Hmm, ik begon toch te twijfelen over die 400€ voor een debut carbon, en mogelijk nog 150-200e voor een 440mla. En toen zei mijn vriendin: Waarom niet zelfbouwen?
En daar had ze eigenlijk wel een goeie mee

Ik heb sinds een tijdje een draaibankje, dus dit is dan een mooi project ervoor, lagerbussen draaien, wielen voor de snaaraandrijving maken, mooie voetjes draaien etc.
Heb net 2 identieke HDD's uit elkaar gehaald, elk hebben 2 lagers, de grote voor de platter en de kleine voor de leeskop. En dat zijn prachtige lagers, supernauwkeurig, spelingsvrij, makkelijk te monteren...
Nu alleen nog wat inspiratie op doen. Ik wil de arm zowel horizontaal als verticaal eigenlijk in 2 lagers monteren. Om de speling te minimaliseren, en stijfheid te verhogen. Al kan dat nog lastig worden. Dan gebruik ik wellicht 1 platter lager die de arm van links naar rechts laat draaien, met daarop 2 kleine leeskop lagers voor de op-neer beweging.
Verder hebben zijn er webshops met carbon buis van 10mm diam.
Synchroon motor is ook zo te krijgen.
Dan nog ergens een snaar vandaan ritselen, en natuurlijk een hoop bouwen.
En de geometrie is ook een vak apart, dus misschien neem ik de makkelijke weg, door de armlengte en arm afstand en hoek van mijn huidige Technics over te nemen.