Ik vind de review een beetje een raar verhaal. De verschillende klasses bij SD-kaarten zijn namelijk geen verschillende modi. De klassen geven alleen maar aan wat de minimimale snelheid is die een SD-kaart kan leveren (volgens de fabrikant). Een klasse 10 kaart zou minimaal 10 MB per seconde moeten kunnen schrijven, een klasse 6 kaart minimaal 6 MB/s. Het kan echter maar zo zijn dat een klasse 6 kaart veel meer dan 10 MB/s schrijft, vziw is klasse 6 lange tijd de snelste klasse geweest. Class 10 is later pas ingevoerd om onderscheid te kunnen maken tussen snelle en hele snelle kaartjes.
Dat de reviewer problemen had met het kaartje komt omdat zijn camera vodn dat het kaartje niet snel genoeg was om HD video op te nemen. De camera heeft dus de snelheid gemeten en besloten dat het niet genoew was. Het kan zijn dat HD video inderdaad veel meer data verstookt dan 10MB/s, maar het kan ook zijn dat het Transcend kaartje gewoon niet helemaal de belofte nakomt. Wat dat betreft is de
review van 3d0zer een stuk interessanter. Daar worden namelijk meetresultaten getoond van verschillende kaartjes. Wat daarbij opvalt is een bedroevend lage score voor de random write test met 512k blocks (1Mb/s, 50% van de snelheid van het traagste kaartje uit zijn lijst). Die score zou kunnen verklaren waarom de camera het kaartje te traag vond: als de camera een random write test deed dan lijkt het transcend kaartje erg traag.
Kortom: je kunt veilig het kaartje kopen, je camera zal zo hard schrijven als ie kan. Let er wel op dat het ene kaartje het andere niet is. De klasse geeft maar een van de mogelijk relevante snelheden aan. Bij typisch gebruik kunnen kaarten van dezelfde klasse nogal verschillen. Uit de testresultaten van 3d0zer blijkt dat een Sandisk Extreme ||| klasse 10 ongeveer 2 maal zo snel is dan de Transcend klasse 10. Of je dat het prijsverschil waard vind is aan jou
Edit: Als je van plan bent om in HD te gaan filmen zou ik overigens een ander kaarrtje nemen. Ik zie net dat de 500d in HD zo'n 330MB/min verstookt. Dan moet je dus minimaal 5.5 MB/s kunnen schrijven. In theorie kan zou de Transcend dat wel kunnen - ik vrees alleen dat het in de praktijk alleen in laboratoriumomstandigheden lukt. Ik zou dan eerder voor een wat duurder kaartje van
sandisk of
dane-electric gaan.
[
Voor 13% gewijzigd door
T-MOB op 22-11-2010 20:36
]