Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

NOS bedoel je? New Old Stock.
Achja, ik weet het ook niet of het interessant genoeg is om ze weer te gaan maken. Voor zover ik weet (en ook voor de toekomst verwacht) is dat vinyl toch meer voor de huiskamer luisteraar is, niet voor de DJ's. Te verknocht aan hun USB stick en Beatmatch knopje. En als je dan toch platen wil draaien... Dan staat marktplaats er vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 06:50
Ach ik heb er al eentje, dus de nood is niet erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De SL1200 is nog járen prima tweedehands te krijgen omdat er zoveel van zijn. Als de vinyl-hype weer gaat liggen voor weinig, houdt die stand dan wordt ie waarschijnlijk langzamerhand wat duurder, maar de grote stijging hebben we natuurlijk de afgelopen paar jaar al gehad. :)

Wbt de protractor: er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, er is bestaat dus geen enkele goede oftewel de overige zijn niet fout. Je hebt meerdere systemen met 2 nulpunten wat betreft fouthoek, de ene met nadruk op kleine fouthoek aan het einde van de plaat, de ander met nadruk op gemiddeld de kleinste fout, etc. Je hebt zelfs systemen met maar 1 nulpunt. Maar je kan dus op andere armlengtes (en dus positie schroefgaten) en hoek (draaiing element (eigenlijk de diamanttip) tov headshell).

Het systeem met de Technics tool is gewoon handig en concentreert zich op 2 nulpunten met lage fouthoek en dus distortion aan het einde van de plaat. Maar dan nog komt het aan op hoe nauwkeurig je bent.
Het is bij de methode van Technics namelijk de bedoeling dat de cantilever (eigenlijk de diamanttip) precies parallel aan het element staat, dus dat de denkbeeldige lijn van de cantilever naar de connectoren precies midden tussen die connectoren uitkomt en dan ook precies loodrecht. Als daarbij ook de overhang nog precies klopt (15 mm) zit je goed wat betreft het Technics systeem. Hierbij wel zorgen dat je precies mooi loodrecht kijkt met vergrootglas, en de tip dan precies zichtbaar wordt. Als je scheef kijkt kan je zo een halve mm verkeerd zitten.
Probleem is echter daarbij wel dat de Technics tool niet zo netjes gefabriceerd is dat het element perfect loodrecht in de tool zit en de diamanttip perfect ter hoogte van de uitsparing komt. De tool gebruik je dus puur voor de overhang, maar daarbij moet je nog steeds schuiven voor een goed uitgelijnde cantilever tov de headshell. En dan komt de diamanttip dus waarschijnlijk niet precies ter hoogte van het midden van de uitsparing uit. ;)

Ook bij de Technics tool methode hangt de positie van de schroefgaten natuurlijk af van de gebruikte headshell maar ook van het element. Het centrum van de schroeven zit bij mijn Denon MC's op een krappe kwart van voren in de headshell.

[ Voor 83% gewijzigd door Cap op 21-07-2014 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@redhawk:
Vergeet niet dat de Pioneer PLX-1000 veel gelijkenis heeft met de Technics SL-1200... Bekijk beiden maar eens goed en kom tot de conclusie dat er veel overeenkomsten zijn...
Daarnaast geloof ik er wel in dat de Pioneer heel goed kan klinken met het juiste hifi element... Dit omdat Pioneer in het verleden naast Technics dat andere high-end audio merk is dat naast goede thuis hifi spullen ook een prima DJ line-up heeft...

Of te wel: waarom nog een nieuw in doos zijnde Technics proberen te scoren die veel duurder is als deze Pioneer ook goed KAN zijn en klinken... Gewoon even beluisteren zou ik zo zeggen bij een lokale dealer en dan beoordelen...

Nog even ter vergelijk de Pioneer PLX-1000 en de Technics SL-1200 MK2:
Pioneer PLX-1000:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/PEE_PLX-1000_THREE-QUARTERS_BLK_zpsc6070b3e.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/DuOsY_zpsda5e4281.jpg

Als je goed kijkt zie je de overeenkomsten tussen beiden:
- Verzonken pitch control (zie je bij geen enkele andere kloon)
- Verzonken toonarm base met hoogte verstelling (let ook op de ribbel patroon die overeenkomt)
- Toonarm lager en S-arm die hetzelfde oogt
- De 45-toeren puck die op exact dezelfde plek zit
- De start / stop knop die niet rechthoekig is, maar wel op dezelfde locatie zit
- De toerental regeling die op exact dezelfde locatie terug te vinden is

Mijn vermoeden gaat er dan ook vanuit dat Pioneer de Technics SL-1200 MK2 onder licentie nu aan het bouwen is met lichte wijzigingen aan het originele ontwerp. Uiteraard met hun eigen merknaam en type nummer erop geplakt...

[ Voor 19% gewijzigd door rcor op 21-07-2014 21:39 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zal best een goede speler zijn, maar dat baseer ik niet zozeer op de nageaapte looks, want dat kan elke Chinees. :P Mijn gevoel is buiten de basis ontwerpprincipes (direct drive, massa speler, s-arm, pitch slider) dan ook voornamelijk gebaseerd op de prijs en het gewicht van het ding, plus de reputatie van Pioneer die wat betreft HiFi separates en DJ spul op gelijke voet staat met Technics.

Dat is bij veel van die andere klonen toch wel anders, dat zijn meer accessoire-merken die dachten "hey er valt geld te verdienen aan een Technics kloon dus laten we die Chinezen eens een goedkope lookalike laten maken" ;)

Wat betreft de specs valt me op dat de torque (en dus starttijd) van de Pioneer heel erg hoog uitvalt, dat is wellicht mooi voor DJ's (4.5 kg cm vs 1.5 kg cm voor de 1200). Maar aan de andere kant zijn de specs die er voor mij meer toe doen minder, dat wil zeggen een veel hogere wow and flutter (0.1%) en slechtere rumble waarde. Ik kan me sowieso goed voorstellen dat op wat punten concessies zijn gedaan om de draaitafel betaalbaar te houden, vergeet niet dat de Technics zo relatief goedkoop kon worden aangeboden door de enorm lange looptijd, met bestaande productielijnen en zeer grote aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 21 juli 2014 @ 21:56:
Het zal best een goede speler zijn, maar dat baseer ik niet zozeer op de nageaapte looks, want dat kan elke Chinees.
Mee eens, daarom zeg ik ook kan goed zijn en klinken... Uiterlijk zegt niet iets over de sound quality... Hoogstens iets over de build quality op het eerste gezicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We zijn het eens hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Me 2, liever het origineel. Het mag oud zijn, maar hij doet het nog geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Bestla schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 06:25:
Me 2, liever het origineel. Het mag oud zijn, maar hij doet het nog geweldig.
Die mk2's zijn niet kapot te krijgen. Na twintig jaar, ontelbaar aantal feestjes, één keer calibreren en veel (scratch)naalden verder hebben ze mij nog nooit in de steek gelaten.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/5f04ydgopmszodl/WP_20140614_11_18_00_Pro.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09 16:58
Aangezien ik op marktplaats niet veel meer kan vinden of de verhouding met verzendkosten gewoon te duur wordt wilde ik eens gaan kijken op een platenbeurs.
Weet iemand van jullie of de volgende wat is?

Zondag 27 juli Platen – CD Beurs

Canadaplein/Kerkplein Alkmaar

Van 11.00 tot 17.00 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 13:48
Cap schreef op maandag 21 juli 2014 @ 21:56:
Het zal best een goede speler zijn, maar dat baseer ik niet zozeer op de nageaapte looks, want dat kan elke Chinees. :P Mijn gevoel is buiten de basis ontwerpprincipes (direct drive, massa speler, s-arm, pitch slider) dan ook voornamelijk gebaseerd op de prijs en het gewicht van het ding, plus de reputatie van Pioneer die wat betreft HiFi separates en DJ spul op gelijke voet staat met Technics.

Dat is bij veel van die andere klonen toch wel anders, dat zijn meer accessoire-merken die dachten "hey er valt geld te verdienen aan een Technics kloon dus laten we die Chinezen eens een goedkope lookalike laten maken" ;)
Wie zegt dat dit niet gewoon een chinees ding is met een Pioneer logootje? :p
Prijs zegt niks bij Pioneer, daar is gewoon alles overpriced, want die dj's betalen er toch wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Reloop, Stanton, Pioneer, Audio-Technica,zijn er nog meer met een 1200 kloon?

soundman2
10-05-2011, 02:12 AM
Technics SL1200mk2. Often copied...NEVER BETTERED! :music::music:

[ Voor 50% gewijzigd door Bestla op 22-07-2014 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reloop, Stanton, Vestax, Gemini, Numark, KAM, JBSystems, Citronic, SYNC, Omnitronic, American Audio, Akiyama, DJ Tech. De lijst is vrijwel eindeloos. :P Allemaal speelgoed vergeleken bij de SL1200 ze rollen bijna allemaal uit dezelfde OEM fabriek (Hanpin, in China). Labeltjesplakkerij. :P

Ook de Audio Technica en de Pioneer zullen OEM gemaakt zijn, dat gebeurt immers met zoveel apparaten. Maar ik denk wel dat de ontwerp / materiaal eisen van de meer traditionele merken als Audio Technica en Pioneer wat hoger zijn als bij die andere fantasiemerken.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 22-07-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ik mag van Frank Mintjes de SL D2 Gun Metal grijs spuiten, met een oranje strobo. De D2 staat er nu alleen in zijn plastic bovenbouw bij.

De stopknop, pitchcontrol en de speedknop worden iets lichter metal grijs ipv van het nepchroom en zwart wat het nu is.

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 22-07-2014 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09 09:54
Cap schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 10:03:
Ook de Audio Technica en de Pioneer zullen OEM gemaakt zijn, dat gebeurt immers met zoveel apparaten. Maar ik denk wel dat de ontwerp / materiaal eisen van de meer traditionele merken als Audio Technica en Pioneer wat hoger zijn als bij die andere fantasiemerken.
De AT-LP120 is in ieder geval best een mooi en goed ding. Zeker voor de prijs. Volgens mij is het gewoon het SL-1200 idee met wat goedkopere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 23:29

Nyarlathotep

Crawling Chaos

We zullen het pas weten als iemand die nieuwe Pioneer uit elkaar haalt en een vergelijking doet met de SL-1200.
Ik geloof dat één klacht die je wel eens hoort over de SL-1200 de mindere interne bekabeling betreft? Je mag toch aannemen dat dat in de Pioneer beter geregeld is.
Het zou mij niets verbazen als die PLX-1000 straks gewoon beter klinkt dan onze SL-1200 spelertjes :P

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 29-09 13:48
Mwah, kijk naar ander Pioneer DJ spul en je weet dat klank wel een van de laatste dingen is waar ze naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vermoed niet dat de Pioneer zomaar beter gaat klinken dan de SL1200.

Ten eerste: ik reken er alvast maar op dat Pioneer gewoon dezelfde OEM motor gebruikt als die andere klonen. Dus niet de vermaarde Technics DD motor. Dat vind ik meteen een van de grootste nadelen want die DC motor heeft Technics gewoon heel goed voor elkaar.

Ten tweede: Pioneer past dus interne demping van de toonarm toe dmv een rubberen binnencoating. Klinkt leuk, maar wat doet dat voor de effectieve massa van de toonarm? Mijn gok: ZWAAR. Want rubber is zwaar. En de alu buis van de arm gaan ze vast niet dunner maken want dan verlies je stijfheid. En dan heb je dus een lekker laagcompliant element nodig. Je weet wel, met zo'n breinaald als cantilever, zo'n onverwoestbaar DJ element dus. Daar zit ik voor mijn gebruik dus niet op te wachten...

Ten derde zou het zomaar kunnen dat er wat bespaard is op de arm / plateau lagers...

Allemaal gebaseerd op aannames, maar daar moet ik het voorlopig mee doen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 22-07-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 20:51:
Plausibele aannames denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dat ding kost bij de meeste shops al 700 euro zie ik... Aankoop is dan alleen gerechtvaardigd als hij béter is dan de SL-1200, want een goede tweedehands Technics heb je al voor minder dan 500 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Cap schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 20:51:
Ik vermoed niet dat de Pioneer zomaar beter gaat klinken dan de SL1200.

Ten eerste: ik reken er alvast maar op dat Pioneer gewoon dezelfde OEM motor gebruikt als die andere klonen. Dus niet de vermaarde Technics DD motor. Dat vind ik meteen een van de grootste nadelen want die DC motor heeft Technics gewoon heel goed voor elkaar.

Ten tweede: Pioneer past dus interne demping van de toonarm toe dmv een rubberen binnencoating. Klinkt leuk, maar wat doet dat voor de effectieve massa van de toonarm? Mijn gok: ZWAAR. Want rubber is zwaar. En de alu buis van de arm gaan ze vast niet dunner maken want dan verlies je stijfheid. En dan heb je dus een lekker laagcompliant element nodig. Je weet wel, met zo'n breinaald als cantilever, zo'n onverwoestbaar DJ element dus. Daar zit ik voor mijn gebruik dus niet op te wachten...

Ten derde zou het zomaar kunnen dat er wat bespaard is op de arm / plateau lagers...

Ik denk dan ook niet dat jij onder de doelgroep valt van deze speler. De technics is meer een allrounder, maar ik ben bang dat deze dat niet wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 07:51:
Dat ding kost bij de meeste shops al 700 euro zie ik... Aankoop is dan alleen gerechtvaardigd als hij béter is dan de SL-1200, want een goede tweedehands Technics heb je al voor minder dan 500 euro...
Klopt. Mijn MK5 heb ik gekocht via Marktplaats voor € 475. Ongebruikt met alle documentatie en bonnen van Tonecontrol. Hij ruikt zelfs nieuw en het plastic beschermlaagje zat nog op het plateau :D Deze was nieuw gekocht in 2009.
Niet goedkoop, maar ik heb mijn spullen graag in mint conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Persoonlijk vind ik dat een eerlijke prijs.

Een 1200 doet tussen de 200 en 400, maar nieuw in doos/near mint vind ik echt wel wat waard.
Als ik iets gebruikt koop en de doos zit erbij, manual, etc. dan heb ik er meer vertrouwen in dat er netjes mee omgegaan is.

