Staat de anti skating goed? Als het later op de plaat begint dan kan dat het wel eens zijn.-tom-562 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 19:39:
[...]
Ik ben er net even voor gaan zitten, de naalddruk heb ik iets aangepast, die stond op 20 mN, na wat proberen (2 extremen, heel veel, en heel weinig) kwam ik uiteindelijk op het beste resultaat met 15 mN, en verrek, dat is wat ook wordt aangeraden in het boekje wat bij de naald zat (zag ik nu pas). Het kraken is minder geworden, en het klinkt wat opener, en meer helder (klonk eerst wat dof), maar toch blijf ik nog kraken houden.
Ik heb als referentie een nieuwe plaat van ELO gepakt (zodat ik zeker weet dat het niet aan de plaat kan liggen), want dat is de meest moderne (als in, wss met de meest moderne opnametechniek opgenomen) nieuwe plaat die ik heb.
Als v.b. dit nummer
[video]
Het klinkt allemaal goed, en helder (wel wat dof, maar zo klinkt de moderne digitale versies van ELO ook enigszins), maar vanaf +/- 3:15 gaat het fout, met veel strijkers en de 'haa haa haa'-zang, dan begint het te kraken.
Ik ga vanavond eens kijken of ik verder/beter kan afstellen.rcor schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:06:
Deze link heb ik al eens eerder gedeeld, maar via onderstaande link kom je op een website die je exact verteld wat er eigenlijk allemaal afgesteld moet worden aan een platenspeler (dat is zeker meer dan alleen de naalddruk)... Doe er je voordeel mee en mocht je alsnog vragen hebben: stel ze gerust...
http://www.audio-creative...latenspeler-element-af/2/
Mocht je na uitvoerig afstellen nog problemen hebben is waarschijnlijk het naald / element defect en dient deze vervangen te worden... Succes en ik hoop dat je het probleem kunt oplossen zonder extra kosten te hoeven maken!
Ps.: Wat voor phono preamp of versterker / receiver met phono ingang gebruik je? Indien dit een exemplaar is met MM / MC schakelaar zorg er dan voor dat deze op MM staat, aangezien je een MM-element hebt (anders was de naald niet vervangbaar...Een eigenschap van een MC-element is dat het naald niet vervangbaar is)...
De versterker is een Yamaha uit de jaren '80 (met aparte phono ingang dus), model weet ik zo niet uit m'n hoofd, ik zal eens kijken of er een MM / MC schakelaar op zit.
Overigens mijn test track is het 1e nummer op de plaat.
Vaak bu'j te bang!
Hm dit is dan wel weer jammer. Die oranje Terrorizer limited 100 stuks die ik via Discogs heb besteld ... die gast reageert niet meer. Hij heeft me 1 keer laten weten dat hij pech had met zijn computer, heeft toen de rekening verstuurd en nu is het stil.
Ik maak me niet druk om die paar tientjes (paypal betaalt dat sowieso terug) maar het is jammer van het album. Ze verdwijnen 1 voor 1 van Discogs en straks heb ik niets.
Ik maak me niet druk om die paar tientjes (paypal betaalt dat sowieso terug) maar het is jammer van het album. Ze verdwijnen 1 voor 1 van Discogs en straks heb ik niets.
In het verleden had ik al eens gepost dat ik de platenspeler soms handmatig een zwengel moest geven voordat hij goed liep (Dual CS-521), ik dacht eerst zelf aan de condensator van de electromotor ofzo, maar niks was minder waar. Ik heb het plateau er net ff af gehaald, en ik zag dat de snaar slipte. Easy fix dus!
Net meteen een nieuwe snaar besteld inclusief de AT-95 E naald.
Ik ben erg benieuwd
Net meteen een nieuwe snaar besteld inclusief de AT-95 E naald.
Ik ben erg benieuwd
Vaak bu'j te bang!
Ik had nog een vraagje wat betreft platen reinigen, ik lees een hoop dingen over zelf brouwseltjes maken, voornamelijk met demiwater en alcohol (allemaal met rond de 1/3e alcohol, 2/3 demiwater, eventueel met een paar drupjes afwasmiddel).
Ik heb laatst een paar flessen demiwater gekocht en 2 flesjes alcohol, bij de kruidvat. Dat is dus 'alcohol ketonatus 96%', maarrrr toen ik thuis kwam en wat beter ging googlen, kwam ik ontrustende verhalen tegen. Dat ketonatus zou het vinyl oplossen ofzo, maar echt concrete voorbeelden (dus met plaatjes o.i.d.) kwam ik niet tegen, alleen een hoop van die internet 'wijsheden'. Kan 't kwaad om alcohol ketonatus te gebruiken, verdund met demiwater? Of kan ik dan al m'n platen weg gooien?
Ik heb laatst een paar flessen demiwater gekocht en 2 flesjes alcohol, bij de kruidvat. Dat is dus 'alcohol ketonatus 96%', maarrrr toen ik thuis kwam en wat beter ging googlen, kwam ik ontrustende verhalen tegen. Dat ketonatus zou het vinyl oplossen ofzo, maar echt concrete voorbeelden (dus met plaatjes o.i.d.) kwam ik niet tegen, alleen een hoop van die internet 'wijsheden'. Kan 't kwaad om alcohol ketonatus te gebruiken, verdund met demiwater? Of kan ik dan al m'n platen weg gooien?
Vaak bu'j te bang!
Ik zou het niet weten maar wat ik wel weet is dat 1 drupje afwasmiddel al iets achter laat. Niets schadelijks of zo, maar ik gebruik het niet meer. En als ik dan lees dat je het over een paar drupjes hebt ...
Ik mis het ook niet in ieder geval. Platen zijn brandschoon.
Ik mis het ook niet in ieder geval. Platen zijn brandschoon.
Dat ketonus is een ketonverbinding. Dat kan dus bijvoorbeeld aceton, of MEK (methylethylketon) zijn. Dat zijn stoffen die inderdaad vinyl (pvc) aantasten. Dat is namelijk ook het oplosmiddel in PVC lijm (waar je rioolbuizen etc mee lijmt). Dat voegen ze toe om het ongeschikt te maken voor consumptie, zonder dat het extreem giftig wordt. Het wordt bitter, je wordt er misselijk van, maar bijv. niet blind als bij methanol wat je ook nog geeneens proeft. (methanol zit soms in spiritus, maar daar zit ook vaak aceton in).-tom-562 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 18:12:
Ik had nog een vraagje wat betreft platen reinigen, ik lees een hoop dingen over zelf brouwseltjes maken, voornamelijk met demiwater en alcohol (allemaal met rond de 1/3e alcohol, 2/3 demiwater, eventueel met een paar drupjes afwasmiddel).
De vraag is of het in deze concentratie (Ik schat 1-3%) iets doet met de platen, zeker als je het ook nog eens verdunt met water. M
aar in principe is het een stof wat je liever weglaat.
Het is niet mijn eerste keus, dat is isopropanol (ook wel IPA genoemd). Dat is de meest zachte vorm van alcohol.
Ook afwasmiddel toevoegen zou ik niet doen, ik zou een speciale wetting agent nemen, blijv. zoals ze die in de fotografie gebruiken, of specifieker spul (al veel over geschreven in dit topic). Of helemaal niets toevoegen.
Mijn ervaring is ook dat afwasmiddel toch wel een (soms zichtbare) waas/glans achterlaat.
"man is not truly one, but truly two,"
Ik gebruik zelf alleen isopropanol (ongeveer 1/5 deel) en gedenatureerd water (4/5 deel). Meer heb je echt niet nodig.
Het laat een minimum aan residu achter, maar dat is hooguit een pluisje aan je naald na 1 speelbeurt. De volgende keer dat je die plaat afspeelt zul je geen pluisje meer zien
Het laat een minimum aan residu achter, maar dat is hooguit een pluisje aan je naald na 1 speelbeurt. De volgende keer dat je die plaat afspeelt zul je geen pluisje meer zien
Ok, dan ga ik op zoek naar isopropanol, heb ik iig genoeg spul om dingen mee te ontsmetten
Iemand enig idee waar je dat als particulier makkelijk kan krijgen (op m'n werk gebruiken we IPA doekjes in de cleanroom, maar die kan ik niet zo meenemen..
)
Ohja, ik heb net met m'n huisgenoot wat geëxperimenteerd met een andere versterker. Eerst zat de boel aangesloten op een Yamaha RX-V590, nu op een Yamaha AX-500, met MM/MC schakelaar.
Het klinkt nu stukken beter, een stuk minder gekraak in de hoge tonen wat ik eerst had (maar nog steeds aanwezig), en een stuk meer helder.
Ohja, ik heb net met m'n huisgenoot wat geëxperimenteerd met een andere versterker. Eerst zat de boel aangesloten op een Yamaha RX-V590, nu op een Yamaha AX-500, met MM/MC schakelaar.
Het klinkt nu stukken beter, een stuk minder gekraak in de hoge tonen wat ik eerst had (maar nog steeds aanwezig), en een stuk meer helder.
Vaak bu'j te bang!
I PA kan je bij elke zichzelf respecterende drogist of apotheker halen. Niet zo goedkoop als online maar voor een flesje of twee maakt dat niet zoveel uit denk ik.
http://www.drogisterijdelang.nl/productCategory/153
http://hoefer-shop.nl/tec...1-l-isopropanol-99-9.html
en
http://hoefer-shop.nl/tec...-gedestilleerd-water.html
natuurlijk bij alle drogisten te krijgen
en eventueel iets als
http://www.hetbeeldgebouw...ptuur-120ml-wetting-agent
http://hoefer-shop.nl/tec...1-l-isopropanol-99-9.html
en
http://hoefer-shop.nl/tec...-gedestilleerd-water.html
natuurlijk bij alle drogisten te krijgen
en eventueel iets als
http://www.hetbeeldgebouw...ptuur-120ml-wetting-agent
[ Voor 51% gewijzigd door Cap op 21-11-2014 21:04 ]
Gedestilleerd water kun je ook bij de Albert Heijn kopen voor 50 cent per liter
Weet je zeker dat dat gedestilleerd is en niet gewoon gedemineraliseerd?
Voor onze toepassing maakt dat niet zoveel uit.
Overigens is destilleren een vorm van demineraliseren.
Alleen als je bijv. steriel water wilt hebben moet je destilleren ipv het reguliere demiwater te gebruiken.
Als je het water kookt maak je het ook een beetje ph neutraler (co2 verwijdert zich uit het water), maar ook dat is meer van belang bij laboratoriumproefjes dan bij platen wassen
Overigens is destilleren een vorm van demineraliseren.
Alleen als je bijv. steriel water wilt hebben moet je destilleren ipv het reguliere demiwater te gebruiken.
Als je het water kookt maak je het ook een beetje ph neutraler (co2 verwijdert zich uit het water), maar ook dat is meer van belang bij laboratoriumproefjes dan bij platen wassen
[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 22-11-2014 15:47 ]
Er staat "GED. WATER" op de fles. Zal dan wel gedemineraliseerd zijn. Ik kende het verschil niet.
Want gedestilleert begint niet met GED...?
Het zal waarschijnlijk wel kloppen, maar de aanname is wat voorbarig
Het zal waarschijnlijk wel kloppen, maar de aanname is wat voorbarig
[ Voor 50% gewijzigd door dreamscape op 22-11-2014 17:37 ]
Punctuality is the politeness of kings
Nee, omdat gedestileerd blijkbaar duurder is en dit goedkoop is en het allebei met "ged" begint.
Anoniem: 481702
Gedemineraliseerd is goed zat. Dank voor de linkjes, heb net 6 flessen isopropanol alcohol besteld. Goed voor 18 liter reinigingsvloeistof :):)
Vandaag naar de mega cd / dvd / platen beurs geweest in de jaarbeurs van Utrecht. Aldaar de volgende aankopen gedaan:
Cd's:

