Ah, Viper Frank met zijn SL1200 video'tjes.
Ben het niet helemaal eens met zijn methode. Een ongemoduleerde testplaat is leuk om te zien of er iets raars met de arm is en of de AS totaal way off staat, want dan zwiept ie hard over de plaat, maar naar mijn mening niet geschikt om te bepalen wat precies de juiste AS is.
De skating force die je wilt counteren is namelijk (ook) afhankelijk van de slijping van de naald en de groefmodulatie. Die neem je nu niet mee.
Beter is op het gehoor, en wel zo:
1. Neem een normaal gemoduleerde groef van een testplaat met bijv een constante 1 kHz toon, het niveau waarop dat soort testtonen zijn opgenomen komt meestal overeen met een vrij luide passage muziek. Een constant signaal over langere tijd werkt ongelofelijk veel gemakkelijker dan muziek.
2. Zet de AS (anti skating) laag, ik zet hem op 1 voor ik begin maar 0.5 of 0 zal ook werken. Verlaag de VTF (naalddruk) totdat er bij een kanaal hoorbaar vervorming begint op te treden, dat hoor je het best met een goede koptelefoon. Bij mij gebeurt dat meestal onder 1 gram bij de eerste groef van de Firato Hifi Test plaat 2.
3. Stel vervolgens de AS bij totdat de vervorming minimaal is, dat betekent meestal ook netjes verdeeld over beide kanalen. Indien rechts vervorming, meer AS bijdraaien. Links vervorming, AS terugdraaien.
4. Vervolgens draai je de VTF weer omhoog naar de normaal ingestelde waarde en draai je de AS proportioneel omhoog. Klaar!
Dus bijvoorbeeld: stel bij 1.0 gram VTF vervorming en AS bijgeregeld voor minimale vervorming naar 1.1. Vervolgens de VTF terug naar de standaard 1.5 en dan de AS naar 1.5/1.0 * 1.1 = 1.65.
Opm. 1: Zet je nu de plaat zonder groef weer op dan kan het best dat de naald naar binnen of buiten trekt, maar dat doet er niet toe.
Opm. 2: Ook niet goed: een heel erg vet gemoduleerde groef (hoger dan je ooit in muziek tegenkomt) van een testplaat gebruiken. Dan kom je standaard te hoog uit.
Opm. 3: Wat je hier doet is gebruik maken van de mindere tracking van de naald bij lagere naalddruk om de juiste AS in te stellen. Een duidelijke illustratie dat een lage VTF niet altijd beter is, ook niet voor je vinyl: zo'n stuiterend diamantje (vervorming). Daarom stel ik de VTF dus nooit lager in dan de door de fabrikant aanbevolen waarde maar altijd een tikje hoger. Wel altijd binnen de door de fabrikant aanbevolen range.
[
Voor 12% gewijzigd door
Cap op 27-10-2014 15:00
]