Gisteren de mapping procedure geprobeerd, maar dat hielp helaas niet. Heb hem 2 minuten in de reiniging stand gezet, maar de pixels blijven "hot". Wel nog een beetje zitten spelen met een aantal opnames en deze door een hot/dead pixel tester heen gegooid, deze geeft aan dat tot 5sec sluitertijd de foto's schoon zouden zijn, nu is op de 1 en 5 sec sluitertijd wel iets te zien als je inzoomt, maar dat is volgens het tooltje binnen de grenzen (op een zwart vlak vallen ze wel een beetje op, maar pas na de 5 sec zijn ze erg fel). Op 5 sec heb ik 2 hotpixels, bij 15 ~ 30 zijn dat er 19. Nu is fotograferen met lange sluitertijden toch al iets bijzonders, dus een beetje moeten editen om het werkend te krijgen valt wel mee, je maakt meestal ook geen honderden fotos met zulke sluitertijden. Ben blij dat de boel schoon is bij tijden < 1 sec. Ook wel bijzonder is trouwens dat mijn dead-pixel ook pas optreedt bij 5+ sec, terwijl ik had verwacht deze altijd te hebben (dus misschien is hij wel niet dood).
Daarnaast heb ik een tooltje gevonden welke automatisch je foto's kan ontdoen van hot/dode pixels aan de hand van een bestand met de locaties van de pixels of aan de hand van een foto waarin ze zichtbaar zijn (dus de zwarte foto met enkel de hot/dead pixels). Het mooie is dat deze met het RAW formaat van de EOS kan omgaan en ook dat formaat kan wegschrijven. Deze slaagt er best goed in om de pixels te verwijderen, had niet verwacht dat het zou lukken omdat het een clustertje van +/- 9 pixels is (of dat je een ontiegelijk lelijke vlek zou krijgen), maar op de geoutputte foto is er niets van te zien. Nu zul je over het algemeen op zoveel megapixels 9 afwijkende pixels niet goed zien, maar wanneer deze knalrood zijn vallen ze helaas wel behoorlijk op.
Ik zag wel dat de camera (of de camera software die canon levert) dead-pixels zelf al corrigeert. Op de raws is er een zichtbaar, maar in de jpegs (en de TIFF die gemaakt wordt door het tooltje van canon) is deze verdwenen en waren enkel de hotpixels zichtbaar.
Ook kwam ik tot de ontdekking dat Photoshop Elements 7 (zat gratis bij mijn laptop, dat is werkelijk voor het eerst dat de meegeleverde software iet toevoegt behalve extra tijd om het te uninstallen) het 500D RAW formaat goed ondersteunt, dat is mooi, want camera raw plukt ook automatisch de hotpixels eruit, alleen ik vraag me af hoe? Hij poetst netjes de foute pixel (clusters) weg, maar ik vraag me af hoe hij weet dat het hotpixels zijn. Als dat op basis is van felheid ben ik benieuwd hoe deze reageert op een foto van een sterrenhemel
Misschien dat iemand hier iets mee kan

Ik ben in ieder geval blij dat er een vrij redelijke oplossing is om van het probleem af te komen.
Schrok me overigens gisteren nog een keer kapot, om te testen op hotpixels raden ze aan de iso en sluitertijd hoog te zetten, dus ik maak een foto op iso 800 en sluitertijd 30sec, zoom ik in zie ik naast de normale hotpixels ook grijze waas door de opname. Dacht meteen dat mijn sensor nu helemaal bugged was, maar bedacht me later dat een hoge ISO ook voor ruis zorgt, na de iso teruggedraaid te hebben viel het allemaal weer mee, maar dat was weer even schrikken.
Die ruis werd overigens door het tooltje mooi genegeerd, maar als je inzoomt schrik je je kapot.
Voor de dead pixels gebruik ik Dead/Hot pixel Test van Michael Salzlechner (is uit 2001, maar werkt best aardig met TIFF files). Het tooltje om automatisch de hotpixels te laten verwijderen is PixelFixer (http://www.pixelfixer.org/). Beide vrij primitief ogende programma's maar werken behoorlijk lekker.