Overigens koop ik zonder moeite een afgeragde 1200 voor 100 eutjes. Ik heb er genoeg uit elkaar getrokken en opgeknapt en de onderdelen zijn betaalbaar en prima te krijgen. Heel soms nieuw spindellager, soms nieuwe pitchfader, soms nieuw ic301, meestal nieuwe arm en tulpkabel. Spuitbusje motip en hij is weer netjes.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al die originele onderdelen zijn nog volop verkrijgbaar. Als je die tafels kent en je weet wat je doet (zo te horen :)) is dat natuurlijk top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
100 euro vind ik wel heel goedkoop teacher, als jij ze daarvoor wel vindt dan hoor ik graag waar. Een geluksgeval uitgezonderd :)

Voor een MK5 in nieuwstaat is 475 euro natuurlijk een prima prijs. Een MK2 in nieuwstaat kost gewoon 375-400. Betaal je significant minder dan heb je mazzel. Nieuw in doos met 2 jaar garantie wordt er nu een torenhoge 1000 euro door de internethandelaren gevraagd, gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

Maar als hier en daar een krasje je niet boeit dan zul je verbaasd staan hoeveel goed poetsen (en wat smeren en afstellen) van een meer gebruikte oplevert, en dan kun je met een beetje zoeken voor minder dan 300 euro klaar zijn. Vind je cosmetische schade helemaal niet erg en wil je er zelf schoonmaak/smeer/afstelwerk in stoppen dan kan het vanaf plusminus 200 euro.

Alle waar naar zijn geld. :)

Edit:
Wellicht interpreteer ik het verkeerd, en bedoel jij ermee te zeggen: "hoe afgeragd een SL1200 er op het eerste gezicht ook uit ziet, 100 euro heb ik er wel voor over, dan knap ik hem zelf wel op met geen tot weinig extra kosten." Zo? Indien ja, daar kan ik helemaal in komen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 23-07-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Cap schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:16:

Edit:
Wellicht interpreteer ik het verkeerd, en bedoel jij ermee te zeggen: "hoe afgeragd een SL1200 er op het eerste gezicht ook uit ziet, 100 euro heb ik er wel voor over, dan knap ik hem zelf wel op met geen tot weinig extra kosten." Zo? Indien ja, daar kan ik helemaal in komen. :)
Dit dus :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik snap die hele Technics SL-1200 hype niet....
Je kan voor die prijs betere vinden. Zag laatste een paar staan op marktplaats waar ze 700 euro voor zo'n ding vroegen :')

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Vragen mag....

Persoonlijk snap ik niet dat mensen het er voor geven... Maar ja, ik ben een krent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Ik heb na goed zoeken voor 350 euro een volledig gerenoveerde Technics SL1200 MKII kunnen oppikken, wat ik eigenlijk ook zie als een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Naboo schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 14:12:
Je kan voor die prijs betere vinden. Zag laatste een paar staan op marktplaats waar ze 700 euro voor zo'n ding vroegen :')
Wowzers. Da's nog zotter dan waar de Thorensen voor gaan nu. Man o man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naboo schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 14:12:
€ 700 zou ik er ook niet voor neerleggen. Maar: zo'n Technics met het juiste element (en juist afgesteld) durf ik wel naast een over hypte Thorens TD 160 te zetten :). Of naast alle Pro-jects tot € 1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:02:
[...]

€ 700 zou ik er ook niet voor neerleggen. Maar: zo'n Technics met het juiste element (en juist afgesteld) durf ik wel naast een over hypte Thorens TD 160 te zetten :). Of naast alle Pro-jects tot € 1.000
Ach, ik denk dat je een behoorlijk absurd goed gehoor moet hebben wil je zo even uit de losse pols het verschil tussen een juist afgestelde, van het juiste element voorziene Thorens, Technics, Dual of weet ik veel wat willen horen. Beetje flauw om ze nu overhyped te noemen nu je zelf net geswitched bent ;). Beide zijn prima tafels, mits met zorg en liefde behandeld en afgeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

[Knuppel in hoenderhokmodus]

Het is hier af en toe net als met de zilveren kabels bij maanlicht discussie. Demping, draadjes, een minutieus afgesteld element, bepaalde bekabeling en kurkmatjes en allerlei andere toeters en bellen.
Koop gewoon een stevige, goed onderhouden draaitafel en een leuk element.

Een blinde test met platenspelers zal ongetwijfeld leuke verrassingen opleveren.

[/knuppel in hoenderhokmodus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is mijn punt eigenlijk Servor. Dat je het verschil in prijs niet altijd samengaat met verschil in geluid. Ik reageer op een gesuggereerde "hype" rondom SL1200. Een andere hype die te zien is vind ik, ligt rond de TD 160. (Ik had een TD 2001). Om dat nou "flauw" te noemen vind ik weer flauw ;) Anyway, back on track: volgens mij zijn we het best eens :*) .

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:18:
[Knuppel in hoenderhokmodus]

Het is hier af en toe net als met de zilveren kabels bij maanlicht discussie. Demping, draadjes, een minutieus afgesteld element, bepaalde bekabeling en kurkmatjes en allerlei andere toeters en bellen.
Koop gewoon een stevige, goed onderhouden draaitafel en een leuk element.

Een blinde test met platenspelers zal ongetwijfeld leuke verrassingen opleveren.

\[/knuppel in hoenderhokmodus]
Dat denk ik dus ook.

Maar verder is er dus helemaal niks mis met lekker opgaan in de kabels, elementen en afstellingen! Ik doe het zelf ook graag, mits het in het redelijke blijft (voor mezelf, dus, waar ik de grens trek bij een paar 100 euro per component doet een ander dat wellicht bij een paar 1000). Het is net als aan je brommertje knutselen, hij ging er niet altijd beter of sneller van lopen, maar je was toch maar weer mooi een paar uur zoet geweest, je had je ergens in verdiept, was wat wijzer geworden en kon met een tevreden gevoel naar bed ;). Prima tijdsbesteding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:21:
Dat is mijn punt eigenlijk. Dat je het verschil in prijs niet altijd samengaat met verschil in geluid. Ik reageer op een gesuggereerde "hype" rondom SL1200. Een andere hype die te zien is vind ik, ligt rond de TD 160.
(Ik had een TD 2001). Om dat nou "flauw" te noemen vind ik weer flauw ;) Anyway, back on track.
Er wordt iets te makkelijk met het woord hype gestrooid de laatste tijd in ieder geval ;).

Mensen die een draaitafel willen en een wat retro look willen, komen al snel bij de Thorensen of DUALs uit.
Mensen die een tank willen, komen bij de 1200 uit.
Mensen die strak en modern willen, bij de instap Projecten.

Ze zijn alle drie net zo min een hype als ze dat wel zijn, imho. Je zou hooguit de hele vinyl revival een hype kunnen noemen (maar daar duurt het al weer iets te lang voor nu, imho).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Servor schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:24:
[...]
Er wordt iets te makkelijk met het woord hype gestrooid de laatste tijd in ieder geval ;).

Mensen die een draaitafel willen en een wat retro look willen, komen al snel bij de Thorensen of DUALs uit.
Mensen die mooi en modern willen, bij de instap Projecten.

Ze zijn alle drie net zo min een hype als ze dat wel zijn, imho. Je zou hooguit de hele vinyl revival een hype kunnen noemen (maar daar duurt het al weer iets te lang voor nu, imho).
^^ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Servor schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:22:
[...]
Het is net als aan je brommertje knutselen, hij ging er niet altijd beter of sneller van lopen, maar je was toch maar weer mooi een paar uur zoet geweest, je had je ergens in verdiept, was wat wijzer geworden en kon met een tevreden gevoel naar bed ;). Prima tijdsbesteding.
Herkenbaar! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
En dan zullen we het maar niet over smaak gaan hebben.

:X Doe ik lekker toch. >:) Ik vind een SL1200/1210 gewoon mooier. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Bestla schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 17:18:
En dan zullen we het maar niet over smaak gaan hebben.

:X Doe ik lekker toch. >:) Ik vind een SL1200/1210 gewoon mooier. :Y
Dit. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Dat is, zoals gezegd, een kwestie van smaak. En daar zullen we maar niet over twisten zoals gebruikelijk is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn beide mooi op hun eigen manier, want beide een overtuigend uitgevoerd concept. Zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Over smaak valt niet te twisten....

Maar zoiets mag ik graag naar kijken:
Afbeeldingslocatie: http://www.beoworld.org/assets/thumbnails/beogram7000_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:51
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:02:
[...]
Nou mijn Pro-ject Debut 3 bevalt prima hoor. *O*
teacher schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 08:43:
Nope, uniek ontwerp en spuuglelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Cardinal op 24-07-2014 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

teacher schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 08:43:

Maar zoiets mag ik graag naar kijken:
[afbeelding]
B&O spelertje? Er staat er bij onze lokale kringloopwinkel een 5500 te koop voor 55 euro. Ik twijfelde even... Maar het is niet echt een knutselapparaat en de speciale elementen zijn ook niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als er bij mij in de kringloop zon ding staat had ik nu voor de deur gestaan...
Ze waren toen bijzonder, en nu nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Servor schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:24:
Mensen die strak en modern willen, bij de instap Projecten.
Hah. Toen ik nog (digitaal) DJ'de als hobby wou ik een 1200 hebben, want dat was natuurlijk de tafel. Toen ik hier op zoek begon wou ik een Pro-Ject hebben, want strak en modern. Nu heb ik dankzij jullie een Thorens 166. Welk vakje mag ik in? :+

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Acolyte57 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:58:
[...]

Hah. Toen ik nog (digitaal) DJ'de als hobby wou ik een 1200 hebben, want dat was natuurlijk de tafel. Toen ik hier op zoek begon wou ik een Pro-Ject hebben, want strak en modern. Nu heb ik dankzij jullie een Thorens 166. Welk vakje mag ik in? :+
Wispelturig/onzeker/vrouw?:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Iemand die kan schieten op draaitafels van Argon?

Het kriebelt bij mij al wat langer om een platenspeler te kopen, maar ik twijfel een beetje wat te kopen. Aan de ene kant spreekt de vormgeving van bijvoorbeeld een Pro-Ject RPM me aan, maar qua stofkap is dat toch lastig. Dus dan toch een redelijk rechttoe-rechtaan exemplaar. Op HT Forum komen regelmatig mooie spelers voorbij, maar dan ben je snel > 600 euro kwijt. En toen kwam ik dus een Argon TT-2 tegen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Qc8LdTIOYRoyiaPFqYAiO0VZ/full.jpg

Voor 259 euro ziet het er niet verkeerd uit: geleverd met Ortofon OM5e-element, glazen plateau en voorversterker ingebouwd. Of is het dan weer een "too good to be true"?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

FeaR schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:17:
Iemand die kan schieten op draaitafels van Argon?
Had ergens gelezen dat dat gerebrande Rega's waren.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 25-09 13:53

w00Dy

Make soap, not war

De Argon TT-1 was inderdaad een Rega P1 met RB101 Arm.

De arm van die Argon TT-2 lijkt me geen Rega? Alleszins ken ik het model niet.

Waarom kijk je niet of je ergens een NAD TT 533, Goldring GR1 oid vandaan kan halen, deze hebben een RB250 arm. Welke je nog leuk kan upgraden, Tecnoweight, nieuwe bedrading etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
Ik denk dat het de arm van een Pro-Ject Debut III is. Puur visueel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sterker nog, het lijkt me inderdaad de Debut III arm maar ook gewoon het Debut chassis. Een OEM Pro-Ject dus. Mocht dat zo zijn dan vind ik het eigenlijk niet zo goedkoop voor een stukje hout, waarschijnlijk hetzelfde goedkope motortje, een arm met veelal slecht afgestelde (los!) lagers, en een glazen plateau. En de OM5e is naar mijn mening nou niet echt om over naar huis te schrijven. Doe dan de Audio Technics AT95E maar.

Of het verder goed geluid geeft daarover kan ik niet oordelen, want ik heb hem nooit goed kunnen beluisteren en vergelijken met andere draaitafels. :)

Maar ik zou voor dat geld eerder een hele mooie Thorens, Lenco, Dual, Micro Seiki of whatever op marktplaats aanschaffen. _/-\o_

Of voor de helft van dat geld en dan zelf wat poetsen enzo. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 24-07-2014 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Doe daar iets budget bij en zoek een ........ vul maar in wat ik zou doen. ;)

Iets met een 1, 2,0 en 0. O ja er staat ook nog ergens Tech, ugh, nics

[ Voor 38% gewijzigd door Bestla op 24-07-2014 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bestla schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 20:27:
Doe daar iets budget bij en zoek een ........ vul maar in wat ik zou doen. ;)

Iets met een 1, 2,0 en 0. O ja er staat ook nog ergens Tech, ugh, nics
Zowel Thorens als Technics hebben goede en minder goede spelers... Ik heb hier een tijdje een Thorens TD-160 MKI gehad toen mijn Thorens TD-318 MKI op onderhoud was... En ik moet zeggen dat mijn Thorens TD-318 MKI veel mooier klonk dan de, zoals hier veelvuldig genoemde "ovehypte", Thorens TD-160 MKI...

Dat zal bij Technics ook zo zijn... Een SL-Q2 / SL-Q3 zal best leuk klinken en zijn mijn inziens echte aanraders als je ze voor max 50 a 60 euro op de kop kunt tikken... Maar een Technics SL-1200 zal waarschijnlijk toch een flink stuk beter klinken... Buiten de Wow en flutter waarden om zou ik niet weten wat beter klinkt: SL-1200MKII of TD-318MKI... Wel weet ik vrijwel zeker dat ik in de nabije toekomst als tweede speler wel een Technics SL-1200MKII erbij wil... Maar zover zijn we nog niet en voor als nog doet de direct Kenwood KDR-42 als tweede speler het werk ook prima en onder het afdak waar hij staat is dit geen verkeerde keus... Zonde om zo'n mooie Technics SL-1200MKII neer te zetten (ook al staat hij droog onder de overkapping)... Vandaar een direct drive speler van max. 3 tientjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik noemde maar wat merken, natuurlijk mag Technics ook in dat rijtje, Denon trouwens ook, en enkele Sony's zijn ook kunststukjes.

En wat betreft de 1200: Technics heeft nog meer moois gemaakt buiten dat model om, zowel gelijkwaardig in de SL serie als beter in de SP serie. Maar je krijgt wel te maken met heel veel meer geld er tegenaan gooien voor minieme verbeteringen in het (geluids)resultaat, diminishing returns. Dat kan je net zo goed beargumenteren vanaf een Q2 van een paar tientjes natuurlijk: 1200 minimaal 5 keer zo duur maar om nu te beweren dat het geluid er 5 keer zo goed van wordt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Haha, ik ben ook zeer tevreden over mijn 2e speler. dat is een SL 1810 . Gekocht voor €50,-- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:50
Ik heb op het moment een Pro-Ject debut III waar ik nog steeds zeer tevreden mee ben (5 jaar oud). Ik had de Ortofon 5e geupgrade naar een 2e hands Super 20. Maar ik merk na nu zo'n 700 uur plaatjes draaien dat het geluid een beetje rommelig wordt. En ik heb een vermoeden dat dat aan de naald ligt. Wat zou een goed alternatief zijn met een budget van max 150 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me logisch dat het minder wordt bij een 2e hands Super 20 die nog eens 700 uur gebruikt is. Vervangen lijkt me ook beter voor je platen. ;)

Waarom niet gewoon de naald vervangen, als je die nog kan vinden? De OM20 heeft als ik het goed heb een mooie nude elliptical, tig keer beter dan de 5e. Ik geloof dat enkele naalden in de OM serie onderling ook uitwisselbaar zijn, dus je kan ook downgraden naar een OM10 (elliptical) of upgraden naar een OM30 (fine line nude). Maar die 20 is al mooi hoor met zijn nude elliptical. Zie de super flyer met de verschillen hier:

http://www.vinylengine.com/library/ortofon/om20.shtml

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 25-07-2014 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:50
Zou het tonar alternatief van de OM20 of OM30 iets kunnen zijn? De orginele naalden zijn te duur.
http://www.pickupnaalden...._Stylus-20-new_Zwart_4262
http://www.pickupnaalden...._Stylus-30-new_Zwart_4269

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da's inderdaad veel teveel geld ja. Hoewel... zie volgende alinea. :P Komt door inflatie en doordat ze niet meer gemaakt worden. Tonar naalden zijn in het algemeen "naalden die passen". Dat wil dus zeggen dat ze het doen, maar niet dat ze hetzelfde zijn als het origineel. Het zullen dus vast geen nude ellipticals, laat staan fine line, zijn maar gewoon bonded ellipticals van de eenvoudige soort.

Dus je kan inderdaad beter kijken naar een vervangend element. Helaas is de keuze voor iets goeds in de betaalbare range steeds beperkter - wat een paar jaar geleden betaalbaar was voor rond de 70-130 euro kost nu gewoon ruim het dubbele of is niet meer verkrijgbaar. :( Voorbeelden zijn de Audio Technica AT440MLa, Denon DL-160 en DL-110, die kosten je nu honderden euro's terwijl zeker de AT440 en DL-110 heel betaalbaar waren.

Als de Ortofon je goed bevalt, waarom koop je dan geen originele Ortofon OM10 inclusief naald, kosten 45 euro bij Conrad. En anders kan je de AT95E van Audio Technica voor 25 euro proberen. Anders de AT440MLa, dan zit je op 150-200 euro.

Bij keuze van het element wel even letten op de match met de arm in verband met ongewenste resonanties. Indien je niet weet hoe dat moet dan kan ik je dat wel uitleggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 25-07-2014 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kippy schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 08:51:
Zou het tonar alternatief van de OM20 of OM30 iets kunnen zijn? De orginele naalden zijn te duur.
http://www.pickupnaalden...._Stylus-20-new_Zwart_4262
http://www.pickupnaalden...._Stylus-30-new_Zwart_4269
Die naalden zijn vrij prijzig ja... Wellicht overstappen op een Audio Technica AT440MLa? Of een Goldring 2100mm? Beiden klinken erg goed waarbij de Audio Technica de betere van de twee is... Neemt niet weg dat de Goldring 2300MM een heel mooi element is, zeker beter klinkt dan de 2100MM, maar ook veel duurder is en hierdoor buiten je budget valt...

Overigens zou ik het element bestellen zodra William Thakker terug is van zijn vakantie na deze week via www.williamthakker.eu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

w00Dy schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:44:
Waarom kijk je niet of je ergens een NAD TT 533, Goldring GR1 oid vandaan kan halen, deze hebben een RB250 arm. Welke je nog leuk kan upgraden, Tecnoweight, nieuwe bedrading etc..
De reden dat ik nog niet verder gekeken heb is redelijk simpel: ik kwam deze tegen en het sprak me wel aan. Maar het gaat hem niet worden, qua looks is het een leuke speler maar de non-USB versie heeft vaste kabels en daar ben ik sowieso niet van. De USB-versie heeft dan wel puur Cinch Out maar daar zit je weer met de ingebouwde Phono-versterker. Wellitch toch eens naar de op HT Forum aangeboden Pro-ject 2Xperience met Linn Adikt element kijken, die is ook wel chique. Dat is namelijk de enige eis die ik heb: het moet er een beetje leuk uit zien.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moltisanti
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 13:38
Twee weken geleden een eerste platenspeler gekocht, vriendin wilde er graag een hebben en hier een beetje gelezen wat populair spelers zijn. Het is een Thorens TD 166 geworden met een VMS 20 EO MK II element.
Heb een oudere Denon versterker die goed tot zijn recht komt en een tweetal lange magnat speakers.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2mmtgk6.jpg

Gelijk ook wat platen gekocht via Amazon. Bij Plato kwamen we een nieuwe uitgave van Bob Marley tegen, mooie opnames, aanrader!

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/afd01z.jpg

[ Voor 107% gewijzigd door Moltisanti op 26-07-2014 14:47 . Reden: images werken niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Laatst online: 12-09 20:57
Mooie Thorens Moltisanti!

En de plaat die erop ligt van CSNY komt me bekend voor :)

Crappy GSM foto:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kwCbFQc607cW5dhvfrzerjWc/full.jpg

Klinken de albums van Adele en Amy Winehouse nog een beetje oké op LP? Volgens de Dynamic Range Database moet je sowieso niet de CD versies hebben van 21 en Back To Black.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-09 12:34
Moltisanti schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 14:31:

Gelijk ook wat platen gekocht via Amazon. Bij Plato kwamen we een nieuwe uitgave van Bob Marley tegen, mooie opnames, aanrader!

[afbeelding]
Deze toevallig gekocht bij Plato Groningen? Wou zelf de Jack Johnson plaat maandag gaan halen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
MortalPiso schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 17:27:

Crappy GSM foto:
[afbeelding]

Klinken de albums van Adele en Amy Winehouse nog een beetje oké op LP? Volgens de Dynamic Range Database moet je sowieso niet de CD versies hebben van 21 en Back To Black.
Adele 21 klinkt behoorlijk goed vind ik. Amy Winehouse niet (ook niet op CD). Is denk ik met opzet gedaan bij Amy Winehouse, maar van mij had het niet gehoeven.
Op de DR Database zou ik trouwens niet al te veel vertrouwen.. Er staan wat filmpjes op YouTube waaruit blijkt dat hij vinyl opnames, zelfs declicked, automatisch hogere DR geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moltisanti
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 13:38
MortalPiso schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 17:27:

Crappy GSM foto:
[afbeelding]

Ik speel altijd our house van CSNY ;)

Net even een kant van 21 en Back to Black gespeeld en Adele klinkt goed hoor. Als je je hier aan stoort kan ik me voorstellen dat je B2B zou laat liggen.
triesvan schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 19:01:
[...]

Deze toevallig gekocht bij Plato Groningen? Wou zelf de Jack Johnson plaat maandag gaan halen :p
Plato Leiden, leuke plaat, applaus soms een beetje irritant maar dat is live natuurlijk.

Ik heb trouwens nog wel een vraag, sinds een dag of twee heb ik een constante hele lichte kraak tijdens het afspelen, iets wat ik hiervoor niet had, de naald lijkt schoon, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10354165_340524126102326_6466310260299574118_n.jpg

Altijd leuk :Y

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Laatst online: 12-09 20:57
MilaNL schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:02:
Adele 21 klinkt behoorlijk goed vind ik. Amy Winehouse niet (ook niet op CD). Is denk ik met opzet gedaan bij Amy Winehouse, maar van mij had het niet gehoeven.
Op de DR Database zou ik trouwens niet al te veel vertrouwen.. Er staan wat filmpjes op YouTube waaruit blijkt dat hij vinyl opnames, zelfs declicked, automatisch hogere DR geeft.
Neen, oké. De DR DB is niet heilig en als je een nummer inlaad in bijvoorbeeld Audacity zie je ook wel of het luisterbaar is. Ik heb een paar "recente" albums op LP en als je niet beter weet denk je dat je platenspeler totaal verkeerd afgesteld staat of in zijn geheel rijp voor de sloop :/
Moltisanti schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:43:
Ik speel altijd our house van CSNY ;)

Net even een kant van 21 en Back to Black gespeeld en Adele klinkt goed hoor. Als je je hier aan stoort kan ik me voorstellen dat je B2B zou laat liggen.
Our House werd gedraaid tijdens de plechtigheid van mijn opa's crematie ;( . Mooi nummer waar ik elke keer weer kippenvel van krijg.

Ofwel ik laat B2B links liggen en Adele pak ik mee als ie voor een leuk prijsje te krijgen is :)
Nice :) en lopen de nummers echt op? Ik denk dat nummer 1 meestal ergens stiekem verdwijnt dan dat ie bij een koper terecht komt :)

[ Voor 9% gewijzigd door MortalPiso op 27-07-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:09
Hij staat er inmiddels toch al weer even, maar wil deze toch met jullie delen:

De Technics SL 1310

Via marktplaats stond deze aangeboden voor 150 euro. Vervolgens als eerste een "openingsbod" gedaan van 90 euro. Niet veel later reageert de verkoper dat het bod akkoord is en dat ik hem mocht komen halen. _/-\o_ Wel moest er nog een nieuwe naald op komen.

Vervolgens heb ik bij een SL 1200 kenner uit Helmond de Ortofon OM 5e gekocht (jup, met die enorme lading advertenties op marktplaats), samen met advies over het afstellen er van. De reden om een Ortofon OM 5e te nemen, en geen betere, was omdat ik dan in ieder geval zeker wist dat het nog veel beter kan :P

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-tAWxa32pNjM/U9UIWIvNt8I/AAAAAAAAHEc/jE5Z3dqrLlA/s640/2014-07-27%252015.58.59.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-GSw4Zx7dt5E/U9UIWJMOlyI/AAAAAAAAHEM/BuEAlD_JvmA/s640/2014-07-27%252015.59.09.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-VIiHcCO5wTg/U9UIXQRTRvI/AAAAAAAAHEg/0dXPCGGpK_c/s640/2014-07-27%252015.59.40.jpg

Erg fijn van deze speler is dat ik in een "luie" bui gewoon een plaat kan repeaten. Verder was hij na de koop niet heel erg stabiel in snelheid. Gelukkig zijn er op youtube prima filmpjes te vinden hoe dit probleem opgelost kan worden.

De opstelling tot dusver:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-xXxNEeARnKA/U9UIXoJ3XgI/AAAAAAAAHEk/vWqaeLQqyiY/s640/2014-07-27%252016.04.34.jpg

Wat je ook ziet:
  • Yamaha AX-500
  • BNS Soundcolumn II
  • Ikea Expedit 2x2
Het geluid vind ik nu al geweldig, wetende dat het nog beter kan.

Het is nu ook beetje overkill voor de ruimte, maar het duurt niet lang meer voor ik op mezelf ga wonen en het geluid dan wat meer ruimte heeft. Ook moet ik dan een andere opstelling voor de versterker gaan zoeken omdat hij zijn warmte nu niet echt kwijt krijgt.

En ja, het element (met goede headshell) ik ben er nog niet echt over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Top draaitafel! Heb ik ook ooit eens gehad. Goeie prijs ook, daar kocht ik hem 8 jaar geleden ook voor (wel near mint met element, maar toch, de prijzen waren toen nog heel anders).

Met de draaitafel is niks mis, een ander element kan imho veel verbetering bieden. Die SL1200 kenner is dan vast geen SL1300 kenner, want kwa match met de arm is de OM5 niet optimaal, die is bedoeld voor de wat lichtere armen terwijl de SL1300 arm iets boven de 16 gram zit, zwaarder dan de SL1200mk2 en verwanten dus. Dit komt mede door de zwaardere headshell. Vervangen door een lichtere headshell van het SL1200mk2 type is niet zomaar een optie omdat je dan waarschijnlijk niet uitkomt met de draai range van het zwaardere tegengewicht. Die kan je dan ook vervangen door een lichter type van SL1200mk2, maar uit mijn hoofd weet ik niet of dat past wat betreft de doorsnede van de achterkant van de armen.

Een DL110 zou bijvoorbeeld zou naar mijn mening zowel in kwaliteit als in match de draaitafel veel meer recht doen.

[ Voor 98% gewijzigd door Cap op 27-07-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:09
Cap schreef op zondag 27 juli 2014 @ 16:34:
Met de draaitafel is niks mis, een ander element kan imho veel verbetering bieden. Die SL1200 kenner is dan vast geen SL1300 kenner, want kwa match met de arm is de OM5 niet optimaal, die is bedoeld voor de wat lichtere armen terwijl de SL1300 arm iets boven de 16 gram zit, zwaarder dan de SL1200mk2 en verwanten dus.
Thanks voor je uitleg! _/-\o_ ik werd er inderdaad op gewezen dat dit element aan de lichte kant is. Daarom heb ik er ook een gewichtje van 1 gram bij gekregen om het bij de headshel zwaarder te krijgen. (is op de foto te zien, hij zit er niet heel recht op)

Ik heb tot nu toe gedacht dat de arm van de SL1200 en de SL1300 serie eigenlijk het zelfde waren.

Wat ik qua element op het oog heb gehad was een Ortofon 2M Red, maar dat is puur gebaseerd op wat ik verder in dit topic gelezen heb. Of het voor mij een goede match geweest zou zijn durf ik niet te zeggen.

Toevallig zie ik de betreffende Denon DL110 op marktplaats zie staan, maakt me wel nieuwsschierig!

[ Voor 5% gewijzigd door ranjo op 27-07-2014 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Die1310 lijkt heeeeeel veel op mijn 1810.
Fijne tafel btw, Vet! dat zwart, me like. But SL1210 is the boss in this house. :+ :)F *O* oOo

Veel speel lezier van vinylplaten, btw, :)

[ Voor 40% gewijzigd door Bestla op 27-07-2014 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ranjo gaat niet zozeer om het gewicht zelf maar om hoe "soepel" het naaldje is opgehangen. Bij een lichte arm gebruik je een soepel naaldje, bij een zware arm een stuggere. Vergelijk met een auto. Die Ortofon's zijn vrij soepel terwijl de meeste Denon's wat stugger zijn bijv. Zoiets heet compliantie, hoge compliantie betekent soepel. 20 en hoger is hoog, 10 en lager is laag.

Die Denon is maar een aanbeveling hoor, mij bevallen de Denons (heb zelf een DL160 en een DL301 gewoon erg goed in de Technics draaitafels en ik houd van hun sound. AT440MLa is ook een mooie, wel iets complianter dan de Denons maar het kan goed. Ortofon is meestal iets feller / klinischer wat sound betreft vind ik. Maar dat is een kwestie van smaak. En mocht je niet teveel willen besteden en de OM5e je niet bevallen dan is de AT95e echt een goede budgettip. :)

@ Redhawk lijkt ook heel veel, is ook dezelfde basis met een groot verschil: de 1300-1500 serie is zonder subchassis en zonder quartz lock, de opvolgende 1600-1800 serie is mét. De 1X00 nummers binnen de series staan respectievelijk voor auto, semi-auto en manual, maar dat wist je vast al. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Cap op 27-07-2014 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter15
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:43
Vorige week naar Praag geweest, in een platenzaakje een aantal platen gehaald. Waren per stuk een paar euro goedkoper dan in Nederland. :)

Green Day insomniac koste €16,30
En ACDC If You Want Blood €13,50

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnfilehost.nl/image/direct/jGgFRQFwi5/10557623-10202312411756909-1797756034440146604-o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi,
Hier ben ik dan terug. Uiteindelijk dan toch geen Pro Ject gekocht op jullie aanraden het design sprak me wel aan maar ik wil er ook wel goed geluid voor hebben en dat ontbreekt volgens jullie dan. Van Redhawk een technics sl d2 gekregen (waarvoor dank!!). In nog een goede staat. Al wat plaatjes gedraaid maar hij is nog niet goed afgesteld en een wat oud elementje. Wachten dus tot de AUDIO TECHNICA AT 95 E toekomt. Naar het schijnt een goede combo. Een goed begin deze combo veronderstel ik? Nu woonde ik samen met een maat en gebruikte zijn sl 1210mk2. Nu verhuizen en dus een nieuw toestel op m'n nogal grote collectie op af te spelen. En dan nog wat afstellen want daar ken ik niets van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ff registreren op vinylengine.com en een pro-tractor downloaden. Printen en je ziet zo wat de bedoeling van dat schema is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Pffft, ik zit al een maand te twijfelen over de aanschaf van een japanse persing van Animals (Pink Floyd). Heb al een japanse Meddle, die klinkt ZO fenomenaal goed, wil nu eigenlijk die Animals ook wel... maar hoop centjes.

Wat is de max wat jullie wel eens betaalt hebben voor een enkel album?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een keer 40 GBP voor een driedubbelaar van Mogwai. Maar dat was omdat het een flinke box was met DVD poster, boekje en dus drie 12".

Ik ga echt niet meer dan €25 voor een normaal album betalen. Dan maar niet in mijn kast.
Dit album zal ik, hoe graag ik dat ding ook wil hebben, nooit kopen: http://www.discogs.com/bu...size-Effloresce/174724479

[ Voor 23% gewijzigd door Jelte op 29-07-2014 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Die Japanse Meddle was rond de 50 euro, die Animals gaat er overheen... Als je puur naar de muziek kijkt kun je het ook af met een CD of mp3 natuurlijk, maar voor verzamelwaarde is ook wat te zeggen toch? Het blijft een album van bijna 40 jaar oud op een (in zeer goede staat verkerend) slijtagemedium.

Was benieuwd waar jullie grenzen liggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Tja wat is verzamelwaarde? Je moet kijken wat je er zelf voor over hebt. Als jij zeg €80,- over hebt voor die plaat, of omdat je de plaat gewoon heel graag wil hebben of omdat je het geld gewoon hebt: Doen. Daarvoor moet je jezelf niet gaan vergelijken met ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Jelte schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 10:16:
Tja wat is verzamelwaarde? Je moet kijken wat je er zelf voor over hebt. Als jij zeg €80,- over hebt voor die plaat, of omdat je de plaat gewoon heel graag wil hebben of omdat je het geld gewoon hebt: Doen. Daarvoor moet je jezelf niet gaan vergelijken met ons :)
Dat doe ik ook zeker niet, ik vind het ook een hoop geld (vandaar ook dat ik twijfel ;) ) maar was gewoon nieuwsgierig naar hoe anderen daar in staan. En dan gaat het weer eens ergens anders over zeg maar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vorig jaar de originele UK press van The Division Bell gekocht voor €90,- dat is mijn duurste enkele album. Hij was dan weer wel in Near Mint conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Net even Discogs doorgespit. En een aantal albums die ik voor een normale prijs heb gekocht enkele jaren terug gaan voor meer dan €100,-. Pfft heb ik gewoon schijnbaar gewilde albums. En dan gaat het niet om de grote der aarden, maar gewoon een rare item schijnbaar. http://www.discogs.com/ma...?release_id=3079538&ev=rb

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn grens ligt heel erg veel lager. Ik koop alleen tweedehands elpees, heb ook al voldoende grote collectie om uit te kiezen, zodat ik gewoon niet de behoefte heb om 25 euro of meer aan een enkel album uit te geven. Het enige nadeel is dan dat je de moderne releases niet kan meepakken, maar daarvoor heb ik dan de mediaserver. Voor mij is het ware vinyl toch dat uit het elpee tijdperk, dus alles na vanaf de 90-er jaren gaat op vinyl aan mij voorbij. Ik heb er wel een paar hoor, maar die draai ik eigenlijk nooit. En ik weet, als je jong bent dan is dit natuurlijk ook een echt vinyl tijdperk. :P

Tegen een verzameling Japanse Floyd's zou ik natuurlijk ook geen nee zeggen. Maar aangezien ik ze allemaal al heb in vintage Europese versie besteed ik mijn geld liever aan andere dingen. Ben je fervent verzamelaar dan kan ik het me best voorstellen dat je dure releases koopt, de grens ligt dan waar jij je goed bij voelt. Maar dat weten de verkopers helaas ook. :X

Om een indruk te geven: laatst nog 100+ elpees gekocht waaronder een stuk of tien van Bowie (Space Oddity, Low, Ziggy Stardust, Hunky Dory, etc), prijs nog geen een euro per stuk. Dat zijn leuke vondsten. Ze moeten alleen nog wel even door de wasmachine.\

@Jetel, duur elpeetje inderdaad. :) Zo te zien wel een typische discogs vraagprijs. De prijs waarvoor ie wel aangeboden staat maar niet verkocht gaat worden dus. Kom je vaak tegen op discogs. Ik doe de gemiddelde prijs door 2 en die waarde sla ik dan op bij mijn album, dan klopt het aardig. Echt high value verzamelobjecten heb ik niet, geeft niet want voor mij gaat het om de muziek en de persoonlijke waarde, niet de verzamelwaarde.

PS voor die prijs zou ik dat album lekker verkopen en hem digitaal luisteren hoor. Dan moet de muziek wel heel ge-wel-dig zijn. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 29-07-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:27
Mijn duurste waren: Jack White - Lazaretto (uit the vault, 80USD + inklaringskosten), Macklemore & Ryan Lewis 80 USD zonder inklaringskosten, en Django Unchained 100USD zonder inklaringskosten.

Het duurste object in mijn verzameling is de soundtrack van "The Girl With the Dragon Tattoo", die was 350 USD + 55 USD verzend en 80 eu inklaringskosten. Gevolgd door Beck - Sea Change, destijds gekocht voor 40 eu en gaat nu ongeveer voor 150 eu weg. En de "My Chemical Romance - Conventional Weapons box" destijds gekocht voor 30 USD en gaat nu voor bijna 100 eu weg.

De laatste tijd wat rustiger aan gedaan, maar het is ook een hobby, en een hobby mag geld kosten.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een hobby mag zeker geld kosten.

Wat ik me afvraag als je zo'n 100 euro lp koopt, wordt je dan niet heel neurotisch bij het in- en uit de hoes halen, stof, tikjes, etc? Zou bij mij wel het geval zijn ben ik bang, daarom begin ik er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Cap schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:24:
Een hobby mag zeker geld kosten.

Wat ik me afvraag als je zo'n 100 euro lp koopt, wordt je dan niet heel neurotisch bij het in- en uit de hoes halen, stof, tikjes, etc? Zou bij mij wel het geval zijn ben ik bang, daarom begin ik er niet aan.
Nee, niet echt. Die Japanse Meddle speel ik ook gewoon af, als ik daar zin in heb. Het moet dan wel echt een luistermomentje zijn he en geen casual listening. Dan gaat gewoon de CD oid er in. De 2011 remasters klinken lang niet slecht (voor CD's ;) )!

Het is voor mij echt een mix van genieten van de muziek én het verzamelen. Ik zou ook nooit 100 euro uitgeven aan een plaat die ik níet echt helemaal geweldig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Cap schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:14:
[..]
@Jetel, duur elpeetje inderdaad. :) Zo te zien wel een typische discogs vraagprijs. De prijs waarvoor ie wel aangeboden staat maar niet verkocht gaat worden dus. Kom je vaak tegen op discogs. Ik doe de gemiddelde prijs door 2 en die waarde sla ik dan op bij mijn album, dan klopt het aardig. Echt high value verzamelobjecten heb ik niet, geeft niet want voor mij gaat het om de muziek en de persoonlijke waarde, niet de verzamelwaarde.

PS voor die prijs zou ik dat album lekker verkopen en hem digitaal luisteren hoor. Dan moet de muziek wel heel ge-wel-dig zijn. :)
Daar heb je zeker een punt. Voorlopig zit ik nog niet in geldnood, maar zowel dan is dit een van de eerste die eruit gaat.
Leuke band, maar niet zó leuk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-09 20:06

masauri

aka qwybyte

Als ge de maandelijkse lijst ziet op discogs met de top 30 duurste verkopen, vind ik dat nog maar een peulschil tbh... tis maar net wat ge er voor over hebt.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind honderden laat staan duizenden euro's buiten proporties voor een stuk vinyl, gewoon omdat ie vrij zeldzaam is. Maar goed, dat heb ik wel vaker hoor, als ik bijvoorbeeld zie voor welke waarde sommige kunst in de boeken staat.

Het is wat de gek er voor geeft, maar deze geeft het er niet voor. Voor dat geld kan ik zoveel meer leuks doen, om on topic te blijven: zoals een hele collectie leuke lp's kopen bijv. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Jelte schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 10:33:
Net even Discogs doorgespit. En een aantal albums die ik voor een normale prijs heb gekocht enkele jaren terug gaan voor meer dan €100,-. Pfft heb ik gewoon schijnbaar gewilde albums. En dan gaat het niet om de grote der aarden, maar gewoon een rare item schijnbaar. http://www.discogs.com/ma...?release_id=3079538&ev=rb
Als je kijkt zie je dat de gemiddelde verkoopprijs een stuk lager ligt. Dit is nu ook de enige aanbieder, dus zijn prijs is eigenlijk niet relevant.

Ik heb deze LP van Ulver thuis staan en die gaat ook voor een hoge prijs. Maar er zijn er ook maar 100 gemaakt.

Ik krijg binnenkort de hele LP collectie van mijn pa, met o.a. flink wat Pink Floyd LP's van de eerste persing oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 19:03:
[...]

Als je kijkt zie je dat de gemiddelde verkoopprijs een stuk lager ligt. Dit is nu ook de enige aanbieder, dus zijn prijs is eigenlijk niet relevant.

Ik heb deze LP van Ulver thuis staan en die gaat ook voor een hoge prijs. Maar er zijn er ook maar 100 gemaakt.

Ik krijg binnenkort de hele LP collectie van mijn pa, met o.a. flink wat Pink Floyd LP's van de eerste persing oOo
Wees maar zuinig op die Floyd's.

Ter info: Leuk artkel in Pitchfork,
http://pitchfork.com/feat...s-behind-vinyls-comeback/

(voor mij geen vinyl,ben opgeroeid met vinyl, teveel nadelen. Ik heb de Division Bell remaster als 24 bit download, zou eens moeten vergelijken met de LP versie wellicht ga ik overstag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi artikel Sneeuwhaas! Geen halleluja verhalen maar een realistisch stukje over de zin en onzin van vinyl, over White als "self-appointed analog evangelist" :) en dat stukje over bandjes laat het hype gehalte ook wel goed zien: "Earley says he gets calls weekly from bands who think vinyl manufacturing involves pressing the music onto a blank vinyl disc like a CD. Or they don't realize that the music should be mastered specifically for vinyl."

Dit is ook een mooi stukje waarbij ik instemmend knik en denk: laten we hopen dat het niet zover komt, terug naar de cassettebandjes zie ik toch echt niet zitten. :Y

The decision to purchase LPs now is an aesthetic choice as much, if not more, than a sound preference. As Pitchfork's Mark Richardson noted in his piece "Does Vinyl Really Sound Better?", "Listening to an LP involves a lot more than remastering and sound sources. There's the act of putting a record on, there is the comforting surface noise, there is the fact that LPs are beautiful objects and CDs have always looked like plastic office supplies. So enjoying what an LP has to offer is in no way contingent on convincing yourself that they necessarily sound better than CDs."

So if it's less about sound, then vinyl is a badge as much as a format - a way listeners can self-identify as true music fans. And when assessing the current state of vinyl, perhaps the harbinger of its eventual decline or plateau is the durability of that badge status: If enough music fans decide vinyl's perceived authenticity has been compromised, will it become a hollow gimmick? And if vinyl fatigue sets in, will consumers be satisfied to stream or download? If they still crave something physical, will they revert to CDs? Or cassettes?

"Vinyl was a physical format that defied the baskets of CDs that you'd see at the mall or in record stores, but now you go into Urban Outfitters and there's a whole wall of vinyl... it's become co-opted" says Beeler at Asthmatic Kitty. "It's something that belonged to the independent music industry for a long time, but it no longer does. It feels like cassettes are now what vinyl was 10 years ago."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Music on Vinyl ( Haarlem ) heb ik al gezien op Iceland.

Maar leuk om te lezen dat artikel. :) Maar het gaat dan alleen over de US markt.

[ Voor 44% gewijzigd door Bestla op 30-07-2014 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
Ik denk dat het wel meevalt. De lol van vinyl zit voor mij toch voor een deel in dat ze zo lekker groot zijn en de albumhoes dus ook groot is. Dat zul je bij een cassette/CD niet hebben. Ook het "opzetten van een plaat" is een stuk romantischer dan een cassette/CD in de speler doen en op play drukken. Het wordt misschien ooit wel een retro gimmick maar ik denk niet zoals bij vinyl.

Wel merk ik aan mezelf dat sinds ik into vinyl ben ik ook meer CD's koop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 13:12
Gewoon de feeling erbij doet het hem ook echt wel.

's Avonds samen op de bank, lekker borreltje er bij.
Kaarsje aan of verlichting gedimt.
Gloeiende buisjes in de phono amp.
En dan die naald op de plaat, lekker onderuit en genieten....

Heerlijk :)

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik heb gisteren ook een aantal mooie platen opgehaald weer O+

Kinderen voor Kinderen 1
Kinderen voor Kinderen 2
Fairport Convention - Liege & Lief
Madness - Absolutely

Was nog geen 10 euro kwijt. Ongeveer 2.50 per plaat dus. Allemaal in prima staat. (komt vooral door de relatief dure Fairport, die was 4)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:59
Touchdomex schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 07:34:
Ik heb gisteren ook een aantal mooie platen opgehaald weer O+

Kinderen voor Kinderen 1
Kinderen voor Kinderen 2
Fairport Convention - Liege & Lief
Madness - Absolutely

Was nog geen 10 euro kwijt. Ongeveer 2.50 per plaat dus. Allemaal in prima staat. (komt vooral door de relatief dure Fairport, die was 4)
Ik heb hier nog een hele berg kinderen voor kinderen liggen, als je er belang bij hebt mag je ze gratis van mij hebben :) Ik zal vanavond even een lijstje maken met welke precies, anders gaan ze naar de kringloop namelijk.
Pagina: 1 ... 69 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic