Hoeveel enkele lp's met plastic bescherm hoes passen er eigenlijk in een (1) vak van de IKEA expedit/kallax?
Als je ze in zo'n kast hebt staan is het ook echt niet nodig
Ik heb zelf hier de Markor kast staan van Ikea, die heeft volgens mij vergelijkbare vakken.
Er staan alleen recente LP's in, veel metal, rock en ambient. Die hoezen zijn bijna allemaal dikke gatefold hoezen. Als ik zo tel kun je er tussen de 45 en de 50 kwijt van dit type. En dan staan ze rechtop maar wel goed los zodat je ze er makkelijk uit kan halen.
Verwijderd
Klopt hoor! Hier nog een fan van de AT440mla en mijn collectie bestaat zeker voor 90% uit de jaren '80 (zie signature onder mijn posts).MilaNL schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 10:53:
Ja dat is ook mijn ervaring inderdaad. De oude platen klinken altijd vele malen beter!
Maar de klank van de AT440MLa gaat nog eens heerlijk samen met 80s platen.
Voorbeeld (oke 90s plaat dan, maar hetzelfde idee):
YouTube: AT440MLa / ATOC9III Comparison - Michael Jackson - Black Or White (Vinyl)
PS: stuk of 50 platen met hoes gaan er in een Expedit vak. Ik heb er ook een en gebruik ook een plastic hoes om elke plaat. Gewoon fijn voor de bescherming die hoezen. Ben overgestapt van die slappe naar pvc hoezen met gestansde rand. top.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2014 13:55 ]
Dit zocht ik, thanks! Meteen even 6 liter bestellen
Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 13:54:
[...]
PS: stuk of 50 platen met hoes gaan er in een Expedit vak. Ik heb er ook een en gebruik ook een plastic hoes om elke plaat. Gewoon fijn voor de bescherming die hoezen. Ben overgestapt van die slappe naar pvc hoezen met gestansde rand. top.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 31-08-2014 14:43 ]
Ben ik het niet mee eens. Ik vind het er wel fraai uitzien en als je LP's er regelmatig uithaalt en terug in zet moet je 10-15 jaar later eens zien hoe het er uit ziet. Ik heb hoezen gezien die aan de onderkant zo ver versleten waren dat de LP er half uithing. Ook het drukwerk slijt van het continue heen en weer schuiven.Nyarlathotep schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 12:40:
Heb je om elke LP een beschermhoes zitten? Dat ziet er niet echt fraai uit denk ik, en het neemt meer plek in...
Als je ze in zo'n kast hebt staan is het ook echt niet nodig
Al mijn nieuwe en waardevolle LP's zitten in hoezen. Ook als ik tweedehands een mooie koop gaat tie in een beschermhoes.
[ Voor 10% gewijzigd door InflatableMouse op 31-08-2014 15:17 ]
Zou ik toch de kast gaan gebruiken, dan zorg ik er wel voor dat ik de gehele achterkant aftimmer met een houten plaat. Ik ben zelf geen fan van kasten aan de muur verankeren.
Nog even over de plastic hoezen: Zo erg vaak haal je platen toch niet uit de kast? En als je ze niet te strak zet is de slijtage minimaal. Het helpt ook om de plaat op te tillen als je deze pakt, dan schuift de onderkant niet langs de kast.
De plastic hoezen zijn non negotiable
Elke dag trek ik er wel een stuk of wat uit hoor. Ik draai (bijna) niets anders. En als de volgende die je pakt degene is naast die je er net ook al uit hebt gehaald schuift het twee keer tegen elkaar aan. Optillen is voor de onderkant een optie maar van veel oude hoezen kan ik de zijkant bijvoorbeeld ook al niet meer lezen. Kan er heel veel moeite voor doen om het mooi te houden zonder hoes maar voor die paar centen vind ik zo'n hoes toch echt gemakkelijker.Nyarlathotep schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 15:17:
Nog even over de plastic hoezen: Zo erg vaak haal je platen toch niet uit de kast? En als je ze niet te strak zet is de slijtage minimaal. Het helpt ook om de plaat op te tillen als je deze pakt, dan schuift de onderkant niet langs de kast.
Zelfde met binnenhoezen trouwens, ik vervang al die standaard papieren hoezen voor een variant met anti-statisch/anti-scratch versie.
+1Servor schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 15:38:
De plastic hoezen zijn non negotiable. Doe geen moeite verder
.
[ Voor 9% gewijzigd door InflatableMouse op 31-08-2014 15:41 ]
Inderdaad beginnen met de onderste vakken. Dat trekt ie wel zonder extra versteviging.
Hier iemand die een Expedit met stukken hout verstevigd
Haha, ik ben echt heel anal op mijn muziek collectie en dus ook op mijn vinyl. Er gaat in principe geen plaat op de speler zonder dat hij door de knosti is geweest, van een nieuwe binnenhoes is voorzie én in mooi plastic hoesje is gestokenInflatableMouse schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 15:40:
[...]
Zelfde met binnenhoezen trouwens, ik vervang al die standaard papieren hoezen voor een variant met anti-statisch/anti-scratch versie.
Verder probeer ik wel alles 2e hands in een nieuwe antistatische binnenhoes te doen en bij nieuwe platen die dat niet hebben maar een simpel papiertje ook de boel te vervangen.
Was een tijdje terug wel bij iemand die ook plastic omhoezen voor de hele hoes gebruikte, maar de binnenhoes niet daarin deed, maar los erbij in de omhoes, met de opening daarvan naar boven. Voordeel is dat je hoes dan helemaal amper slijt.
Weet wel dat je soms goed moet kijken hoe je een plaat terug in de hoes doet, als er een hoekje daarvan los hangt, even checken of ie er wel goed in zit, anders valt heel dat ding uit elkaar.
Same same met vinyl althans. CD's hebben me nooit op die manier geinteresseert.Servor schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 15:46:
[...]
Haha, ik ben echt heel anal op mijn muziek collectie en dus ook op mijn vinyl. Er gaat in principe geen plaat op de speler zonder dat hij door de knosti is geweest, van een nieuwe binnenhoes is voorzie én in mooi plastic hoesje is gestoken. Das een heel ritueel hier
.
Kallax ervoor. Dual 505-2 aan mijn marantz
Pink Floyd staat op en hierna gaat Lou Reed erin!

Betere foto komt later wel wanneer de gehele setup af is.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Zo, 6 liter isopropanol besteld, en gelijk maar 10 liter demi-water. Bij elkaar 45 euro! Dat water was per liter 20 cent goedkoper dan bij de Praxis
En als alles binnen is, moet ik een stuk of 250 platen gaan wassen

Oh, heerlijk!Nyarlathotep schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 19:35:
En als alles binnen is, moet ik een stuk of 250 platen gaan wassen
Vraagje over levensduren van naalden: ik heb sinds mei van dit jaar een 440MLa en ben toch echt wel een 'veeldraaier' geworden. Ik denk dat er elke werkdag wel minimaal een album gespeeld wordt en in het weekend veel, veel meer. Kom deze 2 dagen wel aan 10, 15 LP's denk ik. Er staat hier eigenlijk altijd wel muziek op. Wanneer moet ik rekening gaan houden met vervanging van mijn naald? Aangezien dat best wel weer een uitgave is zou het handig zijn te weten wanneer dit er ongeveer aankomt.
Ik borstel om de plaat de naald even schoon met een speciaal naaldborsteltje en eens in de week gebruik ik wat Audio Technica naaldreiniger.
-- edit, zelf ook maar even aan de Google gegaan, men spreekt van een minimale levensduur van 1000 uur. Dat komt neer op 11 maanden bij drie uur spelen per dag. Heb nog wel even te gaan dus
[ Voor 19% gewijzigd door Servor op 31-08-2014 19:47 ]
Met een beginnend versleten naald beginnen bijvoorbeeld hardere uithalen van vrouwenstemmen te vervormen. Ik hoorde het bijvoorbeeld ook bij een bongo. Als je een test LP hebt is het helemaal makkelijk (aanrader!!). Met een goede (nieuwe) naald op een blaadje bijhouden wat de limiet van je naald is op de verschillende tracks en dat met enige regelmaat (bv 6 maanden) opnieuw testen. Dan zie je mooi hoe het achteruit gaat.
Ik denk (hoop, ik heb zelf de AT 150MLX dus da's een duurder grapje) dat tie wel ruim meer dan 1000 uur moet halen als je voornamelijk nieuw en altijd schoon vinyl speelt (wat ik en zo te lezen jij ook doe).
Dit voor het afstellen van de Anti Skating...
Daarom zoek ik die plaat...
Persoonlijk denk ik dat je dan beter kan investeren in een een testplaat, bijvoorbeeld van Jan Kool, die komen nog wel eens op Marktplaats voorbij. Daar zit ook een onbedrukte kant bij maar heeft ook tal van test tracks met uitleg over waar je op moet letten en hoe je bepaalde vervorming op kan lossen.
En de instelling is niet zo makkelijk als de handleiding vermeld.
Een naaldruk instellen als je 8 gangen schroefdraad ziet, gaat het niet worden natuurlijk.
Daarom heb ik een digitaal weegschaaltje besteld.
Blijft het laatste, de anti skating over...
https://www.gebruikershan...ing-209424.html?page=0025
Ik zou als ik jou was een test plaat op de kop tikken, zeker als je een wat beter/duurder element hebt en ook nieuw vinyl draait. Zoals ik al uitlegde met een kant zonder groef is het niet goed af te stellen omdat een groef veel meer weerstand biedt en de naald daardoor dus ook veel harder naar binnen zal trekken.
Ter illustratie, mijn Technics gaat maar tot 3 gram zijdrukcompensatie. Mijn naalddruk staat op 1,75 gram maar die 3 gram zijdruk is eigenlijk net een beetje te weinig (ik hoor op sommige moeilijk gesneden groeven vervorming in het linker kanaal welke erger wordt met minder compensatie). Op een kant zonder groef vliegt mijn arm naar buiten.
Dan staat je antiskating waarschijnlijk toch te hoog en is er iets anders aan de hand.InflatableMouse schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 21:47:
Op een kant zonder groef vliegt mijn arm naar buiten.
Voor die marantz zou ik asap een naalddrukweegschaaltje aanschaffen en een goede testplaat.
Bijv die van Hifi news
Die heeft geen groefloos gedeelte geloof ik, maar speciale tracks waarmee je ook de antiskating kan afstellen, op het gehoor. Dat werkt imho net iets betrouwbaarder, maar meestal zitten beide afstellingen vrij dicht bij elkaar. pak 'm beet 0,5 gram spreiding (die grammen zijn overigens geen echte grammen)
"man is not truly one, but truly two,"
Leg es uitmr_petit schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 22:05:
[...]
Dan staat je antiskating waarschijnlijk toch te hoog en is er iets anders aan de hand.
Op zich klopt het volgens mij wel wat ik zeg dat een groef met muziek de arm harder naar binnen trekt dan geen groef (of zelfs een stille groef). In dat opzicht klopt het ook dat als de zijdrukcompensatie goed is afgesteld met behulp van een test LP (Firato/Jan Kool in mijn geval) dat de arm naar buiten zou bewegen als deze niet in een groef staat. Toch?

Dit komt doordat een geluidstrack meer wrijvingsweerstand heeft (het is een ruw gedeelte tov het gladde groefloos gedeelte).
De skatingkracht komt dan ook voort uit dat de naald een wrijvingskracht ondervind van de plaat, en doordat de naald onder een hoek voorbij het midden staat (de spindelafstand), ook wel de overhang genoemd, wordt de naald naar binnen getrokken door de 'skatingkracht'
Er zijn echter wat 'maren'. Meestal zijn die geluidstracks heel hard (hard signaal). Het afstellen op het oor gebeurt immers door het horen van vervorming. Daarvoor is een heel hard signaal nodig; dus groeven met een hele hoge flanksteilheid. Die hebben dus -doorgaans- ook een hogere wrijvinsweerstand dan een normaal muziekfragment.
Maar daar zit als het goed is in mijn ervaring lang niet zo'n grote spreiding in. Als je op je draaitafel een element met 2 gram naalddruk afstelt met groefloosgedeelte, dan kom je misschien op 1,5-1,75 uit, en met een testplaat op 2-2,25. Maar niet 3 gram ofzo.
Dus of er is iets mis met je armlagering, of je naald is asymetrisch afgesleten (dat is ook 1 van de symptomen/gevolgen van een verkeerd afgestelde antiskating!) of nog iets anders.
Meestal zit een massageproduceerde draaitafel met z'n schaalverdeling er redelijk dicht bij in de buurt en is het gebruik van een testLP een fijnafstelling.
De expedit dondert alleen maar uit elkaar als mensen hem verkeerd in elkaar zetten, zoals op de foto hier. De lange planken moeten namelijk horizontaal niet verticaal! De kleine plankjes kunnen het gewicht niet dragen.
De lange planken gaan wel degelijk vertikaal! Kijk maar in de handleidingloewie1984 schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 23:00:
[...]
De expedit dondert alleen maar uit elkaar als mensen hem verkeerd in elkaar zetten, zoals op de foto hier. De lange planken moeten namelijk horizontaal niet verticaal! De kleine plankjes kunnen het gewicht niet dragen.
De kast op de foto is gewoon te zwaar beladen. As I said: het is een slappe constructie die gemaakt is van karton en geperst hout.
Kijkt in handleiding....Nyarlathotep schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 23:28:
[...]
De lange planken gaan wel degelijk vertikaal! Kijk maar in de handleiding
De kast op de foto is gewoon te zwaar beladen. As I said: het is een slappe constructie die gemaakt is van karton en geperst hout.

Wise enough to play the fool
1. De "ideale" anti-skating waarde bij gebruik van een testplaat ligt duidelijk hoger dan die van een plaat zonder groef (logisch).
2. De anti-skating waarde moet een stuk hoger dan de VTF waarde voor de geavanceerdere elementen met fijner geslepen diamant, neem een AT440MLa of een DL-160 voor een vervormingsvrij rechterkanaal, en ongeveer gelijk aan de VTF waarde voor eenvoudige (sferische) diamanten. Zo kan het best zijn dat je met een DL-160 bij 1.75 gram VTF een AS instelling moet toepassen van 2.75, of zelfs 3 (zie punt 3. waarom).
3. Gemiddeld komen de anti-skating settings van de verschillende Technicsen aardig overeen, maar er zijn enkele exemplarische uitzonderingen. Geen wonder als je weet hoe de anti-skating in elkaar zit: aan de knop zit een hefboompje met daaraan een simpel veertje. Hierbij kunnen 2 dingen varieren: ten eerste, een met de tijd (of door reparatie werkzaamheden) slap geworden veertje. Ten tweede kan de hoek die het hefboompje maakt kan variëren, dit is namelijk niet veel meer dan een stukje op 1 punt gebogen plaatstaal. Buig je die iets verder dan heb je opeens een hogere AS force.
Wat ik heb gedaan is enkele van mijn spelers dmv licht (ont)buigen van dat hefboompje zo "eiken" dat wanneer de arm vrij zweeft en ik de AS op 0 heb, de arm vrij boven de aanloopgroef kan zweven zonder teruggetrokken te worden naar de armsteun. Kom je met de zwevende arm op anti-skating 0 meer naar het label dan wordt ie sowieso naar buiten getrokken, het veertje wordt immers meer aangespannen naarmate de arm meer naar de spindle beweegt. De ideale eiking is m.i. dus 0 AS force (veertje ontspannen) wanneer de arm zich aan het begin van de plaat bevindt en de AS dial op ook op 0 staat.
Moraal van dit verhaal: heb je geen testplaat, gebruik de schaalverdeling. Heb je wel een testplaat, let niet op de schaalverdeling maar bepaal de optimale setting op basis van een aantal (niet slechts eentje!) stevig gemoduleerde testtracks. Vervolgens raad ik aan om pakweg 0.25 van die gevonden optimale setting af te halen en die instelling te gebruiken. Waarom? In praktijk zijn groeven (zelfs de luidste) een stuk minder hard gemoduleerd dan die van de extreme tracks op de testplaat, en aangezien de AS force ook een functie is van de modulatie van de groef heb je dus een lagere setting nodig.
Eigenlijk moet je bij elke plaatje je instellingen aanpassen: VTF en AS (kwaliteit vinyl, modulatie groeven), armhoogte (dikte plaat) -> maar wij zijn niet helemaal gek.
Verwijderd
Beetje meten
Paar uur later
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2014 11:11 ]
Hm hoe ingewikkeld is het om dat veertje te "eiken"? Mischien moet ik daar eens naar kijken want ik had al het vermoeden dat tie niet helemaal die 3g haalde.Cap schreef op maandag 01 september 2014 @ 00:56:
Wat betreft anti-skating, ik heb hier een stuk of tig Technics tafels, allen met de bekende schaalverdeling van 0 tot 3, en er vallen een paar dingen op:
1. De "ideale" anti-skating waarde bij gebruik van een testplaat ligt duidelijk hoger dan die van een plaat zonder groef (logisch).
2. De anti-skating waarde moet een stuk hoger dan de VTF waarde voor de geavanceerdere elementen met fijner geslepen diamant, neem een AT440MLa of een DL-160 voor een vervormingsvrij rechterkanaal, en ongeveer gelijk aan de VTF waarde voor eenvoudige (sferische) diamanten. Zo kan het best zijn dat je met een DL-160 bij 1.75 gram VTF een AS instelling moet toepassen van 2.75, of zelfs 3 (zie punt 3. waarom).
3. Gemiddeld komen de anti-skating settings van de verschillende Technicsen aardig overeen, maar er zijn enkele exemplarische uitzonderingen. Geen wonder als je weet hoe de anti-skating in elkaar zit: aan de knop zit een hefboompje met daaraan een simpel veertje. Hierbij kunnen 2 dingen varieren: ten eerste, een met de tijd (of door reparatie werkzaamheden) slap geworden veertje. Ten tweede kan de hoek die het hefboompje maakt kan variëren, dit is namelijk niet veel meer dan een stukje op 1 punt gebogen plaatstaal. Buig je die iets verder dan heb je opeens een hogere AS force.
Wat ik heb gedaan is enkele van mijn spelers dmv licht (ont)buigen van dat hefboompje zo "eiken" dat wanneer de arm vrij zweeft en ik de AS op 0 heb, de arm vrij boven de aanloopgroef kan zweven zonder teruggetrokken te worden naar de armsteun. Kom je met de zwevende arm op anti-skating 0 meer naar het label dan wordt ie sowieso naar buiten getrokken, het veertje wordt immers meer aangespannen naarmate de arm meer naar de spindle beweegt. De ideale eiking is m.i. dus 0 AS force (veertje ontspannen) wanneer de arm zich aan het begin van de plaat bevindt en de AS dial op ook op 0 staat.
Maar verder bevestigt je verhaal denk ik wel wat ik zelf al had uitgevonden en lijkt er op dat ik het dus gewoon goed had gedaan. Mijn naald/element is nieuw (Audio Technica 150MLX, duurdere broertje van de 440) en de testplaten waren zo goed als nieuw. Ik heb alles heel precies afgesteld en meerdere keren herhaald om alle vervorming tijdens de test tracks er uit te tweaken. Enige wat niet precies lukt is heel lichte vervorming in het linkerkanaal in de track voor anti skating test.
Nu hoor ik op 1 enkele LP (Patricia Barber, Companion) een bongo die alleen in het linkerkanaal vervormd. Ik weet bijna zeker dat het komt omdat m'n zijdrukcompensatie niet hoog genoeg kan.
Ja na alle tests en tweaks ben ik uitgekomen op 1,75 (gemeten met weegschaaltje)._ferry_ schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:43:
En naalddruk? Weet dat de at440mla bij mij het net iets beter deed op 1,7 ipv 1,4 gram ofzoiets. Moet het eigenlijk weer eens een keertje checken. Heb de boel 1x afgesteld en daarna niet meer, terwijl een tiende gram meer of minder best wel verschil kan maken. (maargoed, dan kom je ook weer op de dikte van de plaat bijvoorbeeld die dan ook weer invloed heeft)
ow, en voor de goede orde, die vervorming me de bongo's hoor ik ook met een ortofon banana, alleen nog wat erger dan met de AT.
Edit: ow, ik vind ineens zoiets:
http://www.analogplanet.com/category/set-tips
Daar zit de stylus tip onder een hoek in de cantilever. Daar heb ik dus geen rekening mee gehouden, zou het kunnen dat die AT's ook onder een hoek staan? Ik heb dat afgesteld op buitenkant van het element. Als dat verkeerd staat kan het kloppen dat ik de zijdrukcompensatie te hoog moet zetten en dat ik vervorming blijf horen als het dus te ver staat.
is natuurlijk een experimentje waard ... moet ik dat element effe recht in de kop zetten.

[ Voor 37% gewijzigd door InflatableMouse op 01-09-2014 15:17 ]
Daar ben ik het niet helemaal met je eens. Mijn denon dl-160 zit redelijk in de marge. Er kan iets verschil tussen verschillende naaldslijpingen zitten, maar bij mijn draaitafels is dat verschil niet dat je ineens 1,75 voor een conische naald hebt en 2,75 voor een exotisch geslepen naald.Cap schreef op maandag 01 september 2014 @ 00:56:
Als je een dual draaitafel hebt kan je dat best mooi zien; die hebben vaak een aanduiding voor meerdere naaldsoorten; de 721 zelfs voor èn sferisch, èn elliptisch, èn (jawel) shibata/microline.
De marge in afwijking op die schaal ligt tussen de 0,25 en 0,5, en daar is dus ook waar je het moet zoeken.
Maar je geeft al aan dat veel van je draaitafels wellicht niet goed functionerend zijn betreffende de antiskating. Als dat het geval is kan je natuurlijk nooit afgaan op de schaal en moet je wel een testplaat ter hande nemen.
Antiskating met een veertje is uiteindelijk ook niet de meest mooie methode imho, maar dat terzijde.
Als je je antiskating heel grof wilt controleren op werking, dan zou je dat kunnen meten met een naalddrukmetertje op z'n zijkant en de arm op 0 gram (gebalanceerd, met bescherming om de naald!).
Als je de naalddrukmeter op z'n zijkant legt en genult hebt, dan kan je de kracht meten die de antiskating zijdelings op de arm uitoefend.
De kracht die je meet moet -grofweg- 1/10 zijn van de schaalverdeling in gram (dus staat ie op 2, dan zou de naalddrukmeter ca. 0,2 gr. aan moeten wijzen.
Dat heb ik wel eens gedaan en dat kwam enigzins overeen. Maar het is een redelijk priegelwerkje met hele kleine krachten, dus het blijft een schatting.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 01-09-2014 15:30 ]
Net even bij de Ikea geweest, maar die dozen zijn niet zo stevig. De stoffen manden zijn beter. Alhoewel dat dan meer voor de opslag is dan om vaak te verplaatsen. En helaas zonder deksel, maar dat los ik op door een gewoon een plank net boven te zetten in de kast. Ook de grotere platen(boxen) passen er prima in.masauri schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 00:22:
Ik zie deze net in de aanbieding staan: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/50224272/?icid=be|ic|b2sorganizepage_nl|KASSETT_nl#/90224270
Zou normaal met 33x38x30 geen probleem mogen zijn voor een vinyl of zit ik mis?
Daarnaast is het een 'tijdelijke' oplossing totdat ik zelf een fatsoenlijke kast maak voor de platen, boeken en katten (kortom dat duurt waarschijnlijk nog jaren).
http://www.ikea.com/be/nl...ducts/30219281/#/30219281
Thx voor de info, deze skippen we dan maar.Jelte schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:42:
[...]
Net even bij de Ikea geweest, maar die dozen zijn niet zo stevig. De stoffen manden zijn beter. Alhoewel dat dan meer voor de opslag is dan om vaak te verplaatsen. En helaas zonder deksel, maar dat los ik op door een gewoon een plank net boven te zetten in de kast. Ook de grotere platen(boxen) passen er prima in.
Daarnaast is het een 'tijdelijke' oplossing totdat ik zelf een fatsoenlijke kast maak voor de platen, boeken en katten (kortom dat duurt waarschijnlijk nog jaren).
http://www.ikea.com/be/nl...ducts/30219281/#/30219281
Verder op zoek naar een andere doos
Ik heb dit gedaan en het geeft 0.25 aan, ongeveer.mr_petit schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:26:
[...]
Als je je antiskating heel grof wilt controleren op werking, dan zou je dat kunnen meten met een naalddrukmetertje op z'n zijkant en de arm op 0 gram (gebalanceerd, met bescherming om de naald!).
Als je de naalddrukmeter op z'n zijkant legt en genult hebt, dan kan je de kracht meten die de antiskating zijdelings op de arm uitoefend.
De kracht die je meet moet -grofweg- 1/10 zijn van de schaalverdeling in gram (dus staat ie op 2, dan zou de naalddrukmeter ca. 0,2 gr. aan moeten wijzen.
Dat heb ik wel eens gedaan en dat kwam enigzins overeen. Maar het is een redelijk priegelwerkje met hele kleine krachten, dus het blijft een schatting.
Ik heb ook nog even gespeeld met de hoek waarin het element in de kop staat, recht gezet en iets verder gezet en daarna weer terug gezet met behulp van de protractor. Dit maakt weinig tot niets uit (dat beetje vervorming in het linkerkanaal wordt er in ieder geval niet meer of minder van).
Edit: ik heb er even snel een sample van gemaakt, mischien als iemand dit hoort dat tie weet wat het is en of er iets aan te doen is?
http://www.privatebits.ne... JT-Bongo-distortion.flac
[ Voor 10% gewijzigd door InflatableMouse op 01-09-2014 17:44 ]
Maar goed dat ik er geen LP's in heb staan dan, want ik heb die planken dus vertikaal gemonteerd
Ik ben er trouwens achter gekomen dat het echt loont om eens in de twee weken naar de lokale kringloop te gaan om daar de bakken door te spitten. Nu ben ik ééns in de twee weken op maandag vrij, dus dat komt perfect uit. De bakken worden volgens mij op zaterdag of op maandagochten bijgevuld.
Leuke vangsten gisteren:
Time - Electric Light Orchestra
Secret Messages - Electric Light Orchestra
Invisible Touch - Genesis
Seven Seas - Echo & the Bunnymen (single)
Platinum - Mike Oldfield
Going for the One - Yes (flink beschadigde hoes, vinyl is nog prima)
Heb nu al een aardige verzameling ELO platen. Tot mijn verrassing draaide mijn vader Time van ELO vroeger regelmatig op cd. Het was ook echt een feest van herkenning toen ik dat geweldige plaatje gisteren opzette
De prijzen zijn soms wel belachelijk... Als de artiest ook maar een beetje bekend is vragen ze er gelijk 2,50 voor. Standaard LP's zijn 1 euro, en dubbelaars 2. Ook echt belachelijk. Alsof je voor nieuwe dubbel LP's ook twee keer zoveel betaald als voor enkelaars...
The Wall van Pink Floyd stond zelfs twee keer in de bakken, beiden voor 7,50 per stuk

Van beide edities waren de hoezen flink beschadigd, en ook zaten er flinke krassen (die je écht gaat horen) op beide edities. Het was het zelfs dus niet waard om af te dingen...
[ Voor 72% gewijzigd door Nyarlathotep op 02-09-2014 09:50 ]
In de commerciele kringloopwinkels kan je in 99% van de gevallen niets meer vinden voor een leuke prijs omdat de mensen die het uitzoeken en het in de winkel plaatsen weten wat kostbare dingen op kunnen leveren. Goed vinyl wordt er hier ook tussenuit gepikt. In de gemeentelijke kringloopwinkels staan ook steeds vaker mensen die weten wat het waard is en zullen de leuke dingen achter in het magazijn eruit gevist worden.
Maar goed, er zijn nog een paar gemeenten waar het leuk kan zijn, gelukkig.
Dat is ook mijn ervaring in het algemeen. Maar je kunt er helaas niet vanuit gaan, en daarom adviseer ik altijd een testplaat te gebruiken. Ik heb hier dus een exemplaar Denon DL-160 (nieuw, VTF 1.75) die beduidend hoger moet dan pakweg een AT95E en dat soort elementen. Maar ook hoger dan een DL-301 (nieuw, VTF 1.5), die wel weer hoger zit dan een AT95E ondanks de geringere VTF. Het gekke is verder dat de DL-160 prima speelt, en ik ook onder de microscoop niets opvallends kan ontdekken aan de naaldtip. Ik heb voor mijn hoofd draaitafels zelfs lijstjes gemaakt van de hele aanbevolen VTF range met daarbij de optimale AS instelling op basis van testplaten. Deze statistieken heb ik ook voor een hele serie andere elementen gemaakt, met ook daar af en toe opmerkelijke verschillen. Maar deze heb ik nu even niet paraat, dan zou ik in de archieven moeten duiken.mr_petit schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:26:
[...]
Daar ben ik het niet helemaal met je eens. Mijn denon dl-160 zit redelijk in de marge. Er kan iets verschil tussen verschillende naaldslijpingen zitten, maar bij mijn draaitafels is dat verschil niet dat je ineens 1,75 voor een conische naald hebt en 2,75 voor een exotisch geslepen naald.
Ik weet wat je bedoelt, ik ken ze. Mijn eerste 2 draaitafels waren Duals. Handig.mr_petit schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:26:
[...]
Als je een dual draaitafel hebt kan je dat best mooi zien; die hebben vaak een aanduiding voor meerdere naaldsoorten; de 721 zelfs voor èn sferisch, èn elliptisch, èn (jawel) shibata/microline.
Veertje is zeker niet ideaal inderdaad. Dat was ook mijn boodschap: ga niet teveel af op die schaalverdeling bij in ieder geval die Technics modellen (maar ook vele andere): het is maar een veertje en een stukje gebogen plaatstaal.mr_petit schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:26:
[...]
De marge in afwijking op die schaal ligt tussen de 0,25 en 0,5, en daar is dus ook waar je het moet zoeken.
Maar je geeft al aan dat veel van je draaitafels wellicht niet goed functionerend zijn betreffende de antiskating. Als dat het geval is kan je natuurlijk nooit afgaan op de schaal en moet je wel een testplaat ter hande nemen.
Antiskating met een veertje is uiteindelijk ook niet de meest mooie methode imho, maar dat terzijde.
Dat er best wat exemplarische afwijking is dat is mij door ervaring wel duidelijk geworden. Ik heb hier een hele serie SL draaitafels van Technics staan (1200, 1300, 1300mk2, 1500, 1301, 1600mk2, Q2, Q3, 5200, B20) waarbij van een aantal types meerdere exemplaren). Deze heb ik allemaal uit elkaar gehad en geserviced. Ik kom op basis van die verzameling tot de conclusie dat hoe strak het veerte gespannen staat nogal varieert, zelfs binnen eenzelfde serie als de 1200's of de 1300mk2's. De werkelijke AS force bij eenzelfde instelling op de het draaischijfje verschilt gewoon, getuige de spanning op het veertje, de hoek die het hefboompje maakt, het gedrag van een en hetzelfde (test)element op een groefloze plaat én op de stevig gemoduleerde tracks van de Jan Kool test lp. Welke van die serie draaitafels dan als "foutief" moet worden aangemerkt vind ik nogal lastig, er is nogal een spreiding.
Bij verschillende Technics exemplaren is er op een AS stand "0" toch een lichte AS force als de naald boven de inloopgroef staat, ik test dit altijd met een vrij zwevende gebalanceerde arm (draaitafel uiteraard waterpas). Geen AS force bij de inloopgroef op stand 0 zou m.i. minimaal wel zo moeten zijn - je kan zelfs een pleidooi houden dat dit niet het geval moet zijn bij de inloopgroef maar op het midden van de plaat, of zelfs bij de uitloopgroef. Gaat de arm meer naar binnen dan ontstaat er langzamerhand toch een lichte AS force, dit is uiteraard niet te voorkomen door het veer-met-hefboom principe van de AS inrichting. Wijkt een draaitafel echt teveel af dan schuw ik niet het hefboompje lichtjes bij te buigen tot dit wel het geval is, en dan blijken de draaitafels ook weer goed vergelijkbaar als je ze doortest met de testplaat.
Leuk experiment, ga ik binnenkort eens proberen.mr_petit schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:26:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 02-09-2014 12:01 ]
Ik heb afgelopen week het album 'x' van Eb sheeran besteld.
Echt een aanrader!
Nieuwkoop is duurkoop
Verwijderd
Moderat - II

Pink Floyd - The Division Bell

The Division Bell komt notebene nog eens bij de mediamarkt vandaan. Daar zag ik hem toevallig liggen voor 24euro. Terwijl hij overal verder tussen de 30 en 35euro kost

Harvest heb ik ook al, de andere twee komen nog dan heb ik zijn eerste 4 albums op vinyl
Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 16:15:
Van het weekend nog even gekocht.
Moderat - II
[afbeelding]
Pink Floyd - The Division Bell
[afbeelding]
The Division Bell komt notebene nog eens bij de mediamarkt vandaan. Daar zag ik hem toevallig liggen voor 24euro. Terwijl hij overal verder tussen de 30 en 35euro kost

Door nalatigheid van de verkoper glipt ie me dus door de vingers... Zucht.

Cool!Bestla schreef op woensdag 03 september 2014 @ 16:56:
Omdat ik hem graag in de jukebox wilde hebben heb ik hem maar laten snijden.
Wat kost dat nou als ik vragen mag en hoe goed klinkt het?
Neem aan dat het direct gesneden is?
Edit: de kosten staan op vinylcuts.de, niet .be, die laatste doet het niet.
[ Voor 11% gewijzigd door InflatableMouse op 03-09-2014 21:17 ]
Het valt mij op dat het lang duurt voordat een plaat droog is... Na 3 uur moest ik nog een paar druppels wegdeppen met een microvezel doek. Is dat normaal? Met dat Disco antistat zou een plaat na 7 minuten al droog zijn volgens de instructies van de Knosti.
Maar ik heb net een plaat beluisterd en ik heb wel het idee dat het helpt
Ik gebruik goed keukenpapier (goed betekent in dit geval hoge zuigkracht, niet scheurt en niet pluist) om de LP zachtjes en voorzichtig met de groef mee droog te wrijven, daarna laat ik ze even uitwasemen.
Wat ik welles wil doen met hele oude en extra smerige (die dus niet van mezelf zijn geweest
[ Voor 15% gewijzigd door InflatableMouse op 03-09-2014 22:02 ]
[ Voor 95% gewijzigd door birdie_man op 03-09-2014 22:28 ]
http://www.froot.nl/postt...tenspeler-werkt-op-stoom/
YouTube: God save the Queen - in steam! A Steampunk record player.

De kosten waren € 41,75. Incl verzenden. Duur? Beter zo dan niet te koop.InflatableMouse schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:10:
[...]
Cool!
Wat kost dat nou als ik vragen mag en hoe goed klinkt het?
Neem aan dat het direct gesneden is?
Edit: de kosten staan op vinylcuts.de, niet .be, die laatste doet het niet.
Het is direct gesneden, en klinkt zeer goed. Hij mailde zelfs dat Song 2 wat distorted klonk

Ik ben blij.
@ rcor :
[ Voor 23% gewijzigd door Bestla op 04-09-2014 06:59 ]
Supervetrcor schreef op donderdag 04 september 2014 @ 06:27:
Na een zoekactie op platen speler nieuws kwam ik per toeval een platen speler tegen die een motor heeft die op gang gebracht wordt door: stoom! Ik wist niet dat er platen spelers waren die op stoom het draaiplateau in beweging brengen... Vond het wel grappig en daarom deel ik dit met jullie:
http://www.froot.nl/postt...tenspeler-werkt-op-stoom/
[afbeelding]
Wil mijn RPM 5 eigenlijk nog een ander kleurtje/mooie airbrush gaan geven. Dat donkergrijs vind ik niet erg sexy. Weet alleen nog niet wat ik zal doen. Misschien een mooie platenhoes er op. Al zie je daar niet heel veel van, omdat je bijna alleen maar rand hebt, de bovenkant is amper groter dan de platter.
In het youtube filmpje die ik ook deelde is te horen dat het een niet al te beste wow & flutter waarde heeft... Maar dit zal zeker wel op een of andere manier nog verbeterd kunnen worden..._ferry_ schreef op donderdag 04 september 2014 @ 08:44:
[...]
SupervetWat presteert ie qua wow&flutter?
Zo'n zuiger die een vliegwiel aandrijft zal niet bepaald constant draaien
Wil mijn RPM 5 eigenlijk nog een ander kleurtje/mooie airbrush gaan geven. Dat donkergrijs vind ik niet erg sexy. Weet alleen nog niet wat ik zal doen. Misschien een mooie platenhoes er op. Al zie je daar niet heel veel van, omdat je bijna alleen maar rand hebt, de bovenkant is amper groter dan de platter.
Zie en hoor nogmaals het filmpje:
Er zijn nog meer filmpjes over deze platen speler zie ik nu:
YouTube: Steampunk record player - first full test with steam.
YouTube: Steampunk record player
Als je een platenspeler op stoom wilt maken, dan moet je een turbine nemen. Ook dat is al oude techniek.
Toerengeregelde rem erop en klaar. Je hebt waarschijnlijk wel een behoorlijke vertragingskast nodig.
't is leuk uitgevoerd, maar met een beetje denkwerk kan je met dezelfde inspanning een veel beter resultaat bereiken imho.
Ik lees net dat hij er al een arduino aangestuurde toerenregelaar op heeft
Dat zou -in het kader van de tijdslijn- eigenlijk een centrifugaalregelaar moeten zijn
[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 04-09-2014 20:38 ]
Geen idee eigenlijk, maar als tweaker wordt je met dit prachtig (en stoer) stukje mechanisch techniek goed verwend... Dat hij niet helemaal een constante draaisnelheid heeft, is eigenlijk nog eens zo erg nog niet... Het gaat mij hier eigenlijk niet zo zeer om de goede wow en flutter waarde, maar eerder om het hoge "ziet er gaaf uit en dat dit ook kan gehalte"...Bestla schreef op donderdag 04 september 2014 @ 06:53:
@ rcor :Mooiste , hoe noem je zo iets? Casemod van een platenspeler.
Jammerlijk genoeg heb ik geen stoom machine, maar dit is inderdaad een interessante platen speler mod die ik wellicht anders ook wel zou willen bouwen...
Iemand die 'm wil en kan verbeteren met een eigen ontwerp: ik zal het project graag volgen!
Mr_petit heeft denk ik al een aantal verbeterpunten te pakken overigens...
Allemaal meer 'omdat het kan' dan common sense. (er is geen punt in de geschiedenis geweest dat het een voor de hand liggende optie was namelijk)
[ Voor 60% gewijzigd door mr_petit op 04-09-2014 23:19 ]

Heb recent Multiply van Ed Sheeran gekregen van de vrouw....dat klinkt dan wel weer erg lekker!:)
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Flogging Molly - Float
[ Voor 53% gewijzigd door rcor op 05-09-2014 18:07 ]
Ik heb zelf een Technics SL1210MK2 (productie jaar februari 1991) staan, en ben vandaag met wat onderhoud eraan bezig geweest.
Ik irriteerde me dood aan de aarde die op een extern apparaat aangesloten moest worden. En ik had het idee dat het linker audio kanaal qua volume altijd wat lager was.
Dus wat ik heb gedaan; vanaf onder open geschroefd, de RCA audio kabel los gehaald en en een nieuwe RCA gestript (aarde en signaal los van elkaar). De aarde aangesloten op de aarde van de RCA en alles weer vast gesoldeerd.
Nu aan het testen met een lekker plaatje erop.
http://www.discogs.com/AFX-Analord-02/master/210499
Wat ik opmerk sinds die oude RCA kabel eruit is (was nog de originele); linker en rechter output zijn stuk beter in balans en het algemene volume is wat opgeschroefd. Heb echter nog geen professionele RCA gebruikt, dus niet afgeschermd en nog metalen aansluitingen. Had dit nog nooit eerder gedaan, dus vond het verstandiger om dit eerst met een goedkope kabel te doen.
Oke en nu de muziek; ik luister eigenlijk alleen maar elektronische muziek. Ben erg fan van artiesten zoals Aphex Twin, Boards Of Canada, Autechre, Squarepusher en meer in die hoek. Ik verzamel dan ook hun albums (originele persing als het kan).
Dit is toch wel 1 van de items waar ik het meest trots op ben. Heb hem in een erg degelijke kwaliteit (cover en LP zelf en het is de first pressing.
http://www.discogs.com/Ap...Works-85-92/release/32662
Wat je precies met die aarde gedaan hebt is me niet duidelijk, maar ik gok dat je de bekende DJ-mod hebt toegepast waarbij je de aardedraad direct aan de massa (-) van de L of R kabel hebt gesoldeerd en dus het gewone aardedraadje hebt verwijderd. Dat is inderdaad praktisch wanneer je je draaitafel vaak verplaatst en aansluit, maar juist niet optimaal voor de kwaliteit van het signaal. Dat kabeltje zat er niet voor niks aan: het dient juist om bij de zeer lage voltages (millivolts of minder) storingen opgepikt uit de omgeving (o.a. statische lading) zoveel mogelijk uit het signaalpad te houden. Integreer je de aarde met het signaalpad dan zit elke storing dus automatisch in je signaal.
Edit: de foutieve batch 1200's met een hoge capaciteit (>300 pF) interconnects komt uit de periode 2009-2010, daarvoor en daarna zijn het altijd keurige 100pF kabels geweest (ik heb zelf geloof ik 80-90 pF gemeten op die kabels).
[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 06-09-2014 19:25 ]
Typisch oud nummer: MJ6122F049
Typisch nieuw nummer: GE4FB001255
Het eerste cijfer in het serienummer zou op het jaartal duiden: hierboven bij de oude serial (pre 90) dus 86, bij de nieuwe serial (na 90) 94 of 2004...
Maakt verder niet uit hoor, speler is in top (bijna) conditie. Enige is wat speling op de arm base als ik dat schuifje omzet om hem in hoogte te verstellen. Schuifje in locked positie en het staat weer vast. Es een keer naar kijken, kan ik meteen eens kijken of ik die zijdrukcompensatie kan afstellen.
Die speling op de armbase komt door uitgedroogd vet tussen de stelring en de armbasis (zwarte gedeelte). Het gebruikte vet droogt met de tijd uit, waardoor bij de oudere modellen de hoogteverstelling vast kwam te zitten: een vastzittende ring is nog een indicatie dat zo'n 1200 iig niet jong is.
Vaak is dat vet wel verwijderd maar is niet (genoeg) nieuw vet aangebracht. Gevolg: speling. En speling op de armbasis is slecht voor de prestaties van de arm, die basis hoort zo stijf mogelijk te zijn. Als je de arm uitneemt en de ring demonteert, reinigt en lekker ruim van nieuw vet voorziet (lekker visceus vet: consistentvet, kogellagervet) dan is die speling weer weg.
[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 07-09-2014 11:40 ]

Hij had nog heel veel meer, maar m'n zelf opgelegde budget liet het niet echt toe... (en eigenlijk was dit al meer dan de paar tientjes die ik max wilde uitgeven).
Het was bij mij de originele RCA kabel nog. De aansluitingen waren van metaal (geen gouden coating) en toonden ook al sporen van erosie. Het leek mij nog de originele RCA aan het soldeerwerk te zien.Cap schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 18:13:
Vermoedelijk was je RCA kabel dan gaar, want de origininele RCA kabels van de SL1200 zijn (een enkele batch met foute kabels daargelaten) van uitstekende kwaliteit met een zeer lage capaciteit, precies wat je nodig hebt voor een element. Ze klinken daarom ook juist helemaal niet zacht of zo, en absoluut niet uit balans.
Wat je precies met die aarde gedaan hebt is me niet duidelijk, maar ik gok dat je de bekende DJ-mod hebt toegepast waarbij je de aardedraad direct aan de massa (-) van de L of R kabel hebt gesoldeerd en dus het gewone aardedraadje hebt verwijderd. Dat is inderdaad praktisch wanneer je je draaitafel vaak verplaatst en aansluit, maar juist niet optimaal voor de kwaliteit van het signaal. Dat kabeltje zat er niet voor niks aan: het dient juist om bij de zeer lage voltages (millivolts of minder) storingen opgepikt uit de omgeving (o.a. statische lading) zoveel mogelijk uit het signaalpad te houden. Integreer je de aarde met het signaalpad dan zit elke storing dus automatisch in je signaal.
Edit: de foutieve batch 1200's met een hoge capaciteit (>300 pF) interconnects komt uit de periode 2009-2010, daarvoor en daarna zijn het altijd keurige 100pF kabels geweest (ik heb zelf geloof ik 80-90 pF gemeten op die kabels).
Ik heb het aarde draadje op de aarde van een nieuwe RCA kabel gemonteerd. Zie volgende afbeelding.
http://www.99er.net/graphics/rca.jpg
En die zit dan op de massa L inderdaad.
Wow. dat doe je goed voor een paar tientjes!KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 07 september 2014 @ 12:17:
Gisteren bij een kerel die zo'n beetje om de hoek woont wat platen overgenomen:
Zat net boven de 130 euro, zitten nog wel 2 platen meer bij, Ride the lightning van Metallica en Hey Jude van de Beatles .. het album, geen single...
Als ik zo eens kijk wat die platen op Discogs moeten kosten zit ik qua prijs erg netjes, zitten een paar euro-platen tussen, maar ook platen die voor meerdere tientjes van de hand gaan.
Ja dat begrijp ik, maar waarschijnlijk was er dan iets mis mee, want ze horen het gewoon heel goed te doen, zeker beter dan een willekeurig goedkoop niet afgeschermd niet phono kabeltje.Edwin__ schreef op zondag 07 september 2014 @ 12:40:
[...]
Het was bij mij de originele RCA kabel nog. De aansluitingen waren van metaal (geen gouden coating) en toonden ook al sporen van erosie. Het leek mij nog de originele RCA aan het soldeerwerk te zien.
Ik heb het aarde draadje op de aarde van een nieuwe RCA kabel gemonteerd. Zie volgende afbeelding.
http://www.99er.net/graphics/rca.jpg
En die zit dan op de massa L inderdaad.
Dus: kanaalongelijkheid en/of zacht geluid duiden gewoon op kabels die bijna door zijn of hevige oxidatie op de connectoren. Die oxidatie heb je er zo af met wat contactspray of wd40 en wat poetsen, dus dat is het probleem niet. Gouden connectoren zijn dus leuk maar geen must. Het geluid wordt er ook niet beter van, mits je connectoren maar schoon zijn en het contact stevig genoeg is dan wordt het signaal prima doorgegeven, goud of niet.
Wat betreft je "mod": je hebt de aarde nu op de massa (min-pool) van het linkerkanaal gemonteerd. Dat heet dan "ground conductor" op jouw plaatje maar is dus eigenlijk gewoon in de signaalweg. De center en ground conductors, zoals ze in jouw plaatje genoemd worden, zijn de + en - van de signaalkabel. Zoals eerder gezegd, de reden dat er een apart massadraadje aan platenspelers zit is zodat deze UIT de signaalweg blijft.
Dat lukt nogal snel, de prijzen op Discogs zijn nogal extreem, misschien wel logisch op een site waar sprake is van een wereldwijde markt. Maar het vertekent wel. Voor vertaling naar een nette prijs buiten zo'n site om mag de Median Price gerust door 2.KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 07 september 2014 @ 21:23:
Als ik zo eens kijk wat die platen op Discogs moeten kosten zit ik qua prijs erg netjes, zitten een paar euro-platen tussen, maar ook platen die voor meerdere tientjes van de hand gaan.
[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 07-09-2014 22:46 ]
Deze constructie zie je ook bij de eerste versie van de Thorens TD-160... Die hebben geen aarde draad, maar die aarden zich via het linker audio kanaal... Veel audiofielen of bezitters van Thorens TD-160 platen spelers die hun TD-160 modificeren maken de aarding via het linker audio kanaal dan ook ongedaan en zorgen ervoor dat de aarding naar de phono preamp / receiver / versterker via een losse aardingsdraad gaat lopen... Puur omdat dit beter klinkt en je een schone signaal pad krijgt...Cap schreef op zondag 07 september 2014 @ 22:40:
Wat betreft je "mod": je hebt de aarde nu op de massa (min-pool) van het linkerkanaal gemonteerd. Dat heet dan "ground conductor" op jouw plaatje maar is dus eigenlijk gewoon in de signaalweg. De center en ground conductors, zoals ze in jouw plaatje genoemd worden, zijn de + en - van de signaalkabel. Zoals eerder gezegd, de reden dat er een apart massadraadje aan platenspelers zit is zodat deze UIT de signaalweg blijft.
Waar zou je eventueel goede nieuwe interconnects kunnen halen voor zo'n Technics 1210?
Als ik hem toch een keer uit elkaar ga halen wellicht dat ik dat en die tonearm draadjes toch een keer vervang. De interconnects vind ik net iets te kort maar ik denk er aan om bijvoorbeeld connectors op de draaitafel zelf te monteren en losse interlinks te gebruiken.
- Kabel vervangen: wat voor kabels zoek je? Met de gemonteerde kabels is wat geluid betreft echt niets mis. De enige reden die ik kan bedenken om voor andere kabels te kiezen is als je zeer vaan in- en uitplugt. Oke, wellicht ook als er enorm veel storing in de buurt van je draaitafel aanwezig is, maar dan zou ik zelf eerder proberen de oorzaken van die storing weg te nemen. De pluggen (gegoten plastic + redelijk dun metaal) en de buitenmantel van de kabel (vrij soepel kunststof) kunnen het bij intensief gebruik begeven. Dan kan een kabel met zwaardere pluggen en een dikkere, stuggere buitenmantel uitkomst bieden. Zoals gezegd, daar wordt het geluid op zich 0,0 beter van.
- Waar een andere kabel kopen? Bij de bekende zaken voor onderdelen als: Electro Andijk, Albepro, Green Vinyl (in volgorde van goedkoper naar duurder) verkopen ze zowel de originele kabels als "geavanceerde". Standaard kabels kosten iets meer dan 11 euro, wil je er gouden plugjes op voor het idee dan ben je ruim het dubbele kwijt. De fancy en hopelijk dan ook stevigere kabels zijn natuurlijk nog een stukje duurder. Voor de fancy kabels is er trouwens oneindig veel keus bij de vele verschillende online kabelboeren.
- Armbedrading: deze zou ik gewoon laten zitten, ook daarvoor geldt: prima kwaliteit. Lage capaciteit en dun en soepel genoeg om de arm niet tegen te werken. Het gebruik van puur zilver, 99,99999999999% "gezuiverd" OFC koper etc is wel duurder maar wil niet zeggen dat het geluid beter wordt.
- Losse interlinks: leuk maar het geluid wordt er in ieder geval niet beter van want: nodeloze extra soldeerpunten en contactpunten tussen element en versterker, met als nadelen mogelijke contactproblemen en hogere capaciteit van het totale kabelsysteem van element tot versterker.
Wil je per se je armbedrading vervangen dan zou ik het nog eerder andersom doen: pak een lengte kabel met zeer fijne, soepele aders, geschikt voor toonarmbedrading van een meter of 1,5 a 2, leid deze door de arm en monteer pluggen op het andere eind.
Verder zijn langere lengtes kabel niet zomaar aan te bevelen bij draaitafels, want de capaciteit van de kabel neemt toe bij langere lengtes en hoe langer de kabel, hoe meer kans stoorsignalen krijgen om in te werken op die millivolt signaal die er door de kabel loopt. De door fabrikanten gekozen oplossing voor zo'n 1 a 1,5 meter kabel is dus een bewuste balans tussen voorkomen van dit soort problemen en voldoende lengte overhouden voor een normale opstelling van de installatie.
De redenering is eigenlijk als ik dan toch bezig ben om het meteen goed te doen. paar tientjes voor wat kabel en eventueel wat tulp aansluitingen monteren zijn de kosten en het werk niet dacht ik zo.
Ik heb meerdere malen gelezen dat bij de oudere modellen de tonearm draadjes niet altijd even best zijn of dat de ze met de tijd slecht kunnen worden. Ik weet verder niet hoe waar dat allemaal is en ik geloof verder niet in sprookjesbekabeling of zo. Ik denk dan ook dat als iemand honderden euros heeft uitgegeven aan zilveren kabeltjes dat tie nog al snel iets moois hoort om z'n aanschaf te rechtvaardigen.
Maar goed, je argumenten zijn valide en mischien als de metingen netjes zijn dat ik er inderdaad beter vanaf kan blijven.
Dat vind ik een prima redenering, natuurlijk alleen als het daadwerkelijk nodig blijkt. Dat laatste zeg ik er bij omdat ik merk vaak dat als het om kabels gaat, mensen vaak de behoefte hebben om aan zaken te rommelen waar het niet hoeft.InflatableMouse schreef op maandag 08 september 2014 @ 09:09:
De redenering is eigenlijk als ik dan toch bezig ben om het meteen goed te doen. paar tientjes voor wat kabel en eventueel wat tulp aansluitingen monteren zijn de kosten en het werk niet dacht ik zo.
Die draadjes zelf worden met de tijd niet slecht. Binnenin het kabeltje blijft het allemaal prima tenzij er door fysiek geweld een keer kracht op is uitgeoefend natuurlijk. Hoogstens kunnen contactpunten als interne plugjes oxideren, maar bij de 1200 modellen is er geen sprake van stekkertjes, de verbinding bestaat uit een simpel printplaatje met korte banen waarmee de fijne armbedrading wordt verbonden met de iets dikkere interlinkkabel (2 soldeerverbindingen dus per ader).InflatableMouse schreef op maandag 08 september 2014 @ 09:09:
Ik heb meerdere malen gelezen dat bij de oudere modellen de tonearm draadjes niet altijd even best zijn of dat de ze met de tijd slecht kunnen worden. Ik weet verder niet hoe waar dat allemaal is en ik geloof verder niet in sprookjesbekabeling of zo. Ik denk dan ook dat als iemand honderden euros heeft uitgegeven aan zilveren kabeltjes dat tie nog al snel iets moois hoort om z'n aanschaf te rechtvaardigen.
Verder kan er bij vintage audio spul her en der wel eens een slechte soldeerverbinding (cold/cracked solder joint) zijn. Maar dat is niet gebruikelijk bij de 1200: vanuit de fabriek zijn die draden prima gesoldeerd. Als iemand al aan de internals van de arm heeft zitten rommelen / kapotte interlinks vervangen dan kan dat natuurlijk anders zijn. Heb je een tweedehands model dan kan even checken zeker geen kwaad.
Mijn mening is dat je bij een nette 1200 met bekabeling in oorspronkelijke staat niets anders hoeft te doen dan zorgen dat de pluggen mooi schoon en vrij van oxidatie zijn. Is die kabel stuk, of erger nog de armbedrading, dan zou ik óf de boel gewoon repareren met de originele Technics bedrading, óf meteen "all the way" gaan met één stuk bedrading voor zowel arm als interlink. Gevolg is wel dat je heel voorzichtig moet zijn met die interlink, want die bedrading gaat nu eenmaal heel dun zijn.
Conclusie: Als er geen probleem is laat ik het lekker met rust en anders maak ik er inderdaad een lange draad van. Buiten (het interlink gedeelte) kan je natuurlijk een mantel omheen doen.
Verwijderd
http://www.albepro.nl/tec...kabel-1.25mtr-set-nl.html
http://www.ebay.nl/itm/IS...Other&hash=item2a3989048b
@Wehmut: jij hebt hem toch in nieuwstaat gekocht, is nooit open geweest? Ik zou er niet aan gaan rommelen als het nu goed werkt. Die kabel waar jij naar linkt met die Neutrik pluggen heeft zin als je vaker in- en uit plugt (DJ) of als je last hebt van externe stoorsignalen, vanwege de vermoedelijk betere afscherming. Vaak is zo'n stoorsignaal een 50 Hz brom afkomstig van netadapters of andere apparaten, vaak helpt het wat anders aansluiten van die adapters, het wat verleggen van je stekkerdoos, een stukje verplaatsen van een apparaat, of zelfs een lus van een kabel anders leggen al voldoende.
Verwijderd
Verwijderd

Dat worden sowieso twee nieuwe armen.
Maar... er moet aardig wat kracht op zijn uitgeoefend om die armen zo af te breken. Daardoor vraag ik mij ook af of er in het onderliggende mechaniek nog meer beschadigd is...
Kun je de base nog in hoogte verstellen bijvoorbeeld?
Het gaat hoe dan ook een leuk klusje worden. Als je handig bent kun je die Technics spelers zelf open maken, maar vervolgens moet je ook weten waar je naar moet kijken.
Wel balen hoor, twee van die mooie spelers kaduuk. Ik wens je in ieder geval succes
Verder, de verschillen tussen prijzen van CD en vinyl beginnen wel extreem te worden zeg. Ik werd getriggerd door een tweet van SisterRay in Londen: https://twitter.com/SisterRayStore/status/508923999653728256 .
Soms zelfs 18 pond (Robert Plant) verschil tussen CD en LP (geen idee of die Plant een deluxe versie oid, zeg ik er eerlijk bij), maar vaak 7, 8, 9 pond verschil... begint toch wel een beetje te gek te worden?
[ Voor 59% gewijzigd door Servor op 08-09-2014 12:35 ]
Maar hoe kan je zo lomp zijn....

Het is dit onderdeel

Of compleet voor http://www.ebay.com/itm/T..._Accs&hash=item3ce7969cee
of
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr
[ Voor 71% gewijzigd door Bestla op 08-09-2014 12:46 ]
Alsnog zou ik het hele apparaat controleren... Zeker als je niet weet hoe de schade precies is ontstaan!
Dit topic is gesloten.
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic