Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Die Hi-Fi news is in opzet goed, en leuk om mee te spelen, maar eigenlijk een beetje een prul: ze zijn niet goed gecentreerd (mijne ook niet, zowel gat als uitsnede plaat) en de door de stem aangekondigde (resonantie)frequenties kloppen niet met de werkelijke, en er zijn meer issues. Als de input van je experiment al een (onbekende/ongedocumenteerde) fout is dan wordt het lastig om conclusies te trekken. Ik vind het wel kwalijk om dat zo talloze mensen op het verkeerde been gezet worden en bezig zijn fouten op te lossen die er misschien helemaal niet zijn, van gelijkloopproblemen, resonantiepieken tot vervormingsissues aan toe.

http://forums.stevehoffma...e-resonance-tones.159661/
http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=vinyl&m=594322
http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=vinyl&m=291688
Centrering van de plaat die ik gebruikte was goed.
Dat van die resonantiefrequenties heb ik uiteraard niet nagemeten, maar ik vind de methodes die ze daar hanteren wel aardig chaotisch n niet zo accuraat. De afwijkingen en gegevens die ze van elkaar rapporteren zijn groot genoeg om geen uitsluitsel te geven in hoeverre zij fouten maken (let op, het zijn amerikanen, en die zijn gewoon niet bijster slim), en in hoeverre de fout bij de draaitafel zit.
Ook het meten van een frequentie om en nabij de resonantiefrequentie van de naald zelf is in theorie bijna onmogelijk omdat de naald zelf ook een q factor heeft.
NIEMAND heeft het daar over. Dat houdt in dat niemand daar ook maar iets weet van frequentieanalyse. Dat zegt voor mij genoeg, temeer er een hele simpele methode bestaat om het wl goed en accuraat te meten. Door gewoon op 78rpm oid te meten. Ook daar is niemand opgekomen gek genoeg.
Maar ja, het zijn en blijven amerikanen. Goed aan knopjes kunnen draaien (of hedentendage menutjes in programma's aanklikken), maar ZELF nadenken... ho maar.

Goed, dan was weer mijn 'rant of the day' :D

Overigens is die resonantietest ook maar een leidraad. De afwijkingen die ze daar in hz rapporteren zijn veel kleiner dan de afwijkingen die elementen hebben tov hun opgegeven compliantie :D
Of je op 10 of 11 hz zit maakt an sich niet zo heel veel uit. De Q factor van het element heeft wellicht een nog grotere invloed op de resonanties die het element ondervind.

Dus ik schrijf de hifinews plaat niet gelijk af. Ik vond het een fijne plaat om mee te werken. Ik weet ook niet hoe de firatoplaat gemaakt is en wat daar de afwijkingen zijn. Maar die werken ook dus gebruik ik die :) (al heb je ze niet zo vaak nodig; het is 1 keer instellen O-) )
Daar waar de hifi-news gewoon veel beter is tov de firato is dat je op begin, midden n eind een test hebt voor de antiskating, zoals het hoort. Dit omdat de skatingkracht varieert met de positie op de plaat, en je antiskating daarvoor moet compenseren. Dat kan je hier dus checken.
Ook bij de firatoplaat zit de test voor de resonantiefrequentie aan het eind. Zo'n test zie ik liever eerder op de plaat. Zeker omdat die firato/erato plaat uit 2 stuks bestaat, is daar dus ook fysiek de ruimte voor.
Dat zijn dus dingen waarom ik de hifinews plaat in theorie beter vind (met name dat antiskating aspekt).

Ik heb wel zo m'n ideeen hoe ik zelf een testplaat zou maken ;)
Maar dat is niet zo simpel, aangezien het snijden van hele harde signalen, f lage frequenties heel erg moeilijk is (dat laatste zou k wel eens een probleem met die plaat (en dus ook andere testplaten) kunnen zijn).

Gewoon een sony biotracer kopen, dan heb je die resonantietest/lage tonen helemaal niet meer nodig :+

mr_petit wijzigde deze reactie 19-09-2014 20:42 (24%)

"man is not truly one, but truly two,"

Ik heb in een van die linkjes (of een andere) wel gelezen dat iemand gemeten had op hogere snelheid, zodat de frequenties in het hoorbare gebied kwamen, ik meen dat de conclusie bleef dat de frequenties niet helemaal accuraat waren. Er zit ook wel een duidelijke overeenkomst in bepaalde afwijkingen op bepaalde frequenties als de staatjes in het ene topic op het ene forum over HFN1 en het andere topic op het andere over HFN2 bekijkt, met name de grote afwijking op 13Hz. Maar goed, geen zin om opnieuw al die topics uit te pluizen. :)

Wat de AS test betreft heb je helemaal gelijk, daarvoor was de HFN gewoon handig.

Biotracer is mooi maar daar begin ik maar niet aan, heb net een set SL10's verkocht die op dat gebied ook niet in de problemen zouden moeten komen, maar ik gebruikte ze nooit. ;)
Een SL10 heeft geen actieve demping in de toonarm.
Biotracer houdt in dat er een laterale en verticale spoel en kern in de arm zit, die bij resonantie een spanning opwekt in een tegenspoel op het vaste deel van de arm. Dat gaat naar een processor en die berekend een tegensignaal die teruggaat en de resonantie in de arm aktief dempt. In beide richtingen dus (behalve op de ps-70, die doet alleen lateraal).

Ja da's inderdaad een zeer mooi principe, ik doelde bij de SL10 op het feit dat het een linear tracker is ivm de AS, maar zie nu inderdaad dat jij het over de RF had. :P
quote:
myrmidon192 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 23:17:
Alhoewel Bol.com niet altijd mijn grootste vrienden zijn hebben ze nu wel een erg mooie deal voor de mensen die de Beatles in Stereo op vinyl willen hebben. 200 euro voor de hele box :)

http://www.bol.com/nl/p/vinyl-boxset/1000004011008254/

Ik heb er een besteld (ondanks dat ik van de week Sgt. Peppers op mono heb gekocht :+ ).. weet niet hoe lang hij nog voor deze prijs leverbaar.
Nou dat was vrij snel afgelopen en de prijs is behoorlijk gestegen. ;)

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 28-06 14:55

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Bah...

Ik heb nu denk ik een goede 150 platen gewassen met de Knosti. 70% gedenatureerd water en 30% isopropanol 99% gebruikt om alles te wassen.
Nu merk ik dat ik steeds na het afspelen van zo'n gewassen plaat een pluisje aan mijn naald heb.
Gisteren was het geluid bij een van mijn (nieuwe ongewassen) dusdanig beroerd en keek ik even naar de naald. Hier zat dus weer zo'n plakkerige pluis aan.

Wat doe ik verkeerd?
Is het raadzaam om alle platen nogmaals te wassen met alleen gedenatureerd water?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Servor
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met eigen brouwseltjes maar wel met het beruchte Knosti pluisje bij gebruik van de Knosti-eigen vloeistof. Ik gebruik nu QS Audio Vinyl cleaner, niet goedkoop, maar geen stofje of pluisje meer gezien sindsdien. Echt een aanrader. Heb het idee dat het nog wat beter reinigt ook. Haalt (volgens de slogans op de verpakking) ook alle oude resten van vorige reinigers weg.
Je doet niks verkeerd. Je kan nawassen met gedenatureerd water maar dan wel METEEN voordat het isopropanol mengsel opdroogt. Dat betekent dus 2 knosti's naast elkaar. Dan was je er meer van af, maar geen garantie van helemaal geen pluisje. Aan de andere kant is het pluisje na 1 keer draaien weg, dus ook geen ramp.

• Servor
  • Niet online
Het Knosti pluisje kan anders aardig hardnekkig zijn hoor. Het wordt wel steeds minder, true, maar het is maar zelden dat het met 1x draaien weg is (bij mij).

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het is dus niet de Knosti vloeistof, maar dit 'eigen' mengsel.

Ik zal eens een proefje doen met een plaat, en kijken of het na 1x draaien inderdaad weg is. Dan heb ik er ook geen moeite mee verder.

Het viel mij al op dat er soms opgedroogde druppels zichtbaar achterbleven op de Knosti zelf en op de platen.
We'll see...

Servor, ok, vrijwel. ;)

Nyarlathotep, dat weet ik, maakt verder weinig verschil voor het pluisje. Komt dus van de isopropanol. Knosti of eigen. ;)

Druppels heb je al heel snel bij heel weinig residu, of dat nu achtergebleven vuil is of verontreinigde oplossing. De enige echte oplossing zou zijn een afwasbak vol verse vloeistof, 1 plaat erin en dan weggooien. Dit 2 keer herhalen (3x spoelen, scheikunde regel). Wel zonde. ;)

• Zalmanman
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 28-06 16:57

Zalmanman

So long,

En vrijdag komt Waters' Amused to Death uit: linkje.
Nou, die ga ik zo maar pre-orderen. Het is mijn optiek het beste album wat er ooit gemaakt is. En als The Endless River te pre-orderen is zal die ook besteld worden. RIP portemonnee zullen we maar zeggen, want die vinyl issues van Pink Floyd zijn wel erg duur. Overigens lijk je bij de LP ook een download-code te krijgen. Hopelijk in FLAC kwaliteit though.

(En dan komt er ook nog een Waters solo-album aan. Deze Pink Floyd fan is heel erg blij.)

Zalmanman wijzigde deze reactie 22-09-2014 17:30 (15%)

and thanks for all the fish.

• Wehmut
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 27-03 12:00
quote:
Cap schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:28:
Je doet niks verkeerd. Je kan nawassen met gedenatureerd water maar dan wel METEEN voordat het isopropanol mengsel opdroogt. Dat betekent dus 2 knosti's naast elkaar. Dan was je er meer van af, maar geen garantie van helemaal geen pluisje. Aan de andere kant is het pluisje na 1 keer draaien weg, dus ook geen ramp.
^^ doe ik ook, werkt prima! Gebruik die knosti vloeistof al lang niet meer, nog steeds spoel ik alles na met demi water.

Mijn platenkast

quote:
Cap schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:52:

Nyarlathotep, dat weet ik, maakt verder weinig verschil voor het pluisje. Komt dus van de isopropanol. Knosti of eigen. ;)
Ik betwijfel of isopropanol een pluisje achterlaat. Mijn isopropanol iig niet.
Het lijkt me waarschijnlijker dat de plaat al een keer eerder met knostivloeistof is behandeld (of een andere vloeistof met dezelfde eigenschap), en daarna gewassen dus met deze vloeistof, maar dat het vorige residu niet goed is weggehaald.
Ik heb namelijk geen last van pluis.

Ik heb overigens ook geen probleem met vlekken (althans ik zie ze niet echt), maar ik gebruik dus ook absoluut geen afwasmiddel. Ik heb dus een keer een test gedaan op een plaat met verschillende wetting agents, waaronder afwasmiddel, en afwasmiddel was de enige die zichtbaar een residu achterliet. Een soort van olieachtige glans. Zeg maar dezelfde regenboogkleuren die je soms ook in een zeepbel ziet.
Als wetting agent gebruik ik dus Surfynol 104PA (van airproducts, een keer een potje aangevraagd als free sample, waarmee ik dus honderden liters kan maken...), want dat kwam het beste uit die test.
Ik had dus (in kleine hoeveelheid) 10 verdunde mengsels gemaakt (dus 30% IPA, 70 water, en ca 2ml/1L wetting agent/surfactant), en van die mengsels elk een druppel op een plaat gelegd, en gekeken hoe snel de vloeistof door de groeven trok (dus na 1min oid meten over welke afstand de vloeistof door de groef getrokken was door de capilaire werking).
En daarna gekeken als eea opgedroogd was hoe het residu weerspiegelde, wat er te zien was.

In dat surfynol 104 zit 2,4,7,9-Tetramethyl-5-decyne-4,7-diol als actieve stof voor degene die dat interessant vinden. (ook wel TMDD genoemd)

mr_petit wijzigde deze reactie 22-09-2014 21:43 (5%)

• Servor
  • Niet online
Is het zeker dat ATD vrijdag uitkomt ja? Dat album is vaker uitgesteld dan wat dan ook zeg.
Ik gebruik de Hfer Chemie 99,9 IPA icm gedestilleerd water en heb geregeld een pluisje. Maar kan best dat dat komt omdat niet al het vuil eraf is ondanks verwoed (doch rustig) tig keer de ene en tig keer de andere kant op draaien in de knosti en naspoelen met gedestilleerd water. Het zijn oude platen van verschillende afkomst dus wat er ooit mee gebeurd is weet ik niet. Het gekraak en geknisper is wel weg, dus dat gaat goed.

Opgedroogde waterspatjes ("vlekken") krijg je pas na een tijdje als de Knosti / IPA / whatever oplossing niet helemaal loepzuiver meer is, in combinatie met niet optimaal drogen. Vermoed ik. je ziet ze dan in de gladde uitloopgroef. Maar het stelt niks voor.

Wetting agent heb ik ook, moet even opzoeken welke. Heb flessen gemixt met en zonder maar dat maakt geen verschil voor het pluisje. Wl voor het drogen en het antistatisch effect. ;)

Deze heb ik iig staan: http://www.tetenaluk.com/...-plus-additive-237ml.html

Cap wijzigde deze reactie 22-09-2014 19:19 (8%)

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Nouja, dan laat ik het voor wat het is.
Ik zie overigens wel verschil tussen platen onderling. Sommige platen drogen sneller op dan andere platen. Bij de een wat meer spatjes dan bij de ander, if any. Wellicht ligt het aan de breedte van de groef, de diepte, of de samenstelling van het vinyl. Who knows... Wetting Agent gebruik ik overigens niet. Dat gaat mij dan weer iets te ver :P
Overigens komen alle platen keurig antistatisch uit de wasser, dus dat gaat prima.

• Polycom
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:19
quote:
Zalmanman schreef op maandag 22 september 2014 @ 17:26:
En vrijdag komt Waters' Amused to Death uit: linkje.
Nou, die ga ik zo maar pre-orderen. Het is mijn optiek het beste album wat er ooit gemaakt is. En als The Endless River te pre-orderen is zal die ook besteld worden. RIP portemonnee zullen we maar zeggen, want die vinyl issues van Pink Floyd zijn wel erg duur. Overigens lijk je bij de LP ook een download-code te krijgen. Hopelijk in FLAC kwaliteit though.

(En dan komt er ook nog een Waters solo-album aan. Deze Pink Floyd fan is heel erg blij.)
Ik heb hier Amused to Death al liggen op 180Grams vinyl. Toen der tijd gekocht voor 100,- zit nog in het plastic :D Nu zou ik zoiets nooit meer doen overigens.

Die 'nieuwe' Pink Floyd plaat ben ik eigenlijk helemaal niet warm voor te krijgen. De laatste twee Pink Floyd albums vind ik eigenlijk helemaal niets.

edit -
http://www.brain-damage.c...ssue-further-delayed.html

Polycom wijzigde deze reactie 22-09-2014 19:58 (5%)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:43

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Ik merk dat ik bij het wassen toch soms iets te lang met zelfde spul door ben blijven gaan, krijg je een kleine ruis op dezelfde plek op de plaat omdat dat spul indroogt in de groeven.

Heb nu Art du Son, maar merk niet of dat nu echt veel beter of slechter is dan de Knosti vloeistof die ik hiervoor gebruikte. Relatief cheap, maar wil hierna wat anders proberen.

Het is zo brak dat die Okki Nokki's ed zo duur zijn...

Vitality Discoshow

• Von Henkel
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:12
Vorige week was ik in Heerlen bij Didi Recordshop.
En daar wassen ze de 2e hands platen ook, ik heb diverse in handen gehad die "ingevreten" waren.
Je zag de opgedroogde plekken zitten, en daar waar het goed nat is geweest werkt dat spul nog een tijd na.
Tja, na het wassen wel GOED laten drogen voordat je ze in de hoes stopt natuurlijk... :P
Ja, zeker als je een plaat die nog niet 100% droog is in zo'n antistatische hoes probeert te stoppen. Die kleeft gelijk vast en je kan opnieuw beginnen.

Drogen duurt snel iets van 30-45 min geloof ik? (schatting).

Als je daar niet op wilt wachten kan je beter doorsparen voor eentje met afzuiger. (heeft ook andere voordelen)
Kost wel wat. Of je maakt er zelf eentje (dat is natuurlijk 100% tweaker-waardig!!)

• Von Henkel
  • Laatst online: 00:12
Goedkoopste tot nu toe, Roger Waters - Amused To Death HQ 2LP
Ik wacht nog even tot hij daadwerkelijk te krijgen is...

Von Henkel wijzigde deze reactie 23-09-2014 00:30 (14%)

• ReVision
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 00:14
quote:
PuDy schreef op maandag 22 september 2014 @ 19:56:
[...]

Ik heb hier Amused to Death al liggen op 180Grams vinyl. Toen der tijd gekocht voor 100,- zit nog in het plastic :D Nu zou ik zoiets nooit meer doen overigens.
Ik mag toch echt hopen dat je dat er niet voor betaalt hebt, want die 180gr versie is een unofficial/bootleg.

Er zijn tot op heden maar twee originele versies uitgebracht en die zijn beide op 140gr.

http://www.discogs.com/Ro...sed-To-Death/master/49965

Discogs iCheckmovies

• InflatableMouse
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 28-06 21:13

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Amused to Death preordered bij Bol! Machtig mooi album, is altijd al een favoriet van me geweest op CD, ben erg benieuwd hoe die van Analogue Productions gaat klinken!

Andere releases die ik van AP heb klinken beduidend beter dan de reguliere CD produkties, ik heb bijvoorbeeld de Stevie Ray Vaughan box (45rpm) en J.J. Cale Troubadour. Als ATD ook maar in de buurt gaat komen van die releases kan je van me aannemen dat tie zeer de moeite waard gaat zijn!

• Servor
  • Niet online
Eerlijk gezegd denk ik niet dat ATD dit jaar nog gaat uitkomen. Ik hoop het wel, zowel de vinyl als de SACD versie hebben mijn interesse, maar dat ding is al zo vaak uitgesteld... en nu ook weer, zonder nu een datum te noemen waarop hij wel uitkomt, nee, ik weet het niet... Kennelijk is er iets aan de hand op dat vlak.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

quote:
mr_petit schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 00:29:
Drogen duurt snel iets van 30-45 min geloof ik? (schatting).

Als je daar niet op wilt wachten kan je beter doorsparen voor eentje met afzuiger. (heeft ook andere voordelen)
Kost wel wat. Of je maakt er zelf eentje (dat is natuurlijk 100% tweaker-waardig!!)
Met goed keukenpapier (dat niet pluist) kan je de LP afdrogen. Met de platte hand 2 vellen en met de groef mee voorzichtig en langzaam afdrogen. Niet te veel druk zetten verder, keukenpapier heeft een goeie zuigende werking. Daarna is het maar een paar minuten uit laten dampen en ben je klaar.

Ik ben zelf overigens ook gestopt met een druppel dreft toe te voegen. Je voelt al als je je mengel na het toevoegen van een druppel tussen je vingers droog wrijft dat het vettig aanvoelt en naar wasmiddel ruikt. Dat wil je niet op je platen achterlaten.

Die wetting agent waar je het over hebt, waar vind ik zoiets?
Niet specifiek die van mr_petit ofzo, maar hier bijvoorbeeld. ;)

Van wetting agents kan je ook weer een hele studie maken, zoveel mensen zoveel meningen. Aan het ene eind van het spectrum mensen die menen dat afwasmiddel, glansspoelmiddel en zelfs glassex prima zijn, helemaal aan de andere kant mensen die mennen dat je vinyl er van stuk gaat en dat je alleen maar "officile" middelen mag gebruiken. Die vinden vaak ook dat IPA schadelijk is terwijl ik op basis van geur en gedrag de kans dat dit ook in de Knosti vloeistof zit 99% acht. :P Daartussenin heb je mensen die vinden dat bepaalde wetting agents verboden zijn op basis van een bepaald stofje dat erin zou zitten.
Wees in ieder geval voorbereid op doemverhalen dat wetting agents (of whatever ander ingredient van een zelfgebrouwen goedje) misschien goed lijken te werken maar dat je over X jaar (1, 2, 15?) met geruneerd vinyl zit. Angst zaaien is natuurlijk gemakkelijk.

Cap wijzigde deze reactie 23-09-2014 10:08 (75%)

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

quote:
PuDy schreef op maandag 22 september 2014 @ 19:56:
[...]

Die 'nieuwe' Pink Floyd plaat ben ik eigenlijk helemaal niet warm voor te krijgen. De laatste twee Pink Floyd albums vind ik eigenlijk helemaal niets.

edit -
http://www.brain-damage.c...ssue-further-delayed.html
Doodzonde inderdaad! Het is een bootleg van slechte kwaliteit. Sowieso zonde ook om een plaat te kopen en deze in het plastic te laten. Muziek moet je luisteren!

• Servor
  • Niet online
Ik heb net nog maar een Mastersound Gold CD van ATD gekocht via Marktplaats... ik zie het voorlopig niet gebeuren en wilde al tijden een originele ATD CD en dit is zo'n beetje de max. van wat er nu te krijgen is voor deze titel. Zat er al een tijdje naar te loeren dus nu maar gedaan.

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Waarom moet die nieuwe LP 50 euro kosten??!! Ik zit even rond te kijken... Bij Bol.com kost ie zelfs 55 euro. Dat is gewoon belachelijk... Een dubbel LP zou niet meer dan 25 euro moeten kosten. Want zo te zien is er verder niets bijzonders aan deze uitvoering?

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

quote:
Nyarlathotep schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 12:06:
Waarom moet die nieuwe LP 50 euro kosten??!! Ik zit even rond te kijken... Bij Bol.com kost ie zelfs 55 euro. Dat is gewoon belachelijk... Een dubbel LP zou niet meer dan 25 euro moeten kosten. Want zo te zien is er verder niets bijzonders aan deze uitvoering?
Is van Analogue Productions, persing van QRP. Vergelijkbaar met de Original Master Recordings van Mofi, die zijn ook altijd duurder dan het reguliere massa produktie spul.

AP releases zijn altijd beperkt in oplage, in combinatie met de vraag maakt hem dan wat duurder.

Edit: linkje met wat leesvoer:
http://www.analogueproduc...?do=detail&Title_ID=89109

InflatableMouse wijzigde deze reactie 23-09-2014 12:20 (7%)

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

Gek zeg, dit kreeg ik net van bol.com:
quote:
Hartelijk dank voor uw e-mail van 22 september 2014.

Wij hebben deze vraag eens bekeken, en op de site staat nog 26 september 2014. Wij gaan er van uit dat deze datum juist is. Als hier nog wijzigingen in worden gedaan, krijgt u hier bericht over.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,
Wel of niet doen? :X

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

quote:
InflatableMouse schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 12:19:
[...]

Is van Analogue Productions, persing van QRP. Vergelijkbaar met de Original Master Recordings van Mofi, die zijn ook altijd duurder dan het reguliere massa produktie spul.

AP releases zijn altijd beperkt in oplage, in combinatie met de vraag maakt hem dan wat duurder.

Edit: linkje met wat leesvoer:
http://www.analogueproduc...?do=detail&Title_ID=89109
Interessant, dat wel. Het is ook gewoon een heel goed album. Maar toch, die prijs... Ik heb flink wat 180 grams vinyl (veel gekleurd) wat in een oplage van slechts 100-150 stuks is uitgegeven. Die waren met 30 euro ook al niet goedkoop, maar wel betaalbaar.
Hoewel ik mij kan voorstellen dat de mensen die bij deze heruitgave betrokken zijn wel iets meer betaald krijgen blijft het ding te duur.

Ik probeer tevergeefs lijkt wel mezelf in te houden wat het kopen van vinyl betreft. Over twee weken ploft er een boxset op de mat met veertien 200 grams LP's er in... En nog vijf losse LP's onderweg. Ik moet nu toch eens even stoppen eigenlijk :X

• masauri
  • Laatst online: 09:08

masauri

aka qwybyte

quote:
Nyarlathotep schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:44:
Ik probeer tevergeefs lijkt wel mezelf in te houden wat het kopen van vinyl betreft. Over twee weken ploft er een boxset op de mat met veertien 200 grams LP's er in... En nog vijf losse LP's onderweg. Ik moet nu toch eens even stoppen eigenlijk :X
Lijkt me normaal :+
Anyway, winter komt eraan en dan wil je wat te luisteren hebben? 8)
Then again, vinyl or drugs? >:)

Al jaren op zoek naar deze cd: DJ Tisto - Live At Sensation

quote:
[...]

Over twee weken ploft er een boxset op de mat met veertien 200 grams LP's er in...
Zal een behoorlijke plof geven dan. ;)

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

quote:
[...]

Meer is beter :D

Maarre ... welke boxset is dat? :P

Ik heb tijdje terug Texas Hurricane box van Stevie Ray Vaughan gekocht (Ook van AP), 6 x dubbel 200gr 45rpm. Ik twijfel of ik die Doors boxset moet halen, wil ik eigenlijk ook wel graag maar 400 euro zeg .. :F

over die Amused to Death moet je niet moeilijk doen. Je kan beter wat anders laten liggen vind ik .. of gewoon paar weekjes brood met pindakaas eten en sparen haha! :+

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Gelukkig zijn er veel mensen hier met hetzelfde 'probleem' als ikzelf :+

Overigens net de nieuwe Goat binnengehad op transparant goud vinyl en bonus 7". De foto is dus niet helemaal correct, het lijkt 'massief' goud:

Dit is de boxset waar ik het over had. Al het tot nu toe uitgekomen werk van Moonsorrow:

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

De Splatter version :D (ook net opgezocht hoor, ik kende het verder niet)! Ik zit nu naar Verisakeet te luisteren, lekker album!

Maar wat ziet die box er vet uit zeg!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ja, dat label (Blood Music) geeft alleen LP's uit in een zeer kleine oplage. Gelukkig wel meerdere versies van de boxsets. Van een eerdere box (SYL) heb ik de die-hard versie op transparant vinyl, maar voor deze heb ik dus de iets goedkopere half/half splatter versie genomen.
Volgend jaar komt er een ng grotere set met alles van Emperor. Ik ben al aan het sparen. Want die gaat de 400 euro grens zeker passeren ;(

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Hier ook wat gouds:

Dubbel LP... Alleen zitten er op 1 plaat allemaal zwarte puntjes... alsof er stof in de pers zat oid en ook over beide kanten verspreid, het is wel terug te horen, dus maar even melden en kijken of ik een nieuwe krijg.
De vloek van MOV ? :p

Vitality Discoshow

• masauri
  • Laatst online: 09:08

masauri

aka qwybyte

quote:
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 20:07:
Hier ook wat gouds:

[afbeelding]

Dubbel LP... Alleen zitten er op 1 plaat allemaal zwarte puntjes... alsof er stof in de pers zat oid en ook over beide kanten verspreid, het is wel terug te horen, dus maar even melden en kijken of ik een nieuwe krijg.
Over goud gesproken, zat zelf een plaat te overwegen die goud is, maar vind je kwa kleuruitzicht dat het echt zen meerwaarde heeft? Omdat we gewend zijn dat het meer blinkt zeg maar.

Al jaren op zoek naar deze cd: DJ Tisto - Live At Sensation

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Vind gekleurde platen sowieso wel tof... met wit eigenlijk als mooiste, vind dit goud wel meevallen... als het niks duurder is dan zwart is het wel tof.

Heb hier ondertussen wat kleurtjes liggen, MOV doet bv van wat bekendere releases vaak een beperkte oplage in kleur. Andere gewoon toevallig zo gekocht.

Vitality Discoshow

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Die zwarte vlekjes is waarschijnlijk zwart vinyl, hebben ze de pers niet goed schoon gemaakt.

Mijn witte Rumors heeft ook een zwarte vlek, ik hoor het niet overigens.
quote:
InflatableMouse schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 08:24:
[...]
Die wetting agent waar je het over hebt, waar vind ik zoiets?
http://www.airproducts.co...C0EAE44E3A03869A2BAE1480D

Daar zie je ook 'order sample' staan. Ze hebben veel meer soorten (dit zijn dus specifiek stofjes bedoeld voor fabrikanten die eerst willen experimenteren voordat ze 100 liter bestellen).

Ik weet niet of ze dat nog allemaal zo bestellen zonder erachteraan te bellen etc, maar ik kon destijds 5 verschillende soorten bestellen en die kreeg ik gratis thuisgestuurd. En omdat gratis goedkoper is dan kopen 8)7

En het was een leuk avondje klooien met een zooi reageerbuisjes, houdertjes, pipetjes, maatglaasjes, erlenmeyertje etc wat ik had gekocht bij een labwinkel.... alsof het weer een scheikundepracticum was :P

Maar dat is onderhand wel 10 jaar geleden oid dat ik dat allemaal deed... :)

Die goedjes voor fotopapier zijn natuurlijk ook interessant. Dat is allemaal voor een redelijk vergelijkbaar doel, dus daar hebben ze ook op zitten nadenken.

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

quote:
Hier ook wat gouds:

[afbeelding]

Ik heb bij aardig wat gekleurd vinyl zwarte stipjes, veegjes en vlekjes. Dit hoor je niet terug, ik denk dat je jezelf gek maakt :P
f jij moet een fabricagefoutje hebben. Voel je ook iets als je er met je vinger langsgaat, of een borsteltje?
Het is in ieder geval normaal hoor, die zwarte restjes. De ene plant houdt zijn persen blijkbaar schoner dan de ander. Ik hoor in ieder geval geen gekke dingen op die platen.

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Het zijn geen vlekjes ofzo, weet dat dat idd kan gebeuren, maar echt harde puntjes die ook zichtbaar uitsteken en terug te horen zijn.

KeRsTmAnNeKe wijzigde deze reactie 24-09-2014 07:57 (3%)

Vitality Discoshow

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

quote:
Thx! Heb een sample besteld, ben benieuwd!

Ik ga niet met reageerbuisjes aan de slag, ik vertrouw erop dat jij je huiswerk goed heb gedaan :*)

• ReVision
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 00:14
Hier ook gelijk 5 samples besteld, nu maar hopen dat het zonder problemen binnen komt.

ReVision wijzigde deze reactie 24-09-2014 18:50 (7%)

Discogs iCheckmovies

• MilaNL
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22-04 20:59
Toen ik daar samples bestelde werd me verteld dat dat niet de bedoeling was :P Succes dus.

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Degene die plastic hoezen om de lp's doen... doe je dat met de opening naar achter zodat je de binnenhoes gewoon direct in de hoes doet, of juist met de opening naar boven en de binnenhoes los achter de normale hoes?

Laatste hoorde ik laatst nl ergens. Had volgens hem als voordeel dat als je meerdere platen in een kast stopte ze niet uit die hoezen gleden, en je hoezen beschadigen niet door het steeds erin en eruit halen van je binnenhoes...

Vitality Discoshow

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 27-06 22:49

loewie1984

music addict!

En de volgende albums wat uit 'liefde' voor het vinyl opnieuw en geremasterd worden uitgebracht: Bruce Springsteen. Ja de platenbonzen hebben het goed in de gaten. Lekker geld uit de tas kloppen van de verzamelaars, die gekken betalen toch wel.

Mij niet gezien!

discogs

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Zag het, eerste 7 albums werden geremastered ofzo... Tja, hij is hot momenteel, breng ze uit als hij z'n nieuwe album in de schappen heeft liggen en cashen maar.

Aan de andere kant natuurlijk ook wel goed dat sommige oude albums (algemeen, niet zozeer Springsteen) opnieuw geperst worden, vanwege de zeldzaamheid van oud spul, terwijl die albums nog best populair kunnen zijn. De echte verzamelaar gaat voor de eerste persing, de liefhebber van de muziek koopt gewoon wat ie kan vinden.

Zolang ze James Last maar niet gaan remasteren, al zou dat wel een leuke 1 april grap zijn... MOV reissue van James Last op klompen op een kaas-gele plaat.

Vitality Discoshow

• SD5k
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 28-06 18:39

SD5k

>4&X

quote:
Nyarlathotep schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:16:
Gelukkig zijn er veel mensen hier met hetzelfde 'probleem' als ikzelf :+

Overigens net de nieuwe Goat binnengehad op transparant goud vinyl en bonus 7". De foto is dus niet helemaal correct, het lijkt 'massief' goud:

[afbeelding]
Ik heb hem ook binnen, op de sticker die op de hoes zit staat dat het de gouden versie is, toen ik hem ging beluisteren bleek het de blauw/rode splatter uitvoering te zijn. Maakt me verder ook niet uit, de 7" zat er gelukkig gewoon bij. :)
quote:
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 24 september 2014 @ 20:58:
Zag het, eerste 7 albums werden geremastered ofzo... Tja, hij is hot momenteel, breng ze uit als hij z'n nieuwe album in de schappen heeft liggen en cashen maar.

Aan de andere kant natuurlijk ook wel goed dat sommige oude albums (algemeen, niet zozeer Springsteen) opnieuw geperst worden, vanwege de zeldzaamheid van oud spul, terwijl die albums nog best populair kunnen zijn. De echte verzamelaar gaat voor de eerste persing, de liefhebber van de muziek koopt gewoon wat ie kan vinden.

Zolang ze James Last maar niet gaan remasteren, al zou dat wel een leuke 1 april grap zijn... MOV reissue van James Last op klompen op een kaas-gele plaat.
Van die James Last heeft mijn vader onlangs nog een hele partij gratis gekregen via een oom die z'n platen collectie aan het opruimen was... :P Ik zelf vindt er ook geen zak aan, kun je nog beter naar Mooi Wark op vinyl gaan luisteren (en ja, daar heb ik een volledig album en een single van liggen op LP)...

www.discogs.com/collection?user=rcor

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Mooi Wark is nog wel leuk... heb hier ook 2 lp's van Normaal liggen... zelfde soort publiek :p

James Last is toch wel een heel ander uh... niveau

Vitality Discoshow

Ik heb alle albums die normaal heeft uitgebracht op lp hier liggen, met uitzondering van h.a.l.v.u... Die had ik al op cd toen ik er achter kwam dat er ook een lp versie van was...

quote:
MilaNL schreef op woensdag 24 september 2014 @ 19:31:
Toen ik daar samples bestelde werd me verteld dat dat niet de bedoeling was :P Succes dus.
Op zich kan je ook prima alleen ipa+water gebruiken, dat had ik uiteraard ook getest en dat verschil was helemaal niet zo groot. Alcohol heeft sowieso al nauwelijks een oppervlaktespanning voor non-polaire stoffen.

Het enige wat ik niet had getest was zo'n wetting agent voor fotodoeleinden.

Ik denk dat het bulk van de reinigingskracht toch van de borsteltjes in de knosti komt.
De vloeistof dient voornamelijk als drager om het vuil weg te halen en als ontvetter.

wellicht kan je hier een sample krijgen:
http://www.ulprospector.c...l-decyne-5-diol-4-7--TMDD

mr_petit wijzigde deze reactie 25-09-2014 01:01 (10%)

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

quote:
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 24 september 2014 @ 20:44:
Degene die plastic hoezen om de lp's doen... doe je dat met de opening naar achter zodat je de binnenhoes gewoon direct in de hoes doet, of juist met de opening naar boven en de binnenhoes los achter de normale hoes?

Laatste hoorde ik laatst nl ergens. Had volgens hem als voordeel dat als je meerdere platen in een kast stopte ze niet uit die hoezen gleden, en je hoezen beschadigen niet door het steeds erin en eruit halen van je binnenhoes...
Uh als ik je goed begrijp ...

Mijn buitenhoes zit zo om de LP hoes zodat ik de plaat er gewoon uit kan halen. De binnenhoes zit met de opening naar boven zodat de LP er niet uitrolt.

Ik gebruik nooit zelden de originele binnenhoezen overigens, als daar lyrics op staan houd ik die er los bij maar de plaat zelf gaat in een nieuwe binnenhoes met zo'n antistatisch folietje erin geplakt. Dat die slijt boeit me niet, ik heb er nog ruim 100 liggen :).

• lespaulatwork
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 25-09-2014
Sorry als de vraag reeds gesteld werd, maar ik ben nieuw in het topic 'een oude platenspreler terug gebruiken'. De invloed van Jeroen Meus zeker...?

Ik heb vorige maand een thorens 145 gekocht (uit sterfgeval) en zou die graag laten nazien.
Ik woon in Gent , dus liefst ergens op redelijke afstand.
Iemand een idee ? In Brussel?

vg
Paul

• Nerpissad
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 28-06 14:18

Nerpissad

~ett korstg mot lngsam kng~

over de buitenhoeskwestie:
ik heb die ook zo om de LP's dat ik meteen bij de binnenhoes kan. de binnenhoes zit bij mij bij alle platen zo dat ik 'm er niet helemaal uit hoef te halen om de plaat te pakken te krijgen, dus met de opening naar buiten.
de plaat zelf is er overigens nog nooit uitgerold/gevallen.
Ik snap niet alle uitleg bij de verschillende hoezen-insteek verhalen, maar 1 ding: als je de binnenhoes zo hebt dat de opening op dezelfde plek zit als de buitenhoes, aan de zijkant dus, dan rolt de plaat er inderdaad zo uit. Bij de onhandige per ongeluk, bij de handige als je dat wilt. Los van handig / niet handig is dit vooral niet aan te bevelen in verband met stof happen. De binnenhoes moet goed afgesloten zitten in een nauwsluitende omhoes om stof buiten te houden.

Eventueel kan je dat oplossen door een plastic omhoes (pvc/polyether beschermhoes) te gebruiken, maar dan eigenlijk niet met de opening naar boven omdat die beschermhoes dan een stofvanger wordt, en dat komt dan onherroepelijk weer langs de zijkant in je plaathoes/binnehoes en dus... op je plaat.

Kortom eigenlijk berg je een plaat dus op op de klassieke manier: buitenhoes met opening naar de zijkant en binnenhoes met opening naar boven erin. Wat je dan verder met je eventuele plastic beschermhoes doet maakt niet zoveel uit. :)

• Naboo
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 28-06 09:39

Naboo

#WINNING!! DUH!

quote:
Hier ook wat gouds:

[afbeelding]

Dat heeft niks met MOV te maken. Sowieso, bij het persen van gekleurd vinyl kan er ALTIJD wat achterblijven van de vorige run. Ook als de pers tussendoor wordt schoongemaakt kan dit voor komen.
In principe zou je daar niks van kunnen horen en ik vermoed dus ook dat de puntjes toeval zijn.

Koos Signatureloos

• Naboo
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 28-06 09:39

Naboo

#WINNING!! DUH!

quote:
Zalmanman schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:07:
Gek zeg, dit kreeg ik net van bol.com:

[...]

Wel of niet doen? :X
Betreft dit Amused To Death? Die is op dit moment uitgesteld met release datum unknown...
26 september was de laatst bekende release datum. Ik heb hem al sinds september vorig jaar in de pre-order staan, maar hij wordt steeds uitgesteld. Nu dus met onbekende release datum.

Koos Signatureloos

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

quote:
Naboo schreef op donderdag 25 september 2014 @ 21:04:
[...]

Dat heeft niks met MOV te maken. Sowieso, bij het persen van gekleurd vinyl kan er ALTIJD wat achterblijven van de vorige run. Ook als de pers tussendoor wordt schoongemaakt kan dit voor komen.
In principe zou je daar niks van kunnen horen en ik vermoed dus ook dat de puntjes toeval zijn.
dat MOV was ook een grapje, omdat er eerder in het topic over ze geklaagd was.
Lijkt me ook puur toeval, andere plaat had het niet, denk gewoon nog stoffige pers oid, zit allemaal namelijk wel deels in de plaat, het steekt uit en dus hoorbaar. Plaat komende week even terug brengen.

Over de hoezen:

Beetje slecht voorbeeld, 12" single met opening naar boven...
Niw, plastic omhoes met gat naar boven, normale hoes met opening uh.. naar de zijkant, en de binnenhoes los erachter, met de opening ook naar de zijkant.

Plaat kan er niet uitvallen, kan geen stof in de binnenhoes omdat de opening niet naar boven zit en je normale hoes kan niet/amper meer beschadigen door het erin en eruit trekken van de binnenhoes.
En als je een stapel platen in je kast hebt met die transparant omhoezen blijft alles mooi strak, vaak schuiven die stomme dingen eruit.

Heb dit nu bij enkele platen om te proberen, rest is gewoon normaal, wel met binnenhoes zo dat de openingen niet allemaal aan dezelfde kant zitten, die moet er altijd uit.

Vitality Discoshow

• ThomasKC
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 29-03-2015
Hallo,
Lange tijd al luister ik vinyl, ben ermee begonnen met de ontdekking van de (oude) collectie van mijn ouders ettelijke jaren geleden. Altijd een goedkope plastieken speler gehad, maar het wordt toch eens tijd voor een nieuwe tafel.
Ik heb momenteel 2 modellen op het oog: Pro-Ject Essential II en Debut Carbon. Deze 2 modellen omdat de winkel waarin ik wil kopen enkel pro-ject verkoopt, en deze 2 modellen vallen binnen mijn budget. Ik lees overal dat de Carbon voor het geld een hl goede speler is, maar zal het kwaliteitsverschil merkbaar zijn? Ik beschik over een goede versterker (onkyo) en speakers (B&W, maar de kleintjes), maar speel alles gewoon af in de woonkamer, niet in een speciaal daarvoor ontwikkelde ruimte.
Iemand ervaringen met de 2 modellen? Of suggesties?
Groeten,
Thomas

• keko12
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 25-06 17:25
quote:
ThomasKC schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 10:24:
Hallo,
Lange tijd al luister ik vinyl, ben ermee begonnen met de ontdekking van de (oude) collectie van mijn ouders ettelijke jaren geleden. Altijd een goedkope plastieken speler gehad, maar het wordt toch eens tijd voor een nieuwe tafel.
Ik heb momenteel 2 modellen op het oog: Pro-Ject Essential II en Debut Carbon. Deze 2 modellen omdat de winkel waarin ik wil kopen enkel pro-ject verkoopt, en deze 2 modellen vallen binnen mijn budget. Ik lees overal dat de Carbon voor het geld een hl goede speler is, maar zal het kwaliteitsverschil merkbaar zijn? Ik beschik over een goede versterker (onkyo) en speakers (B&W, maar de kleintjes), maar speel alles gewoon af in de woonkamer, niet in een speciaal daarvoor ontwikkelde ruimte.
Iemand ervaringen met de 2 modellen? Of suggesties?
Groeten,
Thomas
Ik heb een carbon met Ortofon blue element en ben er bijzonder tevreden mee. Je zult vast veel reacties krijgen dat je 2ehands betere modellen voor je geld kunt krijgen en dat is misschien zelfs zo, maar ik vermoed dat je hem ook op het oog hebt vanwege de looks. De combi van het uiterlijk plus de kwaliteit zorgde voor mij voor de aankoop en ik heb er nooit spijt van gehad :)
De vraag is hoe enthousiast je bent, ik denk dat je met de niet-carbonversie heel blij zult zijn, aangezien het een wereld van verschil zal uitmaken tov je plastic speler, maar misschien wil je daarna alsnog nog beter.
Overigens kun je met een Onkyo recieven en B&W-speakers heel veel kanten op, dus zonder modellen zegt het niet zo veel :)

• Cardinal
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 01:38
Ik zou voor de carbon gaan als je toch de keuze hebt. :) Voornamelijk wegens de cartridge die erop zit.
quote:
keko12 schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 11:08:
[...]
Je zult vast veel reacties krijgen dat je 2ehands betere modellen voor je geld kunt krijgen en dat is misschien zelfs zo, maar ik vermoed dat je hem ook op het oog hebt vanwege de looks.
Ja vintage-fanboys voldoende hier, gewoon negeren.

Klik hier voor je Eve Online Trail

• Servor
  • Niet online
Nou nou nou....

• ThomasKC
Ik had miscchien idd iets meer informatie moeten geven:
Het type Onkyo versterker dat ik heb, wordt niet meer gemaakt, maar ik vermoed dat de A-9030 het hedendaagse equivalent is van diegene die mij thuis staat.
Mijn speakers, tsja, zelfde geval, dingen van 16 jaar oud, maar ik vermoed dat het de oudere varianten zijn van de huidige 685, bookshelf speakers alleszins.
Muziek die ik luister, is voornamelijk blues, bluesrock (John Mayer, Bonamassa,...), en rock (Pink Floyd, Rare Earth,...).
Ik heb idd gelezen dat de cartridge van de carbon beter is, maar is het een opmerkelijk verschil?

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

'We' zijn niet zozeer vintage fanboys, hoewel die Pro-ject spelers best goed smoelen (vind ze zelf ook wel mooi, Rega's ook) heb je vaak een wat oudere speler voor een stuk minder die wat beter klinken. Staan zat Thorensen en Technicsen te koop op marktplaats voor minder. Het is maar net wat je wil qua design en wat je budget is.

Elementjes zijn verder gewoon aan te passen, al is het natuurlijk wel fijn als je standaard al iets hebt wat gewoon goed is.

KeRsTmAnNeKe wijzigde deze reactie 26-09-2014 17:01 (7%)

Vitality Discoshow

Ik kan ThomasKC de Thorens TD-318 zeer aanbevelen... Speler van rond 1985, maar dat valt aan z'n uiterlijk amper te zien... Hij oogt, vindt ik, nog heel modern en als je er een in goede technische en optische staat hebt kun je hier met een goed element (zoiets als de Audio Technica AT440MLa) heel veel plezier van hebben... Muziek maken doet iedere platen speler, de vraag is alleen hoe goed... Bij de Thorens zeer goed kan ik je vertellen...

Daarnaast is 't meer platen speler voor het geld dan een simpele Pro-ject, dat mijn inziens niet meer is dan een goedkoop plankje geperst hout met daarop wat componenten geplaatst... Met name als we praten over de demping zal de Thorens TD-318 het zeker gaan winnen (met twee vingers in de neus nog wel)... Een voorbeeld van goede Thorens platen speler (en ook nog eens zeer goedkoop geprijsd valt mij nu op!):
http://link.marktplaats.nl/m846935039

Voor die 100 euro kun je hem eigenlijk niet links laten liggen zou ik zo zeggen, want voor die prijs kom je hem volgens mij de eerste 10 jaar niet meer aan!

Zelfs de doorgewinterde Pro-ject platen speler liefhebber moet nu toch wel toegeven dat dit een zeer goede deal is als hij goed werkt... :)

rcor wijzigde deze reactie 27-09-2014 18:43 (10%)

• ThomasKC
Ik moet zeggen dat ik niet echt genteresseerd ben in tweedehands, enkel in de 2 bovenvermelde spelers. Ik heb nogal veel bonnen voor een winkel, vandaar dat ik daar wil kopen.
Ik zou zeggen, bekijken, betasten, proberen dan en kopen maar!

• MilaNL
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22-04 20:59
Het ligt ook aan het prijsverschil tussen de twee in je winkel.. Als het prijsverschil klein is zou ik gewoon de Carbon pakken. Is het kwaliteitsverschil merkbaar? Puur naar de tafel kijkend waarschijnlijk niet nee. Het zal vooral afhangen van welk element erop zit.

• ThomasKC
Prijsverschil is 100, toch niet echt verwaarloosbaar. In de winkel wisten ze me te vertellen dat er niet al t veel geluidsverschil tussen de 2 spelers zit.
Als ik me niet vergis, kan ik bij beide spelers vlot het element vervangen?

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Misschien kunnen ze dat bij de winkel voor je doen. Al gok ik dan dat je het element daar moet kopen wat wellicht minder voordelig is.

quote:
ThomasKC schreef op zondag 28 september 2014 @ 10:09:
Ik moet zeggen dat ik niet echt genteresseerd ben in tweedehands, enkel in de 2 bovenvermelde spelers. Ik heb nogal veel bonnen voor een winkel, vandaar dat ik daar wil kopen.
Je moet het uiteraard zelf weten... Een goed onderhouden en net uitziende Thorens is minstens net zo goed, zo niet beter dan de Pro-ject platen spelers van onder de 1000 euro... Wil je het geluidskwaliteits niveau van een Thorens evenaren met een nieuwe platen speler mag je direct een zware hoofdprijs betalen van meer dan 1000 euro (zowel voor Thorens, Marantz of Rega)... 't is maar net wat je wilt...

Pro-ject spelers smoelen inderdaad ook goed, maar bij mij staat de geluidskwaliteit voorop en dan is de Thorens gewoon de winnaar, zeker voor 100 euro... En de TD-318 smoelt ook gewoon goed, dus da's twee vliegen in n klap... :D

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

quote:
Naboo schreef op donderdag 25 september 2014 @ 21:06:
[...]
Betreft dit Amused To Death? Die is op dit moment uitgesteld met release datum unknown...
26 september was de laatst bekende release datum. Ik heb hem al sinds september vorig jaar in de pre-order staan, maar hij wordt steeds uitgesteld. Nu dus met onbekende release datum.
Jap, inderdaad AtD. Ik heb hem nu ook maar in pre-order gezet en hopelijk is hij voor het einde van het jaar binnen, maar ik heb zo m'n twijfels (die man zal wel druk zijn met z'n komende nieuwe album en The Wall - Live). Dat nieuwe album van PF komt mooi in de buurt van m'n verjaardag/sinterkerst, dus die heb ik ook wel binnen :9

Tsja, ik wil toch wel graag m'n Pink Floyd vinyl collectie compleet maken, maar nu ik tot de conclusie ben gekomen dat ik een neppe DSotM en WYWH in Camden Town (Londen) gekocht heb ben ik weer verder van m'n doel af. (Een gekopieerde cd, ok. Gekopieerde platen? You've got to be kidding me...)
quote:
rcor schreef op zondag 28 september 2014 @ 12:36:
[...]
Je moet het uiteraard zelf weten... Een goed onderhouden en net uitziende Thorens is minstens net zo goed, zo niet beter dan de Pro-ject platen spelers van onder de 1000 euro... Wil je het geluidskwaliteits niveau van een Thorens evenaren met een nieuwe platen speler mag je direct een zware hoofdprijs betalen van meer dan 1000 euro (zowel voor Thorens, Marantz of Rega)... 't is maar net wat je wilt...

Pro-ject spelers smoelen inderdaad ook goed, maar bij mij staat de geluidskwaliteit voorop en dan is de Thorens gewoon de winnaar, zeker voor 100 euro... En de TD-318 smoelt ook gewoon goed, dus da's twee vliegen in n klap... :D
Mocht het nog iets waard zijn: Ik heb hier een TD-318 van m'n vader staan met een Denon DL103 element en persoonlijk hoef ik niets anders meer (dan moet er wel gezegd dat ik Q Acousitcs 2010i's heb staan. Hoe het op fatsoenlijke Dynaudio's klinkt weet ik niet zeker). De kwaliteit is absurd goed en hij staat ook nog eens heel mooi.

Die Thorens is zeker wat waard... Zeker met een Thorens TD-318MKI... Ik zou 'm niet wegdoen als ik jou was... Kwaliteit is gewoon zeer goed... Veel (luister) plezier toegewenst! :)

• ThomasKC
quote:
Nyarlathotep schreef op zondag 28 september 2014 @ 12:28:
Misschien kunnen ze dat bij de winkel voor je doen. Al gok ik dan dat je het element daar moet kopen wat wellicht minder voordelig is.
Ik bedoelde eigenlijk om later te upgraden :)

• Wehmut
quote:
[
Mocht het nog iets waard zijn: Ik heb hier een TD-318 van m'n vader staan met een Denon DL103 element en persoonlijk hoef ik niets anders meer (dan moet er wel gezegd dat ik Q Acousitcs 2010i's heb staan. Hoe het op fatsoenlijke Dynaudio's klinkt weet ik niet zeker). De kwaliteit is absurd goed en hij staat ook nog eens heel mooi.
Dat is ook wel een heel fijn element die 103!
@ThomasKC: die Carbon heeft wel echt wat verbeteringen hoor, beter geisoleerde motor (dikker dubber en anders opgehangen). Betere arm, cinch aansluitingen zodat je je eigen RCA kabels kan gebruiken en nog iets dat ik vergeten ben. Acryl plateau is ook een fijne ugrade.
Los van in de eerste plaats een fijn element natuurlijk.

Mijn platenkast

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Ik weet ook niet of je nog een voorversterker nodig hebt? Beetje leuke kost ook een paar centen...

Ik moet bij mij de rca kabels nog een keer vervangen, stekkertjes zijn niet al te best meer en dan liever gelijk nieuwe kabels.
Iemand tips?

KeRsTmAnNeKe wijzigde deze reactie 28-09-2014 18:59 (42%)

Vitality Discoshow

• Wehmut
quote:
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 28 september 2014 @ 18:58:
Ik weet ook niet of je nog een voorversterker nodig hebt? Beetje leuke kost ook een paar centen...

Ik moet bij mij de rca kabels nog een keer vervangen, stekkertjes zijn niet al te best meer en dan liever gelijk nieuwe kabels.
Iemand tips?
Even geen tijd om terug te lezen, wat voor speler heb je en waar woon je ongeveer? Heb wel wat adresjes. Als je het zelf wil doen: Zo laag mogelijke capacitance kabels nemen! Niet zomaar elke RCA kabel is geschikt.

Mijn platenkast

• Xoxol
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 28-06 12:02
Sinds zaterdag ook een eigenaar van Thoren TD160 MKII.
Nu is mijn setup B&W DM14
Yamaha CR 1020
Thorens TD160.

Wat echter ontbreekt zijn de geluidkabels van speakers naar versterker. Ik heb al zitten neuzen in topic "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" Maar ik kon geen concreet antwoord vinden.

Iemand tips bij aanschaf van geluidkabels?

VFR750F (1996)

• Telfordia
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 28-06 16:03

Telfordia

Gek word ik er van!

Er zijn wat eerdere poets geweest over o.a. de Pro-ject. Kijk maar eens. Ik ben zeer blij met de Carbon.

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9

• Roderiktweaker
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 08-12-2016
quote:
Xoxol schreef op zondag 28 september 2014 @ 20:22:
Sinds zaterdag ook een eigenaar van Thoren TD160 MKII.
Nu is mijn setup B&W DM14
Yamaha CR 1020
Thorens TD160.

Wat echter ontbreekt zijn de geluidkabels van speakers naar versterker. Ik heb al zitten neuzen in topic "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" Maar ik kon geen concreet antwoord vinden.

Iemand tips bij aanschaf van geluidkabels?
(>) 2,5 MM2 en tussen de 5 a 10 euro per meter

• Xoxol
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 28-06 12:02
@Roderiktweakers: Thanks!

Ik ga geen vragen meer stellen over de kabels ;)

Nu nog een geschikte meubel vinden voor dit alles. :)

VFR750F (1996)

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

quote:
Wehmut schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:50:
[...]

Even geen tijd om terug te lezen, wat voor speler heb je en waar woon je ongeveer? Heb wel wat adresjes. Als je het zelf wil doen: Zo laag mogelijke capacitance kabels nemen! Niet zomaar elke RCA kabel is geschikt.
Sony PS-X4... Woon in Waalwijk, maar wil het eigenlijk wel zelf proberen te fixen... Kreeg mijn cd speler ook gemod en die doet het als het goed is nog :p

Best apart, heb die Sony gekocht voor 5 tientjes in nette staat en vond dat wel een redelijke prijs... Staat er nu een op marktplaats voor 225 euro...

Vitality Discoshow

En een voor 25 euro.

http://link.marktplaats.nl/m852676737

Die figuren voor 225 euro proberen het gewoon, zetten er "haai end" bij en zien wel waar het schip strandt. :P

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Leuke deal als je die voor 25 kan oppikken :p
Die 225 is ook ver overdreven.

Prijzen van draaitafels vliegen nu wel alle kanten op, je hebt er mensen bij zitten die die dingen zo'n beetje dumpen, andere lezen overal rage en vragen de hoofdprijs voor de meest simpele spelertjes.

Over haai end gesproken, zag nog een Lenco staan met zoiets erbij... omdat ie USB had :p

Vitality Discoshow

• Servor
  • Niet online
Ik was me laatst ook al aan het verbazen over de bizarre prijzen van hele middelmatige (of ronduit matige) platenspelers... De rage is nu echt wel op z'n hoogtepunt denk ik, ook qua vinylprijzen.Het is zelfs zo erg dat ik maar weer cd's ben gaan kopen ook. Ik ga echt geen 10-15 euro extra neerleggen voor dezelfde muziek maar dan op vinyl. Beperk me wel tot de budgetbakken vanaf nu.

(Maar toch dan komt zo'n Springsteen vinyl box uit en denk ik... dem...maar goed dat zijn stuk voor stuk platen die je op elke rommelmarkt tegen kunt komen natuurlijk)

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Klopt, ook ik zie prijzen voor platen langskomen die gewoon belachelijk zijn. Maarja, beperkte oplage, geronommeerde artiest... De fans kopen het tch wel.
En ik ben dus bang dat van populaire artiesten de vinylprijs alleen maar zal stijgen. Gelukkig is het een vijver waar ik niet in vis ;)

• ThomasKC
Ik moet zeggen dat ik vinyl voornamelijk tweedehands koop op rommelmarkten. Je ziet wel onmiddellijk of iemand zijn platen in ere heeft gehouden of niet.

Ik zag trouwens dat het verschil in element tussen de Project Carbon en Essential II niet zo heel groot is, OM 5 en OM 10 (voor de Carbon), met een verschil van 2 euro voor de elementen afzonderlijk. Ik begin meer en meer te neigen naar een Essential om die dan later wat up te graden met een acryl plateau en een echt goed element. De toonarm lijkt me dezelfde te zijn van de Carbon, met uitzondering van het materiaal dan natuurlijk.
Hangt natuurlijk vooral van het prijsverschil af. Je krijgt er wel een carbon arm en een metalen plateau voor, vooral die arm is niet gemakkelijk/goedkoop te upgraden. En de materiaalkeuze carbon is ook meteen het enige dat speciaal is aan die arm, van de lagering of instelbaarheid moet ie het niet hebben. Ik meen dat de DC voeding ook stabieler is bij de Carbon. Toch wel van belang bij zo'n simpel synchroonmotortje als er in die spelers zit, dat gaat weer significant schelen bij de jengel, iets waar de goedkopere Pro-jects toch al niet bepaald in uitblinken. Ik vind het bij de Essential allemaal net-niet, en daarom juist duur. Mijn gevoel zegt persoonlijk de Carbon en anders toch echt liever rond 100 euro uitgeven aan een mooie tweedehands en er een mooi element bij kopen.

Wat betreft element, OM5 vs OM10 is voor mij het verschil tussen toch echt niet en net wel. Met de OM10 kan je vanwege de gelijke cartridge body nog upgraden naar een OM20 of zelfs OM30 naald. Dus die keuze is voor vrijwel hetzelfde geld een no-brainer.

Cap wijzigde deze reactie 29-09-2014 11:09 (11%)

• Mike2k
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 27-06 11:00

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Crosspostje, maar ik heb eindelijk mijn nieuwe vinyl thuis!

Mike2k in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 119"

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't call the wrong number. You answer the wrong phone.

Mooi, daarmee kun je lekker van start. Benieuwd: is die 1700mk2 nu gefixed? Wat is er gerepareerd en wat kostte het?

• striner
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
Ik doe ook eens een duit in het zakje van dit topic :)
Ik ben als DJ begonnen bij een studentenvereniging in Maastricht, en toen hebben mijn ouders me een DJ-cursus bij de DJ school in Ransdaal cadeau gedaan, waar ik voor het eerst met vinyl heb leren draaien, en ik vond het geweldig.
Ik heb besloten niet meer allround te gaan draaien en me te richten op drum & bass, een genre waar nog best redelijk wat nieuwe tunes op vinyl uitkomt. Ik kocht vaak bij Chemical Records (UK), maar die zijn helaas failliet. Tegenwoordig bestel ik dan vaker bij Juno (UK) of Decks (DE).
Ik heb 2 x SynQ XTRM 1 draaitafels met een mixer, en ~70 platen. Mijn grote voorbeeld is London Elektricity, de baas van Hospital Records, een drum & bass label dat melodieuze en "soulful" drum & bass op de markt brengt, en deze meneer zweert ook bij vinyl ("If your venue doesn't have record players, I'm not gonna DJ there!").
Daarnaast draai ik af en toe op zulke feestjes in een poppodium in het zuiden des lands (Heerlen), waar ik dan tegenwoordig altijd degene ben "die weer die draaitafels nodig heeft" ;) hoewel de lokale DJ's die voor mij op dat feestje draaiden ook allemaal vinyl draaiden, maar nu ben ik dus de enige.
Ik draai dan met Serato Scratch Live (tegenwoordig Serato DJ), met tijdcode vinyl, en die kan ik dan afwisselen met mijn echte vinyl. Als backup neem ik dan wel ook de control CD's mee, mochten er geen platenspelers zijn of dat er iets mee aan de hand is.
Ik begin nu wel een beetje ruimte tekort voor mijn platen te krijgen in mijn "draaikamer" (2e slaapkamer waar ook nog een boel andere dingen liggen), ik heb alleen maar een opbergdoos waar ik ze instop. Misschien, als het past, een keer zo'n IKEA kast kopen.
Als er nog vragen of behoefte aan foto's van e.e.a. is, laat maar weten!
Pagina: 1 ... 75 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*