Normaal - Van tied tut tied
Bennie Jolink & Jan Wilm Tolkamp - Hubertus & Diana
Dj boozywoozy - Booze it up!
Gigi D'agostino - L' amour toujours
Ilse DeLange - Dear John,
Lp's:

Dropkick Murphys - The gang's all here
Dropkick Murphys - Do or die
Dropkick Murphys / The business - Mob Mentality
Keane - Strangeland
Cd's:

Normaal - Van tied tut tied
Bennie Jolink & Jan Wilm Tolkamp - Hubertus & Diana
Dj boozywoozy - Booze it up!
Gigi D'agostino - L' amour toujours
Ilse DeLange - Dear John,
Lp's:

Dropkick Murphys - The gang's all here
Dropkick Murphys - Do or die
Dropkick Murphys / The business - Mob Mentality
Keane - Strangeland
Ze hebben bij Höfer wel de IPA bijna de helft duurder gemaakt
@-Tom-562:
Je kunt ook op safe spelen als niet zeker weet hoe je zelf een reinigingsmiddel moet maken. Een aanrader onder de kant-en-klare oplossingen is de Q&S audio vinyl cleaner.... Te koop bij Planete Disque voor € 17,- incl. BTW: http://www.planetedisque....-audio-vinyl-cleaner.html
Je kunt ook op safe spelen als niet zeker weet hoe je zelf een reinigingsmiddel moet maken. Een aanrader onder de kant-en-klare oplossingen is de Q&S audio vinyl cleaner.... Te koop bij Planete Disque voor € 17,- incl. BTW: http://www.planetedisque....-audio-vinyl-cleaner.html
Ik kan deze ook van harte aanbevelen, gebruik ik al jaren (nu dus over op eigen brouwsel, werd te duur): http://www.vinylvinyl.nl/...centrate-fluid-100ml.html
Enige tijd geleden werd er op dit forum een mogelijk interessante opvolger getoond voor de Technics SL-1200 / SL1210 spelers: De pioneer PLX-1000... Ik vroeg mij eigenlijk al een tijdje af wat de audiofiele kwaliteiten van deze speler zouden zijn, maar ik vond voornamelijk reviews van DJ's... Tot nu, want zojuist heb ik per toeval bij Cnet een stukje tekst gevonden van iemand die de Pioneer PLX-1000 op audiofiele kwaliteiten getest heeft...
Helaas heeft hij naast een, wellicht goede Zu Audio's DL-103 Mk.II moving-coil cartridge (zo te zien een gerebrande Denon DL-103MC element met andere behuizing) ook een Ortofon 2M Black gebruikt als mm-element voor de test (jammerlijk genoeg heeft die Ortofon 2M black een wollige sound), maar je krijgt wel een indruk van de speler... Ook in vergelijk met de befaamde Technics SL1200MK2... Zie onderstaande link:
http://www.cnet.com/news/pioneer-plx-1000-a-dj-turntable-an-audiophile-can-love/
Helaas heeft hij naast een, wellicht goede Zu Audio's DL-103 Mk.II moving-coil cartridge (zo te zien een gerebrande Denon DL-103MC element met andere behuizing) ook een Ortofon 2M Black gebruikt als mm-element voor de test (jammerlijk genoeg heeft die Ortofon 2M black een wollige sound), maar je krijgt wel een indruk van de speler... Ook in vergelijk met de befaamde Technics SL1200MK2... Zie onderstaande link:
http://www.cnet.com/news/pioneer-plx-1000-a-dj-turntable-an-audiophile-can-love/
[ Voor 31% gewijzigd door rcor op 23-11-2014 13:48 ]
Daar ben ik weer! Vandaag eindelijk een tweedehands Phono voorversterker op de kop weten te tikken voor een leuk prijsje. De Cambridge Audio 551p.
Dus ik snel naar huis, eindelijk alles aangesloten (de Technics SL1900). Wil ik een LP afspelen, gaat de naald-arm niet vanzelf naar beneden. Aan de rechterkant zit zo'n hendeltje die je naar boven of naar beneden kunt doen, echter wil dat ook niet baten.
Als ik zelf dat horizontale dingetje onder die naald-arm naar beneden druk, gaat de arm naar beneden en begint de plaat perfect af te spelen. Wat een mooi geluid! Maar goed, dan moet ik dus de hele tijd dat ding ingedrukt houden..
Wat kan ik hieraan doen? Is dat hendeltje kapot?
Dus ik snel naar huis, eindelijk alles aangesloten (de Technics SL1900). Wil ik een LP afspelen, gaat de naald-arm niet vanzelf naar beneden. Aan de rechterkant zit zo'n hendeltje die je naar boven of naar beneden kunt doen, echter wil dat ook niet baten.
Als ik zelf dat horizontale dingetje onder die naald-arm naar beneden druk, gaat de arm naar beneden en begint de plaat perfect af te spelen. Wat een mooi geluid! Maar goed, dan moet ik dus de hele tijd dat ding ingedrukt houden..
Die kans is zeker aanwezig... Welk merk en type platen speler heb je als ik vragen mag? Wellicht dat er ergens wel een service manual te vinden is en dat is in dit geval het enige juiste hulpmiddel om mee te starten...
Zodra je weet hoe het mechaniek in elkaar steekt kun je gericht gaan trouble shooten in de platen speler zelf... 
Edit:
Ik ben scheel... Lees net dat je een Technics SL1900 hebt... Ik zal eens kijken of ik een servicemanual kan vinden voor dit model speler...
Edit:
Ik ben scheel... Lees net dat je een Technics SL1900 hebt... Ik zal eens kijken of ik een servicemanual kan vinden voor dit model speler...
[ Voor 18% gewijzigd door rcor op 23-11-2014 14:45 ]
Dit had ik ook met mijn Technics SL1900, 25 jaar op zolder gestaan. Het hendeltje is denk ik niet kapot, waarschijnlijk is het vet/olie in het mechanisme opgedroogd waardoor het dampende effect van het hendeltje niet meer werkt. op http://www.vinylengine.com/library/technics/sl-1900.shtml staan wat handleidingen en service manuals. Uit mijn hoofd is het dit onderdeeltje wat vast zat door opgedroogde olie:Executor16 schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:28:
Daar ben ik weer! Vandaag eindelijk een tweedehands Phono voorversterker op de kop weten te tikken voor een leuk prijsje. De Cambridge Audio 551p.

Zie postrcor schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:38:
Die kans is zeker aanwezig... Welk merk en type platen speler heb je als ik vragen mag? Wellicht dat er ergens wel een service manual te vinden is en dat is in dit geval het enige juiste hulpmiddel om mee te starten...Zodra je weet hoe het mechaniek in elkaar steekt kun je gericht gaan trouble shooten in de platen speler zelf...
Ik heb alleen dit kunnen vinden: http://www.vinylengine.co...iewtopic.php?f=16&t=45179
Edit: Zie nu jullie nieuwe posts pas. Damn, dat wordt even sleutelen dan volgens mij

Het rare is dat als ik hem indruk en loslaat dit wel gewoon "dempend" aanvoelt. Hij gaat dus wel zachtjes naar beneden en zachtjes weer omhoog. Het zit niet vast en voelt niet stug aan. Ik vraag me dus af of het wel echt dat probleem is.
Vanavond of morgen maar eens pielen met die manuals van VE. Daar staat in ieder geval een hoop in zeg. Mocht ik het niet voor elkaar kunnen krijgen, kan ik dat horizontale stukje gewoon weglaten, maar dat zou wel zonde zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door Executor16 op 23-11-2014 15:02 ]
Het kan naast de uitgedroogde siliconen in de armlift zelf ook nog zijn dat het automatisch mechanisme niet goed werkt waardoor de armlift niet vrij wordt gegeven. Is gewoon te fixen, kwestie van de bewegende delen opnieuw smeren (en evt reinigen indien er sprake is van opgedroogd vet). Voor de bewegende delen is lithiumvet goed. Geen naaimachineolie gebruiken, dit is niet zo goed voor de nylon onderdelen in het mechanisme. Voor de armlift heb je dikke siliconenvloeistof nodig (> 100.000 cst, liefst 300.000). Gewoon vet, vaseline e.d. gaat niet werken in de armlift: hij zakt dan wel maar veel te snel. Dit is niet goed voor je naald, plaat, speakers, je gemoedsrust en gewoon onhandig bij de bediening.
Dus openmaken dat ding en het automatisch mechanisme meteen nalopen: door de arm naar binnen te bewegen en te draaien aan de spindle kan je rustig stap voor stap nalopen hoe het werkt en op plekken waar onderdelen niet vrij bewegen de boel schoonmaken/smeren. Een kind kan de was doen.
Dus openmaken dat ding en het automatisch mechanisme meteen nalopen: door de arm naar binnen te bewegen en te draaien aan de spindle kan je rustig stap voor stap nalopen hoe het werkt en op plekken waar onderdelen niet vrij bewegen de boel schoonmaken/smeren. Een kind kan de was doen.
Inderdaad. Het moet eigenlijk siliconenvet zijn. Dat is soms lastig te krijgen, maar in de bouwmarkt kan je kranenvet krijgen, dat is ook redelijk dik siliconenvet.Cap schreef op zondag 23 november 2014 @ 15:46:
Voor de armlift heb je dikke siliconenvloeistof nodig (> 100.000 cst, liefst 300.000). Gewoon vet, vaseline e.d. gaat niet werken in de armlift: hij zakt dan wel maar veel te snel.
Bij veel liftjes is het chroom van het liftstaafje vaak wat versleten waardoor dat asje wat dunner is geworden, en zelfs dik siliconenvet wellicht maar matig werkt.
Ja, aan de andere kant: ik heb inmiddels minstens 40 Technicsen gefixt en altijd de lift weer goed werkend gekregen met de 300.000 dikke siliconenvloeistof (/vet, what's in a name, het gaat om de viscositeit). Overigens was het nooit zo dat het vet zo was uitgedroogd dat de lift niet meer naar beneden wilde, meestal werkte de lift nog naar behoren, óf hij knalde ongedempt naar beneden. Dat laatste natuurlijk omdat iemand bij de lift in de weer geweest was met smeer/reinigingsmiddel, met als gevolg weg siliconen en dus weg demping.
(13/14/1500MK2 serie ander verhaal, met een specifiek probleem in het automatisch mechanisme dat de lift bedient, maar ook dat is te fixen)
(13/14/1500MK2 serie ander verhaal, met een specifiek probleem in het automatisch mechanisme dat de lift bedient, maar ook dat is te fixen)
[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 23-11-2014 20:38 ]
Dank voor de tips, maar is het zo dat je dat niet normaal al kunt voelen aan dat horizontale mechanisme dat naar beneden zou moeten gaan? Als ik hem indruk en loslaat gaat het wel gewoon heel rustig en geleidelijk. Het is niet dat ie naar beneden of boven schiet, blijft hangen, of hapert. Ik ga in ieder geval zometeen de binnenkant even bekijken, misschien is er dan inderdaad gelijk wat te zien.
Heb het ding net voorzichtig opengemaakt en de arm losgehaald. Zie ik ineens dat er een zwart draadje is losgelaten (volgens mij). Dit is echt een hele dunne. Heeft dit met aarde te maken? Moet ik deze vast solderen ergens?
Zie: http://cl.ly/Yf3T/IMG_0463.JPG Edit: Heb deze maar gewoon los laten zitten.
Edit: Na lang lopen pielen zit het geval weer in elkaar. Armpje gaat nu weer netjes omhoog en naar beneden. Heb het gewicht ingesteld op 1,5 gram aan de hand van filmpjes op YouTube en gaan... Dacht ik... Als ik nu wil (auto) starten gaat het armpje omhoog, richting de plaat toe, stukje terug en naar beneden, ruim 2 cm voor de LP zelf... pfff

Edit: Na lang lopen pielen zit het geval weer in elkaar. Armpje gaat nu weer netjes omhoog en naar beneden. Heb het gewicht ingesteld op 1,5 gram aan de hand van filmpjes op YouTube en gaan... Dacht ik... Als ik nu wil (auto) starten gaat het armpje omhoog, richting de plaat toe, stukje terug en naar beneden, ruim 2 cm voor de LP zelf... pfff

[ Voor 48% gewijzigd door Executor16 op 24-11-2014 03:19 ]
Dat is zo te zien inderdaad de aarde draad... Ik zie nergens op dat blokje een punt om hem aan vast te kunnen solderen... Als jij aan de buitenzijde van de speler nog nooit een aarde draad aangesloten gehad hebt, zal de aarde via de (laat ik het maar zo zeggen) min-pool van het linker audio kanaal gaan (dat draadje zonder kleur langs het witte draadje die uitkomt bij de donker blauwe draad)... Mocht je het niet weten, kijk dan goed in de servicemanual van deze speler, want die kan bevestigen hoe de aarding van deze speler moet lopen... Succes!
[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 24-11-2014 07:03 ]
Wat was nou de oorzaak dat de armlift niet zakte?
De automatische startpositie kun je aanpassen met een schroefje onder het rubberen kapje links naast de toonarm. Met de klok mee draaien voor een startpositie meer naar binnen, andersom voor meer naar buiten. Zie ook pagina 5 van de handleiding die je kunt downloaden op Vinyl Engine. Onder het plateau zit bij de arm ergens een instelschroef voor de automatische returnpositie, mocht die ook niet goed zijn afgesteld. Zie ook pagina 5 handleiding.
Aardedraad: onderaan de arm lopen de signaaldraadjes, waarvan 1 zwarte, naar een kleine soldeerprint. Hier is ook de tulpkabel aan vast gesoldeerd. Je moet zorgen dat de aardedraad verbonden is met het dunne zwarte draadje uit de toonarm, als het goed is is hier een soldeedpunt voor op de print, kwestie van de baan volgen vanaf het dunne zwarte draadje. De draad moet wel verbonden zijn anders krijg je een luide brom.
De automatische startpositie kun je aanpassen met een schroefje onder het rubberen kapje links naast de toonarm. Met de klok mee draaien voor een startpositie meer naar binnen, andersom voor meer naar buiten. Zie ook pagina 5 van de handleiding die je kunt downloaden op Vinyl Engine. Onder het plateau zit bij de arm ergens een instelschroef voor de automatische returnpositie, mocht die ook niet goed zijn afgesteld. Zie ook pagina 5 handleiding.
Aardedraad: onderaan de arm lopen de signaaldraadjes, waarvan 1 zwarte, naar een kleine soldeerprint. Hier is ook de tulpkabel aan vast gesoldeerd. Je moet zorgen dat de aardedraad verbonden is met het dunne zwarte draadje uit de toonarm, als het goed is is hier een soldeedpunt voor op de print, kwestie van de baan volgen vanaf het dunne zwarte draadje. De draad moet wel verbonden zijn anders krijg je een luide brom.
[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 24-11-2014 08:26 ]
De armlift zat gewoon echt vast. Die heb ik uit elkaar gehaald, beetje schoongemaakt met tandenstokers en doekjes en weer netjes teruggezet. Ook het veertje zat niet helemaal lekker had ik het idee. Hij zakt nu wel naar beneden (niet supersnel maar het werkt goed).Cap schreef op maandag 24 november 2014 @ 08:16:
Wat was nou de oorzaak dat de armlift niet zakte?
Met de aardedraad heb ik niks gedaan. Ben ervan overtuigd dat ik hem zelf niet los heb getrokken. De aardedraad die van de speler zelf naar de phono loopt, die zit gewoon vast op het logicboard (noemen we dat zo?), dus daar heeft het niets mee te maken. Als je goed op de foto kijkt die ik had gepost (http://cl.ly/Yf3T/IMG_0463.JPG) zie je dat er ook nog een zwarte draad vast gesoldeerd zit, pal naast de groene. Ik heb het idee dat deze losse zwarte dan ook daar naartoe moet, maar ik kan er nergens wat over vinden.
Als ik even logisch mag denken, zou je zeggen dat die zwarte draad bij de minpool van het linker kanaal thuis hoort... Daar een andere zwarte draad bij de minpool van het rechter kanaal zit... Hmm... Wellicht toch nog even de servicemanual erbij pakken voor de zekerheid...
De servicemanual geeft voor zover ik kan zien geen uitsluitsel.
Ik ken de SL-1900 niet, vele andere Technics draaittafels en daar hoort dat dus juist *niet* zo . De aardedraad uit de arm zit op een aparte baan en niet samen met de minpool van het linkerkanaal, zodat ie volledig gescheiden van het signaalpad is. DJ's doen bij de SL1200mk2 vaak een "mod" om van de losse aardedraad af te komen, door inderdaad de aarde op de linker minpool te solderen. Maar ik raad dat niet aan.
Zo is het normaliter:
zwart aarddraadje armbedrading -> soldeerprintje (dat bruine printje op de foto, zit eveneens de gekleurde signaalbedrading op) -> losse zwarte aardedraad die naar buiten loopt samen met de tulpkabels
Als je dat al hebt is het goed. Die losse aardedraad is dan wellicht van een (geaard) meeloopborsteltje geweest o.i.d.
Zo is het normaliter:
zwart aarddraadje armbedrading -> soldeerprintje (dat bruine printje op de foto, zit eveneens de gekleurde signaalbedrading op) -> losse zwarte aardedraad die naar buiten loopt samen met de tulpkabels
Als je dat al hebt is het goed. Die losse aardedraad is dan wellicht van een (geaard) meeloopborsteltje geweest o.i.d.
Dit al opgelost? Je kan dit makkelijk instellen, moet je even in de handleiding kijken hoe je dat instel. Volgens mij een schroefje die verstopt is ergens draaien.Executor16 schreef op maandag 24 november 2014 @ 00:23:
Ik denk dat 2 cm teveel is om alleen met een stelschroefje te verhelpen. Ik vermoed dat er in het verleden iets is gebeurd waardoor er nu een afwijking van 2 cm is. Misschien een paar tandjes versprongen ? dan eerst zorgen dat dat weer is opgelost. Fijnafstelling doe je met de afstelschroef.
Echt verstand heb ik niet van automaten, ik hou liever van kale niet automaten, dan kan er ook weinig stuk
Echt verstand heb ik niet van automaten, ik hou liever van kale niet automaten, dan kan er ook weinig stuk
[ Voor 16% gewijzigd door Bestla op 25-11-2014 14:20 ]
Gisteren zag ik bij onze kringloper een Dual 12 (1214?) tegen voor 25 euro. Het ding zag er eigenlijk nog wel erg goed uit, al leek het plateau wat van kleur verschoten. De plint, arm en andere accenten zagen er nog goed uit, alsmede de stofkap.
De naald was een twijfelgeval volgens de verkopers (er stond alleen 650 op de cartridge, verder niet goed gekeken)
Is dit een koopje? Ik wil er dan mee gaan hobbyen, mijn Sl-1210 blijft heilig
Edit: Het is dus precies deze speler. Alleen is bij het exemplaar in de kringloop het plateau wat verkleurd op het metalen deel.
De naald was een twijfelgeval volgens de verkopers (er stond alleen 650 op de cartridge, verder niet goed gekeken)
Is dit een koopje? Ik wil er dan mee gaan hobbyen, mijn Sl-1210 blijft heilig
Edit: Het is dus precies deze speler. Alleen is bij het exemplaar in de kringloop het plateau wat verkleurd op het metalen deel.
[ Voor 43% gewijzigd door Nyarlathotep op 25-11-2014 16:17 ]
Als het een Dual 1224 is meteen kopen voor 25 euro! Monteer hier een Audio Technica AT95e op af en je hebt voor 50 a 60 euro een heel muzikaal geheel... Uit een test mede vinl forum lid Sodeju bleek dat de Audio Technica AT95e nog nooit zo mooi homogeen geklonken had als op de Dual 1224... Dus mocht je interesse hebben: grijp je kans! 
Als het deze speler is, dan is het een Dual 1224:
Als het deze speler is, dan is het een Dual 1224:

Vandaag heb ik dat armpje losgehaald en weer vastgezet. Daarna inderdaad af kunnen stellen met een schroefje aan de linkerkant van de arm (niet zwart maar goudkleurig). Hij start nu op de juiste positieRichard1989 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 11:45:
[...]
Dit al opgelost? Je kan dit makkelijk instellen, moet je even in de handleiding kijken hoe je dat instel. Volgens mij een schroefje die verstopt is ergens draaien.
Ik vind nog wel dat veel platen blijven hangen tijdens het spelen en heb het idee dat de arm iets naar rechts trekt. Als ik bijvoorbeeld bijna bij het einde van een plaat ben en de arm omhoog til via dat schakelaartje, dat de arm niet recht omhoog gaat maar schuin naar rechts omhoog. Alsof er een soort lichte druk op zit.
@Executor16
Staat de anti-skating (dwarscompensatie) goed ingesteld? Als deze niet goed staat kun je vervorming krijgen. Je platen slijten sneller en je krijgt vervorming in het geluid op den duur... Zelfs nu al zal de plaat waarschijnlijk ook iets vervormd klinken, of niet? Als dat zo is, dan is dat het teken dat de afstelling van je element nog niet goed is...
Lees deze site nog maar eens door, hij kan je nog van pas komen bij het afstellen van het element:
Zijn uitleg over naalden en dwars compensatie is niet altijd correct (met name het stukje over naalden), maar het geeft wel een beeld van wat anti-skating / dwars compensatie doet:
https://www.youtube.com/watch?v=eIBtZR941Yw
Staat de anti-skating (dwarscompensatie) goed ingesteld? Als deze niet goed staat kun je vervorming krijgen. Je platen slijten sneller en je krijgt vervorming in het geluid op den duur... Zelfs nu al zal de plaat waarschijnlijk ook iets vervormd klinken, of niet? Als dat zo is, dan is dat het teken dat de afstelling van je element nog niet goed is...
Lees deze site nog maar eens door, hij kan je nog van pas komen bij het afstellen van het element:
Zijn uitleg over naalden en dwars compensatie is niet altijd correct (met name het stukje over naalden), maar het geeft wel een beeld van wat anti-skating / dwars compensatie doet:
https://www.youtube.com/watch?v=eIBtZR941Yw
[ Voor 75% gewijzigd door rcor op 25-11-2014 18:08 ]
Ga ik me daar eens goed in verdiepen vanavond. Ik merkte wel dat de plaat beter door blijft spelen als ik het gewichtje tussen de 2 en 3 gram zet in plaats van de 1,5 waar die op stond. Qua vervorming weet ik het niet echt. Zijn veel oude platen van vroeger (en niet van mijzelf geweest). Heb ook die rpm draai-regelaartjes gewoon naar "gevoel" ingesteld xD
In ieder geval speelt hij nu eindelijk: http://cl.ly/Ygid/IMG_0477b.MOV (beter dan op zolder liggen stof te vangen). Nu nog dat armpje instellen en hopen dat de platen niet meer zo vaak blijven hangen.
In ieder geval speelt hij nu eindelijk: http://cl.ly/Ygid/IMG_0477b.MOV (beter dan op zolder liggen stof te vangen). Nu nog dat armpje instellen en hopen dat de platen niet meer zo vaak blijven hangen.
2 cm lukt gemakkelijk met dat schroefje.Bestla schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 14:15:
Ik denk dat 2 cm teveel is om alleen met een stelschroefje te verhelpen.
Ik dacht alleen hoe kan het zijn dat een stelschroefje uit zijn eigen verdraaid om 2 cm verschil te laten zien. Die afwijking heeft een reden gehad lijkt me.
Als de LP na het correct afstellen van de anti-skating nog blijft hangen moet je de anti-skating op nul zetten en ervoor zorgen dat de toonarm weer gaat zweven door de naalddruk te verlagen... Daarna vanuit rust stand een tik tegen de toonarm geven... Hij moet vrij heen en weer kunnen bewegen zonder te hangen... Mochten er haperingen zichtbaar zijn zal de arm lagering waarschijnlijk niet meer in orde zijn en dan is 't voor nu einde oefening, dan kan alleen een audio / video monteur hem nog repareren door het lager te vervangen en je kunt je afvragen of dat nog de moeite waard zal zijn...Executor16 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:50:
Ik vind nog wel dat veel platen blijven hangen tijdens het spelen en heb het idee dat de arm iets naar rechts trekt.
Heeft iemand hier ervaringen met de Rega Fono Mini A2D voorversterker?
Hij krijgt een goede review op die site, en is relatief goedkoop. Heb nu een ouder NAD versterkertje aan mijn SL-1210 hangen en wil wel een kleine upgrade.
Hij krijgt een goede review op die site, en is relatief goedkoop. Heb nu een ouder NAD versterkertje aan mijn SL-1210 hangen en wil wel een kleine upgrade.
Snap ik.Bestla schreef op woensdag 26 november 2014 @ 06:20:
Ik dacht alleen hoe kan het zijn dat een stelschroefje uit zijn eigen verdraaid om 2 cm verschil te laten zien. Die afwijking heeft een reden gehad lijkt me.
Ik zou dan zelf eerder voor deze Musical Fidelity gaan:Nyarlathotep schreef op woensdag 26 november 2014 @ 14:24:
Heeft iemand hier ervaringen met de Rega Fono Mini A2D voorversterker?
http://link.marktplaats.nl/m873632147
Koop hier een HQ Power PS1215 voeding bij en je bent voor ongeveer € 125,- klaar...
http://www.brigatti.nl/contents/nl/d160.html (ergens op deze pagina wordt deze voeding genoemd... Zelf heb ik 'm een half jaar geleden gekocht bij de regenboog in Sittard toen ik toevallig voor mijn werk bij het hoofdkantoor moest zijn in Sittard...

Let wel even op: dat plugje aan de zijde die je aansluit op het apparaat hoeft niet de juiste te zijn, maar is wel vervangbaar door het juiste type plug mocht dit nodig zijn... Bij de regenboog kreeg ik deze er gratis bij staat me nog bij toen ik deze voeding voor mijn Musical Fidelity V-LPSII ging halen... Iets waar je wel rekening mee moet houden...
Succes...
ps.: het verschil tussen de standaard 500Mah voeding of bovenstaande HQ voeding is goed hoorbaar als je een stevige hifi-set hebt... Bij mij werd de weergave veel strakker, zowel in het laag en midden... Ook in het hoog was er meer detail hoorbaar na verandering van de voeding...
[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 26-11-2014 18:12 ]
Ik heb die Musical Fidelity ook, heel blij mee! (had eerst een NAD PP2i).
Iets anders: Gisteren is mijn isopropyl alcohol gearriveerd. Zojuist mijn mengsel gemaakt: 1 deel angevuld met 4 delen demi water en 4 druppels Dreft afwasmiddel.
Net wat platen mee gewassen en heel blij met het resultaat! Brandschoon, wel blijven er druppels op de plaat "liggen" bij het opdrogen, maar die hebben geen zichtbaar residu achter gelaten.
Iets anders: Gisteren is mijn isopropyl alcohol gearriveerd. Zojuist mijn mengsel gemaakt: 1 deel angevuld met 4 delen demi water en 4 druppels Dreft afwasmiddel.
Net wat platen mee gewassen en heel blij met het resultaat! Brandschoon, wel blijven er druppels op de plaat "liggen" bij het opdrogen, maar die hebben geen zichtbaar residu achter gelaten.
4 druppels nog wel
. Als je er al dreft in wil doen doe dan maar 1 druppeltje ... het is niet voor het schoonmaken dat doet de alcohol al.
Meerdere personen inclusief mezelf zijn er vanaf gestapt omdat het residu achterlaat.
Het wordt bv zichtbaar als je ze met de groef mee droogwrijft met bv pluisvrij keukenpapier. Zelfs met een klein druppeltje dreft zie ik kleine schuimbelletjes.
Ook als ik wat mengsel droogwrijf tussen m'n vingers voelt het vettig aan van de dreft.
Meerdere personen inclusief mezelf zijn er vanaf gestapt omdat het residu achterlaat.
Het wordt bv zichtbaar als je ze met de groef mee droogwrijft met bv pluisvrij keukenpapier. Zelfs met een klein druppeltje dreft zie ik kleine schuimbelletjes.
Ook als ik wat mengsel droogwrijf tussen m'n vingers voelt het vettig aan van de dreft.
Ik zou de Dreft inderdaad achterwege laten; deze is gewoon verbodig.
Sowieso krijg je wel wat pluisresidu van het mengsel, maar dat zou na 1 keer afspelen weg moeten zijn. Leg dus wel een naaldborsteltje klaar
Wat je óók kan doen is flink wat keukenpapier halen in de supermarkt en elke plaat 'deppen' als ie uit de wasserette komt. Sneller droog en minder residu.
Bedankt voor de versterkertips overigens! Ik heb geloof ik nog een voeding ergens liggen met meerdere stekkertjes erbij, wellicht dat dat al voldoende is.
Edit: Die Musical Fidelity op MP lijkt inmiddels verkocht, verder kijken dus...
Edit 2: Hmm, deze kan ook nog, al is deze denk ik wel een stukje duurder
Sowieso krijg je wel wat pluisresidu van het mengsel, maar dat zou na 1 keer afspelen weg moeten zijn. Leg dus wel een naaldborsteltje klaar
Wat je óók kan doen is flink wat keukenpapier halen in de supermarkt en elke plaat 'deppen' als ie uit de wasserette komt. Sneller droog en minder residu.
Bedankt voor de versterkertips overigens! Ik heb geloof ik nog een voeding ergens liggen met meerdere stekkertjes erbij, wellicht dat dat al voldoende is.
[ Voor 24% gewijzigd door Nyarlathotep op 27-11-2014 08:12 ]
Was '96 niet een drama jaar voor wat betreft vinyl verkopen?
http://www.nu.nl/muziek/3...erug-niveau-van-1996.html
http://www.nu.nl/muziek/3...erug-niveau-van-1996.html
Anoniem: 251512
Vergeleken met de jaren daarvoor waarschijnlijk wel, maar de jaren daarna was het natuurlijk een veel groter drama.
En ik hoef natuurlijk niet te vertellen wat voor platenspeler dat dat is ...
[ Voor 4% gewijzigd door InflatableMouse op 27-11-2014 14:28 ]
Dank voor de tip! 4 drupjes gedaan. Ik lees elders dat het mengsel bij schudden kortstondig dient te schuimen. Doet het bij mij. residu nog niet gezien. Toch doe ik er bij de volgende fles 1 drup in (en dan hoeft er geen wetting agent bij, toch?)InflatableMouse schreef op donderdag 27 november 2014 @ 07:01:
4 druppels nog wel. Als je er al dreft in wil doen doe dan maar 1 druppeltje ... het is niet voor het schoonmaken dat doet de alcohol al.
Ik gebruik momenteel een knosti met een mengel van gedestilleerd water en IPA, ongeveer 55/35 verhouding, iets meer dan 1 op 3 dus. Zonder wetting agent of afwasmiddel.
LP's komen er brandschoon uit, ik wrijf ze droog met goed pluisvrij keukenpapier en laat ze uitdampen. Ik heb nooit last van pluisjes aan mijn naald en ze zijn zo antistatisch als het maar zijn kan.
Vaak zie ik al aan hoe m'n mengsel aan de LP blijft hangen of er rotzooi op zit; oftewel er trekken direct gaten in of het ziet er hobbelig uit. Na een paar keer draaien (soms haal ik ze meerdere malen op en neer) gaat het mengsel er steeds strakker uitzien op het oppervlak van de LP en op een gegeven moment is het zo strak als een spiegel. Voor mij is dat het teken dat tie schoon is.
LP's komen er brandschoon uit, ik wrijf ze droog met goed pluisvrij keukenpapier en laat ze uitdampen. Ik heb nooit last van pluisjes aan mijn naald en ze zijn zo antistatisch als het maar zijn kan.
Vaak zie ik al aan hoe m'n mengsel aan de LP blijft hangen of er rotzooi op zit; oftewel er trekken direct gaten in of het ziet er hobbelig uit. Na een paar keer draaien (soms haal ik ze meerdere malen op en neer) gaat het mengsel er steeds strakker uitzien op het oppervlak van de LP en op een gegeven moment is het zo strak als een spiegel. Voor mij is dat het teken dat tie schoon is.
dank je. Punt is: de oppervlaktespanning dient verbroken te worden om het mengsel echt die kleine groeven in te krijgen (lees ik..) zodat het echt optimaal werkt. Vandaar toch mijn vraag.
Ik draai altijd een rondje of 10. Dan draai ik de bak om en gaat ie nog 10 keer. Ik denk wel dat dat voldoende is...
Het is ook wel een zen-momentje. Hand zo bovenop de rand van die plaat en gaan. Ik zie ook wel eens filmpjes van mensen die die plaat aan weerszijden met hun klauwen vastpakken en draaien... Tsja, weer vet en viezigheid op je plaat en in het mengsel.
Wel heb ik een paar keer bijna mijn hand opengehaald aan 'scherpe' platen...
Het is ook wel een zen-momentje. Hand zo bovenop de rand van die plaat en gaan. Ik zie ook wel eens filmpjes van mensen die die plaat aan weerszijden met hun klauwen vastpakken en draaien... Tsja, weer vet en viezigheid op je plaat en in het mengsel.
Wel heb ik een paar keer bijna mijn hand opengehaald aan 'scherpe' platen...
Dat doet de alcohol al.Anoniem: 481702 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:19:
dank je. Punt is: de oppervlaktespanning dient verbroken te worden om het mengsel echt die kleine groeven in te krijgen (lees ik..) zodat het echt optimaal werkt. Vandaar toch mijn vraag.
Ik ben geen scheikundige of zo (verre van) maar ik weet wel dat alcohol maar ongeveer een kwart van de oppervlaktespanning heeft dan water bij kamer temperatuur dus waarom dat men precies zeep wil toevoegen snapte ik nooit zo eerlijk gezegd, maar mischien dat het met een druppeltje zeep nog lager wordt? Geen idee ...
Ik weet niet of het je welles opgevallen is maar dit vind ik wel grappig ... als je de alcohol bij het water voegt wordt het eerst een beetje wittig en voel je de fles warm worden. Daarna heldert het weer op en als je goed hebt gemeten zul je zien dat je ineens iets te kort komt (ie, er zit minder in de fles dan de som van water+ipa). Er vind een soort van reactie plaats, de alcohol moleculen nestelen zich in de water moleculen en zo neemt het dus minder ruimte in waardoor je netto dus minder overhoudt.
Die onderste in Edit 2 kon ik niet meer vinden gisteren... Dacht dattie verkocht was... Hoe dan ook: 150 euro bieden en kijken of de beste man akkoord gaat... De losse voeding upgrade van mij kun je nog steeds eens uitproberen, je weet maar nooit wat beter is: de voeding upgrade van Musical Fidelity die hier bij verkocht wordt of de losse voeding...Nyarlathotep schreef op donderdag 27 november 2014 @ 08:09:
PS.: Hoe meer mili-ampère de voeding kan leveren des te beter... Als de voeding minder mili-ampère heeft dan 't origineel boek je geen winst... Dus hij moet wel flink sterker zijn dan het origineel en lineair... Dus geen switchen power supply die je tegenwoordig veel ziet...
Succes!
[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 27-11-2014 18:42 ]
Ik ben blij
m'n snaar en mn AT95E zijn binnen. Net meteen gemonteerd, de CS521 speelt weer perfect! Ik hoef 'm niet meer aan te zwengelen, de oude snaar was echt op.
De naald doet 't ook boven verwachting goed! Wat een geluid! Stereo is echt stereo, het kraken in de hoge tonen is voor 95% weg. De rest zit volgens mij op de plaat zelf. Volgens mij is er nog wat te tweaken met de naalddruk (heb 't idee dat dit element zwaarder is als de oude Dual DMS 242E.
De naald doet 't ook boven verwachting goed! Wat een geluid! Stereo is echt stereo, het kraken in de hoge tonen is voor 95% weg. De rest zit volgens mij op de plaat zelf. Volgens mij is er nog wat te tweaken met de naalddruk (heb 't idee dat dit element zwaarder is als de oude Dual DMS 242E.
Vaak bu'j te bang!
Zie je, ik dacht al, hoe kan die fles ineendszo warm zijn?InflatableMouse schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:36:
[...]
Ik weet niet of het je welles opgevallen is maar dit vind ik wel grappig ... als je de alcohol bij het water voegt wordt het eerst een beetje wittig en voel je de fles warm worden. Daarna heldert het weer op en als je goed hebt gemeten zul je zien dat je ineens iets te kort komt (ie, er zit minder in de fles dan de som van water+ipa). Er vind een soort van reactie plaats, de alcohol moleculen nestelen zich in de water moleculen en zo neemt het dus minder ruimte in waardoor je netto dus minder overhoudt.
Zojuist nog een interessante fabrikant gevonden van lineaire voedingen: SBooster...
Ze kunnen voor veel merken en typen voedingen leveren en hebben ook voor de Musical Fidelity V-LPSII een voeding in hun assortiment: http://www.squeeze-upgrad...ing-voor-vlps-p-1655.html
Ik weet niet of de voeding die ze kunnen leveren nu beduidend beter is dan de HQ Power voeding die ik nu gebruik of de voeding upgrade die Musical Fidelity aanbiedt, maar desondanks wilde ik 'm jullie niet onthouden... Want dit is nog altijd goedkoper dan een nieuwe voeding van Musical Fidelity zelf...
Ze kunnen voor veel merken en typen voedingen leveren en hebben ook voor de Musical Fidelity V-LPSII een voeding in hun assortiment: http://www.squeeze-upgrad...ing-voor-vlps-p-1655.html
Ik weet niet of de voeding die ze kunnen leveren nu beduidend beter is dan de HQ Power voeding die ik nu gebruik of de voeding upgrade die Musical Fidelity aanbiedt, maar desondanks wilde ik 'm jullie niet onthouden... Want dit is nog altijd goedkoper dan een nieuwe voeding van Musical Fidelity zelf...
De naam alleen al bezorgt bij mij de nodige argwaan, evenals de claims en het gebrek aan goede uitleg hoe een en ander bereikt word, om nog maar te zwijgen over de prijs. Kortom mijn snake-oil alert haren gaan overeind staan.
Maar goed het gaat hier natuurlijk niet om hun "SBooster" maar een voeding.
[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 28-11-2014 08:24 ]
Ik zit lekker thuis te werken vandaag, zet een aantal platen op. En wat valt op? Bijna elke 180 grams nieuwe of reissue is krom.. Ze hebben zonder uitzondering een warp/vervorming. De helft eigenlijk onacceptabel.
Ik erger me er kapot aan, zo zonde.
Mijn collectie uit 70's en 80's zijn van de bekende (dunnere) kwaliteit, liggen keurig. Dat vind ik belangrijker dan de dikte..
Mijn SL1210 MK5 trackt als de beste met AT440mla, maar toch valt het wel erg op. En een clamp helpt meestal ook niet bij die 180 grams platen:
Ik erger me er kapot aan, zo zonde.
Mijn collectie uit 70's en 80's zijn van de bekende (dunnere) kwaliteit, liggen keurig. Dat vind ik belangrijker dan de dikte..
Mijn SL1210 MK5 trackt als de beste met AT440mla, maar toch valt het wel erg op. En een clamp helpt meestal ook niet bij die 180 grams platen:
[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 481702 op 28-11-2014 11:37 ]
180gr zegt niets meer tegenwoordig. Dat is een marketingkreet geworden maar zegt niets over de kwaliteit van het vinyl, of het 'virgin' is (ipv hergebruikt) en of het uit een goeie fabriek komt bv.
Anoniem: 481702 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:30:

Deze release is net betaald:

http://www.discogs.com/Ludovico-Einaudi-I-Giorni/release/2794259
Als iemand nog een ander exemplaar uit de market wil, hou dan ff 700 of 900 euro apart. (zonder shipping)
Ik heb m ook nog met de handtekening van de artiest erop.
Is nog nooit afgespeeld geworden dus als het goed is heb ik m maandag en dan kijk ik om hem te wassen en te digitaliseren.
Erna komt ie in een speciaal frame te hangen dat ik nog ga ontwerpen.
De kostprijs is bedenkelijk te noemen, echter vind ik hem dit wel waard.
Het kon wel een Black Friday Sale zijn tegen de prijs die ik ervoor betaald heb vergeleken met de andere 2 aangeboden platen.

http://www.discogs.com/Ludovico-Einaudi-I-Giorni/release/2794259
Als iemand nog een ander exemplaar uit de market wil, hou dan ff 700 of 900 euro apart. (zonder shipping)
Ik heb m ook nog met de handtekening van de artiest erop.
Is nog nooit afgespeeld geworden dus als het goed is heb ik m maandag en dan kijk ik om hem te wassen en te digitaliseren.
Erna komt ie in een speciaal frame te hangen dat ik nog ga ontwerpen.
De kostprijs is bedenkelijk te noemen, echter vind ik hem dit wel waard.
Het kon wel een Black Friday Sale zijn tegen de prijs die ik ervoor betaald heb vergeleken met de andere 2 aangeboden platen.
Ik ken die hele kerel niet... Waarom is dat ding zo waardevol?
Grappig trouwens die kromme 180Gr platen. Ik dacht dat ik gek was, het viel mij ook al op.
Overigens heeft dit als je het mij vraagt geen nadelig effect op de sound.
Maar ik ben het er mee eens dat ik liever een wat dunner exemplaar heeft zonder bolling.
Dikte zegt helemaal niets. Het voelt alleen wel lekker stevig
Grappig trouwens die kromme 180Gr platen. Ik dacht dat ik gek was, het viel mij ook al op.
Maar ik ben het er mee eens dat ik liever een wat dunner exemplaar heeft zonder bolling.
Dikte zegt helemaal niets. Het voelt alleen wel lekker stevig
mwoahh... hoe meer bulten en dalen hoe slechter ie trackt, met als gevolg verminderd geluid. Het kan zelfs zo erg zijn dat ie uit de groef springt. Bovendien kun je je afvragen wat er met de effectieve groefsnelheid gebeurt met die hobbels, die gaat er ook op achteruit. Dus helemaal vlak is toch het beste.Nyarlathotep schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:38:
Hangt natuurlijk allemaal sterk af van de-mate-waarin, maar dat vlak beter is en hoe meer hobbel hoe slechter, dat is een feit.
[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 28-11-2014 17:51 ]
Als je je versterker wat harder zet met zo'n hobbel zie je mischien dat je speakers harder op en neer gaan zonder dat ze echt geluid maken. Vooral als je wat grotere bass reflex boxen hebt. Dit beinvloedt de geluiden die zo'n speaker moet weergeven die jij wel hoort en dat maakt dat ze minder nauwkeurig zullen zijn, simpel gezegd omdat ze meer beweging moeten afleggen voor dingen die er niet horen te zijn.
Tot dusver de theorie, of je het hoort is een tweede.
Tot dusver de theorie, of je het hoort is een tweede.
Over nieuwe dikke platen gesproken, ik heb Led Zeppelin I nieuw gekocht, ook zo'n 180 grams uitvoering (die laatst opnieuw zijn utigebracht), maar die plaat tikt/kraakt erger (vooral hardere tikken) als de gemiddelde plaat van mij die al 25 jaar stof heeft lopen te happen op de zolder van m'n ouders. De plaat is stofvrij verder. Ik vind het zwaar irritant.
Vaak bu'j te bang!
De kwaliteit van nieuwe platen is als je het mij vraagt ook gewoon (over het algemeen) slechter dan de platen uit het gouden vinyltijdperk. Ik heb zelden een nieuwe plaat die ik echt goed vind klinken, terwijl bijna alle platen uit de 80s geweldig klinken.
Daarom heb ik van al die nieuwe Led Zeppelins US imports. Gek genoeg komen die bij Pallas vandaan terwijl de NL/EU versie bij Optimal vandaan komt.-tom-562 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 19:43:
Over nieuwe dikke platen gesproken, ik heb Led Zeppelin I nieuw gekocht, ook zo'n 180 grams uitvoering (die laatst opnieuw zijn utigebracht), maar die plaat tikt/kraakt erger (vooral hardere tikken) als de gemiddelde plaat van mij die al 25 jaar stof heeft lopen te happen op de zolder van m'n ouders. De plaat is stofvrij verder. Ik vind het zwaar irritant.
Ik heb persoonlijk geen slechte ervaringen met Optimal maar bij Plexus in Delft werd ik al gewaarschuwd.
Vraag me niet waarom maar NL/EU persingen zijn bijna structureel van slechtere kwaliteit dan US persingen. Ik word er gek van, alsof wij minder volk zijn of zo. Net als de Dire Straits box, komt bij GZ vandaan. Ik heb er 2 (ja ik ben gek) maar ze kraken en tikken, om zot van te worden. De US DS box komt bij, jawel, Pallas! Dus een Duits geproduceerd produkt gaat naar de US waar ik het weer vandaan moet importeren. En bedankt he

Zie boven. US imports. Duurder, maar meestal wel goed. Niet iedereen heeft het er voor over en dat snap ik maar al te goed. Gemiddeld zijn ze twee keer zo duur. De laatste twee LedZeps waren overigens maar 32 euro, kreeg ik ineens kortingMilaNL schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 19:57:
De kwaliteit van nieuwe platen is als je het mij vraagt ook gewoon (over het algemeen) slechter dan de platen uit het gouden vinyltijdperk. Ik heb zelden een nieuwe plaat die ik echt goed vind klinken, terwijl bijna alle platen uit de 80s geweldig klinken.
[ Voor 20% gewijzigd door InflatableMouse op 28-11-2014 20:31 ]
Ow!! I just wet myself!!
Supertramp Crime of the Century komt op Analogue Productions uit ...
Oops. Verkeerd gelezen. Komt bij A&M vandaan. Kan ook erg goed natuurlijk zijn maar niet de reputatie van AP.
Jammer. ...
Oops. Verkeerd gelezen. Komt bij A&M vandaan. Kan ook erg goed natuurlijk zijn maar niet de reputatie van AP.
Jammer. ...
[ Voor 25% gewijzigd door InflatableMouse op 28-11-2014 20:49 ]
Vroeger was dat andersom.InflatableMouse schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 20:29:
[...]
Vraag me niet waarom maar NL/EU persingen zijn bijna structureel van slechtere kwaliteit dan US persingen.
Wat betreft die Crime of the Century: die is toch nog wel goed tweedehands op te snorren?
Als je een goede versie zoekt van Crime of the Century kan ik je de MFSL versie absoluut aanraden. Staat bij mij al een tijdje op de wishlist. Heb hem bij een kennis een aantal keer kunnen beluisteren en die klinkt echt fantastisch!InflatableMouse schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 20:44:
Ow!! I just wet myself!!
Jammer. ...
Gaat je wel tussen de 40-60 euro kosten voor een goed exemplaar, maar dan heb je wel wat!
http://www.discogs.com/sell/release/1865157?ev=rb
Mocht dat te duur worden, over het algemeen klinkt het album sowieso erg goed op vinyl.
Zo ben ik ook echt niet ontevreden over mijn NL isssue.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 251512 op 28-11-2014 22:26 ]
Ik heb een NL crime of the century, in redelijk goede staat.
Ik ken ook de MFSL CD versie en dat klinkt toch een heel stuk beter. Maar ik wist eerlijk gezegd niet dat die MFSL LP's nog enigszins betaalbaar waren ... ik dacht dat die ondertussen honderden euros waren joh.
Maar ach, als A&M het opnieuw uitbrengt ligt het er maar aan of het een gewone reissue is of dat ze de moeite nemen om het goed van originele tapes remasteren. Daarom was ik eerst zo blij omdat ik dacht dat AP precies dat ging doen en die jongens leveren alleen maar meesterwerken af. Dat had ik dus mis helaas en is het wellicht interessanter om naar zo'n MFSL te kijken als die A&M een eenvoudige reiisue is.
Ik ken ook de MFSL CD versie en dat klinkt toch een heel stuk beter. Maar ik wist eerlijk gezegd niet dat die MFSL LP's nog enigszins betaalbaar waren ... ik dacht dat die ondertussen honderden euros waren joh.
Maar ach, als A&M het opnieuw uitbrengt ligt het er maar aan of het een gewone reissue is of dat ze de moeite nemen om het goed van originele tapes remasteren. Daarom was ik eerst zo blij omdat ik dacht dat AP precies dat ging doen en die jongens leveren alleen maar meesterwerken af. Dat had ik dus mis helaas en is het wellicht interessanter om naar zo'n MFSL te kijken als die A&M een eenvoudige reiisue is.
Even simpel uitgaan van de prijs van de nieuwe reissue verwacht ik niet dat er echt veel aandacht aan besteed is. Maar gewoon een standaard '"remastered" versie zal worden.
Wat betreft de prijzen van MFSL, dat heeft helemaal te maken met de oplagen en hoe populair en gewild het album is. Zo heb ik een MFSL versie van Marvin Gaye - What's Going On, welke tussen de 30-40 euro doet soms zelfs nog nieuw. Maar ik heb ook een gesealde versie van Beck - Sea Change, welke zo rond de 200euro waard is.
Wat betreft de prijzen van MFSL, dat heeft helemaal te maken met de oplagen en hoe populair en gewild het album is. Zo heb ik een MFSL versie van Marvin Gaye - What's Going On, welke tussen de 30-40 euro doet soms zelfs nog nieuw. Maar ik heb ook een gesealde versie van Beck - Sea Change, welke zo rond de 200euro waard is.
Het kan twee kanten op. Ik heb nooit goed begrepen hoe dit werkt, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar deze:
http://www.discogs.com/JJ-Cale-Naturally/release/2816410
Goed voorbeeld omdat die ook van A&M vandaan komt, maar er staat bij label ook Speaker Corner bij. Die J.J. Cale is absoluut briljant in elk opzicht. Het kan dus heel goed zijn.
Als het de andere kant op gaat (waar het nu op lijkt) is het deze:
http://www.whatrecords.co.uk/items/63491.htm
Dat is A&M op Back to Black label. Kan goed klinken maar BtB komt voor onze markt voornamelijk bij GZvinyl vandaan en die persingen zijn over het algemeen waardeloos. Als dan de US bij Pallas geperst wordt kan ik nog steeds voor de import gaan maar dan wordt tie zo duur als een tweedehands MFSL en ik denk niet dat tie net zo goed gaat zijn als die.
http://www.discogs.com/JJ-Cale-Naturally/release/2816410
Goed voorbeeld omdat die ook van A&M vandaan komt, maar er staat bij label ook Speaker Corner bij. Die J.J. Cale is absoluut briljant in elk opzicht. Het kan dus heel goed zijn.
Als het de andere kant op gaat (waar het nu op lijkt) is het deze:
http://www.whatrecords.co.uk/items/63491.htm
Dat is A&M op Back to Black label. Kan goed klinken maar BtB komt voor onze markt voornamelijk bij GZvinyl vandaan en die persingen zijn over het algemeen waardeloos. Als dan de US bij Pallas geperst wordt kan ik nog steeds voor de import gaan maar dan wordt tie zo duur als een tweedehands MFSL en ik denk niet dat tie net zo goed gaat zijn als die.
Ah. Ik heb ook een verzamel box met 4 LP's van Jimi Hendrix (live op Woodstock), voor 2 maanden geleden nieuw gekocht bij de mediamarkt, die klinkt wel echt heel strak (afgezien van het feit dat het live opnames zijn uit de jaren '60MilaNL schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 19:57:
Tnx voor de tip, ben erg van van Led Zeppelin, en had Led Zeppelin I nieuw gekocht bij Velvet Music in Ede, vond het best een domper toen ik 'm thuis opzetteInflatableMouse schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 20:29:
[...]
Daarom heb ik van al die nieuwe Led Zeppelins US imports. Gek genoeg komen die bij Pallas vandaan terwijl de NL/EU versie bij Optimal vandaan komt.
Ik heb persoonlijk geen slechte ervaringen met Optimal maar bij Plexus in Delft werd ik al gewaarschuwd.
Vraag me niet waarom maar NL/EU persingen zijn bijna structureel van slechtere kwaliteit dan US persingen. Ik word er gek van, alsof wij minder volk zijn of zo. Net als de Dire Straits box, komt bij GZ vandaan. Ik heb er 2 (ja ik ben gek) maar ze kraken en tikken, om zot van te worden. De US DS box komt bij, jawel, Pallas! Dus een Duits geproduceerd produkt gaat naar de US waar ik het weer vandaan moet importeren. En bedankt he.
[...]
Zie boven. US imports. Duurder, maar meestal wel goed. Niet iedereen heeft het er voor over en dat snap ik maar al te goed. Gemiddeld zijn ze twee keer zo duur. De laatste twee LedZeps waren overigens maar 32 euro, kreeg ik ineens korting.
Vaak bu'j te bang!
Ik heb ook de normale versie, niet de deluxe.-tom-562 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 14:08:
[...]
Ah. Ik heb ook een verzamel box met 4 LP's van Jimi Hendrix (live op Woodstock), voor 2 maanden geleden nieuw gekocht bij de mediamarkt, die klinkt wel echt heel strak (afgezien van het feit dat het live opnames zijn uit de jaren '60)
[...]
Tnx voor de tip, ben erg van van Led Zeppelin, en had Led Zeppelin I nieuw gekocht bij Velvet Music in Ede, vond het best een domper toen ik 'm thuis opzetteIk heb net nog ff zitten kijken, er staat op 'Produced in Germany', het is de single sleeve uitvoering, geen box dus o.i.d.
de NL/EU versies hebben een barcode van 10 cijfers, voor de eerste is dat 8122796641. De US versies beginnen allemaal met R1-6cijfers, voor de eerste is dat R1-535224.
Plexus in Delft had ze laatst allemaal nog op voorraad, de laatste twee US imports kwamen met 15% korting en waren maar een paar euro duurder dan de NL versies.
Mischien kan je die NL nog verpatsen en ze bij hem bestellen. Ik weet eerlijk gezegd niet of hij ook verstuurd anders kunnen we wel wat regelen, haal ik ze voor je op en verstuur ze of zo. Ik woon er 5 minuten vandaan. PM me maar als je dat wilt.
of ik heb afgelopen tijd teveel platen gekocht, of mijn manier van platen achter de hoes doen neemt veel meer ruimte in dan de platen netjes in de hoes... al is het waarschijnlijk een combinatie 
Probeerde net weer wat platen in mn kastje te krijgen, heb hier altijd van alles rondslingeren, maar het wil gewoon niet, deel al eruit gehaald die dubbel waren of gewoon wat minder interessant om in de woonkamer te bewaren en die gaan naar een kast boven... maar dan nog lijkt het gewoon alsof ik veel ruimte tekort kom, meer dan het aantal platen wat er afgelopen tijd bijgekomen is...
tijd voor een andere oplossing (2e kast zou handig zijn... maar is geen plek)
Probeerde net weer wat platen in mn kastje te krijgen, heb hier altijd van alles rondslingeren, maar het wil gewoon niet, deel al eruit gehaald die dubbel waren of gewoon wat minder interessant om in de woonkamer te bewaren en die gaan naar een kast boven... maar dan nog lijkt het gewoon alsof ik veel ruimte tekort kom, meer dan het aantal platen wat er afgelopen tijd bijgekomen is...
tijd voor een andere oplossing (2e kast zou handig zijn... maar is geen plek)
Stuur me je adres dan kom ik ze wel ophalen, ik heb ruimte zat!
Heb wel wat platen die voor weinig tot niks weg mogen, maar daar word je niet vrolijk van ;p
Opgelost, dan leg je die op zolder / berghok whatever of je pleurt ze op marktplaats.
Kringloop winkel is ook nog een optie. 
Van het weekend U2 - The Joshua Tree voo 9 euro gekocht. Het blijft toch een lekker album.
Van het weekend U2 - The Joshua Tree voo 9 euro gekocht. Het blijft toch een lekker album.
Gaat niet (altijd) om het geld, Joshua Tree zat ook in een partij van 100 platen die ik voor € 50 piek via marktplaats kocht laatst. Klaus Schulze en nog wat eruit gehaald. 15 stuks op Discogs verkocht voor minimaal 5 - 10 euro per stuk. De rest van ongeveer 70 platen weer voor € 50 verkocht aan een ander op marktplaats. Lekker zich zelf in stand houdende hobby inmiddels.Coenen schreef op zondag 30 november 2014 @ 18:36:
Kringloop winkel is ook nog een optie.
Op die manier gaat het wel lekker, ik koop ook weleens hele bergen op marktplaats, alles wat ik maar beetje oke vind bewaar ik (goh... hoe komen die kasten zo vol) rest is vaak echt meuk. Ene keer heb je geluk en koop je 100en euros aan waarde voor 2 tientjes... andere keer blijkt het toch minder waardevol.
Dingen die ik er nu uit doen zijn in mij ogen echt meuk, mag daarom ook voor prikkie weg... tijd geleden 3 bananendozen voor 3 tientjes
Dingen die ik er nu uit doen zijn in mij ogen echt meuk, mag daarom ook voor prikkie weg... tijd geleden 3 bananendozen voor 3 tientjes
Klopt. Heb ook wel eens in iemands woonkamer gestaan en afgehaakt na het bekijken van de 'collectie'. Naast de paar aansprekende titels, zat er dan alleen zooi bij. En vaak is een plaat wel goed (U2) maar heb je al een mint versie, en kan ie weer doorverkocht worden. Best leuk eigenlijk.KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 30 november 2014 @ 19:56:
Op die manier gaat het wel lekker, ik koop ook weleens hele bergen op marktplaats, alles wat ik maar beetje oke vind bewaar ik (goh... hoe komen die kasten zo vol) rest is vaak echt meuk. Ene keer heb je geluk en koop je 100en euros aan waarde voor 2 tientjes... andere keer blijkt het toch minder waardevol.
Hier heeft de 2e hands zaak niet zoveel keus. Ja, in de beste hollandse hits met Marianne Weber, Corrie Konings etc. En klassieke muziek.
Maarja, moet ook zeggen, ik ben opgegroeid met CD's, dus het meeste vinyl is gedrukt toen ik nog vloeibaar was, en dan ook niet zoveel heb met die muziek. Behalve dan de evergreens zoals Dire straits, U2, Sting, Police, Beatles, Eagles etc.
Maargoed, wel 3 nieuwe platen besteld;
Racoon - All in good time (pre-order)
Foo fighters - Sonic highways
Ben Howard - I Forget where we were
Die laatste is rustigere muziek dan de meeste andere platen die ik heb, maar het klonk wel lekker chill. Kon verder niet echt iets vinden wat mij leuk leek. Wel van Basement Jaxx, maar die heb ik op CD gedaan, bij dance maakt die loudness war ook niet zoveel meer uit
En dat draai ik meer in de auto.
Maarja, moet ook zeggen, ik ben opgegroeid met CD's, dus het meeste vinyl is gedrukt toen ik nog vloeibaar was, en dan ook niet zoveel heb met die muziek. Behalve dan de evergreens zoals Dire straits, U2, Sting, Police, Beatles, Eagles etc.
Maargoed, wel 3 nieuwe platen besteld;
Racoon - All in good time (pre-order)
Foo fighters - Sonic highways
Ben Howard - I Forget where we were
Die laatste is rustigere muziek dan de meeste andere platen die ik heb, maar het klonk wel lekker chill. Kon verder niet echt iets vinden wat mij leuk leek. Wel van Basement Jaxx, maar die heb ik op CD gedaan, bij dance maakt die loudness war ook niet zoveel meer uit
Die nieuwe van Ben Howard is inderdaad een goede plaat. Staat ook in mijn to-buy list
Vandaag binnen gekregen en tevens cadeautje voor mijn vrouw.

Ik zette hem net op, meteen nadat ik hem opgehaald had natuurlijk. Dacht na de eerste secondes dat het een 45rpm plaat was. Want het begon met een heel laag gitaardeuntje, hele dikke bas roffel, en ook maar 2 a 3 tracks per zijde, dus ik kijken, hmm, staat geen 45 toeren op.Le Enfant! schreef op maandag 01 december 2014 @ 13:37:
Die nieuwe van Ben Howard is inderdaad een goede plaat. Staat ook in mijn to-buy list
Maar klinkt dus erg lekker
Dan heb ik ook nog redelijk een dure Vinyl aankoop gedaan: Ik heb Rowwen Hèze - Rowwen Hèze weten te bemachtigen voor een aanzienlijk lager bedrag dan hetzelfde album dat ongeveer 1,5 maand geleden in Aarle-rixtel te koop stond (ging daar weg voor 140 euro), maar desondanks is het duurste uit m'n LP collectie (ik heb de verzamelaars waarde mogen betalen en die was niet mals)... Maar hij is echt zeldzaam en moeilijk aan te komen... De LP zelf is in mint staat, geen tikken of kraken (de LP was volgens de verkoper slechts 15 keer afgespeeld, dat kan aardig kloppen gezien de staat van de LP) en de hoes ook nog helemaal goed:

Of te wel: "'t is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag dat Rcor dit album vindt", maar Rcor vond!
Ik ben dus helemaal in mijn nopjes op dit moment...

Of te wel: "'t is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag dat Rcor dit album vindt", maar Rcor vond!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic