Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

VoorkantAchterkantT-shirt bestellen
Hoes binnenkantLabels

Leuk als je bij een zaak komt waar ze je kennen en dat ze aparte dingen voor je achter houden. 45rpm dubbel direct metal master in praktisch smetteloze staat. 15 euries 8). En als ik nog een t-shirt zou willen bestellen >:) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:06
Uit The Third Man Records Fault :
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/92ry2kujr/20141108_171414.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/6or6985nr/20141108_171344.jpg

White Stripes Live on October 27 in Shinjuku, Club: Urga and Oct 28 Shinjuku, Club: Jam 2000 Tokyo Japan.
Yes, 14 jaar geleden toen maar weinigen, myself included, van de White Stripes hadden gehoord. ;)
2 discs Oct 27 on Black vinyl and Oct 28 on Red vinyl.
En een Third Man records vlag :) en een 7" van The Daed Waether - Buzzkiller / It's too bad. op oranje/geel doorschijnend vinyl.

oOo

Dat concert laatst van Jack White was natuurlijk ook geweldig en zeker toen we dat voor de tweede keer konden zien in Columbia bij Washington DC at the Merriwheather Post Pavilion. Toch anders met een engelstalig publiek wat alles meeschreeuwd. >:)

[ Voor 50% gewijzigd door Bestla op 09-11-2014 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HQvinyl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11-2021
Leuk als je bij een zaak komt waar ze je kennen en dat ze aparte dingen voor je achter houden. 45rpm dubbel direct metal master in praktisch smetteloze staat. 15 euries 8). En als ik nog een t-shirt zou willen bestellen >:) ...
Nu ben ik benieuwd of deze versie beter klinkt....
Je hebt de normale uitgave, de dubbel LP, 45rpm uitgave geloof ik en deze.
Kun jij hem vergelijken met de "gewone" uitvoering?

www.HQvinyl.nl - online webshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

HQvinyl schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 21:28:
[...]

Kun jij hem vergelijken met de "gewone" uitvoering?
Ik heb geen andere, dus dat is lastig. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

InflatableMouse schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 15:39:
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]

Mooie koop! Ik heb laatst via marktplaats ook een 45 rpm dubbel direct metal master gekocht van Metallica "Ride the Lightning". Music for Nations uit 1987. Klinkt top he?
Ik kan hem vergelijken met een reissue uit 2007 van Universal, zo beroerd gemastered (platgeslagen dynamiek) dat ik op zoek ben gegaan naar een originele Music for Nations versie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

RTL zal ik tzt inderdaad ook nog wel op de kop tikken in die editie, ze zijn niet heel duur verder dus dat moet goed te doen zijn.

Black Album en GD moet ik ook nog op vinyl hebben en dan is m'n Metallica collectie compleet op de laatste paar bagger albums na (dan heb ik t/m Load).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bestla schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 17:25:
Uit The Third Man Records Fault :
[afbeelding]
[afbeelding]

White Stripes Live on October 27 in Shinjuku, Club: Urga and Oct 28 Shinjuku, Club: Jam 2000 Tokyo Japan.
Yes, 14 jaar geleden toen maar weinigen, myself included, van de White Stripes hadden gehoord. ;)
2 discs Oct 27 on Black vinyl and Oct 28 on Red vinyl.
En een Third Man records vlag :) en een 7" van The Daed Waether - Buzzkiller / It's too bad. op oranje/geel doorschijnend vinyl.

oOo

Dat concert laatst van Jack White was natuurlijk ook geweldig en zeker toen we dat voor de tweede keer konden zien in Columbia bij Washington DC at the Merriwheather Post Pavilion. Toch anders met een engelstalig publiek wat alles meeschreeuwd. >:)
Gave plaat man, ook gaaf dat je Jack White in DC hebt gezien. Ik ga zelf aankomend weekend naar zijn concert in Brussel. Ben benieuwd, heb hem 2 jaar geleden voor het eerst gezien op Rock Werchter en dat was uitstekend bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Have fun in Brussel. :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HQvinyl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11-2021
Niet iedereen is van van DMM versies van metallica.
http://www.metal-fi.com/metallica-master-of-puppets/

Maar of dit ook voor RTL geld weet ik niet. Kan weinig over deze versie vinden.

www.HQvinyl.nl - online webshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat dmm verhaal zal dan wel aan die specifieke mix liggen.
De 2 LP's die ik technisch het beste vind klinken qua weergave zijn volgens mij beide DMM.
Ik denk dat als ik 10 zeer goed klinkende albums uit de jaren 80 opnoem, er ruimschoots meer dan de helft DMM zijn

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2014 21:01 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd om welke LP's het gaat die jij het best vind klinken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 11:56

wavemaster100

Very ZEISS

Heeft iemand weleens het volgende probleem gehad? YouTube: Vinyl problems with kick (techno)

Plaat klinkt normaal tot 0:44 seconden. Dan komt de kick erin en is enkel de kick niet goed. de rest van de geluiden/muziek in deze plaat is gewoon nog goed. Dus enkel de kick in dit nummer geeft een kraak geluid.

Op een oud hok van een platenspeler deze plaat ook gedraaid en toen nooit gehoord. Eerste keer dat ik hem op mn Stanton draai hoor ik die kraak. Ook heel zuinig op deze plaat geweest, veel geld voor betaald. (voor mij veel geld dan).

Bij al mijn andere platen geen last van.

B kant van de plaat ook nergens last van.

Duurt even voordat ik hem kan uitproberen op een andere speler, maar vroeg me af of iemand dit eerder mee heeft gemaakt.

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 21:24:
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd om welke LP's het gaat die jij het best vind klinken :)
Body&soul van joe jackson en sowing the seeds of love van tears for fears zijn 2 albums die als eerste in mij opkomen. Ligt ook aan de studio opname (ruimtelijkheid etc) want op cd klinken klinken ze ook goed.

Maar ik heb nooit echt een soort van favorietenlijst gemaakt en die vergeleken oid. Maar deze twee sprongen er snel uit. Body&soul is dan ook wel een bekende in audiofielenland omdat daar ook een heel verhaaltje in staat over de opname, en joe jackson nogal een freak is op dat gebied. Zingen kan ie niet, maar platen opnemen.... als de beste :D

Maar goed, er zijn natuurlijk nog talloze andere toppers. Veel werk van artiesten waar leden van pink floyd mee hebben geholpen klinkt vaak goed, en ook veel albums waar arrangeurs van naam mee helpen zijn vaak goed (zoals Quincy jones die verantwoordelijk is voor een aantal michael jackson albums)
Eerste wat in mij opkomt is dat je naalddruk veel te laag staat. Maar dan zou je dat bij soortgelijke platen met soortgelijk signaal&volume ook moeten horen.

[ Voor 61% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2014 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ben totaal nieuw in het grote Vinyl Topic maar na een hoop te hebben gelezen en ondertussen oude nummers te hebben geluisterd wil ik toch echt de platenspeler weer van zolder halen (wat een jeugdsentiment). Ik zou echt niet weten wat voor een ding we hier hebben, maar is het slim om de speler (25 jaar oud of ouder) gewoon te pakken en al mijn platen er weer zomaar op te gooien? Heb nog een aantal platen uit mijn jeugd, maar veel zijn al een stuk ouder dan 30 jaar en hebben al die tijd maar stof liggen happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 16:56
Ik trek hier soms platen uit de jaren 60 en 70 uit een hoes die eruit zien als nieuw...
Het is net hoe ermee om gegaan is, altijd netjes vast gepakt en in goede binnenhoezen bewaard die niet de opening aan dezelfde kant als de hoes hadden... Of overal laten slingeren, iedere keer met je vette vingers eraan zitten brakke of geen binnenhoezen waardoor ze vol krassen en vetvlekken zitten.

Ik zou op z'n minst in ieder geval een platenborsteltje regelen zodat je het stof er een heel eind af kan vegen. Mocht je enthousiaster worden kan je nog kijken naar een Knosti oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

HQvinyl schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 20:18:
Niet iedereen is van van DMM versies van metallica.
http://www.metal-fi.com/metallica-master-of-puppets/

Maar of dit ook voor RTL geld weet ik niet. Kan weinig over deze versie vinden.
Ik heb dat artikel gelezen en hij kraakt DMM in het algemeen af. Dat is al fout, verreweg de meeste DMM's die ik heb en ken zijn allemaal erg goed. Maar ook de 2008 remaster van MoP bijvoorbeeld. Ik weet niet of ik het met hem eens ben eerlijk gezegd hoor, ik kan er weinig mis mee vinden geloof ik.

Zoals altijd met muziek reviews en meningen over produkties is het altijd subjectief en draait het volledig om wat de schrijver verwacht. Vooral metal produkties zijn (helaas) vaak relatief slecht. Daarmee bedoel ik dat instrumenten niet klinken zoals ze horen te klinken maar vaak vet of 'overdone' en zwaar equalized. Om het in het extreme te trekken als een reviewer het mooi vind dat die vorm van produceren beter is als dat vette er vanaf druipt, zal hij snel geneigd zijn een natuurgetrouwere produktie niet mooi te vinden.

Wat ik ook niet vertrouw is dat hij DR waarden van CD vergelijkt met vinyl. Ondanks dat ik niet begrijp waarom dat niet kan schijnen "experts" het er over eens te zijn dat vinyl vrijwel altijd hoger uitvalt. Dus als hij zegt dat ze beiden DR12 zijn zou de vinyl dus zomaar 2 tot 4 dB lager kunnen zijn. Kortom, hij weet schijnbaar niet zo goed waar tie het over heeft en vergelijkt appels met peren om zijn punt kracht bij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Executor16 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 01:38:
Ben totaal nieuw in het grote Vinyl Topic maar na een hoop te hebben gelezen en ondertussen oude nummers te hebben geluisterd wil ik toch echt de platenspeler weer van zolder halen (wat een jeugdsentiment). Ik zou echt niet weten wat voor een ding we hier hebben, maar is het slim om de speler (25 jaar oud of ouder) gewoon te pakken en al mijn platen er weer zomaar op te gooien? Heb nog een aantal platen uit mijn jeugd, maar veel zijn al een stuk ouder dan 30 jaar en hebben al die tijd maar stof liggen happen.
Ik zou eerst een goed kijken of de naald nog wel goed is. Platen gaan draaien met een oude versleten naald, of eentje die niet goed staat afgesteld kan je LP's permanent beschadigen.

Stof is verder vijand nummer 1, zorg dat je platen schoon zijn. Nooit zomaar met kraanwater, er is ondertussen al veel geschreven in dit topic over schoonmaken. In het kort, een knosti komt standaard met een flesje vloeistof en daar is niets mis mee verder. Als je inderdaad weer serieus plaatjes wilt draaien adviseer ik je om zo'n knosti aan te schaffen (~40 euro) en goed naar de afstelling van je element te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:52
wavemaster100 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 21:50:
Heeft iemand weleens het volgende probleem gehad? YouTube: Vinyl problems with kick (techno)

Plaat klinkt normaal tot 0:44 seconden. Dan komt de kick erin en is enkel de kick niet goed. de rest van de geluiden/muziek in deze plaat is gewoon nog goed. Dus enkel de kick in dit nummer geeft een kraak geluid.

Op een oud hok van een platenspeler deze plaat ook gedraaid en toen nooit gehoord. Eerste keer dat ik hem op mn Stanton draai hoor ik die kraak. Ook heel zuinig op deze plaat geweest, veel geld voor betaald. (voor mij veel geld dan).

Duurt even voordat ik hem kan uitproberen op een andere speler, maar vroeg me af of iemand dit eerder mee heeft gemaakt.
Dat heb ik nooit meegemaakt, heb toch heel wat platen liggen. Ben wel benieuwd welk nummer dit is? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op woensdag 12 november 2014 @ 08:15:
[...]

. Kortom, hij weet schijnbaar niet zo goed waar tie het over heeft en vergelijkt appels met peren om zijn punt kracht bij te zetten.
Hij zegt ook: "The effective level is higher on the CD though, with several tracks hitting 0dBFS which was somewhat unusal back in ’86"

Dat is natuurlijk ook larie.
0dBFS haal je per definitie als je gaat normalizen, en dat doe je altijd is de mastering. Dat is 1 van de standaardstappen van digitaal opnemen. Het zegt niets over clippen etc.
Er waren in die tijd nog wel geluidstechnici van de oude (analoge) stempel die digitale techniek niet helemaal snapten en dus albums zacht op cd zetten omdat ze dachten dat het anders zou vervormen. Enkele Toto albums bijv. die 6dB te zacht zijn.
Het enige wat je daarmee bereikt is dat je je digitale ruisvloer met 6dB verhoogt :P
Voor eventuele vervorming maakt het niets uit: normalizen is normalizen. Dat is wat anders dan clippen of compressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

ja en dat niet alleen, volgens mij beperk je effectief ook de bit diepte en daarmee je maximum dynamisch bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Iemand bekend met Terrorizer's World Downfall, 2013 reissue? Limited editions, staat als comment bij "full dynamic range issue". De CD was destijds best goed geproduceerd wat mij betreft met een nette DR score van gemiddeld 12. Ik vraag me af of deze nieuwe LP beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:29

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Voor goed klinkende platen kan ik de LP's van Porcupine Tree ook aanbevelen :)

Ik merk een groot verschil in kwaliteit als ik LP's vergelijk. Nu luister ik relatief veel metal/stoner platen en tsja, die lui hebben vaak een beperkt budget beschikbaar. Niet dat het slecht is, maar een verschil met de wat meer gerenommeerde artiesten is wel merkbaar.

Het is ook maar net hoe de artiest wil dat het klinkt. Sommige opnames zijn natuurlijk met opzet voorzien van een modderig, low-fi of wat schelle productie. Het moet je maar net liggen.

Maar laatst weer een plaat van PT opgezet en wat klinkt dat toch mooi!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ja, PT klinkt inderdaad goed, maar Steven Wilson doet het dan ook zelf en is een fel tegenstander van dynamic compression (loudness wars). Een aantal LP's van Opeth klinken daarom ook erg goed, zijn ook geproduceerd door Wilson :). Vandaag dan ook besloten ook Pale Communion maar aan te schaffen, paar keer naar geluisterd nu en is toch wel een erg prettig album.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV_25
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-01-2024
wavemaster100 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 21:50:
Dan komt de kick erin en is enkel de kick niet goed. de rest van de geluiden/muziek in deze plaat is gewoon nog goed. Dus enkel de kick in dit nummer geeft een kraak geluid.

Probeer de naalddruk te verhogen. Ik ken het probleem van enkele techno nummers van mij (maar dan op een totaal ander platenspeler/element). Dat het juist die kick is die slecht klinkt zal met louche resonantie enz te maken hebben. (Ga wel niet over de limiet van je element, maar de vuistregel is dat juist te lage druk slechter is dan te grote).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV_25
Tip:
Er is een Italiaanse verkoper op ebay te vinden die een grote voorraad elementen over heeft van het merk 'Acutex'. link: http://www.benl.ebay.be/s...kw=&_armrs=1&_ipg=&_from=

Ik had dit merk ondekt door een forum post op the vinyl engine waar Acutex omschreven wordt als beste 'NOS bang for the buck'.

Ik heb zelf de 'Acutex M312 III STR' aangeschaft, en ben er toch wel tevreden van.
Het heeft veel detail door de fijne naald (0.3x1.6x0.6 mil) en een zeer goed stereo effect door de drie magneten vanbinnen. Ik gebruik deze op een Thorens td160, en het is een goede match. Specs van de compliantie ontbreken, maar op andere fora zoals audiokarma ondervond men dat het het beste klinkt op een medium zware arm met redelijk hoge naalddruk (1.9-2.0g).

Spijtig genoeg is de levertijd lang (was bij mij tien dagen) en kost die nog veel ook (12 euro met Italiaanse post). Maar voor de prijs van €45 element en €12 zending kan je geen betere deal vinden.

Deze verkoper biedt ook de 412 STR aan, maar deze blijkt niet beter te klinken. Het is ook veel gevoeliger voor een goede afstelling en het heeft een matige bouwkwaliteit (naald zelf zit zwak op het element).

Dan heb je de 410 E, maar daar weet ik niet veel van. Kan ook niet beter zijn want het is de 412 met een minder goede elliptische naald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:15
Dat is inderdaad wel een opmerkelijk lage prijs voor zo'n naaldvorm. Maar het klinkt ook wel wat riskant. Ik vind trouwens dit plaatje met specs: http://www.33audio.com/enter/pics/Acutex82.jpg
Wel apart dat ze echt een enorme range voor de naalddruk geven.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Interessant. Maar die 4xx serie staat jammer genoeg niet in dat plaatje, maar ook stom natuurlijk dat ze de compliance niet opgeven, dat is nog wel het belangrijkste eigenlijk ...

Edit: Maar wat kost die 320 STR III dan? Ik kan er niets over vinden verder en op ebay is het ook niet te vinden?

[ Voor 24% gewijzigd door InflatableMouse op 13-11-2014 11:33 ]

De 320 is al langer uitverkocht. De 312 was ook uitverkocht maar is tijdelijk weer even beschikbaar blijkbaar. ;)

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Maar wat kostte die dan?

• KeRsTmAnNeKe
Hmm.. bedacht me vandaag dat ik voor de zomer nog een aankondiging zag van de Jurassic Park soundtrack op vinyl... snel toen een keer gekeken destijds, maar verder vergeten.

Keek net op ebay... die prijzen :x
Lijkt me leuk te hebben en zelfs te luisteren, maar 100+ euro voor een lp is me nog even wat teveel en dat is cheap

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 13 november 2014 @ 20:06:
Hmm.. bedacht me vandaag dat ik voor de zomer nog een aankondiging zag van de Jurassic Park soundtrack op vinyl... snel toen een keer gekeken destijds, maar verder vergeten.

Keek net op ebay... die prijzen :x
Lijkt me leuk te hebben en zelfs te luisteren, maar 100+ euro voor een lp is me nog even wat teveel en dat is cheap
Ja, dat is niet leuk meer met dat soort releases. Ben ook weer een beetje aan het terugkomen van het vinyl virus moet ik zeggen. De prijzen gaan nergens meer over. CD's koop je voor een euro de meest geweldige muziek en dat is waar het toch om gaat. Voor over de 100 euro voor een soundtrack die wel ok is maar niet briljant terwijl die voor 2,50 in de grabbelbakken op CD te halen is... tja.

Aan de andere kant, platen klinken wel fantastisch. In ieder geval de meeste uit mijn bescheiden collectie. En ik zal ze blijven kopen denk ik, alleen zullen ze vooral uit budget bakken komen (die ook steeds moeilijker te vinden zijn helaas, iedereen denk met een Black Sabbath album goud in handen te hebben ofzo).

[ Voor 15% gewijzigd door Servor op 13-11-2014 20:38 ]

SV_25 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 21:32:
Specs van de compliantie ontbreken, maar op andere fora zoals audiokarma ondervond men dat het het beste klinkt op een medium zware arm met redelijk hoge naalddruk (1.9-2.0g).
Acutex is allemaal hoogcompliant.
Dus eigenlijk beter geschikt voor een lichtere arm.
En de kans is groot dat door de jaren heen de compliantie nog meer omhoog gaat. Je zou de match met je arm kunnen meten met een testplaat.

Je wil eigenlijk de 315 of 320 hebben, die zijn nude.
Ter vergelijk nieuw is denk ik de goedkoopste nude MM de audio technica AT120E/T; die kost 120 euro, maar is dus wel nieuw en heeft een wat lagere compliantie.
En die heeft een 'nude round shank' wat inhoudt dat deze van eenrond diamantje gemaakt is (zwaarder) en de 320 heeft een rechthoekig diamantje. Bijv. zoals een denon DL-160 dat heeft.
Zo ziet dat eruit (dit is een foto van mijn dl-160, let niet op het stof wat eraan kleeft, da's erger dan dat het lijkt ;) ):

Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/naald/dl160/dl160-3.jpg

Hierop kan je ook zien dat de dl-160 een heel klein naaldje heeft. De cantilever loopt taps, dus het stukje cantilever wat je hier ziet is 2x zo smal oid als een normale cantilever.
Allemaal om de naaldtip zo licht mogelijk te houden.
Ik zou voor de gein eens een foto met dezelfde vergroting moeten maken van m'n shure V15-III.
Die is ook nude, maar enorm groot vergeleken met de dl-160 :)
Ouwe zooi ;)

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 13-11-2014 21:43 ]

• SV_25
mr_petit schreef op donderdag 13 november 2014 @ 21:37:
[...]
Acutex is allemaal hoogcompliant.
Dus eigenlijk beter geschikt voor een lichtere arm.
En de kans is groot dat door de jaren heen de compliantie nog meer omhoog gaat. Je zou de match met je arm kunnen meten met een testplaat.
...
Ik had m'n info gehaald voor de match van deze forum post: http://www.audiokarma.org...ht=compliance#post8030374

Die had geen testplaat, maar wel een spectroscopie gemaakt van een gewone lp.
(En is het niet dat de compliance juist verlaagt met de jaren? Het rubber/synthetische spul vanbinnen dat verhard?)
Dit is wat hij schreef:
"Bear in mind these figures are based on doing a spectral analysis on the run in groove of the recording, so it's not like they are highly reliable,"

Wat kan ik zeggen: resonantiefrequenties meet je niet zo 8)7
Het zegt helemaal niets.
Als hij een spectrale analyse maakt, dan kijkt hij naar de filterfouten in z'n rumblefilter :D

Mijn ervaring is dat het rubber niet verhard. Het wordt eerder zacht, waardoor de cartridge ook kan gaan doorhangen.

Maar de proef op de som is een testplaat. Zo moeilijk is dat niet. Als de compliantie echt boven de 20 zit, dan meet je dat zo.
Maar opgegeven complianties willen wel eens verschillen. Zo heb ik wel eens testjes gezien (met dezelfde testplaat) waarbij een grado green helemaal niet zoveel hoger zat dan een denon dl-160. Scheelde 2hz ofzo in een sl-1200 arm.
Meten is weten.
Echter zijn de meeste oude cartridges (met name die van eind jaren 70, begin jaren 80) hoogcompliant. Zeker als het een mm is.
Dat was toen de trend. Je had toen ook heel veel lichte armen.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Het is toch ook eenvoudig door een stille groef op te nemen en naar de frequentie te kijken, zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.privatebits.net/silentgroove.jpg

Je ziet die "bult" op ~7Hz .. volgens mij is dat de resonantie frequentie van je element/arm combo.
Waarom zou dat de resonantiefrequentie zijn?

Heb je dat geverifieerd?

Dat kan net zo goed geluid van je lager zijn.
Het is zeer speculatief.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 13-11-2014 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Het is geen lager want als ik stilte opneem van een draaiende platter maar zonder de naald in de groef dan is het praktisch stil. Pas wanneer de naald in de groef zit zie je die berg tevoorschijn komen.

Bovendien als dat je lager zou zijn heb je wel een probleem, denk ik :P .

Ik heb het getest met een test plaat maar die was niet duidelijk (Ferato Jan Kool). Die loopt in 1 track geleidelijk op zonder te specificeren hoe lang 1 frequentie precies speelt, compleet nutteloos wat mij betreft, tenzij je de output kan meten (of opnemen maar dat kon ik toen nog niet). Ik had het toen geschat op 12 Hz, maar ik moet erbij zeggen dat de arm schudde op meerdere plekken, ik dacht toen dus 6 Hz en 12 Hz, maar dat blijkt denk ik nu dus 7 en 14 geweest te zijn.

Kijk ik verkondig dit niet als de perfecte test of zo, maar ik dacht dat als je eerst stilte opneemt, daarna een stille groef en je ziet zo'n bult in je grafiek, kan je er denk ik redelijk zeker van zijn dat dat je resonantie frequentie is, toch?

[ Voor 4% gewijzigd door InflatableMouse op 14-11-2014 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even los van het feit of de piek in jouw grafiekje de RF piek is, het geluid van het lager kan je toch alleen opnemen met de naald in de groef? Juist dáár vindt de overdracht van het lagergeluid plaats. Het is een contactgeluid, niet door de lucht. Als je het geluid van je lager via de lucht kan horen dan is het tijd om je lager de prullenbak in te gooien. :P

Wat betreft die Jan Kool LP, klopt, je kan het meten. Ik weet het niet uit mijn hoofd maar heb het vast ergens opgeschreven. Het zijn een stuk of 10 bursts van elk 9-10 seconden. Met dat lijstje en de stopwatch erbij weet je dus op welke frequentie je zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik begin nu eerlijk gezegd te twijfelen of ik het over de speakers hoor als ik tegen de kast van de platenspeler klop wanneer de naald niet op de plaat staat ... Ik dacht van wel namelijk.Een stuk zachter uiteraard dan wanneer de naald op de plaat staat maar ik dacht wel een beetje. Maar ik weet het niet zeker meer nu je dat zo stellig brengt :X . Als dat niet zo is klopt mijn verhaal inderdaad niet, maar dan is het wel kwalijk als dat een lager zou zijn, dan zou dat rumble zijn en dat is veels te hard dan. Ik weet eigenlijk wel vrij zeker dat dat niet het geval is.

Over die Ferato, dat het 9 a 10 seconden zou zijn staat niet in de handleiding. En bovendien gaat tie door meer dan 10 frequenties heen dus na de helft kan je er dus zo maar een frequentie naast zitten. Ze hadden daar gewoon duidelijke tracks van moeten maken met zichtbaar stilte er tussen. Was mischien niet genoeg ruimte voor maar dan hadden ze minder nutteloze viooltjes op moeten nemen aan de andere kant ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 07:35:
Het is geen lager want als ik stilte opneem van een draaiende platter maar zonder de naald in de groef dan is het praktisch stil. Pas wanneer de naald in de groef zit zie je die berg tevoorschijn komen.

...

Kijk ik verkondig dit niet als de perfecte test of zo, maar ik dacht dat als je eerst stilte opneemt, daarna een stille groef en je ziet zo'n bult in je grafiek, kan je er denk ik redelijk zeker van zijn dat dat je resonantie frequentie is, toch?
Je lager wordt alleen maar opgenomen als de naald in de groef zit.
Ook komen bijvoorbeeld filterfouten alleen maar voor als er signaal is. Dus die stille groef. (die dus niet stil is)
Waar het grote probleem zit is dat jouw conclusie (jouw 'redelijk zekere' conclusie) puur gebaseerd is op speculatie.
Je ziet een piek (van slechts 6 db), dus dat zal dan wel de resonantiefrequentie zijn. Zonder dat je ook maar enige informatie hebt welk signaal je oppikt.
Dan is mijn conclusie: ja het kan de resonantiefrequentie zijn. Kan ook van niet :P .
50% kans dus ;)
En in mijn ogen is een test die moet speculeren of je überhaupt test wat je wilt zien of niet compleet waardeloos.

Het grote probleem is dus dat die 'piek' -54 dB is 8)7
Voor de goede orde: dat is meer dan 500 keer zo zacht als het nominale signaal.
Ik denk dat veel mensen zich dat niet beseffen, ook niet die fin die dat stukje postte.
Ter vergelijking, als je de resonantiefrequentie met een testplaat gaat meten, dan krijg je een signaal wat waarschijnlijk meer dan 100 keer zo hard is als het nominale signaal.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 14-11-2014 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Sja. Mischien nog maar een keer een test plaat regelen want ik dacht destijds dat het bij mij op 12 Hz zat maar tijdens de test schudde die 2 x vrij hard. Rond de 6 a 7 en bij de 12/14 dus. Ik ging toen uit van 12 omdat dat overeen kwam met de berekening van wat het zou moeten zijn.

Maar stel dat het nu inderdaad 7 blijkt te zijn, dat is toch eigenlijk veel te laag?

(sorry voor de hijack, het ging over Acutex ..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan sowieso eigenlijk niet 2 resonantiefrequenties hebben.
7 is wel heel laag ja. Dat duidt op een hele zware arm of een hele hoogcompliante naald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40

Stoney3K

Flatsehats!

InflatableMouse schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 07:35:

Ik heb het getest met een test plaat maar die was niet duidelijk (Ferato Jan Kool). Die loopt in 1 track geleidelijk op zonder te specificeren hoe lang 1 frequentie precies speelt, compleet nutteloos wat mij betreft, tenzij je de output kan meten (of opnemen maar dat kon ik toen nog niet). Ik had het toen geschat op 12 Hz, maar ik moet erbij zeggen dat de arm schudde op meerdere plekken, ik dacht toen dus 6 Hz en 12 Hz, maar dat blijkt denk ik nu dus 7 en 14 geweest te zijn.
7Hz? Heb je dat in alleen het rechterkanaal of alleen links, of alleen als je mono opneemt?

Is je tafel een snaaraangedreven variant of een direct aangedreven draaitafel? Want ik zou eigenlijk ook een trilling van de motor of de riem kunnen verdenken...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Beide kanalen. Is een SL1210MK2, standaard arm en headshell, met AT 150MLX element.

Ik weet ook niet waarom dat tie 2x schud, maar het was overduidelijk in ieder geval.

Als het de motor is weet ik niet of ik blijer moet zijn eerlijk gezegd, dat zou denk ik ook niet goed zijn of wel? Volgens mij is dat op deze tafels niet normaal namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Schudden doet ie altijd, zichtbaar schudden altijd wel een paar keer: het is natuurlijk niet voor niks een piek. Het gaat als je goed kijkt zo (stel je hebt stappen van 2 Hz):

15Hz schud schud schud
13Hz schud schud schud
11Hz SCHUD SCHUD SCHUD
9Hz SCHUD SCHUD SCHUD
7Hz schud schud schud
5Hz schud schud schud

Conclusie in dit geval resonantiefreq. ongeveer 9.5Hz.
InflatableMouse schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 08:24:
Over die Ferato, dat het 9 a 10 seconden zou zijn staat niet in de handleiding. En bovendien gaat tie door meer dan 10 frequenties heen dus na de helft kan je er dus zo maar een frequentie naast zitten. Ze hadden daar gewoon duidelijke tracks van moeten maken met zichtbaar stilte er tussen. Was mischien niet genoeg ruimte voor maar dan hadden ze minder nutteloze viooltjes op moeten nemen aan de andere kant ;).
Klopt helemaal hoor, hadden ze ook moeten doen. Maar dat hebben ze niet, daarom heb ik dus zelf met een stopwatch erbij de output signaalpiek + frequentie gemeten met een scoop en vervolgens de frequenties op papier gezet. Gaat overigens ook met een voltmeter, alleen weet je dan niet meteen welke frequentie het is. Maar de pieken zie je wel en je weet op basis van de handleiding hoeveel pieken er zijn. ;) Als je goed de pieken telt kan het vervolgens niet mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 18:55:

15Hz schud schud schud
13Hz schud schud schud
11Hz SCHUD SCHUD SCHUD
9Hz SCHUD SCHUD SCHUD
7Hz schud schud schud
5Hz schud schud schud

Conclusie in dit geval resonantiefreq. ongeveer 9.5Hz.
Zo gaat het inderdaad, dat komt omdat naast dat de cantileverophanging een veerconstante heeft, ook nog demping heeft. De Q factor.
Hoe hoger de Q, bij des de meer frequenties hij schudt, maar des de minder hard schudt hij bij de piekfrequentie.
Bij het ene element kan je dan soms ook zien dat hij meer de neiging heeft bij 1 specifieke frequentie te schudden, maar dat hij daar dus ook harder schudt dan een ander element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Zo leer je nog es wat :P. Bedankt voor de uitleg!

Ik zal denk ik dan de frequenties op die test plaat verkeerd geteld/geinterpreteerd hebben en het voor 6 en 12 Hz hebben aangenomen, met als logica dat 12 = 2 x 6 dus dan schudt tie ook nog steeds zichtbaar.

Maar dan nog even op die berg van 7 hz terug komen, hoe kom ik er achter of dat dan de motor/lager is? Want als dat zo is vind ik het niet grappig, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, je hebt dankzij demping variaties: van hard en vrij smal pieken tot een brede, uitgesmeerde en lagere resonantiepiek.

@IM,

Motortest is gemakkelijk: plaat opzetten, spectrum analyzer software aan / hoofdtelefoon op en oortjes open, en vervolgens de powerknop omdraaien of stekker eruit trekken en naar de output blijven koekeloeren. Is tijdens het uitlopen van de draaitafel direct je piek weg dan is het een motor/trafo kwestie.

Lager is wat lastiger: lager vervangen, of beter nog arm en element verplaatsen naar een andere draaitafel en dan de piek vergelijken (arm en element moet je natuurlijk constant houden als je het lager wilt testen).

Maar hoezo niet grappig? Hoe hoog is die piek nou helemaal ten opzichte van laten we zeggen een -3dB 1kHz sinus of een gemiddeld stukje muziek, heb je dat ook gemeten?

Als die piek van plaatruis + lager en motorgeluid zo'n 50 dB lager ligt dan je gemiddelde muzieksignaal dan is het toch prima? Let wel dat die waarden in de -70dB (-78 igv de Technicsen) gewogen waarden zijn, de ongewogen waarden liggen in de -50 dB (-56 igv de Technicsen). Gewogen waarden leggen meer nadruk op de frequenties die men bij het menselijk gehoor als het meest gevoelig beschouwt, en juist minder op de andere frequenties. Normaalgesproken bevindt rumble van het lager zich ruim buiten die gevoelige zone, dit verklaart het grote verschil in waarden.

PS trust me, in het geval van een Technics DD: aan de motor ligt het niet, die hoor je niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sowieso vraag ik me bij dat roze diagrammetje af waar we eigenlijk naar zitten te kijken.
Is dat opgenomen met een phonoversterker ertussen? met of zonder rumble filter?
Als je het droog bekijkt is de s/r verhouding 120dB. Dat zal wel van de a/d converter zijn (20-24 bits).
Hoe hard was dan het signaal uit de tussenliggende versterker?
Vanaf 400hz richting 0hz begint het op te lopen naar de piek van -50dB.
Maar een phonoversterker hoort eigenlijk alles onder de ca 20hz weg te filteren vanwege de resonanties en de rumble.

Maar idd, als je wilt weten wat het signaal is, dan moet je er eigenlijk naar luisteren. Kan idd motor of trafo zijn, maar ook lager. Of gewoon de stille groef :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Ben de stofzolder vandaag eens opgedoken en de platenspeler eindelijk in een hoekje kunnen vinden. Er staat Technics SL-1900 op, volgens mij echt meer dan een jaar of 30 oud. Kan ik hier nog onderdelen voor krijgen (ik denk dat een nieuwe naald wel nodig is). Zo'n knosti ga ik in ieder geval bestellen voor de platen. Goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou eerst maar eens kijken of een nieuwe naald wel nodig is. (dat hoor je snel genoeg).
Standaard is ie waarschijnlijk geleverd met een EPC-270C cartridge, wat in die tijd een goed klinkende cartridge was om standaard met een draaitafel meegeleverd te worden. Daar zijn geen originele naalden meer voor (namaaknaalden zou ik niet snel aan beginnen, die klinken doorgaans slecht).

Je kan altijd een andere cartridge monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 22:49:
Ik zou eerst maar eens kijken of een nieuwe naald wel nodig is. (dat hoor je snel genoeg).
Standaard is ie waarschijnlijk geleverd met een EPC-270C cartridge, wat in die tijd een goed klinkende cartridge was om standaard met een draaitafel meegeleverd te worden. Daar zijn geen originele naalden meer voor (namaaknaalden zou ik niet snel aan beginnen, die klinken doorgaans slecht).

Je kan altijd een andere cartridge monteren.
Inderdaad staat er iets van Panasonic 270C op. Ik durf het ding niet aan te zetten zo, of kan het geen kwaad om gewoon even te testen? Zie foto's.

Op foto 3 staat trouwens nog een onderdeel van de platenspeler die er los bij zat. Normaal zit deze aan de linkerkant van het ding, maar hij zit daar dus niet (meer) vast. Aan beide uiteindes van de armen (zowel de naald, als dat andere geval op foto 3) zit een kabeltje zonder connecter. Geen idee wat ik daarmee zou moeten... Misschien eens kijken of ik nog een handleiding kan vinden.

Zie pics:

http://cl.ly/YXFJ/foto1.jpg
http://cl.ly/YXfY/foto2.jpg
http://cl.ly/YXhV/foto3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat losse armpje is een stofwissertje en dat draadje is een aardedraadje om statische electriciteit weg te nemen.

Zo'n ding kan je beter weglaten en voordat je een plaat afspeelt even een stofborsteltje gebruiken.

Ik zou de speler gewoon aansluiten op de phono ingang van je versterker (heb je die niet, dan moet je een losse phonoversterker kopen) er een plaat op leggen en op play drukken :)

Hier kan je een handleiding (en eventueel service manual) gratis downloaden:
http://www.vinylengine.com/library/technics/sl-1900.shtml

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 14-11-2014 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SL-1900, te koop in 77/78, ruim 35 jaar oud dus. Niks mis mee. En een EPC-270c, de MKII nog wel! Prima, kalibreren die arm en naalddruk instellen (zie handleiding) en spelen maar! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Oke, dank voor de info @mr_petit en @cap. Gelijk even bekijken zo. Heb er echt de ballen verstand van. Wist niet eens hoe dat ding aan was gesloten in mijn jeugd. Dat stofwissertje laat ik er dan wel gewoon af, lijkt mij ook niet nodig iid, gelukkig maar, want dacht even dat het kapot was xD.

Is het perse nodig om het aardedraadje van de naald-arm aan te sluiten op een een verwarmingsbuis of iets dergelijks of kan ik deze ook wegwerken in het apparaat zelf en niet gebruiken?

Als aansluitmogelijkheid zit er een rode en witte tulp op met L en R. Zou ik deze niet gewoon op mijn oude all-in-one home cinema system aan kunnen sluiten? Zo'n ding van vroeger met dvd-speler en gelijk een setje 5.1 speakers erop aan de achterkant (volgens mij zit daar ook een amp/versterker in). Wat zou het voordeel van zo'n TC-750 zijn?

Vraag me ook af of jullie er gewoon 2 losse speakers op zetten of ook een subwoofer. Mij persoonlijk lijkt het dat dit er in die tijd nog niet was en ook niet erbij "hoort". Dat oude 5.1 setje lijkt me dan ook raar om erop aan te sluiten. Lijkt me leuke om alleen maar 2 oude houten speakers erop te gooien. Benieuwd naar jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die aardedraad sluit je aan op je versterker of je phono versterker.

Ik vermoed dat je home cinema versterker geen ingang heeft voor een draaitafel.
Je kan een draaitafel niet aansluiten op een ongebruikte cd/tape/aux ingang. De draaitafel heeft een specifieke voorversterker nodig. Die tc-750 is een van de goedkoopste voorversterkers die nog redelijk klinkt. Je kan er natuurlijk ook een van camebridge audio / NAD / ander hifi merk kopen, maar die zijn snel duurder dan 100 euro.

Op zo'n phono versterker (of reciever/versterker waar een phonoversterker ingebouwd zit), zit dus een aparte bevestiging voor dat aardedraadje. Zonder dat krijg je heel veel brom.

Ik zou 'm gewoon met een stel stereoluidsprekers aansluiten.

Je kan natuurlijk ook een mooie 2e hands stereo versterker op marktplaats kopen met ingebouwde phonoversterker. Kwaliteit varieert, maar sommigen van bijv. marantz of luxman hebben een hele goede ingebouwde phonotrap.
Zoals deze marantz pm-75:
http://link.marktplaats.nl/m863886428
Heeft zelfs een keuzeswitch voor mm en mc elementen

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 15-11-2014 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Hoppa! Hopelijk volgende week krijg ik em binnen:
Terrorizer - World Downfall

Behoeft geen uitleg voor de ingewijden >:)

Limited 100 stuks, oranje.

Full dynamic range version (wordt dit de nieuwe marketing term?? 8)) . Ben heel erg benieuwd!

TERRORIZER!!

[ Voor 26% gewijzigd door InflatableMouse op 15-11-2014 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40

Stoney3K

Flatsehats!

Cap schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 21:55:
PS trust me, in het geval van een Technics DD: aan de motor ligt het niet, die hoor je niet. ;)
Tenzij er dus een defect zit in de motor of in het aanstuurcircuit (frequentieregelaar), maar dan hoor je hem eerder hoog piepen of janken dan dat er een rumble ontstaat.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Stille groef spectogram

Ik heb opnieuw even die test gedaan met stille groef zoals Cap suggereerde met spectrogram.

Platenspeler stond uit, draaide niet met de naald op de plaat. Opnemen gestart en op ~3.5s aangezet en 'start' ingedrukt. Bij en seconde of 10 a 11 uitgezet en uit laten draaien tot deze stil stond. Bij ~29s stond tie stil, op 30s opname gestopt.
mr_petit schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 22:22:
Sowieso vraag ik me bij dat roze diagrammetje af waar we eigenlijk naar zitten te kijken.
Is dat opgenomen met een phonoversterker ertussen? met of zonder rumble filter?
Als je het droog bekijkt is de s/r verhouding 120dB. Dat zal wel van de a/d converter zijn (20-24 bits).
Hoe hard was dan het signaal uit de tussenliggende versterker?
Vanaf 400hz richting 0hz begint het op te lopen naar de piek van -50dB.
Maar een phonoversterker hoort eigenlijk alles onder de ca 20hz weg te filteren vanwege de resonanties en de rumble.

Maar idd, als je wilt weten wat het signaal is, dan moet je er eigenlijk naar luisteren. Kan idd motor of trafo zijn, maar ook lager. Of gewoon de stille groef :P
Voorversterker is een Emotiva XSP-1, opname is gemaakt via gebalanceerde uitgangen naar een Tascam UH-7000, ook gebalanceerd uiteraard, op 24-bits 96 kHz. Signaal is 'as-is' opgenomen zonder extra versterking/verzwakking. De Emotiva heeft een erg goede phono trap maar doet geen low cut oid, wat ik eigenlijk wel jammer vind inderdaad want daar zit vanaf een LP nooit wat bruikbaars. Voor opnames van LP doe ik het zelf met Audacity, een amplify naar max-1dB en een high pass op 20 Hz).

Via de koptelefoon geluisterd en ik hoor uiteraard alleen wat ruis, die 7 Hz ga je nooit horen natuurlijk. Normaal als ik wat harder speel zie ik dit wel aan mn speakers en mn subwoofer vind het ook niet leuk als ik het hard zet. Beide staan te wapperen. Ziet er grappig uit maar is niet goed natuurlijk. Als ik een opname maak en afspeel doet tie het zelfde maar als ik die opname vervolgens door een low pass gooi van 20 Hz dan stopt dat volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 23:44
Ik heb nog een tip voor de mensen die singles of gewone LP albums hebben waar de lijm die de voor en achterkant van de hoes bij elkaar moet houden is los geraakt...

Je kunt dit namelijk zelf makkelijk herstellen met Pritt Glue-it Permanent... Deze bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/pritt_Glue-it_Pernament_zpsf6aa4dc4.jpg

Geen geknoei met lijm die anders met een beetje pech op de verkeerde plekken stroomt bij het aandrukken en heel erg fijn: de lijm is direct droog en de hoes zit weer stevig aan elkaar vast! Ik heb deze lijm toegepast op mijn Rowwen Hèze single 'n man 'n vrouw waarvan de achterzijde los zat. Zie hieronder het geslaagde resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/resultaat_na_lijmen_Rowwen_Heze_single_nmannvrouw_zpsdfeea0f7.jpg

Ik hoop jullie hiermee voorzien te hebben van een handige tip die goed werkt zonder geklieder... :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^dat heb ik idd ook wel eens gebruikt.
InflatableMouse schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 13:24:
[Voorversterker is een Emotiva XSP-1, opname is gemaakt via gebalanceerde uitgangen naar een Tascam UH-7000, ook gebalanceerd uiteraard, op 24-bits 96 kHz. Signaal is 'as-is' opgenomen zonder extra versterking/verzwakking.
Ik snap dan toch even niet hoe je de boel hebt aangesloten.
Die emotiva is een voorversterker met phono ingang.
Daar sluit je dus je draaitafel op aan.
Op die emotiva zit een lijn uit (lijnsignaal). Die gaat normaal naar een eindversterker (en dan naar de luidsprekers).
Maar jij stopt dat lijnsignaal in een Tascam UH-7000? Dat is toch een microfoon voorversterker? Ik heb het even bekeken, maar die heeft geen ingang op lijnniveau. Alleen op dynamisch microfoon-niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Zover ik in de specs van het ding kan zien heeft deze wel een ingang op lijnniveau:
ANALOG LINE IN 1/2
Connecter 6.3mm(1/4") TRS-jack(T:HOT, R:COLD, S:GND), BALANCED
Input impedance 15kohms
Maximum input level +26.5dBu
Minimum input level -38dBu
zie ook:
http://tascam.com/product/uh-7000/specifications/

Maar hoe dit nu aangesloten is verder weet ik ook niet...

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 15-11-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh idd, hij heeft jack pluggen als line in.

Ik keek eigenlijk alleen naar de xlr's aangezien ik die met gebalanceerd associeer, maar een 3 polige jack kan natuurlijk ook gebalanceerd zijn :)

[ Voor 63% gewijzigd door mr_petit op 15-11-2014 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Klopt. Die Tascam is eigenlijk geen huis-tuin-keuken apparaat maar voor "professionals", studio's etc. Ik had eerst een Teac DAC met DSD ondersteuning zonder opname mogelijkheden. Ik heb dat ding 2de hands verkocht om die Tascam te kopen zonder een cent bij te hoeven leggen.

Ik gebruik dus XLR-naar-3p jack kabels, van de gebalanceerde uitgangen van de Emotiva naar de jack line in op de Tascam.

Is wel een beetje behelpen aangezien de XLR uit van de Emotiva de 'mains' uitgang is. Ik moet daarom de eindtrappen uitzetten of met hun eigen volume knopje heel zacht draaien (die hebben geen XLR dus die zitten op de RCA mains) en dan ik moet dan het volume van de Emotiva naar 0 dB draaien. Ik monitor de opname dan via de headphones output op de Tascam of zoals ik zei met volume van de eindtrappen (2 x Sony TA-N55ES in mono)

Ik heb ook een set kabels van RCA naar 3p jacks en ik zou ook dus de fixed line out van de Emotiva kunnen gebruiken. Klinkt mischien gek maar dat is toch minder goed.

Maarre ... die spectogram ... dat ziet er goed uit toch?

Ik heb trouwens net nieuwe RCA stekkertjes aan de interlinks van de Technics gesoldeerd. Dat was nog best een uitdaging zeg! De mantel van het signaal draadje (de binnenste dus) is zo zacht en smolt al als ik er naar wees ... maar om het tin te laten vloeien op dat vergulde stekkertje moet je het verdomd heet stoken ... snel draadje er bij houden ... het is goed gelukt gelukkig zonder de boel aan elkaar te laten smelten. nog effe nagemeten of tie binnen geen kortsluiting maakt maar was in 1 keer gelukt (voor iemand die weinig tot nooit soldeert 8) ).

[ Voor 20% gewijzigd door InflatableMouse op 15-11-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan niet zoveel van dat spectrogram aflezen.

in eerste instantie zou ik het gewoon met een testplaat aflezen. Ik denk dat dat veel nauwkeuriger is.
(Ik zie nu een band tussen de 5 en 15hz. Da's wel 1,5 oktaaf als je in die lage frequenties zit.)

Wil je dat niet, dan zou ik gewoon een ongebalanceerde tape monitor output nemen, en die aansluiten op je ad converter.
Voor dat kleine stukje geluidspad maakt gebalanceerd of ongebalanceerd niet zoveel uit lijkt me.

Wel mooie installatie met die sony eindversterkers. Ik hoop dat ze wat betrouwbaarder zijn dan de voorgangers (Sony TA-N80ES, volgens mij gingen die nog wel eens stuk)

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 15-11-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit artikel wilde ik jullie niet onthouden: http://www.emerce.nl/nieuws/infographic-opmars-vinyl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Interessante cijfers Wehmut... Het RTL-nieuws bracht onlangs ook een soort gelijk bericht naar buiten... van 302 duizend lp's die verkocht werden in 2011 naar 675 duizend in 2013...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch weet ik niet of ik blij moet zijn met zo'n hype, als non-conformist.
Ik ben denk ik in 2003 oid weer begonnen met platen draaien. Ook omdat je zo lekker kan klooien met draaitafels. Met cd's en digitale audio zijn de te behalen verschillen m.i. veel kleiner.

Misschien wel omdat ik daarvoor veel aanklooide met luidsprekers en het ontwerpen daarvan; die hebben veel gemeen met draaitafelelementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Voordeeltje is wel dat veel nieuwe albums ook op vinyl komen, en die kunnen ze qua geluid vaak minder 'verpesten' dan cd's. Wat ik bij lp's ook heb is dat ik ervoor ga zitten en het ga luisteren ipv nummers skippen.

Nadeeltje is wel dat de prijzen, vooral voor 2e hands, gigantische aan het stijgen zijn en een hoop mensen die denken dat alles op vinyl nu geld waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:17
mr_petit schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 21:09:
Toch weet ik niet of ik blij moet zijn met zo'n hype, als non-conformist.
Ik ben denk ik in 2003 oid weer begonnen met platen draaien. Ook omdat je zo lekker kan klooien met draaitafels. Met cd's en digitale audio zijn de te behalen verschillen m.i. veel kleiner.

Misschien wel omdat ik daarvoor veel aanklooide met luidsprekers en het ontwerpen daarvan; die hebben veel gemeen met draaitafelelementen.
Ik denk het wel, zou leuk zijn als er weer oude fabrikanten komen met degelijke nieuwe draaitafels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja maar waar de 'oude fabrikanten' nu mee komen is maar een schijntje van hun kunnen van weleer.
De toptafels worden nu geleverd door merken die ook in de jaren 90 en 00 de technologische boventoon voerde (clearaudio, transrotor etc etc) en die hebben allemaal de filosofie om kwaliteit te halen uit voornamelijk de gebruikte materialen en precisie.
De grote technologische doorontwikkeling die draaitafeltechniek in eind jaren 70-jaren 80 doormaakte, waarbij processorgestuurde gedempte toonarmen etc het licht zagen... die tijd komt nooit meer terug.
Toen was dat core business voor grote bedrijven (sony, denon, jvc, pioneer etc), waarbij ze hun technologische kunnen konden botvieren op draaitafels.

Nu is vinyl wel in opkomst en gehyped, maar het werkelijke marktaandeel is nog steeds peanuts (een paar procent), dus totaal oninteressant voor die grote bedrijven om hun volledige technische know-how en ontwikkeling in te steken.
Die tijd van sony biotracers, denon dp-100, Pioneer P3a en dat soort 'reference draaitafels' die op hoog technologisch niveau zijn doorgeëvolueerd komt nooit meer terug. Er zal dus ook niet snel meer een compleet nieuwe, baanbrekende draaitafeltechniek komen. Het hangt nu af van hoe stil clearaudio z'n lagers kan maken of hoe zwaar transrotor z'n plateau kan maken.

Oude fabrikanten die nu met nieuwe tafels komen, komen doorgaans met goedkoop chinees spul. Beetje meeliften op de hype en wat simpele euro's scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:17
Als we afhankelijk zijn van merken zoals Transrotor gaat het nooit goed komen. De masse zal geen draaitafel kopen voor 3500 (Fat Bob). Dus dan wordt het hopen op betaalbare draaitafels, waarbij de vintage steeds meer een wat-de-gek-er-voor-geeft producten zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Er zijn toch al zat betaalbare draaitafels voor mensen die nieuw zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Laat ze, ik blijf bij jaren 70 techniek, en zo gaat mijn SL1210 met AT 440 nooit meer weg. En mag mijn 1981 R88 Rowe Ami jukebox ook blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Vandaag naar Sounds in Venlo geweest en aldaar Dropkick Murphy's - Sing Loud, Sing Proud op groen vinyl gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/DropkickMurphys_zps2b4ebeeb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-11-2021
Leuk al die nieuwe platen, maar ik heb het idee dat het gat niet altijd in het midden, zit... oftewel de plaat draait niet vanuit het midden, portishead - dummy en national trouble will find me heb ik dat bijvoorbeeld mee. is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, een nakamichi dragon CT of dragon TX-1000 kopen.

Dat is wat ik bedoelde met die ongelofelijke technische ontwikkelingen die japanse maatschappijen in de jaren 80 maakten.
Dat soort systemen ontwikkelen licht ver buiten het technische bereik van merken als Transrotor en Clearaudio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
mr_petit schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:54:
[...]

Dat is wat ik bedoelde met die ongelofelijke technische ontwikkelingen die japanse maatschappijen in de jaren 80 maakten.
Dat soort systemen ontwikkelen licht ver buiten het technische bereik van merken als Transrotor en Clearaudio.
thorens td190 zou toch de platen gewoon goed moeten afspelen.... lijkt mij gewoon slecht geperste shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Je moet je ook bedenken hoe ver het uit het midden moet zitten voordat het hoorbaar is. Het lijkt heel erg als je dat ding op en neer zit zwengelen, maar als je er iets stil naast houdt zie je dat het vaak maar een millimeter of 2 a 3 is. Niet om het goed te praten maar dat is niet hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
liffey schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:59:
[...]
.... lijkt mij gewoon slecht geperste shit.
Ja, maar als je die specifieke plaat goed wilt hebben, dan heb je 2 mogelijkheden: een platenspeler die dat corrigeert (dus die nak), of een persfabriek kopen en die plaat persen maar dan wel met het gat in het midden :D

Het is een al oud en onderschreven probleem, anders had nakamichi in de jaren 80 niet zo'n enorm ingewikkeld apparaat gemaakt.
Een gat uit het midden veroorzaakt jengel. En daar is je oor heel gevoelig voor, zeker als het een aanhoudende toon is uit een snaar of blaasinstrument. Bij een sinus kan het oor makkelijk 3000hz van 3015hz onderscheiden (test dat maar eens met een toongenerator) terwijl dat maar 0,5% afwijking is.
Dat is hetzelfde als dat het gat ongeveer 1,5mm uit het midden zit. Heb je een lange sinustoon, dan hoor je die dus zweven.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 16-11-2014 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
mr_petit schreef op zondag 16 november 2014 @ 21:07:
[...]

Ja, maar als je die specifieke plaat goed wilt hebben, dan heb je 2 mogelijkheden: een platenspeler die dat corrigeert (dus die nak), of een persfabriek kopen en die plaat persen maar dan wel met het gat in het midden :D

Het is een al oud en onderschreven probleem, anders had nakamichi in de jaren 80 niet zo'n enorm ingewikkeld apparaat gemaakt.
Een gat uit het midden veroorzaakt jengel. En daar is je oor heel gevoelig voor, zeker als het een aanhoudende toon is uit een snaar of blaasinstrument. Bij een sinus kan het oor makkelijk 3000hz van 3015hz onderscheiden terwijl dat maar 0,5% afwijking is.
Dat is hetzelfde als dat het gat ongeveer 1,5mm uit het midden zit. Heb je een lange sinustoon, dan hoor je die dus zweven.
exact!
ik roep het niet omdat ik het zie, maar omdat ik het hoor!
De hoeveelheid lange tonen bij portishead is groot! hij zingt gewoon alle kanten op, echt irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Oei, hoop dat mijnes (verwacht em komende week binnen) dat niet heeft... al heb ik wel weer andere platen met dat probleem, of kromme platen.

Gisteren wel nieuwe Foo Fighters en Jett Rebel gekocht. Eerste is mooi afgewerkt, mooie, stevige kartonnen hoes in schijnbaar 9 varianten oid, ik heb de Nashville uitvoering aldus Discogs.
2e heeft een cd erbij, iets wat MOV weleens meer mag doen, download codes of cd's. Maar dat zal ook deels door de platenmaatschappijen zelf komen waar ze dat spul voor/van persen.

En Never mind the bollocks van Sex Pistols 2e hands in goede staat uit een platenbak gevist, gewoon omdat het een classic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
mr_petit schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:54:
[...]

Helaas zijn die tweedehands zeer duur en moeilijk te vinden... Wel grandioos mooie spelers, als ik er ooit een van zou kunnen bemachtigen voor een leuke prijs zeg ik zeker geen nee... Maar ik ben bang dat die tweedehands HEEL VER boven mijn bereikbaar budget zal zitten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:18
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 16 november 2014 @ 21:41:
Gisteren wel nieuwe Foo Fighters en Jett Rebel gekocht. Eerste is mooi afgewerkt, mooie, stevige kartonnen hoes in schijnbaar 9 varianten oid, ik heb de Nashville uitvoering aldus Discogs.
Ik kreeg de Washington versie! LP netjes in een anti statische hoes, maar met de kartonnen binnenhoes er apart bij.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Hoppa! Net bod gedaan en geaccepteerd via Discogs. Twee classieke oudjes, waren beide grote favorieten destijds.

Afbeeldingslocatie: http://squirrellgripprecords.com.au/images/T/deadbraincells.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://squirrellgripprecords.com.au/images/T/deadbraincells_universe.jpg

Terrorizer moet nog bevestigd worden, is al wel betaald maar die kerel is een beetje sloom. Hopelijk wel voor het weekend binnen :O .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Afgelopen weekend in Eindhoven wat platen gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/plaatjes4.jpg

Bovenste 3 nieuw, onderste 2e hands.

Vandaag postbode geweest met dit speelgoed:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/plaatjes5.jpg

Enige wat ontbreekt is tijd om het eens goed te luisteren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:39

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Waar in Eindhoven ben je geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Mediamarkt en CD Teek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Hey! Hoe kom jij aan die Mezzanine?!?

Of is dat zo'n MOV geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb sinds kort een Dual CS-521, leuke automaat (gekregen van m'n opa), en hij speelt aardig (alles werkt en hij ziet er als nieuw uit), alleen ik ben niet helemaal tevreden over het geluid.
De hoge tonen vind ik niet super, soms kraakt het en klinkt het erg 'afgekapt' (de hoogste tonen komen er niet fatsoenlijk uit, maar als gekraak). De simpele Akai van een vriend van me klinkt op dat gebied beter.
M'n opa zei dat hij de naald zo'n 5 jaar geleden vervangen heeft, maar daarna heeft het ding hooguit 2 uurtjes gespeeld (maar hem kennende kan het ook 10 jaar geleden zijn).
Zou het helpen om de naald te vervangen? Of kan ik 'm schoonmaken (met een wattenstaafje en wat alcohol b.v.?). Ik heb het bij alle platen, ook splinternieuwe platen.
En qua vervanger, wat zou een goede naald zijn? In het boekje staat dat de cartridge holder cartridges pakt met een 1/2" aansluiting.
Ik zie op Pickupnaalden.com als vervanger een Micromel en Tonar naald staan. Is dit een goede vervanger of raden jullie iets anders aan (mag rond de 50 euro kosten)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
InflatableMouse schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 20:17:
Hey! Hoe kom jij aan die Mezzanine?!?

Of is dat zo'n MOV geval?
Nop, is de Mix/Master 'box' uit 2012, 2 lp's, een cd en een dvd... en een poster :p Lag er laatst ook een bij de Mediamarkt in Antwerpen, dit was goedkoper :p
Via amazon.de gekocht, Mezzanine en Portishead ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-tom-562 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 20:18:
. Is dit een goede vervanger of raden jullie iets anders aan (mag rond de 50 euro kosten)
http://www.ebay.de/itm/Au...bnehmer-NEU-/351215859368

Beste cartridge tot 50 euro imho.
Zeker beter dan een namaaknaaldje van tonar of micromel.
Ik weet bijna wel zeker dat die tonar&micromel naaldjes niet elliptisch zijn zoals ze daar geadverteerd zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 20:30:
[...]

Nop, is de Mix/Master 'box' uit 2012, 2 lp's, een cd en een dvd... en een poster :p Lag er laatst ook een bij de Mediamarkt in Antwerpen, dit was goedkoper :p
Via amazon.de gekocht, Mezzanine en Portishead ook.
Ik ken geen mix/master box uit 2012, wat kostte die als ik vragen mag?

Ik had toevallig namelijk net op Discogs maar die RM/RE gekocht ... voor 50 euro :X Kan wel langer wachten maar ze worden toch alleen maar duurder en dan heb ik het er niet meer voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Daar heb ik een heel stuk minder voor betaald... 20 ofzo? Ook via Amazon.de. Die Blue Lines was net onder de 40 euro meen ik... lag voor 60 bij de Mediamarkt, dat is deze

edit:
Die Mezzanine is de 'Virgin 40' uitvoering... gewoon 2x 180 grams ding, exact de versie die je ook aangaf

[ Voor 18% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 18-11-2014 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Hm die Mezzanine kan ik niet vinden in die versie, ik vraag me af wat voor persing dat dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

mr_petit schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 20:41:
[...]

http://www.ebay.de/itm/Au...bnehmer-NEU-/351215859368

Beste cartridge tot 50 euro imho.
Zeker beter dan een namaaknaaldje van tonar of micromel.
Ik weet bijna wel zeker dat die tonar&micromel naaldjes niet elliptisch zijn zoals ze daar geadverteerd zijn.
Tnx! Deze past dus op mijn CS-521? Want dan bestel ik 'm meteen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Als je opa aangeeft dat hij er een nieuwe naald op heeft zitten en daar weinig tot niet mee gespeeld heeft, dan loont het wellicht om te controleren of je element goed staat afgesteld. Vervormen in hogere frequenties kan zomaar daaraan liggen.

Een nieuw element zal je namelijk ook goed moeten afstellen dus wellicht nu van de gelegenheid gebruik maken en alvast oefenen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:41
liffey schreef op zondag 16 november 2014 @ 19:53:
Leuk al die nieuwe platen, maar ik heb het idee dat het gat niet altijd in het midden, zit... oftewel de plaat draait niet vanuit het midden, portishead - dummy en national trouble will find me heb ik dat bijvoorbeeld mee. is dit op te lossen?
Toevallig staat Trouble will find me hier nu op en het gat zit hier gewoon goed in het midden.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

InflatableMouse schreef op woensdag 19 november 2014 @ 11:15:
Als je opa aangeeft dat hij er een nieuwe naald op heeft zitten en daar weinig tot niet mee gespeeld heeft, dan loont het wellicht om te controleren of je element goed staat afgesteld. Vervormen in hogere frequenties kan zomaar daaraan liggen.

Een nieuw element zal je namelijk ook goed moeten afstellen dus wellicht nu van de gelegenheid gebruik maken en alvast oefenen :P.
Ik ben er net even voor gaan zitten, de naalddruk heb ik iets aangepast, die stond op 20 mN, na wat proberen (2 extremen, heel veel, en heel weinig) kwam ik uiteindelijk op het beste resultaat met 15 mN, en verrek, dat is wat ook wordt aangeraden in het boekje wat bij de naald zat (zag ik nu pas) :+ . Het kraken is minder geworden, en het klinkt wat opener, en meer helder (klonk eerst wat dof), maar toch blijf ik nog kraken houden.
Ik heb als referentie een nieuwe plaat van ELO gepakt (zodat ik zeker weet dat het niet aan de plaat kan liggen), want dat is de meest moderne (als in, wss met de meest moderne opnametechniek opgenomen) nieuwe plaat die ik heb.
Als v.b. dit nummer
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=JyCwZtq9Hf4]
Het klinkt allemaal goed, en helder (wel wat dof, maar zo klinkt de moderne digitale versies van ELO ook enigszins), maar vanaf +/- 3:15 gaat het fout, met veel strijkers en de 'haa haa haa'-zang, dan begint het te kraken.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Deze link heb ik al eens eerder gedeeld, maar via onderstaande link kom je op een website die je exact verteld wat er eigenlijk allemaal afgesteld moet worden aan een platenspeler (dat is zeker meer dan alleen de naalddruk)... Doe er je voordeel mee en mocht je alsnog vragen hebben: stel ze gerust...

http://www.audio-creative...latenspeler-element-af/2/

Mocht je na uitvoerig afstellen nog problemen hebben is waarschijnlijk het naald / element defect en dient deze vervangen te worden... Succes en ik hoop dat je het probleem kunt oplossen zonder extra kosten te hoeven maken!

Ps.: Wat voor phono preamp of versterker / receiver met phono ingang gebruik je? Indien dit een exemplaar is met MM / MC schakelaar zorg er dan voor dat deze op MM staat, aangezien je een MM-element hebt (anders was de naald niet vervangbaar...Een eigenschap van een MC-element is dat het naald niet vervangbaar is)... ;)

[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 20-11-2014 06:54 ]

Pagina: 1 ... 80 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic