overdrive versnelling.
Dan moet je ook je stuurbekrachtiging, ABS, en elektrische raampjes en spiegels eruit knallen. ;)

Van een goede automaat weet je binnen een week wanneer het ding wel/niet gaat schakelen bij welke gaspedaalstand/toerental. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
GaMeOvEr schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:41:
[...]

Dan moet je ook je stuurbekrachtiging, ABS, en elektrische raampjes en spiegels eruit knallen. ;)

Van een goede automaat weet je binnen een week wanneer het ding wel/niet gaat schakelen bij welke gaspedaalstand/toerental. :)
Eerder nog wel hoor. Die BMW 5-serie had ik al met een dag ofzo "door". Heerlijk rijden is dat zeg. Maar goed; ik wil kwa "schakelgedrag" niet achteruit gaan op mijn bmw natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Niet iedereen heeft er even veel feeling voor of is zo snel als jij of ik. :+

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

maar niet in een variabel landschap met wat heuveltjes, waar je geen zin hebt om rustig een bochtje om te kruipen en dan de automaat nog in de 3 te hebben te staan en jij lekker een bochtje omhoog wil, soepel in zn 2 of met wat vermogen in zn 1. dan sta je dus ineens zo goed als stil omdat de automaat moet schakelen en de motor op toeren moet komen... limburg is best leuk :)

net te vaak mee gemaakt dat ik wat meer controle over de motor/versnelling wilde en de automaat niet echt deed wat ik wilde/verwachtte. maar dat is natuurlijk erg persoonlijk en afhankelijk van hoeveel en waar je rijd :)

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
DropjesLover schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:53:
maar niet in een variabel landschap met wat heuveltjes, waar je geen zin hebt om rustig een bochtje om te kruipen en dan de automaat nog in de 3 te hebben te staan en jij lekker een bochtje omhoog wil, soepel in zn 2 of met wat vermogen in zn 1. dan sta je dus ineens zo goed als stil omdat de automaat moet schakelen en de motor op toeren moet komen... limburg is best leuk :)

net te vaak mee gemaakt dat ik wat meer controle over de motor/versnelling wilde en de automaat niet echt deed wat ik wilde/verwachtte. maar dat is natuurlijk erg persoonlijk en afhankelijk van hoeveel en waar je rijd :)
Een 6 cilinder heeft genoeg koppel om dat te overbruggen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

DropjesLover schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:53:

Dan je moet eens met een goede automaat gaan rijden. Dat wat jij beschrijft heb ik namelijk nog nooit meegemaakt. Veel mensen laten zich afschrikken door een bepaalde ervaring met merk/type automaat en denken dan dat dat altijd wel zo zal zijn, als in "zo zullen alle automaten wel zijn". Het maakt een groot verschil of je in een B-merk koreaan met automaat rijdt, of in een fatsoenlijk merk auto. ;)

En anders heb je voor de situatie die jij beschrijft, altijd nog de mogelijkheid om de automaat te beperken tot een bepaalde versnelling. Die 4/3/2/1 standen zijn er niet voor niets. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 09-06-2009 16:34 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 12:28

Crazy D

I think we should take a look.

Ik heb laatst een weekje in een C4 Picasso automaat gereden. Pff wat een baggerding! het begint al met het schakelgedrag zelf... alsof die bak net z'n rijbewijs had :D Echt super oncomfortabel. Gelukkig zaten er ook flippers aan het stuur, en met gas loslaten en dan schakelen, ging het iets beter.

Verder is dat ding echt traag met schakelen, ik snap wel dat een C4 geen Formule 1 schakeltijden haalt, maar dit was het andere uiterste.

En het meest irritante vond ik de 'kick down'. Bv bij invoegen op de snelweg, je geeft gas, er gebeurt even niets, dan komt er wat meer lawaai, klungelig schakelt ie 1 of 2 versnellingen terug, nog meer herrie, en in the end lijkt er wat vaart bij te komen. Oftewel, bij een inhaalactie moet je niet alleen inschatten of je nu kunt inhalen, maar ook of dat een seconde of 10 later nog steeds zou kunnen. Verder werd de kick-down op een vaag moment ingeschakeld. Dus niet bij plankgas, maar bij ongeveer 2/3 gas. Net rond het punt waarop je zeg maar gas geeft om op beschaafde manier snelheid te maken om de snelweg op te rijden. Dan zat je dus eigenlijk continue tussen het punt te hikken dat ie terugschakelt en net niet, wat uitermate irritant rijdt. Dat deed ie dus ook bij bergje op trouwens, en aangezien dat gekke ding dus ook meteen opschakelde zodra je weer onder (of boven, hoe je t bekijkt) die 2/3 gas kwam, was het maar goed dat ie dus wel de optie had om met de flippers te schakelen (zodat ie gewoon in z'n 2 bleef), anders waren we de heuvel achteruit afgerold.

Echt, iemand die nog nooit heeft geschakeld rijdt minder triest dan dat die automaat deed. Mijn vrouw werd er wagenziek van, terwijl ze dit na 2 weken in de bergen in Zwitserland nog niet werd (terwijl ik daar wel een beetje een achtbaan gevoel kreeg :P).

Verder snapte ik heel die auto eigenlijk niet maar ik zal vast niet in de doelgroep vallen (geen kinderen, geen grote honden, geen 4 vrienden met wie ik wekelijks naar sportwedstrijden in het hele land ga). Enige pluspunt was de hoge instap, dat is wel makkelijk.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

RedHat schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:57:
[...]

Een 6 cilinder heeft genoeg koppel om dat te overbruggen hoor :)
t was een volvo xc70 met een 2.5t, benzine 201pk oid. en ik weet dat ie dat niet bij 1500rpm al beschikbaar heeft :+
GaMeOvEr schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 15:15:
[...]

Dat je moet eens met een goede automaat gaan rijden. Dat wat jij beschrijft heb ik namelijk nog nooit meegemaakt. Veel mensen laten zich afschrikken door een bepaalde ervaring met merk/type automaat en denken dan dat dat altijd wel zo zal zijn, als in "zo zullen alle automaten wel zijn". Het maakt een groot verschil of je in een B-merk koreaan met automaat rijdt, of in een fatsoenlijk merk auto. ;)

En anders heb je voor de situatie die jij beschrijft, altijd nog de mogelijkheid om de automaat te beperken tot een bepaalde versnelling. Die 4/3/2/1 standen zijn er niet voor niets. ;)
nja, t was dus geen slechte, tenminste, k lees hier redelijke goede dingen over de volvo automaten. en als ik de 1/2/3 standen moet gaan rijden om simpelweg naar huis te rijden (vlak voor k thuis ben is een 7-10% heuvel + bocht), dan koop ik wel een handbak :P
plus dat ik sowieso wel van t zelf dingen doen ben, waarom denk je anders dat k als student een 17 jaar oude auto heb en er zelf aan sleutel :)

eigenlijk was mijn ervaring er ongeveer t zelfde mee als met Crazy D's, zij het denk ik wat minder, maar toch net te irritant voor mij.

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 09-06-2009 15:24 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik geloof dat Volvo bakken wel bekend staan als zijnde degelijk, niet bepaald als "vlot". (Als in, erg luie layout, pas schakelen als het echt niet anders kan.)

Maar da's volgens mij meer de software in de bak, dan de bak zelf.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

GaMeOvEr schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 16:07:
Ik geloof dat Volvo bakken wel bekend staan als zijnde degelijk, niet bepaald als "vlot". (Als in, erg luie layout, pas schakelen als het echt niet anders kan.)

Maar da's volgens mij meer de software in de bak, dan de bak zelf.
De Geartronic van Volvo zijn inderdaad redelijk traag en verouderd. Aan de andere kant, ze doen wat ze moeten doen :)

Op de V50 kan je nu ook een Powershift krijgen, wat eigenlijk gewoon een DSG achtige bak is, die is wel mooi.

2 maanden geleden hadden we nog 2 handgeschakelde bakken voor de deur, nu staat er een Volvo (met 4 versnellingen :P ) voor de deur, en komt er volgende maand mijn nieuwe Audi met DSG-7 bak :) In de sportstand is hij prima te happen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-06 22:37
Heb zelf altijd schakelbak gereden tot mijn 2 na vorige auto. Deze had een automaat. Dit was een subaru xt-turbo. Was al jaren opzoek naar zo'n auto en kwam toen deze tegen, maarja het was een automaat. Ik had een aversie voor een automaat, waarom weet ik ook niet. Lang nagedacht en toen toch maar gekocht met het idee om hem om te bouwen naar handbak. Dit is er nooit meer van gekomen wat het ree toch wel erg lekker.
Mijn huidige auto heeft weer een handbak daar ik nu nog altijd een licht voorkeur heb voor een handbak maar dit is maar een minimale voorkeur. Vroeger was het echt handbak=100 punten automaat=0 punten nu is het handbak=55punten automaat=45punten. En als de ontwikkelingen doorgaan en dat doen ze(ik hoor heel veel goede verhalen over het DSG gebeuren) zal de automaat het gaan winnen van de handbak. Dit is puur een kwestie van tijd. De handbak is praktisch uitontwikkeld maar de automaat nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
RedHat schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:00:
Heb proef gereden in een Selespeed van Fiat (Fiat Stillo Abarth 2.4) daar duurde het schakelen meer dan een seconde. Jemig, een 2.4 liter motor met 170 PK en dan 0-100 in 10 seconden. Maar wat een mooie sportieve bak met een erg verneukte automaat.

Zoek nu dus een andere auto met automaat die wel lekker schakelt :)
Ik weet niet wat voor bak er precies achter de Stilo zit. Maar de 166 2.4 JTD (175pk) met sporttronic (5 bak automaat) leert zichzelf in a.d.h.v. je rijstijl. En die zit op 8,9sec van 0 tot 100km/u en dat met een gewicht van 1515kg.

De motoren zijn feitelijk identiek aan elkaar afgezien van de 5pk verschil die ze aangeven. Zal een softwarematig iets zijn.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Soulfly schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 09:33:
[...]

Ik weet niet wat voor bak er precies achter de Stilo zit. Maar de 166 2.4 JTD (175pk) met sporttronic (5 bak automaat) leert zichzelf in a.d.h.v. je rijstijl. En die zit op 8,9sec van 0 tot 100km/u en dat met een gewicht van 1515kg.

De motoren zijn feitelijk identiek aan elkaar afgezien van de 5pk verschil die ze aangeven. Zal een softwarematig iets zijn.
Een übertrage Selespeed bak. Schakelen doet ie echt in 1.5~2 seconden terwijl mijn BMW nauwelijks merkbaar schakelt. Gaat in één rits door.

Nee.. Die Stillo Abarth's, fantastisch mooie autos, goed sportief... Eerste jaren alleen in selespeed uitvoering leverbaar geweest maar wat was die bak verneukeratief zeg. Niet leuk. Als ze daar een fatsoenlijke bak in hadden gezet was het echt een top auto geweest voor mij. (Ben nog jong en mijn linkervoet is verlamd, dus schakelen is geen optie voor mij).

Achja, ik hou mijn BMW 523i voorlopig nog gewoon lekker aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 23:40
Crazy D schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 15:19:
Ik heb laatst een weekje in een C4 Picasso automaat gereden. Pff wat een baggerding! het begint al met het schakelgedrag zelf... alsof die bak net z'n rijbewijs had :D Echt super oncomfortabel. Gelukkig zaten er ook flippers aan het stuur, en met gas loslaten en dan schakelen, ging het iets beter.
Ik weet niet hoe nieuw de auto is, maar een automaat heeft ook een tijdje nodig om in z'n ritme te komen. Hij past zich continu aan aan jouw rijgedrag. Als je dus continu in DRIVE plankgas geeft tot op hoge snelheid en je doet een keer rustig aan, dan zal hij pas veel later gaan schakelen. Als er veel verschil in rijstijl zit tussen die van jou en van eigenaar, dan zal dit ook optreden.

Zie het als een HR-ketel die een computer van binnen heeft om jouw waterafnamepatroon te registreren. Als je iedere ochtend om 8 uur gaat douchen en dit plotseling een keer om 7 uur doet, dan duurt het even wat langer voordat je warm water hebt :)

[ Voor 13% gewijzigd door flo_ op 10-06-2009 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Die C4 Picasso heeft een gerobotiseerde handbak, geen echte automaat. En dat ding is inderdaad hopeloos :X Bij elke inhaalmanouvre veranderd dat ding in een hobbelpaard. Je kan 't een beetje vergelijken met terugschakelen zonder een beetje gas te geven bij een handbak, en dat ook nog eens heel traag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:18

-tom-562

Oliesjeik

Gister voor het eerst in een auto met een DSG-bak gereden. Golf V met 1.4 TSI (rode I), 7 versnellingen.
Normaal ben ik geen fan van automaten, maar dit was wel leuk! De sportstand was alleen een beetje nerveus (120 in de 5, gewoon cruisen op de snelweg), als je gas gaf ging hij naar de 3, en als je rond de 100 reed ging 'ie zelfs naar de 2 (echt net onder de toerenbegrenzer). De normale drivestand was lekker soepel.
Het lekkerst vond ik toch de handbediende DSG-functie. Lekker snel schakelen. Als ik een auto had met een DSG-bak, zou ik er geen problemen mee hebben.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

Anoniem: 151099 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 10:47:
tja idd budget, de meerprijs van een automaat is vaak zo'n 2500 a 3000 euro meer, op een gemiddelde middenklasser. hiervoor kan je de basisuitvoering bijna volledig aankleden.

als je dan je opties + automaat meerekent, dan kom je dan op zo'n 6000 meerprijs uit. dan loop je het budget uit, en is het:
- of bijbetalen,
- of een model lager rijden, en wel alles erop en eraan.
- of de duurste opties schrappen.

nou de meeste mensen rijden toch graag een model groter met normale opties dan een model lager vol met opties en willen zowiezo nooit bijbetalen, dus kom je op de laatste optie uit: duurdere opties schrappen (geen xenon en geen automaat)

ik persoonlijk heb liever xenon dan automaat. ik vind schakelen niet vervelend, maar vind xenon wel heel erg fijn.
Je slaat hier mijns inziens de spijker op z'n kop. Een automaat kost hier domweg teveel extra, waardoor het voor particulieren sowieso al niet echt een fijne optie is (want andere opties zijn fijner bijv.). In de lease werd je ook afgestraft, omdat het brandstofverbruik en onderhoud hoger ligt/lag en dat begint nu pas een beetje te veranderen.
Over een paar jaar zullen we dus ongetwijfeld ook wel meer aanbod zien van (semi-)automatisch geschakelde auto's.

Wat daarnaast belangrijk is, is dat mensen het fijner vinden om in een grotere auto te rijden. Het is voor de beleving fijner om een aantal redenen waaronder o.a. het feit dat grotere auto's (dus ook uit een hogere klasse) doorgaans stiller zijn, makkelijker rijden en meer licht genereren (want voor die systemen is gewoon meer plek). Verder is uit onderzoek gebleken dat het rijden met een grotere auto (groter als in : fysieke grootte) zorgt voor minder ervaring van stress tov een kleinere auto en op de lange termijn ook minder hart- en vaatziekten.
Nu zal dit laatste ongetwijfeld niet echt bekend zijn bij mensen, maar het zal onbewust echt wel meespelen (want minder stress in een grotere auto = 'goh, deze rijdt toch wel veel fijner dan die kleine'). Verder zijn auto's natuurlijk ook statussymbolen en een grotere auto betekent domweg meer status dan een kleinere auto.
Doordat grotere auto's logischerwijs ook duurder zijn dan het kleinere model en mensen liever zo'n groter model willen rijden, zullen ze eerder geneigd zijn om zo'n auto te kopen zonder automaat, dan een kleinere auto mét automaat.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Als je je auto groot genoeg koopt, zit er standaard automaat op. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Soulfly schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 09:33:
[...]

Voor zover ik weet is de 2.4 in de stilo abarth een 5pitter benzine en geen diesel. Zeg maar de fiat 4pitter 2.0 met een extra cilinder er tegenaan gezet. De automaat zal dan ook wel een heel ander type zijn denk ik, moet veel meer toeren aan kunnen dan een dieselbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 16-06 22:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sinds een kleine week rijd ik voor het eerst van mijn leven met een automaat.
En ik moet zeggen: ik wil niet meer terug!
Toegegeven, het is een 6-bak DSG *met* autohold, en dat rijd heerlijk. In de file of voor het stoplicht dus even de rem intrappen, en geen kruipen meer van de automaat.
Door de DSG heb je ook amper in de gaten dat je van versnellig wisselt, en als het moet kan ik altijd nog zelf schakelen: of door 'm schuin in z'n D te gooien en gewoon op/neer tikken of met de gekke flippertjes.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 23:40
Koffie schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:26:
Sinds een kleine week rijd ik voor het eerst van mijn leven met een automaat.
En ik moet zeggen: ik wil niet meer terug!
Toegegeven, het is een 6-bak DSG *met* autohold, en dat rijd heerlijk. In de file of voor het stoplicht dus even de rem intrappen, en geen kruipen meer van de automaat.
Door de DSG heb je ook amper in de gaten dat je van versnellig wisselt, en als het moet kan ik altijd nog zelf schakelen: of door 'm schuin in z'n D te gooien en gewoon op/neer tikken of met de gekke flippertjes.
Ik rijdt regelmatig in een passat cc met die 7-traps DSG en ben het helemaal met je eens, het is een verademing. Dat auto hold is zeer prettig inderdaad. Kan het inderdaad aanraden.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:04
Sick Nick schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 18:51:
[...]

Voor zover ik weet is de 2.4 in de stilo abarth een 5pitter benzine en geen diesel. Zeg maar de fiat 4pitter 2.0 met een extra cilinder er tegenaan gezet. De automaat zal dan ook wel een heel ander type zijn denk ik, moet veel meer toeren aan kunnen dan een dieselbak.
Die abarth is volgens mij een zoals dat ze het noemen gerobotiseerde handbak, erg brak dus en vandaar die schakeltijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06 20:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een automaat is wel grappig voor een halve dag ofzo maar dan krijg ik toch snel jeuk aan mijn linkervoet en rechterhand. Aangezien beide lichaamsdelen zo goed als werkeloos worden gemaakt door een automaat zit ik dan erg ongemakkelijk in de auto. Verder is het nogal storend dat je niet volgas kunt rijden zonder de kickdown te triggeren (of je moet de automaat handmatig bedienen wat ook een waardeloze ervaring is).

Een gerobotiseerde handbak zal wel minder erg zijn dan een koppelomvormer maar zal mij ook niet lang kunnen boeien. Uiteindelijk wil ik gewoon koppelen, tussengas geven en die pook in III rammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rij elke dag file en je mening veranderd wonderbaarlijk snel.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 10-06-2009 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Tja als je een fileliefhebber bent dan is een automaat handig. Al hoewel ik vaak in een file gewoon lekker met de koppeling aan het spelen ben, komt bijna geen remmen aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

file rijden met een handbak is veel aangenamer dan met een automaat. met een automaat zit je de hele tijd met je voet op de rem ook als je traag vooruit wil rijden. Bij een auto is het vermoeiend, bij pneumatische remmen is dat nog 10x erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladon
  • Niet online
idd, ik rij files op de koppeling, voor mij geen automaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Da's niet goed voor je koppeling en drukgroep, en de lol is er ook heel snel af. Dan wil je graag een automaat. Remmen is echt niet zo vermoeiend als steeds koppelen en ontkoppelen en half op de koppeling rijden.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 10-06-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

File rijden is met een standaard handbak misschien leuk maar als de koppeling wat zwaarder gaat is de lol er inderdaad vrij snel vanaf :p Lamme linker poot is het gevolg na een ritje amsterdam-rotterdam in de spits :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb lang met oude bestelwagens, en oude auto's heel veel file gereden. Allemaal handbak. Ochtendspits, Avondspits, A2, A27, A28, A58, A1, enz. Pure ellende. Lamme benen. Nee dan een automaat. Hiel op de grond, bal van je voet net op de rem. Met je gewicht heen en weer rijden en remmen, zonder je voet actief te bewegen. Andere voet lekker ontspannen er langs.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 10-06-2009 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Anoniem: 145259 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:00:
file rijden met een handbak is veel aangenamer dan met een automaat. met een automaat zit je de hele tijd met je voet op de rem ook als je traag vooruit wil rijden. Bij een auto is het vermoeiend, bij pneumatische remmen is dat nog 10x erger.
Jij bent de eerste persoon ooit die ik hoor zeggen (en ik praat wat over auto's ;) ) dat een handgeschakelde bak lekkerder is in de file 8)7

File is de reden om over te stappen op een automaat. Als er geen files waren, had ik nu ook een handbak besteld.

Overigens heb ik de file vaak koppeling EN rem nodig, of is de weg waar jullie rijden altijd waterpas :? Ik rijd elke dag A1/A9/A10, dat gaat constant omhoog en omlaag :)

[ Voor 12% gewijzigd door PWM op 10-06-2009 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladon
  • Niet online
Sick Nick schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:08:
File rijden is met een standaard handbak misschien leuk maar als de koppeling wat zwaarder gaat is de lol er inderdaad vrij snel vanaf :p Lamme linker poot is het gevolg na een ritje amsterdam-rotterdam in de spits :+
Ik moet toegeven dat ik nu met mijn A3 2.0 idd ook wat gas bij moet geven en van rijden op puur de koppeling geen sprake meer is (soms toch wat gas bij, was in mijn 206 67 PK wel anders :P), dan nog ervaar ik filerijden als comfortabel met mijn handbak.
Anoniem: 4629 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:03:
Da's niet goed voor je koppeling en drukgroep, en de lol is er ook heel snel af. Dan wil je graag een automaat. Remmen is echt niet zo vermoeiend als steeds koppelen en ontkoppelen en half op de koppeling rijden.
Het zal vast niet goed zijn, maar met nog zo'n 3 jaar te gaan kies ik weer een nieuwe lease auto uit. In hoeverre de effecten voor die tijd merkbaar zijn weet ik niet, maar met de vorige auto heb ik er geen last van gehad.

Wat betreft het koppelen, ik rij de files in mijn tweede versnelling. Alleen als ik vooraan bij het stoplicht sta of een parkeerplaats uitrij gebruik ik de eerste versnelling :)

[ Voor 38% gewijzigd door Ladon op 10-06-2009 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:02
Anoniem: 4629 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:03:
Juist precies andersom. Met automaat heb je je voet langer en vaker op de rem dan met een handbak op de koppeling. En of het zwaar is ligt maar net aan de auto. Heb meerdere auto's gereden waarbij de koppeling lichter is dan het rempedaal van een ander... Direct voorbeeld: M'n Vectra en TransAm ;)

Ik heb vaak genoeg file meegemaakt, voornamelijk voor m'n werk destijds. Hele land door, zelfs buitenland, alle mogelijke tijdstippen. Zowel met automaat als met handbak.. Vind handbak hoe dan ook fijner. Automaat moet ik hele tijd naar neutraal schakelen om dat pedaal los te kunnen laten, en niet bij alle modernere auto's kan dat nog zonder stil te moeten staan.

Met automaat rem helemaal los laten dan rij je 80% van de tijd in een file al harder dan de rest van het verkeer. Continu poot op de rem houden is zwaarder voor je voet dan koppeling bedienen alleen dan wanneer nodig. Daarbij is dat erg slecht voor de remmen, schijven raken er bv snel krom door, terwijl de koppeling er voor gemaakt is. Met handbak kun je hem ff in neutraal zetten en koppeling helemaal los laten als je voet ff niet lekker voelt, met automaat moet je hem perse in neutraal zetten wil je niet achterop je voorganger zitten. Zo continu met automaat moeten schakelen om niet hele tijd je poot op de rem te hoeven houden is ook nog es slecht voor de bak terwijl dat met een handbak normaal is.

Ik zie vrijwel geen voordelen van een automaat in de file.
Femme schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:56:
Een automaat is wel grappig voor een halve dag ofzo maar dan krijg ik toch snel jeuk aan mijn linkervoet en rechterhand. Aangezien beide lichaamsdelen zo goed als werkeloos worden gemaakt door een automaat zit ik dan erg ongemakkelijk in de auto. Verder is het nogal storend dat je niet volgas kunt rijden zonder de kickdown te triggeren (of je moet de automaat handmatig bedienen wat ook een waardeloze ervaring is).

Een gerobotiseerde handbak zal wel minder erg zijn dan een koppelomvormer maar zal mij ook niet lang kunnen boeien. Uiteindelijk wil ik gewoon koppelen, tussengas geven en die pook in III rammen.
Daarom ben ik het hier helemaal mee eens :)
PWM schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:11:
[...]

Jij bent de eerste persoon ooit die ik hoor zeggen (en ik praat wat over auto's ;) ) dat een handgeschakelde bak lekkerder is in de file 8)7
Neehoor, hij is niet de enige, zie er hier veel meer waaronder ikzelf :P

[ Voor 36% gewijzigd door Knightwolf op 10-06-2009 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Knightwolf schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:36:
Juist precies andersom. Met automaat heb je je voet langer en vaker op de rem dan met een handbak op de koppeling.
Onwaar. In een file maak je constant gebruik van de koppeling. Steeds weer aangrijpen, langzaam rollen, ontkoppelen. En dan nog: met je voet op de rem is minder bewegen dan met de koppeling. Die kun je namelijk gewoon laten rusten en met een kleine beweging af en toe wat meer of minder laten gaan. Niet vermoeiend. Met de koppeling moet je echt intrappen en loslaten als je niet op de koppeling zelf wilt rijden, en als je er dan op rijdt moet je steeds alles klaarhouden om te ontkoppelen en te remmen zelfs. Op de automaat worden de remmen er niet warm van bij die snelheid en ze trekken er ook niet krom van.

In een handbak heb je meer werk, en het werk dat je hebt is vermoeiender. Als dat bij jou anders is dan vrees ik dat je wat verkeerd doet.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 10-06-2009 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Automaat moet ik hele tijd naar neutraal schakelen om dat pedaal los te kunnen laten, en niet bij alle modernere auto's kan dat nog zonder stil te moeten staan.
Vreemd, ik kan bij 120km/h zomaar van D naar R schakelen. En nee, de tandwielen vliegen mij niet rond de oren. Hooguit mijn achterligger welke plots hele grote bloeddoorlopen ogen krijgt :+
Met automaat rem helemaal los laten dan rij je 80% van de tijd in een file al harder dan de rest van het verkeer.
Het is iets meer anticiperen maar nog nooit een probleem gehad met het kruipen, dat is afgesteld op +/- 6km/h. Het verloop naar die 6km/h kan wel verschillen. Sommigen wil die dermate agressief hebben dat deze uit een geul kan rijden zonder gas te geven.
Daarbij is dat erg slecht voor de remmen, schijven raken er bv snel krom door, terwijl de koppeling er voor gemaakt is.
De remschijven van een automaat hebben een hogere thermische massa, dat valt dus allemaal nog wel mee.
Met handbak kun je hem ff in neutraal zetten en koppeling helemaal los laten als je voet ff niet lekker voelt, met automaat moet je hem perse in neutraal zetten wil je niet achterop je voorganger zitten.
Hoeft niet, het is perfect mogelijk om de koppeling(en) niet te sluiten. Kwestie van afstelling en men heeft toch wel graag dat deze wagen kruipt tijdens de file.
Zo continu met automaat moeten schakelen om niet hele tijd je poot op de rem te hoeven houden is ook nog es slecht voor de bak terwijl dat met een handbak normaal is.
Vertel mij eens waarom.
Ik zie vrijwel geen voordelen van een automaat in de file.
Ik rijd 1200km per week. Geef mij de automaat aub.. oh wacht, ik maak die dingen :+
Lekker met een auto in het midden van een 30% helling omhoog vertrekken zonder de koppeling op te smoren. Heerlijk dat automaat rijden.
Femme schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:56:
Verder is het nogal storend dat je niet volgas kunt rijden zonder de kickdown te triggeren (of je moet de automaat handmatig bedienen wat ook een waardeloze ervaring is).
ik snap niet wat het probleem is dat je geen volgas kunt rijden. Als je volgas wilt rijden dan wil je vol vermogen dus dan moet die terugschakelen. Daarnaast boeit mij die volgas geen flikker. De pedaalmap (hoeveel koppel ifv gaspedaal stand) is veel belangrijker. Bij 40% pedaal al maximum koppel hebben is erg uitdagend voor de strategie van de transmissie. Nee, volgas is simpel: terug naar maximum vermogen en gaaaaaaaan!

[ Voor 20% gewijzigd door Chevy454 op 10-06-2009 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb zo een C4 EBV6 schakelding... Anders kan ik het niet noemen. Ik probeer er al 2 jaar aan te wennen. De eerste testrit leek het wel ok, maar mijn kinderen hebben mijn blauwe C4 al de kotsende walvis genoemd... Tja... Ik gebruik de automaat dus niet meer als echte automaat, maar probeer zoveel mogelijk de flippers te gebruiken. Soms op de snelweg als er lange ritten zijn dan is het wel ok, maar verder.... Nooit meer zo een bak!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hij weet niet goed welke trap hij moet kiezen? Duid op een slechte strategie, door in tip te rijden omzeil je de strategie. Maar het "kotsen" lijkt me te duiden op een groter probleem. Geen koppelreductie tijdens het schakelen waardoor de transmissie plots meer input koppel krijgt door het aftoeren van de motor.

Gerobotiseerde manuele bak :X :X :X

[ Voor 71% gewijzigd door Chevy454 op 11-06-2009 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

* Destruction heeft het niet meer zo op automaten sinds ik in de auto van mn ouders (Panda 1.2 Dualogic automaat) door een bocht reed, en de auto besloot te gaan schakelen, met als gevolg dat de achterkant wilde uitbreken... :/ Mn ouders redden zich er goed mee, daar gaat het natuurlijk om.

Was een bochtje A50 -> A28, voor de kenners :)

Voor mn beroep rijd ik in allebei, prive altijd alleen handgeschakeld gehad (1 oude amerikaan buiten beschouwing gelaten, 5.7 v8 en automaat is dan wel weer te doen..), en zolang er handgeschakeld tekoop is, zal ik handgeschakeld blijven rijden ook :)

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 10-06-2009 23:59 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 13:01

4x2

lộn xộn quá

Daarbij is dat erg slecht voor de remmen, schijven raken er bv snel krom door, terwijl de koppeling er voor gemaakt is.
Koppeling (druklager beter gezegd) gaat een stuk vlotter kapot als je constant dat ding in hebt getrapt.
En remmen zullen sowieso niet al te snel krom trekken als dr geen warmte in zit (10km/u rijden is niet zo belastend zeg maar)
Nee, in de file zou ik dr weinig tegen hebben en vermoed ik dat die automaat ook veel langer heel blijft.

Scheelt dat ik voor files een motor heb :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

Hoe rijden jullie file dat je constant moet koppelen/ontkoppelen/remmen? Is het dan echt zo moeilijk om gewoon een gat te laten vallen naar je voorganger en gewoon op één tempo door te rijden? :p
Natuurlijk heb je dan wel eens af en toe een ito die van baan verwisseld, maar als je het goed doet, hoef je ook dan niet te remmen. Gewoon je auto in 2 gooien en lekker laten kachelen :p

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is langzaamrijden. File is stilstaan en steeds een stukje opschuiven imo.

Sowieso .. ook buiten de file .. ik mis de automaat wel. Alleen mag het wel een moderne automaat zijn. Die 4-bak die al bij 210 uit de overdrive kwam is ook niet alles. Maar verder is het heerlijk relaxt rijden. Zeker als er een motor voorhangt die smeuig is en van diep onderin goed oppakt.

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 11-06-2009 02:09 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste