Centrering van de plaat die ik gebruikte was goed.
Dat van die resonantiefrequenties heb ik uiteraard niet nagemeten, maar ik vind de methodes die ze daar hanteren wel aardig chaotisch èn niet zo accuraat. De afwijkingen en gegevens die ze van elkaar rapporteren zijn groot genoeg om geen uitsluitsel te geven in hoeverre zij fouten maken (let op, het zijn amerikanen, en die zijn gewoon niet bijster slim), en in hoeverre de fout bij de draaitafel zit.
Ook het meten van een frequentie om en nabij de resonantiefrequentie van de naald zelf is in theorie bijna onmogelijk omdat de naald zelf ook een q factor heeft.
NIEMAND heeft het daar over. Dat houdt in dat niemand daar ook maar iets weet van frequentieanalyse. Dat zegt voor mij genoeg, temeer er een hele simpele methode bestaat om het wèl goed en accuraat te meten. Door gewoon op 78rpm oid te meten. Ook daar is niemand opgekomen gek genoeg.
Maar ja, het zijn en blijven amerikanen. Goed aan knopjes kunnen draaien (of hedentendage menutjes in programma's aanklikken), maar ZELF nadenken... ho maar.
Goed, dan was weer mijn 'rant of the day'
Overigens is die resonantietest ook maar een leidraad. De afwijkingen die ze daar in hz rapporteren zijn veel kleiner dan de afwijkingen die elementen hebben tov hun opgegeven compliantie
Of je op 10 of 11 hz zit maakt an sich niet zo heel veel uit. De Q factor van het element heeft wellicht een nog grotere invloed op de resonanties die het element ondervind.
Dus ik schrijf de hifinews plaat niet gelijk af. Ik vond het een fijne plaat om mee te werken. Ik weet ook niet hoe de firatoplaat gemaakt is en wat daar de afwijkingen zijn. Maar die werken ook dus gebruik ik die

(al heb je ze niet zo vaak nodig; het is 1 keer instellen

)
Daar waar de hifi-news gewoon veel beter is tov de firato is dat je op begin, midden èn eind een test hebt voor de antiskating, zoals het hoort. Dit omdat de skatingkracht varieert met de positie op de plaat, en je antiskating daarvoor moet compenseren. Dat kan je hier dus checken.
Ook bij de firatoplaat zit de test voor de resonantiefrequentie aan het eind. Zo'n test zie ik liever eerder op de plaat. Zeker omdat die firato/erato plaat uit 2 stuks bestaat, is daar dus ook fysiek de ruimte voor.
Dat zijn dus dingen waarom ik de hifinews plaat in theorie beter vind (met name dat antiskating aspekt).
Ik heb wel zo m'n ideeen hoe ik zelf een testplaat zou maken

Maar dat is niet zo simpel, aangezien het snijden van hele harde signalen, òf lage frequenties heel erg moeilijk is (dat laatste zou óók wel eens een probleem met die plaat (en dus ook andere testplaten) kunnen zijn).
Gewoon een sony biotracer kopen, dan heb je die resonantietest/lage tonen helemaal niet meer nodig
[
Voor 24% gewijzigd door
mr_petit op 19-09-2014 20:42
]