Mooi man! Veel luisterplezier
Maakt het in mijn ogen alleen maar leuker, des te meer is er te ontdekken uit die tijd? Heden ten dage kan je met youtube snel ontdekken, ook uit die tijd. Het valt me daar altijd op dat er een boel 'jongeren' (< 30) tussen zitten die naar die seventies en eighties shit luisteren / kijken._ferry_ schreef op maandag 01 december 2014 @ 10:57:
Maarja, moet ook zeggen, ik ben opgegroeid met CD's, dus het meeste vinyl is gedrukt toen ik nog vloeibaar was, en dan ook niet zoveel heb met die muziek. Behalve dan de evergreens zoals Dire straits, U2, Sting, Police, Beatles, Eagles etc.
Hangt heel erg af van een aantal zaken.MilaNL schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 19:57:
De kwaliteit van nieuwe platen is als je het mij vraagt ook gewoon (over het algemeen) slechter dan de platen uit het gouden vinyltijdperk. Ik heb zelden een nieuwe plaat die ik echt goed vind klinken, terwijl bijna alle platen uit de 80s geweldig klinken.
Grote maatschappijen hebben er een handje van om zo goedkoop mogelijk te laten persen. Dit gebeurd uiteraard door slechte perserijen. Er zijn nog maar weinig ECHT GOEDE perserijen.
Sowieso, vinyl dat gerecycled is sowieso bagger. Warping kan komen door meerdere dingen:
Het verkeerd koelen bij de perserij. Iets wat door de hoge vraag waarschijnlijk gedaan wordt door sommigen om zo de productie tijd te verkorten. Daarnaast kan de opslag bij groothandel een rol spelen. Strakke shrinkwrapsealing is ook niet optimaal.

En omdat er eigenlijk weinig 140g vinyl meer geperst wordt, zien mensen dit vaak bij 180g persingen. Wat niet vreemd is, want 180g is gewoon een beetje de standaard geworden.
Kwaliteit van de persing zelf. Tja, als het op de oude manier gemaakt wordt ipv Direct Metal Mastering, dan zitten er alweer wat extra stappen tussen waar het fout kan gaan. De mastercut moet goed zijn. Is deze niet goed, zal je nooit een goede persing krijgen.
Omdat natuurlijk veel perserijen zijn gesneuveld zijn er gewoon een stuk minder mensen die echt de techniek in de vingers hebben om een goede plaat te persen en te masteren.
Onze Nederlandse perserij in Haarlem doet goede zaken. Wordt gerekend als (1 van) de beste ter wereld op dit moment.Cap schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 21:13:
[...]
Vroeger was dat andersom.Brits, Duits, maar ook Nederlands vinyl stond als goed bekend.
Wat betreft die Crime of the Century: die is toch nog wel goed tweedehands op te snorren?
Britse persingen moet je op dit moment heel hard laten liggen.
Amerikaanse persingen hangt het af van de perserij. Zijn 1 of 2 echt goede… de rest is bagger.
[ Voor 16% gewijzigd door Naboo op 02-12-2014 10:40 ]
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Volgens mij vandaag vinyl bij Mediamarkt 3 halen 2 betalen.
Net op zo'n dag dat ik moet werken en geen Media Markt in de buurt heb... maar is misschien maar goed ook :-)
Laatst wel op Amazon.de een actie, 3 lp's voor 25 euro, daar maar 2 Clapton en Nirvana MTV unplugged besteld, veel gelezen over vuile platen bij de laatste... en dat klopt ook
Hopelijk met wat poetswerk iets beter te krijgen, maar onder de 10 euro...
Laatst ook Coexist van The XX gekocht en Moon Safari van Air, beide nieuw, maar ook erg slecht.
Laatst wel op Amazon.de een actie, 3 lp's voor 25 euro, daar maar 2 Clapton en Nirvana MTV unplugged besteld, veel gelezen over vuile platen bij de laatste... en dat klopt ook
Laatst ook Coexist van The XX gekocht en Moon Safari van Air, beide nieuw, maar ook erg slecht.
Nou ik kom net terug van de MM bij de Arena en ze hebben er werkelijk geen kont. Staan er 20 of zo en letterlijk niet 1 die ik interessant vond. Led Zeppelins heb ik allemaal al, mischien een nieuw album van Susanne Vega maar dat ga ik niet blind kopen, eerst maar eens luisteren. Te veel van haar dat ik niet goed vind.
Naja in ieder geval een frisse neus kunnen halen
.
Naja in ieder geval een frisse neus kunnen halen
Anoniem: 251512
Via de website kun je ze ook bestellen met die actie, gebruik als code "3is2" voor de korting.
Geld overigens ook voor CD, BluRay, DVD's en Games en alle combinaties zijn mogelijk.
Ga straks even uitgebreid kijken of er wat tussen zit.
Geld overigens ook voor CD, BluRay, DVD's en Games en alle combinaties zijn mogelijk.
Ga straks even uitgebreid kijken of er wat tussen zit.
Que?
http://www.ebay.co.uk/itm...aning&hash=item5aff1e6951
Verbetert de moleculaire stabiliteit van het vinyl (!!). Ik heb hier een flesje snake oil maar zelfs die heeft zichzelf verstopt toen ik dit hardop las.
En stylus shockwaves? What the hell is he talking about!?!?
http://www.ebay.co.uk/itm...aning&hash=item5aff1e6951
Verbetert de moleculaire stabiliteit van het vinyl (!!). Ik heb hier een flesje snake oil maar zelfs die heeft zichzelf verstopt toen ik dit hardop las.
En stylus shockwaves? What the hell is he talking about!?!?

[ Voor 11% gewijzigd door InflatableMouse op 02-12-2014 13:51 ]
Ik gok: zogenaamd wondermiddel….
LOL, net even op mijn bon gekeken en ik rekende om 13:31 af, heb je vast dan zien lopen (of niet)InflatableMouse schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 13:34:
Nou ik kom net terug van de MM bij de Arena en ze hebben er werkelijk geen kont. <>
De nieuwe Floyd heb ik meegenomen (wilde ik sowieso al kopen) en door de 3is2 actie maar een Presley en een Cohen erbij voor zeg maar halve prijs.
Maar het aanbod is inderdaad jammerlijk klein, online geldt de actie volgens mij ook (code 3is2) zolang het maar op voorraad is.
Ik heb nu net een week weer een platenspeler dus ik ben nog collectie aan het opbouwen ... Amazon is wel een goede tip.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Jaaaa daarom lag er niets meer voor mij ... ik was gewoon te laat
.
Via Discogs vandaag binnen :

Even wennen maar, het klinkt zoals een plaat uit 1980 moet klinken. ANALOOG.
Even wennen ook want het is lang geleden dat ik Rush zo hoorde via een draaitafel want een schoolvriend had 2112, en die draaide hij grijs.

Even wennen maar, het klinkt zoals een plaat uit 1980 moet klinken. ANALOOG.
Even wennen ook want het is lang geleden dat ik Rush zo hoorde via een draaitafel want een schoolvriend had 2112, en die draaide hij grijs.

[ Voor 63% gewijzigd door Bestla op 02-12-2014 17:42 ]
2112 is wel hun top album. Daarvoor was alles wel goed eigenlijk, daarna vond ik het snel berg afwaards gaan. Tom Saywer was nog een cool nummer maar ook meteen een hit en ondertussen zo dood gedraaid dat ik dat ook niet meer wil horen.
Moet ik ook nog een keer op vinyl hebben, in ieder geval debut en 2112
.
Moet ik ook nog een keer op vinyl hebben, in ieder geval debut en 2112
Op Catawiki staat een collectie van 10 platen van Rush, maar de prijzen op die kavels daar rijzen soms echt de pan uit. Ik krijg het idee dat sommige mensen echt geen idee hebben waar zij mee bezig zijn.
Die kavel staat nu op 56 euro. Hier komen nog 7 euro verzendkosten en 9% veilingkosten bij. Bijna 70 euro dus... Die platen staan allemaal voor een paar euro op Discogs.
Met nog drie kwartier te gaan kijk ik het wel even aan maar ik vrees dat ik deze site links ga laten liggen...
Die kavel staat nu op 56 euro. Hier komen nog 7 euro verzendkosten en 9% veilingkosten bij. Bijna 70 euro dus... Die platen staan allemaal voor een paar euro op Discogs.
Met nog drie kwartier te gaan kijk ik het wel even aan maar ik vrees dat ik deze site links ga laten liggen...
Deels wel ja, al vind ik het soms wat lastig, en vooral tijd vretend om wat nieuws op te doen.Cap schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 08:12:
[...]
Maakt het in mijn ogen alleen maar leuker, des te meer is er te ontdekken uit die tijd? Heden ten dage kan je met youtube snel ontdekken, ook uit die tijd. Het valt me daar altijd op dat er een boel 'jongeren' (< 30) tussen zitten die naar die seventies en eighties shit luisteren / kijken.
Je kan natuurlijk ook met 30€ naar de 2e hands platenzaak gaan en bij jezelf denken "die neem ik mee" als je een leuke hoes ziet, bekende naam, of iets wat je vaag kent van de radio ofzo.
Voor dat geld heb je dan gauw 5-10 platen, en dus weer wat uren luisterplezier
Idem natuurlijk als je op marktplaats een verzamelingetje koopt.
Anoniem: 638185
Hallo Vinylliefhebbers, audiofielen en kenners!
Ik ben op zoek naar een degelijke platenspeler en een setje luidsprekers met een maximum budget van rond de 150 euro. Ik heb vorige week al een versterker gekocht, het gaat om een JVC JA-S11G, zie foto hieronder. Nu ben ik benieuwd of er platenspelers zijn die hier prima op aansluiten en waar ik naar moet kijken qua luidsprekers.

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen, ik zie namelijk door alle Thorensen, Duals en Technics het bos niet meer!
Ik ben op zoek naar een degelijke platenspeler en een setje luidsprekers met een maximum budget van rond de 150 euro. Ik heb vorige week al een versterker gekocht, het gaat om een JVC JA-S11G, zie foto hieronder. Nu ben ik benieuwd of er platenspelers zijn die hier prima op aansluiten en waar ik naar moet kijken qua luidsprekers.

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen, ik zie namelijk door alle Thorensen, Duals en Technics het bos niet meer!
Toevallig.
Ik heb allebei staan en zat er net over te pijnzen of ik ze weg zou doen of niet. Voor een goed bod mag het weg.
Een Marlux MX66 (vol automaat) volledig werkend met nieuwe snaar en nieuwe naald op een Shure M95EDM element, Boxen heb ik een set Kef C55. Frontjes zijn niet 100% maar de speakers zelf wel. Ik heb nog geen fotoos maar die kan ik wel maken en je mailen of zo. Stuur me maar een PM als je geinteresseert bent!
Ik heb allebei staan en zat er net over te pijnzen of ik ze weg zou doen of niet. Voor een goed bod mag het weg.
Een Marlux MX66 (vol automaat) volledig werkend met nieuwe snaar en nieuwe naald op een Shure M95EDM element, Boxen heb ik een set Kef C55. Frontjes zijn niet 100% maar de speakers zelf wel. Ik heb nog geen fotoos maar die kan ik wel maken en je mailen of zo. Stuur me maar een PM als je geinteresseert bent!
Je kan in principe elke platenspeler gebruiken, want het gaat niet om de platenspeler maar om het element van de platenspeler. Dat is het blokje vooraan de arm waar je je naald in doet. Bij bijna alle platenspelers is dit element te verwisselen door een ander naar keuze. Elk MM-, MI- of high-output MC element is op jouw versterker aan te sluiten. Low-output MC's gaan niet werken.
Technics, Dual en Thorens zijn prima merken platenspelers om de hobby mee op te pakken, met name bij Technics en Dual kan je prima slagen voor 150 euro. Ik ben van die drie merken zelf het meest fan van de Technicsen met direct drive motor, maar dat is persoonlijke voorkeur. Maar er zijn nog andere merken met goede en betaalbare draaitafels, denk aan JVC, Denon, AKAI, Lenco, Kenwood, Pioneer, Sony.
Maar al deze merken hebben ook droevige spelers gemaakt: het gaat dus meer om het specifieke model dan het merk.
Technics, Dual en Thorens zijn prima merken platenspelers om de hobby mee op te pakken, met name bij Technics en Dual kan je prima slagen voor 150 euro. Ik ben van die drie merken zelf het meest fan van de Technicsen met direct drive motor, maar dat is persoonlijke voorkeur. Maar er zijn nog andere merken met goede en betaalbare draaitafels, denk aan JVC, Denon, AKAI, Lenco, Kenwood, Pioneer, Sony.
Maar al deze merken hebben ook droevige spelers gemaakt: het gaat dus meer om het specifieke model dan het merk.
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 03-12-2014 18:37 ]
Die Marlux M66 is volgens mij een hele mooie om mee te beginnen... Weegt volgens vinylengine zo'n 9.5 kilo... Gewicht zegt niet alles, maar gezien het merk zal dit zeker geïnvesteerd zijn in de demping van de platen speler en dat is heel belangrijk voor de geluidskwaliteit...Anoniem: 638185 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 17:09:
Hallo Vinylliefhebbers, audiofielen en kenners!
[afbeelding]
Als InflatableMouse deze weg doet voor een leuke prijs is het zeker de moeite waard... De speakers zijn ook te overwegen overigens... Kef speakers hoeven namelijk niet slecht te klinken en als deze technisch en optisch verder gewoon goed zijn, is dit ook een aanrader om in ieder geval mee te beginnen... Ik zou zeggen: neem contact met InflatableMouse op en maak een mooie deal... Wel raad ik je aan om in de toekomst dat Shure element te upgraden naar een Audio Technica AT95e, dan klinkt het geheel niet zo wollig meer... Een stap hoger kan daarna altijd nog als je de smaak te pakken hebt (ik doel op een Goldring 2300MM of Audio Technica AT440MLa element)...
succes!
Het eigenlijk een CEC met een aardige instap SME arm als ik me niet vergis. Die tafel is gewoon een rebrand, ze kwamen rechtstreeks uit de fabriek in Japan naar Europa.rcor schreef op woensdag 03 december 2014 @ 19:05:
[...]
Die Marlux M66 is volgens mij een hele mooie om mee te beginnen... Weegt volgens vinylengine zo'n 9.5 kilo... Gewicht zegt niet alles, maar gezien het merk zal dit zeker geïnvesteerd zijn in de demping van de platen speler en dat is heel belangrijk voor de geluidskwaliteit...
succes!
Zoals zovelen mis ik ook het zijdrukcompensatie gewichtje, maar dat fix ik nog wel even.

Tijdje geleden verhuisd van kamer naar appartement, dus de platenspeler kon eindelijk een vaste plek krijgen. Platenspeler is niet veel bijzonders, loopt goed en er zit een redelijk ongebruikt element in, een Stanton 500AL II.
Heb niet veel platen maar ik ga kijken of ik de komende tijd wat kan uitbreiden. Nadruk zal wel liggen op oudere muziek, omdat ik dat beter bij vinyl vind passen. Ik focus nogal op productie, en die is in mijn ogen bij oudere muziek beter. Geen brickwall limiting, geen "dat fixen we wel met autotune, quantizen, triggers e.d.".
Now playing: The Cure - Seventeen seconds, ooit eens op een festival gekocht, plaat is even oud als mijzelf maar is nauwelijks afgespeeld.
Dat is geen SME arm hoor. De headshell aansluiting is type SME.InflatableMouse schreef op donderdag 04 december 2014 @ 07:21:
[...]
Het eigenlijk een CEC met een aardige instap SME arm als ik me niet vergis. Die tafel is gewoon een rebrand, ze kwamen rechtstreeks uit de fabriek in Japan naar Europa.
Kans is idd groot dat alles (dus ook de arm) uit de CEC stal komt.
"man is not truly one, but truly two,"
Ziet er best leuk uit TNW... Tip om de geluidskwaliteit voor slechts 25 euro naar een hoger niveau te tillen:TNW schreef op donderdag 04 december 2014 @ 18:20:
[afbeelding]
Tijdje geleden verhuisd van kamer naar appartement, dus de platenspeler kon eindelijk een vaste plek krijgen. Platenspeler is niet veel bijzonders, loopt goed en er zit een redelijk ongebruikt element in, een Stanton 500AL II.
Heb niet veel platen maar ik ga kijken of ik de komende tijd wat kan uitbreiden. Nadruk zal wel liggen op oudere muziek, omdat ik dat beter bij vinyl vind passen. Ik focus nogal op productie, en die is in mijn ogen bij oudere muziek beter. Geen brickwall limiting, geen "dat fixen we wel met autotune, quantizen, triggers e.d.".
Now playing: The Cure - Seventeen seconds, ooit eens op een festival gekocht, plaat is even oud als mijzelf maar is nauwelijks afgespeeld.
Koop een Audio Technica AT95e element bij william Thakker in Duitsland en zet die onder de headshell in ruil voor de Stanton 500ALII... Daar zul je echt geen spijt van krijgen, geloof me...
Mensen hier ervaringen met platenbeursen? Zag dat er in Amsterdam de 13e (zaterdag) eentje is op De Overtoom. Is dat een manier om mijn collectie (nu 8 titels en groeiende) een kickstart te geven? Tot mijn verbazing gaat mijn vriendin helemaal los op vinyl dus kerstkado's zijn misschien daar te regelen (van Sint heeft ze al wat platen gekregen).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik ken deze platenbeurs niet, maar een topper onder de platen beurzen is nog altijd de Mega cd / dvd / platen beurs in de jaarbeurs van Utrecht... Wordt 2x per jaar georganiseerd (in april en november) en ik ben er nog altijd geslaagd...franssie schreef op donderdag 04 december 2014 @ 19:01:
Mensen hier ervaringen met platenbeursen? Zag dat er in Amsterdam de 13e (zaterdag) eentje is op De Overtoom. Is dat een manier om mijn collectie (nu 8 titels en groeiende) een kickstart te geven? Tot mijn verbazing gaat mijn vriendin helemaal los op vinyl dus kerstkado's zijn misschien daar te regelen (van Sint heeft ze al wat platen gekregen).
I agree met rcor, ik baalde dat ik niet ben kunnen gaan maar ik heb wel die plaat gekocht nadienrcor schreef op donderdag 04 december 2014 @ 21:09:
[...]
Ik ken deze platenbeurs niet, maar een topper onder de platen beurzen is nog altijd de Mega cd / dvd / platen beurs in de jaarbeurs van Utrecht... Wordt 2x per jaar georganiseerd (in april en november) en ik ben er nog altijd geslaagd...
Ik ga denk ik eerst mijn audiosysteem in het geheel maar eens verbeteren. Dat betekent dus speakers correct plaatsen in de hoeken van kopse kant van kamer, langere speakerkabels en iets van een meubel voor alle huidige en toekomstige audiospullen.rcor schreef op donderdag 04 december 2014 @ 18:34:
[...]
Ziet er best leuk uit TNW... Tip om de geluidskwaliteit voor slechts 25 euro naar een hoger niveau te tillen:
Koop een Audio Technica AT95e element bij william Thakker in Duitsland en zet die onder de headshell in ruil voor de Stanton 500ALII... Daar zul je echt geen spijt van krijgen, geloof me...
Verder ben ik qua audio nogal een nuchtere natuurkundefundamentalist en geloof ik niet zo in dat er met bepaalde onderdelen een veel hogere kwaliteit is te behalen. Vinyl heeft issues welke altijd de geluidskwaliteit zullen beperken. Platen trekken stof aan, slijten bij iedere keer afspelen, bij een traditionele toonarm staat de naald alleen op een plek perfect in de groef etc. etc.
Maar dat boeit mij allemaal niet, het is nog steeds reteleuk om plaatjes te draaien. De geur van oude platenhoezen, extreem veel ruimte voor artwork en het getik van stofjes in een lege groef
Dan heb ik nog een nieuwtje voor je: als je goed met LP's om gaat en je hebt een correct afgestelde platen speler is de slijtage aan je platen nihil... De kans dat je cd versleten is na 25 jaar is een stuk groter als ik de technici mag geloven...
Dan nog even iets over het veel hogere geluidskwaliteit die volgens jou niet te behalen zou zijn ivm de beperkingen van het vinyl: er is zeker winst te boeken, mits je het goed doet... De Stanton 500ALII is een zogenaamde instap DJ-element welke veel door platen winkels gebruikt wordt omwille van de stevige bouw...
En daar zit 't 'm nou net in: om te zorgen dat de naald tijdens het scratchen niet uit de groef los komt of dat de cantilever afbreekt is deze stijver gemaakt. Het resultaat is simpel: het cantilever is minder soepel en daardoor kan de naald de groef minder goed volgen (tracken). Hierdoor zit er minder diepgang en detail in het geluid dat een DJ-element produceert... Als je geen DJ aspiraties hebt raad ik je echt aan om de Audio Technica AT95e aan te schaffen en af te monteren om je te laten overtuigen en de natuurkundigen zaken even te vergeten en te laten voor wat ze zijn...
Dan nog even iets over het veel hogere geluidskwaliteit die volgens jou niet te behalen zou zijn ivm de beperkingen van het vinyl: er is zeker winst te boeken, mits je het goed doet... De Stanton 500ALII is een zogenaamde instap DJ-element welke veel door platen winkels gebruikt wordt omwille van de stevige bouw...
En daar zit 't 'm nou net in: om te zorgen dat de naald tijdens het scratchen niet uit de groef los komt of dat de cantilever afbreekt is deze stijver gemaakt. Het resultaat is simpel: het cantilever is minder soepel en daardoor kan de naald de groef minder goed volgen (tracken). Hierdoor zit er minder diepgang en detail in het geluid dat een DJ-element produceert... Als je geen DJ aspiraties hebt raad ik je echt aan om de Audio Technica AT95e aan te schaffen en af te monteren om je te laten overtuigen en de natuurkundigen zaken even te vergeten en te laten voor wat ze zijn...
Als je dus iets niet moet doen is luidsprekers (dicht) in een hoek plaatsen. Speakers moeten meestal wel minimaal een halve meter van de muur afstaan (gemeten vanaf het front) maar ook de afstand tot de zijmuur mag niet te kort zijn.TNW schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 00:18:
[...]
Dat betekent dus speakers correct plaatsen in de hoeken van kopse kant van kamer
Ander belangrijk punt is de hoek waaronder de speakers staan. Een goed uitgangspunt is ze naar binnen te draaien tot dat de loodrechte lijnen vanaf de front een centimeter of 10 a 20 achter je hoofd kruisen. Maar dat gaat er vanuit dat de luisterpositie iets verder weg is dan dat de speakers uit elkaar staan. Is je kamer extreem groot of juist erg smal waardoor je luisterpositie bv korter is dan de afstand tussen je speakers kan het soms beter zijn het kruispunt vlak voor de luisterpositie te hebben. Je hebt dan een stuk referentie muziek nodig dat je goed kent en weet hoe het hoort te klinken om te beoordelen of het goed staat. Een persoonlijke favoriet is Roger Waters Amused to Death. Dit is een album met extreem stereobeeld met geluiden en effecten die zeer precies zijn geplaatst in de ruimte. Maar het is belangrijk dat je weet wat waar hoort anders weet je niet waar je naar luistert (behalve dat het goeie muziek is
Dichterbij de muur geeft in essentie meer bass, maar maakt het ook bonkerig en rommeliger maar kan een acceptabel compromis zijn als je kleine speakers hebt die relatief weinig bass weergeven. De hoek van de luidsprekers past het stereobeeld aan. Als je luidsprekers hebt die niet symetrisch zijn (de tweeter aan de zijkant) kan het zelfs ook nog uitmaken of je de tweeter aan de buitenkant of binnenkant hebt.
Juiste plaatsing is sterk afhankelijk van het soort luidspreker, de kamer, acoustiek en kan nogal nauw luisteren. Aanpassingen in de plaatsing doe je met centimeter per keer, hooguit 2.
Kan me er helemaal bij aansluiten. Speakerplaatsing is ongelofelijk belangrijk. Doe het in hele kleine stapjes en trek er een mooie middag (of misschien zelfs meerdere dagen) voor uit. Het is net als met elementuitlijning: in het begin ben je er vele uren mee bezig en na een tijdje krijg je er handigheid in. Luister ook goed naar de stem bij het indraaien van de speakers. Je moet een breed stereobeeld hebben maar nog wel duidelijk de stem (of andere instrumenten) uit 1 punt horen komen. Als ik bijvoorbeeld de speakers recht vooruit zet (zonder indraaiing), klinkt de stem zacht en verspreid.
Zojuist bij de lokale kringloopwinkel toch maar de Dual CS1214 meegenomen voor 25 euro 

De speler ziet er nagenoeg perfect uit... Ook de stofkap heeft minimale krasjes (maar wel verdorie lelijke stickerresten. Tips?).
Op het plateau zat op die metalen ring een smerig goedje. Soort van smeer ofzo, en er zitten nog wat resten op. Ik heb het er direct afgehaald...
Wanneer ik de speler aanzet hoor ik wel enige seconden een mechanish geluid. Ik heb de speler nog niet uitgebreid getest maar het lijkt een automaat. De arm gaat naar de juiste beginpositie toe en zakt.
Wanneer ik de arm zelf draai gaat ie lang niet zo soepel als mijn SL1210 maar het lijkt allemaal te werken.
Naals is nog niet getest maar een stickertje (
) op de kap meldde dat deze niet 100% OK meer is.
Overigens zit er een DIN aansluiting op de speler i.p.v. de standaard dubbele tulp. Hier kan ik echt niets mee...
Ik geloof dat deze speler makkelijk te modden is en zal sowieso eens de handleiding van vinylengine halen en daarna eens op zoek gaan naar wat tutorials.
Leuk spelertje erbij om mee te klooien

De speler ziet er nagenoeg perfect uit... Ook de stofkap heeft minimale krasjes (maar wel verdorie lelijke stickerresten. Tips?).
Op het plateau zat op die metalen ring een smerig goedje. Soort van smeer ofzo, en er zitten nog wat resten op. Ik heb het er direct afgehaald...
Wanneer ik de speler aanzet hoor ik wel enige seconden een mechanish geluid. Ik heb de speler nog niet uitgebreid getest maar het lijkt een automaat. De arm gaat naar de juiste beginpositie toe en zakt.
Wanneer ik de arm zelf draai gaat ie lang niet zo soepel als mijn SL1210 maar het lijkt allemaal te werken.
Naals is nog niet getest maar een stickertje (
Overigens zit er een DIN aansluiting op de speler i.p.v. de standaard dubbele tulp. Hier kan ik echt niets mee...
Ik geloof dat deze speler makkelijk te modden is en zal sowieso eens de handleiding van vinylengine halen en daarna eens op zoek gaan naar wat tutorials.
Als je een nuchtere natuurkundefundamentalist bent zul je moeten kunnen afleiden dat je juist met platen/draaitafels de klank kan beinvloeden en met bepaalde aanpassingen eea naar een hogere kwaliteit kan brengen.TNW schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 00:18:
[...]
Verder ben ik qua audio nogal een nuchtere natuurkundefundamentalist en geloof ik niet zo in dat er met bepaalde onderdelen een veel hogere kwaliteit is te behalen. Vinyl heeft issues welke altijd de geluidskwaliteit zullen beperken. Platen trekken stof aan, slijten bij iedere keer afspelen, bij een traditionele toonarm staat de naald alleen op een plek perfect in de groef etc. etc.
Maar dat boeit mij allemaal niet, het is nog steeds reteleuk om plaatjes te draaien. De geur van oude platenhoezen, extreem veel ruimte voor artwork en het getik van stofjes in een lege groef
Je stipt een aantal dingen al aan als minpunten, maar je kan ze ook zien als verbeterpunten.
De staat van de plaat is ongelofelijk belangrijk. Daarom lopen wij hier alle platen te wassen als we ze 2e hands hebben gekocht. Dat doen we niet omdat we zo van de afwas houden
Ook staat de naald niet op 1 plek perfect in de groef, maar op 2 plekken
Het pad daar tussenin is in grote mate beinvloedbaar; te weten de te hanteren afstelling.
En dan hebben we nog de naald/het element. Die heeft minstens net zoveel invloed op de klank als bijvoorbeeld je luidspreker.
Als je wat van opname van muziek weet, dan weet je dat het type microfoon en de plaatsing veel van de klank bepaald. In het weergaveproces is het element analoog aan die microfoon. Niet omdat dat de bron van het signaal is, maar in werking. Een electrodynamische aftaster.
En dan hebben we nog de voorversterker. Het is 1 groot lrc circuit, met zeer kleine waarden, dus alleen al de capaciteit van de signaaldraad tussen element en voorversterker heeft invloed op de weergave in het hoorbare spectrum. De ene kabel zal een boost in het hoog geven, en de andere kabel kan dat afzwakken afhankelijk van die eigencapaciteit. Daar kan je ook prima aan rekenen overigens.
Dus je kunt je fundamentalistische natuurkundebrein de kost geven
Wasbenzine werkt goed, probeer het alleen wel eerst in een hoekje oid, sommige kunststoffen kun er niet goed tegen.Nyarlathotep schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 14:20:
Nagellak remover of ontsmettingsalcohol werkt bij mij altijd.Nyarlathotep schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 14:20:
voor stickerresten zou ik iets van wd40 proberen. Wellicht terpetine of alcohol.
Nagellak remover zou ik niet proberen; daar zit aceton in (althans: dat kan). Dat is hetzelfde oplosmiddel als wat in pvc lijm zit.
Erg aggresief.
Stofkappen kan je polijsten met koperpoets, of wellicht polijstmiddel voor koplampen van auto's
Nagellak remover zou ik niet proberen; daar zit aceton in (althans: dat kan). Dat is hetzelfde oplosmiddel als wat in pvc lijm zit.
Erg aggresief.
Stofkappen kan je polijsten met koperpoets, of wellicht polijstmiddel voor koplampen van auto's
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 05-12-2014 15:46 ]
Voor de sticker resten zou je lampenolie kunnen gebruiken.... Een lokale cd winkel in Horst dat dat ook met stickers die van het cd doosje af moeten en dat werkt goed, ik heb nog nooit een cd-doosje ervan naar de verdoemenis zien gaan naar verloop van tijd (en ik heb daar toch echt de nodige cd's / LP's gekocht)...Nyarlathotep schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 14:20:
Zojuist bij de lokale kringloopwinkel toch maar de Dual CS1214 meegenomen voor 25 euro
[afbeelding]
[afbeelding]
En de Din stekker is makkelijk om te vormen naar tulp met een din naar tulp met aarde kabel... Voor 6 euro hier te bestellen: http://www.onlinekabelsho...umconnect-0,20-meter.html
[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 05-12-2014 17:52 ]
Die 1214 heb ik ook. Damn, ik heb de 1216... flater
Anyway
Dat mechanische geluid is van het mechanisme dat de arm plaatst en dan in rust terugvalt.Tijdens het spelen is dat als het goed is weg.
Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en gesmeerd. Alleen het idlerwheel zorgt nog wat voor een wiebelige aandrijving.
DIN aansluiting heb ik vervangen voor tulp en ik heb er een aan/uit schakelaar op gezet.
https://www.dropbox.com/s...BRyXz6MuhPLswqGoVOIa?dl=0

Anyway
Dat mechanische geluid is van het mechanisme dat de arm plaatst en dan in rust terugvalt.Tijdens het spelen is dat als het goed is weg.
Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en gesmeerd. Alleen het idlerwheel zorgt nog wat voor een wiebelige aandrijving.
DIN aansluiting heb ik vervangen voor tulp en ik heb er een aan/uit schakelaar op gezet.
https://www.dropbox.com/s...BRyXz6MuhPLswqGoVOIa?dl=0
[ Voor 55% gewijzigd door Voronwë op 05-12-2014 19:23 ]
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Ha top 
Verloopkabeltje is dus al voldoende. Misschien een AT95 element erop en gaan!
Zojuist het plateau er af gehaald en geconstateerd dat er helemaal geen vuiltje te bekennen is
Het lijkt wel alsof ie nooit is gebruikt, óf erg goed is onderhouden.
Ik ga 'm wel puur uit nieuwsgierigheid openmaken en eens kijken of ik zelf wat mods kan aanbrengen, zoals een tulpkabel aansluiting en hetzelfde voor de aarde.
Edit: Zit net met WD40 en keukenpapier dat plateau te poetsen (die metalen ring) en ineens komt er beschermfolie los
Folie er af, beetje poetsen en nu ziet ie er echt als nieuw uit
Wel maf hoor, ik zag het in de eerste instantie niet zitten, maar ik kreeg dat zwarte smeerspul niet weg dus boende wat harder... Het leek echt van dat folie wat er op zit af fabriek tegen krassen...
Verloopkabeltje is dus al voldoende. Misschien een AT95 element erop en gaan!
Zojuist het plateau er af gehaald en geconstateerd dat er helemaal geen vuiltje te bekennen is
Het lijkt wel alsof ie nooit is gebruikt, óf erg goed is onderhouden.
Ik ga 'm wel puur uit nieuwsgierigheid openmaken en eens kijken of ik zelf wat mods kan aanbrengen, zoals een tulpkabel aansluiting en hetzelfde voor de aarde.
Edit: Zit net met WD40 en keukenpapier dat plateau te poetsen (die metalen ring) en ineens komt er beschermfolie los
Folie er af, beetje poetsen en nu ziet ie er echt als nieuw uit
Wel maf hoor, ik zag het in de eerste instantie niet zitten, maar ik kreeg dat zwarte smeerspul niet weg dus boende wat harder... Het leek echt van dat folie wat er op zit af fabriek tegen krassen...
[ Voor 31% gewijzigd door Nyarlathotep op 05-12-2014 22:12 ]
De AT95e is geen verkeerde keuze... met de Dual 1224 combineert het element in ieder geval zeer goed volgens horen en zeggen van kenners op het Vinl forum... Qua upgrades zou je ook her en der lood bitumen kunnen aanbrengen om de demping te verbeteren, maar pas niet te veel toe om te voorkomen dat je de speler dood maakt... Als dat gebeurt klinkt het niet mooi meer (vooral heel kill heb ik me laten vertellen)... Veel upgrade en luister plezier toegewenst...
[ Voor 40% gewijzigd door rcor op 05-12-2014 22:42 ]
Dual 1214, ik heb 'm zelf ook
. Het idlerwheel (zit onder de plaat waar je een lp op legt) kan inderdaad voor een beetje wow-wow-wow geluid zorgen. Zaak is om deze zo goed mogelijk schoon te maken (met isopropyl alcohol) zodat ie niet slipt,
Het is inderdaad een automatische platenspeler, de arm is alleen "vrij" als hij daadwerkelijk in de afspeel positie zit. Vandaar dat het stroef gaat, waarschijnlijk zit de arm in het start/stop mechanisme.
Edit: foto van de aansluitingen die ik er op heb gezet:
Het is inderdaad een automatische platenspeler, de arm is alleen "vrij" als hij daadwerkelijk in de afspeel positie zit. Vandaar dat het stroef gaat, waarschijnlijk zit de arm in het start/stop mechanisme.
Edit: foto van de aansluitingen die ik er op heb gezet:

[ Voor 25% gewijzigd door Goodfellas op 05-12-2014 23:52 ]
Mocht iemand nog een idler wheel van Dual nodig hebben is hij hier via ebay te bestellen bij William Thakker:
http://www.ebay.nl/itm/Or...ories&hash=item2ec300a39d
En de link naar het Audio Technica AT95e element bij William Thakker:
http://www.ebay.nl/itm/Au...ories&hash=item2c906aa4a5
Hij is wel wat duurder geworden zie ik nu, maar nog steeds goedkoper dan hier in NL-bestellen...
http://www.ebay.nl/itm/Or...ories&hash=item2ec300a39d
Hij is wel wat duurder geworden zie ik nu, maar nog steeds goedkoper dan hier in NL-bestellen...
[ Voor 61% gewijzigd door rcor op 06-12-2014 07:40 ]
Komt omdat dit een link naar de Britse is. Hier 22,75.rcor schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 07:35:
Mocht iemand nog een idler wheel van Dual nodig hebben is hij hier via ebay te bestellen bij William Thakker:
[url]
http://www.ebay.nl/itm/Au...3%B6r&hash=item51c618b6a8
waar kan ik het beste nieuwe snaren halen? Moet vermoedelijk beide snaren hebben voor mijn DUAL CS505-2.
Het zijn domme stukken rubber maar de prijzen zijn best veel
Op ebay zijn de prijzen aardig maar heeft iemand een mooi adresje voor dit soort dingen?
Niet eens vermoedelijk, heb wat foto's uitgezocht en ik mis BEIDE snaren
Als die er weer inzitten is het alleen nog een nieuwe kap en ik ben klaar en hij is bijna weer in nieuwstaat 
Dat is dus de tweede vraag, hoe universeel zijn kappen? Huidige zit een scheur in maar doet nog wel zijn werk. Het is alleen lelijk en verkleurd.
Het zijn domme stukken rubber maar de prijzen zijn best veel

Op ebay zijn de prijzen aardig maar heeft iemand een mooi adresje voor dit soort dingen?
Niet eens vermoedelijk, heb wat foto's uitgezocht en ik mis BEIDE snaren
Dat is dus de tweede vraag, hoe universeel zijn kappen? Huidige zit een scheur in maar doet nog wel zijn werk. Het is alleen lelijk en verkleurd.
[ Voor 40% gewijzigd door Touchdomex op 06-12-2014 17:06 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Wederom William Thakker...Touchdomex schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 17:01:
waar kan ik het beste nieuwe snaren halen? Moet vermoedelijk beide snaren hebben voor mijn DUAL CS505-2.
Het zijn domme stukken rubber maar de prijzen zijn best veel![]()
Niet eens vermoedelijk, heb wat foto's uitgezocht en ik mis BEIDE snarenAls die er weer inzitten is het alleen nog een nieuwe kap en ik ben klaar en hij is bijna weer in nieuwstaat
Voor de pitch control:
http://www.ebay.nl/itm/Original-Zahnriemen-Dual-CS-505-2-CS505-2-Belt-pitch-/260311613665?pt=Plattenspielerzubeh%C3%B6r&hash=item3c9bc800e1
Voor het draaiplateau:
https://www.thakker.eu/ri...al-thakker-riemen/a-2674/
Overigens zie ik net dat William Thakker zijn eigen webshop website vernieuwd heeft! Ziet er goed uit moet ik zeggen!
Ik kwam die al tegen maar wist het niet super. Beide maar besteld via Ebayrcor schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 17:14:
[...]
Wederom William Thakker...
Voor de pitch control:
http://www.ebay.nl/itm/Original-Zahnriemen-Dual-CS-505-2-CS505-2-Belt-pitch-/260311613665?pt=Plattenspielerzubeh%C3%B6r&hash=item3c9bc800e1
Voor het draaiplateau:
https://www.thakker.eu/ri...al-thakker-riemen/a-2674/
Overigens zie ik net dat William Thakker zijn eigen webshop website vernieuwd heeft! Ziet er goed uit moet ik zeggen!
Ergens in de loop van deze week nieuwe snaartjes

Nu nog de stofkap.
[ Voor 4% gewijzigd door Touchdomex op 06-12-2014 17:35 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Maar ff Sinterklaas voor mezelf gespeeld, de onderste 3 ff bij de MM gekocht met de 3 voor 2 actie, gelukkig heeft mijn MM wel een zeer goede collectie vinyl.
Tove Lo, Lorde en Agnes Obel.
Hoe is de mastering van dit soort nieuwe platen?
Van deze kan ik het nog niet bepalen want ik heb ze net nog maar 1 keer gedraait maar ik heb maar 2 moderne platen die compleet ruk klinken en gek genoeg zijn ze beide van Adele, 19 en 21.
Misschien ben ik verwend met de hoge kwaliteit zoals de Bluray maar die platen klinken echt dood en zonder detail.
Misschien ben ik verwend met de hoge kwaliteit zoals de Bluray maar die platen klinken echt dood en zonder detail.
Aventine van Agnes Obel klinkt erg goed in ieder geval. Stuk beter dan de CD als je het mij vraagt.
[ Voor 15% gewijzigd door InflatableMouse op 07-12-2014 10:03 ]
Ik was altijd al benieuwd hoe men picture discs maakt.
Mooi filmpje gevonden en idd, de meeste picture discs klinken minder.
Heb nu de nieuwe heruitgave van Megadeth "Youthanasia" als picture.
Hoewel de kwaliteit niet slecht is, klinkt hij iets doffer.
Ik hoop dat er nog eens een goede heruitgave volgt.
https://www.youtube.com/watch?v=1hKgYLxZANU
Gisteren een Ortofon 2m Blue aangeschaft.
Ik ben blij
Ik ben blij

Zo, net mijn Aiwa AP-2200 even opengeschroefd (na de service manual gevonden te hebben) om de snelheid aan te passen, het ding draaide net iets te langzaam (met de potmeter voor de snelheidsmeting helemaal op snel) en die strobo zit er natuurlijk niet voor niets... na wat puzzelen in het schema de juiste trim-potmeter op schema en op printplaat kunnen vinden (VR01 50K) en na een testslagje van 15 graden naar rechts (50% kans op de juiste richting) werkt het gewoon perfect
Nu helemaal dubbel zo blij met vinyl ...
ok sorry voegt niet veel toe maar moest het even delen.
Nu op zoek naar welk element ik erin/erop wil (al klinkt de huidige wel goed, zeker niet slecht, er zit een ortofon FF15XE mk2 op waarvan ik mij afvraag of het een echte is)
Nu helemaal dubbel zo blij met vinyl ...
ok sorry voegt niet veel toe maar moest het even delen.
Nu op zoek naar welk element ik erin/erop wil (al klinkt de huidige wel goed, zeker niet slecht, er zit een ortofon FF15XE mk2 op waarvan ik mij afvraag of het een echte is)
Van picture discs zal je nooit goede persingen vinden…HQvinyl schreef op zondag 07 december 2014 @ 14:38:
En volgens mij is Youthanasia ook op normaal vinyl verkrijgbaar.
Ik kan maar 1 ding zeggen: wat een rommeltje daaro....HQvinyl schreef op zondag 07 december 2014 @ 14:38:
Paar dagen m'n ogen open gehouden en een MINT MFSL gevonden op Discogs voor 60 euro. De rest is allemaal stuk minder (vooral hoezen zijn vaak slecht) en over het algemeen ook nog duurder. Geen seconde getwijfeld en meteen besteldAnoniem: 251512 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 22:24:
[...]
Als je een goede versie zoekt van Crime of the Century kan ik je de MFSL versie absoluut aanraden. Staat bij mij al een tijdje op de wishlist. Heb hem bij een kennis een aantal keer kunnen beluisteren en die klinkt echt fantastisch!![]()
Gaat je wel tussen de 40-60 euro kosten voor een goed exemplaar, maar dan heb je wel wat!
http://www.discogs.com/sell/release/1865157?ev=rb
Mocht dat te duur worden, over het algemeen klinkt het album sowieso erg goed op vinyl.
Zo ben ik ook echt niet ontevreden over mijn NL isssue.
Ben benieuwd!! Moet uit de UK komen.
Veel plezier ermee. Het is een erg fijn element. Ik ben er zelf ook erg blij meenewbreed schreef op zondag 07 december 2014 @ 18:50:
Gisteren een Ortofon 2m Blue aangeschaft.
Ik ben blij
[afbeelding]
If it ain't broken, tweak it!
Voor slechts $7000 heeft u uw eigen vinyl snij machine.
https://www.kickstarter.c...tter-a-future-for-vinyl-c
https://www.kickstarter.c...tter-a-future-for-vinyl-c

Ik denk dat dit het goede topic is voor mijn vraag, maar correct me if I'm wrong.
Hier komt ie:
Tijdens het afspelen van mijn platen hoor ik verschillende keren de sss klank als sshh. Dit is niet bij alle sss klanken maar wel veel. Het is op elke plaat wel te horen. Ook op nieuwe platen waarvan ik weet dat er geen vuil op zit en dat deze normaal wel goed zouden klinken.
Van wat ik op internet had gevonden is dit het zogenaamde Sibilance. Volgens diverse mensen is dit op te lossen door de toonarm opnieuw in te stellen. Dit heeft niet geholpen. Het zou ook aan de cartridge kunnen liggen, maar deze heb ik een dag geleden in de winkel opgehaald dus ik denk dat het daar niet aan ligt.
Hebben jullie suggesties hoe ik dit probleem kan tackelen?
Hier komt ie:
Tijdens het afspelen van mijn platen hoor ik verschillende keren de sss klank als sshh. Dit is niet bij alle sss klanken maar wel veel. Het is op elke plaat wel te horen. Ook op nieuwe platen waarvan ik weet dat er geen vuil op zit en dat deze normaal wel goed zouden klinken.
Van wat ik op internet had gevonden is dit het zogenaamde Sibilance. Volgens diverse mensen is dit op te lossen door de toonarm opnieuw in te stellen. Dit heeft niet geholpen. Het zou ook aan de cartridge kunnen liggen, maar deze heb ik een dag geleden in de winkel opgehaald dus ik denk dat het daar niet aan ligt.
Hebben jullie suggesties hoe ik dit probleem kan tackelen?
[ Voor 7% gewijzigd door Soundman12 op 08-12-2014 14:49 ]
Misschien met een protractor de arm én het element goed instellen?
Is de arm ook wel waterpas afgesteld?
Is de arm ook wel waterpas afgesteld?
Wat voor tafel, arm en element heb je?
En hoe heb je het afgesteld? Want er komt wel wat meer bij kijken dan naalddruk en zijdrukcompensatie.
En hoe heb je het afgesteld? Want er komt wel wat meer bij kijken dan naalddruk en zijdrukcompensatie.
Tafel: http://www.bax-shop.nl/di...ls/synq-xtrm-1-draaitafel
Arm: Meegeleverde
Element: AUDIO TECHNICA AT 91 ELEMENT
Dit is wat ik heb afgesteld op dit moment:
Naalddruk: 2 gram
Zijdrukcompensatie: 2 gram
Baerwald methode gebruikt om het element op de juiste plaats te monteren, in de head shell.
Verder heb ik niks veranderd.
Arm: Meegeleverde
Element: AUDIO TECHNICA AT 91 ELEMENT
Dit is wat ik heb afgesteld op dit moment:
Naalddruk: 2 gram
Zijdrukcompensatie: 2 gram
Baerwald methode gebruikt om het element op de juiste plaats te monteren, in de head shell.
Verder heb ik niks veranderd.
Volgens mij is de AT 91 een budget element van 2 tientjes. Met alle respect verder maar ik denk niet dat je daarvan mag verwachten dat het probleemloos trackt en op moeilijke hoge frequenties geen vervorming geeft.
Persoonlijk denk ik dat dat het probleem is.
Persoonlijk denk ik dat dat het probleem is.
Oke, Jammer maar helaas kat in de zak gekocht dan waarschijnlijk. 
Welk element kan je mij aanbevelen in de 50 tot 100 euro range?
Of zit ik dan nog in een te laag segment om redelijke audio te krijgen zonder vervormingen?
In ieder geval bedankt voor de hulp.
EDIT: Is overigens voor normaal luister gebruik. DJ draaien doe ik niet aan
Welk element kan je mij aanbevelen in de 50 tot 100 euro range?
Of zit ik dan nog in een te laag segment om redelijke audio te krijgen zonder vervormingen?
In ieder geval bedankt voor de hulp.
EDIT: Is overigens voor normaal luister gebruik. DJ draaien doe ik niet aan
[ Voor 13% gewijzigd door Soundman12 op 08-12-2014 15:21 ]
Je mag van een AT element toch wel verwachten dat het normaal klinkt?
Zulke vervorming in de s-klanken moet toch wel duiden op een probleem lijkt mij...
Zulke vervorming in de s-klanken moet toch wel duiden op een probleem lijkt mij...
Nieuw gekocht of gebruikt?
Misschien even een audioclipje uploade/plaatsen? Het liefst van een nummer op de binnenste groeven.
Misschien even een audioclipje uploade/plaatsen? Het liefst van een nummer op de binnenste groeven.
[ Voor 66% gewijzigd door mr_petit op 08-12-2014 15:35 ]
Ik zal als ik thuis ben een audio clipje opnemen en uploaden. Dan kan je het duidelijk horen. Maakt oude/nieuwe plaat nog iets uit? Waarom niet op de buitenste groeven eigenlijk?? (Nieuwsgierig
)
[ Voor 40% gewijzigd door Soundman12 op 08-12-2014 15:52 ]
Anoniem: 296939
Cool, een vinyl topic!
Ik ben sinds kort ook begonnen met het luisteren en verzamelen van vinyl. Ik heb alvast een mooi lijstje samengesteld met platen die ik allemaal nog moet hebben.
Onlangs had ik met een vriend een discussie over het al dan niet kopen van reissues: hij koopt liever de "originele" releases maar voor oudere albums ga ik al snel opzoek naar een reissue. Hoe staan jullie daartegenover? Waarom zou je een "origineel" willen hebben? Uiteindelijk gaat het toch om de muziek en die zou op beide platen toch hetzelfde moeten zijn, toch?
Ik ben sinds kort ook begonnen met het luisteren en verzamelen van vinyl. Ik heb alvast een mooi lijstje samengesteld met platen die ik allemaal nog moet hebben.
Onlangs had ik met een vriend een discussie over het al dan niet kopen van reissues: hij koopt liever de "originele" releases maar voor oudere albums ga ik al snel opzoek naar een reissue. Hoe staan jullie daartegenover? Waarom zou je een "origineel" willen hebben? Uiteindelijk gaat het toch om de muziek en die zou op beide platen toch hetzelfde moeten zijn, toch?
Ik koop over het algemeen alleen op Discogs.com van mensen platen over. Ik kijk vaak niet of het een reissue is, maar wel of het minstens very good+ is. Het liefst zelf near mint. Daar hecht ik meer waarde aan dan of het wel of niet een originele persing is.
Daar kan je heel lang over blijven bomen. In sommige gevallen wordt er geremastered en gaat het er op vooruit, maar in sommige gevallen klinkt de remaster waardeloos. Zo hebben ze van Michael Jackson een aantal remasters uitgebracht die niet om aan te horen zijn. Die zijn zo luid gemastered dat je speakers clippen. Dus de reissues klinken niet altijd beter.Anoniem: 296939 schreef op maandag 08 december 2014 @ 16:11:
Cool, een vinyl topic!
De reissues van Smashing Pumpkins vind ik wel goed klinken.
Mwoa, ik had het met mijn AT3711, AT95E en Ortofon 2M Red ook. Niet op alle platen, maar wel vooral op nieuwe platen. Stond prima waterpas en goed afgesteld. Zelfs na "professionele" afstelling. Op meerdere spelers. Pas nu ik een AT440MLa gebruik is het helemaal verdwenen. Ik denk dat je nou eenmaal niet alles kan verwachten van een simpele bonded elliptical naald.Nyarlathotep schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:33:
Je mag van een AT element toch wel verwachten dat het normaal klinkt?
Sommige mensen zijn er trouwens ook gevoeliger voor, en het hangt ook nog af van je speakers in welke mate je het hoort. Ik heb fragmenten aan anderen laten horen waarbij zij niets hoorden, terwijl het bij mij overduidelijk was.
Dat klopt, ik luister het met een Beyerdynamic DT990 Pro koptelefoon dus dat zal ongetwijfeld ervoor zorgen dat ik het beter hoor.
Op de speakers hoor ik het een stukje minder maar het is nog steeds ruim aanwezig.
Op de speakers hoor ik het een stukje minder maar het is nog steeds ruim aanwezig.
Ik heb precies hetzelfde probleem met een goedkoop Shure element, M95EDM, waar een nieuwe naald in zit.
Ik heb zelf geen ervaring met de AT91 maar als ik naar de specs kijk verwacht ik daar geen wonderen van om heel eerlijk te zijn.
Ik weet even niet wat een AT440MLa kost tegenwoordig, maar dat is bijvoorbeeld een element waar je echt wel wat meer van mag verwachten en daarmee zou dat sibilance probleem volledig mee opgelost moeten zijn.
Het kan soms overigens ook in de LP zitten. Ik heb bijvoorbeeld een gloednieuwe Patricia Barber, Modern Cool en die slist als een idioot. Schijnt in de produktie te zitten er zijn meerdere klachten over.
Ik heb zelf geen ervaring met de AT91 maar als ik naar de specs kijk verwacht ik daar geen wonderen van om heel eerlijk te zijn.
Ik weet even niet wat een AT440MLa kost tegenwoordig, maar dat is bijvoorbeeld een element waar je echt wel wat meer van mag verwachten en daarmee zou dat sibilance probleem volledig mee opgelost moeten zijn.
Het kan soms overigens ook in de LP zitten. Ik heb bijvoorbeeld een gloednieuwe Patricia Barber, Modern Cool en die slist als een idioot. Schijnt in de produktie te zitten er zijn meerdere klachten over.
Ik heb nog even een plaat op bijzonder hard volume gedraaid: Het Goede Doel - Belgie. De track "Gijzelaar" die op de binneste groeven van de LP staat.
De slis die ik hoor bij bijvoorbeeld mij kopie van Culture Club - Colour by Numbers (Karma Chameleon) is veel maar dan ook veel minder aanwezig. Dit terwijl die track zich op de buitenste groeven bevindt.
Kan het zo zijn dat het voor een gedeelte aan de cartidge ligt en voor een gedeelte aan het vinyl en dat het daarom bij die plaat zo "hard" klinkt. Daarnaast is de laatst genoemde plaat ook erg dun in vergelijking met het andere materiaal dat ik heb.
Nog even leuk om te vermelden dat dit geluid helemaal niet voorkomt op The Rolling Stones - Black and Blue uit 1972.
De slis die ik hoor bij bijvoorbeeld mij kopie van Culture Club - Colour by Numbers (Karma Chameleon) is veel maar dan ook veel minder aanwezig. Dit terwijl die track zich op de buitenste groeven bevindt.
Kan het zo zijn dat het voor een gedeelte aan de cartidge ligt en voor een gedeelte aan het vinyl en dat het daarom bij die plaat zo "hard" klinkt. Daarnaast is de laatst genoemde plaat ook erg dun in vergelijking met het andere materiaal dat ik heb.
Nog even leuk om te vermelden dat dit geluid helemaal niet voorkomt op The Rolling Stones - Black and Blue uit 1972.
Of de reïssue beter klinkt verschilt inderdaad per keer... Sowieso zal elke reïssue van Status Quo beter klinken dan het origineel... Ik heb 12 golden bars hier liggen van hun en die klinkt echt belabberd (plaat van ergens in de jaren '70)..newbreed schreef op maandag 08 december 2014 @ 16:34:
[...]
Daar kan je heel lang over blijven bomen. In sommige gevallen wordt er geremastered en gaat het er op vooruit, maar in sommige gevallen klinkt de remaster waardeloos. Zo hebben ze van Michael Jackson een aantal remasters uitgebracht die niet om aan te horen zijn. Die zijn zo luid gemastered dat je speakers clippen. Dus de reissues klinken niet altijd beter.
De reissues van Smashing Pumpkins vind ik wel goed klinken.
In sommige gevallen zit het in het vinyl zelf ja, maar het kan ook de combinatie van de arm en het element zijn die niet optimaal is... Hoe beter alles op elkaar afgestemd is, des te beter kun je je element afstellen op de platen speler en dus des te minder vervorming of sibalance...InflatableMouse schreef op maandag 08 december 2014 @ 17:14:
Ik heb precies hetzelfde probleem met een goedkoop Shure element, M95EDM, waar een nieuwe naald in zit.
Een Audio Technica AT440Mla kost 165 euro excl. verzendkosten bij William Thakker... Maar voor de duidelijkheid: dat je van dit element meer mag verwachten en dus geen vervorming is ook niet helemaal waar... Als je dat element op de verkeerde arm / speler afmonteert kan het alsnog heel belabberd gaan klinken...
[ Voor 48% gewijzigd door rcor op 08-12-2014 17:55 ]
Binnenste groeven. Daar is de golflengte voor hoge tonen het kortst en die zijn dan het moeilijkst weer te geven. Versleten naalden, of slechte naalden hebben hier de meeste moeite.Soundman12 schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:49:
Ik zal als ik thuis ben een audio clipje opnemen en uploaden. Dan kan je het duidelijk horen. Maakt oude/nieuwe plaat nog iets uit? Waarom niet op de buitenste groeven eigenlijk?? (Nieuwsgierig)
Maar hou er rekening mee dat die at-91 het goedkoopste element is wat er is, en eveneens conisch van vorm. Voor 20 euro mag je geen wonderen verwachten.
Wil je goede weergave waarbij de nadelen van vinyl niet overduidelijk naar voren komen, wees dan bereid te investeren in een element van 150 euro of meer, en wellicht ook een goede (hifi) draaitafel met arm (400 euro oid).
Dat is waar kwaliteit pas begint en de meest voor de hand liggend kostenbesparingen bij de fabrikant zijn weggelaten.
Ik denk dat ik met deze "Super OEM" draaitafel wel aardig vooruit kan. Om te beginnen wil ik graag een cartridge van 50 tot 100 euro hebben, wat kan je aanbevelen in die prijs range. Ik verwacht in die categorie gewoon iets met weinig tot nauwelijks vervorming.mr_petit schreef op maandag 08 december 2014 @ 18:22:
[...]
Binnenste groeven. Daar is de golflengte voor hoge tonen het kortst en die zijn dan het moeilijkst weer te geven. Versleten naalden, of slechte naalden hebben hier de meeste moeite.
Maar hou er rekening mee dat die at-91 het goedkoopste element is wat er is, en eveneens conisch van vorm. Voor 20 euro mag je geen wonderen verwachten.
Wil je goede weergave waarbij de nadelen van vinyl niet overduidelijk naar voren komen, wees dan bereid te investeren in een element van 150 euro of meer, en wellicht ook een goede (hifi) draaitafel met arm (400 euro oid).
Dat is waar kwaliteit pas begint en de meest voor de hand liggend kostenbesparingen bij de fabrikant zijn weggelaten.
Ik zat zelf te kijken naar een Ortofone OM5e of een Ortofone Red.
Die 5e kan je wel helemaal vergeten.... Dat is imho niet echt een goede cartridge.
Als je weinig tot nauwelijks vervorming wilt, en je gaat monitoren met een goede koptelefoon, dan moet je minstens een nude diamand hebben, en het liefst een MC element.
En dat kan niet voor onder de 100 euro.
Goedkoopste element met nude diamand is de AT-120E/T:
http://www.ebay.de/itm/Au...3%B6r&hash=item3c9b17d215
Maar ik zou zelf gelijk voor de AT-440mla gaan:
http://www.ebay.de/itm/Au...3%B6r&hash=item3c9b1ae13d
Of een instap MC met nude diamand, maar dan ga je over de 200euro.
Als je weinig tot nauwelijks vervorming wilt, en je gaat monitoren met een goede koptelefoon, dan moet je minstens een nude diamand hebben, en het liefst een MC element.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 08-12-2014 19:23 ]
Let hier dus ook goed op! Dit was voor mij een vanzelfsprekendheid maar dat is het zeker niet. Je mag er niet vanuit gaan dat een goed element automatisch ook goed is in combinatie met jouw arm.rcor schreef op maandag 08 december 2014 @ 17:45:
...Maar voor de duidelijkheid: dat je van dit element meer mag verwachten en dus geen vervorming is ook niet helemaal waar... Als je dat element op de verkeerde arm / speler afmonteert kan het alsnog heel belabberd gaan klinken...
Ik vertel dit allemaal om een soort van scheiding te maken tussen wat je kan verwachten van vinylweergave en of er wellicht iets technisch niet goed is aan je setup.Soundman12 schreef op maandag 08 december 2014 @ 19:40:
Oke, thanks voor het advies.
Als je setup technisch goed is, dus geen versleten naald, alles goed ingesteld en uitgelijnd, en je weergave zit nog mijlenver vanaf van wat je verwacht of wenst, dan heeft het niet zoveel zin om een beetje up te graden. Je AT-91 is welliswaar ongeveer het goedkoopste element, dus kan je er niet veel van verwachten, maar als je echt een compleet ander beeld verwacht (bijv. net zo clean, helder en vol als CD), dan moet je met een serieus element beginnen (èn platen in hele goede staat hebben).
Je kan proberen een AT-95E te kopen (ong. 25 euro), wat imho een van de betere elementen onder de 75 euro is (en goedkoop is), maar als dat ook nog totaal niet aansluit bij je verwachtingspatroon heeft het weinig zin om bijv. een element van 75 of 100 euro te kopen. Zo'n element kan wel een andere klankkleur hebben (elk merk en type heeft z'n eigen klankkleur), maar het kwaliteitsverschil tussen zo'n element en die at-95e zal denk ik kleiner zijn dan het verschil tussen een AT-95e en een AT-91. Zeker op de punten die je aanstipt.
Een Ortofon Red zal niet heel veel beter sporen dan een AT-95e of heel veel minder last hebben van sibilance.
Elementen die dat doen voor onder de 100 euro (wellicht elementen met een hele hoge compliantie zoals een shure m97xe) hebben wel weer andere nadelen.
Wil je dat allemaal oplossen dan moet je dus naar kwalitatief hogere elementen kijken.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 08-12-2014 21:44 ]
Ik heb inmiddels weer een uur of drie zitten afstellen en proberen..... Blijkt dus dat ik de cartridge toch slecht heb gemonteerdmr_petit schreef op maandag 08 december 2014 @ 21:41:
[...]
Ik vertel dit allemaal om een soort van scheiding te maken tussen wat je kan verwachten van vinylweergave en of er wellicht iets technisch niet goed is aan je setup.
Als je setup technisch goed is, dus geen versleten naald, alles goed ingesteld en uitgelijnd, en je weergave zit nog mijlenver vanaf van wat je verwacht of wenst, dan heeft het niet zoveel zin om een beetje up te graden. Je AT-91 is welliswaar ongeveer het goedkoopste element, dus kan je er niet veel van verwachten, maar als je echt een compleet ander beeld verwacht (bijv. net zo clean, helder en vol als CD), dan moet je met een serieus element beginnen (èn platen in hele goede staat hebben).
Je kan proberen een AT-95E te kopen (ong. 25 euro), wat imho een van de betere elementen onder de 75 euro is (en goedkoop is), maar als dat ook nog totaal niet aansluit bij je verwachtingspatroon heeft het weinig zin om bijv. een element van 75 of 100 euro te kopen. Zo'n element kan wel een andere klankkleur hebben (elk merk en type heeft z'n eigen klankkleur), maar het kwaliteitsverschil tussen zo'n element en die at-95e zal denk ik kleiner zijn dan het verschil tussen een AT-95e en een AT-91. Zeker op de punten die je aanstipt.
Een Ortofon Red zal niet heel veel beter sporen dan een AT-95e of heel veel minder last hebben van sibilance.
Elementen die dat doen voor onder de 100 euro (wellicht elementen met een hele hoge compliantie zoals een shure m97xe) hebben wel weer andere nadelen.
Wil je dat allemaal oplossen dan moet je dus naar kwalitatief hogere elementen kijken.

Ik ga waarschijnlijk alsnog upgraden naar een AT-120E of een hoger gepositioneerde cartridge. Omdat ik toch nog naar een andere klankkleur op zoek ben. Iets warmer geluid vind ik wel fijn om naar te luisteren. Maar dat wordt sparen
EDIT: Morgen de platen weer eens een schoonmaak beurt geven... Dat zal ook wel wat helpen.
[ Voor 4% gewijzigd door Soundman12 op 08-12-2014 22:37 ]
MC elementen moet je onder de 750-1000€ niet aan beginnen. Er zijn dan veel mooiere MM/MI elementen, zoals Grado en Clearaudio MM elementen. Sound Smith heeft zichzelf helaas uit de markt geprijsd.mr_petit schreef op maandag 08 december 2014 @ 19:22:
Die 5e kan je wel helemaal vergeten.... Dat is imho niet echt een goede cartridge.
Om een MC goed te laten klinken heb je een zeer goede phono amp nodig. Dan is MM een veel betere keuze.
Zelf draai ik met een VPI scout (welke te koop is) en een Dynavector Te Kaitora Rua
[ Voor 8% gewijzigd door Mordante op 08-12-2014 22:54 ]
Ik heb een denon DL-160, en die kan zich prima meten met MM's in vergelijkbare prijsrange.
Sterker nog.....
En zo zijn er talloze MC's onder de range die jij noemt die een dijk van een reputatie hebben.
BMS silver/gold, AT-33EV AT-oc9.
Sterker nog.....
En zo zijn er talloze MC's onder de range die jij noemt die een dijk van een reputatie hebben.
[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 08-12-2014 23:17 ]
De DL-160 is inderdaad prima, en ook nog eens high output, dus dat gaat gewoon met een MM voorversterker. Ik heb naast deze ook nog een DL-301 liggen, destijds ook vriendelijk geprijsd en al even geweldig, hier heb je dan wel een MC voorversterker voor nodig. Helaas zijn beide niet meer nieuw verkrijgbaar....
De DL-301 MKII nog wel, op ebay voor een zeer schappelijke prijs (ex. duties), ook echt een aanrader als je een MC pre hebt.
De DL-301 MKII nog wel, op ebay voor een zeer schappelijke prijs (ex. duties), ook echt een aanrader als je een MC pre hebt.
Is er ergens een site of zo waar de verschillen van die Denon elementen opgesomd staan? Ik zit wel eens te kijken om een MC element naast mijn 150MLX te hebben maar je ziet door de bomen het bos niet meer bij Denon en lagere nummers zijn soms hogere modellen bv.
Ik vraag me ook welles af hoe ver je kan gaan met een SL1210 en standaard arm. Waar ligt de grens van wat je onder zo'n arm kan plaatsen? Maw, hoe weet je dat je met een bepaald element tegen de limieten van een arm aanloopt?
Ik vraag me ook welles af hoe ver je kan gaan met een SL1210 en standaard arm. Waar ligt de grens van wat je onder zo'n arm kan plaatsen? Maw, hoe weet je dat je met een bepaald element tegen de limieten van een arm aanloopt?
De DL-160 is niet meer te krijgen(uit productie dacht ik), bovendien het beroemde Denon element de DL-103r is €450,- ook niet super goedkoop. Een high outp MC element heb ik altijd raar gevonden. Als je een high output element wilt neem dan een MM of MI, die techniek is daar veel beter voor geschikt. MC kan juist heel mooi zijn door de lage massa van de bewegende onderdelen. Met een HOMC maak je die delen weer zwaarder en kan je mischien beter een MM of MI kopen.mr_petit schreef op maandag 08 december 2014 @ 23:00:
Ik heb een denon DL-160, en die kan zich prima meten met MM's in vergelijkbare prijsrange.
Sterker nog.....
http://www.needledoctor.c...re/Denon-Phono-CartridgesInflatableMouse schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 08:00:
Is er ergens een site of zo waar de verschillen van die Denon elementen opgesomd staan? Ik zit wel eens te kijken om een MC element naast mijn 150MLX te hebben maar je ziet door de bomen het bos niet meer bij Denon en lagere nummers zijn soms hogere modellen bv.
Voor info. Of een Denon element goed gaat in je arm weet ik niet. Misschien kan de tonearm database, of de cartridge database je daar bij helpen.
Een duur element gaat echter geen verbetering geven als je een budget phono amp hebt. Er zijn daar eindeloze discussies over. Wat nu de belangrijkste schakel in een analoge keten is. Maar vrijwel iedereen is het mee eens dat zonder goede phono amp je geen top geluid gaat krijgen.
Bij mij zijn de verhouding ook wat krom, mijn element is het duurste deel van mijn analoge keten. Ik ben blij zoals het klinkt maar ik zou het andere aanraden anders aan te pakken.
Hier is het element ook het duurste, maar dat is ook het enige nieuwe onderdeel .. nouja die en de speakerkabels 
Draaitafel en phono pre zijn 2e hands, en bij elkaar hebben die nog minder gekost dan AT440MLa die er nu onder hangt ...
Draaitafel en phono pre zijn 2e hands, en bij elkaar hebben die nog minder gekost dan AT440MLa die er nu onder hangt ...
De phono amp in mijn versterker (Emotiva XSP 1) is retegoed en schakelbaar tussen MM/MC en 4-keuze load impedantie. Ik geloof niet dat daar nog winst te halen is vandaar dat ik met mijn vraag de nadruk legde op de tafel en arm.
Heeft het bijvoorbeeld nog zin om op een SL1210 met standaard arm een Denon 103R te zetten (stel dat dat zou gaan qua compliance/gewicht etc) of loop je dan tegen de limieten van de tafel/arm aan?
Heeft het bijvoorbeeld nog zin om op een SL1210 met standaard arm een Denon 103R te zetten (stel dat dat zou gaan qua compliance/gewicht etc) of loop je dan tegen de limieten van de tafel/arm aan?
Kun je dit eens toelichten? Gezien normale versterkers geen verschil maken (dubbel blind getest) in geluidskwaliteit, dacht ik dat alle riaa phono amps het zelfde klinken. Wat zijn dan de verschillen?Mordante schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 08:10:
[...]
Een duur element gaat echter geen verbetering geven als je een budget phono amp hebt. Er zijn daar eindeloze discussies over. Wat nu de belangrijkste schakel in een analoge keten is. Maar vrijwel iedereen is het mee eens dat zonder goede phono amp je geen top geluid gaat krijgen.
Ik krijg als het goed is morgen mijn Musical Fidelity V-LPS phono trap binnen, mét de speciale V-PSU.
Het is een tweedehandsje van Marktplaats en het ding ziet er nog als nieuw uit. Kostte mij tesamen 160 euro en dat was voor mij ook de max.
Dit is voor mij de laatste schakel in de 'analoge keten' die vervangen moest worden. Wellicht alleen nog fatsoenlijke tulpkabels, maar ik ga niet voor zilveren elvernkabels. Meer dan een euro of 30 wil ik er niet aan spenderen.
De setup is dan als volgt:
Denon AVR-2313 receiver
Musical Fidelity V-LPS mét V-PSU
Technics SL-1210 met AT-440MLa element
Het is een tweedehandsje van Marktplaats en het ding ziet er nog als nieuw uit. Kostte mij tesamen 160 euro en dat was voor mij ook de max.
Dit is voor mij de laatste schakel in de 'analoge keten' die vervangen moest worden. Wellicht alleen nog fatsoenlijke tulpkabels, maar ik ga niet voor zilveren elvernkabels. Meer dan een euro of 30 wil ik er niet aan spenderen.
Denon AVR-2313 receiver
[ Voor 5% gewijzigd door Nyarlathotep op 09-12-2014 10:53 ]
Ooooooo..... NiceNyarlathotep schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 10:52:
Ik krijg als het goed is morgen mijn Musical Fidelity V-LPS phono trap binnen, mét de speciale V-PSU.
Denon AVR-2313 receiver
Heb je ook nog speakers?Nyarlathotep schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 10:52:
Denon AVR-2313 receiver
Hehe ja, twee Klipsch RF-62 zuilen
Anoniem: 481702
Ik denk dat je dan tegen wat limieten bij de arm aanloopt, in kader van massa en complancy. Niet zozeer tegen de kwaliteit van de tafel verder.InflatableMouse schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 10:28:
De phono amp in mijn versterker (Emotiva XSP 1) is retegoed en schakelbaar tussen MM/MC en 4-keuze load impedantie. Ik geloof niet dat daar nog winst te halen is vandaar dat ik met mijn vraag de nadruk legde op de tafel en arm.
Dat normale versterker geen verschil maken is een andere discussie. Laten we het zo zeggen dat ik een andere mening heb.Goodfellas schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 10:52:
[...]
Kun je dit eens toelichten? Gezien normale versterkers geen verschil maken (dubbel blind getest) in geluidskwaliteit, dacht ik dat alle riaa phono amps het zelfde klinken. Wat zijn dan de verschillen?
Er zijn een aantal dingen die meespelen met een phono versterker.
1) Een phono amp heeft een veel grotere versterkingsfactor. Om een 2v signaal uit je phono pre te halen zit je al snel op een versterkings factor van 1200 tot 1600. Dat is best een uitdaging om dat zonder ruis, dynamiek verlies etc etc te doen
2) Veel phono amps moeten met verschillende soorten elementen kunnen omgaan, dat betekend dat afsluitweerstanden, instelbare versterkingsfactor dat brengt ook extra kosten met zich mee
3) Een RIAA kromme is zover ik heb begrepen nog niet zo eenvoudig.
Waarom zou HOMC raar zijn. Als je als fabrikant het voor mekaar hebt dat je met extreem dun draad toch een spoel kan wikkelen dan kan je net zo goed er een paar meer wikkelingen omheen gooien.Mordante schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 08:03:
[...] Een high outp MC element heb ik altijd raar gevonden. Als je een high output element wilt neem dan een MM of MI, die techniek is daar veel beter voor geschikt. MC kan juist heel mooi zijn door de lage massa van de bewegende onderdelen. Met een HOMC maak je die delen weer zwaarder en kan je mischien beter een MM of MI kopen.
Het is niet zo dat MI of MM gewichtsloos is (integendeel). Daar heb je te maken met een klomp ijzer.
Bij de DL-160 werkt het prima; dat is een element wat zeker voor z'n toenmalige budget zeer goed spoort en een extreem gedetailleerde hoogweergave heeft. Dat zijn beide tekenen van een hele lage bewegende massa. Ondanks dat ie dus HOMC is.
Het kan natuurlijk altijd beter, maar MM en MI hebben dezelfde beperking in wellicht grotere mate.
Vergeet niet dat het allemaal een compromis is. Ook MC. Je kan voor HOMC/MM/MI altijd een betere phonopre maken dan voor MC simpelweg omdat bij MC de versterkingsfactor hoger moet zijn. (Met dus meer ruis en meer vervorming (zowel in de versterker als van stoorsignalen buitenaf).
Bij MC is de phonopre dus belangrijker, en bij HOMC de wikkelmethode van de spoel.
MI ga ik niet snel aan beginnen, teveel kans op elektrische storing. Beetje vervelend als je van phonopre verandert en je bijgeluid gaat horen bij je dure elementje. (maar dat is mijn eigen insteek)
Uiteindelijk moet je gewoon elk element beoordelen naar z'n prijsklasse. En daarin speelt (speelde) op bepaalde punten de DL-160 elk element weg onder de 250 euro. En op andere punten weer niet.
Jammer dat ze gestopt zijn met de productie. Ik neem aan dat denon helemaal gaat stoppen en wacht totdat de onderdelen op zijn. (de dl-160 was de hardloper). Of de componenten (met name de cantilever & tip) waren te duur.
De klankkleur zelf is natuurlijk ook een belangrijk punt. Heel subjectief, maar je luistert toch met je eigen smaak dus heel belangrijk. Als je een warme klank wilt moet je zeker geen Denon nemen
Maar goed, ik ben het dus zeker niet met je eens dat je niet naar mc hoeft te kijken als je geen €750 of meer hebt te besteden.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 09-12-2014 14:29 ]
Toch nog even een nummer voor je opgenomen.... Ik denk dat het bij deze plaat aan het vinyl licht. Wat je hoort klinkt hetzelfde over de gehele lengte van de plaat.mr_petit schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:34:
Nieuw gekocht of gebruikt?
Link:
https://drive.google.com/...ZeThvek0/view?usp=sharing
Als dat slissen in de plaat zit, is het een hele slechte plaat 
Het valt me op dat het slissen vooral/meer op het rechterkanaal zit.
Wellicht iets meer naalddruk of wat meer antiskating instellen.
Speel daar eens mee, maar hou de variatie van naalddruk binnen 0,5 gram en antiskating binnen 1.
Maar het kan ook zijn dat je naald asymetrisch afgesleten is, en in z'n geheel aardig versleten (ik weet niet hoe lang je al met deze setup speelt).
Het slissen is in ieder geval wel zó erg dat dat imho niet aan de hardware zou moeten liggen (tenzij je naald versleten is, of de plaat dus een zeer slechte persing is)
Wellicht heeft een ander er ook nog een lumineus idee over
Het valt me op dat het slissen vooral/meer op het rechterkanaal zit.
Wellicht iets meer naalddruk of wat meer antiskating instellen.
Speel daar eens mee, maar hou de variatie van naalddruk binnen 0,5 gram en antiskating binnen 1.
Maar het kan ook zijn dat je naald asymetrisch afgesleten is, en in z'n geheel aardig versleten (ik weet niet hoe lang je al met deze setup speelt).
Het slissen is in ieder geval wel zó erg dat dat imho niet aan de hardware zou moeten liggen (tenzij je naald versleten is, of de plaat dus een zeer slechte persing is)
Wellicht heeft een ander er ook nog een lumineus idee over
[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 09-12-2014 16:36 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic